Miksi Rannan atonaalista musiikkia ei esitetä eikä levytetä milloinkaan?

Anonyymi-ap

Vaikka Rantakaan ei Schönbergin tavoin saanut ymmärtämystä atonaaliselle sävelkielelleen monissa atonaalisen sävellyskautensa aikaansa nähden rohkeissa teoksissaan niiden joidenkin n musiikintutkijoiden näkemästä kypsyydestä ja omaleimaisuudestakaan huolimatta, on hämmästyttävää, että siinä missä Schönbergin tuotanto on nostettu päivänvaloon ja levytetty, ovat näköjään tuon aikakauden eräiden modernismiin kielteisesti suhtautuneiden ensikonsertissa läsnäolleiden kriitikoiden ymmärtämättömät sanat epämusiikista ja psalmodeeraamisesta lyöneet leimansa tämän rohkean ja kuvia kumartamattoman loistavan ja varhain kypsyyden saavuttaneen visionäärin jälkimaineeseen ja tukahduttanut kaikki yritykset nostaa esiin tätä ainutlaatuista tuotantoa, mikä tietenkin osaltaan kertoo siitä nurinkurisesta asetelmasta joka suomessa on aina vallinnut Erik Fordellia siteeratakseni suvaitsemattomassa maassa, jossa sallitaan vain yksi totuus kerrallaan ja musiikk8imaku on ollut todella takapajuinen. Edes nyt kun modernismin aalto on pyyhkäissyt yli suomen ja modernismi elää suomessa kukoistustaan, ei Rannan rohkean atonaalisille teoksille heltiä tästä huolimatta vieläkään minkään valtakunnan arvostusta, minkä ne mm. prof. Haapasen, Melartinin, Raition ym. mukaan ansaitsisivat. Ilmeisesti esittävien taiteilijoiden korvissa kaikuvat edelleen Karl Ekmanin sanat; Slik omusik.

14

269

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      kiitos vinkeistä tutustua uusiin musanimiin eli otan nyt ekana väinö raition ja nyt youtubehaulla löysin hänen yhden teoksen joka kantaa nimeä "Four colour poems for piano, Op.22.
      Ideana olis kuunnella useat tai kaikki hänen teokset. Voi olla ettei hänen kaikkia teoksia löydykään youtubesta hmm.
      Osaatko sannoo miten paljon hän teki uransa aikana teoksia? Tekikö esim yhtään oopperaa''? oliko hän tietylle soittimille tai klassisen musan genrelle innostunut?

      • Anonyymi

        Fantasia estatica, Fantasia Poetica, Antigone ja mm. Kuutamo Jupiterissa ovat parasta Raitiota. oopperoita sävelsi myös. Rannalla sinfonioissa on kuitenkin musiikin tärkein elementti, teemat ja niiden kehittely keskeisellä sijalla, kun ensin mainittu viljelee impressionistista ja ekspressionistista värimusiikkia yläsävelsarjoineen absoluuttista sointiväriefektiä ehkä korostaen, mutta ei operoi teemoilla eikä niiden kehittelyllä klassis-romanttisten standardien mukaisesti ja muoto on kenties pirstaloitunut tai fantasianomainen, improvisatorinen ja rapsodi8nen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fantasia estatica, Fantasia Poetica, Antigone ja mm. Kuutamo Jupiterissa ovat parasta Raitiota. oopperoita sävelsi myös. Rannalla sinfonioissa on kuitenkin musiikin tärkein elementti, teemat ja niiden kehittely keskeisellä sijalla, kun ensin mainittu viljelee impressionistista ja ekspressionistista värimusiikkia yläsävelsarjoineen absoluuttista sointiväriefektiä ehkä korostaen, mutta ei operoi teemoilla eikä niiden kehittelyllä klassis-romanttisten standardien mukaisesti ja muoto on kenties pirstaloitunut tai fantasianomainen, improvisatorinen ja rapsodi8nen.

        juu panin merkille erot rannan ja raition musan välillä. Enempi pidän ehkä raition musasta. Raitio on hieman moniulotteisempi ja luovempi säveltäjä. Käyttää vivahteikkaasti eri muotoja. moonlight on jupiter Op24 teosta aloin kuunteleen tänään aamulla ja nyt kuuntelen sen loppuun. Pitää kuunnella teos vielä toisen kerran peräkkäin = olis aikomus. taidokasta ja aika proggressiivistaki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        juu panin merkille erot rannan ja raition musan välillä. Enempi pidän ehkä raition musasta. Raitio on hieman moniulotteisempi ja luovempi säveltäjä. Käyttää vivahteikkaasti eri muotoja. moonlight on jupiter Op24 teosta aloin kuunteleen tänään aamulla ja nyt kuuntelen sen loppuun. Pitää kuunnella teos vielä toisen kerran peräkkäin = olis aikomus. taidokasta ja aika proggressiivistaki.

        Sanoisin, että kyseessä on täysin erityyppisiset säveltäjäluonteet ja siinä missä Rantakin uransa alkutaipaleella suosi rohkean atonaalista ja varsin omaleimaista sävelkieltä, jolla ei Raition mukaan ollut esikuvia eikä hän jäljitellyt ketään mm. pianosarjassaan Lettres, Kirjeitä, omintakeisesta luovasta innoituksesta syntyen, tai Salmenhaaran aikakautensa tärkeimpinä suomalaisina teoksina mainitseman Fantastisen sonaatin luotuaan, suuntasi katseensa uusklassismiin ja mm. kansanlaulunomaiseen diatonisuuteen, aloitti Väinö Raitio varsin perinteelliseen tonaaliseen sävelkieleen ankkuroituneilla teoksillaan saatuaan vahvoja vaikutteita venäläisiltä säveltäjiltä ja impressionistiseen sävelkieleensä ranskalaisilta impressionisteilta ja ekspressionistisiin teoksiinsa Skrjabinilta. Pidän enemmän melodisemmasta sinfoniamusiikista, jossa on temaattistakin ainesta, kuin sointivärikeskeisestä impressionistisesta ilmaisusta saatikka värityksellis-ekspressionistisesta Skrjabin vaikutteisesta tyylistä, jota Raitio juuri edustaa. Itse olen kuunnellut Semplica sinfoniaa aika vaikuttuneena vaikka kuinka paljon, mutta oletettavasti suurisuuntaisimmat säveltäjän sinfoniat Dell arte ja oratorio volgare ovat kaikkein merkittävimmät, sillä ne eivät ole enää niin semplica, yksinkertaisia, vaan muodoltaan laajentuneita ja suurempia, mutta en osaa sanoa, kuinka paljon niissä on piccolankaan tuoreutta ja raikasta keksintää, mutta lienevät kuitenkin tätä syvällisempiä teoksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanoisin, että kyseessä on täysin erityyppisiset säveltäjäluonteet ja siinä missä Rantakin uransa alkutaipaleella suosi rohkean atonaalista ja varsin omaleimaista sävelkieltä, jolla ei Raition mukaan ollut esikuvia eikä hän jäljitellyt ketään mm. pianosarjassaan Lettres, Kirjeitä, omintakeisesta luovasta innoituksesta syntyen, tai Salmenhaaran aikakautensa tärkeimpinä suomalaisina teoksina mainitseman Fantastisen sonaatin luotuaan, suuntasi katseensa uusklassismiin ja mm. kansanlaulunomaiseen diatonisuuteen, aloitti Väinö Raitio varsin perinteelliseen tonaaliseen sävelkieleen ankkuroituneilla teoksillaan saatuaan vahvoja vaikutteita venäläisiltä säveltäjiltä ja impressionistiseen sävelkieleensä ranskalaisilta impressionisteilta ja ekspressionistisiin teoksiinsa Skrjabinilta. Pidän enemmän melodisemmasta sinfoniamusiikista, jossa on temaattistakin ainesta, kuin sointivärikeskeisestä impressionistisesta ilmaisusta saatikka värityksellis-ekspressionistisesta Skrjabin vaikutteisesta tyylistä, jota Raitio juuri edustaa. Itse olen kuunnellut Semplica sinfoniaa aika vaikuttuneena vaikka kuinka paljon, mutta oletettavasti suurisuuntaisimmat säveltäjän sinfoniat Dell arte ja oratorio volgare ovat kaikkein merkittävimmät, sillä ne eivät ole enää niin semplica, yksinkertaisia, vaan muodoltaan laajentuneita ja suurempia, mutta en osaa sanoa, kuinka paljon niissä on piccolankaan tuoreutta ja raikasta keksintää, mutta lienevät kuitenkin tätä syvällisempiä teoksia.

        Noh asia on selevä. Mä pidän kaikista klassisen genreistä ja väitänpä ettei klassisessa mikään klassisen alalajigenre tee musateoksesta huonompaa, mut oon valmis vastaväittelyyn kanssasi. Sä uskot että se on rakenteissa pitkälti että esim kansallisromanttisten kappaleiden tai teosten(sori sanamuoto kappale kun näissä klassisissa parempi termi on teos&musateos) perusongelma on sinusta juuri se mitä oot usein täällä kirjottanut vuosikaudet eli niillä tapana puuroutua pateettisen tylsän veteliksi joista lähtee tunnekin pois. Tämä perusongelmahan on useissa sibeliuksen musateoksissa. Löytyy kuitenkin paljon onnistuneita kansallisromanttisen klassisen puolen teoksia, ja niistä suurin osa on muiden kuin sibeliuksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanoisin, että kyseessä on täysin erityyppisiset säveltäjäluonteet ja siinä missä Rantakin uransa alkutaipaleella suosi rohkean atonaalista ja varsin omaleimaista sävelkieltä, jolla ei Raition mukaan ollut esikuvia eikä hän jäljitellyt ketään mm. pianosarjassaan Lettres, Kirjeitä, omintakeisesta luovasta innoituksesta syntyen, tai Salmenhaaran aikakautensa tärkeimpinä suomalaisina teoksina mainitseman Fantastisen sonaatin luotuaan, suuntasi katseensa uusklassismiin ja mm. kansanlaulunomaiseen diatonisuuteen, aloitti Väinö Raitio varsin perinteelliseen tonaaliseen sävelkieleen ankkuroituneilla teoksillaan saatuaan vahvoja vaikutteita venäläisiltä säveltäjiltä ja impressionistiseen sävelkieleensä ranskalaisilta impressionisteilta ja ekspressionistisiin teoksiinsa Skrjabinilta. Pidän enemmän melodisemmasta sinfoniamusiikista, jossa on temaattistakin ainesta, kuin sointivärikeskeisestä impressionistisesta ilmaisusta saatikka värityksellis-ekspressionistisesta Skrjabin vaikutteisesta tyylistä, jota Raitio juuri edustaa. Itse olen kuunnellut Semplica sinfoniaa aika vaikuttuneena vaikka kuinka paljon, mutta oletettavasti suurisuuntaisimmat säveltäjän sinfoniat Dell arte ja oratorio volgare ovat kaikkein merkittävimmät, sillä ne eivät ole enää niin semplica, yksinkertaisia, vaan muodoltaan laajentuneita ja suurempia, mutta en osaa sanoa, kuinka paljon niissä on piccolankaan tuoreutta ja raikasta keksintää, mutta lienevät kuitenkin tätä syvällisempiä teoksia.

        väinö raitio ja yhteys venäläiseen musaan? joo mut aika pitkälti kuitenki suomalaistyylistä on. Hyvä terävä huomio kuitenki toi Venäjä -yhteys!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanoisin, että kyseessä on täysin erityyppisiset säveltäjäluonteet ja siinä missä Rantakin uransa alkutaipaleella suosi rohkean atonaalista ja varsin omaleimaista sävelkieltä, jolla ei Raition mukaan ollut esikuvia eikä hän jäljitellyt ketään mm. pianosarjassaan Lettres, Kirjeitä, omintakeisesta luovasta innoituksesta syntyen, tai Salmenhaaran aikakautensa tärkeimpinä suomalaisina teoksina mainitseman Fantastisen sonaatin luotuaan, suuntasi katseensa uusklassismiin ja mm. kansanlaulunomaiseen diatonisuuteen, aloitti Väinö Raitio varsin perinteelliseen tonaaliseen sävelkieleen ankkuroituneilla teoksillaan saatuaan vahvoja vaikutteita venäläisiltä säveltäjiltä ja impressionistiseen sävelkieleensä ranskalaisilta impressionisteilta ja ekspressionistisiin teoksiinsa Skrjabinilta. Pidän enemmän melodisemmasta sinfoniamusiikista, jossa on temaattistakin ainesta, kuin sointivärikeskeisestä impressionistisesta ilmaisusta saatikka värityksellis-ekspressionistisesta Skrjabin vaikutteisesta tyylistä, jota Raitio juuri edustaa. Itse olen kuunnellut Semplica sinfoniaa aika vaikuttuneena vaikka kuinka paljon, mutta oletettavasti suurisuuntaisimmat säveltäjän sinfoniat Dell arte ja oratorio volgare ovat kaikkein merkittävimmät, sillä ne eivät ole enää niin semplica, yksinkertaisia, vaan muodoltaan laajentuneita ja suurempia, mutta en osaa sanoa, kuinka paljon niissä on piccolankaan tuoreutta ja raikasta keksintää, mutta lienevät kuitenkin tätä syvällisempiä teoksia.

        Sibbe sibeliuksen suosion salaisuus lienee se suomalaisuus eli sibbe teki vahavasti suomalaista musaa. Ammensi teesit musaansa perinteisestä suomalaisuudesta. Siksi kansa tykkää. Eikä se haittaa minua vaikka kansa tykköää, mut on väärin se, että moni muu on jääny hänen varjoon ja sibben teokset on liikaa radiokanavilla yliedustettuina eli yhdyn tuossa usein esittämääs ritiikkiin =)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sibbe sibeliuksen suosion salaisuus lienee se suomalaisuus eli sibbe teki vahavasti suomalaista musaa. Ammensi teesit musaansa perinteisestä suomalaisuudesta. Siksi kansa tykkää. Eikä se haittaa minua vaikka kansa tykköää, mut on väärin se, että moni muu on jääny hänen varjoon ja sibben teokset on liikaa radiokanavilla yliedustettuina eli yhdyn tuossa usein esittämääs ritiikkiin =)

        Sekin johtuu oikeastaan siitä, että muiden sumalaisten historiallisten säveltäjien musiikkia ei ole kenties niiden heikon menekin ja myynnin takia kannattanut juuri levyttää kun vain Sibbellä on vannoutunut kuulijakuntansa, joka ostaa jokaisen uuden säveltäjän levyn. Itse kuuntelen kyllä kansallisromanttistakin musiikkia, kunhan se omaa emotionaalista kosketuspintaa tai vaikuttaa kohottavasti tunteisiin ja koko olemukseen säveltäjästä ja teoksesta riippuen, ja arvostan myös vuolasta melodisuutta musiikissa, jota mainittua Rantakin uusklassisella kaudellaan teoksissaan viljelee astuttuaan niissä melodian tielle melodian ollessa Klamin mukaan kauneudestaan huolimatta välillä liikaakin esillä ja yliedustettuna, mutta näki säveltäjän tyylin ja sanonnan kehittyneen edukseen myöhäiskauden teoksissa, kuten variaatioperiaatteelle perustuvassa kansantaru sarjassakin, mutta myös fuugamuoto on Rannan myöhäissinfonioissa näykvästi esillä ellei muistini petä, niin Dell arten ensiosassa, kun välillä polyfoniselta kudokseltaan tiheässä volgaressa ja ensin mainitun scherzo osa on saanut innoituksensa maalauksesta Jytkyjä ja hihhuleita ja on koko laajuudessaan kymmenisen minuuttia semplica pidempi sinfonia ja volgare tätäkin pidempi 45 minuuttisessa kestossaan ja josta eräänä sekvenssinä? vain pieni kansanlaulu on peräisin


      • Anonyymi

        🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒

        😋 ­­­N­­y­­­m­­f­o­m­a­a­­n­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞


    • Anonyymi

      Musiikkia 40 vuotta aktiivisesti kuunneltuani on todettava, että Rannankin musiikki on nautittavampaa kokonaiselämyksen kuin tätä äärettömästi suositumpi ja yleismaailmallisesti tunnetumpi kansallissäveltäjämme, vaikkemme edes tunne Rannan kaikkein keskeisimpiä teoksiakaan, mutta jo senkin vähän perusteella, mitä Rannan orkesteriteoksia on saanut kuulla, en vaihtaisi Rantaa Sibbeen, vaikka siitä vähän maksettaisiin. Edellyttää suurta perehtyneisyyttä säveltaiteeseen ja syvempää ymmärtämystä, että voi sanoa näin, sillä nautintoindeksin oletetaan automaattisesti korostavan kansallissäveltäjän musiikkia ainakin tavallisten tai aloittelevien musiikin ystävien parissa. En ole tähän asti kuullut kenenkään fanittavan Rantaa enemmän kuin sisäänpäin kääntynyttä modaalisuutta ja kenttätekniikkaa enteilevää staattisuutta edustanutta, sekä klassismistakin vaikutteita ammentanutta "kansallisneroa", joka ei koskettanut syvempiä intohimon kieliä sävelkielellään, vaan kehittyneemmän sävellystekniikan ja visionäärisemmän esteettisen näkemyksen puutteesta johtuen jäi taiteessaan, kuten myös mm. eräät alankomaalaiset muusikot ovat tähdentäneet, tavallaan kuoreen, luonnon ydintä musiikillaan saavuttamatta,.

      • Anonyymi

        Ymmärrän loogisesti järkeenkäypää kun oot 40 vuotta musaa kuunnellu, että sull on tietoo siitä.


      • Anonyymi

        ihte musan maailmassa pyörinyt melkein vauvasta tähän päevään eli oon iältäni 41 v ja toukokuus tullee mittariin 42 v eli siis melkein koko ikä elänyt musan parissa että eka sävel jonka sain piähäni, oli 6-vuotiaana ja se oli proggressiivista rokkia eli siis ihan oma melodia enkä aiemmin ollut kuullut sellaista melodiaa . Kappale joka torso josta möyhemmin kehitin päässäni kokonaisen laulun. Se joka ekana tul miäleen 6-vuotiaana , oli siis kertosäe. Rakensin sen kitaralla tai kuvittelin päässäni kaikki kitarakuviot sun muut yksityiskohdat kuten laulu ja basso sekä rummut. itse kehitän kuvitteklen päässäni siis ihan kaikki. Pisin klassinen musateos jonka kehitin mielessäni on 21 minuuttinen sinfonia johon maalailin jazz-sävyjä sekä otin oppeja matemaattisen musan vaikutteista ja käytin myös moderni klassista muotoa sekä atonaalista kuin myös tonaalista musamuotoa. Kehitin sen 21 minuuttisen teoksen yhden päivän aikana. Alle tunnissa. Osan omista sävelluksistä nauhoitan kännykkään ja silloin apuvälineenä käytän suuvärkkiäni tai sitten naputan johonkin sormilla jotain rytmiä. Voi olla ihan taidemusateoksiakin joita kyhäilen eli naputan kirjan kanteen jotain ja ääntelen erikoisia ääniä tai sitten sävellän siten että käytän apuvälineinä kattiloita ja juomalaseja. Oon säveltäny muun muassa klassisen lisäksi myös proggressiivista musaa, iskelmää, bluesia, tangos, rokkia, poppia ja esim krautrokkia.


      • Anonyymi

        mitään kouluja en oo käyny , siis musakouluja. Kotona usein laulan kaikenlaisia lauluja, sekä omiani että muiden.


    • Anonyymi

      Atonaalista musiikkia ei esitetä eikä levytetä säästösyistä. Mikä on turhaa kursailua sinänsä, sillä säästöiksi tässä asiassa riittäisi se että poistetaan atonaalisen musiikin nimestä kirjaimet t ja o, ja kaikki olisi niin hyvin että yhä olisi ihan perusteltua maksaa Nordean ylisuurpäätoimitusjohtajalle vielä paljon enempi lisää liksaa.

      Ah ja oh, edustuksellinen demokratia, se on hyvä!, mutta edustuksellinen hyvinvointi, jossa vaikkapa Nordean ylisuurpäätoimitusjohtaja palkkauksellaan hyvinvoi jopa miljoonien tavizpazkiaizten puolesta on vielä parempi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8464
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2575
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2297
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1509
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1193
    Aihe