Tervehtimisestä

Anonyymi-ap

Jotenkin ajattelee, että se jossain kohtaa kuuluisi hyviin tapoihin.
Esim. omassa pihapiirissä, riippumatta esim. asuuko vuokralla, onko kauan asunut, ikä. Vaikkei tietäisi ihmisestä muuta, eikä tarvisi elämästään avautuakaan.
Muttei se vaikuta kaikille olevan ollenkaan itsestäänselvää, kaikkihan ei katso päinkään, silloin se ei niin häiritsevää.
On jo pari, joiden katsetta välttää, kun jää hölmö olo jos moikat sanonu, ja vastaus jäänyt saamatta.

33

273

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Edellisessä osoitteessa vuokratalossa asuin 7 vuotta ja ainoastaan kaksi naapuria tervehti. Harvoin muita edes näin. Samoin oli sitä edellisessä osoitteessa. Nykyisessä osoitteessa 9 vuotta, talossa lähes kaikki asunnot omistusasuntoja, kaksi naapuria jotka tervehtii, muita en yleensä edes näe kun liikun eri aikaan kuin työssäkävijät.

• Anonyymi

Jos ei ole itse seurallinen, niin kannattaa olla tervehtimättä niin paljon kuin suinkin voi ja kehtaa. Näin välttyy turhilta toisten tuttavallisuuksilta. On aika ikävä alkaa jokaisessa kohtaamisessa keksiä joutavanpäiväisiä puheenaiheita, kun ei ne säät siitä muutu vaikka kuinka niitä pohtisi.

• Anonyymi

Nyökkäys riittäisi.

• Anonyymi

Tutut.

Lähinaapurit, Niitä moikkaillaan, ei tietenkään outoja. Yhtiössä vaihtunut porukat paljon, ei kaikkia naapureita tiedä ulkonäöltäkään, mutta jos tietää naapuriksi juu oudompiakin.

Kyllä nekin moikkailee.

Olemassa ihmisiä, ketä en katokkaa, ei halua nähdäkkään en moikkaa. Ne lähinnä pöndellä.

Vaan toi käsipäivä. Jotkut ei ole kai tottuneet siihen, silloin tulee kiusallinen fiilis. Ei aina tarvi kätellä, mutta joissain tilanteissa se kuuluu hyviin tapoihin. Se on kai suomalaisille liika intiimiä touhua.

Moikkailu vähän sama asia, kun jokapaikassa pitää toivotella hyvät päivänjatkot, jos outokin jos jostain syystä tekemisissä.

Mä en sinällään tiedä onko noit jutut lähinnä piintyneitä tapoja, jotkut ei ole tottuneet tollasiin protokolla juttuihin.

=DW=

• Kotona jälkeen kättely vähentynyt huomattavasti. Miltei loppunut.

• Siili25 kirjoitti:

Kotona jälkeen kättely vähentynyt huomattavasti. Miltei loppunut.

Höh. Siis koronan jälkeen.

• Anonyymi

Pisti silmään tuo, että miksi piti mainita - asuuko vuokralla?

Ellen tunne ihmistä, en tervehdi. Jos sattuu yhtä aikaa rappuun niin, että katseet kohtaa tai jopa hissiin joutuu, silloin tervehdin. Ellei vastaa, en tervehdi toiste, en kyllä välttämättä muista henkilöä seuraavalla kerralla.

Pihalla en todellakaan, koska en tiedä, kuka asuu samassa talossa.
      Itselleni ei ole mitään merkitystä, kuka moikkaa kuka ei.
      Töissä (oppilaitos) sai tehdä sitä ihan riittävästi.

• Anonyymi

Jos kokee jotain eriarvoisuutta omistus/vuokra, ei muuten mainitsemisen arvoinen asia.

• Anonyymi kirjoitti:

Jos kokee jotain eriarvoisuutta omistus/vuokra, ei muuten mainitsemisen arvoinen asia.

Vuokralla asuminen on monella paikkakunnalla järkevää.

• Anonyymi

Introvertti ihminen ei muista ihmisistä piittaa.

• Anonyymi

Se lienee totta 👍

• Anonyymi

Väärin.

Introverit kyllå ihan samanlaisia tossakin suhteessa kuin muutkin ihmiset. Ero on muissa asioissa. Ei jaksa jappasta joutavia ihmisten kans, se rasittaa liikaa. Haluaa oman tilansa jne.

Sitäpaitsi kyllä intovertit voi olla hyvinkin seurallisia, puheliaitakin. Aina vaan haluaa olla itekseen, rauhassa.

Tiedän asian olen ite hyvin introvertti. Mua jotkut pitää ihmisvihaajakin. Mulla laaja kaveripiiri, hitosti tuttuja. Mua kuullut sanottavan seurallisekso, puheliaaksi tms. Mutta en jaksa jatkuvasti nähdä niitä. En ketään välillä, rasittaa liikaa.

Etenkään xtrovertit patottaa, net täyttää maailman turhalla metelillä ja ottavat pattiin. Suurin osa ihmisistä semipersoonia. Niitten kans pärjää ok, ne tajuavat itekkin ihmiset erilaisia ja jokainen tarvii sekä seuraa, että olla tarvittaessa rauhaa.

=DW=

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Väärin.

Introverit kyllå ihan samanlaisia tossakin suhteessa kuin muutkin ihmiset. Ero on muissa asioissa. Ei jaksa jappasta joutavia ihmisten kans, se rasittaa liikaa. Haluaa oman tilansa jne.

Sitäpaitsi kyllä intovertit voi olla hyvinkin seurallisia, puheliaitakin. Aina vaan haluaa olla itekseen, rauhassa.

Tiedän asian olen ite hyvin introvertti. Mua jotkut pitää ihmisvihaajakin. Mulla laaja kaveripiiri, hitosti tuttuja. Mua kuullut sanottavan seurallisekso, puheliaaksi tms. Mutta en jaksa jatkuvasti nähdä niitä. En ketään välillä, rasittaa liikaa.

Etenkään xtrovertit patottaa, net täyttää maailman turhalla metelillä ja ottavat pattiin. Suurin osa ihmisistä semipersoonia. Niitten kans pärjää ok, ne tajuavat itekkin ihmiset erilaisia ja jokainen tarvii sekä seuraa, että olla tarvittaessa rauhaa.

=DW=

Ei ole väärin. Moni introvertti ei piittaa muista ihmisistä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ole väärin. Moni introvertti ei piittaa muista ihmisistä.

Ehkä vaikuttaa.

Siltä ulospäin. Ei ole totta. Kuten koitin selittää, introvertti kyllä pitää samalla lailla ihmisistä, kuin muutkin. Mutta kun ei aina jaksa ihmisiä. Tarvitsee omaa rauhaa.

Moni xtrovertti ei tajua asiaa.

=DW=

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ehkä vaikuttaa.

Siltä ulospäin. Ei ole totta. Kuten koitin selittää, introvertti kyllä pitää samalla lailla ihmisistä, kuin muutkin. Mutta kun ei aina jaksa ihmisiä. Tarvitsee omaa rauhaa.

Moni xtrovertti ei tajua asiaa.

=DW=

Olen introvertti. Minua ei muut ihmiset ja heidän asiat kiinnosta. Siedän muita ihmisiä, mutta se on eri asia.

• Anonyymi

• Anonyymi

• Anonyymi

En tiedä hyvistä tavoista mutta minusta on mukava olla tuttavallisissa suhteissa lähiasukkien kanssa. Joskus on sattunut, etti avoimuuteni saa vastakaikua niin sehän on riittävän selvä signaali johon on uskottava ja kunnoitettava lähimmäisen viestiä.

• Anonyymi

Mennen tullen moikkaan kaikkia, kun en jaksa miettiä enkä tiedä asuvatko talossa vai ovatko vieraita. On tietenkin puolituttuja joiden kanssa hetki tai pari lausetta lörpötellään.

• Anonyymi

Sama minulla, jos joku tulee pihalla vastaan (asun ydinkeskustassa) tervehdin riippumatta siitä tunnenko häntä tai moikkaako hän takaisin.

Juttelen myös tuntemattomien kanssa jos se tilanteeseen luontevasti sopii. Jos en saa vastakaikua , luonnollisesti lopetan .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sama minulla, jos joku tulee pihalla vastaan (asun ydinkeskustassa) tervehdin riippumatta siitä tunnenko häntä tai moikkaako hän takaisin.

Juttelen myös tuntemattomien kanssa jos se tilanteeseen luontevasti sopii. Jos en saa vastakaikua , luonnollisesti lopetan .

Aika mahtava juttu tuo, kun yksinäisyyttäkin paljon.
        Ihminen tulee huomatuksi, ei vaadi paljoa moikkaus.
        Jos vielä luonnostaan juttua keksii, se on sitte fiksua lopettaa, jollei toinen ole siihen tottunut 🤗

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aika mahtava juttu tuo, kun yksinäisyyttäkin paljon.
        Ihminen tulee huomatuksi, ei vaadi paljoa moikkaus.
        Jos vielä luonnostaan juttua keksii, se on sitte fiksua lopettaa, jollei toinen ole siihen tottunut 🤗

Totta, minulla on vähän samaa vikaa, että mielelläni aloitan keskustelun, olipa tuttu tai tuntematon. Juuri äsken kävin lenkillä, kävelyllä ja juttelin kahden iäkkään henkilön kanssa, joista toinen totesi, että olipa kiva jutella ja toinen toivotteli hyvää päivän jatkoa; kumpaakaan en tuntenut aiemmin, nyt tunnen :)

• Anonyymi kirjoitti:

Totta, minulla on vähän samaa vikaa, että mielelläni aloitan keskustelun, olipa tuttu tai tuntematon. Juuri äsken kävin lenkillä, kävelyllä ja juttelin kahden iäkkään henkilön kanssa, joista toinen totesi, että olipa kiva jutella ja toinen toivotteli hyvää päivän jatkoa; kumpaakaan en tuntenut aiemmin, nyt tunnen :)

Minulle käynyt samoin. Ulkona esim koiranulkoilutuslenkillä olen jäänyt porisemaan jonkun vieraan kanssa. Mieltä lämmittävää kuulla kun vieras lähtiessä sanoo että olipa mukavaa jutella.

• Anonyymi

Peukun käyttäjää ei kannata tervehtiä, eikä muitakaan vastaavia. Eikä heidän porukkaansa.

• Anonyymi

Lopetin yhden naapurin tervehtimisen 10 vuoden tervehtimisen jälkeen, syynä se, ettei vastaa koskaan. Sen jälkeen alkoi tervehtiä hyvin näkyvästi.
      Mikä lie syynä? Kyseessä ikäihminen. Oliko tarkoitus opettaa nuorta, nöyryyttää vai mikä?
      Käsi nousee automaattisesti täällä kun kaikki tervehtii. Sen ei ollut tarkoitus olla mitenkään henkilökohtainen huomionosoitus. Vanhat ei taida osata tervehtiä aina tällä tavalla. Siinä ei tosiaan ole MITÄÄN henkilökohtaista.

• Anonyymi

Eikö se kuulu etikettiin, että vanhempi tervehtii ensin. Jos ei, niin silloin ollaan tervehtimättä.

• Anonyymi

Itse kuulun tähän ikäryhmään.
        Lopetin nuoremman naapurin tervehtimisen yhteen kertaan, ei vielä se ettei vastannut, mutta mulkaisu oli sitä luokkaa 'jos katseella vois tappaa' 🫣

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eikö se kuulu etikettiin, että vanhempi tervehtii ensin. Jos ei, niin silloin ollaan tervehtimättä.

Nuorempi tervehtii ensin vanhempaa ja mies aina ennen naista

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nuorempi tervehtii ensin vanhempaa ja mies aina ennen naista

Juuri toisinpäin eli vanhempi tervehtii nuorta ja mies naista, jos siis mennään aataminaikuisten ohjeiden mukaan. Nykyisin voisi sanoa, että fiksumpi tervehtii.

• Anonyymi

Ihan kaikkia en tähän viittiny kopsata, mutta tässä nyt osa
      AI-yhteenveto

Tervehtimisen säännöt riippuvat tilanteesta ja kulttuurista; yleisesti kätellessä nainen ja vanhempi henkilö aloittavat kättelyn. Sisätiloissa kätellään usein kaikkia kotikutsuilla, kun taas ulkona tunnetut tervehtivät toisiaan. Tärkeintä on tervehtiä kohteliaasti ja ystävällisesti, katsekontaktilla ja hymyllä, jotta luodaan hyvää ilmapiiriä.
      Yleiset säännöt ja tapakulttuuri
      Kuka aloittaa?
      Käteltäessä nainen ja vanhempi henkilö ojentavat ensin kätensä. Jos ei kätellä, nuoremman tulisi aina tervehtiä vanhempaa ja miehen naista.

Ulkotilanteissa.
      Suomessa tuntemattomia vastaantulijoita ei yleensä tervehditä, toisin kuin asiakaspalvelutilanteissa tai tuttujen välillä.

• Anonyymi

Tervehtimisen voi aivan hyvin suorittaa ilman käsiä. Luulisi että Covid19- ja kaikki muutkin kulkutaudit ovat opettaneet sen verran. Varsinkin, kun käsien pesu tuntuu osalle kansasta olevan edelleen ylivoimainen tehtävä.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Tervehtimisen voi aivan hyvin suorittaa ilman käsiä. Luulisi että Covid19- ja kaikki muutkin kulkutaudit ovat opettaneet sen verran. Varsinkin, kun käsien pesu tuntuu osalle kansasta olevan edelleen ylivoimainen tehtävä.

Niin, mutta siinä se ero olikin, että kun kätellään, silloin aloitteen tekijä on vanhempi.
        Mutta, kun tervehditään sanoin tai nyökkäyksin, silloin aloitteen tekee se nuorempi.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Niin, mutta siinä se ero olikin, että kun kätellään, silloin aloitteen tekijä on vanhempi.
        Mutta, kun tervehditään sanoin tai nyökkäyksin, silloin aloitteen tekee se nuorempi.

Olen kyllä tutkinut joskus muinoin Kultaisen käytöksen kirjaa silloisen työn vuoksi, mutta siellä on niiin hemmetin paljon ohjeita, ettei niitä kukaan muista kuitenkaan. Pääasia lienee, että on ystävällinen ja osaa huomioida kanssaihmiset oli käsi ojossa tai ei.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      84
      2139
    2. Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä

Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu
      Maailman menoa
      426
      2030
    3. Rakastan ja ikävöin sinua

Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      77
      1402
    4. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      110
      1400
    5. Vihjeketju naisille

Kirjoita tähän vihjeesi kaivatullesi.
      Ikävä
      67
      1293
    6. Venäläistä sukellusvenettä jahdataan Norjassa Sukellusvenettä on etsitty sunnuntaista lähtien.

Venäläistä sukellusvenettä jahdataan Norjassa Sukellusvenettä on etsitty sunnuntaista lähtien. Norjassa on käynnissä ve
      NATO
      107
      1035
    7. Haluatko tietää totuuden?

Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun
      Ikävä
      81
      1002
    8. Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan

Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut
      Maailman menoa
      256
      990
    9. Sofia Virta pyyhkii pöytää Keskisarjalla A studiossa

Hurjaa on meno. Keskisarja ihan kanveesissa.
      Perussuomalaiset
      266
      987
    10. 131
      888
    Aihe