Paras tapa aloittaa fantasiakirja

meikämie

Millä tavalla fantasiakirja kannattaa yleisesti ottaen aloittaa? Klassisia fantasian vaihtoehtoja ovat in medias res tai bildungsroman....

Onko jompi kumpi noista parempi? Millaiisia kriteerejä hyvän fantasiakirjan/sarajna alku täytyy täyttää, että lukija kiinnostuu ja kirjaan syntyy paras mahdollinen jännite? onko prologilla tyyliin "koko maailman historia" (Eddings...)mitään jakoa? Entäs jos aloituksen tekisi muutamalla lyhyellä, eri paikkoihin ja henkilöihin keskittyvillä mininovelleilla?

Vai onko mahdollista edes puhua aiheesta järkevästä, onko se siihen liian moniulotteinen ja kirjoittajasta/tyylistä riiippuvainen?

6

1698

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • The Rat

      > Vai onko mahdollista edes puhua aiheesta järkevästä,
      > onko se siihen liian moniulotteinen ja kirjoittajasta/tyylistä riiippuvainen?

      Kyllä. :)

      Hyvä kirja on aina paljon muutakin kuin alkunsa ja jossain hyvä alku ei taas muualle sovellu.

      • The Rat

        No hyvä, lisätään vielä että itse suosisin molempien sotkemista.

        Olen jostain syystä viime aikoina pitänyt kirjoista jotka eivät etene lineaarisesti. On mielenkiintoista huomata kuinka "historia" saavuttaa "nykyhetkeä". Toisin sanoen suoraan vaan hommiin ja se lapsesta velhokuninkaaksi tai jopa epäeddingsmäinen "bildungsroman" (en yleensä suosi "sivistyssanoja", elleivät ne ole tarpeeksi yleistyneet jotta voisi olettaa S24:n lukijankin ne tajuavan) sitten siellä historiasta kumpuavassa tarinassa...

        Vähän vastaava itselläkin tällä hetkellä suunnitelmissa...


      • meikämie
        The Rat kirjoitti:

        No hyvä, lisätään vielä että itse suosisin molempien sotkemista.

        Olen jostain syystä viime aikoina pitänyt kirjoista jotka eivät etene lineaarisesti. On mielenkiintoista huomata kuinka "historia" saavuttaa "nykyhetkeä". Toisin sanoen suoraan vaan hommiin ja se lapsesta velhokuninkaaksi tai jopa epäeddingsmäinen "bildungsroman" (en yleensä suosi "sivistyssanoja", elleivät ne ole tarpeeksi yleistyneet jotta voisi olettaa S24:n lukijankin ne tajuavan) sitten siellä historiasta kumpuavassa tarinassa...

        Vähän vastaava itselläkin tällä hetkellä suunnitelmissa...

        Tuo saikin jo ajatukset raksuttamaan päässäni...minun kirjoitustapani on siinä mielessä omituinen, että ainakin toistaiseksi parhainta tekstiä on tainnut syntyä pyytämällä ulkopuolinen näkökulma. Ehkäpä se palvelee omien ajtautsen kiteyttämistä johonkin järjelliseen, sanalliseen muotoon.


    • Nunia

      On vain yksi oikea tapa aloittaa tarina, ja se riippuu täysin tarinasta.

      Alku on tarinan tärkein osa, koska sen aikana lukija päättää, haluaako jatkaa lukemista, luo ensimmäiset ennakkoluulonsa, käsitteensä ja alkeellisen kaavan tulevista tapahtumista. Tässä, kuten monessa muussakin asiassa, ensimmäinen virhe on mielestäni miettiä liian tarkkaan. Jos yrität miellyttää kaikkia, et miellytä muuta kuin vähemmistöä, jos sitäkään. Tämä on valitettavasti fakta, joka pätee kaikkeen.

      Jos kuitenkin haluat punnita juuri sitä oikeaa tapaa aloittaa tarina, aloita miettimällä, kenelle tahdot sen suunnata, mikä on tarinan oletettu segmentti, kuinka lähestyt ja puhuttelet juuri sitä tiettyä kuulijakuntaa. Mieti, mitä yleensäkin tarvitset, jotta saisit tämän segmentin kiinnostuksen heräämään, tarvitaanko siihen prinsessoja vai haltioita, örkkejä, moderneja aseita yms. Mielestäni tällainen on kuitenkin puhtaasti markkinointia, myymistä ja tietyn ryhmän hyysäämistä, jolloin kirjoittamisesta tulee työtä. Ja työ ei ole kivaa.

      Itse olen kirjoittanut tuhat alkua tuhannelle eri tarinalle. Puolet on ollut hyviä, puolet huonoja. Puolet puolesta sellaisia, jotka kaappaavat huomion, ja noista tuhannesta ehkä yksi tai kaksi erinomaisia. Itse olen huomannut, että parhammat tarinat ja alut syntyvätkin vain ja ainoastaan silloin, kun pyrin massojen sijaan miellyttämään vain yhtä henkilöä, itseäni. Olen hyvin nirso, valikoiva, vaikea, pilkkuihin tarttuja, arvostelen herkästi, en oikeastaan pidä mistään ja löydän kaikesta enemmän huonoa kuin hyvää. Joten kun onnistun löytämään tavan miellyttää itseäni (kriitikoista kitkerintä), yleensä miellytän myös muita lukijoita.

      Ensisijaisen tärkeää kirjoittamisessa on kuitenkin se, että se on hauskaa. Jos se ei ole hauskaa, se näkyy.

      Kannattaa myös keskittyä omaan henkilökohtaiseen ulosantiinsa eikä kopioida muilta. Matkiminen on aina helppoa, paljon haastavampaa ja antoisampaa on rakentaa kaavansa itse, tehdä omat valintansa omien mieltymystensä mukaan ja haistattaa pitkät säännöille. Kautta historian suurimpia ja merkittävimpiä teoksia ovat olleet ne, jotka poikkeavat vanhoista muoteista ja luovat jotain uutta.

    • narniatar

      Minulla on kummallinen tapa kirjan aloituksessa. Luen aina lopusta pari lausetta ja sitten vasta aloitan alusta. Ei sillä että se hyödyttäisi jotain.

    • Anonyymi

      ''Olipa kerran'' on mielestäni huono alutus. Kannattaa ehkä aloittaa jostakin tapahtumistua mielestäni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6729
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4360
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2783
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1643
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1437
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1141
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1114
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe