Paras tapa aloittaa fantasiakirja

meikämie

Millä tavalla fantasiakirja kannattaa yleisesti ottaen aloittaa? Klassisia fantasian vaihtoehtoja ovat in medias res tai bildungsroman....

Onko jompi kumpi noista parempi? Millaiisia kriteerejä hyvän fantasiakirjan/sarajna alku täytyy täyttää, että lukija kiinnostuu ja kirjaan syntyy paras mahdollinen jännite? onko prologilla tyyliin "koko maailman historia" (Eddings...)mitään jakoa? Entäs jos aloituksen tekisi muutamalla lyhyellä, eri paikkoihin ja henkilöihin keskittyvillä mininovelleilla?

Vai onko mahdollista edes puhua aiheesta järkevästä, onko se siihen liian moniulotteinen ja kirjoittajasta/tyylistä riiippuvainen?

6

1820

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • The Rat

> Vai onko mahdollista edes puhua aiheesta järkevästä,
      > onko se siihen liian moniulotteinen ja kirjoittajasta/tyylistä riiippuvainen?

Kyllä. :)

Hyvä kirja on aina paljon muutakin kuin alkunsa ja jossain hyvä alku ei taas muualle sovellu.

• The Rat

No hyvä, lisätään vielä että itse suosisin molempien sotkemista.

Olen jostain syystä viime aikoina pitänyt kirjoista jotka eivät etene lineaarisesti. On mielenkiintoista huomata kuinka "historia" saavuttaa "nykyhetkeä". Toisin sanoen suoraan vaan hommiin ja se lapsesta velhokuninkaaksi tai jopa epäeddingsmäinen "bildungsroman" (en yleensä suosi "sivistyssanoja", elleivät ne ole tarpeeksi yleistyneet jotta voisi olettaa S24:n lukijankin ne tajuavan) sitten siellä historiasta kumpuavassa tarinassa...

Vähän vastaava itselläkin tällä hetkellä suunnitelmissa...

• meikämie
        The Rat kirjoitti:

No hyvä, lisätään vielä että itse suosisin molempien sotkemista.

Olen jostain syystä viime aikoina pitänyt kirjoista jotka eivät etene lineaarisesti. On mielenkiintoista huomata kuinka "historia" saavuttaa "nykyhetkeä". Toisin sanoen suoraan vaan hommiin ja se lapsesta velhokuninkaaksi tai jopa epäeddingsmäinen "bildungsroman" (en yleensä suosi "sivistyssanoja", elleivät ne ole tarpeeksi yleistyneet jotta voisi olettaa S24:n lukijankin ne tajuavan) sitten siellä historiasta kumpuavassa tarinassa...

Vähän vastaava itselläkin tällä hetkellä suunnitelmissa...

Tuo saikin jo ajatukset raksuttamaan päässäni...minun kirjoitustapani on siinä mielessä omituinen, että ainakin toistaiseksi parhainta tekstiä on tainnut syntyä pyytämällä ulkopuolinen näkökulma. Ehkäpä se palvelee omien ajtautsen kiteyttämistä johonkin järjelliseen, sanalliseen muotoon.

• Nunia

On vain yksi oikea tapa aloittaa tarina, ja se riippuu täysin tarinasta.

Alku on tarinan tärkein osa, koska sen aikana lukija päättää, haluaako jatkaa lukemista, luo ensimmäiset ennakkoluulonsa, käsitteensä ja alkeellisen kaavan tulevista tapahtumista. Tässä, kuten monessa muussakin asiassa, ensimmäinen virhe on mielestäni miettiä liian tarkkaan. Jos yrität miellyttää kaikkia, et miellytä muuta kuin vähemmistöä, jos sitäkään. Tämä on valitettavasti fakta, joka pätee kaikkeen.

Jos kuitenkin haluat punnita juuri sitä oikeaa tapaa aloittaa tarina, aloita miettimällä, kenelle tahdot sen suunnata, mikä on tarinan oletettu segmentti, kuinka lähestyt ja puhuttelet juuri sitä tiettyä kuulijakuntaa. Mieti, mitä yleensäkin tarvitset, jotta saisit tämän segmentin kiinnostuksen heräämään, tarvitaanko siihen prinsessoja vai haltioita, örkkejä, moderneja aseita yms. Mielestäni tällainen on kuitenkin puhtaasti markkinointia, myymistä ja tietyn ryhmän hyysäämistä, jolloin kirjoittamisesta tulee työtä. Ja työ ei ole kivaa.

Itse olen kirjoittanut tuhat alkua tuhannelle eri tarinalle. Puolet on ollut hyviä, puolet huonoja. Puolet puolesta sellaisia, jotka kaappaavat huomion, ja noista tuhannesta ehkä yksi tai kaksi erinomaisia. Itse olen huomannut, että parhammat tarinat ja alut syntyvätkin vain ja ainoastaan silloin, kun pyrin massojen sijaan miellyttämään vain yhtä henkilöä, itseäni. Olen hyvin nirso, valikoiva, vaikea, pilkkuihin tarttuja, arvostelen herkästi, en oikeastaan pidä mistään ja löydän kaikesta enemmän huonoa kuin hyvää. Joten kun onnistun löytämään tavan miellyttää itseäni (kriitikoista kitkerintä), yleensä miellytän myös muita lukijoita.

Ensisijaisen tärkeää kirjoittamisessa on kuitenkin se, että se on hauskaa. Jos se ei ole hauskaa, se näkyy.

Kannattaa myös keskittyä omaan henkilökohtaiseen ulosantiinsa eikä kopioida muilta. Matkiminen on aina helppoa, paljon haastavampaa ja antoisampaa on rakentaa kaavansa itse, tehdä omat valintansa omien mieltymystensä mukaan ja haistattaa pitkät säännöille. Kautta historian suurimpia ja merkittävimpiä teoksia ovat olleet ne, jotka poikkeavat vanhoista muoteista ja luovat jotain uutta.

• narniatar

Minulla on kummallinen tapa kirjan aloituksessa. Luen aina lopusta pari lausetta ja sitten vasta aloitan alusta. Ei sillä että se hyödyttäisi jotain.

• Anonyymi

''Olipa kerran'' on mielestäni huono alutus. Kannattaa ehkä aloittaa jostakin tapahtumistua mielestäni.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra haluaa muuttaa

maahanmuuttopolitiikkaa. Me suomalaiset halutaan, että Riikka Purra muuttaa pois suomesta eikä tuu ikinä takas....
      Maailman menoa
      154
      9302
    2. Maataloustuet pois

Jokainen maksakoon harrastuksensa itse. Eihän golfin peluutakaan maksa yhteiskunta.
      Maailman menoa
      343
      7076
    3. Australia, Britannia ja Kanada tunnustivat Palestiinan

Aikooko Petteri Lapanen pysytellä persujen ja uskovaisten panttivankina ja jättää Suomen historian väärälle puolelle?
      Maailman menoa
      103
      6032
    4. Mitä juuri sinulle kuuluu?

Tänään? Rehellisesti.
      Ikävä
      164
      3990
    5. Maahanmuuton vastustajat ovat vajakkeja

Jokainen täysijärkinen suomalainen tietää, että Suomi ei pärjää ilman ulkomaalaisvahvistuksia.
      Maahanmuutto
      95
      3365
    6. Joulukinkku NYT

Sian kankuista tulee vielä pula. Nyt on oikea aika hankkia joulukinkku.
      Maailman menoa
      34
      3301
    7. Riikka jytkytti työttömyyden uuteen ennätykseen!

Erinomaista työtä jälleen kerran irvistelevältä saksiniekalta. ”Yhtä korkeaa työttömyysastetta ei löydy työvoimatutkimu
      Maailman menoa
      66
      3286
    8. Kaivattusi nimi

Kaivattusi nimi on
      Ikävä
      188
      2833
    9. Hyvällä tuurilla Suomen väkiluku nousee 7 miljoonaan

Vuoteen 2050 mennessä, mikäli onnistumme maahanmuuttopolitiikassa hyvin. Näin analysoi väestötieteen tohori Hiilamo. ht
      Maailman menoa
      76
      2676
    10. Onnea Riikka! Työttömyys aste on nyt täysi kymppi!

🎯 💪 Kiitoksia Riikalle ansiokkaasta työstä Suomen kansantalouden tuhoamisessa. V.Putin suljetun rajan tuolla puolen
      Maailman menoa
      3
      2188
    Aihe