Suomen budjetti tulevalle vuodelle on 89,2 miljardia euroa, josta 26 miljardia suurinpiirtein menee terveydenhoitoon. Se on 1/3 koko budjetista.
Laitampa budjetistakin linkin...voitte tarkistaa...
https://www.google.com/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fvm.fi%2Fdocuments%2F10623%2F624605%2FCofog.png%2F815a859f-f91b-b249-900f-4c24c66719cb%3Ft%3D1727259360830&tbnid=O9h0d6EsyFon2M&vet=1&imgrefurl=https%3A%2F%2Fvm.fi%2Fvaltion-budjetti-lukuina&docid=gyMMTAH-rQ0inM&w=897&h=542&source=sh%2Fx%2Fim%2Fm4%2F2&kgs=2c5e82383bce6844#vhid=O9h0d6EsyFon2M&vssid=_HolyZ_6bLKeE1fIPlrXgkAg_21
Oho... ompa pitkä linkki...
Mutta sitten... mitä tällä rahalla saadaan?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000010906710.html
Juu, huonoa palvelua. Ja lisäksi työpahoinvointia. Stressiä.
Jos oikeasti kysyttäis ulkomailta, että suostuisiko he maksamaan tälläistä summaa tälläisestä palvelusta, niin takuulla mikään maa ei niin tekisi.
https://yle.fi/a/3-12264564
Ja naapurimaissa on parempi olla hoitajana...
Milloin tämä toimimaton ja toksinen himmeli oikeasti puretaan ja muutetaan toimivammaksi? Eihän tässä ole mitään järkeä? 🤯
Kyllä tälle pitäisi tehdä jotain.
124
810
Vastaukset
- Anonyymi
Äänestäkää vihervassareita!
- Anonyymi
No oikeisto hallitus nyt kovin ajaa USAn mallia terveydenhoitoon eli yritykset hoitavat sen . Joten valtion kulut vähenevät jatkossa !
Se ei muuta mitään, jos palvelun yksityisiltä tilaa valtio/kunnat.
Sehän tässä nykyisessä himmelissä onkin päin peetä. Ei valtion rahoilla elävät sairaanhoitopiirit tms. tarvitse olla toimivia. Rahalle ei oikeasti tarvitse vastinetta olla...
Asikkaanhan se pitäisi saada päättää missä saa rahoilleen vastinetta. Mutta niinhän Suomessa ei käy.
Itse maksan n. 17 t€ veroja vuodessa, se on 5600€ pelkästään tähän himmeliin. Vaikka maksaisin vielä puolet tuosta, eli 2800€ valtiolle, niin varnasti saisin 2800€/v itselle ja lapsillekin täyden sairausvakuutuksen ja sillä saisin varmasti paremman palvelun kuin mitä valtio verotuksella saa aikaiseksi.
Ja se 1/6 mikä jäis verottamatta, menisi varmaan ostoihin... mutta nyt se katoaa vaan johonkin...siihen himmeliin...jonkun hyvinvointialueen johtajan mökille tehtävään asfaltitiehen tms?
- Anonyymi
Itse myös tuolla keskisessä Euroopassa asustelleena mä katsrlenbihan ihmeissäni sitä miksi meillä ei saada omalääkärijärjestelmää toimimaan. Jotenkin tämä meidän terveyskeskuksiin/-asemiin keskitetty malli on kauhean tehoton ja kallis. Sen tarkemmin en ole tässä tuohon kulunmuodostukseen perehtynyt, mutta luvuista näkee sen olevan kallis ja tehoton. Tuolla ulkomailla asuessani totuin siihen malliin, jossa oli se oma "lähilääkäri", jonka praktiikalle hakeuduit ja rekisteröidyit asiakkaaksi ja joka hoisi kaikki perusjutut. Vasta sitten jos oli jotain vakavampaa, niin mentiin isompaan yksikköön hoitoa saamaan. Itse koen, että tuollainen malli toimii paljon joustavammin ja näpsäkämmin.
Siis varmaan löytyisi valmiita malleja, esimerkiksi Norjasta tms. Ei tarttis keksiä ruutia uudelleen. Mutta täällä poliitikot ei sitoudu yli puoluerajojen tekemään isoja rakenteellisia muutoksia. Kaikesta vaan tapellaan ja pelataan valtapeliä...
- Anonyymi
Pitää vielä lisätä, että siitä omalääkärin praktiikalla käynnistä ei maksettu edes "terveyskeskusmaksua", vaan se oli aidosti ilmaista (toki veroissa maksettiin ym. mutta siitä käynnistä ei mitään laskua tullut).
Anonyymi kirjoitti:
Pitää vielä lisätä, että siitä omalääkärin praktiikalla käynnistä ei maksettu edes "terveyskeskusmaksua", vaan se oli aidosti ilmaista (toki veroissa maksettiin ym. mutta siitä käynnistä ei mitään laskua tullut).
Jossain on mietitty näitä asioita oikeasti....
- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
Siis varmaan löytyisi valmiita malleja, esimerkiksi Norjasta tms. Ei tarttis keksiä ruutia uudelleen. Mutta täällä poliitikot ei sitoudu yli puoluerajojen tekemään isoja rakenteellisia muutoksia. Kaikesta vaan tapellaan ja pelataan valtapeliä...
Meillä on Suomessa joku vähän outokin usko keskittämisen autuuteen ja siihen, että se olisi halvempaa. Eihän se läheskään aina ole, sitten kun ruvetaan oikeasti laskemaan, sillä keskittäessä kasvaa aina myös byrokratia ja hallinto.
- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
Ja kun ei tarvitse edes mennä Norjan kaltaiseen hyvin rikkaaseen valtioon. Sekin maa, jossa mä asuin, oli gdp:ltään selkeästi Suomea "huonompi" maa.
Anonyymi kirjoitti:
Meillä on Suomessa joku vähän outokin usko keskittämisen autuuteen ja siihen, että se olisi halvempaa. Eihän se läheskään aina ole, sitten kun ruvetaan oikeasti laskemaan, sillä keskittäessä kasvaa aina myös byrokratia ja hallinto.
Täällä ei nähdä kuin menot ja tulot. Mitään välillisiä menoja ei osata laskea, kun ne ei näy heti...
- Anonyymi
Paskat lääkärit jotka ei osaa töitään ihmisiä pompotetaan edes takas siitä se on.
Varmaan monia lääkäreitä turhauttaakin tämä Suonen touhu.
Minä uskon, että täällä maassa olis todella pöteviä lääkäreitä, hoitajia ja muutakin lääkintähenkilökuntaa, mutta tää systeemi polkee kaikkia... niin potilaita kuin henkilökuntaa.
Voisin väittää melkein, että tuon iltiksen jutun lukemat olisivat vielä rumempia, ellei jotkut tekisi siellä töitä yli voimavarojen... joillekin noi työt on kutsumus ja halu auttaa ajaa ohi omankin hyvinvoinnin...ne jos jäis pois tuolta, se olis pommi.- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
Minä uskon, että täällä maassa olis todella pöteviä lääkäreitä, hoitajia ja muutakin lääkintähenkilökuntaa, mutta tää systeemi polkee kaikkia... niin potilaita kuin henkilökuntaa.
Voisin väittää melkein, että tuon iltiksen jutun lukemat olisivat vielä rumempia, ellei jotkut tekisi siellä töitä yli voimavarojen... joillekin noi työt on kutsumus ja halu auttaa ajaa ohi omankin hyvinvoinnin...ne jos jäis pois tuolta, se olis pommi.kuule. ei siellä kaikki töitä tee. lääkäreiden palkat on noussu 8000 -20 000kk keikka lääkärit tinaa vielä enemmän katso mitä hallinon kulut on
- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
Voisin väittää melkein, että tuon iltiksen jutun lukemat olisivat vielä rumempia, ellei jotkut tekisi siellä töitä yli voimavarojen... joillekin noi työt on kutsumus ja halu auttaa ajaa ohi omankin hyvinvoinnin...ne jos jäis pois tuolta, se olis pommi.ootko koskaan yrittäny tavoittaa niitä virka aikana? sillä se selviää. et tavoita ketään
Anonyymi kirjoitti:
kuule. ei siellä kaikki töitä tee. lääkäreiden palkat on noussu 8000 -20 000kk keikka lääkärit tinaa vielä enemmän katso mitä hallinon kulut on
No lääkärit voi olla yksi ryhmä, joka voittaa tälläisessä järjestelmässä... mutta systeemi mahdollistaa sen... jokapuolella on lääkäripulaa..vaikeaa on saada lääkäreitä, pakko on rahatukkoa heilutella....
Anonyymi kirjoitti:
ootko koskaan yrittäny tavoittaa niitä virka aikana? sillä se selviää. et tavoita ketään
Minä tiefän kyllä, ettei tämä systeemi toimi...sitähän tässä oon sanonut.
Ja sitä, että yämä vie koko maan vararikkoon vielä...- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
No lääkärit voi olla yksi ryhmä, joka voittaa tälläisessä järjestelmässä... mutta systeemi mahdollistaa sen... jokapuolella on lääkäripulaa..vaikeaa on saada lääkäreitä, pakko on rahatukkoa heilutella....
Lääkärin opinnot on melkoisen vaativat. Työ on äärimmäisen vastuullista. Lääkärit on palkkansa ansainnut.
-mielipide-
- Anonyymi
Tämä on suuri ongelma nämä kymmenet toisistaan erillään olevat potilastietokannat jotka ovat täynnä virheellisiä ja vanhentuneita potilastietoja.
Ja epäyhteensopivia järjestelmiä keskenään.
Oikeasti ainoa tapa korjata tuo tietokantasotku olisi nollata kaikki terveystietokannat ja perustaa ihan alusta pelkästään yksi jossa ne terveystiedot ovat.
nyt tuo korjailu noissa on kuin laastaria/paikkaa paikan päälle aina vaan ja ruoste jää alleNo kun puhun himmelistä, niin sitähän tämä on....
Kokoajan vaan lisäillään uusia juttuja ja koko paketti paisuu... mitä isommaksi paisuu, sen kalliimpi ja toimimattomampi se on.- Anonyymi
Hesan järjestelmä tehtiin maahanmuuttajia helpoittamaan että saavat vain laittaa ruksia ruuttuun. ketä se kiinnostaa lopulta missä.se ruksi on
- Anonyymi
Ei se niistä järjestelmistä kiinni ole. Homma toimii halvemmalla ja paremmin tuolla monissa maissa, joissa on vielä paljon alkeellisemmat systeemit kuin meillä. Toisinaan vanhanaikainen paperikansio, josta saat itsellesi kopioita, jotka sitten viet itse uuteen paikkaan mukanasi, toimii paremmin kuin "tietojärjestelmä".
Anonyymi kirjoitti:
Ei se niistä järjestelmistä kiinni ole. Homma toimii halvemmalla ja paremmin tuolla monissa maissa, joissa on vielä paljon alkeellisemmat systeemit kuin meillä. Toisinaan vanhanaikainen paperikansio, josta saat itsellesi kopioita, jotka sitten viet itse uuteen paikkaan mukanasi, toimii paremmin kuin "tietojärjestelmä".
Jonkinlaisessa omalääkärimallissa tietojärjestelmien merkitys olisi pienempi. Nyt uusi lääkäri uudelle potilaalle joutuu aina lähtemään muuten "nollasta" ja tietoa voi kaivaa vain järjestelmän kautta. Ja silti paljastuu tulkintaeroja samojen lähtötietojen ja kanssa, kun eri keikkalääkärit tutkivat samaa potilasta.
Kävin tarkistamassa omat tietoni OmaKannasta, joita näyttää tällä hetkellä olevan käytössä kahta eri versiota: uutta ja vanhaa. Mielenkiintoinen havainto oli, että samalla lääkkeellä on erilainen nimi/kuvaus riippuen siitä mistä apteekista sitä on ostettu. Johtuu ehkä osin siitä, että vaikka lääkäri määrää juuri tietyn lääkkeen, niin sen voi apteekissa vaihtaa toisen valmistajan vastaavaan, minkä takia lopullinen kuvaus lääkeostoon ei voi tulla reseptiltä, jonka kuitenkin täytyy olla kaikille toimijoille yhteinen. Mutta silti: eikö kaikilla apteekeilla pitäisi olla yhtenäinen rekisteri, joista tiedot poimitaan? Ei näköjään.- Anonyymi
No sitähän ne ovat tehneet ja hävittivät samalla vanhat tiefot ja kutsut kontrolliin. Kolme eri terveysasemaa vaihtojen yhteydessä, vaikka toimitin paperikopiot ja käynyt yksityisillä välillä, jossa samoja oireita tutkittiin.
Täysholtionta toimintaa. Osallistuin kokeiluun, enkä voi suomen terveydenhuoltoa suositella enää kenellekkään. Täysjärkytys itselleni, miten alta riman hoitivat. - Anonyymi
” Tämä on suuri ongelma nämä kymmenet toisistaan erillään olevat potilastietokannat jotka ovat täynnä virheellisiä ja vanhentuneita potilastietoja”
Täytyä asiaa. Juuri näin on.
-mielipide-
- Anonyymi
Korttitalo on järjelmämme.
Aina on jokaisessa asiassa että mitä enemmän osia on sitä helpommin kaatuu ja enemmän on virheitä.Monimutkainen systeemi on ja toimimaton.
Tuossa katselin noita budjetteja, niin taisi olla 2008 viimeisen kerran, kun valtion tulot oli enemmän kuin menot. Ja budjetti on suurentunut 20 vuodessa 40 %!
Nämä tämän hallituksen pikkusaksimiset ei auta kyllä yhtään mitään. Eikä seuraavankaan.
Tässä maassa pitäis tehdä isoja muutoksia. Mutta eiköhän yällä menolla jostain Eu:sta tulla laittamaan nämä kuntoon, kun ei itse saada. Käy Kreikat vielä....- Anonyymi
Juuri näin ja Suomen valtiossa liikaa ylipalkaisia johtajia.
Anonyymi kirjoitti:
Juuri näin ja Suomen valtiossa liikaa ylipalkaisia johtajia.
Suomi on hallinnon kultamaa.... hirveesti tyyppejä, jotka ei edes tiedä mitä ne tekee töissään. 😄
- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
Suomi on hallinnon kultamaa.... hirveesti tyyppejä, jotka ei edes tiedä mitä ne tekee töissään. 😄
Se ryhmä on ainoa joka voi hyvin hyvinvointialueella. Hallinto vie liikaa.
- Anonyymi
Omakohtainen kokemus on täysin päinvastainen. Hoidot ovat olleet todella hyviä ja kattavia. Olen päässyt nopeasti hoitoon. Usein hinnaltaan edeullisia, jopa osin täysin ilmaisia. Enpä tiedä olisinko edes hengissä, mikäli olisin syntynyt johonkin kehittyvään valtioon.
Tällaiset avaukset kertovat vain siitä, että omakohtainen kokemus puuttuu ja muutamien kokeman huonon kokemuksen perusteella, vedetään mustavalkoisia kannanottoja. Ihmisistä on tullut tällaisia tyhjän nalkuttajia. Osa polarisoituu näihin tiettyjen ryhmien kupliin. Työssä ym jaksamisessa näkyy tämä "papukaija" ilmiö. "Täytyyhän minunkin olla loppuupalanut, kun naapurikin on." Se on niin muodikasta.- Anonyymi
Erikoissairaanhoito meillä toimiikin pääosin varsin mallikkaasti. Ongelma on perussairaanhoidossa, joka paremmin toimiessaan vähentäisi erikoissairaanhoidon tarvetta ja laskisi kokonaiskustannuksia.
Saathan sinä nähdä asian noin....
Kyllä minä olen saanut ihan hyvää palvelua pääosin. Olenkin ollut aika terve. Itse olen käyttänyt kunnallista palvelua viimeksi vuonna 2018-2019? Käänsin koipeni 28.10. Menin ea:han 29.10. Siellä lääkäri imas polvitaipeesta 30 ml verta ja sanoi, että jotain on rikki. Laittoi ortopedille ajan tulemaan.
Jalka rupesi olemaan tönkkö, joten menin yksityiselle ortopedille. Vakuutus maksoi. Olin 18.12. leikkauspetillä ja etutistiside vaihdettiin. Tais tulla sitten heti helmikuussa se ortopedin aika kunnalliselta...se oli puoleenväliin maaliskuuta. Peruin se ja kuntouttelin polvea 2 kk saikulla. Jos olisin odottanut kunnallista, olisin ollut saikulla likipitäin puoli vuotta. Senkin ajan olisin saanut valtion tukea...
Lisäksi verokertymä minulta olisi pienentynyt huomattavasti. Lisäksi leikkaus tapaturmasta 6 kk eteenpäin olisi voinut olla jo tuomittu epäonnistumaan, arpeutumat olisivat voineet olla liian massiiviset.
Että en sanoisi omaltakaan kohdalta toimivaksi kun nyt oikeasti miettii...en itseni, enkä valtion kannalta.Disseisback kirjoitti:
Saathan sinä nähdä asian noin....
Kyllä minä olen saanut ihan hyvää palvelua pääosin. Olenkin ollut aika terve. Itse olen käyttänyt kunnallista palvelua viimeksi vuonna 2018-2019? Käänsin koipeni 28.10. Menin ea:han 29.10. Siellä lääkäri imas polvitaipeesta 30 ml verta ja sanoi, että jotain on rikki. Laittoi ortopedille ajan tulemaan.
Jalka rupesi olemaan tönkkö, joten menin yksityiselle ortopedille. Vakuutus maksoi. Olin 18.12. leikkauspetillä ja etutistiside vaihdettiin. Tais tulla sitten heti helmikuussa se ortopedin aika kunnalliselta...se oli puoleenväliin maaliskuuta. Peruin se ja kuntouttelin polvea 2 kk saikulla. Jos olisin odottanut kunnallista, olisin ollut saikulla likipitäin puoli vuotta. Senkin ajan olisin saanut valtion tukea...
Lisäksi verokertymä minulta olisi pienentynyt huomattavasti. Lisäksi leikkaus tapaturmasta 6 kk eteenpäin olisi voinut olla jo tuomittu epäonnistumaan, arpeutumat olisivat voineet olla liian massiiviset.
Että en sanoisi omaltakaan kohdalta toimivaksi kun nyt oikeasti miettii...en itseni, enkä valtion kannalta.Itseasiassa nyt muistu mieleen mun kaverin keissi...
Sama homma, eturistisiteet poksahti ja kierukka. Tyypillä ei ollut vakuutusta, joten kunnalliseen. Jotain ne sössi ja yhteensä leikkasivat sen polven 4 kertaa. Eikä tullut kalua. Eikun kouluttautumaan uuteen ammattiin. 4 vuotta.
Mä mietin vaan, että mitähän tuonkin hintalapuksi tuli? 4 leikkausta, paljon lääkärikäyntejä, kuntoutusta, uudelleen koulutus jne... mulla ois voinut olla ssma rumba, jos olisin sen 6 kk odotellut leikkausta.
Ihmisiltä vissiin on unohtunut idea, miksi tämä himmeli on mukamas rakennettu. Sen pitäisi ensikädessä palvella valtiota, että sillä olisi tuottavia veronmaksajia nopeasti takaisin tuottamaan. Mutta veikkaan, että tulos on surkea.
Jos porukka ei käyttäisi vakuutuksia, olisi tuo himmeli vielä enempi kusessa.
- Anonyymi
Lääkärit on järjestäny nämä asiat yhdessä lääkeyhtiöiden kanssa. Rokotteet on juutalaisperheen käsissä. Me ollaan vain rottia tässä pyörässä.
- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
Jee, saatiinhan foliohattupäinenkin heräämään. 😁
Etkö kestä totuutta vai oletko jo antanu persettä niille olet sellainen rotta joka nuolee järjestelmää eli työläinen heti niiaamassa kyllä kyllä olen aina onnellinen ja tyytyväinen
mitä sä sitten uikutat täällä jos sulla on onni maksaa 95%palkastasi veroja
Niin vastaa nyt miksi uliset menoista? Anonyymi kirjoitti:
Etkö kestä totuutta vai oletko jo antanu persettä niille olet sellainen rotta joka nuolee järjestelmää eli työläinen heti niiaamassa kyllä kyllä olen aina onnellinen ja tyytyväinen
mitä sä sitten uikutat täällä jos sulla on onni maksaa 95%palkastasi veroja
Niin vastaa nyt miksi uliset menoista?Joo... menehän keksimään lisää salaliittoteorioita vaan.... etsi liskoihmisiä vaikka. 😄
- Anonyymi
Ps hyvinvointi alueella johtoryhmässä 34 virkaa. Puolet pellolle niin jää hoitoonkin rahaa.
- Anonyymi
ja ps. julkishallintoon kuuluu myös sosiaalipuoli terveysmenoissa. joten kaivappa hologrammis myös siltä puolelta niin näät mihin se raha on uponnu toi 80mildee.on ollu jo sillon
Kaikki ne maahanmuuttajat on hakenu vain sosiaalitukia. suomi on eussa KÄRJESSÄ.
OLLUT JO VUODESTA 2020 AINAKIN JA NOUSUA TULEE KOKO AJAN. En muuta katsonut. Alko jo ottamaan pumpusta ne luvut.
Ei näitä teidän juttuja vaan pysty lukemaan. TyhmätReilu 20 miljardia oli se siivu. Mutta ei ulkomaalaiset siinä se pahin rasti ole..
Työttömiä olis vähempi, kun vois palkata ihmisiä helpommin. Nyt ei ole varaa..
Tuota 89 miljardin kakkua pitäis saada pienenee puolella ja se tarkoittaa sitä, ettei verovaroin tuotettais niin paljoa palveluja...
Ihan vaan, että vielä tajuaisitte, mistä summasta on kyse, niin tällä terveydenhoitokustannuksilla vuodessa tekis viivästyneitä ydinvoimapannuja 3 kpl. Kyllä.... tuollaisia Olkiluoto 3;sia kolme kpl yhden vuoden terveydenhoitokuluilla. 🤣🤣🤣
- Anonyymi
Ensi vuonna tulee ulkomailta eläkeläiset Suomeen ja kaikki sosiaali- ja terveysmenot nousee. Täällä kun harva heistä voi asua ilman tukia, toisin kun muualla jopa voi. Mitähän säästöä sekin on
Jasu- Anonyymi
Vai luuliko poliitikon tyhmät, että ne eläkeläiset jää ilman kansaneläkettä ulkomaille rahattomana köyhänä? Ja säästöä tulee? 🤣
Väärin luulivat.
Jasu Ei taida montaa haitata, vaikkeivät maksa....
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/77a28de4-9d9a-41e8-a33b-55e1e3532f01
Tuossa jutussa oli, että keskimäärin 132 euroa kuukaudessa....- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
Ei taida montaa haitata, vaikkeivät maksa....
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/77a28de4-9d9a-41e8-a33b-55e1e3532f01
Tuossa jutussa oli, että keskimäärin 132 euroa kuukaudessa....Ei pidä toi luku ihan paikkaansa. Haastatelluilta lähtee 300-500€ pois kuukaudessa. Oon lukenut paikallislehtiä ja maassa asujien haastatteluja. Se aika monta ihmistä pakottaa sillan alle tai Suomeen.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei pidä toi luku ihan paikkaansa. Haastatelluilta lähtee 300-500€ pois kuukaudessa. Oon lukenut paikallislehtiä ja maassa asujien haastatteluja. Se aika monta ihmistä pakottaa sillan alle tai Suomeen.
Jasu"Yhteensä vuonna 2023 kansaneläke-etuuksia maksettiin ulkomaille 43 miljoonaa euroa."
Oleellisempi luku.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Yhteensä vuonna 2023 kansaneläke-etuuksia maksettiin ulkomaille 43 miljoonaa euroa."
Oleellisempi luku.
Jasu"Kansaneläke on etuus, jolla tuetaan niitä Suomen sosiaaliturvaan kuuluvia, joiden työeläke jää pieneksi. Sillä turvataan perustoimeentuloa. Kansaneläke-etuuksiin kuuluvat vanhuuseläkkeen lisäksi työttömyyseläke, perhe-eläke leskille ja lapsille sekä kuntoutusetuudet."
132€ lienee vanhuksien keskimääräinen, mutta kun asuu siellä muitakin kun vanhuksia.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kansaneläke on etuus, jolla tuetaan niitä Suomen sosiaaliturvaan kuuluvia, joiden työeläke jää pieneksi. Sillä turvataan perustoimeentuloa. Kansaneläke-etuuksiin kuuluvat vanhuuseläkkeen lisäksi työttömyyseläke, perhe-eläke leskille ja lapsille sekä kuntoutusetuudet."
132€ lienee vanhuksien keskimääräinen, mutta kun asuu siellä muitakin kun vanhuksia.
JasuJa aika moni terveydellisistä syistä, ei ihan huvikseen siis. Lämmin ilmasto ja aurinko on terveydelle parempi kun kylmä Suomi. Ihan jo D-vitamiini sanelee jotain. Ja mikäs sitä tuottaa? Ja sen puute lienee monien sairauksien kanssa yhteydessä. Purkista sitä ei niin isoja määriä voi vetää.
Mutta joo, olkoon.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja aika moni terveydellisistä syistä, ei ihan huvikseen siis. Lämmin ilmasto ja aurinko on terveydelle parempi kun kylmä Suomi. Ihan jo D-vitamiini sanelee jotain. Ja mikäs sitä tuottaa? Ja sen puute lienee monien sairauksien kanssa yhteydessä. Purkista sitä ei niin isoja määriä voi vetää.
Mutta joo, olkoon.
JasuLaitan nyt havainnollistamiseen, jotta aukeaa ummikoillekin syy huoleen.
https://yle.fi/a/74-20084551
Ne maamme "säästöt" menee sitten muina kuluina näille paluumuuttajille. Voi miettiä jos pystyy. Kannattaa edes yrittää.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laitan nyt havainnollistamiseen, jotta aukeaa ummikoillekin syy huoleen.
https://yle.fi/a/74-20084551
Ne maamme "säästöt" menee sitten muina kuluina näille paluumuuttajille. Voi miettiä jos pystyy. Kannattaa edes yrittää.
JasuSieltä tulee ne siellä ulkomailla töissä olevat puolisot ja perheet mukana, työttömiksi todennäköisesti. Työttömyyskulutkin nousee.
Jasu Anonyymi kirjoitti:
Sieltä tulee ne siellä ulkomailla töissä olevat puolisot ja perheet mukana, työttömiksi todennäköisesti. Työttömyyskulutkin nousee.
JasuNiin, siis kansaneläke on sitä suurempi, mitä pienempi on työeläke? 🤔
- Anonyymi
Niinpä. Tuo on taas näitä samoja juttuja, että meillä ei osata miettiä ja laskea kokonaiskustannuksia. Ajatellaan, että jätetään nämä maksamatta, mutta ei mietitä ollenkaan mitä siitä seuraa ja lopputulemana on isommat kustannukset.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kansaneläke on etuus, jolla tuetaan niitä Suomen sosiaaliturvaan kuuluvia, joiden työeläke jää pieneksi. Sillä turvataan perustoimeentuloa. Kansaneläke-etuuksiin kuuluvat vanhuuseläkkeen lisäksi työttömyyseläke, perhe-eläke leskille ja lapsille sekä kuntoutusetuudet."
JasuOsalta tosiaan taitaa jäädä ymmärtämättä mikä tuo kansaneläke on, keille sitö maksetaan ja missä tilanteissa. Ihminen, jolla vaikka nyt tuo 132€ on täysin merkityksetön summa, tuskin saa koko kansaneläkettä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei pidä toi luku ihan paikkaansa. Haastatelluilta lähtee 300-500€ pois kuukaudessa. Oon lukenut paikallislehtiä ja maassa asujien haastatteluja. Se aika monta ihmistä pakottaa sillan alle tai Suomeen.
JasuJuu, siellä on taas laskukoneet käyneet kuumana, kun on laskettu paljonko voidaan tuolta momentilta. Siellä on vain unohdettu laskea kuinka moninkertaiset menot tuo tuottaa muille momenteille, terveydenhuollon kulut, asumistuet, työttömyystuet, jne.
- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
Niin, siis kansaneläke on sitä suurempi, mitä pienempi on työeläke? 🤔
Niin ja kun ei ole kansaneläkettä eikä työeläkettä, niin mitäs sitten? Ei kaikki ole vanhuksia jotka saa kansaneläkettä.
Nytkin on Suomessa nuoria mielenterveys syistä työttömiä nuoria eläkkeellä, hekään ei työeläkettä ennätä kartuttaa. Jos olisivat Espanjassa, ei saisi ingenting.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä. Tuo on taas näitä samoja juttuja, että meillä ei osata miettiä ja laskea kokonaiskustannuksia. Ajatellaan, että jätetään nämä maksamatta, mutta ei mietitä ollenkaan mitä siitä seuraa ja lopputulemana on isommat kustannukset.
Ei tosiaan. Suo siellä ja vetelä täällä. Tässä maassa on pöljiä päättämässä muka säästöistä. Työttömyyskin piti laskea ja se vaan kasvaa jatkuvasti konkurssien myötä. Jipii.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Osalta tosiaan taitaa jäädä ymmärtämättä mikä tuo kansaneläke on, keille sitö maksetaan ja missä tilanteissa. Ihminen, jolla vaikka nyt tuo 132€ on täysin merkityksetön summa, tuskin saa koko kansaneläkettä.
Niinpä näyttää ettei ihan aukea kaikille.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu, siellä on taas laskukoneet käyneet kuumana, kun on laskettu paljonko voidaan tuolta momentilta. Siellä on vain unohdettu laskea kuinka moninkertaiset menot tuo tuottaa muille momenteille, terveydenhuollon kulut, asumistuet, työttömyystuet, jne.
Sepäs se. Monilla jää se kokonaiskuva näkemättä, kun tuijottaa pistettä.
👍
Jasu
- Anonyymi
Omat asiat kunnossa. Näillä mennään moro
- Anonyymi
Suomen sosiaaliturvasta enemmän kuin puolet menee ulkomaan rikastuttajien elättämiseen josta suomi maksaa nyt omien kansalaistensa terveyden/hyvinvoinnin kustannuksella. Tästä varoitettiin jo vuosia, että suomi ei voi olla koko kansan sosiaalitoimisto eikä sanoma mennyt läpi. Nyt sitä totuutta maksetaan ja kansa kärsii. Edelleen vihervasemmisto ja muu roskasakki yrittää oikeistoa syyttelemällä päästä tästä liemestä, mutta totuus on mitä ylempänä kerroin.
Ongelma ei siis ratkea edelleenkään vain vasemmiston ja oikeiston nokittelulla, vaan sillä että medän on aika valita elättääkö hyvin pieni yhteiskuntamme ensisijassa omat kansalaisensa vai vieraat. Jos vihervasemmisto edelleen sanoo että vieraat, niin mikään ei muutu ja yhdysvaltain malli tulee tuhoutuneen hyvinvointiyhteiskunnan tilalle. Ne hoidetaan joilla siihen jatkossa varaa on ja loput menkööt vaikka kadulle.
Itse olen siirtynyt jo vuosia sitten niin hammas kuin terveydenhoidossa kokonaan yksityisille. Haluan terveyttäni hoidettavan silloin kun siihen on tarve eikä kuukausien jonottamisella. Tosin itselläni on siihen myös varaakin.- Anonyymi
Niin, sepä se. Muualta tulevat saa kaiken, tulemalla maahan asumaan. Mutta oman maan kansalaiset ei saa mitään, jollei jää loppuelämäkseen Suomeen. Orpon sakki on tolloja täynnä. Ei mulla muuta.
Jasu
- Anonyymi
Aattele muski vois ostaa koko suomen pois kuleksimasta eikä tekis tiukkaakaan.
- Anonyymi
Sehän myisi maan heti Venäjälle. Niin sekopää narkki sekin on.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sehän myisi maan heti Venäjälle. Niin sekopää narkki sekin on.
JasuJustiinsa
- Anonyymi
Verrattuna muihin Pohjoismaihin Suomessa satsataan reippaasti vähiten terveydenhuoltoon. Ruotsissa ja Tanskassa käytetään 25% enemmän ja Norjassa peräti yli 40 % enemmän. Tähän nähden Suomen himmeli toimii erinomaisesti.
- Anonyymi
Alkoholin tuomiin haittoihin ne rahat menee suomessa juoppo kansa vain 10% väestöstä on raittiita
- Anonyymi
Pitäisi antaa aina piiskaa jos menee turhaan lääkäriin, vaikka jonkun flunssan, krapulan tai melankolian takia.
- Anonyymi
Mekin tarvitaan tänne oma Elon Musk potkimaan julkiselta kaikki turhat tyypit pois.
Tää on helppo. Lopetetaan mykyinen työterveysjärjestelmä ja säästöjä syntyy heti aivan älyttömästi.
Disseisback kirjoitti:
Joo, Heti kolmasosa pois budjetista. :oD
En muista numeroita, mutta valtaosa työnantajista tuuppaa ne diilit yksityisille, jotka pomivat päältä Kelan osuuden ja laskuttavat sen päälle vähintään perustason taksat, niin jokainen voi laskea siitä kuka voittaa. Veronmaksaja se ei ainakaan ole, mutta joku voittaa kyllä.
randombypasser kirjoitti:
En muista numeroita, mutta valtaosa työnantajista tuuppaa ne diilit yksityisille, jotka pomivat päältä Kelan osuuden ja laskuttavat sen päälle vähintään perustason taksat, niin jokainen voi laskea siitä kuka voittaa. Veronmaksaja se ei ainakaan ole, mutta joku voittaa kyllä.
Kyllähän new yksityiset nyt koukkii voittoa, kun verorahoin hoidettu systeemi on tukossa.
Taitaa olla kaikenlaisia paperinpyörittäjiä ja pomoja enempi kuin tekijöitä tuolla "kunnallisella" puolella. Ei mikään isokaan firma pyörittäis tätä näin monimutkaisesti ja raskaasti. Mutta eipä siitä "kunnalliselle" mitään tappiota tule, eikä muutenkaan ole mitään varsinaista vastuuta...Disseisback kirjoitti:
Kyllähän new yksityiset nyt koukkii voittoa, kun verorahoin hoidettu systeemi on tukossa.
Taitaa olla kaikenlaisia paperinpyörittäjiä ja pomoja enempi kuin tekijöitä tuolla "kunnallisella" puolella. Ei mikään isokaan firma pyörittäis tätä näin monimutkaisesti ja raskaasti. Mutta eipä siitä "kunnalliselle" mitään tappiota tule, eikä muutenkaan ole mitään varsinaista vastuuta...Hölmö on se joka ei ilmaista rahaa kotiin kerää. Kokkarithan sen aikanaan "fiksasi", että yksityinen puoli voisi hoitaa osan terveydenhuollosta ettei julkinen puoli kuormitu. No ei kuormittunut niin pahasti, mutta rahat loppui maksajalta. Nyt kokkarit koittaa jatkaa uudelleen samaa hölmöläisten peittoa ja valkopestä sen vielä valtion eduksi. Saunan takana on vielä tilaa...
Hölmö on se joka ei ilmaista rahaa kotiin kerää. Kokkarithan sen aikanaan "fiksasi", että yksityinen puoli voisi hoitaa osan terveydenhuollosta ettei julkinen puoli kuormitu. No ei kuormittunut niin pahasti, mutta rahat loppui maksajalta. Nyt kokkarit koittaa jatkaa uudelleen samaa hölmöläisten peittoa ja valkopestä sen vielä valtion eduksi. Saunan takana on vielä tilaa...
Joku keksi jonkun lain, että pitäisi päästä hoitoon ajoissa, sitä varten yksityinen sektori tuotiin hätiin, mutta kyse ei ollut tilapäisestä ongelmasta vaan jatkuvasta resurssipuutteesta.
Disseisback kirjoitti:
Joku keksi jonkun lain, että pitäisi päästä hoitoon ajoissa, sitä varten yksityinen sektori tuotiin hätiin, mutta kyse ei ollut tilapäisestä ongelmasta vaan jatkuvasta resurssipuutteesta.
No se halltius, joka hoitotakuun ajoi maaliin, oli Vanhasen hallitus. Toinen porukka, joka ei aja Suomen etua, vaan yksin ja puhtaasti omaa etuaan, Keskusta. Siinä on jo kaksi Koota kolmesta, joten odotellaan sitä kolmattakin, niin saadaan hommat tosissaan vauhtiin.
No se halltius, joka hoitotakuun ajoi maaliin, oli Vanhasen hallitus. Toinen porukka, joka ei aja Suomen etua, vaan yksin ja puhtaasti omaa etuaan, Keskusta. Siinä on jo kaksi Koota kolmesta, joten odotellaan sitä kolmattakin, niin saadaan hommat tosissaan vauhtiin.
Tuohon himmeliin pitäisikin tehdä ihan rakenteellisia muutoksia ja ohi kaikkien puoluerajojen.
- Anonyymi
Paitsi että työterveyshuoltoa ei makseta verovaroista vaan työnantajan maksuilla ja työntekijäin maksuilla. Mitään säästöä ei siis synny päinvastoin, julkinen terveydenhoito olisi moninkertaisessa pulassa.
Disseisback kirjoitti:
Tuohon himmeliin pitäisikin tehdä ihan rakenteellisia muutoksia ja ohi kaikkien puoluerajojen.
Ehkä pitäisi. Mutta sitä on onneksi muut miettimässä.
Anonyymi kirjoitti:
Paitsi että työterveyshuoltoa ei makseta verovaroista vaan työnantajan maksuilla ja työntekijäin maksuilla. Mitään säästöä ei siis synny päinvastoin, julkinen terveydenhoito olisi moninkertaisessa pulassa.
Kela korvaa sairaanhoidon kuluista työnantajalle noin 40%, pois lukien tietyt erikseen määritellyt kulut. Tällä hetkellä puhutaan vuositasolla työnantajille noin puolen miljardin hyvityksestä ja summa kasvaa vauhdilla.
Ao. linkistä voit katsoa paljonko työntekijät ja -antajat maksavat palkkasummaan liittyviä sairausvakuutusmaksuja prosentuaalisesti. Tyypillisesti Kelan keräämistä sairausvakuutusmaksuista maksetaan erilaisia korvauksia ~85%, mutta en äkkiseltään löytänyt tuoreita lukemia 2020-luvulta. Julkisuudessa on kuitenkin mainittu toistuvasti, että korvaussumma on noussut huomattavasti 2020-luvulla, mikä viittaa selkeästi yksityisen terveydenhuollon kasvaneeseen käyttöön sekä yksityisen terveydenhuollon hintojen nostoihin.
https://palkanlaskijanopas.fi/taulukot/palkkahallinnon-tarkeat-luvut/palkkahallinnon-tarkeat-luvut-2024/randombypasser kirjoitti:
Ehkä pitäisi. Mutta sitä on onneksi muut miettimässä.
Joo. Entisen opettajani sanoin: Tunkea turkinhihaan ja nussia uudelleen. 😁
Pahoin pelkään, ettei täällä periferiassa löydy tuohon hommaan innostuneita...
Se pitäis lähteä nimittäin siitä, että hallituskausi olisi joku 6-8 vuotta, eikä toi 4. Lisäksi nuijia päätökset niin, että koko talo äänestää sittrn päätökset, ettei niitä heti mylläyä uudelleen isosti.Disseisback kirjoitti:
Joo. Entisen opettajani sanoin: Tunkea turkinhihaan ja nussia uudelleen. 😁
Pahoin pelkään, ettei täällä periferiassa löydy tuohon hommaan innostuneita...
Se pitäis lähteä nimittäin siitä, että hallituskausi olisi joku 6-8 vuotta, eikä toi 4. Lisäksi nuijia päätökset niin, että koko talo äänestää sittrn päätökset, ettei niitä heti mylläyä uudelleen isosti.No en tiedä millä tavalla edarin ja hallituksen populistinen tendessi saataisiin poistetuksi, mutta jotain sille pitäisi pystyä tekemään. Enkä oikein luota siihen, että pidemmät kaudet mitenkään parantaisivat tilannetta, kun äänestäjillä itsellään on pirukseen lyhyt muisti. Ja lisäksi monien päätösten osalta todellisia vaikutuksia nähdään aikaisintaan 2-4 vuotta päätöksistä, niin edellisen porukan hyvien tai huonojen päätösten sadon korjaa seuraava porukka, mihin toki pidempi kausi auttaisi heti. Siinä mielessä 6 vuoden kausi voisi olla hyvä.
Enemmänkin vaatisin edariin ja hallitukseen tulosvastuuta, neutraaleja sääntöjä ja mittareita, jotka sitten vaikuttavat edustehtäviensä palkkioihin. Eikä niin, että palkkiot nousevat, vaan suorittamalla 4 vuoden temppuradan sääntöjen mukaan saat sen "peruspalkkion" mikä on laissa määrätty. Jos et aina noudata annettuja pelisääntöjä, alkavat palkkiotulot ja etuisuudet kärsimään nopeasti.
Esimerkiksi täysistunnosta saisi olla pois vain lääkärintodistuksella, lähiomaisen todistettavan sairauden tms. vuoksi sekä ennalta sovitun tärkeän globaalin menon vuoksi, muuten tulisi saman tien sanktioita tuloihin/etuuksiin ja isosti.
Lisäksi edarin äänestyksistä pitäisi poistaa vaihtoehto Tyhjä, koska jos kansanedustajalla ei ole mielipidettä äänestettävään asiaan, se joko ei ole
A) jaksanut perehtyä asiaan (vakava moka)
B) ei ole yhteiskunnallisen luottamustehtävänsä tasalla (vielä pahempi)
C) se vain koittaa pelata itselleen parempaa positiota äänestäjien suhteen (kuolemna synti)
Jos meillä on 200 kansanedustajaa, kansan mandaatilla luottamustehtävässä, kansaa palvelemassa, niin niissä istunnoissahan ollaan ja kun äänestetään, niin äneestetään kunnolla eikä piipitetä. Jos ei kelpaa, niin aletaan soveltamaan samoja pelisääntöjä kaikkiin julkishallinnon työtehtäviin, paikalle voi tulla jos huvittaa ja läsnäollessa töitä ehkä tekee tai sitten ei, ja vaikka tekisikin, niin ei välttämättä, kunnolla vaan vähän sinnepäin.randombypasser kirjoitti:
No en tiedä millä tavalla edarin ja hallituksen populistinen tendessi saataisiin poistetuksi, mutta jotain sille pitäisi pystyä tekemään. Enkä oikein luota siihen, että pidemmät kaudet mitenkään parantaisivat tilannetta, kun äänestäjillä itsellään on pirukseen lyhyt muisti. Ja lisäksi monien päätösten osalta todellisia vaikutuksia nähdään aikaisintaan 2-4 vuotta päätöksistä, niin edellisen porukan hyvien tai huonojen päätösten sadon korjaa seuraava porukka, mihin toki pidempi kausi auttaisi heti. Siinä mielessä 6 vuoden kausi voisi olla hyvä.
Enemmänkin vaatisin edariin ja hallitukseen tulosvastuuta, neutraaleja sääntöjä ja mittareita, jotka sitten vaikuttavat edustehtäviensä palkkioihin. Eikä niin, että palkkiot nousevat, vaan suorittamalla 4 vuoden temppuradan sääntöjen mukaan saat sen "peruspalkkion" mikä on laissa määrätty. Jos et aina noudata annettuja pelisääntöjä, alkavat palkkiotulot ja etuisuudet kärsimään nopeasti.
Esimerkiksi täysistunnosta saisi olla pois vain lääkärintodistuksella, lähiomaisen todistettavan sairauden tms. vuoksi sekä ennalta sovitun tärkeän globaalin menon vuoksi, muuten tulisi saman tien sanktioita tuloihin/etuuksiin ja isosti.
Lisäksi edarin äänestyksistä pitäisi poistaa vaihtoehto Tyhjä, koska jos kansanedustajalla ei ole mielipidettä äänestettävään asiaan, se joko ei ole
A) jaksanut perehtyä asiaan (vakava moka)
B) ei ole yhteiskunnallisen luottamustehtävänsä tasalla (vielä pahempi)
C) se vain koittaa pelata itselleen parempaa positiota äänestäjien suhteen (kuolemna synti)
Jos meillä on 200 kansanedustajaa, kansan mandaatilla luottamustehtävässä, kansaa palvelemassa, niin niissä istunnoissahan ollaan ja kun äänestetään, niin äneestetään kunnolla eikä piipitetä. Jos ei kelpaa, niin aletaan soveltamaan samoja pelisääntöjä kaikkiin julkishallinnon työtehtäviin, paikalle voi tulla jos huvittaa ja läsnäollessa töitä ehkä tekee tai sitten ei, ja vaikka tekisikin, niin ei välttämättä, kunnolla vaan vähän sinnepäin.Niin, kyllä mä toivoisin konkreettisempia toimia, enkä mitään höylää tai saksia. Leka tuonne olis se oikea työkalu, tai purkupallo.
Pitäis päivittää vähän kaikki rakenteet uusiksi ja enempi katsella mallia ulkomailta, sellaisista kohteista, missä joku asis hoidetaan paremmin, toimivammin ja edullisemmin.
Tottakai suomalaiset nurisee ja varmaan tuntuu kipeältä, varsinkin jos joku tuki lähtee pois.... mutta eihän se tarkoita sitä, että jos jonkun tuen nappasee pois, että eikö se raha tai muu hyöty tulisi jotain muuta kautta.
Tämä terveydenhuoltokin verotuksen kautta tehtynä ei ole markkinataloutta. Vaikka hallinto revittäisiin irti ja siitä tehtäisiin virasto, joka kilpailuttaa palvelut, niin silti se ei ole msrkkinataloutta. Ainoa olisi vakuutusten kautta ja valtio/kunnat pois välistä. Jotkut kitisee, ettei ole varaa vakuutuksiin....ei kait sitä olekaan, kun yhdessä pidetään liki 30 miljardin sirkusta verovaroin yllä...
Ihmisten pitäisi itse saada päättää mihin palkkansa laittaa, eikä väkisin pakolla tunkea maksamaan joidenkin suojatyöpaikkoja.Disseisback kirjoitti:
Niin, kyllä mä toivoisin konkreettisempia toimia, enkä mitään höylää tai saksia. Leka tuonne olis se oikea työkalu, tai purkupallo.
Pitäis päivittää vähän kaikki rakenteet uusiksi ja enempi katsella mallia ulkomailta, sellaisista kohteista, missä joku asis hoidetaan paremmin, toimivammin ja edullisemmin.
Tottakai suomalaiset nurisee ja varmaan tuntuu kipeältä, varsinkin jos joku tuki lähtee pois.... mutta eihän se tarkoita sitä, että jos jonkun tuen nappasee pois, että eikö se raha tai muu hyöty tulisi jotain muuta kautta.
Tämä terveydenhuoltokin verotuksen kautta tehtynä ei ole markkinataloutta. Vaikka hallinto revittäisiin irti ja siitä tehtäisiin virasto, joka kilpailuttaa palvelut, niin silti se ei ole msrkkinataloutta. Ainoa olisi vakuutusten kautta ja valtio/kunnat pois välistä. Jotkut kitisee, ettei ole varaa vakuutuksiin....ei kait sitä olekaan, kun yhdessä pidetään liki 30 miljardin sirkusta verovaroin yllä...
Ihmisten pitäisi itse saada päättää mihin palkkansa laittaa, eikä väkisin pakolla tunkea maksamaan joidenkin suojatyöpaikkoja.Me ollaan ton terveydenhuollon kanssa aika eri linjoilla...
Mitä hyvää on seurannut julkishallinnon toimien yksityistämisestä? Siis missään päin maailmaa? Jos haluat, niin hyväksi voidaan laskea se, että ne toiminnot toimivat nykyisin joko täysin tai liki täysin markkinatalouden mukaan, mutta mitään muuta hyötyä ei ole missään maailmalla seurannut. Britit ovat täydellinen esimerkki siitä, miten eri toimintojen yksityistäminen, olivat ne luonnollisia monopoleja tai vain merkittäviä toimintoja, ainoastaan kasvattaa A) kansalaisten B) julkishallinnon kustannuksia. Koska markkinatalous. Mutta jos on varaa ostaa hitosti niidne toimijoiden osakkeita ennen yksityistämisiä, niin sitten on pullat hyvin uunissa. Kellä on?randombypasser kirjoitti:
Me ollaan ton terveydenhuollon kanssa aika eri linjoilla...
Mitä hyvää on seurannut julkishallinnon toimien yksityistämisestä? Siis missään päin maailmaa? Jos haluat, niin hyväksi voidaan laskea se, että ne toiminnot toimivat nykyisin joko täysin tai liki täysin markkinatalouden mukaan, mutta mitään muuta hyötyä ei ole missään maailmalla seurannut. Britit ovat täydellinen esimerkki siitä, miten eri toimintojen yksityistäminen, olivat ne luonnollisia monopoleja tai vain merkittäviä toimintoja, ainoastaan kasvattaa A) kansalaisten B) julkishallinnon kustannuksia. Koska markkinatalous. Mutta jos on varaa ostaa hitosti niidne toimijoiden osakkeita ennen yksityistämisiä, niin sitten on pullat hyvin uunissa. Kellä on?No en tiedä mitään vastaavaa alaa, missä yksityistäminen vois kannattaa näin hyvin ja tuods oikeanlaista kilpailua, kuin tämä.
Joku postin toimintahsn on sille kestämätöntä. Raideliikennetouhu on älytöntä...
Sähköverkkojen pito pelkästään markkinavoimin...
Mutta terveyspalvelussa asikkaana olisi ihmiset js heidän jalat... jos on liian kallis vakuutus...vaihtoon... paska palvreu lekurissa...vaihtoon...
Ja mitä se tekisi esimerkiksi hoitsuille js lääkäreille? Nekin vois vsihtaa työpaikkaa paremmin.. nykyään hristä varmaan 99,99% haluaisi yksityiselle. Kyllä nousisi heidänkin työn arvostus.Disseisback kirjoitti:
No en tiedä mitään vastaavaa alaa, missä yksityistäminen vois kannattaa näin hyvin ja tuods oikeanlaista kilpailua, kuin tämä.
Joku postin toimintahsn on sille kestämätöntä. Raideliikennetouhu on älytöntä...
Sähköverkkojen pito pelkästään markkinavoimin...
Mutta terveyspalvelussa asikkaana olisi ihmiset js heidän jalat... jos on liian kallis vakuutus...vaihtoon... paska palvreu lekurissa...vaihtoon...
Ja mitä se tekisi esimerkiksi hoitsuille js lääkäreille? Nekin vois vsihtaa työpaikkaa paremmin.. nykyään hristä varmaan 99,99% haluaisi yksityiselle. Kyllä nousisi heidänkin työn arvostus.Man, olet niin kujalla ton kanssa ettei paremmasta väliä. Toki jos saat edarin muuttamaan perustuslakeja niin, ettei kaikille tarjota minimiedellyksiä säälliseen elämään, niin sitten teoriassa lopputulos voi olla taloudellisesti positiivinen. Muussa tapauksessa yhteiskunta (sinä, minä, jne.) maksavat vähemmän tienaavien terveydenhoidon maksut, jotka nousevat kuten mm. Jenkeissä, koska vapaa markkinatalous. Kustannusnousun osalta arviot kustannuserosta suhteessa tuotettuun palveluun julkisella puolella ovat pääosin moninkertaisia, riippuen palveluista. Mutta jos ostat Mehiläisen ja muiden osakkeita nopeasti ja paljon, tulet voittamaan muun yhteiskunnan kun siirrytään täysin yksityisten varassa oleviin TH-palveluihin.
Linkissä vertailu Känädän ja USAn välillä parikymmentä vuotta sitten. Erotuksena oli se, että kanukeilla oli tuolloin Suomen kaltainen systeemi ja jenkeillä se mikä siellä on ollut jo pitkään. Voit lukea koko sotkun, mutta kun vertaat kahta ylintä riviä, ymmärrät mikä tulee olemaan suunta. Ja muuten, samalla se mistä jenkit maksavat enemmän, tuottaa vähemmän.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/core/lw/2.0/html/tileshop_pmc/tileshop_pmc_inline.html?title=Click on image to zoom&p=PMC3&id=2565716_18TT1.jpgrandombypasser kirjoitti:
Man, olet niin kujalla ton kanssa ettei paremmasta väliä. Toki jos saat edarin muuttamaan perustuslakeja niin, ettei kaikille tarjota minimiedellyksiä säälliseen elämään, niin sitten teoriassa lopputulos voi olla taloudellisesti positiivinen. Muussa tapauksessa yhteiskunta (sinä, minä, jne.) maksavat vähemmän tienaavien terveydenhoidon maksut, jotka nousevat kuten mm. Jenkeissä, koska vapaa markkinatalous. Kustannusnousun osalta arviot kustannuserosta suhteessa tuotettuun palveluun julkisella puolella ovat pääosin moninkertaisia, riippuen palveluista. Mutta jos ostat Mehiläisen ja muiden osakkeita nopeasti ja paljon, tulet voittamaan muun yhteiskunnan kun siirrytään täysin yksityisten varassa oleviin TH-palveluihin.
Linkissä vertailu Känädän ja USAn välillä parikymmentä vuotta sitten. Erotuksena oli se, että kanukeilla oli tuolloin Suomen kaltainen systeemi ja jenkeillä se mikä siellä on ollut jo pitkään. Voit lukea koko sotkun, mutta kun vertaat kahta ylintä riviä, ymmärrät mikä tulee olemaan suunta. Ja muuten, samalla se mistä jenkit maksavat enemmän, tuottaa vähemmän.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/core/lw/2.0/html/tileshop_pmc/tileshop_pmc_inline.html?title=Click on image to zoom&p=PMC3&id=2565716_18TT1.jpgNo ensinnäkin Jenkeissä varmaan jossain on toi hoidettu hyvin ja jossain hyvin huonosti.
Jos miettii esimerkkinä vaikka raakasti auton liikennevakuutuksia. Se on aivan se ja sama, että otappa se mistä putiikista tahaansa, niin se korvaa ihsn samoin. Ja se on vielä pakollinen. Jos joku kuitenkin mällää autolla joka ei ole vakuutettu, nämä yhtiöt on perustaneet yhteisen putiikin, joka korvaa törttöilyt toiselle osapuolelle...kinuavat sit omalla tavallaan takas hynänsä.
Ihmisille voisi sivan yhtä hyvin luoda tälläisen vastaavan systeemin. Valtio määrittelee, mitä pitää korvata ja piste.
Jos jonkun verran jättää valvontaan ja sellaiseen epämääräiseen väliinputoiluun systeemistä veroeuroja, sekä siirtyy järjestelyyn pikkuhiljalleen, niin vois toimia paremmin kuin jenkeissä...siellä tää on ikikautinen systeemi...Disseisback kirjoitti:
No ensinnäkin Jenkeissä varmaan jossain on toi hoidettu hyvin ja jossain hyvin huonosti.
Jos miettii esimerkkinä vaikka raakasti auton liikennevakuutuksia. Se on aivan se ja sama, että otappa se mistä putiikista tahaansa, niin se korvaa ihsn samoin. Ja se on vielä pakollinen. Jos joku kuitenkin mällää autolla joka ei ole vakuutettu, nämä yhtiöt on perustaneet yhteisen putiikin, joka korvaa törttöilyt toiselle osapuolelle...kinuavat sit omalla tavallaan takas hynänsä.
Ihmisille voisi sivan yhtä hyvin luoda tälläisen vastaavan systeemin. Valtio määrittelee, mitä pitää korvata ja piste.
Jos jonkun verran jättää valvontaan ja sellaiseen epämääräiseen väliinputoiluun systeemistä veroeuroja, sekä siirtyy järjestelyyn pikkuhiljalleen, niin vois toimia paremmin kuin jenkeissä...siellä tää on ikikautinen systeemi...Ymmärrätkö, että linkkaamani kuva on Jenkkienn oman terveysviranomaisen tilasto koskien kummankin maan kokonaistulosta? Eli keskimäärin kaikki menee päin hongikkoa Jenkeissä verrattuna Kanadaan. Se on ihan se ja sama hoitaa yksi kioski maan koillisnurkassa kaikki helvetin hyvin, kun muut eivät hoida, joten lopputulos on sikakallista skeidaa keskimäärin.
Tämä sama dilemma on toistunut esimerkiksi kaiki Brttein saarteen ykstyistyksissä, alkaen postilaitoksesta jne. Järjestäen taso laskee, hinnat nousevat, ongelmat kasvavat. Ja arvaapa muuten kuka sen erotuksen lopulta maksaa? Valtio eli veronmaksajat veroina. Tai kuten Jenkeissä vaikkapa terveydenhuollon osalta, perustason terveysvakuutus, joka efektiivisesti vain takaa että saat loikkia sairaalan ovesta jonottamaan, maksaa osavaltiosta riippuen alkaen vajaan 100$ kuukaudessa. Tai sitten et ota vakuutusta ja jos haluat nopeasti hoitoon, on käsiraha joitain tonneja. Onnea vaan.
Ja jos kuvittelet, että yksityistykset toimisivat jostain ihmeen taikasyystä paremmin Suomessa kuin toisaalla, niin voit verrata vaikkapa siihen mitä tapahtui kun sähköverkko yksityistettiin. Kustannukset sähkönkäyttäjille ovat nousseet älyttömästi ja vaikka verkon vikasietoisuutta onkin selvästi kohennettu, on yhtiöiden itsenä mukaan investointivelkaa miljardien edestä eikä siihen summaan ole laskettu uusimis- tai korjausvelkoja.
Kriittisten toimintojen tai luonnollisten monopolien yksityistäminen on aivan sama tilanne kuin antaisi Alkon myymälän juuri raitistuneuiden alkoholstien pyöritettäväksi, lopputulos on ilmiselvä ja historia on sen todistanut satoja kertoja.randombypasser kirjoitti:
Ymmärrätkö, että linkkaamani kuva on Jenkkienn oman terveysviranomaisen tilasto koskien kummankin maan kokonaistulosta? Eli keskimäärin kaikki menee päin hongikkoa Jenkeissä verrattuna Kanadaan. Se on ihan se ja sama hoitaa yksi kioski maan koillisnurkassa kaikki helvetin hyvin, kun muut eivät hoida, joten lopputulos on sikakallista skeidaa keskimäärin.
Tämä sama dilemma on toistunut esimerkiksi kaiki Brttein saarteen ykstyistyksissä, alkaen postilaitoksesta jne. Järjestäen taso laskee, hinnat nousevat, ongelmat kasvavat. Ja arvaapa muuten kuka sen erotuksen lopulta maksaa? Valtio eli veronmaksajat veroina. Tai kuten Jenkeissä vaikkapa terveydenhuollon osalta, perustason terveysvakuutus, joka efektiivisesti vain takaa että saat loikkia sairaalan ovesta jonottamaan, maksaa osavaltiosta riippuen alkaen vajaan 100$ kuukaudessa. Tai sitten et ota vakuutusta ja jos haluat nopeasti hoitoon, on käsiraha joitain tonneja. Onnea vaan.
Ja jos kuvittelet, että yksityistykset toimisivat jostain ihmeen taikasyystä paremmin Suomessa kuin toisaalla, niin voit verrata vaikkapa siihen mitä tapahtui kun sähköverkko yksityistettiin. Kustannukset sähkönkäyttäjille ovat nousseet älyttömästi ja vaikka verkon vikasietoisuutta onkin selvästi kohennettu, on yhtiöiden itsenä mukaan investointivelkaa miljardien edestä eikä siihen summaan ole laskettu uusimis- tai korjausvelkoja.
Kriittisten toimintojen tai luonnollisten monopolien yksityistäminen on aivan sama tilanne kuin antaisi Alkon myymälän juuri raitistuneuiden alkoholstien pyöritettäväksi, lopputulos on ilmiselvä ja historia on sen todistanut satoja kertoja.Niin, ei sillä väliä miten jenkeissä vs kanukeissa homma toimii, kun kyse on Suomesta.
On aivan erilainen tilanne laittaa jokin toimimaan jenkeissä kuin täällä. Tämä maa ei ole varmaan minkään osavaltionkaan kokoinen ja täällä on erilainen lainsäädäntö. Tuohon taulukkoon parempi kuvaus olisi ollut laittaa vaikka Suomi ja joku Texas verrokeiksi. Vaikka sekään ei ole ihan sama...
On aivan eri asia yksityistää vaikka terveysasema, kuin koko maan postikonttori....eli se kirjeen kantaminen. Jos sen kirjeen kantamisen yksityistää, se tarkoittaa, että jokainen voisi valita, kenenkä kuljetettavaksi kirjeensä/Laskunsa jne laittaa... Luultavasti ei millääntavoin kannattavaa ja varmaan nousee kuluttajahinnat. Onhan noi jo postilla nousseet niin, että naurattaa jo, jos joku pitää lähettää paperina eteenpäin.
Yksityiset tietenkin tavoittelevat voittoa, mutta se onkin se idea markkinataloudessa. Mutta voiton lisäksi he kilpailevat asiakkaista...ei se riitä voittoon, että on kalliit hinnat, pitää vielä saada asiakkaitakin. Ja taas kun sanot, että miten sähköverkkoyhtiö kallistaa hintojaan, niin ei ole järkeä rakentaa joka kerta uutta verkkoa mihin asiakas voisi liittyä, jos entinen on kallis. Se ei ole hyvä/kannattava kilpailuttamiskohde. Mutta terveyspalveluja voi ihmiset kilpailuttaa paljon paremmin ja terveysvakuutuksia. Ja en näe mitään ongelmaa siinä, että Suomen valtio määrittelee, että mikä on vaikka terveysvakuutus ja mitä se pitää kattaa, että sitä saa sillä nimellä Suomessa markkinoida ja myydä. Kuten juuri se edellä mainittu liikennevakuutus autoon.
Jos mietit tätä nykyistä terveyspalvelupakettia vaikka vähittäiskauppaan, niin olisi kauppaketju xxx, mikä hommaa tuotteita verovaroin. Saat sieltä sitten kyllä ruokaa, mistä ei paljon tarvitse maksaa mitään, mutta se pitää tilata aina kuukautta ennen ja se on sitten mitä on ja mitä sattuu löytymään siihen rakoseen...potut voi olla rupisia, liha vähän mynnähtänyttä, mutta saat sen suurinpiirtein mitä pyydätkin. Voit ostaa Prismastakin just mitä haluut, mutta maksat veroina kuitenkin kaupan xxx tarjonnasta, otitpa sitä tai et.
Ihan kysymykseen milloin niin sanoisin että jos tähän ketjuun tulee veret seisauttava viisasten kivi niin ehkä muutos on tehty tämän vuosikymmenen aikana. Nyt ennen vaaleja ei tapahdu mitään vaan putsaavat pöytiä ja uusia asioita nostetaan esille syksyllä 2025. Vuosi sote-käsittelylle ja vuosi ministeriöihin sekä lain valmisteluun. Siihen parin vuoden siirtymäaika niin sen jälkeen alkaa olla valmista kokonaisuudessaan. Toki pienemmät osaset voi valmistua aiemmin.
Se onko tämä toimiva niin sitä voi peilata joko kokonaissumman kautta ,tai kuten yleensä, niin suhteessa bkt:n. Ei minusta tämä nyt kohtuuttoman huono tilanne ole jos miettii panostukseen.
https://www.laakarilehti.fi/mielipide/mika-ihmeen-pohjoismainen-taso/?public=76cb35cd339bd63cc52ec07a3f03a57a
Itse tekisin muutaman muutoksen näin alkuun.
Nyt työterveys ,usein yksityinen, hoitaa terveet ja julkinen puoli sairaat. Itse muuttaisin työterveyshuollon kelakorvaukset siten että ykkösluokka joka tarkoittaa enneltaehkäisyä nin korvaus nousisi 60->70% ja varsinainen sairaanhoito laskisi 50->40%. Eli selkeästi ennaltaehkäisyn suuntaan.
Toinen asia on lääkäriliiton jättämistä huomioimatta. Tuon yhdistyksen takia lääkäreitä koulutetaan liian vähän joka nostaa kustannuksia sekäheiekentää lääkärien saatavuutta.
Kolmantena muutaisin sairaanhoitajien ja lähihoitajien vuorojärjestelmää. Jotenkin vaikea uskoa että vuoroja ei saataisi sovittua pidemmälle ajalle. Lisäksi hr-ihmiset hoitamaan työjohdolliset työt ja varmistamaan resurssit. Ei ole mikään osaston hoitajan tehtävä kysellä tekijöitä töihin.
Pitäisikötätä himmeliä sitten purkaa? Tuohon en osaa sanoa. Ennen kun nämä oli kuntien tai kuntayhtymien käsissä niin asioita käsiteltiin kuten muitakin kuntatason asioita. Käytännössä esi, minä olisin kiintiömiehenä voinut olla päätämässä miten meillä terveydenhoito järjestetään. Nyt kun se oma organisaationsa niin kyllähän siellä sitten on enemmän alan ihmisiä ja asiantuntemusta.Minusta olisi hyvä mennä vaikka Ruotsiin ja katsoa miten siellä homma hoidetaan.
Siellä kokolailla saadaan toteutettua homma vähemmillä hallintokustannuksilla.
Se olisi ensiapu ehkä...
Mutta itse jos saisin päättää, niin siirtäisin koko terveydenhoidon pois valtioilta ja kunnilta. Ei sitä kannata valtion/kuntien hoitaa.
Muutenkin valtiolle mahdollisimmsn vähän mitään toimintoja. Jos sitä eletään markkinavoimajärjestelmässä, niin sitten pitäisi olla msrkkinavoimajärjestelmässä, eikä hoitaa palveluja verovaroin.Disseisback kirjoitti:
Minusta olisi hyvä mennä vaikka Ruotsiin ja katsoa miten siellä homma hoidetaan.
Siellä kokolailla saadaan toteutettua homma vähemmillä hallintokustannuksilla.
Se olisi ensiapu ehkä...
Mutta itse jos saisin päättää, niin siirtäisin koko terveydenhoidon pois valtioilta ja kunnilta. Ei sitä kannata valtion/kuntien hoitaa.
Muutenkin valtiolle mahdollisimmsn vähän mitään toimintoja. Jos sitä eletään markkinavoimajärjestelmässä, niin sitten pitäisi olla msrkkinavoimajärjestelmässä, eikä hoitaa palveluja verovaroin.No jos Ruotsin malliin lähdetään niin sitten meidän sotealueet saavat enemmän päätösvaltaa. Ruotsissa tämä on aiheuttanut alueellista eriarvoisuutta ja monet yksityiset toimijat ovat valinneet parhaat paikat sen suhteen mikä on ollut sikäläisen sotealueen poliittinen tahto.
Kun tämä ei ole toiminut on siirrytty lähemmäs Suomen malia jossa on selkeämpi valtion ohjaus sekä kattavampi vuoropuhelu.
https://kuntalehti.fi/uutiset/ruotsin-uusi-hallitus-selvittaa-terveydenhuollon-valtiollistamista/
Jos lähdetään tuolle linjalle että valtiolla ja kunnilla olisi mahdollisimman vähän toimintoja siirrytään jenkkityyliseen luokkayhteiskuntaan jossa kastijärjestelmän paremman siivun ihmiset kouluttavat itsensä ja lapsensa sekä saavat terveydenhoitoa.
Jotenkin kyllä itse pidän tästä malista jossa ainakin teoriassa tuo mahdollisuuksien tasaarvo toteutuu.M184 kirjoitti:
No jos Ruotsin malliin lähdetään niin sitten meidän sotealueet saavat enemmän päätösvaltaa. Ruotsissa tämä on aiheuttanut alueellista eriarvoisuutta ja monet yksityiset toimijat ovat valinneet parhaat paikat sen suhteen mikä on ollut sikäläisen sotealueen poliittinen tahto.
Kun tämä ei ole toiminut on siirrytty lähemmäs Suomen malia jossa on selkeämpi valtion ohjaus sekä kattavampi vuoropuhelu.
https://kuntalehti.fi/uutiset/ruotsin-uusi-hallitus-selvittaa-terveydenhuollon-valtiollistamista/
Jos lähdetään tuolle linjalle että valtiolla ja kunnilla olisi mahdollisimman vähän toimintoja siirrytään jenkkityyliseen luokkayhteiskuntaan jossa kastijärjestelmän paremman siivun ihmiset kouluttavat itsensä ja lapsensa sekä saavat terveydenhoitoa.
Jotenkin kyllä itse pidän tästä malista jossa ainakin teoriassa tuo mahdollisuuksien tasaarvo toteutuu.Tuo jenkkimalli tulee kaikille ensimmäisenä mieleen. Epäarvoisuus sen perusteella mitä on "kasti".
Mutta mistä tuokin ajatus tulee? Todellisuudesta vai tuotetusta "propagandasta".
Jops tässä systeemissä minä olen mennyt eteenpäin oikeastaan ilman nykyistä "järjestelmää". Mun lapsetkin on päässeet edemmäksi mitä minä olen "kastissa".
Jenkeissä esimerkiksi parhsimmat menestystarinat on tulleet siitä, että on "kraindattu" eteenpäin itseä...
Täällä harvemmin...
Täällä ei kannusteta menestymään...täällä se aiheuttaa vain kateutta ja se on väärin...sitä pitäisi jakaa muille ja sen pitäisi tukea muita enempi...- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
Tuo jenkkimalli tulee kaikille ensimmäisenä mieleen. Epäarvoisuus sen perusteella mitä on "kasti".
Mutta mistä tuokin ajatus tulee? Todellisuudesta vai tuotetusta "propagandasta".
Jops tässä systeemissä minä olen mennyt eteenpäin oikeastaan ilman nykyistä "järjestelmää". Mun lapsetkin on päässeet edemmäksi mitä minä olen "kastissa".
Jenkeissä esimerkiksi parhsimmat menestystarinat on tulleet siitä, että on "kraindattu" eteenpäin itseä...
Täällä harvemmin...
Täällä ei kannusteta menestymään...täällä se aiheuttaa vain kateutta ja se on väärin...sitä pitäisi jakaa muille ja sen pitäisi tukea muita enempi...Unohdat ehkä tahallasi ettei Yhdysvallat ole mikään elokuvamainen ihanne?
The Census Bureau estimated that in 2021, 11.6% of Americans — roughly 38 million people ...For an individual, the poverty threshold is $14,891.
Siis yli 6 kertaa suomalaisten lukumäärä elää tuollaisella summalla maassa jossa ei ole valtion kustantamaa terveydenhoitoa tai ylempää koulutusta? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Unohdat ehkä tahallasi ettei Yhdysvallat ole mikään elokuvamainen ihanne?
The Census Bureau estimated that in 2021, 11.6% of Americans — roughly 38 million people ...For an individual, the poverty threshold is $14,891.
Siis yli 6 kertaa suomalaisten lukumäärä elää tuollaisella summalla maassa jossa ei ole valtion kustantamaa terveydenhoitoa tai ylempää koulutusta?Heijastuu esimerkiksi rikos ja rangaistustilastoihin.
Yhdysvalloissa oli maailmassa viidenneksi eniten vankeja suhteessa väkilukuun.
The United States in 2022 had the fifth highest incarceration rate in the world, at 541 people per 100,000. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Heijastuu esimerkiksi rikos ja rangaistustilastoihin.
The United States in 2022 had the fifth highest incarceration rate in the world, at 541 people per 100,000.U.S. debt to gdp ratio for 2022 was 110.39%, Finland debt to gdp ratio for 2022 was 73.94%.
Suomella on mennyt helkkarin hyvin suhteessa Yhdysvaltoihin, ja menee yhä. Anonyymi kirjoitti:
Unohdat ehkä tahallasi ettei Yhdysvallat ole mikään elokuvamainen ihanne?
Siis yli 6 kertaa suomalaisten lukumäärä elää tuollaisella summalla maassa jossa ei ole valtion kustantamaa terveydenhoitoa tai ylempää koulutusta?No niin...
30 % menee terveyden huoltoon vuodessa...20% sosiaalihuoltoon. 10% about koulutkseen (jos sitäkään)
Miksi terveydenhuollon uudelleenorganisointi poistaisi koulutusmäärärahoja? Päinvastoin... jos tuollaista nykyistä himmeliä ei tarvitsisi pitää yllä, voisi koulutukseen pitää enempi...
Täällä just vaan uskotaan kokoajsn, että ollaan koulutetuimpia maailmassa...mutta silti täältä tulee innovaatiota ja tietoon liittyvää kohta vähempi kuin Venäjältä...Anonyymi kirjoitti:
U.S. debt to gdp ratio for 2022 was 110.39%, Finland debt to gdp ratio for 2022 was 73.94%.
Suomella on mennyt helkkarin hyvin suhteessa Yhdysvaltoihin, ja menee yhä.Us 1 suomi 0.1...
Eikä mene... nääthän tuon...Anonyymi kirjoitti:
Heijastuu esimerkiksi rikos ja rangaistustilastoihin.
The United States in 2022 had the fifth highest incarceration rate in the world, at 541 people per 100,000.Riippuu laistakin... yhdysvalloissa on yli 50 eri tapaa tulkita lakeja, ja on erilaisia lakeja...ksnnattais verrata yhdysvaltoja eurooppaan.
- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
No niin...
30 % menee terveyden huoltoon vuodessa...20% sosiaalihuoltoon. 10% about koulutkseen (jos sitäkään)
Miksi terveydenhuollon uudelleenorganisointi poistaisi koulutusmäärärahoja? Päinvastoin... jos tuollaista nykyistä himmeliä ei tarvitsisi pitää yllä, voisi koulutukseen pitää enempi...
Täällä just vaan uskotaan kokoajsn, että ollaan koulutetuimpia maailmassa...mutta silti täältä tulee innovaatiota ja tietoon liittyvää kohta vähempi kuin Venäjältä...No, miksi hallitus teki päätöksen koulutuksesta leikkaamiseen jo nyt?
Esimerkiksi 100 000 opiskelijan vuokratuki pieneni vaikka samaan aikaan suurimmat opiskelija-asuntojen yhtiöt ilmoittivat korotuksista. Koulutussektorilla tuli muutenkin leikkauksia kohdennettuna itse opinahjoihin.
Se, että julkiselta puolelta siirretään rahoitusta 500 miljoonaa yksityiselle puolelle, se on pelkkää osinkotukea jossa sairaiden hoitoa tarvitsevien kansalaisten hyvinvointia ei tueta. Anonyymi kirjoitti:
No, miksi hallitus teki päätöksen koulutuksesta leikkaamiseen jo nyt?
Esimerkiksi 100 000 opiskelijan vuokratuki pieneni vaikka samaan aikaan suurimmat opiskelija-asuntojen yhtiöt ilmoittivat korotuksista. Koulutussektorilla tuli muutenkin leikkauksia kohdennettuna itse opinahjoihin.
Se, että julkiselta puolelta siirretään rahoitusta 500 miljoonaa yksityiselle puolelle, se on pelkkää osinkotukea jossa sairaiden hoitoa tarvitsevien kansalaisten hyvinvointia ei tueta.Mistä mä tiedän?
En mä ymmärräkään tätä nykyistä hallitusrakennetta...sekin on päin persettä.
Vaalit on vitsi. Politiikka täällä tällä rakenteella on vitsi..Disseisback kirjoitti:
Tuo jenkkimalli tulee kaikille ensimmäisenä mieleen. Epäarvoisuus sen perusteella mitä on "kasti".
Täällä harvemmin...
Täällä ei kannusteta menestymään...täällä se aiheuttaa vain kateutta ja se on väärin...sitä pitäisi jakaa muille ja sen pitäisi tukea muita enempi...Sinä olet pärjännyt, samoin minä ja monet muut. Toivotaan että myös monet muut ja seuraavat sukupolvetkin. Itse näen että tämä on nimenomaan tämän nykyisen järjestelmän peruja. Valtion ja yksityisen yhteistyö.
Lapsikuolleisuuden väheneminen, eliniän odotteen kasvu, työtapaturmien lasku jne ovat asioita jotka ovat tämän yhteistyön tulos. Jos tässä ei olisi vahvaa valtiota taustalla vaikea kuvitella tällaista lopputulosta.
Samoin valtiolta on tullut vanhempainvapaat, 8-tunnin työpäivät koulutuksellisista asioista puhumattakaan.
Tuosta viimeisestä aikalailla samaa mieltä jos nyt ajoit takaa verotusta. Meillä tuntuu että tärkeämpää on veroprosentit kuin se euromäärä jonka menestyneet toisivat kokonaisuudessaan yhteiseen kassaan.M184 kirjoitti:
Sinä olet pärjännyt, samoin minä ja monet muut. Toivotaan että myös monet muut ja seuraavat sukupolvetkin. Itse näen että tämä on nimenomaan tämän nykyisen järjestelmän peruja. Valtion ja yksityisen yhteistyö.
Lapsikuolleisuuden väheneminen, eliniän odotteen kasvu, työtapaturmien lasku jne ovat asioita jotka ovat tämän yhteistyön tulos. Jos tässä ei olisi vahvaa valtiota taustalla vaikea kuvitella tällaista lopputulosta.
Samoin valtiolta on tullut vanhempainvapaat, 8-tunnin työpäivät koulutuksellisista asioista puhumattakaan.
Tuosta viimeisestä aikalailla samaa mieltä jos nyt ajoit takaa verotusta. Meillä tuntuu että tärkeämpää on veroprosentit kuin se euromäärä jonka menestyneet toisivat kokonaisuudessaan yhteiseen kassaan.Ymmärrän jossain Jenkeissä tietty oss veroista on koko p.skalle ja sit jokainen osavaltio verottaa lisää itse..
Mutta täällä vois miettiä mitä valtiolle kuuluu.. ja minimoida se, että hyvinvointi säilyy...
Ei kaikille tarvitsisi taata hyvinvointia...tai oikeastaan peruspalveluita... mieti vsikka lapsilisät...30 000/kk ansaitsevat vanhemmat ei niitä tarvitse, mutta saavat....
Ne ketkä hsluisivat mrnestyä täällä, niitä rangaistaan siitä kovemmilla veroilla... ei mua ainakaan hotsita tienata yhtään enempää...enkä haluis tehdä yhtään enempää työtäkään...se palkitaan korkeintaa lisätyöllä mistä jää vain selkäkipu ja vapaa-ajan puute.Disseisback kirjoitti:
Ymmärrän jossain Jenkeissä tietty oss veroista on koko p.skalle ja sit jokainen osavaltio verottaa lisää itse..
Mutta täällä vois miettiä mitä valtiolle kuuluu.. ja minimoida se, että hyvinvointi säilyy...
Ei kaikille tarvitsisi taata hyvinvointia...tai oikeastaan peruspalveluita... mieti vsikka lapsilisät...30 000/kk ansaitsevat vanhemmat ei niitä tarvitse, mutta saavat....
Ne ketkä hsluisivat mrnestyä täällä, niitä rangaistaan siitä kovemmilla veroilla... ei mua ainakaan hotsita tienata yhtään enempää...enkä haluis tehdä yhtään enempää työtäkään...se palkitaan korkeintaa lisätyöllä mistä jää vain selkäkipu ja vapaa-ajan puute.En sen paremmin jenkkien verojärjestelmää tunne mutta onhan meilläkin valtion tulovero sekä kunnallisvero erikseen. Taitaa tuo sairausvakuutusmaksukin olla veroluonteinen.
Tuohon päälle alvit, valmisteverot, kiinteistöverot sekä liikenteestä kerättävät verot niin kyllä ainakin verotetaan.
Tuossa joku aika sitten laskin ensi vuoden verotusta ja veroprosentti +eläke- ja työttömyysvakuutusmaksut tekivät yhteensä sen verran että 12h työpäivästä noin 4 tuntia menee yhteiseen kassaan ja loput kahdeksan tuntia teen itselleni.
Laosilisät nousevat aina välillä esille mutta keskustelu tuntuu kiertävän tätä samaa kehää.
https://yle.fi/a/74-20114341
Tohon viimeiseen kappaleeseen kun lisää että eläkkeelle pääsee aina vaan myöhemmin niin kyllähän vähän harmaalta pistää näyttämään.M184 kirjoitti:
En sen paremmin jenkkien verojärjestelmää tunne mutta onhan meilläkin valtion tulovero sekä kunnallisvero erikseen. Taitaa tuo sairausvakuutusmaksukin olla veroluonteinen.
Tuohon päälle alvit, valmisteverot, kiinteistöverot sekä liikenteestä kerättävät verot niin kyllä ainakin verotetaan.
Tuossa joku aika sitten laskin ensi vuoden verotusta ja veroprosentti eläke- ja työttömyysvakuutusmaksut tekivät yhteensä sen verran että 12h työpäivästä noin 4 tuntia menee yhteiseen kassaan ja loput kahdeksan tuntia teen itselleni.
Laosilisät nousevat aina välillä esille mutta keskustelu tuntuu kiertävän tätä samaa kehää.
https://yle.fi/a/74-20114341
Tohon viimeiseen kappaleeseen kun lisää että eläkkeelle pääsee aina vaan myöhemmin niin kyllähän vähän harmaalta pistää näyttämään.Tuo on hyvä tapa laskee, mitä jää itselle käteen ja mitä menee yhteiseen hyvään työpanoksesta.
Itse alan jo toivoa, että Eu ottaa haltuun Suomrn talouden ja alkaa sanelemaan selkeitä toimenpiteitä, mitä täällä on tehtävä, kuten Kreikassa.
Täällä päättäjät on jo sokeutuneet, eivätkä osaa muuta kuin miettiä kannatuslukuja.- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
Ymmärrän jossain Jenkeissä tietty oss veroista on koko p.skalle ja sit jokainen osavaltio verottaa lisää itse..
Ne ketkä hsluisivat mrnestyä täällä, niitä rangaistaan siitä kovemmilla veroilla... ei mua ainakaan hotsita tienata yhtään enempää...enkä haluis tehdä yhtään enempää työtäkään...se palkitaan korkeintaa lisätyöllä mistä jää vain selkäkipu ja vapaa-ajan puute.Tuo 30 000 euroa on pieni tulo, puhtaana käteen verojen, eläkemaksujen jälkeen jää todella vähän kuukaudessa.
Ei kannata alkaa arvioimaan, kun ei ole ollut lähivanhempana lasten ollessa kasvuiässä.
Onneksi annoit exälle tuplamaksuja, ja kaiken mitä lapset tarvitsivat:)
Työtä tehdään tekemisen ja onnistumisten ilosta, eikös 30 000 euroa ole mielestäsi sinullekin se sopiva summa? Työnantaja voisi leikata nyt ylijäämän sinulta pois.
Sillähän pärjää hyvin lastenkin kanssa, maksaen harrastukset ja kaikki. Sinullahan on nyt rahaa vaikka nuotiota poltella jos olet maksanut veroja 17 000 euroa.
AV - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo 30 000 euroa on pieni tulo, puhtaana käteen verojen, eläkemaksujen jälkeen jää todella vähän kuukaudessa.
Ei kannata alkaa arvioimaan, kun ei ole ollut lähivanhempana lasten ollessa kasvuiässä.
Työtä tehdään tekemisen ja onnistumisten ilosta, eikös 30 000 euroa ole mielestäsi sinullekin se sopiva summa? Työnantaja voisi leikata nyt ylijäämän sinulta pois.
Sillähän pärjää hyvin lastenkin kanssa, maksaen harrastukset ja kaikki. Sinullahan on nyt rahaa vaikka nuotiota poltella jos olet maksanut veroja 17 000 euroa.
AVNiin, Disse on kuin meidän presidentti. Kertoo miten hyvin pärjää 30 000 euron tuloilla jopa lasten kanssa. Samalla itkee omaa kohtaloaan, jossa tienaisi 70 000 euroa ilman lapsia:)
Epätasapainoa havaittavissa?
AV Anonyymi kirjoitti:
Tuo 30 000 euroa on pieni tulo, puhtaana käteen verojen, eläkemaksujen jälkeen jää todella vähän kuukaudessa.
AVKyllä 30 t€/kk on bruttonakin paljon. Ei siinä lapsilisillä ole enää merkitystä.
Ja minä olen ollut ihan lähivanhempi 11 vuotta, sekä eron jälkeen osittain toisen lähivanhempi. Enemmän mulla lähivanhempikokemusta on kuin sinulla, etkös sä parin ensimmäisen kohdalla lähtenyt Aasiaan karkuun? Vai lööperiäkö oot heittänyt? Ja nyttenkin asumuserossa?
Ei sitä rahaa liikaa ole, mutta pärjään. Mutta jos esimerkiksi samantuloinrn asuisi minun kanssa samassa taloudessa ja mrillä olisi lspsia, en usko, että lapsilisiä tarvitsisi. Mieluusti sen ja muun vähentäisin valtion kassasta, että makselisin vähemmän veroa.- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
Kyllä 30 t€/kk on bruttonakin paljon. Ei siinä lapsilisillä ole enää merkitystä.
Ja minä olen ollut ihan lähivanhempi 11 vuotta, sekä eron jälkeen osittain toisen lähivanhempi. Enemmän mulla lähivanhempikokemusta on kuin sinulla, etkös sä parin ensimmäisen kohdalla lähtenyt Aasiaan karkuun? Vai lööperiäkö oot heittänyt? Ja nyttenkin asumuserossa?
Ei sitä rahaa liikaa ole, mutta pärjään. Mutta jos esimerkiksi samantuloinrn asuisi minun kanssa samassa taloudessa ja mrillä olisi lspsia, en usko, että lapsilisiä tarvitsisi. Mieluusti sen ja muun vähentäisin valtion kassasta, että makselisin vähemmän veroa.Mjaa, maksoinkin tuplasti ja kaiken mitä tarvitsivat. Näytin maailmaa ja avasin lasten silmiä ex-naista arvostelematta. Huippuhan hän oli, en huonojen kanssa ala olemaan yhdessä, olisinhan idiootti.
Miten se oma suhteesi meni?
Kyllä, voit heti seuraavana työpäivänä mennä pomosi luo ja sanoa ottavasi loparit jos palkka ei tipu 30 000 euron tasoon. Jos et sitä tee, olet pelkkä Baskan jauhaja ja idiootti:)
AV Anonyymi kirjoitti:
Mjaa, maksoinkin tuplasti ja kaiken mitä tarvitsivat. Näytin maailmaa ja avasin lasten silmiä ex-naista arvostelematta. Huippuhan hän oli, en huonojen kanssa ala olemaan yhdessä, olisinhan idiootti.
Miten se oma suhteesi meni?
Kyllä, voit heti seuraavana työpäivänä mennä pomosi luo ja sanoa ottavasi loparit jos palkka ei tipu 30 000 euron tasoon. Jos et sitä tee, olet pelkkä Baskan jauhaja ja idiootti:)
AVRahallahsn sitä voi korvata läsnäolonsa...sinun kohdalla se on voinut olla järkevääkin?
Mikä niistä?
Sulla setä menee eurot kuule sekaisin jo...minä olen omia tuloja avannut vuositasolla...mutta puhuin tuolla 30 000€;n kuukausipalkasta perheellä...ettei silloin tarvitsisi lapsilisiä... Keskity, lue ja kritisoi sitten.- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
Rahallahsn sitä voi korvata läsnäolonsa...sinun kohdalla se on voinut olla järkevääkin?
Mikä niistä?
Sulla setä menee eurot kuule sekaisin jo...minä olen omia tuloja avannut vuositasolla...mutta puhuin tuolla 30 000€;n kuukausipalkasta perheellä...ettei silloin tarvitsisi lapsilisiä... Keskity, lue ja kritisoi sitten.Joskus voi olla järkevää olla pois lasten elämästä ja korvata se rahalla sille toiselle osapuolelle. Tottahan tuo on, kuinka moni mies vain vinkuu pienemmistäkin lain määräämistä summista? Ai niin, ne eivät ole miehiä vaan he pukeutuvat joskus tarvittaessa hameisiin ilman että itse sitä tiedostaisivat.
Perheellä 30 000 euroa, se on vain todella vähän.
AV Anonyymi kirjoitti:
Joskus voi olla järkevää olla pois lasten elämästä ja korvata se rahalla sille toiselle osapuolelle. Tottahan tuo on, kuinka moni mies vain vinkuu pienemmistäkin lain määräämistä summista? Ai niin, ne eivät ole miehiä vaan he pukeutuvat joskus tarvittaessa hameisiin ilman että itse sitä tiedostaisivat.
Perheellä 30 000 euroa, se on vain todella vähän.
AVHuhhuh... aika himmee tyyppi oot...
- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
Huhhuh... aika himmee tyyppi oot...
Kirjoitat kaksinaismoralismin vallitessa, vastaan samoin.
Kyllä, jokainen lapsen saanut perhe on oikeutettu saamaan lapsesta saman rahan tulotasosta riippumatta. Tienatkoot vaikka miljoonan kuukaudessa, he ovat sen ansainneet.
AV
- Anonyymi
Jos menee julkiselle eihän siellä ole muita kuin kehitysmaalaisia jonossa. Kustannetaan ilmaista terveydenhoitoa koko maailmalle.
Dissen veroprosentti 99% ja Timpalle ilmaiset kaljat. Ei sitä kaljoissa kerkeä terkkarille ja disse voi syödä pellonreunaa.
Niin... noinhan se yhteiskunta pyörii. 🤣
Ollaan 15 vuotta kun Hemmingway, ajetaan kännissä hatelikkoon ja sitten vakuutuksien varassa huudellaan, että meitä kaikkia hönöjä pitäis työtä tekevien elättää...tuosta vaan...
Ihmistrn ei tarvitse välittää miten elää, jos menee vituiks, muut hoitaa ja voi aina huudella mitä lystää...jos joku toruu, voi sanoa, että sori, mut pää osu puuhun. 😁
- Anonyymi
Jenkeissä ainakin yksityishenkilöt maksaa huonommasta palvelusta vielä enemmän suomeen otetaan sama systeemi täällä ole kellään enään edes varaa käydä lääkärissä
- Anonyymi
Pm6ipsaananmoinen mulkunp3nikkakka tuo AlexADWA aRYBB...
HEHHE
NWIHRTA JUO ILMn cIMOkin..
olin roain weään tytön jorIN KAVIA oasrMaaa NIIN ON ARAnan paskaa odottaa 53 saraa tunriaLIN J9RIAN KAHVIA ISRUA.. - Anonyymi
Ei terveyttä rahalla saa.
Rahasta saa tietenkin moni palkkaa, ja varsinkin demarien kova kannattajaydin.
Rahalla saa elämän edellytykset, jotka taas ovat terveyden edellytys.
Alun toteamus siis toisaalta ei pidä paikkaansa ja toisaalta pitää, asiaa pitäisikin tarkastella molemmista näkökohdista. - Anonyymi
karsoin jotain juttua niin ei ehkä eunukki-juhamidon soutuvwnw jorku natono uusi deastoyrer he
- Anonyymi
airrewn joo englannin laicasro sulkww gilrLTARIN SALMEN... EI MUUTA REIRTTI KUIN JOKU KAP-KAUPUNKI
- Anonyymi
PIKKUHIPRkAA on ihab hausxkaakin höpötellä...
kun tulin vuodencvaihteen jutuisrQA sukulaiset jnwe... toivoin minelessäni että olisipa lähikaupassa hauskoja tyttö oli noh
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2133141
Tiedäthän että
Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il172871Suomella TUNTI ELIN AIKAA jos/ kun SOTA Syttyy NAAPURIN KANSSA!
Sitten kaikki tärkeät paikat, Komentokeskukset, poliittiset päätöksentekijät, Sotilastukikohdat, Varuskunnat, Liikentee3731585Klaukkalan onnettomuus
Kun kuulin onnettomuudesta,jossa auto oli suistunut sillalta jokeen,en kyllä missään vaiheessa uskonutkaan että kyseess271468- 961342
Sinulla on kauniit kasvot ja erityisesti kulmakarvat
Ne yhdistettynä luonteeseen, katseeseen ja ilmeisiin saa pääni pyörälle kyllä. En kestä. Usein päivisin nämä tulevat mie531249- 991247
Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mielee
Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mieleen. Turku VOISI LO1741110Martinan uudet tuulet
Alkaa vahvasti vaikuttaa siltä, että ollaan tosiaan palattu sinkkumarkkinoille. Joulu ja uusivuosi ilman kihlattua, vaik1761109Nurmijärven Tulvatie jätetty hoitamatta jonka ansiosta turma sattui?
Käykö nyt niin että tienhoidosta vastaavat tahot laitetaan maksamaan turma? Miksi tietä ei ollut hoidettu, onko syy pihe143964