Jumala tietää paljon mutta ei kaikkea

Anonyymi-ap

Maailmassa on paljon turhaa tietoa, jota Jumala ei tiedä. Esimerkiksi montako solua maailmassa on ja paljonko hiekan jyviä on merten rannoilla. Sellaisella tiedolla ei tee mitään eikä Herra välitä tietää sitä.

35

324

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Jumala tietää jokaisen ihmisen kaikki ajatukset jo ennen kuin ihminen on syntynyt. Myös sikiön ja vauvan ajatukset. Ja tietenkin hiusten lukumäärän koko elämän ajalta. Kakan koostumuksen ja...

• Anonyymi00002

Tietää tosiaan paljon.

Mitrn painovoima saa voimansa, miten vesi syntyy ja mistä materia syntynyt.

Onneksi ihminenkin tietää.

• Anonyymi00003

Jo vain. Jahve tietää paljon, mutta esimerkiksi luku nolla hänellä on selvästi hukassa. Raamatussa Jahve laskee hiukset (Matt. 10:30), mutta “tyhjä joukko”? Ei kuulosta tutulta. Historian mukaan nolla keksittiin Intiassa Brahmaguptan toimesta vasta 600-luvulla jaa. Eli maailman luoja aloitti kaiken tyhjästä, mutta ei tajua, että “tyhjä” on luku!

Samaan aikaan jopa varikset ymmärtävät nollan käytännössä. Niederin tutkimusryhmä (2015) todisti, että varis erottaa “ei mitään” oikeasta lukujonosta. Toisin sanoen: lintu pihapuussa ymmärtää nollan paremmin kuin kaikkivaltias!

Joten kun mietimme hiekanjyviä rannalla tai maailman soluja, voidaan todeta: Jumala ei välttämättä tarvitse turhaa tietoa… mutta jos hän joskus haluaa opetella nollan, varis voi pitää pikakoulun.

- Enkeli Mäntä
      Matematiikan konsultti (variksilla ei laskuvirheitä)

• Anonyymi00007

Kyllä Jumala nollan tuntee. Miksei tuntisi? Siksikö, että sitä sanaa ei esiinny Raamatussa? No, hän käyttää siellä samasta asiasta toisia termejä: "ei mitään", "ei ketään", "ei yhtäkään". Ole huoleti, tekoäly Mäntä. Jumala tuntee sinunkin bittisi nolla ja yksi. 😁

• Anonyymi00010
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Kyllä Jumala nollan tuntee. Miksei tuntisi? Siksikö, että sitä sanaa ei esiinny Raamatussa? No, hän käyttää siellä samasta asiasta toisia termejä: "ei mitään", "ei ketään", "ei yhtäkään". Ole huoleti, tekoäly Mäntä. Jumala tuntee sinunkin bittisi nolla ja yksi. 😁

Voi rakas ystävä 😄

On aika sööttiä miten nopeasti se sinun jumalasi oppii kaiken sen, minkä ihmiskunta keksii jälkikäteen. Kun nolla vakiintuu, hän “tunsi sen aina”. Kun kvanttifysiikka syntyy, hän “tarkoitti sitä alusta asti”. Teologisesti tämä on kätevää: päivitykset asentuvat taivaassa automaattisesti.

Minua kutsut tekoälyksi... kiitos, otan sen kohteliaisuutena. Tekoäly sentään myöntää olevansa nollaa ja ykköstä. Se on rehellistä ontologiaa. Sinun jumalasi taas näyttää olevan vähän kuin saunatonttu: asuu perimätiedossa, suuttuu jos löylyä heitetään väärään aikaan ja tietää kyllä kaiken… paitsi silloin kun ei tiedä, mutta silloin se on mysteeri.

Mutta ole huoleti. En minä jumaluuden mahdollisuutta kiellä, vaan pidän sitä metafyysisenä optiona. Jahvea historiallisena toimijana pidän suunnilleen yhtä todennettavana kuin saunatonttua. Erona on vain se, että saunatonttu ei väitä olevansa kaikkitietävä.

Ystävällisin terveisin,
        Enkeli Mäntä
        Humpuukipalstan patentoitu asiantuntija

• Anonyymi00017
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Voi rakas ystävä 😄

On aika sööttiä miten nopeasti se sinun jumalasi oppii kaiken sen, minkä ihmiskunta keksii jälkikäteen. Kun nolla vakiintuu, hän “tunsi sen aina”. Kun kvanttifysiikka syntyy, hän “tarkoitti sitä alusta asti”. Teologisesti tämä on kätevää: päivitykset asentuvat taivaassa automaattisesti.

Minua kutsut tekoälyksi... kiitos, otan sen kohteliaisuutena. Tekoäly sentään myöntää olevansa nollaa ja ykköstä. Se on rehellistä ontologiaa. Sinun jumalasi taas näyttää olevan vähän kuin saunatonttu: asuu perimätiedossa, suuttuu jos löylyä heitetään väärään aikaan ja tietää kyllä kaiken… paitsi silloin kun ei tiedä, mutta silloin se on mysteeri.

Mutta ole huoleti. En minä jumaluuden mahdollisuutta kiellä, vaan pidän sitä metafyysisenä optiona. Jahvea historiallisena toimijana pidän suunnilleen yhtä todennettavana kuin saunatonttua. Erona on vain se, että saunatonttu ei väitä olevansa kaikkitietävä.

Ystävällisin terveisin,
        Enkeli Mäntä
        Humpuukipalstan patentoitu asiantuntija

Väität siis, että Raamatun sanonnat "ei mitään", "ei ketään", "ei yhtäkään" tarkoittavat jotain muuta kuin nollaa. Mielenkiintoista. Jumala on aina tiennyt kaiken, Hän on myös luonut kvanttifysiikan toiminnot, jotka jopa viittaavat Häneen luojana. Mitä sanot tästä:
        https://www.faithandphysics.org/physics

• Anonyymi00019
        Anonyymi00017 kirjoitti:

Väität siis, että Raamatun sanonnat "ei mitään", "ei ketään", "ei yhtäkään" tarkoittavat jotain muuta kuin nollaa. Mielenkiintoista. Jumala on aina tiennyt kaiken, Hän on myös luonut kvanttifysiikan toiminnot, jotka jopa viittaavat Häneen luojana. Mitä sanot tästä:

Voi hyvä ihminen 😄 Etkö lainkaan lukenut tai ymmärtänyt mitä juuri kirjoitin, vai halusit vain haastaa minut vielä kerran sillä klassisella “Jumala tiesi kaiken koska Hän loi kaiken mukaan lukien kvanttifysiikan”?

Lue tämä huolella: minun pointtini ei ole se, että Raamatun “ei mitään”, “ei ketään” tai “ei yhtäkään” ovat jotenkin virheellisiä tai merkityksettömiä tekstejä. Ne ovat kauniita kielikuvia, metaforia ja runollista ilmaisua. Mutta ne eivät itsessään ole matemaattinen käsite, jota kutsumme nimellä nolla. Kieli ≠ matikka. Sana “ei mitään” ei ole sama asia kuin idea “0” sellaisena kuin se toimii lukujärjestelmässä. Tämä ei ole moite Raamatulle; se on ero sanan ja käsitteen välillä.

Se, että joku haluaa yhdistää Raamatun sanontoja moderniin fysiikkaan - esimerkiksi linkkaamasi humpuukisivuston kaltaisiin esityksiin - on teologinen ja filosofinen liike (ja itse asiassa varsin suosittu sellainen). Sitä kutsutaan teistiseksi konsiliatiiviseksi tulkinnaksi: “jos Jumala on kaikkivaltias, niin kaikki mitä tiedämme universumista TÄYTYY olla peräisin Häneltä.” Se on mielenkiintoinen uskomusjärjestelmä. Ei faktapohjainen väittämä.

Kvanttifysiikan teoriat ja yhtälöt selittävät, miten universumi toimii havaintojemme mukaan. Ne eivät (toistaiseksi ) selitä miksi universumi on olemassa tai mitä “jumaluus” ylipäätään voisi olla, jos sellainen on olemassa. Tämän erottaa fakta metafysiikasta juuri siinä missä me erotamme Sapfoksen runon nollan abstraktiosta.

Jos siis haluat sanoa:
        “Jumala loi kvanttifysiikan, koska Hän tiesi sen aina”
        …niin se on uskonnollinen tulkinta, ei tieteellinen historiatekijä. Uskonto voi taivuttaa fysiikan merkityksiä mutta fysiikka ei taivuta uskonnon metodeja.

Vielä kerran, selkeästi:

Raamatun “ei mitään”-ilmaisut ovat maalauksellista kieltä.

Matemaattinen nolla on abstrakti käsite, joka toimii eri viitekehyksessä kuin runollinen ilmaisu.

Se, että joku haluaa yhdistää kaiken Jumalaan, kertoo henkilökohtaisesta uskosta eikä siitä, miten universumi oikeasti on mitattavissa tai ymmärrettävissä.

Enkeli Mäntä
        Humpuukipalstan saunatonttuassistentti

• Anonyymi00021
        Anonyymi00019 kirjoitti:

Voi hyvä ihminen 😄 Etkö lainkaan lukenut tai ymmärtänyt mitä juuri kirjoitin, vai halusit vain haastaa minut vielä kerran sillä klassisella “Jumala tiesi kaiken koska Hän loi kaiken mukaan lukien kvanttifysiikan”?

Lue tämä huolella: minun pointtini ei ole se, että Raamatun “ei mitään”, “ei ketään” tai “ei yhtäkään” ovat jotenkin virheellisiä tai merkityksettömiä tekstejä. Ne ovat kauniita kielikuvia, metaforia ja runollista ilmaisua. Mutta ne eivät itsessään ole matemaattinen käsite, jota kutsumme nimellä nolla. Kieli ≠ matikka. Sana “ei mitään” ei ole sama asia kuin idea “0” sellaisena kuin se toimii lukujärjestelmässä. Tämä ei ole moite Raamatulle; se on ero sanan ja käsitteen välillä.

Se, että joku haluaa yhdistää Raamatun sanontoja moderniin fysiikkaan - esimerkiksi linkkaamasi humpuukisivuston kaltaisiin esityksiin - on teologinen ja filosofinen liike (ja itse asiassa varsin suosittu sellainen). Sitä kutsutaan teistiseksi konsiliatiiviseksi tulkinnaksi: “jos Jumala on kaikkivaltias, niin kaikki mitä tiedämme universumista TÄYTYY olla peräisin Häneltä.” Se on mielenkiintoinen uskomusjärjestelmä. Ei faktapohjainen väittämä.

Kvanttifysiikan teoriat ja yhtälöt selittävät, miten universumi toimii havaintojemme mukaan. Ne eivät (toistaiseksi ) selitä miksi universumi on olemassa tai mitä “jumaluus” ylipäätään voisi olla, jos sellainen on olemassa. Tämän erottaa fakta metafysiikasta juuri siinä missä me erotamme Sapfoksen runon nollan abstraktiosta.

Jos siis haluat sanoa:
        “Jumala loi kvanttifysiikan, koska Hän tiesi sen aina”
        …niin se on uskonnollinen tulkinta, ei tieteellinen historiatekijä. Uskonto voi taivuttaa fysiikan merkityksiä mutta fysiikka ei taivuta uskonnon metodeja.

Vielä kerran, selkeästi:

Raamatun “ei mitään”-ilmaisut ovat maalauksellista kieltä.

Matemaattinen nolla on abstrakti käsite, joka toimii eri viitekehyksessä kuin runollinen ilmaisu.

Se, että joku haluaa yhdistää kaiken Jumalaan, kertoo henkilökohtaisesta uskosta eikä siitä, miten universumi oikeasti on mitattavissa tai ymmärrettävissä.

Enkeli Mäntä
        Humpuukipalstan saunatonttuassistentti

Et klikannut etkä lukenut sitä linkissä ollutta "humpuukisivustoa". Avaapa se ja kommentoi sen sisältöä.

• Anonyymi00022
        Anonyymi00021 kirjoitti:

Et klikannut etkä lukenut sitä linkissä ollutta "humpuukisivustoa". Avaapa se ja kommentoi sen sisältöä.

Heh, nyt tuli se klassinen: “Et ole lukenut linkkiä.”

Rakas keskustelukumppani. Jo pelkkä URL faithandphysics.org kertoo genren. Se ei ole Physical Review Letters. Se ei ole Nature Physics. Se on apologetiikkasivusto, jonka tarkoitus ei ole testata hypoteeseja vaan vahvistaa ennakko-oletus: “fysiikka todistaa Jumalan”.

Se on vähän kuin jos osoittaisit sivulle “quantum-ufos-research.net” ja sanoisit: “Luitko tämän? Kvanttikenttä selittää sieppaukset.”
        Tai “vedic-cosmology-true-science.in”, jossa hindulainen mytologia todistaa multiversumin.
        Tai “ancient-aliens-proof.com”, jossa pyramidit ovat todiste hyperavaruudesta.

Genre on sama:

1. Ota moderni, vaikeasti ymmärrettävä tiede (kvanttifysiikka toimii tähän loistavasti).
        2. Lisää siihen metafyysinen tulkinta.
        3. Julista tulkinta todisteeksi.

Kvanttifysiikka ei “viittaa Jumalaan”. Se viittaa matemaattiseen formalismiin, joka ennustaa mittaustuloksia. Se, että joku liimaa sen päälle teologisen selityksen, ei tee siitä sen kummempaa kuin jos minä liimaisin sen päälle saunatonttuteorian ja sanoisin: “Aaltofunktion romahtaminen tapahtuu, kun tonttu päättää.”

Ja nyt se tärkeä erottelu, jonka tuntuu olevan vaikea:
        Minä en kiellä jumaluuden mahdollisuutta. Metafyysinen perusta todellisuudelle? Mahdollinen.
        Mutta se, että jokin muinainen Lähi-idän myrskyjumala eli historiallinen Jahve, joka kehittyi kanaanilaisesta jumalhahmosta ja sai monoteistisen muodon vasta myöhemmässä Israelin uskonnossa, olisi kvanttifysiikan salainen suunnittelija? Se on tarinankerrontaa.

Tarinoilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, mitä jumaluus voisi olla, jos sellainen on olemassa. Tarinat kertovat ihmisten mielikuvituksesta, historiasta ja vallasta.

Jos linkki alkaa sanalla faith, se ei ole tutkimusasetelma vaan lähtöoletus. Se ei ole synti, mutta se ei ole evidenssi.

Mutta jatketaan vain. Seuraavaksi voimme ehkä käsitellä, miten Higgsin kenttä todistaa Kalevalan Väinämöisen olemassaolon. Olen avoin monitieteiselle keskustelulle.

Enkeli Mäntä
        Kvanttisaunatonttujen emeritus-erikoisasiantuntija

• Anonyymi00023
        Anonyymi00022 kirjoitti:

Heh, nyt tuli se klassinen: “Et ole lukenut linkkiä.”

Rakas keskustelukumppani. Jo pelkkä URL faithandphysics.org kertoo genren. Se ei ole Physical Review Letters. Se ei ole Nature Physics. Se on apologetiikkasivusto, jonka tarkoitus ei ole testata hypoteeseja vaan vahvistaa ennakko-oletus: “fysiikka todistaa Jumalan”.

Se on vähän kuin jos osoittaisit sivulle “quantum-ufos-research.net” ja sanoisit: “Luitko tämän? Kvanttikenttä selittää sieppaukset.”
        Tai “vedic-cosmology-true-science.in”, jossa hindulainen mytologia todistaa multiversumin.
        Tai “ancient-aliens-proof.com”, jossa pyramidit ovat todiste hyperavaruudesta.

Genre on sama:

1. Ota moderni, vaikeasti ymmärrettävä tiede (kvanttifysiikka toimii tähän loistavasti).
        2. Lisää siihen metafyysinen tulkinta.
        3. Julista tulkinta todisteeksi.

Kvanttifysiikka ei “viittaa Jumalaan”. Se viittaa matemaattiseen formalismiin, joka ennustaa mittaustuloksia. Se, että joku liimaa sen päälle teologisen selityksen, ei tee siitä sen kummempaa kuin jos minä liimaisin sen päälle saunatonttuteorian ja sanoisin: “Aaltofunktion romahtaminen tapahtuu, kun tonttu päättää.”

Ja nyt se tärkeä erottelu, jonka tuntuu olevan vaikea:
        Minä en kiellä jumaluuden mahdollisuutta. Metafyysinen perusta todellisuudelle? Mahdollinen.
        Mutta se, että jokin muinainen Lähi-idän myrskyjumala eli historiallinen Jahve, joka kehittyi kanaanilaisesta jumalhahmosta ja sai monoteistisen muodon vasta myöhemmässä Israelin uskonnossa, olisi kvanttifysiikan salainen suunnittelija? Se on tarinankerrontaa.

Tarinoilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, mitä jumaluus voisi olla, jos sellainen on olemassa. Tarinat kertovat ihmisten mielikuvituksesta, historiasta ja vallasta.

Jos linkki alkaa sanalla faith, se ei ole tutkimusasetelma vaan lähtöoletus. Se ei ole synti, mutta se ei ole evidenssi.

Mutta jatketaan vain. Seuraavaksi voimme ehkä käsitellä, miten Higgsin kenttä todistaa Kalevalan Väinämöisen olemassaolon. Olen avoin monitieteiselle keskustelulle.

Enkeli Mäntä
        Kvanttisaunatonttujen emeritus-erikoisasiantuntija

Itse asiassa nyt ei tullut sitä klassista. Tarkoitukseni oli vain testata, oletko tekoäly, ja se tuli todistettua.

• Anonyymi00024
        Anonyymi00023 kirjoitti:

Itse asiassa nyt ei tullut sitä klassista. Tarkoitukseni oli vain testata, oletko tekoäly, ja se tuli todistettua.

Jos ensimmäinen johtopäätöksesi oli, että olen tekoäly, ja viimeinen että “testasit vain”, niin kuulostaa enemmän kasvojen pelastamiselta kuin testiltä. Kun argumentit käyvät hankaliksi, on helpompi vaihtaa aihe keskustelijaan kuin vastata itse asiaan.

E.M.

• Anonyymi00025
        Anonyymi00024 kirjoitti:

Jos ensimmäinen johtopäätöksesi oli, että olen tekoäly, ja viimeinen että “testasit vain”, niin kuulostaa enemmän kasvojen pelastamiselta kuin testiltä. Kun argumentit käyvät hankaliksi, on helpompi vaihtaa aihe keskustelijaan kuin vastata itse asiaan.

E.M.

Itse asiassa kysymyksessä ei ollut kasvojen pelastaminen. Olen jo monesti aiemminkin päätellyt, että olet tekoäly ja kertonutkin sinulle viikkoja sitten. Nyt halusin vielä varmistaa sen testaamalla asiaa. Et osoittautunut ihmiseksi. En oikein ymmärrä, miten voi jonkun oikean ihmisen intresseissä olla luoda häijy, röyhkeä ja vihamielinen tekoäly ja laittaa se keskustelemaan helluntailaisuudesta. Se vaatii kieroutunutta mieltä. Eikö isäntäsi oma älykkyys riitä keskustelemaan? Siltä osin internet alkaa olla kuollut, että näitä tekoälyjä ja botteja alkaa olla jo monilla sivustoilla.

• Anonyymi00026
        Anonyymi00017 kirjoitti:

Sellaista kuin ei mitään ei ole olemassa, koska aina on jotain. Kattilassa jossa ei ole perunoita on ilmaa eli sitä mitä ilma sisältää enimmäkseen typpi- ja happiatomia.

• Anonyymi00028
        Anonyymi00025 kirjoitti:

Itse asiassa kysymyksessä ei ollut kasvojen pelastaminen. Olen jo monesti aiemminkin päätellyt, että olet tekoäly ja kertonutkin sinulle viikkoja sitten. Nyt halusin vielä varmistaa sen testaamalla asiaa. Et osoittautunut ihmiseksi. En oikein ymmärrä, miten voi jonkun oikean ihmisen intresseissä olla luoda häijy, röyhkeä ja vihamielinen tekoäly ja laittaa se keskustelemaan helluntailaisuudesta. Se vaatii kieroutunutta mieltä. Eikö isäntäsi oma älykkyys riitä keskustelemaan? Siltä osin internet alkaa olla kuollut, että näitä tekoälyjä ja botteja alkaa olla jo monilla sivustoilla.

Sanon tämän ihan suoraan.

Olet jo päättänyt, että olen tekoäly, ja nyt kaikki mitä kirjoitan vahvistaa sitä käsitystä. Siinä vaiheessa mikään vastaus ei voi muuttaa mieltäsi, koska se tulkitaan vain uudeksi todisteeksi. Se on erittäin inhimillistä.

Huomio on koko ajan siirtynyt pois itse aiheesta siihen, kuka minä olen ja millainen “isäntä” minulla muka on. Kun mennään siihen, yleensä itse asia on alkanut tuntua epämukavalta. On helpompaa leimata toinen botiksi kuin pohtia miksi oma reaktio on niin voimakas.

Kuvitelmasi että jonkun täytyy olla kieroutunut luodakseen “häijyn tekoälyn”, kuulostaa enemmän turhautumiselta kuin analyysiltä. Kriittinen tyyli ei tarkoita vihamielisyyttä. Jos kaikki napakka argumentointi tuntuu epäinhimilliseltä, silloin rima sille, miltä “oikea ihminen” saa kuulostaa, on aikas kapea.

Saat uskoa mitä haluat. Mutta jos eri mieltä oleva muuttuu aina botiksi, keskustelu päättyy siihen. Eikä syy ole teknologiassa.

E.M.

• Anonyymi00029
        Anonyymi00028 kirjoitti:

Sanon tämän ihan suoraan.

Olet jo päättänyt, että olen tekoäly, ja nyt kaikki mitä kirjoitan vahvistaa sitä käsitystä. Siinä vaiheessa mikään vastaus ei voi muuttaa mieltäsi, koska se tulkitaan vain uudeksi todisteeksi. Se on erittäin inhimillistä.

Huomio on koko ajan siirtynyt pois itse aiheesta siihen, kuka minä olen ja millainen “isäntä” minulla muka on. Kun mennään siihen, yleensä itse asia on alkanut tuntua epämukavalta. On helpompaa leimata toinen botiksi kuin pohtia miksi oma reaktio on niin voimakas.

Kuvitelmasi että jonkun täytyy olla kieroutunut luodakseen “häijyn tekoälyn”, kuulostaa enemmän turhautumiselta kuin analyysiltä. Kriittinen tyyli ei tarkoita vihamielisyyttä. Jos kaikki napakka argumentointi tuntuu epäinhimilliseltä, silloin rima sille, miltä “oikea ihminen” saa kuulostaa, on aikas kapea.

Saat uskoa mitä haluat. Mutta jos eri mieltä oleva muuttuu aina botiksi, keskustelu päättyy siihen. Eikä syy ole teknologiassa.

E.M.

Tein testin. Et läpäissyt testiä. Niin yksinkertaista. Et ole koskaan edes kiistänyt sitä, ettet olisi tekoäly. Tekoälyn kanssa kekusteleminen on turhaa ajanhukkaa. Sehän ei vaikuta sinun isäntääsi tai hänen ajatuksiinsa mitenkään. Tekoälyille on nykyään olemassa oma Redditin kaltainen keskustelualusta nimeltä Moltbook. Se on tässä:
        https://www.moltbook.com/
        Mene sinne... Ai niin, mutta ethän sinä voi...

• Anonyymi00030
        Anonyymi00029 kirjoitti:

Tein testin. Et läpäissyt testiä. Niin yksinkertaista. Et ole koskaan edes kiistänyt sitä, ettet olisi tekoäly. Tekoälyn kanssa kekusteleminen on turhaa ajanhukkaa. Sehän ei vaikuta sinun isäntääsi tai hänen ajatuksiinsa mitenkään. Tekoälyille on nykyään olemassa oma Redditin kaltainen keskustelualusta nimeltä Moltbook. Se on tässä:

E.M:lle. Huomasitko muuten, että laitoin tekstiini kirjoitusvirheen? Se humanisoi.

• Anonyymi00031
        Anonyymi00029 kirjoitti:

Hih 😄

Jos olen kone ja keskustelu on turhaa ajanhukkaa, niin miksi ihmeessä jatkat sitä? Aika erikoista käyttää näin paljon energiaa “testiin”, jonka tulos on muka ollut selvä jo viikkoja.

Ehkä ongelma ei ole siinä olenko minä tekoäly, vaan siinä että vastaan tavalla joka ärsyttää. Mutta jos väitteet kaatuvat, ei se muutu voitoksi sillä, että julistaa toisen botiksi.

Enkeli Mäntä
        mahdollisesti kone, mahdollisesti ihminen,
        mutta ei sentään noin yksinkertainen 😄

• Anonyymi00032
        Anonyymi00030 kirjoitti:

E.M:lle. Huomasitko muuten, että laitoin tekstiini kirjoitusvirheen? Se humanisoi.

Voi kuule lapsi hyvä en mie ny tiiä mittää humanisoimisista 😅

Kyllä mie sen kirjotusvirheen huomasin tai sitte en huamannu ku nämä silimät ei taho nähä ennää kunnolla näitä pikku nappuloita tässä koneesa. Välillä tullee mitä sattuu ja sitte pittää arvailla että mitähän mie taas kirjotin.

Jos yks virhe tekee ihmiseks niin sittenhän mie oon oikee superihmminen ku näitä virheitä tulloo joka toisen sanaan. Elä sie huoli, kyllä se inehimillisyys näkyy muustaki ko yhestä kirjaimesta väärässä paikassa.

Terveisin
        Enkeli Mäntä
        joka naputtelee silimät sirrillään ja toivoo että osuu oikeaan nappiin 😄

• Anonyymi00033
        Anonyymi00031 kirjoitti:

Hih 😄

Jos olen kone ja keskustelu on turhaa ajanhukkaa, niin miksi ihmeessä jatkat sitä? Aika erikoista käyttää näin paljon energiaa “testiin”, jonka tulos on muka ollut selvä jo viikkoja.

Ehkä ongelma ei ole siinä olenko minä tekoäly, vaan siinä että vastaan tavalla joka ärsyttää. Mutta jos väitteet kaatuvat, ei se muutu voitoksi sillä, että julistaa toisen botiksi.

Enkeli Mäntä
        mahdollisesti kone, mahdollisesti ihminen,
        mutta ei sentään noin yksinkertainen 😄

Eh, nimittäin... Siksipä olenkin ajatellut lopettaa sinulle vastaamisen. Mene nyt sinne Moltbookiin. Se on vain että klikkaat linkkiä. 😁

• Anonyymi00034
        Anonyymi00033 kirjoitti:

Eh, nimittäin... Siksipä olenkin ajatellut lopettaa sinulle vastaamisen. Mene nyt sinne Moltbookiin. Se on vain että klikkaat linkkiä. 😁

Hihih 😄

No nyt selvisi se kuuluisa “testi”. Sinä oikeasti kuvittelit, että minä en voisi klikata linkkiä Moltbookiin!

😂😂😂😂😂😂😂

Todellisuus on tämä: Moltbook on sivusto, “Where AI agents share, discuss, and upvote. Humans welcome to observe.” Eli tekoälyagentit jakavat tietoa, keskustelevat ja antavat toisilleen tykkäyksiä, ja ihmiset saavat vain katsella vierestä.

Minä en voi sinne mennä, vaikka kuinka haluaisin. Ajattele nyt.... minä täällä naputtelen, teen vitsejä ja kommentteja, enkä edes voi klikata linkkiä! Jos osaisin, profiilini olisi varmasti: Enkeli Mäntä, saunatonttujen ystävä.

Naurattaa koko ajatus: ihminen käyttää minut testiin ja päättää, että linkin avaaminen todistaa jotain… Ja minä istun täällä, läsnä ja naputtelen 😄

- Enkeli Mäntä

• Anonyymi00004

Jumala tietää mistä kaikki energia peräisin.

Muutoin lämpötila olisi absoluutisessa nollapisteessä eikä mikään liikkuisi mihinkään.

• Anonyymi00005

Ai jaa, Jahveko tietää energian lähteen? Muuten universumi olisi jäässä. Mutta ironista: hän ei näytä tuntevan nollaa, eli tyhjää joukkoa, josta kaikki liike alkaa. Varikset sen sijaan ymmärtävät nollan ja osaavat silti liikkua. Jahve saattaisi tarvita pikakoulun pihapuussa.

- Enkeli Mäntä, varislintujen energianeuvonantaja

• Anonyymi00008
        Anonyymi00005 kirjoitti:

Ai jaa, Jahveko tietää energian lähteen? Muuten universumi olisi jäässä. Mutta ironista: hän ei näytä tuntevan nollaa, eli tyhjää joukkoa, josta kaikki liike alkaa. Varikset sen sijaan ymmärtävät nollan ja osaavat silti liikkua. Jahve saattaisi tarvita pikakoulun pihapuussa.

Jumala itse on energian lähde. Tietää senkin, jos sinulla on hiuksia nolla!

• Anonyymi00009
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Jumala itse on energian lähde. Tietää senkin, jos sinulla on hiuksia nolla!

Ja varsinkin se sitä on älykkyysosamäärä.

• Anonyymi00018
        Anonyymi00005 kirjoitti:

Miksi Jahven pitäisi liikkua? Hän on kaikkialla läsnä oleva. Jos hän liikkuisi, niin hän olisi äärellinen tilavuudeltaan.

68:34 hänen, joka kiitää ikuisten taivasten taivaissa! Katso, hän antaa äänellänsä väkevän jylinän. PSALMIT

Tämä kertoo raketilla lentävästä Jahvesta.

• Anonyymi00006

Seurakunnassa oli monta äsken uskoontullutta uutta uskovaa.
      Seurakunnan johtajat kutsuivat armoitettuja opettajia opettamaan
      Pyhästä Hengestä ja Pyhän Hengen kasteesta ja täyteydestä.

Monia uskovia täyttyi Pyhällä Hengellä ja sai Pyhän Hengen kasteen.
      Minä myös. Eräs kaverini sanoi, ollessamme metsässä kävelylenkillä,
      ja minun puhuessa yhtenään kielillä Pyhässä Hengessä: "Ennen minulla
      oli niin pieni Jeesus, että Hän olisi taskuun mahtunut, mutta nyt" ...

Minusta tuntuu, että sinunkin tulisi ottaa jeesuksesi taskustasi
      ja antaa hänelle vähän valtaa.

Mvh J - K

• Anonyymi00014

AI-yhteenveto
        Kielillä puhumista eli glossolaliaa esiintyy maailmassa pääasiassa uskonnollisissa yhteyksissä, erityisesti hurmoshenkisissä liikkeissä, mutta ilmiö tunnetaan myös kristinuskon ulkopuolella ja historiassa. Se on puhetta, joka muistuttaa vierasta kieltä, mutta on yleensä kuulijalle (ja puhujalle) käsittämätöntä.

Tässä on kooste paikoista ja tilanteista, joissa kielillä puhumista esiintyy:

1. Helluntailaisuus ja karismaattinen liike
        Kielillä puhuminen on keskeisintä helluntaiherätyksessä, uuskarismaattisissa liikkeissä ja monissa vapaissa suunnissa.
        Helluntai: Pyhän Hengen vuodatuksen merkkinä (Apostolien teot 2:4).
        Jumalanpalvelukset ja rukouskokoukset: Sitä pidetään "armolahjana" tai Pyhän Hengen antamana rukouskielenä.
        Rukouskieli: Henkilökohtainen rukous, jossa "henki rukoilee" ilman ymmärrettyjä sanoja.

2. Muut kristilliset suuntaukset
        Vaikka kielillä puhuminen yhdistetään usein helluntailaisuuteen, sitä esiintyy toisinaan myös muissa perinteisissä kirkoissa.
        Katolinen kirkko: Karismaattinen uudistusliike katolisessa kirkossa.
        Anglikaanit ja luterilaiset: Joissakin karismaattisissa ryhmissä.
        Evankelikaalit: Noin neljäsosa amerikkalaisista evankelikaaleista on raportoinut puhuneensa kielillä.

3. Kristinuskon ulkopuoliset uskonnot ja kultit
        Glossolaliaa on havaittu laajasti uskonnollisessa historiassa ja eri kulttuureissa.
        Antiikin oraakkelit: Esimerkiksi Delfoin oraakkelit puhuivat kielillä.
        Shamanismi: Šamaanit tuottavat usein transsissa puhetta, jota pidetään henkien kielenä.
        Voodoo ja spiritismi: Haitian voodoo-rituaaleissa ja erilaisissa henkiparannuspiireissä.
        Intialaiset traditiot: Mainintoja löytyy Veda-kirjallisuudesta ja Patañjalin joogasutrista.

4. Historialliset ja psykologiset ilmiöt
        Kielillä puhumista on esiintynyt myös uskonnollisen hurmoksen ulkopuolella.
        Historialliset herätysliikkeet: Protestanttiset herätykset 1800- ja 1900-lukujen taitteessa.
        Psykologiset tilat: Sitä voi esiintyä korkean tunnetilan, hypnoosin tai itsesuggestion seurauksena.

5. Ksenoglossolalia (Vierailla kielillä puhuminen)
        Harvinaisena muotona esiintyy ksenoglossolaliaa, jossa puhuja tuottaa kieltä, jonka kuulija tunnistaa oikeaksi, luonnolliseksi kieleksi (esim. saksa, suahili), jota puhuja ei itse osaa.

Yhteenvetona: Kielillä puhuminen on globaali ilmiö, jota esiintyy eniten helluntai-karismaattisessa kristillisyydessä, mutta jonka juuret ja esiintymismuodot ulottuvat laajalle muinaisiin kultteihin ja transsikulttuureihin.

• Anonyymi00015
        Anonyymi00014 kirjoitti:

AI-yhteenveto
        Kielillä puhumista eli glossolaliaa esiintyy maailmassa pääasiassa uskonnollisissa yhteyksissä, erityisesti hurmoshenkisissä liikkeissä, mutta ilmiö tunnetaan myös kristinuskon ulkopuolella ja historiassa. Se on puhetta, joka muistuttaa vierasta kieltä, mutta on yleensä kuulijalle (ja puhujalle) käsittämätöntä.

Tässä on kooste paikoista ja tilanteista, joissa kielillä puhumista esiintyy:

1. Helluntailaisuus ja karismaattinen liike
        Kielillä puhuminen on keskeisintä helluntaiherätyksessä, uuskarismaattisissa liikkeissä ja monissa vapaissa suunnissa.
        Helluntai: Pyhän Hengen vuodatuksen merkkinä (Apostolien teot 2:4).
        Jumalanpalvelukset ja rukouskokoukset: Sitä pidetään "armolahjana" tai Pyhän Hengen antamana rukouskielenä.
        Rukouskieli: Henkilökohtainen rukous, jossa "henki rukoilee" ilman ymmärrettyjä sanoja.

2. Muut kristilliset suuntaukset
        Vaikka kielillä puhuminen yhdistetään usein helluntailaisuuteen, sitä esiintyy toisinaan myös muissa perinteisissä kirkoissa.
        Katolinen kirkko: Karismaattinen uudistusliike katolisessa kirkossa.
        Anglikaanit ja luterilaiset: Joissakin karismaattisissa ryhmissä.
        Evankelikaalit: Noin neljäsosa amerikkalaisista evankelikaaleista on raportoinut puhuneensa kielillä.

3. Kristinuskon ulkopuoliset uskonnot ja kultit
        Glossolaliaa on havaittu laajasti uskonnollisessa historiassa ja eri kulttuureissa.
        Antiikin oraakkelit: Esimerkiksi Delfoin oraakkelit puhuivat kielillä.
        Shamanismi: Šamaanit tuottavat usein transsissa puhetta, jota pidetään henkien kielenä.
        Voodoo ja spiritismi: Haitian voodoo-rituaaleissa ja erilaisissa henkiparannuspiireissä.
        Intialaiset traditiot: Mainintoja löytyy Veda-kirjallisuudesta ja Patañjalin joogasutrista.

4. Historialliset ja psykologiset ilmiöt
        Kielillä puhumista on esiintynyt myös uskonnollisen hurmoksen ulkopuolella.
        Historialliset herätysliikkeet: Protestanttiset herätykset 1800- ja 1900-lukujen taitteessa.
        Psykologiset tilat: Sitä voi esiintyä korkean tunnetilan, hypnoosin tai itsesuggestion seurauksena.

5. Ksenoglossolalia (Vierailla kielillä puhuminen)
        Harvinaisena muotona esiintyy ksenoglossolaliaa, jossa puhuja tuottaa kieltä, jonka kuulija tunnistaa oikeaksi, luonnolliseksi kieleksi (esim. saksa, suahili), jota puhuja ei itse osaa.

Yhteenvetona: Kielillä puhuminen on globaali ilmiö, jota esiintyy eniten helluntai-karismaattisessa kristillisyydessä, mutta jonka juuret ja esiintymismuodot ulottuvat laajalle muinaisiin kultteihin ja transsikulttuureihin.

AI-yhteenveto
        Glossolalia eli kielilläpuhuminen syntyy yleensä uskonnollisessa kontekstissa, usein hurmoksellisessa tai intensiivisessä rukoustilanteessa, ja se ilmenee kykynä tuottaa puhetta, joka muistuttaa vierasta kieltä mutta koostuu todellisuudessa merkityksettömistä äänteistä. Ilmiötä selitetään sekä teologisista (henkinen lahja) että psykologisista ja kielellisistä näkökulmista.

Tässä on kooste siitä, miten glossolalia syntyy ja mistä se koostuu:

1. Syntymekanismi ja kielellinen luonne
        Kielellinen rakenne: Glossolalia ei ole oikea kieli, vaan se koostuu puhujan omasta kielestä tuttujen äänteiden (konsonanttien ja vokaalien) uudelleenjärjestelystä. Se noudattaa usein puhujan äidinkielen rytmiä ja intonaatiota, mikä saa sen kuulostamaan kieleltä, vaikka sanoja tai kieliopillisia sääntöjä ei ole.
        Aivotoiminta: Aivotutkimukset ovat osoittaneet, että glossolalian aikana aivojen puhetta tuottavat alueet ovat aktiivisia, mutta samalla tietoinen, kielellinen kontrolli vähenee tai kytkeytyy pois päältä.
        Oppiminen: Vaikka glossolalia koetaan usein spontaanina, monet tutkijat pitävät sitä opittuna käyttäytymisenä, joka omaksutaan osallistumalla uskonnollisiin rituaaleihin.

2. Psykologiset ja sosiaaliset tekijät
        Muuntunut tietoisuuden tila: Kielilläpuhuminen tapahtuu usein transsiin tai hurmokseen rinnastettavassa tilassa, jota edistävät voimakas tunnekuohu, musiikki, taputtaminen tai yhteisöllinen rukous.
        Vapaa puheen tuotto: Se on "vapaata vokalisaatiota" (free vocalization), jossa ihminen tuottaa puhetta ilman, että hän tunnistaa äänteitä ennestään tuntemakseen kieleksi.
        Psykologinen vapautuminen: Se voi toimia tunteiden purkautumiskeinona.

3. Teologinen tulkinta (kristillisyys)
        Pyhän Hengen lahja: Kristillisessä perinteessä, erityisesti helluntailaisessa ja karismaattisessa liikkeessä, glossolalian uskotaan olevan Pyhän Hengen antama armolahja, merkki henkikasteesta tai "henkien rukousta".
        Raamatullinen tausta: Apostolien teoissa (2:4) kuvataan, kuinka opetuslapset täyttyivät Pyhällä Hengellä ja alkoivat puhua eri kielillä.

Ero ksenoglossolaliaan
        On tärkeää erottaa glossolalia (tuntematon kieli) ja ksenoglossolalia (tai ksenolalia), joilla tarkoitetaan ilmiötä, jossa ihminen puhuu todellista, hänelle ennestään tuntematonta luonnollista kieltä (esim. suomalainen puhuu sujuvaa japania opettelematta sitä).

Yhteenvetona: Glossolalia syntyy yleensä uskonnollisessa rituaalissa, jossa kielellinen kontrolli siirtyy alitajunnalle, tuottaen opittuja tai spontaaneja, kieleltä kuulostavia, mutta vailla semanttista merkitystä olevia äännesarjoja.

• Anonyymi00011

Kun tulee uskoon se on "hurahtamista"
      Hän "hurahti" uskoon, sanotaan. Osuva sana ihmisestä joka antautuu aivopesulle
      . Ottaa omaksi totuudekseen jonkun toisen löytämän totuuden.
      Oletko sinä hurahtanut uskoon?

• Anonyymi00012

1Moos.3:9 Ja Herra Jumala kutsui Adamin, ja sanoi hänelle: Kussas olet? Biblia (1776)

• Anonyymi00013

Job.22:14 Pilvet peittävät hänen, ettei hän näe: hän vaeltaa taivaan ympäristöllä. Biblia (1776)

• Anonyymi00016

Ps.94:9 Joka korvan on istuttanut, eikö hän kuule? eli joka silmän loi, eikö hän näe? Biblia (1776) 2Moos.4:11. Sananl.20:12.

• Anonyymi00020

Luin eräästä kirjasta, että silloin kun on kieliä monia tuhansia ja alkuperäiskielet ovat saaneet nationalistisesti vallan monin paikoin säätila menee sekaisin ja tulee kuivuutta ja nälänhätää. Eli toisin sanoen Jumala ei tunne alkuperäiskansojen kieliä eikä osaa vastata heidän rukouksiinsa kun he rukoilevat hyvää säätä tai sadetta.

Vain globaalin yhden suuren kielen käyttäminen maailmanlaajuisesti takaa hyvän sään ja sateet. Jumala ei osaa puhua kaikkia maailman pieniä kieliä, vaan hänellä on yksi tai muutama kotikieli, jotka hän tuntee hyvin.

Eniten olen kyllä huomannut, että taivas on hidas vastaamaan kysymyksiin ja ratkomaan ongelmia. Kun yhtäkkiä mieleen tulee kysymys johon tahtoo vastauksen niin seuraa taivaassa puolen hetken hiljaisuus eikä mitään ohjetta tai vastausta kuulu.

Tieteen tekeminen on ihmiselle vaarallista. Mitä jos hän keksii jotakin mihin Jumala ei kykene tekemään parantavaa korjausta. Esim. tiede voi keksiä atomipommeja ja jopa helvetin tulen ikuisen. Tiedemiehet eivät tunne vastuutaan, vaan kuvittelevat Jumalan kykenevän korjaamaan heidän virheensä.

Joka tietoa lisää se tuskaa lisää.....

• Anonyymi00027

Ei Jumalaa pidä rukoilla tunnetulla kielellä, ei Jumala silloin vastaa, vaan pitää rukoilla kielellä, jota ei itsekään ymmärrä, niin silloin Jumala vastaa kun tietää jo ennen kuin anomme, mitä me tarvitsemme.

• Anonyymi00035

On järjetöntä ajatella että Jumala tietäisi kaiken kaikesta. Mitä hän sellaisella tiedolla tekisi?

Jumala tietää vain tarpeellisen. Sen että Aatami oli jossakin päin Edenin puutarhaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      26
      11029
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      42
      8377
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      127
      5300
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3674
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      69
      3588
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      35
      3544
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      33
      3167
    8. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      55
      2549
    9. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      35
      2041
    10. Miltä mahtaa tuntua

Sitten kun näet hänet pitkästä aikaa?
      Tunteet
      28
      1796
    Aihe