50 vuotta täyttäneet pelkäävät eniten sairautta ja läheisen kuolemaa, tuore kysely paljastaa. Valitut Palat tutki TNS Gallupin avulla suurten ikäluokkien pelkoja.
Eniten pelätty sairaus on syöpä. Lähiomaisen kuolemaa tai vakavaa sairautta pelkää vastanneista 52 prosenttia.
Tutkimukseen vastasi 290 parisuhteessa elävää 50–59-vuotiasta suomalaista.
Lue uutinen MTV3:n uutisista:
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2005/09/394540
Ajatteletko pelkoja? Mitä sinä pelkäät?
Kysely: Suuret ikäluokat pelkäävät sairautta
29
3395
Vastaukset
- sinkku
-aina kun lähden pyörälläni keskustaan,pelkään renkaan puhkeamista,varsinkin sateisella säällä..myös sitä kauhistellen odotan,et iltapäivälehtien lööpit muuttuisivat journalismiä kunnioittaen toimiviksi..Muuten olen sitä mieltä,et ruoan arvonlisävero pitää poistaa.
- Blondi
.tässä pitää vielä ruveta pelkäämäänkin kaiken muun tohinan keskellä. Olin joku aika sitten Itämerellä ja paatti keinui aika lailla, mutta emme sitä siellä miettineet. - Onko nyt joku pula aiheista, kun täytyy alkaa ihmisiä pelottelemaan sellaisílla asioilla, mistä ei tiedä vielä.HUOM! ei vielä tiedä. Sopiiko, että olen kauhusta kankeana tämän illan, niin tulee tilastoihin vähän täytettä (muuten olen yleensä aivan rento).
- Setä
Olen fatalisti,uskon että se mitä tapahtuu tapahtuu, pelkään sitä tai en!
- Suski
Hei!
Mitä tässä nyt on pelkäämistä.Minulta kuoli aviomies syöpään ja tässä vaan olen enkä pelkää yhtään. Ei se kuolema ilmoittele etukäteen tulostaan.
- aihe!
..kun nykyisin viiskymppiset eivät välttämättä lue valittuja paloja ja toisekseen aika typerryttävää ylläpidon toimesta tuollainen vanhuksiin ja suuriin ikäluokiin kohdistuva ajattelumalli että täällä vaan syöpää pelätään ja odotellan kuolemaa....
hyhyhyh. En juurikaan ajattele pelkoja.
Pelkään että kohta uutiset koostuvat gallup-tutkimusten julkistamisfoorumilta.
Siis,tuolla Pirre jo kyseli erilaisten tutkimusten mielekkyydestä ja juuri tämä kysely ja sen julkistaminen on "hyvä esimerkki "tutkimuksesta",joita pidän tarpeettomina esittää valtakunnallisissa uutislähetyksisä.
Mikä lie tämänkin uutisen anti uutisen katsojalle/kuulijalle.Itselle ei kyllä avaudu sen tuoma informaatio. Siksi en voi käsittää sen saamaa "uutisarvoa" valtakunnan yhden suuren median esittämänä.- samaa mieltä
Mielekkäitä tai ei, ne tutkimukset maksaa. Vakuutus yhtiöt ja lääkefirmat esimerkiksi teettävät tuon tyyppisiä tutkimuksia tämän tästä. Eipä siis kannata ihmetellä miksi kaikki maksaa. Kaikkein suurin kaikenmaailman 'varmuudenvuoksi lääkkeiden' käyttäjiä ovat juuri viiskymmpiset ja parikymppiset nuoret.
Olen ollut, jonkin verran, tekemässä näitä tutkimuksia ja kyllä niin on että, olen täysin samaa mieltä, tutkimusten tarpeellisuudesta kuin keskimäärin muutkin. ;)
- Rock rock
Että kaikki alkavat kuuntelemaan roskamusiikkia kuten HIM, The Rasmus, Negative, Crazy Frog, Il Divo, Hanoi Rocks, U2...se ois kamalaa!!! Onneksi maailmassa kuitenkin on vielä järkeviä ihmisiä...
- elämää nähnyt/kokenut
Sairaus ei ole koskaan odotettu vieras, kuolemasta puhumattakaan.
Mutta totuus on- kummatkin tulevat tutuiksi ennen sitä viimeistä hetkeä... joskus, jos harvemmin- toiset säästyvät sairauksilta. Eikä mikään kestä loputtomiin, aikaa aikaansa kutakin.
On vain osattava nöyrtyä ja sopeutua elämän edessä. Yksinäisyys on varmaan yhtä pahaa... siihen voimme vaikuttaa. Pitämällä yhteyksiä läheisiin/ystäviin/sukulaisiin, sillä heidän olemassaolonsa tulevat kultaakin arvokkaammiksi vanhuuden päivinä.
Sitä niittää mitä viljelee.
Tärkeintä on elää tässä ja nyt. Eikä asenteella- kun pääsen eläkkeelle/huomenna. Sillä elämä, koostuu pienistä osasti ja siitä elämän värit/maut/tunteet- kokonaisuus. Vanhuuden päivinä, elämän toteuttaminen on rajallista- eläkäämme elämää, nauttiaksemme läheisistä ja muistoista nykyisyydessä. Murheet tulevat kyllä ajallaan ja ne ovat voitettavissa =)- yksitypy evk
suustani :=))))
- Nimetön
ja niin se on. Ätimme ja isämme jättävät meidät. Äitini menee syöpäleikkaukseen perjantaina, eikä hän pelkää yhtään. Ei ole ollut koskaan sairaalassa.
Itsestä ei ole tällä hetkellä niin väliä. Vaikka se oliskin niin tärkeää.
- kasperi
pelätä nyt kun olen jäänyt eläkkeelle. Aika menee muutenkin kuin kalluppeja lukemalla ja keltaista lehdistöä almuin avustamalla. Eläköön maailma tavallaan minä vain viheltelen ja teen kaikkea kivaa loppuelämäni. Eipä minua ole aikaisemminkaan mitkään kallupit ohjailleet että ei siinä suhteessa muutosta aikaisempaan. Töissä ollessa ehkä noita pelkoja oli (ura,koti lapset varmaankin osasyy siihen) Ja taas menox.
- fiiuliN
Enemmän olisi syytä pelätä, että eläkkeiden saanti loppuu.
Koska suuret joukot irtisanotaan ja joutuvat työttömiksi, mistä luulette eläkkeiden kertyvän.
Se on tosiaan paljon suurempi syy pelkoon kuin sairastumiset.
Sairauksien pelko vielä kaikenlisäksi antaa lisää puhtia noille peloille, sitä enemmän sairastutaan, mitä enemmäm pelätään.- Jussi
Minulla on paniikkihäiriö. Tavallaan olen siitä onnellinen että olen herkkä. Ennen pelkäsin kuolemaa kuollakseni. Nyt pelkään elää elääkseni. Minusta ei silti ole mitään outoa elää "kahdessä maailmassa". Sillä sitä tosiaan teen. Se on vielä hyvää, että ei tiedä kummassa kullionkin elää.
- En pelkää
Tuo otanta on hyvin pieni jos kysytään 290 ihmiseltä ei tule luotettavaa tietoa mitenkään mitä mieltä on yli viiskymppiset asiasta
Ja miten on mitattu mistä se populaatio on otettu testaaja saa kyllä tulokset näyttämän ihan siltä miltä haluaa .
tuollaiset gallupit ja kyselyt on hyvin epäluotettavia .
Kourallinen ihmisiä ollut mukana tuossa ja saadaan muka isokin juttu ja mitä tuloskia aivan vääristyneitä ehkä todellisuuden kanssa. peläten suju. Jos perusasiat ovat kunnossa, tulkoon mitä tulee, kaiken kestän minkä muutkin ihmiset.
- Pirre*
eniten pelkään eläkeiän kiilaamista reilusti ylöspäin.
Pelkään myös Suomen päättäjien virhesiirtoja tässä klobaalissa shakkipelissä.
Pelkään myös maailmanlaajuista sotaa.- Pirre*
myös maamme sosiaaliturvatason romuttamista L. jos ns. hyvinvointivaltiomallissakin onnistutaan Amerikan Yhdysvaltoja.
- Pirre*
Pirre* kirjoitti:
myös maamme sosiaaliturvatason romuttamista L. jos ns. hyvinvointivaltiomallissakin onnistutaan Amerikan Yhdysvaltoja.
"jos ns. hyvinvointivaltiomallissakin onnistutaan m a t k i m a a n Amerikan Yhdysvaltoja.", piti olla.
Ei se taas tänä aamuna.. - Korpisoturi
Pirre* kirjoitti:
Samaa mieltä. Jos jaetaan 12 milj. euron optioita joillekkin, ja millä ansioilla, voi olla että jotain on jo romuttunut.
- Pirre*
Korpisoturi kirjoitti:
Samaa mieltä. Jos jaetaan 12 milj. euron optioita joillekkin, ja millä ansioilla, voi olla että jotain on jo romuttunut.
ei vaan ole varaa nostaa palkkoja, kuin joku hullu killinki, vaikka minun mielestäni palkankorotuksista hyötyisi koko yhteiskunta, mutta se ei näköjään ole tarkoituskaan.
- Ansku
pelkään sairautta että pidän kunnostani huolta.
Kuolema on niin voimakas etten sitä pelkää, tällähetkellä on kolmen läheisen kuolema ihan lähitulevaisuudessa, kaikin tavoin olen heidän tukenaan.
Suurin pelkoni on liikenne, koska joudun liikkumaan paljon autolla. - Loistava.polku
Kyllä kai ihminen yleensä samantapaisia asioita pelkää, oli sitten mistä ikäluokasta tahansa.
- Minä Manninen
"kyllä ihminen yleensä samanlaisia asioita pelkää..."
Pelkään, että sairastun enkä jaksa tehdä töitä 68-vuotiaaksi saakka. Pelkään, että en sairastu ja jään eloon pitkäksi ajaksi sen jälkeen jouten olemaan.
Mutta mitäpä näitä kertoilemaan: kaikkihan siis pelkäämme tuota samaa.
- en anna arvoa
Aika rajattu otos on valittu tutkimukseen kun vain parisuhteessa elävät. Se jo selittää sen että läheisen kuolemaa pelätään niin paljon. Yleensä tutkimuksiin valitaan heterogeenisempi ryhmä jolloin tulos on lähempänä ihmisten todellisia ajatuksia.
- sielun tasapaino
En pelkää mitään sairautta enkä myöskään mitään luonnonkatastrofia,joka aiheuttaisi pahoja aineellisia tuhoja
- hitosti
että ,mitä tapahtuu,kun me suuret ikäluokat valtaamme vanhainkodit ja kroonikkolaitokset,kuka meidät hoitaa,kun nykyäänkin on jo aivan kaaosta alalla.
Miehille annan neuvon,että jokainen eronnut ,karannut tai poikamies ,hanki itsellesi hoitaja valmiiksi.Niitähän saa ostaakin esim.Filippiineiltä. - ikäluokasta iso
hitosti kirjoitti:
että ,mitä tapahtuu,kun me suuret ikäluokat valtaamme vanhainkodit ja kroonikkolaitokset,kuka meidät hoitaa,kun nykyäänkin on jo aivan kaaosta alalla.
Miehille annan neuvon,että jokainen eronnut ,karannut tai poikamies ,hanki itsellesi hoitaja valmiiksi.Niitähän saa ostaakin esim.Filippiineiltä.Entäs me tytöt? Hoidetaanko me toinen toisiamme vai lakkaammeko olemasta?
- Loistava.polku
ikäluokasta iso kirjoitti:
Entäs me tytöt? Hoidetaanko me toinen toisiamme vai lakkaammeko olemasta?
öhh... Myisiköhän ne miehiäkin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei215614- 541715
- 211193
- 691027
Mitä teet nainen
Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,53997Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa
Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom162978- 48918
Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.129916Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle57910Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?
Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️58858