Kissoista, kirjoista, kielestä

Luen juuri Katja Ketun Erään kissan tutkimuksia.
Kirjailijat ja kissat viihtyvät paljon kimpassa, miksiköhän?

Muuten ( ja tästä saan nyt taas satikutia, tiedän etukäteen, mutta kysyn kuitenkin):
Kettu on todella taitava kirjoittja ja hänen sanavarastonsa on suorastaan päätähuimaavaa: uudissanoja, murteita, arkityyliä, sivistysanoja, käännöslainoja. Sanoilla leikkimistä, itse keksittyjä sanoja, Sanatulvaa, sanallista pyörremyrskyä. Ihan kateeksi käy kaikki tuo runsaus, joustavuus ja rikkaus.

Ai niin sitten se kysymys: haittaako ketään muuta kuin minua Katja Ketun roisi, rivo, estoton etenkin mitä tulee naisen seksuaalisuuteen liittyvä kielenkäyttö?
En ole mikään mahdoton sievistelijä, kutsun mielellään asioita niiden oikealla niemellä enkä kaihda arkaluontoisempiakaan kohtauksia kirjoissa, mutta joskus tuntuu että tietyt naiskirjailijat, kuten Kettu, menevät taisen aivan äärimmäisyyksiin ronskissa kielenkäytössään.

20

213

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Minulle uusi nimi tuo Kettu. Pitääpä ottaa ja hankkia kirja.

• Pitää tilata Katja Ketun kirjoja äänikirjanan.

• @liekko, voin suositella Kätilöä tai Yöperhosta. Tietenkin tätä uusinta, jota olen lukenut nyt noin puolet.

Tai sitten hänen parhaakseen mainittua Rose on poissa.
      "Katja Ketun Rose on poissa on vahvoin ja värikkäin, vaikkakin tummasävyisin, sanallisin pensselinvedoin kerrottu tarina naisesta, joka muuttuu sudeksi, hänen tyttärestään, joka etsii itseään, rakkaudesta, pahuudesta, unohtamisesta ja muistamisesta."
      https://kirsinbookclub.com/kirjat/katja-kettu-rose-on-poissa-suden-ja-rakastamisen-polut/

• Anonyymi

Jos kieli sopii kontekstiin ei kai se haittaa. En ole kirjaa lukenut.
      Enemmän haittaa liian "runsas" teksti, liiallinen yksityiskohtien kuvailu,
      niitten lukeminen kyllästyttää ja tarina hukkuu runsauden alle.

• Anonyymi

Olet kaltaiseni, Ano 14.26, tuossa runsauden vieroksunnassa. Tuntuu kuin kirjailija tahtoisi esitellä osaamistaan sanojen taitajana kun itse tahtoisi vain tietää "mistä on kyse"...)) Tai pitää lukiessaan oman tilansa ja käydä vuoropuhelua kirjailijan kanssa.

Roisi kieli ei minua haittaa jos se se sopii kirjailijan suuhun tai kuten sanot, Ano, sopii kontekstiin.
        Aika Lapissa opetti kai minulle, että siellä "ruma sana sanotaan niinkuin se on" eikä siihen lopulta kiinnittänyt juurikaan huomiota. Täällä "etelässä" on tietysti toisin, enkä itse noita sanoja käyttäisi.
        "Kätilön" olen lukenut ja "Rose on poissa" teki kyllä suuren vaikutuksen ennen muuta sen taustatyön vuoksi, mitä se varmasti kirjailijalta vaati.
        demeter1

• Katja Kettu kirjoittaa väkevää, verevää, maanläheistä, mutta myös hyvin kultivoitunutta kieltä, joka kyllä mielestäni sopii hänen rajuihin ja rujoihinkin aiheisiinsa. Välillä tuntuu, että ylirunsas kieli vyöryy yli, ihan hengästyttää, mutta luenkin tuontyyppisiä kirjoja hitaasti ja tauotellen. Kätilön lukemisesta on jo kauan, mutta mieleen tuli, haluaako Kettu revitellä näillä ronskeilla ilmaisuillaan, varsinkin naisen ja miehen genitaaleille on löytynyt jostain mitä rivoimpia, ruminmpia , toisaalta jopa hellyttäviä lempinimen tapaisia ilmuksia. Ikäänkuin Kettu olisi tehnyt kansatieteellistä sanaston ja seksuaalitapojen tutkimusta ja siitä on tullut melkein itsetarkoitus paikoittain. Katja Kettu on kuitenkin feministi, luulisi sen puolustamiseen löytyvän pehmeämpiäkin ja naista kunnioittavampiakin sanavalintoja. Toisaalta, itsekunnioituksen puutteesta ei ole kyse, vaan enemmänkin raadollisista olosuhteista.

Katja Ketun kirjasta "Rose on poissa" pidin, vaikka ei sekään lukijaansa helpolla päästä eikä kauniilla kielikuvilla helli. Minulle oli erityisen pysäyttävää, miten lähellä historiassa on tämä ojibma-intiaani Rosen, Sudenruusun ja finlanderimiehensä Ettun tyttären Lempin tarina. Vanhat intiaanikulttuurin myytit elävät, mutta tytöt suljetaan sisäoppilaitoksiin, riistetään identiteetti ja muutetaan nimetkin. Tämä on riipaisevaa luettavaa.

Tämä Uusi "kissakirjakin" kuulostaa kiinnostavalta.

• Anonyymi

Sillä viimeisellä Finlandia voittajalla Pajtimilla ( en muista sukunimeä} oli myös kirja jonka nim on Kissani Jugoslavia. Mitä muita kissaromaaneja tiedätte? Näissä kissa on jonkun symboli. Onkohan kirjailijoilla usein kissa lemmikknä?

• Etenkin naiskirjailijoilla näyttää olevan usein kissa tai pari lemmikkeinä. Heti tulee mieleen Katja Ketun lisäksi Leena Lehtolainen, Mari Mörö, Varmasti monta muutakin.
        Kuuluisia ovat myös Hemingwayn kissat hänen kotitalomuseonsa Key Westissä oli täysin kissojen valloittama.

• Olen viimeisen päälle kissaihminen mutta en ole kirjailija.
      Se vaatisi pitkäjännitteisyyttä ja kärsivällisyyttä joka ei ole parhaita puoliani. Tietysti myös lahjakkuutta.
      Minulla on tämä Katja Ketun Kissakirja, en ole vielä alkanut kuuntelemaan.

• Olen nyt loppusuoralla Erään kissan tutkimuksia, ellei Ketun ronski kielenkäyttö ja kiinnostus alapään asioihin häiritse, niin kyllä voin suositella, sen verran hyvin on kirja kirjoitettu ja teksti tempaisee kaikesta huolimatta mukaansa.
        En ole koskaan ollut erityisen kissarakas, koiria minulla on ollut useampaan otteeseen, mutta ole päättänyt että en pidä enää lemmikkejä.

Nyt kuitenkin, jo parin vuoden aikana olen höpissyt miehelle että hoomataan kissa, ne on aika ihania, etenki norjalaiset metsäkissat jotka istuu korvat pystyssä jossain kirjahyllyn päällä ja tarkkailevat sieltä ihmisten elämää. ti ihan vain viirullinen maallaiskissa joka hiipii pihalla ja metsästää hiiriä, mutta ottopoika ullakolla sanoo olevansa allerginen. Tietää häntä, ei ole testattu eikä hänellä koskaa ole ollut kissaa saman katon alla asumassa.

• Mekin olemme koiraihmisiä, viimeiset kaksi saksanpaimenkoiraa urhoollisina, viisaina huolehtivaisina ja leikkisinä perheenjäseninä aina sydämissä, uskon että rajan toisella puolellakin vielä tavataan. Yksi kissakin mukaan mahtui, kunnon viirullinen maatiaisrotuinen katti, joka sai ulkoilla omin päin tontilla, osasi aika hyvin sen rajoja kunnioittaa. Uutta kissaa ei kuitenkaan otettu sen kuoltua, koska esimerkiksi mökillä käydessä se piti jo lähtöä edellisenä iltana sulkea sisälle eikä siitä oikein kunnon venekissaakaan tullut, saariin rantautumiset saivat sen villit vaistot esiin. Koirat taas kulkivat paatilla mukana ja käyttäytyivät kuin koulutetut matruusit, samoin retkiautoiluun ne sopeutuivat. Enää ei ole melkein kymmeneen vuoteen ollut lemmikkiä, en kestäisi enää menetystä ja kyllähän koiranpennun koulutuskin on vaativaa. Koirakaipuuta saa liennytettyä hoitamalla välillä esikoisen perheen Ridgebackiä, aivan ihana koiraherra sekin. Liekon ja Eliaanan kissatarinat ovat hellyttäviä, sujuuhan heiltä kirjoitus kaikin tavoin muutenkin mallikkaasti.

Minulle tuli kissakirjoista mieleen Merete Mazzarellan Aurinkokissan vuosi, jonka kannessa on japanilainen onneatuova maskotti maneki-neko, etutassuaan heiluttava kissa. Näitä hahmoja näkee paljon aasialaisissa ravintoloissa ja kaupoissa, tassun liike on luoksekutsuva. En muista, miten iso rooli tällä maskotilla oli kirjassa, Mazzarella kertoo vuodestaan ennen 70-vuotispäiväänsä. MM on yksi suursuosikkejani, muutaman kerran tavannutkin Tammisaaressa, vilpitön ja syvällinen oman elämänsä ja tuntojensa jakaja, ilman suuria eleitä tai paatosta. Korkeasti koulutettuna, kirjallisuuden professorina ja laajasti maailmaanähneenä hänen sanoillaan on kaikupohjaa, silti hän on kirjoissaan lukijan helposti lähestyttävä, jopa arkinen.Teksti on kaunista, selkeää ja vailla krumeluureja. MM käsittelee tuossa kirjassa paljon ikääntymistä, uutta kypsän iän rakkauttaan , mutta hän tapasi säännöllisesti myös Ruotsissa asunutta entistä aviomiestään, tunteissa on syyllisyyttä tästä hylkäämiestä. Hänessä on mielestäni samaa kuin Eeva Kilvessä, elämän aistillisten puolien kuvaajana ja vanhojenkin ihmisten erottisuudessa, ikääntymisen ja fyysisen rapistumisen riipaisevia tuntoja. Hiljattain luin kirkollisesta lehdestä hänen ajatuksiaan uskonnosta.

Kissa Kirnauskis, Saapasjalkakissa, Fedja-setä, kissa ja koira, Pekka töpöhäntä...voi miten ihastuttavia kissapersoonia olenkaan saanut jo lapsena kirjallisuudessa tavata.

• Anonyymi

Onko kirjailia Tapio Koivukari tosiaan seksuaalirikollinen? Huh huh

• Kettua en ole lukenuet, mutta, roisi kieli ei haittaa, kun se sanotaan niinkuin sitä on kunakin aikana käytetty.
      Kissa-ihminen,kun olen (leijona) kirjoissa löytyy:
      Tietokirja Royal Canin Kissat osa1 ja2
      Kotokissan hoito
      Kissan päivät
      Matka kissan mieleen.
      Sitten mulla on tuo; Mitä on olla eläin, se kertoo monenlaisten eläinten kokemusmaailmasta. Älystä, tunteista oppimisesta jne....
      Mielenkiintoinen kirja yllättävää tietoa täynnä.

• Anonyymi

Trump muuttaa englannin sanakirjan ja yksinkertaistaa kielen

amerikan kielestä poistetaan sana gender ja se korvataan sanalla sex
      sukupuolta tarkoittavana terminä hallinnossa

naisia suojellaan naisiksi tekeytyvistä miehistä jotka tunkeutuvat naisten intiimitiloihin wokettajien toimesta jne

• Aloitin kuunnella "Erään kissan tutkimuksia."
      Kyllä nauratti, kirjassa neuvottiin kaveria intiimissä kanssakäymisessä samoin kun minuakin aikoinaan, vuotta vanhempi tyttökaveri jutteli lähes sanasta sanaan samoin kuin kirjassa.
      Häntä oli valistanut naimisiin mennyt iso-sisko. Oli kertonut että lapsia tehdään sillä tavalla. Meitä oli neljä lasta, kauhistuin että vanhempani olisivat tehneet tuollaista neljä kertaa!
      Minä suutuin sa sanoin että älä valehtele. Että isä ja äitikin olisi tehneet tuollaista.
      Kielenkäyttö oli hänelläkin hyvin suoraviivaista.
      Mutta tuli minulle väärinkäsityksiäkin jotka myöhemmin tajusin.

• Anonyymi

Ihan totta ne asiat olivat lapsena ihmeellisiä . Minäkin sain tietää jo aika nuorena miten lapsia tehdään .
        Opettajani koulussa joka oli minun idooliin alkoi odottamaan lasta , ja minulla oikein inhotti ajatuskin että on mennyt tekemään sellaista miehensä kanssa ja on opettaja .
        Ei kai nyt opettajat sellaisiin hommiin ala
        Mutta ajan kuluessa selvittelin asiaa mielessäni että antaisin anteeksi hänelle kun oli mennyt sellaista tekemää koska sanottiin ettei niitä lapsia muuten saa.
        Vaikka vaivasi kovasti ajatus että oli edes kehdannut .
        lopullisen anteeksi annon sitten annoin kun hän tuli näyttämään vauva a meille luokkalaisille. . Ja vauva oli niin ihana . Silti toivoin ettei menisi enää niihin asioihin mukaan koskaan , että niinkun riitti se yksi kerta .
        Samalla ajatukset siitä että minäkin olen ollut vauva joskus, kuinka äiti oikein kehtasi häpeäisi edes vähän , olin saanut uutta tietoa vauvojen hankkimisesta , sillä paras kaveri oli sanonut että vauvoja saa kyllä ilmankin ettei tartte niin hävettävää asiaa itse tehdä , niitä kuulemma ostetaan jostain kaukaa toisesta maasta
        Päätin etten itse koskaan mene sellaista tekemään kun tulen suureksi ostan ne lapset mistä tykkään . Mutta aikuisuus tuli minullekin; ajakohtaiseksi, ja saimme kolme lasta ihan sillä tavalla kun opettajakin aikoinaan , eikä yhtään hävettänyt, eikä ollut kamalaa mitenkään se tekeminenkään . Niin ne ajatukset vaan muuttuu kun ikää tulee

• Anonyymi

Mutta siis sdp:n puoluesihteerihän on paatti
      polttikissaperheen elävältä ja fbi:n tulkinnassa triadi eläinrääkkäys,tuli,alleenkuseskeluyli 5 vuoden tarkoittaa psyko -mahdollisuutta
      ennen paljastumista

eikö kaikkien kissaihmisten pitäisi reagoida?

kissa koira sika on lähellä kädellisiä tuntemuksillaan

• Anonyymi

Tiedä ketusta.

Ei saa luetuksi nykyisin. Monia syitä, lyhytjännitteneisyys tuskin pienin. Lukulasit ostamatta jne.

Mimmi tuttu otsikoista, niistä huolimatta tuotanto kiinnostais.

Kissoista piti kirjoittamani. Kirjailijalle kissa sopivaa seuraa. Kissat lunkeja tyyppejä. Eivät metelöi, eivät katko ajatusta. Kuitenkin seurallisia, voivat vaikka makoilla jalkoja lämmittämässä. Jos kehräävät, se rauhoittava ääni. Kattelevat rakastuneesti ja näyttävät salaperäistä, se ruokkii mielikuvitusta. Kissat lisäksi sisäsiistejä, ei tarvi kesken töitä lähteä ulos paskottaan.

Ihan sopivia kotieläimiä kirjailijoille, suosio ei ihmetystä niissä piireissä. Eikä muutenkaan.

=DW=

• Anonyymi
      UUSI

Minkähän takia mustaakissaa pidetään epäonnen symbolina? Pitää sylkäistä olan yli, jos näkee mustan kissan..

• UUSI

Kissat ei vaadi omistajaltaan yhtä paljon aikaa ja huomiota kuin koirat. Niistä on kuitenkin seuraa ja ne lämmittää polvia jos ottaa syliin ja niitä voi silitellä ja paapoa, kissa hyrrää ja serotoniinit alkaa juoksemaan.
      Tosiaan, monilla kirjailijoilla on näköjään kissoja lemmikkeinä.

Tämä Ketun mussa kissa on kirjan toinen päähenkilö ja kertoja. Kirkkauden päätomiston tarkkailija ja tutkija.
      Musta kissa on vanhastaan sielunvihollisen (paholaisen) ruumiillistuma ja noitien paras kaveri.
      Rasismia?
      Rantukissa taas hyödyllinen mummojen pihoilla hiiriä ja myyriä jahtaamassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      35
      7031
    2. JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!

Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t
      Kiuruvesi
      25
      6077
    3. Nolointa ikinä miehelle

On ghostata nainen jonka kanssa on ollut ystävä tai ollu orastavaa tapailua pidemmän aikaa. Osoittaa sellaista moukkamai
      Ikävä
      100
      3205
    4. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      556
      2948
    5. V*ttuu että mä haluan sua

Jos jotain ihmistä voi kunnolla haluta, niin hän on se. Voi Luoja auta jo! Joku jeesus hjelppa mej!
      Ikävä
      60
      2797
    6. Mikä sinua eniten

Huolestuttaa tässä tilanteessa?
      Ikävä
      57
      2373
    7. Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä

Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳
      Ikävä
      34
      2236
    8. Katsoitko mua yhtään

Kun nähtiin 🥺.
      Ikävä
      33
      2104
    9. Sattuma ja muutama väärinkäsitys

vaikuttivat siihen millaiseksi tämä kaikki muodostui. Pienet aikanaan huomaamattomat käänteet. Seuraava näytös on jo tul
      Ikävä
      32
      1873
    10. Ei ois kyllä kivaa

Jos miestä ei kiinnostais ollenkaan minun seura. Aina huitelis ties missä tai olis omassa seurassaan. Kaikki muu ois kiv
      Ikävä
      7
      1441
    Aihe