Mistä moraali tulee?

Anonyymi-ap

Kristittyjen moraali ei tule nykyään Vanhasta testamentista ja Uudestakin se tulee hyvin valikoiden. Jätetään kaikki epämiellyttävät seikat huomiotta ja kiistetään esimerkiksi orjuutta ja naisten asemaa koskevat epäkohdat.

51

323

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Miten vaan mutta moraali tulee kantapään kautta oikeasti ja sitä vaan tukee Raamattu josta sen saa nopeasti käyttöönsä.

      • Anonyymi

        Raamatusta tai viimeistään sen rivien välistä voi löytää perustelun mille tahansa.


    • Anonyymi

      KD on antikristittyjen puolue AKD.
      Ollaan sikanatsinetanjahun tukena.
      Toistuuko historia, Suomi menetti Karjalam ym. Hitlerin kanssa liittoutumisen takia.
      Mitähän nyt menetetään, ainakin kansainvälinen oikeusvaltion maine.
      Sari Essayjah, natsien liittolainen.

    • Anonyymi

      Kristittyjen moraali venyy kuin huono maineisen naisen sukkanauhat. Muutenkin se perustuu buffet periaatteeseen. Valitset itsellesi sopivat moraaliset arvot ja sanot niiden perustuvan Raamattuun. Sieltä löytyy arvoja joka lähtöön. Oleellista on muistaa väittää että niitä noudattamalla toteuttaa jumalan tahtoa niin kaikki käy.

    • Anonyymi

      Kuka tahansa voi kutsua itseään kristityksi, mutta kuitenkin elää kuin muslimi, tms. Puhukoon teot siitä, mitä kukin oikeasti on.

    • Anonyymi

      apinoillakin on moraali , kun naapuri sai herkun ilman ponnisteluja niin raivo repesi
      pitäisikö puhua oikeudenmukaisuudesta

    • Anonyymi

      mielenkiintoista on uskovaisten moraali , mielikuvituskaveri on sitä ja sitä mieltä 🤣🤣🤣

      • Anonyymi

        Ja uskovaisen kanssa usein samaa mieltä!


    • Anonyymi

      Moraali tulee pitkälti yhteiskunnasta. Moraali perustuu arvoihin, ja arvot on subjektiivisia eli jokaisella on erilaiset arvot.

      • Anonyymi

        Yhteiskunnasta ja kulttuurista on mielestäni hyvä tiivistelmä. Toki ihmisellä on myös empatiakyky sosiaalisena lajina, joka on osana varhaisempaa perua.

        Jotkut yksityiskohdat (arvot) moraalista ovat tosiaan erilaisia keskenään, eli moraali ei ole mikään universaali jumalien luomus.

        Itse pidän kreationistejen valehtelua moraalittomana, mutta he itse eivät tuomitse sitä.

        En pidä homoutta pahana asiana, mutta ääriuskovainen pitää sitä moraalittomana.

        Jotkut uskovaiset väittävät, että vain ihmisellä olisi moraali, mutta varsinkin sosiaalisilla lajeilla on ihan silmiinpistävä moraalinen käsityskyky. Kun koira on esimerkiksi tehnyt pahojaan, niin sen voi huomata siitä.


      • Anonyymi

        Suomenkielen "omatunto" on huono sana, koska se viittaa siihen, kuin moraali ja sitä "valvova" omatunto olisi jotain omaa ja yksilöllistä. Ruotsin samvete -sanan etymologia viittaa "yhdessä tietämiseen" mikä kuvaa moraalisen kompanssin luonnetta paremmin.

        Evolutiivisesti kyse on tarpeesta olla hyväksytty lauman / yhteisön jäsen, koska ihminen on aina ollut muista riippuvainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhteiskunnasta ja kulttuurista on mielestäni hyvä tiivistelmä. Toki ihmisellä on myös empatiakyky sosiaalisena lajina, joka on osana varhaisempaa perua.

        Jotkut yksityiskohdat (arvot) moraalista ovat tosiaan erilaisia keskenään, eli moraali ei ole mikään universaali jumalien luomus.

        Itse pidän kreationistejen valehtelua moraalittomana, mutta he itse eivät tuomitse sitä.

        En pidä homoutta pahana asiana, mutta ääriuskovainen pitää sitä moraalittomana.

        Jotkut uskovaiset väittävät, että vain ihmisellä olisi moraali, mutta varsinkin sosiaalisilla lajeilla on ihan silmiinpistävä moraalinen käsityskyky. Kun koira on esimerkiksi tehnyt pahojaan, niin sen voi huomata siitä.

        Homoseksuaalisuus on kieroutuma eli perversio pois luonnonvalinnasta.

        t. Ateisti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Homoseksuaalisuus on kieroutuma eli perversio pois luonnonvalinnasta.

        t. Ateisti

        Mitä tälä möläytyksellä oli tekemistä moraalin kanssa?
        Kaikki viittaa siihen, että seksuaalinen suuntautuneisuus on myötäsyntyinen ominaisuus ihmisessä, ja kun homoseksuaalisuus ei tuota yhteisölle vahinkoa, niin ei ole mitään syytä tuomita sitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomenkielen "omatunto" on huono sana, koska se viittaa siihen, kuin moraali ja sitä "valvova" omatunto olisi jotain omaa ja yksilöllistä. Ruotsin samvete -sanan etymologia viittaa "yhdessä tietämiseen" mikä kuvaa moraalisen kompanssin luonnetta paremmin.

        Evolutiivisesti kyse on tarpeesta olla hyväksytty lauman / yhteisön jäsen, koska ihminen on aina ollut muista riippuvainen.

        Minusta omatunto ei ole ollenkaan huono. Vaikka yhteisön käsitykset muovaavat sitä paljon, sillä tarkoitetaan juuri yksilön käsitystä siitä, mikä on oikein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomenkielen "omatunto" on huono sana, koska se viittaa siihen, kuin moraali ja sitä "valvova" omatunto olisi jotain omaa ja yksilöllistä. Ruotsin samvete -sanan etymologia viittaa "yhdessä tietämiseen" mikä kuvaa moraalisen kompanssin luonnetta paremmin.

        Evolutiivisesti kyse on tarpeesta olla hyväksytty lauman / yhteisön jäsen, koska ihminen on aina ollut muista riippuvainen.

        "Ruotsin samvete -sanan etymologia viittaa "yhdessä tietämiseen" mikä kuvaa moraalisen kompanssin luonnetta paremmin."

        Vaikka omatunto ja samvete on käännetty samaa tarkoittavaksi termiksi niin ilmiönä ne ovat eri asioita. Samvete on yhteisön moraalikoodisto, joka aiheuttaa yksilössä paineen olla samanalainen kuin muut ja tuo paine on omatunto. Samvete aiheuttaa omatunnon, mutta eivät ole samoja ilmiöitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta omatunto ei ole ollenkaan huono. Vaikka yhteisön käsitykset muovaavat sitä paljon, sillä tarkoitetaan juuri yksilön käsitystä siitä, mikä on oikein.

        Ihmisten omatunto hyväksyi noitien, homoseksuaalien ja yleensä vain vääräuskoisten kidutuksen ja teloituksen julkisella paikalla, joka oli kansanhuvi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ruotsin samvete -sanan etymologia viittaa "yhdessä tietämiseen" mikä kuvaa moraalisen kompanssin luonnetta paremmin."

        Vaikka omatunto ja samvete on käännetty samaa tarkoittavaksi termiksi niin ilmiönä ne ovat eri asioita. Samvete on yhteisön moraalikoodisto, joka aiheuttaa yksilössä paineen olla samanalainen kuin muut ja tuo paine on omatunto. Samvete aiheuttaa omatunnon, mutta eivät ole samoja ilmiöitä.

        Sisäinen oikeustaju on parempi ilmaisu siitä, miten kukin tulkitsee hyvän ja pahan. Se voi olla eri kuin yhteisön paineesta johtuva "samvete".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sisäinen oikeustaju on parempi ilmaisu siitä, miten kukin tulkitsee hyvän ja pahan. Se voi olla eri kuin yhteisön paineesta johtuva "samvete".

        "Sisäinen oikeustaju on parempi ilmaisu siitä..."

        Ei ole mitään itsenäistä sisäistä oikeustajua. Se heijastelee aina lauman oikeustajua. Tämähän on aivan perusjuttuja antropologiassa - ihminen oppii kulttuurin muilta, se ei ole sisäsyntyistä.

        "...miten kukin tulkitsee hyvän ja pahan. Se voi olla eri kuin yhteisön paineesta johtuva "samvete"."

        Esimerkiksi rikollisjengiin kuuluva voi vaikuttaa ulkopuolisesta moraalittomalta tai pahalta, mutta jengillä on omia moraalikoodistoja, joka pitää jengin koossa ja yksilöt hengissä ja samaan aikaan raakakin väkivalta on ulkopuolisia kohtaan on ihan ok. Tämä on ihan rationaalinen moraalikoodisto jengin näkökulmasta. Ei nämäkään ole pahan yksilön sisäisiä valintoja vaan yhteisön koodistoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sisäinen oikeustaju on parempi ilmaisu siitä..."

        Ei ole mitään itsenäistä sisäistä oikeustajua. Se heijastelee aina lauman oikeustajua. Tämähän on aivan perusjuttuja antropologiassa - ihminen oppii kulttuurin muilta, se ei ole sisäsyntyistä.

        "...miten kukin tulkitsee hyvän ja pahan. Se voi olla eri kuin yhteisön paineesta johtuva "samvete"."

        Esimerkiksi rikollisjengiin kuuluva voi vaikuttaa ulkopuolisesta moraalittomalta tai pahalta, mutta jengillä on omia moraalikoodistoja, joka pitää jengin koossa ja yksilöt hengissä ja samaan aikaan raakakin väkivalta on ulkopuolisia kohtaan on ihan ok. Tämä on ihan rationaalinen moraalikoodisto jengin näkökulmasta. Ei nämäkään ole pahan yksilön sisäisiä valintoja vaan yhteisön koodistoja.

        Kaikki eivät hyväksyneet noitien, homoseksuaalien ja vääräuskoisten kidutusta ja tappamista. Heidän sisäinen oikeustajunsa tuomitsi sen vääryydeksi, pahoiksi teoiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki eivät hyväksyneet noitien, homoseksuaalien ja vääräuskoisten kidutusta ja tappamista. Heidän sisäinen oikeustajunsa tuomitsi sen vääryydeksi, pahoiksi teoiksi.

        Ammuit itseästi koipeen. Noidan, seksuaalisen suuntautumisen ja uskonnon konsepti ei ole sisäsyntyinen asia. Siksi näihin liittyvät eettisen valinnatkaan eivät ole sisäsyntyisiä.


    • Anonyymi

      Tärkeämpi kysymys on, minne uskovaisten moraali on mennyt ja miten he saisivat sen takaisin.

      • Anonyymi

        Jos pitää Jahvea hyvänä ja rakastavana, niin oikeustaju on vääristynyt ja moraali alhainen.


    • Anonyymi

      Moraali tulee ihmisen geeneistä. Sitä on tutkituu pienillä lapsilla. He haluavat jakaa, eivötkä hyväksy epäoikeudenmukaisuutta. Siitä on tehty dokkari, joka on näytetty ylellä

      Vain raamattu-uskoiset uskovat ihmisen synnynnäiseen pahuuteen. Sääli teitä !!

      • Anonyymi

        Empatia on synnynnäistä.

        Uskonto ja muut dogmaattiset opit ovat oivia tapoja tukahduttaa luontainen empatia. Kuten Nobel-voittaja Steven Weinberg tiivisti: “With or without religion, good people can behave well and bad people can do evil; but for good people to do evil - that takes religion.”


      • Anonyymi

        Pienet lapset eivät tahdo jakaa. He tahtovat kaiken itselleen heti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pienet lapset eivät tahdo jakaa. He tahtovat kaiken itselleen heti.

        Et siis ole nähnyt dokumentteja aiheesta. Olet yksiselitteisesti väärässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et siis ole nähnyt dokumentteja aiheesta. Olet yksiselitteisesti väärässä.

        Olen elänyt pienenä lapsena ja pienten lasten kanssa. Tiedän kokemuksesta, miten asia on.


    • Anonyymi

      Terveellä ihmisellä on moraali, käsitys oikeasta ja väärästä. Uskovaisella on vain kymmenen käskyä.

    • Anonyymi

      Kristittyjen moraali tulee heidän omasta päästään. Mitä he milloinkin keksivät. Muistellaan esmes noitavainoja. Silloinkin ihmisiä tapettiin huvin vuoksi, vaikka Raamattu kielsi tappamasta. Surkea on heidän oppikirjansa teholtaan, kovin surkea. Kuten myös sisällöltään. Pelkkää peetä kannesta kanteen. Eipä siis ihme, että uskovaiset tekevät syntiä kuin työkseen.

      • Anonyymi

        Terveillä ihmisillä on moraali, joten sellainen voi toki olla kristitylläkin ihmisenä, mutta kristinuskossa ei varsinaista moraalia ole.

        Kristinuskon palkkio/rangaistus -oppi (taivas/helvetti) surkastuttaa moraalin opportunismiksi. Jos tekee "oikein" koska siitä kuvittelee olevan hyötyä ("pääsen taivaaseen") tai välttää "pahan tekeemistä" siksi, että siitä seuraa rangaistus ("joudun helvettiin"), niin kyse ei enää ole moraalista, vaan opportunismista - oman edun optimoinnista.

        Moraalinen ihminen toimii oikein koska se on oikein - ei koska siitä on itselle hyötyä.


      • Anonyymi

        Raamattu nimenomaan käskee tappaa noidat.


    • Anonyymi

      Kasvatuksesta kasvaa moraali. Yhteiskunta ei sitä saa aikaan, koska yhteiskunnassa on niin laaja ja monimuotoinen ettei sillä ole yhtä ainoaa moraalikäsitystä. Kasvatus on vanhempien ja koulun tulos.

      Käskyt eivät ole moraalia. Ne ovat ulkopuolelta annettu. Moraali on sisäistettyä. Joskus liiallisuuksiin ja niistä kehitty estoja, jotka häiritsevät normaalia elämää ja kehitystä. Terveeseen moraaliin pääsee vapaan kasvatuksen myötä. Rangaistusten ja ankaran kasvatuksen saanut päätyy moraalittomuuteen, koska hän on oppinut sääntönsä ulkoa. Hän moralisoi muita, lyö lastaan henkisesti ja joskus oikeasti. Lapsi oppii tekemään samoin.

      Terve moraali kasvaa vapaudesta ja myötätunnosta.

    • Anonyymi

      Tiede antaa vastauksen tähänkin kysymykseen.

      Moraali on sekoitus biologista- ja kulttuurievoluutiota. Ihmisten moraalikäsitykset ovat osittain luontaisia, kuten kyky empatiaan, ja osittain opittuja. Ihmisille muodostuu varhaislapsuudessa (psykopaatit poislukien) moraalinen kompassi, jota kutsutaan omaksi tunnoksi. Sitä vastaan toimiminen aiheuttaa voimakkaita tunteita ja jopa fyysisiä oireita.

      Moraali on siis evoluution tuotos, mutta se ei ole luonnosta irrallinen. Ihmisten moraalikäsitykset heijastavat niitä piirteitä, jotka ovat auttaneet ryhmässä elävää lajia menestymään.

    • Anonyymi

      Mulle tuli tässä mieleen itseään toteuttava ennustr. Jos vanhemmat uskovat, että lapsen aivoitukset ovat jo syntyessään pahat, eikä koe hänelle puskettua uskontoa oikeaksi, niin mitä siitä seuraa? Kokeeko hän, että hän on tietenkin paha?

      Toinen miete on se, että miksi raamatussa ajatellaan, että ihmisen aivoitukset ovat jo syntymässä pahat. Buddhalaisuudessa taas ajatellaan, että ihminen on pohjimmiltaan hyvä, ja se hyvyys ja tasapaino pitää löytää.

      Kolmas ajatus: Jeesus sanoi, että tulkaa lapsen kaltaisiksi. Onko jotkut ryhmät tulkinneet sen, että pefofilia on tie siihen? Joissain hinku uskonnollisissa piireissä ilmenee pedofiliaa keskimääräistä enemmän.

      Näitä tässä pohdiskelun.

      • Anonyymi

        Ajatus ihmisen läpikotaisesta pahuudesta perustuu luterilaiseen perisyntioppiin. Tämän vuoksi ihannoidaan syntisyyden tuntoa ja paheksutaan sitä, jos joku kokee olevansa hyvä.

        En tiedä tarkemmin, miten luterilaisen kasvatuksen saanut aikuinen kokee oman syntisyytensä. Tuottaako se pahaa oloa tms.? Sen pitäisi tuottaa iloa, koska Jeesus on pelastanut hänet kasteessa perisynniltä ja perkeleeltä ja helvetin tuomiolta.

        Pedofilia on tuomittu kaikissa kirkkokunnissa ja suuntauksissa. Ei pitäisi tehdä johtopäätöstä, että jotkut hyväksyvät sen, koska jäsenistössä on rikollisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajatus ihmisen läpikotaisesta pahuudesta perustuu luterilaiseen perisyntioppiin. Tämän vuoksi ihannoidaan syntisyyden tuntoa ja paheksutaan sitä, jos joku kokee olevansa hyvä.

        En tiedä tarkemmin, miten luterilaisen kasvatuksen saanut aikuinen kokee oman syntisyytensä. Tuottaako se pahaa oloa tms.? Sen pitäisi tuottaa iloa, koska Jeesus on pelastanut hänet kasteessa perisynniltä ja perkeleeltä ja helvetin tuomiolta.

        Pedofilia on tuomittu kaikissa kirkkokunnissa ja suuntauksissa. Ei pitäisi tehdä johtopäätöstä, että jotkut hyväksyvät sen, koska jäsenistössä on rikollisia.

        Raamatussa sanotaan, että ihmisen aivoitukset ovat jo syntymässä pahat. Tais olla Mossen kirjoissa. Voin tarkistaa.

        Pedofilasta sen verran: Jos ihminen opetetaan siihen, että hän on huono ja likainen ja kehotetaan olemaan lapsen kaltainen, niin siitä vois kuvitella syntyvän ristiriitainen käsitys. Pedofilia voi toki olla periytyvä taipumus, mutta uskonto voi myös sekoittaa ihmisen pään likaisuuden kokemuksissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamatussa sanotaan, että ihmisen aivoitukset ovat jo syntymässä pahat. Tais olla Mossen kirjoissa. Voin tarkistaa.

        Pedofilasta sen verran: Jos ihminen opetetaan siihen, että hän on huono ja likainen ja kehotetaan olemaan lapsen kaltainen, niin siitä vois kuvitella syntyvän ristiriitainen käsitys. Pedofilia voi toki olla periytyvä taipumus, mutta uskonto voi myös sekoittaa ihmisen pään likaisuuden kokemuksissa.

        Pedofilia on opittu perversio ja jotkut jatkavat pedofiileina oltuaan ensin uhreja lapsina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pedofilia on opittu perversio ja jotkut jatkavat pedofiileina oltuaan ensin uhreja lapsina.

        Mitta mistä se alunperin lähtee?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pedofilia on opittu perversio ja jotkut jatkavat pedofiileina oltuaan ensin uhreja lapsina.

        Normaalisti seksuaaliset vietit kohdistuu ihmiseen vasta sitten, kun viettejä herättävät ominaisuudet muodostuu ihmisessä. Lapsessa niitä ei normaalisti nähdä. Joissain tapauksissa vietit eivät toimi normaalisti ja silloin lapsikin voi saada ne heräämään. "Perversio" on ihmisen luoma opittu käsite ja asenne, mutta yksilön näkökulmasta se on vain viettien virheellistä, sekä lapsen kannalta vahingollista toimintaa.


      • Anonyymi

        Eino Kaila kirjoitti muistaakseni jossain runossaan ihmisestä siihen, tyyliin, että koirat ulvoo kellarissa ja enkelit laulaa kupolissa tms. Runollinen mutta samalla realistinen kuva ihmisestä: ihminen on empaattinen, altruistinen, itsekäs ja agressiivinen - näitä kaikkia eikä ensisijaisesti mitään näistä.


    • Anonyymi

      Soopaa!

    • Anonyymi

      Selviytyminen on laumassa kollektiivisena vaistonvaraisena tietona, abstraktina käsitteenä . Kehityksen kautta vahvistuu käsitys, mikä on ryhmän selviytymisen kannalta hyvä asia ja mikä huono asia. Hyviä asioita vaalitaan ja tehostetaan, huonoja asioita vältellään. "Moraali" taas on oppi, joka sisältää verbaalisena esityksenä nämä hyvät ja huonot asiat. Kun moraalioppi on syntynyt, se voi alkaa elämään omaa elämäänsä, vakiintua osaksi yhteiskuntaa, sekä kehittyä lakimaiseksi ehdottomuuksien kokoelmaksi. Sivistysvaltiossa jyrkät moraaliopit on saumattomasti osa sitä, selviytyminen, sekä hyvinvointi edelleen perusasioina. Siksi esim. orjuus, kuin myös tappaminen, varastaminen, petokset, vandalismi, vasemmistolaisuus jne., koetaan sivistysvaltioon sopimattomaksi, tai moraalittomaksi,

    • Anonyymi

      Raamattu on siitä mielenkiintoinen satukirja, että joitain sen kohtia täytyy totella ehdottomasti ja kirjaimellisesti. Osalle voi täysin viitata kintaalla ja pyyhkiä hanuria.

    • Anonyymi

      Moraali tulee Raamatun 10 käskystä.

      Kymmenen käskyä ovat Raamatun Vanhan testamentin mukaiset, Mooseksen välityksellä Siinainvuorella ihmisille annetut ohjeet Jumalalta. Nämä käskyt jaetaan usein kahteen osaan: niihin, jotka koskevat suhdettamme Jumalaan (esim. "Älä käytä väärin Herran nimeä"), ja niihin, jotka koskevat suhdettamme lähimmäisiin (esim. "Älä tapa" tai "Älä varasta").

      Käskyt suhteessa Jumalaan:

      Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.
      Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä. Älä halveksi tai pilkkaa Jumalaa.
      Pyhitä lepopäivä. Muista levätä ja kohdata Jumala lepopäivänä.

      Käskyt suhteessa ihmisiin:

      Kunnioita isääsi ja äitiäsi. Vanhemmat ovat antaneet elämän ja huolehtivat lapsesta.
      Älä tapa. Jokaisen ihmisen elämä on arvokas; älä vahingoita tai aiheuta kärsimystä kenellekään.
      Älä tee aviorikosta. Jumalan antama avioliitto on perheen turva.
      Älä varasta. Älä ota itsellesi toisen omaisuutta, joka on Jumalan hyvä lahja.
      Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi. Puhu aina totta.
      Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta. Älä kadehti tai juonittele itsellesi toisen ihmisen omaisuutta.
      Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa tai mitään, mikä hänelle kuuluu. Tämä kielto kattaa kaikki toisen omaisuuden ja resurssit.

      • Anonyymi

        Kuvitelkaapa hetki, kun ihmiskunnan kantaisät, joiden moraalinen kompassi oli kuulemma olematon ennen kivitauluja, raahautuvat vuorenrinnettä ylös. Ja mitä? He eivät lyöneet toisiaan hengiltä ennen huipulle pääsyä? He eivät pudottaneet naapuria rotkoon saadakseen paremmat näkymät? He eivät edes syöneet toisiaan eväinä matkalla?

        Jos todella uskoisi, että vasta kahdenkymmenen kilogramman kivitaulut opettivat meille "älä tapa" tai "älä varasta", niin ihmeellistä on, että koko seurue ylipäätään selvisi huipulle vastaanottamaan ne. Jokaisen askeleenhan olisi pitänyt päättyä veritekoon, jokaisen vesileirin ryöstöön. Vuoren juurelle olisi jäänyt vain kasa luita ja ryöstettyjä sandaaleja – eikä yhtään kuulijaa kivien sanomalle.

        Mutta jostain syystä nämä ihmiset onnistuivat käyttäytymään tarpeeksi säällisesti noustakseen vuorelle yhdessä, odottamaan kivien paljastusta. Jos mitään muuta, se todistaa, että moraalin alkeet olivat heissä jo ennen käskyjen kaiverrusta – muuten koko tilaisuus olisi ollut yhtä tyhjän kanssa, taulut pudonneet suoraan tyhjälle autiomaalle, eikä kukaan olisi jäänyt niitä ihmettelemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuvitelkaapa hetki, kun ihmiskunnan kantaisät, joiden moraalinen kompassi oli kuulemma olematon ennen kivitauluja, raahautuvat vuorenrinnettä ylös. Ja mitä? He eivät lyöneet toisiaan hengiltä ennen huipulle pääsyä? He eivät pudottaneet naapuria rotkoon saadakseen paremmat näkymät? He eivät edes syöneet toisiaan eväinä matkalla?

        Jos todella uskoisi, että vasta kahdenkymmenen kilogramman kivitaulut opettivat meille "älä tapa" tai "älä varasta", niin ihmeellistä on, että koko seurue ylipäätään selvisi huipulle vastaanottamaan ne. Jokaisen askeleenhan olisi pitänyt päättyä veritekoon, jokaisen vesileirin ryöstöön. Vuoren juurelle olisi jäänyt vain kasa luita ja ryöstettyjä sandaaleja – eikä yhtään kuulijaa kivien sanomalle.

        Mutta jostain syystä nämä ihmiset onnistuivat käyttäytymään tarpeeksi säällisesti noustakseen vuorelle yhdessä, odottamaan kivien paljastusta. Jos mitään muuta, se todistaa, että moraalin alkeet olivat heissä jo ennen käskyjen kaiverrusta – muuten koko tilaisuus olisi ollut yhtä tyhjän kanssa, taulut pudonneet suoraan tyhjälle autiomaalle, eikä kukaan olisi jäänyt niitä ihmettelemään.

        Mies seisoo pölyssä, otsa hiessä, silmät sirrillään lukien juuri alas tuotua kivitaulua. Hän nyökkäilee aluksi hitaasti, mutta pysähtyy äkisti ensimmäisen kohdalla: “Älä tapa.” Hän rykäisee. “No... se kerran, mutta se oli vahinko. Ja se toinen oli itsepuolustusta. Ehkä. Se kolmas nyt vain seisoi väärässä paikassa. Ja ne neljä muuta… No kuka nyt muistaa kaikki.”

        Seuraava: “Älä tee itsellesi jumalankuvia.” Hän vilkaisee olkansa yli ja potkaisee nopeasti hiekkaan kuuden pienen savijumalan rivistön — yksi niistä esittää häntä itseään vuohen selässä. “Koristeita. Henkistä tukea. Taidetta.”

        “Älä varasta.” Hän muistaa heti, miten otti naapurilta telttakankaat, vesileilin, vasikan — ja vaimon. “Vai oliko se vaihtokauppa? En minä nyt jokaista kauppaa dokumentoinut.”

        “Älä lausu turhaan Herran nimeä.” Hän kiroaa refleksinomaisesti. Sitten tajuaa ja kiroaa uudestaan — hiljaa. Kolmas kerta tulee, kun hän potkaisee varpaansa kiveen.

        “Pyhitä lepopäivä.” Hän vilkaisee verisiä käsiään. “Just eilen rakensin alttarin, teurastin kaksi vuohta, takavarikoin naapurin esikoisen ja rakastelin kahdesti. Pitääkö olla toimettomana vai mitä tää tarkoittaa?”

        “Älä tee huorin.” Hän vilkaisee vaimoaan. Vaimo kohauttaa olkiaan. “Ei meille koskaan sanottu, että se on kiellettyä. Luulin että se on kohteliaisuus.”

        “Älä himoitse...” Hän ei anna lauseen edes loppua. Hän katsoo ympärilleen — teltat, palvelijat, eläimet, vaimot — kaikki, mitä on aiemmin katsonut sillä silmällä. Hän huokaisee.

        Lopulta hän nostaa katseensa taivaalle ja huudahtaa: “Voisiko seuraavalla kerralla nämä säännöt tuoda vähän ennen kuin ehtii elää koko elämänsä kuin petoeläin markkinoilla?”


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mies seisoo pölyssä, otsa hiessä, silmät sirrillään lukien juuri alas tuotua kivitaulua. Hän nyökkäilee aluksi hitaasti, mutta pysähtyy äkisti ensimmäisen kohdalla: “Älä tapa.” Hän rykäisee. “No... se kerran, mutta se oli vahinko. Ja se toinen oli itsepuolustusta. Ehkä. Se kolmas nyt vain seisoi väärässä paikassa. Ja ne neljä muuta… No kuka nyt muistaa kaikki.”

        Seuraava: “Älä tee itsellesi jumalankuvia.” Hän vilkaisee olkansa yli ja potkaisee nopeasti hiekkaan kuuden pienen savijumalan rivistön — yksi niistä esittää häntä itseään vuohen selässä. “Koristeita. Henkistä tukea. Taidetta.”

        “Älä varasta.” Hän muistaa heti, miten otti naapurilta telttakankaat, vesileilin, vasikan — ja vaimon. “Vai oliko se vaihtokauppa? En minä nyt jokaista kauppaa dokumentoinut.”

        “Älä lausu turhaan Herran nimeä.” Hän kiroaa refleksinomaisesti. Sitten tajuaa ja kiroaa uudestaan — hiljaa. Kolmas kerta tulee, kun hän potkaisee varpaansa kiveen.

        “Pyhitä lepopäivä.” Hän vilkaisee verisiä käsiään. “Just eilen rakensin alttarin, teurastin kaksi vuohta, takavarikoin naapurin esikoisen ja rakastelin kahdesti. Pitääkö olla toimettomana vai mitä tää tarkoittaa?”

        “Älä tee huorin.” Hän vilkaisee vaimoaan. Vaimo kohauttaa olkiaan. “Ei meille koskaan sanottu, että se on kiellettyä. Luulin että se on kohteliaisuus.”

        “Älä himoitse...” Hän ei anna lauseen edes loppua. Hän katsoo ympärilleen — teltat, palvelijat, eläimet, vaimot — kaikki, mitä on aiemmin katsonut sillä silmällä. Hän huokaisee.

        Lopulta hän nostaa katseensa taivaalle ja huudahtaa: “Voisiko seuraavalla kerralla nämä säännöt tuoda vähän ennen kuin ehtii elää koko elämänsä kuin petoeläin markkinoilla?”

        Ne säännöt olivat jo iskostuneet Israelin selkänahkaan ja osittain myös pakanoihin, sillä kuusi viimeistä käsittelee ihmisten välisiä suhteita ja neljä ensimmäistä Jahven ja hänen kansansa välistä suhdetta.

        Kun oletetaan, että luonnon pitäisi opettaa olevan olemassa vain yksi luoja (ja sitten selviää että Jahve on tämä), niin tekijänoikeus on vain tällä luojalla eikä muita jumalia ole syytä palvoa. Näin ollen

        1-4 Palvo vain luojaa ja kunnioitä häntä luomisen perusteella
        5-10 älä tee toiselle sitä mitä et toivo hänen tekevän sinulle: rakasta muita ihmisiä

        Nämä ovat universaaleja moraalisääntöjä.


      • Anonyymi

        "Käskyt suhteessa Jumalaan:"

        Jos näitä tarkastelee objektiivisesti niin nämähän opettavat suhteen hallitsevaan luokkaan, Jumala oli vain hallitsevan luokan keksimä välikappale, jolla alamaiset saatiin tottelemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuvitelkaapa hetki, kun ihmiskunnan kantaisät, joiden moraalinen kompassi oli kuulemma olematon ennen kivitauluja, raahautuvat vuorenrinnettä ylös. Ja mitä? He eivät lyöneet toisiaan hengiltä ennen huipulle pääsyä? He eivät pudottaneet naapuria rotkoon saadakseen paremmat näkymät? He eivät edes syöneet toisiaan eväinä matkalla?

        Jos todella uskoisi, että vasta kahdenkymmenen kilogramman kivitaulut opettivat meille "älä tapa" tai "älä varasta", niin ihmeellistä on, että koko seurue ylipäätään selvisi huipulle vastaanottamaan ne. Jokaisen askeleenhan olisi pitänyt päättyä veritekoon, jokaisen vesileirin ryöstöön. Vuoren juurelle olisi jäänyt vain kasa luita ja ryöstettyjä sandaaleja – eikä yhtään kuulijaa kivien sanomalle.

        Mutta jostain syystä nämä ihmiset onnistuivat käyttäytymään tarpeeksi säällisesti noustakseen vuorelle yhdessä, odottamaan kivien paljastusta. Jos mitään muuta, se todistaa, että moraalin alkeet olivat heissä jo ennen käskyjen kaiverrusta – muuten koko tilaisuus olisi ollut yhtä tyhjän kanssa, taulut pudonneet suoraan tyhjälle autiomaalle, eikä kukaan olisi jäänyt niitä ihmettelemään.

        "Kuvitelkaapa hetki, kun ihmiskunnan kantaisät, joiden moraalinen kompassi oli kuulemma olematon ennen kivitauluja, raahautuvat vuorenrinnettä ylös."

        Jumala kaiversi käskyt kivitauluun ja lähti tarjoilemaan niitä ihmisille. Hän tuli afrikkalaisten luo.

        -Terve, olen Jumala. Minula olisi käskyjä teille.

        -Millaisia? Kerro esimerkki.

        -Kunnioita isääsi ja äitiäsi.

        -No mutta emmehän me tiedä edes kuka meidän isä on joten miten me voisimme häntä kunnioittaa. Emme tarvitse tuollaisia käskyjä.

        Seuraavaksi Jumala meni ranskalaisten luo.

        -Terve, olen Jumala. Minula olisi käskyjä teille.

        -Millaisia? Kerro esimerkki.

        -Älä tee huorin.

        -Merde! Emme me voi tuollaisia noudattaa.

        Seuraavaksi Jumala meni mustalaisten luo.

        Terve, olen Jumala. Minula olisi käskyjä teille.

        -Millaisia? Kerro esimerkki.

        -Älä varasta.

        -Hai, kamalaa. Emme me voi tuollaisia noudattaa.

        Seuraavaksi Jumala meni juutalaisten luo.

        Terve, olen Jumala. Minula olisi käskyjä teille.

        -Paljonko ne maksavat?

        -Ne ovat ilmaisia.

        -Hyvä, me otetaan kymmenen niitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mies seisoo pölyssä, otsa hiessä, silmät sirrillään lukien juuri alas tuotua kivitaulua. Hän nyökkäilee aluksi hitaasti, mutta pysähtyy äkisti ensimmäisen kohdalla: “Älä tapa.” Hän rykäisee. “No... se kerran, mutta se oli vahinko. Ja se toinen oli itsepuolustusta. Ehkä. Se kolmas nyt vain seisoi väärässä paikassa. Ja ne neljä muuta… No kuka nyt muistaa kaikki.”

        Seuraava: “Älä tee itsellesi jumalankuvia.” Hän vilkaisee olkansa yli ja potkaisee nopeasti hiekkaan kuuden pienen savijumalan rivistön — yksi niistä esittää häntä itseään vuohen selässä. “Koristeita. Henkistä tukea. Taidetta.”

        “Älä varasta.” Hän muistaa heti, miten otti naapurilta telttakankaat, vesileilin, vasikan — ja vaimon. “Vai oliko se vaihtokauppa? En minä nyt jokaista kauppaa dokumentoinut.”

        “Älä lausu turhaan Herran nimeä.” Hän kiroaa refleksinomaisesti. Sitten tajuaa ja kiroaa uudestaan — hiljaa. Kolmas kerta tulee, kun hän potkaisee varpaansa kiveen.

        “Pyhitä lepopäivä.” Hän vilkaisee verisiä käsiään. “Just eilen rakensin alttarin, teurastin kaksi vuohta, takavarikoin naapurin esikoisen ja rakastelin kahdesti. Pitääkö olla toimettomana vai mitä tää tarkoittaa?”

        “Älä tee huorin.” Hän vilkaisee vaimoaan. Vaimo kohauttaa olkiaan. “Ei meille koskaan sanottu, että se on kiellettyä. Luulin että se on kohteliaisuus.”

        “Älä himoitse...” Hän ei anna lauseen edes loppua. Hän katsoo ympärilleen — teltat, palvelijat, eläimet, vaimot — kaikki, mitä on aiemmin katsonut sillä silmällä. Hän huokaisee.

        Lopulta hän nostaa katseensa taivaalle ja huudahtaa: “Voisiko seuraavalla kerralla nämä säännöt tuoda vähän ennen kuin ehtii elää koko elämänsä kuin petoeläin markkinoilla?”

        Huomio 1:
        "Kymmenen käskyä" on tulkintaa. Raamatussa ei missään sanota, että juuri nämä ovat juuri ne tärkeimmät 10 käskyä. Mooseksen laissa on yli 600 käskyä ja kieltoa, josta valita. Joku "traditio" on valinnut juuri nämä (joskin numerointi vähän vaihtelee uskonto- ja kirkkokunnittain).

        Huomi 2:
        Tuo vitsin punch line osuu asian ytimeen: "Voisiko seuraavalla kerralla nämä säännöt tuoda vähän ennen kuin ..."
        Uskovien mukaan Jumalan moraali on absoluuttista ja ikuista. Miksi sitten Mooseksen lait annettiin vasta Moosekselle. Ihmiskuntaa oli ollut olemassa aiemminkin vaikka kuinka ja kauan.
        Paratiisissa oli yksi sääntö (jota ei pidetty, kun Jumalan kavalaksi luoma käärme kusetti Eevaa). Miksi Jumalan moraalisääntöjen koko komeutta annettu heti Aadamille? Jumala ehti tehdä liiton Nooankin kanssa, mutta ei antanut Mooseksen lakia. Sitä ei annettu myöskään Aabrahamille. Ja sitten nuo säännöt vielä osin (ilmeisesti) kummottiin kun tehtiin "uusi liitto", jonka kunniaksi Jeesus piti kiduttaa kuoliaaksi, koska kaikkivoipa Jumala ei olisi muuten tähän liittoon voinut ryhtyä (kaikkivoipuudessa oli kai sellainen rajoite?) .
        Toinen asia on, että miksi koko ihmiskuntaa koskevat säänöt kerrottaisiin vain jossain Välimeren itäpäädyn heimon keskuudessa?

        Huomio3:
        Jos oletetaan, että NE kymmenen käskyä ovat NE OIKEAT kymmenen käskyä jotka olivat Mooseksen kainalossa, kun hän tuli alas Siinain vuorelta niin niissä oli myös käsky "Älä tapa!"
        Ja mikä oli ENSIMMÄINEN ASIA, jonka Moosest teki, kun oli tullut käskyt mukanaan alas vuorelta? Hän TOIMEENPANI JOUKKOMURHAN, jossa kuoli 3000 miestä. Älä tapa, paitsi jos vit-ketuttaa ihan vietävästi? Raamattu on totisesti tulkinnan taidetta.


    • Anonyymi

      Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niin kuin itseäsi.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi persuilla ei ole firmoja?

      Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      84
      7132
    2. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

      Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      27
      7079
    3. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

      Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      117
      6205
    4. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

      Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      45
      5414
    5. Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?

      Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik
      Maailman menoa
      84
      5248
    6. Demarikultin uhri kertoo

      Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa
      Maailman menoa
      63
      5225
    7. Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?

      Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus
      Maailman menoa
      41
      5120
    8. Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi

      Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset
      Maailman menoa
      27
      4605
    9. Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä

      "Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv
      Maailman menoa
      19
      3485
    10. Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto

      vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html
      Maailman menoa
      300
      3400
    Aihe