ÄLÄ OTA KANIA !

ranskanluppakani

ÄLÄ OTA KANIA - jos et pysty vastaamaan siitä.

Syksyn tullen näkee satojen kissanpentuilmoitusten seassa lukuisia "annetaan kani" - ilmoituksia. Ihmiset ottavat keväällä suloisen kanipalleron ja kun koittaa kylmä syys ja pimeät illat ei kanille enää löydykkään aikaa.

Syyt miksi ihmiset luopuvat kaneistaan ovat mitä moninaisempia. Toisilla ei riitä mielenkiinto, toisilla ei rahat ja joillakin puhkeaa syksyn kynnyksellä yllättäen allergia.

Lemmikkikania pidetään hyvin luonnonvaraisena eläimenä huolimatta siitä, että se on jalostettu lemmikiksi jo aikoja sitten. Luullaan, että kani elää hyvin kun sille heittää pieneen häkkiin vähän heiniä ja siemeniä. Kania pidetään yleisesti jyrsijöihin kuuluvana. Kaupoissa myydään siemenpusseja, joissa lukee "jyrsijän siemensekoitus" ja siinä on iloisia kaneja kuvassa.

RUOKINTA on retuperällä. Suomessa saatavilla olevat kirjat kaneista ovat ikivanhoja ja täynnä virheellistä tietoa. Eräässä kirjaston opuksessa oli kani listattu jyrsijöihin ja kanihan ei ole jyrsijä. Kanin pääravinto on hyvälaatuinen kuiva heinä ja vesi. Niitä kanilla on oltava aina saatavilla. Lisäksi kanille tulisi antaa kaneille valmistettua pellettiä, jota saa monista eläinkaupoista. Ruokakaupoissa myytävät siemensekoitukset eivät sovvellu kanin suolistolle. Varsinkin kuivatut maissinjyvät aiheuttavat vuosittain usealle kanille suolitukoksen ja jopa kuoleman. Pellettien, heinän ja veden lisäksi kanille voi tarjota tuoretuokaa, salaattia, kurkkua, voikukkia ym. Talveksi kanille kannattaa kerätä ja kuivattaa kasveja, kuten koivua, pajua, siankärsämöä, nokkosia ym.

KANIN TILAT ovat tärkeä osa kanin viihtyvyyden kannalta. Eläinsuojeluasetukset kertovat, että esim. yli 5kg kanilla tulee olla tilaa häkissään 0,9m2. Mitä ihmettä kani voi tehdä tuossa tilassa. Ottaa yhden loikan jolloin onkin jo häkin toisessa päässä. Kanin tulisikin saada olla mahdollisimman paljon vapaana. Jos kyseessä on sisällä asuva kani sen voi päästää huoneistoon hyppimään aina kun on itse paikalla. Joidenkin kanit käyttäytyvät niin siististi, että ovat aina vapaana huoneistossa. Suomessa on jonkinverran kaniharrastajia, joiden kanit asuvat ulkona ympäri vuoden. Tällöin ulkohäkistä on hyvä tehdä "kettuvarma" ja siellä on oltava paljon liikkumatilaa ja virikkeitä sekä mahdollisuus päästä lämpimään kovilla pakkasilla.Sairaalle kanille on pystyttävä järjestämään sisätilamajoitus toipilasajaksi.

KANIN KAVERI voi olla ihminen, mutta paras vaihtoehto on toinen kani. Joskus näkee eläinkaupoissakin kania ja marsua pidettävän samassa häkissä. Eri lajeja ei tulisi yhdistää niiden oman turvallisuuden vuoksi, sekä sen takia, että eri lajit ovat taipuvaisia eri sairauksiin ja voivat siten tartuttaa toisensa.
Kania ei tulisi pitää yksin. Se ei ole luonnossakaan yksineläjä vaan nauttii toisten lajitoverien seurasta. Joskus kanit eivät tule toimeen keskenään, sekin mahdollisuus on otettava huomioon.

POIKASIA kaneilla teetetään tavattoman paljon tietämättä mitään kaneista. Suomessa on paljon hyviä nimellisiä ja nimettömiäkin kanikasvattajia, joiden puoleen kannattaa kääntyä kania hankkiessaan. Usein käy niin, että naapurin tytöllä on tyttökani ja toisella poikakani. Päästetään kanit vähäksi aikaa samaan häkkiin ja siten onkin kuukauden päästä poikasia. Poikasten kasvattamisessa pitäisi perehtyä perimään ja siihen että vain kaikinpuolin terveitä ja hyväluonteisia kaneja kasvatettaisiin. Pahimmassa tapauksessa synnytys päättyy sekä emokanin sekä poikasten kuolemaan. Kauppojen ilmoitustaulut ja internetin lemmikkipalstat täyttyvät päivittäin uusista ilmoituksista annettavista kaninpoikasista.

KANILLA ON TUNTEET. Kani ei ole eläin jonka voi ottaa kaapista silloin kun itsellä olisi aikaa. Kani on ajatteleva eläin, joka hyvin kohdeltuna voi olla ihmisen paras ystävä. Kania ei koskaan pitäisi ottaa hetken mielijohteesta, vaan harkinta-aikaa olisi hyvä venyttää ainakin puoleen vuoteen ja vierailla kani-aiheisilla nettisivuistoilla ja keskustelupalstoilla, esim. osoitteessa www.puput.net ja hankkia roppakaupalla tuoretta tietoa. Jokainen kodinvaihto on kanille stressi. Kani ei pärjää jos päästät sen luontoon vapaaksi.

JOS PÄÄTÄT OTTAA KANIN - OTA SIITÄ VASTUU !

14

2031

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sip-su

      Tuohon haluan vielä lisätä, että suomen laki määrää myös kanin ulkoilusta:

      "Jyrsijän ja kaniinin liikunnantarpeen tyydyttämisestä on huolehdittava riittävästi." Riittävästi ei ole pari tuntia päivässä häkin ulkopuolella, silloin kun omistajalle on sopiva ajnkohta.

      Myös pesälaatikko, koppi, tunneli tms piilopaiikka, jatkuvasti saatavilla oleva heinä, sekä hampaiden kulumiseen soveltuva jyrsittävä ruoka tai materiaali OVAT LAKISÄÄTEISIÄ. Nämä tuntuvat olevan monelle kanille vain kaukainen haave ja niiden omistajille liian vaivalloisia toteuttaa. Niin kuinka rakas se eläin onkaan?

    • n-79

      Erittäin painavaa ja tärkeää asiaa.

      Toivon, että kaikki jaksaisivat lukea ranskanluppakanin tekstin loppuun asti!

    • Miira

      aivan samaa mieltä ranskanluppakanin kanssa!!Tässäpä vielä yksi hyvä sivusto,jossa kannattaa uusien kanien omistajien käydä ja niidekin jotka eivät tiedä kanin oikeasta hoidosta:
      http://iki.fi/sonja

    • Pupunen76

      että kanini ei häkistään ulos tule, vaikka aina sen luullu on auki. Oon sitten ilmeisen huono eläimenpitäjä..

    • Pupunen76

      että kanini ei kastroinnin jälkeen todellakaan ole häkistään ulos tullut muulloin, kun itse sen sieltä pois otan. Sen jälkeen se on tasan 2 sekunttia häkin ulkopuolella ja hyppää sitten takaisin häkkiinsä. Arka se ei ole eikä masentunut. Sen näkee mm sen turkista ja ruokahalusta ja muusta vireydestä. Kani on hermeliini ja sillä on 50x120cm häkki.

      • Bootyfoots

        Se vain saattaa tykätä olla omassa rauhassaan. Kannattaa yrittää antaa esimerkiksi salaattia häkin ulkopuolella jotta se tottuu ulkopuolellakin olemiseen.


    • Bootyfoots

      Minun jänikset rakastaa pajua yli kaiken! Siinä kuluu hampaat ja aika. :) Säästyy myös listat ja huonekalut, eikä ole kauhea vaiva kävellä metsään siinä lenkin varrella ja napsia mukaan muutama oksa. Parasta on että se on ilmaista virikettä! Ja kanit kiittää! Myös häkin heivaamista kannattaa jokaisen kanin omistajan miettiä. Kani on helppo opettaa potalle siinä missä kissakin. Meillä ei ainakaan kumpikaan kani häkissä viihdy sitten yhtään. Kodin vaihtajaa kannattaa kans miettiä ennemmin kuin kanin poikasta. Kodin vaihtajia on kuitenkin niin maan perkeleesti. (itse en edes poikasena ottaisi kun silloin kun ottaa jonain vuoden ikäisenä sitä saat mitä näet)
      Kanit ovat todella mahtavia lemmikkejä. Halpoja pitää ja helppo hoitaa. :)

    • Huonoemäntä

      Minun kaniinini saa olla ulkona tunnin aamulla ja illalla vähän pitempään. Kyllähän se järsii niin p:leesti. Matto per vuosi, ja vaikka yritän järkätä johdot kanin ulottumattomiin niin aina joku roikkuu liiian alhaalla...ja naps. Yksi kalliihko näppäimistö, yksi pöytölamppu, kolme ethernetkaapelia, kahdet kuulokkeet, muutama usb-johto...mikä pahinta, se ei koskaan saa edes pikku kipinää, koska se kuorii muovit muttei kuparivaippaa. Minä sen sijaan sain tärskyn siitä lsmpunjohdosta. Antaisin mielellään puppanan ponppia isommassakin tilassa mutta kun meille tuli yllärinä hoitokoira niin tila pitää jakaa. Kummallekin huone.

      • 8221135

        Haluatko sitten että kanisi kuolee sähköiskuun? Sellainen pienikin tärsy voi olla kanille kuolemaanjohtava. Pidät aika vähän kania vapaana,mieti miltä itsestäsi tuntuisi olla häkissä 24/7? Ei mukavaa, eihän?


      • 8221135
        8221135 kirjoitti:

        Haluatko sitten että kanisi kuolee sähköiskuun? Sellainen pienikin tärsy voi olla kanille kuolemaanjohtava. Pidät aika vähän kania vapaana,mieti miltä itsestäsi tuntuisi olla häkissä 24/7? Ei mukavaa, eihän?

        Lisään tähän vielä että voisit antaa kanillesi jtn kauan kestävää järsittävää.


    • PaskaPupu

      Samaa mieltä ainoastaan otsikosta. Paskoja eläimiä ja kuuluvat muiden ruoaksi.

    • Kanifani

      Aivan täyttä asiaa! Meillä on vanha kaniherra aina irti. Temppuja olen opettanut ja aivan ihanan seurallinen ja lempeä! Kaniherra on kyllä paras ystäväni <3

    • HalooKuuluuko

      Onko kellään lahjoittaa kania? Tarvis ruokaa käärmeelle :)

    • LUOÅÅ

      KUKAAN EI VASTAA TEILLE ELI Halookuuluko JA PaskaPupu...... ELI MUN ASIA OLI ETTÄ HAISTAKAA VITUN ISO PASKA!!!!!!!!!!!!! JA PITÄKÄÄ SITÄ PASKAA LEMMIKKINÄNNE!!!!!!!!!!!!!! MUUTEN Haloo Kuuluko SINÄ JUST NIIN MULLA OLI SULLE KYSYMYS olisiko kellään lahjoittaa mulle käärmettä mä voisin käyttää sitä hyppynaruna!!!! HEH HEE!!!!!!!!!!! tuo oli hyvä veto. JA SULLE PaskaPupu. HOH HOH OLEN JO PITKÄÄN HARKINNUT LAITTAVANI SINUT (eli ei teille jotka ei ymmärrä) MINUN JA PERHEENI RUUAKSI!!!!!!!!!! JOS ETTE YMMÄRRÄ KOMMENTTIANI NIIN YKSIN KERTAISESTI MUUT JOTKA TÄNNE KIRJOITTAA PITÄÄ KANEISTA NE ON NIIDEN YSTÄVIÄ OMAT PARHAAT KAVERINI OVAT JESSICA JA PÖRRI PUPUT!!!!!!! PS. ÄLKÄÄ SOITTAKO SUUTANNE. KAIKKI NIMI MERKIT ON KÄYTÖSSÄ VITTU.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe