Seuraavaksi on materiaalia Sri Chaitanya Saraswat Math:n luennoista, otettu eri paikoista. Otan vain poimintoja, koska materiaalia on erittäin valtavasti. Suomenkielisessä käännöksessä on erittäin, erittäin paljon käännösvirheitä.
Luennon pitää Srila Bhakti Sudhir Goswami Maharaj
https://scsmathbrasildotcom.wordpress.com/wp-content/uploads/2013/07/sudhirmjj.jpg?w=512&h=340
https://scsmathbrasildotcom.wordpress.com/guardioes-e-mestres/acharya-board-conselho-de-acharyas/srila-bhakti-sudhir-goswami-maharaj/
Vain muutama katkelma. Suomenkielisessä käännöksessä on erittäin, erittäin paljon käännösvirheitä.
Sri Chaitanya Saraswat Math International
https://scsmathinternational.com
“Kuka minä olen?”
Bhakti Sundar Govinda Dev-Goswami Maharaj
marraskuuta 2011
Gupta Govardhan
(IAST-translitteraatiota ja Sri Chaitanya Saraswat Math / Gaudiya Math -perinteen kirjoitusasua noudattaen.)
Kysymys: Olemme kuulleet, että on olemassa monenlaisia samastumisia — esimerkiksi samastuminen kehoon, mieleen. Olemme kuulleet myös sielusta ja svarūpasta. Mikä on tavoitteemme ja mitä haluamme saavuttaa? Olemme kuulleet myös ilmauksen “minun sieluni”. Mikä on tämän sielun luonne, keitä me olemme?
Bhakti Sundar Govinda Dev-Goswami Maharaj:
Sanatana Goswami esittää tämän kysymyksen teoksessa Chaitanya Charitamrita. On olemassa rūpa-śikṣā — Chaitanya Mahaprabhun opetukset, jotka on osoitettu Rupa Goswamille — ja sanātana-śikṣā — Mahāprabhun opetukset, jotka on osoitettu Sanatana Goswamille.
Muistamme, että Sanātana on sambandha-jñāna-ācārya. On olemassa kolme perusasiaa: sambandha, abhidheya, prayojana. Sana bandha voidaan kääntää “suhteeksi”, mutta myös “näkökulmaksi”. Toisin sanoen kyse on perustasta, jolle koko rakennus rakentuu. Koko henkinen käsitys rakentuu tälle perustalle.
Kuka minä olen. Kuka sinä olet.
27
70
Vastaukset
- Anonyymi00001UUSI
...
‘ke āmi’, ‘kene āmāya jāre tāpa-traya’
ihā nāhi jāni — ‘kemane hita haya’
(Chaitanya Charitamrita, Madhya-līlā 20.102)
Hyvin kauniilla tavalla hän kysyy Mahāprabhulta:
“Kuka minä olen — ke āmi — ja miksi kärsin jatkuvasti kolminkertaisista kärsimyksistä? Jos en tiedä tätä — ihā nāhi jāni — niin kemane hita haya — millaista todellista hyvää voin odottaa saavani?”
Ennen kuin siirryn tähän aiheeseen, haluan huomauttaa jotakin. Nykymaailmassa (tämä on hyvin yleinen ja suosittu ilmiö) ihmiset pyrkivät suurella ylpeydellä ja jopa ylimielisyydellä jakamaan elämäänsä internetissä — esimerkiksi sosiaalisissa verkostoissa ja muilla tavoilla.- Anonyymi00002UUSI
Voimme nähdä haastatteluja pop-laulajien ja muiden ihmisten kanssa, jotka sanovat:
“Minulla on jotakin, mitä voin sanoa maailmalle. Ihmisten täytyy tietää minusta.”
Kaikki tämä on eräänlainen moderni tislaus vanhasta kommunistisesta iskulauseesta: “Usko itseesi!”
Ihmiset sanovat:
“Kyllä! Nämä sosiaaliset verkostot ovat olemassa sitä varten, että voin kertoa kaikille henkilökohtaisesta elämästäni, koska minä olen maailman tärkein ihminen.”
Joka aamu pitäisi katsoa peiliin ja sanoa itselleen:
“Rakastan sinua.” Ja niin edelleen. - Anonyymi00003UUSI
Anonyymi00002 kirjoitti:
Voimme nähdä haastatteluja pop-laulajien ja muiden ihmisten kanssa, jotka sanovat:
“Minulla on jotakin, mitä voin sanoa maailmalle. Ihmisten täytyy tietää minusta.”
Kaikki tämä on eräänlainen moderni tislaus vanhasta kommunistisesta iskulauseesta: “Usko itseesi!”
Ihmiset sanovat:
“Kyllä! Nämä sosiaaliset verkostot ovat olemassa sitä varten, että voin kertoa kaikille henkilökohtaisesta elämästäni, koska minä olen maailman tärkein ihminen.”
Joka aamu pitäisi katsoa peiliin ja sanoa itselleen:
“Rakastan sinua.” Ja niin edelleen.Kun minä katson peiliin aamuisin, ajatukseni ovat hyvin kaukana tällaisista. Ajattelen:
“Hyvä Jumala! Minun täytyy taas harjata hampaani, koska näen kuinka kaikki rappeutuu… aivan kuin kaikki nämä hammaslääkäri-haamut seisoisivat selkäni takana ja sanoisivat: ‘Teidän täytyy harjata hampaanne huolellisesti!’”
En todellakaan ajattele, että suurin rakkaus kaikkia kohtaan olisi rakkaus itseä kohtaan. Ajattelen pikemminkin, että hampaat täytyy harjata huolellisesti yhä uudelleen, jotta ne säilyisivät.
Mutta joka tapauksessa — kaikki tämä hölynpöly:
“Minun täytyy olla oma itseni!”
Se on jälleen yksi 1960-luvun suosittu iskulause.
“Olen juuri ymmärtänyt, että minun täytyy olla oma itseni.” - Anonyymi00004UUSI
Anonyymi00003 kirjoitti:
Kun minä katson peiliin aamuisin, ajatukseni ovat hyvin kaukana tällaisista. Ajattelen:
“Hyvä Jumala! Minun täytyy taas harjata hampaani, koska näen kuinka kaikki rappeutuu… aivan kuin kaikki nämä hammaslääkäri-haamut seisoisivat selkäni takana ja sanoisivat: ‘Teidän täytyy harjata hampaanne huolellisesti!’”
En todellakaan ajattele, että suurin rakkaus kaikkia kohtaan olisi rakkaus itseä kohtaan. Ajattelen pikemminkin, että hampaat täytyy harjata huolellisesti yhä uudelleen, jotta ne säilyisivät.
Mutta joka tapauksessa — kaikki tämä hölynpöly:
“Minun täytyy olla oma itseni!”
Se on jälleen yksi 1960-luvun suosittu iskulause.
“Olen juuri ymmärtänyt, että minun täytyy olla oma itseni.”Se kuulostaa ehkä hyvältä. Yhteiskunta ja koulutusjärjestelmä kuitenkin asettavat meille monia stereotypioita, ja me reagoimme niihin. Me reagoimme ihmisiin ja käyttäydymme usein sen mukaisesti, mitä ympärillämme odotetaan.
Niinpä Sanatana Goswami kysyy:
“Kuka minä olen ja miksi kärsin?”
Tämä on lähtökohta.
Kuka minä olen — ja miksi kärsin?
Jos emme tiedä tätä, silloin kaikki puhe siitä, että pitäisi olla oma itsensä tai etsiä “numero ykköstä”, voi perustua vääriin oletuksiin ja virheellisiin käsityksiin.
Ja mitä ovat nämä kolminkertaiset kärsimykset (tāpa-traya)? - Anonyymi00005UUSI
Anonyymi00004 kirjoitti:
Se kuulostaa ehkä hyvältä. Yhteiskunta ja koulutusjärjestelmä kuitenkin asettavat meille monia stereotypioita, ja me reagoimme niihin. Me reagoimme ihmisiin ja käyttäydymme usein sen mukaisesti, mitä ympärillämme odotetaan.
Niinpä Sanatana Goswami kysyy:
“Kuka minä olen ja miksi kärsin?”
Tämä on lähtökohta.
Kuka minä olen — ja miksi kärsin?
Jos emme tiedä tätä, silloin kaikki puhe siitä, että pitäisi olla oma itsensä tai etsiä “numero ykköstä”, voi perustua vääriin oletuksiin ja virheellisiin käsityksiin.
Ja mitä ovat nämä kolminkertaiset kärsimykset (tāpa-traya)?Ja mitä ovat nämä kolminkertaiset kärsimykset (tāpa-traya)?
adhyātmika — kärsimykset, joiden lähde olemme me itse; kärsimykset, jotka syntyvät omasta kehosta tai mielestä.
adhibhautika — kärsimykset, joita aiheuttavat muut elävät olennot. Ne voivat olla ihmisiä, hyttysiä tai muita eläviä olentoja.
adhidaivika — kärsimykset, jotka liittyvät devatāihin, jumalallisiin voimiin.
On mielenkiintoista, että kun englanniksi laaditaan vakuutussopimus, käytetään erästä ilmausta. Kun puhutaan tornadoista, hurrikaaneista, myrskyistä ja muista tällaisista ilmiöistä, vakuutus ei yleensä kata niin sanottuja “Acts of God” — “Jumalan tekoja”.
Näin he kutsuvat tulvia, tornadoja, maanjäristyksiä ja hurrikaaneja.
“Heidän mukaansa ette voi odottaa, että maksamme vakuutuskorvauksia tällaisissa katastrofeissa. Voitte toki ottaa erillisen vakuutuksen maanjäristyksiä varten, mutta se on lisä. Perusvakuutus — he sanovat — ei kata ‘Jumalan tekoja’.” - Anonyymi00006UUSI
Anonyymi00005 kirjoitti:
Ja mitä ovat nämä kolminkertaiset kärsimykset (tāpa-traya)?
adhyātmika — kärsimykset, joiden lähde olemme me itse; kärsimykset, jotka syntyvät omasta kehosta tai mielestä.
adhibhautika — kärsimykset, joita aiheuttavat muut elävät olennot. Ne voivat olla ihmisiä, hyttysiä tai muita eläviä olentoja.
adhidaivika — kärsimykset, jotka liittyvät devatāihin, jumalallisiin voimiin.
On mielenkiintoista, että kun englanniksi laaditaan vakuutussopimus, käytetään erästä ilmausta. Kun puhutaan tornadoista, hurrikaaneista, myrskyistä ja muista tällaisista ilmiöistä, vakuutus ei yleensä kata niin sanottuja “Acts of God” — “Jumalan tekoja”.
Näin he kutsuvat tulvia, tornadoja, maanjäristyksiä ja hurrikaaneja.
“Heidän mukaansa ette voi odottaa, että maksamme vakuutuskorvauksia tällaisissa katastrofeissa. Voitte toki ottaa erillisen vakuutuksen maanjäristyksiä varten, mutta se on lisä. Perusvakuutus — he sanovat — ei kata ‘Jumalan tekoja’.”Repliikki (Anukṛṣṇa Devī Dāsī): Se hämmästyttää minua.
Tervetuloa kapitalismiin! … jossa yksi yritys selviytyy toisen kustannuksella, yksi ihmisryhmä elää toisen kustannuksella. Minusta se on hieman huvittavaa. jīva jīvasya jīvanam.
Joka tapauksessa. Ja näin sanomme:
“Kuka minä olen? Miksi kärsin tässä maailmassa? En tiedä. En tiedä myöskään, kuinka voisin toimia oman todellisen hyvinvointini hyväksi.” - Anonyymi00007UUSI
Anonyymi00006 kirjoitti:
Repliikki (Anukṛṣṇa Devī Dāsī): Se hämmästyttää minua.
Tervetuloa kapitalismiin! … jossa yksi yritys selviytyy toisen kustannuksella, yksi ihmisryhmä elää toisen kustannuksella. Minusta se on hieman huvittavaa. jīva jīvasya jīvanam.
Joka tapauksessa. Ja näin sanomme:
“Kuka minä olen? Miksi kärsin tässä maailmassa? En tiedä. En tiedä myöskään, kuinka voisin toimia oman todellisen hyvinvointini hyväksi.”Olemme kuulleet monta kertaa Mahāprabhun vastauksen. Se kuulostaa hyvin yksinkertaiselta, mutta todellisuudessa siinä on syvällinen käsitteellinen sisältö.
#00:08:50#
jīvera ‘svarūpa’ haya — kṛṣṇera ‘nitya-dāsa’
kṛṣṇera ‘taṭasthā-śakti’ ‘bhedābheda-prakāśa’
(Chaitanya Charitamrita, Madhya-līlā 20.108) - Anonyymi00008UUSI
Anonyymi00007 kirjoitti:
Olemme kuulleet monta kertaa Mahāprabhun vastauksen. Se kuulostaa hyvin yksinkertaiselta, mutta todellisuudessa siinä on syvällinen käsitteellinen sisältö.
#00:08:50#
jīvera ‘svarūpa’ haya — kṛṣṇera ‘nitya-dāsa’
kṛṣṇera ‘taṭasthā-śakti’ ‘bhedābheda-prakāśa’
(Chaitanya Charitamrita, Madhya-līlā 20.108)Tässä sva tarkoittaa “minä itse”, ja rūpa tarkoittaa “muotoa” tai “todellista identiteettiä”. Itse asiassa hän sanoo: “Todellinen minäsi on ātma.”
Sana ātma voi tarkoittaa monia asioita. Tavallisesti ajattelemme, että ātma on sielu, “minä”. Ātma — se on “minä”, sielu, itseys. Mutta sanomme myös, että ātma voi tarkoittaa kehoa, koska sekin on eräänlainen itseidentifikaatio. Ātma voi tarkoittaa mieltä, se voi tarkoittaa älyä, ja se voi tarkoittaa sielua. - Anonyymi00009UUSI
Anonyymi00008 kirjoitti:
Tässä sva tarkoittaa “minä itse”, ja rūpa tarkoittaa “muotoa” tai “todellista identiteettiä”. Itse asiassa hän sanoo: “Todellinen minäsi on ātma.”
Sana ātma voi tarkoittaa monia asioita. Tavallisesti ajattelemme, että ātma on sielu, “minä”. Ātma — se on “minä”, sielu, itseys. Mutta sanomme myös, että ātma voi tarkoittaa kehoa, koska sekin on eräänlainen itseidentifikaatio. Ātma voi tarkoittaa mieltä, se voi tarkoittaa älyä, ja se voi tarkoittaa sielua.“Todellinen minäsi on ātma.”
- Anonyymi00010UUSI
Anonyymi00009 kirjoitti:
“Todellinen minäsi on ātma.”
On siis erilaisia käsityksiä siitä, mitä ātma tarkoittaa. Mutta perusmerkitys on kokonaisuudessaan “minä”. Voimme tarkastella tätä “minää” eri tavoin, ja siksi sanaa ātma voidaan käyttää eri merkityksissä.
Mutta tässä Chaitanya Mahaprabhu puhuu jīvan svarūpasta. Hän tarkoittaa, että ihmisellä voi olla monia käsityksiä itsestään, mutta ne eivät perustu hänen todelliseen svarūpaansa. Ja joskus nämä käsitykset voivat olla ongelmallisia. - Anonyymi00011UUSI
Anonyymi00010 kirjoitti:
On siis erilaisia käsityksiä siitä, mitä ātma tarkoittaa. Mutta perusmerkitys on kokonaisuudessaan “minä”. Voimme tarkastella tätä “minää” eri tavoin, ja siksi sanaa ātma voidaan käyttää eri merkityksissä.
Mutta tässä Chaitanya Mahaprabhu puhuu jīvan svarūpasta. Hän tarkoittaa, että ihmisellä voi olla monia käsityksiä itsestään, mutta ne eivät perustu hänen todelliseen svarūpaansa. Ja joskus nämä käsitykset voivat olla ongelmallisia.Näemme tässä maailmassa ilmiön, jota kutsutaan itseidentifikaatioksi tai itse-määrittelyksi. Se tarkoittaa sitä, että ihminen määrittelee, kuka hän on, mikä hänen identiteettinsä on. Tämä on hyvin suosittu ilmaus sosiaalisessa ja poliittisessa keskustelussa, erityisesti demokratian yhteydessä.
Ihmiset sanovat:
“Olemme tämän tai tuon maan asukkaita. Olemme tämä tai tuo kansa. Meillä on oikeus päättää, keitä me olemme.”
Se kuulostaa hyvältä. - Anonyymi00012UUSI
Anonyymi00011 kirjoitti:
Näemme tässä maailmassa ilmiön, jota kutsutaan itseidentifikaatioksi tai itse-määrittelyksi. Se tarkoittaa sitä, että ihminen määrittelee, kuka hän on, mikä hänen identiteettinsä on. Tämä on hyvin suosittu ilmaus sosiaalisessa ja poliittisessa keskustelussa, erityisesti demokratian yhteydessä.
Ihmiset sanovat:
“Olemme tämän tai tuon maan asukkaita. Olemme tämä tai tuo kansa. Meillä on oikeus päättää, keitä me olemme.”
Se kuulostaa hyvältä.Voimme katsoa arabimaailmaa, Pohjois-Amerikkaa, Eurooppaa tai Aasiaa. Jos synnyt tietyssä maassa, sinulle annetaan tietty identiteetti.
Kun olimme Kiovassa, erään tytön äiti — tytön, joka oli saanut vihkimyksen — sanoi:
“Tämä ei ole ukrainalainen uskonto. Teidän pitäisi harjoittaa Ukrainan uskontoa.”
Mutta kuka päättää siitä?
Silloin herää kysymys:
“Kuka voi määritellä, mikä on Ukrainan uskonto?”
Mutta ilmeisesti hänen äitinsä voi. Se tarkoittaisi, että jos synnyt Romaniassa, sinun uskontosi on jokin muu. Silloin kaikki muuttuu absurdiudeksi.
Silti siinä on myös osa totuutta. Tätä voidaan kutsua alueelliseksi, paikalliseksi tai provinssimaiseksi identifikaatioksi. - Anonyymi00013UUSI
Anonyymi00012 kirjoitti:
Voimme katsoa arabimaailmaa, Pohjois-Amerikkaa, Eurooppaa tai Aasiaa. Jos synnyt tietyssä maassa, sinulle annetaan tietty identiteetti.
Kun olimme Kiovassa, erään tytön äiti — tytön, joka oli saanut vihkimyksen — sanoi:
“Tämä ei ole ukrainalainen uskonto. Teidän pitäisi harjoittaa Ukrainan uskontoa.”
Mutta kuka päättää siitä?
Silloin herää kysymys:
“Kuka voi määritellä, mikä on Ukrainan uskonto?”
Mutta ilmeisesti hänen äitinsä voi. Se tarkoittaisi, että jos synnyt Romaniassa, sinun uskontosi on jokin muu. Silloin kaikki muuttuu absurdiudeksi.
Silti siinä on myös osa totuutta. Tätä voidaan kutsua alueelliseksi, paikalliseksi tai provinssimaiseksi identifikaatioksi.Tietyllä tasolla me samastumme itseemme tällä tavalla — ulkoisten identiteettien kautta — sen mukaan missä synnyimme ja millaisen koulutuksen saimme. Voimme nähdä, kuinka ympäristö vaikuttaa tiettyyn osaan persoonallisuutemme pintatasosta.
Siksi se on jossain määrin totta.
Kaikki nämä stereotypiat ovat olemassa. Sana “stereotypia” on neutraali sana. Voidaan käyttää myös toista sanaa — rasismi.
Ihmiset kuvailevat tietyn alueen tai tietyn paikan ihmisiä hyvin epäedullisesti, joskus jopa loukkaavasti, vain siksi että he ovat syntyneet tietyissä geopoliittisissa ja sosioekonomisissa olosuhteissa.
Tällaista on eräänlainen identiteetti. - Anonyymi00014UUSI
Anonyymi00013 kirjoitti:
Tietyllä tasolla me samastumme itseemme tällä tavalla — ulkoisten identiteettien kautta — sen mukaan missä synnyimme ja millaisen koulutuksen saimme. Voimme nähdä, kuinka ympäristö vaikuttaa tiettyyn osaan persoonallisuutemme pintatasosta.
Siksi se on jossain määrin totta.
Kaikki nämä stereotypiat ovat olemassa. Sana “stereotypia” on neutraali sana. Voidaan käyttää myös toista sanaa — rasismi.
Ihmiset kuvailevat tietyn alueen tai tietyn paikan ihmisiä hyvin epäedullisesti, joskus jopa loukkaavasti, vain siksi että he ovat syntyneet tietyissä geopoliittisissa ja sosioekonomisissa olosuhteissa.
Tällaista on eräänlainen identiteetti....
Siksi synnymme tähän maailmaan ihmisten yhteiskuntaan, tiettyyn paikkaan. Kasvamme tarkastellen itseämme ja ajatellen itseämme paikallisten ja provinssimaisten identiteettien kautta: kansallisen, sukupuolisen, sosiaalisen, poliittisen ja taloudellisen identiteetin kautta. Ja näin pidämme itseämme niin kauan, kunnes onnemme kääntyy.
Tässä maailmassa vaellamme läpi universumin avaruuksien tutkien kaikkia näitä erilaisia identiteettejä ja näkökulmia, yrittäen vahvistaa itseämme hyväksikäyttävänä keskuksena — mutta epäonnistuen tässä yrityksessä yhä uudelleen. - Anonyymi00015UUSI
Anonyymi00014 kirjoitti:
...
Siksi synnymme tähän maailmaan ihmisten yhteiskuntaan, tiettyyn paikkaan. Kasvamme tarkastellen itseämme ja ajatellen itseämme paikallisten ja provinssimaisten identiteettien kautta: kansallisen, sukupuolisen, sosiaalisen, poliittisen ja taloudellisen identiteetin kautta. Ja näin pidämme itseämme niin kauan, kunnes onnemme kääntyy.
Tässä maailmassa vaellamme läpi universumin avaruuksien tutkien kaikkia näitä erilaisia identiteettejä ja näkökulmia, yrittäen vahvistaa itseämme hyväksikäyttävänä keskuksena — mutta epäonnistuen tässä yrityksessä yhä uudelleen.tamasā bahu-rūpeṇa veṣṭitaḥ karma-hetunā
(Manu-samhita, 1.49)
Kun puhutaan ei-inhimillisistä elämänmuodoista, sanotaan että ne liittyvät tietämättömyyden guṇaan. Kaikki nämä elämänmuodot ovat kirjaimellisesti “pukeutuneita omaan karmaansa”.
Joku on pukeutunut linnun kehoon, joku kissan kehoon, joku puun kehoon, ja lopulta ihmisen kehoon. Kaikki nämä ovat karmisia “vaatteita”, jotka ovat seurausta karmisista teoista. - Anonyymi00016UUSI
Anonyymi00015 kirjoitti:
tamasā bahu-rūpeṇa veṣṭitaḥ karma-hetunā
(Manu-samhita, 1.49)
Kun puhutaan ei-inhimillisistä elämänmuodoista, sanotaan että ne liittyvät tietämättömyyden guṇaan. Kaikki nämä elämänmuodot ovat kirjaimellisesti “pukeutuneita omaan karmaansa”.
Joku on pukeutunut linnun kehoon, joku kissan kehoon, joku puun kehoon, ja lopulta ihmisen kehoon. Kaikki nämä ovat karmisia “vaatteita”, jotka ovat seurausta karmisista teoista.Henkinen näkökulma on se, että näissä suhteellisissa olosuhteissa alamme toimia ymmärtäen oman svarūpamme...
- Anonyymi00017UUSI
Anonyymi00016 kirjoitti:
Henkinen näkökulma on se, että näissä suhteellisissa olosuhteissa alamme toimia ymmärtäen oman svarūpamme...
Jotkut englantilaiset sanoivat:
“Nämä ihmiset, **Gaudiya Mathn jäsenet, saarnaavat orjuutta, mikä on ihmisrodun rappeutumista.”
Humanistit puolestaan sanovat:
“Minä olen numero yksi.”
“Minä olen keskipiste.”
“En ole kenenkään palvelija.”
“Minä olen oman valtakuntani kuningas.”
Tai kuten eräs moderni kirjailija sanoo ironisesti — David Foster Wallace:
“The freedom to be lords of our own tiny skull-sized kingdoms, alone at the centre of all creation.”
— “Vapaus olla oman pienen, kallon kokoisen valtakuntamme herra, yksin koko luomakunnan keskellä.”
Mutta tämä ei ole totta. Puhumme kuninkaista, vaikka todellisuudessa olemme mielemme orjia. Mieli hallitsee meitä, häiritsee meitä loputtomasti, stimuloi, kiihdyttää ja vie huomiomme jatkuvasti muualle.
Me kannamme karmisia vaatteita.
Ja keho on sielun harhakäsitysten biologinen ilmaus.
Kärsimme tietystä erityisestä illuusiosta. Tämä väärä käsitys on ahaṅkāra — väärä ego. Siihen kuuluvat myös äly, mieli ja keho. Elämme hyväksikäytön maailmassa. Meillä on kehot, ja meillä on vääriä käsityksiä, joiden vuoksi pidämme itseämme hyväksikäyttäjinä.
Bhakti Sundar Govinda Dev-Goswami Maharaj vastaa englantilaisille lainaten Bhaktisiddhanta Sarasvati Thakura:
“Ei, Gaudiya Math puolustaa ihmisrodun arvokkuutta. Olla kṛṣṇa-dāsa — Kṛṣṇan palvelija — on hyvin jalo näkökulma.”
Guru Mahārāj on kuuluisa esimerkeistään. Hänen esimerkkinsä tulevat tavallisesta jokapäiväisestä kokemuksestamme. Näin hän osoittaa totuuksia, jotka muuten voisivat olla meille hyvin kaukaisia.
Hän kertoi, että eräänä aikana Mahatma Gandhi sanoi tarvitsevansa avustajan — sihteerin tai palvelijan, miten sitä halutaankin kutsua. - Anonyymi00018UUSI
Anonyymi00017 kirjoitti:
Jotkut englantilaiset sanoivat:
“Nämä ihmiset, **Gaudiya Mathn jäsenet, saarnaavat orjuutta, mikä on ihmisrodun rappeutumista.”
Humanistit puolestaan sanovat:
“Minä olen numero yksi.”
“Minä olen keskipiste.”
“En ole kenenkään palvelija.”
“Minä olen oman valtakuntani kuningas.”
Tai kuten eräs moderni kirjailija sanoo ironisesti — David Foster Wallace:
“The freedom to be lords of our own tiny skull-sized kingdoms, alone at the centre of all creation.”
— “Vapaus olla oman pienen, kallon kokoisen valtakuntamme herra, yksin koko luomakunnan keskellä.”
Mutta tämä ei ole totta. Puhumme kuninkaista, vaikka todellisuudessa olemme mielemme orjia. Mieli hallitsee meitä, häiritsee meitä loputtomasti, stimuloi, kiihdyttää ja vie huomiomme jatkuvasti muualle.
Me kannamme karmisia vaatteita.
Ja keho on sielun harhakäsitysten biologinen ilmaus.
Kärsimme tietystä erityisestä illuusiosta. Tämä väärä käsitys on ahaṅkāra — väärä ego. Siihen kuuluvat myös äly, mieli ja keho. Elämme hyväksikäytön maailmassa. Meillä on kehot, ja meillä on vääriä käsityksiä, joiden vuoksi pidämme itseämme hyväksikäyttäjinä.
Bhakti Sundar Govinda Dev-Goswami Maharaj vastaa englantilaisille lainaten Bhaktisiddhanta Sarasvati Thakura:
“Ei, Gaudiya Math puolustaa ihmisrodun arvokkuutta. Olla kṛṣṇa-dāsa — Kṛṣṇan palvelija — on hyvin jalo näkökulma.”
Guru Mahārāj on kuuluisa esimerkeistään. Hänen esimerkkinsä tulevat tavallisesta jokapäiväisestä kokemuksestamme. Näin hän osoittaa totuuksia, jotka muuten voisivat olla meille hyvin kaukaisia.
Hän kertoi, että eräänä aikana Mahatma Gandhi sanoi tarvitsevansa avustajan — sihteerin tai palvelijan, miten sitä halutaankin kutsua.Guru Mahārāj sanoi, että tämän paikan hakijat olivat Intian korkeimmissa asemissa olevia ihmisiä — miljonäärejä ja erittäin koulutettuja henkilöitä. Kaikki halusivat tulla Mahatma Gandhin palvelijaksi.
He ajattelivat:
“Tämä ihminen on niin suuri. Jos voin saada edes jonkin aseman yhteydessä tähän henkilöön, se on minulle suuri siunaus. Olen valmis tekemään mitä tahansa hänen puolestaan.”
Guru Mahārāj käyttää tätä esimerkkiä ja sanoo:
“Jos tämä on mahdollista tällaisen suuren ihmisen kohdalla tässä maailmassa, millaisesta suhteesta silloin voidaan puhua Korkeimman Jumalallisen Persoonan, Korkeimman Olennon kanssa?” - Anonyymi00019UUSI
Anonyymi00018 kirjoitti:
Guru Mahārāj sanoi, että tämän paikan hakijat olivat Intian korkeimmissa asemissa olevia ihmisiä — miljonäärejä ja erittäin koulutettuja henkilöitä. Kaikki halusivat tulla Mahatma Gandhin palvelijaksi.
He ajattelivat:
“Tämä ihminen on niin suuri. Jos voin saada edes jonkin aseman yhteydessä tähän henkilöön, se on minulle suuri siunaus. Olen valmis tekemään mitä tahansa hänen puolestaan.”
Guru Mahārāj käyttää tätä esimerkkiä ja sanoo:
“Jos tämä on mahdollista tällaisen suuren ihmisen kohdalla tässä maailmassa, millaisesta suhteesta silloin voidaan puhua Korkeimman Jumalallisen Persoonan, Korkeimman Olennon kanssa?”...
...
kun vapautumme kaikista muista käsityksistä itsestämme, jätämme väärän rūpan ja saavutamme svarūpan — todellisen muodon, todellisen identiteetin, todellisen “minän”.
Tällä todellisella minällä on näkökulma palveluun korkeammassa todellisuudessa. - Anonyymi00020UUSI
Anonyymi00019 kirjoitti:
...
...
kun vapautumme kaikista muista käsityksistä itsestämme, jätämme väärän rūpan ja saavutamme svarūpan — todellisen muodon, todellisen identiteetin, todellisen “minän”.
Tällä todellisella minällä on näkökulma palveluun korkeammassa todellisuudessa.Olemme jo sanoneet, että lähtökohta on hyväksyä palvelijan asema sādhujen, śāstran, Gurun ja Vaiṣṇavien ohjauksessa. Näin alamme kehittää palvelijan identiteettiä — palvelijan itseidentifikaatiota.
Vihkimyksen aikana vihityn nimi yleensä muuttuu. Ihminen alkaa nähdä itsensä toisessa asemassa: palvelijana, eikä enää hyväksikäyttäjänä.
Toisaalta — kuten aiemmin sanottiin — Bhakti Sundar Govinda Dev-Goswami Maharaj vertasi joskus sitä, mitä teemme, harjoitustaisteluun. Armeijassa järjestetään joskus harjoitustaisteluita: aseet ovat oikeita ja varusteet ovat oikeita, mutta ketään ei tapeta. - Anonyymi00021UUSI
Anonyymi00020 kirjoitti:
Olemme jo sanoneet, että lähtökohta on hyväksyä palvelijan asema sādhujen, śāstran, Gurun ja Vaiṣṇavien ohjauksessa. Näin alamme kehittää palvelijan identiteettiä — palvelijan itseidentifikaatiota.
Vihkimyksen aikana vihityn nimi yleensä muuttuu. Ihminen alkaa nähdä itsensä toisessa asemassa: palvelijana, eikä enää hyväksikäyttäjänä.
Toisaalta — kuten aiemmin sanottiin — Bhakti Sundar Govinda Dev-Goswami Maharaj vertasi joskus sitä, mitä teemme, harjoitustaisteluun. Armeijassa järjestetään joskus harjoitustaisteluita: aseet ovat oikeita ja varusteet ovat oikeita, mutta ketään ei tapeta.Samalla tavalla voidaan sanoa, että se mitä teemme nyt, on harjoitusta ja valmistautumista palveluun korkeammassa maailmassa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, ettei se olisi palvelua. Se on palvelua silloin, kun nämä teot tehdään Gurun ja Vaiṣṇavien ohjauksessa.
Varsinainen palvelu — palvelu svarūpassa korkeammassa maailmassa — on ilmiö, jolla on vielä todellisempi luonne. - Anonyymi00022UUSI
Anonyymi00021 kirjoitti:
Samalla tavalla voidaan sanoa, että se mitä teemme nyt, on harjoitusta ja valmistautumista palveluun korkeammassa maailmassa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, ettei se olisi palvelua. Se on palvelua silloin, kun nämä teot tehdään Gurun ja Vaiṣṇavien ohjauksessa.
Varsinainen palvelu — palvelu svarūpassa korkeammassa maailmassa — on ilmiö, jolla on vielä todellisempi luonne....
...
Tämän ymmärryksen syvyys ja koko laajuus eivät ole minulle vielä täysin tunnettuja. Jossain määrin se ei ole ratkaisevaa juuri nyt.
On olemassa ihmisiä — ehkä hyppään hieman eteenpäin — mutta Intiassa on tiettyjä guruja, joita kutsutaan Rādhā-kuṇḍa-bābājīiksi. Kuvitellaan, että lennät Venäjältä Intiaan ja saavut Radha Kundaan. Ensimmäisenä päivänä tapaat tällaisia bābājīita.
He sanovat sinulle:
“Tässä on sinun svarūpasi.”
Tällainen lähestymistapa tekee koko asiasta halvan ja pinnallisen.
Bhakti Sundar Govinda Dev-Goswami Maharaj esitti tämän aiheen hyvin nöyrästi ja hyvin järkevästi. - Anonyymi00023UUSI
Anonyymi00022 kirjoitti:
...
...
Tämän ymmärryksen syvyys ja koko laajuus eivät ole minulle vielä täysin tunnettuja. Jossain määrin se ei ole ratkaisevaa juuri nyt.
On olemassa ihmisiä — ehkä hyppään hieman eteenpäin — mutta Intiassa on tiettyjä guruja, joita kutsutaan Rādhā-kuṇḍa-bābājīiksi. Kuvitellaan, että lennät Venäjältä Intiaan ja saavut Radha Kundaan. Ensimmäisenä päivänä tapaat tällaisia bābājīita.
He sanovat sinulle:
“Tässä on sinun svarūpasi.”
Tällainen lähestymistapa tekee koko asiasta halvan ja pinnallisen.
Bhakti Sundar Govinda Dev-Goswami Maharaj esitti tämän aiheen hyvin nöyrästi ja hyvin järkevästi....
Todellisuudessa, kun ihminen on antanut itsensä aidon Vaiṣṇava-Gurun huolenpitoon ja pitkän ajan kuluessa tehnyt henkistä edistystä tavoitellen tätä päämäärää —
śraddhā, sādhu-saṅga, bhajana-kriyā, anartha-nivṛtti —
silloin pätevä Guru alkaa vähitellen nähdä oppilaansa svarūpan. - Anonyymi00024UUSI
Anonyymi00023 kirjoitti:
...
Todellisuudessa, kun ihminen on antanut itsensä aidon Vaiṣṇava-Gurun huolenpitoon ja pitkän ajan kuluessa tehnyt henkistä edistystä tavoitellen tätä päämäärää —
śraddhā, sādhu-saṅga, bhajana-kriyā, anartha-nivṛtti —
silloin pätevä Guru alkaa vähitellen nähdä oppilaansa svarūpan....
...
On olemassa kuuluisa śloka teoksessa Bhagavad Gita, jossa Kṛṣṇa sanoo:
#00:36:35#
tyaktvā dehaṁ punar janma
naiti mām eti so ’rjuna
(Bhagavad-gītā 4.9)
“Se, joka ymmärtää Minun ilmestymiseni transsendentaalisen luonteen tässä maailmassa — kun hän jättää tämän kehon (tyaktvā deham), joka on sielun harhakäsitysten biologinen ilmaus — hän ei synny enää uudelleen tässä aineellisessa maailmassa (punar janma), vaan tulee Minun maailmaani, Minun perheeseeni.” - Anonyymi00025UUSI
Anonyymi00024 kirjoitti:
...
...
On olemassa kuuluisa śloka teoksessa Bhagavad Gita, jossa Kṛṣṇa sanoo:
#00:36:35#
tyaktvā dehaṁ punar janma
naiti mām eti so ’rjuna
(Bhagavad-gītā 4.9)
“Se, joka ymmärtää Minun ilmestymiseni transsendentaalisen luonteen tässä maailmassa — kun hän jättää tämän kehon (tyaktvā deham), joka on sielun harhakäsitysten biologinen ilmaus — hän ei synny enää uudelleen tässä aineellisessa maailmassa (punar janma), vaan tulee Minun maailmaani, Minun perheeseeni.”...
..
Kun Kṛṣṇan līlā päättyy tietyssä universumissa, se siirtyy toiseen universumiin. Tämä antautunut syntyy silloin Vrajan gopīn kohdusta siinä universumissa, jossa Kṛṣṇan līlā tapahtuu. Siellä hänet johdatetaan Kṛṣṇa-līlāan.
Joskus Guru Mahārāj sanoo, että tämä on eräänlainen harjoitus. Sillä siellä, tuossa universumissa, antautuneilla on mahdollisuus suoraan osallistua Kṛṣṇan līlāan.
Sen jälkeen tulee vastu-siddhi — osallistuminen Goloka Vrindavann līlāan.
Näin kulkee koko polku — täältä sinne. - Anonyymi00026UUSI
Anonyymi00025 kirjoitti:
...
..
Kun Kṛṣṇan līlā päättyy tietyssä universumissa, se siirtyy toiseen universumiin. Tämä antautunut syntyy silloin Vrajan gopīn kohdusta siinä universumissa, jossa Kṛṣṇan līlā tapahtuu. Siellä hänet johdatetaan Kṛṣṇa-līlāan.
Joskus Guru Mahārāj sanoo, että tämä on eräänlainen harjoitus. Sillä siellä, tuossa universumissa, antautuneilla on mahdollisuus suoraan osallistua Kṛṣṇan līlāan.
Sen jälkeen tulee vastu-siddhi — osallistuminen Goloka Vrindavann līlāan.
Näin kulkee koko polku — täältä sinne.Se riittä, luento on liian pitkä.
- Anonyymi00027UUSI
Anonyymi00026 kirjoitti:
Se riittä, luento on liian pitkä.
TÄRKEÄÄ!!!
Aineellisen maailman loppu – kun sielu kokee viimeisen kuolemansa aineellisessa maailmassa, se ei suoraan siirry Golokaan, vaan:
Universumi, jossa Krishna leikkii – sielu menee siihen universumiin, jossa Krishna parhaillaan esiintyy ja harjoittaa leikkejään (lilaa).
Tämä on prabhun ja muiden opettajien mukaan “valmisteluvaihe” sielun paluulle henkimaailmaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kelekkakisat
Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.2811123- 488639
- 1375405
- 1443704
- 693608
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi353574- 403298
- 572608
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak502165- 281826