Filosofin tehtävä

Filosofilla ei ole oikeutta olla vain tiedemies.
G. von Wright korjasi tämän myöhäisfilosofiassaan.

Tai toisin sanoen, kun hioo välineitään, lopuksi niitä välineitä on myös käytettävä.

Ilkka Niiniluotokin on kirjoittanut tieteen lisäksi hyvästä elämästä. Esa Saarinen mm. rakkaudesta.

Taiteilijat tekevät loputtomasti kokeilevaa taidetta, mutta lopuksi on esitettävä jotakin, käytettävä kokeilut johonkin tulokseen.

10

64

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • UUSI

Minä olen käyttänyt filosofian välineitä universumin ja maailmankatsomusten tutkimiseen, siis ehdottomiin pääasioihin ihmiselle.

Voidaan tietysti väittää, että liian vähäisellä välineiden osaamisella, kun ei ole tohtori ja professoritasolla, mutta sensijaan olen tutkinut politiikkaa ja uskontoa osallistuvan havainnoinnin menetelmällä kuin sosiologi. Siinä on minun lisensiaatin ja tohtorin koulutukseni, ja psykologin opiskelussa ja työssä.

• Anonyymi
        UUSI

Sinä et ole mikään oikea filosofi.

• UUSI

Et ole mikään oikea tutkija politiikassa etkä uskonnossakaan, koska sinulla on vahvat vakaumuksesi, joiden vuoksi et pysty tutkimaan puolueettomasti. Sama juttu filosofiassa. Uskontosi hallitsee sitäkin.

Miten voit väittää ymmärtäväsi jotain psykologiasta, kun väität, että 8-vuotias lapsi on kypsä valitsemaan itselleen uskonnon (mormonismi) ja menemään kasteelle omasta vapaasta tahdostaan? Yhtä täydellistä hölmöilyä kuin sinun muutkin juttusi. Et ymmärrä edes perusasioita!

• UUSI
        Höpölöps kirjoitti:

Et ole mikään oikea tutkija politiikassa etkä uskonnossakaan, koska sinulla on vahvat vakaumuksesi, joiden vuoksi et pysty tutkimaan puolueettomasti. Sama juttu filosofiassa. Uskontosi hallitsee sitäkin.

Miten voit väittää ymmärtäväsi jotain psykologiasta, kun väität, että 8-vuotias lapsi on kypsä valitsemaan itselleen uskonnon (mormonismi) ja menemään kasteelle omasta vapaasta tahdostaan? Yhtä täydellistä hölmöilyä kuin sinun muutkin juttusi. Et ymmärrä edes perusasioita!

Enhän minä ole ollenkaan tuollainen kuin miksi minua aina väität.

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Sinä et ole mikään oikea filosofi.

Taidan olla oikeampi kuin monet "oikeat" filosofit tai heidän filosofian suuntansa. Monet ovat tiedeuskoisia ateisteja muoti-ilmiönä.

• Anonyymi
        UUSI
        santtunen2 kirjoitti:

Taidan olla oikeampi kuin monet "oikeat" filosofit tai heidän filosofian suuntansa. Monet ovat tiedeuskoisia ateisteja muoti-ilmiönä.

Et ole, koska et ole mikään oikea filosofi. Olet aivan liian rajoittunut ajatuksiesi kanssa, ollaksesi mikään filosofi.

• Anonyymi
      UUSI

Filosofialla ei ole mitään annettavaa tieteelle.

• UUSI

Tuota lausetta aina toistetaan, kun ajatellaan, että fysiikka, luonnontieteet ja matematiikka olisivat tärkeimmät asiat, eksaktit tieteet.

Asia on juuri päinvastoin, ne kuuluvat kyllä tieteeseen ja filosofiaan ja ovat osa siitä. Eli ne ovat edelleen filosofian osia, niinpäin asia on, ja tieteessä ja filosofiassa on paljon muutakin.

Tieteen filosofia, fysiikan filosofia, matematiikan filosofia. Tärkeitä, tärkeitä, tärkeitä!

• Anonyymi
        UUSI
        santtunen2 kirjoitti:

Tuota lausetta aina toistetaan, kun ajatellaan, että fysiikka, luonnontieteet ja matematiikka olisivat tärkeimmät asiat, eksaktit tieteet.

Asia on juuri päinvastoin, ne kuuluvat kyllä tieteeseen ja filosofiaan ja ovat osa siitä. Eli ne ovat edelleen filosofian osia, niinpäin asia on, ja tieteessä ja filosofiassa on paljon muutakin.

Tieteen filosofia, fysiikan filosofia, matematiikan filosofia. Tärkeitä, tärkeitä, tärkeitä!

Ei ole. Ethän sinäkään ole antanut yhtään mitään tieteelle.

• Anonyymi
      UUSI

Diogenes Laertioksen teoksessa on luetteloita filosofien tekemistä teoksista ja Aihealue niiden kattaa kaiken. Voisi olla esim.

Säälistä
      Itsetunnosta
      Säästä
      Tuulista
      Kaupankäynnistä
      Petoksesta
      Avaruudesta

Jne.

Nimien perusteella filosofian aihevalikoima on ääretön. Ja analyysissä tulee aiheita enemmän ja enemmän.

Filosofian anti tieteelle? Kaikki tiede on filosofiaa ja filosofia on tiedettä.

Filosofia tutkii myös Sielua ja Henkeä joita tiede ei vielä huomioi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      102
      2262
    2. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      129
      1428
    3. Ammuskelua taas

Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      23
      1420
    4. Juniorivalmennus Jokereissa..

Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau
      Nuorten jääkiekko
      30
      1365
    5. Päivämääriä

Minä päivämääränä näit kaivattusi viimeksi?
      Ikävä
      68
      1243
    6. Introverttinä osastolla

Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s
      337
      1078
    7. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      995
    8. Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?

Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?
      Ikävä
      56
      944
    9. Riittääkö 50 euroa jos mennään syömään treffeillä

Ja haluaa tarjota?
      Ikävä
      122
      821
    10. VIELÄKIN NAURATTAA

Seurustelua haluais. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      82