Rikkaat rakennuttivat kirkot

Anonyymi-ap

Ateistit valehtelevat, että kirkot on rakennettu köyhien rahoilla. Todellisuudessa rikkaat maksoivat sen kovalla työllä ansaituilla rahoilla: keisarit, kuninkaat, ruhtinaat, kauppiaat, porvarit ja maanomistajat.

Köyhät ovat saaneet nauttia kirkoista panematta tikkua ristiin ja maksamatta lanttiakaan.

24

225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Entäs se työmäärä , mitä kirkkojen rakentamiseen on tarvittu, olivatko rakentajat rikkaita. On köyhä t panneet enemmän peliin, kun rikkaat hieman isosta rahamassistaan

    • Anonyymi

      Ane kaupalla valtaosa keski-euroopassa.

    • Anonyymi

      Unohtui papit. Papit maksoivat suuren osan kuluista kovalla työllä ansaituilla rahoilla.

      • Anonyymi

        Paimennettavien ansiotuloilla!😁


    • Anonyymi

      Onko jäänyt kenties myös historiantunnut välistä peruskoulussa? (kaikkien muiden tuntien lisäksi)

      Mistä luulet että rikkaiden rahat tuolloin oli peräisin? :D

      • Anonyymi

        Tai mistä työntekijän palkka?😁


    • Anonyymi

      rikkaat kusettivat köyhiltä rahat ja kirkko kusetti rikkailta

    • Sillä rahamäärällä, mikä pantiin kirkkoihin, papistoon ja uskonsotiin oltaisiin Euroopassa saatu perustettua ensimmäiset hyvinvointivaltiot jo 1600 -luvulla.

      • Anonyymi

        Väitteesi on kyllä aika omituinen. Oletko nyt varmasti perehtynyt siihen, mitä hyvinvointivaltio oikein tarkoittaa?

        Asiahan on kyse paljon muusta kuin nimellisistä rahallisista arvoista. Käytännössä hyvinvointivaltiot olivat mahdollisia vasta kun kehitys oli riittävän pitkällä ja sitten tarvittiin yhteinen intressi, eli kansalliset valtiot. Kunnolla hyvinvointivaltiot syntyivät vasta öljyn yleistyttyä energiamuotona, koska se vapautti ihmisiä raskaasta ruumiillisesta työstä.

        Mutta ajatellaanpa, että uskonsotien soturit olisivat tuolloin vaihtaneet alaa ja alkaneet työskennellä hoiva-alalla ja terveydenhoidossa. Olisihan se ollut mahdollista ja parantanut ehkä tilannetta joidenkin sairaiden ja köyhien osalta. Pappien palkoista osa olisi voitu lahjoittaa tukena köyhille, olisiko se sitten auttanut kovinkaan monia.

        Ylipäätään sosiaaliturvan osalta tuolloin oli haasteellista se, että työn reaalinen tuottavuus, ei siis mikään markkinahintaan mitattu rahallinen tuottavuus, oli alhaista ja siksi ihmiset eivät tuottaneet kovinkaan paljon muille jaettavaa tuotosta yli oman tarpeensa. Toki sekin olisi voitu käyttää tasaisemmin yhteiskunnassa, linnojen, palatsien ja kirkkojen sijasta olisi voitu rakentaa köyhille ja sairaille asuin- ja hoitopaikkoja, aloittaa kansan kouluttaminen jo aiemmin ja käyttää voimavaroja tutkimukseen ja kehitykseen niin, että kehitys olisi jonkun verran ehkä nopeutunut.

        Kyllähän sellaisia utopioita esitettiin jo 1600-luvulla. On kuitenkin hyvä ymmärtää, että ne olisivat parhaimmillaankin olleet aika kaukana nykyisistä hyvinvointivaltioista, yksinkertaisesti siitä syystä, ettei silloin ollut jaettavaa kuten nykyään. Mutta on se totta, että kehitystä olisi voitu sillä tavalla aika paljonkin nopeuttaa ja ihmisten elämää olisi voitu helpottaa enemmän kuin silloin tehtiin, jonkin verran.

        Jos verrataan vain rahallisia arvoja, on hyvä muistaa, että ne ovat vain kysynnän ja tarjonnan välinen kompromissi, koskien sitä osaa tuotannosta, jonka markkinat jakoivat. Ja niihin ovat vaikuttaneet myös jalometallien ja rahan arvon vaihtelut. Nälän hädän aikana edellisiä vuosi paljon pienemmän viljasadon arvo laskettuna markkinahinnoista saattoi olla paljon suurempi kuin hyvien aikojen paljon suuremman sadon arvo. Eikä nälänhätää olisi ollut mahdollista lievittää jakamalla ihmisille rahaa, kun viljaa yksinkertaisesti ei ollut riittävästi.

        Mutta totta kai vähentämällä sotia, jotka aiheuttivat tuhoa myös viljelylle, ja kehittämällä varastointia ja viljelytekniikoita sekä säännötelemällä syntyvyyttä edes hieman alemmas olisi katastrofeista selvitty vähemmällä ja kehityttyä nopeammin nykyaikaisiksi.

        Sama pätee nykyäänkin. Ne asiat, jotka vaikuttavat hyvinvointiimme, ovat edelleen käytännöllisiä, hyvin pitkien aikojen kehitykseen vaikuttavia asioita. Kun media höpöttää jatkuvasti vain rahasta, todellisuus senkin takana, miten sitä rahaa tehdään tai Suomen kaltainen maa voisi tienata, hämärtyy täysin näkymättömiin usealtakin tavalliselta tallaajalta, jonka on kuitenkin tehtävä omat valintansa äänestyskopissa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Väitteesi on kyllä aika omituinen. Oletko nyt varmasti perehtynyt siihen, mitä hyvinvointivaltio oikein tarkoittaa?

        Asiahan on kyse paljon muusta kuin nimellisistä rahallisista arvoista. Käytännössä hyvinvointivaltiot olivat mahdollisia vasta kun kehitys oli riittävän pitkällä ja sitten tarvittiin yhteinen intressi, eli kansalliset valtiot. Kunnolla hyvinvointivaltiot syntyivät vasta öljyn yleistyttyä energiamuotona, koska se vapautti ihmisiä raskaasta ruumiillisesta työstä.

        Mutta ajatellaanpa, että uskonsotien soturit olisivat tuolloin vaihtaneet alaa ja alkaneet työskennellä hoiva-alalla ja terveydenhoidossa. Olisihan se ollut mahdollista ja parantanut ehkä tilannetta joidenkin sairaiden ja köyhien osalta. Pappien palkoista osa olisi voitu lahjoittaa tukena köyhille, olisiko se sitten auttanut kovinkaan monia.

        Ylipäätään sosiaaliturvan osalta tuolloin oli haasteellista se, että työn reaalinen tuottavuus, ei siis mikään markkinahintaan mitattu rahallinen tuottavuus, oli alhaista ja siksi ihmiset eivät tuottaneet kovinkaan paljon muille jaettavaa tuotosta yli oman tarpeensa. Toki sekin olisi voitu käyttää tasaisemmin yhteiskunnassa, linnojen, palatsien ja kirkkojen sijasta olisi voitu rakentaa köyhille ja sairaille asuin- ja hoitopaikkoja, aloittaa kansan kouluttaminen jo aiemmin ja käyttää voimavaroja tutkimukseen ja kehitykseen niin, että kehitys olisi jonkun verran ehkä nopeutunut.

        Kyllähän sellaisia utopioita esitettiin jo 1600-luvulla. On kuitenkin hyvä ymmärtää, että ne olisivat parhaimmillaankin olleet aika kaukana nykyisistä hyvinvointivaltioista, yksinkertaisesti siitä syystä, ettei silloin ollut jaettavaa kuten nykyään. Mutta on se totta, että kehitystä olisi voitu sillä tavalla aika paljonkin nopeuttaa ja ihmisten elämää olisi voitu helpottaa enemmän kuin silloin tehtiin, jonkin verran.

        Jos verrataan vain rahallisia arvoja, on hyvä muistaa, että ne ovat vain kysynnän ja tarjonnan välinen kompromissi, koskien sitä osaa tuotannosta, jonka markkinat jakoivat. Ja niihin ovat vaikuttaneet myös jalometallien ja rahan arvon vaihtelut. Nälän hädän aikana edellisiä vuosi paljon pienemmän viljasadon arvo laskettuna markkinahinnoista saattoi olla paljon suurempi kuin hyvien aikojen paljon suuremman sadon arvo. Eikä nälänhätää olisi ollut mahdollista lievittää jakamalla ihmisille rahaa, kun viljaa yksinkertaisesti ei ollut riittävästi.

        Mutta totta kai vähentämällä sotia, jotka aiheuttivat tuhoa myös viljelylle, ja kehittämällä varastointia ja viljelytekniikoita sekä säännötelemällä syntyvyyttä edes hieman alemmas olisi katastrofeista selvitty vähemmällä ja kehityttyä nopeammin nykyaikaisiksi.

        Sama pätee nykyäänkin. Ne asiat, jotka vaikuttavat hyvinvointiimme, ovat edelleen käytännöllisiä, hyvin pitkien aikojen kehitykseen vaikuttavia asioita. Kun media höpöttää jatkuvasti vain rahasta, todellisuus senkin takana, miten sitä rahaa tehdään tai Suomen kaltainen maa voisi tienata, hämärtyy täysin näkymättömiin usealtakin tavalliselta tallaajalta, jonka on kuitenkin tehtävä omat valintansa äänestyskopissa.

        Kaipa Sinäkin ymmärrät, mitä oltaisiin saatu aikaan pelkästään rakentamalla sairaaloita ylettömän ylellisten katedraalien ja luostareiden sijasta ja kouluttamalla osaavia ja halukkaita auttamaan lähimmäisiä, eikä kuluttamaan aikaansa vuosikausia pappiskoulussa.

        Käsitän, että kirkko teki myös hyväntekeväisyyttä, mutta hyötysuhde oli niin heikko, että nykyään moisilla käyttökuluilla toimiva hyväntekeväisyysjärjestö haastettaisiin oikeuteen petoksesta.

        Uskontoon kuului, että kohtaloonsa oli köyhän ja sairaan tyytyminen, ja rikkaaksi aateliseksi syntyminen oli Jumalan armolahja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Väitteesi on kyllä aika omituinen. Oletko nyt varmasti perehtynyt siihen, mitä hyvinvointivaltio oikein tarkoittaa?

        Asiahan on kyse paljon muusta kuin nimellisistä rahallisista arvoista. Käytännössä hyvinvointivaltiot olivat mahdollisia vasta kun kehitys oli riittävän pitkällä ja sitten tarvittiin yhteinen intressi, eli kansalliset valtiot. Kunnolla hyvinvointivaltiot syntyivät vasta öljyn yleistyttyä energiamuotona, koska se vapautti ihmisiä raskaasta ruumiillisesta työstä.

        Mutta ajatellaanpa, että uskonsotien soturit olisivat tuolloin vaihtaneet alaa ja alkaneet työskennellä hoiva-alalla ja terveydenhoidossa. Olisihan se ollut mahdollista ja parantanut ehkä tilannetta joidenkin sairaiden ja köyhien osalta. Pappien palkoista osa olisi voitu lahjoittaa tukena köyhille, olisiko se sitten auttanut kovinkaan monia.

        Ylipäätään sosiaaliturvan osalta tuolloin oli haasteellista se, että työn reaalinen tuottavuus, ei siis mikään markkinahintaan mitattu rahallinen tuottavuus, oli alhaista ja siksi ihmiset eivät tuottaneet kovinkaan paljon muille jaettavaa tuotosta yli oman tarpeensa. Toki sekin olisi voitu käyttää tasaisemmin yhteiskunnassa, linnojen, palatsien ja kirkkojen sijasta olisi voitu rakentaa köyhille ja sairaille asuin- ja hoitopaikkoja, aloittaa kansan kouluttaminen jo aiemmin ja käyttää voimavaroja tutkimukseen ja kehitykseen niin, että kehitys olisi jonkun verran ehkä nopeutunut.

        Kyllähän sellaisia utopioita esitettiin jo 1600-luvulla. On kuitenkin hyvä ymmärtää, että ne olisivat parhaimmillaankin olleet aika kaukana nykyisistä hyvinvointivaltioista, yksinkertaisesti siitä syystä, ettei silloin ollut jaettavaa kuten nykyään. Mutta on se totta, että kehitystä olisi voitu sillä tavalla aika paljonkin nopeuttaa ja ihmisten elämää olisi voitu helpottaa enemmän kuin silloin tehtiin, jonkin verran.

        Jos verrataan vain rahallisia arvoja, on hyvä muistaa, että ne ovat vain kysynnän ja tarjonnan välinen kompromissi, koskien sitä osaa tuotannosta, jonka markkinat jakoivat. Ja niihin ovat vaikuttaneet myös jalometallien ja rahan arvon vaihtelut. Nälän hädän aikana edellisiä vuosi paljon pienemmän viljasadon arvo laskettuna markkinahinnoista saattoi olla paljon suurempi kuin hyvien aikojen paljon suuremman sadon arvo. Eikä nälänhätää olisi ollut mahdollista lievittää jakamalla ihmisille rahaa, kun viljaa yksinkertaisesti ei ollut riittävästi.

        Mutta totta kai vähentämällä sotia, jotka aiheuttivat tuhoa myös viljelylle, ja kehittämällä varastointia ja viljelytekniikoita sekä säännötelemällä syntyvyyttä edes hieman alemmas olisi katastrofeista selvitty vähemmällä ja kehityttyä nopeammin nykyaikaisiksi.

        Sama pätee nykyäänkin. Ne asiat, jotka vaikuttavat hyvinvointiimme, ovat edelleen käytännöllisiä, hyvin pitkien aikojen kehitykseen vaikuttavia asioita. Kun media höpöttää jatkuvasti vain rahasta, todellisuus senkin takana, miten sitä rahaa tehdään tai Suomen kaltainen maa voisi tienata, hämärtyy täysin näkymättömiin usealtakin tavalliselta tallaajalta, jonka on kuitenkin tehtävä omat valintansa äänestyskopissa.

        ”Väitteesi on kyllä aika omituinen. Oletko nyt varmasti perehtynyt siihen, mitä hyvinvointivaltio oikein tarkoittaa?”

        Hyvinvointivaltion tavoite on köyhyyden ja suurten sosiaalisten eriarvoisuuksien poistaminen.

        Köyhyys on sosiaalipolitiikan käsite, jolla kuvataan ihmisen tai kokonaisten väestönosien taloudellista ja usein myös sosiaalista syrjäytymistä.

        Tällä perusteella metsästäjäkeräilijät elävät hyvinvointiyhteiskunnassa. Sitä ei mitata ylijäävillä resursseilla vaan hyvinvoinnin tasa-arvoisena jakautumisena. Itse asiassa uskonnot mahdollistivat hyvinvointiyhteisöjen rikkomisen kun se legitimoi luokkayhteiskunnan ja omaisuuden epätasa-arvoisen jaon.


      • Anonyymi
        Humanist_atheist kirjoitti:

        ”Väitteesi on kyllä aika omituinen. Oletko nyt varmasti perehtynyt siihen, mitä hyvinvointivaltio oikein tarkoittaa?”

        Hyvinvointivaltion tavoite on köyhyyden ja suurten sosiaalisten eriarvoisuuksien poistaminen.

        Köyhyys on sosiaalipolitiikan käsite, jolla kuvataan ihmisen tai kokonaisten väestönosien taloudellista ja usein myös sosiaalista syrjäytymistä.

        Tällä perusteella metsästäjäkeräilijät elävät hyvinvointiyhteiskunnassa. Sitä ei mitata ylijäävillä resursseilla vaan hyvinvoinnin tasa-arvoisena jakautumisena. Itse asiassa uskonnot mahdollistivat hyvinvointiyhteisöjen rikkomisen kun se legitimoi luokkayhteiskunnan ja omaisuuden epätasa-arvoisen jaon.

        Kyllä nimenomaan tehokkaammat tuotantotavat ovat aiheuttaneet sen, että tienaamismahdollisuudet ovat jakautuneet epätasaisesti ja silloin tasa-arvo on saavutettavissa vain tulon siirroin, jotka taas ovat mahdollisia vain, jos ylijäämää on riittävästi.

        Keräilijöiden yhteiskunnat ovat olleet kyllä hyvin tasa-arvoisia, mutta eivät tainneet aina tarjota turvaa sairauden, vanhuuden tai muun kyvyttömyyden varalle. Ja juuri siksi, että terveillä ja työkykyisilläkin on tarpeeksi vaikeaa selvitä itse, saati että olisivat auttaneet vielä muita.


      • Anonyymi
        kollimaattori kirjoitti:

        Kaipa Sinäkin ymmärrät, mitä oltaisiin saatu aikaan pelkästään rakentamalla sairaaloita ylettömän ylellisten katedraalien ja luostareiden sijasta ja kouluttamalla osaavia ja halukkaita auttamaan lähimmäisiä, eikä kuluttamaan aikaansa vuosikausia pappiskoulussa.

        Käsitän, että kirkko teki myös hyväntekeväisyyttä, mutta hyötysuhde oli niin heikko, että nykyään moisilla käyttökuluilla toimiva hyväntekeväisyysjärjestö haastettaisiin oikeuteen petoksesta.

        Uskontoon kuului, että kohtaloonsa oli köyhän ja sairaan tyytyminen, ja rikkaaksi aateliseksi syntyminen oli Jumalan armolahja.

        Olisi tasaamisella saatu jonkin verran parempi maailman, mutta ei sen ajan lääketieteellisellä osaamisella olisi paljoa enempää saatu aikaan, vaikka sairaaloita ja hoitohenkilöstöä olisikin ollut enemmän.

        Ei raamatullisena aikana esim spitaalisia kaihdettu vain tunteellisista syistä ja pelkkää sydämen kovuutta, vaan kun hoitokeinoa ei tiedetty, ainoa mitä voitiin tehdä, oli välttää saamasta tautia itse. Vasta hoitokeinojen kehittyminen mahdollisti auttaa niitäkin ihmisiä, jotenkin turvallisesti.

        Sitä voi tietenkin kysyä, miksi tietämyksen kehittämiseen kului niin pitkä aika. Ja mikä oli uskonnon rooli, kuinka paljon se kenties hidasti kehitystä. Tai ehkä nopeutti sitä joissain suhteissa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä nimenomaan tehokkaammat tuotantotavat ovat aiheuttaneet sen, että tienaamismahdollisuudet ovat jakautuneet epätasaisesti ja silloin tasa-arvo on saavutettavissa vain tulon siirroin, jotka taas ovat mahdollisia vain, jos ylijäämää on riittävästi.

        Keräilijöiden yhteiskunnat ovat olleet kyllä hyvin tasa-arvoisia, mutta eivät tainneet aina tarjota turvaa sairauden, vanhuuden tai muun kyvyttömyyden varalle. Ja juuri siksi, että terveillä ja työkykyisilläkin on tarpeeksi vaikeaa selvitä itse, saati että olisivat auttaneet vielä muita.

        "Kyllä nimenomaan tehokkaammat tuotantotavat ovat aiheuttaneet sen, että tienaamismahdollisuudet ovat jakautuneet epätasaisesti..."

        Ei kai voi mitenkään rationaalisesti perustella sitä, että joku "tienaa" esimerkiksi sata tai tuhat kertaa enemmän kuin toinen kun molemmat ovat samaa Homo Sapiens Sapiens lajia, asuvat samalla seudulla ja molempien vuorokaudessa on 24 tuntia? Ennen tätä epätasa-arvoa perusteltiin jumalilla, nyt ideologialla, talousteorioilla ja muilla perusteettomalla, jumaliin verrattavalla huuhaalla, jota ei voi tieteellisesti perustella.

        "... jotka taas ovat mahdollisia vain, jos ylijäämää on riittävästi."

        Hyvä antaa vähästään, paha ei paljostakaan. Ei kai kyse ole muusta kuin tahdosta?

        "Keräilijöiden yhteiskunnat ovat olleet kyllä hyvin tasa-arvoisia, mutta eivät tainneet aina tarjota turvaa sairauden, vanhuuden tai muun kyvyttömyyden varalle."

        Ulkomuistista sanoisin, että metsästäjäkeräilijät ovat nykytutkimusten valossa onnellisimpia sekä vanhuus ja lapsuus parasta. Kyse ei ole materiasta vaan yhteisöllisyydestä ja ihmisten välisten suhteiden tärkeydestä koska me olemme eläinkunnan sosiaalisin ja älykkäin laji.

        En malttanut olla etsimättä tutkimusta aiheesta. Tässä on tutkittu yhtä heimoa eikä siitä välttämättä voi vetää yleistyksiä, mutta ainakin Hadzoilla hyvinvointi ei perustu materiaan vaan tasa-arvoon, jakamiseen, yhteisöllisyyteen ja ihmisten väliseen vuorovaikutukseen. Tuohan vastaa juuri sitä, mitä me olemme pohjimmiltaan lajina ja noin ihmiset ovat eläneet 95% siitä ajasta, jona lajimme on ollut olemassa, joten ei kai se mitään jatkuvaa kurjuutta ja kärsimystä ole voinut olla kun kuitenkin näin hyvin olemme menestyneet.

        Subjective Happiness Among Polish and Hadza People

        "Perhaps Hadza of old age find their place in the social organization, and their contribution to the society remains high despite not being as fit as in younger age. The best illustration are Hadza grandmothers, investing actively in grandchildren, and providing better chances for their survival."

        "We speculate that the relatively high level of Hadza happiness is rooted in their social organization and culture directed toward the community. In fact, happiness is related with communal, interpersonally-oriented traits and high positive affect. Moreover, many studies highlight the role of social support and social ties in developing and maintaining high levels of happiness and well-being. It is, thus, not surprising that positive psychologists, psychotherapists, and even World Bank recommend fostering quality social ties, as they have a significant and positive effect on happiness"

        https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7296072/

        "Ja juuri siksi, että terveillä ja työkykyisilläkin on tarpeeksi vaikeaa selvitä itse, saati että olisivat auttaneet vielä muita."

        Metsästäjäkeräilijät tekevät vähemmän töitä kuin maanviljelijät, teollisuustyöntekijät tai informaatio- ja palveluyhteiskunnan työntekijät. Lopun ajan he käyttävät harrastuksiin, peleihin, leikkeihin, yhdessäoloon, lastenhoitoon ja vanhustenhoitoon, mutta siinä ei liiku raha eikä ole palvelun tuottajia ja asiakaita vaan yhteisö.

        Lasten- ja vanhustenhoidosta tuli mieleen vielä se, että metsästäjäkeräilijät pääsevät paljon parempaan hoitajamitoitukseen kuin me modernissa yhteiskunnassa koska kaikki aikuiset osallistuvat niihin askareisiin ja lapsia ja vanhuksia on suhteessa vähemmän koska kuolleisuus.


    • Anonyymi

      Ei hyvinvointivaltion tavoite ole sosiaalisen ja varallisuuden eriarvoisuuden poisto. Väite on absurdi.

      Hyvinvointivaltion tarkoitus on tarjota kohtuu hyvinvointi kansalaisille. Se ei tarkoita rikkaiden ja vauraiden riistämistä köyhän tasolle🤣🤣

      Ilman tavoitteita yhteiskunta kuihtuu kuten neuvostoliitto ja kiina aiemmin. Maan vaurastumiseen ja sitä kautta hyvinvointiin ei tahdota päästä muulla kuin kohtuu kilpailulla ja sillä että osa tavoittelee ahkerasti vaurastumista. Tässä onnistuessaan käytännösdä aina samalla vaurautta jakautuu myös muille.

      Jos ei ole tavoitteita, mitään ei tapahdu.

      • Anonyymi

        "Hyvinvointivaltion tarkoitus on tarjota kohtuu hyvinvointi kansalaisille. Se ei tarkoita rikkaiden ja vauraiden riistämistä köyhän tasolle"

        Tuo kyllä riippuu täysin siitä, miten kohtuu hyvinvointi käsitetään, ja miten paljon ja miten varakkaita ovat ne, joilta köyhemmille siirretään tasaamisen nimissä. Eli siis lähinnä yhteiskunnan tuottaman ylijäämän määrästä.


    • Anonyymi

      Kirkkojen rakentamisesta: Suosittelen lukemaan Ildefonso Falconesin kirjan Meren katedraali ja John Fowlesin kirjan Taivaan pilarit. Ne antavat perspektiiviä. Aloittajan maailmankuva tuntuu ohkaiselta.

      Feodaaliajalla köyhät olivat enemmän tai vähemmän maanomistajan omaisuutta. Esimerkiksi Venäjällä maaorjuus taisi jatkua 1840-luvulle. Talonpojat olivat sidottuja viljelemäänsä maahan; jos tilan omistaja vaihtui, he vain siirtyivät uuden omistajan alaisuuteen. Talonpojilla oli sääty-yhteiskunnassa hyvin vähän oikeuksia.

      Ihmisten asemaa on tarkasteltava suhteessa aikaan. Feodaaliajalla köyhät olivat omaisuutta, kuten karja. John Wycliffen, Jan Hus'in ja Martti Lutherin aloittama reformaatio kääntyi katolista kirkkoa vastaan, koska katolisesta kirkosta oli tullut ahne ja moraaliton. Martti Lutherin teesit johtivat talonpoikaiskapinoihin, jotka katolinen kirkko ja paikalliset ruhtinaat tukahduttivat verisesti.

      Ranskan uskonsodissa 1500-luvulla katoliset murhasivat kymmeniä tuhansia protestantteja. Katoliset teloittivat puoli miljoonaa protestanttista hugenottia. Ranskan uskonsodissa kuoli 2-4 miljoonaa ihmistä - lähinnä köyhiä talonpoikia.

      30-vuotinen sota 1618-1648 alkoi katolilaisten ja protestanttien välisenä uskonsotana, mutta muuttui vähitellen ruhtinaiden ja kuninkaiden valtataisteluksi. Suomalaiset hakkapeliitat taistelivat Ruotsin Kustaa Adolfin riveissä. 30-vuotisessa sodassa kuoli 40 % saksalais-roomalaisen keisarikunnan väestöstä. Palkkasotureiden elinajan odote oli pidempi kuin talonpojilla, joilla ei ollut mitään arvoa. Sotajoukot eivät kuljettaneet muonaa mukanaan; kaikki tarvittava ryöstettiin paikallisilta asukkailta, jotka sitten kuolivat nälkään. Osa 30-vuotisen sodan näyttömöistä oli niin verisiä, että kaksi kolmesta menetti henkensä. Westfalenin rauhan myötä feodaalivaltioista alkoi kehittyä kansallisvaltioita.

      Tilanne muuttui Yhdysvaltain itsenäisyysjulistuksen (1776) ja Ranskan suuren vallankumouksen (1789) seurauksena. Uudistuksia oli ihmisoikeuksien tunnustaminen, uskonnonvapaus ja nykyisenkaltainen demokratia. Myös säädyttömät saivat ihmisoikeudet - he eivät enää olleet omaisuutta tai orjia, mutta juutalaisten ihmisoikeudet tunnustettiin Robespierren tukemana vasta 1800-luvun alussa. Juutalaisilla ei ollut Euroopassa juuri minkäänlaisia oikeuksia. Heitä oli vainottu vuosisatoja ja erityisesti Espanjan inkvisition aloittamana 1500-luvulla.

      Eurooppa kehittyi valistuksen myötä sekulaariin suuntaan ja kirkko menetti vaikutusvaltaansa, mutta samalla valtioiden vaikutusvalta kasvoi. 1800-luvun puolivälissä Karl Marx kiinnitti huomion työläisten lohduttomaan asemaan: työt aloitettiin 10-11 vuotiaina kaivoksissa ja tehtaissa, työpäivät olivat usein 15-tuntisia ja työviikko kuusipäiväinen. Omistajalla oli oikeus pahoinpidellä työvoimaa. Työläiset olivat korvattavia rattaita. Teollisen vallankumouksen myötä köyhät talonpojat ajautuivat tehtaiden työvoimaksi, eikä heidän oikeutensa tai mahdollisuutensa millään muotoa parantuneet.

      Työväenluokka esimerkiksi Iso-Britanniassa on säädyttömien talonpoikien jatkumoa. Useimmilla ei ole koskaan ollut todellista mahdollisuutta nousta sosiaalisessa hierarkiassa mm. koulutuksen kalleuden vuoksi.

      Pohjoismaissa sosiaalidemokratia kehittyi tasaamaan tuloja ja turvaamaan yksilöiden ihmisoikeudet syntyperästä riippumatta. Joten kyllä: ruhtinaat maksoivat kirkkojen rakentamisen, mutta kirkot rakensi orjien asemassa oleva väestö, jolla ei ollut mitään muuta vaihtoehtoja.

      • Anonyymi

        Luther tapatti Saksan talonpojat, jotka nousivat kapinaan luterilaisten hirmuvaltaa vastaan.


    • Anonyymi

      Nykyjärjestelmä tuhoutuu ahneiden ihmisten typeryyteen kuin kommunismi.
      Luontokato tekee teloituksen.

      • Anonyymi

        Ja hiilidioksidi päästöt.


    • Anonyymi

      Mutta jos kirkkojen rakentamisesta puhutaan, niin köyhien selkänahalla ne on rakennettu. Kuinka moni köyhä on menettänyt terveytensä ja henkensä näiden pytinkien pystyttämisessä.
      Ei rikkaat ole siellä taivaslaessa kiikkuneet
      Jos rikkaat on laittaneet rahaa, se ei ole mikään menetys
      Mutta kun on henki lähtenyt, se on menetys

    • Anonyymi

      Ateistina totean tästä(kin) aloituksesta että EVVK!

    • Anonyymi

      Koska rikas tehnyt kovaa työtä???

    • Anonyymi

      Rikastuminen perustunut jo kivikaudelta petoskauppaan ja toisten hyväksikäyttöön!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9209
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      386
      3839
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2795
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      87
      2690
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      175
      2505
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2504
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1783
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1612
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1560
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1393
    Aihe