3,5-vuotias lukemaan?

ihmettelevä äiti

Niin semmoinen juttu.. Kun minulla ei ole kuin yksi kaveri, jolla on lapsia, niin ei ole oikein ketään keneltä kysyä.. Minulla on siis 3,5-vuotias poika. Hän oppi laskemaan jo alle 3-vuotiaana ja osaa muutamia alkeellisia yhteen- ja vähennyslaskuja. Nyt on alkanut osoittaa kiinnostusta kirjoittamiseen, osaa jo jonkin verran kirjaimia ja kirjoittaa oman nimensä, äiti ja ystävänsä nimen, kun olen ne opettanut hänelle. En ole tehnyt tuosta mitään isoa numeroa, koska hän on ujo, eikä mielellään esittele taitojaan muille kuin äidille (olen yksinhuoltaja).

Tänään kun olimme kylpyhuoneessa, minä laitoin pyykejä kuivumaan ja poika hääräsi omiaan siinä vieressä, niin hämmästytti minut taas.. Kirjoitteli siinä omilla taikakirjaimillaan (hänellä on myös tietty oma mielikuvituskirjoituksensa) ja sanoi sitten että: Kato äiti, tässä lukee tai-ka-kir-ja. Siis tavasi. Kehoitin sitten tavaamaan muitakin sanoja ja kaikki meni kuin vettä vaan, jopa pitkät yhdyssanat.

Niin haluaisin kysellä teiltä, että onko teillä tai tuttavillanne lapsia, jotka olisivat oppineet lukemaan noin pienenä? Olisiko liian aikaista alkaa opettaman häntä oikeasti, kun hänellä on niin selvää kiinnostusta ja opettelee itsekin?

Tai jos joku asiantunteva henkilö osaisi vastata? En halua mitään veemäisyyksiä tai urbaanilegendoja lapsineroista tms, vaan ihan oikeaa asiaa. Jos sopii :)

15

1452

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokemusta

      Poikani oppi lukemaan saman ikäisenä ja 4-vuotiaana luki jo suoraan. Laskemaankin oppi alle eskari ikää ja ymmärsi myös kertotaulun jne.

      Nyt hän on 12-vuotias ja luokkansa lahjakkain. Mutta hänellä on myös diagnosoitu asperger.

    • ssiisselix

      anna "lukea" ittekseen. Niin mä tein, kun mun lapsi opetteli samaa taitoa. Usein lapset ekaks kirjoittaa, sitten lukee.
      Lue edelleen satuja, ja jos lukee sanoja, anna lukea. Kohta tarttuu itse kirjaan ja lukee oikeesti ihan itse. Mutta silti lue satuja. Tekniikan osaaminen ei tarkoita, että ymmärtää ja sisäistää sen lukemansa. Siihen menee vuosia.
      Anna laske ja lukea leikin varjolla, älä tee kauheeta numeroa kuitenkaan siitä, äläkä tee sirkusapinaa. Neuvolassa toki voit sanoa asiasta.
      anna nauttia lapsuudesta, älä opeta. (ei pahalla)

    • joka...

      oppi lukemaan ennen kuin täytti 3 vuotta. Ei opetettu tms. Asiasta ei tehty mitään numeroa. Ihan itsekseen eteni. Nyt hän on aikuinen, akateemisesti koulutettu monipuolinen sanataitelija.

    • opskatar

      Saman neuvon antaisin minäkin eli älä opeta, mutta anna hänelle itsekseen luettavaksi ikäiselleen sopivia kirjoja. Vaikka hän osaa asioita,joita muut ikäisensä ei vielä osaa, niin hänen kokemusmaailmansa on kuitenkin vasta 3,5 vuotiaan ja siksi kirjojen pitää olla selkeästi pienen lapsen kirjoja.

      Paras keino hänen taitojensa kehittymisessä on vastata kun hän kysyy (mikä sana, mikä kirjain jne.)mutta ei tuputa tietoa. Jossakin vaiheessa hänen innostuksensa lukemiseen saattaa hiipua, anna sen tapahtua äläkä ahdistu. Kyseessä ei ole mikään taantuminen, vaan hän kirii sillä tavalla kiinni muita, lukemisen varjoon mahdollisesti jääneitä taitoja ja palaa takaisin lukemiseen kun sen aika on.

      Sitten vielä noista satujen lukemisista, osa saduista on tuon ikäiselle yksinlukemiseksi liian rankkoja, joten kannattaa lukea yhdessä. Toisen ääneen lukemisen kuunteleminen myös kehittää omia lukutaitoja vaikka jo osaisikin lukea, joten älä jätä omaa ääneen lukemistasikaan pois.

      • muistaa..

        hienon lahjakkuuden lisäksi myös kehittää sosiaalisia taitoja. Varsinkin kun on ujo lapsi. Tietysti jos on päiväkodissa niin sielähän se hoituu.


    • meilläkin

      alkoi kiinnostus. Koskaan ei estelty, eikä kyllä opetettukaan. Nyt vasta kuitenkin äkkäsi lukemisen eskarissa, ja nauttii uudesta taidostaan. Alussa se oli sellaista, että tunnisti tiettyjen kirjainyhdistelmien merkityksen, esimerkiksi sanat Sonera, adidas, autonmerkit yms. Ei kuitenkaan osannut varsinaisesti lukea. Sama päti myös nimiin, tarhakavereiden ja perheenjäsenten nimet tunnisti. Seuraavaksi tuli sitten mielenkiinto kirjoittamiseen, niitä tuttuja sanoja kirjoitteli paperikaupalla, ja välillä lipsahti kirjaimet seiniinkin. Pikkuhiljaa alkoi sitten oudompiakin sanoja kirjoittelemaan, vaikkakin lähes poikkeuksetta kaikki vokaalit jäivät pois aluksi. Niitä sitten magneettikirjainten kanssa laitettiin yhdessä paikoilleen, osasi sijoittaa ne oikein, kun ne olivat "tarjolla".

      Juuri eilen ostettiin yhdessä sitten ensimmäinen kirja luettavaksi, sellainen hiukan isotekstisempi, koska pojallani on hiukan heikko näkö. Olen luvannut, että uusi valitaan, kun edellinen on luettu, ja poika lukeekin innoissaan kirjaa pikkuveljelleen ääneen! Pian kolmevuotias veli sitten ottaa mallia, ja "lukee" milloin mitäkin. Hänellä ei ole kuitenkaan mitään havaintoa esim. oman nimensä kirjoitusasustakaan vielä, mutta eiköhän se tule aikanaan hänellekin.

      • Sirkuseläin

        Ai kun kiva.
        Seuraavaksi nämä lapsiparat laitetaan sitten kielikouluihin ja ylpistellään että "Kyllä meidän Ville osaa sitten hienosti ranskaa jo seitsenvuotiaana!"
        Toivottavasti ette tee sitä virhettä mitä omat vanhempani tekivät.
        Olin vain sirkuseläin jota vietiin kylästä toiseen näytille.


      • ................
        Sirkuseläin kirjoitti:

        Ai kun kiva.
        Seuraavaksi nämä lapsiparat laitetaan sitten kielikouluihin ja ylpistellään että "Kyllä meidän Ville osaa sitten hienosti ranskaa jo seitsenvuotiaana!"
        Toivottavasti ette tee sitä virhettä mitä omat vanhempani tekivät.
        Olin vain sirkuseläin jota vietiin kylästä toiseen näytille.

        vaarana tuollainen,onhan jokaisesta vanhemmasta niin mahtavaa ja hienoa,kun lapsi on erikoisen lahjakas.
        Mitähän kaikkea sairasta ja traumaattista on tapahtunut,kun vanhemmat ovat halunneetkin "elää omaa elämäänsä uudestaan",lahjakkaan lapsen kautta?
        Minä olen päättänyt,vakaasti vannonut,etten lastani koskaan kiusaa (taiteilija)suvun ennakko-odotuksilla.Eikä pääse kiusaamaan kukaan muukaan.Jos lahjoja löytyy,antaa niiden kehittyä itseksiään,painostamatta.
        Jos ei niitä olekaan,ei sitten,elämässä pärjää "maallikkonakin".


      • olen pahoillani....
        Sirkuseläin kirjoitti:

        Ai kun kiva.
        Seuraavaksi nämä lapsiparat laitetaan sitten kielikouluihin ja ylpistellään että "Kyllä meidän Ville osaa sitten hienosti ranskaa jo seitsenvuotiaana!"
        Toivottavasti ette tee sitä virhettä mitä omat vanhempani tekivät.
        Olin vain sirkuseläin jota vietiin kylästä toiseen näytille.

        Taitaa olla sinulla jotain käsittelemättömiä traumoja lapsuudestasi. Lapsia alkaa yleensä kiinnostamaan kirjaimet aikaisin, mutta siitä on vielä pitkä matka varsinaiseen lukemiseen. Lapset ovat kovin yksilöllisiä, heidän oppimistapansa ovat myös erilaisia, samoin kuin kiinnostuksen kohteensa. Tuo tavuttaminenkin on tavallaan luonnollista, kysehän on rytmistä ja rytmittämisestä, jota monet lapset toteuttavat jo hyvin pienestä eri tavoin: heilumalla, taputtamalla jne... Sekin on ihan normaalia ja kuuluu kielen kehitykseen, ei ainoastaan lukemaan oppimiseen. Se että lapsi osaa kirjaimet jo pienenä, ei kerro mitään hänen tulevaisuudestaan. Lapsi oppii ihan itsestään asioita, joita elämässään kokee tarvitsevansa. Vaikka sen ranskan kielen, jos sitä elinympäristössään kohtaa. Siihen ei tarvitse edes kielikouluja, ainakin täällä lapset oppivat venäjää, ihan vaan leikkimällä sitä äidinkielenään puhuvien kanssa. Oppivat siis toisiltaan, ja näyttivät aika nopeasti oppivan ymmärtämään toisiaan, ei siinä kukaan ollut opettamassa.

        Ison virheen tekee siinä, että ei anna lapselle mahdollisuutta oppimiseen, monissa käytännön asioissa tämä näkyy paremmin. On paljon lapsia, jotka on palveltu niin valmiiksi, että heidän perustaitonsa ovat jääneet kehittymättä. On helppo tehdä asiat lapsen puolesta, mutta ei sitä kannata tehdä. Lapselle tulee ne herkkyyskaudet, jolloin olisi hyvä antaa tilaisuus harjoitteluun.

        En ymmärrä sitä, miksi ei lapsen anneta olla kiinnostunut lukemisesta ja kirjaimista. Lapsi oppii myös laskemisen alkeita ihan itsekseen, eikä siinäkään ole mitään pahaa. Matematiikastahan ei ole varsinaisesti kyse, ensinhän opitaan laskemaan vaikkapa sitä saako toinen enemmän karkkeja. Monet lapset oppivat alkeita ihan vanhemmiltaan, lastenloruista yms. Meillä esimerkiksi pukiessa lasketaan varpaita ja sormia, ei siksi, että jo vauvaa opetetaan laskemaan, vaan siksi, että ne ovat vuorovaikutustilanteita, ja samalla lapsi hahmottaa omaa vartaloaan.

        Oman lastensa taidoista kuuluukin olla ylpeä, koska lapsi tarvitsee ihailua ja kannustusta kehittääkseen itsekuvaansa. Myös lapsi saa olla ylpeä taidoistaan. Se ei tarkoita sitä, että lapsi olisi sirkuseläin. Uskoisin, että aika harva onkin.


    • realisti

      Niin varmaksi ei tietysti voi sanoa, mutta veikkaisin, että ei nyt ihan sentään vielä OIKEASTI lukemaan ala. Omalla tytölläni kehitys on mennyt kuta kuinkin niin, että kirjat on kiinnostaneet vauvasta asti. Nimensä juuri äiti yms. kirjoitti alle 3-vuotiaana. En muista koska laskemaan alkoi, mutta nyt 4-vuotiaana laskee sataan ja jotain plus- ja miinuslaskuja.
      Sanoja alkoi tavaamaan ehkä vuosi sitten (en ole näitä merkille isommin pannut, että muistaisin tarkkaan). Siis siten tavaamaan, että sanoi sanan ja sen tavasi, ei tunnistanut sanaa mistään kirjasta tai lehdestä. Muistan kyllä, nyt huvittuneena, silloin kummastelleeni, kunnes samanikäinen siskonpoika palautti maanpinnalle. Hän ja kerhokaverinsakin tavasivat myös. :o)

      Mitään "suuria" en ole haaveillut lapsistani, toiset asiat on meille tärkeämpiä. En siis ole harjoittanut kotikoulua tms. :o)
      Ja kuten joku kirjoitti, niin kausiluontoista on tämäkin homma. Esim. tällä hetkellä ei isommin osoita kiinnostusta "lukemiseen" tai laskemiseen. Osoittaa sitten kun osoittaa.

    • 3-vuotiaana

      mulla ja siskollani on ikäeroa 4v. Teimme aina läksyt yhdessä, ja niinpä opimme lukemaan ihan samaan aikaan.

      Itselläni on 3 lasta. Jokainen on ollut kiinnostunut kirjaimista 2-3 vuotiaana. Siitä se on sitten lähtenyt. Esikoinen luki lyhyitä sanoja aloittaessaan koulun. Keskimmäinen on vuoden esikoista nuorempi, hän oppi lukemaan samoihin aikoihin esikoisen kanssa, siis sujuvasti. Nuorin on 2 vuotta keskimmäistä nuorempi ja hän oppi lukemaan silloin kun keskimmäinen oli ekalla. Nuorin oli siis 5v. nyt nuorin on 6v ja lukee jo todella sujuvasti.

      Lukutaitoa ei kannata tuputtaa, mutta jos kiinostusta on, kannattaa kirjaimiin tutustua. Koulun aloitus on paljon helpompaa, kun lukeminen on jo hallussa.

      Joskus luin jostakin, et lapsilla ois "lukemisherkkyskausi" 3-5 vuotiaana, eli Suomessa opettelu tapahtuu aivan liian myöhään. Enpä kyl tiedä, tutkimustuloksia taitaa olla just yhtä paljon kun on tutkijoitakin....

    • anya

      Meidän esikoinen oppi 3-vuotiaana lukemaan. Lapsi oppi puolitoistavuotiaana tunnistamaan kirjaimet ja samalla, kun opetin kirjaimet, opetin myös kirjainta vastaavan äänteen. Kiinnostus lukemiseen heräsi hänellä aikaisin ja pari kertaa neuvoin, miten äänteitä liu'utetaan sanoiksi. Näin hän oppi lukemaan, käytännössä itse. Tuuppasin vain alkuun.

      Lukutaidosta ei ollut lapselle mitään haittaa, ei kerhossa eikä koulussa. Lapselle luettiin kuitenkin paljon, vaikka hän osasi itsekin lukea. Koulu häneltä on sujunut hyvin, mutta tuskin varhaisella lukutaidolla on mitään tekemistä sen kanssa.

      Ei lasta voi väkisin opettaa lukemaan. Kyllä halun on lähdettävä lapsesta itsestä. Toisaalta, en ymmärrä, miksi lukemaan oppimista pitäisi estelläkään. Lapsi saa silti ihan rauhassa olla lapsi, vaikka osaisi lukeakin.

    • Yliopistolainen

      Minä opin lukemaan joskus 2,5-vuotiaana, kun siskoani opetettiin. Osasin jo kolmevuotiaana lukea sujuvasti ja kirjoittaminen alkoi myös silloin. Minua ei tähän varsinaisesti opetettu. Koskaan ei ole ollut haittaa siitä, että osasin lukea, päinvastoin. Varhaislapsuuteni kuluikin jo paksujen lasten- ja nuortenkirjojen parissa. Siitä en tiedä, kärsikö sosiaalinen elämä, kun aika oli pois muiden kanssa olemisesta.

      Pilkut ja pisteet ja kielioppi on aina ollut minulla hanskassa ja nyt opiskelen yliopistossa esim. suomen kieltä, kirjallisuutta ja kielitiedettä.

      Siis, opettakaa ihmeessä lastanne, jos hän haluaa niin. Tärkeää on kuitenkin, ettei hänelle tule tunnetta, että vanhemmat vain haluavat ylpeillä lahjakkaalla ja osaavalla lapsellaan

    • pöhpöh

      Muistathan ettei nykyään opeteta tavaamista, vaan lukemaan opetellaan äänteillä. Väärää tekniikkaa ei kannata opettaa.

    • maisa

      Minäkkin opin lukmaan 3-vuotiaana, eikä siitä mitään haittaa olle ollut.
      Olin aina luokani briimus, ja nyt ajan ammatikseni roska-auto.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      141
      10295
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2954
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      205
      2794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2107
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1858
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1679
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1586
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1358
    Aihe