Meillä jokaisella on "minä". Se joka jälleen syntyy ja johon on tallentunut himomme ja taipuuksrmme.
Onko "minätunne" sielu?
80
592
Vastaukset
- Anonyymi
Taipumuksemme
- Anonyymi
"Onko "minätunne" sielu?"
Ei ole.- Anonyymi
"Se joka jälleen syntyy ja johon on tallentunut himomme ja taipuuksrmme."
Meidän taipumuksemme, vakaumuksemme ja stereotypiamme jne. ovat tallentuneet hienojakoiseen kehoomme.
- Anonyymi
Ihmelapsi joka soittaa pianoa kuin vanhat mestarit on musisoinut ennenkin.
Kiihkouskovainen on uskonnollinen seuraavassakin elämässä. Ellei hän ennen kuolemaansa muutu ateistiksi.- Anonyymi
"Ihmelapsi joka soittaa pianoa kuin vanhat mestarit on musisoinut ennenkin."
Lahjakkuus kertyy elämästä toiseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ihmelapsi joka soittaa pianoa kuin vanhat mestarit on musisoinut ennenkin."
Lahjakkuus kertyy elämästä toiseen.Se, mitä joku pitää ” minänä” täällä, ei ole minä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se, mitä joku pitää ” minänä” täällä, ei ole minä.
Pidämme itseämme mahtavina, mutta emme edes tiedä, keitä olemme.
Kuka minä olen?
Ihmiset, joilla on pakkomielle itseilmaisuun, sanovat: "Minun on vain oltava oma itseni." Totta kai sinun on oltava oma itsesi, mutta ota selvää, kuka olet. Tärkeimmät asiat ensin.
Ego, mieli, äly ja aistit ovat alkuperäisen minän varjo. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pidämme itseämme mahtavina, mutta emme edes tiedä, keitä olemme.
Kuka minä olen?
Ihmiset, joilla on pakkomielle itseilmaisuun, sanovat: "Minun on vain oltava oma itseni." Totta kai sinun on oltava oma itsesi, mutta ota selvää, kuka olet. Tärkeimmät asiat ensin.
Ego, mieli, äly ja aistit ovat alkuperäisen minän varjo.Jotain samanlaista näemme tässä maailmassa: jokaisella varjolla on lähde - todellinen kohde. Puhdas tietoisuus, sielu, tietoinen subjekti ei voi suoraan kokea aineellisen maailman kokemuksia. Miten se tulee mahdolliseksi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jotain samanlaista näemme tässä maailmassa: jokaisella varjolla on lähde - todellinen kohde. Puhdas tietoisuus, sielu, tietoinen subjekti ei voi suoraan kokea aineellisen maailman kokemuksia. Miten se tulee mahdolliseksi?
Sielun varjo syntyy, ja tämä varjo pystyy toimimaan varjomaailmassa. Muuten tietoisuudella ei ole mitään mahdollisuutta ottaa yhteyttä tiedostamattomaan tasoon. Varjo-minä toimii varjomaailmassa. Ja me näemme ympärillämme erilaisia kuvia tästä varjon kaltaisesta olemassaolosta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sielun varjo syntyy, ja tämä varjo pystyy toimimaan varjomaailmassa. Muuten tietoisuudella ei ole mitään mahdollisuutta ottaa yhteyttä tiedostamattomaan tasoon. Varjo-minä toimii varjomaailmassa. Ja me näemme ympärillämme erilaisia kuvia tästä varjon kaltaisesta olemassaolosta.
Mutta jos haluamme mennä olemukseen, päästä ytimeen, on välttämätöntä poistaa kaikki hankittujen ennakkoluulojen kerrokset, jotta saamme vilauksen todellisesta itsestämme.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta jos haluamme mennä olemukseen, päästä ytimeen, on välttämätöntä poistaa kaikki hankittujen ennakkoluulojen kerrokset, jotta saamme vilauksen todellisesta itsestämme.
Karana-deha ( " kausaalikeho") on alitajuinen mieli tai muistin, menneiden kokemusten ja piilotettujen halujen syvimmät arkistot. Toisin sanoen se on se osa tietoisuuttamme, jota emme itse tajua ennen kuin vasta myöhemmin.
Psykologiassa on olemassa sellainen käsite kuin "varsinainen tietoisuus" - tämä on näkyvä. pintatietoisuutemme. Se on sitä, mitä tiedämme itsestämme nyt ja mistä olemme tietoisia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Karana-deha ( " kausaalikeho") on alitajuinen mieli tai muistin, menneiden kokemusten ja piilotettujen halujen syvimmät arkistot. Toisin sanoen se on se osa tietoisuuttamme, jota emme itse tajua ennen kuin vasta myöhemmin.
Psykologiassa on olemassa sellainen käsite kuin "varsinainen tietoisuus" - tämä on näkyvä. pintatietoisuutemme. Se on sitä, mitä tiedämme itsestämme nyt ja mistä olemme tietoisia.Miksi ihminen joutuu niin harhaan? Se tapahtuu itsepetoksen eli väärän identifikaation energian vaikutuksesta. Sanskritiksi itsepetoksen energiaa kutsutaan ahankaraksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi ihminen joutuu niin harhaan? Se tapahtuu itsepetoksen eli väärän identifikaation energian vaikutuksesta. Sanskritiksi itsepetoksen energiaa kutsutaan ahankaraksi.
Sielu turvautuu siihen, kun se haluaa siirtyä harhan maailmaan.
Ahankara on kaikkein hienovaraisin materiaalinen elementti, joten sitä on vaikea analysoida. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ahankara on kaikkein hienovaraisin materiaalinen elementti, joten sitä on vaikea analysoida.Se pitää sielua turvallisessa vankeudessa, vankilassa, josta kukaan ei pääse koskaan pois, vaikka siellä ei ole lukkoja tai kaltereita.
Eikä kukaan pidä vankeja väkisin. Kaikki tämä tapahtuu ahankaran voimalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se pitää sielua turvallisessa vankeudessa, vankilassa, josta kukaan ei pääse koskaan pois, vaikka siellä ei ole lukkoja tai kaltereita.
Eikä kukaan pidä vankeja väkisin. Kaikki tämä tapahtuu ahankaran voimalla.Väärä ego on materian ja hengen solmu, jota ei voi avata. Miksi? Koska sielu itse kiristää sitä tiukasti.
Persoonallisuus haluaa vapautua kärsimyksestä, mutta samalla se takertuu kuolettavalla otteella tuon kärsimyksen aiheuttajaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väärä ego on materian ja hengen solmu, jota ei voi avata. Miksi? Koska sielu itse kiristää sitä tiukasti.
Persoonallisuus haluaa vapautua kärsimyksestä, mutta samalla se takertuu kuolettavalla otteella tuon kärsimyksen aiheuttajaan.Se taistelee pahaa vastaan, mutta se kantaa pahaa sisällään. Se haluaa onnellista elämää maan päällä, mutta se aiheuttaa itselleen ongelmia.
Jos henkilö näkee unessa paljon kultaa ja rahaa, herääminen tuo pettymyksen. Mutta uni pysyy unena. Se on vain illuusio. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se taistelee pahaa vastaan, mutta se kantaa pahaa sisällään. Se haluaa onnellista elämää maan päällä, mutta se aiheuttaa itselleen ongelmia.
Jos henkilö näkee unessa paljon kultaa ja rahaa, herääminen tuo pettymyksen. Mutta uni pysyy unena. Se on vain illuusio.Illusorinen rikkaus, illusorinen ruoka, illusorinen onni. Mikä on se voima, joka kiristää aineen ja hengen solmun?
Se on kaksi syvintä halua, jotka ovat luontaisia kaikille tähän maailmaan syntyneille olennoille - halu hallita ja ... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Illusorinen rikkaus, illusorinen ruoka, illusorinen onni. Mikä on se voima, joka kiristää aineen ja hengen solmun?
Se on kaksi syvintä halua, jotka ovat luontaisia kaikille tähän maailmaan syntyneille olennoille - halu hallita ja ...VAIN MINUN USKONTONI ON OIKEAA - VÄÄRÄ EGO TAAS.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
VAIN MINUN USKONTONI ON OIKEAA - VÄÄRÄ EGO TAAS.
Aineellinen kehomme on näkyvä, fyysinen identiteettimme aineellisessa maailmassa. Se koostuu aineellisista elementeistä ja on olemassa rajoitetun ajan. Se syntyy, kasvaa kypsäksi ja tuottaa jälkeläisiä; sitten se vähitellen hupenee, lakkaa toimimasta ja lopulta katoaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aineellinen kehomme on näkyvä, fyysinen identiteettimme aineellisessa maailmassa. Se koostuu aineellisista elementeistä ja on olemassa rajoitetun ajan. Se syntyy, kasvaa kypsäksi ja tuottaa jälkeläisiä; sitten se vähitellen hupenee, lakkaa toimimasta ja lopulta katoaa.
Se, mitä me kutsumme "eläväksi kehoksi", on kahdenlaisen energian - aineellisen ja henkisen - yhdistelmä. Aineellinen energia tuottaa karkeat materiaalit, joista keho on tehty, ja henkinen energia elävöittää kehoa ja mahdollistaa sen toiminnan. Ilman henkisen kipinän - minän eli atman - läsnäoloa mikään aineellinen prosessi ei voi antaa eloa keholle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se, mitä me kutsumme "eläväksi kehoksi", on kahdenlaisen energian - aineellisen ja henkisen - yhdistelmä. Aineellinen energia tuottaa karkeat materiaalit, joista keho on tehty, ja henkinen energia elävöittää kehoa ja mahdollistaa sen toiminnan. Ilman henkisen kipinän - minän eli atman - läsnäoloa mikään aineellinen prosessi ei voi antaa eloa keholle.
Meillä on taipumus samaistaa itsemme aineelliseen kehoomme. Tämä vääräksi egoksi kutsuttu harhakäsitys on suurimman osan ahdistuksestamme taustalla. Me emme ole aineellinen keho. Me olemme henkisiä.
- Anonyymi
Sielu ei ole sydämessä, vaan sydämen ALUEELLA, heijastuksena.Ei fyysisessä sydämessä, vaan metafyysisessä
- Anonyymi00025
Anonyymi kirjoitti:
Sielu ei ole sydämessä, vaan sydämen ALUEELLA, heijastuksena.Ei fyysisessä sydämessä, vaan metafyysisessä
POISTETTU myös: Kuolema on paras demokraatti
KAIKKI PALAUTETAAN.
Teiniemme avulla.
Kaikki on tallennettu ja jaettu, ahkerien teiniemme ansiosta sama viestiketju tullaan uudelleen laittamaan kymmenissä eri ketjuissa, joten kiitos poistamisesta, sillä silloin kaikki moninkertaistuu kymmenkertaisesti.
Kuolema on paras demokraatti
Kuolema tekee kaikki tasa-arvoisiksi.
Stereotypiasi ja snobismiasi - Kuolema on paras demokraatti.
Kuolema tuo esiim tasa-arvoisuutemme –sielun tasolla olemme kaikki tasa-arvoisia. - Anonyymi00026
Anonyymi00025 kirjoitti:
KAIKKI PALAUTETAAN.
Teiniemme avulla.
Kaikki on tallennettu ja jaettu, ahkerien teiniemme ansiosta sama viestiketju tullaan uudelleen laittamaan kymmenissä eri ketjuissa, joten kiitos poistamisesta, sillä silloin kaikki moninkertaistuu kymmenkertaisesti.
Kuolema tuo esiim tasa-arvoisuutemme –sielun tasolla olemme kaikki tasa-arvoisia.POISTETTU myös: Kuolema on paras demokraatti
KAIKKI PALAUTETAAN.
Teiniemme avulla.
Kuolema tuo esiim tasa-arvoisuutemme –sielun tasolla olemme kaikki tasa-arvoisia.
Vaikka kuolema ei edes ole.
Rahuganan ja Jada Bharatan vuoropuhelu ei ole tavallinen keskustelu
Alla pidempi, filosofinen selitys heidän vuoropuhelustaan:
Rahuganan ja Jada Bharatan vuoropuhelu ei ole tavallinen keskustelu, vaan kohtaaminen aineellisen maailmankuvan ja transsendentaalisen tietoisuuden välillä.
Aluksi Rahugana puhuu vallan ja kehon näkökulmasta. Hän samaistaa itsensä kuninkaaseen ja Jada Bharatan kantajaan. Hänen sanansa kumpuavat käsityksestä: ”Minä olen hallitsija, sinä olet palvelija; kehosi on olemassa palvellakseni minua.” Tässä ajattelussa arvo mitataan asemalla, tehokkuudella ja ruumiillisella toiminnalla. Kun Jada Bharata ei kanna palankiinia ”oikein”, Rahugana kokee sen loukkauksena omaa identiteettiään vastaan.
Jada Bharata vastaa täysin toiselta tasolta. Hän ei puolusta itseään eikä riitele, vaan purkaa koko Rahuganan oletusten perustan. Hän osoittaa, että keho ei ole todellinen toimija, eikä sielu ole kantaja tai kannettava. Jos keho on painava, kuka siitä kärsii? Jos joku on kuningas tai palvelija, koskeeko se sielua vai vain kehoa? Hänen puheensa on klassista vedanta-filosofiaa: ātman (sielu) on erillinen kehosta, toiminnasta ja sosiaalisista rooleista.
Vuoropuhelun ydin on se, että Rahugana puhuu ”sinä ja minä” -tasolta, kun taas Jada Bharata puhuu ”kuka minä olen” -tasolta. Rahugana haluaa korjata käytöstä; Jada Bharata paljastaa väärän identiteetin. Hän ei pyri opettamaan kuningasta auktoriteettina, vaan antaa totuuden puhua itsestään.
Kun Rahugana kuulee tämän, tapahtuu filosofinen murros: hänen tietonsa osoittautuu pinnalliseksi. Hän on tuntenut Vedat, mutta soveltanut niitä aineellisen hyödyn saavuttamiseen. Nyt hän ymmärtää eron tiedon (jñāna) ja viisauden (vijñāna) välillä – tiedon, joka on elettyä ja oivallettua.
Lopulta Rahugana nöyrtyy, ei siksi että Jada Bharata olisi loukannut häntä, vaan koska hänen egoonsa perustuva identiteettinsä romahtaa. Hän näkee, että todellinen nöyryys ei ole itsensä alentamista, vaan väärän minuuden luopumista. Jada Bharata ei muuttunut koko keskustelun aikana – muutos tapahtui Rahuganassa.
Filosofisesti vuoropuhelu opettaa, että:
kärsimys syntyy kehoon ja asemaan samaistumisesta
todellinen tieto vapauttaa loukkaantumisesta ja ylpeydestä
henkinen opettaja voi näyttäytyä ulkoisesti vähäpätöisenä
valaistunut ihminen ei reagoi egosta, vaan totuudesta - Anonyymi00027
Anonyymi00026 kirjoitti:
KAIKKI PALAUTETAAN.
Teiniemme avulla.
Kuolema tuo esiim tasa-arvoisuutemme –sielun tasolla olemme kaikki tasa-arvoisia.
Vaikka kuolema ei edes ole.
Rahuganan ja Jada Bharatan vuoropuhelu ei ole tavallinen keskustelu
Alla pidempi, filosofinen selitys heidän vuoropuhelustaan:
Rahuganan ja Jada Bharatan vuoropuhelu ei ole tavallinen keskustelu, vaan kohtaaminen aineellisen maailmankuvan ja transsendentaalisen tietoisuuden välillä.
Aluksi Rahugana puhuu vallan ja kehon näkökulmasta. Hän samaistaa itsensä kuninkaaseen ja Jada Bharatan kantajaan. Hänen sanansa kumpuavat käsityksestä: ”Minä olen hallitsija, sinä olet palvelija; kehosi on olemassa palvellakseni minua.” Tässä ajattelussa arvo mitataan asemalla, tehokkuudella ja ruumiillisella toiminnalla. Kun Jada Bharata ei kanna palankiinia ”oikein”, Rahugana kokee sen loukkauksena omaa identiteettiään vastaan.
Jada Bharata vastaa täysin toiselta tasolta. Hän ei puolusta itseään eikä riitele, vaan purkaa koko Rahuganan oletusten perustan. Hän osoittaa, että keho ei ole todellinen toimija, eikä sielu ole kantaja tai kannettava. Jos keho on painava, kuka siitä kärsii? Jos joku on kuningas tai palvelija, koskeeko se sielua vai vain kehoa? Hänen puheensa on klassista vedanta-filosofiaa: ātman (sielu) on erillinen kehosta, toiminnasta ja sosiaalisista rooleista.
Vuoropuhelun ydin on se, että Rahugana puhuu ”sinä ja minä” -tasolta, kun taas Jada Bharata puhuu ”kuka minä olen” -tasolta. Rahugana haluaa korjata käytöstä; Jada Bharata paljastaa väärän identiteetin. Hän ei pyri opettamaan kuningasta auktoriteettina, vaan antaa totuuden puhua itsestään.
Kun Rahugana kuulee tämän, tapahtuu filosofinen murros: hänen tietonsa osoittautuu pinnalliseksi. Hän on tuntenut Vedat, mutta soveltanut niitä aineellisen hyödyn saavuttamiseen. Nyt hän ymmärtää eron tiedon (jñāna) ja viisauden (vijñāna) välillä – tiedon, joka on elettyä ja oivallettua.
Lopulta Rahugana nöyrtyy, ei siksi että Jada Bharata olisi loukannut häntä, vaan koska hänen egoonsa perustuva identiteettinsä romahtaa. Hän näkee, että todellinen nöyryys ei ole itsensä alentamista, vaan väärän minuuden luopumista. Jada Bharata ei muuttunut koko keskustelun aikana – muutos tapahtui Rahuganassa.
Filosofisesti vuoropuhelu opettaa, että:
kärsimys syntyy kehoon ja asemaan samaistumisesta
todellinen tieto vapauttaa loukkaantumisesta ja ylpeydestä
henkinen opettaja voi näyttäytyä ulkoisesti vähäpätöisenä
valaistunut ihminen ei reagoi egosta, vaan totuudestahttps://vedabase.io/en/library/sb/5/11/3/
ŚB 5.11.3
Library » Śrīmad-Bhāgavatam » Canto 5: The Creative Impetus » CHAPTER ELEVEN: Jaḍa Bharata Instructs King Rahūgaṇa - Anonyymi00028
Anonyymi00027 kirjoitti:
https://vedabase.io/en/library/sb/5/11/3/
ŚB 5.11.3
Library » Śrīmad-Bhāgavatam » Canto 5: The Creative Impetus » CHAPTER ELEVEN: Jaḍa Bharata Instructs King RahūgaṇaRahuganan ja Jada Bharatan vuoropuhelu voidaan sanoa filosofisesti näin:
Rahugana (vallan ääni):
“Minä olen kuningas, sinä olet kantaja. Miksi et tottele? Miksi horjutat vaunuani?”
Jada Bharata (tiedon hiljaisuus):
“Kenet sinä kutsut kantajaksi, ja mitä vaunua luulet horjuvan?
Ruumis liikkuu, mutta minä en liiku.
Minä en kanna, enkä ole kannettava.”
Rahugana:
“Sinä puhut kuin tietäjä, mutta näytät typerältä.”
Jada Bharata:
“Typeryys ja viisaus kuuluvat mielelle, eivät todelliselle minuudelle.
Se, joka samastuu kehoon, näkee toiset ylempinä ja alempina.
Se, joka näkee totuuden, ei näe eroa.”
Rahugana:
“Mikä siis on ihminen?”
Jada Bharata:
“Ei se, mikä syntyy ja kuolee.
Ei se, mikä tekee ja kärsii.
Vaan se, mikä todistaa kaiken tämän muuttumattomana.”
Rahugana (nöyrtyen):
“Olen ollut sokea vallalleni.”
Jada Bharata:
“Valta sitoo, tieto vapauttaa.
Kun ‘minä’ katoaa, totuus jää.” - Anonyymi00029
Anonyymi00028 kirjoitti:
Rahuganan ja Jada Bharatan vuoropuhelu voidaan sanoa filosofisesti näin:
Rahugana (vallan ääni):
“Minä olen kuningas, sinä olet kantaja. Miksi et tottele? Miksi horjutat vaunuani?”
Jada Bharata (tiedon hiljaisuus):
“Kenet sinä kutsut kantajaksi, ja mitä vaunua luulet horjuvan?
Ruumis liikkuu, mutta minä en liiku.
Minä en kanna, enkä ole kannettava.”
Rahugana:
“Sinä puhut kuin tietäjä, mutta näytät typerältä.”
Jada Bharata:
“Typeryys ja viisaus kuuluvat mielelle, eivät todelliselle minuudelle.
Se, joka samastuu kehoon, näkee toiset ylempinä ja alempina.
Se, joka näkee totuuden, ei näe eroa.”
Rahugana:
“Mikä siis on ihminen?”
Jada Bharata:
“Ei se, mikä syntyy ja kuolee.
Ei se, mikä tekee ja kärsii.
Vaan se, mikä todistaa kaiken tämän muuttumattomana.”
Rahugana (nöyrtyen):
“Olen ollut sokea vallalleni.”
Jada Bharata:
“Valta sitoo, tieto vapauttaa.
Kun ‘minä’ katoaa, totuus jää.”Filosofisesti vuoropuhelu opettaa, että kärsimys syntyy samastumisesta kehoon ja asemaan, ja vapaus syntyy itsetiedosta, jossa ei ole kantajaa eikä kannettavaa – vain tietoisuus.
- Anonyymi00030
Anonyymi00029 kirjoitti:
Filosofisesti vuoropuhelu opettaa, että kärsimys syntyy samastumisesta kehoon ja asemaan, ja vapaus syntyy itsetiedosta, jossa ei ole kantajaa eikä kannettavaa – vain tietoisuus.
Gaudiya-vaishnavismin näkökulmasta Rahuganan ja Jada Bharatan vuoropuhelu ymmärretään bhaktin ja egon murtumisen opetuksena, ei puhtaasti impersonalistisena advaita-selityksenä.
- Anonyymi00031
Anonyymi00030 kirjoitti:
Gaudiya-vaishnavismin näkökulmasta Rahuganan ja Jada Bharatan vuoropuhelu ymmärretään bhaktin ja egon murtumisen opetuksena, ei puhtaasti impersonalistisena advaita-selityksenä.
1. Jada Bharata ei opeta “minättömyyttä” vaan väärän samaistumisen purkamista
Gaudiya-vaishnavismi hyväksyy, että:
sielu (jīva) ei ole keho eikä mieli
mutta jīva on ikuinen yksilö, ei häviävä illuusio
Kun Jada Bharata sanoo:
“En kanna, enkä ole kannettava”
hän ei tarkoita:
“Minua ei ole olemassa”
vaan:
“Minä en ole tämä kehon rooli, jonka yhteiskunta on minulle antanut.”
Gaudiya-ajattelussa tämä on ahaṅkāran (väärän egon) purkamista, ei persoonan kieltämistä.
2. Rahugana edustaa ahankaraa ja varna-ylpeyttä
Rahugana ajattelee:
“Olen kuningas”
“Sinä olet palvelija”
Gaudiya-vaishnavismin mukaan tämä on vaishnava-aparādhan alku:
arvioida pyhimystä ulkoisen aseman perusteella.
Krishna katsoo bhaktia, ei roolia.
Jada Bharata näyttää ulkoisesti tyhmältä (jada), mutta sisäisesti hän on:
Krishna-tietoinen
täysin vapaa karmasta
Bhagavanin palvelija
3. Jada Bharata puhuu bhaktan näkökulmasta, ei jñānin
Vaikka hänen kielensä kuulostaa advaitalta, Gaudiya-perinne tulkitsee sen näin:
“Todistaja” ≠ persoonaton Brahman
vaan ātma, joka on:
ikuinen
tietoinen
luonnostaan Krishnaan suuntautunut
Hän puhuu irrottautumiseksi egosta, ei liukenemiseksi Jumalaan.
Gaudiya-vaishnavismi opettaa:
vapautuminen ei ole identiteetin katoamista, vaan sen puhdistumista.
4. Vuoropuhelun käännekohta: nöyryys ja antautuminen
Rahuganan muutos on ratkaiseva:
hän laskeutuu vaunuista
kumartuu
pyytää opetusta
Tämä on Gaudiya-vaishnavismin ydinkohta:
Krishna-tietoisuus alkaa, kun ego murtuu ja guru tunnistetaan.
Jada Bharata toimii tässä śikṣā-guruna, vaikka ei ulkoisesti näytä opettajalta.
5. Gaudiya-vaishnavinen ydinopetus vuoropuhelusta
Filosofisesti tiivistettynä:
Et ole kehosi
Asema ja varna eivät määritä todellista arvoa
Todellinen viisaus ilmenee nöyryytenä ja bhaktina
Pyhimys voidaan verhota yksinkertaisuuteen
Krishna lähettää gurun rikkomaan ylpeyden, ei silittämään sitä
6. Yksi Gaudiya-tyylinen tiivistys
“Se, joka näkee palvelijan, ei näe bhaktia.
Se, joka näkee bhaktin, ei näe palvelijaa.
Krishna asuu siellä, missä ego on kaatunut.” - Anonyymi00032
Anonyymi00031 kirjoitti:
1. Jada Bharata ei opeta “minättömyyttä” vaan väärän samaistumisen purkamista
Gaudiya-vaishnavismi hyväksyy, että:
sielu (jīva) ei ole keho eikä mieli
mutta jīva on ikuinen yksilö, ei häviävä illuusio
Kun Jada Bharata sanoo:
“En kanna, enkä ole kannettava”
hän ei tarkoita:
“Minua ei ole olemassa”
vaan:
“Minä en ole tämä kehon rooli, jonka yhteiskunta on minulle antanut.”
Gaudiya-ajattelussa tämä on ahaṅkāran (väärän egon) purkamista, ei persoonan kieltämistä.
2. Rahugana edustaa ahankaraa ja varna-ylpeyttä
Rahugana ajattelee:
“Olen kuningas”
“Sinä olet palvelija”
Gaudiya-vaishnavismin mukaan tämä on vaishnava-aparādhan alku:
arvioida pyhimystä ulkoisen aseman perusteella.
Krishna katsoo bhaktia, ei roolia.
Jada Bharata näyttää ulkoisesti tyhmältä (jada), mutta sisäisesti hän on:
Krishna-tietoinen
täysin vapaa karmasta
Bhagavanin palvelija
3. Jada Bharata puhuu bhaktan näkökulmasta, ei jñānin
Vaikka hänen kielensä kuulostaa advaitalta, Gaudiya-perinne tulkitsee sen näin:
“Todistaja” ≠ persoonaton Brahman
vaan ātma, joka on:
ikuinen
tietoinen
luonnostaan Krishnaan suuntautunut
Hän puhuu irrottautumiseksi egosta, ei liukenemiseksi Jumalaan.
Gaudiya-vaishnavismi opettaa:
vapautuminen ei ole identiteetin katoamista, vaan sen puhdistumista.
4. Vuoropuhelun käännekohta: nöyryys ja antautuminen
Rahuganan muutos on ratkaiseva:
hän laskeutuu vaunuista
kumartuu
pyytää opetusta
Tämä on Gaudiya-vaishnavismin ydinkohta:
Krishna-tietoisuus alkaa, kun ego murtuu ja guru tunnistetaan.
Jada Bharata toimii tässä śikṣā-guruna, vaikka ei ulkoisesti näytä opettajalta.
5. Gaudiya-vaishnavinen ydinopetus vuoropuhelusta
Filosofisesti tiivistettynä:
Et ole kehosi
Asema ja varna eivät määritä todellista arvoa
Todellinen viisaus ilmenee nöyryytenä ja bhaktina
Pyhimys voidaan verhota yksinkertaisuuteen
Krishna lähettää gurun rikkomaan ylpeyden, ei silittämään sitä
6. Yksi Gaudiya-tyylinen tiivistys
“Se, joka näkee palvelijan, ei näe bhaktia.
Se, joka näkee bhaktin, ei näe palvelijaa.
Krishna asuu siellä, missä ego on kaatunut.”POISTETTU myös: Kuolema on paras demokraatti
KAIKKI PALAUTETAAN.
Teiniemme avulla.
Kuningas Rahūgana pani Jada Bharatan kantajakseen, koska hän ei tunnistanut Jada Bharatan todellista luonnetta.
Lyhyesti syy ja tausta:
Jada Bharata eli tarkoituksella kuin hidas ja välinpitämätön (“jada”), jotta ihmiset eivät häiritsisi häntä. Todellisuudessa hän oli korkeasti valaistunut viisas.
Kun Rahūgana matkusti kantotuolissa, yksi kantajista puuttui, ja Jada Bharata määrättiin tilalle, koska hän vaikutti heikolta ja sopivalta alhaiseen työhön.
Jada Bharata käveli varovasti, jottei astuisi muurahaisten päälle. Tämä teki matkasta epätasaisen.
Rahūgana suuttui, luullen Jada Bharatan olevan laiska ja kuriton, ja solvasi häntä.
Tämän jälkeen tapahtui käänne:
Jada Bharata vastasi kuninkaalle syvällisellä opetuksella sielusta, kehosta ja todellisesta tiedosta.
Rahūgana ymmärsi virheensä, nöyrtyi ja pyysi anteeksi, ja tunnusti Jada Bharatan suuren viisauden.
Opetus:
Tarina (Bhāgavata Purāna 5. kirja) korostaa, että todellista viisautta ei pidä arvioida ulkoisen olemuksen perusteella, ja että ego ja asema voivat sokaista jopa kuninkaan. - Anonyymi00033
Anonyymi00032 kirjoitti:
KAIKKI PALAUTETAAN.
Teiniemme avulla.
Kuningas Rahūgana pani Jada Bharatan kantajakseen, koska hän ei tunnistanut Jada Bharatan todellista luonnetta.
Lyhyesti syy ja tausta:
Jada Bharata eli tarkoituksella kuin hidas ja välinpitämätön (“jada”), jotta ihmiset eivät häiritsisi häntä. Todellisuudessa hän oli korkeasti valaistunut viisas.
Kun Rahūgana matkusti kantotuolissa, yksi kantajista puuttui, ja Jada Bharata määrättiin tilalle, koska hän vaikutti heikolta ja sopivalta alhaiseen työhön.
Jada Bharata käveli varovasti, jottei astuisi muurahaisten päälle. Tämä teki matkasta epätasaisen.
Rahūgana suuttui, luullen Jada Bharatan olevan laiska ja kuriton, ja solvasi häntä.
Tämän jälkeen tapahtui käänne:
Jada Bharata vastasi kuninkaalle syvällisellä opetuksella sielusta, kehosta ja todellisesta tiedosta.
Rahūgana ymmärsi virheensä, nöyrtyi ja pyysi anteeksi, ja tunnusti Jada Bharatan suuren viisauden.
Opetus:
Tarina (Bhāgavata Purāna 5. kirja) korostaa, että todellista viisautta ei pidä arvioida ulkoisen olemuksen perusteella, ja että ego ja asema voivat sokaista jopa kuninkaan.King Rahugana Recognizes the Greatness of Jada Bharata
https://gallery.krishna.com/sites/gallery.krishna.com/files/TA1010.jpg - Anonyymi00035
Citraketun tarina Śrīmad Bhāgavatamissa (6. kirja)
Kuningas Citraketu hallitsi suurta valtakuntaa, mutta hänen elämänsä oli täynnä sisäistä kärsimystä, koska hänellä ei ollut lasta. Hänellä oli monta vaimoa, rikkautta ja valtaa, mutta silti hän koki elämänsä tyhjäksi. Tämä osoittaa jo alussa Bhāgavatamin perusajatuksen: ulkoinen menestys ei poista eksistentiaalista puutetta.
Viisas Aṅgirā Muni saapui hänen luokseen ja näki kuninkaan kärsimyksen. Hän antoi Citraketulle mahdollisuuden saada poika, mutta varoitti samalla, että liiallinen kiintymys tuo kärsimystä. Citraketu hyväksyi siunauksen.
Poika syntyi yhdelle kuningattarista, ja Citraketu kiintyi lapseen äärimmäisesti. Muut vaimot tulivat mustasukkaisiksi ja myrkyttivät lapsen. Kun lapsi kuoli, kuningas romahti täysin: hän menetti järkensä, tahtonsa ja elämänhalunsa.
Silloin viisaat Nārada ja Aṅgirā saapuivat paikalle. He eivät tulleet vain lohduttamaan, vaan herättämään ymmärryksen. Mystisen joogisen voiman avulla he kutsuivat lapsen sielun hetkeksi takaisin ruumiiseen ja pyysivät häntä puhumaan vanhemmilleen.
Sielu puhui lapsen muodossa, mutta täysin tietoisena:
“Kuka teistä on äitini ja kuka isäni?
Olen vaeltanut lukemattomissa kehoissa.
Minulla on ollut monia isiä ja äitejä.
Nämä suhteet syntyvät kehosta ja katoavat kehon mukana.
Ne ovat mayaa.”
Tämän jälkeen sielu poistui jälleen ruumiista. Kuningas Citraketu koki syvän sisäisen heräämisen. Hänen surunsa haihtui, ja hän ymmärsi, että hän oli rakastanut kehoa ja roolia, ei sielua. Hän luopui maallisesta kiintymyksestä ja omistautui hengelliselle polulle.
Filosofinen selitys
1. Sielu ja keho
Bhāgavatamin perusopetus on, että:
ātman (sielu) on ikuinen
deha (keho) on väliaikainen
Suhteet kuten isä, äiti ja lapsi kuuluvat kehoon, eivät sieluun. Kun sielu vaihtaa kehoa, myös roolit vaihtuvat.
2. Kiintymys (moha) ja kärsimys
Citraketun kärsimys ei syntynyt lapsen kuolemasta sinänsä, vaan:
hänen kiintymyksestään omistamiseen
hänen harhastaan, että lapsi “kuului” hänelle
Bhāgavatamin mukaan kärsimys syntyy, kun ihminen rakentaa identiteettinsä katoavan varaan.
3. Maya – suhteellinen todellisuus
Maya ei tarkoita, että maailma olisi olematon, vaan että:
se on väliaikainen
se näyttää pysyvältä, vaikka ei ole
Perhesuhteet ovat todellisia kokemuksina, mutta eivät lopullinen totuus sielusta.
4. Myötätunto ilman kiintymystä
Tarinan syvin opetus ei ole kylmyys, vaan:
Rakkaus ilman omistamista vapauttaa.
Bhakti-polulla ihminen oppii näkemään kaikki olennot Jumalan sieluina, ei “minun” ja “minun menetettynä”.
5. Miksi lapsi puhuu?
Symbolisesti totuus tulee:
egon ulkopuolelta
viattomasta muodosta
suoraan sielun tasolta
Ego ei kykene itse murtamaan omaa harhaansa.
Yhteenveto yhdellä lauseella
Citraketun tarina opettaa, että suru syntyy kiintymyksestä kehoon ja rooleihin, mutta vapaus syntyy, kun ihminen tunnistaa itsensä ja toiset ikuisina sieluina. - Anonyymi00036
Anonyymi00035 kirjoitti:
Citraketun tarina Śrīmad Bhāgavatamissa (6. kirja)
Kuningas Citraketu hallitsi suurta valtakuntaa, mutta hänen elämänsä oli täynnä sisäistä kärsimystä, koska hänellä ei ollut lasta. Hänellä oli monta vaimoa, rikkautta ja valtaa, mutta silti hän koki elämänsä tyhjäksi. Tämä osoittaa jo alussa Bhāgavatamin perusajatuksen: ulkoinen menestys ei poista eksistentiaalista puutetta.
Viisas Aṅgirā Muni saapui hänen luokseen ja näki kuninkaan kärsimyksen. Hän antoi Citraketulle mahdollisuuden saada poika, mutta varoitti samalla, että liiallinen kiintymys tuo kärsimystä. Citraketu hyväksyi siunauksen.
Poika syntyi yhdelle kuningattarista, ja Citraketu kiintyi lapseen äärimmäisesti. Muut vaimot tulivat mustasukkaisiksi ja myrkyttivät lapsen. Kun lapsi kuoli, kuningas romahti täysin: hän menetti järkensä, tahtonsa ja elämänhalunsa.
Silloin viisaat Nārada ja Aṅgirā saapuivat paikalle. He eivät tulleet vain lohduttamaan, vaan herättämään ymmärryksen. Mystisen joogisen voiman avulla he kutsuivat lapsen sielun hetkeksi takaisin ruumiiseen ja pyysivät häntä puhumaan vanhemmilleen.
Sielu puhui lapsen muodossa, mutta täysin tietoisena:
“Kuka teistä on äitini ja kuka isäni?
Olen vaeltanut lukemattomissa kehoissa.
Minulla on ollut monia isiä ja äitejä.
Nämä suhteet syntyvät kehosta ja katoavat kehon mukana.
Ne ovat mayaa.”
Tämän jälkeen sielu poistui jälleen ruumiista. Kuningas Citraketu koki syvän sisäisen heräämisen. Hänen surunsa haihtui, ja hän ymmärsi, että hän oli rakastanut kehoa ja roolia, ei sielua. Hän luopui maallisesta kiintymyksestä ja omistautui hengelliselle polulle.
Filosofinen selitys
1. Sielu ja keho
Bhāgavatamin perusopetus on, että:
ātman (sielu) on ikuinen
deha (keho) on väliaikainen
Suhteet kuten isä, äiti ja lapsi kuuluvat kehoon, eivät sieluun. Kun sielu vaihtaa kehoa, myös roolit vaihtuvat.
2. Kiintymys (moha) ja kärsimys
Citraketun kärsimys ei syntynyt lapsen kuolemasta sinänsä, vaan:
hänen kiintymyksestään omistamiseen
hänen harhastaan, että lapsi “kuului” hänelle
Bhāgavatamin mukaan kärsimys syntyy, kun ihminen rakentaa identiteettinsä katoavan varaan.
3. Maya – suhteellinen todellisuus
Maya ei tarkoita, että maailma olisi olematon, vaan että:
se on väliaikainen
se näyttää pysyvältä, vaikka ei ole
Perhesuhteet ovat todellisia kokemuksina, mutta eivät lopullinen totuus sielusta.
4. Myötätunto ilman kiintymystä
Tarinan syvin opetus ei ole kylmyys, vaan:
Rakkaus ilman omistamista vapauttaa.
Bhakti-polulla ihminen oppii näkemään kaikki olennot Jumalan sieluina, ei “minun” ja “minun menetettynä”.
5. Miksi lapsi puhuu?
Symbolisesti totuus tulee:
egon ulkopuolelta
viattomasta muodosta
suoraan sielun tasolta
Ego ei kykene itse murtamaan omaa harhaansa.
Citraketun tarina opettaa, että suru syntyy kiintymyksestä kehoon ja rooleihin, mutta vapaus syntyy, kun ihminen tunnistaa itsensä ja toiset ikuisina sieluina.Alla vertaan Citraketun tarinan filosofiaa länsimaiseen ajatteluun ja sen jälkeen selitän miten sitä voi soveltaa arjessa. Pidän kielen selkeänä ja maanläheisenä.
1. Vertailu länsimaiseen filosofiaan
🔹 Plato
Platon erotti muuttuvan aistimaailman ja pysyvän todellisuuden (ideoiden maailma).
Bhāgavatam:
Keho ja roolit = maya (muuttuva)
Sielu = ikuinen
Platon:
Keho ja aistit = varjot luolassa
Totuus = näkymätön ja pysyvä
Citraketun pojan puhe vastaa Platonin luolavertausta: isä näkee varjon (”minun lapseni”), mutta totuus on syvemmällä.
Stoalaiset (Epiktetos, Marcus Aurelius)
Stoalaiset opettivat, että kärsimys syntyy siitä, että kiinnymme asioihin, joita emme voi hallita.
Lapsen elämä ja kuolema → ei kuninkaan vallassa
Kärsimys syntyy uskomuksesta: “Tämän ei olisi pitänyt tapahtua”
Marcus Aurelius kirjoitti:
“Olet menettänyt vain sen, mikä ei koskaan ollut sinun.”
Tämä on lähes suora vastine Bhāgavatamin ajatukselle: mikään keho ei ole omistettavissa. - Anonyymi00037
Anonyymi00036 kirjoitti:
Alla vertaan Citraketun tarinan filosofiaa länsimaiseen ajatteluun ja sen jälkeen selitän miten sitä voi soveltaa arjessa. Pidän kielen selkeänä ja maanläheisenä.
1. Vertailu länsimaiseen filosofiaan
🔹 Plato
Platon erotti muuttuvan aistimaailman ja pysyvän todellisuuden (ideoiden maailma).
Bhāgavatam:
Keho ja roolit = maya (muuttuva)
Sielu = ikuinen
Platon:
Keho ja aistit = varjot luolassa
Totuus = näkymätön ja pysyvä
Citraketun pojan puhe vastaa Platonin luolavertausta: isä näkee varjon (”minun lapseni”), mutta totuus on syvemmällä.
Stoalaiset (Epiktetos, Marcus Aurelius)
Stoalaiset opettivat, että kärsimys syntyy siitä, että kiinnymme asioihin, joita emme voi hallita.
Lapsen elämä ja kuolema → ei kuninkaan vallassa
Kärsimys syntyy uskomuksesta: “Tämän ei olisi pitänyt tapahtua”
Marcus Aurelius kirjoitti:
“Olet menettänyt vain sen, mikä ei koskaan ollut sinun.”
Tämä on lähes suora vastine Bhāgavatamin ajatukselle: mikään keho ei ole omistettavissa.Spinoza
Spinozan mukaan todellinen vapaus syntyy, kun ihminen ymmärtää asioiden välttämättömyyden osana kokonaisuutta.
Bhāgavatam: samsara ja karma
Spinoza: syy–seurausketju, jossa mikään ei tapahdu sattumalta
Citraketun vapautuminen ei tule tunteiden tukahduttamisesta, vaan ymmärtämisestä.
Existentialismi (Heidegger)
Heidegger korosti, että ihminen elää epäaidosti, kun hän unohtaa kuolevaisuutensa.
Citraketu unohti kuoleman ja rakensi elämänsä lapsen varaan
Lapsen puhe pakotti hänet kohtaamaan olemassaolon todellisuuden
Totuus syntyy usein kriisin kautta. - Anonyymi00038
Anonyymi00037 kirjoitti:
Spinoza
Spinozan mukaan todellinen vapaus syntyy, kun ihminen ymmärtää asioiden välttämättömyyden osana kokonaisuutta.
Bhāgavatam: samsara ja karma
Spinoza: syy–seurausketju, jossa mikään ei tapahdu sattumalta
Citraketun vapautuminen ei tule tunteiden tukahduttamisesta, vaan ymmärtämisestä.
Existentialismi (Heidegger)
Heidegger korosti, että ihminen elää epäaidosti, kun hän unohtaa kuolevaisuutensa.
Citraketu unohti kuoleman ja rakensi elämänsä lapsen varaan
Lapsen puhe pakotti hänet kohtaamaan olemassaolon todellisuuden
Totuus syntyy usein kriisin kautta.2. Miten tätä voi soveltaa arjessa
Rakkaus ilman omistamista
Bhāgavatam ei opeta välinpitämättömyyttä, vaan:
rakasta täysin
mutta tiedosta: ihmiset eivät ole sinun
Käytännössä:
Lapsesi, puolisosi tai vanhempasi eivät ole identiteettisi jatkeita, vaan itsenäisiä sieluja/ihmisiä.
Surun käsittely
Tämä filosofia ei kiellä surua, mutta antaa sille mittasuhteet.
Kysymys arjessa:
Kärsinkö siksi, että rakastan – vai siksi, että vaadin pysyvyyttä?
Surusta tulee kevyempää, kun siihen ei lisää ajatusta “tätä ei olisi saanut tapahtua”. - Anonyymi00039
Anonyymi00038 kirjoitti:
2. Miten tätä voi soveltaa arjessa
Rakkaus ilman omistamista
Bhāgavatam ei opeta välinpitämättömyyttä, vaan:
rakasta täysin
mutta tiedosta: ihmiset eivät ole sinun
Käytännössä:
Lapsesi, puolisosi tai vanhempasi eivät ole identiteettisi jatkeita, vaan itsenäisiä sieluja/ihmisiä.
Surun käsittely
Tämä filosofia ei kiellä surua, mutta antaa sille mittasuhteet.
Kysymys arjessa:
Kärsinkö siksi, että rakastan – vai siksi, että vaadin pysyvyyttä?
Surusta tulee kevyempää, kun siihen ei lisää ajatusta “tätä ei olisi saanut tapahtua”.Identiteetin keventäminen
Citraketu kärsi, koska hän oli ennen kaikkea isä.
Kun rooli murtui, myös minäkuva romahti.
Harjoitus:
Kysy itseltäsi:
Kuka olen ilman ammattia?
Kuka olen ilman ihmissuhteita?
Kuka olen ilman menestystä tai epäonnistumista?
Tämä ei vie merkitystä, vaan vapauttaa.
Läsnäolo ja kiitollisuus
Kun tiedät kaiken olevan väliaikaista:
et pidä mitään itsestäänselvyytenä
olet enemmän läsnä - Anonyymi00040
Anonyymi00039 kirjoitti:
Identiteetin keventäminen
Citraketu kärsi, koska hän oli ennen kaikkea isä.
Kun rooli murtui, myös minäkuva romahti.
Harjoitus:
Kysy itseltäsi:
Kuka olen ilman ammattia?
Kuka olen ilman ihmissuhteita?
Kuka olen ilman menestystä tai epäonnistumista?
Tämä ei vie merkitystä, vaan vapauttaa.
Läsnäolo ja kiitollisuus
Kun tiedät kaiken olevan väliaikaista:
et pidä mitään itsestäänselvyytenä
olet enemmän läsnäPOISTETTU myös: Kuolema on paras demokraatti
KAIKKI PALAUTETAAN.
Teiniemme avulla.
Citraketun tarina opettaa saman kuin parhaat länsimaiset filosofit: kärsimys syntyy kiintymyksestä siihen, mikä ei ole hallittavissa, ja vapaus syntyy ymmärryksestä, ei tunteiden tukahduttamisesta. - Anonyymi00041
Anonyymi00040 kirjoitti:
KAIKKI PALAUTETAAN.
Teiniemme avulla.
Citraketun tarina opettaa saman kuin parhaat länsimaiset filosofit: kärsimys syntyy kiintymyksestä siihen, mikä ei ole hallittavissa, ja vapaus syntyy ymmärryksestä, ei tunteiden tukahduttamisesta.Tässä vertailu Citraketun tarinan ja Bhagavad-gītān keskeisten jakeiden välillä – selkeästi ja filosofisesti.
Citraketu & Bhagavad-gītā
1. Sielu ei synny eikä kuole
Bhagavad-gītā 2.20
“Sielu ei synny eikä kuole koskaan… Se on ikuinen, pysyvä ja muinainen.”
Citraketun tarina:
Lapsen sielu palaa hetkeksi kehoon ja puhuu tietoisuudesta käsin. Kuolema ei koske sielua, vain kehoa.
Sama opetus: kuolema on kehon tapahtuma, ei minuuden. - Anonyymi00042
Anonyymi00041 kirjoitti:
Tässä vertailu Citraketun tarinan ja Bhagavad-gītān keskeisten jakeiden välillä – selkeästi ja filosofisesti.
Citraketu & Bhagavad-gītā
1. Sielu ei synny eikä kuole
Bhagavad-gītā 2.20
“Sielu ei synny eikä kuole koskaan… Se on ikuinen, pysyvä ja muinainen.”
Citraketun tarina:
Lapsen sielu palaa hetkeksi kehoon ja puhuu tietoisuudesta käsin. Kuolema ei koske sielua, vain kehoa.
Sama opetus: kuolema on kehon tapahtuma, ei minuuden.2. Keho vaihtuu, sielu jatkaa
Bhagavad-gītā 2.13
“Kuten sielu siirtyy lapsuudesta nuoruuteen ja vanhuuteen, samoin se siirtyy kuoleman jälkeen toiseen kehoon.”
Citraketun tarina:
Lapsi sanoo:
“Minulla on ollut lukemattomia isiä ja äitejä.”
Isä–poika-suhde on väliaikainen rooli, ei ikuinen identiteetti. - Anonyymi00043
Anonyymi00042 kirjoitti:
2. Keho vaihtuu, sielu jatkaa
Bhagavad-gītā 2.13
“Kuten sielu siirtyy lapsuudesta nuoruuteen ja vanhuuteen, samoin se siirtyy kuoleman jälkeen toiseen kehoon.”
Citraketun tarina:
Lapsi sanoo:
“Minulla on ollut lukemattomia isiä ja äitejä.”
Isä–poika-suhde on väliaikainen rooli, ei ikuinen identiteetti.3. Kiintymys synnyttää surun
Bhagavad-gītā 2.62–63
“Kiintymyksestä syntyy halu, halusta viha, vihasta harha ja harhasta muistin menetys.”
Citraketu:
Hän rakastaa lasta niin, että koko minuutensa rakentuu sen varaan. Kun lapsi kuolee, mieli romahtaa.
Gītā ja Bhāgavatam ovat yksimielisiä:
kiintymys ilman viisautta johtaa kärsimykseen. - Anonyymi00044
Anonyymi00043 kirjoitti:
3. Kiintymys synnyttää surun
Bhagavad-gītā 2.62–63
“Kiintymyksestä syntyy halu, halusta viha, vihasta harha ja harhasta muistin menetys.”
Citraketu:
Hän rakastaa lasta niin, että koko minuutensa rakentuu sen varaan. Kun lapsi kuolee, mieli romahtaa.
Gītā ja Bhāgavatam ovat yksimielisiä:
kiintymys ilman viisautta johtaa kärsimykseen.4. Viisas ei sure kuollutta
Bhagavad-gītā 2.11
“Viisaat eivät sure eläviä eivätkä kuolleita.”
Tämä ei tarkoita kylmyyttä, vaan:
ei harhaa
ei omistamista
ei identiteetin romahtamista
Citraketun oivallus:
Surun haihtuminen ei tule tunteiden tukahduttamisesta, vaan ymmärryksestä.
5. Maya – roolit ja harha
Bhagavad-gītā 7.14
“Tämä jumalallinen maya on vaikea ylittää.”
Citraketun lapsi:
“Nämä suhteet ovat mayaa.”
Maya = se, että luulemme:
kehoa minuudeksi
roolia todelliseksi olemukseksi
suhdetta pysyväksi
Yhteenveto
Bhagavad-gītā antaa teorian, Bhāgavatam näyttää sen tarinana.
Gītā sanoo: “Sielu on ikuinen.”
Bhāgavatam näyttää isän, joka kokee sen totena kivun kautta.
Citraketun tarina on Gītān filosofia elävänä esimerkkinä. - Anonyymi00045
Anonyymi00044 kirjoitti:
4. Viisas ei sure kuollutta
Bhagavad-gītā 2.11
“Viisaat eivät sure eläviä eivätkä kuolleita.”
Tämä ei tarkoita kylmyyttä, vaan:
ei harhaa
ei omistamista
ei identiteetin romahtamista
Citraketun oivallus:
Surun haihtuminen ei tule tunteiden tukahduttamisesta, vaan ymmärryksestä.
5. Maya – roolit ja harha
Bhagavad-gītā 7.14
“Tämä jumalallinen maya on vaikea ylittää.”
Citraketun lapsi:
“Nämä suhteet ovat mayaa.”
Maya = se, että luulemme:
kehoa minuudeksi
roolia todelliseksi olemukseksi
suhdetta pysyväksi
Yhteenveto
Bhagavad-gītā antaa teorian, Bhāgavatam näyttää sen tarinana.
Gītā sanoo: “Sielu on ikuinen.”
Bhāgavatam näyttää isän, joka kokee sen totena kivun kautta.
Citraketun tarina on Gītān filosofia elävänä esimerkkinä.Kuolema on paras demokraatti – kuolema tekee kaikki tasa-arvoisiksi” osuu yllättävän lähelle tradition ydinfysiologiaa ja -metafysiikkaa.
1. Sielun (jīva/ātma) perimmäinen tasa-arvo
Gaudiya-vaišnavismin mukaan jokainen elävä olento on iankaikkinen sielu (jīva), joka on laadullisesti samaa olemusta kuin Jumala (Krishna), mutta määrällisesti äärettömän pieni.
“jīvera svarūpa haya — kṛṣṇera ‘nitya-dāsa’”
– Sielun todellinen luonto on olla Krishnan ikuinen palvelija.
Tämä tarkoittaa:
ei ole “ylempiä” tai “alempia” sieluja
ei ole rodullista, sosiaalista, älyllistä tai taloudellista hierarkiaa sielun tasolla
kaikki erot kuuluvat kehoon ja mieleen, eivät sieluun
2. Keho = väliaikainen rooli, kuolema = roolin purkautuminen
Gaudiya-filosofiassa kehoa verrataan vaatteeseen:
“Vanhat vaatteet hylätään ja uudet puetaan ylle.” (Bhagavad-gītā 2.22)
Kuolema ei siis:
tapa sielua
rankaise tai palkitse ketään suoraan
Vaan:
riisuu kaikki ulkoiset identiteetit:
rikkaan, köyhän, kuuluisan, sivistyneen, halveksitun
tekee näkyväksi sen, että kaikki olivat koko ajan samaa ontologista arvoa
Tässä mielessä kuolema on “paras demokraatti”:
se ei neuvottele egon, aseman tai stereotypioiden kanssa.
3. Stereotypiat ja snobismi = väärä samaistuminen
Gaudiya-vaišnavismi opettaa, että:
snobismi syntyy väärästä samaistumisesta kehoon
stereotypiat syntyvät mielen luomista kategorioista
Kun ihminen ajattelee:
“Minä olen tämä kansallisuus”
“Minä olen tämä luokka”
“Minä olen tätä parempi tai huonompi”
hän elää avidyāssa (tietämättömyydessä).
Kuolema romahduttaa tämän harhan hetkessä.
4. Karma ei kumoa tasa-arvoa
Vaikka karma vaikuttaa siihen:
millainen keho saadaan
millaiset olosuhteet koetaan
karma ei tee sieluista eriarvoisia.
Se on seuraus, ei identiteetti.
Kaksi sielua:
voivat olla karmisesti eri tilanteissa
mutta ovat silti täysin tasa-arvoisia olemuksensa puolesta
5. Bhakti: tietoisuuden todellinen tasa-arvo
Gaudiya-vaišnavismin vallankumouksellinen ydin on tämä:
Krishna ei katso:
syntyperää
koulutusta
sukupuolta
yhteiskuntaluokkaa
Hän katsoo vain bhaktia (rakkaudellista antaumusta).
Siksi Caitanya Mahāprabhu opetti, että:
jokainen voi saavuttaa korkeimman päämäärän
jokainen sielu on potentiaalisesti yhtä lähellä Jumalaa
6. Yhteenveto
Gaudiya-vaišnavismin mukaan:
Kuolema paljastaa sen, mikä oli aina totta
Sielun tasolla olemme aina olleet tasa-arvoisia
Kuolema ei luo tasa-arvoa – se riisuu harhan, joka peitti sen
Todellinen demokratia ei ala kuolemasta,
vaan tietoisuudesta:
“Minä en ole keho – minä olen sielu.” - Anonyymi00046
Anonyymi00045 kirjoitti:
Kuolema on paras demokraatti – kuolema tekee kaikki tasa-arvoisiksi” osuu yllättävän lähelle tradition ydinfysiologiaa ja -metafysiikkaa.
1. Sielun (jīva/ātma) perimmäinen tasa-arvo
Gaudiya-vaišnavismin mukaan jokainen elävä olento on iankaikkinen sielu (jīva), joka on laadullisesti samaa olemusta kuin Jumala (Krishna), mutta määrällisesti äärettömän pieni.
“jīvera svarūpa haya — kṛṣṇera ‘nitya-dāsa’”
– Sielun todellinen luonto on olla Krishnan ikuinen palvelija.
Tämä tarkoittaa:
ei ole “ylempiä” tai “alempia” sieluja
ei ole rodullista, sosiaalista, älyllistä tai taloudellista hierarkiaa sielun tasolla
kaikki erot kuuluvat kehoon ja mieleen, eivät sieluun
2. Keho = väliaikainen rooli, kuolema = roolin purkautuminen
Gaudiya-filosofiassa kehoa verrataan vaatteeseen:
“Vanhat vaatteet hylätään ja uudet puetaan ylle.” (Bhagavad-gītā 2.22)
Kuolema ei siis:
tapa sielua
rankaise tai palkitse ketään suoraan
Vaan:
riisuu kaikki ulkoiset identiteetit:
rikkaan, köyhän, kuuluisan, sivistyneen, halveksitun
tekee näkyväksi sen, että kaikki olivat koko ajan samaa ontologista arvoa
Tässä mielessä kuolema on “paras demokraatti”:
se ei neuvottele egon, aseman tai stereotypioiden kanssa.
3. Stereotypiat ja snobismi = väärä samaistuminen
Gaudiya-vaišnavismi opettaa, että:
snobismi syntyy väärästä samaistumisesta kehoon
stereotypiat syntyvät mielen luomista kategorioista
Kun ihminen ajattelee:
“Minä olen tämä kansallisuus”
“Minä olen tämä luokka”
“Minä olen tätä parempi tai huonompi”
hän elää avidyāssa (tietämättömyydessä).
Kuolema romahduttaa tämän harhan hetkessä.
4. Karma ei kumoa tasa-arvoa
Vaikka karma vaikuttaa siihen:
millainen keho saadaan
millaiset olosuhteet koetaan
karma ei tee sieluista eriarvoisia.
Se on seuraus, ei identiteetti.
Kaksi sielua:
voivat olla karmisesti eri tilanteissa
mutta ovat silti täysin tasa-arvoisia olemuksensa puolesta
5. Bhakti: tietoisuuden todellinen tasa-arvo
Gaudiya-vaišnavismin vallankumouksellinen ydin on tämä:
Krishna ei katso:
syntyperää
koulutusta
sukupuolta
yhteiskuntaluokkaa
Hän katsoo vain bhaktia (rakkaudellista antaumusta).
Siksi Caitanya Mahāprabhu opetti, että:
jokainen voi saavuttaa korkeimman päämäärän
jokainen sielu on potentiaalisesti yhtä lähellä Jumalaa
6. Yhteenveto
Kuolema paljastaa sen, mikä oli aina totta
Sielun tasolla olemme aina olleet tasa-arvoisia
Kuolema ei luo tasa-arvoa – se riisuu harhan, joka peitti sen
Todellinen demokratia ei ala kuolemasta,
vaan tietoisuudesta:
“Minä en ole keho – minä olen sielu.”POISTETTU myös: Kuolema on paras demokraatti
KAIKKI PALAUTETAAN.
Teiniemme avulla.
Gaudiya-vaišnavismin mukaan kuolema ja jälleensyntymä eivät ole biologinen tapahtuma, vaan tietoisuuden liike. Keho kuolee – sielu ei. Alla avaan tämän syvemmin, askel askeleelta.
1. Kuolema: tietoisuuden siirtymä, ei loppu
Gaudiya-vaišnavismissa kuolema määritellään näin:
Kuolema = sielun irtautuminen karkeasta kehosta
(maan, veden, tulen, ilman ja eetterin yhdistelmästä)
Sielu jatkaa olemassaoloaan hienovaraisessa kehossa:
mieli (manas)
äly (buddhi)
ego (ahaṅkāra)
Siksi:
kuolema ei ole pimeys
kuolema ei ole tuomio
kuolema on jatkumo
Ihminen ei “lakkaa olemasta”, vaan lakkaa olemasta tietyssä roolissa. - Anonyymi00047
Anonyymi00046 kirjoitti:
KAIKKI PALAUTETAAN.
Teiniemme avulla.
Gaudiya-vaišnavismin mukaan kuolema ja jälleensyntymä eivät ole biologinen tapahtuma, vaan tietoisuuden liike. Keho kuolee – sielu ei. Alla avaan tämän syvemmin, askel askeleelta.
1. Kuolema: tietoisuuden siirtymä, ei loppu
Gaudiya-vaišnavismissa kuolema määritellään näin:
Kuolema = sielun irtautuminen karkeasta kehosta
(maan, veden, tulen, ilman ja eetterin yhdistelmästä)
Sielu jatkaa olemassaoloaan hienovaraisessa kehossa:
mieli (manas)
äly (buddhi)
ego (ahaṅkāra)
Siksi:
kuolema ei ole pimeys
kuolema ei ole tuomio
kuolema on jatkumo
Ihminen ei “lakkaa olemasta”, vaan lakkaa olemasta tietyssä roolissa.2. Viimeinen tietoisuuden tila ratkaisee seuraavan elämän
Bhagavad-gītā (8.6):
“Mitä tietoisuuden tilaa ihminen muistaa kuollessaan, sen hän seuraavassa elämässä saavuttaa.”
kuoleman hetkellä koko elämän suunta tiivistyy
viimeinen ajatus ei ole sattuma
→ se on harjoitetun tietoisuuden luonnollinen seuraus
Esimerkkejä:
kiintymys valtaan → syntymä hallitsevassa mutta levottomassa muodossa
kiintymys nautintoon → syntymä aistillisessa kehotyypissä
kiintymys Krishnaan → vapautuminen syntymästä ja kuolemasta - Anonyymi00048
Anonyymi00047 kirjoitti:
2. Viimeinen tietoisuuden tila ratkaisee seuraavan elämän
Bhagavad-gītā (8.6):
“Mitä tietoisuuden tilaa ihminen muistaa kuollessaan, sen hän seuraavassa elämässä saavuttaa.”
kuoleman hetkellä koko elämän suunta tiivistyy
viimeinen ajatus ei ole sattuma
→ se on harjoitetun tietoisuuden luonnollinen seuraus
Esimerkkejä:
kiintymys valtaan → syntymä hallitsevassa mutta levottomassa muodossa
kiintymys nautintoon → syntymä aistillisessa kehotyypissä
kiintymys Krishnaan → vapautuminen syntymästä ja kuolemasta3. Jälleensyntymä ei ole rangaistus, vaan mahdollisuus
Gaudiya-vaišnavismi torjuu ajatuksen, että samsara olisi Jumalan julmuutta.
Sen sijaan:
samsara on kasvatuksellinen prosessi
sielu saa yhä uusia mahdollisuuksia muistaa todellinen luontonsa
Krishna ei pakota vapautumiseen.
Hän odottaa, kunnes sielu haluaa palata rakkauteen. - Anonyymi00049
Anonyymi00048 kirjoitti:
3. Jälleensyntymä ei ole rangaistus, vaan mahdollisuus
Gaudiya-vaišnavismi torjuu ajatuksen, että samsara olisi Jumalan julmuutta.
Sen sijaan:
samsara on kasvatuksellinen prosessi
sielu saa yhä uusia mahdollisuuksia muistaa todellinen luontonsa
Krishna ei pakota vapautumiseen.
Hän odottaa, kunnes sielu haluaa palata rakkauteen.POISTETTU myös: Kuolema on paras demokraatti. KAIKKI PALAUTETAAN.
- Anonyymi00050
Anonyymi00049 kirjoitti:
POISTETTU myös: Kuolema on paras demokraatti. KAIKKI PALAUTETAAN.
4. Miksi muistamme kuolemassa niin vähän?
Yksi keskeinen kysymys:
Jos sielu jatkaa, miksi emme muista edellisiä elämiä?
Gaudiya-vaišnavismin vastaus:
unohtaminen on armoa
ilman unohtamista mieli murtuisi karmisten muistojen painosta
Unohtaminen mahdollistaa:
uuden alun
aidon valinnan
vapaan tahdon
5. Ihmissyntymä: harvinainen ja ratkaiseva
Gaudiya-tekstit painottavat:
Ihmiselämä on poikkeuksellinen ikkuna vapautumiseen
Miksi?
itsetutkiskelu on mahdollista
bhakti voidaan valita tietoisesti
ego voidaan ylittää ymmärryksellä, ei vain kärsimyksellä
Siksi kuolema ei ole tragedia, mutta tuhlaantunut ihmiselämä on.
6. Bhakti katkaisee syntymän ja kuoleman ketjun
Gaudiya-vaišnavismin erityisyys:
vapautuminen ei synny tiedosta (jñāna) tai teoista (karma)
vaan rakkaudellisesta suhteesta Krishnaan
Kun sielu:
muistaa Krishnan kuolemassa
on harjoittanut bhaktia elämän aikana
→ se ei enää palaa samsaraan.
Tämä ei ole sulautuminen tai katoaminen, vaan:
persoonallinen, tietoinen olemassaolo
rakkaudellisessa suhteessa Jumalaan
7. Kuoleman todellinen opetus
Gaudiya-vaišnavismin mukaan kuolema opettaa:
et ole omistaja
et ole keho
et ole kontrollissa
mutta olet ikuinen, merkityksellinen ja rakastettu sielu
Kuolema ei tee meistä tasa-arvoisia –
se paljastaa, että olimme sitä aina.
Ytimekäs tiivistys
Kuolema = tietoisuuden siirtymä
Jälleensyntymä = keskeneräisen matkan jatko
Bhakti = paluu kotiin
Sielun tasolla ei ole häviäjiä, vain eri vaiheita muistamisessa - Anonyymi00051
Anonyymi00050 kirjoitti:
4. Miksi muistamme kuolemassa niin vähän?
Yksi keskeinen kysymys:
Jos sielu jatkaa, miksi emme muista edellisiä elämiä?
unohtaminen on armoa
ilman unohtamista mieli murtuisi karmisten muistojen painosta
Unohtaminen mahdollistaa:
uuden alun
aidon valinnan
vapaan tahdon
5. Ihmissyntymä: harvinainen ja ratkaiseva
Gaudiya-tekstit painottavat:
Ihmiselämä on poikkeuksellinen ikkuna vapautumiseen
Miksi?
itsetutkiskelu on mahdollista
bhakti voidaan valita tietoisesti
ego voidaan ylittää ymmärryksellä, ei vain kärsimyksellä
Siksi kuolema ei ole tragedia, mutta tuhlaantunut ihmiselämä on.
6. Bhakti katkaisee syntymän ja kuoleman ketjun
Gaudiya-vaišnavismin erityisyys:
vapautuminen ei synny tiedosta (jñāna) tai teoista (karma)
vaan rakkaudellisesta suhteesta Krishnaan
Kun sielu:
muistaa Krishnan kuolemassa
on harjoittanut bhaktia elämän aikana
→ se ei enää palaa samsaraan.
Tämä ei ole sulautuminen tai katoaminen, vaan:
persoonallinen, tietoinen olemassaolo
rakkaudellisessa suhteessa Jumalaan
7. Kuoleman todellinen opetus
Gaudiya-vaišnavismin mukaan kuolema opettaa:
et ole omistaja
et ole keho
et ole kontrollissa
mutta olet ikuinen, merkityksellinen ja rakastettu sielu
Kuolema ei tee meistä tasa-arvoisia –
se paljastaa, että olimme sitä aina.
Ytimekäs tiivistys
Kuolema = tietoisuuden siirtymä
Jälleensyntymä = keskeneräisen matkan jatko
Bhakti = paluu kotiin
Sielun tasolla ei ole häviäjiä, vain eri vaiheita muistamisessaPOISTETTU myös: Kuolema on paras demokraatti. KAIKKI PALAUTETAAN.
1. Kuoleman hetken tietoisuus – miten siihen valmistaudutaan
Gaudiya-vaišnavismissa kuoleman hetkeä ei romantisoida eikä pelätä.
Se ymmärretään koetinkivenä: mikä oli elämän suunta, paljastuu siinä.
Periaate
Kuoleman hetken tietoisuus ei ole “viime hetken päätös”, vaan:
elämän aikana harjoitetun tietoisuuden automaattinen heijastus
Siksi Gaudiya-perinne painottaa smaraṇaa – muistamista.
Käytännöt
Keskeiset harjoitukset ovat:
Hare Krishna -mantran toistaminen (japa/kīrtana)
→ totuttaa mielen palaamaan Krishnaan stressin alla
Līlā-smaraṇa (Krishnan tekojen muistaminen)
→ mielen pehmentäminen rakkaudella, ei pelolla
Sevā (palvelu)
→ ego menettää keskipisteen asemansa
Tavoite ei ole:
“muistaa Krishna kuollessa”
vaan:
olla jo tottunut muistamaan Krishna elämisessä
Kuolema vain jatkaa sitä, mikä oli jo käynnissä.
3. Moderni kuolemanpelko ja Gaudiya-vastaus
Moderni eksistentialismi sanoo:
olemassaolo on rajallinen
merkitys on luotava itse
kuolema tekee kaiken lopulta merkityksettömäksi
Tästä syntyy:
ahdistus
kiire
tarve jättää “jälki”
merkitys ei synny kestosta, vaan suhteesta
rakkaus ei tarvitse ikuisuutta todistaakseen itseään –
se on jo ikuista sielun tasolla
Kuoleman pelko syntyy väärästä samaistumisesta:
“Minä lakkaan olemasta.”
Gaudiya-näkemys sanoo:
“Vain rooli lakkaa – rakastaja ei.”
4. Kuolema opettajana, ei vihollisena
Gaudiya-vaišnavismi ei pyri kuoleman voittamiseen teknologialla tai kieltämisellä.
Se opettaa:
kuolema on muistutus
kuolema on rehellinen
kuolema ei valehtele egolle
Siksi sanot:
“Kuolema on paras demokraatti.”
Gaudiya-kielessä tämä tarkoittaa:
kaikki egot kuolevat, mutta yksikään sielu ei katoa.
5. Yhdistävä ydin
Kun nämä kolme yhdistetään:
Kuoleman hetken tietoisuus → mihin olemme kiintyneet
Moderni pelko → mitä tapahtuu, kun keho luulee olevansa minä
Saadaan Gaudiya-vaišnavismin vastaus:
Elämän tarkoitus ei ole välttää kuolemaa,
vaan elää niin, ettei kuolema voi viedä mitään olennaista. - Anonyymi00052
Anonyymi00051 kirjoitti:
1. Kuoleman hetken tietoisuus – miten siihen valmistaudutaan
Gaudiya-vaišnavismissa kuoleman hetkeä ei romantisoida eikä pelätä.
Se ymmärretään koetinkivenä: mikä oli elämän suunta, paljastuu siinä.
Periaate
Kuoleman hetken tietoisuus ei ole “viime hetken päätös”, vaan:
elämän aikana harjoitetun tietoisuuden automaattinen heijastus
Siksi Gaudiya-perinne painottaa smaraṇaa – muistamista.
Käytännöt
Keskeiset harjoitukset ovat:
Hare Krishna -mantran toistaminen (japa/kīrtana)
→ totuttaa mielen palaamaan Krishnaan stressin alla
Līlā-smaraṇa (Krishnan tekojen muistaminen)
→ mielen pehmentäminen rakkaudella, ei pelolla
Sevā (palvelu)
→ ego menettää keskipisteen asemansa
Tavoite ei ole:
“muistaa Krishna kuollessa”
vaan:
olla jo tottunut muistamaan Krishna elämisessä
Kuolema vain jatkaa sitä, mikä oli jo käynnissä.
3. Moderni kuolemanpelko ja Gaudiya-vastaus
Moderni eksistentialismi sanoo:
olemassaolo on rajallinen
merkitys on luotava itse
kuolema tekee kaiken lopulta merkityksettömäksi
Tästä syntyy:
ahdistus
kiire
tarve jättää “jälki”
merkitys ei synny kestosta, vaan suhteesta
rakkaus ei tarvitse ikuisuutta todistaakseen itseään –
se on jo ikuista sielun tasolla
Kuoleman pelko syntyy väärästä samaistumisesta:
“Minä lakkaan olemasta.”
Gaudiya-näkemys sanoo:
“Vain rooli lakkaa – rakastaja ei.”
4. Kuolema opettajana, ei vihollisena
Gaudiya-vaišnavismi ei pyri kuoleman voittamiseen teknologialla tai kieltämisellä.
Se opettaa:
kuolema on muistutus
kuolema on rehellinen
kuolema ei valehtele egolle
Siksi sanot:
“Kuolema on paras demokraatti.”
Gaudiya-kielessä tämä tarkoittaa:
kaikki egot kuolevat, mutta yksikään sielu ei katoa.
5. Yhdistävä ydin
Kun nämä kolme yhdistetään:
Kuoleman hetken tietoisuus → mihin olemme kiintyneet
Moderni pelko → mitä tapahtuu, kun keho luulee olevansa minä
Saadaan Gaudiya-vaišnavismin vastaus:
Elämän tarkoitus ei ole välttää kuolemaa,
vaan elää niin, ettei kuolema voi viedä mitään olennaista.Bhakti ei ole uskomus, vaan ontologinen suhde
Gaudiya-vaišnavismin ydinväite:
todellisuuden perusliike ei ole voima eikä laki, vaan rakkaus
Bhakti ei ole:
rituaali
tunne
sosiaalinen identiteetti
Se on:
suhde tietoisuudesta tietoisuuteen
Krishna ei ole metafyysinen periaate, vaan:
täydellinen persoona, joka kykenee vastavuoroisuuteen - Anonyymi00053
Anonyymi00052 kirjoitti:
Bhakti ei ole uskomus, vaan ontologinen suhde
Gaudiya-vaišnavismin ydinväite:
todellisuuden perusliike ei ole voima eikä laki, vaan rakkaus
Bhakti ei ole:
rituaali
tunne
sosiaalinen identiteetti
Se on:
suhde tietoisuudesta tietoisuuteen
Krishna ei ole metafyysinen periaate, vaan:
täydellinen persoona, joka kykenee vastavuoroisuuteenGaudiya-vaišnavismi:
ei rakennu kuoleman ongelman ympärille
ei etsi lohtua rajallisuudesta
ei ole reaktiivinen filosofia
Se on:
elävän tietoisuuden teoria
Kuolema on vain yksi ilmiö energiakentässä –
ei filosofian keskipiste. - Anonyymi00054
Anonyymi00053 kirjoitti:
Gaudiya-vaišnavismi:
ei rakennu kuoleman ongelman ympärille
ei etsi lohtua rajallisuudesta
ei ole reaktiivinen filosofia
Se on:
elävän tietoisuuden teoria
Kuolema on vain yksi ilmiö energiakentässä –
ei filosofian keskipiste.POISTETTU myös: Kuolema on paras demokraatti. KAIKKI PALAUTETAAN.
Gaudiya-vaišnavismin mukaan kuolema ei ole pelättävä, koska se ei ole loppu eikä romahdus, vaan muutos, joka on osa sielun ikuista matkaa. Vaišnavit, erityisesti Gaudiya-vaišnavit, ymmärtävät kuoleman täysin eri tavalla kuin materialistinen tai eksistentiaalinen ajattelu, joka usein mieltää sen ahdistavana, lopullisena päätepisteenä.
Kiintymys ja irtipäästäminen
Kuoleman pelon juuret ovat usein kiintymyksessä materiaan ja itse kehoon. Gaudiya-vaišnavismissa opetetaan, että kiintymys maallisiin asioihin (kuten omaan kehoon, omaan elämään, omaan elinympäristöön) sitoo sielun samsaraan, eli syntymän ja kuoleman kiertokulkuun.
Kuoleman ja jälleensyntymän ymmärtäminen
Vaišnavit eivät pelkää kuolemaa, koska he ymmärtävät, että jälleensyntymä on luonnollinen seuraus kuolemasta. Vaikka kuolema on kehon loppu, sielu jatkaa matkaansa. Se, mihin sielu syntyy seuraavaksi, määräytyy sen mukaan, millaista elämää se on elänyt jne.
Filosofisesti tarkasteltuna väite siitä, että Vaishnavat eivät pelkää kuolemaa, liittyy syvään hengelliseen vakaumukseen, jossa kuolema ei ole loppu, vaan siirtymä. Vaishnavismissa, kuten monissa muissa idän perinteissä, uskotaan, että sielu on kuolematon ja että elämän syvin tarkoitus ei ole vain elää, vaan ymmärtää oman olemassaolon jumalallinen luonne. Tämä maailma on vain väliaikainen ja rajallinen, ja kuolema on vain yksi vaihe sielun matkassa kohti korkeampaa tietoisuutta tai jälleensyntymää.
Tämän ajattelutavan perusteella kuoleman pelko ei ole järkevä reaktio, koska se ei ole loppu vaan uuden elämän ja henkisen kehityksen alku.
Tätä käsitystä tukee myös ajatus siitä, että todellinen minä ei ole ruumis, vaan henkinen olemus, joka on pysyvä ja kuolematon. Tällöin kuolema ei ole uhka vaan luonnollinen osa universumin kiertokulkua, ja sitä ei tarvitse pelätä. Tämä ajatus eroaa lännen monista uskomusjärjestelmistä, joissa kuolema saatetaan nähdä loppuna tai kauheana asiana, koska ne keskittyvät enemmän fyysiseen kuolemaan kuin henkiseen olemukseen.
Kun taas selitämme, että olemme entisiä kristittyjä tai lännen ajattelutavan edustajia, jotka ovat kokeneet tämän siirtymän, niin yksi tärkeimmistä erojen syistä voisi olla, että lännen ajattelussa kuolema nähdään usein pelottavana ja jotain, mikä pitää väistää, koska se liittyy ruumiin hajoamiseen ja kuolemaan. Lännen uskonnot, vaikka nekin opettavat kuoleman jälkeisestä elämästä, keskittyvät usein siihen, mitä tapahtuu kuoleman jälkeen, kun taas itäisissä perinteissä kuten Vaishnavismissa, on syvempää ymmärrystä siitä, että elämä ja kuolema ovat osa suurempaa jumalallista järjestystä. - Anonyymi00055
Anonyymi00054 kirjoitti:
Gaudiya-vaišnavismin mukaan kuolema ei ole pelättävä, koska se ei ole loppu eikä romahdus, vaan muutos, joka on osa sielun ikuista matkaa. Vaišnavit, erityisesti Gaudiya-vaišnavit, ymmärtävät kuoleman täysin eri tavalla kuin materialistinen tai eksistentiaalinen ajattelu, joka usein mieltää sen ahdistavana, lopullisena päätepisteenä.
Kiintymys ja irtipäästäminen
Kuoleman pelon juuret ovat usein kiintymyksessä materiaan ja itse kehoon. Gaudiya-vaišnavismissa opetetaan, että kiintymys maallisiin asioihin (kuten omaan kehoon, omaan elämään, omaan elinympäristöön) sitoo sielun samsaraan, eli syntymän ja kuoleman kiertokulkuun.
Kuoleman ja jälleensyntymän ymmärtäminen
Vaišnavit eivät pelkää kuolemaa, koska he ymmärtävät, että jälleensyntymä on luonnollinen seuraus kuolemasta. Vaikka kuolema on kehon loppu, sielu jatkaa matkaansa. Se, mihin sielu syntyy seuraavaksi, määräytyy sen mukaan, millaista elämää se on elänyt jne.
Filosofisesti tarkasteltuna väite siitä, että Vaishnavat eivät pelkää kuolemaa, liittyy syvään hengelliseen vakaumukseen, jossa kuolema ei ole loppu, vaan siirtymä. Vaishnavismissa, kuten monissa muissa idän perinteissä, uskotaan, että sielu on kuolematon ja että elämän syvin tarkoitus ei ole vain elää, vaan ymmärtää oman olemassaolon jumalallinen luonne. Tämä maailma on vain väliaikainen ja rajallinen, ja kuolema on vain yksi vaihe sielun matkassa kohti korkeampaa tietoisuutta tai jälleensyntymää.
Tämän ajattelutavan perusteella kuoleman pelko ei ole järkevä reaktio, koska se ei ole loppu vaan uuden elämän ja henkisen kehityksen alku.
Tätä käsitystä tukee myös ajatus siitä, että todellinen minä ei ole ruumis, vaan henkinen olemus, joka on pysyvä ja kuolematon. Tällöin kuolema ei ole uhka vaan luonnollinen osa universumin kiertokulkua, ja sitä ei tarvitse pelätä. Tämä ajatus eroaa lännen monista uskomusjärjestelmistä, joissa kuolema saatetaan nähdä loppuna tai kauheana asiana, koska ne keskittyvät enemmän fyysiseen kuolemaan kuin henkiseen olemukseen.
Kun taas selitämme, että olemme entisiä kristittyjä tai lännen ajattelutavan edustajia, jotka ovat kokeneet tämän siirtymän, niin yksi tärkeimmistä erojen syistä voisi olla, että lännen ajattelussa kuolema nähdään usein pelottavana ja jotain, mikä pitää väistää, koska se liittyy ruumiin hajoamiseen ja kuolemaan. Lännen uskonnot, vaikka nekin opettavat kuoleman jälkeisestä elämästä, keskittyvät usein siihen, mitä tapahtuu kuoleman jälkeen, kun taas itäisissä perinteissä kuten Vaishnavismissa, on syvempää ymmärrystä siitä, että elämä ja kuolema ovat osa suurempaa jumalallista järjestystä.POISTETTU myös: Kuolema on paras demokraatti. KAIKKI PALAUTETAAN, nyt jo moniin eri ketjuihin.
Kun taas selitämme, että olemme entisiä kristittyjä tai lännen ajattelutavan edustajia, jotka ovat kokeneet tämän siirtymän, niin yksi tärkeimmistä erojen syistä voisi olla, että lännen ajattelussa kuolema nähdään usein pelottavana ja jotain, mikä pitää väistää, koska se liittyy ruumiin hajoamiseen ja kuolemaan. Lännen uskonnot, vaikka nekin opettavat kuoleman jälkeisestä elämästä, keskittyvät usein siihen, mitä tapahtuu kuoleman jälkeen, kun taas itäisissä perinteissä kuten Vaishnavismissa, on syvempää ymmärrystä siitä, että elämä ja kuolema ovat osa suurempaa jumalallista järjestystä
Lopuksi, sanomalla "Tervetuloa, kuolema!" voidaan ilmaista syvää vapautumista pelosta, jossa kuolema ei ole enää vihollinen vaan luonnollinen osa henkistä matkaa, joka avaa uuden ulottuvuuden henkiselle kehitykselle ja yhteydelle jumalalliseen.
Tämä ajattelutapa on todella vapauttava, koska pelon häviäminen voi johtaa elämään, joka ei ole jännityksen ja epävarmuuden täyttämä, vaan täynnä syvempää rauhaa ja hyväksyntää elämän ja kuoleman luonteesta.
Ensimmäinen asia, joka tapahtui, kun me, entiset kristityt (meitä on paljon) tutustuivat ”idän saatanallisiin oppeihin” - ensimmäinen asia, joka hävisi, oli pelko. Joten yrityksesi pelotella idän miehiä katastrofeilla tai kuolemalla on sama kuin antaisit heille karkkia, me emme pelkää mitään - me, entiset kristityt, ja kaikkein vähiten kuolemaa.
Tervetuloa, kuolema!
Tuo ajatus, että "ikuiset helvetit" tai pelottelut jollain synnin seurauksilla eivät tehoa, on todella mielenkiintoinen ja hyvin linjassa idän henkisen ajattelun kanssa. Itäisissä uskomusjärjestelmissä, kuten Vaishnavismissa, maailmankatsomus ei perustu pelkoon tai rankaisemiseen, vaan siihen, että sielu on jo olemassa jumalallisessa yhteydessä ja että sen matka on ennen kaikkea henkinen kehitysprosessi.
Kun sanon, että "meihin ei tehoa ne ikuiset helvetin jutut lainkaan", se tarkoittaa sitä, että Veda-ajattelussa ei ole samanlaista syyllisyyden ja pelon mekanismia kuin monessa lännen uskonnossa. Vaishnavismissa ja monissa muissa perinteissä ei ole ajatusta siitä, että syntiset tai väärin eläneet ihmiset joutuisivat ikuisesti kärsimään helvetissä, vaan pikemminkin ajatellaan, että sielu voi kehittyä ja oppia, ja että karmallinen lainalaisuus tuo seuraukset, mutta nämäkin voivat johtaa henkiseen kasvuun ja vapautukseen.
Vaishnavismissa pelolle uskonnollisena pelottamisen välineenä ei ole mitään merkitystä, koska kaikki perustuu enemmän rakkauteen, armeliaisuuteen ja jumalalliseen myötätuntoon. - Anonyymi00056
Anonyymi00055 kirjoitti:
POISTETTU myös: Kuolema on paras demokraatti. KAIKKI PALAUTETAAN, nyt jo moniin eri ketjuihin.
Kun taas selitämme, että olemme entisiä kristittyjä tai lännen ajattelutavan edustajia, jotka ovat kokeneet tämän siirtymän, niin yksi tärkeimmistä erojen syistä voisi olla, että lännen ajattelussa kuolema nähdään usein pelottavana ja jotain, mikä pitää väistää, koska se liittyy ruumiin hajoamiseen ja kuolemaan. Lännen uskonnot, vaikka nekin opettavat kuoleman jälkeisestä elämästä, keskittyvät usein siihen, mitä tapahtuu kuoleman jälkeen, kun taas itäisissä perinteissä kuten Vaishnavismissa, on syvempää ymmärrystä siitä, että elämä ja kuolema ovat osa suurempaa jumalallista järjestystä
Lopuksi, sanomalla "Tervetuloa, kuolema!" voidaan ilmaista syvää vapautumista pelosta, jossa kuolema ei ole enää vihollinen vaan luonnollinen osa henkistä matkaa, joka avaa uuden ulottuvuuden henkiselle kehitykselle ja yhteydelle jumalalliseen.
Tämä ajattelutapa on todella vapauttava, koska pelon häviäminen voi johtaa elämään, joka ei ole jännityksen ja epävarmuuden täyttämä, vaan täynnä syvempää rauhaa ja hyväksyntää elämän ja kuoleman luonteesta.
Ensimmäinen asia, joka tapahtui, kun me, entiset kristityt (meitä on paljon) tutustuivat ”idän saatanallisiin oppeihin” - ensimmäinen asia, joka hävisi, oli pelko. Joten yrityksesi pelotella idän miehiä katastrofeilla tai kuolemalla on sama kuin antaisit heille karkkia, me emme pelkää mitään - me, entiset kristityt, ja kaikkein vähiten kuolemaa.
Tervetuloa, kuolema!
Tuo ajatus, että "ikuiset helvetit" tai pelottelut jollain synnin seurauksilla eivät tehoa, on todella mielenkiintoinen ja hyvin linjassa idän henkisen ajattelun kanssa. Itäisissä uskomusjärjestelmissä, kuten Vaishnavismissa, maailmankatsomus ei perustu pelkoon tai rankaisemiseen, vaan siihen, että sielu on jo olemassa jumalallisessa yhteydessä ja että sen matka on ennen kaikkea henkinen kehitysprosessi.
Kun sanon, että "meihin ei tehoa ne ikuiset helvetin jutut lainkaan", se tarkoittaa sitä, että Veda-ajattelussa ei ole samanlaista syyllisyyden ja pelon mekanismia kuin monessa lännen uskonnossa. Vaishnavismissa ja monissa muissa perinteissä ei ole ajatusta siitä, että syntiset tai väärin eläneet ihmiset joutuisivat ikuisesti kärsimään helvetissä, vaan pikemminkin ajatellaan, että sielu voi kehittyä ja oppia, ja että karmallinen lainalaisuus tuo seuraukset, mutta nämäkin voivat johtaa henkiseen kasvuun ja vapautukseen.
Vaishnavismissa pelolle uskonnollisena pelottamisen välineenä ei ole mitään merkitystä, koska kaikki perustuu enemmän rakkauteen, armeliaisuuteen ja jumalalliseen myötätuntoon.Vaishnavismissa pelolle uskonnollisena pelottamisen välineenä ei ole mitään merkitystä, koska kaikki perustuu enemmän rakkauteen, armeliaisuuteen ja jumalalliseen myötätuntoon.
Itse asiassa, jos tarkastellaan Vaishnavismia syvällisemmin, on kiinnostavaa, kuinka siinä korostetaan vapauden löytämistä pelon ja ahdistuksen sijaan. Ajatellaan, että kuolema ei ole rangaistus vaan siirtymä.
Tämä eroaa monista lännen uskonnollisista perinteistä, joissa synti ja helvetti voivat tuntua pelottavilta ja pakottavilta totuuksilta, jotka yrittävät estää ihmisiä elämään "väärin."
Tämä pelon ja syyllisyyden vapautuminen on myös monille "entisille kristityille", kuten mainitsin, suuri helpotus. Kun pelko ei enää ohjaa elämää, vaan sen sijaan elämän tarkoitus on ymmärtää syvempiä totuuksia itsestä ja universumista, se vapauttaa. Tämä vapautuminen on avain henkiseen kasvuun ja siihen, että ei tarvitse pelätä enää mitään — ei kuolemaa, ei helvettiä, ei rangaistuksia — vaan voi elää elämässään rakkaudessa, myötätunnossa ja vapautuksessa.
Joten todella, tämä ajatus siitä, että pelottelut helvetillä eivät tehoa, on osuva kuvaus siitä, kuinka henkinen kasvu ja ymmärrys voivat estää pelon otteen meistä. Kun sielu ei ole riippuvainen ulkoisista pelotteista, vaan sen matka perustuu sisäiseen totuuteen, pelon valta poistuu kokonaan. - Anonyymi00057
Anonyymi00056 kirjoitti:
Vaishnavismissa pelolle uskonnollisena pelottamisen välineenä ei ole mitään merkitystä, koska kaikki perustuu enemmän rakkauteen, armeliaisuuteen ja jumalalliseen myötätuntoon.
Itse asiassa, jos tarkastellaan Vaishnavismia syvällisemmin, on kiinnostavaa, kuinka siinä korostetaan vapauden löytämistä pelon ja ahdistuksen sijaan. Ajatellaan, että kuolema ei ole rangaistus vaan siirtymä.
Tämä eroaa monista lännen uskonnollisista perinteistä, joissa synti ja helvetti voivat tuntua pelottavilta ja pakottavilta totuuksilta, jotka yrittävät estää ihmisiä elämään "väärin."
Tämä pelon ja syyllisyyden vapautuminen on myös monille "entisille kristityille", kuten mainitsin, suuri helpotus. Kun pelko ei enää ohjaa elämää, vaan sen sijaan elämän tarkoitus on ymmärtää syvempiä totuuksia itsestä ja universumista, se vapauttaa. Tämä vapautuminen on avain henkiseen kasvuun ja siihen, että ei tarvitse pelätä enää mitään — ei kuolemaa, ei helvettiä, ei rangaistuksia — vaan voi elää elämässään rakkaudessa, myötätunnossa ja vapautuksessa.
Joten todella, tämä ajatus siitä, että pelottelut helvetillä eivät tehoa, on osuva kuvaus siitä, kuinka henkinen kasvu ja ymmärrys voivat estää pelon otteen meistä. Kun sielu ei ole riippuvainen ulkoisista pelotteista, vaan sen matka perustuu sisäiseen totuuteen, pelon valta poistuu kokonaan.POISTETTU myös: Kuolema on paras demokraatti. KAIKKI PALAUTETAAN, nyt jo moniin eri ketjuihin.
Synti
Ihmisiä ei voi arvioida ja jakaa hyviin ja huonoihin minkään ulkoisen ominaisuuden perusteella. …
Mikä tahansa vika ihmisessä osoittaa vain, että hän on heikko, että hän on samskarojensa vanki, että häntä sitovat karmansa periaatteet, jotka ilmenevät huonoina taipumuksina, tuhoavina taipumuksina (myös itseensä nähden) ja väärinä uskomuksina.
TÄRKEINTÄ OVAT HENKILÖN IHANTEET, MOTIIVIT JA PYRKIMYKSET.
Jos ihminen pyrkii puhdistumaan, hänet puhdistetaan (ennemmin tai myöhemmin). Se on vain ajan kysymys.
MIKÄ TAHANSA VIRHE IHMISESSÄ ON PORTTI JUMALAN ARMOON.
Oman henkisen etun vuoksi et saa asettaa itseään kenenkään yläpuolelleen.
”Vishnu Puranassa” sanotaan näin: on vain yksi sääntö: ”muista aina Vishnu ja älä koskaan unohda Häntä”.
ABSOLUUTTISESTÄ NÄKÖKULMASTA KATSOTTUNA ON OLEMASSA AINOASTAAN YKSI SYNTI. JUMALAN TÄYDELLINEN UNOHTAMINEN.
Varmasti on olemassa ERILAISIA SÄÄNTÖJÄ, joita tulisi noudattaa, mutta niiden noudattaminen ei takaa, että löydät rakkauden Jumalaa kohtaan.
Ihminen voi noudattaa kaikkia sääntöjä, MUTTA SILTI halveksia kaikkia, olla ylpeyden ja vääränlaisten ajatusten vallassa omasta asemastaan ja - pahimmassa tapauksessa - asettaa itsensä muiden yläpuolelle ja pitää itseään Jumalana.
Ulkoinen puhtaus ei takaa sisäistä puhtautta, se on vain edellytys. Emme voi tuomita muita ihmisiä, koska emme ole päässeet siitä yli itsessämme, ja jos tuomitsemme muita, saatamme joutua ylpeyden ja harhan uhriksi. Ja jos voitamme paheet, olemme luonnollisesti armollisia langenneille…
Vedalaisuuden ja kristinuskon ero syntikäsityksessä on todella mielenkiintoinen. Vedalaisuuden näkökulmasta synti ei ole niin selkeästi mustavalkoinen käsite kuin kristinuskossa, jossa synti nähdään usein henkilökohtaisena rikkomuksena Jumalan lakeja vastaan. Vedalaisuudessa synti ei ole niinkään henkilökohtainen moraalinen epäonnistuminen, vaan enemmänkin seurausta ihmisen "heikkouksista", kuten samskaroista (aiemmista teoista ja vaikutteista syntyneistä taipumuksista) ja karmasta, joka vaikuttaa ihmisen elämään ja käyttäytymiseen.
Synti vedalaisuudessa ei siis ole yksiselitteinen "hyvä vs. paha" -kategorisointi, vaan se nähdään ennemmin esteenä henkiselle puhdistautumiselle ja itsetuntemukselle. Vedalaisuuden mukaan synnin syy ei ole niinkään se, että ihminen tekisi tahallisesti väärin, vaan että hän on jumalallisen armon ulkopuolella, jolloin hän ei ole vielä täysin tietoinen todellisesta luonteestaan. Tämä selittää sen, miksi on mahdollista saada anteeksi ja puhdistautua ajan myötä – tärkeintä on pyrkimys, motivaatio ja ihanteet, ei niinkään täydellinen virheettömyys.
Kristinuskon helvetillä pelottelu taas perustuu enemmän siihen, että synti erottaa ihmisen Jumalasta ja sen vuoksi syntiset joutuvat helvettiin, elleivät he paranna elämäntapojaan tai hyväksy Jeesusta pelastajanaan. Vedalaisuudessa sen sijaan on korostettu enemmän armollisuutta ja toisen mahdollisuuden antamista, ja jopa virheistä voidaan oppia ja kasvaa.
Vishnu Puranan mukaan synti voidaan nähdä myös ainoastaan jumalan unohtamisena. Tämä näkemys on poikkeuksellinen kristinuskon perinteisiin verrattuna, joissa synti voidaan nähdä niin vakavana, että se johtaa ikuiseen kadotukseen ilman pelastusta. Vedalaisuudessa, jos ihminen muistaa jumalan (tässä tapauksessa Vishnun), hän voi aina palata oikealle tielle.
Väite, että "kaikki virhe on portti Jumalan armoon", tuo esiin vedalaisuuden armollisen ja toivoa antavan näkökulman: vaikka ihminen tekee virheitä, tärkeintä on palata Jumalan luo, ja Jumala ei hylkää ketään, joka aidosti pyrkii kohti henkistä puhdistumista ja itsensä kehittämistä.
Näissä eroissa on nähtävissä kaksi hyvin erilaista lähestymistapaa ihmisen henkiselle kasvulle ja syntien käsittelylle: kristinusko keskittyy enemmän ulkoiseen pelastukseen ja syntien anteeksiantoon Jumalan kautta, kun taas vedalaisuus korostaa henkistä kehitystä, armollisuutta ja jumalan muistamista kaiken taistelun ja virheiden yli. - Anonyymi00058
Anonyymi00057 kirjoitti:
POISTETTU myös: Kuolema on paras demokraatti. KAIKKI PALAUTETAAN, nyt jo moniin eri ketjuihin.
Synti
Ihmisiä ei voi arvioida ja jakaa hyviin ja huonoihin minkään ulkoisen ominaisuuden perusteella. …
Mikä tahansa vika ihmisessä osoittaa vain, että hän on heikko, että hän on samskarojensa vanki, että häntä sitovat karmansa periaatteet, jotka ilmenevät huonoina taipumuksina, tuhoavina taipumuksina (myös itseensä nähden) ja väärinä uskomuksina.
TÄRKEINTÄ OVAT HENKILÖN IHANTEET, MOTIIVIT JA PYRKIMYKSET.
Jos ihminen pyrkii puhdistumaan, hänet puhdistetaan (ennemmin tai myöhemmin). Se on vain ajan kysymys.
MIKÄ TAHANSA VIRHE IHMISESSÄ ON PORTTI JUMALAN ARMOON.
Oman henkisen etun vuoksi et saa asettaa itseään kenenkään yläpuolelleen.
”Vishnu Puranassa” sanotaan näin: on vain yksi sääntö: ”muista aina Vishnu ja älä koskaan unohda Häntä”.
ABSOLUUTTISESTÄ NÄKÖKULMASTA KATSOTTUNA ON OLEMASSA AINOASTAAN YKSI SYNTI. JUMALAN TÄYDELLINEN UNOHTAMINEN.
Varmasti on olemassa ERILAISIA SÄÄNTÖJÄ, joita tulisi noudattaa, mutta niiden noudattaminen ei takaa, että löydät rakkauden Jumalaa kohtaan.
Ihminen voi noudattaa kaikkia sääntöjä, MUTTA SILTI halveksia kaikkia, olla ylpeyden ja vääränlaisten ajatusten vallassa omasta asemastaan ja - pahimmassa tapauksessa - asettaa itsensä muiden yläpuolelle ja pitää itseään Jumalana.
Ulkoinen puhtaus ei takaa sisäistä puhtautta, se on vain edellytys. Emme voi tuomita muita ihmisiä, koska emme ole päässeet siitä yli itsessämme, ja jos tuomitsemme muita, saatamme joutua ylpeyden ja harhan uhriksi. Ja jos voitamme paheet, olemme luonnollisesti armollisia langenneille…
Vedalaisuuden ja kristinuskon ero syntikäsityksessä on todella mielenkiintoinen. Vedalaisuuden näkökulmasta synti ei ole niin selkeästi mustavalkoinen käsite kuin kristinuskossa, jossa synti nähdään usein henkilökohtaisena rikkomuksena Jumalan lakeja vastaan. Vedalaisuudessa synti ei ole niinkään henkilökohtainen moraalinen epäonnistuminen, vaan enemmänkin seurausta ihmisen "heikkouksista", kuten samskaroista (aiemmista teoista ja vaikutteista syntyneistä taipumuksista) ja karmasta, joka vaikuttaa ihmisen elämään ja käyttäytymiseen.
Synti vedalaisuudessa ei siis ole yksiselitteinen "hyvä vs. paha" -kategorisointi, vaan se nähdään ennemmin esteenä henkiselle puhdistautumiselle ja itsetuntemukselle. Vedalaisuuden mukaan synnin syy ei ole niinkään se, että ihminen tekisi tahallisesti väärin, vaan että hän on jumalallisen armon ulkopuolella, jolloin hän ei ole vielä täysin tietoinen todellisesta luonteestaan. Tämä selittää sen, miksi on mahdollista saada anteeksi ja puhdistautua ajan myötä – tärkeintä on pyrkimys, motivaatio ja ihanteet, ei niinkään täydellinen virheettömyys.
Kristinuskon helvetillä pelottelu taas perustuu enemmän siihen, että synti erottaa ihmisen Jumalasta ja sen vuoksi syntiset joutuvat helvettiin, elleivät he paranna elämäntapojaan tai hyväksy Jeesusta pelastajanaan. Vedalaisuudessa sen sijaan on korostettu enemmän armollisuutta ja toisen mahdollisuuden antamista, ja jopa virheistä voidaan oppia ja kasvaa.
Vishnu Puranan mukaan synti voidaan nähdä myös ainoastaan jumalan unohtamisena. Tämä näkemys on poikkeuksellinen kristinuskon perinteisiin verrattuna, joissa synti voidaan nähdä niin vakavana, että se johtaa ikuiseen kadotukseen ilman pelastusta. Vedalaisuudessa, jos ihminen muistaa jumalan (tässä tapauksessa Vishnun), hän voi aina palata oikealle tielle.
Väite, että "kaikki virhe on portti Jumalan armoon", tuo esiin vedalaisuuden armollisen ja toivoa antavan näkökulman: vaikka ihminen tekee virheitä, tärkeintä on palata Jumalan luo, ja Jumala ei hylkää ketään, joka aidosti pyrkii kohti henkistä puhdistumista ja itsensä kehittämistä.
Näissä eroissa on nähtävissä kaksi hyvin erilaista lähestymistapaa ihmisen henkiselle kasvulle ja syntien käsittelylle: kristinusko keskittyy enemmän ulkoiseen pelastukseen ja syntien anteeksiantoon Jumalan kautta, kun taas vedalaisuus korostaa henkistä kehitystä, armollisuutta ja jumalan muistamista kaiken taistelun ja virheiden yli.POISTETTU myös: Kuolema on paras demokraatti. KAIKKI PALAUTETAAN, nyt jo moniin eri ketjuihin.
Gaudiya-vaišnavismi opettaa, että ihminen on pohjimmiltaan ikuinen sielu (jīva), ei väliaikainen ruumis. Keho on prakṛtia (aineellinen luonto), joka syntyy, muuttuu ja katoaa. Peili näyttää vain tämän muuttuvan kuoren.
2. Väärä samaistuminen (ahaṅkāra)
Kun katsot peiliin ja ajattelet “tämä olen minä”, kyse on väärästä minä-käsityksestä (ahaṅkāra). Gaudiya-vaišnavismin mukaan tämä samaistuminen syntyy māyān vaikutuksesta – unohduksesta omasta henkisestä identiteetistä.
Peili ei voi näyttää tätä, koska se heijastaa vain materiaa, ei tietoisuutta eikä rakkautta
Peilin syvempi merkitys
Bhakti nähdään usein “peilin puhdistamisena”:
ceto-darpaṇa-mārjanam
Kun sydän puhdistuu, ihminen alkaa nähdä kuka hän todella on, ei silmien vaan tietoisuuden kautta.
sinä olet se, joka katsoo peiliin - ei se, jota näet peilista. - Anonyymi00059
Anonyymi00058 kirjoitti:
Gaudiya-vaišnavismi opettaa, että ihminen on pohjimmiltaan ikuinen sielu (jīva), ei väliaikainen ruumis. Keho on prakṛtia (aineellinen luonto), joka syntyy, muuttuu ja katoaa. Peili näyttää vain tämän muuttuvan kuoren.
2. Väärä samaistuminen (ahaṅkāra)
Kun katsot peiliin ja ajattelet “tämä olen minä”, kyse on väärästä minä-käsityksestä (ahaṅkāra). Gaudiya-vaišnavismin mukaan tämä samaistuminen syntyy māyān vaikutuksesta – unohduksesta omasta henkisestä identiteetistä.
Peili ei voi näyttää tätä, koska se heijastaa vain materiaa, ei tietoisuutta eikä rakkautta
Peilin syvempi merkitys
Bhakti nähdään usein “peilin puhdistamisena”:
ceto-darpaṇa-mārjanam
Kun sydän puhdistuu, ihminen alkaa nähdä kuka hän todella on, ei silmien vaan tietoisuuden kautta.
sinä olet se, joka katsoo peiliin - ei se, jota näet peilista.Esimerkiksi ihminen näkee itsensä peilistä. Hän ei itse asiassa näe itseään, vaan heijastuksensa. Ja samaan aikaan hän näkee itsensä, jos hän ei unohda, kuka hän todella on. Jos hän kuitenkin unohtaa itsensä, hänen peilikuvansa johtaa häntä välittömästi harhaan
Totuutta ei voi pettää ulkopuolelta millään heijastuksilla, mutta se on mahdollista pettää sisältä käsin. Toisin sanoen voitte pettää vain itseänne.
Minä olen, minä olen olemassa, minä olen totuus. Mutta kuka minä olen? Petos kätkeytyy tänne. Kaikki, mitä ihminen ajattelee itsestään tässä maailmassa, osoittautuu valheeksi.
Miksi ihminen joutuu niin harhaan? Se tapahtuu itsepetoksen eli väärän identifikaation energian vaikutuksesta. Sanskritiksi itsepetoksen energiaa kutsutaan ahankaraksi.
Ahankara on kaikkein hienovaraisin materiaalinen elementti, joten sitä on vaikea analysoida.
Se pitää sielua turvallisessa vankeudessa, vankilassa, josta kukaan ei pääse koskaan pois, vaikka siellä ei ole lukkoja tai kaltereita.
Eikä kukaan pidä vankeja väkisin. Kaikki tämä tapahtuu ahankaran voimalla.
Väärä ego on materian ja hengen solmu, jota ei voi avata. Miksi? Koska sielu itse kiristää sitä tiukasti.
Persoonallisuus haluaa vapautua kärsimyksestä, mutta samalla se takertuu kuolettavalla otteella tuon kärsimyksen aiheuttajaan.
Se taistelee pahaa vastaan, mutta se kantaa pahaa sisällään. Se haluaa onnellista elämää maan päällä, mutta se aiheuttaa itselleen ongelmia.
Peili on māyān pedagoginen väline: se opettaa väärin, ellei sitä korjata bhaktilla.
Kun sydämen peili on peittynyt:
jīva näkee itsensä kehona - Anonyymi00060
Anonyymi00059 kirjoitti:
Esimerkiksi ihminen näkee itsensä peilistä. Hän ei itse asiassa näe itseään, vaan heijastuksensa. Ja samaan aikaan hän näkee itsensä, jos hän ei unohda, kuka hän todella on. Jos hän kuitenkin unohtaa itsensä, hänen peilikuvansa johtaa häntä välittömästi harhaan
Totuutta ei voi pettää ulkopuolelta millään heijastuksilla, mutta se on mahdollista pettää sisältä käsin. Toisin sanoen voitte pettää vain itseänne.
Minä olen, minä olen olemassa, minä olen totuus. Mutta kuka minä olen? Petos kätkeytyy tänne. Kaikki, mitä ihminen ajattelee itsestään tässä maailmassa, osoittautuu valheeksi.
Ahankara on kaikkein hienovaraisin materiaalinen elementti, joten sitä on vaikea analysoida.
Persoonallisuus haluaa vapautua kärsimyksestä, mutta samalla se takertuu kuolettavalla otteella tuon kärsimyksen aiheuttajaan.
Peili on māyān pedagoginen väline: se opettaa väärin, ellei sitä korjata bhaktilla.
jīva näkee itsensä kehonaKun sydämen peili on peittynyt:
jīva näkee itsensä kehona
Et ole keho → se on māyān kenttää
Et ole mieli → se on kehon hienovarainen jatke
Et ole sosiaalinen rooli → se on karmallinen naamio
Olet vain väliaikaisesti unohtanut itsensä
Peili näyttää karmisen naamion.
Bhakti paljastaa ikuisen henkilön. - Anonyymi00061
Anonyymi00060 kirjoitti:
jīva näkee itsensä kehona
Et ole keho → se on māyān kenttää
Et ole mieli → se on kehon hienovarainen jatke
Et ole sosiaalinen rooli → se on karmallinen naamio
Olet vain väliaikaisesti unohtanut itsensä
Peili näyttää karmisen naamion.
Bhakti paljastaa ikuisen henkilön.Neti neti (”ei tämä, ei tuo”) on alun perin Upaniṣadinen menetelmä, mutta Gaudiya-vaishnavismi suhtautuu siihen omalla, tarkasti rajatulla tavallaan.
1. Mitä neti neti tarkoittaa
Neti neti on kieltämisen menetelmä:
en ole keho
en ole mieli
en ole aistit
jne.
Sen tarkoitus on irrottaa tietoisuus aineellisista samaistumisista. - Anonyymi00062
Anonyymi00061 kirjoitti:
Neti neti (”ei tämä, ei tuo”) on alun perin Upaniṣadinen menetelmä, mutta Gaudiya-vaishnavismi suhtautuu siihen omalla, tarkasti rajatulla tavallaan.
en ole keho
en ole mieli
en ole aistit
jne.
Sen tarkoitus on irrottaa tietoisuus aineellisista samaistumisista.POISTETTU myös: Kuolema on paras demokraatti. KAIKKI PALAUTETAAN, nyt jo monikertaisena.
- Anonyymi00063
Anonyymi00062 kirjoitti:
POISTETTU myös: Kuolema on paras demokraatti. KAIKKI PALAUTETAAN, nyt jo monikertaisena.
POISTETTU myös: Kuolema on paras demokraatti. KAIKKI PALAUTETAAN, nyt jo monikertaisena.
KAIKKI PALAUTETAAN.
Teiniemme avulla.
Neti neti (”ei tämä, ei tuo”) on alun perin Upaniṣadinen menetelmä, mutta Gaudiya-vaishnavismi suhtautuu siihen omalla, tarkasti rajatulla tavallaan.
en ole keho
en ole mieli
en ole aistit
jne.
Sen tarkoitus on irrottaa tietoisuus aineellisista samaistumisista.
Gaudiya-vaishnavismi hyväksyy tämän vain alustavana puhdistuksena, ei päämääränä.
Gaudiya-vaishnavismin kritiikki: miksi neti neti ei riitä
Gaudiya-ācāryat (Rūpa, Jīva, Sanātana Gosvāmi) katsovat, että pelkkä kieltäminen johtaa epätäydelliseen todellisuuskäsitykseen:
Kieltämällä kaiken ei vielä tiedetä kuka on
Identiteetti ei voi olla pelkkä tyhjä tila
Rakkaus (prema) ei voi syntyä negaation kautta
Neti neti poistaa väärän, mutta ei paljasta oikeaa. - Anonyymi00064
Anonyymi00063 kirjoitti:
KAIKKI PALAUTETAAN.
Teiniemme avulla.
en ole keho
en ole mieli
en ole aistit
jne.
Sen tarkoitus on irrottaa tietoisuus aineellisista samaistumisista.
Gaudiya-vaishnavismi hyväksyy tämän vain alustavana puhdistuksena, ei päämääränä.
Gaudiya-vaishnavismin kritiikki: miksi neti neti ei riitä
Gaudiya-ācāryat (Rūpa, Jīva, Sanātana Gosvāmi) katsovat, että pelkkä kieltäminen johtaa epätäydelliseen todellisuuskäsitykseen:
Kieltämällä kaiken ei vielä tiedetä kuka on
Identiteetti ei voi olla pelkkä tyhjä tila
Rakkaus (prema) ei voi syntyä negaation kautta
Neti neti poistaa väärän, mutta ei paljasta oikeaa.neti neti → puhdistus
iti iti → todellinen oivallus - Anonyymi00065
Anonyymi00064 kirjoitti:
neti neti → puhdistus
iti iti → todellinen oivallusNeti neti ja peilimetafora
Neti neti sanoo: “peilikuva ei ole minä”
Gaudiya-vaishnavismi lisää:
“se, joka katsoo, on Kṛṣṇan oma ja rakastettu.”
Ilman tätä lisäystä peili vain katoaa — mutta katsoja jää ilman suhdetta. - Anonyymi00066
Anonyymi00065 kirjoitti:
Neti neti ja peilimetafora
Neti neti sanoo: “peilikuva ei ole minä”
Gaudiya-vaishnavismi lisää:
“se, joka katsoo, on Kṛṣṇan oma ja rakastettu.”
Ilman tätä lisäystä peili vain katoaa — mutta katsoja jää ilman suhdetta.Lopullinen Gaudiya-vaishnava-johtopäätös
Gaudiya-vaishnavismin mukaan:
Neti neti on välttämätön mutta riittämätön
Se on negatiivinen bhūmikā (esivaihe)
Täydellinen oivallus syntyy vasta, kun
kieltäminen korvautuu bhaktilla - Anonyymi00067
Anonyymi00066 kirjoitti:
Lopullinen Gaudiya-vaishnava-johtopäätös
Gaudiya-vaishnavismin mukaan:
Neti neti on välttämätön mutta riittämätön
Se on negatiivinen bhūmikā (esivaihe)
Täydellinen oivallus syntyy vasta, kun
kieltäminen korvautuu bhaktillaNeti neti puhdistaa egon. Bhakti täyttää sydämen.
- Anonyymi00068
Anonyymi00067 kirjoitti:
Neti neti puhdistaa egon. Bhakti täyttää sydämen.
Se taistelee pahaa vastaan, mutta se kantaa pahaa sisällään. Se haluaa onnellista elämää maan päällä, mutta se aiheuttaa itselleen ongelmia. - Anonyymi00069
Anonyymi00068 kirjoitti:
Se taistelee pahaa vastaan, mutta se kantaa pahaa sisällään. Se haluaa onnellista elämää maan päällä, mutta se aiheuttaa itselleen ongelmia.Totuus ja itsepetos – satya vs. māyā
Gaudiya-vaishnavismissa totuus (satya) ei ole pelkkä abstrakti periaate vaan persoonallinen:
vadanti tat tattva-vidas tattvaṁ yaj jñānam advayam
(Bhāg. 1.2.11)
Totuus on Bhagavān (Krishna), ja sielu on Hänen ikuinen osansa (jīvera svarūpa haya—kṛṣṇera nitya-dāsa).
Totuutta ei voi pettää ulkopuolelta, mutta sen voi pettää sisältä käsin.
Tämä vastaa suoraan Gaudiya-näkemystä:
Māyā ei koskaan peitä Krishnaa, vaan se peittää jīvan.
Harha ei tule ulkoa pakotettuna, vaan jīvan omasta suostumuksesta. - Anonyymi00070
Anonyymi00069 kirjoitti:
Totuus ja itsepetos – satya vs. māyā
Gaudiya-vaishnavismissa totuus (satya) ei ole pelkkä abstrakti periaate vaan persoonallinen:
vadanti tat tattva-vidas tattvaṁ yaj jñānam advayam
(Bhāg. 1.2.11)
Totuus on Bhagavān (Krishna), ja sielu on Hänen ikuinen osansa (jīvera svarūpa haya—kṛṣṇera nitya-dāsa).
Totuutta ei voi pettää ulkopuolelta, mutta sen voi pettää sisältä käsin.
Tämä vastaa suoraan Gaudiya-näkemystä:
Māyā ei koskaan peitä Krishnaa, vaan se peittää jīvan.
Harha ei tule ulkoa pakotettuna, vaan jīvan omasta suostumuksesta.“Minä olen” – väärä ja oikea identiteetti
Lausuma:
Minä olen, minä olen olemassa, minä olen totuus. Mutta kuka minä olen?
Gaudiya-vaishnavismissa tämä on klassinen ātma-tattvan kysymys.
Oikea “minä olen” = ātma
Väärä “minä olen” = keho, mieli, rooli, tarina, omistaja, kontrolloija
Kaikki, mitä ihminen ajattelee itsestään tässä maailmassa, osoittautuu valheeksi.
Tämä vastaa käsitettä asat-graha: tarttuminen siihen, mikä ei ole todellista.
Ihminen ei ole sitä, mitä hän ajattelee, vaan sitä,... - Anonyymi00071
Anonyymi00070 kirjoitti:
“Minä olen” – väärä ja oikea identiteetti
Lausuma:
Minä olen, minä olen olemassa, minä olen totuus. Mutta kuka minä olen?
Gaudiya-vaishnavismissa tämä on klassinen ātma-tattvan kysymys.
Oikea “minä olen” = ātma
Väärä “minä olen” = keho, mieli, rooli, tarina, omistaja, kontrolloija
Kaikki, mitä ihminen ajattelee itsestään tässä maailmassa, osoittautuu valheeksi.
Tämä vastaa käsitettä asat-graha: tarttuminen siihen, mikä ei ole todellista.
Ihminen ei ole sitä, mitä hän ajattelee, vaan sitä,...Ahankāra – väärän egon energia
Tekstissä:
Sanskritiksi itsepetoksen energiaa kutsutaan ahankaraksi.
Täsmälleen oikein Gaudiya-opetuksen mukaan.
Ahankāra tarkoittaa:
ahaṁ kartā – “minä olen tekijä”
ahaṁ bhoktā – “minä olen nauttija”
Gaudiya-vaishnavismissa ahankāra on:
subtle material element (mahabhūtien yläpuolella)
raja-alue materian ja hengen välillä
māyān ensimmäinen kosketuspiste jīvaan - Anonyymi00072
Anonyymi00071 kirjoitti:
Ahankāra – väärän egon energia
Tekstissä:
Sanskritiksi itsepetoksen energiaa kutsutaan ahankaraksi.
Täsmälleen oikein Gaudiya-opetuksen mukaan.
Ahankāra tarkoittaa:
ahaṁ kartā – “minä olen tekijä”
ahaṁ bhoktā – “minä olen nauttija”
Gaudiya-vaishnavismissa ahankāra on:
subtle material element (mahabhūtien yläpuolella)
raja-alue materian ja hengen välillä
māyān ensimmäinen kosketuspiste jīvaanMiksi sielu valitsee harhan?
Tämä on erittäin tarkka kuvaus Gaudiya-ajattelusta.
Syy ei ole viha, rangaistus tai tietämättömyys sinänsä, vaan:
itsenäisyyden halu
halu olla Krishnan sijasta keskus
Caitanya-caritāmṛta selittää:
Kun jīva kääntyy pois Krishnasta (bahirmukha), māyā ottaa hänet hoiviinsa.
Vankila ilman kaltereita – māyān paradoksi
Vankila, josta kukaan ei pääse pois, vaikka siellä ei ole lukkoja.
Tämä kuvaa täydellisesti māyān psykologista luonnetta.
Gaudiya-vaishnavismissa:
ketään ei pakoteta kärsimään
jīva itse ylläpitää sidettä
vapautuminen ei ole tekninen teko vaan suhteen muutos - Anonyymi00073
Anonyymi00072 kirjoitti:
Miksi sielu valitsee harhan?
Tämä on erittäin tarkka kuvaus Gaudiya-ajattelusta.
Syy ei ole viha, rangaistus tai tietämättömyys sinänsä, vaan:
itsenäisyyden halu
halu olla Krishnan sijasta keskus
Caitanya-caritāmṛta selittää:
Kun jīva kääntyy pois Krishnasta (bahirmukha), māyā ottaa hänet hoiviinsa.
Vankila ilman kaltereita – māyān paradoksi
Vankila, josta kukaan ei pääse pois, vaikka siellä ei ole lukkoja.
Tämä kuvaa täydellisesti māyān psykologista luonnetta.
Gaudiya-vaishnavismissa:
ketään ei pakoteta kärsimään
jīva itse ylläpitää sidettä
vapautuminen ei ole tekninen teko vaan suhteen muutosSolmu, jota ei voi avata – hṛdaya-granthi
Väärä ego on materian ja hengen solmu, jota ei voi avata.
Mutta huomio:
Solmua ei voi avata järjellä, tahdolla tai itsekurilla.
Se avautuu vain bhaktin kautta.
Paradoksi: kärsimyksestä halutaan pois, mutta sen syytä pidetään kiinni
Persoonallisuus haluaa vapautua kärsimyksestä, mutta takertuu sen aiheuttajaan.
Tämä on Gaudiya-vaishnavismin ydinparadoksi:
jīva ei kärsi siksi, että hän rakastaa
vaan siksi, että hän rakastaa väärää kohdetta
Ahankāra lupaa: - Anonyymi00075
KAIKKI PALAUTETAAN.
Teiniemme avulla.
Ratkaisu Gaudiya-vaishnavismissa
Tekstin analyysi on diagnostiikkaa.
Gaudiya-vaishnavismi lisää hoidon:
Sambandha-jñāna – ymmärrys oikeasta identiteetistä
Abhidheya – bhakti, käytännöllinen suhde Krishnaan
Prayojana – rakkaus (prema), jossa ahankāra sulaa
Ahankāraa ei murskata – se muuntuu:
“minä olen nautiskelija” → “minä olen palvelija”
Yhteenveto
Teksti on hyvin linjassa Gaudiya-vaishnavismin kanssa ja kuvaa:
väärän egon psykologisen syvyyden
itsepetoksen vapaaehtoisuuden
māyān hienovaraisen vallan
Gaudiya-vaishnavismin näkökulmasta ainoa puuttuva elementti on armollinen interventio:
Jīva ei vapauta itseään – Krishna vapauttaa jīvan, kun tämä lakkaa pitämästä solmusta kiinni. - Anonyymi00076
Anonyymi00075 kirjoitti:
KAIKKI PALAUTETAAN.
Teiniemme avulla.
Ratkaisu Gaudiya-vaishnavismissa
Tekstin analyysi on diagnostiikkaa.
Gaudiya-vaishnavismi lisää hoidon:
Sambandha-jñāna – ymmärrys oikeasta identiteetistä
Abhidheya – bhakti, käytännöllinen suhde Krishnaan
Prayojana – rakkaus (prema), jossa ahankāra sulaa
Ahankāraa ei murskata – se muuntuu:
“minä olen nautiskelija” → “minä olen palvelija”
Yhteenveto
Teksti on hyvin linjassa Gaudiya-vaishnavismin kanssa ja kuvaa:
väärän egon psykologisen syvyyden
itsepetoksen vapaaehtoisuuden
māyān hienovaraisen vallan
Gaudiya-vaishnavismin näkökulmasta ainoa puuttuva elementti on armollinen interventio:
Jīva ei vapauta itseään – Krishna vapauttaa jīvan, kun tämä lakkaa pitämästä solmusta kiinni.siis yllä oleva teksti Bhagavad-gītān valossa
1. “Totuutta ei voi pettää ulkopuolelta” – māyā peittää jīvan, ei Krishnaa
Gītā 7.25
nāhaṁ prakāśaḥ sarvasya yoga-māyā-samāvṛtaḥ
“En ilmene kaikille, sillä minut peittää joogamāyā.”
Gaudiya-kommentaarien mukaan tämä ei tarkoita, että Krishna olisi piilossa, vaan että jīvan katse on kääntynyt väärään suuntaan.
➡ Totuutta ei voi vääristää; havaitsija vääristyy.
Tämä vastaa tekstisi lausetta itsepetoksesta.
2. “Minä olen” ja väärä identiteetti – kartā- ja bhoktā-illuusio
Gītā 3.27
prakṛteḥ kriyamāṇāni guṇaiḥ karmāṇi sarvaśaḥ
ahaṅkāra-vimūḍhātmā kartāham iti manyate
“Luonnon gunat tekevät kaikki teot, mutta ahankāran hämäämä sielu ajattelee: ‘minä teen’.”
➡ Teksti “minä olen totuus” -väite vastaa tätä harhaa:
olemassaolo on todellinen
mutta identiteetti tekijänä ja omistajana on valhe
3. Miksi ihminen joutuu harhaan?
Gītā 16.18
ahaṅkāraṁ balaṁ darpaṁ kāmaṁ krodhaṁ ca saṁśritāḥ
Ahankāra mainitaan ensimmäisenä ennen halua ja vihaa.
Gaudiya-vaishnavismissa tämä tarkoittaa:
Kärsimys ei ala himosta vaan väärästä minäkuvasta.
Tekstisi:
Se tapahtuu itsepetoksen eli väärän identifikaation energian vaikutuksesta.
Täysin Gītān linjassa.
4. Vankila ilman kaltereita – sielu sitoo itse itsensä
Gītā 7.14
daivī hy eṣā guṇamayī mama māyā duratyayā
mām eva ye prapadyante māyām etāṁ taranti te
Māyā on:
Krishnan energia
ylittämätön ilman antautumista
➡ Kukaan ei ole lukittuna väkisin.
➡ Avain on aina kädessä, mutta käsi ei halua päästää irti
5. Solmu, jota ei voi avata tahdonvoimalla
Gītā 18.61
īśvaraḥ sarva-bhūtānāṁ hṛd-deśe ’rjuna tiṣṭhati
Krishna on sydämessä, mutta:
ahankāra estää kuulemasta Häntä
siksi solmu ei avaudu analyysillä
Tekstin oivallus:
Koska sielu itse kiristää sitä.
6. Sisäinen ristiriita: paha ulkona, paha sisällä
Gītā 15.8–9
Sielu kantaa:
mieltä
aisteja
väärää identiteettiä
➡ Siksi taistelu ulkoista pahaa vastaan epäonnistuu, ellei juuri-identiteetti muutu. - Anonyymi00077
Anonyymi00076 kirjoitti:
siis yllä oleva teksti Bhagavad-gītān valossa
1. “Totuutta ei voi pettää ulkopuolelta” – māyā peittää jīvan, ei Krishnaa
Gītā 7.25
nāhaṁ prakāśaḥ sarvasya yoga-māyā-samāvṛtaḥ
“En ilmene kaikille, sillä minut peittää joogamāyā.”
Gaudiya-kommentaarien mukaan tämä ei tarkoita, että Krishna olisi piilossa, vaan että jīvan katse on kääntynyt väärään suuntaan.
➡ Totuutta ei voi vääristää; havaitsija vääristyy.
Tämä vastaa tekstisi lausetta itsepetoksesta.
2. “Minä olen” ja väärä identiteetti – kartā- ja bhoktā-illuusio
Gītā 3.27
prakṛteḥ kriyamāṇāni guṇaiḥ karmāṇi sarvaśaḥ
ahaṅkāra-vimūḍhātmā kartāham iti manyate
“Luonnon gunat tekevät kaikki teot, mutta ahankāran hämäämä sielu ajattelee: ‘minä teen’.”
➡ Teksti “minä olen totuus” -väite vastaa tätä harhaa:
olemassaolo on todellinen
mutta identiteetti tekijänä ja omistajana on valhe
3. Miksi ihminen joutuu harhaan?
Gītā 16.18
ahaṅkāraṁ balaṁ darpaṁ kāmaṁ krodhaṁ ca saṁśritāḥ
Ahankāra mainitaan ensimmäisenä ennen halua ja vihaa.
Gaudiya-vaishnavismissa tämä tarkoittaa:
Kärsimys ei ala himosta vaan väärästä minäkuvasta.
Tekstisi:
Se tapahtuu itsepetoksen eli väärän identifikaation energian vaikutuksesta.
Täysin Gītān linjassa.
4. Vankila ilman kaltereita – sielu sitoo itse itsensä
Gītā 7.14
daivī hy eṣā guṇamayī mama māyā duratyayā
mām eva ye prapadyante māyām etāṁ taranti te
Māyā on:
Krishnan energia
ylittämätön ilman antautumista
➡ Kukaan ei ole lukittuna väkisin.
➡ Avain on aina kädessä, mutta käsi ei halua päästää irti
5. Solmu, jota ei voi avata tahdonvoimalla
Gītā 18.61
īśvaraḥ sarva-bhūtānāṁ hṛd-deśe ’rjuna tiṣṭhati
Krishna on sydämessä, mutta:
ahankāra estää kuulemasta Häntä
siksi solmu ei avaudu analyysillä
Tekstin oivallus:
Koska sielu itse kiristää sitä.
6. Sisäinen ristiriita: paha ulkona, paha sisällä
Gītā 15.8–9
Sielu kantaa:
mieltä
aisteja
väärää identiteettiä
➡ Siksi taistelu ulkoista pahaa vastaan epäonnistuu, ellei juuri-identiteetti muutu.Ahankāran kolme muotoa käytännön esimerkein
Gaudiya-vaishnavismissa ahankāra ilmenee kolmen gunan läpi.
1. Tamasinen ahankāra – “Minä olen rikki / uhri”
Luonne:
lamaannus
itsesääli
vastuun välttely
Sisäinen ääni:
“Elämä on minua vastaan.”
“En voi muuttua.”
“Minulle tehtiin tämä.”
Esimerkki:
Henkilö, joka:
käyttää henkisiä opetuksia oikeuttaakseen passiivisuutensa
kokee kärsimyksensä identiteettinä
➡ Ego piiloutuu avuttomuuden taakse.
2. Rajasinen ahankāra – “Minä olen tekijä ja kontrolloija”
Luonne:
kunnianhimo
kilpailu
henkinenkin vallanhimo
Sisäinen ääni:
“Minä rakennan valaistumiseni.”
“Minä tiedän enemmän kuin muut.”
“Minun polkuni on oikea.”
➡ Ego käyttää toimintaa ja menestystä polttoaineena.
3. Sattvinen ahankāra – “Minä olen puhdas ja hyvä”
Luonne:
moraalinen ylemmyys
hienovarainen ylpeys
rauha, joka sitoo
Sisäinen ääni:
“Minä en ole kuin nuo muut.”
“Minä olen irti maailmasta.”
Esimerkki:
henkilö, joka on rauhallinen mutta ei rakastava
meditoija, joka karttaa sitoutumista
➡ Tämä on vaarallisin muoto, koska se tuntuu vapautukselta. - Anonyymi00078
Anonyymi00077 kirjoitti:
Ahankāran kolme muotoa käytännön esimerkein
Gaudiya-vaishnavismissa ahankāra ilmenee kolmen gunan läpi.
1. Tamasinen ahankāra – “Minä olen rikki / uhri”
Luonne:
lamaannus
itsesääli
vastuun välttely
Sisäinen ääni:
“Elämä on minua vastaan.”
“En voi muuttua.”
“Minulle tehtiin tämä.”
Esimerkki:
Henkilö, joka:
käyttää henkisiä opetuksia oikeuttaakseen passiivisuutensa
kokee kärsimyksensä identiteettinä
➡ Ego piiloutuu avuttomuuden taakse.
2. Rajasinen ahankāra – “Minä olen tekijä ja kontrolloija”
Luonne:
kunnianhimo
kilpailu
henkinenkin vallanhimo
Sisäinen ääni:
“Minä rakennan valaistumiseni.”
“Minä tiedän enemmän kuin muut.”
“Minun polkuni on oikea.”
➡ Ego käyttää toimintaa ja menestystä polttoaineena.
3. Sattvinen ahankāra – “Minä olen puhdas ja hyvä”
Luonne:
moraalinen ylemmyys
hienovarainen ylpeys
rauha, joka sitoo
Sisäinen ääni:
“Minä en ole kuin nuo muut.”
“Minä olen irti maailmasta.”
Esimerkki:
henkilö, joka on rauhallinen mutta ei rakastava
meditoija, joka karttaa sitoutumista
➡ Tämä on vaarallisin muoto, koska se tuntuu vapautukselta.4. Gaudiya-ratkaisu: ahankāran muodonmuutos
Krishna ei tuhoa egoa – Hän vaihtaa sen suunnan.
Gītā 18.66
sarva-dharmān parityajya mām ekaṁ śaraṇaṁ vraja
➡ “Luovu kaikista vääristä identiteeteistä.”
Uusi ego:
“Minä olen Krishnan palvelija.”
Tämä ego ei sido, koska:
se ei vaadi kontrollia
se ei rakenna tarinaa
se ei pelkää katoamista
Lopullinen ydin
Teksti kuvaa täsmällisesti jīvan eksistentiaalisen lukon.
Bhagavad-gītā lisää siihen vastauksen:
Kärsimyksen syy ei ole maailma
eikä vapautus ole itsen parantamista
vaan suhteen palauttamista. - Anonyymi00079
Anonyymi00078 kirjoitti:
4. Gaudiya-ratkaisu: ahankāran muodonmuutos
Krishna ei tuhoa egoa – Hän vaihtaa sen suunnan.
Gītā 18.66
sarva-dharmān parityajya mām ekaṁ śaraṇaṁ vraja
➡ “Luovu kaikista vääristä identiteeteistä.”
Uusi ego:
“Minä olen Krishnan palvelija.”
Tämä ego ei sido, koska:
se ei vaadi kontrollia
se ei rakenna tarinaa
se ei pelkää katoamista
Lopullinen ydin
Teksti kuvaa täsmällisesti jīvan eksistentiaalisen lukon.
Bhagavad-gītā lisää siihen vastauksen:
Kärsimyksen syy ei ole maailma
eikä vapautus ole itsen parantamista
vaan suhteen palauttamista.POISTETTU myös: Kuolema on paras demokraatti. KAIKKI PALAUTETAAN, nyt jo monikertaisena.
KAIKKI PALAUTETAAN.
Teiniemme avulla.
Tämä on mielenkiintoinen ja syvällinen kysymys, joka liittyy ahankāran eli väärän egon rooliin ihmisen kärsimyksessä. Se voidaan liittää suoraan Gaudiya-vaishnavismin käsityksiin ahankārasta, māyāsta ja identiteetistä.
Ahankāran vaikutus:
Se luo ihmiselle illuusion erillisestä itsestä: minä olen tämä keho, mieli, persoonallisuus, ja sen kautta kaikki ajatukset ja kokemukset.
Sielu (ātma) unohtaa sen, että se on Krishnan ikuinen palvelija ja uskoo olevansa jotain muuta.
Se johtaa siihen, että sielu kiinnittyy ja identifioituu materiamaailman ilmiöihin, kuten kehoon, omaisuuteen, rooleihin ja tunteisiin.
2. Miksi tämä johtaa kärsimykseen?
Kun ihminen uskoo olevansa ahankāran kautta jotain muuta kuin oma sielu (jīva), hän alkaa nähdä itsensä erillisenä kaikesta muusta. Tästä seuraa useita ongelmia:
2.1. Kiintymys ja irtipääsemättömyys
Koska ahankāra saa meidät uskomaan, että olemme erillisiä olentoja, me kiinnitämme itsemme maailmaan ja sen asioihin: kehoon, omaisuuteen, suhteisiin, menestykseen ja epäonnistumisiin.
Kiintymys syntyy, koska haluamme säilyttää ja kontrolloida sitä, mitä pidämme "omana".
Tämä saa aikaan epävarmuuden ja pelon, koska mikään tässä maailmassa ei ole pysyvää – keho vanhenee, ihmissuhteet muuttuvat, omaisuus menee hukkaan.
2.2. Väärä identiteetti
Ahankāra saa meidät uskomaan, että olemme vain materiaalisia olentoja, eikä meillä ole syvempää, hengellistä identiteettiä. Tämä johtaa siihen, että etsimme merkitystä ja täyttymystä materialistisista asioista, jotka eivät voi koskaan todella täyttää sielua.
Ego ja ylpeys voivat kasvaa, kun uskomme olevan parempia kuin muut, tai toisaalta voimme kokea itsen vähäiseksi ja mitättömäksi, jos asiat eivät mene haluamallamme tavalla.
2.3. Kärsimys ja väärät toiveet
Koska ahankāra on epäoikea itsetunto, se johdattaa meidät jatkuvaan epätyytyväisyyteen ja pettymysten kiertokulkuun. Aina kun sielu ei saa täytettyä materiaalisia toiveitaan, se kokee kärsimystä. Toiveet eivät ole koskaan täysin tyydytettävissä, koska materia ei ole oikea paikka sielun onnellisuudelle.
Haluamme enemmän – enemmän rahaa, enemmän hyväksyntää, enemmän valtaa – mutta tämä ei koskaan tuo pysyvää onnellisuutta.
3. Ahankāra ja kärsimys: Itsepetos
Kun sanomme, että "ihmiset kärsivät, koska he kuvittelevat olevansa sammu ahankāran voimalla", se tarkoittaa, että ihmiset ajattelevat olevan se, mitä he eivät oikeasti ole. He uskovat olevansa keho, mieli tai rooli yhteiskunnassa, eivätkä he tiedosta todellista henkistä olemustaan.
Itsepetos:
Sielu ajattelee olevansa erillinen, rajallinen ja itseriittoinen – ja tämä on itsepetos. Sielu itse, ātma, on rajaton, ikuinen ja Krishnan palvelija.
Ahankāra pitää sielun pimeydessä ja saa sen toimimaan väärien motiivien mukaan: pelko, kiintymys ja halu hallita.
Tässä itsepetoksessa sielu uskoo, että se on vastuussa omasta onnellisuudestaan, mutta se ei voi koskaan täyttää itseään materiaalisilla asioilla.
4. Gaudiya-vaishnavismin ratkaisu: Paluu todelliseen identiteettiin
Gaudiya-vaishnavismin mukaan ainoa tapa päästä eroon kärsimyksestä on palata omaan oikeaan identiteettiinsä. Tämä tarkoittaa:
Ahankāran ylittämistä ja sen tarjoamien väärien identiteettien hylkäämistä.
Suhteen palauttamista Krishnaan, koska Hän on sielun todellinen nautinto ja tarkoitus.
Bhakti (palvelus) on se polku, joka vapauttaa ahankāran valtaamasta sielua ja palauttaa sen alkuperäiseen, jumalalliseen luonteeseen. - Anonyymi00080
Anonyymi00079 kirjoitti:
KAIKKI PALAUTETAAN.
Teiniemme avulla.
Tämä on mielenkiintoinen ja syvällinen kysymys, joka liittyy ahankāran eli väärän egon rooliin ihmisen kärsimyksessä. Se voidaan liittää suoraan Gaudiya-vaishnavismin käsityksiin ahankārasta, māyāsta ja identiteetistä.
Ahankāran vaikutus:
Se luo ihmiselle illuusion erillisestä itsestä: minä olen tämä keho, mieli, persoonallisuus, ja sen kautta kaikki ajatukset ja kokemukset.
Sielu (ātma) unohtaa sen, että se on Krishnan ikuinen palvelija ja uskoo olevansa jotain muuta.
Se johtaa siihen, että sielu kiinnittyy ja identifioituu materiamaailman ilmiöihin, kuten kehoon, omaisuuteen, rooleihin ja tunteisiin.
2. Miksi tämä johtaa kärsimykseen?
Kun ihminen uskoo olevansa ahankāran kautta jotain muuta kuin oma sielu (jīva), hän alkaa nähdä itsensä erillisenä kaikesta muusta. Tästä seuraa useita ongelmia:
2.1. Kiintymys ja irtipääsemättömyys
Koska ahankāra saa meidät uskomaan, että olemme erillisiä olentoja, me kiinnitämme itsemme maailmaan ja sen asioihin: kehoon, omaisuuteen, suhteisiin, menestykseen ja epäonnistumisiin.
Kiintymys syntyy, koska haluamme säilyttää ja kontrolloida sitä, mitä pidämme "omana".
Tämä saa aikaan epävarmuuden ja pelon, koska mikään tässä maailmassa ei ole pysyvää – keho vanhenee, ihmissuhteet muuttuvat, omaisuus menee hukkaan.
2.2. Väärä identiteetti
Ahankāra saa meidät uskomaan, että olemme vain materiaalisia olentoja, eikä meillä ole syvempää, hengellistä identiteettiä. Tämä johtaa siihen, että etsimme merkitystä ja täyttymystä materialistisista asioista, jotka eivät voi koskaan todella täyttää sielua.
Ego ja ylpeys voivat kasvaa, kun uskomme olevan parempia kuin muut, tai toisaalta voimme kokea itsen vähäiseksi ja mitättömäksi, jos asiat eivät mene haluamallamme tavalla.
2.3. Kärsimys ja väärät toiveet
Koska ahankāra on epäoikea itsetunto, se johdattaa meidät jatkuvaan epätyytyväisyyteen ja pettymysten kiertokulkuun. Aina kun sielu ei saa täytettyä materiaalisia toiveitaan, se kokee kärsimystä. Toiveet eivät ole koskaan täysin tyydytettävissä, koska materia ei ole oikea paikka sielun onnellisuudelle.
Haluamme enemmän – enemmän rahaa, enemmän hyväksyntää, enemmän valtaa – mutta tämä ei koskaan tuo pysyvää onnellisuutta.
3. Ahankāra ja kärsimys: Itsepetos
Kun sanomme, että "ihmiset kärsivät, koska he kuvittelevat olevansa sammu ahankāran voimalla", se tarkoittaa, että ihmiset ajattelevat olevan se, mitä he eivät oikeasti ole. He uskovat olevansa keho, mieli tai rooli yhteiskunnassa, eivätkä he tiedosta todellista henkistä olemustaan.
Itsepetos:
Sielu ajattelee olevansa erillinen, rajallinen ja itseriittoinen – ja tämä on itsepetos. Sielu itse, ātma, on rajaton, ikuinen ja Krishnan palvelija.
Ahankāra pitää sielun pimeydessä ja saa sen toimimaan väärien motiivien mukaan: pelko, kiintymys ja halu hallita.
Tässä itsepetoksessa sielu uskoo, että se on vastuussa omasta onnellisuudestaan, mutta se ei voi koskaan täyttää itseään materiaalisilla asioilla.
4. Gaudiya-vaishnavismin ratkaisu: Paluu todelliseen identiteettiin
Gaudiya-vaishnavismin mukaan ainoa tapa päästä eroon kärsimyksestä on palata omaan oikeaan identiteettiinsä. Tämä tarkoittaa:
Ahankāran ylittämistä ja sen tarjoamien väärien identiteettien hylkäämistä.
Suhteen palauttamista Krishnaan, koska Hän on sielun todellinen nautinto ja tarkoitus.
Bhakti (palvelus) on se polku, joka vapauttaa ahankāran valtaamasta sielua ja palauttaa sen alkuperäiseen, jumalalliseen luonteeseen.POISTETTU myös: Kuolema on paras demokraatti
KAIKKI PALAUTETAAN.
Teiniemme avulla.
Kaikki on tallennettu ja jaettu, ahkerien teiniemme ansiosta sama viestiketju tullaan uudelleen laittamaan kymmenissä eri ketjuissa, joten kiitos poistamisesta, sillä silloin kaikki moninkertaistuu kymmenkertaisesti. - Anonyymi00081
Anonyymi00080 kirjoitti:
KAIKKI PALAUTETAAN.
Teiniemme avulla.
Kaikki on tallennettu ja jaettu, ahkerien teiniemme ansiosta sama viestiketju tullaan uudelleen laittamaan kymmenissä eri ketjuissa, joten kiitos poistamisesta, sillä silloin kaikki moninkertaistuu kymmenkertaisesti.kiitos poistamisesta, sillä silloin kaikki moninkertaistuu kymmenkertaisesti.
- Anonyymi00083
Anonyymi00081 kirjoitti:
kiitos poistamisesta, sillä silloin kaikki moninkertaistuu kymmenkertaisesti.
En palauta kaikkea yksin, meidän teinimme ovat erittäin ahkeria, ympäri Suomea.
- Anonyymi00084
Anonyymi00083 kirjoitti:
En palauta kaikkea yksin, meidän teinimme ovat erittäin ahkeria, ympäri Suomea.
"Sairasta! Poistoon"
Olet itse sairas! Vakavasti! Luuletko todella, että voit estää meitä kirjoittamasta? On monia viestiketjuja, joita ei voi edes poistaa. Tiesit varmasti, että kaikki poistettu materiaali tullaan postaamaan satoihin eri viestiketjuihin poistamisen jälkeen, mikä aiheuttaa kaiken monistumisen satoja kertoja. En tee kaikkea yksin, vaan jaan aina kaiken materiaalin muiden kanssa ympäri Suomea, etenkin nuorten, teini-ikäisten kanssa, jotka monistavat kaiken. Voisi sanoa, että poistamalla kaikki monistuu ja kaikki jää jonnekin, riippumatta siitä, kuinka paljon poistat. Joten kiitos poistamisesta. Poistami ealihetta kaiken satakertaistumisen.
Teini-ikäisten aloitteesta samasta aihekokonaisuudesta tuotetaan systemaattisesti useita rinnakkaisia keskusteluketjuja. Vaikka ketjut eroavat toisistaan otsikoinnin ja esitystavan osalta, niiden sisältö on pääosin yhteneväistä, ja yhdessä ympäristössä julkaistu materiaali replikoidaan johdonmukaisesti myös muihin alustoihin.
Tämän seurauksena poistettu sisältö ei katoa, vaan se rekonstruoidaan ja julkaistaan uudelleen.
Yksittäiset viestit kierrätetään useissa eri keskusteluketjuissa, joissa ainoastaan kehystys ja otsikointi vaihtelevat.
Kun yksi ketju poistetaan, teini-ikäiset avaavat nopeasti lukuisia uusia ketjuja samasta aiheesta ja liittävät niihin aiemmin poistetun sisällön ja terroristien, valistuksen vastustajien poistotoimet kykenevät reagoimaan vain rajattuun osaan näistä, jolloin huomattava määrä ketjuja jää edelleen näkyville ja mahdollistaa sisällön jatkuvan leviämisen.
Tässä valossa poistokäytännöt näyttäytyvät rakenteellisena ilmiönä, joka saattaa tahattomasti edistää sisällön monistumista ja laajempaa levikkiä sen sijaan, että se tehokkaasti rajoittaisi sitä.
- Anonyymi00082
Se on just se mielestäni.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tuli Suomen somaleista todella ikävää faktaa
sillä osa somalivanhemmista lähettää lapsiaan kotimaahansa kurinpitolaitoksiin, joissa heitä pahoinpidellään. Illan MOT3253805Häirintäkohun keskellä olevalta kansanedustajalta Jani Kokolta (sd) rajua tekstiä somessa.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772322.html Ajaakohan tämä SDP:n kansanedustaja Jani Kokko oikein täysillä valoi1283550Kommentti: oikeuslaitos korvattava SDP:n johdolla
Näkisin että Suomessa tuomiovalta pitäisi olla demareiden johtoportaalla. Koska porvarimedia säestettynä persujen kirku42240- 1111638
Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja181548Typeryyttä
Se on kummallista, kun kaksi ihmistä tuntee selittämätöntä vetoa toisiinsa, mutta eivät vain pääse toistensa luokse. Mik1241299Martina mukana erikoisjoukossa
Huippurankka Erikoisjoukot-ohjelma jatkuu, Martina mukana. Kerrankin Martinalle hyvä ohjelma, hänellä on voimaa, sisua j136917Lindtman haluaa leikata Kela-korvauksista...oho!
Antti Lindtman sanoo Kauppalehdessä, että vuodesta 2028 voi tulla erittäin hankala, mikäli nykyinen hallitus ei tee riit99870Häneen rakastuminen oli sellaista
että aina uskoi ja luotti että kyllä tästä vielä edetään jotenkin. Se olikin vain rakastuneen toiveajattelua kaikki. Ta77797- 86741