Varoitus epärehellisestä Zen gurusta

Anonyymi-ap

Hei,

Olin taannoin Euroopassa meditaatio retriitillä ja kuulin hieman huolestuttavaa tietoa Ruotsissa ja Suomessa vaikuttavasta Zen guru Karen Terzanosta.

Kyseinen henkilö esiintyy luostarin apottina, mutta hänellä ei ole minkäänlaista auktorisointia tähän. Hän väittää harjoittaneensa meditaatiota menestyksekkäästi Zen luostarissa useita vuosia, mutta kyseisestä henkilöstä varoitetaan hänen epävakaisuutensa takia.

Terzano kokee olevansa syvästi valaistunut vaikka on itse mennyt luostari harjoituksesta sekaisin, ja myy silti itseään kyvykkäänä luostarin apottina johtamaan Buddhalaista harjoitusta.

Hartaana Buddhalaisuuden harjoittajana tällainen sairaalloinen vallanhimo tekee minut surulliseksi, varsinkin Vipassana retriiteillä olen tavannut useita hienoja ihmisiä jotka ovat päässeet pitkälle Buddhan tiellä, ja tiedän että Terzanon epärehellisyys suututtaa lukemattomia vilpittömiä harjoittajia.

Olkaahan varovaisia näiden manipuloivien huijari gurujen kanssa.


Saara

19

1379

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vaikka kaikenmaailman buddhisti retriittejä mainostetaan mindfulness-tutkimuksilla, on hyvin yleistä, että ihmiset joutuvat syviin kamppailuihin mielenterveytensä kanssa näiden itämaisten minättömyyden ideologioiden takia.

      Tämäkin guru kertoilee olevansa muinaisen intialaisen henkiolennon reinkarnaatio ja odottaa, että häntä palvotaan tämän vuoksi. Samaan aikaan hän tarjoaa "ilmaista terapiaa" saadakseen ihmiset syvemmälle ideologiaansa.

      On hyvin surullista, että aina löytyy huonossa kunnossa olevia ihmisiä, jotka tulevat höynäytetyiksi tällaisissa kulteissa.

      Toisesta ketjusta löytyi lisää kriiikkiä tästä gurusta:






      “Pitkän linjan meditaation harjoittajana tiedän jotain näistä ihmisistä jotka pitävät itseään "valaistuneina".

      Kyseinen guru vaikuttaisi aika epävakaalta hahmolta, jättänyt perheensä USA:an, ja ostanut talon suomesta, missä odottanut vuosia 50 tyhjän sängyn kanssa että ihmiset tulisivat asumaan hänen luokseen ja palvomaan häntä. Motiivia voi arvuutella itse kukin.

      Ilmeisesti tämä on myös totta että hän on käyttänyt seremonioissaan päihteitä, en tosin tiedä mistä päihteestä on ollu kyse.

      Huolestuttavaa että hän mainostaa toimintaansa psykologian tutkinnoilla, mainostaa jopa toimineensa professorina, tosin nämä saattavat olla valetta, mutta luonnollisesti hänellä ei ole mitään vastuuta tekemisistään, vaikka antaa ymmärtää olevansa "ammattilainen".

      Ilmeisesti ainakin valehtelee räikeästi viettäneensa vuosia Buddhalaisessa luostarissa, mutta kuulemma tästä kysyttäessä vastaukset ovat olleen äärimmäisen hämmentäviä.

      Hänellä on ympärillään pieni joukko uskollisia seuraajia jotka tukevat hänen toimintaansa, ilmeisesti odottaen saavansa häneltä verifikaation "valaistumisestaan", jotta he pääsisivät itse käyttämään hengellistä valtaa hämmentyneihin subjekteihin.

      Vaihtuvuus tässä uskonnossa on ymmärtääkseni myös hyvin suurta, uskonnosta huonoon kuntoon menneet ihmiset päätyvät hakemaan lopulta hoitoa muualta, kuten monessa muussakin itämaisessa uskonnossa usein käy.

      Tulee mieleen piispa Juha Pihkalan varoitus aikoinaan, että nämä uususkonnot tulevat aiheuttamaan paljon harmia ja kärsimystä monelle hukassa olevalle ihmiselle jotka etsivät hengellistä suuntaa elämäänsä. Ei sillä etteikö Kristityt yhteisöt olisi tehneet vakavaa harmia myös monelle. “

    • Anonyymi

      Olen nähnyt vain liikkeen sivut netissä ja luin muistaakseni jotain toimintaan liittyvää pari vuotta sitten. Tuli sellaiset ei-vibat. Pyrin muutenkin karttamaan valkoisia jenkkiläisiä "guruja".

    • Anonyymi

      jotenki liikuttavaa et noi pitää itteensä valaistuneina ja luulee varmaan säteilevänsä rakkautta ja myötätuntoo ympärillee vaikka koko homma varmaan perustuu taas kerran jonkun sosiopaatin kusetuksiin

      nettisivuil annetaan ymmärtää et lahko on levittäytyny jo ympäri euroopaa niinku syöpä mut hyvin vaikee uskoo et nois pikkukylis ois oikeesti lahkolaisii enempää ku yks tai kaks

      et viel ei varmaan kandee huolestuu et ne alkais pyrkii kunnallispolitiikkaan yms niinku netflixin wild wild westis kävi

    • Anonyymi

      Itse lopetin buddhalaisen meditaation siksi että tapasin maailmalla liian monta harjoittajaa jotka olivat meditoineet vuosikausia, enkä usko että he olisivat löytäneet mitään erityistä vapauden kokemusta.

      Useat ihmiset lopettavat buddhalaisuuden harjoittamisen juuri tästä syystä, vuosikausien "harjoittamisen" jälkeen. Kokemus ei vastaa lähimainkaan sitä mitä ideologian teoriassa lupailtiin.

      Tapaamani länsimaalaiset buddhalaiset näyttäytyivät ulospäin myötätuntoisina yms yms ihmisinä, mutta paremmin tutustuttuani heihin näin tämän päälle liimatun ns jeesustelun läpi ja sen alta paljastui rikkinäinen, usein aika sekaisin oleva ihminen

      Toisaalta, jos uskolla johonkin ideologiaan jaksaa elää, antaa mennä vaan. Kunhan ei yritä kusettaa muita

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Löytyykö oikeasti vielä 2020-luvulla ihmisiä noinkin ääliömäisen kuuloisiin uskonlahkoihin?

      Siis oikeasti?

      • Anonyymi

        No toimintaa (varsinkin länsimaistettua) mainostetaan lähinnä mielenharjoituksena ja meditaatiota. Ei ole kyseessä yleensä mikään lahko omituisine luomiskertomuksineen ja kosmologioineen, paitsi sitten kun menee mukaan niin löytyy kaikkea muuta kivaa.


    • Anonyymi

      I was Terzanos student between 2012-2014. I quit after I realized how much she was interested in power & manipulation, after having received criticism.

      For a long time I believed I had encountered the classic wolf in sheeps clothing, but now I know it was just the basic human nature. No one could cope with the psychological and spiritual power that she has been given, without becoming sick.

      I am the only one to blame for getting fooled into a relationship like that.

      • Anonyymi

        I'm surprised she's still active after 2014. I believe she should have had her psychologist's license stripped away already 10 years ago, as she is not responsible to anyone.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        I'm surprised she's still active after 2014. I believe she should have had her psychologist's license stripped away already 10 years ago, as she is not responsible to anyone.

        Thank you from your insight. Are you (or have you been her student) in the USA, if I may ask? I live in Finland myself and unfortunately it seems that nowadays it's most important to find the teachers to be avoided first. Perhaps after that you may find some good ones.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Thank you from your insight. Are you (or have you been her student) in the USA, if I may ask? I live in Finland myself and unfortunately it seems that nowadays it's most important to find the teachers to be avoided first. Perhaps after that you may find some good ones.

        Löytyykö oikeasti vielä 2020-luvulla ihmisiä noinkin ääliömäisen kuuloisiin uskonlahkoihin?

        Siis oikeasti?
        Miten se sitten eroaa monista kristinuskon tyrannisoivista ja hyväksikäyttävistä uskonlahkoista? Ei lainkaan. Se on samaa, vain uskonto on eri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Löytyykö oikeasti vielä 2020-luvulla ihmisiä noinkin ääliömäisen kuuloisiin uskonlahkoihin?

        Siis oikeasti?
        Miten se sitten eroaa monista kristinuskon tyrannisoivista ja hyväksikäyttävistä uskonlahkoista? Ei lainkaan. Se on samaa, vain uskonto on eri.

        Löytyykö oikeasti vielä 2020-luvulla ihmisiä noinkin ääliömäisen kuuloisiin uskonlahkoihin?
        Ei sen enmpää ääliömäistä, kuin kristinuskon sadat eri lahkot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Löytyykö oikeasti vielä 2020-luvulla ihmisiä noinkin ääliömäisen kuuloisiin uskonlahkoihin?
        Ei sen enmpää ääliömäistä, kuin kristinuskon sadat eri lahkot.

        Yksi hokee halleluja ja toinen jotakin muuta. Siinä se ero onkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi hokee halleluja ja toinen jotakin muuta. Siinä se ero onkin.

        Ei zen-meditaatiossa (tai buddhalaisuudessa laajemminkaan) ole sinänsä mitään luojajumalia vaan harjoitetaan mieltä, tai ainakin pitäisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Löytyykö oikeasti vielä 2020-luvulla ihmisiä noinkin ääliömäisen kuuloisiin uskonlahkoihin?
        Ei sen enmpää ääliömäistä, kuin kristinuskon sadat eri lahkot.

        Ei sen enmpää ääliömäistä, kuin kristinuskon sadat eri lahkot.

        Tuhannet lahkot, ei sadat.


    • Anonyymi

      Kummallista henkilöpalvontaa. Niin kuin joku olisi guru tai enemmän kuin muut. Ei sellainen ole buddhalaisuuden sisältö. Luulen niin.

      Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki. -Siinä teille zen-buddhalaisuutta parhaimmillaan.

      • Anonyymi

        Ei kuulu minun buddhalaisuuteeni henkilöpalvonta. Minä teen vain kuten itse Buddha opetti. Nämä kaikki koulukunnat ja kirjoitukset on tullut paljon myöhemmin eivätkä ole buddhalaisuutta, tai oikeammin dharmaa.
        Ihmettelen kovasti kun ihmiset seuraavat guruja ja käyvät retriiteillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kuulu minun buddhalaisuuteeni henkilöpalvonta. Minä teen vain kuten itse Buddha opetti. Nämä kaikki koulukunnat ja kirjoitukset on tullut paljon myöhemmin eivätkä ole buddhalaisuutta, tai oikeammin dharmaa.
        Ihmettelen kovasti kun ihmiset seuraavat guruja ja käyvät retriiteillä.

        Ja myöskin ihmetyttää nämä luostarit ja munkit ajeltuine päineen ja kultapatsaineen. Nämä munkit elävät äärimmäisessä rikkaudessa. Katsokaa niitä luostareita. Ne on kuin kuninkaille tehtyjä. Mielestäni hieman vääristävät ajatusta nöyryydestä ja vähään tyytymisestä.

        Luostarit ei kuulu buddhalaisuuteen. Eikä ainakaan minun tietääkseni itse Buddha ajellut hiuksia eikä hänellä ollut kultaa yllin kyllin.


    • Anonyymi

      Ihan asian sivusta huomauttaisin ettei ole järkevää kirjoittaa tuollaisesta ammatinharjoittajasta niin että nimi tulee esille, tuo saattaisi haastaa sinut oikeuteen ja vaatia mittavia korvauksia maineensa pilaamisesta. Että kannattaisi kirjoittaa ilman nimiä, ja vain jotain vihjeitä mistä alan harrastajat osaavat tunnistaa henkilön mistä kyse.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3357
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      153
      2015
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      195
      1642
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      130
      1535
    5. 80
      1135
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1094
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      265
      986
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      122
      916
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      899
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      68
      820
    Aihe