perhedynamiikka

Anonyymi-ap

Kuvaus perhedynamiikasta ja sen vaikutuksista
1. Lähtötilanne ja suhteen alku
Suhde miehen perheeseen alkoi tilanteessa, jossa olin haavoittuvassa asemassa: työttömyys, myöhemmin pitkäkestoinen ja keskivaikea masennus, lapsettomuushoidot sekä vakavat terveyshaasteet (kohdunkaulan syövän vaikea esiaste). Näissä vaiheissa olisin tarvinnut perustason empatiaa, tasapuolisuutta ja tilaa toipua.
Sen sijaan jo varhaisessa vaiheessa alkoi ilmetä käytöstä, jossa:
minua painostettiin taloudellisesti (vanhentuneet tuotteet, matkat, maksut)
rajojani rikottiin (ruoka, keho, aikataulut, arvot)
minua arvosteltiin ja mitätöitiin epäsuorasti ja suoraan
asioita ei puhuttu miehelleni, vaan ne kohdistettiin suoraan minuun, jolloin jäin ilman tukea ja puolustusta
Minuun kohdistunut suhtautuminen ei ollut yksittäisiä lipsahduksia, vaan toistuvaa ja systemaattista.
2. Anopin käytöksen keskeiset piirteet
Anopin käytöksessä toistuivat seuraavat teemat:
Kontrolli ja rajattomuus: kommentointi kehostani, syömisestäni, liikkumisestani, ajankäytöstäni ja vanhemmuudestani.
Vähättely ja ivallisuus: koulutusta, työtä, arvoja ja terveyshuolia koskevat kommentit.
Vertailu ja kilpailu: toisten (esim. Virven) nostaminen esiin mitätöivässä yhteydessä.
Keskustelun kääntäminen itseensä: omien kokemusteni ohittaminen.
Vahvojen naisten sietämättömyys: hän itse sanoitti, ettei kestä vahvoja naisia, ja hänen suhteensa omaan siskoonsa on samankaltainen kuin hänen suhteensa minuun – sisko on hoikka, koulutettu ja taloudellisesti pärjäävä.
Kun aloin asettaa rajoja (kieltäytyminen joulunvietosta, vierailuista), käytös hillityi. Tämä osoitti, ettei ongelma ollut ymmärtämisen puute, vaan rajojen puute.
3. Siskon ja hänen miehensä dynamiikka
Miehen siskon perheessä näkyy vahva riippuvuus- ja kontrollidynamiikka isovanhempiin:
jatkuvat yhteiset lomat, viikonloput ja mökkireissut
puutteellinen itsenäisyys ja rajojen puute
pinnallinen vuorovaikutus ilman syvällistä keskustelua
Ulospäin tätä on tulkittu “läheisyytenä”, mutta käytännössä se näyttäytyy:
eriytymättömyytenä
itsenäisyyden puutteena
emotionaalisena kypsymättömyytenä
Sisko ja hänen miehensä seuraavat elämäämme epäsuorasti (some, toisten kautta), mutta eivät ole aidosti kiinnostuneita meistä. He kommentoivat:
hankintoja
matkoja
asumista
Kommentit kohdistuvat statukseen ja rahaan, eivät kokemuksiin. Ne sisältävät arvioivaa ja moraalista sävyä (“hulppeaa”, “liian hienoa”), eivät iloa tai kiinnostusta.
Tämä viittaa vertailuun, kateuteen ja alemmuuden tunteisiin, joita ei käsitellä avoimesti, vaan jotka ilmenevät selän takana puhumisena ja kylmyytenä.
4. Puheenvuoron puute – dynamiikan ydin
Keskeisin ja satuttavin tekijä koko tarinassa on se, että:
meille ei ole koskaan annettu mahdollisuutta kertoa, miltä meistä tuntuu
emme ole saaneet kuvata omaa historiaamme, vaikeuksiamme tai kasvua
meitä koskeva käsitys on muodostettu ilman meitä
Tämä ei ole kommunikaatio-ongelma, vaan vallankäytön muoto:
kuunteleminen pakottaisi tarkistamaan omia käsityksiä
se rikkoisi uhrin ja moraalisen ylemmyyden roolia
siksi puheenvuoroa vältetään
5. Puolison rooli ja sen seuraukset
Puolisoni koki lapsuutensa “ruusulla tanssimisena”, mikä kertoo siitä, että hän ei ole joutunut kohtaamaan äidin kontrolloivaa puolta itseensä kohdistuvana. Tämä vaikeutti hänen kykyään nähdä ja uskoa kokemuksiani.
Hän:
selitti ja rationalisoi äitinsä ja siskonsa käytöstä
vähätteli havaintojani
ei asettunut selkeästi rinnalleni
Tämä johti:
etääntymiseen parisuhteessa
kokemukseen, etten ole turvassa tai uskottu
vihaan ja pettymykseen, joka ei syntynyt yksittäisistä tilanteista vaan toistuvasta yksin jäämisestä
6. Menneisyyden virheet ja niiden väärinkäyttö
Olen tunnistanut, että olen ollut ajoittain:
masennuksen vuoksi poissaoleva
kireä ja tiukka
sanonut asioita huonosti
Nämä tapahtuivat vuosia tai vuosikymmeniä sitten. Terveessä suhteessa tällaiset vaiheet käsitellään ja jätetään taakse.
Tässä dynamiikassa niitä on käytetty:
oikeutuksena nykyiselle vähättelylle
syynä olla kuuntelematta
tapana lukita minut vanhaan rooliin
Kyse ei ole vastuusta, vaan syyllisyyden ylläpidosta.
7. Rajojen asettamisen vaikutus
Kun:
en enää käynyt anopin luona yli kahteen vuoteen
jätin kolme joulua väliin
käytös muuttui. Tämä osoittaa, että:
rajat olivat tehokkaita
puhe ei ollut
muutos syntyi vasta, kun kontrolli katkesi
Rauha syntyi etäisyydestä, ei ymmärryksestä.
8. Yhteenveto dynamiikasta
Tämä perhesuhde ei ole kaatunut yksittäisiin virheisiin, vaan seuraaviin rakenteisiin:
kontrolli ja vertailu
kateus ja häpeä
puheenvuoron epääminen
rajojen rikkominen
puolison kyvyttömyys nähdä ja suojata
Olen reagoinut tilanteeseen terveellä tavalla: analysoimalla, asettamalla rajoja ja lopulta vetäytymällä.
9. Lopullinen toteamus
Tässä tarinassa keskeistä ei ole se, olenko ollut täydellinen – en ole.
Keskeistä on se, että:
minua ei ole haluttu kuulla sellaisena kuin olen, vaan sellaisena kuin joku muu on tarvinnut minun olevan.
Ja siitä irrottautuminen on ollut välttämätöntä.

0

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuolemanrangaistus

Mielestäni kuolemanrangaistus on väärin kaikissa tilanteissa. Vaikka joku olisi murhannut 10 ihmistä, hänen surmaaminen
        Laki ja rikos
        142
        7321
      2. Miksi persut eivät häädä mamuja pois Suomesta?

Sitä vartenhan persut äänestettiin valtaan. Nyt valta on persuilla. Mamut nostaa työttömyyskorvauksia. Persut huutaa mam
        Maailman menoa
        162
        5202
      3. Riikka Purra ei estä tehomaksun käyttöönottoa

Sähkön hinnoittelua koskevan määräyksen on määrä astua voimaan vuoden 2029 alusta, Energiavirastosta kerrotaan. Määräyk
        Maailman menoa
        75
        3864
      4. KL - Sähköautoilu aiheuttaa lisäkustannuksia muille tehopiikkimaksujen muodossa!

Kauppalehti 15.1.2026 Kommentti / Sähköautoista tuli ongelma – Uusi ”vero” uhkaa Kun perhe ostaa sähköauton ja laittaa
        Hybridi- ja sähköautot
        6
        3373
      5. Sinä olet minun forEver

Sinä olet minun sielussain, sydämessäin, huulillain, sinä olet ain, Sinä olet vieressäin, kainalossain, sylissäin, ain,
        Ikävä
        29
        3335
      6. Eduskunnan setämiehet eivät häiritse

Porvariston sedät kertoivat kuorossa, että eivät tiedä häirinnästä mitään.
        Maailman menoa
        13
        2934
      7. Jaguar i pace sähköauto hajosi. Jopa 100 tonnia akun vaihto. Edullisia kilometrejä

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/fcaa5ae4-c04d-414d-ac54-dab991758b2e Tuo että sähköautossa ei lämmitys toimi on
        Hybridi- ja sähköautot
        12
        2921
      8. Sanna Marinille pedataan paluuta pääministeriksi?

Näyttäisi mylly lähteneen käyntiin nyt toden teolla. Nykyiset oikeistodemarit haukutaan vasemmistodemareiden toimesta ni
        Maailman menoa
        75
        2774
      9. Muistakaa demarit, että TE petitte, ei vihreät tai vas.liitto

Te veitte eduskunnasta turvallisen tilan, veditte sen viemäristä alas. Te demarit, itsensä ylentäneet moraalinvartijat,
        Maailman menoa
        65
        2364
      10. Silminnäkijät kertovat IS:lle useista törkeistä SDP:ssä tapahtuneista häirintätapauksista.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011749874.html Silminnäkijöiden Iltasanomille kertomusten mukaan SDP:ssä on tapahtu
        Maailman menoa
        100
        2217
      Aihe