masennus mitä se on itseasiassa

Anonyymi-ap

yks psykiatri sano "sulla on masennus" aikansa kuunneltuaan minua.

Kerroin muun muassa "mul on sosiaalisia ongelmia" "koen olevani hieman asperger-ihminen"

"ei ole ketään kaveriakaan paitsi yksi pitkäaikainen nettikaveri"

"ei ole paljoa päivän aikana kokonaisenergiaa että päivän liikkumiset jää vähiin että käytännössä kävelylenkki on ainoa elämässä oleva juttu"

"sänky vetää puoleensa"

"ei ole mitään mielenkiintoa kovin moniin asioihin, paitsi tuo kävelylenkki"

"ei ole mitään mielenkiintoa ihmissuhteisiin"

"on vain koko ajan neljän seinän sisällä"

"päivän aktiviteetti on tosi vähäistä"

"laskin päivän aikana askeleeni määrät että vaikka tein 5 kilsan kävelylenkin niin askelteni määrä jäi vähäiseksi = suositusta vähäisemmäksi"

"elämässä ei ole mitään sisältöä eli pelkkää tyhjyyttä ja mitäänsanomatonta tylsyyttä"

"katson usein ikkunasta ulos"

"koen ettei ole toivoa paremmasta"

"tätä jatkunut oikeastaan ihan lapsuudesta aikuisikään asti että noin suunnilleen 25 vuoden ajan eikä muutosta ole tullut vaikka oon käyny eri terapiamuodoissa"

onko tämä siis masennusta vai mitä se on?

Psykiatri juha etunimeltään totesi näin "sulla on kaksi ongelmaa; masennus ja sosiaalisia ongelmia"

10

73

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      UUSI

myös tällaisia havaintoja;

"2000 -luku mulla itsemurha-ajatusten täyttämä"

"2010-luvulla ei yhtäkään itsariajatusta"

"2020-luvulla ainoastaan sellaisessa tilanteessa tulevia itsariajatuksia jos fasistit nousee valtaan niin silloin elämäni päättyisi , muussa tapauksessa ei. Ei siis varsinaisesti itsariajatuksia mutta tuollaisessa tilanteessa joo"

"puhumattomuus, mykäksi tuleminen ihmisten parissa ja välillä toisinaan yli-innokas puhuminen"

"ylivilkkaus tai päinvastoin apatia"

myös tällaisia havaintoja .

Yleensäkin asioita ei tapahdu juuri ollenkaan .

• Anonyymi
      UUSI

vaikka 2000-luvulla itsariajatuksia oli palijon niin ainoastaan yhden kerran yritin itsaria ja itsariyritys epäonnistui.

Syy itsariajatuksiin veikkaisin mm tällaisia;

koulussa samalla luokalla oleva hoki korvaani "olet turha, tee itsemurha, kukaan ei sua kaipaamaan jää"

"sinusta ei ole mitään että et tule pärjäämään työelämässä että sinä et osaa yhtään mitään"

kun mietin niin enhän mä oikeastaan osaakaan juuri mitään. Oon kokenu koko ikäni ulkopuolisuutta ja sitä etten koe olevani hyödyllinen ja tarpeellinen että kaikki mitä yritän, koen ettei minulla ole yhteiskunnassa &ihmisille mitään väliä lukuunottamatta oma perheeni.

• Anonyymi
      UUSI

Tässä teille arvoitus: mikä näistä kolmesta ei kuulu joukkoon: ahdistus, masennus, vitutus: Ehdottomasti VITUTUS, sillä se on jokapäiväistä kun seuraa orpon ja hallituskumppaneidensa töppäilyjä, sorry vaan en tarkoita loukata ketään oikeasti masentunutta mutta otin tämän arvoituksen "huumorin varjolla"! Toivon kaikille oikein Hyvää Syksyä ja voimia tähän TARPOMISEEN ELÄMÄSSÄ!

• Anonyymi
        UUSI

tarkoitin lähinnä fasismilla semmosta kuviota että jos tänne pystytettäisiin pakkotyöleirejä, pakkoarmeija ja keskitysleirejä niin silloin mä tappaisin itseni.

En kokisi myöskään syytä enää elää jos mut pakotettaisiin menemään sotaan esim jos Venäjä hyökkäis Suomeen niin en pystyisi meneen sotaan joten ois pakko tehdä itsemurha.

Itsemurha olisi pakko tehdä myös jos mut pakotettaisiin pakkoarmeijaan tai pakkotyöleirille.

elämäni tuollaisissa tilanteissa päättyisi 100% varmuudella. En koe pelkoa noista asioista sen enempää koska en pelkää kuolemaa.

• Anonyymi
      UUSI

Vaikuttaa kovasti kyllä masennukselta.
      Yhtenä ongelmana sinulla on heikko itsetunto, et arvosta itseäsi.
      Et kuitenkaan ole yhtään huonompi kuin kukaan muukaan. Jokaisella on ihmisarvo, on ihminen millainen tahansa.
      Ja veikkaan, että jokaista vituttaa joskus, se kai kuuluu elämään. Jos sellaista ei olisi koskaan, niin silloinhan jokin olisi pielessä.
      Toisaalta kun miettii hallitusta, ehkäpä myös fasisteja, tai ihan mitä vaan, mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu, taitaa olla turhaa stressata, koska ne ovat asioita, joihin ei paljoa pysty itse vaikuttamaan.
      Äänestys on ainoa keino kansalaiselle, miten pystyy vaikuttamaan, ellei itse lähde mukaan mihinkään politikointiin.

Itselläni on ajatuksena juuri tuo, kun on asioita, joihin en itse pysty vaikuttamaan, niin en niillä mieltäni vaivaa. Eri asia, jos voisin jotain tehdä, enkä teekään, niin sitten voisin vähän syytellä ja moittia itseäni.
      On turhaa kantaa huolta koko maailmasta, siitä ei tule kuin sitä ahdistusta ja masennusta, sekä vitutusta. Vähemmällä pääsee, kun keskittyy omaan elämään läheisiin ja siihen mitä omassa ympäristössä tapahtuu.
      Kanssaihmiset on hyvä ottaa huomioon, emme kuitenkaan elä täällä yksin.

• Anonyymi
      UUSI

Kuulostaa masennukselta ja huonolta itsetunnolta . Huono itsetunto ruokkii masennusta ja huonoa oloa.

Oletko ikinä miettinyt mitkä asiat sun elämässä on hyvin esim mainitsemasi perhe. Oletko ikinä miettinyt miksi olet kuitenkin selviytynyt elämässä? Mitkä asiat on vaikuttanut siihen.

Jos ja kun ihminen kokee jatkuvasti epäonnistumisia niin eihän siinä välttämättä usko että mikään asia voi muuttua paremmaksi.

Mitä jos alat kokemaan pienistä asioista onnistumista.

Itellä kävi juuri näin. Koko elämäni ollut huono itsetunto ja sitten alkoikin tulee arjessa pieniä onnistumisia. Ei niitä onnistumisia tartte hakea isoista elämyksistä vaan asioista jotka tuo sulle iloa ja hyvää olo. Mutta ihmiset hakee hyvää oloa isoista asioista unohtaen arjen pienet asiat,joita ei osaa arvostaa.

Jos haluaa muutosta niin tekee sille jotain .

Ei sen ulkoilun tartte olla suorittamista ja miettiä tuleeko 10 000 askelta täyteen. Viiden kilsan lenkit päivittäin kuulostaa hyvältä. Ei se ole millin tarkkaa montako askelta kuljet. jos se askelmäärää on sulle se tärkeämpi asia kuin se miten se liikunta vaikuttaa muuten niin sitten sä kävelet asen 10 000 askelta päivässä vai mitä se nykyään on.

Jos sulla on sosiaalisia ongelmia niin niihin voi hakea apua ja vertaistukea.

• Anonyymi
        UUSI

mä yritin noin 10 kertaa käyvä ryhmäterapiassa jossa oli samassa elämäntilantteessa olevia mutta mulla joka kerta oli siellä henkisesti ihan hirveä olla että lamaannuin ihan täysin ja menin täysin mykäksi. 10 kertaa riitti, sekin oli minulle liikaa, jäi traumat siitä että unitilassa usein nuo kokemukset kummittelee.

puheterapian muistan ettei sielläkään olly henkisesti hyvä olla että mä en oikein jaksanut puhua siellä että noin ytheensä 15 vuotta ramppasin puheterapiaa ja sitten päätin "en jaksa enää" . Oon ihan tarpeeks kauan käyny siellä ja usein siellä käynti vain pahensi lisää oloa.

koti jossa olen koko ajan, luo minulle turvaa ja rauhaa sekä rakkautta. En asu yksin.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

mä yritin noin 10 kertaa käyvä ryhmäterapiassa jossa oli samassa elämäntilantteessa olevia mutta mulla joka kerta oli siellä henkisesti ihan hirveä olla että lamaannuin ihan täysin ja menin täysin mykäksi. 10 kertaa riitti, sekin oli minulle liikaa, jäi traumat siitä että unitilassa usein nuo kokemukset kummittelee.

puheterapian muistan ettei sielläkään olly henkisesti hyvä olla että mä en oikein jaksanut puhua siellä että noin ytheensä 15 vuotta ramppasin puheterapiaa ja sitten päätin "en jaksa enää" . Oon ihan tarpeeks kauan käyny siellä ja usein siellä käynti vain pahensi lisää oloa.

koti jossa olen koko ajan, luo minulle turvaa ja rauhaa sekä rakkautta. En asu yksin.

No ohan netissäkin vertaistukea jos livetilanteet on ahdistavia. Silloin kun voi huonosti niin toimiiko se ajatus ja aivot niin hyvin ja kirkkaasti. Omalla kohdalla voin sanoa ei toimi.

Omalla kohdalla kun aloin tehdä muutosta minäkäsitykseen niin mulla ainakin alkoi mieli kirkastuu ja mä olen vuoden analysoinut kaikkea. Sen takia koska aikasemmin ei ole energiaa eikä kykyä siihen. Mä tykkään pohtia asioita ja mennä pintaa syvemmälle. Ilman että se tekis elämästä raskasta.

Mutta kukin tavallaan.

• UUSI

Miten mulla on sellainen tunnelma, että tämän päivän yhteiskunta on todellakin masentava, eivät ihmiset. Jokatuutista tulee kaikkee masentavaa ja itkettävää sontaa, että pieni ihminen vähemmästäkin masentuu, ahdistuu ja mökkihöperöityy, kun ei yksinkertaisesti voi tälle maailman menolle mitään, tää yhteiskunta on sairastunut.

Ennen oli ennen, mutt nyt on todellakin nyt. Me ei oikein viihdytä täss yhteisöllisyydessä, jotain on peruuttamattomasti vialla. Koville ottaa, että tästä maailmasta nauttii masentumatta joka päivä.

• Anonyymi
      UUSI

Ei tämä elämä mitään täyttä nautintoa ole, mutta ei masentavaakaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kylläpä on nautinnollista taas tämä palstan vassari valitus!

Lähes jokainen avaus on vassareiden kitinää ja valitusta. Eikö se tarkoitakin, että silloin asiat menee maassamme parem
      Maailman menoa
      155
      3542
    2. Päivän Sanna: Nvidia sijoittaa miljardi dollaria Nokian osakkeisiin

Nvidia merkitsee osakkeet 6,01 Yhdysvaltain dollarin osakekohtaisella merkintähinnalla tavanomaisten toteutumisehtojen t
      Maailman menoa
      20
      2963
    3. Palkansaajilta kupattiin 27,5 mrd euroa työeläkkeisiin

Jo pelkän himmelin toimintakulut olivat 400 miljoonaa euroa, jolla olisi mukavasti tuottanut myös sote-palveluja hyvinvo
      Maailman menoa
      41
      2901
    4. Suomessa Pohjoismaiden tyhmimmät demarit......aijaijai..

Lasse Lehtinen sanoo suoraan, että Ruotsissa on fiksummat demarit kuin Suomessa. Ja Tampereella fiksummat demut kuin Hel
      Maailman menoa
      11
      2834
    5. HS: persujen v. 2015 turvapaikanhakijoista alle puolet töissä

Aikuisina Suomeen tulleista ja myönteisen päätöksen saaneista vain 42 prosenttia oli vuonna 2023 töissä, vaikka he ovat
      Maailman menoa
      126
      2733
    6. Mikä kaivatussasi herätti mielenkiintosi

Kun tapasitte ensi kerran? Ulkonäössä? Luonteessa tai olemuksessa? Kuinka nopeasti mielenkiinto muuttui ihastukseksi?
      Ikävä
      108
      1818
    7. Persut muuten hyväksyvät 2 + 8 mrd. euron maatalous- ja yritystuet

Vaikka molemmat tukimuodot tiedetään haitallisiksi, koska ovat käytännössä pelkkää säilyttävää tukea, eivätkä kannusta k
      Maailman menoa
      85
      1553
    8. Nepotismi jytkyttää porvaristossa

Taas uutisoidaan, että useampi perussuomalainen kansanedustaja on palkannut oman perheenjäsenensä eduskunta-avustajaksi
      Maailman menoa
      4
      1518
    9. Martina Aitolehti podcastissa: Ero

Martina Aitolehti podcastissa: Ero Martina Aitolehti kertoi BFF-podcastin https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/696
      Kotimaiset julkkisjuorut
      227
      1386
    10. Valkoinen Golf

Kukahan on tämä ukko, joka työkseen kyylää pienen ässän asiakkaita viikon jokaisena päivänä.
      Kuhmo
      21
      1355
    Aihe