STEINERKOULUISTA

WD

Tämän iltaisessa Kirvesmiehet -ohjelmassa käsiteltiin steinerkouluja. Juttu varmisti sen, mitä kriittiset äänet ovat jo vuosikausia yrittäneet jankuttaa.
1) Ohjelmassa esiintyi äiti (toimittaja Sari Tikanoja), jonka kaksi poikaa olivat olleet Vantaan seudun steinerkoulussa. Ensimmäinen pettymys äidille oli ollut se, ettei niin paljon kuulutettua vanhempien ja koulun välistä yhteistyötä juuri ollutkaan. Parhaimmillaan talkoissa oli vain muutamia vanhempia.

2) Kyseisen äidin pojat eivät vielä kolmannella luokalla olleet oppineet lukemaan. Kun äiti oli keskustellut asiasta koululla, hänelle oli todettu, että pojalla on neurologinen vamma. Steinerkouluissa tehdään siis nähtävästi aivan tuulesta temmattuja diagnooseja opettajien toimesta. Äiti siirsi pojat tavalliseen peruskouluun, jossa pojat kuitenkin alkoivat oppimaan hyvää vauhtia -eikä tietoakaan neurologisesta vammasta.

Samaisessa koulussa oli niin edelleen toinen vastaavanlainen tapaus: lukemaan oppimattoman lapsen äidille oli myös sanottu lapsen sairastavan neurologista vammaa. Tämä äiti oli vienyt lapsensa neurologisiin tutkimuksiin joissa oli osoittunut, ettei lapsella ollut niin minkäänlaista vammaa.
Mikäli nämä äidit eivät olisi olleet kriittisiä steinerpedagogien antamiin hengentieteellisiin diagnooseihin, olisivat heidän lapsensa ilmeisesti kantaneet loppukouluaikansa steinerkoulussa leimaa, jonka mukaan heillä on kyseinen vamma.

2) Ohjelmassa haastateltiin kahta nuora poikaa, joista toinen oli teekkari ja toinen Kokoomus-aktivisti. Kummatkin olivat antroposofi-perheistä ja toinen poika käynyt myös Steinerkoulun. "Pehmeästä pedagogiikasta" huolimatta kumpainenkin suuntautui nk. koviin arvoihin; toinen opiskeli steinerlaisten vastustamaa tekniikkaa ja toisen puoluekannaksi oli muodostunut porvarillinen maailmankatsomus. Steinerpedagogiikka ei siis näytä väitteistä huolimatta kasvattavan tähän yhteiskuntaan tippaakaan sen "pehmeämpiarvoisia" yksilöitä.
3) Ohjelmassa esiintyi myös Helsingin Rudolf Steiner -koulun opettaja Kari Kalliala, joka ei osannut selittää, mitä on eurytmia (sic!), eikä myöskään sitä, mitä varsinaista eroa steinerkoululla ja peruskoululla on.

Samaisen opettajan mukaan n. 30 oppilaasta 10 (lähinnä paremmin menestyvät) vaihtavat steinerkoulun tavalliseen lukioon. Tämäkin kertoo jotain oppilaiden koulutyytyväisyydestä... Steinerkouluthan mainostavat itseään sillä, että oppilaiden kouluviihtyvyys on tavallista parempi.

Ohjelmassa esiintyneet pojat taas olivat pikemminkin sitä mieltä, että KOTITAUSTALLA on ratkaiseva merkitys ihmisen tulevaisuudelle, ei niinkään pedagogiikalla.

4) Steinerkoulusta peruskouluun poikansa pistänyt äiti totesi aivan oikein, että steinerkoulujen kritiikinsietokyky on huono, ja epäkohtiin on mahdotonta puuttua. Hänen toisen poikansa luokassa oli 30 oppilasta (Steinerkoulut eivät siis vastoin yleistä luuloa suosi pieniä luokkakokoja), mutta opettaja ei saanut oppilaisiin minkäänlaista kuria vielä kolmannella luokallakaan. Äidin mukaan ongelmallista on se, että steinerkoulussa sama opettaja johtaa samaa luokkaa 8 vuotta, joten jos opettaja on suoranaisesti kyvytön ohjaamaan lapsia, ei asiaan voida vaikuttaa esim. opettajaa vaihtamalla.

Samainen äiti totesi myös, että steinerkoulujen toinen ongelma ovat opettajat, joille antroposofia on tärkeämpi kuin itse lapset. Ongelmana olivat hänen mukaansa myös vanhemmat, joille steinerkoulu ja sen taustaideologia tuntuu olevan tärkeämpi kuin lapsille itselleen.

5) Väitetään, ettei steinerkouluissa ole kilpailua. Tähän Steinerkoulun käynyt poika totesi, että se ei pidä paikkaansa: hänen mielestään kilpailua esiintyy kaikissa yhteisöissä (kuten monin tutkimuksin on todistettukin) ja sitä esiintyy myös steinerkoulussa, vaikka numeroarvostelua ei olekaan. Se esiintyy vain muussa muodossa.

Ohjelma oli kokonaisuudessaan hyvä ja vahvisti monet epäilyt siitä, että steinerpedagogiikalla ei ole mitään virkaa oppilaan arvomaailman, minäkuvan, eikä yksilöllisen kehityksen kanssa. Näitä arvoja steinerkoulut kyllä mainospuheissan korostavat, mutta menetelmät näköjään ontuvat. Steinerkouluissa ei kasva yhtään pehmeämmin, lempeämmin, eikä ihmisistä tule tippaakaan sen parempia kuin peruskoulustakaan.

Syy siihen on keskeisesti se, ettei itse lapsilla sinänsä ole mitään merkitystä, vaan tärkeintä opettajille sekä osalle vanhemmista on Steinerin aataminaikuisten ja vanhentuneiden oppien ja uskonnon toteuttaminen.

20

3894

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Steinu

      Ai onpa ollit sitten yksi puolinen ohjelma!
      Ei se nyt ollut ainakaan tuolaista missä itse olin. Kävin steinerkuolua itse 9 vuotta siis ekasta ysiin asti. Mä ainakin tykkäsin kun ei ollut liian tiukkaa. Leikittiin paljon ja luonto oli läheinen. Siellähän painotetaan musiikkiin ja kuvaamatoitoon aika paljon. Oli isot A3 kokoiset vihot johon sai piirtää ihanilla vahaväreillä. Ala aste meni oikeestaan ihan leikkien. ei kokeita, eikä mitään numero todistuksia, tosiaan ensinnäisen numero todistuksen sain vasta kun lähdin koko koulusta 9:llä luokalla.

      Ylä asteella oli joskus jotain kokeita, mutta ei niistä saanut numeroita. Itse kylläkin tein nuo kokeet harvoin...ei niitä silleen vavottu.

      Tuli kyllä paljon pummittua sieltä, mutta ei siellä kiinitetty siihen huomiota kovinkaan.
      Joten yhdesksäs luokkakin meni vähän niin että ei oiken voi arvostella luki kirjellisessa todistuksessa.

      Mutta kaikesta huolimatta pääsin suoraa ammattikuoluun kemian puolelle ja juuri odotan pääsykokeen tuloksi että pääsinkö ammattikorkea kouluun opiskelemaan samaa alaa.

      Tuo lulemis juttu taitaa olla aika paljon totta, voin sen sanoa että itse opin lukemaan siinä kun olin menossa yläasteelle. tietysti jotenkin osasin lukea aikaisemminkin, mutta en hyvin.
      Ei kylläkään kukaan oikeestaan koittanut edes opettaa. Mutta tuo on yleistä kieltämättä tuolla koulussa....monia on jotka eivät osaa lukea viellä 4-5 luokalla. Mutta ei se ole haitannut.

      kirjoitan lisää tuohon alle-->

      • Steinu

        Jatkanpa nyt.

        Niin ei meidän koulussa kyllä ilmennyt mitään kielpailua. eikai sellaista olekaan.

        Mutta jos se opettaja ei ole osannut kerota mitä eurytmia tai mitä eroa on tavalisella koulululla verrattuna steinerkouluun niin se on ollut kyllä jokin pöljä. tai sitten sillä on puutteellinen koulutus...jokin sijainen.
        Muuten eurytmia on ihan jänsäkää, en itse kyllä kovin välittänyt siitä....ei kyllä kukaan tainnut välitää mutta olihan se sellaista kivaa hyppelyä piano musiikin tahdissa ja erillaisia liikesarjoja. Oli muuten sellaiset vihreät kaavyt päällä :)


        Mutta NYNYÄÄN:

        Nykyään ainakin se steinerkoulu jossa olin mesi siinä loppuvaiheessa siihen suntaan että sisälle alettiin ottaa kaiken mailman "häirikkö" lapsi jotka eivät pärjenneet "tavallisessa" koulussa. mutta eivät aivan olleet sitä tasoa että olisi pitänyt laittaa erityskouluun.
        Tuota alkoi oikeestaan tapahtumaan sen jälkeen kun koulu alkoi saamaan valtiontukea. siinä varmaan oli se syykin, tuskin niitä olisi muuten otettu sisään. ennen oli vaikea päästä jos ei ollut aloittnut jo ekaluokalta. se ehkä teki koulusta jossakin mielessa huonon.

        Mutta Jos käyt ekasta ysiin asti, niin kyllä siellä oppii kai samat asiat kuin niin sanotussa "normaalikoulussa". Koti talautta ei kylläkään kovin opetettu. kemia ja fysiikka olivat myös vähän vähemällä, mutta niitä varmasti olisi täydentänyt jos olisi käynnyt myös lukion siellä.

        Kyllä mä itse voin suositella steinerkoulua. siellä ei ole mitään hyvien numeroiden tavottelua jo alaasteella. sillaiten että niitä ei niin katsota kuin "normaalikoulussa". eikä jää luokallekkaan.
        Sellaista luonon läheistä 5 luokalla kasvatetaan itse viljaa, korjataan se ja jauhetaan myllyssä. sitten leivotaan :)
        tälläsitä kivaa siellä.

        ysillä oli muuten viikon maatila harjoittelu, oli kivaa sielläkin.

        Kyllä siinä tulee todella hyviä kavereita kun käy koulua yhdeksän vuotta sanojen kavareiden kanssa. ja opettaja tosiaan 8 vuotta sama jaka opetaa meikein kaikkia aineita itse.

        viellä siitä yhteis toiminnasta, kyllä se on siellä todella aktiivista. on perinteiset myjäiset ja juhlat.
        Meillä oli aina jokin mielen kiintoinen juhla, jossa oli havu spiralli jonka sitten vuorollaan kaikki tokaluokkalaiset? kierisvät. ja omemaasa oli pystyssä kynttilä jonka sai sytyttää keskellä. se oli sellainen jännä.
        Niin olihan meillä viellä lusian juhla ja sellainen lyhty kulkue.

        Ruotsi alkaa kolmannelta ja heti ekalta enlanti ja saksi. saksa oli kiva keili.

        Mutta kerron mielelläni lisää jos jotain kiinnostaan!


      • minä
        Steinu kirjoitti:

        Jatkanpa nyt.

        Niin ei meidän koulussa kyllä ilmennyt mitään kielpailua. eikai sellaista olekaan.

        Mutta jos se opettaja ei ole osannut kerota mitä eurytmia tai mitä eroa on tavalisella koulululla verrattuna steinerkouluun niin se on ollut kyllä jokin pöljä. tai sitten sillä on puutteellinen koulutus...jokin sijainen.
        Muuten eurytmia on ihan jänsäkää, en itse kyllä kovin välittänyt siitä....ei kyllä kukaan tainnut välitää mutta olihan se sellaista kivaa hyppelyä piano musiikin tahdissa ja erillaisia liikesarjoja. Oli muuten sellaiset vihreät kaavyt päällä :)


        Mutta NYNYÄÄN:

        Nykyään ainakin se steinerkoulu jossa olin mesi siinä loppuvaiheessa siihen suntaan että sisälle alettiin ottaa kaiken mailman "häirikkö" lapsi jotka eivät pärjenneet "tavallisessa" koulussa. mutta eivät aivan olleet sitä tasoa että olisi pitänyt laittaa erityskouluun.
        Tuota alkoi oikeestaan tapahtumaan sen jälkeen kun koulu alkoi saamaan valtiontukea. siinä varmaan oli se syykin, tuskin niitä olisi muuten otettu sisään. ennen oli vaikea päästä jos ei ollut aloittnut jo ekaluokalta. se ehkä teki koulusta jossakin mielessa huonon.

        Mutta Jos käyt ekasta ysiin asti, niin kyllä siellä oppii kai samat asiat kuin niin sanotussa "normaalikoulussa". Koti talautta ei kylläkään kovin opetettu. kemia ja fysiikka olivat myös vähän vähemällä, mutta niitä varmasti olisi täydentänyt jos olisi käynnyt myös lukion siellä.

        Kyllä mä itse voin suositella steinerkoulua. siellä ei ole mitään hyvien numeroiden tavottelua jo alaasteella. sillaiten että niitä ei niin katsota kuin "normaalikoulussa". eikä jää luokallekkaan.
        Sellaista luonon läheistä 5 luokalla kasvatetaan itse viljaa, korjataan se ja jauhetaan myllyssä. sitten leivotaan :)
        tälläsitä kivaa siellä.

        ysillä oli muuten viikon maatila harjoittelu, oli kivaa sielläkin.

        Kyllä siinä tulee todella hyviä kavereita kun käy koulua yhdeksän vuotta sanojen kavareiden kanssa. ja opettaja tosiaan 8 vuotta sama jaka opetaa meikein kaikkia aineita itse.

        viellä siitä yhteis toiminnasta, kyllä se on siellä todella aktiivista. on perinteiset myjäiset ja juhlat.
        Meillä oli aina jokin mielen kiintoinen juhla, jossa oli havu spiralli jonka sitten vuorollaan kaikki tokaluokkalaiset? kierisvät. ja omemaasa oli pystyssä kynttilä jonka sai sytyttää keskellä. se oli sellainen jännä.
        Niin olihan meillä viellä lusian juhla ja sellainen lyhty kulkue.

        Ruotsi alkaa kolmannelta ja heti ekalta enlanti ja saksi. saksa oli kiva keili.

        Mutta kerron mielelläni lisää jos jotain kiinnostaan!

        missä päin suomee oot steinerisi käynyt? se on muuten adventtijuhla se spiraalijuttu. ja kattelin tuota kohuttua ohjalmaa jossa tuo steinerisetä oli todella hieman pihalla. kuulemma tosin 30 vuotta opettajana ollut.

        eli semmotteita. en nyt jaksa enempää kirjottaa. ei tuu oikein järkevää juttua tänään.

        mutta kesää! toivoo 10 vuotta steinerin penkissä istunut.


      • Steinu
        minä kirjoitti:

        missä päin suomee oot steinerisi käynyt? se on muuten adventtijuhla se spiraalijuttu. ja kattelin tuota kohuttua ohjalmaa jossa tuo steinerisetä oli todella hieman pihalla. kuulemma tosin 30 vuotta opettajana ollut.

        eli semmotteita. en nyt jaksa enempää kirjottaa. ei tuu oikein järkevää juttua tänään.

        mutta kesää! toivoo 10 vuotta steinerin penkissä istunut.

        Tuolla oulun steinulassa, missä SINÄ?


      • minä
        Steinu kirjoitti:

        Tuolla oulun steinulassa, missä SINÄ?

        tamperelainen. ja tampereen steinerista lähtösin.


      • server
        minä kirjoitti:

        tamperelainen. ja tampereen steinerista lähtösin.

        tampereella on myös hyvä steinu koulu.


    • ope

      Steiner tarha oli kiva.
      Mutta steinerkouluun en lastani laittaisi.

    • matikan ope

      Muutama vuosi sitten annoin sivutoimisesti yksityistunteja steinerkoululaiselle. Hän oli suorittanut 9 luokkaa ja oli siihen aikaan nk. kymppiluokalla, jonka kuulemma kaikki steinerkoululaiset joutuvat käymään, jos haluavat suorittaa lukion. Heti alkuun kävi selväksi, että tenava (sopiva ilmaus vaikka ikää olikin jo 15v) oli lorvinut koko kouluajan. Aivan peruslaskutoimitukset, mitä jo peruskoulun toisellaluokalla pitää osata olivat hukassa. Oli hieman työlästä lähteä vuodessa opiskelemaan koko peruskoulun oppimäärää matematiikkaa, jotta hän suoriutuisi edes steinerlukiosta.

      Vaikka välillä tuntuu, ettei tavallisilla peruskoululaisillakaan ole aina vastuuntunto kohdallaan niin kyllä tällä nuorella oli asioista huolehtiminen aivan nollassa. Voi sitä työpaikkaa, mihin vapaasti ajatteleva steinerkoululainen aikuisena päätyy. Hänhän tekee töitä silloin kun huvittaa ja lopun aikaa voi vaikka leikkiä. Näissä vastuun kantamis -kysymyksissä on tietenkin suuri paino kotikasvatuksella, mutta itse myös pidän koulun yhtenä tehtävänä huolehtia siitä, että nuori oppii kantamaan vastuuta ja sitoutumaan tehtäviinsä. Esim. läksyt on tehtävä.

      • tarhatäti

        hieman ihmettelen yksipuolisia näkemyksiänne steiner kouluista, jotka ilmeisemmin perustuvat ainoastaan yhden ohjelman antamaan kuvaan tai yhden s.koulun käyneen oppilaan kohtaamiseen. suosittelen lämpimästi asiallisia ja ennakkoluulottomia vierailuja steiner-kouluihin ja päiväkoteihin.


      • Steinu
        tarhatäti kirjoitti:

        hieman ihmettelen yksipuolisia näkemyksiänne steiner kouluista, jotka ilmeisemmin perustuvat ainoastaan yhden ohjelman antamaan kuvaan tai yhden s.koulun käyneen oppilaan kohtaamiseen. suosittelen lämpimästi asiallisia ja ennakkoluulottomia vierailuja steiner-kouluihin ja päiväkoteihin.

        Varmasti vierailu otetaisiin lämpimästi vastaan.

        näkisitten ne luokat kuinka viihtyviä ne ovat. jokaisella luokalla on oma seinän värinsä, kauniisti maaattu.
        Ala luokissa on ihania levuja, ei mitään muovisia vaan puisia ja steirerkoulun omia.


    • steinerkoulun ope

      Nuo Kirvesmiehet-ohjelmassa esitetyt väitteet olivat hieman yksipuolisia ja stereotypisiä, eikä niitä voi suoraan yleistää steinerkouluihin. Mutta jos todella haluatte saada oikean kuvan steinerkoulusta, voitte vapaasti tulla tutustumaan. Periaatteessa meillä on aina avoimet ovet, mutta kannattaa soittaa etukäteen, koska en tiedä, onko käytäntö sama kaikissa Suomen steinerkouluissa.

      Mitä antroposofiaan tulee, sitä ei opeteta lapsille ollenkaan. Vaikka koulun ihmiskäsitys perustuukin antroposofiaan, oppilaille ei kerrota antroposofiasta mitään, eikä myöskään Steineristä. Suurin osa yhdeksäsluokkalaisistamme ei edes tiedä, kuka R. Steiner oli. Antroposofiaa ei tuputeta edes opettajille; vajaa puolet opettajakunnastamme uskoo antroposofiaan, ja tietääkseni ehkä 2 tai 3 kuuluu antroposofiseen kirkkoon. Itse kuulun luterilaiseen kirkkoon, eikä minua ole missään vaiheessa yritetty millään tavalla 'käännyttää'. Uskontotunneilla kaikille oppilaille opetetaan luterilaista uskontoa, elleivät heidän vanhempansa ole kirjallisesti halunneet siirtää lasta toisen uskontokunnnan opetukseen (tällaisia tapauksia on muutamia).

      Luokkakoot saattavat olla joissain steinerkouluissa suuretkin. Meillä kuitenkin suurimmassa luokassa on 19 oppilasta. Keskimäärin oppilaita on noin 12 - 13 per luokka, eli aika hyvän kokoisia opetusryhmiä. Nykyään ongelmana on, että monet vanhemmat haluavat laittaa steinerkouluihin oppilaita, jotka kuuluisivat erityisopetuksen puolelle. Osaa näistä oppilaista pystytään auttamaan steinerkouluissa, mutta kaikkiin eivät resurssit riitä. Erityisoppilaat kuluttavat huomattavan paljon opettajan ja kouluavustajien aikaa ja energiaa.

      Se, onko kokeita vai ei, riippuu pitkälti opettajasta; itse olen pitänyt kokeita noin viidennestä luokasta lähtien ja valvonut niitä aivan samoin kuin peruskoulun puolellakin valvotaan. Vaikka oppilaat eivät saakaan arvosanoja kuin vasta yhdeksännellä luokalla, arvioin itselleni kaikki heidän suorituksensa ja merkitsen ne ylös. Näin on helppo seurata oppilaan edistymistä eri vuosikursseilla, ja jostainhan sen lopullisen arvosanankin on muodostuttava.

      Sama luokanopettaja kahdeksan vuotta on sekä hyvä että huono asia. Opettaja oppii tuntemaan oppilaansa aivan eri tavalla kuin peruskoulussa, ja pystyy räätälöimään opetuksensa juuri kyseisille oppilaille sopiviksi. Ongelmia muodostuu lähinnä silloin, jos opettaja ei saa oppilastaan kuriin. Tässä tapauksessa syy kuitenkin lienee yhtä lailla niin opettajan kuin oppilaankin. Periaatteessa luokanopettaja opettaa kaikkia aineita kahdeksanteen luokkaan asti. Käytännössä kuitenkin esim. kaikki opettajat eivät osaa saksaa, joka alkaa jo ensimmäiseltä luokalta, joten aineopettajiakin tarvitaan. Aineita, joissa on käytössä aineenopettajia, ovat esim. kielet, matemaattiset aineet, musiikki, liikunta ja eurytmia.

      Steinerkoulun pohjimmaisiin arvoihin kuuluu mm. oppilaan yksilöllinen ohjaaminen. Oppimisnäkemys on hyvin lähellä kognitiivis-konstruktivistista, jota kohti peruskoulukin kovasti pyrkii. Viimeisen parinkymmenen vuoden aikana peruskoulu onkin lainannut aika paljon steinerkoulun puolelta.

      Oppimistuloksista ei Suomesta ole juurikaan tutkimuksia. Saksasta sen sijaan on. Saksalaisten tutkimusten mukaan steinerkoulun käyneet kirjoittivat ylioppilaiksi hieman peremmin arvosanoin kuin peruskoulun (saks. normaalikoulun) käyneet. He olivat joustavampia ammattivalintojensa suhteen, ja steinerkoulun käyneiden työttömyysprosentti olikin keskimääräistä alhaisempi. Ei hassummin "aataminaikuisten ja vanhentuneiden oppien" koululta.

    • HYVÄ ANALYYSI!

      Entäs TÄMÄ sitten: Espoon kaupunginvaltuusto on päättänyt, että kaupunki maksaa uuden Steinerkoulun rakentamisen! Ensimmäinen kerta Suomen historiassa YKSITYISKOULU rahoitetaan julkisin veronmaksajavaroin! Millekään muulle yksityiskoululle ei moista apua ole annettu! Ja muuten, tunnen minäkin muutaman steinerilaisen huru-ukon, jotka eivät osaa edes palanutta kattolamppua vaihtaa, mutta "kokevat" elämän niin perkeleen syvästi1 Sepä auttaakin pärjäämään...

    • merete

      steiner-koulujen opettajat ovat useimmiten epäpäteviä. monilla saattaa olla jotain pedagogiikan kursseja takanaan, ja niihin yhdistetty märkämaalaus- eurytmia tms pseudo-opiskeluja, jotka eivät käytännössä palvele mitään tarkoitusta, eivät ainakaan oppilaan parasta. suomessa ei vielä voi opiskella akateemisesti päteväksi steiner-koulun opettajaksi.
      itse tunnen tapauksen, jossa antroposofiaan suuntautunut henkilö palkkautti steiner-koulun opettajaksi alkoholisoituneen miehensä, jolla ei ollut minkäänlaista pedagogista tai edes antroposofista kokemusta tai ajattelumaailmaa. peruskouluissa, mitä pahaa niistä sitten puhutaankaan, tällainen menettely ei ikimaailmassa tulisi kyseeseen.

      • tietämättäsi

        Elä usko itekään! peruskouluissakin on hyvin mahdollista, että niihin palkataan opettajiksi alkoholisoituneita, epäpäteviä sukulaisia. Meillä on maaseudulla monissa paikoissa huutava pula pätevistä opettajista, joten ei aina katsota niinkään open tasoa. Lasten on nääs saatava ainakin olla koulussa opettajan kanssa tietty aika päivässä, kun on toi oppivelvollisuus.


      • steinerkoulun ope

        Itse olen pedagogisesti myös peruskoulun ja lukion puolelle pätevä opettaja, sanoin osa kollegoistani. Voihan sitä opiskella monessa eri paikassa ja hankkia pätevyyksiä monelta alalta. Sitä paitsi minulla on peruskoulun puolella monia tuttuja, joilla on esim. ohjaajan koulutus ja siihen vähän kasvatustieteen kursseja päälle.
        Mikä ihme siinä on, että steimerkoulua arvostelevat lähinnä ne, joilla ei ole edes asiasta mitään tietoa?


      • merete
        steinerkoulun ope kirjoitti:

        Itse olen pedagogisesti myös peruskoulun ja lukion puolelle pätevä opettaja, sanoin osa kollegoistani. Voihan sitä opiskella monessa eri paikassa ja hankkia pätevyyksiä monelta alalta. Sitä paitsi minulla on peruskoulun puolella monia tuttuja, joilla on esim. ohjaajan koulutus ja siihen vähän kasvatustieteen kursseja päälle.
        Mikä ihme siinä on, että steimerkoulua arvostelevat lähinnä ne, joilla ei ole edes asiasta mitään tietoa?

        en ikimaailmassa haluaisi juopon, korviaan myöten velkaantuneen& totaalivastuuttoman, sekä kokemusta omaamattoman ihmisen opettavan lapsiani kahdeksaa vuotta! on hyvä että ihmisille annetaan mahdollisuuksia, mutta niitä ei pidä antaa lasten kustannuksella.


    • KAUPUNGINKOULUT

      MUN 6.11.7.15.18V KÄVISIVÄT HERTTONIEMESSÄ KOULUA,KUN MINÄ OLISIN SÄHKÖLEHDOSSA HOMMISSA PERHEFIRMA.JOSSA OLISIN 2 V JONKA JÄLKEEN MENISIN PÖYRYLLE DUUNIIN.JA OLISIN 18 KERTAA NAIMISISSA.2 TUTUN 11.16 V LAPSET OLISIVAT STEINER-KOULUSSA JA 9.17 V L PHYKISSÄ.KOULUKIUSAUSTAPAUKSIA KOKISIN HESASSA 9 JA ESPOOSSA 18. JA TAALIKAN ALEKSIN TUTTU.JONKA SERKUN K OLISIN MYÖS NAIMISISSA.JA EN SUOSITTELE STEINERIÄ.MENKÄÄ KAUPUNGINKOULUIHIN.PS OLEN OLLUT 1991 - 2000

    • Anonyymi

      Huono kokemus Vantaan Steinerkoulusta. En avaa asiaa enempää mutta kun itse hain koulusta tietoa aiemmin niin olisin hyötynyt siitä että soraääniäkin olisi kuulunut enemmän. Sanotaanko näin, että ei vastannut millään lailla kuvaa joka ensin annettiin. Muutama lapsi lähti pois ennen meitä.

      • Anonyymi

        Rudolf Stenerhan oli varsinainen hörhöjen hörhö.
        Nyt epätoivisesti koulussa vakuutetaan, ettei siellä opeteta mitään henkioppeja.
        Mutta onhan se kummaa, että jos Steinerin hörhönäkemyksillä ei ole mitään tekemistä koulun kanssa, niin miksi sitten pidetään kiinni tuosta Steiner-nimestä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8751
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2623
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2361
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1989
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1736
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1540
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1487
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1219
    Aihe