kirjan kannet?

*.*

Luin jostain että kirjassa olisi kahdet kannet. Toiset aikuisille, toiset lapsille. Pitääkö paikkansa?

23

1183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ovat aikusille

      pirtsakat ja lempeämmät lapsille. lontoonkielisissä siis.

      • <mie>

        Lontoonkielisissä?
        Ei. Lontoo ei oo kieli.
        Englanninkielisissä.


      • toi vitsi?
        <mie> kirjoitti:

        Lontoonkielisissä?
        Ei. Lontoo ei oo kieli.
        Englanninkielisissä.

        etkö ole sanonnasta aiemmin kuullut? ts.lontoo=englanninkielinen...


      • toi vitsi? kirjoitti:

        etkö ole sanonnasta aiemmin kuullut? ts.lontoo=englanninkielinen...

        Ei tuo ole sanonta... En ole ainakaan ikinä kuullut tuollaisesta sanonnasta. Toisin sanoen, sanontoja ei voi vain keksiä itse.


      • Mark Dark
        Pat_Bateman kirjoitti:

        Ei tuo ole sanonta... En ole ainakaan ikinä kuullut tuollaisesta sanonnasta. Toisin sanoen, sanontoja ei voi vain keksiä itse.

        Se, ettei Pat Bateman ole kuullut tai ymmärrä jotain sanontaa, ei todista etteikö ko. sanontaa käytettäisi. (Eihän hän erota edes viroa ja vanhaa kirjasuomea toisistaan, mutta se onkin jo toinen juttu.) Minä ainakin olen kuullut englannin kielestä käytettävän ilmausta "lontooksi" ja "lontoon/Lontoon murteella". Myös Google löytää monta esimerkkiä asiasta.

        Eikös keskusteltaisi välillä vaikka Harry Potterista?


      • tapauksessa
        <mie> kirjoitti:

        Lontoonkielisissä?
        Ei. Lontoo ei oo kieli.
        Englanninkielisissä.

        'lontoonkielinen' on kuitenkin aika osuva ilmaus: Britanniassa ja jenkeissä Pottereita nimittäin myydään eri kansilla. Jenkeissä ei ole erikseen aikuisten ja lasten kansia. Ja tarina kertoo, että viimeisimmässä oli myös sisällössä eroa (ilmeisesti vahingossa, mutta kuitenkin).


      • Mark Dark kirjoitti:

        Se, ettei Pat Bateman ole kuullut tai ymmärrä jotain sanontaa, ei todista etteikö ko. sanontaa käytettäisi. (Eihän hän erota edes viroa ja vanhaa kirjasuomea toisistaan, mutta se onkin jo toinen juttu.) Minä ainakin olen kuullut englannin kielestä käytettävän ilmausta "lontooksi" ja "lontoon/Lontoon murteella". Myös Google löytää monta esimerkkiä asiasta.

        Eikös keskusteltaisi välillä vaikka Harry Potterista?

        Totta kai on olemassa Lontoon murre, mutta "Lontoon kieli" ei ole synonyymi englannin kielelle. Sama kuin joku sanoisi "Potterit on käännetty Tampereen kielelle," ja tarkoittaisi oikeast suomen kieltä.

        Ja murre ei ole kieli. Tai no tämä nyt on taas tätä "en minä ainakaan ole kuullut"-juttua, mutta en minä ainakaan ole kuullut puhuttavan maasta, jossa olisi Lontoon kieli virallisena kielenä.

        Se ei muuten edelleenkään ole sanonta.


      • Pat_Bateman kirjoitti:

        Totta kai on olemassa Lontoon murre, mutta "Lontoon kieli" ei ole synonyymi englannin kielelle. Sama kuin joku sanoisi "Potterit on käännetty Tampereen kielelle," ja tarkoittaisi oikeast suomen kieltä.

        Ja murre ei ole kieli. Tai no tämä nyt on taas tätä "en minä ainakaan ole kuullut"-juttua, mutta en minä ainakaan ole kuullut puhuttavan maasta, jossa olisi Lontoon kieli virallisena kielenä.

        Se ei muuten edelleenkään ole sanonta.

        Älyttömän lapsellista vetää homma henkilökohtaiseksi tuolla "viro/vanha kirjakieli"-heitolla ja vedota sen avulla siihen, että minun harkintakykyni sen takia olisi jotenkin automaattisesti surkea kaikissa kieliin liittyvissä asioissa. Nyyssioppaan ohjeita, ystävä hyvä.


      • Mark Dark
        Pat_Bateman kirjoitti:

        Totta kai on olemassa Lontoon murre, mutta "Lontoon kieli" ei ole synonyymi englannin kielelle. Sama kuin joku sanoisi "Potterit on käännetty Tampereen kielelle," ja tarkoittaisi oikeast suomen kieltä.

        Ja murre ei ole kieli. Tai no tämä nyt on taas tätä "en minä ainakaan ole kuullut"-juttua, mutta en minä ainakaan ole kuullut puhuttavan maasta, jossa olisi Lontoon kieli virallisena kielenä.

        Se ei muuten edelleenkään ole sanonta.

        Mitenhän aikuismaista omasta mielestäsi on se, ettet voi myöntää olleesi väärässä, vaan jatkat inttämistä. Kuitenkin kuka tahansa voi itse asiaa tutkimalla havaita, että ilmauksia "lontoonkielinen" ja "lontoon murre" käytetään aika yleisestikin tarkoittamaan englannin kieltä. Ei siis Lontoon alueen paikallista puhekieltä/dialektia/aksenttia, vaan *englannin* kieltä *yleensä*. Ei tämä asia ole sinun mutu-tietosi varassa; voit kysyä lisätietoa vaikka äidinkielen opettajaltasi tai Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksesta tai hakea Googlesta lause-esimerkkejä kyseisten sanojen käytöstä.

        Väitit myös ettei sanontoja voi itse keksiä. Et varmaan ole tullut koskaan ajatelleeksi, että jokaisen sanan, ilmauksen ja sanonnan on joku keksinyt ja joskus ensimmäisen kerran käyttänyt sitä? Jopa Joanne Rowling on keksinyt sanoja ja sanontoja. Mutta upouudesta ilmauksestahan ei tässä ollut kyse, vaan merkityksestä, joka on ollut käytössä jo pitkään, sinä vain et tuntenut sitä.

        Viittauksellani siihen, miten väitit vanhaa kirjasuomea (huom! ei "vanhaa kirjakieltä" vaan vanhaa kirja*suomea*) viroksi, tarkoitin että aikaisemman kokemukseni perusteella kielitieteellinen tietämyksesi ei ole, hm, aivan erehtymätöntä. Silläkin uhalla, että tämä on mielestäsi henkilökohtaista, haluaisin kysyä: onko sinun yleensäkin näin vaikea myöntää olevasi väärässä tai nähdä virheitä itsessäsi?


      • Mark Dark kirjoitti:

        Mitenhän aikuismaista omasta mielestäsi on se, ettet voi myöntää olleesi väärässä, vaan jatkat inttämistä. Kuitenkin kuka tahansa voi itse asiaa tutkimalla havaita, että ilmauksia "lontoonkielinen" ja "lontoon murre" käytetään aika yleisestikin tarkoittamaan englannin kieltä. Ei siis Lontoon alueen paikallista puhekieltä/dialektia/aksenttia, vaan *englannin* kieltä *yleensä*. Ei tämä asia ole sinun mutu-tietosi varassa; voit kysyä lisätietoa vaikka äidinkielen opettajaltasi tai Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksesta tai hakea Googlesta lause-esimerkkejä kyseisten sanojen käytöstä.

        Väitit myös ettei sanontoja voi itse keksiä. Et varmaan ole tullut koskaan ajatelleeksi, että jokaisen sanan, ilmauksen ja sanonnan on joku keksinyt ja joskus ensimmäisen kerran käyttänyt sitä? Jopa Joanne Rowling on keksinyt sanoja ja sanontoja. Mutta upouudesta ilmauksestahan ei tässä ollut kyse, vaan merkityksestä, joka on ollut käytössä jo pitkään, sinä vain et tuntenut sitä.

        Viittauksellani siihen, miten väitit vanhaa kirjasuomea (huom! ei "vanhaa kirjakieltä" vaan vanhaa kirja*suomea*) viroksi, tarkoitin että aikaisemman kokemukseni perusteella kielitieteellinen tietämyksesi ei ole, hm, aivan erehtymätöntä. Silläkin uhalla, että tämä on mielestäsi henkilökohtaista, haluaisin kysyä: onko sinun yleensäkin näin vaikea myöntää olevasi väärässä tai nähdä virheitä itsessäsi?

        Koska minähän olin niin tuohduksissani.


      • heheh
        Pat_Bateman kirjoitti:

        Koska minähän olin niin tuohduksissani.

        nauretaan kaikki Batmanille, sillä menee hermot


      • <mie>
        heheh kirjoitti:

        nauretaan kaikki Batmanille, sillä menee hermot

        "Batmanille"?
        Taitaapa olla Pat Bateman.
        :D


      • heheh kirjoitti:

        nauretaan kaikki Batmanille, sillä menee hermot

        Paitsi ettei mene.

        Tai menee, muttei tämän palstan kanssa. Usko pois, oikea elämä kyrsii jo ihan tarpeeksi, ei minulla ole voimia enää teistä pultata.


      • ystävälle
        Pat_Bateman kirjoitti:

        Paitsi ettei mene.

        Tai menee, muttei tämän palstan kanssa. Usko pois, oikea elämä kyrsii jo ihan tarpeeksi, ei minulla ole voimia enää teistä pultata.

        vedä itsesi jojoon...


      • ystävälle kirjoitti:

        vedä itsesi jojoon...

        Huoaaah. Sovitaanko niin, että tulet ehdottelemaan minulle "jojoon vetämistä" sitten, kun joku *sinun* lähipiiristäsi on tappanut itsensä?


    • Harry

      On kait kuitenkin niin, että itse kirja on sama kansista huolimatta? Tietääkö joku miksi kirjoilla on yleensä eri kannet?? Rowling:n sivuilta en löytänyt ainakaan kommenttia asiasta..

      • Kuvittaja

        Eri kansilla kirjoja halutaan markkinoida eri kohdeyleisölle.


    • *.*

      Pakko kirjottaa vielä... Siis esim. En puhu lontoota = en puhu englantia. Se siitä.

      Olen kirjastosta lainannut Pottereira ja niissä on yhdenlaiset kannet. Ovatko nämä kannet siis samat kuin lontoonkielisissä? Onko jossain esimerkkiä kaksista erilaisista kansista (aikuistenja lasten)? Luin joskus että kirjalaatikoita ei saa avata ja niissä on toiset aikuisille ja toiset lapsille suunnatuissa kansissa..

      • <mie>

        "Olen kirjastosta lainannut Pottereira ja niissä on yhdenlaiset kannet. Ovatko nämä kannet siis samat kuin lontoonkielisissä?"

        Kyllä ne varmasti on sama, nimittäin Suomesta voi ostaa samoja Pottereita kuin Englannissa.

        "Onko jossain esimerkkiä kaksista erilaisista kansista (aikuistenja lasten)?"

        Kyllähän niitä kansia löytää googlettamalla, jos eri kannet tahdot kuvina nähdä.

        Mutta esim. suomalainen.com->hakusana harry potter and half-blood prince->tulee suoraan aikuisten ja lasten versio kirjoista, joissa siis vain eri kannet.


      • Anski

        suomenkielisis kirjois oon nähny kahtii erilaisii kansii.. tai ainaskin neljännest kirjast. Mut on muute samanlaisten kansien otsikon fonteis ollu eroo.. xD


    • kääpiöpallura

      Momo kaikille!
      Oon ite kattonu kirjastosta ja siellä on aina sellasii "alkuperäis" kansilla julkaistuja potter kirjoja, mutta itselläni on kaks ekaa lasten kansilla, ja loput niillä "alkuperäisillä"...
      Joo, ja lasten kirjojen kannessa on sellanen iloinen meininki ja tosi värikästä, ja juuri toisin päin noissa aikuisten...
      Itselläni ne on vielä enkuksikkin ja niissä aivan erilaiset kannet! 8-)
      kolme ekaa pokkareina ja loput kovakantisina...
      Pokkareissa(tai ainaski ne mitkä mulla on) on kansikuva valokuvana, kun taas kovakantisissa värikkäinä piirroksina...!
      Onkohan vielä jonkun laista kansikuvaa....?
      Ei mielestäni!
      Kiitos kun luitte!

    • Hiih

      Onks ne niit lastenkansii, mis niil kaikil on pitkät nenät? :-D

      • nnora

        Suomenkielisissä painoksissa on tuollaiset kannet, englanninkielisissä painoksissa on erilaiset kannet kuin suomenkielisissä ja brittienglantipainoksista löytyy (ainakin) kahdenlaisia kansia:

        Muistaakseni kustannusyhtiö tai Rowling halusi aikuisia varten erilaiset kannet, jotta myös aikuiset ostaisivat kirjoja ja aikuistenkannet ei herätä yhtä paljon huomiota kuin kaikenkirjavat kannet lapsille.

        tässä on aikuisille suunnatut kannet: http://tinyurl.com/cxxchpf
        ja tässä lapsille suunnatut: http://tinyurl.com/cjjgg3s

        (ja kyllä, olen tietoinen, että tämä on ikivanha keskustelu)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      198
      4666
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      274
      2750
    3. 134
      1707
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1401
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      203
      1357
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1156
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1124
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      74
      1077
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1057
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1051
    Aihe