Han Moo Do vyökokeet

hmd-harrastaja

Viikko sitten oli vyökokeet ja opettaja Young Suk on selvästi tiukentanut vyökokeiden linjaa. Hylättyjä tuli ainakin meidän vyökokeessa tosi monta (tosin uusinta oli mahdollista niin monesti että sen saattoi viimein päästä läpi). Mielestäni hyvä asia, tuo uskottavuutta lisää ja haastaa harjoittelemaan entistä tiiviimmin.

46

13968

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikkkk

      nyt se Young Suk on keksinyt taas ansaita lisää liksaa suomalaisilta idiooteilta.sehän tietää vaan enemän euroja kun porukka joutuu uusimaan vyökokeita!kyllä te ootte idiootteja kun sitä elätätte!!!!

      • ...

        Ketjun aloittaja tarkoitti varmaan sitä että samassa vyökokeessa tekniikan voi uusia niin monta kertaa että se menee läpi ilman että tarvii maksaa vyökoetta moneen kertaan. Ja kyllä, vyökokeiden vaikeustaso on nousemassa ja ensi keväänä vaikeustasoa nostetaan entisestään. Viimeinkin loppuu tuo vöiden kanssa pelleily sillä aikaisemmin jopa ruskealle vyölle asti on päässyt täysin taitamattomiakin harrastajia.


      • ihmettelijä

        Ihmettelen negatiivista asennettasi. Voisitko perustella väittämäsi tiedoilla johon mielipiteesi perustat, vai onko tämä oma MUTU mielipiteesi asioiden tilasta?

        Ihan mielenkiinnosta Kertoisitko miten omassa lajissasi vyökokeiden uusiminen tapahtuu? Varmasti teilläkin on henkilöitä, jotka eivät pääse vyökokeesta läpi ja joutuvat sen uusimaan? Joutuvatko he maksamaan vyökokeen tällöin uudelleen? En tarkoita tässä samassa vyökoetilaisuudessa uudelleen suoritusta vaan toiseen kertaa vyökokeeseen osallistumista. Näin ainakin on ollut useassa lajissa jota itse olen harrastanut. Näin on varmasti myös Han Moo Dossa.

        Ja kyllä, kuten joku jo mainitsikin, vyökoetekniikan saa uusia samassa tilaisuudessa ilman että joutuu vyökoemaksua uudelleen maksamaan. Jos vyökokeen joutuu uusimaan toisella kertaa, luulenpa että kuten monissa muissakin lajeissa, joutuu luonnollisesti vyökokeen uudelleen maksamaan.

        Sinulla näyttää myös olevan tarkempaa tietoa siitä mihin vyökoemaksut menevät. Minuakin kiinnostaisi kuulla nämä faktat joihin perustat väittämäsi, että vyökoemaksut menevät suoraan jonkun yksittäisen henkilön "elättämiseen".

        Niin tai näin, Han Moo Dossa aina väärinpäin tuntuu olevan monen mielipide.


      • hnmd-harrastaja
        ... kirjoitti:

        Ketjun aloittaja tarkoitti varmaan sitä että samassa vyökokeessa tekniikan voi uusia niin monta kertaa että se menee läpi ilman että tarvii maksaa vyökoetta moneen kertaan. Ja kyllä, vyökokeiden vaikeustaso on nousemassa ja ensi keväänä vaikeustasoa nostetaan entisestään. Viimeinkin loppuu tuo vöiden kanssa pelleily sillä aikaisemmin jopa ruskealle vyölle asti on päässyt täysin taitamattomiakin harrastajia.

        Juuri sitä tarkoitin, kyse ei ole mistään rahastamisesta. Ei maksa sen enempää.


      • Han moo do miäsllslssls

        Uusinta ei maksa


    • mikkkk

      perustellaan sitten jos ette vielä itse ole älynneet!90 luvun alussa kun laji rupes Young Suk levittämään niin perustettiin joka puolelle uusia han moo do ryhmiä vaikka ei ollut etes vetäjiä!ensin piti maksaa peruskurssi maksu vaikka ei ollut etes vetäjiä ja sitten jos halus oppia lisää nin piti mennä jollekin vitun leireille jotka maksoi. sillon ei ainakaan voinut maksaa etes pankkiin vaan piti maksaa suoraan Young Sukille leirin alussa!ja vyö kokeet piti maksaa kans suoraan sukille ja niistä ei saanut mitään kuitteja ja kaikki sai ne läpi vaikka ois paskalla istunut koko vyökokeen ajan!ja tämä on varmaa tietoa 90 luvun alussa suki oli iskenyt itselleen jonkun suomalaisen muijan ja sille muijalle suki antoi mustan vyön vaikka koko muija ei ollut etes kertakaan käynyt missään harjoituksissa!tehän olette yhtä suurta perhettä niin kauan kun maksatte kiltisti mitä suki haluaa!!

      • kkk

        Tämä muija oli reenannu takea aikaisemmin ,sen lisäksi vuodesta89-hmd:ta olin 94 samassa vyökokeessa.Olin monesti samoissa reeneissä sen kans.Joten älä viitti puhua aisioista joista et mitään tiedä.Kyllä mää ainakin kuitit sain joka laskusta kun pankkiin ne maksoin.Ps en ole maksanut yli kymmeneenvuoteen penniäkään,eli se siitä kalliista harrastuksesta.


      • ...

        No johan tuli pätevät perustelut. :D Lietsotaan nyt vielä hiukan tätä flametusta.

        Vai että p*skalla istuen. Han Moo Don ensimmäisten vyökokeiden vaatimustaso ei ole niitä tiukimpia, mutta myönnätkös tässä sortuvasi pieneen kärjistykseen ;)

        Olet siis käynyt Han Moo Do alkeiskurssilla jossa ei ollut vetäjää? Kupperskeikkojako siellä treenasitte? Olen itse treenannut erästä japanialaista lajia seurassa, jossa vetäjät olivat oranssivöisiä (japanialaisissa lajeissa siis vyö keltaisen jälkeen). Ymmärsin tämän, koska seura oli nuori sillä paikkakunnalla. Näin on monien lajien kohdalla jotka leviävät uusille paikkakunnille. Tämä vaatii harrastajilta hiukan pitkäjänteisempää sitoutumista.

        Mikä mielestäsi Han Moo Don leirijärjestelmässä on huonoa? Leirijärjestelmää ei ainakaan kohtuuttoman kalliiksi voi moittia, joutuuhan yhden aihealueen leirin maksamaan vain kerran, ja sen jälkeen kyseiselle leirille saa osallistua vaikka lopun elämäänsä ilmaiseksi. Kuulostaa mielestäni aika kohtuulliselta, vai oletko toista mieltä? Tällainen leirisysteemi takaa myös säännöllisten leirien järjestämisen ja tätä kautta tarjoaa harrastajilleen hyvän rungon eri osa-alueiden kehittämiseen oman seuran harjoitussuunnitelmaa tukemaan.

        Tuon viimeisen kommenttisi jätän aiva omaan arvoona. Sinulla on siinä niin hyvät perustelut. Sehän on "varmaa tietoa".

        Toivon että nykyinen harrastuksesi tuo sinulle enemmän kuin aikaisemmat kokemuksesi. Valitettavasti tällaiset kommentit kertovat vain enemmän kirjoittajastaan, kuin lajista.


      • ex-harrastaja
        ... kirjoitti:

        No johan tuli pätevät perustelut. :D Lietsotaan nyt vielä hiukan tätä flametusta.

        Vai että p*skalla istuen. Han Moo Don ensimmäisten vyökokeiden vaatimustaso ei ole niitä tiukimpia, mutta myönnätkös tässä sortuvasi pieneen kärjistykseen ;)

        Olet siis käynyt Han Moo Do alkeiskurssilla jossa ei ollut vetäjää? Kupperskeikkojako siellä treenasitte? Olen itse treenannut erästä japanialaista lajia seurassa, jossa vetäjät olivat oranssivöisiä (japanialaisissa lajeissa siis vyö keltaisen jälkeen). Ymmärsin tämän, koska seura oli nuori sillä paikkakunnalla. Näin on monien lajien kohdalla jotka leviävät uusille paikkakunnille. Tämä vaatii harrastajilta hiukan pitkäjänteisempää sitoutumista.

        Mikä mielestäsi Han Moo Don leirijärjestelmässä on huonoa? Leirijärjestelmää ei ainakaan kohtuuttoman kalliiksi voi moittia, joutuuhan yhden aihealueen leirin maksamaan vain kerran, ja sen jälkeen kyseiselle leirille saa osallistua vaikka lopun elämäänsä ilmaiseksi. Kuulostaa mielestäni aika kohtuulliselta, vai oletko toista mieltä? Tällainen leirisysteemi takaa myös säännöllisten leirien järjestämisen ja tätä kautta tarjoaa harrastajilleen hyvän rungon eri osa-alueiden kehittämiseen oman seuran harjoitussuunnitelmaa tukemaan.

        Tuon viimeisen kommenttisi jätän aiva omaan arvoona. Sinulla on siinä niin hyvät perustelut. Sehän on "varmaa tietoa".

        Toivon että nykyinen harrastuksesi tuo sinulle enemmän kuin aikaisemmat kokemuksesi. Valitettavasti tällaiset kommentit kertovat vain enemmän kirjoittajastaan, kuin lajista.

        Noista leireistä on kyllä todettava se, että minkä ihmeen takia pitää "leiri" käydä että esim. niitä vastatekniikoita voi alkaa treeneissa harjoittelemaan? alle tunnin pikaleirin jälkeen todettiin meille että näitä treenataan lisää sitten normaaleissa harjoituksissa. Samat asiat voisi opetella normaaleissa harjoituksissa, ilman tätä leiriä. Ei hirveästi lohduta tieto, että samanlaisen pikaleirin voi käydä vaikka 100 kertaa ilmaiseksi tämän jälkeen.


      • ...
        ex-harrastaja kirjoitti:

        Noista leireistä on kyllä todettava se, että minkä ihmeen takia pitää "leiri" käydä että esim. niitä vastatekniikoita voi alkaa treeneissa harjoittelemaan? alle tunnin pikaleirin jälkeen todettiin meille että näitä treenataan lisää sitten normaaleissa harjoituksissa. Samat asiat voisi opetella normaaleissa harjoituksissa, ilman tätä leiriä. Ei hirveästi lohduta tieto, että samanlaisen pikaleirin voi käydä vaikka 100 kertaa ilmaiseksi tämän jälkeen.

        Leirejä on monenlaisia, joskus jos samalle päivälle on useampia leirejä, niin yhden leirin pituus on hieman lyhyempi. Joskus taas yhden leirin pituus voi olla 5 tuntia. Leirien on tarkoitus pureutua aihealueeseen eri kerroilla aina hieman eri näkökulmista. Tässä juuri nouseekin esille se idea miksi leiri maksetaan vain kerran ja sen voi ja _on_tarkoituskin_ käydä useamman kerran.

        Itse en miellä, että leireillä on itsetarkoitus treenata ja tehdä hirveä määrä hrjoitteita, joskus toki näinkin, vaan käydä ottamassa mallia miten oikeanlaisesti eri tekniikoita harjoitellaan ja hiomaan eri osa-alueite tekniikoissaan, esim. liikeratoja, tuntumaa jnejne. Riippuu aina lerin aiheesta ja sen kertaisesta näkökulmasta. Leirit ovat oivia paikkoja käydä hakemassa perustreenaamiseen hieman perspektiiviä. Näin ainakin minulla. :)

        Kyllä ainakin me olemme treenanneet leiriasioita ihan normaaleissakin treeneissä. Käsittääkseni leirien suoritusjärjestyksellä kuitenkin juuri ohjataan harrastajan kehitystä. Vaativimpia tekniikoita aletaan harjoittelemaan vasta kun jokin toinen asia on kunnossa, esim VT1 ennen VT2 jne...


    • Fenris

      Jos tekniikka ei mene nappiin niin yritetään niin monta kertaa uudelleen että menee?

      Kyllä minun käsittääkseni tekniikka hiotaan särmäksi ennen vyökoetta ja sitten vyökokeessa esitetään graduoijalle oma sen hetkinen taso. Jos ei taso tyydytä, niin sitten harjoitellaan lisää.

      Tätä mie vaan oikke kauheest ihmettelen että miten se tekniikka voi olennaisesti parantua jos käy hetken aikaa huoneen nurkassa istahtamassa, ja tulee sitten takaisin uudelleen ja uudelleen.

      • ...

        Ensimmäinen kerta kun näen Fenriksen kysyvän jotain asiallisesti...


      • hmd-harrastaja

        Miten voit ajatella noin tyhmästi?Eihän se tarkoita sitä, että jos ja kun osaa tekniikan, se onnistuu juuri jonkun päivän jonakin tiettynä hetkenä. Kaikille tulee virheitä. Emme ole koneita. Vyökokeet ovat inhimillinen tilaisuus, jossa myös samalla opitaan.


      • ...

        Mitä itse olen havainnut, niin samassa vyökoetilaisuudessa uusimisessa on yleensä kyse joko aikarajan ylityksestä tai esim. suoritussysteemissä sekoamisessa (esim. paritekniikoiden suoritusjärjestys). Tällöin on mielestäni etenkin alemmilla vöillä, keltaisen vyön kokeesta puhumattakaan, kohtuutonta olla antamatta uutta suoritusmahdollisuutta.

        Itse olen kyllä Fenriksen kanssa samoilla linjoilla tuosta vyökokeen luonteesta ylempien vöiden kohdalla. Itse ainakin jään lajin harrastajana odottamaan ihan selkeitä hylkäämisiä vyökokeissa jos tekniikka ei ole oikealla tasolla. Myös itseni kohdalla :)

        Saa nähdä mitä tulee tapahtumaan tällä saralla. Suunta on ainakin tällä hetkellä mielestäni oikea. Laji kehittyy ja turhaa sen takia alkaa rahastukseksi haukkumaan.


      • Kuka ajattelee, kuka ei
        hmd-harrastaja kirjoitti:

        Miten voit ajatella noin tyhmästi?Eihän se tarkoita sitä, että jos ja kun osaa tekniikan, se onnistuu juuri jonkun päivän jonakin tiettynä hetkenä. Kaikille tulee virheitä. Emme ole koneita. Vyökokeet ovat inhimillinen tilaisuus, jossa myös samalla opitaan.

        Käsittääkseni vyökokeessa olisi tarkoitus tarkkailla nimenomaan kokelaan suoritusta ja osaamisen tasoa _kokonaisuutena_, ei jotain yksittäistä mokaa yksittäisestä tekniikasta, jonka perusteella sitten pistetään hela paska uusiksi.
        Joko tekninen osaaminen kokonaisuudessaan on tyydyttävällä tasolla (jolloin on yksi paskan hailee oliko siinä viidennessä lyönnissä käsi 3 astetta väärässä kulmassa standardista) tai sitten oppilan esitys kokonaisuutena ei vastaa vyökokeen edellyttämää tasoa.
        Henkilölle joka graduoi satoja(?) suorituksia vuodessa kokonaisuuden arvioinnin pitäisi olla selvää pässinlihaa.


      • banchiwontok

        NÄIDEN TAKIA KANNATTAA YRITTÄÄ UUDESTAAN SAMASSA TILAISUUDESSA:

        -Jännitys on saattanut purkaantua toisella yrittämällä.

        -Pienet virheet, kuten palautus voidaan hoitaa.

        -Jos opettaja huomaa harrastajassa potentiaalia.


    • koihn gy

      minun mielestä kans se on pelkää idioottejen rahastus moo doo!ajatelkaa nyt herra jumala.
      levitetään joka paikkaan lajia ja päästetään kaikki vyö kokeista läpi ja olette itse tänne kans nyt kirjoittaneet että vaikenee vyö kokeet niin eihän toi voi olla muutakun rahat pois niin suomi poika saa hyvän mielen kun saa mustan vyön.
      suoraan jos sanotaan niin ei han moo dota pidetä kun pellejen lajina!

      • ....

        Vai että kaikki pitävät pellejen lajina? Mun käsittääkseni hmd:llä on ihan kohtalaisen hyvä maine nykyään. En ole myöskään havainnut tuota rahastusmeininkiä. Sinä ilmeisesti olet vaikket ole lajia ikinä harrastanut(?) etkä tiedä siitä mitään?


      • ex-harrastaja
        .... kirjoitti:

        Vai että kaikki pitävät pellejen lajina? Mun käsittääkseni hmd:llä on ihan kohtalaisen hyvä maine nykyään. En ole myöskään havainnut tuota rahastusmeininkiä. Sinä ilmeisesti olet vaikket ole lajia ikinä harrastanut(?) etkä tiedä siitä mitään?

        Vyökokeiden tiukentuminen ei ole kuin hyvä asia.
        monet on meinaan 2-2.5 vuodessa ruskea vyön suoritelleet...

        mun mielestä siinä oranssi-sinisen vöiden välillä saisi pitää kovemmat vaatimukset. mm. potkujen taso pitäisi olla jo hyvä sinivöisellä.
        Ja jonkinlaiset minimiajat vöiden välillä esim. oranssista ylös päin. 3-4 vyötä vuodessa on jo älytön tahti, ei kukaan kehity oikeasti niin nopeasti.


      • tuota
        ex-harrastaja kirjoitti:

        Vyökokeiden tiukentuminen ei ole kuin hyvä asia.
        monet on meinaan 2-2.5 vuodessa ruskea vyön suoritelleet...

        mun mielestä siinä oranssi-sinisen vöiden välillä saisi pitää kovemmat vaatimukset. mm. potkujen taso pitäisi olla jo hyvä sinivöisellä.
        Ja jonkinlaiset minimiajat vöiden välillä esim. oranssista ylös päin. 3-4 vyötä vuodessa on jo älytön tahti, ei kukaan kehity oikeasti niin nopeasti.

        nopeaa etenemistä minäkin ihmettelin näitä juttuja lukiessani. Itse en harrasta mitään lajia, joten ulkopuolisena en aivan täysin ymmärrä näitä vyöjuttuja, mutta miten jossain lajissa voi harrastaja saada nuo vyöt noin nopeaan tahtiin, mustakin jo alle 10 vuoden harrastamisella?


      • ....
        tuota kirjoitti:

        nopeaa etenemistä minäkin ihmettelin näitä juttuja lukiessani. Itse en harrasta mitään lajia, joten ulkopuolisena en aivan täysin ymmärrä näitä vyöjuttuja, mutta miten jossain lajissa voi harrastaja saada nuo vyöt noin nopeaan tahtiin, mustakin jo alle 10 vuoden harrastamisella?

        Että Japanissa judon mustan vyön voi saada alle kahdessa vuodessa? Ei se musta vyö ole mikään mestarin merkki vaikka Suomessa tunnutaan yhä sitkeästi näin ajateltavan.


      • harrastaja1
        .... kirjoitti:

        Että Japanissa judon mustan vyön voi saada alle kahdessa vuodessa? Ei se musta vyö ole mikään mestarin merkki vaikka Suomessa tunnutaan yhä sitkeästi näin ajateltavan.

        Jep, suatttaapi olla sieltä koreasta peruja tämä nopea vöiden antaminen. Opettaja jakelee täälläkin vöitä kuin koreassa jakelisi. Värejä on vaan liikaa noin nopeeseen etenemiseen, mutta YS:n tuntien se haluaa motivoittaa sillä porukkaa. Se on innostuksissaan halunnut ottaa kaikki värit mukaan, tai kertokaapa mikä perusväri ei olis mukana :D Mutta on systeemissä jokaiselle vyölle kuitenkin selkeästi oma osa-aluuensa joka tulee osata.

        Koreassahan taekwondo mustan vyön saa parissa vuodessa. Ja siitä arvostuksestahan tässä kaikessa on kyse. Suomalainen pitää mustaa vyönä mestarin arvona, kun korealainen pitää sitä perustekniikoiden osaavana harrastajan arvona. Mustalla vyöllä vasta alkaa se todellinen harjoittelu ja kehittyminen kun perusasiat on kohdallaaan.

        Mun mielestä ehkä korean taekwondo 3.dan vastaa varmaan sitä suomalaisen ajattelemaa mustaa vyötä, Han Moo Do:ssa sanoisin 2.dan. HMD:ssa kehityksen kannalta 2.daniin harppaus onkin paljon suurempi kuin ruskealta mustalle. Ei itellä paljo tuu kerskuttua mustalla vyöllä ja ku joku alkaa kehuun, niin saa aina muistuttaa että oishan siinä 10 tasoa vielä edessä, että vasta perusteet tässä osataan :)


      • hmd-harrastaja
        harrastaja1 kirjoitti:

        Jep, suatttaapi olla sieltä koreasta peruja tämä nopea vöiden antaminen. Opettaja jakelee täälläkin vöitä kuin koreassa jakelisi. Värejä on vaan liikaa noin nopeeseen etenemiseen, mutta YS:n tuntien se haluaa motivoittaa sillä porukkaa. Se on innostuksissaan halunnut ottaa kaikki värit mukaan, tai kertokaapa mikä perusväri ei olis mukana :D Mutta on systeemissä jokaiselle vyölle kuitenkin selkeästi oma osa-aluuensa joka tulee osata.

        Koreassahan taekwondo mustan vyön saa parissa vuodessa. Ja siitä arvostuksestahan tässä kaikessa on kyse. Suomalainen pitää mustaa vyönä mestarin arvona, kun korealainen pitää sitä perustekniikoiden osaavana harrastajan arvona. Mustalla vyöllä vasta alkaa se todellinen harjoittelu ja kehittyminen kun perusasiat on kohdallaaan.

        Mun mielestä ehkä korean taekwondo 3.dan vastaa varmaan sitä suomalaisen ajattelemaa mustaa vyötä, Han Moo Do:ssa sanoisin 2.dan. HMD:ssa kehityksen kannalta 2.daniin harppaus onkin paljon suurempi kuin ruskealta mustalle. Ei itellä paljo tuu kerskuttua mustalla vyöllä ja ku joku alkaa kehuun, niin saa aina muistuttaa että oishan siinä 10 tasoa vielä edessä, että vasta perusteet tässä osataan :)

        "Mustalla vyöllä vasta alkaa se todellinen harjoittelu ja kehittyminen kun perusasiat on kohdallaaan."

        Nimienomaan tästä on kyse! Ei se musta ole mikään mestarin merkki vielä, kamppailulajit ovat sellaisia, ettet ole koskaan "valmis"...


      • Hekka
        hmd-harrastaja kirjoitti:

        "Mustalla vyöllä vasta alkaa se todellinen harjoittelu ja kehittyminen kun perusasiat on kohdallaaan."

        Nimienomaan tästä on kyse! Ei se musta ole mikään mestarin merkki vielä, kamppailulajit ovat sellaisia, ettet ole koskaan "valmis"...

        On varmasti tarkoin mietitty vyöarvojen määrä ja tultu siihen tulokseen, että lyhyt aika vyökokeiden välillä on harrastajan kehitykselle otollisin. Tietysti opettajille tästä aiheutuu melkoinen vaiva kun harrastajakunta on laaja sekä levittäytynyt maantieteelisesti suurelle alueelle.


      • Moodoin
        harrastaja1 kirjoitti:

        Jep, suatttaapi olla sieltä koreasta peruja tämä nopea vöiden antaminen. Opettaja jakelee täälläkin vöitä kuin koreassa jakelisi. Värejä on vaan liikaa noin nopeeseen etenemiseen, mutta YS:n tuntien se haluaa motivoittaa sillä porukkaa. Se on innostuksissaan halunnut ottaa kaikki värit mukaan, tai kertokaapa mikä perusväri ei olis mukana :D Mutta on systeemissä jokaiselle vyölle kuitenkin selkeästi oma osa-aluuensa joka tulee osata.

        Koreassahan taekwondo mustan vyön saa parissa vuodessa. Ja siitä arvostuksestahan tässä kaikessa on kyse. Suomalainen pitää mustaa vyönä mestarin arvona, kun korealainen pitää sitä perustekniikoiden osaavana harrastajan arvona. Mustalla vyöllä vasta alkaa se todellinen harjoittelu ja kehittyminen kun perusasiat on kohdallaaan.

        Mun mielestä ehkä korean taekwondo 3.dan vastaa varmaan sitä suomalaisen ajattelemaa mustaa vyötä, Han Moo Do:ssa sanoisin 2.dan. HMD:ssa kehityksen kannalta 2.daniin harppaus onkin paljon suurempi kuin ruskealta mustalle. Ei itellä paljo tuu kerskuttua mustalla vyöllä ja ku joku alkaa kehuun, niin saa aina muistuttaa että oishan siinä 10 tasoa vielä edessä, että vasta perusteet tässä osataan :)

        Se on totta, että Koreassa saa mustia vöitä paljon nopeammin, mutta vaikka musta vyö onkin Suomessa paljon vaikeampi saada Taekwondossa, niin ei mustaa vöistä sentään mestarina pidetä. Tosin on itsellänikin sellainen tietty sädekehä, kun näkee mustavöisen, jotenkin iskostunut sellainen ajattelu mieleeni...


      • ex-harrastaja
        harrastaja1 kirjoitti:

        Jep, suatttaapi olla sieltä koreasta peruja tämä nopea vöiden antaminen. Opettaja jakelee täälläkin vöitä kuin koreassa jakelisi. Värejä on vaan liikaa noin nopeeseen etenemiseen, mutta YS:n tuntien se haluaa motivoittaa sillä porukkaa. Se on innostuksissaan halunnut ottaa kaikki värit mukaan, tai kertokaapa mikä perusväri ei olis mukana :D Mutta on systeemissä jokaiselle vyölle kuitenkin selkeästi oma osa-aluuensa joka tulee osata.

        Koreassahan taekwondo mustan vyön saa parissa vuodessa. Ja siitä arvostuksestahan tässä kaikessa on kyse. Suomalainen pitää mustaa vyönä mestarin arvona, kun korealainen pitää sitä perustekniikoiden osaavana harrastajan arvona. Mustalla vyöllä vasta alkaa se todellinen harjoittelu ja kehittyminen kun perusasiat on kohdallaaan.

        Mun mielestä ehkä korean taekwondo 3.dan vastaa varmaan sitä suomalaisen ajattelemaa mustaa vyötä, Han Moo Do:ssa sanoisin 2.dan. HMD:ssa kehityksen kannalta 2.daniin harppaus onkin paljon suurempi kuin ruskealta mustalle. Ei itellä paljo tuu kerskuttua mustalla vyöllä ja ku joku alkaa kehuun, niin saa aina muistuttaa että oishan siinä 10 tasoa vielä edessä, että vasta perusteet tässä osataan :)

        Niin tarkoitin, miten moni on niitä ruskeita vöitä hakenut aikoinaan. Eli suotirranut vyön kahdessa vuodessa. Treeneissä ei käydä kovinkaan ahkeraan, mut kun kerta mahdollisuus on suorittaa vöitä 3-4 kertaa vuodessa niin..
        Kaikki ei tietenkään näin ole tehnyt, mutta tiedän tälläisiäkin tapauksia. Todennäköisesti tuo ei enää ole mahdollista.


      • ...
        ex-harrastaja kirjoitti:

        Niin tarkoitin, miten moni on niitä ruskeita vöitä hakenut aikoinaan. Eli suotirranut vyön kahdessa vuodessa. Treeneissä ei käydä kovinkaan ahkeraan, mut kun kerta mahdollisuus on suorittaa vöitä 3-4 kertaa vuodessa niin..
        Kaikki ei tietenkään näin ole tehnyt, mutta tiedän tälläisiäkin tapauksia. Todennäköisesti tuo ei enää ole mahdollista.

        Se saattaa olla yhä mahdollista, tosin vyökokeiden vaikeustason nousu saattaa pakottaa harjoittelemaan kovemmin. Tiedän tuon tunteen, sillä omassa seurassa ni on eräs harrastaja joka suoritti siniseltä ruskealle vuodessa ilman mainittavaa treenausta, alle 15 harjoitusta koko vuoden aikana ja silti sai vyön. Toivottavasti tuo vöiden "läpi juokseminne" loppuu nyt tykkänään, syö tehokkaasti uskottavuutta lajilta.


      • Fenris
        ... kirjoitti:

        Se saattaa olla yhä mahdollista, tosin vyökokeiden vaikeustason nousu saattaa pakottaa harjoittelemaan kovemmin. Tiedän tuon tunteen, sillä omassa seurassa ni on eräs harrastaja joka suoritti siniseltä ruskealle vuodessa ilman mainittavaa treenausta, alle 15 harjoitusta koko vuoden aikana ja silti sai vyön. Toivottavasti tuo vöiden "läpi juokseminne" loppuu nyt tykkänään, syö tehokkaasti uskottavuutta lajilta.

        Vaikuttaa aika näennäiseltä tuo "riman nostaminen" jos hylättyä vyökoesuoritusta saa yrittää uusiksi käytännöllisesti katsoen saman tien.
        Liekö sitten HMD:n metodit niin tehokkaita että taso kerkeää nousta merkittävästi jos kipaisee 15min tatamin reunalla haukkaamassa happea.


      • ...
        Fenris kirjoitti:

        Vaikuttaa aika näennäiseltä tuo "riman nostaminen" jos hylättyä vyökoesuoritusta saa yrittää uusiksi käytännöllisesti katsoen saman tien.
        Liekö sitten HMD:n metodit niin tehokkaita että taso kerkeää nousta merkittävästi jos kipaisee 15min tatamin reunalla haukkaamassa happea.

        Eihän se taso ehdikään nousta. Tuo uusimismahdollisuus on ilmeisesti sitä varten että jos munaa vyökokeessa tai ei muuten vain saa kunnon suoritusta aikaiseksi voi kokeen vielä halutessaan uusia. Ihan hyvä juttu, ei jännitäkään ihan niin paljon kun tietää että jos menee väärin niin voi yrittää vielä uudelleenkin.


      • ....
        Fenris kirjoitti:

        Vaikuttaa aika näennäiseltä tuo "riman nostaminen" jos hylättyä vyökoesuoritusta saa yrittää uusiksi käytännöllisesti katsoen saman tien.
        Liekö sitten HMD:n metodit niin tehokkaita että taso kerkeää nousta merkittävästi jos kipaisee 15min tatamin reunalla haukkaamassa happea.

        kyllähän sitä saa uudelleen yrittää, mutta jos ei senkään jälkeen saa suoritustaan esim. aikarajan alle.. niin ei sitä vyötä lahjoiteta.

        Ja uusinta mahdollisuus on myös ilmaiseksi muiden seurojen vyökokeissa jonne on enemmän aikaa treenata eli ei vain sitä 15 min tataminreunalla istumista vai miten se nyt meni? Ja itse asiassa jos harrastaja haluaa suorittaa samana päivänä niin se tapahtuu yleensä leirien jälkeen, leirien aikana mustavöinen harrastaja on neuvonut ja ohjannut harrastajaa parantamaan tekniikkaansa.

        Uusimistilanteessa voi tekniikat suorittaa toisen parin kanssa jos itse tuntee että ensimmäinen kerta meni parin takia pieleen ja pyytää lupaa suorittaa toisen parin kanssa.

        Nykyään opettaja alkaa seuraamaan enemmän harrastajien tekniikka ja teknikoiden sulavuutta ja jatkuvuutta (johon aikaraja on otettu avuksi niin opettajalle kuin harrastajillekkin).

        Uusilla systeemeillä vältetään nimenomaan sitä, että ihmiset tulevat vasta pari viikkoa ennen vyökokeita harjoittelemaan vyökokeeseen kuuluvat tekniikat ja menee vyökokeisiin.

        Harrastajat kenen kanssa olen asiasta keskustellut ovat olleet erittäin tyytyväisiä nykyiseen systeemiin. Nykyään oikeasti tuntee ansainneensa vyön.


      • suomalaisilla mustilla
        hmd-harrastaja kirjoitti:

        "Mustalla vyöllä vasta alkaa se todellinen harjoittelu ja kehittyminen kun perusasiat on kohdallaaan."

        Nimienomaan tästä on kyse! Ei se musta ole mikään mestarin merkki vielä, kamppailulajit ovat sellaisia, ettet ole koskaan "valmis"...

        "Mustalla vyöllä vasta alkaa se todellinen harjoittelu ja kehittyminen kun perusasiat on kohdallaaan."

        "Nimienomaan tästä on kyse! Ei se musta ole mikään mestarin merkki vielä, kamppailulajit ovat sellaisia, ettet ole koskaan "valmis"..."

        Korealaisilla lajeilla se voi tietenkin olla noin mutta ei kannata yleistää. Suomessa aika monet sekä itämaiset (judo, karate, ju-jutsu, ...) että länsimaiset (modernit ju-jutsut, kickboxing,... ) kamppailulajit vaativat harrastajaltaan 5-10v aktiivista harjoittelua ennen mustan vyön saavuttamista. Se tarkoittaa sitä, että mustaan vyöhön on sisällytetty huomattavasti paljon enemmän asiaa kuin lajissa, jossa sen voi saada parissa vuodessa. Näissä "parissa-vuodessa-mustaksi-vyöksi"-lajeissa sen harjoittelun voidaan todellakin sanoa vasta alkavan sen mustan vyön saamisen jälkeen.


      • Nimetön
        harrastaja1 kirjoitti:

        Jep, suatttaapi olla sieltä koreasta peruja tämä nopea vöiden antaminen. Opettaja jakelee täälläkin vöitä kuin koreassa jakelisi. Värejä on vaan liikaa noin nopeeseen etenemiseen, mutta YS:n tuntien se haluaa motivoittaa sillä porukkaa. Se on innostuksissaan halunnut ottaa kaikki värit mukaan, tai kertokaapa mikä perusväri ei olis mukana :D Mutta on systeemissä jokaiselle vyölle kuitenkin selkeästi oma osa-aluuensa joka tulee osata.

        Koreassahan taekwondo mustan vyön saa parissa vuodessa. Ja siitä arvostuksestahan tässä kaikessa on kyse. Suomalainen pitää mustaa vyönä mestarin arvona, kun korealainen pitää sitä perustekniikoiden osaavana harrastajan arvona. Mustalla vyöllä vasta alkaa se todellinen harjoittelu ja kehittyminen kun perusasiat on kohdallaaan.

        Mun mielestä ehkä korean taekwondo 3.dan vastaa varmaan sitä suomalaisen ajattelemaa mustaa vyötä, Han Moo Do:ssa sanoisin 2.dan. HMD:ssa kehityksen kannalta 2.daniin harppaus onkin paljon suurempi kuin ruskealta mustalle. Ei itellä paljo tuu kerskuttua mustalla vyöllä ja ku joku alkaa kehuun, niin saa aina muistuttaa että oishan siinä 10 tasoa vielä edessä, että vasta perusteet tässä osataan :)

        ainakin beige ja greeme värit näkyy puuttuvan. :p

        1. - 2.dan väli on tosi korkea. koska suomalaisilla harrastajilla ei ole 2. danista korkeampaa vyötä. kunhan jollekkin porukalle parin, kolmen vuoden tai vielä pitemmänki ajan päästä annetaan 3. dan, niin 2. danin raja laskee alemmas. taitaa olla jo laskenutkin.


      • Nimetön
        .... kirjoitti:

        kyllähän sitä saa uudelleen yrittää, mutta jos ei senkään jälkeen saa suoritustaan esim. aikarajan alle.. niin ei sitä vyötä lahjoiteta.

        Ja uusinta mahdollisuus on myös ilmaiseksi muiden seurojen vyökokeissa jonne on enemmän aikaa treenata eli ei vain sitä 15 min tataminreunalla istumista vai miten se nyt meni? Ja itse asiassa jos harrastaja haluaa suorittaa samana päivänä niin se tapahtuu yleensä leirien jälkeen, leirien aikana mustavöinen harrastaja on neuvonut ja ohjannut harrastajaa parantamaan tekniikkaansa.

        Uusimistilanteessa voi tekniikat suorittaa toisen parin kanssa jos itse tuntee että ensimmäinen kerta meni parin takia pieleen ja pyytää lupaa suorittaa toisen parin kanssa.

        Nykyään opettaja alkaa seuraamaan enemmän harrastajien tekniikka ja teknikoiden sulavuutta ja jatkuvuutta (johon aikaraja on otettu avuksi niin opettajalle kuin harrastajillekkin).

        Uusilla systeemeillä vältetään nimenomaan sitä, että ihmiset tulevat vasta pari viikkoa ennen vyökokeita harjoittelemaan vyökokeeseen kuuluvat tekniikat ja menee vyökokeisiin.

        Harrastajat kenen kanssa olen asiasta keskustellut ovat olleet erittäin tyytyväisiä nykyiseen systeemiin. Nykyään oikeasti tuntee ansainneensa vyön.

        tästä tuli mieleen koulussa tapahtunut juttu. palautin opettajalle kokeen ja se sitä vähän aikaa katteli ja sit alkoi vihjata niitä vastauksia. anto koepaperin takas ja pisti jatkamaan koetta. :D

        vähän saman tyylistä tämä et annetaan uusia koe heti. jonkuin opastettua et miten tehdään paremmin.


      • Pelle Peloton

        Vartin alkulämmittelyä pidemmälle, vai miten vetäis rautakangesta tehdyt ja lat hapoille?


      • exharrastaja
        Nimetön kirjoitti:

        tästä tuli mieleen koulussa tapahtunut juttu. palautin opettajalle kokeen ja se sitä vähän aikaa katteli ja sit alkoi vihjata niitä vastauksia. anto koepaperin takas ja pisti jatkamaan koetta. :D

        vähän saman tyylistä tämä et annetaan uusia koe heti. jonkuin opastettua et miten tehdään paremmin.

        Eikö siitä ole kysymyskin? Opettajan tehtäviin kuuluu kertoa kokeen kysymykset ja niihin vastaukset. Aivan samoin täs lajis. Tietenkin pitää neuvoa miten tehdään paremmin, eihän tässä ole muuten mitään mieltä. Tapahtuuko se sitten vyökokeessa tai sen ulkopuolella se kehittyminen, aivan sama, kunhan kehittyy. Asiansa osaavan vetäjän kanssa harjoittelu kehittää puolessa tunnissa enemmän kuin puoli vuotta yksin. kokemusta on sekä vetäjänä, että oppilaana piste.


    • vöitäkiitos

      Olen vasta vuoden lajin parissa ollut, mutta mitä ollaan ohjaajiemme kanssa keskustelleen niin ehdottoman minimin mustalle vyölle he asettivat 5 vuotta, joka tarkoittaa lähes päivittäistä harjoittelua? 7-9 vuoteen he kuitenkin normaalin keskiverron ajattelevat vyön suorittavan. Sopivana tahtina 1-2 vyötä vuodess (3-5 kertaa viikossa harjoittelua). Meilläpäin puhellaan tälläisii.

      • COCK sucker

        Onk tassisen penaa näkyny täällä sivuilla, mie vaa al´jattelin


      • paulyoungh
        COCK sucker kirjoitti:

        Onk tassisen penaa näkyny täällä sivuilla, mie vaa al´jattelin

        Täyttä paskaa koko han-moo-doooo Homo hippaa suomeksi.
        lopettakaa heti ja tehkää jotain muuta.


      • ouhoh

        kuinka monessa seurassa vielä on aktiivisesti han moo do toimintaa?
        taitaa olla aika paljon hiljentynyt tämä laji?

        hanmoodo.fi sivuilla vain 6 seuraa näyttää peruskurssia mainostavan. varmaan todellinen määrä on kuitenkin isompi? piiri-vastaaviakin puuttuu aika reilusti.


      • 5346
        ouhoh kirjoitti:

        kuinka monessa seurassa vielä on aktiivisesti han moo do toimintaa?
        taitaa olla aika paljon hiljentynyt tämä laji?

        hanmoodo.fi sivuilla vain 6 seuraa näyttää peruskurssia mainostavan. varmaan todellinen määrä on kuitenkin isompi? piiri-vastaaviakin puuttuu aika reilusti.

        Toimintaa on kyllä laajalti, esimerkiksi Joensuussa on erittäin aktiivinen seura mutta silti hmd.fi:ssä ei alkeiskurssita ilmoitettu. Kansakunnan sisäisessä tiedottamisessa ja piirivastaavissa jne on kehittämistä mutta laji ei missään nimessä ole kuollut (toki harrastajamäärät ovat vuosiin 2000-2004 verrattuna huomattavasti pienempiä, mutta sehän on vain parempi harrastajien kannalta, saa tarkempaa opetusta henkilönä)


      • 1. Dan Kukkiwon
        paulyoungh kirjoitti:

        Täyttä paskaa koko han-moo-doooo Homo hippaa suomeksi.
        lopettakaa heti ja tehkää jotain muuta.

        en ole hmd harrastaja, harrastan taekwondoa, ottelu ainakin on samankaltainen full contact kuin taekwondossakin ja karatessa. Päähän ei saa lyödä mutta potkaista saa. Suosittelen että menet ottamaan erää hmd miehen kanssa kisoihin ja lopeta tyhjän leuhotus persaukinen spede.


    • Pate.Ö

      han moo do oli varsinkin alussa sellasta että opettajina toimi edellisellä viikolla harrastuksen alottaneet. nykyään vähän petrattu kuulemma mutta samalla lailla siellä edelleen mennään. leirit on tosiaan törkeetä rahastusta ja vyökokeet naurettavia. tosiaa jos ei heti mee läpi niin käy tupakalla ja koita uudestaan niin läpi menee kunhan oot maksanu. näin kerto kaveri joka jakso tota jonkin aikaa harrastaa.

      • hanmoooodoooo

        Potkuja paljon. Kova laji, rankat reenit ja kunto varmasti nousee.

        Just viimeviikonloppuna oli ilmainen leiri..


    • fiddle.fay

      En jaksanut niin tarkkaa lukea kaikkea, kun pelkkää valitusta näytti olevan... Mulla on ainakin toinen kuva, mutta myönnän, se on vanha.

      Harrastin Han Moo Do:ta noin 10 vuotta sitten, 1999-2001 jos muistan oikein. Viihdyin oikein hyvin, treenit oli tosi rankat, ja sain tosi hyvä kunto. Se oli mulle tärkein, ja tietenkin tekniikoiden oppiminen.

      En muista kovin hyvin vyökokeista mitään, mutta taisin niissä parissa vuosissa olla mukana yhdessä, eli ei niitä nyt niin paljon ollut...

      Jouduin lopettamaan opiskeluiden takia, kun menivät niin paljon päällekkäin.

      Ja siitä että aloittavat sitä kaikkialla.. Mä treenasin sitä ekaks Karjaalla, ja sitt Turussa, mutta kun olin opiskellut, muutin Helsinkiin, ja olisin haluannut aloittaa hmd-treenit uudelleen - ja täällä en ole sitä löytänyt!! Laitoin mailia jollekin hmd:n yhteishenkilölle, ja vastasivat että ei ole kiinnostusta, eli ei ole harjotuksia täällä. Eli vaikuttaa kyllä siltä että aloittavat alkeiskursseja mielenkiinnon mukaan.

      Mun mielestä oli tosi mukavaa porukkaa siel treeneissä. Ja ei ollut niin isot ryhmät, että vetääjät eivät ehtineet kun muutaman harjottelijan seurata, vaan jokainen sai aikaa ja katsottiin että jokainen osasi liikkeet oikein.

      Mun mielestä tosi mukava laji.

    • kakkaa tarinaa

      Itse harrastin lajia liki 7 vuotta ja sain KUTSUN mustan vyön kokeeseen, Ei mustanvyön kokeeseen päässy pelkällä rahalla, töitä piti tehdä, käydä kisoissa, leireillä, näytöksis jne jne. töitä piti tehdä että kutsun sinne sai lisäksi oli osata opettaa lajia muille, koska opettamalla jotain itse syventyy paremmin tekniikkaan että miksi pitää tehdä näin. Silloin jos valmentaja näyttää että tehkää näin, niin silloin vain opetellaan se tekniikka minkä se valkku näyttää, mutta ei ajatella että miksi pitää tehdä näin.

      Hmd kisoissa on monesti ollu myös tkd, hjms yms. seuran harrastajia ja kyllä han moodo äijät on kyl aika hyvin matseja vienyt.

      Lajeja on huono ruveta vertaamaan toisiinsa vaikka paljon toisiaan muistuttavat. Jos jossain paikkakunnalla joku tuntee että vetäjät ei vaan ole osanneet hommiaan tai joku on kokenut sen raa´aksi ku toinen pistää juoksemaan vaikka itseä ei huvta. Ei varmasti käyny mielessä että se tyyppi yrittää vaan kannustaa sua eteenpäin eikä luovuttamaan!!? PEiliin voi myös välillä katsoa, eikä aina syyttää muita.

      Olen itse harrastanut monia eri taistelulajia ja loppujen lopuksi otin hanmoodon koska se tuntui hyvälle omasta mielestä. toiset tykkää sitten taas enemmän esim kung fu:sta. So not. oma päätös ja jokainen tekee niinku itsestä parhaalta tuntuu. Itse pidin enemmän hanmoodosta, mutta ei silti ole tarvinnut lytätä koko kung fu lajia ihan paskaksi ja rahastukseksi.

      joku tykkää joku ei, joku on tuntenut kokevansa vääryyttä ja sit ne itkee ja haukkuu koko lajin. säälittävää.

      Itse en ole ollut hanmoodossa enää muutamaan vuoteen, mutta silti seurannut miten laji pärjää. ja kyllä sielä edistytä vaan tapahtuu koko ajan hyvään suuntaan kuten nuorella lajilla kuuluukin. Itse suosittelisin lajia kaikille, ja jos ei miellytä niin aina voi vaihtaa ja kokeilla etsiä sitä itselle sopivaa.

    • HMD harrastaja

      Han Moo Doa ei voi verrata muihin tuollaisiin lajeihin esim. taek won do, koska an Moo Do on sekoitus eri lajeista

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      61
      1986
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      52
      1720
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1626
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1547
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe