Joulu tropiikissa, kauan , kauan sitten

Pyynnöstä.
Olen kertonut tästä kyllä ensimmäisessä kirjassani joka on omaelämänkerrallinen. Tämä ei ole satua, vaan silkkaa nostalgiaa.

Joulu kauan sitten, kaukana kotoa

Ensimmäistä kertaa olin yksin, ilman omaa perhettä, sisaruksia tai vanhempiani ja joulu oli tulossa. Ensimmäinen joulu aikuisena, vieraassa maassa, kaukana kotoa ja vaikka mikään ei tuntunut tutulta, niin olinhan vasta 21 ja kaikki uusi viehätti ja kiinnosti, niin myös jouluvalmistelut roomalaiskatolisessa maassa, jonka eteläkärki on päiväntasaajalla, pohjoisia rantoja huuhtelee Karibian turkoosit vedet.

Veljeni, jonka kanssa jaoimme asunnon oli lähtenyt paikallisten ystäviensä kanssa maalle ja siellä koonneet metsästysporukan safarille itäisille ruohotasangoille, jossa riista oli runsasta: peuroja, villisikoja, kapybaroja ja lintuja. Onhan sinulla poikakaverisi, hän oli sanonut minulle. Vietä joulua heidän kanssaan.

Joulukuun seitsemännen päivän iltana olimme poltelleet kynttilöitä jalkakäytävällä talon edessä, kuten kaikki muutkin. Juhlistimme Neitsyt Marian tahrattoman sikiämisen merkkipäivää sytyttämällä kynttilöitä valaisemaan Marian ja Joosefin tietä Betlehemin seimelle ja merkiksi siitä että avaamme kotimme ja sydämemme joulun sanomalle: Jeesuslapsen syntymälle. Perheet kokoontuvat talojen edustalle, etupihoille ja parvekkeille, syömään pikkuisia lihapiirakoita, maissikakkusia, voitaikinasta leivottuja hojaldreja ja juomaan kupillisen kahvia, kuumaa kaakaota tai pikku pikarillisen makeaa viiniä naapureiden kanssa.

Radiosta soivat joululaulut, useimmiten lapsikuorojen laulamana: perinteiset espanjalaiset villancicot, jotka kaikki kertoivat vaelluksesta Betlehemiin. Paimenet, enkelit, lapset, maaseudun kansa olivat kaikki matkalla Betlehemiin tervehtimään kuningaslasta jonka syntymisestä profetiat puhuivat.
Kaupungit kadut olivat muuttuneet valomereksi, kaikkialta kantoi iloinen puheensorina, ruuan tuoksu, joululaulut ja tamburiinien helinä.

Seuraavalla viikolla olin yksin kotona työpäivän jälkeen ja mietin miten jouluni viettäisin. Opetin englantia kielikoulussa ja oppilaamme, etupäässä nuoria aikuisia, lähtisivät kohta lomalle ja veljeni oli lähtenyt metsästämään. Poikaystäväni F. oli kyllä kutsunut minua viettämään joulua kotonaan San Fernandon esikaupunkitalossa, jossa oli marmorilattiat ja sisäpuutarhat ja jossa keittiössä emännöi tummatukkainen pieni intiaaninainen. Vierastin talon rouvaa, joka sipsutteli korkeakorkoisilla kengillään ympäriinsä ja ohjeisti palvelijatartaan ja komenteli miestään ja leperteli pienille doberman miniatyyrikoirilleen. Eikä meillä ollut yhteistä kieltäkään. Hänelle minä olin vain joku ”gringa” johon hänen kuopuksensa oli hurahtanut, tilapäisessä mielenhäiriössä.

”Novena”, yhdeksän päivää ennen joulua oli alkanut ja perheet kokoontuivat vuorotellen toistensa kodeissa, joihin oli rakennettu joulukylä, miniatyyri-Betlehem, yleensä ruokasaliin tai sisäpatiolle. Vuorenrinteet olivat täynnä pikkuisia taloja, palmupuita, kylän väkeä ja kaiken keskellä, vuoren rinteessä oli talli, jossa oli seimi, härkiä ja aaseja, lampaita ja Maria ja Joosef, mutta seimi oli tyhjä, kunnes 24 päivän iltana sinne ilmestyi Jeesuslapsi, enkelit tallin yläpuolelle taivaalle laulamaan ja tähti kaiken ylle.

Novenan viettoon kuului jouluevankeliumin lukeminen, lapset ja aikuiset lauloivat tamburiinien ja muiden rytmisoittimien säestyksellä joululauluja ja sitten oli tarjolla joulunajan leivonnaisia ja joulujuomia. Tunnelma oli samalla kertaa harras ja iloinen.

Jolukuusi, yleensä keinokuusi, oli löytänyt tiensä myös kolumbialaiseen kotiin ja se oli pohjoisamerikkalainen tuontiartikkeli, joskus se pyöri kellojen kilistessä, joskus se säihkyi lumisena. S ei kuitenkaan ollut kuin sivuosassa kodin joulukoristelussa.

11

410

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Vähän oli erilaista kuin suomalainen joulusauna, lanttuloora ja 8 kg: n harmaasuolattu kinkku.
      Fiilistä kuitenkin!
      Mkr.

• Kiitos Paloma!
      Tuota Marian ja Josefin matkan valaisemista Beetlehemiin me täällä kylmässä Pohjolassakin haluamme valaista. Näen naapurienkin laittaneen ulos ledien tuiketta , valotähtiä ja kynttelikköjä ikkunoille, mutta pakkanen estää meitä yhteisönä juhlimasta ulkona.

Täällä maistellaan sesongin ekaa glögiä, oma mustaherukkamehu pohjana, loraus yrttistä Jägermeisteria,…ei ehkä mene jatkoon, mutta lämmittää. Hyvää adventin sikas ja terveiset meiltä teille sinne Dal- joelle!
      ❄️❄️❄️

• Anonyymi

adventin aikaa…kännykässä s ja a on vierekkäin😊
        R:na

• Anonyymi kirjoitti:

adventin aikaa…kännykässä s ja a on vierekkäin😊
        R:na

:) kyllä ymmärsin ettei ollut mistään siasta kysymys.
        Hyvää adventinaikaa ja joulunodotusta etelärannikolle myös, siis Suomeen .

• Anonyymi

Mielenkiintoista! Minulla on vastaavanlaisia kokemuksia eräästä toisesta maasta myöskin kauan sitten.
      Onko kirjasi oikeasti julkaistu ja löydettävissä esim. kirjastoissa jne?
      Haluaisin lukea sen.
      Olen myös aloittanut kirjoittaa kirjan omista kokemuksistani. Mutta kestää vielä aikaa.

• On toki, esikoiseni Lempeät tuulet Tyyneltämereltä kertoo juuri Kolumbianvuosistani. Ainakin Helmet-kirjastosta löytyy ja kaksi muutakin kirjaani on siellä. Viimeisin on tilauksessa.

• Anonyymi

Omakustanteita kaikki ?

• Viimeisin on puolikustanne. En ole edes tarjonnut niitä kustantamoille, paitsi ensimmäistä jota tarjosin muutamalle suomalaiselle suurelle kustantamolle, Minulle tämä on pikemminkin mieluinen harrastus ja en edes odota siitä olevan rahallista hyötyä. Tietysti olisi hyvä jos saisi senverran kirjoja kaupaksi että kustannukset peittyisivät.

• Anonyymi

Karibialla 1976 :D

Vanha Skönö

• Jouluna?
        Varmasti tunnistit värikkyyden, lämmön ja yhteisöllisyyden kertomuksestani.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Jouluna?
        Varmasti tunnistit värikkyyden, lämmön ja yhteisöllisyyden kertomuksestani.

Tankkilaivalla seilasin :D

D.S.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      85
      2379
    2. Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä

Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu
      Maailman menoa
      472
      2337
    3. Rakastan ja ikävöin sinua

Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      77
      1482
    4. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      110
      1440
    5. Sä olet epävakaa

tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all
      Ikävä
      21
      1411
    6. Vihjeketju naisille

Kirjoita tähän vihjeesi kaivatullesi.
      Ikävä
      67
      1333
    7. Haluatko tietää totuuden?

Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun
      Ikävä
      87
      1103
    8. Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan

Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut
      Maailman menoa
      265
      1103
    9. Venäläistä sukellusvenettä jahdataan Norjassa Sukellusvenettä on etsitty sunnuntaista lähtien.

Venäläistä sukellusvenettä jahdataan Norjassa Sukellusvenettä on etsitty sunnuntaista lähtien. Norjassa on käynnissä ve
      NATO
      109
      1102
    10. Sofia Virta pyyhkii pöytää Keskisarjalla A studiossa

Hurjaa on meno. Keskisarja ihan kanveesissa.
      Perussuomalaiset
      271
      1068
    Aihe