Parodontiitti

Epätoivoinen harvahammas

Hei! Onko kellään kokemuksia sairaudesta nimeltä parodontiitti? Itselläni todettiin kyseinen tauti. Mitkä on ennusteet yleensä pitää omat hampaat mahd. pitkään? Olen vasta 33 vuotias ja enkä hampeistani haluu luopua. Kiitos tiedoista!

39

32670

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • peikko

minulla pitkälle edennyt ientulehdus,kaipa se on sitä parodontiittiä.
      kyselin itse taannoin ko. asiasta, selaappa takas joulukuulle,otsikko on sama kuin sinun.
      minulla ei vielä paljoa tietoa koska oma hoitoni on vasta alkamassa.viime kerralla suuhygenianisti ei ehtinyt poistaa kaikkea hammaskiveä.lohduttavaa oli kuitenkin kuulla että paljon pystytään korjaamaan.kotihoito siis hampaiden tarkka puhdistus on hyvin tärkeää.
      itse olen myös vähän yli 30 v.
      no,toivon tässä parasta,aikoja tosin oli saatavilla heikosti vasta helmikuulle ja maaliskuulle.ja minulla hurjasti kysymyksiä suuhygenianistilleni.
      Itsekin odottelen vastauksia kysymyksiisi,tässä siivellä.

• hammaslääkärillä käyt?

Onko hammaslääkäri diagnosoinut kiinnityskudostulehduksen eli parodontiitin? Mielestäni vaikea asteinen parodontiitti ei todellakaan kuulu suuhygienistin hoidettavaksi, varsinkaan alkuvaiheessa! Kaikki kunnia hygienisteille, mutta heidän tietonsa ja taitonsa eivät riitä vaikeammissa tapauksissa. Vaikka vaikeasteinen tauti alkaakin jo suht nuorena, silti olet jo nuorehkon ikäsi puolesta riskitapaus. Hammaslääkäri tai erikoishammaslääkäri (parodontologi) on siis oikea hoitopaikka. Vasta perushoidon jälkeiset ylläpitohoidot voidaan jättää suuhygienistille!

• Epätoivoinen harvahammas
        hammaslääkärillä käyt? kirjoitti:

Onko hammaslääkäri diagnosoinut kiinnityskudostulehduksen eli parodontiitin? Mielestäni vaikea asteinen parodontiitti ei todellakaan kuulu suuhygienistin hoidettavaksi, varsinkaan alkuvaiheessa! Kaikki kunnia hygienisteille, mutta heidän tietonsa ja taitonsa eivät riitä vaikeammissa tapauksissa. Vaikka vaikeasteinen tauti alkaakin jo suht nuorena, silti olet jo nuorehkon ikäsi puolesta riskitapaus. Hammaslääkäri tai erikoishammaslääkäri (parodontologi) on siis oikea hoitopaikka. Vasta perushoidon jälkeiset ylläpitohoidot voidaan jättää suuhygienistille!

Hammaslääkäri totesi taudin ja nyt odotan pääsyä erikoislääkärille röntgen kuvien kans. Se päättää miten jatkossa edetään...konsultoi hammaslääkäriäni hoidosta. Olisin vaan halunnut tietää kuinka yleistä tällainen on minun ikäisilläni.

• peikko

joo,kävin siis suuhygieninistillä,nyt olen menossa kuvauksiin ja sitten hammaslääkärille ja aikoja varattu myös suuhygienistille lisää.parodontiittia siis ei ole diagnosoitu (vielä)siitä oli puhetta kylläkin.katsotaan nyt sitten jatkossa mitä ne sanoo,ehkä kirjoitin epäselvästi,mutta seuraavat ajat sain helmi-maaliskuulle,joten kestää jonkun aikaa ennenkuin saan selvyyttä asiaan.ja siihen mitä on jatkossa vastassa

• Epätoivoinen harvahammas
        Epätoivoinen harvahammas kirjoitti:

Hammaslääkäri totesi taudin ja nyt odotan pääsyä erikoislääkärille röntgen kuvien kans. Se päättää miten jatkossa edetään...konsultoi hammaslääkäriäni hoidosta. Olisin vaan halunnut tietää kuinka yleistä tällainen on minun ikäisilläni.

Mulle ensin hammaslääkäri alkoi epäillä tautia ja sanoi ettei he voi varmaksi diagnosoida asiaa. Sen takia erikoishammaslääkärille. Sanoi kyllä että jos hammasluu ei ole pahasti vaurioitunut ja jos ei hampaat heilu liikaa, niin voidaan saada vielä hampaat kiinnittymään takasin. Joten röntgen kuvat paljastaa totuuden.

• hammaskiven poistosta

Sinähän varsinaista asiaa kirjoitat. että suuhygienistien tietotaito ei riitä hoitamaan. Minulle taas täällä ruikutettiin, että hammaslääkärini ei osaa tehdä työtänsä kunnolla, vaan on mentävä suuhygienistille, jotta saadaan kaikki pois. Mihin voi luottaa?

• tätä työtä tekevä
        hammaskiven poistosta kirjoitti:

Sinähän varsinaista asiaa kirjoitat. että suuhygienistien tietotaito ei riitä hoitamaan. Minulle taas täällä ruikutettiin, että hammaslääkärini ei osaa tehdä työtänsä kunnolla, vaan on mentävä suuhygienistille, jotta saadaan kaikki pois. Mihin voi luottaa?

Hei vaan!
        Oma suuhygienia on tärkeintä mitä voi tehdä estääkseen taudin etenemistä. Joskus tauti voidaan saada pysähtymään, mutta joissain tapauksissa ihmisen oma puolustusjärjestelmä kääntyy itseään vastaan ja tautia on vaikea pysäyttää. Itse suosittelen potilaita kääntymään parodonttologin puoleen jos tilanne näyttää pahalta. Suuhygienistikoulutus on 3,5 vuotinen AMK-tutkinto. Teemme yhteistyötä hammaslääkäreiden kanssa. Työnkuvaamme kuuluu hammaskinen poisto. Osamme kyllä työmme ja ammattitaitoomme voi hyvillä mielin luottaa. Älä lannistu vaan ota uusi askel suun hoidossa. Hammaslanka ja väliharjat käyttöön. Lisää tietoa saat suuhygienisteiltä ja hammaslääkäreiltä.

• Susanna5

Todettiin tämä kyseinen tauti ja todettiin että taitaa olla liian kallis erikois hammaslääkäri.joten hygienisti hoitaa ja näillä mennään kun rahaa ei ole.yksi on jo poistettu,pidän muita niin kauan kuin mahd. Surullista kun ei voida auttaa muutakuin niitä joilla on rahaa.

• inkerik

Tänään sain juuri kuulla,että tällainen sairaus jyllää suussa. Ihmettelin, kun hammaslääkärin tarkastuksessa(kuukausi sitten) lääkäri vauhkosi niin kovasti siitä, että "nyt on kiire hoitaa hampaat kuntoon, kauniit hampaasi tippuvat muuten ennen aikojaan terveenä pois". Hän ei kuitenkaan sanonut mistä on kyse. Minut ohjattiin suuhygienistin hoidettavaksi.Kesti kuitenkin kuukauden, ennenkuin muistin tilata sinne ajan. Tässä osoitus siitä, että suuria kipuja ei tähän "suusairauteen" liity.
      Hän(suuhygienisti) sanoi heti, mistä on kyse. Lopuksi hän selitti minulle asian tarkasti. Nyt on alustavasti varattuna neljä aikaa, joissa kaikki hammaskivi poistetaan sekä ientaskut mitataan(mikäli oikein ymmärsin). Lisäksi sain tarkat ohjeet siitä, miten hampaat pitää puhdistaa. Kuulema litteät puutikut(oral b) ovat tarkoitukseen parhaita kaikin puolin, muovitikut taipuvat ja mahtuvat paremmin, mutta eivä kuulema puhdista tarvittavalla tavalla. Mikäli näitä puutikkuja on täysin ylivoimainen saada mahtumaan hampaiden väliin, tulee käyttää hammaslankaa(jolla ei myöskään saa yhtä hyvää tulosta). Hampaiden välit on puhdistettava äärimmäisen huolellisesti joka päivä. Aikaa ei tule säästellä, sillä itsehoidolla on parodontiitin pysäyttämisessä(tai kuriin saamisessa) suuri merkitys. Se tässä juuri kauhistuttaa. Mistä saada se kärsivällisyys ja aika hampaiden asian mukaiseen hoitoon? Miten oppia ottamaan asia tarpeeksi vakavasti? Äidilläni on tämä sama ollut(siihen aikaan ei vain tällaisia todettu) ja hampaita ei juuri enää ole, kenties siitä saa ammennettua energiaa. Olen 29-vuotias ja tämä havaittiin varsinaisesti vuosi sitten(mutta minulle ei kuitenkaan kerrottu tarkasti mistä on kyse, hoito ohjeet sen sijaan sain). Jo aikaisemmin on oireita ollut. Itse arvelen alkaneen noin 25-vuotiaana. Ei muuta kuin kärsivällisyyttä itsehoitoon, kysessä on kuitenkin vakava, joskin omissa käsissä pitkälle oleva sairaus.

• parosuu

Itselläni lähes sama juttu ja vinkkinä kaikille samasta asiasta kärsiville Decapinol suuvesi! Käytin hammaslankaa ja harjasin kaksi kertaa päivässä ilman apua, kunnes otin käyttööni Decapinol suuveden parodontologin suosituksesta. Nyt alkaa jo näyttää paremmalta. Pitkä prosessi...

• faffa

se nimittäin vaikutta merkittävästi parodontiitin paranemiseen.

• on

että tautia ei voida parantaa. Hyvä on jos saadaan pysäytettyä. Hyvällä hoidolla voidaan pidentää omien hampaiden suussapysymisaikaa, mutta ei loputtomiin. Joskus vuosia, joskus vähemmän tai enemmän. Kotihoito on avainsana tässä.
        Motivaatiota pitäisi löytyä myös suunhoidossa, sillä suusta on kaikki tie muualle elimistöönkin. Jos meille lääkäri toteaa korvatulehduksen, vaikka se olisikin oireeton, haluamme hoitaa sen pois. Saman pitäisi päteä suunhoidossakin, jos meille todetaan ientulehdus, se pitäisi hoitaa pois. Se on silloin koko kehon tulehdustila.
        Monien vanhusten sairaudet ovat usein suuperäisiä. Myös infarktit.

• hoitotulos
        on kirjoitti:

että tautia ei voida parantaa. Hyvä on jos saadaan pysäytettyä. Hyvällä hoidolla voidaan pidentää omien hampaiden suussapysymisaikaa, mutta ei loputtomiin. Joskus vuosia, joskus vähemmän tai enemmän. Kotihoito on avainsana tässä.
        Motivaatiota pitäisi löytyä myös suunhoidossa, sillä suusta on kaikki tie muualle elimistöönkin. Jos meille lääkäri toteaa korvatulehduksen, vaikka se olisikin oireeton, haluamme hoitaa sen pois. Saman pitäisi päteä suunhoidossakin, jos meille todetaan ientulehdus, se pitäisi hoitaa pois. Se on silloin koko kehon tulehdustila.
        Monien vanhusten sairaudet ovat usein suuperäisiä. Myös infarktit.

jos sinulla on hammaslääkärin tai parodontologin diagnosoima parodontiitti niin sen hoito ei kyllä todellakaan kuulu suuhygienistille! Vaikka kävisit tuon neljä-viisi kertaa hygienistillä niin ei ole sama kuin parodontologilla käynnit. Hygienisti ei saa edes hoitaa juureen asti edennyttä akuuttia paroa eikä esim. kiillottaa koneellisesti juurenpintoja. Parodontiitti (yli 6m taskut) vaativat aina bakteeritestit ja antibioottikuurin. Hygienisti saa kyllä ottaa testin parodontologin pyynnöstä, mutta ei määrätä antibioottia!
        Hygienisti saa kyllä tehdä paron ylläpitohoitoa.

• Anonyymi
        hoitotulos kirjoitti:

jos sinulla on hammaslääkärin tai parodontologin diagnosoima parodontiitti niin sen hoito ei kyllä todellakaan kuulu suuhygienistille! Vaikka kävisit tuon neljä-viisi kertaa hygienistillä niin ei ole sama kuin parodontologilla käynnit. Hygienisti ei saa edes hoitaa juureen asti edennyttä akuuttia paroa eikä esim. kiillottaa koneellisesti juurenpintoja. Parodontiitti (yli 6m taskut) vaativat aina bakteeritestit ja antibioottikuurin. Hygienisti saa kyllä ottaa testin parodontologin pyynnöstä, mutta ei määrätä antibioottia!
        Hygienisti saa kyllä tehdä paron ylläpitohoitoa.

Prosessi kuin prosessi johtaa vääjäämättä kuudenkympin korvilla...hammasteknikon pakeille...

• N... hymy

Oma paro todettiin juuri siellä 28v. tienoilla (onneksi!) Nyt olen 48v. Vanhemmalla ikäpolvella lähisuvussa hampaat siis tippuneet ennen 50v.päiviänsä, omat hampaani ovat edelleen suussa, kiitos tunnollisen hoidon ja ongelman ajoissa toteamisen.
      Alkuun (useita vuosia siis) kävin parodontologilla kolme kertaa vuodessa, puhdistukseen varattiin aina 2 aikaa, ensin yläleuka, sitten alaleuka. En muista tarkkaan enää, tehtiinkö ienleikkauksia 4 vai jopa enemmän alkuvuosien aikana. Kotihoitoon panostettiin täysillä (tikut, hammaslanka ja hammasväliharjat, alkuun ja leikkauksien yhteydessä myös klooriheksidiini suuvesi) Harmillista oli, että superhuolellinen parodontologini siirtyi hiljalleen yliopiostolle opetustehtäviin, ja lopetti pikkuhiljaa vastaanottonsa.
      Nyt on sitten uusi parodontologi ollut hakusessa jo kymmenkunta vuotta, neljää eri lääkäriä olen nyt kokeillut. Ongelmaksi on muodostunut se, että vaikka parodontologi on alkuun tunnollinen, jatkossa tarkkuus tuntuu vähenevän. hoito nopeutuvan (hinta sama) ymym. Olen kuitenkin niin kauan sairautta hoitanut, että tiedän jo, miltä puhdistuksen pitäisi tuntua.
      Olenpa tavannut yhden suuhygienistinkin, joka oli erittäin tarkka ja taitava, väitän, että parempi kuin moni parodontologi. Harmi, että hän muutti pois paikkakunnalta. Muut kokeilemani suuhygienistit, ehkäpä kymmenittäin, ovat olleet mukavia juttutuokioita, mutta suussa ei juuri pintapuhdistuksen lisäksi mitään muuta tapahdu.
      Kunnallisen puolen kokemukset ovat sillä tasolla, että jos olisin jättänyt hampaiden hoidon heille, tuskin olisi enää hampaita suussani.

:)) mut siis, kyllä hampaat suussa pysyvät, kun sairaus on todettu ajoissa ja hoitoon panostetaan kunnolla niin kotona kuin ammattilaisten puolesta. Yksityispuolella on kallista puuhaa, mut mieluummin maksaa, kun ostaa tekarit.

• 60+

Itselläni alkoi joitakin vuosia sitten kakkos-etuhammas siirtyä ja heilua vähän. Kun kerran tomaattia haukatessa rusahti, menin yksityiselle HL:lle F.... nimiseen keskukseen Erottajalle jossa vain tästä yhdestä otettiin kuva, diagnoosi: kiinnityskudos juuren ympäriltä menetetty, hammas pois ja implantti tilalle. Menin saman keskuksen implanttilääkärille, joka totesi että luuta on liian vähän: täytyy tehdä luun siirto. Siinä vaiheessa vihelsin pelin poikki, sillä perimässäni on vielä osteoporoosi. Mitään esitietoja (anamneesia) ei kyselty, rahat pitää saada maksimaalisesti joka potilaalta. Suutuin ja menin Tallinnaan suomalaiselle hammaslääkärille, teetin sillan 5 posliinilaminaattia yhden implantin hinnalla. Nyt minulla on 8 uutta kaunista pintaa etuhampaissa. Tarina ei kuitenkaan vielä pääty, sillä yhtäkkiä alkoivat poskihampaat oireilla, ientulehdusta useasti ja pureminen oli kivuliasta, tilasin ajan kunnalliselle, johon pääsin 3 kk:n kuluttua. Ensitöikseen hän lähetti Kivelään röntgeniin, johon pääsin 2 päivän "viiveellä". Diagnoosi kiinnityskudossairaus: Parodontiitti. Sain lähetteen erikoishoidon yksikköön, ja pääsin Parodontoloogille 2 kk:n kuluttua, tilasin myös yksityiselle, mutta odotus oli vielä pitempi. Nyt olen tyytyväinen saamaani hoitoon, joka tulee kestämään koko lopun elämän, sillä kiinnityskudos ei uusiudu, voidaan ehkä pysäyttää.
        Syvät ientaskut (7 mm) keräävät hammaskiveä herkästi, vaikka kuinka kotikonstein puhdistaa. Parodontiitti ei ole harvinainen ilmiö, 20% suomalaisista sairastaa sitä tietämättään. Summa summarum: Kunnallinen hoito kunniaan.

• -samuel-

Olisin kiinnostunut minkä nimisillä hygienisteillä ja erikoishammaslääkäreillä olet käynyt? Sähköpostiosoitteeni on samuel.jackson(at)luukku.com.

• jo helpottaa

Hammasongelmat alkoivat tapaturmasta johtuneen raajaleikkauksen jälkeen. Ikenet vuotivat kuin seula noin kolmisen vuotta, koska suolisto ei toiminut koko aikana normaalisti. Tuli kokeiltua kaikenlaista. Vihdoin aloin testata homeopatiaa väliin paremmalla, väliin huonommalla menestyksellä. Lopulta löytyi Rhus toxicodendron, joka pysäytti niin ientulehduksen kuin hampaiden jatkuvan reikiintymisenkin, jota ientulehdus piti yllä. Palaako tulehdus myöhemmin, jää nähtäväksi. Suolistokin korjaantui saman tien, vaikka ruokavalio pysyi samana.

Myös Pyrogenium vaikutti selvästi tulehtuneeseen vereen, mutta ilmeisesti lopetin sen käytön liian aikaisin (noin viitisen päivää hyvin pienellä annoksella), minkä vuoksi ongelmat palasivat.

• Terveemmät ikenet

Heippanen
        Minulla on ollut suuvärkkini kanssa ongelmia koko ikäni. Tiukat hammasvälit (hammaslääkäri saa kiskoa kiilojansakin kaksin käsin pois, kunhan on ensin saanut ne runnottua väkipakolla paikoilleen), ientulehdus pahanlaisena, haiseva hengitys, hammaskiveä, proppuja ja nyt sitten vielä pahasti vetäytyneet ikenetkin ja syvät ientaskut. Alkoi haitata jo sosiaalista elämää, kun henki haisi ja suuvärkki muutenkin huonossa kunnossa.
        Hampaat pesin kahdesti päivässä, langoitin ja tökin kapeilla tikuilla sen minkä hammasväleihin pääsen. On kokeiltu sähköhammasharjaa ja vaikka mitä kielenpesijää, suuvesiä, hengityksen raikastajia sun muuta. Ilman mainittavaa apua.
        Hammaslääkärin määräyksestä vaihdoin ultra softiin hammasharjaan, vaikka sillä pestessä tuntui, ettei hampaat puhdistu tarpeeksi.
        Tutkiskelin netistä asiaa, ja parhaaksi käytännöksi olen kokenut seuraavan.

Langoitus semmoisella härvelillä, missä lanka pingoitetaan muovisessa vekotimessa, mahtuu suuhun paljon paremmin kuin nyrkki;)
        Hampaiden tikutus telkkaria katsellessa puisilla Pirkan ohuilla tikuilla (ovat tismaalleen samanlaisia kuin Jordanin kalliimmat, samassa paikassa jopa tehdään.)
        Hampaiden pesu mahdollisimman pehmeällä harjalla tai vielä paremmin puhdistuu ionisella hammasharjalla.
        (Tietääkö joku löytyykö näitä Suomesta?)
        Hammaspesun jälkeen purskuttelua kookosöljyllä tai mineraalisuolavedellä, jotain kymmenisen minsaa.
        Ei haise muuten henki enää, ei vuoda ikenet, proput ovat loppuneet.
        En tiedä mikä noista jipoistani oli se "juttu", vai oliko se kaikkien kombinaatio, mutta hällä väliä, pääasia, että suu on paremmassa kunnossa.

Itse tilasin tuon ionisoidun harjan jenkeistä, www.iherb.com :stä. Jos joku haluaa tilata, uudet iherbin asiakkaat saavat koodilla: DOP494 (dee-ooo-pee-494) 5$ alennuksen, postikulut ovat 0-4$, jos tilaus on alle 1360 grammainen ja 1-80$, muutoin maksaa enemmän. Yli 60 dollarin paketista saa vielä extra 5% alennusta:) Suosittelen, ellei jostain Suomesta sitten löydy.....

Lisätietoja harjasta:
        http://www.iherb.com/Dr-Tung-s-Ionic-Toothbrush-w-Replaceable-Head/11148?at=0

• Z
        Terveemmät ikenet kirjoitti:

Heippanen
        Minulla on ollut suuvärkkini kanssa ongelmia koko ikäni. Tiukat hammasvälit (hammaslääkäri saa kiskoa kiilojansakin kaksin käsin pois, kunhan on ensin saanut ne runnottua väkipakolla paikoilleen), ientulehdus pahanlaisena, haiseva hengitys, hammaskiveä, proppuja ja nyt sitten vielä pahasti vetäytyneet ikenetkin ja syvät ientaskut. Alkoi haitata jo sosiaalista elämää, kun henki haisi ja suuvärkki muutenkin huonossa kunnossa.
        Hampaat pesin kahdesti päivässä, langoitin ja tökin kapeilla tikuilla sen minkä hammasväleihin pääsen. On kokeiltu sähköhammasharjaa ja vaikka mitä kielenpesijää, suuvesiä, hengityksen raikastajia sun muuta. Ilman mainittavaa apua.
        Hammaslääkärin määräyksestä vaihdoin ultra softiin hammasharjaan, vaikka sillä pestessä tuntui, ettei hampaat puhdistu tarpeeksi.
        Tutkiskelin netistä asiaa, ja parhaaksi käytännöksi olen kokenut seuraavan.

Langoitus semmoisella härvelillä, missä lanka pingoitetaan muovisessa vekotimessa, mahtuu suuhun paljon paremmin kuin nyrkki;)
        Hampaiden tikutus telkkaria katsellessa puisilla Pirkan ohuilla tikuilla (ovat tismaalleen samanlaisia kuin Jordanin kalliimmat, samassa paikassa jopa tehdään.)
        Hampaiden pesu mahdollisimman pehmeällä harjalla tai vielä paremmin puhdistuu ionisella hammasharjalla.
        (Tietääkö joku löytyykö näitä Suomesta?)
        Hammaspesun jälkeen purskuttelua kookosöljyllä tai mineraalisuolavedellä, jotain kymmenisen minsaa.
        Ei haise muuten henki enää, ei vuoda ikenet, proput ovat loppuneet.
        En tiedä mikä noista jipoistani oli se "juttu", vai oliko se kaikkien kombinaatio, mutta hällä väliä, pääasia, että suu on paremmassa kunnossa.

Itse tilasin tuon ionisoidun harjan jenkeistä, www.iherb.com :stä. Jos joku haluaa tilata, uudet iherbin asiakkaat saavat koodilla: DOP494 (dee-ooo-pee-494) 5$ alennuksen, postikulut ovat 0-4$, jos tilaus on alle 1360 grammainen ja 1-80$, muutoin maksaa enemmän. Yli 60 dollarin paketista saa vielä extra 5% alennusta:) Suosittelen, ellei jostain Suomesta sitten löydy.....

Lisätietoja harjasta:
        http://www.iherb.com/Dr-Tung-s-Ionic-Toothbrush-w-Replaceable-Head/11148?at=0

kiinnityskudossairaus vie kuitenkin voiton, proteeseja on turha pelätä. Íensairautta ei pysäytä mitkään leikkaushoidot. Alaetuhampaille tehtiin aikoinaan yli 5000mk maksanut leikkaus, joka oli täysin turha.
        Sairaus on alkanut jo lapsuudessa, ennen 60v ikää hampaat on menetetty, toiminta on saattohoitoa, jota en olisi omilla rahoilla koskaan alkanut teettää. Hyvä vaihtoehto on implanttikiinnitteiset tekarit, jotka laitan seuraavaksi alahampaiden tilalle.

• toinen hammaskeiju
        Z kirjoitti:

kiinnityskudossairaus vie kuitenkin voiton, proteeseja on turha pelätä. Íensairautta ei pysäytä mitkään leikkaushoidot. Alaetuhampaille tehtiin aikoinaan yli 5000mk maksanut leikkaus, joka oli täysin turha.
        Sairaus on alkanut jo lapsuudessa, ennen 60v ikää hampaat on menetetty, toiminta on saattohoitoa, jota en olisi omilla rahoilla koskaan alkanut teettää. Hyvä vaihtoehto on implanttikiinnitteiset tekarit, jotka laitan seuraavaksi alahampaiden tilalle.

Rahan haaskausta taitaa olla implanttikiinnitteiset tekaritkin, jos sinulla on parodontiitti? Näin ainakin minulle ovat lääkärit väittäneet, tulehdus jyllää siellä kiinnityskudoksissa pitkään vielä hampaiden poiston jälkeenkin ja useimmiten luuta on enää niin vähän ettei implanttia saada kiinnitettyä.

• Anonyymi
        toinen hammaskeiju kirjoitti:

Rahan haaskausta taitaa olla implanttikiinnitteiset tekaritkin, jos sinulla on parodontiitti? Näin ainakin minulle ovat lääkärit väittäneet, tulehdus jyllää siellä kiinnityskudoksissa pitkään vielä hampaiden poiston jälkeenkin ja useimmiten luuta on enää niin vähän ettei implanttia saada kiinnitettyä.

Eikä implantit käy parondotiitti hammasluulle, katoa on jo niin paljon että tavan tekarit suuhun vain

• .-.

Olen käynyt vuosi sitten kaularangan kuvauksessa, jossa sitten hampaat ja luusto ja kaikki on näkynyt. Kysymys kuuluukin, että olisiko tällainen sairaus näkynyt niissä kuvissa? Etuhampaani on heiluneet ainakin puoli vuotta, erityisesti syömisen jälkeen ja pelko hammaslääkäriin on valtava edellisen hammaslääkärin vuoksi..

• *TheRoad*

" Olen käynyt vuosi sitten kaularangan kuvauksessa, jossa sitten hampaat ja luusto ja kaikki on näkynyt. Kysymys kuuluukin, että olisiko tällainen sairaus näkynyt niissä kuvissa? "

On voinut näkyäkin, mutta ei välttämättä. Jos on ollut vielä lievää ja kun ei varsinaisesti ole haettu tuota sairautta kuvauksella, niin on voinut jäädä huomaamatta senkin takia. Ja toisekseen lääkärit tuntuvat välillä olevan niin "putkinäköisiä", että näkevät vain sen mikä heidän erikoisalaansa kuuluu tai vain sen mitä ollaan juuri sillä hetkellä tutkimassa. Varsinkin hampaat ja suu nieluun saakka näyttävät monen lääkärin mielestä olevan irrallinen osa, joka ei liity/vaikuta mitenkään muuhun kroppaan. =) Toki poikkeuksiakin lääkäreistä löytyy onneksi.

OT Vrt...Yksi potilas, yksi sairaus, kaksi lääkäriä ja kaksi diagnoosia, toinen lääkäreistä on "kallonkutistaja" hänen diagnoosi potilaalle on masennus, toinen on sisätautilääkäri ja diagnoosi kilpirauhasen vajaatoiminta. Tässä tapauksessa sisätautilääkäri oli oikeassa. (Hyvät) lääkärit itsekin ovat tietoisia tästä "sokeudesta" erikoisalojen välillä.

• *TheRoad*
        *TheRoad* kirjoitti:

" Olen käynyt vuosi sitten kaularangan kuvauksessa, jossa sitten hampaat ja luusto ja kaikki on näkynyt. Kysymys kuuluukin, että olisiko tällainen sairaus näkynyt niissä kuvissa? "

On voinut näkyäkin, mutta ei välttämättä. Jos on ollut vielä lievää ja kun ei varsinaisesti ole haettu tuota sairautta kuvauksella, niin on voinut jäädä huomaamatta senkin takia. Ja toisekseen lääkärit tuntuvat välillä olevan niin "putkinäköisiä", että näkevät vain sen mikä heidän erikoisalaansa kuuluu tai vain sen mitä ollaan juuri sillä hetkellä tutkimassa. Varsinkin hampaat ja suu nieluun saakka näyttävät monen lääkärin mielestä olevan irrallinen osa, joka ei liity/vaikuta mitenkään muuhun kroppaan. =) Toki poikkeuksiakin lääkäreistä löytyy onneksi.

OT Vrt...Yksi potilas, yksi sairaus, kaksi lääkäriä ja kaksi diagnoosia, toinen lääkäreistä on "kallonkutistaja" hänen diagnoosi potilaalle on masennus, toinen on sisätautilääkäri ja diagnoosi kilpirauhasen vajaatoiminta. Tässä tapauksessa sisätautilääkäri oli oikeassa. (Hyvät) lääkärit itsekin ovat tietoisia tästä "sokeudesta" erikoisalojen välillä.

Tuli mieleen, että millä se kuvaus tehtiin? Rtg, magneettikuva...? Ja tiedät varmasti, että myös hampaat ja leukaluut oli mukana kuvassa? Ei ne aina nimittäin ole ja voi olla, että ainakaan rtg kuvassa ei näkyisi hampaiden kiinnityskudosten tilanne (etenkään lievähkössä tapauksessa) niin hyvin vaikka ne olisivat kuvassa mukana. Kuva on yleensä otettu sellaisesta kulmasta, että näkyy huonosti, kun ei kuvan tarkoitus ole etsiä tuota sairautta.

• .-.
        *TheRoad* kirjoitti:

Tuli mieleen, että millä se kuvaus tehtiin? Rtg, magneettikuva...? Ja tiedät varmasti, että myös hampaat ja leukaluut oli mukana kuvassa? Ei ne aina nimittäin ole ja voi olla, että ainakaan rtg kuvassa ei näkyisi hampaiden kiinnityskudosten tilanne (etenkään lievähkössä tapauksessa) niin hyvin vaikka ne olisivat kuvassa mukana. Kuva on yleensä otettu sellaisesta kulmasta, että näkyy huonosti, kun ei kuvan tarkoitus ole etsiä tuota sairautta.

Mä en oikeasti tiedä, se oli sellainen pyörivä laite mun pään ympärillä, missä piti seistä ja purra semmosta tikkua. Mulla oli leukaluun päällä iso turvonnut imusolmuke, jonka takia sitte koko kaularangan kuvaus otettiin ja katottiin että oliko se ainut. Näinkin itte sen kuvan myös ja se hoitaja kehui mun hampaiden olevan kuin oppikirjasta, mitä ikinä sitten tarkoittikaan, musta nämä on ihan kauheat ja vinot :D Mutta siis.. Ja se tosiaan otettiin muuten myös siellä tyksin jossain hammaspuolella oikein, että kaippa ne ois huomannu.. Pitäis vaan jostain sydämen pohjasta ammentaa rohkeutta hammaslääkärille, kun tota hammaskiveäkin jonkun verran on jo kertynyt.. Muuten kyllä ei mitään vaivaa.

• .-.
        *TheRoad* kirjoitti:

Ja tuli mieleen, että kaippa ne on hampaitakin vilkaisseet kun lääkäri silloin puhelimessa kysyi, että onko vasemman puolen viisaudenhampaiden kanssa ollu ongelmia (patti myös vasemmalla). Sanoin että mitään kipuja ei ole ollu ja siihen se asia sitte jäikin..

• Mirja Paunu

Parodontiitti on ientulehduksesta alkava.Hammas voi vinoutua ensin ja lopulta heiluu

• Mirja ylläoleva

Mä kans joudun pureen semmosta tikkua kun purenta on päin mäntyä väliin menee kuinka menee lohkeamia ja reikiä on ja takahammas heiluu ensin oli vinossa.
        No sitten mä keksin että teetän tekohampaat ettei tarvitse jonotella sen verran kyllästyin jonoihin.Mulla ei ole ongelmia pelossa minä olin työtön ja en saanut avustuksia.Heiluvia oli yksi ja vihlovia kaikki.Kiilteet on kulunut ja silleen.närästää yötä päivää ja viikosta toiseen ja kiilteet kuluu.Pitäisi mennä kerrankin vatsahappotutkimuksiin Katsellaan tuleeko reikiä samaan tahtiin sen jälkeen.
        Eikö se kiille suojaa hampaita.Kun se kuluu takuulla reikiä tulee.
        On huhuja vaan siitä kuinka tullaan juttuun ja toimeen työmaalla ja vähäosaiset saa
        olla kuinka on.Pääasia on ettei hae avustusta köyhä pieni eläkeläinen terveyteensä.
        Nää on hienoja juttuja nää.Ja parodontiitti on ientulehduksesta etenevä kiinnityskudoksen löystyminen,plakki sitä tekee useimmin.Tekohampaat vaan.

• parodontoloogi

Yleensä huono ennuste

• kjnihbugv

kannattaa hoidatuttaa

• paradontiitti

Minulla tulehdus eteni, kaikessa salassa, valtimoihin...

• Anonyymi

Voi parantua. Minulla oli viitisen vuotta sitte. Huolellinen lankaus ja pesu joka ikinen ilta. Hammaskiven poisto kerran vuodessa. Nyt tuli kehuja hygienistiltä. Kesti käynti 20 minuuttia. Viime kerrasta kaksi vuotta. Puhditus on tärkeää.

• Anonyymi

GUM hammastahna se auttaa, apteekissa.

• Anonyymi

Parodontiitista on kokemusta. Valitettavasti tauti saadaan vain harvoin pysäytettyä. Jo menetetty luu ei kasva takaisin. Useimmiten ajan mittaan menetetään myös hampaita, vaikka hoito olisi kuinka hyvää tahansa.

Parodontiitin vaivaamaan suuhun ei asenneta implantteja, sillä niiden ennuste on tällaisissa tapauksissa huono. Menetetyt hampaat korvataan osaproteeseilla.

• Anonyymi

Mielenkiintoinen artikkeli hampaista löytyy sivulta www.siinto.com.

Jos se on totta, se selittää parodontiitin yleisyyden.

• Anonyymi

En löytänyt sivulta mitään erikoista. Vai tarkoitatko sitä kaiken parantavaa tapaa olla käyttämättä hammastahnaa. Miten liittyy parodontiittiin?

• Anonyymi

Mul pitkälle edennyt parodontiitti. Kolme tai neljä hammasta ehti irrota kokonaan juurineen ja muita hampaita kääntyili sikin sokin suussa.
      Hammaslekuri poisti kaikki ylä leuan hampaat ja alaleukaan jäi kolme hammasta.
      Suuhygienisti putsaillut kolme jäljellä olevaa hammasta.
      Nyt odottelen hammasproteesiteknikolle pääsyä johon vielä pari viikkoa aikaa. Saa nähdä mitä sanoo kun ehti parodontiitti tehdä tuhoja leukojen hammasluustolle…

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3760
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      76
      1980
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      542
      1608
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      83
      1267
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1077
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1018
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      898
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      873
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      844
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      788
    Aihe