Takan lämmittämisen taloudellinen järkevyys

Anonyymi-ap

Olen laskenut muutaman mielenkiintoisen asian 10 kg sekapuun polttamisesta verrattuna sähkölämmitykseen. Tuo puumäärä on takan valmistajan suosittelema maksimi puun polttomäärä päivässä. Tässä ei oteta huomioon takan hyötysuhdetta, joka voi olla 50 - 85%.

1. Lämpöarvo ja ilman tarve:
10 kg kuivaa sekapuuta tuottaa noin 40 kWh lämpöenergiaa.
Palamiseen tarvittava ilma: noin 60 kg (10 kg puu tarvitsee ~13,7 kg happea → 60 kg ilmaa).

2. Paloilman lämmityksen energiankulutus:
Kun -20°C ulkoilma lämmitetään +20°C:een, eli 40°C nousu 60 kg ilmalle:
Tarvitaan noin 0,67 kWh energiaa. Merkityksetön mutta otetaan huomioon.

3. Taloudellinen vertailu:
Sähkön hinta: 0,1325 €/kWh (sisältäen siirto- ja kulutusmaksut).
40 kWh sähköä maksaisi noin 5,30 €.

Polttopuun kustannus:
Hinta ~0,35 €/kg → 10 kg = 3,50 € päivässä. Ostopuun hinta nettihaun perusteella noin 70€ per 200kg.

Päivittäinen säästö polttopuulla: noin 1,80 €.
Nuohouskulut (60 €/vuosi) nostoivat kustannukset pienehköksi: noin 0,16 €/pv.
Nettosäästö päivässä: n. 1,64 €.

4. Palautusaika ja säästö:
Nuohouskulu 60 € saadaan katettua noin 37 päivässä jatkuvalla 10 kg polttopuun poltolla päivässä.

Yhteenveto: 10 kg sekapuun polttaminen on energiatehokasta ja taloudellisesti järkevää noin 1,5–2 euron päivittäisellä säästöllä.

Noin 37 päivän kuluttua investointi alkaa maksaa itsensä takaisin! eikä tämä ota huomioon vielä takan hintaa.

73

864

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Moneen kertaan todettua: Ostopuilla lämmittäminen ei ole kannattavaa.
      Myös moneen kertaan todettua: Jos polttopuut maksavat muutaman litran bensaa ja kaikki työ kuljetuksineen hoituu omatoimisesti, niin on todellakin kannattavaa.
      On muuten iso ero kunnon koivuklapeilla verrattuna sekapuuhun. Energiamäärä on suoraan verrannollinen puun painoon.

• Anonyymi

Puulaji Lämpöarvo kWh/kg
        Koivu 4,15
        Mänty 4,15
        Kuusi 4,10
        Leppä 4,05

• Anonyymi

Kyllä ostopuullakin lämmittäminen saattaa kannattaa. Sehän riippuu ihan ostopuun, ostoöljyn tai ostosähkön hinnasta. Jos läheltä löytyy kohtuuhintaista metristä halkoa jonka liikuntamielessä pätkii ja pilkkoo ilman sen ihmeempiä koneita, niin kannattaa.
        Ihan hirveitä säästöjä ei synny mutta eipä tarvitsekaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Puulaji Lämpöarvo kWh/kg
        Koivu 4,15
        Mänty 4,15
        Kuusi 4,10
        Leppä 4,05

Polttopuita ei myydä painon mukaan eli listalla ei ole mitään merkitystä.

• Anonyymi

Jos polttopuu olisi käytännössä ilmaista, päivittäinen säästö olisi noin 5,14 €, ja nuohouskulut katettaisiin noin 12 päivässä. Tämä olisikin huikea tulos, mutta käytännössä tämä skenaario ei ole monille kaupunkilaisille mahdollinen. Ainakaan itselle joten säästän käytännössä lämmittämättä takkaa.

• Anonyymi

Säästö on paljon suurempi, takkaan menee kerralla puuta 15 - 20 kg ja sillä lämpiää koko talo, jälkilämmössä keitetään perunat ja keitot, pääosin lämmitetään samalla käyttövesi kierukka systeemillä. Sauna lämpiää puilla. Nuohous tehty itse kohta 40 vuotta. Harvennuspuut omasta metsästä.
        Vuosikymmenten kuluessa säästynyt yli 100 000 euroa ja se on tilillä kasvamassa korkoa, kun ei ole muutenkaan eletty kädestä suuhun.

• Anonyymi

Jos polttopuu olisi ilmaista, niin polttopuu kannattaisi myydä ja lämmittää itse suorasähköllä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos polttopuu olisi ilmaista, niin polttopuu kannattaisi myydä ja lämmittää itse suorasähköllä.

Miksi ihmeessä kannattaisi maksaa verot kahteen kertaan, ensin puita myydessä pääomatulovero + alv ja sitten sähköä ostaessa sähkövero + alv ?

Sekapuun hinta myydessä on sekin huono, mutta omaa taloa sillä lämmittää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi ihmeessä kannattaisi maksaa verot kahteen kertaan, ensin puita myydessä pääomatulovero alv ja sitten sähköä ostaessa sähkövero alv ?

Sekapuun hinta myydessä on sekin huono, mutta omaa taloa sillä lämmittää.

Paljon mielummin poltan sekapuuta, kuin pelkkää koivua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Harrastelijavehkeillä saa itselle puut kohtuullisella työmäärällä pieneltäkin metsäpläntiltä.
        Jos myyntiin meinaisi, niin pitäisi olla melkoisesti metsää ja ammattilaisen kymppitonnien vehkeet.
        Käytännössä ilmaiseksii saadaan 1,5 ha mökkitontilta 5-6 m3 pinokuutiota joka vuosi. Se menee vielä harrasteluna ja kuntoiluna. Isompaa määrää ei moottorisahalla ja hitaalla hydraulihalkojalla kiinnostaisi tehdäkään. Kaadettu enimmäkseen paksuja ja oksaisia vanhoja koivuja ja kuusia, niille ei kirveellä pärjää....

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Säästö on paljon suurempi, takkaan menee kerralla puuta 15 - 20 kg ja sillä lämpiää koko talo, jälkilämmössä keitetään perunat ja keitot, pääosin lämmitetään samalla käyttövesi kierukka systeemillä. Sauna lämpiää puilla. Nuohous tehty itse kohta 40 vuotta. Harvennuspuut omasta metsästä.
        Vuosikymmenten kuluessa säästynyt yli 100 000 euroa ja se on tilillä kasvamassa korkoa, kun ei ole muutenkaan eletty kädestä suuhun.

Jatka säästämistä , kyllä perikunta kiittää .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Vuosikymmenten kuluessa säästynyt yli 100 000 euroa ja se on tilillä kasvamassa korkoa, kun ei ole muutenkaan eletty kädestä suuhun."

Vuosikymmenten saatossa inflaatio on syönyt säästämäsi rahan ostovoiman.
        Rahojen makuuttaminen tilillä on varmaan typerintä mitä voi tehdä.
        Ei se ole ihme, että tämä kansakunta ei rikastu, kun kaikki perustuu säästämiseen ja pennin venyttämiseen ja sitten nuo säästetyt rahat makaa pankkitileillä tai jossain "sukanvarressa" inflaation syötävänä.

• Anonyymi

Itse kaupunkilaisena metsää omistattomana kerään käpyjä ja risuja taloyhtiön roskapöntöstä saamiini maitopurnukoihin joita sitten brikettinä polttelen talvet.
      Sieniä ja marjoja tulee samalla kellari täyteen ja proteiinin saamiseksi käyn myös ilmaisella pilkillä kaloja saadakseni.
      Kauppojen takapihojen roska lavat ovat nykyään ikävä kyllä lukittuja ja kaiholla muistelen aikoja kun söin silloin sisäfilettä harva se päivä.

• Anonyymi

Nerokkuus piilee siinä, että asentamalla takan ja siihen vastukset, voit huoletta vaihtaa kiinteähintaisen sähkösopimuksen pörssisähköön. Sitten vain lämmität takkaa korkean pörssisähkön hinnan aikaan puulla ja matalan pörssisähkön hinnan aikaan sähköllä. Puulla lämmittäessä säästät myös sähkön siirtomaksut ja verot.
      https://tulikivi.com/fi_fi/takat/hormit-ja-takkatarvikkeet/sahkovastukset/

• Anonyymi

Säästät puilla lämmittämällä sähkön hinnan, muttet tulisijan kustannuksia. Vaatimattoman tulisijan kustannukset hormeineen ym. ovat noin 10 000 euron luokkaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Säästät puilla lämmittämällä sähkön hinnan, muttet tulisijan kustannuksia. Vaatimattoman tulisijan kustannukset hormeineen ym. ovat noin 10 000 euron luokkaa.

Korjaus: 100 000 euron luokkaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Puita polttamalla säästää moneen kertaan tulisijan kustannukset. Hormin pystyy normaalijärkinen muuraamaan itse tiilestä, kuten myös uunin. Piirustuksia löytyy. Tarvikkeet ei mahdottomia maksa.

Tyhmät tumpelot on sitten asia erikseen, puhukoot he itsestään, tai joku muu niiden asiosta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Korjaus: 100 000 euron luokkaa.

No onhan kallis takka.
        Just mökillä (100 v vanha torppa) purin vanhan leivinuunin ja teetätin sen tilalle uuden varaavan kiertoilmatakan. Kustannukset kaikkineen luokkaa 5000 €.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Puita polttamalla säästää moneen kertaan tulisijan kustannukset. Hormin pystyy normaalijärkinen muuraamaan itse tiilestä, kuten myös uunin. Piirustuksia löytyy. Tarvikkeet ei mahdottomia maksa.

Tyhmät tumpelot on sitten asia erikseen, puhukoot he itsestään, tai joku muu niiden asiosta.

Kaikenmoista teen itse, mutta tulisijan ja hormin muuraukset jätän suosiolla ammattilaiselle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaikenmoista teen itse, mutta tulisijan ja hormin muuraukset jätän suosiolla ammattilaiselle.

Se on hyvä että tiedät rajasi, mutta ei uunin muuraamisen opiskelu ja toteutus ole ihmeellinen asia. Toki pitää ymmärtää esim. materiaalien lämpöliikkeet jne. Saattaahan ne olla joillekin vaikeita, joillekin taas ei.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se on hyvä että tiedät rajasi, mutta ei uunin muuraamisen opiskelu ja toteutus ole ihmeellinen asia. Toki pitää ymmärtää esim. materiaalien lämpöliikkeet jne. Saattaahan ne olla joillekin vaikeita, joillekin taas ei.

Jos on aiempaa kokemusta rakennusalalta ja varsinkin muuraamisesta, niin ei liene vaikea kouluttautua uunimuurariksi. Omnia.fi: "Opintojen kesto on yksilöllinen. Keskimäärin opinnot kestävät 1–1,5 vuotta. Opintojen kesto määräytyy henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman (HOKS) mukaan ja siihen vaikuttavat mm. aikaisemmat opintosi, työkokemuksesi sekä yksilöllinen opiskelutarpeesi."

Paljon olen rakentanut ja rempannut, mutta tulisijaa tai piippua en alkaisi muuraamaan. Eri asia, jos puhutaan Leca-hormeista ja palikoista kasattavista takan rakennussarjoista. Tosin nekin vaativat melkoisesti perehtymistä. Jo väärillä laastien valinnoilla homma menee ketuille...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos on aiempaa kokemusta rakennusalalta ja varsinkin muuraamisesta, niin ei liene vaikea kouluttautua uunimuurariksi. Omnia.fi: "Opintojen kesto on yksilöllinen. Keskimäärin opinnot kestävät 1–1,5 vuotta. Opintojen kesto määräytyy henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman (HOKS) mukaan ja siihen vaikuttavat mm. aikaisemmat opintosi, työkokemuksesi sekä yksilöllinen opiskelutarpeesi."

Paljon olen rakentanut ja rempannut, mutta tulisijaa tai piippua en alkaisi muuraamaan. Eri asia, jos puhutaan Leca-hormeista ja palikoista kasattavista takan rakennussarjoista. Tosin nekin vaativat melkoisesti perehtymistä. Jo väärillä laastien valinnoilla homma menee ketuille...

Ihan mielenkiinnosta kysyn, mikä on esim yksinkertaisessa piipun muurauksessa niin vaikeaa, ettet siihen ryhtyisi, kun laitetaan linjalanka pystyyn ohjuriksi, ladotaan tiiliä, väliin laastia, tarkistetaan aina välillä vatupassilla, siistitään sauma. Missä vaiheessa sinulla tuossa menee sormi suuhun, tai kädet eivät kykene työskentelyyn?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta kysyn, mikä on esim yksinkertaisessa piipun muurauksessa niin vaikeaa, ettet siihen ryhtyisi, kun laitetaan linjalanka pystyyn ohjuriksi, ladotaan tiiliä, väliin laastia, tarkistetaan aina välillä vatupassilla, siistitään sauma. Missä vaiheessa sinulla tuossa menee sormi suuhun, tai kädet eivät kykene työskentelyyn?

Ihan mielenkiinnosta kysyn teetkö autosi koneremontin itse? Helppo homma kun nostaa sen pois paikaltaan, purkaa ja koneistamisen jälkeen saman jutut toisin päin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta kysyn teetkö autosi koneremontin itse? Helppo homma kun nostaa sen pois paikaltaan, purkaa ja koneistamisen jälkeen saman jutut toisin päin.

Heh, tästä mieleen.. Talomme entinen omistaja oli varsinainen ti-mies. Oli tehnyt mm. sähkötöitä ja kaikki päin helv.ettiä, kertoi oikea sähkömies. Löytynyt kaikkea muutakin vähemmän"mukavaa", jota olen tässä vuosien varrella korjannut.
        Kaikkea voi tehdä itse. Oma periaate on, että teen itse sellaisia (luvallisia) hommia joita tiedän osaavani. Rakennus- ja remppahommissa jätän suosiolla muuraukset, LVI- ja sähkötyöt ammattilaisille. Monet kerrat olen ollut vain ammattilaisen apurina syystä, että saataisiin valmista järjellisellä aikataululla..
        Jotain pikku lvi-korjauksia ja asennuksia teen toki itsekin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jätit vastaamatta, mikään siinä tiilien latomisessa ja laastin laittamisessa on niin vaikeaa, ettet siihen kykene? Eikö kädet tottele aivoista lähteviä käskyjä, vai eikö äly riitä?
        Kerro nyt hyvä ihminen, niin päästään uuneja koskevassa keskustelussa eteenpäin.

Kyllä, olen tehnyt autoon perusteellisen moottoriremontin, moottori osiin, uutta ja koneistettua osaa tilalle ja kasaan. Nostin koneen pois ja asensin sen paikalleen omassa vertaassa. Olen myös tehnyt remontteja vaihteistoihin.

Ei kaikki ole niin vaikeata, jos älyllinen kapasiteetti riittää ja ihminen kykenee opiskelemaan asioita.
        En tietenkään väitä, että kaikki ovat sellaisia.

• Anonyymi

Joo ja nyt kytätään sähkön hintaa vartin välein. Onko järkeä? Ei.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tulisijat maksaa kyllä paljon, mutta niitä saa edullisestikin. Maalämpö onkin halpaa? Käyttöikä n. 30 v. No kalliimpi kuin takka ja ne huoltokustannukset? Takan huolto, sutari kerran vuosi. Ei kallis. Toki, jos käytät esim koivua, niin tuosta lähtee kova lämpö, polttaa esim arinan. No arina ei kallis ole.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tottahan se on, ettei kaikilla ole taitoa muuraamiseen, siinä tarvitaan ammatti-ihmistä, mutta näiden "laskelmien" tekijät on juuri niitä, jotka todennäköisimmin osaa edes peltiä aukaista, kun puut sytyttää takassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jätit vastaamatta, mikään siinä tiilien latomisessa ja laastin laittamisessa on niin vaikeaa, ettet siihen kykene? Eikö kädet tottele aivoista lähteviä käskyjä, vai eikö äly riitä?
        Kerro nyt hyvä ihminen, niin päästään uuneja koskevassa keskustelussa eteenpäin.

Kyllä, olen tehnyt autoon perusteellisen moottoriremontin, moottori osiin, uutta ja koneistettua osaa tilalle ja kasaan. Nostin koneen pois ja asensin sen paikalleen omassa vertaassa. Olen myös tehnyt remontteja vaihteistoihin.

Ei kaikki ole niin vaikeata, jos älyllinen kapasiteetti riittää ja ihminen kykenee opiskelemaan asioita.

Muuraaminen on yksi vanhimpia ja yksikertaisimpia rakennustekniikoita, mitä maailmassa on. Se ei sinänsä ole mitään vaikeaa ja lähes jokainen oppii muuraamaan ainakin jollain tavalla.

Silti jätän muuraamisen ammattimuurarille. Ammattimuurarilla muurausjälki on hyvää ja työ sujuu nopeasti. Jos elämäni aikana tarvitsen yhden takan, niin mielelläni jätän sen ammattilaisen tehtäväksi, kuin että alkaisin itse muuraamista harjoittelemaan. Ei maksa vaivaa.

Se että jos taloudellisista syistä joutuu aina kaiken itse tekemään on tietenkin eri asia. Itsellä nyt on talous sen verran kuosissa, että ei tarvitse käsiä laastiin tai moottoriöljyyn sotkea.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ole kun kuuntelee ammattiopettajaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Haluaisin nähdä kun muuraat.

• Anonyymi

On myös otettava huomioon tulisijan ja hormin kustannus sekä niiden vaatima rakennusala. Myös huoltokustannukset kuten nuohous ym.
      Itse olen laskenut, että suorasähkölämmitys on halvempaa kuin puilla lämmittäminen.

• Anonyymi

Ei kai kukaan rakenna nykyään taloa, johon ei tulisi varaavaa takkaa...
        Suomen olosuhteissa on järjetöntä olla ilman ilman sähköä toimivaa lämmönlähdettä. Käytännössä kaikki kiinteät lämmönlähteet vaaativat sähköä toimiakseen - tulisijaa lukuunottamatta.

• Anonyymi

Niin,piipun muuraa kuka vaan,lankaa,laastia tiiliä senkun latoo.
        Mutta nuohouskustannukset,ne on isompi juttu.
        Mitä tuossa ylempänä suoltivat.
        Piipun nuohous onkin ammattityötä.Hui.
        Harjat maksaa ainakin 20€!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin,piipun muuraa kuka vaan,lankaa,laastia tiiliä senkun latoo.
        Mutta nuohouskustannukset,ne on isompi juttu.
        Mitä tuossa ylempänä suoltivat.
        Piipun nuohous onkin ammattityötä.Hui.
        Harjat maksaa ainakin 20€!

Pelastuslaissa säädetään vähimmäismäärät, kuinka usein nuohousalan ammattilaisen on käytävä nuohoamassa eri käyttöasteen kohteet. Sen lisäksi ei-ammattilainen saa nuohota piiput itse, ja joskus se on suotavaa jopa ammattinuohoojan mielestä. Mutta silloin on todella tärkeää tietää kaikki tarpeellinen nuohouksesta.

Vuoden välein nuohottava:
        Vakituisessa asumiskäytössä olevan rakennuksen tulisijat ja savuhormit (mm. takat, leivinuunit, saunan tulisijat ja hormit). Ympärivuotisesti käytössä oleva vapaa-ajan rakennus rinnastetaan vakituiseen asumiseen.

Kolmen vuoden välein nuohottava:
        Vapaa-ajan asumiseen käytettyjen rakennusten tulisijat ja savuhormit.

Kukaan asiaa ei valvo, eli voit nuohota itse, tai jättää nuohoamatta. Jos talo palaa ja palo saa alkunsa nokipalosta, niin vakuutusyhtiön kanssa voipi olla hieman neuvoteltavaa..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pelastuslaissa säädetään vähimmäismäärät, kuinka usein nuohousalan ammattilaisen on käytävä nuohoamassa eri käyttöasteen kohteet. Sen lisäksi ei-ammattilainen saa nuohota piiput itse, ja joskus se on suotavaa jopa ammattinuohoojan mielestä. Mutta silloin on todella tärkeää tietää kaikki tarpeellinen nuohouksesta.

Vakituisessa asumiskäytössä olevan rakennuksen tulisijat ja savuhormit (mm. takat, leivinuunit, saunan tulisijat ja hormit). Ympärivuotisesti käytössä oleva vapaa-ajan rakennus rinnastetaan vakituiseen asumiseen.

Kukaan asiaa ei valvo, eli voit nuohota itse, tai jättää nuohoamatta. Jos talo palaa ja palo saa alkunsa nokipalosta, niin vakuutusyhtiön kanssa voipi olla hieman neuvoteltavaa..

Pääsääntöisesti nokipalot tapahtuu hormeissa, jotka ammattinokisutari on rassannut. Silti et saa sutaria vastuuseen ja vakuutusyhtiön kanssa voi tulla ongelmia yhtälailla.

• Anonyymi

Iso talo ja suora sähkölämmitys. Kunnon talvi, niin pelkällä sähköllä lämmitettäessä sitä kuluu n. 30.000 kWh/vuosi.
        Iso varaava takka, jossa poltetaan talven aikaan puuta n. 6 m3 , tällöin sähkönkulutus on luokkaa 20.000 kWh/vuosi.
        Takka ei ole maksanut "mitään", se tuli käytetyn talon mukana. Olipa lämmitysmuoto mikä vaan, niin takka tulisi uuteenkin taloon joka tapauksessa - ihan vaan varmuuden vuoksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Puhut paskaa.
        Ei todellakaan mikään virkamies mene talon omistajan kotiin,ei voi mennä lakeja rikkomaan.
        Piirinuohous loppui jo vuosia sitten.
        Vakuutusyhtiötä mahdollisesti kiinnostaa tulipalon jälkeen mikä sytytti,nuohous/nuohoamattomuus,vai mikä?
        Jos on nuohottu vaikka serkun kummin kaiman vaimon toimesta,niin ei väliä.kaikki ok.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pääsääntöisesti nokipalot tapahtuu hormeissa, jotka ammattinokisutari on rassannut. Silti et saa sutaria vastuuseen ja vakuutusyhtiön kanssa voi tulla ongelmia yhtälailla.

Kyllä se vakuutusyhtiö korvaa,jos vaan on maksettu oikeanlaisen vakuutuksen maksut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä se vakuutusyhtiö korvaa,jos vaan on maksettu oikeanlaisen vakuutuksen maksut.

Joo ehdottomasti kannattaa ottaa mahdollisimman kallis vakuutus, kuin maksaa nuohouksesta. :D

Jos nyt sattuisi tilanne, että talosi palaa kivijalkaan nokipalosta lähteneestä tulipalosta tai olisi edes epäilys siitä, niin vakuutusyhtiö penkoo kaikki asiat millä se voisi välttyä maksuvelvoitteistaan.
        Jos olet laiminlyönyt pakollisen nuohouksen, niin asia on aika selvä. Täysiä korvauksia ei tule, jos edes tulee korvauksia ollenkaan.

Vakuutusyhtiöt eivät ole hyväntekeväisyysjärjestöjä vaan niiden bisnes perustuu puhtaasti siihen, että myydään mahdollisimman paljon vakuutuksia ja maksetaan mahdollisimman vähän korvauksia.

• Anonyymi

Jos haluat säästää, niin hanki nykyaikainen ilmalämpöpumppu. Se tuottaa kaksi kertaa ottamansa sähkötehon yli 20 asteen pakkasessa eli lämmität 7 c/kWh.

• Anonyymi

Kaikki jotka pyörittää ilmalämpöpumppua ostosähköllä tuottaakseen lämmintä ilmaa kuluttavat vuorokaudessa aika paljon sähköä ja siitä pitää maksaa monenlaisia keksittyjä maksuja, myös pumpun uusinta tulee lähitulevaisuudessa eteen.

• Anonyymi

Minulla "lähitulevaisuus" oli 14 vuotta. Ostin Panasonicin 2011 ja uusi asennettiin tällä viikolla. Asentaja sanoi että ostit parhaan markkinoilla olevan pumpun.

• Anonyymi

Meil takka on tunnelman tuoja, puuta löytyy tuosta rannasta kun tuuli tuo, saa kuivua seuraavaan vuoteen. Nuohoan itse, nokipalon kestävä piippu.

• Anonyymi

Sähkökatko!

• Anonyymi

Minulla okt lämpenee pösällä Joulukuu kaikkinensa 1000 kwh ja reilu 100€ ( 3,66 snt + siirrot) takat on varalta. Mökillä pösä ja omat puut, silti kannattaa lämmittää sähköpattereilla öisin , kun käytännössä maksaa vain 7 snt siirron. On niin kiva herätä lämpimään keittiöö ja ei tarvitse heti virittää hellaan tulia.

• Anonyymi

Siirron perusmaksu, sähkövero ja siirron kulutus voi maksaa reilusti yli 10 senttiä/kWh.

• Anonyymi

Kävin hakemassa takkaluukun tiivisteeseen kuuman kestävää liimaa 11 eurolla. Mielessä kävi maksaako tämä pieni investointi koskaan itseään takaisin. Lämmitys hoidetaan kaiken lisäksi lämpöpumpulla.

• Anonyymi

Niin, maalämpöpumpulla voi hoitaa lämmityksen jos on rahaa yli 20 000€ sen hankintaan.
        Se kannattaa vain yli 200 neliön talossa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin, maalämpöpumpulla voi hoitaa lämmityksen jos on rahaa yli 20 000€ sen hankintaan.

Ei voi, jos olemassa oleva talo sähkölämmityksellä. Meillä remppa maksaisi luokkaa 80.000 €.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suunnilleen noin. Rakennettiin kymmenisen vuotta sitten ja heti maalämpö. Sähkölämmitys olisi maksanut asentaa noin 6 tuhatta ja maalämpö oli noin 18 tuhatta. Lämmintä tilaa on vähän yli 200 neliötä. Viime Joulukuun sähkölasku siirtoineen alle 200 EUR, sisältäen kaikki sähköt, ei vain lämmitys. Tästä saa vähän mittakaavaa kuluista.

Uudemmat ml pumput on vielä parempia.

• Anonyymi

Sähkön hinta huomenna aamulla klo 9: 37,9 snt/kWh ja lämpötila on ulkona vain nollassa. Mitähän sähkö maksaa, kun pakkasta on -20c - -30c? 200c - 300c?

• Anonyymi

Iltalehdessä tänään "Pörssisähkössä hirmuhinnat huomenna".

Sähkön hinta huomenna klo 9: 44,8 snt/kWh.

Kun lämpötilan ollessa noin nollassa sähkö maksaa 50c/kWh, -20c pakkasessa pörssisähkö tulee maksamaan 200-500c/kWh,

• Anonyymi

Varaavien takkojen sähkövastuksia voit ohjata ohjata kuten mitä tahansa ­sähkölämmitintä. Erilaisilla ohjaustavoilla voit saada säästöjä ja mukavuutta lämmitykseen. Pörssisähkön ohjausjärjestelmä lataa päivittäin ajantasaiset sähkön hinnat ja varmistaa, että sähkövastukset käyttävät sähköä vain silloin, kun hinta on alhaisimmillaan. Halutessasi voit valita esimerkiksi vain kahdeksan halvinta tuntia vuorokaudessa tai asettaa hintakaton, jonka ylittäessä sähkövastukset eivät aktivoidu. Päivittäiset raportit saat suoraan puhelimeen, jolloin sähkön käyttöä on helppo seurata.
      https://tulikivi.com/fi_fi/takat/hormit-ja-takkatarvikkeet/sahkovastukset/

• Anonyymi

Eipä saa ihan helpolla istutettua sähkövastuksia paikalla muurattuun varaavaan takkaan.

• Anonyymi

Laske sinä vaan laskujasi. Mitäs se sähkö tänään maksaakaan? Taitaa hinta olla aika kaukana 0,13:ta? Eli lämmitätkö vain ilmaisen sähkön aikana?
      Mistä olet polttopuun hinnan.laskenut? Huoltiksen.puusäkeistäkl? Monelle polttopuu "maksaa" tekemisen vaivan eki 0€. Eikä tarvi maksaa kalliita salimaksuja. Että hehheh sulle.

• Anonyymi

Jaa?
      Kun sekundääri-ilma tuodaan oikealla tavalla,eli räystään alta,vintiltä kattoon tulisijan kohdalle,lämpeää matkalla pesään,eikä aiheuta juurikaan vedon tunnetta.
      Kaiken a ja o,:varaava massa-voi olla n.2-5 tonnia-oletko laskelmissasi ottanut sen huomioon?

• Anonyymi

Puulla ei kannata lämmittää...sähkön hinta halpenia jo ajat sitten mutta polttopuun hinta ei...hämäläiset ovat hitaita ennekuin hoksataan et sähkön hinta on halventunut..

• Anonyymi

Ai halpeni vai , kyllä on kallista suurimman osaa ajasta , ennen ei tarvinnut edes kiinnittää asiaan huomiota , kaikki kehittyy mutta tässä maassa huonompaan suuntaan .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ai halpeni vai , kyllä on kallista suurimman osaa ajasta , ennen ei tarvinnut edes kiinnittää asiaan huomiota , kaikki kehittyy mutta tässä maassa huonompaan suuntaan .

no on...ainakin polttopuut liian kalliita..kohta myydään ylivuotista halvalla..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

no on...ainakin polttopuut liian kalliita..kohta myydään ylivuotista halvalla..

Jos ylivuotista myytäisiin halvalla niin sitä pitäisi olla varastossa. Nyt sitä vaan ei ole.

• Anonyymi

Nyt on tosiaan halpa sähkö näin talveksi ,ilmeisesti kun yksi Viron kaapeli on poikki eikä sähköä saada vietyä tarpeeksi ulkomaille.
      Suvikelit pienentää kulutusta kautta maan aika paljon, jopa ydinvoimaloiden tehoa laskettu ettei linjat poksahda ylitehoihin. Tuulisähköä tulee tänään aika paljon ja muut tehotuotot,polttolaitokset,kaukolämpö ,vesivoimalat on minimiteholla.
      Harvoin tällaista tilannetta talvisaikaan,lämittäkää nyt sähköllä ihmiset ,se vähentää myös puusta tulevia hiukkaspäästöjä ja CO2ta.

• Anonyymi

sehän kannattaa laskea vuotuisen kulutuksen mukaan...itselläni menee nyt 15 heittoa vuodessa ja sähköä menisi 10.000 kwh....siitäpä laskee hinta on kiinteä 8 centtiä plus siirto fortum

• Anonyymi

Sinullahan heittää ilmoituksesi mukaan useammin kuin kerran kuussa. Tuleeko pitkiäkin heittoputkia?

• Anonyymi

Suomessa on satoja vuosia lämmitetty puilla,vieläkin jotkut tekee.
      Suomalainen vastavirtauuni on maailman paras:hyötysuhde reilu 80%.
      Lähetä VTT:n polttoainetekniikan laboratorioon sekä tulisijatehtaille ukaasit.

• Anonyymi

"hyötysuhde reilu 80%"

Naurettavia nämä hyötysuhdehöpinät. Tällaisiin hyötysuhteisiin päästään teollisessa mittakaavassa jatkuvatoimisissa kattiloissa, joissa palamisprosessia säädetään tarkasti.

Kotona tulisijoissa tapahtuvassa panospoltossa on turha havitella tällaisia hyötysuhteita.
        Teoriassa jossain kohtaa polttoa hyötysuhde voi olla 80%, mutta sytytysvaiheen ja sammumisvaiheen aikana tuo hyötysuhde on vain märkä uni.
        Harvalla on kotioloissa käytössä savukaasuanalysaattoria, jolla polton olosuhteet voisi säätää edes lähelle optimaalisia arvoja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"hyötysuhde reilu 80%"

Naurettavia nämä hyötysuhdehöpinät. Tällaisiin hyötysuhteisiin päästään teollisessa mittakaavassa jatkuvatoimisissa kattiloissa, joissa palamisprosessia säädetään tarkasti.

Kotona tulisijoissa tapahtuvassa panospoltossa on turha havitella tällaisia hyötysuhteita.
        Teoriassa jossain kohtaa polttoa hyötysuhde voi olla 80%, mutta sytytysvaiheen ja sammumisvaiheen aikana tuo hyötysuhde on vain märkä uni.
        Harvalla on kotioloissa käytössä savukaasuanalysaattoria, jolla polton olosuhteet voisi säätää edes lähelle optimaalisia arvoja.

Teollisia kattiloita myös nuohotaan jatkuvatoimisesti. Normaali takkoja ehkä se pakollinen yksi kerta vuoteen. 80% hyötysuhde on aivan huuhaata. 50% lienee lähempänä totuutta.
        Takkavalmistajien laboratorio-oloissa mitatut hyötysuhteet on lähinnä markkinointia varten.

• Anonyymi

"Tässä ei oteta huomioon takan hyötysuhdetta, joka voi olla 50 - 85%."

Siinähän se laskuvirhe sitten tuleekin. Kaiken saa kannattavaksi, kun jättää oleelliset asiat huomioimatta.

• Anonyymi

Jep, automäihet kehuu tekevänsä tiliä, kun auton kulut vain satanen kuussa bensaan ja vaihdossa siitä saa monen tonnin hyvityksen sekä alennuksen uuden auton hinnasta.

Lainakulu on "rahaa, joka menisi muutoinkin".

Sama laulu maalämmön, kattia+varaaja yhdistelmien yms. kanssa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jep, automäihet kehuu tekevänsä tiliä, kun auton kulut vain satanen kuussa bensaan ja vaihdossa siitä saa monen tonnin hyvityksen sekä alennuksen uuden auton hinnasta.

Lainakulu on "rahaa, joka menisi muutoinkin".

Sama laulu maalämmön, kattia varaaja yhdistelmien yms. kanssa.

Ihmisillä on tapana perustella itselleen omat valintansa. Se on tietenkin inhimillinen piirre, mutta saa joskus hieman huvittavia vivahteita.

Takkamiehet kehuvat kuinka heidän takallaan lämmitetään koko 150 neliön talo muutamalla hassulla kuutiolla puita vuodessa. Lämmintä tietenkin on joka huoneessa 25.

Jostain syystä tuo lämmittämiseen käytetty rahamäärää on aina se tunteita aiheuttava.
        Rahaa on pankkitilit täynnä ja päälle muhkea osakesalkku. Leveästi eletään, mutta lämmittäminen ei saa maksaa mitään.

• Anonyymi

Paska hyötysuhde tekis koko hommasta tappiollista.

• Anonyymi

Etelä-Suomessa varmaan pärjää isossakin pytingissä alapalokattilan ja ilmalämpöpumpun avulla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä

IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi
      Maailman menoa
      313
      2818
    2. Mihin sinussa haluan koskea

Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä
      Ikävä
      52
      2614
    3. Kerro nyt jotain

Itsestäsi minkä haluaisit kaivattusi tietävän?
      Ikävä
      120
      1712
    4. On tämä meidän ikäero jo turhan suuri

Kannattaisi tutustua samanikäisiin.
      Ikävä
      118
      1420
    5. Toisen ihmisen sydämellä

leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo
      Ikävä
      146
      1380
    6. Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."

Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1265
    7. PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan

kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki
      Ammattiliitot
      144
      1221
    8. Mitä ajattelet kun

Katsot kaivattuasi silmiin? Mitä näet silmissä?
      Ikävä
      69
      1080
    9. Millaisena luonteena

Pidät kaivattuasi??
      Ikävä
      74
      1079
    10. Olen otettu, mutta turhaan kulta testailet

Sinua minä vaan ❤️
      Ikävä
      70