Olisiko neuvoja huomiseen Jaakobin liturgiaan? Ponomarille näet. Paljonko kaava eroaa Krysostomoksen liturgiasta?
Jaakobin liturgia
51
3650
Vastaukset
- efesolainen
En löytänyt suomenkielistä selitystä, mutta kävisikö tämä:
http://www.ccel.org/fathers2/ANF-07/anf07-63.htm - xyz
>>>Olisiko neuvoja huomiseen Jaakobin liturgiaan? Ponomarille näet.
- M-LS
Miten niin ortodoksiselle traditiolle vieras liturgia? Jaakobin liturgiahan on vanhempi ja alkuperäisempi liturgia kuin Johannes Krysostomoksen ja Basileios Suuren liturgiat. Huomenna, anteeksi tänään, vuorokausi on jo vaihtunut, on apostoli Jaakob Herran veljen muistopäivä. Siksi toimitetaan Jaakobin liturgia, edes kerran vuodessa.
- xyz
M-LS kirjoitti:
Miten niin ortodoksiselle traditiolle vieras liturgia? Jaakobin liturgiahan on vanhempi ja alkuperäisempi liturgia kuin Johannes Krysostomoksen ja Basileios Suuren liturgiat. Huomenna, anteeksi tänään, vuorokausi on jo vaihtunut, on apostoli Jaakob Herran veljen muistopäivä. Siksi toimitetaan Jaakobin liturgia, edes kerran vuodessa.
>>>Miten niin ortodoksiselle traditiolle vieras liturgia? Jaakobin liturgiahan on vanhempi ja alkuperäisempi liturgia kuin Johannes Krysostomoksen ja Basileios Suuren liturgiat.>Siksi toimitetaan Jaakobin liturgia, edes kerran vuodessa.
- efesolainen
xyz kirjoitti:
>>>Miten niin ortodoksiselle traditiolle vieras liturgia? Jaakobin liturgiahan on vanhempi ja alkuperäisempi liturgia kuin Johannes Krysostomoksen ja Basileios Suuren liturgiat.>Siksi toimitetaan Jaakobin liturgia, edes kerran vuodessa.
personal.inet.fi/private/tsasounan_suunnalta:
Apostoli Jaakobin liturgia:
Tämä liturgia toimitetaan kerran vuodessa, 23. 10. apostoli Jaakobin muistopäivänä. Monin paikoin liturgia on jäänyt pois käytännöstä. Suomessa sitä on alettu toimittaa vuodesta 1975, aluksi muutamissa kirkoissa, nykyisin jo yleisemmin. Varsinainen eukaristia-osa on tässä liturgiassa laajin, mutta sisällössä ei ole olennaista eroa. Toimitustavassa ilmenee paikallisia eroja. Poikkeus on mm. se, että tässä liturgiassa annetaan leipä ja viini uskoville erillisinä.
----
http://www.info.tampere.fi/~yrausko/yrauskohtml/kirkot/ortk/ortlitur.html
Liturgian historiaa
Yleisin ortodoksisen kirkon ehtoollisjumalanpalvelus on pyhän Johannes Krysostomoksen ( 407) liturgia. Se oli keisarillisen pääkaupungin Konstantinopolin liturgia, joka syrjäytti pian muut liturgiat koko Bysantin alueelta. Pyhän Basileios Suuren ( 379) liturgia toimitetaan kymmenen kertaa vuodessa (Suuren paaston viitenä sunnuntaina, Suurena torstaina, Suurena lauantaina, Kristuksen syntymäjuhlan ja teofanian aattoina sekä Basileios Suuren omana muistopäivänä 1.1.)
ja se on kaavaltaan samanlainen kuin Krysostomoksen, vaikkakin jotkut rukoustekstit poikkeavat. Kolmas liturgia on pyhän apostoli Jaakobin liturgia. Se toimitetaan vain yhden kerran vuodessa, eli apostoli Jaakobin muistopäivänä 23.10
----
http://www.edu.joensuu.fi/ortoweb/Sissonen/sanasto/jk.htm
Jaakobin liturgia: Apostoli Jaakobin, Herran veljen nimeä kantava liturgiapalveluksen kaava. Varhaisin tunnettu liturgian kaava, toimitetaan 1 x vuodessa, 23.10., apostoli Jaakobin päivänä.
----
http://www.compuline.fi/ComDocs/Suomi/uushlp/html/fin-8q01.htm
Aina 300-luvulle asti oli kaikkien jumalanpalvelusten perusrakenne kirkossa yhtenäinen. Kirkon saatua toimintavapauden 313 yhtenäistettiin liturgiaa suurissa metropoleissa. Käytössä olivat Aleksandrian liturgia ( = egyptiläinen, Markuksen liturgia), Antiokian liturgia (= länsisyyrialainen, Jaakobin liturgia) sekä itäsyyrialainen ja armenialainen riitti. Pian levisi Bysantin jumalanpalvelusjärjestelmä, josta tuli suosituin ja joka tunnettiin Basileioksen liturgiana ja Johannes Khrysostomoksen liturgiana.
----
Tässä sinulle linkkilista noin niinkuin aluksi. Pidän näitä lähteitä luotettavampina, kuin luterilaisen nimimerkin tiuskaisuja. - Mar Sarug
iskee jälleen kuin korkeajännitys eli kuin miljoona volttia.
Jaakobin liturgia on siis ortodoksiselle traditiolle vieras... Jaahas, kerroppa lisää Kirkkomme liturgisen tradition historiasta!? Sijut pitäs kyllä saada luennoimaan meittien (ortodoksien) teologiselle laitokselle aiheesta.
Xyz, sije olet helmi! Zagapoo! - M-LS
xyz kirjoitti:
>>>Miten niin ortodoksiselle traditiolle vieras liturgia? Jaakobin liturgiahan on vanhempi ja alkuperäisempi liturgia kuin Johannes Krysostomoksen ja Basileios Suuren liturgiat.>Siksi toimitetaan Jaakobin liturgia, edes kerran vuodessa.
esim syyrialaisortodoksisessa kirkossa. On muutakin ortodoksista perinnettä kuin venäläisortodoksisuus.
Meillä nykyään käytettävän Jaakobin liturgian version historiaa en tunne, koska en ole liturgisen teologian asiantuntija, mutta siinä näkyy olevan sekä vanhempaa, että uudempaa aineistoa niin kuin muissakin liturgioissamme. Vai luuletko, että esim Johannes Krysostomoksen liturgia toimitetaan nykyään sellaisena millaiseksi hän sen laati?
Apostoli Jaakobin muistopäivä osuu tänä vuonna sunnuntaiksi, sille emme voi mitään. Pitäisikö hänen nimeään kantava liturgia sen tähden jättää toimittamatta? Voi kirjaimeen tuijottajia! Et ilmeisesti kunnioita apostoli Jaakob Herran veljeä. Minulle hän on hyvin rakas ja hänen kirjeensä on mielikirjani Raamatussa. Mitähän, jos apostoli Jaakobin kehotuksen mukaisesti anoisit itsellesi viisautta! Jaak 1: 5-6. - xyz
efesolainen kirjoitti:
personal.inet.fi/private/tsasounan_suunnalta:
Apostoli Jaakobin liturgia:
Tämä liturgia toimitetaan kerran vuodessa, 23. 10. apostoli Jaakobin muistopäivänä. Monin paikoin liturgia on jäänyt pois käytännöstä. Suomessa sitä on alettu toimittaa vuodesta 1975, aluksi muutamissa kirkoissa, nykyisin jo yleisemmin. Varsinainen eukaristia-osa on tässä liturgiassa laajin, mutta sisällössä ei ole olennaista eroa. Toimitustavassa ilmenee paikallisia eroja. Poikkeus on mm. se, että tässä liturgiassa annetaan leipä ja viini uskoville erillisinä.
----
http://www.info.tampere.fi/~yrausko/yrauskohtml/kirkot/ortk/ortlitur.html
Liturgian historiaa
Yleisin ortodoksisen kirkon ehtoollisjumalanpalvelus on pyhän Johannes Krysostomoksen ( 407) liturgia. Se oli keisarillisen pääkaupungin Konstantinopolin liturgia, joka syrjäytti pian muut liturgiat koko Bysantin alueelta. Pyhän Basileios Suuren ( 379) liturgia toimitetaan kymmenen kertaa vuodessa (Suuren paaston viitenä sunnuntaina, Suurena torstaina, Suurena lauantaina, Kristuksen syntymäjuhlan ja teofanian aattoina sekä Basileios Suuren omana muistopäivänä 1.1.)
ja se on kaavaltaan samanlainen kuin Krysostomoksen, vaikkakin jotkut rukoustekstit poikkeavat. Kolmas liturgia on pyhän apostoli Jaakobin liturgia. Se toimitetaan vain yhden kerran vuodessa, eli apostoli Jaakobin muistopäivänä 23.10
----
http://www.edu.joensuu.fi/ortoweb/Sissonen/sanasto/jk.htm
Jaakobin liturgia: Apostoli Jaakobin, Herran veljen nimeä kantava liturgiapalveluksen kaava. Varhaisin tunnettu liturgian kaava, toimitetaan 1 x vuodessa, 23.10., apostoli Jaakobin päivänä.
----
http://www.compuline.fi/ComDocs/Suomi/uushlp/html/fin-8q01.htm
Aina 300-luvulle asti oli kaikkien jumalanpalvelusten perusrakenne kirkossa yhtenäinen. Kirkon saatua toimintavapauden 313 yhtenäistettiin liturgiaa suurissa metropoleissa. Käytössä olivat Aleksandrian liturgia ( = egyptiläinen, Markuksen liturgia), Antiokian liturgia (= länsisyyrialainen, Jaakobin liturgia) sekä itäsyyrialainen ja armenialainen riitti. Pian levisi Bysantin jumalanpalvelusjärjestelmä, josta tuli suosituin ja joka tunnettiin Basileioksen liturgiana ja Johannes Khrysostomoksen liturgiana.
----
Tässä sinulle linkkilista noin niinkuin aluksi. Pidän näitä lähteitä luotettavampina, kuin luterilaisen nimimerkin tiuskaisuja.>>>Tässä sinulle linkkilista noin niinkuin aluksi. Pidän näitä lähteitä luotettavampina, kuin luterilaisen nimimerkin tiuskaisuja.
- xyz
M-LS kirjoitti:
esim syyrialaisortodoksisessa kirkossa. On muutakin ortodoksista perinnettä kuin venäläisortodoksisuus.
Meillä nykyään käytettävän Jaakobin liturgian version historiaa en tunne, koska en ole liturgisen teologian asiantuntija, mutta siinä näkyy olevan sekä vanhempaa, että uudempaa aineistoa niin kuin muissakin liturgioissamme. Vai luuletko, että esim Johannes Krysostomoksen liturgia toimitetaan nykyään sellaisena millaiseksi hän sen laati?
Apostoli Jaakobin muistopäivä osuu tänä vuonna sunnuntaiksi, sille emme voi mitään. Pitäisikö hänen nimeään kantava liturgia sen tähden jättää toimittamatta? Voi kirjaimeen tuijottajia! Et ilmeisesti kunnioita apostoli Jaakob Herran veljeä. Minulle hän on hyvin rakas ja hänen kirjeensä on mielikirjani Raamatussa. Mitähän, jos apostoli Jaakobin kehotuksen mukaisesti anoisit itsellesi viisautta! Jaak 1: 5-6.>>>Jaakobin liturgiaa on jatkuvasti toimitettu esim. syyrialaisortodoksisessa kirkossa.>Apostoli Jaakobin muistopäivä osuu tänä vuonna sunnuntaiksi, sille emme voi mitään. Pitäisikö hänen nimeään kantava liturgia sen tähden jättää toimittamatta?>Et ilmeisesti kunnioita apostoli Jaakob Herran veljeä.
- Tyyne Lötjönen
xyz kirjoitti:
>>>Tässä sinulle linkkilista noin niinkuin aluksi. Pidän näitä lähteitä luotettavampina, kuin luterilaisen nimimerkin tiuskaisuja.
Tämä xyz tuntuu tietävän kaikki mahdolliset jutut. Mitähän ovat kanoniset jumalanpalveluskirjat? Kuka ne on hyväksynyt ja missä?
Sattuu muuten olemaan käsillä muutamia Apostoli Jaakobin liturgian tekstejä:
1) Ateenan arkkipiispa Krysotomoksen toimittama vuodelta 1937. Kustanja Kreikan kirkon sisälähtysjärjestö Apostoliki Diakonia.
2)Neljän idän patriarkan toimittama laitos vuodelta 1848 ( Konstantinopoli, Aleksandria, Antikia ja Jerusalem).
3) Thessalonikin yliopiston liturgiikan prafesori Ionnis Funduliksen toimittama tieteellinen laitos.
Näiden lisäsi löytyy:
- Gregorios Teologin liturgia kreikaksi ja Johannes Seppälän suomennos siitä.
- Apostoli Markuksen liturgia
- Apostolisen kirkkojärjestyksen nimeä kantava liturgia
- Apostoli Jaakobin ennen pyhitettyjen Lahjain liturgia
jne.
Todettakoon, että suomalaisessa tekstilaitoksessa (mustat kannet tai moniste)liturgian alku ja eräät rubriikit ovat varsin sekavia tai vääriä.
Jaakobin liturgia toimitetaan myös joulun jälkeisenä sunnuntaina.
Eri liturgiat edustavat Kirkon perinteen rikkautta ja monipuolisuutta. - M-LS
xyz kirjoitti:
>>>Jaakobin liturgiaa on jatkuvasti toimitettu esim. syyrialaisortodoksisessa kirkossa.>Apostoli Jaakobin muistopäivä osuu tänä vuonna sunnuntaiksi, sille emme voi mitään. Pitäisikö hänen nimeään kantava liturgia sen tähden jättää toimittamatta?>Et ilmeisesti kunnioita apostoli Jaakob Herran veljeä.
Ainahan asianmukaiset jumalanpalvelustekstit luetaan ja lauletaan sikäli kuin ne ovat saatavissa suomen kielellä.
"Koketeerataan erikoispalveluksilla" Ei Jaakobin liturgia ole erikoisjumalanpalvelus, vaan yksi kirkon neljästä liturgiapalveluksesta, joka ansaitsee sentään kerran vuodessa tulla toimitetuksi. Erikoisjumalanpalvelus on vaikkapa Jumalansynnyttäjän hautauspalvelus, jonka piispainkokous jo kerkesi kieltämään.
Surukseni olen huomannut, ettet kunnioita P. Jaakobia Herran veljeä, mutta kyllä joitakin sellaisia "pyhiä", joita ei ole otettu paikalliskirkkomme kelenteriin, eikä koskaan tulla ottamaankan. Sinä siis valikoit enkä minä.
Milloinka muuten Jaakobin liturgiaa käyttävät Jerusalemin ja Antiokian patriarkaatit ovat muuttuneet epäkanonisiksi? - sivusta seurannut
xyz kirjoitti:
>>>Miten niin ortodoksiselle traditiolle vieras liturgia? Jaakobin liturgiahan on vanhempi ja alkuperäisempi liturgia kuin Johannes Krysostomoksen ja Basileios Suuren liturgiat.>Siksi toimitetaan Jaakobin liturgia, edes kerran vuodessa.
koituu Tsaari Nikolai toisen esirukoukset, minun Apostoli Jaakobin.
"Minä en käsitä sitäkään, että miksi ainoaan Suomen hallitsijaan, joka on kanonisoitu pyhäksi, tulisi suhtautua kuin kyse olisi itse pirusta. Senkö vuoksi, että hän piti Suomesta ja oleskeli Suomen maaperällä yhteensä yli kahden vuoden ajan? Minusta meillä on kaikki syy olla tästä ylpeitä. Tapahtukoon se meidän sielujemme pelastukseksi."
"Jaakobin liturgia on viime vuosisadan puolessa välissä laadittu rekonstruktio, ja sen toimittaminen on täysin tarpeetonta erikoisuuden tavoittelua. Se on vieras ortodoksiselle traditiolle, mikä ilmenee mm. siten, etteivät ponomarit saati seurakunta tiedä, mitä siinä tapahtuu." - Papadopoulos
Tyyne Lötjönen kirjoitti:
Tämä xyz tuntuu tietävän kaikki mahdolliset jutut. Mitähän ovat kanoniset jumalanpalveluskirjat? Kuka ne on hyväksynyt ja missä?
Sattuu muuten olemaan käsillä muutamia Apostoli Jaakobin liturgian tekstejä:
1) Ateenan arkkipiispa Krysotomoksen toimittama vuodelta 1937. Kustanja Kreikan kirkon sisälähtysjärjestö Apostoliki Diakonia.
2)Neljän idän patriarkan toimittama laitos vuodelta 1848 ( Konstantinopoli, Aleksandria, Antikia ja Jerusalem).
3) Thessalonikin yliopiston liturgiikan prafesori Ionnis Funduliksen toimittama tieteellinen laitos.
Näiden lisäsi löytyy:
- Gregorios Teologin liturgia kreikaksi ja Johannes Seppälän suomennos siitä.
- Apostoli Markuksen liturgia
- Apostolisen kirkkojärjestyksen nimeä kantava liturgia
- Apostoli Jaakobin ennen pyhitettyjen Lahjain liturgia
jne.
Todettakoon, että suomalaisessa tekstilaitoksessa (mustat kannet tai moniste)liturgian alku ja eräät rubriikit ovat varsin sekavia tai vääriä.
Jaakobin liturgia toimitetaan myös joulun jälkeisenä sunnuntaina.
Eri liturgiat edustavat Kirkon perinteen rikkautta ja monipuolisuutta.>Eri liturgiat edustavat Kirkon perinteen rikkautta >ja monipuolisuutta.
Minusta olisi parempi, että Suomessa päästäisiin vaikka ihan ensimmäisenä jonkinlaiseen konsensukseen siitä, kuinka p. Johannes Krysostomoksen liturgia tulisi toimittaa. Sitten kun tämä asia on selvillä, meillä on aikaa ja resursseja selvitellä näitä muita kuriositeettikysymyksiä.
>Jaakobin liturgia toimitetaan myös joulun >jälkeisenä sunnuntaina.
Jaaha. Missähän muualla kuin tässä viestissä tämänkin asian näkisi mustaa valkoisella? - Papadopoulos
M-LS kirjoitti:
esim syyrialaisortodoksisessa kirkossa. On muutakin ortodoksista perinnettä kuin venäläisortodoksisuus.
Meillä nykyään käytettävän Jaakobin liturgian version historiaa en tunne, koska en ole liturgisen teologian asiantuntija, mutta siinä näkyy olevan sekä vanhempaa, että uudempaa aineistoa niin kuin muissakin liturgioissamme. Vai luuletko, että esim Johannes Krysostomoksen liturgia toimitetaan nykyään sellaisena millaiseksi hän sen laati?
Apostoli Jaakobin muistopäivä osuu tänä vuonna sunnuntaiksi, sille emme voi mitään. Pitäisikö hänen nimeään kantava liturgia sen tähden jättää toimittamatta? Voi kirjaimeen tuijottajia! Et ilmeisesti kunnioita apostoli Jaakob Herran veljeä. Minulle hän on hyvin rakas ja hänen kirjeensä on mielikirjani Raamatussa. Mitähän, jos apostoli Jaakobin kehotuksen mukaisesti anoisit itsellesi viisautta! Jaak 1: 5-6.>esim syyrialaisortodoksisessa kirkossa.
So what? - xyz
M-LS kirjoitti:
Ainahan asianmukaiset jumalanpalvelustekstit luetaan ja lauletaan sikäli kuin ne ovat saatavissa suomen kielellä.
"Koketeerataan erikoispalveluksilla" Ei Jaakobin liturgia ole erikoisjumalanpalvelus, vaan yksi kirkon neljästä liturgiapalveluksesta, joka ansaitsee sentään kerran vuodessa tulla toimitetuksi. Erikoisjumalanpalvelus on vaikkapa Jumalansynnyttäjän hautauspalvelus, jonka piispainkokous jo kerkesi kieltämään.
Surukseni olen huomannut, ettet kunnioita P. Jaakobia Herran veljeä, mutta kyllä joitakin sellaisia "pyhiä", joita ei ole otettu paikalliskirkkomme kelenteriin, eikä koskaan tulla ottamaankan. Sinä siis valikoit enkä minä.
Milloinka muuten Jaakobin liturgiaa käyttävät Jerusalemin ja Antiokian patriarkaatit ovat muuttuneet epäkanonisiksi?>>>Ainahan asianmukaiset jumalanpalvelustekstit luetaan ja lauletaan sikäli kuin ne ovat saatavissa suomen kielellä.
- Tyyne Lötjönen
Papadopoulos kirjoitti:
>Eri liturgiat edustavat Kirkon perinteen rikkautta >ja monipuolisuutta.
Minusta olisi parempi, että Suomessa päästäisiin vaikka ihan ensimmäisenä jonkinlaiseen konsensukseen siitä, kuinka p. Johannes Krysostomoksen liturgia tulisi toimittaa. Sitten kun tämä asia on selvillä, meillä on aikaa ja resursseja selvitellä näitä muita kuriositeettikysymyksiä.
>Jaakobin liturgia toimitetaan myös joulun >jälkeisenä sunnuntaina.
Jaaha. Missähän muualla kuin tässä viestissä tämänkin asian näkisi mustaa valkoisella?Esim:
Aristidis Panotis'en toimittamassa Neljän Idän patriarkan julkaisemassa uudistetussa apostoli Jaakobin liturgiassa vuodelta 1992.
Vahvistettu Konstantinopolissa 26.1.1986, Aleksandriassa 22.11.1987, Jerusalemissa 2.5.1988 ja Antiokiassa maaliskuussa 1986.
Esipuheessa sivulla 15: "Katá toús káto hrónus í Theía taúti Leitourgía ételeíto spaaníos kai dí katá tás éniausíous mnímas 'Adelfothéou (23 Okttovriou kai tís KIRIAKI META TIN HRISTOU GENNA)..." - tjl2
efesolainen kirjoitti:
personal.inet.fi/private/tsasounan_suunnalta:
Apostoli Jaakobin liturgia:
Tämä liturgia toimitetaan kerran vuodessa, 23. 10. apostoli Jaakobin muistopäivänä. Monin paikoin liturgia on jäänyt pois käytännöstä. Suomessa sitä on alettu toimittaa vuodesta 1975, aluksi muutamissa kirkoissa, nykyisin jo yleisemmin. Varsinainen eukaristia-osa on tässä liturgiassa laajin, mutta sisällössä ei ole olennaista eroa. Toimitustavassa ilmenee paikallisia eroja. Poikkeus on mm. se, että tässä liturgiassa annetaan leipä ja viini uskoville erillisinä.
----
http://www.info.tampere.fi/~yrausko/yrauskohtml/kirkot/ortk/ortlitur.html
Liturgian historiaa
Yleisin ortodoksisen kirkon ehtoollisjumalanpalvelus on pyhän Johannes Krysostomoksen ( 407) liturgia. Se oli keisarillisen pääkaupungin Konstantinopolin liturgia, joka syrjäytti pian muut liturgiat koko Bysantin alueelta. Pyhän Basileios Suuren ( 379) liturgia toimitetaan kymmenen kertaa vuodessa (Suuren paaston viitenä sunnuntaina, Suurena torstaina, Suurena lauantaina, Kristuksen syntymäjuhlan ja teofanian aattoina sekä Basileios Suuren omana muistopäivänä 1.1.)
ja se on kaavaltaan samanlainen kuin Krysostomoksen, vaikkakin jotkut rukoustekstit poikkeavat. Kolmas liturgia on pyhän apostoli Jaakobin liturgia. Se toimitetaan vain yhden kerran vuodessa, eli apostoli Jaakobin muistopäivänä 23.10
----
http://www.edu.joensuu.fi/ortoweb/Sissonen/sanasto/jk.htm
Jaakobin liturgia: Apostoli Jaakobin, Herran veljen nimeä kantava liturgiapalveluksen kaava. Varhaisin tunnettu liturgian kaava, toimitetaan 1 x vuodessa, 23.10., apostoli Jaakobin päivänä.
----
http://www.compuline.fi/ComDocs/Suomi/uushlp/html/fin-8q01.htm
Aina 300-luvulle asti oli kaikkien jumalanpalvelusten perusrakenne kirkossa yhtenäinen. Kirkon saatua toimintavapauden 313 yhtenäistettiin liturgiaa suurissa metropoleissa. Käytössä olivat Aleksandrian liturgia ( = egyptiläinen, Markuksen liturgia), Antiokian liturgia (= länsisyyrialainen, Jaakobin liturgia) sekä itäsyyrialainen ja armenialainen riitti. Pian levisi Bysantin jumalanpalvelusjärjestelmä, josta tuli suosituin ja joka tunnettiin Basileioksen liturgiana ja Johannes Khrysostomoksen liturgiana.
----
Tässä sinulle linkkilista noin niinkuin aluksi. Pidän näitä lähteitä luotettavampina, kuin luterilaisen nimimerkin tiuskaisuja.että sekaannun tähän mielenkiintoiseen keskusteluun. Halusin vain sanoa kiitokset efesolaiselle tietopaketista. Aloin jo aprikoida, että mitä nämä liturgiat pitävät sisällään ja sieltähän se tieto jo tuli.
Kuulkaa veljet ja sisaret, tämä palsta on HYVÄ!
Vai olenko vain lapsellinen? - Tyyne Lötjönen
Tyyne Lötjönen kirjoitti:
Esim:
Aristidis Panotis'en toimittamassa Neljän Idän patriarkan julkaisemassa uudistetussa apostoli Jaakobin liturgiassa vuodelta 1992.
Vahvistettu Konstantinopolissa 26.1.1986, Aleksandriassa 22.11.1987, Jerusalemissa 2.5.1988 ja Antiokiassa maaliskuussa 1986.
Esipuheessa sivulla 15: "Katá toús káto hrónus í Theía taúti Leitourgía ételeíto spaaníos kai dí katá tás éniausíous mnímas 'Adelfothéou (23 Okttovriou kai tís KIRIAKI META TIN HRISTOU GENNA)..."Kirjoitusvirheitä:
po. Esipuheessa sivulla 15: "Katá toús káto hrónus í Theía taúti Leitourgía ételeíto spaníos kai dí katá tás éniausíous mnímas toú 'Adelfothéou (23 Oktovriou kai tís KIRIAKI META TIN HRISTOU GENNA)..." - Papadopoulos
Tyyne Lötjönen kirjoitti:
Esim:
Aristidis Panotis'en toimittamassa Neljän Idän patriarkan julkaisemassa uudistetussa apostoli Jaakobin liturgiassa vuodelta 1992.
Vahvistettu Konstantinopolissa 26.1.1986, Aleksandriassa 22.11.1987, Jerusalemissa 2.5.1988 ja Antiokiassa maaliskuussa 1986.
Esipuheessa sivulla 15: "Katá toús káto hrónus í Theía taúti Leitourgía ételeíto spaaníos kai dí katá tás éniausíous mnímas 'Adelfothéou (23 Okttovriou kai tís KIRIAKI META TIN HRISTOU GENNA)..."Ja tämäkö kirja on siis meillä ohjeellinen ja tarkoitettu noudatettavaksi? Onko tästä olemassa paikallinen piispainkokouksen päätös?
- Papadopoulos
Tyyne Lötjönen kirjoitti:
Kirjoitusvirheitä:
po. Esipuheessa sivulla 15: "Katá toús káto hrónus í Theía taúti Leitourgía ételeíto spaníos kai dí katá tás éniausíous mnímas toú 'Adelfothéou (23 Oktovriou kai tís KIRIAKI META TIN HRISTOU GENNA)..."... hallitsen paremmin kirkkoslaavia ja nuo virheet menivät minulta ohi.
- sivusta seurannut
Papadopoulos kirjoitti:
Ja tämäkö kirja on siis meillä ohjeellinen ja tarkoitettu noudatettavaksi? Onko tästä olemassa paikallinen piispainkokouksen päätös?
Noudatetaan ekumeenisen patriarkaadin käytäntöä:
Kirkkokalenteri s. 3/ viimeinen virke. - M-LS
Papadopoulos kirjoitti:
>esim syyrialaisortodoksisessa kirkossa.
So what?etten tarkoittanut syyrialaista monofysiittikirkkoa, vaan Antiokian patriarkaattia. Jaakobin liturgia on kotoisin Jerusalemista ja sitä käytetään Jerusalemin ja Antiokian patriarkaateissa.
Mitenkähän on sen teidän koulussa saamanne uskonnonopetuksen laita, kun ette osaa edes kirkkomme liturgiapalveluksia? - sivusta seurannut
sivusta seurannut kirjoitti:
Noudatetaan ekumeenisen patriarkaadin käytäntöä:
Kirkkokalenteri s. 3/ viimeinen virke.Voisitko vaihtaa vaikkapa nimimerkiksi "vierestä vilkuillut".
- sivusta vilkuillut
sivusta seurannut kirjoitti:
Voisitko vaihtaa vaikkapa nimimerkiksi "vierestä vilkuillut".
Rekisteriöi nimimerkkisi
- xyz
sivusta seurannut kirjoitti:
Noudatetaan ekumeenisen patriarkaadin käytäntöä:
Kirkkokalenteri s. 3/ viimeinen virke."Suomessa noudatetaan ekumeenisen patriarkaadin käytäntöä: Kirkkokalenteri s. 3/ viimeinen virke."
Tämähän on täysin selvä asia. Sokea Reettakin näkee sen moninaisten muiden käytännön seikkojen ohella mm. pääsiäisen ajankohdassa. - Papadopoulos
xyz kirjoitti:
"Suomessa noudatetaan ekumeenisen patriarkaadin käytäntöä: Kirkkokalenteri s. 3/ viimeinen virke."
Tämähän on täysin selvä asia. Sokea Reettakin näkee sen moninaisten muiden käytännön seikkojen ohella mm. pääsiäisen ajankohdassa.>Sokea Reettakin näkee sen moninaisten muiden >käytännön seikkojen ohella mm. pääsiäisen >ajankohdassa.
Voisiko sen paremmin sanoa! Sitten kun käytännöt eivät yllättäen miellytäkään pientä egoa tai eriuskoista ympäristöä, niitä ollaan kyllä valkkaamassa "sopivammiksi".
"PatriarkaaDin käytäntö(j)ä" käytetään Suomessa pääasiassa vain slaavilaisen perinteen alasajamiseen. Tämä ei siis missään tapauksessa ole P:n syy, vaan niiden suomalaisten hörhöilijöiden, jotka käyttävät kirkollisia asioita lähinnä omien paineidensa ja aggressioittensa purkutienä - valitettavasti. Täälläkin saa kuulla näitä juttuja kyllästymiseen asti. - Papadopoulos
M-LS kirjoitti:
etten tarkoittanut syyrialaista monofysiittikirkkoa, vaan Antiokian patriarkaattia. Jaakobin liturgia on kotoisin Jerusalemista ja sitä käytetään Jerusalemin ja Antiokian patriarkaateissa.
Mitenkähän on sen teidän koulussa saamanne uskonnonopetuksen laita, kun ette osaa edes kirkkomme liturgiapalveluksia?>Mitenkähän on sen teidän koulussa saamanne >uskonnonopetuksen laita, kun ette osaa edes >kirkkomme liturgiapalveluksia?
Me kyllä osaamme. Osa papistosta ei valitettavasti osaa. - luterilaista luopiota
xyz kirjoitti:
>>>Miten niin ortodoksiselle traditiolle vieras liturgia? Jaakobin liturgiahan on vanhempi ja alkuperäisempi liturgia kuin Johannes Krysostomoksen ja Basileios Suuren liturgiat.>Siksi toimitetaan Jaakobin liturgia, edes kerran vuodessa.
vai oletko vain täysin erimieltä hänen kanssaan ortodoksisuudesta?
- TÄYDELLISTÄ ORTODOKSIA
M-LS kirjoitti:
Miten niin ortodoksiselle traditiolle vieras liturgia? Jaakobin liturgiahan on vanhempi ja alkuperäisempi liturgia kuin Johannes Krysostomoksen ja Basileios Suuren liturgiat. Huomenna, anteeksi tänään, vuorokausi on jo vaihtunut, on apostoli Jaakob Herran veljen muistopäivä. Siksi toimitetaan Jaakobin liturgia, edes kerran vuodessa.
vai oletko vain täysin erimieltä hänen TÄYDELLISYYDESTÄÄN?
- Mar Sarug
M-LS kirjoitti:
etten tarkoittanut syyrialaista monofysiittikirkkoa, vaan Antiokian patriarkaattia. Jaakobin liturgia on kotoisin Jerusalemista ja sitä käytetään Jerusalemin ja Antiokian patriarkaateissa.
Mitenkähän on sen teidän koulussa saamanne uskonnonopetuksen laita, kun ette osaa edes kirkkomme liturgiapalveluksia?Monofysiittejä ei ole olemassakaan! Tai jos siis tarkoitat orientaaleja ortodokseja, tunnustavat he Kristuksen ihmisyyden kuin jumaluudenkin -ilman sekoittumista, jakaantumista... Yhdessä persoonassa olevan Jumal-ihmisen, Jeesuksen Kristuksen jne...
- M-LS
Mar Sarug kirjoitti:
Monofysiittejä ei ole olemassakaan! Tai jos siis tarkoitat orientaaleja ortodokseja, tunnustavat he Kristuksen ihmisyyden kuin jumaluudenkin -ilman sekoittumista, jakaantumista... Yhdessä persoonassa olevan Jumal-ihmisen, Jeesuksen Kristuksen jne...
Jos näin on, ei ole estettä bysanttilaisten ja orientaalisten ortodoksien yhdistymiselle. Tiettävästi tällainen yhdistymishanke onkin vireillä. On hyvä, jos vanha lähinnä poliittisista syistä johtunut monofysiittiriita haudataan lopullisesti.
- Mar Sarug
M-LS kirjoitti:
Jos näin on, ei ole estettä bysanttilaisten ja orientaalisten ortodoksien yhdistymiselle. Tiettävästi tällainen yhdistymishanke onkin vireillä. On hyvä, jos vanha lähinnä poliittisista syistä johtunut monofysiittiriita haudataan lopullisesti.
vääntö ei ollut paljoakaan poliittinen... ja kun aikaa on kulunut näin paljon ei ykseys ole palautuva nopeasti.
Hyvä ja selventävä dialogi on tällä hetkellä "jäissä", mutta uskon ja toivon että kenties meidän lapsenlapsen lapset ovat sinetöivä sen.
Kiitos kaikille mukana olleille!
- ponomar
1. Muista mennä kirkkoon
2. Sytytä lampukat ja hiili
3. Palveluksen loputtua muista sammuttaa lampukat
4. Muista lähteä kirkosta palveluksen jäkeen
Ps. Jos osaat edes jotenkuten kelloja soittaa, niin kilauttele normaalistl.- starovieru
piäsivättih ponomarit kirkonmänölöist Liturgiassa. Molitvoloist vain ei tahtot tulla loppuo, ain ne vain jatkuo, jatkuo. Pappihiset laskeuvuttih hospodin ilmahisista solielle asti. Oltih melkien yhtä rahvahan kera. Yhes samast kirjasest velli luvettiih. Kolmie käsikirjahist ei solielle tuotu, unohettiiko alttariih?
- Jaakobin Liturgia
Itse ko. Liturgiassa olleena, koin ahaa elämyksen. Elämykseni olisi ollut täydellisempi, mikäli ko. Liturgia olisi suoritettu aikalaistensa tavan mukaan jossakin kallio luolassa Israelissa. Vaikkakin alkuperäisyyden pystyi jotenkin aistimaan, niin tunnelmaa häiritsi keinovalaistuksen lisäksi venäjän ajan imelät ikonoit ikonostaaseineen.
- Pelle Peloton
Olin itsekin ko. Liturgiassa mukana, hieno kokemus. Taitaa olla niin, että vuosien saatossa ortodoksinen kirkkokin on joutunut taipumaan haallitsijoiden vaatimuksiin, siten muuttamaan alkuperäisen käytäntönsä uudempaan versioon. Se alkuperäinen, salaisesti toimitettu, luolassa pidetty Jumalan palvelus, ilman ikonostaasia, ilman keinovaloja, tehosteita.
- Tyyne Lötjönen
Saanko olla utelias, missä olit palveluksessa?
En usko, että palvelusta on toimitettu kallioluolassa (ainakaan yleisesti), vanhalla ajalla on ollut jo kirkkorakennuksia jotka ovat nykyisiä paljon "yksinkertaisempia" - ainakin ilman kiiltokuvaikoneita ja ikonostaaseja. - el-kirahwi
Olin myös ensimmäistä kertaa Jakobin liturgiassa viikko sitten. Ilman "imeliä" 1800-luvun ikoneja... ;) Minulle päällimmäiseksi jäi mieleen, että se oli hyvin "juutalainen", millä tarkoitan, että sen yhteys juutalaiseen synagogapalvelukseen oli paljon selvempi kuin Krysostomoksen liturgian, ja miksi ei olisikaan, koska Jakobin liturgia on sitä vanhempi.
Hyvin positiivinen kokemus. Oikeastaan ainoa negatiiviseksi kokemani asia oli, että ennen ehtoolliselle osallistumista ei luettu tavanomaista Krysostomoksen rukousta: "Uskon Herra ja tunnustan...", johon on tottunut. - M-LS
el-kirahwi kirjoitti:
Olin myös ensimmäistä kertaa Jakobin liturgiassa viikko sitten. Ilman "imeliä" 1800-luvun ikoneja... ;) Minulle päällimmäiseksi jäi mieleen, että se oli hyvin "juutalainen", millä tarkoitan, että sen yhteys juutalaiseen synagogapalvelukseen oli paljon selvempi kuin Krysostomoksen liturgian, ja miksi ei olisikaan, koska Jakobin liturgia on sitä vanhempi.
Hyvin positiivinen kokemus. Oikeastaan ainoa negatiiviseksi kokemani asia oli, että ennen ehtoolliselle osallistumista ei luettu tavanomaista Krysostomoksen rukousta: "Uskon Herra ja tunnustan...", johon on tottunut.se radioitiin ortodoksisen seminaarin kirkosta Joensuusta. Jaakobin liturgiassahan on kolme tekstiä: ensin parimia, sitten evankeliumi ja viimeisenä epistola. Sävelmistö oli minusta aika tavanomainen, olisi mukavaa kuulla jotain itämaisempaa, mutta ehkä esim syyrialaistyyppistä kirkkolaulua ei ole sovitettu suomenkielelle.
Olen kerran ollut Jaakobin liturgiassa ehtoollisella. Leipä ja viini jaetaan siinä erikseen mikä on alkuperäinen tapa. Bysanttilainen tapa jakaa ehtoollislusikalla ei oikein sovellu tähän, koska Jaakobin liturgiassa ei leipää leikata. - Tyyne Lötjönen
M-LS kirjoitti:
se radioitiin ortodoksisen seminaarin kirkosta Joensuusta. Jaakobin liturgiassahan on kolme tekstiä: ensin parimia, sitten evankeliumi ja viimeisenä epistola. Sävelmistö oli minusta aika tavanomainen, olisi mukavaa kuulla jotain itämaisempaa, mutta ehkä esim syyrialaistyyppistä kirkkolaulua ei ole sovitettu suomenkielelle.
Olen kerran ollut Jaakobin liturgiassa ehtoollisella. Leipä ja viini jaetaan siinä erikseen mikä on alkuperäinen tapa. Bysanttilainen tapa jakaa ehtoollislusikalla ei oikein sovellu tähän, koska Jaakobin liturgiassa ei leipää leikata.Kuten aiemmin totesin suomlainen versio tästä liturgiasta on virheellinen. Sen alku ja ohjeet ovat sekavia.
Luettavien tekstien järjestys on kaikien riitusten liturgioissa seuraava:
-Vanhan testamentin lukukappale (ei parimia, pariamia on juhlien ehtoopalveluksien "ennusteksti")
-Epistola
-Evankeliumi - Tyyne Lötjönen
M-LS kirjoitti:
se radioitiin ortodoksisen seminaarin kirkosta Joensuusta. Jaakobin liturgiassahan on kolme tekstiä: ensin parimia, sitten evankeliumi ja viimeisenä epistola. Sävelmistö oli minusta aika tavanomainen, olisi mukavaa kuulla jotain itämaisempaa, mutta ehkä esim syyrialaistyyppistä kirkkolaulua ei ole sovitettu suomenkielelle.
Olen kerran ollut Jaakobin liturgiassa ehtoollisella. Leipä ja viini jaetaan siinä erikseen mikä on alkuperäinen tapa. Bysanttilainen tapa jakaa ehtoollislusikalla ei oikein sovellu tähän, koska Jaakobin liturgiassa ei leipää leikata."Bysanttilainen tapa jakaa ehtoollislusikalla ei oikein sovellu tähän, koska Jaakobin liturgiassa ei leipää leikata."
Mitähän tämä tarkoittaa?
Jaakobin liturgiassa ehtoollisleipä "leikataan" tai murretaan ensin kahteen osaan IC NI ja XC KA.
Osa XC KA jaetaan kahtia ja XC osa laitetaan ehtoollismajaan.
Osat IC NI KA jaetaan leikataan tarvittaviin osiin tai selrantti murtaa leivästä osasia ehtoolliseen osallistuville. - M-LS
Tyyne Lötjönen kirjoitti:
Kuten aiemmin totesin suomlainen versio tästä liturgiasta on virheellinen. Sen alku ja ohjeet ovat sekavia.
Luettavien tekstien järjestys on kaikien riitusten liturgioissa seuraava:
-Vanhan testamentin lukukappale (ei parimia, pariamia on juhlien ehtoopalveluksien "ennusteksti")
-Epistola
-Evankeliuminäissä lukukappaleissa, toivottavasti muistan oikein. Parimia on ehtoopalveluksessa luettava VT:n lukukappale ja se voi toki olla myös muista VT:n kirjoista kuin profeetoista. Miksi sitten liturgian VT:n tekstiä nimittäisi, en tiedä. Miksi yrität opettaa, kun et selvästikään ole itse kärryillä asioista?
- M-LS
Tyyne Lötjönen kirjoitti:
"Bysanttilainen tapa jakaa ehtoollislusikalla ei oikein sovellu tähän, koska Jaakobin liturgiassa ei leipää leikata."
Mitähän tämä tarkoittaa?
Jaakobin liturgiassa ehtoollisleipä "leikataan" tai murretaan ensin kahteen osaan IC NI ja XC KA.
Osa XC KA jaetaan kahtia ja XC osa laitetaan ehtoollismajaan.
Osat IC NI KA jaetaan leikataan tarvittaviin osiin tai selrantti murtaa leivästä osasia ehtoolliseen osallistuville.eli keihäällä, vaan ainoastaan murretaan. Sen takia olisi parempi, jos papisto ei yrittäisi jakaa ehtoollista lusikalla Jaakobin liturgiassa, vahinkojen välttämiseksi.
- Tyyne Lötjönen
M-LS kirjoitti:
eli keihäällä, vaan ainoastaan murretaan. Sen takia olisi parempi, jos papisto ei yrittäisi jakaa ehtoollista lusikalla Jaakobin liturgiassa, vahinkojen välttämiseksi.
Mistä tämän tiedät? Kyllä se on asiallista leikata keihäällä = veitsellä.
"Sen takia olisi parempi, jos papisto ei yrittäisi jakaa ehtoollista lusikalla Jaakobin liturgiassa, vahinkojen välttämiseksi."
Mikähän vahinko mahtaisi tapahtua?
Tämä on merkillinen palsta, maallikot määrittelevät kuinka papiston tulee toimia! - Totta tosiaan
Tyyne Lötjönen kirjoitti:
Mistä tämän tiedät? Kyllä se on asiallista leikata keihäällä = veitsellä.
"Sen takia olisi parempi, jos papisto ei yrittäisi jakaa ehtoollista lusikalla Jaakobin liturgiassa, vahinkojen välttämiseksi."
Mikähän vahinko mahtaisi tapahtua?
Tämä on merkillinen palsta, maallikot määrittelevät kuinka papiston tulee toimia!Täällä eräs keski-iän ylittänyt naisihminen yksin luulee hallitsevansa kaiken ja määrittää, mikä on oikein, mikä väärin, ja kuka saa "opettaa" ketä. Sietämätöntä!
- M-LS
Tyyne Lötjönen kirjoitti:
Mistä tämän tiedät? Kyllä se on asiallista leikata keihäällä = veitsellä.
"Sen takia olisi parempi, jos papisto ei yrittäisi jakaa ehtoollista lusikalla Jaakobin liturgiassa, vahinkojen välttämiseksi."
Mikähän vahinko mahtaisi tapahtua?
Tämä on merkillinen palsta, maallikot määrittelevät kuinka papiston tulee toimia!Olin kerran ehtoollisella Jaakobin liturgiassa ja pappi joutui siinä murtamaan leipää etoollislusikalla, koska sitä ei oltu paloiteltu. Kun hän antoi minulle, nielaisin tietysti nopeasti niin kuin aina, mutta murusia olikin kaksi ja toinen tipahti ryntäilleni, josta se tietysti pelastettiin.
Poltin sen puseron myöhemmin. Ajattele, jos olisi mennyt lattialle, mikä pyhäinhäväistys ja kirkon lattia olisi pitänyt silloin tietysti uusia! Keskustelin myöhemmin asiasta papin kanssa, sillä todella pelästyin tätä vaaratilannetta.
Et itsekään ole pappi, tuskin Tyyne Lötjönenkään? En nimittäin usko, että kirjoitat oikealla nimelläsi! - utelias
Tyyne Lötjönen kirjoitti:
Saanko olla utelias, missä olit palveluksessa?
En usko, että palvelusta on toimitettu kallioluolassa (ainakaan yleisesti), vanhalla ajalla on ollut jo kirkkorakennuksia jotka ovat nykyisiä paljon "yksinkertaisempia" - ainakin ilman kiiltokuvaikoneita ja ikonostaaseja."Saanko olla utelias, missä olit palveluksessa?"
Sovitaanko vaikka Suistamolla 1800-luvulla.
Kallioluolat paikkana oli nimimerkin mielikuvituksen tuotetta, että hän saisi paremman etäisyyden tarkasteltaviin kohteisiin (palveluksiin). - xyz
M-LS kirjoitti:
Olin kerran ehtoollisella Jaakobin liturgiassa ja pappi joutui siinä murtamaan leipää etoollislusikalla, koska sitä ei oltu paloiteltu. Kun hän antoi minulle, nielaisin tietysti nopeasti niin kuin aina, mutta murusia olikin kaksi ja toinen tipahti ryntäilleni, josta se tietysti pelastettiin.
Poltin sen puseron myöhemmin. Ajattele, jos olisi mennyt lattialle, mikä pyhäinhäväistys ja kirkon lattia olisi pitänyt silloin tietysti uusia! Keskustelin myöhemmin asiasta papin kanssa, sillä todella pelästyin tätä vaaratilannetta.
Et itsekään ole pappi, tuskin Tyyne Lötjönenkään? En nimittäin usko, että kirjoitat oikealla nimelläsi!>>>murusia olikin kaksi ja toinen tipahti ryntäilleni, josta se tietysti pelastettiin.
Poltin sen puseron myöhemmin. - M-LS
xyz kirjoitti:
>>>murusia olikin kaksi ja toinen tipahti ryntäilleni, josta se tietysti pelastettiin.
Poltin sen puseron myöhemmin.mutta tämän tyyppinen vahinko on kyllä hyvin harvinainen oli sitten kyseessä mikä liturgia tahansa.
- Sepi Sonnikka
Ei ole tarvista tietää hehän ovat vain mekko päällä kulkevia kynttilän kannattelijoita.
Ihme kysymys... ei kai sellaiseksi edes kannata valita sellaista joka ei tiedä milloin se kynttelikkö pitää kantaa sieltä esiin.
Eikö teillä kommunikaatio oikein toimi?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po1966949- 482619
- 1872189
Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101503Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.1351494- 741150
Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,351091Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä241077Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.
Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke171075Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty44981