Todistajan vala oikeudessa

JSS

Tällainen osui silmiin:

Todistajan vala:
Minä N. N. lupaan ja vannon kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän Jumalan kautta, että minä todistan ja kerron kaiken totuuden tässä asiassa siitä mitään salaamatta tai siihen mitään lisäämättä taikka sitä muuttamatta.

http://www.om.fi/esitteet/12129.htm

Entä jos ei usko Jumalaan? Pitääkö silloinkin vannoa Jumalan kautta? Sehän olisi jo siinä mielessä valehtelua ja lisäksi muutenkin törkeää.

11

2722

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maanmittari

      Todistajan pitää oikeudessa joko vannoa vala tai tehdä vakuutus. Valassa puhutaan Jumalasta, vakuutuksessa ei. Se kumman tekee (valan vai vakuutuksen) on todistajan itsensä vapaasti valittavissa ja oikeudellisessa mielessä merkitsevät ihan samaa.

      • Lakiluke

        Ainoastaan johonkin uskontokuntaan kuuluvalla on oikeus vapaasti valita, kumman vannoo valan vai vakuutuksen. Mihinkään uskontokuntaan kuulumattomat antavat aina vakuutuksen.


    • C.E.

      ..alempana oleva todistajan vakuutus, jos jo Jumalasta puhuminenkin aiheuttaa noin sielunvammoja.

      • e.....

        Kyllä molemmat, sekä vannomiset, että vakuuttelut ovat taikauskoa. Näitä valojahan vannotaan monissa paikoissa. Armeija yhtenä ja irvokkaitan on ministereitten vannominen. Luulisi, että pappisvalta jäi sinne pimeään keskiaikaan.


      • hohs
        e..... kirjoitti:

        Kyllä molemmat, sekä vannomiset, että vakuuttelut ovat taikauskoa. Näitä valojahan vannotaan monissa paikoissa. Armeija yhtenä ja irvokkaitan on ministereitten vannominen. Luulisi, että pappisvalta jäi sinne pimeään keskiaikaan.

        toisin kuin suurimmalla osalla valoista, todistajan valalla on oikeudellista merkitystä (toisin kuin vaikkapa lääkärivalalla).
        Jos tuomioistuimessa valan tai vakuutuksen nojalla antaa väärän tiedon asiassa tai ilman laillista syytä salaa siihen kuuluvan seikan, hänet on tuomittava perättömästä lausumasta tuomioistuimessa vankeuteen enintään kolmeksi vuodeksi. (RL 15:1.1)


    • ei mitään merkitystä

      Aina on ollut niin, että kumman todistajat parhaiten valehtelee, se voittaa.
      Eiköhän ole niin että vala on vain tapa jolla halutaan jonkinlaista uskottavuutta oikeuteen. Minut tuomittiin ehdolliseen vankeuteen 80 luvulla siksi, kun vastapuolen todistaja , vaimo, puhui uskottavammin kuin minun todistaja, vaimoni. Minulle siis valehdeltiin tuomio, mutta kyllä vastapuolta ei sen jälkeen ole juurikaan näkynyt, pari kertaa on samaan pihaan tulleet, mutta lähteneet LUJAA menemään. Painaakohan omatunto.
      Siitä lähtien olen opastanut kaikkia asiakkaita, tuttavia, valehdelkaa, mutta älkää jääkö kiinni.

      • dfg5

        Mielestäni omituista, että esim. vakaviksi katsotuissa väkivaltatapauksissa poliisi taikka syyttäjä saa esittää spekulointeja totuutena ja aiheuttaa melkovarman väärän tuomion omalla toiminnallaan. Laki velvoitta toki yksityisihmistä puhumaan totta oikeudessa, mutta virkamiestä laki ei näytä koskevan. Syyttäjällä on aina näyttötaakka rikoksesta, mutta todellisuudessa tämäkin on kääntynyt puolustustaakaksi. Mielestäni syyttäjän pitäisi syytteessään ja poliisin tutkimuksissaan mainita, että mikä heidän mielestä on täysin todistettu fakta ja mikä spekulaatio.
        Muihin viranomaisiin on periytynyt tapa, jossa virkamies voi suorastaan valehdella ja aiheuttaa oikeudellisesti merkittäviä vääriä päätöksiä. Kiinni jäädessään ne ovat vain huolimattomuusvirheitä. Eikös olisi kokonaisuudessaan helppoa antaa suoraan potkut kieroilevalle virkamiehelle?


      • dfg5 kirjoitti:

        Mielestäni omituista, että esim. vakaviksi katsotuissa väkivaltatapauksissa poliisi taikka syyttäjä saa esittää spekulointeja totuutena ja aiheuttaa melkovarman väärän tuomion omalla toiminnallaan. Laki velvoitta toki yksityisihmistä puhumaan totta oikeudessa, mutta virkamiestä laki ei näytä koskevan. Syyttäjällä on aina näyttötaakka rikoksesta, mutta todellisuudessa tämäkin on kääntynyt puolustustaakaksi. Mielestäni syyttäjän pitäisi syytteessään ja poliisin tutkimuksissaan mainita, että mikä heidän mielestä on täysin todistettu fakta ja mikä spekulaatio.
        Muihin viranomaisiin on periytynyt tapa, jossa virkamies voi suorastaan valehdella ja aiheuttaa oikeudellisesti merkittäviä vääriä päätöksiä. Kiinni jäädessään ne ovat vain huolimattomuusvirheitä. Eikös olisi kokonaisuudessaan helppoa antaa suoraan potkut kieroilevalle virkamiehelle?

        Totta on, että virkamies saa valehdella vapaasti oikeudessa, eikä siitä mitään seuraa, paitsi etuja virkamiehelle. Muutenkin tuntuu, että valan vannominen on pelkkä seremoniallinen rutiini. Naurettavan ilmiselvät väärät todistuksetkin sivuutetaan oikeudessa korkeintaan virnuilemalla.
        Psykopaatti ja kunnioitusta ansaitsematon voivat antaa vakuutuksen kunnian ja omantunnon kautta ja valehdella sitten täysin laillisesti, heillähän ei ole kumpaakaan, ei kunniaa eikä omaatuntoa.
        Kirkkoon kuuluvat yleensä vannovat käsi raamatulla. Kun nyt satun vielä olemaan ev.lut. seurakunnan jäsen, pyydän kuitenkin (jos joskus todistajaksi kutsuvat) avaamaan pyhän kirjan Ps. 35 kohdalta ("Herra, valvo oikeuttani!").


      • dfg5
        Aniara kirjoitti:

        Totta on, että virkamies saa valehdella vapaasti oikeudessa, eikä siitä mitään seuraa, paitsi etuja virkamiehelle. Muutenkin tuntuu, että valan vannominen on pelkkä seremoniallinen rutiini. Naurettavan ilmiselvät väärät todistuksetkin sivuutetaan oikeudessa korkeintaan virnuilemalla.
        Psykopaatti ja kunnioitusta ansaitsematon voivat antaa vakuutuksen kunnian ja omantunnon kautta ja valehdella sitten täysin laillisesti, heillähän ei ole kumpaakaan, ei kunniaa eikä omaatuntoa.
        Kirkkoon kuuluvat yleensä vannovat käsi raamatulla. Kun nyt satun vielä olemaan ev.lut. seurakunnan jäsen, pyydän kuitenkin (jos joskus todistajaksi kutsuvat) avaamaan pyhän kirjan Ps. 35 kohdalta ("Herra, valvo oikeuttani!").

        En todellakaan ymmärrä, että miksi toisen asiat voi kiinostaa jotakuta niin paljon, että on valmis valehtelemaan. Toisaalta virkamiehiä tunteekseni, niin kyse useimiten on ammattitaidottomuudesta. Asioiden todellista ja tieteellistä laitaa ei haluta tunnustaa taikka tunneta. Tuolloin virkames kuuntelee mielummin piruja olkapäällä kuin todellisia tutkimustuloksia.


      • dfg5
        dfg5 kirjoitti:

        En todellakaan ymmärrä, että miksi toisen asiat voi kiinostaa jotakuta niin paljon, että on valmis valehtelemaan. Toisaalta virkamiehiä tunteekseni, niin kyse useimiten on ammattitaidottomuudesta. Asioiden todellista ja tieteellistä laitaa ei haluta tunnustaa taikka tunneta. Tuolloin virkames kuuntelee mielummin piruja olkapäällä kuin todellisia tutkimustuloksia.

        Ne joilla on omatunto ja tietää olleensa oikeassa, niin ympäristö ei väärillä tuomioillaan ja todisteluillaan osoita muuta kuin omaa typeryyttään. Asian näin ollessa tuomittu saa itse naureskella ympäristön näkemyksille ja tominnalle.


    • kloijhyuy

      hhh

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      865
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      617
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe