Ateistisiin kysymyksiin vastauksia

Anonyymi-ap

Monet ateistit kysyvät monista ateismin opin eri asioista.
Yksi hyvä kirja matkalla ateismin perusteisiin, voi olla ateismin käsikirjan Oxfordin painos. Jossa käsitellään ateismia sen eri rajapintojen ja vuorovaikutuksien kautta.

https://academic.oup.com/edited-volume/37199

Mitä muita hyviä perusteoksia ateismista tahtoisitte tuoda esille?
Millä osa-alueella tahtoisitte täydentää käytettävissä olevaa portfolioita?

11

109

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minulla on ennestään jo suomennettu Cambridgen "versio" asiasta.

    • Anonyymi

      Mitä ovat nämä asiat ateismin monista opeista?

      Sinäkin kovasti kyselet, mutta et osaa itse sanoa mitään.

      • Anonyymi

        Voitko selventää ajanjaksoa, mihin haluat vastauksen?

        Yleisesti voidaan todeta, että esim. jotkut ateistit eivät usko, että ateismista voidaan keskustella ja toiset toteavat saman tai eri asian yhteydessä, että kyllä voidaan.

        Osa ateisteista myöntää sen tosiasian, että ateismille on laadittu perusteluita, joille on annettu omat hieman toisistaan poikkeavat ateisminimet. Toiset taas kiistävät sellaisen olemassaolon.

        Nämä esimerkit osoittavat mistä on ateismissa tai sen opissa kyse, ateismin sisällä tapahtuvista erilasista tulkinnoista ja annetuista merkityksistä siihen liittyviin asioihin.

        Asioita voidaan myös käsitellä tutkitun tiedon tai ateistisen empiirisen kokemuksen kannalta, jotka tarjoavat taas oman toistaan osaksi poikkeavan näkökulman itse oppiin.

        Yksi hyvä vaihtoehto saada vastauksia askarruttaviin kysymyksiin, voi olla jäädä seuraamaan viestiketjua. Aihepiirihän oli perusteokset ateismista, vastauksia kysymyksiin.

        Kun ateistiseen kuplaan saadaan tiedon valoa, voi asiat nähdä paremmin. Ja kun kuplaa uskaltaa raottaa, saa paremmin happea ajatella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voitko selventää ajanjaksoa, mihin haluat vastauksen?

        Yleisesti voidaan todeta, että esim. jotkut ateistit eivät usko, että ateismista voidaan keskustella ja toiset toteavat saman tai eri asian yhteydessä, että kyllä voidaan.

        Osa ateisteista myöntää sen tosiasian, että ateismille on laadittu perusteluita, joille on annettu omat hieman toisistaan poikkeavat ateisminimet. Toiset taas kiistävät sellaisen olemassaolon.

        Nämä esimerkit osoittavat mistä on ateismissa tai sen opissa kyse, ateismin sisällä tapahtuvista erilasista tulkinnoista ja annetuista merkityksistä siihen liittyviin asioihin.

        Asioita voidaan myös käsitellä tutkitun tiedon tai ateistisen empiirisen kokemuksen kannalta, jotka tarjoavat taas oman toistaan osaksi poikkeavan näkökulman itse oppiin.

        Yksi hyvä vaihtoehto saada vastauksia askarruttaviin kysymyksiin, voi olla jäädä seuraamaan viestiketjua. Aihepiirihän oli perusteokset ateismista, vastauksia kysymyksiin.

        Kun ateistiseen kuplaan saadaan tiedon valoa, voi asiat nähdä paremmin. Ja kun kuplaa uskaltaa raottaa, saa paremmin happea ajatella.

        Mihin ajanjaksoon jumaliin uskomattomuus kuuluu?

        Miten monella tavalla jumaliin uskomattomuus voidaan määritellä?

        Mitä ovat nämä ateisteja askarruttavat kysymykset?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin ajanjaksoon jumaliin uskomattomuus kuuluu?

        Miten monella tavalla jumaliin uskomattomuus voidaan määritellä?

        Mitä ovat nämä ateisteja askarruttavat kysymykset?

        Jumaliin uskomattomuus on saanut erilaisia määreitä. Kuinka monta on vaikea sanoa.
        Mutta taas yleisesti. On teistien väliset näkemyserot jumaluudesta, aatteelliset määritelmät asiasta ja nykymuotoiset ajatukset siitä, miten asiaa perustellaan ja mitä se merkitsee.

        Kun ollaan saatu selville ajanjakso ja paikka, jonka ateismista puhutaan voidaan etsiä sille sopivat yleisluonnehdinnat, joita voidaan tarvittaessa syventää.

        Osaa palsta ateisteista askarruttaa kaikki ateismin perusasiat, joihin juuri nyt ollaan antamassa niitä vastauksia, jota kautta asioihin voi perehtyä.


    • Anonyymi

      Ateismilla on vain yksi rajapinta ja se on teismin kanssa. Näillä on vuorovaikutusta, sillä kumpikin pyrkii rajoittamaan ja estämään toista tai kääntämään harrastajat puolelleen.

      Tässäpä tämä asia tulikin käsiteltyä riittävän tyhjentävästi.

      • Anonyymi

        Mitä esimerkkejä tahdot antaa ateismi / teismi käännytyskamppailusta?
        Osa ateisteja toteaa, että sellaista ei ole olemassa ateismin osalta. Ja ajansaatossa (tieto, tms.) ratkaisee asian ateismin puoleen,

        Kysymys maahanmuuton vaikutuksista länsimaihin jää monesti vastaamatta. Sillä sitä tapahtuu teistisiltä alueilta, joilla väestönkasvu on suurempaa kuin ateismin harjoittajiksi ilmoitetuissa länsimaissa. Onko tulevaisuus siis sittenkin teistien hallintaa?


    • Anonyymi

      Pyhiä opuksia ei ole. Kuten Raamattua pidetään.
      Pyhänä.
      Mutta filosofisia teoksia.

      Onko ateismi uskomus vai filosofia.
      En usko että kirjat kääntävät maailmankatsomusta.
      Mutta kyllä.
      Voi olla sytykkeenä. Tai antaa lisää potkua ateismiin.
      Vanhan jäykän riutuneen kristityn pää kääntyy
      muutenkin huonosti. Joten selaillen::;


      Richard Dawkins: The God Delusion (Jumalharha).
      Ehkä tunnetuin 2000-luvun ateistinen teos.

      Christopher Hitchens: God Is Not Great.
      Kritiikki uskontoja vastaan.

      Sam Harris: The End of Faith.
      Uskon ja järjen suhde.

      Daniel Dennett: Breaking the Spell.
      Uskonnon tarkastelua evoluution ja tieteen näkökulmasta.

    • Anonyymi

      On eri asia kritisoida uskontoa järjestelmänä kuin ihmisen henkilökohtaista uskoa.

      Kun ateistiset filosofit ja kirjailijat (Dawkins, Hitchens, Russell jne.) kirjoittavat, he yleensä tarkastelevat:

      kirkkojen ja uskontojen instituutioita

      oppeja ja dogmeja (esim. taivas, helvetti, luomiskertomus)

      uskonnon vaikutusta yhteiskuntaan, tieteeseen, politiikkaan ja moraaliin


      Tämä on siis sosiaalinen ja kulttuurinen näkökulma – kuinka uskonto toimii yhteiskunnassa ja millaisia seurauksia sillä on.

      Mutta kun yksittäinen ihminen uskoo Jumalaan, kyse on paljon intiimimmästä ja henkilökohtaisemmasta asiasta:

      elämän merkityksen ja turvan etsimisestä

      hengellisistä kokemuksista (rauha, armo, toivo, rakkaus)

      syvästä suhteesta johonkin itseään suurempaan


      Tämä on henkilökohtainen vakaumus, joka ei aina edes ole täysin sidottu johonkin kirkkoon tai oppiin.

      Kun kriitikot kirjoittavat ”uskonto myrkyttää kaiken” (Hitchens) – he puhuvat yleensä instituutioiden väärinkäytöksistä, fundamentalismista tai vallankäytöstä, eivät välttämättä siitä, että joku mummo rukoilee kotonaan tai löytää lohtua Raamatusta.

      Monet tunnustavatkin tämän eron: yksittäisen ihmisen usko voi olla hänelle arvokas, vaikka uskonnollinen järjestelmä olisikin ongelmallinen.

      Teologi voisi sanoa: usko on elävä suhde Jumalaan, uskonto on sen näkyvä muoto yhteisössä.

      Ateisti voisi sanoa: usko on psykologinen kokemus, uskonto sen organisoitu muoto.

      Uskonnonfilosofi sanoisi: kyse on kahdesta tasosta – subjektiivinen kokemus (usko) vs. objektiivinen instituutio (uskonto).

      Uskonnon kritiikki ei automaattisesti ole henkilökohtaisen uskon halveksuntaa. Moni uskovakin kritisoi omia kirkollisia rakenteita, mutta pitää kiinni henkilökohtaisesta suhteestaan

    • Anonyymi

      lajien synty kertoo miksi olemme täällä ja mitä noi muut ovat

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

      Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      162
      8624
    2. Marinin tuhojen korjaaminen kestää kahdeksan vuotta

      Nyt on vasta neljännes mennyt ja ensimmäiset korjausliikkeet saatu liikkeelle. Innokkaimmat olivat odottaneet että jo t
      Maailman menoa
      87
      7455
    3. Miksi persuilla ei ole firmoja?

      Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      106
      7357
    4. Se oli Orpo joka rynni Eagle S -alukselle

      Vastoin kaikkia kansainvälisen merenkäynnin sääntöjä. Kunpa olisi ollut purjehtija Harkimo Suomen johdossa silloin. ht
      Maailman menoa
      3
      7326
    5. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

      Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      41
      7244
    6. Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta

      Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t
      Maailman menoa
      21
      7188
    7. Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?

      Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik
      Maailman menoa
      112
      6642
    8. Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä

      "Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv
      Maailman menoa
      29
      6486
    9. Demarikultin uhri kertoo

      Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa
      Maailman menoa
      84
      5710
    10. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

      Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      48
      5495
    Aihe