Äidinkielen jättäminen sivuosaan, on oppimistulosten laskun taustalla

Anonyymi-ap

Suomi on maailman kaunein kieli. Sitä ei saa voukki känselöidä.
Antaa kielen elää, muuttua yhteiskunnan mukana, venyä ja paukkua. Mutta johonkin se raja on vedettävä.
Vuosituhannen vaihteessa alkanut oppimistulosten lasku on Suomessa ollut kansainvälisesti poikkeuksellisen nopeaa.

Lukekaa kirjallisuutta, romaaneja, runoja, proosaa, uutisia.Rohkaiskaa lapsianne, lapsenlapsianne lukemiseen.
Pyhäjärven kansalaissivistyksen ohjausmalli, blokata kirjasto kauas ihmisten silmistä ja oppimisympäristöistä, on törkeää kaikilla mittareille laskettuna.

KIRJASTO ON TÄRKEIN INVESTOINTI ; uuden ajan tarjoamin lisämaustein.

Asukasmäärän ja ikärakenteen perusteella lisämausteita eivät ole auditorio, eikä liikuntasali eikä satunnaiset huippuartistivierailut eivätkä puoluekokoukset

3

51

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      UUSI

Viime vuonna julkaistussa Pisa-tutkimuksessa suomalaisnuorten lukutaito oli jälleen laskenut. Taitavien lukijoiden määrä vähenee ja heikkojen kasvaa. Peruskoulusta valmistuu vuosittain tuhansia nuoria, joiden lukutaito ei riitä arjen vaatimuksiin. Lukeminen on lisäksi polarisoitunut.

• Anonyymi
      UUSI

Kännykkä käytössä vessanpöntölläkin, eihän tällaisesta touhusta tule mitään.
      Itse luin Mika Waltaria jo 14 -vuotiaana, Sinuhe egyptiläinen oli aikoinaan, nuoren elämäni mielenkiintoisin kirja.
      Sittemmin aikojen saatossa, on riittänyt ja tullut luettua laidasta laitaan aivan riittävästi.
      Dostojevskin Idiootti, kielellisesti niitä hienoimpia kirjoja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      84
      1679
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1212
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1113
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      66
      880
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      102
      861
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      808
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      721
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      712
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      661
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      643
    Aihe