pentu pääsi hihnassa lähelle toista koiraa

uusi pentu.

Nyt kävi sitten se moka, mistä ainakin Tuire Kaimion kirjassa kovasti varoitetaan:

Olin 8 viikkoisen pennun kanssa ulkona ja kulman takaa tuli toinen koira. Molemmat olivat hihnassa. En ehtinyt ottaa pentua syliin, vaan pentu alkoi leikkiä toisen koiran kanssa. Onneksi toinen koira oli säyseä, eikä suhtautunut vihamielisesti. Päästin pennun irti hihnasta, jotta se pääsisi vapaasti liikkumaan ja tarvittaessa pakoon toiselta koiralta.

Jotakin koirien välillä kuitenkin tapahtui, sillä yhtäkkiä pentuni heittäytyi selälleen maahan (eli siis osoitti nöyryytensä toiselle koiralle) ja antoi toisen koiran haistella vatsaansa. Silloin otin pennun syliini ja vein sen pois paikalta. Pentuni murisi, mutta vein sen määrätietoisesti pois toisen koiran luota.

Nyt pelkään, että koirani menetti uskonsa minun laumanjohtajuuteeni ja alkaa ennen pitkää suojella minua muilta koirilta, eli rähistä vastaantulijoille (tällainen skenaario Kaimion kirjassa esitettiin).

Onko enää mitään tehtävissä, vai täytyykö vain odotella ja katsoa, kuinka pahat vaikutukset tällä tapahtumalla oli? Muuten pennulla on pelkästään hyviä kokemuksia toisista koirista ja se kaikin puolin melko rohkea ja sosiaalinen.

33

2503

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miia

      mut mun koira on käyttäyny ihan samalla tavalla, se vaan osoittaa isommalleen ettei halua mitään pahaa. Mun käsitääkseni ihan normaalia. Mun pentu on nyt 14vkoa eikä ainakaan vielä oo ruvennu puolustaa mua eli rähisee muille. Pitää mua silti pomonaan ja tottelee suht hyvin ikäisekseen... :)

    • Riva

      kannattas lukee pari muutakin kirjaa ja käyttää maalaisjärkeä.Toivottavasti sun koira on pienen pieni pallero,myös aikuisena,koska toi sun kysymys ei tiedä hyvää.

    • miksi päästit 8- viikon ikäisen pennun kontaktiin vieraiden koirien kanssa? Olen varmasti itse ylisuojeleva, mutta oliko pentusi jo rokotettu? En kysy sitä ilkeiläkseni.
      Tuo tilanne mikä teillä oli niin ei se varmasti mitään pysyvää haittaa jättänyt. Nuo kirjat ovat kyllä hyviä, mutta maalaisjärjen käyttö sentään on salittua. Eikä niitä niin orjallisesti tarvitse noudattaa. Ohjeet yleensä antavat suuntaviivaa käytökseen ja koulutukseen. Pienen pennun elämään mahtuu niin paljon. Jokainen päivä on uusi ja ihmeitä täynnä. Älä ota liikaa stressiä, kyllä se siitä hyvin lähtee menemään, ja uusia kontakteja on taatusti tulossa.

    • Lissu

      Ihan hyvä, kun pentu pääsi tutustumaan vieraaseen koiraan. Sosiaalistamisen kannalta on todella tärkeää, että pentu saisi hyviä kokemuksia vieraista koirista. Täytyy tietenkin olla hieman varovainen, ettei rokottamatonta pentua päästä sairaiden tai rokottamattomien koirien seuraan. Nykyisin rokottamattomia koiria varsinkin kaupungeissa taitaa kuitenkin olla todella vähän.

      Ja ÄLÄ MILLOINKAAN nosta koiraasi syliin, kun muita koiria tulee sen lähettyville. Pentu on aina arvoasteikossa alimpana eikä sitä edes fyysisesti saa nostaa toista koiraa korkeammalle, muuten tuo vieras koira voi olla vihamielinen/hyökätä pentusi kimppuun. Ja muutenkin pentu voi mieltää sen syliin nostamisen siten, että se vieras koira on pelottava. Ja ethän halua tehdä koiraasi araksi? Äläkä koskaan ota pentua syliin, jos sitä pelottaa jokin asia. Puhut vain kannustavasti ja iloisesti, jos jokin sitä pelottaa. Sanotaanko Tuire Kaimion kirjassa todellakin, että pentu täytyy ottaa syliin? Ihmettelen, jos näin on.

      Miksi ihmeessä muuten veit pennun pois, kun se alistui toiselle koiralle? Sehän opettelee koiran kieltä ja oli tosi hyvä, kun se alistui. Nyt koirilla jäi kesken se juttu! Olisit antanut sen vain olla, kunnes itse olisi noussut pois siitä. Muista, ettet ota koskaan koiraasi syliin muiden vieraiden koirien läsnäollessa!

      Tutustuta pentua mahdollisimman paljon vieraisiin kiltteihin koiriin, niin se tottuu niihin eikä ala myöhemmin rähistä niille. Ihan pikkupentu on yleensä melko rohkea, ujousvaihe iskee myöhemmin, jos pentua ei nyt ennen 4 kk:n ikää sosiaalisteta hyvin paljon kaikenmaailman asioihin.

      Käytä maalaisjärkeä! Tsemppiä pennun kanssa! Suosittelen menemään pentukursseille pentusi kanssa. Ne ovat todella hyvä apu pennun aikuiseksi kasvattamisessa. Niissä oppii mm. kontaktia, joka on kaikkein tärkein asia! Täällä hyviä kursseja, jos olet pääkaupunkiseudulta: http://www.koirakurssit.com/
      Kävin itse siellä pentuni kanssa, ja olen todella tyytyväinen.

      • ap.

        Kiitos kaikille teille, jotka vastasitte asiallisesti!

        Pentua ei ole rokotettu, mutta tiedän, että kaikki pihamme koirat ovat rokotettuja ja muutenkin kasvattajan mukaan pennulla on emältä saatu suoja kunnes saa rokotukset.

        Lukemani kirjan mukaan on erittäin huono asia, että pentu joutuu alistumaan toisen koiran edessä hihnassa ollessaan. Tällöin se huomaa, että omistajasta (eli minusta) ei ole sitä suojelemaan. Tästä taas seuraa se, että isommaksi kasvaessaan se ottaa suojelijan roolin ja rähisee kaikki vastaantulevat koirat.

        Kirjassa myös neuvottiin ottamaan koira syliin jos tällainen tilanne uhkaa. (siksi vein koiran pois sylissäni). Koira ehti kylläkin nousta itse maasta.

        Koira on ollut jo kasvattajan luon paljon tekemisissä koirien kanssa. Meille tulon jälkeen koira on tavannut vasta pari koiraa, onneksi hyviä kokemuksia.

        Juttuni pointti oli se, että esim. juuri siinä Kaimion kirjassa (ja monessa muussakin paikassa) on sanottu, että hihnassa olevaa pentua ei koskaan saisi päästä tutustumaan toiseen koiraan.


      • kuule
        ap. kirjoitti:

        Kiitos kaikille teille, jotka vastasitte asiallisesti!

        Pentua ei ole rokotettu, mutta tiedän, että kaikki pihamme koirat ovat rokotettuja ja muutenkin kasvattajan mukaan pennulla on emältä saatu suoja kunnes saa rokotukset.

        Lukemani kirjan mukaan on erittäin huono asia, että pentu joutuu alistumaan toisen koiran edessä hihnassa ollessaan. Tällöin se huomaa, että omistajasta (eli minusta) ei ole sitä suojelemaan. Tästä taas seuraa se, että isommaksi kasvaessaan se ottaa suojelijan roolin ja rähisee kaikki vastaantulevat koirat.

        Kirjassa myös neuvottiin ottamaan koira syliin jos tällainen tilanne uhkaa. (siksi vein koiran pois sylissäni). Koira ehti kylläkin nousta itse maasta.

        Koira on ollut jo kasvattajan luon paljon tekemisissä koirien kanssa. Meille tulon jälkeen koira on tavannut vasta pari koiraa, onneksi hyviä kokemuksia.

        Juttuni pointti oli se, että esim. juuri siinä Kaimion kirjassa (ja monessa muussakin paikassa) on sanottu, että hihnassa olevaa pentua ei koskaan saisi päästä tutustumaan toiseen koiraan.

        30 vuoden koirankoulutuskokemuksella,että pennulle on tosiasiassa parempi tutustua toisiin koiriin rauhassa,vaikka sitten remmessäkin ollessaan.
        Oppii paremmin koirien kieltä,tapoja,käyttäytymistä.
        Ei läheskään niin helposti rähise vieraille koirille kun tottuu niihin pienestä asti.Rokotukset vain kuntoon kun on aika,ja sen jälkeen koirakontakteja muihin turrikoihin.Toki ensin varmistat että toinen koira on pennuille kiltti.


      • Chihu syliin

        Siis todellakin otan mun koiran syliin jos sitä uhkaa joku vaara. Siis annan mun pikkusen juosta hihnassa mutta jos tulee vastaan irtioleva suurempi koira niin otan sen syliin. Samoin jos tulee vastaan isompi "kaveri" ja se on hihnassa mutta alkaa murisemaan niin otan myös syliin ja annan sitten haistella niinkuin samalla korkeudella. En ainakaan ala laittaa mun pikkusta koekaniiniksi.


      • näin meillä
        ap. kirjoitti:

        Kiitos kaikille teille, jotka vastasitte asiallisesti!

        Pentua ei ole rokotettu, mutta tiedän, että kaikki pihamme koirat ovat rokotettuja ja muutenkin kasvattajan mukaan pennulla on emältä saatu suoja kunnes saa rokotukset.

        Lukemani kirjan mukaan on erittäin huono asia, että pentu joutuu alistumaan toisen koiran edessä hihnassa ollessaan. Tällöin se huomaa, että omistajasta (eli minusta) ei ole sitä suojelemaan. Tästä taas seuraa se, että isommaksi kasvaessaan se ottaa suojelijan roolin ja rähisee kaikki vastaantulevat koirat.

        Kirjassa myös neuvottiin ottamaan koira syliin jos tällainen tilanne uhkaa. (siksi vein koiran pois sylissäni). Koira ehti kylläkin nousta itse maasta.

        Koira on ollut jo kasvattajan luon paljon tekemisissä koirien kanssa. Meille tulon jälkeen koira on tavannut vasta pari koiraa, onneksi hyviä kokemuksia.

        Juttuni pointti oli se, että esim. juuri siinä Kaimion kirjassa (ja monessa muussakin paikassa) on sanottu, että hihnassa olevaa pentua ei koskaan saisi päästä tutustumaan toiseen koiraan.

        En ole ko. kirjaa lukenut, mutta meillä koirat ovat pennusta saakka tottuneet tervehtimään muita koiria ihan normaalisti hihnassa tai ilman eli sosiaalistuneet. Ongelmia johtajuuden, ohittamisten tai kohtaamisten kanssa ei ole missään vaiheessa ilmaantunut. Terve maalaisjärki on usein se paras ohjenuora. Myös oma rento ja ystävällinen, avoin käytös ohitus- ja kohtaamistilanteissa viestii pennulle ja koiralle, että kaikki on ok ja ihan normaalia.


      • ...kuitenkin...
        Chihu syliin kirjoitti:

        Siis todellakin otan mun koiran syliin jos sitä uhkaa joku vaara. Siis annan mun pikkusen juosta hihnassa mutta jos tulee vastaan irtioleva suurempi koira niin otan sen syliin. Samoin jos tulee vastaan isompi "kaveri" ja se on hihnassa mutta alkaa murisemaan niin otan myös syliin ja annan sitten haistella niinkuin samalla korkeudella. En ainakaan ala laittaa mun pikkusta koekaniiniksi.

        ...koiran turvallisempi olla maassa, että se voisi tarvittaessa pötkiä pakoon tai ilmaista koirille luonnollisia alistumisen merkkejä?


      • ala ..
        ...kuitenkin... kirjoitti:

        ...koiran turvallisempi olla maassa, että se voisi tarvittaessa pötkiä pakoon tai ilmaista koirille luonnollisia alistumisen merkkejä?

        kokeilemaan. Koirani on nyt 4,5kk vanha. Ei ole kuitenkaan toisia koiria alkanut pelkäämään. Eikä se juokse karkuun vaan tulee hakemaan turvaa minulta. Käyttäydyin eri tavalla kun minulla oli isorotuisia koiranpentuja. Siis en ala vaarantamaan pennun henkeä.


    • hei

      ihan rauhallisesti! :) koiraa ei muuten ikinä saa ottaa sylin kun toinen koira tulee vastaan. se on ihan perus asia koirien kanssa! ja yleensä koirat kierähtää selälleen kun alistuu ja on vielä pentu, ja se on täysin normaalia ja tervettä! anna sulle vinkin, älä hyysää koiraasi niin älyttömästi! teet karhunpalveluksen kun hyysäät koiraa kuin se olisi lapsi.! koirasi ei mennettänyt luottamustasi sinuun. ja tuo kokemus oli aivan NORMAALI koirien kohtaaaminen. ja vastaan tuleville rähisemin on luonteesta kiinni ei siitä mikä asema kenelläkin on laumassa. eli ota ihan rauhallisesti pennun kanssa, älä hyysää ja suurentele asioita, näin saat terveen hyväpäisen koiran! onnea pennun kanssa!

    • savannahh-4

      ...vilkaista muitakin kirjoja ja joka pikku juttua ei voi tehdä niin kuin kirjassa sanotaan. Noudattamalla orjallisesti kirjan oppeja teet pennustasi ahdistuneen aikuisen. Kyllä sitä omaakin päätä näissä jutuissa saa käyttää ja sinun koirasihan se on, ei sen joka kirjan on kirjoittanut. Miltä vuosisadalta tuo kirja on??
      Et sinä pentua yhdellä jutulla pilaamaan pysty..

      Toivottavasti menet koirasi kanssa, oli se iso tai pieni, johonkin koulutukseen missä saat ihan kädestä pitäen neuvoja sillä muuten ei tämänlaiset kysymykset todellakaan ennusta mitään mukavaa...

      • ap.

        Miksi kaikki pitää minua idioottina sen perusteella, että luen arvostetun kirjoittajan oppaasta asioita? Ette tunne minua tai järkeni juoksua.

        Olen lukenut lukuisia muitakin oppaita, eikä koira ole minulle ensimmäinen. Edellinen koira rähisi vastaantulijoille, vaikka oli muuten hyväpäinen. Siksi olen asiasta huolissani.

        Eikö ole hyvä, että otan asioista selvää ja kysyn kun kysyttävää tulee?

        En hyysää koiraani kuin lasta, vaan se on meille ainoastaan koira. Sillä on rajat, jotka ovat ehdottomia jne. Hyysään sitä mielestäni vähemmän kui keskiverto koiranomistaja hyysää koiraansa.

        Ja mitä tulee maalaisjärkeen, niin Kaimion opuksen skenaario oli kaikin puolin järkeenkäyvä. Tosin kirjassa oli esitetty, että tällainen käyttäytymismalli on melko väistämätön, joten ehkäpä kirja ei ollut oikeassa kun kerran olette saaneet koiranne ohittamaan hienosti tästä huolimatta.

        En voi tietää kaikkea, vaikka koiria olen pitänytkin, mutta haluan ottaa asioista selvää ja avoimena kuunnella ohjeita ja mielipiteitä. Mutta ilmeisesti täältä on turha kysyä mitään neuvoja kun asiallisen kysymyksen esittänyttä pidetään idioottina.

        Kiitoksia päiväni pilaamisesta.

        Ja ihan oikeasti suurkiitos teille, jotka olette vastanneet asiallisesti!

        Muille suosittelisin käytöstapojen opettelua. Vaikka anonyymina kirjoitellaankin, voivat ilkeät kommenttinne silti satuttaa.


      • girl1981
        ap. kirjoitti:

        Miksi kaikki pitää minua idioottina sen perusteella, että luen arvostetun kirjoittajan oppaasta asioita? Ette tunne minua tai järkeni juoksua.

        Olen lukenut lukuisia muitakin oppaita, eikä koira ole minulle ensimmäinen. Edellinen koira rähisi vastaantulijoille, vaikka oli muuten hyväpäinen. Siksi olen asiasta huolissani.

        Eikö ole hyvä, että otan asioista selvää ja kysyn kun kysyttävää tulee?

        En hyysää koiraani kuin lasta, vaan se on meille ainoastaan koira. Sillä on rajat, jotka ovat ehdottomia jne. Hyysään sitä mielestäni vähemmän kui keskiverto koiranomistaja hyysää koiraansa.

        Ja mitä tulee maalaisjärkeen, niin Kaimion opuksen skenaario oli kaikin puolin järkeenkäyvä. Tosin kirjassa oli esitetty, että tällainen käyttäytymismalli on melko väistämätön, joten ehkäpä kirja ei ollut oikeassa kun kerran olette saaneet koiranne ohittamaan hienosti tästä huolimatta.

        En voi tietää kaikkea, vaikka koiria olen pitänytkin, mutta haluan ottaa asioista selvää ja avoimena kuunnella ohjeita ja mielipiteitä. Mutta ilmeisesti täältä on turha kysyä mitään neuvoja kun asiallisen kysymyksen esittänyttä pidetään idioottina.

        Kiitoksia päiväni pilaamisesta.

        Ja ihan oikeasti suurkiitos teille, jotka olette vastanneet asiallisesti!

        Muille suosittelisin käytöstapojen opettelua. Vaikka anonyymina kirjoitellaankin, voivat ilkeät kommenttinne silti satuttaa.

        eihän koira opi koirien kieltä jos se ei tärkeimmässä sosiaalistamisvaiheessa pääse kunnolla toisiin koiriin tutustuun. Syliin ei kannnata koskaan ottaa ellei ihan pakkotilanne tule. Mä en kestä niitä koiria jotka rähisevät tai lähtevät karkuun toisia koiria nähdessä, ei se ole normaalia koiranelämää... Itse annoin pienestä asti mun pennun mennä rokotettujen ja kilttien koirien luo ja syliin en ottanut niiden seurassa, edelleen 3-vuotiaana se rakastaa toisia koiria ja osaa leikkiä puolta pienempien ja paljon isompien kanssa.


      • ap.
        girl1981 kirjoitti:

        eihän koira opi koirien kieltä jos se ei tärkeimmässä sosiaalistamisvaiheessa pääse kunnolla toisiin koiriin tutustuun. Syliin ei kannnata koskaan ottaa ellei ihan pakkotilanne tule. Mä en kestä niitä koiria jotka rähisevät tai lähtevät karkuun toisia koiria nähdessä, ei se ole normaalia koiranelämää... Itse annoin pienestä asti mun pennun mennä rokotettujen ja kilttien koirien luo ja syliin en ottanut niiden seurassa, edelleen 3-vuotiaana se rakastaa toisia koiria ja osaa leikkiä puolta pienempien ja paljon isompien kanssa.

        Ymmärrän kyllä sen, että koiran täytyy saada tavata muita koiria, jotta se sosiaalistuu myös koiriin.

        Ainoa päänvaiva tässä asiassa on, että niin monessa paikassa sanotaan, että koiria ei pitäisi päästää toistensa luo hihnassa. Tämä siksi, että hihnassa saattaa aiheuttaa ongelmia kun koirat eivät pääse liikkumaan ja elehtimään vapaasti ja tarvittaessa pakoon toiselta koiralta. Ja toisaalta myös siksi, että koira oppisi, että hihnassa ollessaan se on "töissä" eikä seurustele muiden kanssa (näin se oppii myös ohittamisen paremmin).

        Lukekaan huviksenne Kaimion kirjasta asiaa käsittelevä luku, niin ymmärrätte, mitä tarkoitan.


      • Täällä
        ap. kirjoitti:

        Miksi kaikki pitää minua idioottina sen perusteella, että luen arvostetun kirjoittajan oppaasta asioita? Ette tunne minua tai järkeni juoksua.

        Olen lukenut lukuisia muitakin oppaita, eikä koira ole minulle ensimmäinen. Edellinen koira rähisi vastaantulijoille, vaikka oli muuten hyväpäinen. Siksi olen asiasta huolissani.

        Eikö ole hyvä, että otan asioista selvää ja kysyn kun kysyttävää tulee?

        En hyysää koiraani kuin lasta, vaan se on meille ainoastaan koira. Sillä on rajat, jotka ovat ehdottomia jne. Hyysään sitä mielestäni vähemmän kui keskiverto koiranomistaja hyysää koiraansa.

        Ja mitä tulee maalaisjärkeen, niin Kaimion opuksen skenaario oli kaikin puolin järkeenkäyvä. Tosin kirjassa oli esitetty, että tällainen käyttäytymismalli on melko väistämätön, joten ehkäpä kirja ei ollut oikeassa kun kerran olette saaneet koiranne ohittamaan hienosti tästä huolimatta.

        En voi tietää kaikkea, vaikka koiria olen pitänytkin, mutta haluan ottaa asioista selvää ja avoimena kuunnella ohjeita ja mielipiteitä. Mutta ilmeisesti täältä on turha kysyä mitään neuvoja kun asiallisen kysymyksen esittänyttä pidetään idioottina.

        Kiitoksia päiväni pilaamisesta.

        Ja ihan oikeasti suurkiitos teille, jotka olette vastanneet asiallisesti!

        Muille suosittelisin käytöstapojen opettelua. Vaikka anonyymina kirjoitellaankin, voivat ilkeät kommenttinne silti satuttaa.

        Täällä on tällästä. En viitsinyt lukea noita aiempia viestejä.
        Mutta, pentu käyttäytyi aivan normaalisti siinä tilanteessa, osoitti vaan vanhemmalle ja vahvemmalle olevansa pieni ja vaaraton. Ihan normaalia, eikä syytä huoleen.


      • Lissu
        ap. kirjoitti:

        Ymmärrän kyllä sen, että koiran täytyy saada tavata muita koiria, jotta se sosiaalistuu myös koiriin.

        Ainoa päänvaiva tässä asiassa on, että niin monessa paikassa sanotaan, että koiria ei pitäisi päästää toistensa luo hihnassa. Tämä siksi, että hihnassa saattaa aiheuttaa ongelmia kun koirat eivät pääse liikkumaan ja elehtimään vapaasti ja tarvittaessa pakoon toiselta koiralta. Ja toisaalta myös siksi, että koira oppisi, että hihnassa ollessaan se on "töissä" eikä seurustele muiden kanssa (näin se oppii myös ohittamisen paremmin).

        Lukekaan huviksenne Kaimion kirjasta asiaa käsittelevä luku, niin ymmärrätte, mitä tarkoitan.

        Ahaa, nyt tajuan, mitä Kaimio tarkoittaa. Se on totta, että jos hihnaa kiristää, saattaa se laukaista koirassa hyökkäyshalun. Hihna tuleekin pitää koiria toisiinsa tutustuttaessa aina ihan löysällä. Tämä kannattaa sanoa sille vieraallekin koiran omistajalle (jos kehtaa)!

        Olen usein huomannut, että kun koirat haistelevat ihan rauhassa ja varovaisesti toisiaan, ja jos sitten siinä tilanteessa alkaakin vetää koiraa hihnasta poispäin, saa se koirassa aikaan hyökkäyksen. Eli hihna aina ihan löysällä, tämän kun tajuaisivat ne vastaantulijatkin! Vapaanahan kaupungeissa ei voi koiria pitää, joten se tutustuttaminen on tehtävä hihnassa tai koirapuistossa, johon rokottamatonta pentua ei saa viedä.

        Pennun ensimmäiset 4 kuukautta ovat kaikkein tärkein vaihe sen kehityksessä. Sosiaalistaminen on hyvin tärkeää, eli pentua tulee totuttaa päivittäin erilaisiin tilanteisiin, ihmisiin ja koiriin. Näin siitä tulee rohkea ja itsevarma. Vaikka pentu olisikin nyt rohkea, voi ujousvaihe iskeä myöhemmin, ja jos sitä ei ole tarpeeksi sosiaalistettu, voi pennusta tulla sitten aikuisena arka.


      • Lissu
        ap. kirjoitti:

        Miksi kaikki pitää minua idioottina sen perusteella, että luen arvostetun kirjoittajan oppaasta asioita? Ette tunne minua tai järkeni juoksua.

        Olen lukenut lukuisia muitakin oppaita, eikä koira ole minulle ensimmäinen. Edellinen koira rähisi vastaantulijoille, vaikka oli muuten hyväpäinen. Siksi olen asiasta huolissani.

        Eikö ole hyvä, että otan asioista selvää ja kysyn kun kysyttävää tulee?

        En hyysää koiraani kuin lasta, vaan se on meille ainoastaan koira. Sillä on rajat, jotka ovat ehdottomia jne. Hyysään sitä mielestäni vähemmän kui keskiverto koiranomistaja hyysää koiraansa.

        Ja mitä tulee maalaisjärkeen, niin Kaimion opuksen skenaario oli kaikin puolin järkeenkäyvä. Tosin kirjassa oli esitetty, että tällainen käyttäytymismalli on melko väistämätön, joten ehkäpä kirja ei ollut oikeassa kun kerran olette saaneet koiranne ohittamaan hienosti tästä huolimatta.

        En voi tietää kaikkea, vaikka koiria olen pitänytkin, mutta haluan ottaa asioista selvää ja avoimena kuunnella ohjeita ja mielipiteitä. Mutta ilmeisesti täältä on turha kysyä mitään neuvoja kun asiallisen kysymyksen esittänyttä pidetään idioottina.

        Kiitoksia päiväni pilaamisesta.

        Ja ihan oikeasti suurkiitos teille, jotka olette vastanneet asiallisesti!

        Muille suosittelisin käytöstapojen opettelua. Vaikka anonyymina kirjoitellaankin, voivat ilkeät kommenttinne silti satuttaa.

        Tuskin sinua kukaan pitää idioottina. Ihan hyvä, kun luet koirakirjoja, niitä vaan pitää yleensä soveltaa käyttäen maalaisjärkeä.

        On ihan hyvä kuunnella sellaisten koiranomistajien neuvoja, joilla on kokemusta enemmänkin koirankasvattamisesta. Yleensä sen ensimmäisen oman aikuisena saadun koiran kanssa tekee kaikki mahdolliset virheet, ja niinpä sitten sen hankalan koiran kanssa on vain elettävä koko sen loppu elämä (kokemusta tästä on!). Pentuvaihe on niin tärkeä, että suosittelen ehdottomasti menemään pentukurssille.


      • savannah-4
        ap. kirjoitti:

        Miksi kaikki pitää minua idioottina sen perusteella, että luen arvostetun kirjoittajan oppaasta asioita? Ette tunne minua tai järkeni juoksua.

        Olen lukenut lukuisia muitakin oppaita, eikä koira ole minulle ensimmäinen. Edellinen koira rähisi vastaantulijoille, vaikka oli muuten hyväpäinen. Siksi olen asiasta huolissani.

        Eikö ole hyvä, että otan asioista selvää ja kysyn kun kysyttävää tulee?

        En hyysää koiraani kuin lasta, vaan se on meille ainoastaan koira. Sillä on rajat, jotka ovat ehdottomia jne. Hyysään sitä mielestäni vähemmän kui keskiverto koiranomistaja hyysää koiraansa.

        Ja mitä tulee maalaisjärkeen, niin Kaimion opuksen skenaario oli kaikin puolin järkeenkäyvä. Tosin kirjassa oli esitetty, että tällainen käyttäytymismalli on melko väistämätön, joten ehkäpä kirja ei ollut oikeassa kun kerran olette saaneet koiranne ohittamaan hienosti tästä huolimatta.

        En voi tietää kaikkea, vaikka koiria olen pitänytkin, mutta haluan ottaa asioista selvää ja avoimena kuunnella ohjeita ja mielipiteitä. Mutta ilmeisesti täältä on turha kysyä mitään neuvoja kun asiallisen kysymyksen esittänyttä pidetään idioottina.

        Kiitoksia päiväni pilaamisesta.

        Ja ihan oikeasti suurkiitos teille, jotka olette vastanneet asiallisesti!

        Muille suosittelisin käytöstapojen opettelua. Vaikka anonyymina kirjoitellaankin, voivat ilkeät kommenttinne silti satuttaa.

        Käsittääkseen ei ole ilkeilyä sanoa mitä ajattelee... Jos sinä otit sen sellaisena niin ehkä se sitten oli aiheellista. Ei pidä anonyyminä loukkaantua toisten kommenteista. Koska et meille syvällistä esittelyä itsestäsi etkä taustastasi antanut er voi syyttää meitä pilalle menneestä päivästä koska viestisi oli kuin 12 vuotiaan lapsen kirjoittama...


    • Hekotius

      Eräällä tuttavallani on reilu vuosikas kääpiösnautserinarttu, joka on "kasvatettu" meinitsemillasi menetelmillä. Toisin sanoen koira on aina nostettu syliin, kun se on räksyttänyt toisille koirille ja ihmisille. Narttu ei ole koskaan saanut tutustua täysin vieraisiin koiriin tai ihmisiin.

      Nyt, koiran siis ollessa lähes aikuinen jo, on se aivan mahdoton. Tuttavani ei voi käydä koiransa kanssa missään uusissa paikoissa, tai paikoissa, joissa on vieraita ihmisiä tai koiria, sillä silloin edessä on kamala show. Koira räkyttää, murisee ja yrittää purra aivan ilman syytä, sillä se käsittää kaiken uuden uhkaavana ("äiti" on aina nostanut syliin turvaan -> uhkaavaa/vaarallista). Tilanne on aivan mahdoton, mutta toisaalta, itsepä on tuttavani liemensä keittänyt varoitteluista ja ohjauksesta huolimatta.

      Näyttelyihin esimerkiksi tällä parivaljakolla ei ole mitää asiaa, ei ainakaan ennen kuin koiralle on saatu edes hieman alkeellisiakin käytöstapoja.

      • Molossi

        Meillä ei hihnassa seurustella. Vain vapaana ja minun valikoimieni koiruuksien kanssa.Koiran sosiaalistamiseen ei tarvita jokaisen vastaantulevan tai hihnassa olevien moikkailuja. Jos jostain tulee liian liki joku vapaana juoksenteleva koira, niin minä en ota mitään riskejä pikkukoiran kanssa ja kokeile kuinka " sosiaalinen " se toinen on vai eikö ole, ja otan sen syliin,jos se ei hätistelyistä huolimatta häivy . Eli otan syliin vasta siinä vaiheessa, jos tilanne vaatii. Minun tehtäväni on suojella koiriani laumanjohtajana, sekä hoitaa niin sisä - kuin ulkopolitiikkakin :).
        Ei aloittajan koira tuosta yhdestä kerrasta pilalle ole mennyt, kun ei siinä mitään pahempaa kuitenkaan tapahtunut. Päätä nyt itse millaisen linjan koirasi kanssa haluat ottaa.
        Sosiaalistaa koirasi muihin koiriin kannattaa tietenkin tehdä,niinkuin täällä on puhuttu, mutta siihen ei tarvita hihnamoikkailuja, ja riittää jokunen eri kokoinen, ikäinen ja sukupuolinen koirasi kanssa hyvin toimeentuleva ja hyvän koirankielen omaava koira.
        Ja aloittajalle, tuo Tuikun kirja on ihan hyvä kirja.Vähän noin meillä on toimittu aina koirien kanssa eli Tuikun kanssa olen hyvin samoilla linjoilla. Hieman jossain vähän näkemyseroja, mutta pääasiassa samalla linjalla :).
        Ja tuohon tyyliin on kasvatettu niin työ, harrastus ja näyttelymopet ja siis ennenkaikkea tilanteessa kuin tilanteessa hyvin käyttäytyvät koiruutemme koosta riippumatta.
        No jokainen tekee parhaaksi katsomallaan ja mieluisallaan tavalla, mutta näin meillä...:)


    • Jos on pentu,tai pienikokoinen koira, ei kannata nostaa syliin toisia koiria kohdattaessa...näin saat vain ikuisen rähinöitsijän..sekä pahimmassa tapauksessa ky.toiminta voi provosoida vastaantulevaa koiraa...muuten kyllä kannattaa tutustuttaa heti kun on mahdollista kaikenlaisiin koiriin.

      • ap.

        Savannahille:
        Luin hyväksi kehuttua ja muutenkin järkevän tuntuista koirakirjaa ja yritin toimia sen ohjeiden mukaan.
        Minkä tein mielestäsi väärin? Sen, että luotin ammattilaisen ohjeisiin? Mieluummin luotan ammattilaisen neuvoihin kuin omiin päätelmiini. Sekö tekee viestistäni kuin kaksitoistavuotiaan kirjoittaman?

        Kysyn tätä ihan aidosti hämilläni. Vien autoni ammattilaiselle huoltoon ja leikkautan tukkani ammattilaisella. Miksen siis luottaisi tässäkin asiassa ammattilaiseen. Jos kirjassa olisi neuvottu jotain mielestäni absurdia, en olisi sitä ehkä uskonut. Neuvo oli hyvin perusteltu, joten miksen uskoisi siihen?

        Ja vielä kerran sanottakoon: EN TODELLAKAAN kasvata koiraani niin, että nostan sen aina syliin sen nähdessä muita koiria. Koira saa tutustua muihin koiriin ja leikkiä niiden kanssa, mutta vain vapaana ollessaan. Sen sanoin jo vaikka kuinka monessa viestissäni. Hyviä koirakontakteja siltä ei siis puutu.

        Olen nyt ymmärtänyt viesteistänne, että syliin nostaminen oli erittäin huono juttu. Täytyy nyt pohtia neuvojenne pohjalta, miten vastaisuudessa toimin. Ei tässä kuitenkaan ole mitään syytä alkaa toisten järjenjuoksua moittimaan: jokainen meistä tekee virheitä ja mielestäni olen perustellut hyvin sen, miksi tein niinkuin tein.

        Ja edelleen olen sitä mieltä, että asioista on paljon hedelmällisempää keskustella, jos puolin ja toisin pysytään asialinjalla. Kyllä se menee jo henkilökohtaisuuksiin jos yhden kysymyksen perusteella luokitellaan toinen kyvyttömäksi omaan ajatteluun. Minäkään en täällä kirjoita julki, mitä ajattelen järkenne toimivuudesta, mikä oikeuttaa teidät toimimaan niin?

        Onneksi olen saanut oikeastikin rakentavia neuvoja. Olen valmis ottamaan niistä opikseni. Esimerkiksi sellaista pentukoulutusta olen harkinnut jo aikaisemminkin.


      • kuule
        ap. kirjoitti:

        Savannahille:
        Luin hyväksi kehuttua ja muutenkin järkevän tuntuista koirakirjaa ja yritin toimia sen ohjeiden mukaan.
        Minkä tein mielestäsi väärin? Sen, että luotin ammattilaisen ohjeisiin? Mieluummin luotan ammattilaisen neuvoihin kuin omiin päätelmiini. Sekö tekee viestistäni kuin kaksitoistavuotiaan kirjoittaman?

        Kysyn tätä ihan aidosti hämilläni. Vien autoni ammattilaiselle huoltoon ja leikkautan tukkani ammattilaisella. Miksen siis luottaisi tässäkin asiassa ammattilaiseen. Jos kirjassa olisi neuvottu jotain mielestäni absurdia, en olisi sitä ehkä uskonut. Neuvo oli hyvin perusteltu, joten miksen uskoisi siihen?

        Ja vielä kerran sanottakoon: EN TODELLAKAAN kasvata koiraani niin, että nostan sen aina syliin sen nähdessä muita koiria. Koira saa tutustua muihin koiriin ja leikkiä niiden kanssa, mutta vain vapaana ollessaan. Sen sanoin jo vaikka kuinka monessa viestissäni. Hyviä koirakontakteja siltä ei siis puutu.

        Olen nyt ymmärtänyt viesteistänne, että syliin nostaminen oli erittäin huono juttu. Täytyy nyt pohtia neuvojenne pohjalta, miten vastaisuudessa toimin. Ei tässä kuitenkaan ole mitään syytä alkaa toisten järjenjuoksua moittimaan: jokainen meistä tekee virheitä ja mielestäni olen perustellut hyvin sen, miksi tein niinkuin tein.

        Ja edelleen olen sitä mieltä, että asioista on paljon hedelmällisempää keskustella, jos puolin ja toisin pysytään asialinjalla. Kyllä se menee jo henkilökohtaisuuksiin jos yhden kysymyksen perusteella luokitellaan toinen kyvyttömäksi omaan ajatteluun. Minäkään en täällä kirjoita julki, mitä ajattelen järkenne toimivuudesta, mikä oikeuttaa teidät toimimaan niin?

        Onneksi olen saanut oikeastikin rakentavia neuvoja. Olen valmis ottamaan niistä opikseni. Esimerkiksi sellaista pentukoulutusta olen harkinnut jo aikaisemminkin.

        tuon Kaimion kirjoissa olla vähän suodatettavaakin asiaa.Eikös yksi ohjeista ollut että autoon tutustutaan moneen kertaan,ensin käydään autossa monta kertaa ennen auton käynnistämistäkään.Miten ihmeessä pentua voisi noilla opeilla edes hakea kotiin.
        Mulla on ainakin just autoon opittu ensimmäisistä päivistä alkaen ilman mitään kikkailuja,ja ei ole ongelmia ollut.
        Vaikka kirjassa on hyviä vinkkejä,ei IHAN KAIKKEA tarvi niin tosissaan ottaa.En toki sua tyhmäksi hauku,vaan pyydän että ota meidän muiden vinkit myös huomioon.Onhan täällä porukkaa jolla on paljon kokemusta koirien kanssa.
        Itsehän halusit mielipiteitä,joten älä nyt pahastu jos ei kovin diplomaattisesti kaikki osaa asiaa selittää.


    • issu56

      kun äitini silloinen cavaliernarttu oli pentu. Olimme kävelyllä ja itelläni oli pari noutajaa ja äidilläni se likka. Vastaan tuli sitten pari rotikkaa remmissä ja kun äitin nuo koirat näki, niin jo oli cava sylissä ja pikkuisen nopeasti. Seuraamuksena siitä oli, että sen jälkeen ja koko yli 10 vuotisen elämänsä ajan koiruus haukkui kaikki koirat kokoon katsomatta!
      Jos pentusi emällä on rokotukset olleet ajan tasalla, niin ne suojaavat pentuasi sinne 12-viikkoiseksi!

      • ap.

        En ole kertaakaan ottanut pentua syliin ennen toisen koiran tervehtimistä ja edelleen olen samaa mieltä teidän kanssanne tuosta muiden koirien tervehtimisestä ja sen tärkeydestä. Aion kyllä edelleenkin pyrkiä siihen, että koira saisi olla vapaana tavatessaan muita koiria.

        Ja syy, miksi olen tuohon Kaimion kirjaan niin luottanut on, että kasvattaja sitä minulle alun perin suositteli.

        En loukkaantunut siitä, että ihmiset ovat sanoneet minun olevan väärässä, olen loukkaantunut siitä, miten ilkeästi ihmiset (tai siis oikeastaan vain yksi ihminen) ovat minua arvioineet. Asioista saa olla eri mieltä ja kantansa ilmaista, mutta käytöstavat olisi hyvä muistaa.

        Ilmeisesti ilkeily on täällä pelin henki, mutta uutena palstalaisena se ihmetyttää suuresti. Taidanpa poistua tämän ketjun päätyttyä vähin äänin ja yrittää tästä lähtien itse ratkaista ongelmani.


      • ap.
        ap. kirjoitti:

        En ole kertaakaan ottanut pentua syliin ennen toisen koiran tervehtimistä ja edelleen olen samaa mieltä teidän kanssanne tuosta muiden koirien tervehtimisestä ja sen tärkeydestä. Aion kyllä edelleenkin pyrkiä siihen, että koira saisi olla vapaana tavatessaan muita koiria.

        Ja syy, miksi olen tuohon Kaimion kirjaan niin luottanut on, että kasvattaja sitä minulle alun perin suositteli.

        En loukkaantunut siitä, että ihmiset ovat sanoneet minun olevan väärässä, olen loukkaantunut siitä, miten ilkeästi ihmiset (tai siis oikeastaan vain yksi ihminen) ovat minua arvioineet. Asioista saa olla eri mieltä ja kantansa ilmaista, mutta käytöstavat olisi hyvä muistaa.

        Ilmeisesti ilkeily on täällä pelin henki, mutta uutena palstalaisena se ihmetyttää suuresti. Taidanpa poistua tämän ketjun päätyttyä vähin äänin ja yrittää tästä lähtien itse ratkaista ongelmani.

        Tuo molossin kommentti tiivisti asian hyvin. Juuri tuohon olen pyrkinyt ja yrittänyt sitä täällä selittääkin. Siis KIITOS MOLOSSI, että selvensit asian. Ihanaa, että sain yhden kommentin sellaiseltakin, joka tietää, mitä tarkoitan! :)

        Hyviä koirakontakteja piskillämme tulee olemaan paljon (ja on jo ollutkin), mutta kuten sanoit, koiran ei tarvitse seurustella jokaisen vastaantulijan kanssa ja minä laumanjohtajana suojelen koiraani silloin kun se on narussa ja myös päätän, keneen koirani tutustuu.


      • Hekotius
        ap. kirjoitti:

        En ole kertaakaan ottanut pentua syliin ennen toisen koiran tervehtimistä ja edelleen olen samaa mieltä teidän kanssanne tuosta muiden koirien tervehtimisestä ja sen tärkeydestä. Aion kyllä edelleenkin pyrkiä siihen, että koira saisi olla vapaana tavatessaan muita koiria.

        Ja syy, miksi olen tuohon Kaimion kirjaan niin luottanut on, että kasvattaja sitä minulle alun perin suositteli.

        En loukkaantunut siitä, että ihmiset ovat sanoneet minun olevan väärässä, olen loukkaantunut siitä, miten ilkeästi ihmiset (tai siis oikeastaan vain yksi ihminen) ovat minua arvioineet. Asioista saa olla eri mieltä ja kantansa ilmaista, mutta käytöstavat olisi hyvä muistaa.

        Ilmeisesti ilkeily on täällä pelin henki, mutta uutena palstalaisena se ihmetyttää suuresti. Taidanpa poistua tämän ketjun päätyttyä vähin äänin ja yrittää tästä lähtien itse ratkaista ongelmani.

        Täällä kirjoittelee kaiken sorttisia ihmisiä, eivätkä lähellekään kaikki ole kovinkaan empaattisia ja ymmärtäväisiä muita kohtaan. Älä ota liikaa itseesi muiden typeriä, ajattelemattomia kommentteja, eihän kukaan sinua täällä tunne ja silloin onkin helppo päästää suustaan, mitä sattuu.

        Itse en ole paljoa noita koirakirjoja lukenut, pienenä vain kuvia selaillut, sillä olen kasvanut lapsuuteni koirien keskellä äitini ollessa kasvattaja, joten tuohon mainitsemaasi kirjailijaan en voi ottaa kantaa.

        Koirakentilläkin on TOKO-ohjaajien keskuudessa melkoisesti eriävyyksiä mielipiteissä koskien tiettyjä oppimistilanteita. Esimerkiksi juuri tuo pennun/aikuisen reagointi muihin koiriin; toiset neuvovat olemaan kiinnittämättä huomiota vaikka koira rähisisi miten, toiset taas neuvovat kieltämään. Kokemattomat koirien omistajat menevät helposti hieman sekaisin toisistaan poikkeavista ohjeista ja tämä tosiasia on tiedostettu myös ohjaajien keskuudessa (itse en ole koirieni antanut koskaan rähjätä muille koirille ja sen kautta olen saanut koirani kasvatettua yhteiskuntakelpoisiksi, toisin kuin tuttavani, joka on noudattanut päinvastastaisia neuvoja).

        Oletkos kertonut, minkä rotuinen koira sinulla on? Sekin vaikuttaa koulutusmetodeiden valintaan, PK-koiria koulutetaan hieman erilailla kuin seurakoiria.

        Etköhän sinä opi itsekin ajan kanssa huomaamaan, mitkä opit sopivat pennullesi, mitkä eivät. Neuvoja voi ja kannattaakin aina pyytää, ettei itse vahingossa laittaisi "koiraa pilalle" =)

        Ei sinun kannata yhden tai kahden ikävän kommentin takia tätä palstaa hylätä, toisesta sisään ja toisesta ulos, niin hyvä tulee ;)


      • ap.
        Hekotius kirjoitti:

        Täällä kirjoittelee kaiken sorttisia ihmisiä, eivätkä lähellekään kaikki ole kovinkaan empaattisia ja ymmärtäväisiä muita kohtaan. Älä ota liikaa itseesi muiden typeriä, ajattelemattomia kommentteja, eihän kukaan sinua täällä tunne ja silloin onkin helppo päästää suustaan, mitä sattuu.

        Itse en ole paljoa noita koirakirjoja lukenut, pienenä vain kuvia selaillut, sillä olen kasvanut lapsuuteni koirien keskellä äitini ollessa kasvattaja, joten tuohon mainitsemaasi kirjailijaan en voi ottaa kantaa.

        Koirakentilläkin on TOKO-ohjaajien keskuudessa melkoisesti eriävyyksiä mielipiteissä koskien tiettyjä oppimistilanteita. Esimerkiksi juuri tuo pennun/aikuisen reagointi muihin koiriin; toiset neuvovat olemaan kiinnittämättä huomiota vaikka koira rähisisi miten, toiset taas neuvovat kieltämään. Kokemattomat koirien omistajat menevät helposti hieman sekaisin toisistaan poikkeavista ohjeista ja tämä tosiasia on tiedostettu myös ohjaajien keskuudessa (itse en ole koirieni antanut koskaan rähjätä muille koirille ja sen kautta olen saanut koirani kasvatettua yhteiskuntakelpoisiksi, toisin kuin tuttavani, joka on noudattanut päinvastastaisia neuvoja).

        Oletkos kertonut, minkä rotuinen koira sinulla on? Sekin vaikuttaa koulutusmetodeiden valintaan, PK-koiria koulutetaan hieman erilailla kuin seurakoiria.

        Etköhän sinä opi itsekin ajan kanssa huomaamaan, mitkä opit sopivat pennullesi, mitkä eivät. Neuvoja voi ja kannattaakin aina pyytää, ettei itse vahingossa laittaisi "koiraa pilalle" =)

        Ei sinun kannata yhden tai kahden ikävän kommentin takia tätä palstaa hylätä, toisesta sisään ja toisesta ulos, niin hyvä tulee ;)

        Olipa kiva kommentti, kiitos! :)

        Kyseessä on kultainennoutaja. Periaatteessa seurakoira, mutta tarkoitus on kuitenkin kouluttaa se hyvin ja opettaa sille jäljestämistä yms. Mitään kilpailuja emme ole harkinneet.


      • issu56
        ap. kirjoitti:

        En ole kertaakaan ottanut pentua syliin ennen toisen koiran tervehtimistä ja edelleen olen samaa mieltä teidän kanssanne tuosta muiden koirien tervehtimisestä ja sen tärkeydestä. Aion kyllä edelleenkin pyrkiä siihen, että koira saisi olla vapaana tavatessaan muita koiria.

        Ja syy, miksi olen tuohon Kaimion kirjaan niin luottanut on, että kasvattaja sitä minulle alun perin suositteli.

        En loukkaantunut siitä, että ihmiset ovat sanoneet minun olevan väärässä, olen loukkaantunut siitä, miten ilkeästi ihmiset (tai siis oikeastaan vain yksi ihminen) ovat minua arvioineet. Asioista saa olla eri mieltä ja kantansa ilmaista, mutta käytöstavat olisi hyvä muistaa.

        Ilmeisesti ilkeily on täällä pelin henki, mutta uutena palstalaisena se ihmetyttää suuresti. Taidanpa poistua tämän ketjun päätyttyä vähin äänin ja yrittää tästä lähtien itse ratkaista ongelmani.

        Et kait nyt vain loukkaantunut tuosta mitä minä kirjoitin? Ei se ainakaan miksikään loukkaukseksi ollut tarkoitettu, vaan vain yhdeksi esimerkiksi miten voi käydä!
        Itellä kävi aikoinaan yhdessä junnuluokan näyttelyssä, että "ässän" kimppuun kävi bouvier ja sen jälkeen koiruus inhosi/pelkäsi kaikkia mustia koiria kokoon katsomatta usean vuoden ajan.
        Ja samaa sanon minäkin kuin Hekotius, että toisesta sisään ja toisesta ulos. Niin ja kaikkeen tottuu, eikä sitten enää ota niin perin vakavasti ihan jokaista kirjoitusta ;=).


    • seropi

      Ylhäällä päin on ollut jo paljon puheita, että ei saa syliin ottaa, joten ei siitä sen enmpään. Oma koira saa kyllä raivopuuskan samantien, jos joku ottaa pennun tai pienikokoisen koiransa syliin. Se pitää täysin sitä hänen nokilleen hymppimisenä. Sen jälkeen koirani ei kyllä tule toimeen kyseisen korian kanssa, vaikka aikasemmin maassa ollessa leikkisivät. Luulen, että oman koirani käytös on aika yleistä.

      • ap.

        En loukkaantunut en :) Oikeastaan vain Savannahin kommentit olivat mielestäni asiattomia.

        Kaikille muille haluan sanoa kiios! :)


    • Anonyymi

      Parasta odottaa rauhassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1876
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe