Olen pitkän elämäni aikana havainnut monien varakkaiden ihmisten hyvin hanakasti mainostavan sitä, että rahalla ei ole juuri ollenkaan merkitystä heidän elämässään. Tämä lausuma on varmasti vilpitön ja hyvää tarkoittava, mutta köyhiä ihmisiä se suuresti ärsyttää.
Köyhät ihmiset, jotka taistelevat jokapäiväisten rahahuoliensa kanssa, pitävät tällaisia mahtipontisia lausumia täytenä v*****luna. Nämä vähäväkisetkin ymmärtävät hyvin, että rahalla ei silloin ole elämässä suurta merkitystä, jos sitä on joka päivä tarpeeksi käytettävissä.
Vähäväkisetkin ymmärtävät!
21
1168
Vastaukset
- Loistava.polku
Rahaa ei tarvitse ajatella, silloin kun sitä ON.
Jos on köyhä, iso osa ajasta menee sen kelaamiseen, miten hitossa taas saan rahat vuokraan, ruokaan, bussilippuun, lasten vaatteisiin.... Pitää vinkua jatkoaikaa laskunmaksuun, neuvotella perintätoimistojen kanssa, selittää miksei päästäkään mummille, laskea mitä on pakko ostaa ja minkä voi lykätä myöhemmäksi....
Joskus tuntuu että koko elämä pyörii rahan ympärillä. Ja tosiaan, jos joku mainostaa ettei rahalla ole merkitystä, tekisi mieli luntata kuonoon.- Marion.T
minä tuon kirjoitin ja se ymmärrettiin heti väärin koska yleismies asiasta noin riehaantui, että oikein kahteen paikkaan laittoi saman kirjoituksen.
Kirjoitin että rahalla ei ole minulle mitään merkitystä, se ei ollut mikään pottuilu köyhiä kohtaan. En ole rikas itsekään ja raha on aina tiukoilla. Tarkoitin henkistä rikkautta ennen rahaa, ja sitä rikkautta mitä minulla on kun minulla on rakastava perhe ja paljon muuta vastaavaa. Raha ei siinä ole pääosassa.
Kuten yleensäkin kirjoitukseni ymmärrettiin väärin ja taas sai leiman jonkinlaisena rikkaana narttuna.
Pitäkää minä haluatte, itse tiedän paremmin mikä olen.
Jatkakaahan köyhyyskeskustelua, miten teillä muuten on tietokone ja laajakaista jos ei ole rahaa ruokaan?
Nyt olin ilkeä, ja pyydän taas tuhannennen kerran anteeksi.
Minun päivystysaikani loppuu nyt, joten palailen illalla katsomaan mitä sarvia ja hampaita kirjoitukseni taas kerran sai aikaiseksi. - Kummaa
Marion.T kirjoitti:
minä tuon kirjoitin ja se ymmärrettiin heti väärin koska yleismies asiasta noin riehaantui, että oikein kahteen paikkaan laittoi saman kirjoituksen.
Kirjoitin että rahalla ei ole minulle mitään merkitystä, se ei ollut mikään pottuilu köyhiä kohtaan. En ole rikas itsekään ja raha on aina tiukoilla. Tarkoitin henkistä rikkautta ennen rahaa, ja sitä rikkautta mitä minulla on kun minulla on rakastava perhe ja paljon muuta vastaavaa. Raha ei siinä ole pääosassa.
Kuten yleensäkin kirjoitukseni ymmärrettiin väärin ja taas sai leiman jonkinlaisena rikkaana narttuna.
Jatkakaahan köyhyyskeskustelua, miten teillä muuten on tietokone ja laajakaista jos ei ole rahaa ruokaan?
Minun päivystysaikani loppuu nyt, joten palailen illalla katsomaan mitä sarvia ja hampaita kirjoitukseni taas kerran sai aikaiseksi.Ajattelisit joskus vähän mitä täällä kirjoittelet,saat mielestäsi arvostella vapaasti muita mutta itse et kestä minkäänlaista kritiikkiä!
- Loistava.polku
Marion.T kirjoitti:
Minun päivystysaikani loppuu nyt, joten palailen illalla katsomaan mitä sarvia ja hampaita kirjoitukseni taas kerran sai aikaiseksi.Anteeksi mutta en varmaankaan ole sinun rahakirjoitustasi lukenut koska et tullut mieleeni tässä yhteydessä lainkaan, en minä sinua vastaan ole mitään kirjoittanut.
Kommentoin Yleismiehen tekstiä jossa hän mielestäni osui asian ytimeen. Ikävä jos tulkitset kommenttini jotenkin sinua koskevaksi. - Sairaseläkeläistäti,57
Marion.T kirjoitti:
Minun päivystysaikani loppuu nyt, joten palailen illalla katsomaan mitä sarvia ja hampaita kirjoitukseni taas kerran sai aikaiseksi.Sinun ehkä pitäisi ajatella että tämän palstan lukijoista ja kirjoittajista suurin osa on yli 50-vuotiaita huonopalkkaisia naisia,useat meistä yksinhuoltajia,työttömiä tai,kuten minä sairaseläkeläisiä,meillä ei ole ollut yleensäkään varaa edes hankkia ajokorttia saatikka sitten autoa (viittaan lasten kuljettamisesta harrastuksiin) eikä meillä myöskään ole miestä joka käy kerrankuukaudessa Italiassa liikelounailla (voi kuvitella mikä hänen palkkansa on matkakorvauksineen),tottakai se tuntuu rehentelyltä,sinun tämän tyyliset kirjoituksesi ehkä sopisivat paremmin tuonne nuorempien palstalle?
Kaikkea hyvää sinulle toivoen:
Eila,kolmen pojan yksinhuoltaja ja laitosapulainen,reumasairas ja sairaseläkkeellä vuodesta -98 - jossa
Marion.T kirjoitti:
Minun päivystysaikani loppuu nyt, joten palailen illalla katsomaan mitä sarvia ja hampaita kirjoitukseni taas kerran sai aikaiseksi.kerroit lastesi kalliista harrastuksista ja niihin kuskaamisista. Et sanallakaan maininnut siinä henkistä rikkautta! Vain mani mani mani...
Turha selitellä jälkeenpäin. - on se joka
ajattelee koko ajan rahaa.
- Loistava.polku
on se joka kirjoitti:
ajattelee koko ajan rahaa.
Joopa, ihan niinkuin sanoin. Ei sitä tarvitse ajatella jos sitä ON.
Eikä köyhä ajattele ikinä rahaa mielellään. Marion.T kirjoitti:
Minun päivystysaikani loppuu nyt, joten palailen illalla katsomaan mitä sarvia ja hampaita kirjoitukseni taas kerran sai aikaiseksi.En minä mitenkään riehaantunut lausunnostasi. Laitoin juttuni kahteen paikkaan siksi, että tämä tarkeä asia tulisi kaikille paremmin selväksi.
Olen edelleen sitä mieltä, että rahalla ei ole silloin merkitystä, jos sitä on aina riittävästi käytettävissä. Käytännössä tämä merkitsee sitä, että vain hyvin toimeentuleville raha on täysin merkityksetöntä.
Vaikka raha onkin rikkaille "täysin merkityksetöntä", niin siltikin he aina haluavat sitä lisää. Kai sillä rahalla sentään jotain merkitystä on, koska rikkaat sitä niin innokkaasti itselleen hamuavat pörssipelien ja muiden epämääräisten liiketoimien avulla.- jiwe
Kummaa kirjoitti:
Ajattelisit joskus vähän mitä täällä kirjoittelet,saat mielestäsi arvostella vapaasti muita mutta itse et kestä minkäänlaista kritiikkiä!
en usko että käsitit mitä edelläkirjoittaja tarkoitti waan luit riwienwälistä ;)
jiwe kirjoitti:
en usko että käsitit mitä edelläkirjoittaja tarkoitti waan luit riwienwälistä ;)
Olenkin aina ollut sitä mieltä että liika opiskelu ei ole hyväksi.
Kansakoulu on sllai riittävä sivistämö,ylimenevä onkin jo pröystäilyä,ja maalaisjärki painuu jonnekin aivojen syövereihin.
Menee asiat liian monimutkaisiks,ja yksinkertaisesta asiasta saadaan monimutkainen ja senhän tietää,kuin siinä käy.- kummaan kaa
Kummaa kirjoitti:
Ajattelisit joskus vähän mitä täällä kirjoittelet,saat mielestäsi arvostella vapaasti muita mutta itse et kestä minkäänlaista kritiikkiä!
sun kirjotuksistas. Ylipitkiä blaablatuksia joka asiasta, sano joskus jotaki lyhyesti ja iliman koko suvun läpinöitä. Heti oot täpinöös ku sua vähän kritisoiraan.
- Pirre*
Kymppikin oli iso raha, jos se jäi puuttumaan tärkeästä maksettavasta laskusta..
Mutta ajat muuttuva, mutta en voi vieläkään sanoa ettei rahalla olisi merkitystä, se tuntuisi rienaukselta. - hymyillen ;)
on tuloni kuukaudessa, perheessäni miun lisäksi viisi lastani, osa opiskelee ja saa opintotukea, mutta heitäkin tarpeen mukaan yritän avustaa rahallisesti. Miulle raha ei oo koskaan ollut ongelma, varsinkaan kun sitä ei koskaan ole ollut säästöön,,, en kuitenkaan valita tai vingu pienituloisuuttani, olen itse tietoisesti tieni ja elämäntapani valinnut, rahalla ei onneksi vielä saa kaikkea,,, ainakaan kiireetöntä elämää, jota nyt oravanpyörästä hypättyäni elän ;)
- TörkyRikas
Isomman hädän jälkeen pyyhkiessäni olen huomannut euro-alueen setelistön raatelevan ahterin vereslihalle. Toisin kuin monen Aasian maan pehmeät vastineet.
- Korpisoturi
Kylläpä se törkyrikkailla on elämä makeaa. Ei ole ees sitä pienintä seteliä ja kahen ekun kolikkoon on kolkko pyyhkiä. Että mua kadettaa....
- ettei p........e yaivu
Itselläni ei ole rahaa kuin 530e kk käytettäväksi,joten jokainen tietää,ettei sillä Italiassa eikä muuallakaan käydä lounastamassa.
Alkuvuosina hermoilin laskujen kanssa ja olin ennen näkkärillä,kuin olisin siirtänyt laskua.Sitte upposi Estonia ja järki sanoi,että pieniä on murheeni,kun pelkään sähköyhtiön tai vakuutuslaitoksen kaatumista ,jos siirrän laskua.
Nykyään kerään kaikki laskut hattuun ja arvon sieltä niitä sitä mukaa ,kun on rahaa.
PS.kerran kk nautin kallin viinipullon hinta 5e.ja hyvää on.
Lisäisin vielä,että täytyyhän rahalla olla jotain ihmeellistä arvoa,kun herrat ja poliitikot sitä kahmivat,eikä niille mikään riitä,eivät vaan kerro mihin tarttevat niin paljon.Ison hädän pyyhkimiseen ne ei voi käyttää noin pieniä seteleitä,kun useimmilla on aika iso istumalihas.Isäni sanoi,että kyllä kontin koon näkee lävestä. - Korpisoturi
ettei p........e yaivu kirjoitti:
Itselläni ei ole rahaa kuin 530e kk käytettäväksi,joten jokainen tietää,ettei sillä Italiassa eikä muuallakaan käydä lounastamassa.
Alkuvuosina hermoilin laskujen kanssa ja olin ennen näkkärillä,kuin olisin siirtänyt laskua.Sitte upposi Estonia ja järki sanoi,että pieniä on murheeni,kun pelkään sähköyhtiön tai vakuutuslaitoksen kaatumista ,jos siirrän laskua.
Nykyään kerään kaikki laskut hattuun ja arvon sieltä niitä sitä mukaa ,kun on rahaa.
PS.kerran kk nautin kallin viinipullon hinta 5e.ja hyvää on.
Lisäisin vielä,että täytyyhän rahalla olla jotain ihmeellistä arvoa,kun herrat ja poliitikot sitä kahmivat,eikä niille mikään riitä,eivät vaan kerro mihin tarttevat niin paljon.Ison hädän pyyhkimiseen ne ei voi käyttää noin pieniä seteleitä,kun useimmilla on aika iso istumalihas.Isäni sanoi,että kyllä kontin koon näkee lävestä.Niin, kyllä sitä saa ihmetellä että mikä on tarpeeksi, kun mikään ei riitä. Kotona opetettiin että menot pitää asettaa siihen kun on tuloja. Täytyy niillä törkyrikkailla olla isot menot. Isot ne ovat varmaan paineetkin että saa pidettyä tulot isoina ja että ne siitä vielä kasvaisivat. Kyllä sillä valtiovallalla on nyt visainen tehtävä kun pohtivat Fortumin miljoona optio ongelmaa.
kelläkin on se raja, jota pitää riitttävänä varakkuutena, on niinkuin mikä muukin mielipide tai määrre,aivan yksilöllistä.
Joku pitää naapuriaan vauraana,vaikka nettovarallisuutta ei olisi lainkaan,koska he saattavat elää niin,mihin maksukyky riittää ja hankitaan jonkinasteisilla riskeilläkin kiinteää ja irtainta.
Se on nykysuomessa erittäin mahdollista paljon useammalle tavalliselle duunarille realistisesti mahdollinen saavuttaa,mutta ei joko uskalleta tai ei ole sellaiseen elämäntapaan ekonomisia kykyjä eikä "verenperintö" ole siihen antanut valmiuksia.
Joku ei sellaista elämää kaipaakaan.
Mutta pitää antaa heille myös arvo elää siten,kun ovat aiheelliseksi katsoneet.
Usein vain on se henki,että samoja työkavereita pidetään leuhkina tai pyrkyreinä,eikä ajatella asiaa niin,että se on heidän oma tapansa pelata omalla ja pankin rahalla.
Myös se omat uhraukset vaatii,mutta usea sen tien käynyt ja onnistuu elämään helpomman vanhuuden,kun on jotain kertymää varallisuuteen tullut.
Jos on hiemankin havantointikykyinen,pitäisi osata vetää johtopäätös,miten samassa työssä ja suurimpiirtein samoilla tuloilla toiset ajaa uusilla autoilla,heillä on omistusasunto ym.
Toiset asuvat vuokralla,käyttävät julkista liikennettä ja säästävät pahanpäivänvaralle ym.
Se on paljolti kiinni siitä miten tulonsa sijoittaa.
Perus ajatuksena kahdessa eri mallissa on:
Ensimmäinen tapaus ottaa heti nuorena ja siinä vaihessa kun ensimmäinen mahdollisuus tulee lainaa ja hankkii sellaiset hyödykkeet joita haluaa.
Tulonsa hän käyttää lainan takaisin maksuun ja mitä uutta mahdollisuutta on, ottaa lisää lainaa, niin hankitaan taas jotain hänelle tärkeää,
Tässä taloudessa saattaa mennä vuosikymmen/kaksi ennenkuin hankitojen(esim. kiinteistö)reaaliarvo on yli velkamäärän,mutta työ kaveri asuu edelleen vuokralla,ei ole autoa,eikä juuri maallista omaisuutta muutakaan,kuin irtain ja pankissa pieni hätävara,ei välttämättä sitäkään.
Siis annetaan myös kaikkien omistaa tai "näyttää omistavan",mitä on,ja etsitään omasta elämästä ne hyvät "rikkaudet"joita kaikilla on, kun vain on oikea asenne katsoa.
Ja jos ei siihen tyydy,niin täytyy sitten ottaa lusikka kauniiseen käteen ja ryhtyä hankkimaan maallista vaurautta,jos sitä kovasti kaipaa.
Itse olen metsuri-isän/sekatyömiehen lapsena seitsenhenkisestä perheessä saanut kasvaa ja olen kerinnyt tekemään lyhyen elämäni aikana n.2 milj.mk.nettovaralisuuden,josta olen osin sairastumisen sekä vapaaehtoisen tuhlaamisen kautta heittänyt 'yli laidan' noin 1,4 milj.mk.seitsemän vuoden ajalla.
Tulot nykyisin n.1:6,yhdeksänkytluvun lopun.
Eläke vuokra tulot brutto.n.1300 eu/kk
Elämän laadusta voin kyllä sanoa vaikka keho on sairas,niin entiseen elämäntilanteeseen hyvine ansioineen en yhtään himoitse.
Se olisi vielä osin mahdollista,mutta esim,kuluvana vuonna en ole tehnyt yrittäjänä yhtään tuntia laskutöitä,vaan olen harrastanut elämää ja tehnyt pieniä "kolmannen sektorin töitä)voimieni mukaan.
Niin kauan kuin lapset opiskelevat niin kerättyä varallisuutta "syödään" heidän hyväkseen.
ps.käyttöraha on tässä kaiken aikaa tiukoilla sillä varsinkin kiinteistöä on vaikea pieninä siivuina realisoida,joten euuuron venytystä kykymme mukaan yritämme omassa elämässä toteuttaa.- Blondi
olet mies just mun makuuni, noin minäkin ajattelen. Joskus tuntuu, että järjestä puuttuu se mikä pitää ulkoisilla tavaroilla ja varoilla näyttää. Näistä näyttäjistä vain harva omistaa ko. tavaransa, talonsa autonsa jne. sillä kaikki on pankille velkaa yleensä koko mällin. Monella ei ole yhtään käteistä rahaa edes lasten koulukuviin ja luokan tekemiin retkiin edes yhtä euroa. Eikä tämä päällinen imagonkohotus edes tunnu kadehdittavalta, vaan naiivilta.
- Tärkeää
Blondi kirjoitti:
olet mies just mun makuuni, noin minäkin ajattelen. Joskus tuntuu, että järjestä puuttuu se mikä pitää ulkoisilla tavaroilla ja varoilla näyttää. Näistä näyttäjistä vain harva omistaa ko. tavaransa, talonsa autonsa jne. sillä kaikki on pankille velkaa yleensä koko mällin. Monella ei ole yhtään käteistä rahaa edes lasten koulukuviin ja luokan tekemiin retkiin edes yhtä euroa. Eikä tämä päällinen imagonkohotus edes tunnu kadehdittavalta, vaan naiivilta.
Jospa lähdettäisiin TODELLISISTA omista tarpeista niin koko asialla ei olisi mitään merkitystä.
Mutta kun valtaosa väestä ajattelee toisten aivoilla.
Verrataan ja ollaan kateellisia tai hetki tyytyväisiä kunnes taas osuu kohdalle joku jolla näennäisesti menee paremmin. Halutaan joillain symboleilla viestiä ympäristölle jotain. Loputon tyytymättömyyden lähde.
Veljeni äänesti kommunisteja perusteenaan: Niin kauan kun Suomessa on yksikin häntä varakkaampi vuorineuvos niin hän äänestää kommareita.
Kateus täydellisimmillään ja kokoaikainen tyytymättömyys taattu.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1471111- 511102
Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle601065Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo73853Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu44817Nyt tiistain galluppi alkaa....
Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä55798Miten aiot saada kaivattusi?
1) loukuttamalla 2) kidnappaamalla 3) huijaamalla 4) jokin muu, mikä?54745Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä54740KIIKKUSTUOLI
Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin71701- 32672