Det första inhemska språket naturligtvis.
Finska är ett inhemskt språk
25
3238
Vastaukset
- Harvungöijen
...var rätta ordet. Om det är så in vet jag inte.
- aito suomalainen
Javisst, finskan är vårt första och enda inhemska språk i landet Suomi som bebos av 95% finnar.
- En riktig finne
att finlandssvenskarna inte är finnar om du säger att Finland bebos av 95% finnar?
Jag trodde att Finland bebos till 99.5% av finnar, av vilka endel talar finska och andra svenska som modersmål och därför är också svenskan ett inhemskt språk Men om vi går tillräckligt långt tillbaka i tiden så är vi väl alla inflyttare ;) - aito suomalainen
En riktig finne kirjoitti:
att finlandssvenskarna inte är finnar om du säger att Finland bebos av 95% finnar?
Jag trodde att Finland bebos till 99.5% av finnar, av vilka endel talar finska och andra svenska som modersmål och därför är också svenskan ett inhemskt språk Men om vi går tillräckligt långt tillbaka i tiden så är vi väl alla inflyttare ;).. önskvärt att finlandssvenskarna skulle börja känna sig som finnar. Vi bor ju i Suomi och de flesta s.k. finlandssvenskar har ingenting med Sverige att göra. Problemet är att finlandssvenskarna inte vill bli kallade finnar utan de framhäver andra delen av sammansättningen "svensk". Det är ni som ständigt gör den här luddiga differentieringen.
Frågar man en vanlig finlandssvensk om han/hon är en finne så blir svaret vanligen ett blankt nej! - ponimai
Jag trodde att Finland bebos till 99.5% av finnar, av vilka endel talar finska och andra svenska som modersmål och därför är också svenskan ett inhemskt språk Men om vi går tillräckligt långt tillbaka i tiden så är vi väl alla inflyttare ;)Swedish people who live in Finland which didnt speak or understand finnish isnt finnish (suomalainen). They maybe are finlandish (suomenmaalainen).
- En riktig finne
aito suomalainen kirjoitti:
.. önskvärt att finlandssvenskarna skulle börja känna sig som finnar. Vi bor ju i Suomi och de flesta s.k. finlandssvenskar har ingenting med Sverige att göra. Problemet är att finlandssvenskarna inte vill bli kallade finnar utan de framhäver andra delen av sammansättningen "svensk". Det är ni som ständigt gör den här luddiga differentieringen.
Frågar man en vanlig finlandssvensk om han/hon är en finne så blir svaret vanligen ett blankt nej!Jag tror du har helt fel, kan säga med säkerthet att 99.99% av alla finlandssvenskar känner sig som finnar, men finnar som har svenska som modersmål. Vi bor ju i Finland, och därför känner vi oss säkert som finnar ;)
Har aldrig upplevt att en finlandssvensk vill bli kallad finne, jag säger alltid då jag tillfrågas utomlands att jag är en finne, alltså “I’m Finnish or a Finn” på engelska. Tror att det närmast är vissa finskspråkiga finnars fantasier att finlandssvenskar inte vill kalla sig finnar, vi är ju inte svenskar heller. Igen en gång, utrycket finlandssvensk hänför till modersmålet, inte till vilket lands medborgare vi är.
“Frågar man en vanlig finlandssvensk om han/hon är en finne så blir svaret vanligen ett blankt nej!”
Tror verkligen inte att du har frågat en enda finlandssvensk om de är finnar / finska medborgare om du påstår något sånthär. - En riktig finne
ponimai kirjoitti:
Swedish people who live in Finland which didnt speak or understand finnish isnt finnish (suomalainen). They maybe are finlandish (suomenmaalainen).
If I understood correctly what you wrote, then you are correct. Swedish people who live in Finland and haven’t changed their citizenship, are Swedish citizens ;)
However, I assume that you tried to say that Swedish speaking Finns living in Finland, who can’t speak or understand Finnish, are not true Finns. Well, I beg to differ. A part of the Finnish population, throughout history, has spoken Swedish as their mother tongue. This part of the population has been in Finland as long as the Finnish speaking majority and therefore it is correct to call these citizens Finnish.
However, if one has been indoctrinated with the deep rooted hatred of the Swedish speaking populace, I don’t believe it will be either fruitful, nor constructive, to continue a discussion based on the banal and simple thesis put forward in your message. - aito_suomalainen
Jag tror du har helt fel, kan säga med säkerthet att 99.99% av alla finlandssvenskar känner sig som finnar, men finnar som har svenska som modersmål. Vi bor ju i Finland, och därför känner vi oss säkert som finnar ;)
Har aldrig upplevt att en finlandssvensk vill bli kallad finne, jag säger alltid då jag tillfrågas utomlands att jag är en finne, alltså “I’m Finnish or a Finn” på engelska. Tror att det närmast är vissa finskspråkiga finnars fantasier att finlandssvenskar inte vill kalla sig finnar, vi är ju inte svenskar heller. Igen en gång, utrycket finlandssvensk hänför till modersmålet, inte till vilket lands medborgare vi är.
“Frågar man en vanlig finlandssvensk om han/hon är en finne så blir svaret vanligen ett blankt nej!”
Tror verkligen inte att du har frågat en enda finlandssvensk om de är finnar / finska medborgare om du påstår något sånthär.... konstigt att du försöker övertyga mig om att de så kallade finlandssvenskarna faktiskt skulle känna sig som finnar. Men det finns ju oerhört mycket kontroverser när det gäller de så kallade finlandssvenskarna och deras situation i Suomi så kanske detta kan också hänföras till dem.
Min egen erfarenhet av de så kallade finlandssvenskarna både på nätet och ute i det verkliga livet är att väldigt många av dem genast blir stötta och ser någon slags rött skynke om de blir kallade finnar i stället för finländare (som egentligen är en konstgjord benämning) eller finlandssvensk. Jag har också träffat så kallade finlandssvenskar som rätt och slätt kallar sig svensk i sammanhang då det för utomstående inte är självklart om det syftas på språket eller nationen. Den finska översättningen av ordet svensk har ingen ekvivalens som skulle syfta på det språkliga utan det syftar alltid på nationstillhörigheten. Därför är det ytterst missvisande och ofosterländskt att kalla sig svensk.
Om vi nu antar att du har rätt så varför skall man sedan enligt dig fortsätta att kalla de så kallade finlandssvenskar "finlandssvenskar"? Varför inte övergå till "svenskspråkig finne" i stället och betona att man är suomalainen och inte någon som vistas i Suomi för att pådyvla finnarna en främmande makt?? Detta kanske för att de så kallade finlandssvenskarna trots allt innerst inne hoppas på att kunna vara svenskar fastän de genetiskt inte är det! - En riktig finne
aito_suomalainen kirjoitti:
... konstigt att du försöker övertyga mig om att de så kallade finlandssvenskarna faktiskt skulle känna sig som finnar. Men det finns ju oerhört mycket kontroverser när det gäller de så kallade finlandssvenskarna och deras situation i Suomi så kanske detta kan också hänföras till dem.
Min egen erfarenhet av de så kallade finlandssvenskarna både på nätet och ute i det verkliga livet är att väldigt många av dem genast blir stötta och ser någon slags rött skynke om de blir kallade finnar i stället för finländare (som egentligen är en konstgjord benämning) eller finlandssvensk. Jag har också träffat så kallade finlandssvenskar som rätt och slätt kallar sig svensk i sammanhang då det för utomstående inte är självklart om det syftas på språket eller nationen. Den finska översättningen av ordet svensk har ingen ekvivalens som skulle syfta på det språkliga utan det syftar alltid på nationstillhörigheten. Därför är det ytterst missvisande och ofosterländskt att kalla sig svensk.
Om vi nu antar att du har rätt så varför skall man sedan enligt dig fortsätta att kalla de så kallade finlandssvenskar "finlandssvenskar"? Varför inte övergå till "svenskspråkig finne" i stället och betona att man är suomalainen och inte någon som vistas i Suomi för att pådyvla finnarna en främmande makt?? Detta kanske för att de så kallade finlandssvenskarna trots allt innerst inne hoppas på att kunna vara svenskar fastän de genetiskt inte är det!Jag försöker inte övertyga dig, jag bara berättade hur jag känner mig och på samma sätt känner alla mina finlandssvenska vänner. Och det är ett fakta som inte ändrar sig vad än du fantiserar.
Och vad för kontroverser med finlandssvenskarna hänvisar du till?
Jag tror nog att du inte umgåtts mycket med finlandssvenskar om du har hört att de vill kallas svenskar. Det är just en påhittad myt av fennomaner som sen sägs vara fakta, alla har tydligen träffat en finlandssvensk som är landsförrädare, vill inte vara en finsk medborgare, är en svensk spion osv. Roliga fantasier som inte har någonting med verkligheten att göra.
Utrycket "svenskspråkig finne" är ju helt korrekt och du kan använda det helt fritt. Det är bara ett otroligt styvt sätt jämfört med finlandssvensk. Men varsågod, använd det uttrycket men var inte emot uttrycket finlandssvensk för det är ett uttryck som använts sen urmanna tider och syftar till språket vad för än landsförräderiteorier du läser in i utrycket.
“Detta kanske för att de så kallade finlandssvenskarna trots allt innerst inne hoppas på att kunna vara svenskar fastän de genetiskt inte är det!”
Dina fantasier igen. Du påstår att du träffat finalndssvenskar som sagt så, jag säger att du helt hittat på saken och lever i din egen drömvärld. - Jacques de la Finlandssvens...
... konstigt att du försöker övertyga mig om att de så kallade finlandssvenskarna faktiskt skulle känna sig som finnar. Men det finns ju oerhört mycket kontroverser när det gäller de så kallade finlandssvenskarna och deras situation i Suomi så kanske detta kan också hänföras till dem.
Om vi nu antar att du har rätt så varför skall man sedan enligt dig fortsätta att kalla de så kallade finlandssvenskar "finlandssvenskar"? Varför inte övergå till "svenskspråkig finne" i stället och betona att man är suomalainen och inte någon som vistas i Suomi för att pådyvla finnarna en främmande makt?? Detta kanske för att de så kallade finlandssvenskarna trots allt innerst inne hoppas på att kunna vara svenskar fastän de genetiskt inte är det!Sidubara! 'Hahhaa' har kommit tillbaka. Var har du varit? Du och dina huvudlösa funderingar har lyst med sin frånvaro en längre tid, inte för att jag precis skulle ha saknat dem.
- aito_suomalainen
Jag försöker inte övertyga dig, jag bara berättade hur jag känner mig och på samma sätt känner alla mina finlandssvenska vänner. Och det är ett fakta som inte ändrar sig vad än du fantiserar.
Och vad för kontroverser med finlandssvenskarna hänvisar du till?
Jag tror nog att du inte umgåtts mycket med finlandssvenskar om du har hört att de vill kallas svenskar. Det är just en påhittad myt av fennomaner som sen sägs vara fakta, alla har tydligen träffat en finlandssvensk som är landsförrädare, vill inte vara en finsk medborgare, är en svensk spion osv. Roliga fantasier som inte har någonting med verkligheten att göra.
Utrycket "svenskspråkig finne" är ju helt korrekt och du kan använda det helt fritt. Det är bara ett otroligt styvt sätt jämfört med finlandssvensk. Men varsågod, använd det uttrycket men var inte emot uttrycket finlandssvensk för det är ett uttryck som använts sen urmanna tider och syftar till språket vad för än landsförräderiteorier du läser in i utrycket.
“Detta kanske för att de så kallade finlandssvenskarna trots allt innerst inne hoppas på att kunna vara svenskar fastän de genetiskt inte är det!”
Dina fantasier igen. Du påstår att du träffat finalndssvenskar som sagt så, jag säger att du helt hittat på saken och lever i din egen drömvärld."Och vad för kontroverser med finlandssvenskarna hänvisar du till?"
..några exempel på frågeställningar:
Om man är svensk eller finne? Om man skall vara trogen Sverige eller Suomi? Om man skall godta förfinskningen och blanda sig bland finnarna eller insistera på att tala sitt eget språk oavsett kommunikationssituationen och målgruppen?
Sedan finns det ju motsättningen mellan de så kallade finlandssvenskarna i södra Suomi och Österbotten. Och mycket annat.
"Utrycket "svenskspråkig finne" är ju helt korrekt och du kan använda det helt fritt. Det är bara ett otroligt styvt sätt jämfört med finlandssvensk"
Det är inte alls styvt. Det är bara en fin omskrivning som både syftar på språket och fosterlandet. Man kan ju förkorta det och bara tala om "svenskspråkiga" eller sedan bara tala om "suomalaiset". Varför göra en så stor skillnad?
Ordet "finlandssvensk" är tämligen nytt, före det kallades alla finnar.
"Du påstår att du träffat finalndssvenskar som sagt så, jag säger att du helt hittat på saken och lever i din egen drömvärld"
Det har jag faktiskt gjort. Svaret blir: "nej, jag är inte finne, jag är ju svensk".
För några år sedan skrev språkvetare Leif Höckerstedt dessutom en mycket omtalad bok som hette "fuskfinnar eller östsvenskar". Där hävdar han att de så kallade finlandssvenskarna kan kallas "östsvenskar" och att de hör ihop med Sverige. Boken blev mycket populär i alla fall i Österbotten. - aito_suomalainen
Jacques de la Finlandssvens... kirjoitti:
Sidubara! 'Hahhaa' har kommit tillbaka. Var har du varit? Du och dina huvudlösa funderingar har lyst med sin frånvaro en längre tid, inte för att jag precis skulle ha saknat dem.
Tillbringade bara sista månaden av min semester utomlands och fick det igen bekräftat vilket fint land det enspråkiga Suomi är och hur mycket vi behöver officiell enspråkighet! Nu försöker jag vara mycket aktiv!
- J de la F
Tillbringade bara sista månaden av min semester utomlands och fick det igen bekräftat vilket fint land det enspråkiga Suomi är och hur mycket vi behöver officiell enspråkighet! Nu försöker jag vara mycket aktiv!
Trés bien :D
Alltså var var du? I ett enspråkit Finland!! Men hördu var hittade du ett enspråkit Finland? Någonstans utomlands sa du - wau!
Här hemma har vi bara det gla vanliga tvåspråkiga, dvs det gla vanliga Finland med 2 nationalspråk.
Välkommen hem i varje fall.
P.S. Såg du händelsevis några enhörningar där? - En riktig finne
"Och vad för kontroverser med finlandssvenskarna hänvisar du till?"
..några exempel på frågeställningar:
Om man är svensk eller finne? Om man skall vara trogen Sverige eller Suomi? Om man skall godta förfinskningen och blanda sig bland finnarna eller insistera på att tala sitt eget språk oavsett kommunikationssituationen och målgruppen?
Sedan finns det ju motsättningen mellan de så kallade finlandssvenskarna i södra Suomi och Österbotten. Och mycket annat.
"Utrycket "svenskspråkig finne" är ju helt korrekt och du kan använda det helt fritt. Det är bara ett otroligt styvt sätt jämfört med finlandssvensk"
Det är inte alls styvt. Det är bara en fin omskrivning som både syftar på språket och fosterlandet. Man kan ju förkorta det och bara tala om "svenskspråkiga" eller sedan bara tala om "suomalaiset". Varför göra en så stor skillnad?
Ordet "finlandssvensk" är tämligen nytt, före det kallades alla finnar.
"Du påstår att du träffat finalndssvenskar som sagt så, jag säger att du helt hittat på saken och lever i din egen drömvärld"
Det har jag faktiskt gjort. Svaret blir: "nej, jag är inte finne, jag är ju svensk".
För några år sedan skrev språkvetare Leif Höckerstedt dessutom en mycket omtalad bok som hette "fuskfinnar eller östsvenskar". Där hävdar han att de så kallade finlandssvenskarna kan kallas "östsvenskar" och att de hör ihop med Sverige. Boken blev mycket populär i alla fall i Österbotten.“Om man är svensk eller finne? Om man skall vara trogen Sverige eller Suomi?”
Och denna frågeställning kallar du kontroverser med finlandssvenskar? Vilken finlandssvensk funderar på om de är svensk eller finne? Bara i dina fantasier.
Egentligen en så banal frågelställning att det är helt onödigt att svara.
“Om man skall godta förfinskningen och blanda sig bland finnarna eller insistera på att tala sitt eget språk oavsett kommunikationssituationen och målgruppen?”
Och varför borde finlandssvenskar förfinskas? De är ju redan finna fast de har svenska som modersmål och de har väl rätt att hålla sitt eget modersmål, inte sant? Dethär börjar verkligen låta som “ethnic cleansing”.
“Det har jag faktiskt gjort. Svaret blir: "nej, jag är inte finne, jag är ju svensk".”
Ja nog är det lustigt att jag som umgåtts och pratat med en massa finlandssvenskar aldrig hört någon säga att de är svenskar. Men otroligt så finns det alltid en del mänskor, som av olika orsaker inte tycker om finlandssvenskar, som alltid har träffat flere som sagt så eller finlandssvenskar som inte blivit förstådda av rikssvenskar då de talar svenska etc. Fina exempel på hur onödigt svenskan är, hur opatriotiska finlandssvenskarna är osv. som stöder deras egen agenda. Och jag tror inte ännu heller att du talar sanning, för sanningen sku inte passa din agenda ;) - !!!!!!
Din beräkning stämmer inte riktigt!
Invånare antalet vid årsskiftet 2004-2005 enligt statistik centralen 5236611 Därav utländska medborgare 108346 det blir ju inte 5% så det ser ut som om andelen finnar är högre än 95% - !!!!!!!
Säkert lite jobbigt att vistas utanför Finlands gränser med inställningen att alla människor talar finska!!! Eller hur???
- aito_suomalainen
!!!!!!! kirjoitti:
Säkert lite jobbigt att vistas utanför Finlands gränser med inställningen att alla människor talar finska!!! Eller hur???
..är det suomi som gäller! Utomlands talar man det som bäst passar. Jag har alltid varit en varm anhängare av språklig mångfald och plurilingualism och även därför lärt mig svenska som det syns även om svenskan nu är ett totalt onödigt språk för de flesta av oss men när jag väljer ett nytt språk att lära mig så tänker jag knappast om jag har någon direkt nytta av det ;) Till min glädje har jag också märkt att intresset för suomi språket och Suomi så småningom börjat öka ute i Europa och hittils är de enda mänskorna jag på allvar hört uttala sig negativt om suomi språket svenskar och så kallade finlandssvenskar.
Här i Suomi talar vi dock officiellt suomi. Låter mycket naturligt. På samma sätt är alla våra grannländer och länderna kring Östersjön enspråkiga. Vi skall dessutom komma ihåg att harmonisera språklagstiftningen med Sverige. Även om man skulle vara borta en kort tid från Suomi märker man genast var man egentligen hör hemma. Suomi och suomispråket är finskhetens kärna och det kan ingen ta ifrån en suomalainen! - !!!!!!!
..är det suomi som gäller! Utomlands talar man det som bäst passar. Jag har alltid varit en varm anhängare av språklig mångfald och plurilingualism och även därför lärt mig svenska som det syns även om svenskan nu är ett totalt onödigt språk för de flesta av oss men när jag väljer ett nytt språk att lära mig så tänker jag knappast om jag har någon direkt nytta av det ;) Till min glädje har jag också märkt att intresset för suomi språket och Suomi så småningom börjat öka ute i Europa och hittils är de enda mänskorna jag på allvar hört uttala sig negativt om suomi språket svenskar och så kallade finlandssvenskar.
Här i Suomi talar vi dock officiellt suomi. Låter mycket naturligt. På samma sätt är alla våra grannländer och länderna kring Östersjön enspråkiga. Vi skall dessutom komma ihåg att harmonisera språklagstiftningen med Sverige. Även om man skulle vara borta en kort tid från Suomi märker man genast var man egentligen hör hemma. Suomi och suomispråket är finskhetens kärna och det kan ingen ta ifrån en suomalainen!.......................
“och hittils är de enda mänskorna jag på allvar hört uttala sig negativt om suomi språket svenskar och så kallade finlandssvenskar. “
Där är det ju ömsesidigt inte hör man allvarlig kritik mot svenska språket inte ens finlandssvenskan det är nog endast några suomi talare som står för det men dom är ju inte representativa för finska folket så vem bryr sig.
Det smyger in lite fel information eller slarv i dina texter.
“Här i Suomi talar vi dock officiellt suomi”.. och svenska skulle det ju vara vi har ju 2 officiella språk.
“Vi skall dessutom komma ihåg att harmonisera språk lagstiftningen med Sverige.”
Den sortens Sverige dyrkan tänkte jag inte du stod för. Enligt min åsikt är inte allt som Sverige står för värt att kopiera lite egna beslut skadar inte. Deras vanor och ovanor slinker onödigt lätt över gränsen.
“Suomi och suomispråket är finskhetens kärna och det kan ingen ta ifrån en suomalainen!”
Det tror jag ingen vill, åtminstone har inte jag lagt märke till några såna försök ..
Till slut med sådan inställning till andra språk förstår jag att det är jobbigt att vistas i utlandet.. för där är det nog ganska lite suomi som gäller vart man än reser.. - aito_suomalainen
!!!!!!! kirjoitti:
.......................
“och hittils är de enda mänskorna jag på allvar hört uttala sig negativt om suomi språket svenskar och så kallade finlandssvenskar. “
Där är det ju ömsesidigt inte hör man allvarlig kritik mot svenska språket inte ens finlandssvenskan det är nog endast några suomi talare som står för det men dom är ju inte representativa för finska folket så vem bryr sig.
Det smyger in lite fel information eller slarv i dina texter.
“Här i Suomi talar vi dock officiellt suomi”.. och svenska skulle det ju vara vi har ju 2 officiella språk.
“Vi skall dessutom komma ihåg att harmonisera språk lagstiftningen med Sverige.”
Den sortens Sverige dyrkan tänkte jag inte du stod för. Enligt min åsikt är inte allt som Sverige står för värt att kopiera lite egna beslut skadar inte. Deras vanor och ovanor slinker onödigt lätt över gränsen.
“Suomi och suomispråket är finskhetens kärna och det kan ingen ta ifrån en suomalainen!”
Det tror jag ingen vill, åtminstone har inte jag lagt märke till några såna försök ..
Till slut med sådan inställning till andra språk förstår jag att det är jobbigt att vistas i utlandet.. för där är det nog ganska lite suomi som gäller vart man än reser.."det är nog endast några suomi talare som står för det men dom är ju inte representativa för finska folket så vem bryr sig"
...riktas ju inte mot språket i sig utan mot tvånget i minoritetsspråksundervisningen i Suomi. Poängen som du tydligen missade var att de enda mänskorna jag träffat som av olika anledningar varit öppet negativt inställda till suomi språket, suomalaisuus eller Suomi har antingen varit svenskar eller så kallade finlandssvenskar. Men det förvånar mig inte ett dugg för det finska språket skiljer sig till sin fördel och är mycket motståndskraftigt. Man häpnas hela tiden över nya formuleringar och uttryckssätt på suomi för att nu inte tala om den grammatiska mångfalden. Man kan med handen på hjärtat rekommendera alla de så kallade finlandssvenskar att uppfatta suomi som en rikedom. Suomi språket är mitt allra första redskap i alla avseenden och vi skall inte längre acceptera nedvärderande kommentarer mot suomi.
"och svenska skulle det ju vara vi har ju 2 officiella språk"
Vi har det nog tyvärr men dock bara artificiellt!
Man kan enligt min åsikt i det här skedet redan utgå från verkligheten, praktiken: Det enspråkiga Suomi med de suomitalande finnarna som överväldigande majoritet och de svensktalande finnarna som minoritet. Den svenska makten kan nämligen inte slåss mot väderkvarnarna. Slopandet av studenttvångssvenskan har öppnat porten till slopandet av den officiella tvåspråkigheten och därmed kommer svenskans ställning att stabiliseras och normaliseras.
"Den sortens Sverige dyrkan tänkte jag inte du stod för. Enligt min åsikt är inte allt som Sverige står för värt att kopiera lite egna beslut skadar inte"
Det är kanske en av de få goda sakerna med Sverige, ett land som alltid trakasserat sina suomitalande medborgare. EU rekommenderar att grannmedlemsländerna harmoniserar sin språklagstiftning och Sveriges modell med vissa ändringar skulle ju passa utmärkt här i Suomi.
"för där är det nog ganska lite suomi som gäller vart man än reser"
Det är ju exakt detta som höjer min känsla av att Suomi är någonting riktigt unikt och får mig att värna om suomalaisuus! Men var och en kan värna om sitt, så det är inte att beröva de så kallade finlandssvenskarna någonting om en suomalainen vill älska sin suomalaisuus! Stolthet i lagom doser som inte övergår till arrogans är alltid bra att ha! - aito_suomalainen
“Om man är svensk eller finne? Om man skall vara trogen Sverige eller Suomi?”
Och denna frågeställning kallar du kontroverser med finlandssvenskar? Vilken finlandssvensk funderar på om de är svensk eller finne? Bara i dina fantasier.
Egentligen en så banal frågelställning att det är helt onödigt att svara.
“Om man skall godta förfinskningen och blanda sig bland finnarna eller insistera på att tala sitt eget språk oavsett kommunikationssituationen och målgruppen?”
Och varför borde finlandssvenskar förfinskas? De är ju redan finna fast de har svenska som modersmål och de har väl rätt att hålla sitt eget modersmål, inte sant? Dethär börjar verkligen låta som “ethnic cleansing”.
“Det har jag faktiskt gjort. Svaret blir: "nej, jag är inte finne, jag är ju svensk".”
Ja nog är det lustigt att jag som umgåtts och pratat med en massa finlandssvenskar aldrig hört någon säga att de är svenskar. Men otroligt så finns det alltid en del mänskor, som av olika orsaker inte tycker om finlandssvenskar, som alltid har träffat flere som sagt så eller finlandssvenskar som inte blivit förstådda av rikssvenskar då de talar svenska etc. Fina exempel på hur onödigt svenskan är, hur opatriotiska finlandssvenskarna är osv. som stöder deras egen agenda. Och jag tror inte ännu heller att du talar sanning, för sanningen sku inte passa din agenda ;)"Och denna frågeställning kallar du kontroverser med finlandssvenskar? Vilken finlandssvensk funderar på om de är svensk eller finne? Bara i dina fantasier"
... dryftas ständigt i HBL och det var väl Lax som konstaterade i våras att de så kallade finlandssvenskarna nu måste börja begrunda frågor som "vilka är vi, varifrån kommer vi" och sedan hann ju Ida Asplund också presentera sina rasteorier som ovanligt många stödde. De svenskspråkiga tidningarna söker sin identitet varje dag :)
Dessutom har Mikael Reuter skrivit flera artiklar om detta ämne och som sagt så skrev Höckerstedt den mycket finskfientliga boken "fuskfinnar eller östsvenskar". Det är rentav vämjeligt att läsa den.
"Och varför borde finlandssvenskar förfinskas? De är ju redan finna fast de har svenska som modersmål och de har väl rätt att hålla sitt eget modersmål, inte sant?"
De har absolut rätt att bevara sitt eget modersmål, även om det skulle vara en mycket förfinskad variant såsom helsingforssvenskan men i dagens läge skall man också ta hänsyn till att finskheten finns representerad överallt. Det är ytterst svårt att undvika finskheten i Suomi. Därför skulle det ju vara bäst för de så kallade finlandssvenskarna själva att sluta slåss mot det oundvikliga och bara ta finskheten emot.
Ordet förfinskning har fått en onödigt negativ klang och det används i propagandasyfte för att avskräcka de vanliga så kallade finlandssvenskar så att de absolut skulle stöda de svenska organisationerna. Hjärntvätt.
"Ja nog är det lustigt att jag som umgåtts och pratat med en massa finlandssvenskar aldrig hört någon säga att de är svenskar"
Följande hittar jag på Vasabladets svenskspråkiga debattforum:
1.)"Jag tror dom flesta österbottningar är osäkra på definitionen. Men ska man välja mellan begreppen finne eller svensk så är man svensk då man pratar svenska. Själv ser jag mig som österbottning, svensk, och finländare. Med "svensk" menar jag förstås att jag pratar svenska, tänker på svenska, lever på svenska i en svensk bygd i Österbotten, ser helst på svensk TV (detta innebär förstås SVT), lyssnar på svenska nyheter (radio Vega mfl) och läser svenska dagstidningar (VBL). Detta hindrar mig inte från att ha finska släktingar, vara nästan tvåspråkig (svenska och finska) och kunna andra språk också"
http://deb.vbl.fi/index.php?topic=33.0
2.)"Jag är nog av annan åsikt. Jag har finländskt medborgarskap, men min nationalitet (eller vad man vill kalla det) är svensk. Jag har inget speciellt gemensamt med tavastlänningarna (de kan vara nog så trefliga, men jag tycker bättre om karelare). I sjuhundra år har mina förfäder (i stora drag) varit svenskar i Finland och jag ser ingen orsak till att jag skulle byta bort det"
3.) "Varför skulle jag vara mer intresserad av Jyväskylä (Kornby) än Örebro ? Eller Helsingfors framom Stockholm ?
"Svenskatalande finne" är jag DEFINITIVT inte. det betyder ju inte att jag har något emot finnarna - men nog en hel del emot nassarna bland dem"
http://deb.vbl.fi/index.php?topic=33.0
4.)"Det finns bara ett sätt att bruka finlandssvenska i praktiken: Praktisera den, bruka den. Glöm all indoktrinering och järntvätt, som säger att vi egentligen är finnar med förfäder en gång i tiden började tala svenska. En sorts språkevulotion, eller...?
Nei! I stället finns det många ord och uttryck i finskan som många menar är "aito suomalainen", men som i verkligheten är låneord från fornnordiska och gammalgermanska"
http://deb.vbl.fi/index.php?topic=16.0
5.)"För att bevara svenskan, måste vi bli svenska. Då är vi 8 mijoner människor och ingen minoritet. Finsktalande får sköta sitt. De är en minoritet, som inte klarar sig utan andras hjälp. De, som talar bara finska, är verkligen ute i mörkret. Deras värld är mycket begränsad. Finlandssvenska, ja, man skall ta bort ordet "finland"
http://deb.vbl.fi/index.php?topic=16.0
6.)Finlandssvenskarna har genom många decennier blivit indoktrinerad till att tro, att deras förfäder var finnar som lärde sig svenska. Med andra ord: så är han en svenskspråkig finne och borde fortast möjligt börja prata sina gamla avlägsna säktingars språk.
Så enkelt är det inte. Det är en förvrängning av verkligheten.
http://deb.vbl.fi/index.php?topic=3.0
7.)Vilka finlandssvenskar har fått lära sig det? Alla jag känner, inklusive mina egna släktingar, är högst medvetna om att ursprungsrötterna finns ungefär från Gävle och uppåt. Om man ägnar sig åt den minsta gnutta släktforskning hamnar man ganska fort i de trakterna. Svenskarna i södra Finland kommer väl mest från sthlmstrakten, Roslagen, antar jag.
http://deb.vbl.fi/index.php?topic=3.0
------------------------------------------------
Så där ser man nu att många av de så kallade finlandssvenskar känner sig som svenskar och vill uttryckligen kalla sig svenskar och tar mycket arrogant avstånd från det för oss naturliga ordet "finne". Vad kan man nu säga om detta?! - Kok-Ola
Varför envisas du med att använda det finska namnet för vårt land då du diskuterar på svenska?Finland har ju faktist ett finskt och ett svenskt namn som är helt olika.Kan du inte godkänna att vårt land kallas annat än Suomi?
- aito_suomalainen
Kok-Ola kirjoitti:
Varför envisas du med att använda det finska namnet för vårt land då du diskuterar på svenska?Finland har ju faktist ett finskt och ett svenskt namn som är helt olika.Kan du inte godkänna att vårt land kallas annat än Suomi?
.. Därför att vårt land inom kort kommer att heta Suomi och uttryckligen enbart Suomi här i inhemska sammanhang. Jag har naturligtvis ingenting emot mitt hemlands utländska namn men innanför landets gränser skall ett enspråkigt land enbart heta Suomi, alltså enligt majoritetens språkliga status.
Suomi är inte längre ockuperat av Sverige och alla sorgliga minnen från kolonialtiden skall glömmas bort. - pal
.. Därför att vårt land inom kort kommer att heta Suomi och uttryckligen enbart Suomi här i inhemska sammanhang. Jag har naturligtvis ingenting emot mitt hemlands utländska namn men innanför landets gränser skall ett enspråkigt land enbart heta Suomi, alltså enligt majoritetens språkliga status.
Suomi är inte längre ockuperat av Sverige och alla sorgliga minnen från kolonialtiden skall glömmas bort.ett allvarligt problem. Rekommenderar att du söker hjälp!
- aito_suomalainen
pal kirjoitti:
ett allvarligt problem. Rekommenderar att du söker hjälp!
Det har jag faktiskt. Det är ett nationellt problem som heter tvångssvenska, officiell tvåspråkighet och allt som följer därav.
Hjälpen kommer när Suomi utropas till ett officiellt enspråkigt finskt land med svenskan som ett vanligt minoritetsspråk. På orter där antalet svenskspråkiga finnar överskrider 10% kan officiell tvåspråkighet mycket väl upprätthållas. Den riksomfattande tvåspråkigheten slopas. Språkkvoterna till universitet och högskolor avskaffas och Ålands särställning tas i ny behandling samt Suomi inleder förhandlingarna med Sverige om att förbättra den finska minoritetens ställning där. Allt prat om "svenskhet" i Suomi skall upphöra: de så kallade "finlandssvenskarna" bejakar att de är finnar och har en finsk bakgrund.
Inte förrän allt detta har förverkligats tänker jag ge mig.
Jag rekommenderar att du bara fortsätter med de här mycket typiska svenska personliga påhoppen (som förresten är ett grundläggande drag i det unkna svenska debattklimatet både i Suomi och Sverige) för de förstärker bara min övertygelse om att de så kallade finlandssvenskarna faktiskt börjar inse att privilegiernas tid är förbi. Att en överklass kämpar för sina privilegier med näbbar och klor kan man vänta sig men det kommer en tidpunkt då ni enbart skall ge upp och svälja nederlaget. Finskheten är här och den råder överallt. Den svenska kolonimakten kan ni återupptäcka i Sverige om ni fortfarande drömmer om den.
Att jobba för finskhetens väl i landet Suomi känns väl naturligt, eller hur...
Men jag tror nog att du på många sätt lider av att jag vågar vara öppet stolt över min purfinskhet utan att den skulle ha någonting med svenskan att göra. Svenskan är ett mycket mycket främmande inslag i Suomi och som sådan skall den också behandlas. De ofta mycket narcistiska och inskränkta "finlandssvenskarna" blir alltid mycket sårade och gnälliga som småbarn när någon vågar kritisera deras förehavanden eller när någon visar att han/hon inte vill ha svenskheten i sitt liv. Det var roligt att se på hur många "finlandssvenskars" värld krossades sönder då till exempel vår före detta undervisningsminister Haatainen i ett aktualitetsprogram sa rakt ut att svenskan inte ingår i finnars allmänutbildning. Motparten hade sin vana trogen opponerat sig med det finskföraktande påståendet att om svenskan försvinner från studentexamen så försvinner hela landets bildning och studentexamen mister sin status. Hittils har ni inte förstått hur giriga, löjliga och självupptagna ni är. Men narcism tillåter ju aldrig användning av sunt förnuft. - det där var int helt sant..
If I understood correctly what you wrote, then you are correct. Swedish people who live in Finland and haven’t changed their citizenship, are Swedish citizens ;)
However, I assume that you tried to say that Swedish speaking Finns living in Finland, who can’t speak or understand Finnish, are not true Finns. Well, I beg to differ. A part of the Finnish population, throughout history, has spoken Swedish as their mother tongue. This part of the population has been in Finland as long as the Finnish speaking majority and therefore it is correct to call these citizens Finnish.
However, if one has been indoctrinated with the deep rooted hatred of the Swedish speaking populace, I don’t believe it will be either fruitful, nor constructive, to continue a discussion based on the banal and simple thesis put forward in your message.Actually the (accepted) history teaches us that the first forefathers of the Swedish speakers came here in the 9th century, and the bulk of them only after was it something like the 12th century.. In contrast, the Finnish speakers - along with the forefathers of the saami people; at the time they both actually spoke a parent language, the Proto Finno-Ugric - came here right after the ice age. Which is definitely earlier than the 9th century. Correct me if I'm wrong.
Not that I have anything against Swedish speakers, though - det är jättetrevligt med finlandsvenskar och tvåspråkighet!
Jag trodde förresten att här är man tvungen att skriva på svenska.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä652147Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721732Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701418Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2441402Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2371347- 831202
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421195- 1281165
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3601143Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3301108