Olen nyt kuunnellut Sonnisen pianokonserttoa eri aatoksissa kuin Tajusta, jolloin kuuntelin vain muutaman tahdin verran ja ollut haltioitunut ja innoissani teoksen inspiroituneesta musiikillisesta ilmeestä ja hehkuvan intomielisestä paatoksesta, teoksen osoittautuessa mainioksi lisäksi suomalaiseen konserttokirjallisuuteen muotoarkkitehtuuriltaan sinfonisesti ajateltuna teoksena, jossa toisin kuin vaikka levytetyssä Joseph Marxin kevyttä ravintolamusisointia muistuttavassa pianokonsertossa Romanttinen, on avausosassa draaman kaari.
Energinen alku loisteliaine ja kuin taivaita tavoittelevine huipennuksineen seestyy diminuendon myötä ihanaksi suvannoksi, ikään kuin sankarillisen taiston tauottua hetkeksi rauhan lauluksi. Musiikki saa pianon jäljittelevän kontrapunktin myötä kontemplatiivisen sävyn, jossa se tuntuu pohtivan syntyjä syviä ja josta säveltäjä alkaa rakentaa johdonmukaista ja vähitellen upeasti kohoavaa huipennusta osan loppuun ja välillä soolosellokin virittää ihanan unelmoivan melodian, kunnes alun sankarilliset aiheet palaavat lopussa. Osa on ehyt ja yhtenäinen, toisin kuin tunnetussa Tchaikovskyn b molli pianokonsertossa, jossa eri jaksot on kuin liimattu toisiinsa välikkein.
Uutena digitaalisesti stereoäänitettynä levytyksenä, jossa orkesteri soi edessä muhkeammin, sen sijaan että, että jää hieman pianoon nähden taka-alalle ja kuuluu vaisusti, saattaisi teos olla vielä upeampi elämys
Hitaassa osassa piano virittää laajakaarisen ja koskettavan kauniin haikean melodian, jollaista ei kyllä säveltäjästä olisi uskonut.
Finalessa säveltäjä on sijoittanut soolokadenssin jo jonnekin osan puoliväliin, kun se yleensä sijoittuu osan loppuun ennen orkesteriaiheiden kertautumista osan päätöksessä.
Sonniselle itselleen jossakin vaiheessa piano-ja viulukonsertto olivat eräiden muiden teosten ohella merkityksellisiä sävellyksiä.
Yhdysvalloissa ja Edinburghissa esitettiin hänen balettinsa Ruususolmu, josta karjalaiset tanssit orkesterisävellyksenä ovat peräisin. Kritiikin mukaan eritoten musiikki kuuluu Ruususolmun ansioihin.
Taivahan takoja esitettiin saksassa ja Yhdysvalloissa. Wikipediassa on vain pieni osa hänen laajasta tuotannostaan.
Sonninen kertoo Suomen säveltäjiä kirjassa kiinnostavasti luomistyöstään, joka eräiltä osin vastaa ihmeen hyvin Schopenhauerin tarkkanäköisiä ja oivallisia huomioita neroudesta ja siitä kuinka nero luovaa työtä tehdessään ja kaikki hengen voimansa yhteen pisteen suunnatessaan, unohtaa kaiken muun, joka katoaa hänen tajunnastaan.
Sonninen kirjoittaa, että luovaa työtä tehdessään kaikki muu on toissijaista ja inspis hänellä toimii parhaiten sävellyskausina ja hän säveltää yleisimmin öisin.
Ensi kertaa kirjastossa pintapuolisesti sonnisen mainittuun teokseen tutustuttuani, en ehkä huonosta äänenlaadusta johtuen kyennyt vielä aistimaan siinä sitä kiihdyttävää sielun dramatiikkaa, jota sen avausosassakin on paljon ja luulin sitä valjuksi rutiinituotteeksi, vaikka musiikista kuvastuu monenlaiset erilaiset tunnetilat sen liikkuessa affektien koko asteikolla, taistelun kiihkeydestä ja intohimosta hiljaiseen rukoukseen, unelmoivuudesta toiveikkuuteen ja sankarillisuuteen.
Sonnisen teos kuuluu selvästi klassisromanttiseen traditioon, vaikka on ilmeeltään persoonallinen teos, ja paljon kiihkeämmin julistava sävelkieleltään kuin Bartokin konsertot, joista nro 3, jossa säveltäjä on mestarillisimmillaan, perustunee aiheiltaan unkarilaiseen kansanmusiikkiin.
Sonnisen pianokonsertto on hieno teos
1
111
Vastaukset
- Anonyymi
Levyltähän on kuunneltavissa verrattain vähän Sonnisen vähänkään kunnianhimoisempaa musiikkia, josta osan muodostaa lapsijousille sävelletty tuotanto. Hän sai aikanaan jopa hieman kritiikkiä jakaessaan luovan toimintansa niin monille erilaisille musiikin sektoreille 14 leffaan sävellettyä filmimusiikkia myöten, mutta säveltäjän mielestä työ oli antoisaa ja kiinnostavaa. Joitakin merkkipaaluja, joita voidaan tuoda esiin säveltäjän tuotannosta ovat vaikkapa maamme ensimmäinen radio-ooppera merenkuninkaan tytär, joka osallistui prix Italia kilpailuun ja on kritiikin mukaan rehevästi maalailtu täynnä karakteristisia ja massiivisia kuoro-osia ääniefektien lisäksi, Kansallisoopperan satavuotis kutsukilpailussa palkittu ooppera Haavruuva, musiikiltaan ansiokas baletti Ruususolmu, joka esitettiin Yhdysvalloissa saakka, Suomalainen Messiadi, rivitekniikan harjoitelma Reaktioita, jonka osat ovat pisteitä, viivoja, keskipakoisuutta, massaa ja ryhmiä, Heimolaulu kuorolle ja orkesterille ym. sen tyyppisiä teoksia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1281478- 371401
- 671215
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa541139- 69984
Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi254944Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei193924- 73911
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää15823Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106818