Ankkurin pito on eri asia kuin se, pysyykö vene...

Anonyymi-ap

...paikallaan. Ja ankkurin pito on paras silloin, kun on kova tuuli, mutta ei aallokkoa.

26

826

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuosta tulee sanomista, mikä lienee aloittajan tarkoituskin. Ankkuri on monella ainoa keino saada vene pysymään paikallaan merellä. Aika moni on myös huomannut kovan tuulen ja aallokon yhteyden. Tyynellä se vasta pitääkin.

      • Anonyymi

        Itseasiassa ankkuri ei tyynellä virtaamattomassa vedessä pidä lainkaan, sillä sen pito on aiheutuneen vedon vastvoima ja vetoa ei tyynellä ole.


      • Anonyymi

        😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍

        😍 ­­­N­­­y­­m­­f­o­­m­a­­­a­­­n­i -> https://ye.pe/finngirl21#18053292C

        🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞


    • Anonyymi

      Ei aallokko haittaa mitään, kun on tarpeeksi pitkälti kettinkiä, joka vaimentaa nykäykset. Kyllä maailman merillä ollaan kovassa swellissä ankkurissa useasti.

      • Anonyymi

        Näin on, itsekkin viime yönä kovassa tuulessa ja aallossa osan yötä, kun tuuli kääntyi muutamaksi tunniksi suojattomaan suuntaan.

        Ankkurointi syväys oli 8 metriä 35 metriä ketjua ulkona ja hyvin piti....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on, itsekkin viime yönä kovassa tuulessa ja aallossa osan yötä, kun tuuli kääntyi muutamaksi tunniksi suojattomaan suuntaan.

        Ankkurointi syväys oli 8 metriä 35 metriä ketjua ulkona ja hyvin piti....

        Minkäpainoinen Rocna on, vai millainen ankkuri kyseessä? Hiekkapohja ilmeisesti? Plotterissa hälytys jos ankkurointi pettää? Tarttuuko yleensä kiinni pian uudelleen jos hiukan siirtyy?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkäpainoinen Rocna on, vai millainen ankkuri kyseessä? Hiekkapohja ilmeisesti? Plotterissa hälytys jos ankkurointi pettää? Tarttuuko yleensä kiinni pian uudelleen jos hiukan siirtyy?

        25 kiloinen delta ja 10 mm kettinki vene 12000 kg 42 jalkaa.

        Otta hyvin kiinni ja kaivautuu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkäpainoinen Rocna on, vai millainen ankkuri kyseessä? Hiekkapohja ilmeisesti? Plotterissa hälytys jos ankkurointi pettää? Tarttuuko yleensä kiinni pian uudelleen jos hiukan siirtyy?

        Toisin kuin sunnuntaiveneilijät luulevat niin ankkurin painolla ei ole suurta merkitystä sen pidossa, vaan kettingin määrällä. Kettinki on se mikä pitää ankkurin pohjassa, ja kun sitä on riittävästi niin se ei vedä ankkuria ylös jos (kun) alkaa tuulla kovempaakin, vaan vetää sen tiukemmin pohjaan. Ja kun se on riittävän painavaa (ankkuriin nähden) niin se pitää ankkurin vaakatasossa.

        Totta kai on typerää käyttää 5 kilon ankkuria 20 tonnin veneessä, mutta valmistajan suosituksia voi hyvin niiltä osin noudattaa, eikä heti ensitöikseen tuplata ankkurin painoa. Ennemmin kannattaa ne kilot pistää ankkurikettingin määrään.

        Myrskyssä minimisuhde on 7:1 ankkuri-rodea syvyyteen nähden eli isoissa paateissa kettinkiä ja pienemmissä lyhyt kettinki + lyijynaru esim. Tuo kaveri joka veti 4:1 ei ollut kovassa tuulessa. Muuten olisi laahannut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisin kuin sunnuntaiveneilijät luulevat niin ankkurin painolla ei ole suurta merkitystä sen pidossa, vaan kettingin määrällä. Kettinki on se mikä pitää ankkurin pohjassa, ja kun sitä on riittävästi niin se ei vedä ankkuria ylös jos (kun) alkaa tuulla kovempaakin, vaan vetää sen tiukemmin pohjaan. Ja kun se on riittävän painavaa (ankkuriin nähden) niin se pitää ankkurin vaakatasossa.

        Totta kai on typerää käyttää 5 kilon ankkuria 20 tonnin veneessä, mutta valmistajan suosituksia voi hyvin niiltä osin noudattaa, eikä heti ensitöikseen tuplata ankkurin painoa. Ennemmin kannattaa ne kilot pistää ankkurikettingin määrään.

        Myrskyssä minimisuhde on 7:1 ankkuri-rodea syvyyteen nähden eli isoissa paateissa kettinkiä ja pienemmissä lyhyt kettinki lyijynaru esim. Tuo kaveri joka veti 4:1 ei ollut kovassa tuulessa. Muuten olisi laahannut.

        Paskan marjat! Minulla ei ole ankkurissa kettinkiä ollenkaan ja hyvin on pitänyt. Ankkurin muoto ratkaise, ei paino eikä kettingin määrä. Ankkurin painolla on kuitenkin merkitystä, koska se ratkaisee pintapaineen pohjaa vasten joka saa ankkurin kaivautumaan... koita vaikka tehdä ankkuri vanerista ellet usko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paskan marjat! Minulla ei ole ankkurissa kettinkiä ollenkaan ja hyvin on pitänyt. Ankkurin muoto ratkaise, ei paino eikä kettingin määrä. Ankkurin painolla on kuitenkin merkitystä, koska se ratkaisee pintapaineen pohjaa vasten joka saa ankkurin kaivautumaan... koita vaikka tehdä ankkuri vanerista ellet usko.

        Vaneri on siitä huono materiaaali, ettei lujuus riitä. Mutta alumiinista saa hyvän ja kevyen ankkurin, kunhan valitsee riittävän lujan seoksen. Kaivautuminen riippuu ensisijaisesti geometriasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaneri on siitä huono materiaaali, ettei lujuus riitä. Mutta alumiinista saa hyvän ja kevyen ankkurin, kunhan valitsee riittävän lujan seoksen. Kaivautuminen riippuu ensisijaisesti geometriasta.

        Sinun kannattaisi tajuta, että täällä on muitakin kuin humanisteja ja kaikki höpöhöpö ei mene läpi.

        Jos mennään samalla ajatusmallilla, niin geometrialla ei ole mitään merkitystä, jos tiheys on pienempi kuin veden.

        Vaikka sinulla olisi maailman paras geometria, erittäin suuri lujuus ja suuri massa, niin ei se pidä venettä paikallaan, jos se kelluu veden pinnalla.

        Siitä sait 😋


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun kannattaisi tajuta, että täällä on muitakin kuin humanisteja ja kaikki höpöhöpö ei mene läpi.

        Jos mennään samalla ajatusmallilla, niin geometrialla ei ole mitään merkitystä, jos tiheys on pienempi kuin veden.

        Vaikka sinulla olisi maailman paras geometria, erittäin suuri lujuus ja suuri massa, niin ei se pidä venettä paikallaan, jos se kelluu veden pinnalla.

        Siitä sait 😋

        Jos olisit viitsinyt lukea, siinä sanotiinn "ensisijaisesti". Eli kaada ittelles vaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaneri on siitä huono materiaaali, ettei lujuus riitä. Mutta alumiinista saa hyvän ja kevyen ankkurin, kunhan valitsee riittävän lujan seoksen. Kaivautuminen riippuu ensisijaisesti geometriasta.

        Vaneri kedtää oikein hyvin, koska pito on keveyden seurauksena todella huono. Pitoa se saa ainoastaan pinnalla kelluvasta kasvillisuudesta tai jos ankkurin laskun jälkeen malttaa odottaa vesistön jäätymistä (jolloin venekin jäätyy kiinni eikä ankkuria tarvita).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos olisit viitsinyt lukea, siinä sanotiinn "ensisijaisesti". Eli kaada ittelles vaan.

        Niin, ensisijaisesti painoa pitää olla riittävästi jotta kaivautumiselle on edellytyksiä. Suosittelen sinulle juoman vaihtoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaneri kedtää oikein hyvin, koska pito on keveyden seurauksena todella huono. Pitoa se saa ainoastaan pinnalla kelluvasta kasvillisuudesta tai jos ankkurin laskun jälkeen malttaa odottaa vesistön jäätymistä (jolloin venekin jäätyy kiinni eikä ankkuria tarvita).

        Pelkkä köyden paino riittää viemään vaneriankkurin pohjaan, loput on sitten kiinni geometriasta. Tiedät ehkä, vaikka mitään takeita tietämisestä ei ole, ettei ankkuriköytenä käytetä kelluvia köysiä.

        Hyvin kevyt alumiini, kuten sanottu, on oikein hyvä ankkurin materiaali.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pelkkä köyden paino riittää viemään vaneriankkurin pohjaan, loput on sitten kiinni geometriasta. Tiedät ehkä, vaikka mitään takeita tietämisestä ei ole, ettei ankkuriköytenä käytetä kelluvia köysiä.

        Hyvin kevyt alumiini, kuten sanottu, on oikein hyvä ankkurin materiaali.

        Ei se vaneriankkuri mene pohjaan saakka, ellei sen muotoilu vie sitä vedossa alaspäin, mutta silloinkin saa olla vauhtia niin paljon, että aika kylmäpäinen keula rantaan ankkuroija saa olla. Lisäksi sen kohdan ennakoiminen, jossa kelluva ankkuri tarraa pohjaan, on mahdoton ennakoida... vene on siinä vaiheessa jo kuivalla maalla. Ankkurointiin sopeutuvassa nipeudessa se vaneriankkuri pitää uppoavan köyden pään irti pohjasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pelkkä köyden paino riittää viemään vaneriankkurin pohjaan, loput on sitten kiinni geometriasta. Tiedät ehkä, vaikka mitään takeita tietämisestä ei ole, ettei ankkuriköytenä käytetä kelluvia köysiä.

        Hyvin kevyt alumiini, kuten sanottu, on oikein hyvä ankkurin materiaali.

        Mikä se sellainen hyvin kevyt alumiini mahtaa olla?
        Kaikki tuntemani alumiiniseokset ovat tiheydeltään 2690...2720 kg/m^3, eli käytännössä tiheys on niissä kaikissa ihan sama, ei siis ole mitään kevyttä alumiinia ja painavaa alumiinia, vaan sitä yhtä ja samaa alumiinia. Kyllä ne olennaisimmat erot erilaisissa alumiineissa liittyvät korroosion kestävyyteen, lujuuteen ja aivan muissa sovellutuksissa myös sähkönjohtavuuteen, eivät todellakaan keveyteen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisin kuin sunnuntaiveneilijät luulevat niin ankkurin painolla ei ole suurta merkitystä sen pidossa, vaan kettingin määrällä. Kettinki on se mikä pitää ankkurin pohjassa, ja kun sitä on riittävästi niin se ei vedä ankkuria ylös jos (kun) alkaa tuulla kovempaakin, vaan vetää sen tiukemmin pohjaan. Ja kun se on riittävän painavaa (ankkuriin nähden) niin se pitää ankkurin vaakatasossa.

        Totta kai on typerää käyttää 5 kilon ankkuria 20 tonnin veneessä, mutta valmistajan suosituksia voi hyvin niiltä osin noudattaa, eikä heti ensitöikseen tuplata ankkurin painoa. Ennemmin kannattaa ne kilot pistää ankkurikettingin määrään.

        Myrskyssä minimisuhde on 7:1 ankkuri-rodea syvyyteen nähden eli isoissa paateissa kettinkiä ja pienemmissä lyhyt kettinki lyijynaru esim. Tuo kaveri joka veti 4:1 ei ollut kovassa tuulessa. Muuten olisi laahannut.

        Jokainen kilogramma ankkurissa on ankkurin pohjassa pysymisen kannalta yhtä hyvä kuin kaksi kilogrammaa painoa kettingissä veneen ja ankkurin välissä, kun koko rode on ketjua.
        Veneen sisällä kettinki on täysin hyödytöntä kyseiseen tarkoitukseen.

        Veneen paikallaan pysymisen kannalta jokainen kilo ankkurissa vastaa useimmiten vähintään 50 kiloa kettingissä.
        Ääritapauksessa taas 10 kg ankkurissa + 50 m köyttä pitää selvästi paremmin kuin 1000 kg 100 metrin ketjussa ilman ankkuria.


      • Anonyymi

        10 metriä köyttä vaimentaa nykäykset usein paremmin kuin 50 metriä ketjua.
        Pidon kannalta ei toki riitä että nykäykset vaimennetaan, vaan roden kokonaispituuden pitää olla riittävä olosuhteet huomioiden, mihin sisältyy tuulen vastus, aallokko, sekä veden syvyys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä se sellainen hyvin kevyt alumiini mahtaa olla?
        Kaikki tuntemani alumiiniseokset ovat tiheydeltään 2690...2720 kg/m^3, eli käytännössä tiheys on niissä kaikissa ihan sama, ei siis ole mitään kevyttä alumiinia ja painavaa alumiinia, vaan sitä yhtä ja samaa alumiinia. Kyllä ne olennaisimmat erot erilaisissa alumiineissa liittyvät korroosion kestävyyteen, lujuuteen ja aivan muissa sovellutuksissa myös sähkönjohtavuuteen, eivät todellakaan keveyteen!

        Paino eroa miettiessä, näen merkittävänä Al seos ankkurin vs teräs seos ankkurissa.

        Esim itsellä fortress fx23 6,8 kg ja 25kg delta, pitoa molemmissa omalle jahdille, mutta painossa merkittävä ero...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        10 metriä köyttä vaimentaa nykäykset usein paremmin kuin 50 metriä ketjua.
        Pidon kannalta ei toki riitä että nykäykset vaimennetaan, vaan roden kokonaispituuden pitää olla riittävä olosuhteet huomioiden, mihin sisältyy tuulen vastus, aallokko, sekä veden syvyys.

        Nyt löytyi varsinainen asiantuntia, lopeta "spedeily", kiitos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        10 metriä köyttä vaimentaa nykäykset usein paremmin kuin 50 metriä ketjua.
        Pidon kannalta ei toki riitä että nykäykset vaimennetaan, vaan roden kokonaispituuden pitää olla riittävä olosuhteet huomioiden, mihin sisältyy tuulen vastus, aallokko, sekä veden syvyys.

        "10 metriä köyttä vaimentaa nykäykset usein paremmin kuin 50 metriä ketjua."

        Joitain perusteluja kaipaisin tälle.


    • Anonyymi

      Täytyy taas ihmetellä miksi asiallinen ajatusten vaihto ei käy.
      Tuollaiset hyökkäävät ja hiekkalaatikolla vaihdettavat kommentit ovat todella vastenmielisiä lukea, vaikka aihe sinäänäänsä olisi kiinnostava.

    • Anonyymi

      Omassa, 7 tonnia painavassa 38-jalkaisessa on keula-ankkurina 20kg Rocna+6metriä kymppimillistä ketjua, joka on liitetty noin puolen metrin pleissillä 16mm kolmilyötyyn köyteen. Suomen vesillä on aina pitänyt, välillä vähän liiankin hyvin. Ankkuriköyttä on 50m.
      Perässä 15kg Bruce samalla ketjulla ja 50mm liinakela.

      • Anonyymi

        Lulisi pysyvän paikallaan tuolla varustuksella ⚓⚓⚓⚓
        Kannattaako sitä edes irrottaa välillä?


    • Anonyymi

      Arctic Allure Sailingin viimeisin video käsittelee hyviä ja huonoja ankkureita ja ankkurointia sinänsä. Hyvä yhteenveto Juholta.

      https://www.youtube.com/watch?v=gwzhqIduAx4

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!

      Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja
      Maailman menoa
      190
      22471
    2. Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"

      Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant
      Maailman menoa
      84
      9682
    3. Sannalla tänään vuorossa The Daily Show

      Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.
      Maailman menoa
      47
      7645
    4. Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa

      Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va
      Maailman menoa
      88
      6428
    5. SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"

      Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei
      Maailman menoa
      190
      6146
    6. Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.

      https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot
      Maailman menoa
      49
      5142
    7. HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!

      Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.
      Maailman menoa
      120
      4812
    8. Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään

      eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm
      Maailman menoa
      107
      4499
    9. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

      Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      43
      2738
    10. Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"

      Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo
      Maailman menoa
      105
      2257
    Aihe