Pakkourheilu pois koulusta

äiti

Loppuis vaan suomesta talvi, niin ei tarvis lasten pakkohiihtää joka hemmetin talvi. Täytyy ottaa esille vanhempain kokouksessa asia, et ne lapset jotka ei haluu hiihtää saa tehdä jotain muuta. Ei ihme et aikuis iässä kukaan ei tykkää hiihtää kun koulussa pakotetaan hiihtämään. Me ei osteta edes suksia enää lapsille, kun niillä ei tee mitään kotona.
Meil on sellaset vanhat suksenjämät joilla liikuntatunneilla kukin vuorotellen hiihtää koulussa pakosti pari kertaa talvessa, joten turha ostaa uusia.
Lapset vois valita uimisen tai jonkun pallopelin hiihdon siasta. Meillä ollaan oltu pari vuotta aina "sairaslomalla" laturetken aikana. Mä en voi kertakaikkiaan hyväksyä sitä, että kymmeniä kilometrejä hiihdetään pakolla jossain synkässä metsässä. Opettajat kiitää paikalle autolla, aivan varmasti.

66

3760

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SH-opiskelija

      voin sanoo että se pakkohiihto ei ollu mukavaa, sillä ala-aste aikana (3.-6 kuokat) joka hemmetin liikuntatunti oli hiihtoo, joku pari kertaa talvessa korkeintaan luistelua ja muutama kerta sisäliikuntaa mutta muute aina hiihdettiin.
      No yläasteella ei ollu niin paljoo hiihtoo ja jos oli hiihtoo nii saatoin hiihtää vähä tai sit menin kävelee. Sitte peruskoulun jälkee suksia en jalkaani ole laittanu kertaakaa, ja jos rehellinen oon nii en ees tiedä missä mun monot nykyisin on kait ne jossai kaapissa on.

    • hiihtoestoinen

      täällä etelässä ainakaan tartte osata hiihtää, vesikelejä suurin osa talvea. Järjetöntä touhua ostaa sukset yhtä kertaa varten ja just silläkertaa sataa vettä. Pitää löytyä joku muu systeemi siihen. Sanokoon opinto-ohjelma mitä tahansa, sen voi muuttaa sen hiihto-osion pois siitä.
      Enkä muuten lainaa keneltäkään, kun en ketään tunne, enkä osta kirpparilta jonkun vanhoja hikilautoja, en.
      olkoon lapsi hiihtotaidoton, ihan vapaasti.
      Arvauskisa: montako vihaista vastausta saadaan, lapsen pitää! osata hiihtää..
      (missä niin on laki) =)

    • neiti x

      ...tämä kirjoitus on keksitty! Kotoa siis syötetään valmiiksi lasten päähän ajatus jostain pakkohiihdosta, mitä nykypäivän koulun hiihto-opetus ei todellakaan ole. Siellä taas pullamössöt puhuu.

      Kohta varmaan ehdotat, että matikan tai jonkin muunkin aineen vois jättää pois kokonaan, ja lapsi vois valita kivempaa tilalle.

      • hiihtoestoinen

        hiihtää, ei päässyt ei siitä tuskasta. Koulusta sai lainata jonkun vanhoja lautoja, ärräpäät vaan lenteli kun kersa tuli kotiin. Harrastaa liikuntaa ihan tarpeeksi, mutta inhoaa hiihtoa. Ja todella, montako kertaa pääsee etelässä hiihtämään, yleensä vesikeli läpi talven.


    • kjdjdnfpö

      Ja kaikki "pakko" pois samalla koulusta ja elämästä. Siitähän hyvää seuraa...

    • en ikinä tule enää hiihtämään

      Mun aikan oli kansa hiihtoo ne kaikenmaailman pakko laturetket! Nyt on kouluvuosista niin kauan, et vanhin lapsikin on 22 vuotias, ja samoin ei ole suksia laittanu jalkaansa koulun jälkeen, niinkuin en minäkään. Suorastaan vihaan talvea. Nuorimmaisilla on vielä koulussa pakkohiihtoo, mutta muuten ei suksia jalkaan laita kotona.

      Pakkohiihto on syöny musta myös muun liikunnan ilon, samoin kuin vanhimmasta lapsesta ja näyttää et nuorimmaisetkaan ei hiihdä muualla kuin pakkohiihtoa koulussa. On muitakin urheilulajeja ja hauskempia.

    • sko

      Koulussa pitäisi varmaan olla jokaiselle lapselle omat säännöt ja systeemit kun näköjään vanhemmat haluavat sanella mitä saa tehdä ja mitä ei. Sadat lapset koulussa ja jokainen toimisi eri opetussuunnitelman mukaan! Hiihtotaito on osa suomalaisen perussivistystä. Tuolla ajattelutyylillä voisi poistaa luistelun, juoksun, hyppimisen, pesäpallon ja minkä vaan. Samoin kuin pakkoäidinkielen, pakkomatikan, pakkobiologian ja pakkokaikkiaineet. Vähän realismia peliin,kiitos!

      • pakkohiihto pois

        Kaikkihan nyt hiihtää osaa ilman opettamista. Sukset jalkaan ja ei kun pökkimään. Paremmin sen hiihtotaidon osaa kuin luistelemisen.
        Meillä ainakin kolmivuotias aikoinaan hiihti ettei mitään, kun sukset jalkaan laitto. Sehän on kävelemistä. Että se siitä perustaidosta. Mutta typreää on silti pakkohiihtää koulussa.


      • äiti3

        liiotella sanalla pakko.Tuntuu että suurin osa koululaisista ei halua hiihtää,miksi tarvitsisi? Liikkua voi muutenkin. Potuttaa ostaa sukset koulun PAKKOhiihtoa varten niitä kun ei muuten tarvita.On älytöntä verrata pakkohiihtoa matikkaan tai muihin kouluaineisiin,kukaan täällä ei varmaan tarkoittanut että jokaiselle lapselle räätälöitäisi ohjelma mitä haluaa tehdä ja mitä ei.Sinulla on taito kärjistää näin yksinkertainen asia. Itse en ole koulussa halunnut hiihtää enkä vaadi omilta lapsiltani osallistumista hiihtoon saatikka hiihtokilpailuihin.Ne ovatkin älyttömintä mitä koulussa on ikinä tehty.


    • tarja

      kouluhiihtoa pakkona,koska loppujen lopuksihan sitä kerkeää olla tosi vähän.
      Aikuiset sen pakoksi tekee.Eivät lapset tajuaisi valittaa jos aikuiset hommaisivat vehkeet tai ottaisivat selvää voiko koululta lainata jos ei ole varaa ostaa.Näitä kyllä saa kirppareilta ja muutoin käytettynä ihan hyviä ja edullisesti.
      Ja jos se olisi automaattista tällä liikuntaviikolla hiihdetään,seuraavalla luistellaan jne.
      Meidän perhekään ei ole mitään urheilusakkia vapaa-aikana(itse kyllä innostuin sunnuntaihiihtelystä pari vuotta sitten)mutta ei lapset valita koulun hiihtotunneista.Ja vapaa-ajalla eivät myöskään harrasta hiihtoa ollenkaan.Silti olemme aina isommalle varusteet hommanneet,jotka ovat sitten jääneet nuoremmalle.
      Itselläni ei hiihtäminen aikoinaan loppunut mihinkään inhoon vaan yleiseen laiskuuteen siinä asiassa ja nyt se on ihan hauskaa.
      Ja jos varusteet on tyyliin "vanhat suksen jämät" eli liian suuret tai pienet monot ja luistamattomat tai lipsuvat sukset niin voin kertoa,että varsin lapsi inhoaa.
      Kaupoissa on nykysin tosi yksinkertaisia huoltotarvikkeita ja hätätilassa kynttilälläkin sukset voitelee...
      Minua vihastuttaa tuo että aikuiset hankaloittavat asiat.Yleensä lapset tekevät koulussa sitä mitä täytyy,mutta jos vanhemmat hannaa vastaan niin tokihan lapset heitä kuuntelevat...

      • Kenen etu tärkeämpi?

        Olisipa kaltaisiasi fiksuja äitejä enemmänkin - tai onhan niitä, mutta tässä viestiketjussa kommentien perusteella aika vähän - jotka todellakin ajattelevat lapsensa parasta, eikä siirrä omia inhojaan lapsiinsa.

        Voivatko aikuiset ihmiset olla noin sokeita itselleen, että he eivät edes huomaa, miten siirtävät vääristyneet asenteensa lapsiinsa. Lapsiparat!


      • olen kouluni

        käynyt, enkä katso itseäni velvolliseksi uhraamaan valtavasti aikaa ja rahaa suksiin, joita ei lapsi käytä kuin pari kertaa vuodessa koulun hiihdoissa. Ja sitä varten ne pitäisi osata ja viitsiä voidella ja mitä kaikkea niille sitten pitääkään tehdä. Ja säilytyskin tuottaa ongelmia kun tilaa ei liikaa olisi. Toki, jos lapsi tykkäisi hiihtämisestä, eli harrastaisi sitä vapaa-aikanakin, olisi asia ihan eri, mutta mieluummin uhraan niitten suksien hinnan johonkin sellaiseen harrastukseen, josta lapset pitävät. Liikuntaa saavat meidän lapset ihan riittävästi muutenkin ja oikeestaan enemmän tulee liikuttua, jos laji on mieleinen.

        Eli jos koulusta saa sukset lainaksi, en protestoi (vaikka turhaa se silti mielestäni on), mutta itse en osta suksia juuri siksi, että sitä hiihtoa kerkeää olla tosi vähän, eikä suksilla muuta käyttöä ole. Vanhempana koen vastuukseni opettaa lapsille myös järkevää rahan käyttöä ja sitä ei ole ostaa kalliita suksia yhden tai kahden käyttökerran takia.

        Ja koska en kirppiksiä kiertele, en ole niissä suksia nähnyt. Eikä ole tutut tai sukulaisetkaan tarjonnut, joten ehkä heilläkään ei ole.


      • on hiihdetty on

        Minulle ostettiin ala-asteella kalliit, hyvät välineet. Ikinä ei isä ja äiti hiidosta, tai muustakaan liikunnasta, puhuneet pahasti. Päinvastoin. Ja voi miten minä inhosin sitä hemmetin hommaa! Itku kurkussa niitä vehkeitä (siis suksia ja monoja) kannoin kouluun. Usein yritin väittää, ettei niitä minulla ole. Ja aina oli hiihdettävä. Olin äärimmäisen surkea siinä hommassa. Koin itseni todella ahdistuneeksi talven liikuntatunneilla: poikkeuksetta me hiihdimme lähes joka kerta. Mutta vanhemmat ei kyllä päähäni sitä ajatusta iskeneet.


    • hiihtäjien äiti

      "Meil on sellaset vanhat suksenjämät joilla liikuntatunneilla kukin vuorotellen hiihtää koulussa pakosti pari kertaa talvessa, joten turha ostaa uusia"

      Siinä se syy tulikin, miksi hiihto on pakkoa. Jos lapselle laitetaan metriä liian pitkät sukset ja 3 nroa liian isot monot tusinan villasukkaparin kanssa jalkaan, niin se hiihto tosiaan on pakkoa. Ja sitten kun ne sukset vielä lipsuvat, kun ei viitsitä voidella yhtään, niin varmasti ei hiihdosta tykätä!

      Itse olen aina ollut urheiluvastainen, mutta lapsilleni olen opettanut, että kaikki liikunta on hyvästä, sillä en halua heistä samanlaista sohvaperunaa, kuin itse olen.

      Pienestä pitäen meillä on hankittu kunnon välineet, niin hiihtoon, luisteluun, kuin juoksemiseenkin (usko tai älä, ne kasvuvaraiset tarralenkkarit eivät ole parhaat mahdolliset).

      Ikinä en ole kenenkään suusta kuullut, että kamalaa, taas hiihdetään, vaan innolla etsitään kamppeita, jotka eivät rahallisesti tosiaankaan paljon tee. Paljon enemmän luultavasti pistätte pleikkaripeleihin ym hömppään. Ellei kilpahiihtäjäksi mieli, riittää tavalliset juniorisukset (paketti uutena, sisältäen sukset,sauvat, monot 50-70 euroa - yhden pleikkaripelin hinta, liikkeessä pistävät vielä tarrapidotkin, jos haluatte, varmasti pitää suksi!). Ja niitä tosiaan voi kierrättää..

      Ja arvaas mitä; meillä lapset hiihtävät kilpaakin, ihan omasta halustaan... NE välineet maksavatkin jo sitten ihan toista... enkä valita hinnoista, niin kauan kun haluavat harrastaa..

      • Äiti 4:lle

        Täyttä asiaa. On se tosiaan kumma jos mukuloita ei hiihto kiinnosta, jos välineet on p....stä. Ihan sama, jos lyöt huonot luistimet jalkaan muksulle, kyllä kuulkaa luistelukin alkaa tuntua pakolta, tai pistä kumisaappaissa pururadalle. Ei oo kivaa ei!
        Omien lasteni kokemuksista voisin sanoa, että meillä se nokkahuilun soitto on ollut pakkoa. Joten lopetetaan se ennemmin kouluista, eihän siinä saa edes raitista ilmaa ;-)


      • itseeni

        Kyllä lapsille on jokaiselle uudet sukset ostettu aikanaan. Mutta kun se hiihtäminen ei ole kivaa se ei ole. Siksi emme ole toisia suksia kenellekkään ostaneet kun niillä ei ole käyttöä, kuin kerran koulussa ja pakkolaturetki. Miksi ostaa uudet sukset kellariin lojumaan, kun rahalle on muutakin käyttöä..

        Jos lapset sanoo, että mä en ainakaan hiihdä, niin meillä ei ole pakko.

        Nämä "yhteiset" sukset ovat viimeiset jäljelle jääneet ehjät, joita käyttää kaikki lapset. Ne on riittäny, kun kotona ei hiihdetä, vaan pakosti koulussa.

        Lapsemme harrastaa jokainen mitä itse tykkää, ja hiihto ei kuulu kenellekkään heistä harrastuksiin!


      • hiihtäjien äiti
        itseeni kirjoitti:

        Kyllä lapsille on jokaiselle uudet sukset ostettu aikanaan. Mutta kun se hiihtäminen ei ole kivaa se ei ole. Siksi emme ole toisia suksia kenellekkään ostaneet kun niillä ei ole käyttöä, kuin kerran koulussa ja pakkolaturetki. Miksi ostaa uudet sukset kellariin lojumaan, kun rahalle on muutakin käyttöä..

        Jos lapset sanoo, että mä en ainakaan hiihdä, niin meillä ei ole pakko.

        Nämä "yhteiset" sukset ovat viimeiset jäljelle jääneet ehjät, joita käyttää kaikki lapset. Ne on riittäny, kun kotona ei hiihdetä, vaan pakosti koulussa.

        Lapsemme harrastaa jokainen mitä itse tykkää, ja hiihto ei kuulu kenellekkään heistä harrastuksiin!

        kiinni, ei suksista. Jos lapselle kertoo, miten kamalasti meni sun uusiin suksiin rahaa, niin on hyvä pohjustus jo tehty. Ja sitten kun ei kotoa viedä yhtään hiihtämään ennen koulua, vaan lapsi räpiköi koulussa tottumattomana viimeisenä, niin että muut joutuvat odottamaan, on seuraava askel otettu. Ja kun kotoakin myötäillään miten kamalaa se hiihtäminen on, ei muuta tarvita. Liki kaikki asiat ovat kamalia, ellei niihin opetella. Meilläkään ei kukaan syö hernekeittoa, koska itse sitä inhoan enkä keitä koskaan. Mutta yleensä lasten inhoamaa pinaattikeittoa meillä syödään hyvällä halulla.

        Jos lapset sanoo meillä, että mä en ainakaan syö perunoita, niin tiedätkö; meillä on pakko! Koska ruokapöydässä kaikki syövät jotakin. Meillä on myös pakko mennä nukkumaan aikanaan, lopettaa videioiden katselu aikanaan... suksille ei tietenkään pakolla saa.

        Yksi poikani kavereista katseli pari vuotta sitten poikani palkintohyllyä ja kun kuuli, että suurin osa pytyistä ja mitaleista olivat hiihtokilpailuista peräisin, hän kysyi, voisinko minäkin? Katseltiin pojalle sukset (meidän vanhoja), hän tuli meidän kanssa hiihtämään (alkuun ei tietenkään pärjännyt pojalleni vauhdissa, mutta sitkeästi yritti). Nyt hiihtivät samassa viestijoukkueessa pm-mitaleille!

        Ja tämä poika inhosi hiihtoa, koska hänen kotonaan inhottiin. Nykyään tämän pojan perhe onkin jo melkoinen hiihtoperhe; kulkevat laturetkillä, kilpailuissa, kuutamohiihdoissa...

        Mieti minkä asenteen opetat lapsillesi.


      • pakkohiihtämisestä hyvää
        hiihtäjien äiti kirjoitti:

        kiinni, ei suksista. Jos lapselle kertoo, miten kamalasti meni sun uusiin suksiin rahaa, niin on hyvä pohjustus jo tehty. Ja sitten kun ei kotoa viedä yhtään hiihtämään ennen koulua, vaan lapsi räpiköi koulussa tottumattomana viimeisenä, niin että muut joutuvat odottamaan, on seuraava askel otettu. Ja kun kotoakin myötäillään miten kamalaa se hiihtäminen on, ei muuta tarvita. Liki kaikki asiat ovat kamalia, ellei niihin opetella. Meilläkään ei kukaan syö hernekeittoa, koska itse sitä inhoan enkä keitä koskaan. Mutta yleensä lasten inhoamaa pinaattikeittoa meillä syödään hyvällä halulla.

        Jos lapset sanoo meillä, että mä en ainakaan syö perunoita, niin tiedätkö; meillä on pakko! Koska ruokapöydässä kaikki syövät jotakin. Meillä on myös pakko mennä nukkumaan aikanaan, lopettaa videioiden katselu aikanaan... suksille ei tietenkään pakolla saa.

        Yksi poikani kavereista katseli pari vuotta sitten poikani palkintohyllyä ja kun kuuli, että suurin osa pytyistä ja mitaleista olivat hiihtokilpailuista peräisin, hän kysyi, voisinko minäkin? Katseltiin pojalle sukset (meidän vanhoja), hän tuli meidän kanssa hiihtämään (alkuun ei tietenkään pärjännyt pojalleni vauhdissa, mutta sitkeästi yritti). Nyt hiihtivät samassa viestijoukkueessa pm-mitaleille!

        Ja tämä poika inhosi hiihtoa, koska hänen kotonaan inhottiin. Nykyään tämän pojan perhe onkin jo melkoinen hiihtoperhe; kulkevat laturetkillä, kilpailuissa, kuutamohiihdoissa...

        Mieti minkä asenteen opetat lapsillesi.

        No keksi nyt verukkeita lisää. Lapset ovat erilaisia ei kaikkia kiinnosta urheilu, ei ainakaan pakkomuodossa.

        Sama jos urheilijalapsen laittais pianotunnille pakosta, tai soittamaan viulua, niin kyllä sinä alkaisit vastustaa, et kun piano ei kiinnosta niin ei kiinnosta, vei pakostako raahaisit lapsesi soittotunneille? Epäilen.
        Harrastuksia on muitakin kun urheilu. Mikään ei onnistu väkisin.


      • ihanko pyttyjä poika saa!
        hiihtäjien äiti kirjoitti:

        kiinni, ei suksista. Jos lapselle kertoo, miten kamalasti meni sun uusiin suksiin rahaa, niin on hyvä pohjustus jo tehty. Ja sitten kun ei kotoa viedä yhtään hiihtämään ennen koulua, vaan lapsi räpiköi koulussa tottumattomana viimeisenä, niin että muut joutuvat odottamaan, on seuraava askel otettu. Ja kun kotoakin myötäillään miten kamalaa se hiihtäminen on, ei muuta tarvita. Liki kaikki asiat ovat kamalia, ellei niihin opetella. Meilläkään ei kukaan syö hernekeittoa, koska itse sitä inhoan enkä keitä koskaan. Mutta yleensä lasten inhoamaa pinaattikeittoa meillä syödään hyvällä halulla.

        Jos lapset sanoo meillä, että mä en ainakaan syö perunoita, niin tiedätkö; meillä on pakko! Koska ruokapöydässä kaikki syövät jotakin. Meillä on myös pakko mennä nukkumaan aikanaan, lopettaa videioiden katselu aikanaan... suksille ei tietenkään pakolla saa.

        Yksi poikani kavereista katseli pari vuotta sitten poikani palkintohyllyä ja kun kuuli, että suurin osa pytyistä ja mitaleista olivat hiihtokilpailuista peräisin, hän kysyi, voisinko minäkin? Katseltiin pojalle sukset (meidän vanhoja), hän tuli meidän kanssa hiihtämään (alkuun ei tietenkään pärjännyt pojalleni vauhdissa, mutta sitkeästi yritti). Nyt hiihtivät samassa viestijoukkueessa pm-mitaleille!

        Ja tämä poika inhosi hiihtoa, koska hänen kotonaan inhottiin. Nykyään tämän pojan perhe onkin jo melkoinen hiihtoperhe; kulkevat laturetkillä, kilpailuissa, kuutamohiihdoissa...

        Mieti minkä asenteen opetat lapsillesi.

        Jopas jotakin! On se hiihtäminen hienoo kun ihan pyttyjä on kirjahyllyssä.
        No joo, hiihtäminen on meistä tyhmää ja sillä sipuli. Rahan tuhlausta ostaa kalliita urheiluvarusteita jos niillä ei tee mitään.

        Ostappas sinä vaikka balettitossut pojalles ja sano et nyt aletaan harrastaa balettia, kun toisista se on kivaa, tai osta flyygeli tai pasuuna...ja sano että voi voi kun kivaa soittaa torvea. Kannusta lasta musiikkiin vaikka inohoisi sydämen pojasta, mutta kun muut....!


      • Nimetön
        hiihtäjien äiti kirjoitti:

        kiinni, ei suksista. Jos lapselle kertoo, miten kamalasti meni sun uusiin suksiin rahaa, niin on hyvä pohjustus jo tehty. Ja sitten kun ei kotoa viedä yhtään hiihtämään ennen koulua, vaan lapsi räpiköi koulussa tottumattomana viimeisenä, niin että muut joutuvat odottamaan, on seuraava askel otettu. Ja kun kotoakin myötäillään miten kamalaa se hiihtäminen on, ei muuta tarvita. Liki kaikki asiat ovat kamalia, ellei niihin opetella. Meilläkään ei kukaan syö hernekeittoa, koska itse sitä inhoan enkä keitä koskaan. Mutta yleensä lasten inhoamaa pinaattikeittoa meillä syödään hyvällä halulla.

        Jos lapset sanoo meillä, että mä en ainakaan syö perunoita, niin tiedätkö; meillä on pakko! Koska ruokapöydässä kaikki syövät jotakin. Meillä on myös pakko mennä nukkumaan aikanaan, lopettaa videioiden katselu aikanaan... suksille ei tietenkään pakolla saa.

        Yksi poikani kavereista katseli pari vuotta sitten poikani palkintohyllyä ja kun kuuli, että suurin osa pytyistä ja mitaleista olivat hiihtokilpailuista peräisin, hän kysyi, voisinko minäkin? Katseltiin pojalle sukset (meidän vanhoja), hän tuli meidän kanssa hiihtämään (alkuun ei tietenkään pärjännyt pojalleni vauhdissa, mutta sitkeästi yritti). Nyt hiihtivät samassa viestijoukkueessa pm-mitaleille!

        Ja tämä poika inhosi hiihtoa, koska hänen kotonaan inhottiin. Nykyään tämän pojan perhe onkin jo melkoinen hiihtoperhe; kulkevat laturetkillä, kilpailuissa, kuutamohiihdoissa...

        Mieti minkä asenteen opetat lapsillesi.

        Jos lapselle kylvetään kotona ajatus siitä että talvella aina vain hiihdetään, ja se on tylsää ja varpaat jäätyy ja nälkä tulee, niin silloin jo alkaa inhota sitä touhua. Jos pikkuisen vie jo ihan lapsena hiihtämään, siis ei aikuisten mukaan vaan vaikka omalle pihalle, niin siitä touhusta tulee kivaa. Vaatetta on tarpeeksi, repussa on munkkia, kaakaota ja istuinalusta, niin kyllä suksi luistaa. Lasketaan yhdessä äidin kanssa, kuinka paljon matkaa on kertynyt,
        ja sitten ylpeänä mummille ja ukille kerrotaan, miten kovasti se meidän viisivuotias anna on hiihtänyt ja ulkoillut. Varmana lapsi tykkä semmoisesta. Hyvät välineet pitää olla, ja niitä myös vapaa-ajalla käytetään. Mutta jos taas lapsi laitetaan farkuissa ja paljain päin kouluun ekaa kertaa hiihtämään, niin ei ole hyvä juttu. Ja sitten jalkaan isän armeija-aikaiset puusukset jotka painaa kuin mikä... Ja monot on liian pienet, puristaa ja kiristää ja sukset ei luista. Ei hyvä. Ja jos tommosia lapsia on koulussa, niin todennäköisimmin he "unohtavat"sukset kotiin ja saavat kävellä ladunvartta tietyn matkan. Se ei ole kivaa. Hiihto on kivaa, kun sen ottaa positiivisesti.


      • kerran sinun
        hiihtäjien äiti kirjoitti:

        kiinni, ei suksista. Jos lapselle kertoo, miten kamalasti meni sun uusiin suksiin rahaa, niin on hyvä pohjustus jo tehty. Ja sitten kun ei kotoa viedä yhtään hiihtämään ennen koulua, vaan lapsi räpiköi koulussa tottumattomana viimeisenä, niin että muut joutuvat odottamaan, on seuraava askel otettu. Ja kun kotoakin myötäillään miten kamalaa se hiihtäminen on, ei muuta tarvita. Liki kaikki asiat ovat kamalia, ellei niihin opetella. Meilläkään ei kukaan syö hernekeittoa, koska itse sitä inhoan enkä keitä koskaan. Mutta yleensä lasten inhoamaa pinaattikeittoa meillä syödään hyvällä halulla.

        Jos lapset sanoo meillä, että mä en ainakaan syö perunoita, niin tiedätkö; meillä on pakko! Koska ruokapöydässä kaikki syövät jotakin. Meillä on myös pakko mennä nukkumaan aikanaan, lopettaa videioiden katselu aikanaan... suksille ei tietenkään pakolla saa.

        Yksi poikani kavereista katseli pari vuotta sitten poikani palkintohyllyä ja kun kuuli, että suurin osa pytyistä ja mitaleista olivat hiihtokilpailuista peräisin, hän kysyi, voisinko minäkin? Katseltiin pojalle sukset (meidän vanhoja), hän tuli meidän kanssa hiihtämään (alkuun ei tietenkään pärjännyt pojalleni vauhdissa, mutta sitkeästi yritti). Nyt hiihtivät samassa viestijoukkueessa pm-mitaleille!

        Ja tämä poika inhosi hiihtoa, koska hänen kotonaan inhottiin. Nykyään tämän pojan perhe onkin jo melkoinen hiihtoperhe; kulkevat laturetkillä, kilpailuissa, kuutamohiihdoissa...

        Mieti minkä asenteen opetat lapsillesi.

        lapsesi tykkää hiihtämisestä, niin kyllä sitten varmasti kaikki lapset! Meidän lapset harrastavat jääkiekkoa, jalkapalloa, ratsastusta, sekä yleistä riehumista ulkona käytännössä kaiken vapaa-aikansa, mutta eivät pidä hiihtämisestä. Voi olla, että alkaisivatkin siitä tykätä, jos ostaisin kunnon välineet ja alkaisin hieman kannustamaan. Valitettavasti vaan saan rahani kulumaan näihin edellä mainittuihin harrastuksiin niin tehokkaasti, ettei tosiaan tulisi mieleenikään enää kannustaa mihinkään lisärahanmenoon. Liikunnan ja raittiin ilman määrää ei lisätä enää voi, joten se hiihto olisi sitten pois muista harrastuksista.

        Eli koulu ei ole se, joka päättää, mihin liikuntalajiin me rahamme ja aikamme pistämme. Me päätämme sen ihan itse.

        Uskon myös, että lapsistamme tulee menestyviä ja hyvän työpaikan saavia ihmisiä, vaikka he eivät ikinä hiihtäisi lainkaan. Itseasiassa liikunnasta voisi jopa vapauttaa ne lapset, jotka liikkuvat muutenkin esimerkiksi jonkun liikuntaharrastuksen parissa. He vaan ovat juuri niitä lapsia, jotka haluavat koulun liikuntatunneille, koska suurin osa tunneista on kivoja.


      • ja huomion arvoinen
        kerran sinun kirjoitti:

        lapsesi tykkää hiihtämisestä, niin kyllä sitten varmasti kaikki lapset! Meidän lapset harrastavat jääkiekkoa, jalkapalloa, ratsastusta, sekä yleistä riehumista ulkona käytännössä kaiken vapaa-aikansa, mutta eivät pidä hiihtämisestä. Voi olla, että alkaisivatkin siitä tykätä, jos ostaisin kunnon välineet ja alkaisin hieman kannustamaan. Valitettavasti vaan saan rahani kulumaan näihin edellä mainittuihin harrastuksiin niin tehokkaasti, ettei tosiaan tulisi mieleenikään enää kannustaa mihinkään lisärahanmenoon. Liikunnan ja raittiin ilman määrää ei lisätä enää voi, joten se hiihto olisi sitten pois muista harrastuksista.

        Eli koulu ei ole se, joka päättää, mihin liikuntalajiin me rahamme ja aikamme pistämme. Me päätämme sen ihan itse.

        Uskon myös, että lapsistamme tulee menestyviä ja hyvän työpaikan saavia ihmisiä, vaikka he eivät ikinä hiihtäisi lainkaan. Itseasiassa liikunnasta voisi jopa vapauttaa ne lapset, jotka liikkuvat muutenkin esimerkiksi jonkun liikuntaharrastuksen parissa. He vaan ovat juuri niitä lapsia, jotka haluavat koulun liikuntatunneille, koska suurin osa tunneista on kivoja.

        pointti: Ei koulun pidä päättää sitä, mihin harrastukseen rahamme pistämme! Juuri näin koulunkin tulisi ajatella! Hyvä.


      • Isosisko
        ihanko pyttyjä poika saa! kirjoitti:

        Jopas jotakin! On se hiihtäminen hienoo kun ihan pyttyjä on kirjahyllyssä.
        No joo, hiihtäminen on meistä tyhmää ja sillä sipuli. Rahan tuhlausta ostaa kalliita urheiluvarusteita jos niillä ei tee mitään.

        Ostappas sinä vaikka balettitossut pojalles ja sano et nyt aletaan harrastaa balettia, kun toisista se on kivaa, tai osta flyygeli tai pasuuna...ja sano että voi voi kun kivaa soittaa torvea. Kannusta lasta musiikkiin vaikka inohoisi sydämen pojasta, mutta kun muut....!

        Minä olen ex-kilpahiihtäjä, nykyinen kuntoilija ja samoin pienemmät sisareni hiihtävät nyt kilpaa. Kyllä, minulla ja heillä on pyttyjä isot kasat hyllyssä ja aina välillä kuulen kavereidensa kyselevän mistä ne ovat, kehuvan ja kadehtivankin tyyliin; "mulla on vaan yks mitali, onpas nuo hienoja."

        En kyseenalaista mitään harrastusta. Esim koulussa inhosin nokkahuilun soittoa, kun sitä tehtiin joka musiikkitunti, mutta enpäs vaan meinannutkaan saada siitä erivapautta. Samoin pienemmät sisareni inhovat kanteleen soittoa, mihin nykyinen ope on vallan ihastunut. Ja soittavat, vaikkeivat tykkääkään. Sillä ME TAJUAMME, että vaikka itse soitin kitaraa ja tykkäsin siitä, en voinut vaatia sitä joka musatunnille, enkä laistaa siitä nokkahuilusta. Samoin veljeni soittaa pianoa musiikkiopistossa, inhoaa kannelta, mutta sitä nyt vaan koulussa soitetaan.

        Kummallisia ihmisiä. Opetetaan omat takaumat lapsille. Laittakaa lapsenne yksitysopetukseen, mikäli ei koulun opetussuunnitelma miellytä.


    • Hyvä on hiihtäjän..

      ...hiihtämistä ja olen siitä aina pitänyt. En kylläkään mistään "verenmaku" suussa hiihtämisestä, vaan siitä tunteesta, kun saa raitista ilmaa, ei pakokaasuja, ja voi ajatella rauhassa, ihan itsekseen omia.

      Toinen lapsestamme ei pidä hiihdosta ja hyvä niin, hän pitää joukkuelajeista (jääkiekko, jalkapallo, sähly...) ja toinen viihtyy hiihtoladulla niinkuin minäkin. Ja olisihan se ollut noloa tuolla ulkomailla sanoa, kun kaikki kysyy, että hiihdätkö paljonkin, että en osaa. Kuuluu mielestäni suomalaiseen yleissivistykseen..ja jos ei pakkohiihtoa olisi, niin olisipa kiva poikalapsen armejassa sitten opetella sitä hiihtoa, kun muut lentäen suihkii ohi ja oma "pullasorsapoika" räpistelee eteenpäin kuin parivuotias tenava..YES!! Kaikista asioista ei tarvi pitää, mutta joitakin asioita on hyvä osata!!

    • hiihtää

      Meillä lapset tykkää hiihdosta tosi paljon. Nyt jo odottelevat kunnon hiihtokelejä. Lapsistamme 2 on koulussa talvella koulumatka taittuu hiihtäen metsän ja peltojen poikki. Matkaa yhteen suuntaan himpun päälle 3 km. Viime viikonloppuna just raivattiin koko perheen voimin kesän aikana metsäiselle hiihtoväylälle kasvaneet vatun varret ym pois. Latu tehdään ihna omin voimin, ilman mitään latukoneita. Ja mikäs sen mukavampaa kuin hiihto keväisellä hangella auringon paisteessa.

      Tässä koulussa, missä lapseni ovat, hiihdetään tosi paljon tammi-helmikuussa, siis vähintää 4 kertaa viikossa. Eipä siellä hiihdon vihaajia ole lainkaan. Sen tiedän, sillä tunnen nämä lapset aika hyvin, pienessä kylässä kun elellään.

      Näillä koululaisilla hiihtoon sisältyy paljon pieniä leikkejä ja retkiä (eväät mukana), joten kyllä se hiihtoinnostus on eniten kiinni opettajasta, sekä vanhempien mielipiteestä.

      • hiihtoestoinen

        lapsesi hiihtää kouluun, katujen ja teitten ylitse, eväspussi olkapäällä keikkuen. Kiva on hiidellä kouluun tuossa Kehä ykkösen varrella, mukavaa ylittää ; oikeastaan alittaa Hämeenlinnanväylä ja niin eespäin. Mahtas olla suksenpohjat kivassa kunnossa. Aamulla tietty vois ruuhkabussissa viedä sukset kouluun, joo, unohda koko juttu! Kuitenkin satais vettä just sinä päivänä....


    • vaan kuuluu hiihto

      Kuten kuuluu luistelu ja uintikin. Ja matematiikka ja uskonto ja vaikka mitä. Uskonnosta saa erivapauden eettisistä syistä, mutta miten vapautua hiihdosta? Nykymallilla se ei ole mahdollista, joten tee lapsillesi palvelus ja lopeta itse hiihdon parjaaminen.

      Minun lapseni harrastavat vaikka mitä urheilua (hiihto, jääkiekko, suunnistus, lentopallo, voimistelu...), koska olen ennakkoluulottomasti heidät kaikkeen vienyt. Mitään ei inhota. Harrastavat myös musiikkia ja yksi on kuvataidekoulussakin. Asenteita on hyvä opettaa, myös omiaan, mutta mieti miten se lapsi siitä kärsii.

      • siitä voi luistaa

        Meillä nyt vaan lapset vapauttuu hiihdosta, jos he eivät halua laturetkelle lähtä, he voivat olla kotona "sairastamassa" sen päivän. Minä n pakota lapsiani tyhmille laturetkille, kun en itsekkään lähtisi!

        Minun lapseni ovat taiteellisia, musikaalisia, ja paljon muuta, mutta ei tykkää hiihtämisestä ja pakkourheilusta.
        He maalaavat, soittavat, tanssivat, näyttelevät, harrastavat keramiikkaa, laulavat, ym ym, järkeviä ja hienoja asioita.
        Laudanpätkillä söhlääminen ei ole sitä. Joten he eivät hiidä, ja näin!


      • Isosisko
        siitä voi luistaa kirjoitti:

        Meillä nyt vaan lapset vapauttuu hiihdosta, jos he eivät halua laturetkelle lähtä, he voivat olla kotona "sairastamassa" sen päivän. Minä n pakota lapsiani tyhmille laturetkille, kun en itsekkään lähtisi!

        Minun lapseni ovat taiteellisia, musikaalisia, ja paljon muuta, mutta ei tykkää hiihtämisestä ja pakkourheilusta.
        He maalaavat, soittavat, tanssivat, näyttelevät, harrastavat keramiikkaa, laulavat, ym ym, järkeviä ja hienoja asioita.
        Laudanpätkillä söhlääminen ei ole sitä. Joten he eivät hiidä, ja näin!

        Itse inhoat hiihtoa ja "tyhmiä laturetkiä", niin totta kai lapsesisikin inhoavat. Hoh hoijaa. Kun nyt pääsisivät tuolla asenteella läpi elämän; mitään mistä ei tykkää, ei tarvi tehdä... Hienoa. Näin opetamme tulevia kansakunnan toivoja. Inhoavatko mahdollisesti myös ruotsia, matematiikkaa, kaurapuuroa...

        Kivaa on varmaan liikunnanopettajalla, joka yrittää saada lapset liikkumaan, ulkoilemaan (et voi väittää, etteikö olisi hyväksi) ja tutustuttaa ei urheilumuotoihin, kun aina joukossa on joku joka ei nyt vaan tykkää hiihtämisestä, suunnistamisesta ym... Mitä teet, jos työpaikallasi joku ei tykkää jostain kaikille kuuluvasta työstä, kuka sen tekee? Sinä et varmaankaan, koska mitään ei tehdä, mikä ei huvita. Oletko edes töissä? Tuolla asenteella et varmaan pitkään.

        Juu, olihan nuo luettelemasi asiat järkeviä, hienoja harrastuksia, mutta turha rajoittaa maailmaa niihin. Väitän, että urheileva 15-vuotias on aikanaan terveempi kuin semmoinen joka vaan soittaa tai maalaa...


      • melkein samoin ;-)
        siitä voi luistaa kirjoitti:

        Meillä nyt vaan lapset vapauttuu hiihdosta, jos he eivät halua laturetkelle lähtä, he voivat olla kotona "sairastamassa" sen päivän. Minä n pakota lapsiani tyhmille laturetkille, kun en itsekkään lähtisi!

        Minun lapseni ovat taiteellisia, musikaalisia, ja paljon muuta, mutta ei tykkää hiihtämisestä ja pakkourheilusta.
        He maalaavat, soittavat, tanssivat, näyttelevät, harrastavat keramiikkaa, laulavat, ym ym, järkeviä ja hienoja asioita.
        Laudanpätkillä söhlääminen ei ole sitä. Joten he eivät hiidä, ja näin!

        Lapset ovat aktiivisia, terveitä, hyväkuntoisia, liikunnallisesti lahjakkaita, ryhmässä pärjääviä: He hiihtävät, uivat, juoksevat, hyppivät, pelaavat jääkiekkoa,luistelevat muuten, pelaavat jalkapalloa ja kaikkea kivaa, järkevää ja kuntoa kohottavaa.
        Mutta he eivät laula, soita, piirrä, maalaa tai jotain muuta yhtä typerää. Mutta ei haittaa, olen antanut lapsilleni luvan sairastaa silloin, kun lukujärjestyksessä on näitä pakkoaineita. En todellakaan pakota lapsiani tällaisille typerille tunneille. Miksi pitäisi soittaa esim.nokkahuilua, kun en itsekään soita.
        Just rupesin miettimään, kannattaako heidän edes käsityötunneilla käydä, kun en itsekään käy... Jääköön kotiin silloinkin!


      • AINA
        siitä voi luistaa kirjoitti:

        Meillä nyt vaan lapset vapauttuu hiihdosta, jos he eivät halua laturetkelle lähtä, he voivat olla kotona "sairastamassa" sen päivän. Minä n pakota lapsiani tyhmille laturetkille, kun en itsekkään lähtisi!

        Minun lapseni ovat taiteellisia, musikaalisia, ja paljon muuta, mutta ei tykkää hiihtämisestä ja pakkourheilusta.
        He maalaavat, soittavat, tanssivat, näyttelevät, harrastavat keramiikkaa, laulavat, ym ym, järkeviä ja hienoja asioita.
        Laudanpätkillä söhlääminen ei ole sitä. Joten he eivät hiidä, ja näin!

        Mitäs turhaan opettelemaan neliöjuuria, mitä niilläkään tekee oikeassa elämässä? Minun lapseni ovat pois niiltä tunneilta, koska lapseni ja itse inhoan niitä.

        Ja itse inhosin pakko-opetusta äidinkielen kieliopista. Mitä väliä sillä on mikä on verbi ja substantiivi, mitä niillä tekee? Ne tunnit lapseni ainakin ovat sairaana kotona.

        Minulle riitttää, että lapseni tanssivat ja laulavat ja näyttelevät ja piirtävät ja maalaavat. He ovat taiteellisia ja harrastavat hienoja asioita. Oikeastaan he eivät tee mitään koko koululaitoksella, koska siellä ei ole kivaa, he saavat lopettaa sen, olla sairaana oppivelvollisuuden loppuun. He käyvät vaan tanssimassa ja laulamassa ja maalaamassa, koska se on ainoa, mikä heistä on kivaa. Kaikkea muuta he inhoavat.

        Ja tästä lähin meillä syödään vaan pizzaa ja lasagnea ja suklaata ja sipsejä koska inhoamme kaikki perunoita ja leipää puuroa.

        Miksi ihmeessä tekisimme mitään, mistä emme pidä?


      • Wilhelmiina
        melkein samoin ;-) kirjoitti:

        Lapset ovat aktiivisia, terveitä, hyväkuntoisia, liikunnallisesti lahjakkaita, ryhmässä pärjääviä: He hiihtävät, uivat, juoksevat, hyppivät, pelaavat jääkiekkoa,luistelevat muuten, pelaavat jalkapalloa ja kaikkea kivaa, järkevää ja kuntoa kohottavaa.
        Mutta he eivät laula, soita, piirrä, maalaa tai jotain muuta yhtä typerää. Mutta ei haittaa, olen antanut lapsilleni luvan sairastaa silloin, kun lukujärjestyksessä on näitä pakkoaineita. En todellakaan pakota lapsiani tällaisille typerille tunneille. Miksi pitäisi soittaa esim.nokkahuilua, kun en itsekään soita.
        Just rupesin miettimään, kannattaako heidän edes käsityötunneilla käydä, kun en itsekään käy... Jääköön kotiin silloinkin!

        Meidän lapset ovat musikaalisia ja soittavat erilaisia insrumentteja. Siispä täältä saamani ohjeen mukaan he ovatkin aina poissa niinä päivinä kun koulussa on liikuntaa tai joku urheilujuttu. Jos kerran lapset eivät siitä tykkää, niin miksi pakottaisin heidät menemään silloin kouluun. Liikuntaa he saavat tarpeeksi kotona, kun käydään uimassa, rullaluistelemassa, pelaamassa sählyä, pyöräillään. Talvella hiihdetään, lasketellaan ja luistellaan.


    • tuleva ope

      Toivottavasti näin vakavasti asennevammaiset vanhemmat ovat vähissä tässä Suomen maassa.

      • tuleva reksi

        Toivottavasti minun koulussani ei koskaan ole näin tiukkapipoisia opettajia, jotka haukkuvat lasten vanhempia asennevammaisuudesta. Tälläiset opettajat, varsinkin tulevat, joutuvat heti lisäopetukseen.


      • sinä sitten
        tuleva reksi kirjoitti:

        Toivottavasti minun koulussani ei koskaan ole näin tiukkapipoisia opettajia, jotka haukkuvat lasten vanhempia asennevammaisuudesta. Tälläiset opettajat, varsinkin tulevat, joutuvat heti lisäopetukseen.

        muokkaamaan niiden hiihtoa inhoavien lasten asenteita positiivisiksi?


    • vm80

      Se ei ole pakkohiihtoa vaan talviurheilu kuuluu opetussuunnitelmaan ja sen vuoksi opettajan on opetettava hiihtoa...varsinkin jos se on erikseen mainittu koulun omassa ops:ssa. Meidän koulussa lapsilla tulee olla joko luistimet tai sukset tai molemmat. Jompaa kumpaa talvilajia lapsen tulee opetella koulussa koska OPS niin määrää.

      • Julkisessa virassa oleva

        Kun hiihto tai luistelu kuuluvat koulun opetussuunnitelmaan, niitä tietysti opetetaan. Hyvä. Mutta koulussa varmaan on olemassa varmaan muutama kappale luistimia tai suksia sellaisen tilanteen varalle, että oppilas ei satu omistamaan kumpiakaan. Eikö ole niin, että suomalaisessa järjestelmässä peruskoulun opetus ja opetusvälineet ovat kunnan kustannettava asia? Periaatteessa siis kenenkään vanhempia varallisuuteen katsomatta ei voida velvoittaa ostamaan suksia tai luistimia vain koulua varten, kuten ei matematiikan oppikirjaakaan.

        Tämä oli toivottavasti lähinnä akateeminen toteamus. Mielestäni on enemmän kuin toivottavaa, että jokaisella suomalaisella kouluikäisellä olisi omat luistimet tai sukset ellei molemmat (mikäli paikkakunnalla on ylipäänsä hiihtokelejä). Ja niitä harrastettaisiinkin runsaasti myös vapaa-aikana. Mikäli oppilaalla on omat luistimet tai sukset, on varsin luontevaa, että hän käyttää omia välineitään myös koulun liikuntatunneilla.


      • oppivelvollisuus
        Julkisessa virassa oleva kirjoitti:

        Kun hiihto tai luistelu kuuluvat koulun opetussuunnitelmaan, niitä tietysti opetetaan. Hyvä. Mutta koulussa varmaan on olemassa varmaan muutama kappale luistimia tai suksia sellaisen tilanteen varalle, että oppilas ei satu omistamaan kumpiakaan. Eikö ole niin, että suomalaisessa järjestelmässä peruskoulun opetus ja opetusvälineet ovat kunnan kustannettava asia? Periaatteessa siis kenenkään vanhempia varallisuuteen katsomatta ei voida velvoittaa ostamaan suksia tai luistimia vain koulua varten, kuten ei matematiikan oppikirjaakaan.

        Tämä oli toivottavasti lähinnä akateeminen toteamus. Mielestäni on enemmän kuin toivottavaa, että jokaisella suomalaisella kouluikäisellä olisi omat luistimet tai sukset ellei molemmat (mikäli paikkakunnalla on ylipäänsä hiihtokelejä). Ja niitä harrastettaisiinkin runsaasti myös vapaa-aikana. Mikäli oppilaalla on omat luistimet tai sukset, on varsin luontevaa, että hän käyttää omia välineitään myös koulun liikuntatunneilla.

        ja koulussa ei voi olla vaatteita käydä, täytyy kunnan hankkia koulussa käytettävät vaatteet, kengät, polkupyörät...


      • ihmeessä
        Julkisessa virassa oleva kirjoitti:

        Kun hiihto tai luistelu kuuluvat koulun opetussuunnitelmaan, niitä tietysti opetetaan. Hyvä. Mutta koulussa varmaan on olemassa varmaan muutama kappale luistimia tai suksia sellaisen tilanteen varalle, että oppilas ei satu omistamaan kumpiakaan. Eikö ole niin, että suomalaisessa järjestelmässä peruskoulun opetus ja opetusvälineet ovat kunnan kustannettava asia? Periaatteessa siis kenenkään vanhempia varallisuuteen katsomatta ei voida velvoittaa ostamaan suksia tai luistimia vain koulua varten, kuten ei matematiikan oppikirjaakaan.

        Tämä oli toivottavasti lähinnä akateeminen toteamus. Mielestäni on enemmän kuin toivottavaa, että jokaisella suomalaisella kouluikäisellä olisi omat luistimet tai sukset ellei molemmat (mikäli paikkakunnalla on ylipäänsä hiihtokelejä). Ja niitä harrastettaisiinkin runsaasti myös vapaa-aikana. Mikäli oppilaalla on omat luistimet tai sukset, on varsin luontevaa, että hän käyttää omia välineitään myös koulun liikuntatunneilla.

        pitäisi harrastaa juuri hiihtoa ja luistelua? Miksi ei riitä, että harrastaa vapaa-ajallaan jotain muita liikuntalajeja? Maailmassa on olemassa niin suunnattoman paljon mielenkiintoisia, kivoja ja aivan yhtä terveellisiä liikuntalajeja, joten miksi pitäisi valita juuri ne ainoat, joista ei tykkää?

        Mä en niinkään vastusta hiihtoa tai luistelua koulussa niinä muutamina kertoina vuodessa kun sitä sattuu olemaan. Tosin niiden muutaman kerran takia en aio ostaa suksia. Lapsillamme on kyllä ollut suksia jo varsin nuorista asti, mutta koskaan he eivät ole tykänneet hiihtämisestä. Niinpä sukset ovat jääneet pieniksi ja uudet ostan sitten jos he joskus haluavat alkaa hiihtämään useammin kuin koulussa kahdesti talvessa (tosin paikkakunnnallamme ei välttämättä ole edes hiihtokelejä niin usein). Siihen asti riittävät jo olevat liikuntaharrastukset, sekä ulkoilu yleensäkin.

        Ja kyllä, elämässä on valtavasti asioita, joita joutuu tekemään halusi sitten tai ei. Niihin asioihin kuuluu mm. matematiikan ja äidinkielen opiskelu. Suositeltavaa olisi myös syödä, juoda ja nukkua - halusi tai ei. Mutta sitten on myös asioita, joita ei ole pakko tehdä ja eikös tällöin ole ihan typerää tehdä sallaista mistä ei tykkää ja mitä ei ole pakko tehdä? Varsinkin jos sen tekemisen voi korvata jollain yhtä hyödyllisellä ja hauskemmalla. Ei elämästä tarvitse tehdä tarkoituksella tuskallisempaa kuin se pakosti tulee olemaan.


      • Julkisessa virassa oleva
        oppivelvollisuus kirjoitti:

        ja koulussa ei voi olla vaatteita käydä, täytyy kunnan hankkia koulussa käytettävät vaatteet, kengät, polkupyörät...

        Mielestäni ei voida kuitenkaan täysin rinnastaa vanhempien velvoitetta huolehtia lapsen vaatetuksesta velvoitteeseen hankkia urheiluvälineitä. Vaatetus kuuluu elämän välttämättömiin perusedellytyksiin, ja ihmisen tulee käyttää vaatteita liikkuessaan ihmisten keskuudessa, ei vain koulussa. Sukset ja luistimet eivät ole samalla tavalla pakollisia jokapäiväisessä elämässä.

        Toki perushyvinvointiin kuuluu välttämättömän hengissäpysymisen lisäksi myös ihmisarvoinen elämä, johon kuuluu tietty määrä virikkeitä ja virkistystoimintaa, kuten terveellisiä elämäntapoja ja liikuntaa, johon tarvitaan usein joitakin urheiluvälineitä. Mikäli vanhempien taloudelliset tai muut resurssit huolehtia kohtuullisista kasvuikäisten tarvitsemista virikkeistä eivät riitä, tarvitaan erilaisia tukitoimenpiteitä. Mutta en kuitenkaan täysin rinnastaisi vaatteista ja ravinnosta huolehtimista suksien tai luistinten ostamiseen.


      • Julkisessa virassa oleva
        ihmeessä kirjoitti:

        pitäisi harrastaa juuri hiihtoa ja luistelua? Miksi ei riitä, että harrastaa vapaa-ajallaan jotain muita liikuntalajeja? Maailmassa on olemassa niin suunnattoman paljon mielenkiintoisia, kivoja ja aivan yhtä terveellisiä liikuntalajeja, joten miksi pitäisi valita juuri ne ainoat, joista ei tykkää?

        Mä en niinkään vastusta hiihtoa tai luistelua koulussa niinä muutamina kertoina vuodessa kun sitä sattuu olemaan. Tosin niiden muutaman kerran takia en aio ostaa suksia. Lapsillamme on kyllä ollut suksia jo varsin nuorista asti, mutta koskaan he eivät ole tykänneet hiihtämisestä. Niinpä sukset ovat jääneet pieniksi ja uudet ostan sitten jos he joskus haluavat alkaa hiihtämään useammin kuin koulussa kahdesti talvessa (tosin paikkakunnnallamme ei välttämättä ole edes hiihtokelejä niin usein). Siihen asti riittävät jo olevat liikuntaharrastukset, sekä ulkoilu yleensäkin.

        Ja kyllä, elämässä on valtavasti asioita, joita joutuu tekemään halusi sitten tai ei. Niihin asioihin kuuluu mm. matematiikan ja äidinkielen opiskelu. Suositeltavaa olisi myös syödä, juoda ja nukkua - halusi tai ei. Mutta sitten on myös asioita, joita ei ole pakko tehdä ja eikös tällöin ole ihan typerää tehdä sallaista mistä ei tykkää ja mitä ei ole pakko tehdä? Varsinkin jos sen tekemisen voi korvata jollain yhtä hyödyllisellä ja hauskemmalla. Ei elämästä tarvitse tehdä tarkoituksella tuskallisempaa kuin se pakosti tulee olemaan.

        Mikäli lapset harrastavat jotain muita urheilulajeja talvisena vapaa-aikana kuin luistelua tai hiihtoa, sen ei pitäisi olla mikään ongelma. Ajattelin vain, että yleisesti Suomessa on varsin normaalia, että suurin osa lapsista harrastaa vähintään jompaakumpaa luistelua tai hiihtoa, mutta eihän tämä mikään laki tai sääntö ole.

        Myös olen kanssasi samaa mieltä, että vanhempien velvollisuus ei ole hankkia suksia tai luistimia pelkästään koulua varten. Mikäli vanhemmat hankkivat em. välineitä lapsilleen, on kohtuullista olettaa, että niillä on käyttöä myös vapaa-aikana.


      • voisihan sitä
        Julkisessa virassa oleva kirjoitti:

        Mielestäni ei voida kuitenkaan täysin rinnastaa vanhempien velvoitetta huolehtia lapsen vaatetuksesta velvoitteeseen hankkia urheiluvälineitä. Vaatetus kuuluu elämän välttämättömiin perusedellytyksiin, ja ihmisen tulee käyttää vaatteita liikkuessaan ihmisten keskuudessa, ei vain koulussa. Sukset ja luistimet eivät ole samalla tavalla pakollisia jokapäiväisessä elämässä.

        Toki perushyvinvointiin kuuluu välttämättömän hengissäpysymisen lisäksi myös ihmisarvoinen elämä, johon kuuluu tietty määrä virikkeitä ja virkistystoimintaa, kuten terveellisiä elämäntapoja ja liikuntaa, johon tarvitaan usein joitakin urheiluvälineitä. Mikäli vanhempien taloudelliset tai muut resurssit huolehtia kohtuullisista kasvuikäisten tarvitsemista virikkeistä eivät riitä, tarvitaan erilaisia tukitoimenpiteitä. Mutta en kuitenkaan täysin rinnastaisi vaatteista ja ravinnosta huolehtimista suksien tai luistinten ostamiseen.

        tietenkin jättää lapsen kuukausimaksun jääkiekosta maksamatta ja ostaa sillä rahalla sitten sukset, että saisi hiihtää (mistä ei tykkää) koulussa. Tällöin vain vähenisi kyllä siltä kuukaudelta pojan liikkuminen. Tai jos myisin meidän hevosen, saisin sillä rahalla vaikka uudet sukset joka kuukausi koko perheelle, mutta sitten vain jäisi lapsilta mieluinen ja hyvä liikuntaharrastus pois. Tuskinpa hiihtäisivät niin ahkerasti kuin ratsastavat. Ei aina ole kyse siitä, ettei ole rahaa tai mahdollisuuksia tai että lapsi jotenkin kärsisi virikkeellisyyden puutteesta tai liikunnattomuudesta.

        Meillä muuten ei oo televisiota, koska lapset halusivat mieluummin sen hevosen ja sovimme, että sitten säästetään osa sen hoitokuluista tv-lupamaksuissa. Ovatpahan senkin ajan sitten hevosen kanssa ulkona ja liikuntaharrastuksen parissa. Taitaisi tulla vaatimus television takaisin saamisesta, jos heppa vaihdettaisiin suksiin (tosin oishan se mulle paljon halvempaa), mutta eipä sitten tartteisi niitä suksia vapaaehtoisesti käyttää, jos voisi vaan istua töllöttimen ääressä.


      • tuskinpa
        Julkisessa virassa oleva kirjoitti:

        Mikäli lapset harrastavat jotain muita urheilulajeja talvisena vapaa-aikana kuin luistelua tai hiihtoa, sen ei pitäisi olla mikään ongelma. Ajattelin vain, että yleisesti Suomessa on varsin normaalia, että suurin osa lapsista harrastaa vähintään jompaakumpaa luistelua tai hiihtoa, mutta eihän tämä mikään laki tai sääntö ole.

        Myös olen kanssasi samaa mieltä, että vanhempien velvollisuus ei ole hankkia suksia tai luistimia pelkästään koulua varten. Mikäli vanhemmat hankkivat em. välineitä lapsilleen, on kohtuullista olettaa, että niillä on käyttöä myös vapaa-aikana.

        täällä kukaan jättää periaatteen vuoksi antamatta lapsilleen omia suksia tai luistimia kouluun, jos sellaiset kerran on hankittu. Eihän siinä ole mitään järkeä, että vapaa-ajalla hiihdetään, mutta koulussa ei...


      • vm80
        ihmeessä kirjoitti:

        pitäisi harrastaa juuri hiihtoa ja luistelua? Miksi ei riitä, että harrastaa vapaa-ajallaan jotain muita liikuntalajeja? Maailmassa on olemassa niin suunnattoman paljon mielenkiintoisia, kivoja ja aivan yhtä terveellisiä liikuntalajeja, joten miksi pitäisi valita juuri ne ainoat, joista ei tykkää?

        Mä en niinkään vastusta hiihtoa tai luistelua koulussa niinä muutamina kertoina vuodessa kun sitä sattuu olemaan. Tosin niiden muutaman kerran takia en aio ostaa suksia. Lapsillamme on kyllä ollut suksia jo varsin nuorista asti, mutta koskaan he eivät ole tykänneet hiihtämisestä. Niinpä sukset ovat jääneet pieniksi ja uudet ostan sitten jos he joskus haluavat alkaa hiihtämään useammin kuin koulussa kahdesti talvessa (tosin paikkakunnnallamme ei välttämättä ole edes hiihtokelejä niin usein). Siihen asti riittävät jo olevat liikuntaharrastukset, sekä ulkoilu yleensäkin.

        Ja kyllä, elämässä on valtavasti asioita, joita joutuu tekemään halusi sitten tai ei. Niihin asioihin kuuluu mm. matematiikan ja äidinkielen opiskelu. Suositeltavaa olisi myös syödä, juoda ja nukkua - halusi tai ei. Mutta sitten on myös asioita, joita ei ole pakko tehdä ja eikös tällöin ole ihan typerää tehdä sallaista mistä ei tykkää ja mitä ei ole pakko tehdä? Varsinkin jos sen tekemisen voi korvata jollain yhtä hyödyllisellä ja hauskemmalla. Ei elämästä tarvitse tehdä tarkoituksella tuskallisempaa kuin se pakosti tulee olemaan.

        Ymmärrän kyllä monen ärtymyksen. Itsekkin muistan kuinka ikävää oli tavaroita roudata kotiin ja kouluun talvisin. Vieläkin toivon ettei tarvitsisi opettaa kaikkia lajeja mutta opettajien on pakko koska se on määrätty valtakunnalisessa OPS:ssa. Monestikin mietin että voikun voisin välttää jonkin asian opettamisen mutta se olisi minulta opettajana suuri virhe koska se on niin määrätty. Eli...älkää ihmeessä opettajia tai kouluja moittiko asioista joita siellä opetetaan sillä mehän vain toteutetaan opetushallituksen määräyksiä.


      • vm80
        Julkisessa virassa oleva kirjoitti:

        Kun hiihto tai luistelu kuuluvat koulun opetussuunnitelmaan, niitä tietysti opetetaan. Hyvä. Mutta koulussa varmaan on olemassa varmaan muutama kappale luistimia tai suksia sellaisen tilanteen varalle, että oppilas ei satu omistamaan kumpiakaan. Eikö ole niin, että suomalaisessa järjestelmässä peruskoulun opetus ja opetusvälineet ovat kunnan kustannettava asia? Periaatteessa siis kenenkään vanhempia varallisuuteen katsomatta ei voida velvoittaa ostamaan suksia tai luistimia vain koulua varten, kuten ei matematiikan oppikirjaakaan.

        Tämä oli toivottavasti lähinnä akateeminen toteamus. Mielestäni on enemmän kuin toivottavaa, että jokaisella suomalaisella kouluikäisellä olisi omat luistimet tai sukset ellei molemmat (mikäli paikkakunnalla on ylipäänsä hiihtokelejä). Ja niitä harrastettaisiinkin runsaasti myös vapaa-aikana. Mikäli oppilaalla on omat luistimet tai sukset, on varsin luontevaa, että hän käyttää omia välineitään myös koulun liikuntatunneilla.

        Totta...peruskoulun kuuluu olla ilmainen ja suksia sekä luistimia ei voida velvoittaa ostamaan. Kouluissa on lainaksi luistimia ja suksia mutta usein todella huonokuntoisia lahjoitettuja luistimia. Niitä käyttäessä lapsi tuskin pääsee nauttimaan liikunnan tuomista iloista. Koululiikunnan tarkoituksena on tuoda lapsille erilaisia kokemuksia ja nautintoja jotka kannustaisivat jatkamaan liikkumista kouluajan ulkopuolella. Nyt täytyy muistaa että koulu on joillekkin ehkä ainoa paikka jossa pääsee luistelemaan tai hiihtämään. Moni oppii taidon vasta koulussa koska omat vanhemmat eivät ole opettanut taitoja lapsilleen. Ei siis voi ajatella että eikö lapset voi hiihdellä vapaa-ajalla vanhempien kanssa koska kaikilla lapsilla ei ole urheilullisesti aktiivisia vanhempia.


    • ja hoh...

      Siis aivan uskomattomia juttuja... Valitettava tosiasia todellisesta elämästä: eteen tulee aina sellaisia asioita, jotka on PAKKO tehdä, vaikka ei haluttaisi. Mielestäni tämä on syytä oppia jo lapsena, vaikka sitten siellä koulussa.
      Koulussa harjoitellaan elämää varten hyödyllisiä perustaitoja, joita tarvitaan elämässä. Kaikkia taitoja ei tarvita koskaan, osaa enemmänkin omien intressien mukaan.
      Ihmettelen sitä, mitä ihmeen haittaa esim. hiihtotaidon oppimisesta on? Minä ainakin kannustan lastani oppimaan uutta, ja mikäs on sen parempi paikka lapselle oppia uutta kuin koulu, jossa ammattilaiset ovat näitä uusia taitoja ja tietoja opettamassa.
      Mitä tulee tuohon asiaan, että koulussa AINA hiihdettäisiin, niin sitä en suostu kyllä minä allekirjoittamaan. Kyllä liikuntatunneilla tehdään paljon muutakin talvisin kuten luistellaan ja ollaan salissa mitä milloinkin. Eihän noita hyviä hiihtokelejä ole kuin korkeintaan parin kk:n ajan ja jos viikossa on kaksi tuntia liikuntaa, niin jokainen laskekoon itse, kuinka monta hiihtotuntia tulee liikuntatuntien kokonaismäärään suhteutettuna...

    • ja niitä on, jos on halua

      Onhan uskonnonvapauslakin olemassa, ja siitä voi vapautua. Miksei ole urheilunvapauslaki. Tilalle vaan ominta alaa, niin kaikki olisi tyytyväisiä.

      • niille kaikille

        vaihtoehdoille opettajat ja valvojat? yksi haluaa rullaluistella, toinen pyöräillä, hiihtää, luistella, lasketella, suunnistaa, voimistella, pesäpalloilla, lentopalloilla, pelata squashia, harrastaa judoa, painia, ratsastaa, balettia, keilata, muutamat vaan lintsata....

        maksaisivatkohan vanhemmat jokaiselle yksityisopen? voisi tulla halvemmaksi hankkia ne sukset ja käskeä kersan vaan kärsiä ne muutamat pakolliset hiihtotunnit. kaikkia kun ei voi miellyttää ja hiihto nyt sattuu olemaan suhteellisen halpa ja helppo laji oppia. ja ainakin tällä hetkellä koulun opetussuunnitelmassa, kuten luistelu, uinti ym...


      • pidentäkööt päiviä
        niille kaikille kirjoitti:

        vaihtoehdoille opettajat ja valvojat? yksi haluaa rullaluistella, toinen pyöräillä, hiihtää, luistella, lasketella, suunnistaa, voimistella, pesäpalloilla, lentopalloilla, pelata squashia, harrastaa judoa, painia, ratsastaa, balettia, keilata, muutamat vaan lintsata....

        maksaisivatkohan vanhemmat jokaiselle yksityisopen? voisi tulla halvemmaksi hankkia ne sukset ja käskeä kersan vaan kärsiä ne muutamat pakolliset hiihtotunnit. kaikkia kun ei voi miellyttää ja hiihto nyt sattuu olemaan suhteellisen halpa ja helppo laji oppia. ja ainakin tällä hetkellä koulun opetussuunnitelmassa, kuten luistelu, uinti ym...

        Laiskoja opettajia on koulut pullollaan.
        On koulunkäyntiavustajiakin joka koulussa, ja eka-tokaluokkalaisten opettajilla on lyhyet päivät, joutilaita kyllä löytyy.
        Yhdistetään koko koulun liikuntatunnit, niin jokaiselle lajille kyllä löytyy valvoja.
        Koululaisten vanhemmat maksaa jo veroina lasten koulumenot, joten kyllä rahalle vastinetta täytyy saada ja opiskelu mielenkiinoiseksi.

        Kun lapsista on kyse, ja pakko-oppivelvollisuudesta,ei pitäs olla rahasta yhteiskunnalta kiinni, että kustantaa kyseisiä välineitä.
        Ei ole oikein että vanhemmat maksaa koulussa käytettyjä välineitä omasta pussista. Varsinkin jos perheissä on useampi lapsi, ja vaikka vielä yh:n lapsia.


      • saa vapautuksen
        niille kaikille kirjoitti:

        vaihtoehdoille opettajat ja valvojat? yksi haluaa rullaluistella, toinen pyöräillä, hiihtää, luistella, lasketella, suunnistaa, voimistella, pesäpalloilla, lentopalloilla, pelata squashia, harrastaa judoa, painia, ratsastaa, balettia, keilata, muutamat vaan lintsata....

        maksaisivatkohan vanhemmat jokaiselle yksityisopen? voisi tulla halvemmaksi hankkia ne sukset ja käskeä kersan vaan kärsiä ne muutamat pakolliset hiihtotunnit. kaikkia kun ei voi miellyttää ja hiihto nyt sattuu olemaan suhteellisen halpa ja helppo laji oppia. ja ainakin tällä hetkellä koulun opetussuunnitelmassa, kuten luistelu, uinti ym...

        jos on todistettavasti jonkin uskonnollisen järjestön yhteydessä ja käy sen järjestämissä tilaisuuksissa säännöllisesti. Tästä joutuu tuomaan kyseisen järsestön edustajan (papin tms) todistuksen. Näin on kohdallani toimittu kun olin lapsi ja samoin toimitaan omien lasteni kanssa nykyään.

        Mielestäni liikunnasta voisi aivan samalla tavalla saada vapautuksen, jos osallistuu todistetusti johonkin liikuntaharrastukseen. Vanhemmat siis maksavat ne jääkiekot, ratsastukset tai mitä sitten onkin ja hankkivat vain seuralta sitten todistuksen, että lapset käyvät siellä säännöllisesti. Ja niitä varten, jotka eivät käy, on edelleen omat liikuntatunnit. Uskonpa vaan, että näilläkin liikuntatunneilla innokkaimmin kävisivät juuri ne, jotka saavat omien harrastustensa vuoksi vapautukset liikunnasta.

        Ja tällöin sitten halukkaat voivat ostella niitä suksia ja loput laittaa rahansa johonkin muuhun liikuntaan. Kyllä meillä ainakin menee satoja euroja kuukaudessa lasten liikuntaharrastuksiin, joten en enää viitsi ostella suksia talvea kohti kahta koulussa harjoitettua hiihtokertaa varten.

        Kaikki, jotka eivät tykkää hiihtämisestä, eivät kuitenkaan vain istu paikoillaan, vaan muitakin lajeja saatetaan harrastaa. Ja ihan vaikka ei ole pakko.


      • vm80
        pidentäkööt päiviä kirjoitti:

        Laiskoja opettajia on koulut pullollaan.
        On koulunkäyntiavustajiakin joka koulussa, ja eka-tokaluokkalaisten opettajilla on lyhyet päivät, joutilaita kyllä löytyy.
        Yhdistetään koko koulun liikuntatunnit, niin jokaiselle lajille kyllä löytyy valvoja.
        Koululaisten vanhemmat maksaa jo veroina lasten koulumenot, joten kyllä rahalle vastinetta täytyy saada ja opiskelu mielenkiinoiseksi.

        Kun lapsista on kyse, ja pakko-oppivelvollisuudesta,ei pitäs olla rahasta yhteiskunnalta kiinni, että kustantaa kyseisiä välineitä.
        Ei ole oikein että vanhemmat maksaa koulussa käytettyjä välineitä omasta pussista. Varsinkin jos perheissä on useampi lapsi, ja vaikka vielä yh:n lapsia.

        Heitä ei voida jättää yksin lasten kanssa sillä jos jotain tapahtuu syy on opettajan kuitenkin. Ja koulun tarkoitus ei ole viihdyttää oppilaita ja antaa heille valinnanvapautta mitä haluaa opiskella ja opetella. Liikunta kuuluu lukujärjestykseen siinä missä äidinkieli ja matematiikka. Emme me voida sanoa että jätetään yhteenlaskut väliin kun lapsia ei kiinnosta ne. Ei siis voida sanoa samaa liikuntalajeista. On vain tyydyttävä siihe mitä opetushallistus päättää ja tehtävä sen mukaisesti. Ja omia välineitä ei kukaan voi pakottaa ostamaan. Koululla varmasti on jonkinlaisia "lankkuja" joilla suksii liikuntatunnit.


      • alkuope
        pidentäkööt päiviä kirjoitti:

        Laiskoja opettajia on koulut pullollaan.
        On koulunkäyntiavustajiakin joka koulussa, ja eka-tokaluokkalaisten opettajilla on lyhyet päivät, joutilaita kyllä löytyy.
        Yhdistetään koko koulun liikuntatunnit, niin jokaiselle lajille kyllä löytyy valvoja.
        Koululaisten vanhemmat maksaa jo veroina lasten koulumenot, joten kyllä rahalle vastinetta täytyy saada ja opiskelu mielenkiinoiseksi.

        Kun lapsista on kyse, ja pakko-oppivelvollisuudesta,ei pitäs olla rahasta yhteiskunnalta kiinni, että kustantaa kyseisiä välineitä.
        Ei ole oikein että vanhemmat maksaa koulussa käytettyjä välineitä omasta pussista. Varsinkin jos perheissä on useampi lapsi, ja vaikka vielä yh:n lapsia.

        Olen joka päivä työpaikallani n. 7.45 - 15.30, perjantaisin lähden jo klo 14. Minulla ei ole ruokatuntia, eikä myöskään "lakisääteisiä" kahvitunteja, ts. nuo koulutunnit täyttyvät täydestä työstä! Sen lisäksi kannan joka ikinen päivä kotiin kasan seuraavan päivän töitä! En ole edes viitsinyt laskea, kuinka monta työtuntia viikossa tulee, mutta eiköhän se huitele aika paljon yli 40 tunnin.


      • Irmeli
        pidentäkööt päiviä kirjoitti:

        Laiskoja opettajia on koulut pullollaan.
        On koulunkäyntiavustajiakin joka koulussa, ja eka-tokaluokkalaisten opettajilla on lyhyet päivät, joutilaita kyllä löytyy.
        Yhdistetään koko koulun liikuntatunnit, niin jokaiselle lajille kyllä löytyy valvoja.
        Koululaisten vanhemmat maksaa jo veroina lasten koulumenot, joten kyllä rahalle vastinetta täytyy saada ja opiskelu mielenkiinoiseksi.

        Kun lapsista on kyse, ja pakko-oppivelvollisuudesta,ei pitäs olla rahasta yhteiskunnalta kiinni, että kustantaa kyseisiä välineitä.
        Ei ole oikein että vanhemmat maksaa koulussa käytettyjä välineitä omasta pussista. Varsinkin jos perheissä on useampi lapsi, ja vaikka vielä yh:n lapsia.

        Ota kuule yhteyttä kansanedustajaasi. Eivät opettajat päätä työpäiviensä pituutta tai opetussuunnitelman sisältöä itse. Tai sen pohjalta, mitä vanhemmat keksivät vaatia.

        Juu, meidän koulussa on muuten puolen tuhatta oppilasta eikä yhtään kouluavustajaa. Tiesitkö muuten, että luokanopettajat opettavat oman luokkansa lisäksi useimmissa kouluissa muitakin. Oppilaan lukujärjestys ei ole sama kuin open lukujärjestys.

        Ja että yhdistetään koko satojen oppilaiden liikuntatunnit. Sepä olisi lukujärjestysteknisesti mielenkiintoinen haaste rehtorille. Jo kaikkien sijoittaminen eri paikkoihin olisi aikamoinen ongelma; nytkin liikanopet joutuvat sumplimaan, kuka milloinkin ryhmänsä kanssa mihinkin mahtuu. Ja jos kaikilla olisi liikkaa samaan aikaan, liikunnanopettajille ei enää riittäisi tunteja, joten heidän virkansa voitaisiin sitten tarpeettomina lopettaa vai? Kylläpä siinä liikuntakasvatuksen taso maassa kohenisi! Huomaa, kuinka asiantuntemuksen valo sieltä oikein loistaa.

        Minä muuten en lukenut itseäni äikänopeksi siksi, että saisin valvoa vaikkapa keihäänheittoa tai salibandyä. Ja meidän hissanopelta saattaisivat olla nuo lätkän säännöt vähän hakusessa.

        Kyllä on helppo ratkoa ongelmia, kun ei mistään mitään tiedä. Sen kun heittelee loistavia ratkaisuja. Sinunhan ei tarvitse pohtia, mikä mihinkin vaikuttaa ja kuinka kaikki järjestettäsiin. Mutta sehän on selvä, että laiskojen ja oppilaita tahallaan kiusaavien opettajien syytä koko homma, siitä viis, mitä opsissa seisoo ja mitkä ovat elämän realiteetit. Se tuli ainakin selväksi, ettei sinulla ole mitään käsitystä siitä, miten koulu organisaationa toimii.


    • netistä

      joo, no eiköhän toi kasvihuoneilmiö poista tätä huolta ainakin täältä pääkaupunkiseudulta pikku hiljaa. Lapsenlapsesi voikin sitten jo "pakkouida" vaikkapa ulkona helmikuussa...tosin sitten sitäkin varmaan inhotaan ja halutaan saada sekin pois liikuntatunneilta. Tai sitten lapset ovat jo niin lihavia, ettei liikuntatunteja voi enää ollenkaan pitää terveydellisistä syistä, tai kenties koulua käydään kotoa käsin netitse ja ainoa liikuntaan liittyvä on kirjalliset tehtävät siitä miten suksia noin teoriassa käytetään.
      Hoh hoh, ei jaksaisi aina näitä tyhmiä ihmisiä, jotka tekevät jokaikisestä asiasta elämää suurempia.

      • kun hiihto oli pakko

        Kyllä mä luulen, et opettajat tekevät vain kiusaa monestikin. Kun he tietävät itsestään koulu ajoilta kuin ikävää ja kauheeta se hiito oli, niin antavat koston kiertää. Kun lapsista on kauheeta hiihtää, niin tottakai sitä täytyy olla, jotta saavat saman kohtelun kun opet aikoinaan.

        Ja kunlapsista on hauskaa koulussa esim. piirtää tai käsityöt, niin eikös vain ne jpskus sivuuteta ja tehdään muuta.
        Joten kivat aineet sivuutetaan ja pakkohiihtoa lisätään!


      • ei jaksa
        kun hiihto oli pakko kirjoitti:

        Kyllä mä luulen, et opettajat tekevät vain kiusaa monestikin. Kun he tietävät itsestään koulu ajoilta kuin ikävää ja kauheeta se hiito oli, niin antavat koston kiertää. Kun lapsista on kauheeta hiihtää, niin tottakai sitä täytyy olla, jotta saavat saman kohtelun kun opet aikoinaan.

        Ja kunlapsista on hauskaa koulussa esim. piirtää tai käsityöt, niin eikös vain ne jpskus sivuuteta ja tehdään muuta.
        Joten kivat aineet sivuutetaan ja pakkohiihtoa lisätään!

        ja samahan se taitaa olla vanhemmillakin, jos ei jostain itse tykännyt, niin eipä lastenkaan sitä pitäisi tehdä ja lapset omaksuvat aika nopeasti vanhempiensa asenteet. Onhan matikkakin tylsää, korvataan se vaikka pullonpyörityksellä. Enkun vois korvata leffojen katselulla, kielet ovat monelle suoranaista tuskaa, joten ne vois suosiolla kokonaan poistaa opsista ja biologian...Kyllä elämässä täytyy oppia tekemään joskus jotain sellaistakin mikä ei ole niin mukavaa. Tulevaisuus on paljon helpompaa sellaisella, joka ymmärtää tämän eikä sorru heti ekan pienen vastoinkäymisen edessä. Ja hei, mikä olisi kivuttomampi keino oppia tämä läksy, kuin hiihtäminen koulussa. Voihan sen oppia paljon kamalammallakin tavalla.
        Siis ihan oikeesti, eiks ihmisillä ole mitään muita murheita elämässä kuin purnata jostakin hiihdosta?????


      • vm80
        kun hiihto oli pakko kirjoitti:

        Kyllä mä luulen, et opettajat tekevät vain kiusaa monestikin. Kun he tietävät itsestään koulu ajoilta kuin ikävää ja kauheeta se hiito oli, niin antavat koston kiertää. Kun lapsista on kauheeta hiihtää, niin tottakai sitä täytyy olla, jotta saavat saman kohtelun kun opet aikoinaan.

        Ja kunlapsista on hauskaa koulussa esim. piirtää tai käsityöt, niin eikös vain ne jpskus sivuuteta ja tehdään muuta.
        Joten kivat aineet sivuutetaan ja pakkohiihtoa lisätään!

        Itse olen opettaja ja vanhempien tietämättömyys koulun käytännöstä todellakin ärsyttää sillä vanhemmat ovat aina opettajia syyllistämässä.
        Ymmärtäkää hyvät ihmiset että ME opettajat emme saa päättää mitä koulussa opiskellaan vaan meidän on PAKKO opettaa mitä on määrätty. EI KOULU vaan OPETUSHALLITUS!!! Lapset eivät voi tehdä käsitöitä vaikkakin se olisi niistä ratkiriemukasta enemää kuin 2 tuntia viikossa koska niin on OPETUSHALLITUS määrännyt...emmme ME. Liikuntaa on PAKKO opettaa 2 tuntia viikossa koska niin on OPETUSHALLITUS määrännyt...emme ME! HIIHTOA siinä missä äikkää, kieliä, matikkaa on opetettava koska niin on määrännyt OPETUSHALLITUS! Kuka opettaja haluaa pistää päätään pölkylle ja jättää velvollisuuksiaan täyttämättä purnaavien vanhempien takia. KOittakaa käsittää että lasten on vain PAKKO oppia ja tehdä joitakin asioita koulussa ei siksi että opettajat kiusaa ja kostaa omia kärsimyksiään vaan siksi että niin päättää OPETUSHALLITUS!!!


      • hiihtoestoinen
        vm80 kirjoitti:

        Itse olen opettaja ja vanhempien tietämättömyys koulun käytännöstä todellakin ärsyttää sillä vanhemmat ovat aina opettajia syyllistämässä.
        Ymmärtäkää hyvät ihmiset että ME opettajat emme saa päättää mitä koulussa opiskellaan vaan meidän on PAKKO opettaa mitä on määrätty. EI KOULU vaan OPETUSHALLITUS!!! Lapset eivät voi tehdä käsitöitä vaikkakin se olisi niistä ratkiriemukasta enemää kuin 2 tuntia viikossa koska niin on OPETUSHALLITUS määrännyt...emmme ME. Liikuntaa on PAKKO opettaa 2 tuntia viikossa koska niin on OPETUSHALLITUS määrännyt...emme ME! HIIHTOA siinä missä äikkää, kieliä, matikkaa on opetettava koska niin on määrännyt OPETUSHALLITUS! Kuka opettaja haluaa pistää päätään pölkylle ja jättää velvollisuuksiaan täyttämättä purnaavien vanhempien takia. KOittakaa käsittää että lasten on vain PAKKO oppia ja tehdä joitakin asioita koulussa ei siksi että opettajat kiusaa ja kostaa omia kärsimyksiään vaan siksi että niin päättää OPETUSHALLITUS!!!

        "Mielestäni liikunnasta voisi aivan samalla tavalla saada vapautuksen, jos osallistuu todistetusti johonkin liikuntaharrastukseen."
        Ensimmäinen asiallinen kannanotto koko hiihtoajatukseen!

        Minä en inhoa hiihtoa, mutta en halua ostaa lapselleni kertakäyttöä varten välineitä. Lapseni harrastaa seurassa ja yksin ja kavereitten kanssa ja tällainen "todistus kouluun-systeemi" olisi hyvä. Kun ei olisi PAKKO hiihtää, ehkä joku lähtisikin lainajärvisillä kokeilemaan tätäkin lajia, jos kelit sallii.
        Muilla voisi olla vaikka äikkää sillävälin kun muut lykkii.


      • hei haloo!
        hiihtoestoinen kirjoitti:

        "Mielestäni liikunnasta voisi aivan samalla tavalla saada vapautuksen, jos osallistuu todistetusti johonkin liikuntaharrastukseen."
        Ensimmäinen asiallinen kannanotto koko hiihtoajatukseen!

        Minä en inhoa hiihtoa, mutta en halua ostaa lapselleni kertakäyttöä varten välineitä. Lapseni harrastaa seurassa ja yksin ja kavereitten kanssa ja tällainen "todistus kouluun-systeemi" olisi hyvä. Kun ei olisi PAKKO hiihtää, ehkä joku lähtisikin lainajärvisillä kokeilemaan tätäkin lajia, jos kelit sallii.
        Muilla voisi olla vaikka äikkää sillävälin kun muut lykkii.

        sitten valvomassa liikuntaa vai hiihtoa?


      • ollut
        hei haloo! kirjoitti:

        sitten valvomassa liikuntaa vai hiihtoa?

        meillä ope ilmoitti että neljäsluokkalaiset pojat ovat urheilutunnilla ulkona koko vuoden satoi tai paistoi eli käytännössä lapset rämpivät pitkin metsiä etsien suunnistusrasteja ja urheilukenttää juosten coopereita räntäsateessa, kun opettaja istuu autossaan parkkipaikalla...
        vanhemmat eivät suostuneet tähän ja nyt on sitten kaikki neljäsluokkalaisten poikien vanhemmat saaneet leiman "hankala vanhempi" otsaansa...


      • tuottaa tuloksia
        ollut kirjoitti:

        meillä ope ilmoitti että neljäsluokkalaiset pojat ovat urheilutunnilla ulkona koko vuoden satoi tai paistoi eli käytännössä lapset rämpivät pitkin metsiä etsien suunnistusrasteja ja urheilukenttää juosten coopereita räntäsateessa, kun opettaja istuu autossaan parkkipaikalla...
        vanhemmat eivät suostuneet tähän ja nyt on sitten kaikki neljäsluokkalaisten poikien vanhemmat saaneet leiman "hankala vanhempi" otsaansa...

        Tässä on selvätapaus aikuisten, opettajien mielivallasta ja lasten alistamisesta. Opettajat vain haluavat näyttää vaan mahtinsa.

        Ovat unohtaneet, mikä on opettajan tehtävät väärin.
        On oikein että lasten vanhemmat puuttuu tähän. Jos ei muuten, niin kaikki yhdessä ja valitus koulutoimenjohtajalle. Eiköhän mielivalta muutu nöyräksi työntekijäksi. Rohkesti vaan puuttumaan epäkohtiin.


      • Irmeli
        kun hiihto oli pakko kirjoitti:

        Kyllä mä luulen, et opettajat tekevät vain kiusaa monestikin. Kun he tietävät itsestään koulu ajoilta kuin ikävää ja kauheeta se hiito oli, niin antavat koston kiertää. Kun lapsista on kauheeta hiihtää, niin tottakai sitä täytyy olla, jotta saavat saman kohtelun kun opet aikoinaan.

        Ja kunlapsista on hauskaa koulussa esim. piirtää tai käsityöt, niin eikös vain ne jpskus sivuuteta ja tehdään muuta.
        Joten kivat aineet sivuutetaan ja pakkohiihtoa lisätään!

        Paljonko sinulla on ikää? Jos olet aikuinen ja peräti vanhempi ja uskot todella, että opettajat eli toiset aikuiset opetettavien asioiden valinnalla kiusaavat tieten tahtoen oppilaita, niin on sinulla outo ja vääristynyt ajatusmaailma. Jos ihminen tahallaan kiusaa ja nauttii toisen pahasta olosta, hän on häiriintynyt. Tällaisia ihmisiä toki on, mutta he ovat harvinaisuuksia niin opettajien keskuudessa kuin muutenkin. Hiihto nyt vaan on osa suomalaista talviurheilua, eikä liikanope sille mitään voi, vaikka haluaisikin.


    • ala-asteella

      Sukset olivat parilta sisarelta perityt liian pitkät puulaudat, monoissa reilusti kasvuvaraa ja toppapuku liian kuuma. Olin aina kisoissa viimeinen. Omat lapseni olen opettanut hiihtämään. Heillä on kunnon välineet, hiihtävät tuulipuvulla, eivät toppahaalareissa tai farkuissa. Olen itsekin siinä sivussa oppinut sietämään hiihtoa. Hiihto nyt vaan kuuluu Suomen talveen, on hyvä ja kokonaisvaltainen urheilumuoto. Ja halpa! Väittäkööt muut sitten mitä vain.

      Lasteni luokilla on myös näitä hiihdon vihaajia. Ja syytkin ymmärrän; sukset metriä liian pitkät, lipsuvat, eivät luista, sauvat puoli metriä liian pitkät; monot joko puristavat tai hölskyvät. Hiihtopukuna farkut tai toppahousut, kädessä lapaset... ja kun ei kotona ole yhtään hiihdetty, he ovat aina läähättämässä jonon hännillä... menee se into vähemmästäkin!

    • hiihdon vihaaja.

      Toi on ihan totta.hiihto on ihan paska laji.mun kin opettajat saapuu autolla.ja ne vaa seisoo siellä ja hiihätyttää meitä pelottavia mäkiä alas.

    • opettaja 456

      ei tulla autolla...sen voin sanoa. sidotaan sukset hiki hatussa lapsille ja yritetään viedä saada ne ladulle. Kun ei itse voi päättää hiihdetäänkö vai ei...se lukee siinä opetussuunnitelmassa. Äänestäkää oikein niin opetussuunnitelmakin muuttuu. Mitä luulet viestiväsi lapsellesi sillä että hän saa lusmuta kun muut tekevät työt? Sellaisen aikuisen mallin annat että ihan hirvittää.

      • meillä ei hiihdetä

        Meillä lapset ovat aina sairaslomalla hiihtopäivinä, ei ole edes suksia ei luistimia, eikä edes hommata.

        On kurjaa umpihangessa posottaa ja hukkua lumeen, ei ei meillä ei lapset hiihdä, opettajat hiihtäkööt, mutta eivät hekään.

        Autolla tullaan mennen tullen, juodaan kahvia ja syödään viinereitä, ja nauretaan hikisille kylmissään oleville lapsille kun ei jaksa, ja nääntyy.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1504
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1104
    Aihe