Juutalaisita ja heidän valheistaan

Olen lukenut tuon Lutherin juutalaiskirjan heidän valheista kokonaan. Siinähän Luther kertoo kuinka hän hebreaa opiskellessa joutui juutalaisen käänntystyön kohteeksi ja kuinka nämä juutalaiset olivat sitten pilkanneet Jeesusta yms. Ne vastustajat, jotka ottavat sieltä jotakin kohtia, eivät ole ymmärtäneet kirjan sanomaa.
Sehän ei oikeuta tietenkään väkivallan käyttöön ja tästä syystä suomessa ei ollut juutalaisvainoja.
Totta kai hänkin erehtyili siinä missä kuka tahansa ihminen erehtyilee, mutta olet kai samaa mieltä siinä hänen kanssaan, että juutalaiset, jotka hylkäävät Jeesuksen messiaana, ovat pelastuksesta osattomia. Edelleen: ”Se on: eivät ne, jotka lihan puolesta ovat lapsia, ole Jumalan lapsia, vaan lupauksen lapset, ne luetaan siemeneksi” (Room.9:8). Vielä sanotaan: ”Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te olette Aabrahamin siementä, perillisiä lupauksen mukaan” (Gal.3:29)
Siihen aikaan oli, että kenen maa, sen kanssa. Juutalaiset joutivat hyvin omaan maahansa harjoittamaan seremonia lakiuskoaan, sen ajan katsomuksen ja lain mukaisesti. Tuskinpa minullakaan olisi tuolloin ollut tuota ajatusta vastaan mitään.
Epäuskoiset juutalaiset olivat siis, käyttäytymisellään saaneet kaiken aikaan. Raamattu kertoo myös lihallista juutalaisista näin:
Fil.3:2. "Kavahtakaa noita koiria, kavahtakaa noita pahoja työntekijöitä, kavahtakaa noita pilalle leikattuja".
Luther oli Jumalan käyttämä uskonpuhdistaja. Hän ei ollut vain aikansa lapsi, vaan Jumalan lapsi. Niin se on asia tänäänkin, että juutalaiskysymys on Raamattukysymys, ei ajan kysymys. Juutalaisethan elivät ja elävät itse lakiliitossa, eikä he olleet Jumalan lapsia.
Juutalaisethan elivät itse lakiliitossa, eikä he olleet Jumalan lapsia. Olen lukenut, että maailmanliiton ja sen nimiluterilaisten herätysliikejohtajien anteeksipyynnöt ovat pelkkää potaskaa ja kuinka kirja on todella väärin ymmärretty. Luther kirjoitti Mooseksen lakia, lain uskoville. Siis heidän omaa lakiaan, joka tuomitsee heidät.
Pitäydyn täysin tuohon kirjaan, mitä se opettaa lihallisista juutalaisista. Tosin liikkeellä on käännöksiä joita lahkolaiset ovat peukaloineet, mutta, koska Jumalan miehiä ei olisi pilkattu. Jokaisesta turhasta sanasta saa palkan.
Seurakunta on Jumalan omaisuuskansa?(1.Piet.2:9-10). Vanhanliiton tilalle on tullut uusiliitto. Vielä sanotaan: ”Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te olette Aabrahamin siementä, perillisiä lupauksen mukaan” (Gal.3:29). Raamattu opettaa, että kun viimeinen pakana kääntyy, yksikään ihminen ei sen jälkeen tule uskoon, vaan tulee loppu: ” Ja tämä valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman kaikessa maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille; ja sitten tulee loppu”(Mat.24:14). Siis huomaa: ”loppu”. ”Sillä minä en tahdo, veljet –ettette olisi oman viisautenne varassa- pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti kuin pakanain luku on sisälle tullut (täyteen tullut, ja niin kaikki israel on pelastuva” (Room.11:25-26). On siis kysymys hengellisen israelin pelastumisesta. Sen tähden on käsitettävä sanat ”KAIKKI ISRAEL”, niiden täydessä merkityksessä, nimittäin koko hengellistä Israelia koskeviksi. Vielä kun sanotaan: ”Jumalan valtakunta ei tule nähtävällä tavalla, vaan on teidän keskellänne” (Luuk.17:20-21).
”Ne, jotka opettavat koko lihallisen Israelin kääntymystä, ovat yleensä myös tuhatvuotisopin kannalla. He ajattelevat, että Israelin kääntymyksen jälkeen juutalaiset tekevät lähetystyötä menestyksellisesti pakanain keskuudessa ja silloin vallitsisi erityinen rauhan aikakausi. Tähän he etsivät tukea jostakin Vanhan Testamentin ennustuksista. Erehdys on siinä, että nuo ennustukset eivät puhu maallisesta, vaan hengellisestä rauhasta ja siitä, kun evankeliumi lähti apostolien toimesta kaikkeen maailmaan. Apostolithan olivat juutalaisia. Kysymys ei ole jostain vielä tulevasta ajasta, vaan Uuden Testamentin ajasta, jota apostolit sanoivat "viimeiseksi ajaksi" (esim. 1. Joh. 2:18). Juutalaiset eivät voisi luullun kansallisen kääntymyksensä jälkeen tehdä lähetystyötä menestyksellisesti, koska juutalaisten paatumus kestää siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on tullut sisälle. Lähetystyö olisi sen jälkeen turhaa ja toivotonta, mistä mielestäni näkyy, mihin ristiriitoihin joudutaan, kun ei pysytä selvässä Jumalan sanassa” .

40

289

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hengellinen israel

      Uudessaliitossa on olemassa hengellinen israel, johon kuuluvat kaikki uskovaiset: ”Mutta te olette valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, OMAISUUSKANSA, julistaaksenne sen jaloja tekoja, joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa; te, jotka ette ennen olleet kansa, mutta nyt olette Jumalan kansa, jotka ennen , ette olleet armahdetut, mutta nyt olette armahdetut” (1Piet.2:9-10). Edelleen: ”Se on: eivät ne, jotka lihan puolesta ovat lapsia, ole Jumalan lapsia, vaan lupauksen lapset, ne luetaan siemeneksi” (Room.9:8). Vielä sanotaan: ”Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te olette Aabrahamin siementä, perillisiä lupauksen mukaan” (Gal.3:29)

      Kun viimeinen pakana kääntyy, yksikään ihminen ei sen jälkeen tule uskoon, vaan tulee loppu: ” Ja tämä valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman kaikessa maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille; ja sitten tulee loppu”(Mat.24:14). Siis huomaa: ”loppu”. ”Sillä minä en tahdo, veljet –ettette olisi oman viisautenne varassa- pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti kuin pakanain luku on sisälle tullut (täyteen tullut, ja niin kaikki israel on pelastuva” (Room.11:25-26). On siis kysymys hengellisen israelin pelastumisesta. Sen tähden on käsitettävä sanat ”KAIKKI ISRAEL”, niiden täydessä merkityksessä, nimittäin koko hengellistä Israelia koskeviksi. Vielä kun sanotaan: ”Jumalan valtakunta ei tule nähtävällä tavalla, vaan on sisällisesti teissä” (Luuk.17:20-21).

      ”Ne, jotka opettavat koko lihallisen Israelin kääntymystä, ovat yleensä myös tuhatvuotisopin kannalla. He luulevat, että Israelin kääntymyksen jälkeen juutalaiset tekevät lähetystyötä menestyksellisesti pakanain keskuudessa ja silloin vallitsisi erityinen rauhan aikakausi. Tähän he etsivät tukea jostakin Vanhan Testamentin ennustuksista. Erehdys on siinä, että nuo ennustukset eivät puhu maallisesta, vaan hengellisestä rauhasta ja siitä, kun evankeliumi lähti apostolien toimesta kaikkeen maailmaan. Apostolithan olivat juutalaisia. Kysymys ei ole jostain vielä tulevasta ajasta, vaan Uuden Testamentin ajasta, jota apostolit sanoivat "viimeiseksi ajaksi" (esim. 1. Joh. 2:18). Juutalaiset eivät voisi luullun kansallisen kääntymyksensä jälkeen tehdä lähetystyötä menestyksellisesti, koska juutalaisten paatumus kestää siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on tullut sisälle? Lähetystyö olisi sen jälkeen turhaa ja toivotonta. Tässä näkyy, mihin ristiriitoihin joudutaan, kun ei pysytä selvässä Jumalan sanassa” .

      • Uudessa Testamentissa ei ole selvää kohtaa Israelin maallisesta valtakunnasta. Eräs kohta saattaa siihen viitata. Opetuslapset kysyivät; "Herra, tälläkö ajalla sinä jälleen rakennat Israelille valtakunnan? (Ap.t.1:6)" Jeesus vastasi: "Ei ole teidän asianne tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa voimalla on asettanut, vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka" (Ap.t.1:7-8). Jumala hallitsee paitsi armonvaltakunnassaan myös voimanvaltakunnassaan käyttäen siinä täällä maailmassa hyväkseen valtakuntia ja esivaltaa. Jeesuksen vastaus saattaa viitata siihen, että hän rakentaa voiman valtakunnan alueella Israelille valtakunnan. Sen ajat ja hetket Isä olisi asettanut oman valtansa voimalla. Sitä ei voisi ennustaa Raamatun nojalla, koska kristittyjen asia ei ollut lainkaan sitä tietää. Se olisi muutenkin asia, joka ei ollenkaan olisi hengellinen eli seurakunnan asia. Jeesus kehottaa opetuslapsia tekemään oman työnsä: saarnaamaan evankeliumia Kristuksesta kaikkialla maailmassa. Mitä Jumala sitten tekee oman voiman valtakuntansa alueella, siitä kristittyjen ei tarvitse murehtia eikä se asia heille kuulu. Jos siis Jeesuksen sana sisältää viitteen Israelin maallisesta valtakunnasta, mikä on hyvin mahdollista, koska Jeesus on kaikkitietävä ja pitää kaiken voimassa, niin se sama sana tekee Israelin valtakunnasta puhtaasti maallisen asian. Tämä merkitsee myös sitä, että jos Israel ajetaan maasta pois tai jos se häviää sodan, Raamattu ei ole rauennut tyhjiin. Uskomme ei kaadu, vaikka Israelin sotajoukot kaadettaisiinkin. Sen kyllä tiedämme Raamatusta, että Israelin kansa tulee olemaan vainottu, koska se on itsensä kironnut. Mutta silti sitä ei voida hävittää sukupuuttoon.



        Lopuksi



        Lopuksi vielä korostaisin sitä, että menettelemme väärin, jos otamme jotakin Vanhan Testamentin kuvaannollisia kohtia ja lähdemme niistä liikkeelle. Sen sijaan menettelemme oikein, kun lähdemme siitä, mitä Kristuksen apostolit opettavat. Paavali selvittää Israel-kysymyksen näissä luvuissa (Room. 9-11). Siitä on etsittävä Israelia koskeva selvä Raamatun oppi. Sen opetuksen valossa meidän on sitten tutkittava muita raamatunkohtia, jotka puhuvat Israelista.

        Israelia koskeva Raamatun opetus on vakava varoitus kaikille seurakunnille ja kristityille, joille Jumalan sana on tullut. Vain Kristus pelastaa eivät arvokkaimmat perinteet. Sen tähden meidän tulee valvoa ja säilyttää usko Kristukseen, syntiemme sovittajaan. Seurakuntien velvollisuus on nuhdella penseyttä ja käsitellä Jumalan sanan mukaan kaikkea paatumusta. Mutta samalla Israel on myös lohduttavana esimerkkinä. Siinä voi olla kymmeniä epäuskon sukupolvia, kun sitten joku löytää Kristuksen. Kun Jumala on estänyt maailmaa hävittämästä juutalaisia, hän on siten toteuttanut omia suunnitelmiaan ja selin palvellut hänen parasta. Samoin nykyään. Me voimme huoata raskautettuina niiden vuoksi, jotka hylkäävät evankeliumin. Mutta joskus, ehkä sukupolvien päästä, voi näiden jälkeläisistä nousta miehiä ja naisia, jotka kulkevat isien pyhiä uskon polkuja. (Lähde STLK).


      • Anonyymi
        Luterilainen kirjoitti:

        Uudessa Testamentissa ei ole selvää kohtaa Israelin maallisesta valtakunnasta. Eräs kohta saattaa siihen viitata. Opetuslapset kysyivät; "Herra, tälläkö ajalla sinä jälleen rakennat Israelille valtakunnan? (Ap.t.1:6)" Jeesus vastasi: "Ei ole teidän asianne tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa voimalla on asettanut, vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka" (Ap.t.1:7-8). Jumala hallitsee paitsi armonvaltakunnassaan myös voimanvaltakunnassaan käyttäen siinä täällä maailmassa hyväkseen valtakuntia ja esivaltaa. Jeesuksen vastaus saattaa viitata siihen, että hän rakentaa voiman valtakunnan alueella Israelille valtakunnan. Sen ajat ja hetket Isä olisi asettanut oman valtansa voimalla. Sitä ei voisi ennustaa Raamatun nojalla, koska kristittyjen asia ei ollut lainkaan sitä tietää. Se olisi muutenkin asia, joka ei ollenkaan olisi hengellinen eli seurakunnan asia. Jeesus kehottaa opetuslapsia tekemään oman työnsä: saarnaamaan evankeliumia Kristuksesta kaikkialla maailmassa. Mitä Jumala sitten tekee oman voiman valtakuntansa alueella, siitä kristittyjen ei tarvitse murehtia eikä se asia heille kuulu. Jos siis Jeesuksen sana sisältää viitteen Israelin maallisesta valtakunnasta, mikä on hyvin mahdollista, koska Jeesus on kaikkitietävä ja pitää kaiken voimassa, niin se sama sana tekee Israelin valtakunnasta puhtaasti maallisen asian. Tämä merkitsee myös sitä, että jos Israel ajetaan maasta pois tai jos se häviää sodan, Raamattu ei ole rauennut tyhjiin. Uskomme ei kaadu, vaikka Israelin sotajoukot kaadettaisiinkin. Sen kyllä tiedämme Raamatusta, että Israelin kansa tulee olemaan vainottu, koska se on itsensä kironnut. Mutta silti sitä ei voida hävittää sukupuuttoon.



        Lopuksi



        Lopuksi vielä korostaisin sitä, että menettelemme väärin, jos otamme jotakin Vanhan Testamentin kuvaannollisia kohtia ja lähdemme niistä liikkeelle. Sen sijaan menettelemme oikein, kun lähdemme siitä, mitä Kristuksen apostolit opettavat. Paavali selvittää Israel-kysymyksen näissä luvuissa (Room. 9-11). Siitä on etsittävä Israelia koskeva selvä Raamatun oppi. Sen opetuksen valossa meidän on sitten tutkittava muita raamatunkohtia, jotka puhuvat Israelista.

        Israelia koskeva Raamatun opetus on vakava varoitus kaikille seurakunnille ja kristityille, joille Jumalan sana on tullut. Vain Kristus pelastaa eivät arvokkaimmat perinteet. Sen tähden meidän tulee valvoa ja säilyttää usko Kristukseen, syntiemme sovittajaan. Seurakuntien velvollisuus on nuhdella penseyttä ja käsitellä Jumalan sanan mukaan kaikkea paatumusta. Mutta samalla Israel on myös lohduttavana esimerkkinä. Siinä voi olla kymmeniä epäuskon sukupolvia, kun sitten joku löytää Kristuksen. Kun Jumala on estänyt maailmaa hävittämästä juutalaisia, hän on siten toteuttanut omia suunnitelmiaan ja selin palvellut hänen parasta. Samoin nykyään. Me voimme huoata raskautettuina niiden vuoksi, jotka hylkäävät evankeliumin. Mutta joskus, ehkä sukupolvien päästä, voi näiden jälkeläisistä nousta miehiä ja naisia, jotka kulkevat isien pyhiä uskon polkuja. (Lähde STLK).

        Mene juutalaisuus osioon kertoilemaan näitä juttujasi, eivät ne tänne kuulu !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mene juutalaisuus osioon kertoilemaan näitä juttujasi, eivät ne tänne kuulu !

        Juutalaisuus liittyy joka tavalla kristinuskoon ja Jeesukseen. Ilman juutalaista kansaa ei olisi Vapahtajakaan syntynyt maailmaan, emmekä tietäisi Jumalasta mitään.


      • Anonyymi
        UUSI

        😋😋😋😍😍😍😍😋😋😋

        💋 ­­N­­y­­­m­f­­­o­­m­­a­­a­n­­i -> https://ye.pe/finngirl21#18282625

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞


    • Anonyymi
      • Hyvähän se on juutalaisen maallisen kansanpuolesta rukoilla. että tulisivat parannukseen ja uskoon. Palvoa sitä ei tarvitse ja järjestää mitään israel iltoja, Jeesuksen rinnalle, Kuten ei Marian, Jumalan äitiäkään tarvitse palvoa, vaan Jeesusta. Me olemme kaikki kastetut uskovaiset Jumalan kansaa ja Israel: uudessaliitossa EI OLE kahta Jumalan kansaa, vaan vain yksi Jumalan kansa, kaikki kastetut uskovaiset: 1.Piet.2:9 Mutta te olette "valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja", joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa;
        10 te, jotka ennen "ette olleet kansa", mutta nyt olette "Jumalan kansa", jotka ennen "ette olleet armahdetut", mutta nyt "olette armahdetut". Näin tässä lukee, että uskovaiset ovat Jumalan omaisuuskansa. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Raamatun mukaan Jumalan siunaus, joka Israelin siunaamisesta puhuvissa raamatunkohdissa mainitaan, on kuitenkin sidottu varsinaisesti Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin eli Israelin “siemeneen”, jossa kaikki maan sukukunnat saavat siunauksen (1. Moos. 22:16–18, 26:4, 28:14). Tämä siemen on Raamatun mukaan Messias Jeesus Nasaretilainen: “Mutta nyt lausuttiin lupaukset Aabrahamille ja hänen siemenelleen. Hän ei sano: ‘siemenille’, ikään kuin monesta, vaan ikään kuin yhdestä: ‘Ja sinun siemenellesi’, joka on Kristus.” (Gal. 3:16) “Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme – sillä kirjoitettu on: ‘Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu’ – että Aabrahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kristuksessa pakanain osaksi ja me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen.” (Gal. 3:13–14) Näin ollen ei ole olemassa mitään todellista Jumalan siunausta ilman ja ohi Jeesuksen Kristuksen.
        [19.56, 1.2.2024] Hannu.: 27 Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
        28 Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.
        29 Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin siementä, perillisiä lupauksen mukaan.
        .: Tuossa on selvästi kerrottu, että kastetut ja uskovaiset ovat Aabrahamin siementä, perillisiä lupauksen mukaan.


    • Anonyymi

      Tälläinen "leikkaa liimaa askartele" touhu ei ole mitään keskustelua !

      Eli omien pitkien kirjoitusten kopiointi on väärää toimintaa ja pakko tuputtamista, eikä todellakaan mitään keskustelua !

      • Anonyymi

        Kuhan se on vain teidän potaskaa, niin teille käy. Jeesus sanoi lihallisista juutalaisista, että he ovat saatanan synagogaa. Tuon ajan juutalaiset joutivat omaan maahansa harjoittamaan seremonialakiuskoaan, Tuohon aikaan oli kenen uskonto sen maa. Luther puhui heidän omaa lakiuskoaan heille. Lutherilla ei ollut mitään valtuuksia tappaa tai polttaa heidän koulujaan. Juutalaiset rikkoivat maa lakia monella eri tavalla, mutta pahin oli Jumalanpilkka. Lutherin ajan juutalaiset olivat epäuskoisia, kuten tämänkin ajan juutalaiset elävät vanhaaliittoa. Teillä on jo väärä tuhatvuostisoppi ja odotatte tuhatvuotista valtakuntaa...sensijaan raamattu sanoo, mitä oo lihallisen juutalaisen kääntymys? Room. 11:15
        "Sillä jos heidän hylkäämisensä on maailmalle sovitukseksi, mitä heidän armoihin-ottamisensa on muuta kuin elämä kuolleista?"Rooman Imperiumin aikana ja ylipäätään kristityssä Euroopassa Juutalaisia pidettiin "Jeesuksen tappajina" . Sillä ajatuksella heitä vainottiin sen takia Jeesus hahmo aiheuttaa juutalaisille närästystä. Syy on enemmän historiallinen kuin teologinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuhan se on vain teidän potaskaa, niin teille käy. Jeesus sanoi lihallisista juutalaisista, että he ovat saatanan synagogaa. Tuon ajan juutalaiset joutivat omaan maahansa harjoittamaan seremonialakiuskoaan, Tuohon aikaan oli kenen uskonto sen maa. Luther puhui heidän omaa lakiuskoaan heille. Lutherilla ei ollut mitään valtuuksia tappaa tai polttaa heidän koulujaan. Juutalaiset rikkoivat maa lakia monella eri tavalla, mutta pahin oli Jumalanpilkka. Lutherin ajan juutalaiset olivat epäuskoisia, kuten tämänkin ajan juutalaiset elävät vanhaaliittoa. Teillä on jo väärä tuhatvuostisoppi ja odotatte tuhatvuotista valtakuntaa...sensijaan raamattu sanoo, mitä oo lihallisen juutalaisen kääntymys? Room. 11:15
        "Sillä jos heidän hylkäämisensä on maailmalle sovitukseksi, mitä heidän armoihin-ottamisensa on muuta kuin elämä kuolleista?"Rooman Imperiumin aikana ja ylipäätään kristityssä Euroopassa Juutalaisia pidettiin "Jeesuksen tappajina" . Sillä ajatuksella heitä vainottiin sen takia Jeesus hahmo aiheuttaa juutalaisille närästystä. Syy on enemmän historiallinen kuin teologinen.

        Mitä mieltä olet psalmista 69?


    • Anonyymi

      Posketonta kirjoittelua:

      " Totta kai hänkin erehtyili siinä missä kuka tahansa ihminen erehtyilee, mutta olet kai samaa mieltä siinä hänen kanssaan, että juutalaiset, jotka hylkäävät Jeesuksen messiaana, ovat pelastuksesta osattomia. "

      Luther vain vähän "erehtyili" !!!

      Vainoa kidutuksia murhia....

      Vain vähän "erehtyili" !!!

      Eikä parannusta tehnyt !

      1. Joh. 3:15 Jokainen, joka vihaa veljeänsä, on murhaaja; ja te tiedätte, ettei kenessäkään murhaajassa ole iankaikkista elämää, joka hänessä pysyisi


      Room. 12:17 Älkää kenellekään pahaa pahalla kostako.

      1. Piet. 3:9 Älkää kostako pahaa pahalla, älkää herjausta herjauksella, vaan päinvastoin siunatkaa; sillä siihen te olette kutsututkin, että siunauksen perisitte.

      • Anonyymi

        Lihalliset juutalaiset tappoivat Jeesuksen: Joh.19:1 Silloin Pilatus otti Jeesuksen ja ruoskitti hänet.
        2 Sotamiehet väänsivät kruunun orjantappuroista, panivat sen hänen päähänsä ja kietoivat hänet purppuraviittaan,
        3 ja sanoivat: "Terve, juutalaisten kuningas", ja löivät häntä kasvoihin.
        4 Pilatus meni taas ulos ja sanoi heille: "Katso, tuon hänet ulos teille tietääksenne, etten löydä hänestä mitään syytä."
        5 Niin Jeesus tuli ulos, orjantappurakruunu päässä ja purppuraviitta yllä. Pilatus sanoi heille: "Katso ihmistä!"
        6 Kun siis ylipapit ja palvelijat näkivät hänet, he huusivat sanoen: "Ristiinnaulitse, ristiinnaulitse!" Pilatus sanoi heille: "Ottakaa te hänet ja ristiinnaulitkaa, sillä minä en löydä hänestä mitään syytä."
        7 Juutalaiset vastasivat hänelle: "Meillä on laki, ja lain mukaan hänen pitää kuolla, koska hän on tehnyt itsensä Jumalan Pojaksi."
        8 Kun nyt Pilatus kuuli tämän sanan, hän pelkäsi vielä enemmän
        9 ja meni taas sisälle päämajaan ja sanoi Jeesukselle: "Mistä sinä olet?" Mutta Jeesus ei vastannut hänelle.
        10 Pilatus sanoi hänelle: "Etkö puhu minulle? Etkö tiedä, että minulla on valta ristiinnaulita sinut ja minulla on valta päästää sinut vapaaksi?"
        11 Jeesus vastasi: "Sinulla ei olisi mitään valtaa minuun, ellei sitä olisi annettu sinulle ylhäältä. Sen tähden sen synti on suurempi, joka luovutti minut sinulle."
        12 Tämän tähden Pilatus koetti vapauttaa hänet. Mutta juutalaiset huusivat sanoen: "Jos päästät hänet, et ole keisarin ystävä. Jokainen, joka tekee itsensä kuninkaaksi, asettuu keisaria vastaan."
        13 Kun Pilatus kuuli nämä sanat, hän antoi viedä Jeesuksen ulos ja istuutui tuomarinistuimelle, paikalle, jonka nimi on Lito-stroton [ Kivetyn piha-alueen nimitys. ], hepreaksi Gabbata.
        14 Oli pääsiäisen valmistuspäivä, noin kuudes tunti. Hän sanoi juutalaisille: "Katso, teidän kuninkaanne!"
        15 He huusivat: "Vie pois, vie pois, ristiinnaulitse hänet!" Pilatus sanoi heille: "Onko minun ristiinnaulittava teidän kuninkaanne?" Ylipapit vastasivat: "Meillä ei ole kuningasta, vaan keisari."
        Pilatus antaa Jeesuksen ristiinnaulittavaksi

        16 Silloin hän luovutti hänet heille ja antoi ristiinnaulittavaksi, ja he ottivat Jeesuksen.
        17 Kantaen itse omaa ristiään hän meni ulos niin sanotulle Pääkallonpaikalle, jota sanotaan hepreaksi Golgataksi.
        18 Siellä he ristiinnaulitsivat hänet ja hänen kanssaan kaksi muuta, yhden kummallekin puolelle, ja Jeesuksen keskelle.
        19 Pilatus kirjoitti myös päällekirjoituksen ja kiinnitti sen ristiin. Siihen oli näin kirjoitettu: "Jeesus Nasaretilainen, juutalaisten kuningas."
        20 Tämän päällekirjoituksen lukivat monet juutalaiset, sillä paikka, jossa Jeesus ristiinnaulittiin, oli lähellä kaupunkia. Se oli kirjoitettu hepreaksi, latinaksi ja kreikaksi.
        21 Juutalaisten ylipapit sanoivat Pilatukselle: "Älä kirjoita: 'Juutalaisten kuningas', vaan että hän on sanonut: 'Olen juutalaisten kuningas.'"
        22 Pilatus vastasi: "Minkä kirjoitin, sen kirjoitin."


    • Anonyymi

      Suomessa ei ole ollut juutalaisvainoja.
      Helluntailaislahkolaisten vainoja kylläkin vauvakastettuja kohtaan.

      • Anonyymi

        Höpö höpö !

        Kirjoittelet ihan pehmoisia.

        Se ei ole mitään vainoa, jos Raamatullisesti näyttää toteen kirkkokuntien harhaoppeja, kuten tämän "vauvakaste pelastaa" harhaopin.

        Mikään vesikaste ei pelasta, ei vauva-, eikä aikuiskaste.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö !

        Kirjoittelet ihan pehmoisia.

        Se ei ole mitään vainoa, jos Raamatullisesti näyttää toteen kirkkokuntien harhaoppeja, kuten tämän "vauvakaste pelastaa" harhaopin.

        Mikään vesikaste ei pelasta, ei vauva-, eikä aikuiskaste.

        Helluntaikaste eikä vauvakaste pelasta ketään.
        Puhut höpöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helluntaikaste eikä vauvakaste pelasta ketään.
        Puhut höpöjä.

        Luitko kunnolla viestini ?

        " Mikään vesikaste ei pelasta, ei vauva-, eikä aikuiskaste. "


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö !

        Kirjoittelet ihan pehmoisia.

        Se ei ole mitään vainoa, jos Raamatullisesti näyttää toteen kirkkokuntien harhaoppeja, kuten tämän "vauvakaste pelastaa" harhaopin.

        Mikään vesikaste ei pelasta, ei vauva-, eikä aikuiskaste.

        Raamatussa ja myös ns. Luterilaisuudessa opetetaan, että kasteessa ihminen on saavana osapuolena ja Jumala antavana osapuolena. Esim. Apt.2:38-39, sanotaan synnintuntoisille ihmisille: "muuttakaa mielenne, ottakaa kaste, jotta teidän syntinne annetaan anteeksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. Teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu". Tämä on valtavaa kasteen evankeliumia. Sana kasteessa antaa mitä lupaakin. Tämä kasteen lupaus, kuuluu lapsillekin. Kasteessa ei ole mitään sellaista, miksi heitä ei voitaisi kastaa, sillä onhan Jeesus pelastuksen hankkija ja kaste kaiken tuon hyvän välittäjä(Room.6:3). Kun minut pienenä lapsena kastettiin, synnyin siinä Jumalan lapseksi. Jos olemmekin menneet tuhlaajapojan tielle tai lahkojen ojaan, voimme uskon kautta palata, kasteen armoon,(room.6:3) ts. Siihen samaan uudestisyntymiseen, jonka olemme kerran kasteessa saaneet(Joh:3:5). Emme tarvitse uudelleen kastamista, vaan uudelleen uskomista. Tarvitsemme uudelleen uskomista tänäänkin. Kristus tulee pian, väärät opit vain kasvavat".


        -Uskonasioissa ei veljeillä sellaisen kanssa, joka kieltää sakramentit. Joitakin kohtia perisynnistä: Room.3:10 "niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan" edelleen: 12 Room.5:12. Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet- Edelleen: Room.5:18 "...Niinpä siis, samoin kuin yhden ihmisen lankeemus on koitunut kaikille ihmisille kadotukseksi..." Olimme luonnostamme vihan lapsia" (Ef.2:3). Jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helluntaikaste eikä vauvakaste pelasta ketään.
        Puhut höpöjä.

        Sinä valehtelet! 1.Piet.3:21 "Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste". Kaste pelastaa, tämä on Raamatun sanaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamatussa ja myös ns. Luterilaisuudessa opetetaan, että kasteessa ihminen on saavana osapuolena ja Jumala antavana osapuolena. Esim. Apt.2:38-39, sanotaan synnintuntoisille ihmisille: "muuttakaa mielenne, ottakaa kaste, jotta teidän syntinne annetaan anteeksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. Teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu". Tämä on valtavaa kasteen evankeliumia. Sana kasteessa antaa mitä lupaakin. Tämä kasteen lupaus, kuuluu lapsillekin. Kasteessa ei ole mitään sellaista, miksi heitä ei voitaisi kastaa, sillä onhan Jeesus pelastuksen hankkija ja kaste kaiken tuon hyvän välittäjä(Room.6:3). Kun minut pienenä lapsena kastettiin, synnyin siinä Jumalan lapseksi. Jos olemmekin menneet tuhlaajapojan tielle tai lahkojen ojaan, voimme uskon kautta palata, kasteen armoon,(room.6:3) ts. Siihen samaan uudestisyntymiseen, jonka olemme kerran kasteessa saaneet(Joh:3:5). Emme tarvitse uudelleen kastamista, vaan uudelleen uskomista. Tarvitsemme uudelleen uskomista tänäänkin. Kristus tulee pian, väärät opit vain kasvavat".


        -Uskonasioissa ei veljeillä sellaisen kanssa, joka kieltää sakramentit. Joitakin kohtia perisynnistä: Room.3:10 "niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan" edelleen: 12 Room.5:12. Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet- Edelleen: Room.5:18 "...Niinpä siis, samoin kuin yhden ihmisen lankeemus on koitunut kaikille ihmisille kadotukseksi..." Olimme luonnostamme vihan lapsia" (Ef.2:3). Jne.

        >> Esim. Apt.2:38-39, sanotaan synnintuntoisille ihmisille: "muuttakaa mielenne, ottakaa kaste, jotta teidän syntinne annetaan anteeksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. >>

        Tuossa käännöksessä on jonkin verran eroa KR 38 tekstiin:

        38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

        Aivan, se synnintunto ( parannuksen tekemisen perusta )

        Kun todistat : >>Kun minut pienenä lapsena kastettiin, synnyin siinä Jumalan lapseksi.>>

        Koitko synnituntoa ennen mielesi muutamista?

        Käännyitkö pois pahuudestasi ennen kastetta? ( Itse tekistäsi synneistä ).

        26 Teille ensiksi Jumala on herättänyt Poikansa ja lähettänyt hänet siunaamaan teitä, kun käännytte itsekukin pois pahuudestanne." ( Apt 3)

        Vai tapahtuiko kääntymyksesi uskoon tulemisen yhteydessä?

        Uskohan tulee kuulemisesta, eikös vaan?

        Pelastuksen evankeliumin ja sydämen uskon puolesta.

        Usko Toivonen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >> Esim. Apt.2:38-39, sanotaan synnintuntoisille ihmisille: "muuttakaa mielenne, ottakaa kaste, jotta teidän syntinne annetaan anteeksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. >>

        Tuossa käännöksessä on jonkin verran eroa KR 38 tekstiin:

        38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

        Aivan, se synnintunto ( parannuksen tekemisen perusta )

        Kun todistat : >>Kun minut pienenä lapsena kastettiin, synnyin siinä Jumalan lapseksi.>>

        Koitko synnituntoa ennen mielesi muutamista?

        Käännyitkö pois pahuudestasi ennen kastetta? ( Itse tekistäsi synneistä ).

        26 Teille ensiksi Jumala on herättänyt Poikansa ja lähettänyt hänet siunaamaan teitä, kun käännytte itsekukin pois pahuudestanne." ( Apt 3)

        Vai tapahtuiko kääntymyksesi uskoon tulemisen yhteydessä?

        Uskohan tulee kuulemisesta, eikös vaan?

        Pelastuksen evankeliumin ja sydämen uskon puolesta.

        Usko Toivonen

        Mitä tämä sitten tarkoittaisi? Vauvana kastetut ovat kaikki luopioita elleivät ole vauvasta asti olleet tai tunteneet olevansa Pyhän Hengen vaikutuksen alaisena?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luitko kunnolla viestini ?

        " Mikään vesikaste ei pelasta, ei vauva-, eikä aikuiskaste. "

        Sinä et lukenut Raamattua


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä valehtelet! 1.Piet.3:21 "Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste". Kaste pelastaa, tämä on Raamatun sanaa.

        Kaste kyllä pelastaa, mutta mikä kaste ?

        Siinä ei lue sanaa vesi, vai lukeeko muka ?

        Mikä kaste pelastaa Raamatun mukaan ?

        Mikä on pelastuksemme vakuutena ja sinettinä ?

        Johannes kastoi lakiliiton järjestyksen mukaan VEDELLÄ !

        Jeesus kastaa uudessa liitossa Pyhällä Hengellä !

        Pyhä Henki on pelastuksemme vakuutena ja sinettinä, EI VESI !

        Te vain lisäätte itse sanan vesi, kun teille on niin opetettu !

        Mitä se Paavali sanoikaan ?

        1. Kor. 1:17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan

        Sinun / teidän mukaanne Paavali on valehtelija ja eksyttäjä ja hän jätti pelastamatta satoja uskovia !

        Miettikää ja tutkikaa tätä asiaa nyt edes hetki !

        Älkääkä vain jankatko vastaan !


    • Anonyymi

      Helluntailaiset riehuvat hurmoshengessä ja sekoilevat.
      Näihin käärmeisiin ei kannata yhtyä.

      • Anonyymi

        Ja sinä riehut täällä pahan hengen voimassa aamusta iltaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sinä riehut täällä pahan hengen voimassa aamusta iltaan.

        Varmaankin trollaa.


    • Anonyymi

      Salaliittoteoriat uppoaa edelleenkin joihinkin herkkäuskoisiin. Niin näistä juutalaisistakin kehitetyt. Ja näitähän maailmalla riittää joka lähtöön.

    • Rooman Imperiumin aikana ja ylipäätään kristityssä Euroopassa Juutalaisia pidettiin "Jeesuksen tappajina" . Sillä ajatuksella heitä vainottiin sen takia Jeesus hahmo aiheuttaa juutalaisille närästystä. Syy on enemmän historiallinen kuin teologinen.

      • Anonyymi

        Kuten JO sanottua, tämä ketju ei liity / kuulu mitenkään helluntailaisuuteen !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten JO sanottua, tämä ketju ei liity / kuulu mitenkään helluntailaisuuteen !

        Krstinuskoon kaikki liittyvät aiheet kuuluvat myös helluntailaisuuteen.

        Ja mikset puutu lainkaan esim. siihen hekumakommentoijaan, joka kirjoittelee täällä joka välissä kuumista tytöistä?


      • Anonyymi

        Eikö nämä asianhaarat nyt jo ole kaikkien tiedossa? Kuten sekin, että vielä nykyäänkin esiintyy ns. korvausteologiaa.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kiitos aloittajalle hyvästä aloituksesta ! kyllä meitä voi vähän ravistella.

      • Anonyymi

        Oletko sinä siis juutalainen ?

        Ole kuitenkin varoivainen !

        Aloittajalla on pahana tapana vääristellä asioita !


    • Anonyymi

      Aloittajalta kysyisin kuuntelitko RadioDei viikon debatti Adventtikirkon johtaja Aimo Helminen keskusteli Luterilaisen piispan kanssa hyvässä hengessä.
      Löytyy varmaan RadioDei arkisto.

      • Anonyymi

        Ei-helluntailainen kommentti:

        Noin parikymmentä vuotta sitten Helminen oli sitä mieltä, että pelastukseen mennään tekojen kautta. En ihmettele, että jos hänet sitten ylennettiin Adventtikirkon johtajaksi asti. Mutta ketä ovat nämä mulk... kiusankappaleet, jotka ovat tehtailleet helluntailaisuuspalstalle sapattiaiheisia keskusteluja valtavat määrät? Adventisteja? Samatko aiemmin tuputtivat toraismia?

        Kol 2 antaa ymmärtää, ettei sapatilla ole samaa merkitystä enää kuin VT:ssa. Myös Heb 4.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei-helluntailainen kommentti:

        Noin parikymmentä vuotta sitten Helminen oli sitä mieltä, että pelastukseen mennään tekojen kautta. En ihmettele, että jos hänet sitten ylennettiin Adventtikirkon johtajaksi asti. Mutta ketä ovat nämä mulk... kiusankappaleet, jotka ovat tehtailleet helluntailaisuuspalstalle sapattiaiheisia keskusteluja valtavat määrät? Adventisteja? Samatko aiemmin tuputtivat toraismia?

        Kol 2 antaa ymmärtää, ettei sapatilla ole samaa merkitystä enää kuin VT:ssa. Myös Heb 4.

        En oikein usko että Aimo Helminen on joskus niin väittänyt että tekojen kautta pelastuu
        Voithan itse kuunnella tuon RadioDein keskustelut.
        Jos haluat tietää mitä adventistit puhuvat niin katso netistä Media7


    • Anonyymi

      RadioDeiplus 31.01.2024 Opinevotteluja adventistien kanssa Piispa Matti Repo ja Suomen adventti kirkon johtaja Aimo Hietanen pitäisi lukea Helminen
      Sieltä voi kuunnella tuon keskustelun. Viikon debatti.

    • Anonyymi

      Kaikki ei-uskovat pilkkaavat Jeesusta ennen uskoontuloaan. Suotakoon se juutalaisillekin, jotka eivät vielä usko Jeesukseen.

      "Totisesti minä (Jeesus) sanon teille: kaikki synnit annetaan ihmisten lapsille anteeksi, pilkkaamisetkin, kuinka paljon pilkannevatkin; mutta joka pilkkaa Pyhää Henkeä, se ei saa ikinä anteeksi."

      Minun käsittääkseni Pyhän Hengen pilkka on sitä, että kieltäytyy armosta tai hylkää jo saamansa armon, siis pelastuksen Jeesuksessa.

    • Anonyymi

      >> Siinä voi olla kymmeniä epäuskon sukupolvia, kun sitten joku löytää Kristuksen. <<

      Paitsi, että messiaanisten juutalaisten mukaan juutalaisia on koko historian saatossa tullut uskoon, koko kahdentuhannen vuoden ajan, ei ainoastaan näinä aikoina. Nyt se on vain kiihtynyt. Jumalalla on aina ollut joukko, joka ei ole notkistanut polviaan Baalille. Mutta moni on uskonut salassa.

    • Anonyymi
      UUSI

      Ilman Lutheria ei olisi edes koko helluntailaisuutta tai muita ns. vapaita suuntia. Siinäpä onkin ajattelemisen aihetta.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 130
      3694
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      95
      3358
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2438
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1851
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1544
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1496
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1461
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1420
    Aihe