Kertokaapa Top 5 parhaimmat teokset noilta neroilta. Itse aloitin Klassisen musiikin kuuntelun vasta muutama kuukausi sitten.
Top 5 Beethovenilta ja Mozartilta
27
7998
Vastaukset
- yoha
Nämä ovat monisyisiä kysymyksiä vastattavaksi. Teosten voidaan arvioida niiden substanssin osalta, tai tunnettavuuden näkökulmasta tai niiden musiikinhistoriallisen merkityksen osalta.
Tunnetuimmat TOP 5 voisi olla seuraavan näköinen:
Mozart:
* Sinfonia no.40 g-molli
* Requiem
* Taikahuilu
* Eine kleine Nachtmusik
* Figaron häät
Beethoven:
* Sinfonia no.5 "Kohtalo" c-molli
* Sinfonia no.9 "An die Freude"
* Sinfonia no.6 "Pastoraali"
* Pianosonaatti no.14 "Kuutamo"
* Bagatelli "Für Elise"- musiikkia sielussa
Omat mieltymykset ovat hyvin pitkälle samaa kuin edellisellä kirjoittajalla.
Mozartin Requiemia olen itse esittänyt monta kertaa ja aina se osaa sykähdyttää.Mozartin Sinfonia 40 taas sykäyttää kolmannen osansa merkityksen takia ja lisäisin tuohon listaan vielä Mozartin pianokonserton 21, Elvira Madiganinakin myöhemmin tunnettu teos. Siinä on yksinkertainen herkkyys pinnassa, jota ei voi sanoin kuvata.
Beethovenoin 9. on ehdoton huippu esittää, siinä on laulajalle haastetta lopun finaalissa. Kannattaa kuunnella myös Beethovenin pianosonaatteja. - Anonyymi
Hyvin valittu lista tunnetuimmista. Itse muokkaisin sitä Beethovenin kohdalta siten, että pudottaisin Pastoraalisinfonian pois. Tilalle voisi nousta ehkä pianosonaatti nro 23 "Appassionata" tai nro 8 "Pathétique".
- Suosittelija
En halua laatia "Top-listoja", mutta kun ilmaiset
kiinnostuksesi Beethovenin ja Mozartin musiikkiin
(jotka muuten ovat minun suosikkisäveltäjiäni),
niin esitän kumpaiseltakin peräti kymmenen hiukan erilaista teosta, jotka minun mielestäni ovat perehtymisen arvoisia:
Beethoven:
Fantasia pianolle, kuorolle ja orkesterille
c-molli op.80
Pianosonaatit nro 8 c-molli op.13, nro 14 cis-
molli op.27/2 ja nro 23 f-molli op.57 (ja muutama
muukin pianosonaatti)
Sinfoniat nro 6 (Pastoraali) F-duuri op.68, nro
5 (Kohtalo) c-molli op.67 ja nro 9 (Koraali)
d-molli op.125
Rondo pianolle G-duuri
Sonaatti viululle ja pianolle nro 5 F-duuri op.24
Trio pianolle, klarinetille (tai viululle) ja
sellolle B-duuri op.11.
Mozart:
Adagio pianolle h-molli KV540
Andante huilulle ja orkesterille C-duuri KV315
Exultate jubilate, motetti sopraanolle ja orkesterille KV165
Konsertto klarinetille ja orkesterille A-duuri
KV622
Kvintetto klarinetille ja jousikvartetille
A-duuri KV581
Ooppera Taikahuilu KV620
Ooppera Figaron häät KV492
Pianokonsertto D-duuri KV382
Serenadi jousille nro 13 G-duuri KV525
Sinfonia nro 40 g-molli KV550.
Saattaapi olla niin, että nämä miellyttävät
Sinua vasta neljänkymmenen vuoden kuluttua,
mutta perehdy jo nyt "varastoidaksesi".
Onnea toivotan uudelle aluevaltauksellesi.- Moose
Mozart:
-Requiem
-Taikahuilu
-Figaron häät
Beethoven:
-Sinfonia no.3 "Eroica"
-Sinfonia no.5 "Kohtalo"
-Sinfonia no.9 "An die Freude"
Pianosonaatti no.23 F-duuri "Apassionata"
Pianosonaatti no.8 C-molli "Pathetique"
- b&hoven
Beethovenin kaikki viisi pianokonserttoa (tänään juuri kuuntelin pitkästä aikaa kolmosen ja nelosen) ovat minusta todella upeita, ja Mozartin pianokonsertot nro 21, 24 ja 26 myös. Mozartin oooperoista kovimmin kolisivat minuun Taikahuilu ja Don Giovanni. Myös Mozartin pieni g-mollisinfonia on hieno teos.
- Telemakhos
Mozart: Gran Partita, Requiem, myöhäisemmät pianokonsertot, myöhäisemmät sinfoniat
Beethoven: Sinfoniat, pianokonsertoista 3, 4, & 5 - Valtavirtanen
Jos Mozartilta itseltään olisi kysytty, mitä hän pitää pääteoksenaan, olisi vastaus hyvinkin voinut olla Don Giovanni.
Mozart piti itseään ennen kaikkea oopperasäveltäjänä – ja italialaishenkisenä sellaisena. Instrumentaalikappaleita syntyi sivutuotteina.
Beethovenin musiikista minua puhuttelevat eniten "parittomat" sinfoniat 3, 5, 7 ja 9 sekä pianosonaatit nro 8, 14, 21 ja 23. Kaikki taitavat olla myös soitetuinta ja puhutuinta Beethovenia eli myönnän olevani mainstream-man, mutta väliäkö hällä. Oma korva ja vain se ratkaisee. - Ammattilainen
Kumpikaan herroista ei futaa minua sillä pikkeuksella että vanha Beethoven futaa jouskivartetoillaan jotka voi ottaa miten vain, myös niihin tahattomasti sisäänrakennetun pateettisen komiikan avulla. Kertonee jotain äijän persoonallisuudesta ...
Siis numerot 13 (opus 130), 15 (132), ja miksei suuri fuuga (133).
Mozartilta en löydä mainitsemisen arvoista. - Suosittelija
Täydennänpä tuota aikaisemmin lähettämääni
kommentia. Koko maailman klassista harrastavan
yleisön Top10 on tietysti kiinnostava, vaikka en
Top-listoista pidäkään:
Top10 - Ludwig van Beethoven:
1.Sinfonia nro 9 d-molli op.125
2.Sinfonia nro 3 Es-duuri op.55
3.Sinfonia nro 5 c-molli op.67
4.Pianokonsertto nro 5 Es-duuri op.73
5.Viulukonsertto D-duuri op.61
6.Sinfonia nro 7 A-duuri op.92
7.Missa Solemnis D-duuri op.123
8.Pianosonaatti nro 14 cis-molli op.27/2
9.Pianosonaatti nro 4 G-duuri op.58
10.Sinfonia nro 6 F-duuri op.68
Top10 - W A Mozart:
1.Sinfonia nro 41 C-duuri KV551
2.Requiem KV626
3.Ooppera Don Giovanni KV527
4.Sinfonia nro 40 g-molli KV550
5.Pianokonsertto nro 20 d-molli KV466
6.Serenadi jousille nro 13 G-duuri KV525
7.Pianokonsertto nro 21 C-duuri KV467
8.Sinfonia nro 35 D-duuri KV385
9.Ooppera Figaron häät KV492
10.Klarinettikvintetto A-duuri KV581 - Rikke Rambo
Mozartin Turkish March ja Beethovenin Marcia alla turca.
- ...
hyviä pianokappaleita ;)
- Alex27´
Tässä muutama oma suosikkini W.A.Mozartin ja L.v.Beethovenin (mielestäni ja monen muunkin mielestä kahden suurimman säveltäjäneron) tuotannosta. Sinfonioista on tullutkin aika hyvin suosituksia, joten jätän ne väliin.
Mozart: Pianokonsertoista numerot
14 (K.449), 20 (K.466)
21(K.467) -pidän yltiöpäisen kekseliäästä osasta 1 enemmän kuin kuuluisammasta 2. osasta,
23 (K.488), 24 (K.491) -3. osa on ehdoton suosikkini,
26 (K.537), 27 (K.595)
Mozart: Viulukonsertoista numerot 3 (K.216), 4 (K.218) ja 5 (K.219) -hienoin 1. osa on mielestäni 5. konsertossa, hienoimmat 2. ja 3. osa 3. konsertossa.
Mozart: Haydnille omistetut jousikvartetot K.387, K.421, K.428, K.458, K.464 ja K.465, joista K.421 on menuettineen ja finaalineen suosikkini
Mozart: Klarinettikonsertto (K.622)
Mozart: Saksalaiset tanssit (esim. K.600 ja K.605, jonka 3. tanssi on ihastuttava "rekiajelu")
Mozart: Taikahuilu -ooppera (K.620), joka johdatti minut oopperan maailmaan
Beethoven: Sonaatti viululle ja pianolle numero 4 (Op. 23)
Beethoven: Sonaatti viululle ja pianolle numero 5 "kevätsonaatti" (Op.24) -etenkin osat 1 ja 2
Beethoven: Sonaatti viululle ja pianolle numero 9 "kreutzersonaatti" (Op.47)
Beethoven: Romanssi numero 2 viululle ja orkesterille (Op.50)
Beethoven: Viulukonsertto (Op.61) -osa 2!
Pakko on vielä suositella kaikille klassisen musiikin uusille ystäville Antonin Dvorakin (aliarvostettu säveltäjä) sellokonserttoa (Op. 104), Jean Sibeliuksen viulukonserttoa (Op. 47) ja Johannes Brahmsin viulukonserttoa (Op. 77). - Tupsuu
ÄSKÄDÄÄÄ on aik kova
- Netti-Netta_Imurila
Beethoven top 5: Sinfoniat, kvartetot, pianosonaatit, Messut, Konsertot. Mozart top 5: Oopperat, pianokonsertot, sinfoniat, kamarimusiikki,messut.
- Anonyymi
Mozartin musiikin emotionaalinen syvyys saattaa aueta aivan sattumalta kypsän wienin kauden teoksia kuunnellessa tai vaikka varhaisia viulukonserttoja jos nautintoindeksi on aiemmin korostanut syksyisiä myöhäisteoksia luopumisen leimassaan sillä se mikä aluksi vaikuttaa syvälliseltä onkin vain helppotajuista kunness myöhemmin vasta oivaltaa mozartin musiikin todellisen nerokkuuden, suuruuden ja syvällisyyden teoksista joita aiemmin piti vain hilpeinä siloisen kuoren alle kätkeytyvässä emotionaalisesssa ja lähes pohjattomasssa syvyydessä kuten esim kv 459 varsinkin hitaassa osassa. molliteokset ovat oma lukunsa.
- Anonyymi
Nautinto indeksin saa huoran syleilystäkin. Tosiasia on ettei neroja voi vertailla.
- Anonyymi
Onko muillekin säveltäjille kuin mozartille suotu kyky säveltää päässään valmiiksi rakenteeltaan jopa kokonaisen oopperan tai sinfonian mittaisia laajamuotoisia teoksia ennen kuin hän merkitsee teoksestaan muistiin nuottiakaan nuottipaperille tai partituuriin kyeten siitä huolimatta muistamaan sävellyksen mielessään pienimpiäkin detaljeja myöten ulkoa jopa pidempiä aikoja valokuvamaisen tarkasti?
Vai oliko kyseessä vain mozartille tai schubertille ominainen ainutlaatuinen kyky? Isälleen leopoldille mozart raportoi idomeneon sävellystyöstä kirjeitse:" Sävelletty on jo kaikki mutta ei vielä merkitty muistiin "
Kukaan toinen säveltäjä koko länsimaisen taidemusiikin historiassa on tuskin myöskään kyennyt säveltämään yhtä lyhyessä ajassa yhtä syvällistä ja merkittävää teosta kuin mozart päätä pahkaa neljässä päivässä orkesterille kirjoittamansa linziläisen sinfonian kreivi thunille tai serenadin c molli nachtmusiquen vain kahdessa päivässä puhaltimille.
Ja sitten mozart kaikessa kiireessä ehtii vielä kirjoittaa siihen asti ensimmäisen adagio johdantonsa sinfoniaan kuin demonstroidakseen kuinka kiire vaikutti häneen työtarmoa edistävästi kun kukatahansa muu olisi tyytynyt niin lyhyessä sävellysajassa italialaiseen alkusoittokaavaan sävellettyyn kolmiosaiseen sinfoniaan
Mieletöntä. Sävellä, luonnostele, orkestroi, puhtaaksikirjoita ja kopioi, harjoituta ja johda vain parissa päivässä suuri sinfoninen mestariteos jota maailman huippuorkesterit esittävät vielä satojen vuosien kuluttuakin new yorkin carnegie hallista lontoon royal albert halliin ja wienin ja berlin
filharmoniaan. Siihen kykenee vain nero joka on todellinen ammattimies. Huhuh. Rakkauden atmosfääri se ehkä siinäkin puhuu.
Vaikka eihän tuo linziläinen niitä mozartin kaikkein suurimpia sinfonioitakaan taida vielä tarkkaan ottaen edustaa maasalon viisikymmentäluvun analyysin mukaan ääriosien jäädessä hieman ulkokohtaisiksi avausosan allegro spiritoso niukkailmeisine pääteemoineen teoksen painopisteen ja emotionaalisen sydämen sijoittuessa hitaaseen keskiosaan andante vaikka hildesheimerin mukaan teoksessa ei ole havaittavissa merkkiäkään tilapäistyöstä hätätyön leimasta puhumattakaan pää höyryten kirjoitetuksi sinfoniaksi.
Lopussa kromaattiseksi kääntyvä majesteettinen adagio johdanto laajamittaisessa avausosassa, sen täydellisen tasapainoinen muoto ja orkestrointitaito, mikään niistä ei anna pienintäkään aavistusta niistä kiireellisistä olosuhteista joissa teos syntyi.
Trumpettien ja patarumpujen läsnäolo andantessa, (jonka sielukas teema muistuttaa hieman haydnin maria theresia sinfonian adagiota), jotka muuten ovat tottuneet vaikenemaan, muuttavat sen siitä mistä olisi voinut tulla yksinkertaisesti hienostuneen aistikas cantilena miltei apokalyptiseen intensiteettiin kasvavaksi apoteoosimaiseksi osaksi jonka vaikuttavuuden iso bee ilmeisesti pisti merkille samalla tavoin trumpetteja ja patarumpuja käyttäesään samassa sävellajissa esikoissinfoniansa andantessa. Haydnkin oli yrittänyt samaa temppua jo mozartia aikaisemmin mutta muutoin se jäi erikoisefektiksi jota harvoin klasssessa sinfoniassa käytettiin.
- Anonyymi
Löysin tuubista pari kiintoisaa historiallista tai legendaarista taltiointia mozartin teoksista kuten karl ancerlin johtaman dresdenin kansallisorkesterin taltioinnin mozartin linziläisestä sinfoniasta joka sai haltioitumaan puhtaan mielteen alueelle heijastuneita teoksen potentiaalisesti representoimia valon ja rakkauden atmosfääriin assosioituvia objektivoituja älyn mukaisia tahdonliikkeitä kiihdyttäen polte rinnassa silmät ummessa suu nautinnosta irvistyksessä ja henkeä haukkoen lopulta huohottaen voimakkaimpana emotionaalisena kokemuksena jonka olen ihme kyllä koskaan linziläisestä saanut pienellä kännykkäkuuntelullakin josta voi päätellä sen että tähän perusteetta vähäteltyyn teokseen kätkeytyykin luultua syvempi emotionaalinen sisältö ja sanoma eikä sen avausosan allegro olekaan hieman ulkokohtainen kuten maasalo 50 luvun suuri sinfoniamusiikki kirjsassa kirjoittaa kutsuen ensiosan pääteemaa niukkailmeiseksi.
vertailu nerojen kesken on mahdollista suorittaa kustakin säveltäjästä saatuja syvällisimpiä kokemuksia rinnastamalla niiden keskinäisen voimakkuuden arvioimiseksi. - Anonyymi
Mozartin musiikin emotionaalinen syvyys saattaa aueta aivan sattumalta kypsän wienin kauden teoksia kuunnellessa tai vaikka varhaisia viulukonserttoja tai vasta pidemmän perehtymisen tuloksena jos nautintoindeksi on aiemmin korostanut syksyisiä myöhäisteoksia luopumisen leimassaan sillä se mikä aluksi vaikuttaa syvälliseltä onkin vain sentimentoa kunnes myöhemmin vasta oivaltaa mozartin musiikin todellisen nerokkuuden, suuruuden ja syvällisyyden teoksista joita aiemmin piti vain hilpeinä siloisen kuoren alle kätkeytyvässä emotionaalisesssa ja lähes pohjattomasssa syvyydessä kuten esim kv 459 varsinkin hitaassa osassa. molliteokset ovat oma lukunsa. oiukaistu versio
- Anonyymi
Nuorena kuunnellun mozartin suuren F duuri konserton 459
soiva pinta marssirytmin apoteoosissaan ja hitaan osan ylimaallisessa kauneudessa transformoitui puhtaan mielteen alueelle heijastuneina tahdonliikkeinä niin uskomattoman valtavaksi valohehkuiseksi valon ja rakkauden hengen emotionaaliseksi kokemukseksi etten koskaan ole kokenut mitään vastavaa jos schubertin suurta c duuri sinfoniaa ei oteta lukuun joka ylsi lähelle sitä.
- Anonyymi
En luopuisi legendaarisista mozart levytyksistä mistään hinnasta joissa tämä jumalten lemmikiksi kutsuttu olemassaolon perimmäistä tarkoitusta edustava valon ja rakkauden apostoli tuntuu puhuvan dionyysisen hurmion kieltä jupiter sinfonian apollonisessa riemussa fuuga finaalin kontrapunktisen triumfin apoteoosissaan jollaista ihmiskunta ei ole saanut tuntea ennen eikä jälkeen jumalan lihaksitulemisen ja nerouden inkarnaation mozartin persoonassa ja ihmishahmossa jota ei voi ajatella minään muuna inkarnaationa koskettaessaan pianokonserttojensa adagioissa niin syvälle ihmisen sieluun että sydämemme avartuu ja sukellamme ulos puutteen ahtaasta ilmapiiristä valovoimaisen auringon kaltaisen kirkkaasti hehkuvan energiavirran valaistessa ja ilmaistessa neron superälyn objektivoimina puhtaan mielteen alueelle heijastuneina sydämenliikkeinä koko maailman syvimmän olemuksen häikäisevimmässä taivaan kirkkaudessa ja paahtavimmassa sisäisessä palossa mikä tajunnassamme on koskaan supernovan kaltaisena pyrstötähden lentona säihkynyt.
- Anonyymi
Beethovenin tuotanto on täysin pillutonta. Intohimo riitti runkkuversioihin.
- Anonyymi
Mahtavaa että olen täällä. ( Beethoven ei saanut edes pillua)
- Anonyymi
en tiedä
- Anonyymi
rölli leikkii, Kalle kauhussa, mummi muusa ja nolli nousee
- Anonyymi
Moi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3187504Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662166- 1761830
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161372- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91241Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701221RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j551161Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019