Muutamissa viesteissä esitettyjen kysymysten johdosta ajattelin kirjoittaa muutamia näkemyksiäni IHMEIDEN OPPIKURSSI-kirjasta:
- Klassikko
- Kanavoitu
- Kolme kirjaa
- Oppikirja
- Opiskelu
KLASSIKKO
Kirja ilmestyi USA:ssa 70-luvun puolessa välissä. Kirjan oikeuksien takana on säätiö, joka on hyvin tarkasti tutkinut mm. kääntäjien pätevyyden esim. koekäännösten, keskustelujen jne. avulla. Osittain tästä johtuen olemme saaneet odottaa suomenkielisen version ilmestymistä joulukuuhun 2002.
Syksyllä 2003 erään suomalaisen kirjakaupan 20-vuotisjuhlissa IOK esiteltiin klassikkona, jota heillä oli myyty koko 20 vuoden ajan. Myös siinä tuli esille joukko nykyajan henkisten kirjojen kirjoittajia, jotka omissa teoksissaan ovat viitanneet IOK:hon mm. Dyer, Tollet, Williamson jne.
KANAVOITU
Kirjan kanavointi kesti 7 vuotta (samoin kirjan suomennos). Kirjan kanavointiryhmän muodosti kaksi Columbian yliopiston professoria. Joissakin keskustekuviesteissä on tullut esiin varovaisuutta kanavointia kohtaan, mikä onkin paikallaan. Eihän tiedon antajat valtaosaltaan ole muita kuin kehonsa jättäneitä ihmisiä, ja kuten täällä fyysisellä tasolla on eri tietoisuuden omaavia, niin aivan varmasti niitä on tiedon antajien joukossa.
Itsessään kanavointi eri muodoissa on yllättävänkin yleistä mm. meidän eturivin kirjailijoihin kuuluva Mika Waltari on kirjoitanut kirjan teoksensa Sinuhe Egyptiläisen kanavoinnista. Samoin yllättävän usein kuulee nykyajan muusikoiden kertovan kuinka he heräsivät kesken yöuniaan tunteeseen, että tulisi kirjoitaa päässä soiva "biisi" ylös.
IOK:ssa ei kerrota kirjan sanelijaa eikä kirjan vastaanottaja ole halunnut kirjan kirjoittamisesta mainetta itselleen (kannessa ei ole edes hänen nimeään). Kovinkaan pitkälle ei tarvitse kirjaa lukea, kun oivaltaa sanelijaksi Jeesus Nasarettilaisen. IOK:ssa on nimittäin n. 800 viittausta Raamattuun, joissa hän selventää ja myöskin oikaisee, mitä hän n. 2000 vuotta sitten samomisillaan tarkoitti. Tämä onkin tarpeen esim. seuraavien huomautuksien valossa, mitkä esiintyvät niin Raamatussa kuin IOK:ssa.
"Jos Apostolit eivät olisi tunteneet syyllisyyttä, he eivät koskaan olisi voineet väittää minun sanoneen: "En ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan." Se on selvästikin kaiken sen vastakohta, mitä minä opetin." IOK 104.15.2-3
"Kun luet Apostolien opetuksia, muista, että itse sanoin heille, että oli paljon sellaista, minkä he ymmärtäisivät vasta myöhemmin, koska he eivät vielä silloin olleet täysin valmiita seuraamaan minua." IOK 104.16.1
Arviodessani "järkälemäistä" IOK:ta ei minusta ole kovinkaan todennäköistä, että se olisi pelkästään fyysisen tajunnan tuote eikä myöskään ihan kuka tahansa ole pystynyt sitä sanelemaan. Kirjan johdonmukaisuus, käsitteiden selkeys ja minimaalisuus, ristiriidattomuus, tavoitteellisuus jne. puhuvat puolestaan.
KOLME KIRJAA
IOK koostuu kolmesta osasta:
- tekstiosa n. 770 sivua
- Oppilaan työkija n. 530 sivua
- Opettajan käsikirja n. 100 sivua
Ymmärtääkseni osien lukemisjärjestys on vapaa. IOK:ssa kerrotaan osista seuraavaa:
- Tesktiosassa on kaikki tarpeellinen kerrottu.
- Työkirja koostuu 365 harjoituksesta yksi vuoden kutakin päivää kohden (aloittaa voi milloin tahansa). Tärkeää on, ettei tee yhtä useampaa harjoitusta päivässä, koska mielelle tulee jäädä aikaa muuttumiseen (siellä olevien uskomusten), mutta jonkin harjoituksen parissa voi viipyä kauemminkin. Tärkeää on myös, että teet ne etkä riitele niiden kanssa, jos olet eri mieltä.
- Opettajan käsikirjassa on selvennetty käsitteitä, joita IOK käyttää siitä näkökulmsta, mitä ne merkitsevät IOK:ssa. Nythän sama sana voi eri kirjoissa merkitä vähän eri asiaa. Myös on käsitelty useimmin oppilaalle esiintulevia kysymyksiä. Lisää IOK:ssa esiintyvien käsitteiden selvennyksiä on Oppilaan työkirjan osa ll harjoitusryhmien johdannot (katso työkijan sisällysluettelo sivut viii-ix kirjan keskellä).
OPPIKIRJA
IOK eroaa muista tuntemistani henkisistä kirjoista siinä, että se on selkeästi oppikirja. Kirjalla on selkeä tavoite: herääminen tästä unesta (vrt. hypnoosista) toisinsanoen valaistua tai vapautua inkarnaatiokierrosta, mikä on jokaisen ainut tavoite ja tehtävä täällä fyysisellä tasolla.
Hyvän oppikirjan tunnusmerkki on, ettei siinä oteta esille muuta kuin välttämättömät asiat tavoitteen saavuttamiseksi, eli jos on tarkoitus opettaa asia A, niin otetaan vain siihen liittyvä esille, ei asiaan B liittyvää. Näin on IOK:ssa.
Myös hyvän oppikirjan tunnistaa siitä, että se perustelee kaikki väitteensä eikä vaadi sokeaa uskoa. Tämä toteutuu myös IOK:ssa.
Kirjan ns. "vaikea lukuisuutta" ja asioden toistoa eri näkökulmista on kritisoitu, ja niin tein minäkin alussa. Mutta melko pian oivalsin, että pitkät virkkeet ja joskus monimutkainen sanonta pakottaa opiskelijan pohtimaan, mitä ko. kohdessa halutaan sanoa, ja tällainen pohdiskelu tuottaa silloin tällöin oivalluksia, joiden myötä on taas menty "pala" eteenpäin. Mielessä olevien uskomusten muutos vaatii toistoa ja tarkastelua eri suunnilta.
IOK:ta olen myös kuullut kritisoitavan sen runsaasta Kristinuskoon liittyvien käsitteiden käytöstä. IOK on anettu oppikirjaksi lähinnä länsimaisia oppilaita varten ja täällä ylivoimaisesti yleisin henkinen filosofia on Kristinusko. Tästä johtuen, ja koska näihin käsitteisiin meillä liittyy niin runsaasti virheellisiä sekä merkitykseltään vahingollisia uskomuksia, on välttämötöntä niiden mukana olo IOK:ssA tässä laajuudessa. Esimerkkinä tällaisesta peruskäsitteestä on Sovitus, mihin liittyvän uskomuksen Jeesus perusteellisesti oikaisee IOK:ssa.
OPISKELU
Opiskelun alussa helpottaa tieto, mikä merkitys on, kun joskus sana on kirjoitettu isolla alkukirjaimella lauseen keskellä. Tällöin kyseinen sana viittaa asiaan, joka liittyy Ikuisuuteen eli Todellisuuteen eikä tähän aika/paikka tilaan harhaan.
IOK käyttää minimaalisesti käsitteitä. Esim. pelko käsite on alussa hyvin yleinen ja kattaa kaikki pelon muodot: paniikki, varovaisuus, ennakointi, välttely jne. Samoin käsite hyökkäys, joka sisältää fyysisen ja henkisen väkivallan, suunsoiton, arvostelun ja tuomitsemisen kaikissa muodoissa, vähättelyn, veljen näkemisen kehona jne.
Paraneminen ja parantaminen yleensä liittyy mielen alueeseen - sanoohan IOK olevansa mielen muutoksen kurssi.
Kurssin alussa ehkä yleisin asia, josta puhutaan on ego. Tällä kurssissa tarkoitetaan meidän unessa (hypnoosissa) olevan mielen ajattelumallia, mikä muodostuu meidän hypnoosissa keräämistämme uskomuksista, jotka kaikki ovat viheellisiä. Tällä motivoidaan meidän halukkuutta lähteä opiskelemaan IOK:n johdolla.
IOK:n opiskelu tosissaan otettuna on palkitsevaa, koska melko pian opiskelija alkaa huomata itsessään (ymmärryksessään) ja siitä johtuen ympäristössään muutoksia, jotka aina ovat posittiiviseen suuntaan.
IOK:ta voi opiskella yksinkin, mutta monet ovat myös huomanneet opintoryhmien antaman rikkauden: kirja tulee käytyä läpi yhdellä kertaa menesta eri näkökulmasta katsoen.
Tällaisista ryhmistä saa tieto mm. henkisten lehtien tapahtumapalstoista ja henkisen alan kirjakaupoista.
Näkemyksiä IOK-kirjasta
4
908
Vastaukset
- Qadesha
>Mika Waltari on kirjoitanut kirjan teoksensa Sinuhe Egyptiläisen kanavoinnista.
Olen kuullut että Waltari kertoi kirjansa hahmojen kertoneen hänelle asioita. Tämän voisi ajatella pieneksi fiilistelyksikin. Kerran sain jostain lisäinfoakin asiasta netissä, mutta en enää muista mitä asiasta sanottiin, harmi. Mutta välttämättä se että näkee olentoja ja kuulee niiden ääniä ei aina tarkoita kanavointia.
Innostuin nuorena tavattomasti Elisabeth Haichin kirjoista, ja koska edelleenkin pidän niitä arvossa, minua hieman mietityttää tämä että IOK:n kannessa ei ole kirjoittajan nimeä. Haich nimittäin muistaakseni sanoi että valon voimat edellyttävät aina että ylöskirjoitettu viesti nimetään kirjoittajansa nimellä. En käsitä tätä niin että kirjoittaja/tallentaja omisi teoksen itselleen, vaan että kirjoittaja ei näin pyrkisi hakemalla hakemaan kirjalleen jonkinlaista ylimaallista auktoriteettia, minkä ihmiset voivat teokselle antaa kun kuulevat että se on syntynyt kanavoimalla.
Mutta ehkäpä nämä ovat mielipidekysymyksiä. Itse pyrin välttämään kirjojen arvottamista sillä kuka tai mikä ne on paperille aikaansaanut. Tärkeämpää toki on pysyykö teksti pystyssä, vai onko niin että lukija havaitsee omallakin päällään päätyvänsä järjellisempiin näkemyksiin kuin jonkin kirjan avulla.
Luin IOK:n Teksti-osuudesta puolet (joskus myöhemmin lainaan kirjan uudelleen), ja en havainnut siinä mitään erityisen epäilyttävää tai vastenmielistä. Ihan oivia ajatuksia, eri asia sitten miten ne korreloivat oman päivittäisen todellisuuden kanssa.- adhyuta
--- >Mika Waltari on kirjoitanut kirjan teoksensa Sinuhe Egyptiläisen kanavoinnista.
Olen kuullut että Waltari kertoi kirjansa hahmojen kertoneen hänelle asioita. Tämän voisi ajatella pieneksi fiilistelyksikin. Kerran sain jostain lisäinfoakin asiasta netissä, mutta en enää muista mitä asiasta sanottiin, harmi. Mutta välttämättä se että näkee olentoja ja kuulee niiden ääniä ei aina tarkoita kanavointia. ---
Ritva Haavikon toimittamassa kirjailijan elämäkerrassa (joksi Haavikon haastatteluaineisto myöhemmin Waltarin myöntymyksellä muodostui) Waltari kyllä selväsanaisesti irtisanoutuu tällaisesta näkemyksestä. Ehkä tuollaisia kanavointipäätelmiä voi toki tehdä itsekseen, mutta julkisesti ilmaistuna sille ei ole tukea kirjailijan omien lausuntojen perusteella.
Waltari on kyllä todella koskettanut ainakin itseäni. Inspiroiva kirjailija monin tavoin!
- Timo_L
kirjoitit: "Jos Apostolit eivät olisi tunteneet syyllisyyttä, he eivät koskaan olisi voineet väittää minun sanoneen: "En ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan." Se on selvästikin kaiken sen vastakohta, mitä minä opetin." IOK 104.15.2-3
Mielestäni siinä ei oli vastakohtaa, vaan niinhan se on, Henki ei voi alistua lihan alle ja päinvastoin. Valo ja pimeys eivät voi olla yhtäaikaa. Näin ne ovat ikäänkuin "sodassa" keskenään.
Asiat tulee nähdä usein oikeassa valossa, jotta ne voi ymmärtää.
Toisessa kohdassa raamattua Jeesus sanoo että: "Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni.
Tuossa kohdassa se ei tietenkään voi tarkoittaa, että pitäisi vihata toista ihmistä, tai omaa elämäänsäkin, vaan taas on kyse siitä mikä on liha ja mikä henki. Lihalliselta puolelta uskovaisen ei tulisi tuntea enää ketään, vaan hengen mukaan. Meidän tulisi nähdä Kristus jokaisessa, ei enää sitä langennutta, lihallista ihmistä.
Se mikä meissä on se vanha ihminen, lihallinen, sitä tulisi karttaa kuin ruttoa, inhoten lihan tahraamaa vaatettakin, niinkuin raamattu sanoo.
Minkätähden? koska se mikä on lihallista on Saatana itse, hänen valtakuntansa. Vasta kun olemme tulleet näkemään tämän, voimme todella sanoa inhoavamme sitä, sillä silmämme ovat nähneet totuuden siitä miten läpeensä mätä ja kykenemätön vanha ihmisemme on.Siitä ei ikinä löydy pelastusta.
Itseasiassa koko lihallinen ihminen on vain valhe. Sillä se kuoli jo ristillä Kristuksen kanssa ja sitä ei enää ole. Vain meidän uskomme sen olemassa oloon pitää sen elossa meille, todellisuutena meille.
Uskotko valheen vai totuuden? Se määrittää sen mikä on sinun todellisuutesi, kokemuksesi, tässä hetkessä.
Totuus tekee vapaaksi, valhe pitää vankina.- Timo_L
Selvyyden vuoksi, haluan vielä sanoa, että luen parhaillaan Ihmeiden oppikurssi kirjaa, ja pidän siitä mitä olen tähän asti lukenut.
Olen lukenut palon kirjoja ja tämä menee ykköseksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166070Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334167- 823372
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä183006Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2582100Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441866- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81706Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881579