Kissoista, kirjoista, kielestä

Luen juuri Katja Ketun Erään kissan tutkimuksia.
Kirjailijat ja kissat viihtyvät paljon kimpassa, miksiköhän?

Muuten ( ja tästä saan nyt taas satikutia, tiedän etukäteen, mutta kysyn kuitenkin):
Kettu on todella taitava kirjoittja ja hänen sanavarastonsa on suorastaan päätähuimaavaa: uudissanoja, murteita, arkityyliä, sivistysanoja, käännöslainoja. Sanoilla leikkimistä, itse keksittyjä sanoja, Sanatulvaa, sanallista pyörremyrskyä. Ihan kateeksi käy kaikki tuo runsaus, joustavuus ja rikkaus.

Ai niin sitten se kysymys: haittaako ketään muuta kuin minua Katja Ketun roisi, rivo, estoton etenkin mitä tulee naisen seksuaalisuuteen liittyvä kielenkäyttö?
En ole mikään mahdoton sievistelijä, kutsun mielellään asioita niiden oikealla niemellä enkä kaihda arkaluontoisempiakaan kohtauksia kirjoissa, mutta joskus tuntuu että tietyt naiskirjailijat, kuten Kettu, menevät taisen aivan äärimmäisyyksiin ronskissa kielenkäytössään.

38

518

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Minulle uusi nimi tuo Kettu. Pitääpä ottaa ja hankkia kirja.

• Pitää tilata Katja Ketun kirjoja äänikirjanan.

• @liekko, voin suositella Kätilöä tai Yöperhosta. Tietenkin tätä uusinta, jota olen lukenut nyt noin puolet.

Tai sitten hänen parhaakseen mainittua Rose on poissa.
      "Katja Ketun Rose on poissa on vahvoin ja värikkäin, vaikkakin tummasävyisin, sanallisin pensselinvedoin kerrottu tarina naisesta, joka muuttuu sudeksi, hänen tyttärestään, joka etsii itseään, rakkaudesta, pahuudesta, unohtamisesta ja muistamisesta."
      https://kirsinbookclub.com/kirjat/katja-kettu-rose-on-poissa-suden-ja-rakastamisen-polut/

• Anonyymi

Jos kieli sopii kontekstiin ei kai se haittaa. En ole kirjaa lukenut.
      Enemmän haittaa liian "runsas" teksti, liiallinen yksityiskohtien kuvailu,
      niitten lukeminen kyllästyttää ja tarina hukkuu runsauden alle.

• Anonyymi

Olet kaltaiseni, Ano 14.26, tuossa runsauden vieroksunnassa. Tuntuu kuin kirjailija tahtoisi esitellä osaamistaan sanojen taitajana kun itse tahtoisi vain tietää "mistä on kyse"...)) Tai pitää lukiessaan oman tilansa ja käydä vuoropuhelua kirjailijan kanssa.

Roisi kieli ei minua haittaa jos se se sopii kirjailijan suuhun tai kuten sanot, Ano, sopii kontekstiin.
        Aika Lapissa opetti kai minulle, että siellä "ruma sana sanotaan niinkuin se on" eikä siihen lopulta kiinnittänyt juurikaan huomiota. Täällä "etelässä" on tietysti toisin, enkä itse noita sanoja käyttäisi.
        "Kätilön" olen lukenut ja "Rose on poissa" teki kyllä suuren vaikutuksen ennen muuta sen taustatyön vuoksi, mitä se varmasti kirjailijalta vaati.
        demeter1

• Katja Kettu kirjoittaa väkevää, verevää, maanläheistä, mutta myös hyvin kultivoitunutta kieltä, joka kyllä mielestäni sopii hänen rajuihin ja rujoihinkin aiheisiinsa. Välillä tuntuu, että ylirunsas kieli vyöryy yli, ihan hengästyttää, mutta luenkin tuontyyppisiä kirjoja hitaasti ja tauotellen. Kätilön lukemisesta on jo kauan, mutta mieleen tuli, haluaako Kettu revitellä näillä ronskeilla ilmaisuillaan, varsinkin naisen ja miehen genitaaleille on löytynyt jostain mitä rivoimpia, ruminmpia , toisaalta jopa hellyttäviä lempinimen tapaisia ilmuksia. Ikäänkuin Kettu olisi tehnyt kansatieteellistä sanaston ja seksuaalitapojen tutkimusta ja siitä on tullut melkein itsetarkoitus paikoittain. Katja Kettu on kuitenkin feministi, luulisi sen puolustamiseen löytyvän pehmeämpiäkin ja naista kunnioittavampiakin sanavalintoja. Toisaalta, itsekunnioituksen puutteesta ei ole kyse, vaan enemmänkin raadollisista olosuhteista.

Katja Ketun kirjasta "Rose on poissa" pidin, vaikka ei sekään lukijaansa helpolla päästä eikä kauniilla kielikuvilla helli. Minulle oli erityisen pysäyttävää, miten lähellä historiassa on tämä ojibma-intiaani Rosen, Sudenruusun ja finlanderimiehensä Ettun tyttären Lempin tarina. Vanhat intiaanikulttuurin myytit elävät, mutta tytöt suljetaan sisäoppilaitoksiin, riistetään identiteetti ja muutetaan nimetkin. Tämä on riipaisevaa luettavaa.

Tämä Uusi "kissakirjakin" kuulostaa kiinnostavalta.

• Anonyymi

Sillä viimeisellä Finlandia voittajalla Pajtimilla ( en muista sukunimeä} oli myös kirja jonka nim on Kissani Jugoslavia. Mitä muita kissaromaaneja tiedätte? Näissä kissa on jonkun symboli. Onkohan kirjailijoilla usein kissa lemmikknä?

• Etenkin naiskirjailijoilla näyttää olevan usein kissa tai pari lemmikkeinä. Heti tulee mieleen Katja Ketun lisäksi Leena Lehtolainen, Mari Mörö, Varmasti monta muutakin.
        Kuuluisia ovat myös Hemingwayn kissat hänen kotitalomuseonsa Key Westissä oli täysin kissojen valloittama.

• Paloma.se01 kirjoitti:

Etenkin naiskirjailijoilla näyttää olevan usein kissa tai pari lemmikkeinä. Heti tulee mieleen Katja Ketun lisäksi Leena Lehtolainen, Mari Mörö, Varmasti monta muutakin.
        Kuuluisia ovat myös Hemingwayn kissat hänen kotitalomuseonsa Key Westissä oli täysin kissojen valloittama.

Ernest Hemingwayn kissat ovat potkaisseet tyhjää jo kymmeniä vuosia sitten.
        Nämä isotassuiset kuusivarpaiset, jotka siellä pyörivät, ovat vain hänen kissansa jälkeläisiä.

• Olen viimeisen päälle kissaihminen mutta en ole kirjailija.
      Se vaatisi pitkäjännitteisyyttä ja kärsivällisyyttä joka ei ole parhaita puoliani. Tietysti myös lahjakkuutta.
      Minulla on tämä Katja Ketun Kissakirja, en ole vielä alkanut kuuntelemaan.

• Olen nyt loppusuoralla Erään kissan tutkimuksia, ellei Ketun ronski kielenkäyttö ja kiinnostus alapään asioihin häiritse, niin kyllä voin suositella, sen verran hyvin on kirja kirjoitettu ja teksti tempaisee kaikesta huolimatta mukaansa.
        En ole koskaan ollut erityisen kissarakas, koiria minulla on ollut useampaan otteeseen, mutta ole päättänyt että en pidä enää lemmikkejä.

Nyt kuitenkin, jo parin vuoden aikana olen höpissyt miehelle että hoomataan kissa, ne on aika ihania, etenki norjalaiset metsäkissat jotka istuu korvat pystyssä jossain kirjahyllyn päällä ja tarkkailevat sieltä ihmisten elämää. ti ihan vain viirullinen maallaiskissa joka hiipii pihalla ja metsästää hiiriä, mutta ottopoika ullakolla sanoo olevansa allerginen. Tietää häntä, ei ole testattu eikä hänellä koskaa ole ollut kissaa saman katon alla asumassa.

• Mekin olemme koiraihmisiä, viimeiset kaksi saksanpaimenkoiraa urhoollisina, viisaina huolehtivaisina ja leikkisinä perheenjäseninä aina sydämissä, uskon että rajan toisella puolellakin vielä tavataan. Yksi kissakin mukaan mahtui, kunnon viirullinen maatiaisrotuinen katti, joka sai ulkoilla omin päin tontilla, osasi aika hyvin sen rajoja kunnioittaa. Uutta kissaa ei kuitenkaan otettu sen kuoltua, koska esimerkiksi mökillä käydessä se piti jo lähtöä edellisenä iltana sulkea sisälle eikä siitä oikein kunnon venekissaakaan tullut, saariin rantautumiset saivat sen villit vaistot esiin. Koirat taas kulkivat paatilla mukana ja käyttäytyivät kuin koulutetut matruusit, samoin retkiautoiluun ne sopeutuivat. Enää ei ole melkein kymmeneen vuoteen ollut lemmikkiä, en kestäisi enää menetystä ja kyllähän koiranpennun koulutuskin on vaativaa. Koirakaipuuta saa liennytettyä hoitamalla välillä esikoisen perheen Ridgebackiä, aivan ihana koiraherra sekin. Liekon ja Eliaanan kissatarinat ovat hellyttäviä, sujuuhan heiltä kirjoitus kaikin tavoin muutenkin mallikkaasti.

Minulle tuli kissakirjoista mieleen Merete Mazzarellan Aurinkokissan vuosi, jonka kannessa on japanilainen onneatuova maskotti maneki-neko, etutassuaan heiluttava kissa. Näitä hahmoja näkee paljon aasialaisissa ravintoloissa ja kaupoissa, tassun liike on luoksekutsuva. En muista, miten iso rooli tällä maskotilla oli kirjassa, Mazzarella kertoo vuodestaan ennen 70-vuotispäiväänsä. MM on yksi suursuosikkejani, muutaman kerran tavannutkin Tammisaaressa, vilpitön ja syvällinen oman elämänsä ja tuntojensa jakaja, ilman suuria eleitä tai paatosta. Korkeasti koulutettuna, kirjallisuuden professorina ja laajasti maailmaanähneenä hänen sanoillaan on kaikupohjaa, silti hän on kirjoissaan lukijan helposti lähestyttävä, jopa arkinen.Teksti on kaunista, selkeää ja vailla krumeluureja. MM käsittelee tuossa kirjassa paljon ikääntymistä, uutta kypsän iän rakkauttaan , mutta hän tapasi säännöllisesti myös Ruotsissa asunutta entistä aviomiestään, tunteissa on syyllisyyttä tästä hylkäämiestä. Hänessä on mielestäni samaa kuin Eeva Kilvessä, elämän aistillisten puolien kuvaajana ja vanhojenkin ihmisten erottisuudessa, ikääntymisen ja fyysisen rapistumisen riipaisevia tuntoja. Hiljattain luin kirkollisesta lehdestä hänen ajatuksiaan uskonnosta.

Kissa Kirnauskis, Saapasjalkakissa, Fedja-setä, kissa ja koira, Pekka töpöhäntä...voi miten ihastuttavia kissapersoonia olenkaan saanut jo lapsena kirjallisuudessa tavata.

• Anonyymi

Onko kirjailia Tapio Koivukari tosiaan seksuaalirikollinen? Huh huh

• Kettua en ole lukenuet, mutta, roisi kieli ei haittaa, kun se sanotaan niinkuin sitä on kunakin aikana käytetty.
      Kissa-ihminen,kun olen (leijona) kirjoissa löytyy:
      Tietokirja Royal Canin Kissat osa1 ja2
      Kotokissan hoito
      Kissan päivät
      Matka kissan mieleen.
      Sitten mulla on tuo; Mitä on olla eläin, se kertoo monenlaisten eläinten kokemusmaailmasta. Älystä, tunteista oppimisesta jne....
      Mielenkiintoinen kirja yllättävää tietoa täynnä.

• Anonyymi

Trump muuttaa englannin sanakirjan ja yksinkertaistaa kielen

amerikan kielestä poistetaan sana gender ja se korvataan sanalla sex
      sukupuolta tarkoittavana terminä hallinnossa

naisia suojellaan naisiksi tekeytyvistä miehistä jotka tunkeutuvat naisten intiimitiloihin wokettajien toimesta jne

• Aloitin kuunnella "Erään kissan tutkimuksia."
      Kyllä nauratti, kirjassa neuvottiin kaveria intiimissä kanssakäymisessä samoin kun minuakin aikoinaan, vuotta vanhempi tyttökaveri jutteli lähes sanasta sanaan samoin kuin kirjassa.
      Häntä oli valistanut naimisiin mennyt iso-sisko. Oli kertonut että lapsia tehdään sillä tavalla. Meitä oli neljä lasta, kauhistuin että vanhempani olisivat tehneet tuollaista neljä kertaa!
      Minä suutuin sa sanoin että älä valehtele. Että isä ja äitikin olisi tehneet tuollaista.
      Kielenkäyttö oli hänelläkin hyvin suoraviivaista.
      Mutta tuli minulle väärinkäsityksiäkin jotka myöhemmin tajusin.

• Anonyymi

Ihan totta ne asiat olivat lapsena ihmeellisiä . Minäkin sain tietää jo aika nuorena miten lapsia tehdään .
        Opettajani koulussa joka oli minun idooliin alkoi odottamaan lasta , ja minulla oikein inhotti ajatuskin että on mennyt tekemään sellaista miehensä kanssa ja on opettaja .
        Ei kai nyt opettajat sellaisiin hommiin ala
        Mutta ajan kuluessa selvittelin asiaa mielessäni että antaisin anteeksi hänelle kun oli mennyt sellaista tekemää koska sanottiin ettei niitä lapsia muuten saa.
        Vaikka vaivasi kovasti ajatus että oli edes kehdannut .
        lopullisen anteeksi annon sitten annoin kun hän tuli näyttämään vauva a meille luokkalaisille. . Ja vauva oli niin ihana . Silti toivoin ettei menisi enää niihin asioihin mukaan koskaan , että niinkun riitti se yksi kerta .
        Samalla ajatukset siitä että minäkin olen ollut vauva joskus, kuinka äiti oikein kehtasi häpeäisi edes vähän , olin saanut uutta tietoa vauvojen hankkimisesta , sillä paras kaveri oli sanonut että vauvoja saa kyllä ilmankin ettei tartte niin hävettävää asiaa itse tehdä , niitä kuulemma ostetaan jostain kaukaa toisesta maasta
        Päätin etten itse koskaan mene sellaista tekemään kun tulen suureksi ostan ne lapset mistä tykkään . Mutta aikuisuus tuli minullekin; ajakohtaiseksi, ja saimme kolme lasta ihan sillä tavalla kun opettajakin aikoinaan , eikä yhtään hävettänyt, eikä ollut kamalaa mitenkään se tekeminenkään . Niin ne ajatukset vaan muuttuu kun ikää tulee

• Anonyymi

Mutta siis sdp:n puoluesihteerihän on paatti
      polttikissaperheen elävältä ja fbi:n tulkinnassa triadi eläinrääkkäys,tuli,alleenkuseskeluyli 5 vuoden tarkoittaa psyko -mahdollisuutta
      ennen paljastumista

eikö kaikkien kissaihmisten pitäisi reagoida?

kissa koira sika on lähellä kädellisiä tuntemuksillaan

• Anonyymi

Tiedä ketusta.

Ei saa luetuksi nykyisin. Monia syitä, lyhytjännitteneisyys tuskin pienin. Lukulasit ostamatta jne.

Mimmi tuttu otsikoista, niistä huolimatta tuotanto kiinnostais.

Kissoista piti kirjoittamani. Kirjailijalle kissa sopivaa seuraa. Kissat lunkeja tyyppejä. Eivät metelöi, eivät katko ajatusta. Kuitenkin seurallisia, voivat vaikka makoilla jalkoja lämmittämässä. Jos kehräävät, se rauhoittava ääni. Kattelevat rakastuneesti ja näyttävät salaperäistä, se ruokkii mielikuvitusta. Kissat lisäksi sisäsiistejä, ei tarvi kesken töitä lähteä ulos paskottaan.

Ihan sopivia kotieläimiä kirjailijoille, suosio ei ihmetystä niissä piireissä. Eikä muutenkaan.

=DW=

• Anonyymi

Minkähän takia mustaakissaa pidetään epäonnen symbolina? Pitää sylkäistä olan yli, jos näkee mustan kissan..

• Faaraoiden aikaan egyptissä kissa oli pyhä eläin.
        Egyttissä kissan taposta sai kuoleman tuomion.
        500-luvulla ekr, persialaiset valloittivat Egyptin rajalla sijainneen Pelusiumin kaupungin, koska Persin kuningas keksi antaa jokaiselle 600 sotilaalleen kissan.
        Ne sidottiin elävän sotilaiden kilpiin. Yksikään egyptiläinen ei uskaltanut hyökätä, koska pelkäsivät tappavansa kissan.
        Siten Pelusiumin kaupunki valloitettiin. (Näin kertoo kirja nimeltä ´´Kissan päivät´´

Kissa oli hyvin arvostettu, koska se piti kurissa maatilojen hiiri- ja rottakannat.
        Kun sitten kristinusko levisi eurooppaan, noitia ja vääräuskoisia alettiin vainota.
        Kissa oli itsenäinen kulkija, eikä sitä ymmärretty, se yhdistettiin noituuteen ja niin sitä alettiin vainota.
        Raamatussakaan ei kissaa mainittu, niinpä niitäruvettiin hävittämään, varsinkin mustat kissat olivat vainon kohteena.
        Muistatte varmaan, kuinka piirrettiin pääsiäisnoita lentämässä luudalla, luudan varrella oli kahvipannu ja musta kissa.
        No sitten se hiiri-ja rottaongelma levisi käsiin. Nehän oli ruttojen levityksen väli-isäntiä.

Ei muissa uskonnoissa kissoja vainottu. Kerrotaan Profeetta Muhammedillakin olleen kissa.

• Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

Faaraoiden aikaan egyptissä kissa oli pyhä eläin.
        Egyttissä kissan taposta sai kuoleman tuomion.
        500-luvulla ekr, persialaiset valloittivat Egyptin rajalla sijainneen Pelusiumin kaupungin, koska Persin kuningas keksi antaa jokaiselle 600 sotilaalleen kissan.
        Ne sidottiin elävän sotilaiden kilpiin. Yksikään egyptiläinen ei uskaltanut hyökätä, koska pelkäsivät tappavansa kissan.
        Siten Pelusiumin kaupunki valloitettiin. (Näin kertoo kirja nimeltä ´´Kissan päivät´´

Kissa oli hyvin arvostettu, koska se piti kurissa maatilojen hiiri- ja rottakannat.
        Kun sitten kristinusko levisi eurooppaan, noitia ja vääräuskoisia alettiin vainota.
        Kissa oli itsenäinen kulkija, eikä sitä ymmärretty, se yhdistettiin noituuteen ja niin sitä alettiin vainota.
        Raamatussakaan ei kissaa mainittu, niinpä niitäruvettiin hävittämään, varsinkin mustat kissat olivat vainon kohteena.
        Muistatte varmaan, kuinka piirrettiin pääsiäisnoita lentämässä luudalla, luudan varrella oli kahvipannu ja musta kissa.
        No sitten se hiiri-ja rottaongelma levisi käsiin. Nehän oli ruttojen levityksen väli-isäntiä.

Ei muissa uskonnoissa kissoja vainottu. Kerrotaan Profeetta Muhammedillakin olleen kissa.

Kyllähän niitä nykypäivänä tavallaan vainotaan, koska niitä täytyy pitää kiinni ja hiiri ja rotta ongelmahan on alkamassa levitä käsiin. Eli kiitos tästä asiasta päättäneille, ehkä meille tulee rutto takaisin tai joku lapsi pistää suuhunsa jostain rotanmyrkkyä ainakin, ei nyt ehkä ihan hiekkalaatikolta, mutta jostain muusta nurkasta. Sitäpaitsi myös luonnoneläimet niitä hiekkalaatikoita siltikin käyttää oivana vessanaan.

• Kissat ei vaadi omistajaltaan yhtä paljon aikaa ja huomiota kuin koirat. Niistä on kuitenkin seuraa ja ne lämmittää polvia jos ottaa syliin ja niitä voi silitellä ja paapoa, kissa hyrrää ja serotoniinit alkaa juoksemaan.
      Tosiaan, monilla kirjailijoilla on näköjään kissoja lemmikkeinä.

Tämä Ketun mussa kissa on kirjan toinen päähenkilö ja kertoja. Kirkkauden päätomiston tarkkailija ja tutkija.
      Musta kissa on vanhastaan sielunvihollisen (paholaisen) ruumiillistuma ja noitien paras kaveri.
      Rasismia?
      Rantukissa taas hyödyllinen mummojen pihoilla hiiriä ja myyriä jahtaamassa.

• Anonyymi

Min ullakin on kissxa olenko kirjailija?
        suosiota kalastelevat kirjoittavat korosten omaa itseään.
        Esillä, mutta ei etusivuille riittävä.!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Min ullakin on kissxa olenko kirjailija?
        suosiota kalastelevat kirjoittavat korosten omaa itseään.
        Esillä, mutta ei etusivuille riittävä.!

Ei kaikki, joilla on kissa ole kirjailijoita, mutta kaikilla kissoilla on kirjailija?
        Isälläni oli joku tosi seksistinen ja törkeä ilmaisu kampaajista ja huonomaineisista naisista....

• """Tosiaan, monilla kirjailijoilla on näköjään kissoja lemmikkeinä."""

Ehdottomasti sinun sitten pitää hankkia kissa vaikka et niistä tykkäisikään, sillä eihän sinua muuten kukaan pidä oikeana kirjailijana, kun sinulla ei ole kissaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei kaikki, joilla on kissa ole kirjailijoita, mutta kaikilla kissoilla on kirjailija?
        Isälläni oli joku tosi seksistinen ja törkeä ilmaisu kampaajista ja huonomaineisista naisista....

Niin minullakin, en ole kampaaja, enkä ole sahalla töissä, mutta olen Kirjailija, ihan totta!
        Kissa ei ole sen takia, että paloma on sanonut kirjailijoilla olevan kissa.
        Minä rakastan kissaani ja se minua, eikä se ole lukenut yhtään kirjaa, en tiedä osaisko, aina istuu sylissäni kun vanhalla kirjoituskoneellani kirjoitan. Kehrää tässä minulle uusia virkkeitä vanhojen jatkoksi.

• Anonyymi kirjoitti:

Niin minullakin, en ole kampaaja, enkä ole sahalla töissä, mutta olen Kirjailija, ihan totta!
        Kissa ei ole sen takia, että paloma on sanonut kirjailijoilla olevan kissa.
        Minä rakastan kissaani ja se minua, eikä se ole lukenut yhtään kirjaa, en tiedä osaisko, aina istuu sylissäni kun vanhalla kirjoituskoneellani kirjoitan. Kehrää tässä minulle uusia virkkeitä vanhojen jatkoksi.

Onko kirjailijoilla kissa vai kissoilla oma kirjailijansa, ah, siinäpä vasta dilemma. Olisiko se kuitenkin niin että irjailijan ja kissan välille muodostuu ajanmittaan molemminpuoleinen lämmin riippuvuus: kissa tarvitsee ruokkijan ja kirjailija jonkun jota silittää, kun näppäimet ei kehrää eikä niistä säteile lämpöä. Kissan katse on intensiivinen ja samalla mysteerinen, vaikka minä luulenkin, että se ajatukset liikkuvat hyvinkin käytännön asioissa: myyränveressä, rottien kulkureiteissä, ruokakupin seuraavassa täyttöajassa. Kissa on kesytetty petoeläin ja sillä on pedon vaistot; kissoilla ei ole laumaa ja eikä johtajaa: emäntä on ruokkija ja kissan palveluksessa.

• Anonyymi

Seuraan kyllä yhtä kissakirja sarjaa, se on höpönhöpöä, mutta siitä puuttuvat makukamari hommat. Kirjan kissan valitsema omistaja on eläkkeelle jäänyt poliisi ja sitten yhdessä ratkovat murhia. Niin ja kissa siis puhuu, Shearer L. T. Kukaan ei tiedä onko joku muu kirjailija, koska kirjoittaa valenimellä. Tänä vuonna ilmestyy kolmas osa ja olen varannut sen kirjastosta.

Olen jostain ilmaiseksi löytänyt muutaman harleqin romaanin ja aina kun niissä tulee makukammarijuttuja, niin kyllästyn ja luen niitä kohtia tauottaen useaan kertaan,ne jotenkin katkaisee vähäisenkin tarinan, mutta urheasti luen silloin, kun en parempaa löydä. Kirjastoon mennessä laitan näitä ilmaisia kirjoja hyllyyn.

Koska en kauheasti tykkää nykykirjoista, niin aloin lukemaan Agatha Christietä järjestyksessä, mutta kirjastossa niitä on jo niin vähän,että nyt luen epäjärjestyksessä. Tykkään, kun niissä ei ole makuhuonekohtauksia ja esim Herkule Poirot ei vehtaa naisten kanssa, vaan niillä on omat ihmissuhteensa joissa sitten saattaa jotakin tapahtua, yleensä kyllä jotain perheriitoja yms. Jos muistan oikein niin kirjailija on maailman eniten myyty ja niitä on nyt luettu 100 vuotta. Ei joka kirjassa, mutta välillä alkusivuilla on lueteltu kirjan henkilöt, niin pysyy tavallaan tarinassa mukana ja voi tarkistaa, ketä se oli joka nyt jotain tekee.

Tykkään niistä alueiden kartoistakin jos jossain kirjoissa niitä on ja selailen saadakseni kokonaiskuvan alueesta.

• Anonyymi

Paatti usein harjoittelee erääkkäyksellä psyko.
      Hymynaamatap pajaiso korsto mieheksi otti tyttärensä Melissan tuomia kulkukissapentu ja pyöritteli niitähännästä ennen kuin iskikiveen. Vuosia myöhemmin tuomittiin 8naismurhasta ja tunnusti mm. Melissalle että oikea luku pitäisi olla163
      https://www.amazon.com/Happy-Face-Murderer-Serial-Jesperson/dp/1530140978

• Anonyymi

Pysy sinä tässä ketjussa ja jätä tuo Nojatuoli rauhaan ohjeinesi.

• Anonyymi

Minkälaisia kirjoja kirjoittaa Petri Tamminen ? Hän on kehuttu kirjalijana.

• Anonyymi

Petri Tamminen (s.1966) on tiukan lauseen ja lakonisen huumorin mestari.
        Tammisen tuotantoa on käännetty englanniksi, ruotsiksi, saksaksi, tanskaksi, sloveniaksi, latviaksi ja tsekiksi.

• Anonyymi

Minkäalaisia kirjoja kirjoittaa Fernando Pessoa ?

• Anonyymi

Fernando Pessoa on yksi kaikkien aikojen suurimmista runoilijoista. Hän syntyi Portugalissa ja eli 1800-luvun lopun ja 1900-luvun alun välillä. Joidenkin ihmisten mielestä hän on yksi arvoituksellisimmista kirjallisuuden hahmoista. Toisten mielestä hän taas on taikuri, joka sukelsi ihmissielun syvyyksiin ja jätti älykkyyden ja viisauden versoja perintönään.

• Anonyymi

Miäkälaisia kirjoja kirjoittaa Matt Haig ?
      Entä Jonathan Franzen tai Markus Nummi ?
      Arvostettuja hekin.
      Mitä kirjaa näiltä kaikilta suosittelisitte ?

• Anonyymi

Sateenharmaa kissanainen, kolmen pienen lapsensa yksinhuoltaja ja hyvä ystäväni tuli taas juttelemaan kanssani. Kertoi että haluaisi jälleen muuttaa lastensa kanssa uuteen paikkaan asumaan.
      Hän muutti jo kerran alkuperäisestä kodistaan toisaalle ja muutto sujui tuolloin mutkitta ja sen suuremmitta ongelmia. Harmiksemme käytössämme ei ollut kolmeosille tarkoitettuja rattaita eikä muitakaan kurpitsavaunuja joilla muutosta olisi selvinnyt helpommin. Yksitellen joutui yksinhuoltajaäiti hammasrattaillaan lapsensa viemään uuteen kotiin. Nyt tällä kertaa hän sitten halusi muuttaa ylevämmille seuduille, olisi kuulemma paremmat näköalatkin. Keskustelimme asiasta ja kerroin mielipiteenäni että muutto olisi jyrkän ylämäen takia hankalaa ja on talvikin. Toiseksi sanoin hänelle että en haluaisi alkaa miksikään uuninpankko kirjailijaksi.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      60
      5707
    2. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      103
      4849
    3. Helena Koivu on äiti

Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      391
      2876
    4. Ovatko naiset lopettaneet sen vähäisenkin vaivannäön Tinderissa?

Meinaan vaan profiileja selatessa nykyään valtaosalla ei ole minkäänlaista kirjoitettua tekstiä siellä. Juuri ja juuri s
      Nettideittailu
      93
      1368
    5. Suomi vietiin Natoon väärin perustein. Viides artikla on hölynpölyä. Yksin jäämme.

Kuka vielä uskoo, että viides artikla takaa Suomelle avun, jos Suomeen hyökätään. Liikuttavasti täällä on uskottu ja ved
      Maailman menoa
      340
      1119
    6. Et ilmeisesti aio enää ikinä olla tekemisissä

Että näinkö se menee
      Ikävä
      65
      951
    7. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      29
      938
    8. Sydämeni on sinun luona

Koko ajan. Oli ympärilläni ketä oli niin sinä olet vain ajatuksissa ja tunteissa. En halua muiden kosketusta kuin sinun
      Ikävä
      46
      876
    9. Trump ja Venäjä

Huomasitteko muuten... Käytännössä ainoat valtiot, joille Trump EI eilen asettanut typeriä tariffejaan, olivat Venäjä ja
      Maailman menoa
      108
      856
    10. Jatkuva stressitila

On sinun vuoksesi kun en tiedä missä mennään mutta tunteeni tiedän ainoastaan
      Ikävä
      52
      839
    Aihe