Lesken (70+ osastolta) ketjun inspiroimana ja toivottavasti kukaan ei pahastu, tuli mieleeni nämä kohtaamiset kauan sitten tuntemiemme ihmisten kanssa voivat joka piristää, olla ilonaihe, mutta myös haasteellisiä.
Somessa tulee aina välillä yhteydenottoja ihmisisltä jotka olen tavannut kauan, kauan sitten, jossain muualla, kaukana, tai sitten omankotikyläni kouluajoilta ja yleensä ne tapaamiset ovat olleet aina positiivisia. Vanhat ystävät ovat voineet olla täysin kadoksissa monta kymmentä vuotta, mutta ovat edelleen resurssi, voimavara, ilon aihe, kun polkumme kohtaavat.
Tuulahduksia menneisyydestä
45
389
Vastaukset
- Anonyymi
Niin se vain johtuu siitä että olet noussut kuuluisuuteen kirjoillasi Suomessa
Ruotsissa se on paljon vaikeampaa koska maa on pullollaan täynnä latinojaEn minä ole kuuluisa missään maassa, missään valuutassa. Oma äiti tunnisti sentään lentokentällä :)
- Anonyymi
Miten ne ihmiset saavat tietää, kun käyt Suomessa? Et kai sentään niin kuuluisa ole, että media seuraa liikkeitäsi koko ajan?
Kun käyn omalla lapsuus ja koulupaikkakunnalla noin kerran kesässä, en tunne enää ketään. Minun ikäiset muutti kaikki työn tai opiskelun perässä pois. Entiset naapurit kuolleet tai muuttaneet. Kukaan ei tiedä osoitettani tai puhelinnumeroa. Miten laajalle sinä olet numeroasi jakanut? Jos joku 60 v takainen tuttu tulee vastaan, ei takuulla tunnisteta toisiamme.Ei minun liikkeitä seuraa kukaan, paitsi vanhat kaverit ja suku joita tapaan joka kesä käydessäni.
Minua mietityttää vain juuri tuo mistä kerroit: itse en tunnista ketään vaikka asuin kotipaikkakunnallani kaksikymmentävuotiaaksi. Kun tulin ensimmäistä kertaa käymään seitsemäntoista vuoden poissaolon jälkeen ei vastaan tullut yhtään tuttua kasvoa.
Mutta jos joku tulisi vastaan ja pysähtyisi ja sanoisi kappas vaan Lehtomäen Paloma-tytär, etpä ole muuttunut yhtään, niin mitä minulle tulisi mieleen? Valehtelija? Ja kuka sinä sitten taas olitkaan?- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Ei minun liikkeitä seuraa kukaan, paitsi vanhat kaverit ja suku joita tapaan joka kesä käydessäni.
Minua mietityttää vain juuri tuo mistä kerroit: itse en tunnista ketään vaikka asuin kotipaikkakunnallani kaksikymmentävuotiaaksi. Kun tulin ensimmäistä kertaa käymään seitsemäntoista vuoden poissaolon jälkeen ei vastaan tullut yhtään tuttua kasvoa.
Mutta jos joku tulisi vastaan ja pysähtyisi ja sanoisi kappas vaan Lehtomäen Paloma-tytär, etpä ole muuttunut yhtään, niin mitä minulle tulisi mieleen? Valehtelija? Ja kuka sinä sitten taas olitkaan?Mistä sinä sen B alkuisen sukunimen olet saanut sen V:n kanssa , jos tyttönimesi alkoi L : llä? Miksi kirjoitat etunimiesi j :t vielä Y:llä, kyllä se j on Ruotsinkin aakkosisssa. Paula Lehtomäki taisi olla ministeri, onko hän sukua?
Ajatella, hylkäsit vanhempasi ja sisaruksesi 17 vuodeksi! Näkikö vanhempasi vasta sitten melkein aikuiset lapsenlapsensa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä sinä sen B alkuisen sukunimen olet saanut sen V:n kanssa , jos tyttönimesi alkoi L : llä? Miksi kirjoitat etunimiesi j :t vielä Y:llä, kyllä se j on Ruotsinkin aakkosisssa. Paula Lehtomäki taisi olla ministeri, onko hän sukua?
Ajatella, hylkäsit vanhempasi ja sisaruksesi 17 vuodeksi! Näkikö vanhempasi vasta sitten melkein aikuiset lapsenlapsensa?Politiikko Lehtomäki tuli kuuluisaksi ministerinä ollessaan, ajaessaan "paskalakia" maaseudulle, mutta se ei toteutunut.
Anonyymi kirjoitti:
Mistä sinä sen B alkuisen sukunimen olet saanut sen V:n kanssa , jos tyttönimesi alkoi L : llä? Miksi kirjoitat etunimiesi j :t vielä Y:llä, kyllä se j on Ruotsinkin aakkosisssa. Paula Lehtomäki taisi olla ministeri, onko hän sukua?
Ajatella, hylkäsit vanhempasi ja sisaruksesi 17 vuodeksi! Näkikö vanhempasi vasta sitten melkein aikuiset lapsenlapsensa?Tyttönimensä alkoi K-kirjaimella.
Lehtomäki lienee ollut talon/paikan nimi.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Politiikko Lehtomäki tuli kuuluisaksi ministerinä ollessaan, ajaessaan "paskalakia" maaseudulle, mutta se ei toteutunut.
Toteutui ja Sipilä sai rahat
Vanhukset luulivat että pienen typpimäärän pyydystykseen tarvitaan laitteita vaikka kuivakäymälä riittää kotitekoisena ja maksoivat Sipilälle lällärirahaa maltaita https://www.suomenuutiset.fi/sipila-kerasi-paskalain-turvin-kymmenia-miljoonia-oinonen-korvaa-aiheuttamasi-vahingot/ - Anonyymi
Tellukka kirjoitti:
Tyttönimensä alkoi K-kirjaimella.
Lehtomäki lienee ollut talon/paikan nimi.No mistä se B alkuinen sukunimen toinen osa? Toinen osa on v alkuinen latinomiehen peruja ilmeisesti, Nykyisen miehen sukunimi alkaa N llä ja on tavallinen suomalainen.
Anonyymi kirjoitti:
No mistä se B alkuinen sukunimen toinen osa? Toinen osa on v alkuinen latinomiehen peruja ilmeisesti, Nykyisen miehen sukunimi alkaa N llä ja on tavallinen suomalainen.
On hän sen joskus itse kertonut, että se oli hänen anoppinsa tyttönimi se B:llä alkava.
Näin muistelen hänen sanoneen, että siellä Kolumpiassa lapsille annetaan isänsä ja äitinsä sukunimet. Sitä perua hänellä tuplasukunimi entisen miehensä sukunimenä (joka on jotenkin hienompaa ja kansainvälisempää kuin nykyisen miehensä N-kirjaimella alkava suomalainen sukunimi).- Anonyymi
Tellukka kirjoitti:
On hän sen joskus itse kertonut, että se oli hänen anoppinsa tyttönimi se B:llä alkava.
Näin muistelen hänen sanoneen, että siellä Kolumpiassa lapsille annetaan isänsä ja äitinsä sukunimet. Sitä perua hänellä tuplasukunimi entisen miehensä sukunimenä (joka on jotenkin hienompaa ja kansainvälisempää kuin nykyisen miehensä N-kirjaimella alkava suomalainen sukunimi).No jo on! Mitä järkeä on roikottaa jotain edesmenneen miehen edesmenneen äidin tyttönimeä mukana, eihän anoppivainaa ole koskaan verisukulainen ollut! Mutta jos nimessä on b ja d, se kalskahtaa komealta .
Anonyymi kirjoitti:
No jo on! Mitä järkeä on roikottaa jotain edesmenneen miehen edesmenneen äidin tyttönimeä mukana, eihän anoppivainaa ole koskaan verisukulainen ollut! Mutta jos nimessä on b ja d, se kalskahtaa komealta .
Syy on yksinkertainen : kun muutin Ruotsiin ja minut kirjoitettiin täällä asuvaksi, niin vaadittiin virkatodistusta Suomesta. Olin rekisteröinyt avioliittoni kotipaikkakuntani kirkkoherranvirastossa ja he olivat kirjoittaneet aviomieheni kaksi sukunimeä minun sukunimikseni. Ei siis ollut oma valintani.
Jälkeenpäin en katsonut mitään syytä korjata virhettä.- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Syy on yksinkertainen : kun muutin Ruotsiin ja minut kirjoitettiin täällä asuvaksi, niin vaadittiin virkatodistusta Suomesta. Olin rekisteröinyt avioliittoni kotipaikkakuntani kirkkoherranvirastossa ja he olivat kirjoittaneet aviomieheni kaksi sukunimeä minun sukunimikseni. Ei siis ollut oma valintani.
Jälkeenpäin en katsonut mitään syytä korjata virhettä.Entä jos entisen miehesi sukunimi olisi ollut Pässi- Pölkkynen, olisitko korjannut virheen?
Anonyymi kirjoitti:
Entä jos entisen miehesi sukunimi olisi ollut Pässi- Pölkkynen, olisitko korjannut virheen?
En usko että olisinkoskaan avioitunut Pässi Pölkkysen kanssa. Ei kuulosta todennäköiseltä.
- Anonyymi
Kymmenien vuosien takaisen tutun voi tunnistaa hänen puheensa äänestä, vaikka kasvot olisivat muuttuneet. Näin kävi itselleni 50 vuoden jälkeen.
- Anonyymi
Miksi kirjoitat etunimiesi j :t vielä Y:llä, kyllä se j on""
En tiedä tarkkaan mistä puhut eikä Ploma ehkä suostu selittämään mutta jos olisit opiskellut kieliä teoreettisesti niin
j ei ole yhtenäinen kirjain ollenkaan maailman kielissä (muitakin hankalia on kuten ...)
Eli y ei ole espanjassa yleensä vokaali vaan konsonantti nimeltä i griega
Ploma käyttää amerikkalaisena Andalusian kieltä jossa y äännetään kuten suomen j
Yanquilandia = the StatesKyllä se nimi pysyy samana riippumatta siitä miten se jossain muussa maassa kirjoitetaan ja lausutaan, ellei ole siihen tehnyt virallista muutosta.
En ole ainakaan kuullut että esim. Seija olisi alkanut Ruotsissa kirjoittamaan nimensä Säga.Kirjoitin toisen etunimeni "Y":llä, alkuperäisen J: sijaan vain ensimmäisen kirjani kanteen. FB-tilini on myös samalta ajalta, "Y"llä Kyllä vaan kolumbianespanjassa Y lausutaan aina I:inä ja J lausutaan jotana, muistuttaa suomenkielen H.ta .
Nykyisin käytän säännönmukaisesti alkuperäistä oikeinkirjoitusta.
- Anonyymi
Peräti 1 kommentti 14:sta liittyy aloituksen aiheeseen. Muut kommentit käsittelevät suku-ja etunimeäsi.
Luetun ymmärtäminen on tämän ketjun kommentoijilla tosi surkealla tasolla.
kylmätotuus- Anonyymi
Miten sinun kommenttisi liittyy aloituksen aiheeseen?
Ei aloituksen aihe ole toiset kommentoijat, vaan aloittaja itse on aloituksen aihe. - Anonyymi
Kaikissa kirjamainoksissaan nuo nimet hän itse tänne tuputtaa.
- Anonyymi
14:sta on kirjoitusvirhe, kaataa ällän yo-kirjoitus kissa
Pitää olla 14: stä :)
Näinhän se yleensä menee.
Ei minua tarvita täällä kommentoimaan mitään, kun muut kertovat mieluimmin minun narratiiviani kuin omaansa.Anonyymi kirjoitti:
Ei aloituksen aihe ole toiset kommentoijat, vaan aloittaja itse on aloituksen aihe.Aloituksen aihe: menneisyyden kaikuja.
Minä voin kommentoida mitä tapahtuu kun tunnistan yhtäkkiä jonkun ihmisen väkijoukossa, jota en ole nähnyt pitkään aikaan ja joka tuo tiettyjä asioita mieleeni.
Esimerkiksi kun joku pysähdytti minut kadulla ja sanoi "Lehtomäen Paloma!" ja muistin äkkiä että hän oli yrittänyt houkutella minua omenavarkaisiin koulumatkalla.
(Huom. nimi on täysin fiktiivinen)- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Aloituksen aihe: menneisyyden kaikuja.
Minä voin kommentoida mitä tapahtuu kun tunnistan yhtäkkiä jonkun ihmisen väkijoukossa, jota en ole nähnyt pitkään aikaan ja joka tuo tiettyjä asioita mieleeni.
Esimerkiksi kun joku pysähdytti minut kadulla ja sanoi "Lehtomäen Paloma!" ja muistin äkkiä että hän oli yrittänyt houkutella minua omenavarkaisiin koulumatkalla.
(Huom. nimi on täysin fiktiivinen)Eri sanat sama kieli
Kyltti Meksikossa
https://vinculos.co/wp-content/uploads/2019/05/15384464636_abe6193d18_o.jpg - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
14:sta on kirjoitusvirhe, kaataa ällän yo-kirjoitus kissa
Pitää olla 14: stäNeljästätoista, ei neljästätoistä.
4:stä, siis neljästä, ei 4:sta.
kylmätotuus - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei aloituksen aihe ole toiset kommentoijat, vaan aloittaja itse on aloituksen aihe."Aloituksen aihe" ei ole "aloittaja itse", vaan hänen kokemansa tapaamiset entisten / vanhojen aikojen tuttavien ja ystävien kanssa. Jos tarkkoja ollaan ja saivarrellaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Neljästätoista, ei neljästätoistä.
4:stä, siis neljästä, ei 4:sta.
kylmätotuusOikea muoto on 14:ssä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikea muoto on 14:ssä.
kylmätotuus on aika lämmin
Kinaa vielä päälle
- Anonyymi
Anecdota. Sama kieli. Amerikanlatino nousi Madridissa täysnäiseen metroon jossa näki tyhjän paikan ja sanoi ovelta
anteeks mä tulen sinne perdon me voy a correr
Ja koko vaunu räjähti ainakin nauramaan kun se Espanjassa tarkoittaa multa tulee orgasmi Pari muuta espanjankielistä sanaa joiden käyttöä voi miettiä joissakin LA maissa on "coger" ja "lograr". Kolumbiassa ne on aivan tavallisia alkuperäismerkityksessään, mutta esim. Costa Ricassa ja Nicaraguassa niillä on vulgäärit merkitykset.
- AnonyymiUUSI
Kielten opetukseksi meni tämäkin ketju! Painu sinne kielipalstoille!
Anonyymi kirjoitti:
Kielten opetukseksi meni tämäkin ketju! Painu sinne kielipalstoille!
Menepä sinä mestaroimaan sinne omaan aloitukseesi!
OOOPS! Sinulla ei taida ollakaan sellaista. Osaat vain häiritä muiden keskustelua.- AnonyymiUUSI
Paloma.se01 kirjoitti:
OOOPS! Sinulla ei taida ollakaan sellaista. Osaat vain häiritä muiden keskustelua.Kyllä se vaatiikin suurta älykkyyttä laatia suomi 24:lle aloitus, ei sitä joka tavis osaakkaan! Kuulut melkein samaan älymystöön kuin nojatuolitar.
- AnonyymiUUSI
Paloma.se01 kirjoitti:
OOOPS! Sinulla ei taida ollakaan sellaista. Osaat vain häiritä muiden keskustelua.Kehoitus siis tarkoittaa, että totuuskomission se kourallinen osallistujia saa kommentoida ja lukea aloituksiasi. Ok.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se vaatiikin suurta älykkyyttä laatia suomi 24:lle aloitus, ei sitä joka tavis osaakkaan! Kuulut melkein samaan älymystöön kuin nojatuolitar.
joo siis ei kukaan jaksa lukea työväenluokkaisten höpötöyksiä sanomalehdistä
ikäänkuin eilen juttuaan kirojoittava toimittaja olisi joku osaaja jne
savoilainen pahantuulinen ukkeli yrittää provoja täällä kunsitä itseäviltuttaa
maailman meno ei kiitos sellaista koskaan häiriköimään
sitten on se toinen sairas joka puskee orpopurra-panetteluaan
Ploma on hieno poikkeus mutta ette osaa hyödyntää hänen taitojaan
Hän on ehdoton hispanismon tuntija vaikkei itse Espanjaa tunnekaan
ja se panee näitä haukkumisviestejä hänelle
tietty Plomakin bluffaa ja kehuu latinoja perheensä takia
mutta se on pikkujuttu ja etukäteen ymmärretty ja pitääkin olla näin
esimerkiksi täällä ei ymmärretä että kieli = tässä espanja tekee automaattisesti
positiivisen suhtautumisen latinoihin niin Paaviin kuin romanialaisiin
siis pohjimmiltaan, ei voi opiskella kieltä ilman jonkinasteista mieltymistä
sen kielen kulttuuriin
kateus on hieno piirre ihmisissä kyllä mutta se pitää osata käyttää itsensä kehittämiseen
ei pottuiluun eli ajatella että miksen minäkin osaisi jne - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se vaatiikin suurta älykkyyttä laatia suomi 24:lle aloitus, ei sitä joka tavis osaakkaan! Kuulut melkein samaan älymystöön kuin nojatuolitar.
Kieli liittyy kaikkeen kulttuurin kautta
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18925047/#comment-135310509
Suomessa on ongelma kielipaletissa - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
esimerkiksi täällä ei ymmärretä että kieli = tässä espanja tekee automaattisesti
sen kielen kulttuuriin
kateus on hieno piirre ihmisissä kyllä mutta se pitää osata käyttää itsensä kehittämiseen
ei pottuiluun eli ajatella että miksen minäkin osaisi jnevielä: Suomessa on paha ongelma kielipaletissa kulttuurin kannalta
pakkoruotsi = ei sisällä Ruotsin tuntemista tai kulttuuria vaan on suomalainen kulttuuri murteellisella ruotsilla deva kiva de sitta här jak kommer fron Tygstumpen kankaanpäästä
englanti on liian laaja eikä liity hyvin mihinkään kulttuuriin erityisesti enää
harvempi lukee ranskaa ja saksaa Suomessa se ikäänkuin irtaantuu sitten kulttuurista - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
sen kielen kulttuuriin
ei pottuiluun eli ajatella että miksen minäkin osaisi jneJaa että pitäisikö olla kateellinen ruosulle, joka asuu kielipuolena vieraassa maassa vanhuksenakin. Ei tainnut mitään taloudellistakaan hyötyä tuosta kolumbian kielestä olla. Mutta ehkä se jotain itsetunnon kohennusta tuo kun suomalaisella vanhusten palstalla kehuskelee kielen osaamisella.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Jaa että pitäisikö olla kateellinen ruosulle, joka asuu kielipuolena vieraassa maassa vanhuksenakin. Ei tainnut mitään taloudellistakaan hyötyä tuosta kolumbian kielestä olla. Mutta ehkä se jotain itsetunnon kohennusta tuo kun suomalaisella vanhusten palstalla kehuskelee kielen osaamisella.
ei ole kyse Plomasta vaan työväenluokkaisista tolleroista palstalla
joille kateus kääntyy vilttuiluksi eikä opin ottamiseksi jos joku osaa jotain
kuka sellaisten mulkeroiden itsetunnosta välittää tai puheista - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
ei ole kyse Plomasta vaan työväenluokkaisista tolleroista palstalla
joille kateus kääntyy vilttuiluksi eikä opin ottamiseksi jos joku osaa jotain
kuka sellaisten mulkeroiden itsetunnosta välittää tai puheistaEn osaa muuta kuin suomea, vähän ruotsia ja englantia. Turistina pärjään englannilla ja elekielellä. Olen duunarina tienannut paljon paremmin kuin tarhatätit.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
En osaa muuta kuin suomea, vähän ruotsia ja englantia. Turistina pärjään englannilla ja elekielellä. Olen duunarina tienannut paljon paremmin kuin tarhatätit.
Paljonko tienasit? Paljonko tienaat nyt?
Kukaan täällä tiedä miten paljon paremmin kukaan toinen on pärjännyt elämässään tai tienannut tekemällä mitä.
Jokainen tekee omat valintansa omien prioriteettiensa pohjalta ja raha ei ole kaikille se pääasia.
Luulisi tämän stalkkaajani tulleen jo siihen ikään ja saavuttaneen seesteisemmän vaiheen elämässään, ettei tarvitsi jahdata keskustelupalstoilla muita, jotka ovat tehneet erilaisia valintoja, eri syistä ja ajattelevat eri tavalla asioista perustuen erilaisiin elämänarvoihin.Facessa olen tavannut entisiä koulukavereita. Mutta heitäkin on aina vain vähemmän, joko viikatemies tai sairaus karsii ikäluokkaani.
- AnonyymiUUSI
no kerro nyt paljonko ansaitsit ja paljonko nyt tulee fyffeä
Muuten emme osaa päättää olemmeko kateellisia sinulle
ja teemmekö samoin ja alamme työläisiksi
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18925047/#comment-135311447
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi614260Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1531799Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141503Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351258Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1671056- 56904
- 76895
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.165823Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54811- 39781