Öljynvaihdosta?

2GM20F

Veneessäni on Yanmarin 2GM-20-F moottori. Käykö siihen ihan vaan Mobilin synteettinen 5W-40 öljy?

Sitten kysyisin neuvoa miten menetellä, kun vene ennätettiin nostaa ennen öljynvaihtoa ja pitäisi tehdä se kuivalla maalla?

17

5182

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vilari

      Kait se öljynvaihto onnistuu maalla, ainakin itse olin aikonut tehdä sen noston jälkeen. Tietysti jos vene ei ole vatupassissa niin voi olla että kaikki vanha öljy ei tule ulos... mutta tuskin sitä kovin paljon jää koneeseen.

      • MAtti A-25526

        Itse laitan aina koneelle talveksi suljetun jäähdytysvesikierron. Ei ole niin monimutkaista kuin kuullostaa. Tarvitaan 1 kpl saavi, 2 kpl letkuja a 2m, 4l jäähdytinnestettä ja saman verran vettä. Aikaa menee pienen harjoittelun jälkeen enintään 15 min.

        Tapahtuu siten, että otetaan merivesipumpusta irti se letku, joka normaalisti tuo siihen vettä pohjaläpiviennistä, ja laitetaan sen tilalle yksi kaksimetrinen letku, jonka vapaa pää laitetaan saaviin. Sitten otetaan pakoputken jäähdytysmutkasta irti se letku, joka normaalisti ruuttaa käytetyn jäähdytysveden pakoputkeen. Laitetaan siihen toinen niistä kaksimetrisistä letkuista niin, että jäähdytysvesi tuleekin sitä pitkin saaviin. Glykoli ja vesi saaviin, ja valmista tuli (ai niin tulppaa myös se pakoputken jäähdytysmutkan auki jäänyt reikä, ettei pakokaasua tule sisään - usko tai älä, unohdin tämän ensimmäisellä kerralla ja aloin vain ihmetellä, mistäs niin paljon savua tulee).

        Tästä tempusta on paljonkin riemua. Ensinnäkin voit käyttää konetta maissa vapaasti lyhyitä muutaman minuutin aikoja (ei pitkiä, koska kuivana oleva pakoputki alkaa kuumeta liikaa sisältä). Näin esim. öljynvaihtoa maissa ei tarvitse tehdä kone kylmänä ja uudet öljyt saat leviämään koneeseen käyttämällä konetta taas hetken aikaa. Voit myös käydä silloin tällöin talvella käyttämässä konetta, mikä tiettävästi on koneelle parempi juttu kuin antaa sen seistä koko talven. Toisekseen glykolikierto merivesikanavissa estää jäätymistä ja korroosiota.


    • mielipiteeni

      Kylmästä koneesta öljyn imeminen on hitaampaa, mutta onnistuu.

      Uuden öljyn saaminen suojaamaan konetta kuitenkin vaatii muutaman minuutin käytön. Ota merivesipumpun juoksupyörä pois, niin konetta voi käyttää lämpimäksi asti.

      Kone on suunniteltu 10W-30 mineraali öljylle. Yhtenä vuotena kelluvassa näyttelyssä oli Yanmarin huoltokoulu, sillä kysyin v-ehtoisista öljystä ja vastaus oli 10W-30, ei synteettisiä.

      • 2GM20F

        Ettäkö mineraaliöljy 10W-30...Jaa. Tiedätkö onko jotain haittaa laittaa synteettistä? Synteettistä 5W-40 on laitettu aiemmin ilman ongelmia.

        Eikös siinä voi tulla jotain ongelmia jos vaihtelee kesken kaiken?


      • pnieminen
        2GM20F kirjoitti:

        Ettäkö mineraaliöljy 10W-30...Jaa. Tiedätkö onko jotain haittaa laittaa synteettistä? Synteettistä 5W-40 on laitettu aiemmin ilman ongelmia.

        Eikös siinä voi tulla jotain ongelmia jos vaihtelee kesken kaiken?

        mineraaliöljy ei ole ns pesevä öljy, ja tällöin männänrenkaiden voitelu toimii hyvin normaaleissa moottoreissa, synteettistä käytetään lähinnä puristusvoiman kasvaessa jolloin männänrenkaat suunnitellaan peseviä öljyjä varten, kuten turbomoottoreissa ja uudemmissa moottoritekniikoissa. suosittelen aivan normaalia mineraaliöljyä max 10w30 viskositeetilla. mineraaliöljy on myöskin siitä loistava öljy että se kestää pidempään venemoottoreissa kuin synteettiset ja viskositettinsa menettävät 'pesuvedet'.


      • 2G20F
        pnieminen kirjoitti:

        mineraaliöljy ei ole ns pesevä öljy, ja tällöin männänrenkaiden voitelu toimii hyvin normaaleissa moottoreissa, synteettistä käytetään lähinnä puristusvoiman kasvaessa jolloin männänrenkaat suunnitellaan peseviä öljyjä varten, kuten turbomoottoreissa ja uudemmissa moottoritekniikoissa. suosittelen aivan normaalia mineraaliöljyä max 10w30 viskositeetilla. mineraaliöljy on myöskin siitä loistava öljy että se kestää pidempään venemoottoreissa kuin synteettiset ja viskositettinsa menettävät 'pesuvedet'.

        asiallisesta selvennyksestä!


      • No 5
        pnieminen kirjoitti:

        mineraaliöljy ei ole ns pesevä öljy, ja tällöin männänrenkaiden voitelu toimii hyvin normaaleissa moottoreissa, synteettistä käytetään lähinnä puristusvoiman kasvaessa jolloin männänrenkaat suunnitellaan peseviä öljyjä varten, kuten turbomoottoreissa ja uudemmissa moottoritekniikoissa. suosittelen aivan normaalia mineraaliöljyä max 10w30 viskositeetilla. mineraaliöljy on myöskin siitä loistava öljy että se kestää pidempään venemoottoreissa kuin synteettiset ja viskositettinsa menettävät 'pesuvedet'.

        Ja kun se "pesevyys" ei sitten pätkääkään riipu perusöljystä eli synteettisestä tai mineraaliöljystä vaan lisäaineistuksesta.


      • T Se Itse
        pnieminen kirjoitti:

        mineraaliöljy ei ole ns pesevä öljy, ja tällöin männänrenkaiden voitelu toimii hyvin normaaleissa moottoreissa, synteettistä käytetään lähinnä puristusvoiman kasvaessa jolloin männänrenkaat suunnitellaan peseviä öljyjä varten, kuten turbomoottoreissa ja uudemmissa moottoritekniikoissa. suosittelen aivan normaalia mineraaliöljyä max 10w30 viskositeetilla. mineraaliöljy on myöskin siitä loistava öljy että se kestää pidempään venemoottoreissa kuin synteettiset ja viskositettinsa menettävät 'pesuvedet'.

        Ihan kauhistuttaa näiden "pniemisten" päättömät lausunnot! Vaikka kyseessä onkin keskustelupalsta, pitäisi ottaa vähän vastuuta kirjoittelemisistaan ja olla antamatta täysin virheellistä tietoa mahdollisesti ihan tosissaan kysyville.
        Venedieselin pitkän(heh) iän salaisuutena on nimenomaan hyvälaatuinen, pesevä dieselöljy. Tämä pitää rengasurat ja öljykanavat puhtaana ja varmistaa siten mahdollisimman luotettavan voitelun.
        Sillä, onko perusöljy synteettistä tai mineraaliöljyä, ei ole muuta merkitystä, kuin hinta. Venedieselissä öljy pilaantuu niin nopeasti, ettei synteettisten käytöllä saavuteta lisäarvoa, kuten maakäytössä. Toisaalta ei siitä hinnan lisäksi haittaakaan ole, kunhan ei poiketa suositellusta viskositeetista.


      • Katsastusmies-1
        T Se Itse kirjoitti:

        Ihan kauhistuttaa näiden "pniemisten" päättömät lausunnot! Vaikka kyseessä onkin keskustelupalsta, pitäisi ottaa vähän vastuuta kirjoittelemisistaan ja olla antamatta täysin virheellistä tietoa mahdollisesti ihan tosissaan kysyville.
        Venedieselin pitkän(heh) iän salaisuutena on nimenomaan hyvälaatuinen, pesevä dieselöljy. Tämä pitää rengasurat ja öljykanavat puhtaana ja varmistaa siten mahdollisimman luotettavan voitelun.
        Sillä, onko perusöljy synteettistä tai mineraaliöljyä, ei ole muuta merkitystä, kuin hinta. Venedieselissä öljy pilaantuu niin nopeasti, ettei synteettisten käytöllä saavuteta lisäarvoa, kuten maakäytössä. Toisaalta ei siitä hinnan lisäksi haittaakaan ole, kunhan ei poiketa suositellusta viskositeetista.

        on myyntimiesten termejä.
        He jotka ovat moottoriöljyn formuloineet tai he jotka näistä hommista jotakin tietävät laboratooriossa/tuotannossa eivät koskaan ole edes unelmoinet moisista "sloganeista".
        Kaikki moottoriöljyt ovat "peseviä" jos niikseen tulee.
        Lähinnä huolto- ja ympäristöystävällisyyden vuoksi huimasti pidennetyt öljynvaihtovölit ovat aiheuttaneet voiteluöljyjen formulointiin suuriakin muutoksia.
        Lähinnä on öljyn puskurikapasiteettia happamien jäämien suhteen kuten myös dispergoivien ja emulgoivien lisä-aineiden laatua ja määrää on lisätty.
        Itse perusöljy, mineraalisellainen tai synteettinen (= esimerkiksi esteröity mineraalipohjaöljy) täytyy valita kestämään korkeita lämpötiloja ja leikkuuvoimia viskositeettiindeksien muuttumatta suuremmin esimerkiksi autokäytössä yleisten 30 000 km:n matkalla, tai asiaa kompensoimaan lisätään lisä-aineita.
        Koska siis öljy joutuu nykyään autonmoottoereissa tekemään työtään pitkään, on se lisä-aineistettava tätä tarkoitusta varten erityisellä huolella ja usein jopa kustannuksia tuntuvasti kasvattamalla.
        Siis mikä moottoriöljyssä sitten "pesee"? Ja mistä syystä jotkut virheellisesti puhuvat "pesevistä" öljyistä?
        Moottoriöljyn täytyy pitää kaikki moottorissa syntyvät ja sinne imuilman mukana kertyvät epäpuhtudet itsessään ilman että ne saostuvat tai karstautuvat moottoriin sinä aikana kun öljy tekee tehtäväänsä ennen uuden vaihtoa.
        Mikäli moottoriin vaihdetaan öljyt usein niin öljyn huippulaadun ja huippukalliin hinnan etuja ei välttämättä saada hyödynnettyä.
        Venekäytössä on yksi ongelma ylitse muiden suhteessa autokäyttöön - kuumat vesihöyryt pakosarjassa muutama kymmenen senttiä avoinna olevista pakoventtiileistä kun moottori sammutetaan, ja aina moottorin seistessä vapaa pääsy kosteudella sylinteriin/sylintereihin riippuen niiden lukumäärästä ja siitä montako pakoventtiiliä on avoinna.
        Tämän vuoksi veneilykäytössä öljy pitää ja kannattaa vaihtaa riittävän usein kosteuden vuoksi.
        Kosteutta vastaan ei ole lisä-aineita.
        Mikäli venekäytössä öljyt vaihdetaan 2 kertaa vuodessa ei öljyn huippulaatu ole se ylimmäinen periaatekysymys.
        Kaikki vakavaraisten öljy-yhtiöiden valmistamat öljyt ovat korkealaatuisia.
        Öljyn täytyy olla moottorinvalmistajan suosittelemaa laatuluokkaa. Elleivät vaatimukset ole riittävän selvän yksioikoisesti määritelty, kannattaa käyttää yleisimmiät laatuluokat täyttävää tunnettua öljyä, tai kysyä moottorin maahantuojalta/valmistajalta.


      • No 5
        Katsastusmies-1 kirjoitti:

        on myyntimiesten termejä.
        He jotka ovat moottoriöljyn formuloineet tai he jotka näistä hommista jotakin tietävät laboratooriossa/tuotannossa eivät koskaan ole edes unelmoinet moisista "sloganeista".
        Kaikki moottoriöljyt ovat "peseviä" jos niikseen tulee.
        Lähinnä huolto- ja ympäristöystävällisyyden vuoksi huimasti pidennetyt öljynvaihtovölit ovat aiheuttaneet voiteluöljyjen formulointiin suuriakin muutoksia.
        Lähinnä on öljyn puskurikapasiteettia happamien jäämien suhteen kuten myös dispergoivien ja emulgoivien lisä-aineiden laatua ja määrää on lisätty.
        Itse perusöljy, mineraalisellainen tai synteettinen (= esimerkiksi esteröity mineraalipohjaöljy) täytyy valita kestämään korkeita lämpötiloja ja leikkuuvoimia viskositeettiindeksien muuttumatta suuremmin esimerkiksi autokäytössä yleisten 30 000 km:n matkalla, tai asiaa kompensoimaan lisätään lisä-aineita.
        Koska siis öljy joutuu nykyään autonmoottoereissa tekemään työtään pitkään, on se lisä-aineistettava tätä tarkoitusta varten erityisellä huolella ja usein jopa kustannuksia tuntuvasti kasvattamalla.
        Siis mikä moottoriöljyssä sitten "pesee"? Ja mistä syystä jotkut virheellisesti puhuvat "pesevistä" öljyistä?
        Moottoriöljyn täytyy pitää kaikki moottorissa syntyvät ja sinne imuilman mukana kertyvät epäpuhtudet itsessään ilman että ne saostuvat tai karstautuvat moottoriin sinä aikana kun öljy tekee tehtäväänsä ennen uuden vaihtoa.
        Mikäli moottoriin vaihdetaan öljyt usein niin öljyn huippulaadun ja huippukalliin hinnan etuja ei välttämättä saada hyödynnettyä.
        Venekäytössä on yksi ongelma ylitse muiden suhteessa autokäyttöön - kuumat vesihöyryt pakosarjassa muutama kymmenen senttiä avoinna olevista pakoventtiileistä kun moottori sammutetaan, ja aina moottorin seistessä vapaa pääsy kosteudella sylinteriin/sylintereihin riippuen niiden lukumäärästä ja siitä montako pakoventtiiliä on avoinna.
        Tämän vuoksi veneilykäytössä öljy pitää ja kannattaa vaihtaa riittävän usein kosteuden vuoksi.
        Kosteutta vastaan ei ole lisä-aineita.
        Mikäli venekäytössä öljyt vaihdetaan 2 kertaa vuodessa ei öljyn huippulaatu ole se ylimmäinen periaatekysymys.
        Kaikki vakavaraisten öljy-yhtiöiden valmistamat öljyt ovat korkealaatuisia.
        Öljyn täytyy olla moottorinvalmistajan suosittelemaa laatuluokkaa. Elleivät vaatimukset ole riittävän selvän yksioikoisesti määritelty, kannattaa käyttää yleisimmiät laatuluokat täyttävää tunnettua öljyä, tai kysyä moottorin maahantuojalta/valmistajalta.

        Perusajatus tuli tuossakin pitkässä sepustuksessa oikein eli öljyn tehtävä on kerätä dieseleissä yleinen noki ja karsta itseensä ja suodattimeen, kuten myös pieni määrä vettä, joka väistämättä heikentää voiteluominaisuuksia. Siis reilusti: vettä, ei kosteutta. Onhan öljykin kosteaa, onhan? Veden poistamiseen ainoa keino on öljyn riittävän tiheä vaihto, ellei kuivaan poistokaasuputkeen ole mahdollisuutta. Lisäaineilla haetaan "peseviä" eli epäpuhtauksia liuttavia ominaisuuksia myös tuotekehitysosastoilla, eikä termi "pesevä" suinkaan ole myyntimiesten yksinoikeus. Muistanpa ajan ennen nykyöljyjä, jolloin öljytyypin vaihto saattoi aiheuttaa huomattavia vahinkoja, kun saostumat lähtivät liikkeelle, mutteivät kuitenkaan liuenneet. Tuttuja 60-luvun automiehille?
        Joka tapauksessa "pesevä" on suomea ja sangen havainnollinen ilmaisu, "formulointi" taas ei ole suomea eikä väkikäännöksenä edes kovin havainnollinen.


      • hyväksyn
        No 5 kirjoitti:

        Perusajatus tuli tuossakin pitkässä sepustuksessa oikein eli öljyn tehtävä on kerätä dieseleissä yleinen noki ja karsta itseensä ja suodattimeen, kuten myös pieni määrä vettä, joka väistämättä heikentää voiteluominaisuuksia. Siis reilusti: vettä, ei kosteutta. Onhan öljykin kosteaa, onhan? Veden poistamiseen ainoa keino on öljyn riittävän tiheä vaihto, ellei kuivaan poistokaasuputkeen ole mahdollisuutta. Lisäaineilla haetaan "peseviä" eli epäpuhtauksia liuttavia ominaisuuksia myös tuotekehitysosastoilla, eikä termi "pesevä" suinkaan ole myyntimiesten yksinoikeus. Muistanpa ajan ennen nykyöljyjä, jolloin öljytyypin vaihto saattoi aiheuttaa huomattavia vahinkoja, kun saostumat lähtivät liikkeelle, mutteivät kuitenkaan liuenneet. Tuttuja 60-luvun automiehille?
        Joka tapauksessa "pesevä" on suomea ja sangen havainnollinen ilmaisu, "formulointi" taas ei ole suomea eikä väkikäännöksenä edes kovin havainnollinen.

        koko jutun koska asiasta en tiedä,ihmetyttää kuitenkin eikö tuo vesi poistu öljystä höyrystymällä kun öljy on kuumaa,onhan koneessa hengitysputki suodattimineen.toinen ihmetys,mikä on se kuiva poistokaasuputki,mikäli pakoputkea tarkoitat,eikö auto merenrantaan pysäköitynä ole yhtä altis tuolle kosteudelle.jos taas koneeseen on mahdollista saada vettä tätä kautta, asennus on virheellinen.


      • No 5
        hyväksyn kirjoitti:

        koko jutun koska asiasta en tiedä,ihmetyttää kuitenkin eikö tuo vesi poistu öljystä höyrystymällä kun öljy on kuumaa,onhan koneessa hengitysputki suodattimineen.toinen ihmetys,mikä on se kuiva poistokaasuputki,mikäli pakoputkea tarkoitat,eikö auto merenrantaan pysäköitynä ole yhtä altis tuolle kosteudelle.jos taas koneeseen on mahdollista saada vettä tätä kautta, asennus on virheellinen.

        Et ole ainoa asioita ymmärtämätön, mutta onneksi sen myös tunnustat.
        Mikäli käyttölämpötila nousee riittävän korkeaksi, vesi todellakin alkaa höyrystymään. Tämä näkyy esimerkiksi vaaleana emulssiotahnana öljykorkissa. Se, että höyrystyminen tapahtuisi hallitusti huohottimen kautta, on toiveajattelua. Meridieselien poistokaasuputkia eli tuttavallisesti pakoputkia on kahta päätyyppiä, kuivia ja märkiä. Kuiva puhaltelee kaasut ja mölinät taivaalle ilman vesitippaa ja kaikki on ok, mikäli putki päättyy sopivaan käyrään ja läppään. Näitä on käytössä lähinnä isommissa ammattiveneissä. Ongelmahan on pakosarjan jäähdytys ja läpi veneen vietävä kuuma putki, melut ja katkut lähempänä kipparin päänuppia.
        Nk märkä putki on asennuksena yleisin. Siinä pakokaasu ja jäähdytysmerivesi poistetaan samaa reittiä ulos veneestä. Periaatteessa hyvä ratkaisu, mutta vain siinä. Kanavassa on aina suolavettä, joka paitsi syövyttää pakosarjaa usein myös löytää tiensä syvemmälle, jopa avoimen pakoventtiilin kautta sylinteriin. Männän päällä pienikin määrä kokoonpuristumatonta vettä aiheuttaa kiertokangen taipumia ja muuta tuhoisaa.


      • nythän
        No 5 kirjoitti:

        Et ole ainoa asioita ymmärtämätön, mutta onneksi sen myös tunnustat.
        Mikäli käyttölämpötila nousee riittävän korkeaksi, vesi todellakin alkaa höyrystymään. Tämä näkyy esimerkiksi vaaleana emulssiotahnana öljykorkissa. Se, että höyrystyminen tapahtuisi hallitusti huohottimen kautta, on toiveajattelua. Meridieselien poistokaasuputkia eli tuttavallisesti pakoputkia on kahta päätyyppiä, kuivia ja märkiä. Kuiva puhaltelee kaasut ja mölinät taivaalle ilman vesitippaa ja kaikki on ok, mikäli putki päättyy sopivaan käyrään ja läppään. Näitä on käytössä lähinnä isommissa ammattiveneissä. Ongelmahan on pakosarjan jäähdytys ja läpi veneen vietävä kuuma putki, melut ja katkut lähempänä kipparin päänuppia.
        Nk märkä putki on asennuksena yleisin. Siinä pakokaasu ja jäähdytysmerivesi poistetaan samaa reittiä ulos veneestä. Periaatteessa hyvä ratkaisu, mutta vain siinä. Kanavassa on aina suolavettä, joka paitsi syövyttää pakosarjaa usein myös löytää tiensä syvemmälle, jopa avoimen pakoventtiilin kautta sylinteriin. Männän päällä pienikin määrä kokoonpuristumatonta vettä aiheuttaa kiertokangen taipumia ja muuta tuhoisaa.

        ymmärsin tuonkin,edelleen jäi vaikeuttamaan ajatuksenjuoksua seuraava asia,kaikkihan ruostuu,hapettuu jne.jos raudasta tehty.mikäli minulla siellä pakoputkessa on suomenlahden tai pohjanlahden vettä,ja mikäli pakoputkisto on tehty valmistajan ohjeiden mukaan niin eihän se vesi siellä venttiileissä käy.tiedän että ns.märässä putkessa on vettä mutta tiedän myös että ei se sinne venttiilille ehdi missään vaiheessa.
        se että merivesijäähdytetty pakosarja jossain vaiheessa ruostuu on myös tosiasia.olen myös aikoinaan havainnut että auto tekee saman valkoisen töhnän korkkiin vaikkei ole vesillä,eli olisko tosiasia se ettei veneen moottori ja auton moottori olis kuitenkaan niin erinomaisesti ermoisia.venemoottori käy tietenkin pelkkää ylämäkeä eli joku teoreetikko aikoinaan jossain väitti että venemoottorin ikä olis 3/4 autokoneen iästä.eihän tuollainen rekka tai kuormaautokone niin kevyesti kulje.veikkaan kuitenkin ettei tuo pieni vesimäärä aiheuta mitään ongelmia normaalikäytössä.
        ajelen itse sekä kuiva että märkäpakoputkella noin 2000 mpk.vuodessa kumpaisellakin(kahdella veneellä)vaihdan öljyt joka syksy,eli märkäputkisella silloin kun jäät iskee ja kuivaputkisella kun jäät kantaa.
        kumpaisetkin nyt pyörineet toinen 14000 toinen 12000 tuntia.ainoat vauriot kulumisen aiheuttamat venttiilikumien kuivumiset/ kulumiset.


      • No 5
        nythän kirjoitti:

        ymmärsin tuonkin,edelleen jäi vaikeuttamaan ajatuksenjuoksua seuraava asia,kaikkihan ruostuu,hapettuu jne.jos raudasta tehty.mikäli minulla siellä pakoputkessa on suomenlahden tai pohjanlahden vettä,ja mikäli pakoputkisto on tehty valmistajan ohjeiden mukaan niin eihän se vesi siellä venttiileissä käy.tiedän että ns.märässä putkessa on vettä mutta tiedän myös että ei se sinne venttiilille ehdi missään vaiheessa.
        se että merivesijäähdytetty pakosarja jossain vaiheessa ruostuu on myös tosiasia.olen myös aikoinaan havainnut että auto tekee saman valkoisen töhnän korkkiin vaikkei ole vesillä,eli olisko tosiasia se ettei veneen moottori ja auton moottori olis kuitenkaan niin erinomaisesti ermoisia.venemoottori käy tietenkin pelkkää ylämäkeä eli joku teoreetikko aikoinaan jossain väitti että venemoottorin ikä olis 3/4 autokoneen iästä.eihän tuollainen rekka tai kuormaautokone niin kevyesti kulje.veikkaan kuitenkin ettei tuo pieni vesimäärä aiheuta mitään ongelmia normaalikäytössä.
        ajelen itse sekä kuiva että märkäpakoputkella noin 2000 mpk.vuodessa kumpaisellakin(kahdella veneellä)vaihdan öljyt joka syksy,eli märkäputkisella silloin kun jäät iskee ja kuivaputkisella kun jäät kantaa.
        kumpaisetkin nyt pyörineet toinen 14000 toinen 12000 tuntia.ainoat vauriot kulumisen aiheuttamat venttiilikumien kuivumiset/ kulumiset.

        Luulin jokaisen venemiehen -lienet siin nk kaupunkilainen venemies :) - tietävän, ettei venedieseleitä ajamalla lopeteta.

        Korroosio ja muut ulkopuoliset vauriot ne tuhoavat. Periaatteessa märkä putki toimii uskomallasi tavalla, mutta vain periaatteessa. Putkeen jäävä vesi joko vetenä tai höyrynä löytää yleensä tiensä ennemmin tai myöhemmin pakoventtiilille, valitettavasti. Ehjässäkin pakosarjassa merivesi ja pakokaasut kohtaavat parin vaaksan etäisyydellä pakoventtiilistä eikä korkeuserokaan ole huima. Puhumattakaan, että kanavissa olisi takasulkua estämässä vääränsuuntainen liike.
        Pakosarjavaurio syntyy yleensä huomaamatta, kukapa meistä ehjää moottoria ryhtyisi purkamaan? Ja vaikka purkaisikin, varminta olisi vaihtaa osa määräajoin ja suojata se vaikkapa öljykylvyssä!

        "märässä putkessa on vettä mutta tiedän myös että ei se sinne venttiilille ehdi missään vaiheessa" on lausahdus, jossa toivoisin olevasi oikeassa.
        Valitettavasti et ole, mutta ole uskossasi onnellinen!


      • Katsastusmies-1
        No 5 kirjoitti:

        Perusajatus tuli tuossakin pitkässä sepustuksessa oikein eli öljyn tehtävä on kerätä dieseleissä yleinen noki ja karsta itseensä ja suodattimeen, kuten myös pieni määrä vettä, joka väistämättä heikentää voiteluominaisuuksia. Siis reilusti: vettä, ei kosteutta. Onhan öljykin kosteaa, onhan? Veden poistamiseen ainoa keino on öljyn riittävän tiheä vaihto, ellei kuivaan poistokaasuputkeen ole mahdollisuutta. Lisäaineilla haetaan "peseviä" eli epäpuhtauksia liuttavia ominaisuuksia myös tuotekehitysosastoilla, eikä termi "pesevä" suinkaan ole myyntimiesten yksinoikeus. Muistanpa ajan ennen nykyöljyjä, jolloin öljytyypin vaihto saattoi aiheuttaa huomattavia vahinkoja, kun saostumat lähtivät liikkeelle, mutteivät kuitenkaan liuenneet. Tuttuja 60-luvun automiehille?
        Joka tapauksessa "pesevä" on suomea ja sangen havainnollinen ilmaisu, "formulointi" taas ei ole suomea eikä väkikäännöksenä edes kovin havainnollinen.

        Olisin hieman eri mieltä "vitosen" kanssa pesevyydestä.
        Pesevä öljy tuo ainakin minulle mieleen että irrotetaan tai poistetaan eli "pestään" moottorista jotakin joka sinne on saostunut tai muuten jäänyt.
        Nykyaikaiset öljyt sitovat itseensä epäpuhtauksia. Läheskään kaikki noista epäpuhtauksista eivät ole "liukenevia".
        Ominaisuus jota öljyltä lisäaineistuksella haetaan on ns. liankanto eli puhutaan pigenttimuotoisten epäpuhtauksien dispergoitumisesta öljyyn siten että ne eivät saostu moottoriin.
        Siksi on minusta virheellistä käyttää ilmaisua pesevä, mutta mielipidehän on vain ja ainoastaan omani.
        Huomaan että viesteihini tulee valitettavasti huomaamattakin mukaan termejä tuolta työelämän puolelta, vaikka yritän niitä siistiä ja käyttää "maallikkotermejä":)


      • No 5
        Katsastusmies-1 kirjoitti:

        Olisin hieman eri mieltä "vitosen" kanssa pesevyydestä.
        Pesevä öljy tuo ainakin minulle mieleen että irrotetaan tai poistetaan eli "pestään" moottorista jotakin joka sinne on saostunut tai muuten jäänyt.
        Nykyaikaiset öljyt sitovat itseensä epäpuhtauksia. Läheskään kaikki noista epäpuhtauksista eivät ole "liukenevia".
        Ominaisuus jota öljyltä lisäaineistuksella haetaan on ns. liankanto eli puhutaan pigenttimuotoisten epäpuhtauksien dispergoitumisesta öljyyn siten että ne eivät saostu moottoriin.
        Siksi on minusta virheellistä käyttää ilmaisua pesevä, mutta mielipidehän on vain ja ainoastaan omani.
        Huomaan että viesteihini tulee valitettavasti huomaamattakin mukaan termejä tuolta työelämän puolelta, vaikka yritän niitä siistiä ja käyttää "maallikkotermejä":)

        Pesevä on mielestäni sangen osuva termi ja alalla yleisesti hyväksytty, öljyn eräs tehtävä on todellakin MYÖS liuottaa nokea ja saostumia.

        Lisäaineistuksella on monia tehtäviä ja vaatimusten myötä luokituksia tulee lisää lähes vuosittain. Vuosikymmenessä kehitys on ollut melkoista, vaikka rivimiehelle suurimmat askeleet lienevät ensin moniasteöljyt ja sitten synteettiset.

        Tokihan itse kukin voisi viljellä "työelämän termejä", sattuu nimittäin työhyllystä löytymään yhtä sun toista niin voiteluöljyistä kuin monesta muustakin veneilyyn liittyvästä, toisilla taas nämä "sivistyssanat" löytyvät nk googlettamalla.
        Vaan kun ei ole tarvetta snobbailuun...


      • pnieminen
        T Se Itse kirjoitti:

        Ihan kauhistuttaa näiden "pniemisten" päättömät lausunnot! Vaikka kyseessä onkin keskustelupalsta, pitäisi ottaa vähän vastuuta kirjoittelemisistaan ja olla antamatta täysin virheellistä tietoa mahdollisesti ihan tosissaan kysyville.
        Venedieselin pitkän(heh) iän salaisuutena on nimenomaan hyvälaatuinen, pesevä dieselöljy. Tämä pitää rengasurat ja öljykanavat puhtaana ja varmistaa siten mahdollisimman luotettavan voitelun.
        Sillä, onko perusöljy synteettistä tai mineraaliöljyä, ei ole muuta merkitystä, kuin hinta. Venedieselissä öljy pilaantuu niin nopeasti, ettei synteettisten käytöllä saavuteta lisäarvoa, kuten maakäytössä. Toisaalta ei siitä hinnan lisäksi haittaakaan ole, kunhan ei poiketa suositellusta viskositeetista.

        pesevämpi vs vähemmän pesevä. tai hapettuvampi kuin vähemmän hapettuva. niin se vaan on ettei synteettiset pidä, ei viskositeettiään, ei 'hapettomuuttaan' eikä liiemmin voitelutehoaan, mutta niin kaikki kuin nytkin nivoutuu samaan sanaan, synteettinen.
        se myöskin pesasee paremmin, stefatkin, vuotaa sinne minne ei pitäisi, ohutta kun on, savutus tuttu ilmiö? ei minulle, mutta käytänkin mineraaliöljyjä...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet nuorempi nainen aivan ihana

      Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      56
      1318
    2. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

      Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      160
      1260
    3. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

      Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      56
      1173
    4. Mitä vastaisit

      Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      60
      1125
    5. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

      Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      104
      1091
    6. Rakastan ja ikävöin sinua

      Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      58
      887
    7. Nyt tiistain galluppi alkaa....

      Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä
      Ikävä
      56
      873
    8. KIIKKUSTUOLI

      Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin
      80 plus
      76
      812
    9. Vihjeketju naisille

      Kirjoita tähän vihjeesi kaivatullesi.
      Ikävä
      51
      807
    10. Miten aiot saada kaivattusi?

      1) loukuttamalla 2) kidnappaamalla 3) huijaamalla 4) jokin muu, mikä?
      Ikävä
      54
      795
    Aihe