37-harjoitusta

antonium

Alla pikainen ja kovin suomen kielen käytön suhteen heikko esitys, puhumattakaan sisällön ymmärtämisen vajavaisuudesta.
Teksti on käännetty englannin kielisestä tekstistä, joka on osaltaan taas käännös tiibetin kielisestä versiosta.
Ani Sherabin käännös samasta tekstistä löytyy sivuilta www.rokpafinland.org

Kaikkien Buddhien poikien ja tytärten 37 harjoitusta
(Rgyal-sras lag-len so-bdun-ma)
Thogme Zangpo

“Chenrezig, sinulle osoitan sydämeni kunnioituksen;
Sinulla on todellinen myötätunto ulottuen joka ikiseen.

Heille, jotka kaikessa tulemisessa ja menemisessä
ovat nähneet sisäsyntyisen tyhjyyden
ja siksi kykenevät omistamaan aikansa ja pyrkimyksensä
vain yksi tarkoitus mielessään – “Hyödyttäisinpä kaikkia!”
Tämänlaisten ensiluokkaisten opettajien ja sinun Chenrezig,
kaikkinäköinen suojelija, eteen kumarrun suurella kunnioituksella
ja jatkuvalla tottelevaisuudella,
antaen ajatukseni, sanani ja tekoni käyttöönne.

Täysin valaistuneet voitokkaat Buddhat,
joista kaikki todellinen nautinto ja hyöty nousee,
ovat tavoittaneet saavutuksensa seuraamalla Dharmaa
ja pitäen elämänsä tällä jalolla polulla.
Dharman mukaan eläminen riippuu täydellisestä tietämisestä
kuinka täytyy harjoittaa ja mitä täytyy tehdä.
Siksi yritän nyt antaa lyhyen selityksen,
siitä mikä on kaikkien Buddhien poikien ja tytärten harjoitus.

1. Tämä ihmisen ruumis kaikkine vapauksineen,
mainio kulkuväline joka on niin vaikea löytää –
nyt olemme löytäneet yhden, ilman mitään taantumia.
Työskennelkäämme päivin ja öin harhautumatta reitiltä
ylittäessämme samsarasta vapautumisen valtamerta,
emme vain yksin vaan ottaen kaikki muut mukaan.
Ensin kuunnellen, sitten ajatellen ja tätä kaikkea meditoiden,
Kaikki Buddhien pojat ja tyttäret harjoittavat tällä tavoin.

2. Pysyen liian kauan yhdessä paikassa viehtymyksemme
rakkaisiimme saa meidät pois tasapainosta.
Vihamme liekit niitä kohtaan jotka epämiellyttävät meitä,
kuluttavat menneisyyden ansiomme.
Umpimielisyyden pimeys himmentää olemuksemme
ja menetämme kirkkaan näkemyksen siitä mikä on oikein ja mikä väärin.
Meidän täytyy luopua kodistamme ja jättää kotimaa taaksemme,
kaikki Buddhien pojat ja tyttäret harjoittavat tällä tavoin.

3. Vetäytyen täysin kaikesta mieltämme kiihottavasta,
mielemme häiriöt hiljalleen laantuvat.
Poistaen mielestämme päämäärättömän vaeltelun,
huomiomme ansion suhteen kasvaa varmasti.
Kun viisaus loistaa selkeämmin, maailma tarkentuu,
varmuutemme oppimaamme Dharmaan kasvaa.
Elä kaukana yksinäisyydessä,
kaikki Buddhien pojat ja tyttäret harjoittavat tällä tavoin.

4. Huolimatta yhdessä viettämämme ajan pituudesta,
hyvien ystävien ja sukulaisten täytyy jonain päivänä erota.
Rikkautemme ja omistuksemme, vaivalla hankittu,
täytyy jättää taaksemme elämämme loppuessa.
Mielemme, vain vieraan ruumiimme hienossa vierastalossa,
täytyy kerran jättää asumuksensa ja matkustaa.
Aja pois vain tätä elämää koskevat huolet,
kaikki Buddhien pojat ja tyttäret harjoittavat tällä tavoin.

5. Harhaan johtavien ystävien seurassa
vihamme, halumme ja tietämättömyytemme kasvaa.
Kun meillä on enää vain vähän aikaan jatkaa opintojamme,
emme mieti Dharmaa ja meditoimme vähemmän.
Rakkautemme ja myötätuntomme kaikkia olentoja kohtaan
on kadoksissa ja unohduksissa, kuin olisimme orjuutettuja.
Löysennä siteitä harhaan johtaviin kumppaneihin,
kaikki Buddhien pojat ja tyttäret harjoittavat tällä tavoin.

6. Kun annamme itsemme opettajan käsiin,
käännymme vilpittömästi ohjaukseen,
jonka osaaminen sekä tekstien että harjoittamisen suhteen
laajenee kuin kasvava kuu.
Jos asetamme täyden luottamuksemme yksin häneen,
ratkaisemme kaikki ongelmamme ja karkotamme harhamme.
Kaikki Buddhien pojat ja tyttäret harjoittavat tällä tavoin.

7. Tämän maailman jumalat eivät ole vielä vapaita surusta.
Samsaran vankeina, heidän täytyy jonain päivänä pudota.
Ollen sidottuja meidän tavoin, kuinka he voisivat suojella meitä?
Kuinka kukaan vangittu voi vapauttaa toisen?
Buddha, hänen opetuksensa ja he, jotka hänen lähellään elävät,
ovat vapaita suomaan meille helpotuksen, he eivät petä meitä.
Mene kolmen jalokiven luo saadaksesi suojan,
kaikki Buddhien pojat ja tyttäret harjoittavat tällä tavoin.

8. Buddha on sanonut, että kivun täyteistä elämää elävien
olentojen suru on epäonninen hedelmä toisia olentoja kohti
tehdyistä vääryyksistä.
Haluten kaihtaa kauhistuttavia kärsimyksiä,
pelkäämättä vaikka koko elämämme olisi vaarassa,
kääntyen pois kaikista muita vahingoittavista teoista,
siten kaikki Buddhien pojat ja tyttäret harjoittavat.

9. Kuten kaste säilyy ruohonkorsien kärjissä ennen
haihtumistaan aamusarastuksen myötä,
nautinnot jotka löydämme elämämme varrella,
eivät säily, ne kestävät vain hetken.
Autuus, joka Buddhaksi tulemisen johdosta saavutettavasta
vapaudesta meissä nousee, ei ole pysymätöntä.
Suuntaa jokainen pyrkimys kohti tätä ihmeellistä saavutusta,
kaikki Buddhien pojat ja tyttäret harjoittavat tällä tavoin.

10. Läpi kaikkien elämiemme, jokaisen jälleensyntymämme,
meistä on pidetty huolta äidillisellä rakkaudella.
Kuinka julmaa on hylätä nämä äitimme, jotka ovat eksyneet
samsaraan ja vapauttaa vain itsemme!
Pelastaa lukemattomat toiset olennot,
vapauttaa nämä vanhat äitimme surustaan,
tuottaa valaistumismieli, toive saavuttaa Buddhatila,
on kaikkien Buddhien poikien ja tytärten harjoitus.

11. Poikkeuksetta, kaikki kärsimyksemme polveutuu
toiveesta miellyttää vain itseämme, kun teot ja ajatukset jotka
hyödyttävät toisia, ovat ylimmän Buddhatilan siemen ja syntymä.
Siksi vaihdossa itsekkäisiin haluihimme ja
häpeälliseen välinpitämättömyyteemme kärsiviä kohtaan
otamme huolenpidon kaikkia kohtaan.
Kaikki Buddhien pojat ja tyttäret harjoittavat tällä tavoin.

12. Jos pakottavan halun huojuttamana ja
kaivaten jotakin, jota hän ei omista,
joku epäonnekas on varastanut rikkautemme,
tai antaa toisten ryöstää meidät seisoen vierellä toimettomana;
Silloin myötätunnosta ilman takertumista
hänelle meidän täytyy omistaa kaikki rukouksemme;
Olkoon meidän rikkautemme, ruumiimme ja ansiomme hänen,
kaikki Buddhien pojat ja tyttäret harjoittavat tällä tavoin.

13. Vaikka emme ole syyllisiä mihinkään rikkomukseen
tai vahingoittaneet ketään eläessämme,
jos joku harhojensa vallassa uhkaa meidän elämäämme,
mielensä kärsimysten hulluksi ajamana,
toivomme armollisesti ettei hän joudu
tilansa takia enää enempää kärsimään.
Epäitsekkäästi otamme hänen tekojensa tulokset,
kaikki Buddhien pojat ja tyttäret harjoittavat tällä tavoin.

14. Jonkun loukatessa meitä levittämällä rumia
huhuja julmin sanoin, joita on epämiellyttävää kuulla,
sanotun levitessä toisten kuuluviin
ja saaden laajaa hyväksyntää totuutena,
toiveestamme vahingoittajaamme kohtaan
voittaakseen ongelmansa ja saavuttaakseen rauhan mielessään
ylistämme hänen hyveellisyyttään ja kohtelemme häntä lempeydellä,
kaikki Buddhien pojat ja tyttäret harjoittavat tällä tavoin.

15. Ihmisjoukon keskellä jonkun herjaten
ja paljastaen vikamme kaikkien kuullen,
osoittaen selvästi meissä vielä olevat vajavaisuutemme,
suuttumatta ja puolustelematta
hiljaisuudessa tarkkaavaisena kuunnellen,
kumarra kunnioittavasti häntä opettajanasi,
kaikki Buddhien pojat ja tyttäret harjoittavat tällä tavoin.

16. Jos joku jota rakastamme ja josta olemme huolehtineet hyväntahtoisesti,
kuten äiti epäitsekkäästi pitää huolta lapsestaan,
kaihtaa omistautumistamme kiittämättömällä suuttumuksella
ja kohtelee meitä kuin vihatuimpana vihamiehenään;
Silloin näkemällä nämä teot kauhistuttavana sairautena
jotka ovat lapseemme tarttuneet ja vaivaavat mieltänsä,
kohtelemme häntä yhä enemmän rakkaudella ja hellyydellä
kaikki Buddien pojat ja tyttäret harjoittavat tällä tavoin.

17. Jos vertaisemme tai älyllisyydessä, henkisyydessä
tai vauraudessa alempamme, ylpeytensä ja kateutensa
voimasta loukkaavat ja kohtelevat meitä kuin emme olisi mitään;
Silloin näkemällä heidät mestareina opettamassa meille
ylpeyden voittamista ja nöyryyttä, kohtelemme heitä
kunnialla ja asetamme heidät itsemme ylle,
kaikki Buddhien pojat ja tyttäret harjoittavat tällä tavoin.

18. Jos olemme toimeentuloltamme niukkoja,
saamme aina osaksemme paljon parjausta,
kärsimme jatkuvasti sairauksista ja koemme
harmia, keskeytyksiä ja kipua;
Silloin hyväksyen kaikki nämä vaikeudet,
joita toiset varmasti ovat kärsineet seurauksena kielteisistä teoistaan,
älä koskaan menetä rohkeutta ottaa kipua toisilta.
Kaikki Buddhien pojat ja tyttäret harjoittavat tällä tavoin.

19. Vaikkakin olisimme ylistettyjä ja tunnettuja,
monien ihailemia, käytöksessämme kunnioittavia,
vaurauden jumalan varastoihin verrattavia rikkauksia saavuttaneita,
nähden hyvin tämän olevan samsaran hedelmä;
vaikkakin onnekasta, kuitenkin ilman olemusta;
aja ulos pienikin ylpeys mikä näistä
onnekkuuksista on voinut kertyä.
Kaikki Buddhien pojat ja tyttäret harjoittavat tällä tavoin.

20. Jos viha joka velloo sydämessämme laiminlyödään
ja kääntyy sen sijaan kohti ulkoisia vihamiehiämme,
yritämme tuhota ne ja tappaa tuhansia,
ja vain tuhannet muut aiheuttavat lisää vaivaa;
Siten nähden tämän olevan sopimaton ratkaisu,
kutsukaamme koolle armon ja rakkauden voimat,
kääntyen sisäänpäin ja kesyttäen mielemme villi virtaus.
Kaikki Buddhien pojat ja tyttäret harjoittavat tällä tavoin.

21. Antautua aistiemme takaa ajamien kohteiden haltioimaksi
on sama kuin suolaisen veden juominen.
Mitä enemmän osallistumme omaksi nautinnoksemme,
sitä enemmän halumme ja janomme niitä kohtaan kasvaa.
Siksi mieltäessämme pakottavaa vetoa
kohti mitä tahansa aistimme halajavat,
hylkää se nopeasti epäröimättä.
Kaikki Buddhien pojat ja tyttäret harjoittavat tällä tavoin.

22. Mikä tahansa näyttää todella olevalta,
on vain harhaisen mielen luomaa.
Tämä mielemme on myös alusta alkaen
ilman luontaista todellista olemusta.
Oivaltamalla totuuden olevan tuntemiemme
käsitteiden tavoittamattomissa,
karkota usko itsesyntyiseen olemassaoloon.
Kaikki Buddhien pojat ja tyttäret harjoittavat tällä tavoin.

23. Milloin tahansa kohtaamme kauniin kohteen
tai jotakin houkuttavaa joka miellyttää mieltämme,
älä tule petetyksi ajattelemalla sen eroavan
millään tavalla kesäisestä sateenkaaresta.
Vaikka molemmilla on niin viehättävä ulkoasu,
ei julkisivun takana ole mitään aineellista.
Hylkää pakonomaisen takertumisen virta.
Kaikki Buddhien pojat ja tyttäret harjoittavat tällä tavoin.

24. Monimuotoiset vaikeudet, joista kärsimme eläessämme,
muistuttavat lapsemme kuolemaa unessa.
Pitää totena sellaista, joka on tuskin edes harhaa,
on turhaa ruumiin ja mielen uuvuttamista.
Tämän vuoksi, kohdatessa epämiellyttäviä
olosuhteita, jotka tavallisesti aiheuttavat paljon surua,
lähesty niitä kuin ne olisivat vain kuvitelmia.
Kaikki Buddhien pojat ja tyttäret harjoittavat tällä tavoin.

25. Olennot jotka ponnistelevat valaistuakseen,
antaisivat ruumiinsa tavoitellessaan määränpäätänsä.
Tämän ainutlaatuisen esimerkin avulla, ei ole edes tarvetta
mainita omaisuutemme lahjoittamisesta.
Ilman toiveita vastalahjoista tai kertyvien ansioiden ajattelusta,
sitoudu anteliaisuuden harjoittamiseen.
Kaikki Buddhien pojat ja tyttäret harjoittavat tällä tavoin.

26. Ilman käytöksemme tiukkaa moraalista hallintaa
emme pystyneet saavuttamaan edes omia päämääriämme,
miten täyttäisimmekään toisten toiveet?
Kuriton ponnistelu on varmasti auttamatonta!
Ensin meidän täytyy luopua takertumisestamme nautintoon,
joka sitoo meidät niin tiukasti samsaran pyörään.
Sitten suojelemme kaikki vannottuja moraalisen käytöksen valoja,
kaikki Buddhien pojat ja tyttäret harjoittavat tällä tavoin.

27. Kaikki Boddhisattvat joiden mieli on asettunut ansioihin
ja toivovat koota suurenmoisen määrän hyviä tekoja,
kohtaavat heitä, jotka aiheuttavat harmia ja tuhoa,
testaten Boddhisattvojen omistautumista ja ovat siten suuren rikkauden lähteitä.
Tämän vuoksi, hylkää kauna ja viha heitä kohtaan, jotka vahingoittavat.
Täydellistä sitkeän kärsivällisyyden meditaatio.
Kaikki Buddhien pojat ja tyttäret harjoittavat tällä tavoin.

28. Jos Sravakat kuten Pratyekabuddhat,
jotka työskentelevät kohti Nirvanaa vain itsensä takia,
ponnistelevat niin paljon täyttääkseen tarkoituksensa,
että vaikka olisivat liekeissä, ovat harhaantumatta polultaan.
Siksi, kuinka paljon enemmän energiaa täytyy käyttää
meidän, jotka työskentelemme kaikkien hyödyksi!
Valaistuminen vaatii äärimmäistä hellittämättömyyttä.
Kaikki Buddhien pojat ja tyttäret harjoittavat tällä tavoin.

29. Korkein näkemys,
joka tunkeutuu suoraan syvimpään olemukseen,
paljastaen todellisen tavan kuinka asiat ilmenevät,
kykenee repimään juurineen henkiset ongelmamme ainoastaan,
jos se perustaa selkeytyneeseen mielentilaan.
Siten ylittäen neljä muodotonta syventymisen tilaa,
meidän täytyy työskennellä saavuttaaksemme yksipisteisen tilan
ja syvän meditaation täyden keskittymisen.
Kaikki Buddhien pojat ja tyttäret harjoittavat tällä tavoin.

30. Anteliaisuuden, kärsivällisyyden, siveellisyyden,
oikean käytöksen ja syventymisen täydellisyydet eivät riitä.
Ilman viisauden täydellistämistä nämä viisi ovat
kyvyttömiä tuomaan täyden Buddhatilan.
Puhtaan Boddhichittan keinoin kehitä viisautta
nähdäksesi tekijän, teon ja teon kohteen olevan
ilman todellista olemassaoloa.
Kaikki Buddhien pojat ja tyttäret harjoittavat tällä tavoin.

31. Ilman yritystä analysoida harhaluuloja
joita meillä on ja virheitä joita me teemme,
vaikkakin ulospäin näytämme harjoittavan Dharmaa,
voimme silti suorittaa useita dharmanvastaisia tekoja.
Tämän vuoksi, yrittäkäämme tutkia virheitä,
harhaluuloja ja vikoja joita meissä on.
Sitten yrittäkäämme poistaa ne kokonaan.
Kaikki Buddhien pojat ja tyttäret harjoittavat tällä tavoin.

32. Puhuessamme toisille harhojen voima voi
saattaa meidät vellomaan toisten vioissa.
Jos löydämme vikaa Boddhisattvojen teoissa,
oma maineemme kärsii. Vältä siis muiden halventamista,
etenkin heidän, jotka ovat astuneet Mahayanan portista,
vain omista vioista meidän pitäisi puhua.
Kaikki Buddhien pojat ja tyttäret harjoittavat tällä tavoin.

33. Kotiriidat ystävien ja sukulaisten kanssa,
saavuttaaksemme heidän kunnioituksensa tai tavaransa,
eivät jätä meille mahdollisuutta kuunnella, opiskella ja meditoida Dharmaa.
Koska uhka löytyy suojelijoidemme taloista,
kuten ystäviemme ja perheemme kodeista,
hylätkää takertuminen näihin talouksiin.
Kaikki Buddhien pojat ja tyttäret harjoittavat tällä tavoin.

34. Herjaukset joita lausumme vihan vallassa
aiheuttavat toisille paljon kipua häiritsemällä heidän mieltään.
Ja me, jotka suuntaamme Boddhisattvoiksi,
huomaamme harjoituksemme varmasti heikkenevän.
Nähden kovan kielenkäytön seuraukset,
jota kuulijat pitävät epämiellyttävänä ja epäkohteliaana kuulla,
hylätkäämme toisiin kohdistuva herjaaminen.
Kaikki Buddhien pojat ja tyttäret harjoittavat tällä tavoin.

35. Huonot tavat tulevat nopeasti tavaksi,
kun tulemme tutuksi näiden mielentilojen kanssa.
Silloin tarvitaan vahvaa yrittämistä
näiden tahrojen estämiseksi vastatoimilla.
Varustettuina hereillä olemisen ja muistamisen keinoin,
hyökkää taantumusten, kuten himon, kimppuun heti niiden noustessa,
ja poista nämä esteet kehityksemme tieltä.
Kaikki Buddhien pojat ja tyttäret harjoittavat tällä tavoin.

36. Lyhyesti, mitä tahansa teemme missä tahansa
olosuhteissa tai tilanteissa joita kohtaamme,
tulisi tehdä täyden tietoisuuden voimalla,
joka ymmärtää täydellisesti mielemme tilan.
Silloin aina hereilläolon ja muistamisen avulla,
jotka pitävät meidät keskittyneinä ja alttiina,
meidän täytyy työskennellä kaikkien tuntevien olentojen hyödyksi,
Kaikki Buddhien pojat ja tyttäret harjoittavat tällä tavoin.

37. Kaikki ansiot, jotka seuraavat ponnisteluistamme
saattaa nämä hyveelliset tiet toimintaan,
jotka teemme poistaaksemme lukemattomien
äitiolentojen kestämät kärsimykset,
meidän täytyy omistaa puhtaasti auttamaan heidän
Buddhatilan saavuttamistaan,
viisaudella, joka näkee meidät, heidät ja
kaiken tämän ansion olevan ilman todellista olemassaoloa.
Kaikki Buddhien pojat ja tyttäret harjoittavat tällä tavoin.

Varovasti seuraten kaikkia opetuksia, joita
kaikkein pyhimmät opettajat ovat minulle suoneet,
koskien sutrien ja tantrojen merkitystä,
joita Buddhat ja muut mestarit ovat selittäneet,
olen kirjoittanut tämän työn joka sisältää
kolmekymmentäseitsemän Buddhien poikien
ja tytärten harjoitusta, jotka hyödyttävät
heitä jotka haluavat seurata polkua,
jota kaikki Buddhien pojat ja tyttäret kulkevat.

Vähäisten älynlahjojeni ja vähäisen harjoitukseni takia,
en ole kyennyt kirjoittamaan kauniita säkeitä mitassa
ja tyylissä, joka miellyttäisi oppineita.
Olen kuitenkin tukeutunut sutrien sanoihin ja
kaikkeen mitä pyhin opettajani on opettanut,
siksi olen varma ettei tässä ole virheitä:
tämä on todella mitä Buddhien pojat ja tyttäret ovat tehneet.

Kuitenkin, koska Buddhien poikien ja tytärten käytöksen
suurten aaltojen mittaa ja syvyyttä on vaikea kuvitella
kaltaiseni vähäisellä voimalla ja älyllä varustetun,
on tekstissä varmasti virheitä, epäjohdonmukaisuuksia
ja vastaavia vajavaisuuksia.
Korkeimmat pyhimykset, rukoilen
kärsivällisyyttä kanssani.

Suurenmoisen tyhjyyden puhtaalla Boddhichitalla,
suhteellisen luonnon armolla ja rakkaudella,
rauhaisan olotilan täyttymyksellä,
saakoot kaikki aistivat olennot ansiot, jotka
olen kerännyt saattamalla tämän työn loppuun.
Rakkaudella meitä kaikkia kohtaan
tulkoon saavutuksesi pian
oi Avalokiteshvara, kaikkinäköinen suojelija.

8

867

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • emil i lönneberga

      onko tämä sinun kääntämä?

      • antonium

        yrittää se olla ihka oma käännös. ainakin omalla kohdalla ihan tehokas tapa yrittää oppia asioita. etenkin kun huomaa kuinka huonosti osaa äidinkieltään. ja kuinka punainen vaate kielioppi on.


      • Anonyymi
        antonium kirjoitti:

        yrittää se olla ihka oma käännös. ainakin omalla kohdalla ihan tehokas tapa yrittää oppia asioita. etenkin kun huomaa kuinka huonosti osaa äidinkieltään. ja kuinka punainen vaate kielioppi on.

        Kiitos sinun käännöstä, olen käyttänyt sen tekstillä tässä videossa:
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/2212970/37-harjoitusta


      • Anonyymi

    • tsemetse

      Homma kaatuu kohtaan kaksi. Ei huvita hylätä hyvää kotia. Ja vielä vähemmän tekee mieli sanoa rakkaimmilleni, että "En tarvitse teitä, joten minäpä lähden tästä jonnekin kauas pois harjoittamaan jaloa buddhalaista haahuilua".

      • Hirviä demoni

        Nou hätä - nuo harjoitukset on tarkoitettu
        Bodhisattvoille - ei sinulle, eikä minulle :D


      • palmo

        Kohdan kaksi voi myös ajatella symbolisesti eli olla takerutmatta pysymättömiin asioihin kuten kotiin, tavaroihin ja ihmissuhteiin. takertumattomuus ei tietenkään tarkoita samaa kuin väliinpitämättömyys.

        Tuo teksti vaikuttaa munkki/nunna linjan tekstiltä eli maallikoiden on hankala sitä käyttää soveltamatta..


      • Anonyymi

        Tarkoitus ei ole aina ihan kirjaimellinen, esimerkiksi, lähtöä pois kotoa voisi tarkoittaa lähteä pois huonoista tavoista / harhaluuloista, minusta. Tällä on minun Buddhalainen huilumista: https://youtu.be/EgkcsSVNvAw


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10762
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3053
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      207
      2871
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1719
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1666
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1607
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    10. 83
      1516
    Aihe