Heiler mehuliivit pääl

Anonyymi-ap

(Ismo astelee lavalle, hieroo kasvojaan ja näyttää siltä, kuin hänellä olisi hallussaan historian suurin ja hämärin salaisuus.)
"Tota... ootteko ikinä miettineet, miten tää 'tipaton tammikuu' oikein syntyi? Se on nimittäin ihan nerokas kielellinen ja psykologinen silmänkääntötemppu. Se on semmonen... semmonen kollektiivinen vale, jonka me kaikki ollaan sovittu yhdessä."
(Ismo matkii ihmistä uudenvuodenpäivänä: naama rutussa, käsi otsalla, tärisevä olo.)
"Kaikkihan alkaa sieltä tammikuun ensimmäisestä päivästä. Silloin ihminen on siinä tilassa, missä se ei oo enää edes eläin, se on vaan kasanpäällä tärisevää katumusta. Ja silloin sä vannot ne sanat. Sä huudat ne sieltä pimeästä makkarista tyhjyyteen: 'Mä en juo enää ikinä! Mä en ota enää pisaraakaan! Tää on loppu nyt!'"
(Ismo raapii päätään.)
"Sä olet silloin ihan tosissasi. Sä olet niin krapulassa, että sä olet valmis muuttamaan luostariin ja kieltämään jopa käsidesin. Mutta sitten tapahtuu se kriittinen hetki... se on se tammikuun toinen tai kolmas päivä. Krapula alkaa lieventyä. Päänsärky lakkaa. Ja sä alat ajatella: 'No, ehkä se "ikinä" oli vähän... dramaattisesti muotoiltu. Ehkä tää on vähän kuin ne veroilmoitukset, niitä voi aina korjata jälkikäteen'."
"Mutta siinä on se ongelma! Sä olet vannonut sen ääneen. Ja ihminen haluaa olla sanojensa mittainen. Sä et voi perua sitä, koska sit sä olet heikko. Joten sä teet sen diilin itsesi kanssa. Sä olet silleen: 'Okei, okei, mä en tarkoittanut "ikinä" silleen maailmankaikkeuden loppuun asti... mä tarkoitin... tätä kuukautta. Joo! Mä pidän tipattoman tammikuun! Se on se, mitä mä oikeasti yritin sanoa siinä oksennuksen välissä!'"
(Ismo virnistää ovelasti.)
"Ja sit se vasta alkaakin se hauska vaihe. Koska sä olet julistanut tän kaikille. 'Mulla on tipaton!' Ja nyt sun on pakko pitää ne sanat. Mutta kello on vasta tammikuun kymmenen. Ulkona on pimeää. On tiistai-ilta. Ja sun tekee mieli kaljaa niin että hampaat särkee."
"Joten mitä sä teet? Sä et juo, mutta sä alat juomaan... salassa. Sä alat juoda piilossa kaikilta. Se on se tipattoman tammikuun suuri totuus. Se 'tipaton' tarkoittaa sitä, että sun lasista ei saa nähdä kukaan edes tippaa. Sä juot siellä kellarissa pimeässä. Tai sä menet autotalliin 'etsimään ruuvimeisseliä' ja vedät siellä taskumatista silleen, että niskat paukkuu."
(Ismo matkii ihmistä, joka hiipii keittiössä.)
"Sä olet silleen: 'Kukaan ei näe... vaimo on suihkussa... kissa nukkuu...'. Ja sä kaadat sitä viiniä muovimukiin ja juot sen ykkösellä alas ja sit sä tulet olohuoneeseen ja sanot: 'Ah, onpas tää vissy hyvää! Kyllä tää tipaton tekee hyvää mielen lujuudelle! Mä tunnen olevani ihan uusi ihminen!'"
"Eli se koko tammikuun loppu on sellaista... sellaista 'shrödingerin juomista'. Sä juot ja et juo samaan aikaan. Ja kun tammikuu loppuu, sä olet tosi ylpeä itsestäsi. Sä sanot kaikille: 'Mä pidin sanani. Mä olin tipattomalla.' Ja sä olet teknisesti oikeassa, koska kukaan ei nähnyt sun juovan. Sanat tuli pidettyä! Sä et ole valehtelija, sä olet vaan... sissijuoppo."
"Se on se tipattoman tammikuun nerokkuus. Se muuttaa juomisen urheilusuoritukseksi, missä tärkeintä ei ole se, ettet sä juo... vaan se, että sä osaat piilottaa pullot tarpeeksi syvälle roskikseen."

3

55

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

(Ismo jatkaa, nojautuen eteenpäin ja kaventaen silmiään kuin paljastaisi salaliiton.)
      "Niin, koska sehän se on se juttu! Se termi 'tipaton tammikuu' on ymmärretty ihan väärin. Me luullaan, että se tarkoittaa sitä, ettei sun vatsaan mene tippaa. Mutta ei! Oikeasti se on lyhenne lauseesta: 'Kukaan ei saa nähdä, kun mä juon tippaakaan tammikuussa'."
      (Ismo alkaa viittoilla käsillään salamyhkäisesti.)
      "Siitä tulee semmonen koko kansan piiloleikki. Se on vähän niinku sä olisit jossain James Bond -leffassa, mutta sun ainoa tehtävä on saada se lonkerotölkki suun lähelle ilman, että naapuri näkee keittiön ikkunasta. Sä alat kehittää semmosia... taktisia juomisasentoja. Sä juot kaapissa, sä juot verhojen takana, sä ehkä juot silleen, että sä olet vetänyt jätesäkin pään yli siltä varalta, että joku katsoo droneilla sisään."
      "Ja se muuttaa sen koko kuukauden luonteen. Se ei ole enää terveyshaaste, se on... se on logistinen haaste. Sä menet kauppaan ja ostat kymmenen kiloa porkkanoita ja litran kossua, ja sit sä piilotat sen kossun niiden porkkanoiden alle. Ja kassalla sä katsot sitä myyjää silleen tosi terveellisesti silmiin ja sanot: 'Joo, mä teen tässä tämmöistä vitamiinipommia, tammikuu nääs, pitää puhdistua'."
      (Ismo matkii myyjää, joka nyökkää epäluuloisesti.)
      "Mutta se pahin vaihe on kotona. Jos sä asut jonkun kanssa, niin se on ihan täyttä sissisotaa. Sä menet 'viemään roskia' viisitoista kertaa illassa. Sun kämppä on siistein koko maailmassa, koska sä haluat koko ajan mennä sinne roskakatokseen ottamaan ne 'vitamiinit' sieltä taskumatista. 'Mä menen taas viemään tän yhden banaaninkuoren, täällä haisee vähän hedelmältä!'"
      "Ja sitten ne roskikset! Tammikuun lopussa ne roskikset on ihan täynnä lasipulloja, jotka on kääritty sanomalehtiin ja teipattu kiinni, ettei ne kilise. Sä viet ne pullot naapurikuntaan asti, ettet sä jää kiinni. Sä olet ajanut 50 kilometriä lumisateessa vaan siksi, että sä saat heittää tyhjän viinipullon roskikseen, missä kukaan ei tiedä kuka sä olet."
      (Ismo naurahtaa ja pudistaa päätään.)
      "Eli tammikuun viimeisenä päivänä sä olet ihan loppu. Sä olet stressaantunut, sä olet ajanut tuhat kilometriä, sä olet piileskellyt kellarissa ja sä olet valehdellut kaikille, joita sä rakastat. Mutta sit sä nostat pään pystyyn ja sanot: 'Mä tein sen! Mä selvisin tammikuun juomatta tippakaan – niin että kukaan näki!'. Ja kaikki taputtaa! 'Vitsi sä olet vahva, Ismo!'. Ja mä oon silleen: 'Joo, joo... mä oon tosi puhdistunut. Onks kellään avajaisia?'"
      "Se on se 'pidetty sana'. Sä et valehdellut, sä vaan muutit totuuden sellaiseksi, ettei se näy valossa. Ja se on se suomalainen tapa selvitä talvesta: jos kukaan ei nähnyt, niin sitä ei tapahtunut. Tammikuu on se kuukausi, jolloin me kaikki ollaan parhaita näyttelijöitä – ja surkeimpia raittiita."

• Anonyymi00002

"Mutta se kaikkein hämmentävin juttu tässä koko touhussa on se... se valtava, kollektiivinen psykoosi, missä sä elät sen kuukauden. Koska sä oikeasti luulet, että sä huijaat jotakuta. Sä seisot siellä olohuoneessa silleen 'Mä oon niin freesinä tässä, porkkanamehua vaan, jep jep', ja sä kuvittelet, että sun läheiset on silleen 'Vau, Ismo on selvästi löytänyt sisäisen joogansa'."
      (Ismo pudistaa päätään ja virnistää.)
      "Mutta paskan vitut! Kaikille, jotka sut tuntee, on ollut tammikuun ensimmäisestä sekunnista asti päivänselvää, että sä ryyppäät silti. Ne tuntee sut! Ne näkee sen jo siitä, miten sä sanot sanan 'huomenta'. Jos sä sanot sen silleen vähän liian kirkkaasti ja yrität olla liian ryhdikäs, niin ne tietää heti, että tuolla tyypillä on jallupullo piilotettuna pesukoneen taakse ja se on käynyt siellä 'lajittelemassa pyykkiä' jo kolme kertaa ennen aamupalaa."
      "Ja ne, jotka ei tunne sua... niitä sä et huijaa senkään vertaa. Sä kävelet kaupassa ja sä ajattelet, että sä näytät joltain terveysikonilta, mutta se sun naama... se sun naama huutaa ihan muuta. Se on semmonen... semmonen tietynlainen tammikuun punaisuus. Se ei oo semmonen 'mä olin just hiihtämässä' -puna, vaan se on se 'mun maksa huutaa apua ja mun pintaverisuonet on räjähtämässä' -puna."
      (Ismo matkii ventovierasta ihmistä katsomassa häntä kaupan hyllyllä.)
      "Ihmiset katsoo sua hyllyjen välissä ja miettii, että 'Onpas toi mies hämmentävän värinen. Onks se joku uusi punajuurilajike vai onks se vaan juonut koko viikonlopun silleen sissityylillä?'. Sä olet siellä hedelmäosastolla silleen: 'Katsokaa, mä ostan ananasta!', mutta sun olemus on niin marinoitunut, että se ananaskin alkaa varmaan käydä pelkästä sun läheisyydestä."
      "Se on se harha! Sä luulet olevasi mestarivakooja, mutta sä oletkin vaan semmonen kävelevä, punanaamainen mainoskyltti sille, että tammikuu on rankka kuukausi. Sä olet siinä sun omassa psykoosissa ja mietit, että 'Jes, kukaan ei tiedä!'. Samalla kun sun vaimo katsoo sua säälien, kun sä yrität juoda viiniä teekupista ja pikkurilli pystyssä, että se näyttäis hienommalta."
      "Eli se 'tipaton' on loppujen lopuksi vaan semmonen sopimus, missä muut lupaa olla sanomatta sulle päin naamaa, että 'Ismo, sä olet ihan kännissä ja sun naama loistaa kirkkaammin kuin ne jouluvalot, jotka sä unohdit ottaa alas'. Me kaikki vaan leikitään mukana siinä sun fantasiassa, koska se on helpompaa kuin myöntää, että tää koko kuukausi on vaan yksi suuri, punainen valhe." [1]

• Anonyymi00003

(Ismo astelee lavalle, raapii takaraivoaan ja virnistää silleen pahaenteisesti, niin kuin hän olisi juuri todistanut maailmanhistorian absurdeinta parisuhteen pelastusoperaatiota.)
      "Tota... ootteko huomannut, että avioliitossa se kaikkein tärkein taito ei ole rehellisyys, vaan se, että kumpikin osapuoli on tarpeeksi kauan samassa psykoosissa? Mä näin tässä yksi päivä tämmöisen vanhan pariskunnan, Sepon ja sen vaimon. Seppo oli pitänyt 'tipatonta' – tai ainakin se oli väittänyt niin. Ja se vaimo oli ihan onnensa kukkuloilla."
      (Ismo matkii vanhaa naista, joka puhuu silleen tosi liikuttuneena ja vähän määräilevästi.)
      "Vaimo sanoi: 'Seppo... mä oon niin ylpeä susta. Mä oon niin iloinen, että sä valitsit mut etkä sitä viinaa. Mä tiesin, että sä tekisit oikean valinnan, kun mä vähän siinä pakotin sua päättämään... Mutta Seppo... onpa sun naama nyt todella punainen. Siis ihan helakanpunainen! Ootko sä kenties keittänyt täällä keittiössä punajuuria ja niistä on höyrystynyt siihen jotain väriainetta? Tai ootko sä nojaillut niihin liikaa?'"
      (Ismo vaihtaa Sepon rooliin: silmät harittaa, hikikarpalot nousee otsalle, ja ääni on semmonen tärisevä matala mörinä.)
      "Seppo oli ihan paniikissa. Se oli vetänyt kellarissa puoli pulloa kossua viidessä minuutissa ja sen verenpaine oli varmaan kaksi sataa. Se sönkkäsi: 'Ai... ai on vai? Onko se punainen? Jaa... mä meen... mä meen katsomaan peilistä. Ehkä se on se heijastus siitä punaisesta matosta... tai jotain...'"
      (Ismo raapii päätään.)
      "Ne meni siihen peilin eteen ja alkoi analysoimaan sitä naamaa. Seppo oli ihan varma, että nyt se on menoa. Nyt se vaimo haistaa sen, nyt se tajuaa, että Seppo on marinoitunut sisältäpäin. Mutta se vaimo... se olikin jo ihan uusissa sfääreissä."
      "Vaimo sanoi: 'Eiku Seppo! Nyt mä keksin! Sä oot varmaan kävellyt siellä tuulessa ja tuiskussa hakemassa mulle niitä vitamiineja, ja sun pintaverisuonet on vaan silleen terveellisesti aktivoituneet! Tai ootko sä lukenut jotain jännittävää kirjaa ja sulta on noussut veri päähän innostuksesta?'"
      "Seppo katsoi sitä peiliä ja mietti, että 'nyt mä kerron, nyt mä tunnustan, tää on liian hapokasta'. Seppo avasi suunsa ja oli jo sanomassa, että 'kuule muori, mä oon ihan kännissä', mutta vaimo keskeytti sen ja huusi:"
      "’Seppo! Mä tiedän! Se on se uusi astianpesuaine! Sä olet varmaan pessyt niin innokkaasti niitä lautasia, että siitä on tullut sellaista allergista reaktiota! Sehän se on! Sä olet niin ahkera ja raitis mies, että sun iho ei kestä tätä kaikkea puhtautta!’"
      (Ismo virnistää ja levittää käsiään.)
      "Seppo katsoi vaimoaan, nielaisi ja sanoi: 'Joo... joo, se se varmaan on. Se on se astianpesuaine. Mä vähän katoinkin, että se on tosi tujua tavaraa. Pitäis varmaan ottaa vähän raitista ilmaa tässä... autotallissa... ettei tää allergia pahene'."
      "Ja vaimo oli ihan silleen: 'Voi Seppo, sä olet niin herkkä! Mene vaan, ota se allergialääke sieltä hyllystä, sen minkä päällä lukee "Lignell & Piispanen"'. Ja niin ne jatkoi sitä elämäänsä. Seppo on astianpesuaineallergikko ja vaimo on onnellinen. Se on se avioliiton salaisuus: kunhan selitys on tarpeeksi monimutkainen, niin totuudella ei ole mitään jakoa."

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi

Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.
      Maailman menoa
      117
      6319
    2. Lopeta jo pelleily, tiedän kyllä mitä yrität mies

Et tule siinä onnistumaan. Tiedät kyllä, että tämä on just sulle. Sä et tule multa samaan minkäänlaista responssia, kosk
      Ikävä
      379
      6135
    3. Nuori lapualainen nainen tapettu Tampereella?

Työ­matkalainen havahtui erikoiseen näkyyn hotellin käytävällä Tampereella – tämä kaikki epäillystä hotelli­surmasta tie
      Lapua
      69
      5930
    4. Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"

sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni
      Maailman menoa
      344
      3962
    5. Lidl teki sen mistä puhuin jo vuosikymmen sitten

Eli asiakkaat saavat nyt "skannata" ostoksensa keräilyvaiheessa omalla älypuhelimellaan, jolloin ei tarvitse mitään eril
      Maailman menoa
      145
      2365
    6. Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina

Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.
      Maailman menoa
      4
      2345
    7. Orpo pihalla kuin lumiukko

Onneksi pääministerimme ei ole ulkopolitiikassa päättäjiemme kärki. Hänellä on täysin lapsellisia luuloja Trumpin ja USA
      Kansallinen Kokoomus
      119
      1403
    8. Onko täällä helmessä tapahtunut vakava rikos?

Onko kuullut kukaan mitään.
      Haapavesi
      12
      1231
    9. Miten kauan sulla menisi

Jos tulisit mun luo tänne nyt kahvinkeittoon?
      Ikävä
      185
      1077
    10. Miksi me oikein

Rakastuttiin?
      Ikävä
      59
      887
    Aihe