Miten saa kylpytynnyrin +38 asteiseksi??

Jalmari

Ostettiinpa mökille UltimateMarketin 2000L kylpytynnyri upotettavalla rosterikamiinalla.
Ihan hauska kylmänäkin, mutta kertokaa, millä konstilla tuon veden saa etenkin talvipakkasilla
tuohon n. 37 asteen lämpöön?? Viimeksi poltettiin tulta puolelta päivältä iltakahdeksaan, ja vesi oli lämmennyt 20 asteeseen. Eli pitääkö sitä todella lämmittää talvella 2 päivää, vai onko ko. pytyn kamiina liian heikkotehoinen? Kokemuksia??

95

73384

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kartsa71

      jollain avaruulakanalla ( saa retkeilyliikkeistä tai jossain missä myydään ensiaputarvikkeita)

      • Rami M

      • P.H.

        Hyvä peite on puutarhaliikkeistä saatava kuplamuovi (samanlaista kuin pakkaus kuplamuovi) mutta kuplat on golfpallon kokoisia, on kevyt ja eristää hyvin ja on halpaa.


    • Hulju

      Meillä myös samankokoinen palju. valmistaja on tosin toinen, kamina an alumiinia ja lämmitys kestää n. 4h Porakaivovesi --> 38 asteiseksi.

      • vs. rosteri

        Alumiini johtaa 4 krt paremmin lämpöä tjms. Rosteri ei sovellu tuommoiseen hommaan, eikä Ultimatemarketin vehkeillä mitään muutakaan käyttöä ole.

        Peitä se kylpytynnyri muutamalla styrox / vast. levyllä niin kyllä se siitä. Pelkkä muovikin auttaa rutkasti haihtumista vastaan.


      • henna1994^

        Eli kaminan teho on noin 67 kW, ilman lämpöhäviöitä..
        Jos sulla on ko. peli nyt ulkona niin lämpöhäviöiden kattamiseksi tarviit n. 75-80 kW kaminan.


      • Paremman ostin

        Paskan ostit


    • kun vedenlämpö

      nousee parikymmentä astetta. Ja olihan se edullinen hankkia ja halvalla ei saa hyvää.

    • M_K (the real)

      itsellä on puinen kansi.
      Lämpiää nopeasti jopa viimeviikolla yli -20astetta oli ulkona.
      Lämmitys kesti n. 12-20
      ja kun kannen ottaa pois niin pintavesi joka lämpimintä jäähtyy todellanopeasti

      Eli jos et kantta puusta viitsi tehdä niin osta
      2kpl pontitettua finfoamin palasta ja heitä ne siihen pääle.. Suojaaita sinulla varmaan on kiukaan edessä joten osta se loppualue täyteen finfoami levyjä (2pitäis riittää)

      Se sinulla on syynä ettei ole kantta.. se jäähtyy kovalla pakkasella niin nopeasti.

      • Jalmari

        Kokeiltiin sitä peittämistä vanerilevyillä, ja siihen vielä styrox ja pressu. Vesi oli 5 kun aloitettiin 11.00 ja n.21.00 35 asteista, eli aika hidasta..eli taitaa olla se ongelma tuo, että on rosterikamina tuossa Ultimaten tynnyrissä?


      • kassukka
        Jalmari kirjoitti:

        Kokeiltiin sitä peittämistä vanerilevyillä, ja siihen vielä styrox ja pressu. Vesi oli 5 kun aloitettiin 11.00 ja n.21.00 35 asteista, eli aika hidasta..eli taitaa olla se ongelma tuo, että on rosterikamina tuossa Ultimaten tynnyrissä?

        sulla on vääränlainen tynnyri tai etenkin lämmitin omaa tynnyriäni olen lämmittänyt -32 ilman kantta n.5h ja rosterilämmitin ulkopuolinen


    • Rosterilla.

      Eli lämmittäminen onnistuu hyvin myös rosterisella kamiinalla. Jos kamiina on sisäpuolinen, silloin parempi vaihtoehto on merialumiininen, mutta hyvin onnistuu myös rosterisella, joka on myös kestävämpi. Ulkopuolella oleva kamiina taas on rosterisena kuulemma parempi ja nopeampi. Se, ettei rosteri sovellu tuohon on p....puhetta. Ihan vastaavaa kylpytynnyriä on lämmitetty parissa tunnissa n. 35 asteeseen. Eli teoriat "halvalla ei saa hyvää" ja "rosteri ei sovellu" ei ainakaan tässä tapauksessa päde.

      • Jalmari

        "Ihan vastaavaa kylpytynnyriä on lämmitetty parissa tunnissa n. 35 asteeseen. "

        Jos puilla lämmität 2000L 6 asteista vettä kahdessa tunnissa 35 asteiseksi, oot kyllä sen luokan velho, että toi pitäis nähdä =:
        Ettet vaan mitannut sitä ihan pintavettä, tai juoksuttanut valmiiksi lämmitettyä sinne pyttyyn?

        Viimeks jouluna lämmitin, ja 2 tunnin jatkuvan polton (kuivaa koivuklapia) jälkeen vesi oli lämmennyt ehkä 2 astetta.


      • jeff
        Jalmari kirjoitti:

        "Ihan vastaavaa kylpytynnyriä on lämmitetty parissa tunnissa n. 35 asteeseen. "

        Jos puilla lämmität 2000L 6 asteista vettä kahdessa tunnissa 35 asteiseksi, oot kyllä sen luokan velho, että toi pitäis nähdä =:
        Ettet vaan mitannut sitä ihan pintavettä, tai juoksuttanut valmiiksi lämmitettyä sinne pyttyyn?

        Viimeks jouluna lämmitin, ja 2 tunnin jatkuvan polton (kuivaa koivuklapia) jälkeen vesi oli lämmennyt ehkä 2 astetta.

        Olin netistä etsimässä kylpytynnyrin rakennusohjeita ja löytyi mielenkiintoinen linkki missä kerrotaan lämmityksestäkin:http://kylpytynnyri.suntuubi.com/


      • sähkäri12
        Jalmari kirjoitti:

        "Ihan vastaavaa kylpytynnyriä on lämmitetty parissa tunnissa n. 35 asteeseen. "

        Jos puilla lämmität 2000L 6 asteista vettä kahdessa tunnissa 35 asteiseksi, oot kyllä sen luokan velho, että toi pitäis nähdä =:
        Ettet vaan mitannut sitä ihan pintavettä, tai juoksuttanut valmiiksi lämmitettyä sinne pyttyyn?

        Viimeks jouluna lämmitin, ja 2 tunnin jatkuvan polton (kuivaa koivuklapia) jälkeen vesi oli lämmennyt ehkä 2 astetta.

        Pannaampa täällä meidän pannuhuoneessa alapalokattilaan tulet ja ihmetellään kuinka veden lämpö nousee 29 astetta 2 tunnissa!


    • Ramimo

      Itselläni on 2m halkaisijaltaan oleva tynnyri ja rosterikamiina, jota olen käyttänyt sitä parivuotta merivedellä tyytyväisenä. Nyt huomaan lämmitystehon heikentyneen. Syynä on kamiinan seinämiin kertynyt piki, joka estää lämmön siirtymisen. Onko kenellekään vinkkiä. miten pien saisi liuotettua pois ? Mekaaninen puhdistus ei onnistu helposti ja polttaminen tyhjänä turmelee kaminan.

    • pitäskö luovuttaa?!

      Meillä on sama ultimaten tynnyri ja sama vika ettei lämpiä!! Kansi on ollu (styroksia ja vesivaneria) mut kaks päivää sai lämmittää, ja oli viel syksyä!! Sen jälkeen ei oo jaksettu lämmittää!!! (Avantona toiminut hyvin :)!!)

      Et pitäskö kokeilla vaihtaa kamina!? Tuntuu ettei kamina ja tynnyri tässä tapauksessa oo yks yhteen!!

      Mut että muutamassa tunnissa lämpimäks?? Kateeks käy!!!

      • Jalmari

        Olen kanssa sitä kaminan vaihtoa miettinyt. Kiramilla on myynnissä sellanen ulkopuolelle asennettava, jossa vesi siis tulee yhtä putkea pitkin ,ja palaa tynnyriin toista pitkin. Hinta vaan lähes 600 eur eli tulee kokonaishintaa yhdistelmälle aika paljon. Uskomattoman nopeita lämmitysaikoja täällä ihmiset on kertoneet omista tynnyreistään. Oliskohan se veden alkulämpötila sit korkeempi.Vai mittaako nää sitten ihan vaan sen pintalämpötilan...
        Meillä hanasta tulee n 5 asteista vettä, ja olen valmistajaan jopa ollut yhteydessä, ja hän kivenkovaan väittää että n.5 tunnissa lämpiää kun pitää vaan roihua yllä. Senverran hullu olin ,että joulunpyhinä seisoin 4 tuntia työntämässä kuivaa koivuklapia kaminaan, mutta lopputulos oli moisesta ajanhukasta 2000l n 12 asteista vettä...


      • Timpparauma
        Jalmari kirjoitti:

        Olen kanssa sitä kaminan vaihtoa miettinyt. Kiramilla on myynnissä sellanen ulkopuolelle asennettava, jossa vesi siis tulee yhtä putkea pitkin ,ja palaa tynnyriin toista pitkin. Hinta vaan lähes 600 eur eli tulee kokonaishintaa yhdistelmälle aika paljon. Uskomattoman nopeita lämmitysaikoja täällä ihmiset on kertoneet omista tynnyreistään. Oliskohan se veden alkulämpötila sit korkeempi.Vai mittaako nää sitten ihan vaan sen pintalämpötilan...
        Meillä hanasta tulee n 5 asteista vettä, ja olen valmistajaan jopa ollut yhteydessä, ja hän kivenkovaan väittää että n.5 tunnissa lämpiää kun pitää vaan roihua yllä. Senverran hullu olin ,että joulunpyhinä seisoin 4 tuntia työntämässä kuivaa koivuklapia kaminaan, mutta lopputulos oli moisesta ajanhukasta 2000l n 12 asteista vettä...

        Tynnyrin lämmitys kestää kesällä kolme tuntia ja talvella neljä...näin se vaan on!


      • Tiuskan lämmittäjä
        Jalmari kirjoitti:

        Olen kanssa sitä kaminan vaihtoa miettinyt. Kiramilla on myynnissä sellanen ulkopuolelle asennettava, jossa vesi siis tulee yhtä putkea pitkin ,ja palaa tynnyriin toista pitkin. Hinta vaan lähes 600 eur eli tulee kokonaishintaa yhdistelmälle aika paljon. Uskomattoman nopeita lämmitysaikoja täällä ihmiset on kertoneet omista tynnyreistään. Oliskohan se veden alkulämpötila sit korkeempi.Vai mittaako nää sitten ihan vaan sen pintalämpötilan...
        Meillä hanasta tulee n 5 asteista vettä, ja olen valmistajaan jopa ollut yhteydessä, ja hän kivenkovaan väittää että n.5 tunnissa lämpiää kun pitää vaan roihua yllä. Senverran hullu olin ,että joulunpyhinä seisoin 4 tuntia työntämässä kuivaa koivuklapia kaminaan, mutta lopputulos oli moisesta ajanhukasta 2000l n 12 asteista vettä...

        Meillä On Merialumiinia 6 hengen. Eka talvi meni, ja tyytyväisiä oltu. Noin 20* pakkasilla lämmitys kest i3- 4h, ja lämpeni 38-40.Neljä tuntiakin huljuilua pakkasilla ja sinä aikana veden lämpötila laski vain asteen pari. Ja ainahan pitää olla kansi päällä, kun lämmitetään. Minä huolehdin yleensä meillä lämmittämisestä, koska sitä ei saa päästää sammumaan koskaan.


      • 8v kylpytynnyri
        Timpparauma kirjoitti:

        Tynnyrin lämmitys kestää kesällä kolme tuntia ja talvella neljä...näin se vaan on!

        kesällä 2h ja talvella -20 astetta 5h. mut kun käytettynä ostin niin rosteri kamiinani muuttui jo eka käyttökerralla poltetun rosterin väriseksi, nyt se on jo sen verran vääntyillyt ettei kansi mahu siihe vaan lepää päällä. ja vesivaneri kansi kaminan ja piipun mukaan hiillostuu oikeaan muotoonsa. suoja aidan jälkeen seuraava kansi toimii hyvin. ootan vaan milloin tuo ite palju sanoo sopimuksensa irti. puinen elinikä 5-10 vuotta. mut joo hämmennä lapiolla kokoaja ulkopuolinen siis on ainoa vaihtoehto ja helppo tyhjentääkin.


      • L.ämmittäjä

        Peittämisen lisäksi toinen tärkeä asia on se että vesi kiertää paljussa. Jos vesi ei sekoitu se lämpiää vain kamiinan ympäriltä. Jos ei käsin viitsi hämmentää niin puutarha pumppu on hommaan kätevä. Joko imu tai poisto kaminan lähelle niin että vesi vaihtuu kaminan vieressä.


    • meillä toimii

      2m tynnyri uppokaminalla (rosteri) ja kannella.
      Talvella kun täytän tynnyriä niin samalla keitän vettä vanhalla Kota padalla (joka lämpenee nopeasti) kiehuvaksi asti sen 80L ja heitän sinne tynnyriin.Kun veden pinta tynnyrissä siinä korkeudessa että saa laittaa kaminaan tulet niin silloin tynnyrissä olevan veden lämpö on jo 15 astetta. Näin se nopeutuu talviaikana aika huomattavasti. Mulla on myös arina siinä kaminassa,palaa paremmin kun saa ilmaa alta.Noita 2-3 tunnin lämmitysaikoja epäilen vahvasti,ainakin paljun on oltava tosi pieni.

      • insinööri

        Minulla on 1200 litran vetoinen kannellinen alumiinitynnyri ulkopuolisella alumiinisella kaminalla. 1200 litraa lämpenee 6:sta 38:aan (koko vesimassa, ei vain pintavesi) -13 pakkaskelillä alle kolmessa tunnissa. Joten nopeahko lämpiäminen ei ole utopiaa, kunhan on toimivat/sopivat vehkeet.


      • tuo
        insinööri kirjoitti:

        Minulla on 1200 litran vetoinen kannellinen alumiinitynnyri ulkopuolisella alumiinisella kaminalla. 1200 litraa lämpenee 6:sta 38:aan (koko vesimassa, ei vain pintavesi) -13 pakkaskelillä alle kolmessa tunnissa. Joten nopeahko lämpiäminen ei ole utopiaa, kunhan on toimivat/sopivat vehkeet.

        Rosterikaminalla lämpiää, koitas pistää savupiippuun jatkoa 1-2m, eli vetoparanee pirusti niin palaminen on paljon parempi ja nopiammin lämpee. Kuivatpuut pitää myös olla ja tuhkat joka kerta pois kaminan sisältä.Itsellä tuo piipunjatkaminen auttoi.


      • Vinkkiä
        tuo kirjoitti:

        Rosterikaminalla lämpiää, koitas pistää savupiippuun jatkoa 1-2m, eli vetoparanee pirusti niin palaminen on paljon parempi ja nopiammin lämpee. Kuivatpuut pitää myös olla ja tuhkat joka kerta pois kaminan sisältä.Itsellä tuo piipunjatkaminen auttoi.

        Vielä, eli putkeenjatko=kunnon veto, uppopumppu kierrättämään vettä paljunsisälle lämmityksenajaksi laittaa sen siihen paljun etuosaan ja letkun "puhaltamaan kaminan taakse" niin lämpötynnyrissä pysyy tasaisena lämmityksenajan ja lämpiää nopeemmin,kansi tosiaan on hyvä ei karkaa lämpö eikä roskat pääse sinne.Mulla lämpiää tynnyri tälläkelillä (-6)nuin viisituntia,kesällä kolme.nuin...


      • vappuna-
        Vinkkiä kirjoitti:

        Vielä, eli putkeenjatko=kunnon veto, uppopumppu kierrättämään vettä paljunsisälle lämmityksenajaksi laittaa sen siihen paljun etuosaan ja letkun "puhaltamaan kaminan taakse" niin lämpötynnyrissä pysyy tasaisena lämmityksenajan ja lämpiää nopeemmin,kansi tosiaan on hyvä ei karkaa lämpö eikä roskat pääse sinne.Mulla lämpiää tynnyri tälläkelillä (-6)nuin viisituntia,kesällä kolme.nuin...

        Meillä lämpesi muutamassa tunnissa ( 6c) kaivovesi siihen 45 asti.. Meillä päällä kansi, ja puut todella kuivia eli hyvin palo.


      • urkki :)
        vappuna- kirjoitti:

        Meillä lämpesi muutamassa tunnissa ( 6c) kaivovesi siihen 45 asti.. Meillä päällä kansi, ja puut todella kuivia eli hyvin palo.

        Veden alkulämpö 6, kahden tunnin lämmitys 37 asteiseksi. Lapset pulas päivän siinä ja he nukkumaan saatuaan, laitoin kannen päälle (itse tehty, finnfoamista ja lämpöhaapa panelointi) ja laitoin pesällisen puita palamaan, että menemme rouan kanssa sinne kohta, kansi ylös, helvetin moinen höyry ja mittari näytti 50 astetta, eipä menty ihan vielä :) Kun vesi oli jäähtynyt sopivaksi, kylvimme ja kylvyn jälkeen taas kansi päälle, vesi oli siinä vaiheessa 36,5 asteista, aamulla lapset halusivat taas kylpyyn, vesi oli vielä säilynyt 35 asteisena kannen alla, eli kylpyyn vaan. Tynnyri on merialumiininen, itse eristetty ja panenoitu malli. Ilmeisen hyvin onnistunut eristys sekä tynnyrissä, että kannessa :)


      • Tynnyri
        urkki :) kirjoitti:

        Veden alkulämpö 6, kahden tunnin lämmitys 37 asteiseksi. Lapset pulas päivän siinä ja he nukkumaan saatuaan, laitoin kannen päälle (itse tehty, finnfoamista ja lämpöhaapa panelointi) ja laitoin pesällisen puita palamaan, että menemme rouan kanssa sinne kohta, kansi ylös, helvetin moinen höyry ja mittari näytti 50 astetta, eipä menty ihan vielä :) Kun vesi oli jäähtynyt sopivaksi, kylvimme ja kylvyn jälkeen taas kansi päälle, vesi oli siinä vaiheessa 36,5 asteista, aamulla lapset halusivat taas kylpyyn, vesi oli vielä säilynyt 35 asteisena kannen alla, eli kylpyyn vaan. Tynnyri on merialumiininen, itse eristetty ja panenoitu malli. Ilmeisen hyvin onnistunut eristys sekä tynnyrissä, että kannessa :)

        Itsellä 1,7 m tynnyri lämpenee benexterin uuden mallin lämmittimellä 37 2.5 tunnissa.Lämpötila on todellinen penkiltä mitattuna vesi sekkoitettuna.Veden lämpö alussa 10.tynnyrinpäällä kelluva kansi.


      • Kunnon vehje
        insinööri kirjoitti:

        Minulla on 1200 litran vetoinen kannellinen alumiinitynnyri ulkopuolisella alumiinisella kaminalla. 1200 litraa lämpenee 6:sta 38:aan (koko vesimassa, ei vain pintavesi) -13 pakkaskelillä alle kolmessa tunnissa. Joten nopeahko lämpiäminen ei ole utopiaa, kunhan on toimivat/sopivat vehkeet.

        "Minulla on 1200 litran vetoinen kannellinen alumiinitynnyri ulkopuolisella alumiinisella kaminalla. 1200 litraa lämpenee 6:sta 38:aan (koko vesimassa, ei vain pintavesi) -13 pakkaskelillä alle kolmessa tunnissa. Joten nopeahko lämpiäminen ei ole utopiaa, kunhan on toimivat/sopivat vehkeet. "

        eli kaminasi teho on yli 15kW. Tuon veden lämmittäminen vie 45kW ja siihen -13 jäähdyttävä vaikutus päälle :)


    • ultimatemarketin

      kaminalla vaan tee yksinkertaisesti yhtään mitään.

    • JK

      Itellä on 2000l tynnyri ultimatemarketista mökillä rosterikamiinalla ja löysin seuraavia lämmitystä nopeuttavia konsteja: Piipun jatko kahdella metrillä. Pieni pumppu kierrättämään vettä tynnyriin jolloin lämpiää tasaisemmin. Ahkerasti kun nakkailee kuivaa puuta kamiinaan niin 4 asteisesta 38 kesti 3 tuntia, ulkolämpötila 20. Saas nähdä miten nopeasti lämpiää talvipakkasilla. Meinaan kyllä vielä kannen rakentaa ja ulkopuolelle betonitöissäkin käytettävää eristysmattoa yksi kerros. Toivotaan että auttaa.

      • 2x3m

        alumiinien allas ja kamina ölypoltimella 0,75 cal suutin/3L/h löpöä
        temostattiohjattu, sätä 42asteta. Vesisekoittuu lämmtyksen aikana käy suodatinpumppu jolloin myös vesiskoittuu.
        Eilen olin viimeksi "uimassa" ja kuviolkelluntaa suorittamassa.
        altaan vesisyvyys 115 cm kokonaissyv. 125 cm.
        vedenalainen valaisu.
        Kantena kolmeosainen alu turkkilevy jonka alapinnassa 30 suulakepuristettu ( uretaani) muovi liimattuna.


    • Kokemusta on

      Jos et viitsi sekoittaa paljuasi melalla tms. Laita joku pumppu kierrättämään vettä paljussa . Laita kierto kaminan ja paljun seinän välistä . Älä änkeä pesää täyteen isoa puuta vaan lisää pientä ja niin että puut
      palaa koko ajan kunnolla eikä vaan kyde . Muista myös putsata pesä , sillä noki on hyvä eriste . Myös kansi nopeuttaa hieman . Äläkä usko noita kahden tunnin lämmittäjiä , eihän se oo edes mahdollista . Edes lyhyellä matikalla . 5 - 8 h .

      • kaipaava ex asiakas

        UltimateMarket .kaikki myynnissä oleva "tavarat"täyttä rihkamaa.


      • Mökkiläinen2

        Kyllä kahden tunnin lämmitysaika on aivan mahdollinen. Itsellä on Kiramin A1400TW merialumiininen, eristetty ja puuvuorattu kylpytynnyri ulkopuolisella kaminalla. Vesijohtovesi on n. 6 asteista ja siitä lämpenee helposti jopa alle kahdessa tunnissa kylpykuntoon, eli n. 38 asteiseksi. Puitakaan ei mene valtavia määriä. Muutenkin kyseinen kylpytynnyri on aivan omaa luokkaansa!


      • Halvallaeisaahyvää
        kaipaava ex asiakas kirjoitti:

        UltimateMarket .kaikki myynnissä oleva "tavarat"täyttä rihkamaa.

        Ostettiin vuonna miekka ja kirves juuri samasta paikasta ns. varaava takka ja ihmeteltiin kun ei vaan pesä toisensa jälkeen edes lämpene. Tuli sutari ekan kerran nuohoomaan ja kysyin miltä näytti hormi ja poskikanavat? Se vastas mulle : tässä on vain suora hormi katolle mutta ei tässä kyllä mitään poskikanavia ole! ! ! Joten ei varmaan paljon varaakaan lämpöä. Se oli sitten ensimmäinen ja viimeinen ostos ko. Marketista!


    • Itara

      Mitä järkeä on lämmittää talvella pihalla vettä kuutiotolkulla?

      • fghdfg

        Onko kenelläkään kokemusta kaasutoimisesta lämmittimestä? Onko teokkaampi kuin puukamiina?


      • varmalämpö
        fghdfg kirjoitti:

        Onko kenelläkään kokemusta kaasutoimisesta lämmittimestä? Onko teokkaampi kuin puukamiina?

        nuotio tynnyrin alle .


      • Turhake?
        varmalämpö kirjoitti:

        nuotio tynnyrin alle .

        Eiks noi paljut oo jo out?


      • dfghdzg
        Turhake? kirjoitti:

        Eiks noi paljut oo jo out?

        out :)


      • 22
        fghdfg kirjoitti:

        Onko kenelläkään kokemusta kaasutoimisesta lämmittimestä? Onko teokkaampi kuin puukamiina?

        www.kylpyhulju.net


      • Suunnitteloitsija
        varmalämpö kirjoitti:

        nuotio tynnyrin alle .

        Tuota minäkin olen miettinyt että "muuripatamallilla" tehty kylpytynnyri. Tuleehan siitä vähän korkeampi mutta mitäs sitten. Eli koko tulipesä sinne tynnyrin alle. Savukaasut pääsee leviämään koko pohjan alalle ja voihan vielä sen savuputken ohjata vaikka keskeltä ylös jolloin ottaa siitäkin lämpöä veteen ihan kuin kiukaan savuputken vesisäiliössä!


      • määä150
        fghdfg kirjoitti:

        Onko kenelläkään kokemusta kaasutoimisesta lämmittimestä? Onko teokkaampi kuin puukamiina?

        joo meillä on


      • Äly_hoi
        Turhake? kirjoitti:

        Eiks noi paljut oo jo out?

        Harvemmin niitä kukan sisätiloihinkaan asentaa.


    • Hulju Matti

      Kokeileppa altaan sisäpuolisen kamiinan savupiipun ympärille irroitettavaa noi 3" tuumaa suurempaa lisä piippua , joka estää veden roiskumisen kun johdat Pilssi pumpulla altaan pohjalta kylmää vettä savu piipun ympärille. Vesi kerää savupiipun ympäriltä lämpöä ja palautuu altaaseen. Pumppu synnyttää samalla altaassa kiertoa ettei vesi lämpene vain pinnasta.Nopeuttaa lämmitystä tunnin verran. 4 v huljun omistanut .nimimerkillä kaikkea on kokeiltu.

      • JariH

        Täältä löydät edullisen kylpytynnyrin vain 899 eur. www.kylpyhulju.eu


      • Odotusten mukainen
        JariH kirjoitti:

        Täältä löydät edullisen kylpytynnyrin vain 899 eur. www.kylpyhulju.eu

        Ostettiin nyt elokuussa Viroon mökille Virosta Aiabassein.ee:stä 4000l:n allas uppokamiinalla jossa on ne kierrätys putket (3).Illalla lämmitettiin 3-4 tuntia kun toivat paljun paikan päälle (1300€ tuotuna).Yöksi pesä täyteen puita ja kansi päälle.Aamulla poltettiin tunnin verran ja alettiin lillutella.Puita lisäiltiin pikkuhiljaa ja parin tunnin päästä piti jo lämmitys lopettaa kun alkoi tulla liian kuumaksi.Arina tehdään uunin pohjalle jotta saadaan vetoa ja palamista paremmaksi.Vesi tempaistiin kaivosta polttomoottori pumpulla.Täyttö n.1/2h. Tykätään kovasti ja tuntuu toimivan.Edes saunaa ei välttämättä tarvitse jos huuhtoo itsensä ennen altaaseen menoa.Talvi jää nähtäväksi.


    • Paljumestari

      Valmistin itse 2000 litran vetoisen kylpytynnyrin ja jouluaattona oli -28 pakkasta kun lämmitettiin noin 3,5 tuntia vesi oli 38. Tynnyrissä oli päällä vanerikansi. Lämmänlähteenä merialumiininen uppokäminaa 6m vesikierukalla.

    • Cutale

      Pelletti.

      Onko joku kokeillut pelletin polttoa kaminassa ( merialu ), toimaako?

    • Miri4040

      Miksi joku on out. Minä ainakin nautin siitä mistä tykkään oli se jonkun mielestä in tai out. Ei paljon kiinnosta toisten ihmisten tekemiset tai mielipiteet. Juuri tuollaiset out ihmiset on just niitä perhanan tyhmiä pintaliitäjiä. Onneksi on tynnyri ja aina tulee olemaan ja on todella ihana ja lämpiää neljässä tunnissa. Out taitaa olla vain kade eikä taida edes osata lämmittää paljua.

    • beaninthenose

      Ei paljon kiinnosta muiden mielipiteet mutta jos ne eroaa omista niin olet perhanan tyhmä kade kädetön pintaliitäjä.........?

    • lama72

      pankaa säädettävä pelti piippuun auttaa jonkin verran tuli ei pala putkessa vaan pesässä

    • kylpytynnyri on jees

      Kävin katsomassa ultimatemarketin sivuilta kuvaa siitä kaminasta, enkä enää ihmettele miksi sulla ei vesi lämpene. Kaminahan on pelkkä peltilaatikko. Siitä puuttuu kaminan läpimenevät putket, jotka kerää lämpöä ja pistävät veden liikkumaan.

    • pk

      Rakensin kesällä 1000L lasikuitupaljun 6kw sähkölämmitin hiekkasuodatin ja nopeasti ja vaivattomasti lämpenee. Lämmitys 6 -> 37-asteiseen veteen menee noin 2-3h ja laitoin vielä eristykset joka puolelle ja 100mm finnfoam kannen niin vesi oli vielä 1,5viikon päästä 30-asteista että hyvin pitää ja et tuosta ei tartte enään lämmittää kuin 30min niin taas on 37-asteista.


      Suosittelen!

      • Jormajorma

        4.19*1000*31/3600=36kWh. Ideaalitilassa eli ilman häviöitä 6kWh:n lämmittimellä 6h -> pk puhuu paskaa


      • pk
        Jormajorma kirjoitti:

        4.19*1000*31/3600=36kWh. Ideaalitilassa eli ilman häviöitä 6kWh:n lämmittimellä 6h -> pk puhuu paskaa

        No eihän sitä pakko ole uskoo... On muuten hieman puutteellinen toi sun laskukaavas :D


      • pk kirjoitti:

        No eihän sitä pakko ole uskoo... On muuten hieman puutteellinen toi sun laskukaavas :D

        pk on tuossa oikeassa. Pitäisi olla mukana kertoimena vesimäärä. Eli yksi kuutio. Lopputulos yllättäen sama.

        kaava löytyy vaikkapa tuolta: http://www.motiva.fi/julkinen_sektori/energiankayton_tehostaminen/kiinteistojen_energianhallinta/kulutuksen_normitus/laskukaavat_lammin_kayttovesi

        Tai sitten voi laskea, että litran lämpötilan nostamiseen asteella tarvitaan noin 1,2 wattituntia. 1000 litraaa nousee asteella 1,2 kilowattitunnilla ja 31 asteella 31*1,2 = 37,2 kilowattitunnilla.

        Ulkoilman lämpötila ei suoraan vaikuta tuohon, mutta kylläkin siihen, paljonko vedestä lämmittämisen aikana häviää lämpöä harakoille. Mitä nopeammin lämmittää, sitä vähemmän häviää.


      • joulet ja kwh.t

        fysiikanlait uusiksi ;)


    • puut loppuu

      Onko kellään kokemusta esimerkiksi kaasulla lämmittämisestä, siis toho pesään ja odottelua. Tai dieselkäyttöisestä hallilämmittimestä, lämmitin pesän suuluukulle ja homma käyntiin. Nouseeko lämpötila pesässä liian suureksi, eli paljonko merialumiini kestää lämpöä?

      • minävaantaas

        bauhaussissa briketit aika halpoja, nehän palaa aika pitkään ?
        turha kait tonne peltilaatikkoon kunnon puuta on tuhlata ?

        ja nuo eristämättömät lienee vain syys-kevät-kesäkäyttöön, eihän tuossa 8 tunnin polttoajassa ole enää mitään järkeä...


      • pannari...

        Mulla on pesässä sellainen kaasupoltin jolla lämmitetään muurinpohjalettuja.
        Toimii hyvin ja on huoleton.


    • LÄMITTIMEN OSTANUT

      kunnon lämmitin 2 tuntia 2700 vettä 37c .Lämmitys perustuu ulkopuolisen lämtimen tehoon .TULI PITÄÄ KIERTÄÄ ERI KANAVIEN KAUTTA ET SAADAAN KUNNON TEHO KÄYTÖÖN . MITKÄÄN SUORAPIIPPUISET RÄPELLYKSET EIVÄT TUO TEHOA HARAKOITA LÄMITTÄVÄT

      • Nykyinen kamina on m

        Mistäs sellaisen mersun saisi ostettua?


    • semmosta siiis

      kandeis ostaa joku kaasulämppäri,, toimis paremmin..

    • S

      Ulkoisessakin lämmittimessä lämmittävä pinta-ala on vaikuttava tekijä kamiinan tehoon.

    • vcxvcxvcxvcx

      Ihan vain siltä varalta, että joku tämän ketjun perusteella alkaa epäilemään kylpytynnyreiden toimivuutta niin voin omasta kokemuksesta sanoa, että alla olevan linkin A1400TW mallia muutaman vuoden käyttäneenä lämpenee muutamassa tunnissa 36 asteeseen jääkylmästä hanavedestä jos pitää kunnon tulta. Tarkkoja aikoja en enää muista, mutta niitäkin alkuaikoina mittailin. Vaikka tuli on muutaman kerran sammunutkin kesken lämmityksen kun on unohtunut lisätä puita niin kolmen aikoihin sytytetty palju on illalla lämmin.

      http://www.kirami.fi/?lang=finnish&page=products/kuumakylpyallas_paneloitu_alumiini

      Itse suosittelisin uusia hankkijoita miettimään kuinka suuren paljun he todella tarvitsevat. Meillä käyttäjiä on yleensä 1-2 yhdellä kertaa ja useampi käyttäjä on erittäin harvinaista. Tuohon pienimpään malliinkin mahtuu ihan hyvin neljä miestä jos nätisti istutaan eikä pieni varpaiden osuminen haittaa. Kahdestaan tai yksin tuossa on todellakin riittävästi tilaa eikä tunnu ahtaalta.

      Mitä isompi palju niin sitä enemmän vettä se vaatii ja sitä pidempään se kestää lämmetä. En näe siis mitään järkeä ostaa 8 henkilön paljua kahdelle henkilölle, vaikka itselläkin meinasi suuruudenhulluus iskeä kun paljua olin ostamassa. Onneksi valitsin kuitenkin pienen paljun ja näin ollen ei tarvitse koko päivää lämmitellä ja laskea vettä. Tuonkin paljun täyttämiseen menee kuitenkin meillä lähes tunti hieman puutarhaletkua paksummalla letkulla.

      Mitä tuohon lämpöön tulee niin yli 37 asteen lämpöön ei kannata paljua lämmittää. Rajoituksessa ei ole kyse paljun kestosta, vaan kyse on ihmisen kestosta. Vedessä ihminen toki hikoilee, mutta hikoilun jäähdyttävä vaikutus perustuu hien haihtumiseen iholta. Vedessä hiki ei pääse haihtumaan iholta eikä se näin ollen jäähdytä kehoa. Vedessä jäähdyttäjänä toimii vesi itsessään. Jos vesi on kehoa kuumempaa niin vesi itseasiassa kuumentaa kehoa kuumemmaksi kuin sen tulisi olla. Tästä seuraa kuumeinen olo ja rasitus elimistölle.

      Näin ollen veden tulisi olla ruumiinlämpöä kylmempää. 35 tai 36 astetta on mielestäni sopivin. Sitä lämpimämpi väsyttää ja soveltuu ainoastaan nopeisiin kylpemisiin ja esimerkiksi kylmän ja kuuman vuorotteluun. Eli kylmä suihku taikka avanto tai hanki ja sitten lämmin palju ja taas uusi kierros ja lopetus kylmään, koska se rentouttaa lihaksia.

    • saunaportal
    • Kylpykeskus

      Lisäämpä oman kokemukseni ketjuun. Eilen paljua lämmiteltiin, paljuun kunnolla vettä n.5 asteista ja klo. 11 alkoi lämmitys, pihalla -8 astetta. Ei ollut kantta paljun päällä vaan peitin istumisosan ohkasella pressulla. klo. 14.00 vesi oli about n. 30 asteista ja klo. 15 n.37 asteista eli kun pitää kunnon tulta pesässä niin kyllä se lämpenee suht. nopeasti, puuta vaan tulipesään lisää n. 20 min välein. Itse poltin ohuempaa ja paksumpaa lautaa.

    • paljuilija

      ulkopuolinen omavalmiste lämmitin, kaivovedestä 38 asteeseen 4h. paljuna 900l vanha maitotankki jossa kansi, ilman lämpötila oli 0 astetta.

    • Pornaisten äijä

      Meillä on 2000 litran palju ulkopuolisella rosterilämmittimellä. Täytetään yleensä 3/4-korkeuteen tai alemmas jos vähän kylpijöitä Penkkejä on madallettu. 10 cm styrokskansi on. Nyt jouluna 2012 lämmitettiin, pakkasta kai 10 asteen paikkeilla. Noin 4 tuntia kestää. Nousi vahingossa 40 asteeseen eli turhan kuumaksi mutta pakkasessa sai kehon kyllä jäähtymään. Koko ajan pitää palaa täysillä eli lisäys n. 20 min välein. Tuhka pitää olla poistettu kun aloittaa. Siltikin tuhka alkaa loppuvaiheessa hidastaa palamista.
      Puitahan tuohon menee ainakin senverran että lämmittäisi 7 päivänä kotitakan.
      En ehkä itse olisi tuollaista vempelettä hankkinut, mutta kun tuli lahjaksi.
      Täyttäminen porakaivosta kestää 35 min n. 1500 l kun letku on 22 mm ja ulkokraanalle (pallohana) tulee 32 mm putki.

      • korkis

        yks nopea lämmitys vinkki. Vetäkää letku suihkuhuoneeseen.Kiinni hanaan. siinähän on se sininen/punainen vipu. ei muutako tynnyri täyteen :). Jos lämmitys tuntuu hankalalta


    • lisäkattila

      Hanki käytetty alapaloinen keskuslämmityskattila viereen

    • Sakk20

      Kohta kahdeksan vuotta ollut palju ja lämpenee vähän kelistä riippuen 4 tunnista 5 tuntiin. Meillä noin 1500 litraa ja kamina on paljun sisällä. Myös kansi on. Kokonaan puinen ei siis mikään muovinen sisältä.

    • PF69

      Kirami toimii.!

    • helppo nakki

      Toinen kamiina sivuun.

    • Milf

      Meillä 2800 litran puinen palju ja rosterinen ulkopuolinen kamina, tehoa en muista mut jotain 55-65 kilowattia tai mitälie. Eka kertaa lämmitettiin jotain 5 tuntia ilman kantta ja vesi about 25 asteista. Isona miinuksena paljun vuoto, eli vettä joutui lisäämään jotain 30 senttiä. Huomen näkee onko palju tyhjentynyt vaiko ei! Jos tyhjä, ni myyjään yhteys... Harmittaa ku odotin oikein lämmintä vettä ja ihanaa lillumista! Ja hyvä et varpaat kastoin! Tietää seuraavan kerran lämmittää paljua kansi kiinni... Ja tarkoitus olis hommata poltin, ettei tarvii kaikkia klapeja tärvätä!

    • soppamies

      Uusi innovatiivinen tuote " patakunkku". Se on tarkoitettu mökkiympäristöön ja tuotteella yksinkertaisesti muutetaan saunanpata "lämminvesivaraajaksi". Olen testannut sitä oman paljuni lämmittämiseen, tulos seuraava: padan tilavuus 1500 litraa, vesi järvestä ( 9,0 astetta), lämmitys 37 asteiseksi, aikaa meni hieman yli 3 tuntia. Paljuni on eristetty ja siinä on myös eristetty kansi. Kun illalla lopetimme kylvyn vesi oli 37 asteista, kansi kiinni, aamulla klo 10.00 aikaan vesi oli vielä 32,0. Tämä mittaustulos 18. - 19.4.2014 (ilma lämpötila 13 - 15, yöllä oli pakkasta). Katso patakunkku.fi ja mieti mitä muuta mukavuutta se toisi mökkielämääsi. Jos sinulla ei ole mökillä padalle hormia, sijoita pata ulos niin minäkin olen tehnyt. Nettisivuja päivitetään, joten loppukesästä näet minun ratkaisuni mökkielämään.

    • Oikea_valinta

      Fispars Oy:llä on todella kattava valikoma kylpytynnyreitä ja tynnyrisaunoja. Laatu on erinomaista, hinnat järkeviä ja toimitusajat nopeita. Tynnyrin lämpenemistä ei joudu odottamaan kovillakaan pakkasilla tehokkaiden kamiinoiden ansiosta.
      Kantta kannattaa ehdottomasti käyttää se lyhentää huomattavasti lämmitysaikaa. Tarpeeksi pienet ja kuivat polttopuut nopeuttavat lämmitystä.

      Tervetuloa tutustumaan kylpytynnyri ja tynnyrisauna valikoimaan http://fispars.fi/

    • Keijoeno

      Minulla oma tekemä rosteri kamina öljypolttimella ... 6 asteinen vesi 3h ja 38astetta ja ei tarvii valehdella niin kuin muitten..... Laskekaa kannattaako lämittää puilla.. Meilla 2 l öljyä/tunti ja 3 h eli 6l polttoöljyä... Kustannus jotain luokkaa 6,05 €...... Kaikki " viisaat" sanoo että rosterista ei saa toimivaa... Kyllä muuten saa kun tietää mitä tekee,,,,,Ja nyt joku viisas varmaan sanoo että ei toimi niin saa kaminan lainaan jos haluaa.... Minä tietenkin tulen mukana...

    • ettekö_tienneet
    • Idrea

      Meillä on 12 vuotta vanha puinen pyöreä kylpytynnyri, vettä mahtuu noin 2500 litraa. Kamina on sinä sisäpuolella kehikossa. Lämmitysaika on kesällä 3 tuntia, ja talvella noin 4 tuntia, kunnes vesi on 38 asteista. Siinä on muovinen jäykkä kansi, joka estää lämmön suoran haihtumisen höyrynä ilmaan. Melalla kannattaa pariin kertaan käydä sekoittamassa, koska pohjalla oleva vesi on kylmempää. Ilman sekoittamista pintavesi on äkkiä liian kuumaa. Puutahan sinne pitää paasata aika paljon, ja huolehtia että veto on riittävä. Piippu on tässä mallissa nykymalleja pidempi, en nyt muista tarkkaa mittaa mutta olisko joku lähemmäs 3m. Puut ainakin palaa kohisemalla, sillä tavalla se lämpökin tulee tehokkaimmin.

      Veikkaan että näissä nykyhalpiaisissa on liian lyhyt piippu, ja puu ei pala kohisten. En usko että noilla pintamateriaaleilla on suurtakaan merkitystä, lämpö karkaa suurilta osin höyrystymällä, ja tärkeintä on estää juurikin tämä höyryn karkaaminen, esim kannella. Ulkolämpötilalla on toki merkitystä, mutta ei niin paljon kuin kuvitellaan. Kuitenkin se vesi on siellä kannen alla aika suljetussa tilassa, ja pakkanen jää siihen tynnyrin ulkopintaan, ei se veteen asti siitä niin mahdottomasti vaikuta. Tai vaikuttaa sen verran, että tunti menee lämmityksessä kauemmin mitä kesällä.

      Tuo kiertopumppu on kyllä ideana hyvä. Pitääpä käydä hakemassa sellainen, niin ei tarvi melalla erikseen sekoitella. Yli 10 asteen pakkasilla en ole kokeillut, varmaan jossain -15 asteen pakkasella voisi mennä 5 tuntia, ja yli -20 vieläkin enemmän. Mutta ei kyllä lähtökohtaisestikaan huvita kovin kylmällä paljussa istuskella, kipeäksi siinä tulee. Pikkupakkanen on parasta, tai nollakeli. Mutta kyllä yli 10 asteen pakkanen on sellaista että huvittaa pysyä sisällä. Toisaalta ei tässä viime talvena montaa yli 10 asteen pakkaspäivää edes ollut. Nollan molemmin puolin se lämpötila tuntuu sahaavan, joten ainakin täällä lounaissuomessa talvet sopii aika hyvin paljutteluun. Tietty jossain Rovaniemellä asia voi olla toisin... Siellä varmaan rakentaisin jonkinlaisen kasvihuoneen siihen tynnyrin ympärille.

    • Hyvä_Juttu

      Kannattaa laittaa padan alle kaksi lämpökynttilää. Toimii !!

    • Turhaanpoltinklapeja

      Mulla oli kamiinaan muodostuvan ilman kanssa ongelmia. Palju on ollut monessa eri paikassa ja viimein, kun sain sen loppusijoituspaikkaan alkoi ongelmat. Kamiina keräsi jatkuvasti ilmaa ja vaikka mitä poppaskonsteja yritti, niin aina ilmausruuvin avattua kamiinasta tuli paljon ilmaa ja taas lämmin vesi alkoi hetkeksi kiertämään. Tappelin ongelman kanssa parin motin verran kunnes olin jo luovuttaa. Ajattelin että alumiinisessa kamiinassa on jokin särö sisällä mikä ottaa ilmaa vain lämmitettäessä.
      Ajattelin että kerran vielä otan niskalenkin paljusta ja irroitin kamiinan. Laitoin alaputken kiinni paljun putkeen ja yläputkiin jätin 20 mm enemmän väliä. Samalla poistin hiekkaa kamiinan alta, että sain sen alemmas. Selvisi että palju ja varsinkin kamiina olivat liian suorassa. kamiina tuli ehkä sentin alemmas ja niin että se se on vinossa paljuun nähden.
      Jo alkoi palju lämmetä!
      Ajattelin jakaa tämän kokemuksen, koska luulen, että moni muukin hakee kyseiseen ongelmaan vinkkejä netistä.
      Kahdessa tunnissa on hyvin 38 astetta lämmintä.

    • tytyväinen

      Altaan materialilla vähänmerkistystä lämityksen nopeuteen. Paras k kerroin puulla sitten lasikuidulla ja huonoin alumiinillä ja rosterilla. Eristys ok. Kansi yksi tärkeimistä ja tietysti se mitä puuta ja kuinka paljon kerralla. Jos liekit lyö putkenpäästä lämmittää harakoita. !000 L vettä kunlämitetään 30 astetta tarvitaan 48 kw. Kaikissa lämmitys muodoissa menee osa hukkaan. Viisi vuotta sitten ostettiin Wanna.fi palju ja eritstettiin. Edelleen kun uusi ja toimii kun junan vessa.
      http://www.wanna.fi/wanna_kylpytynnyrit/ tässä linkki yrityksen kotisivuille. Ja palvelu oli asiallista sekä sovittu toimitus aika piti.

    • EiTuuMeille

      Kuulostaa puuhakkaalta ja pihapiiriä kaunistavalta laitteelta. Puita saa polttaa päiväkausia, lämmittää lisävettä muuripadalla, pumpata ja hämmentää. Lisäksi tarvitaan kuplamuovia, finnfoamia, vesivanerikansia, betonineristeitä ja pressuja. Koko paljun ympäristö näyttää epäilemättä kaatopaikalta. Toivottavasti kylpeminen villin lännen tyyliin samoissa käytetyissä rasvaisissa pesuvesissä muiden ihmisten kanssa kuitenkin korvaa kaiken.

      • E.coli

        Sehän on yhteisöllistä liuottaa scheissesta holvautunutta arschlochia samassa vedessä muiden kanssa. Kunhan vaan ei vahingossa hörppää liotusvettä.


    • Nuuka

      Ulkopuolisen kaminan ympäri savukaasut kiertämään, tulee lisää tulipintaa eikä ulkopinnasta karkaa lämpöä. Savukaasujen lämpötila laskee lisäkierron vuoksi. Lisävaippa pellistä tai tiilestä maun mukaan. Piippuun ehkä jatkoa.
      Idea vapaasti käytössä omalla vastuulla.- x lämmittäjä paperitehtaalta

    • SimoSanoo

      Kaksi pihapiirin ykkösturhaketta: Grillikota ja kylpytynnyri.

    • Kokeiltu

      Ylö-muovi eli wanna.fi on tuonut markkinoille mielenkiintoisen venttiilin. Voi lämmityksen aloittaa samalla kun täyttää allasta. Toimii oikein hyvin eli säästää aikaa ainakin täyttöön kuuluvan ajan. http://www.wanna.fi/taytto-lammitys-venttiili/

    • Kaksi_kaminaa_sarjana

      Hmmm..... mahtaiskohan toimia paremmin jos vaikka kytkee Kaksi (2kpl) 30Kw puulämmitteistä kaminaa vieretysten paljun lämminvesikiertoon ja sitten kunnon vihaset tulet molempiin pesiin. Juolahti vaan näin tälläinen idea mieleen, koska luulis nyt ainakin olevan sen verran tehokas lämmitys että lämpenee varmasti puolet nopeempaa myös jopa -30 asteen talvipakkasella. Ainakin sitten kun rakennan itselleni joskus omaa paljua niin ajattelin kytkeä näin ollen 2kpl teholuokaltaan 30Kw kaminaa vieritysten sarjana, niin ehkäpä se voisi sitten toimia paremmin myös talvikäytössä.

    • Anonyymi

      Saisiko paljun veden lämmityskiertoa paremmaksi/nopeammaksi jos laittaisi imun altaan pohjasta ja yläpuoleisesta olevasta läpiviennistä (t-haara) ja lämmin tuloputki altaaseen näiden välistä eli altaan keskiväliltä?

      Yleensä se on toteutettu altaan pohjasta ja lämmin tuloputki on altaan yläreunnassa..

    • Anonyymi

      Puhtaalla alumiinilla on 16 kertainen lämmönsiirtokyky verrattuna rosteriin. Kamiinoissa paljon käytetyllä seostetulla merialumiinilla se on 10 kertainen. Lämpö siirtyy veteen siis paljon helpommin jos välissä on alumiini. Kyllä rosterillakin lämpenee, mutta huomattavasti hitaammin.
      Aina kun kamiinassa ei ole tulta, niin se jäähdyttää vettä eli vesi alkaa kiertämään toisin päin ja lämmin vesi kamiinassa jäähtyy ulkoilmaan. Kamiinakin siis kannattaa eristää tai toinen tapa on laittaa sulkuhana toiseen letkuun, silloin jäähtyy vain kamiinallinen vettä, mutta se jää sinne eikä siis haittaa paljun lämpötilaa.
      Itselläni on veden otto paljun pohjasta eli tyhjäysreiästä ja lämpimän veden paluu paljun jalkotilaan pohkeen korkeudelle eli siihen mistä normaalisti otetaan vesi. Veden lämpökerrostuma on lähes mitätön ja melomista ei tarvita, koska vesi on käytännössä tasalämpöistä. Tähän vaaditaan kamiinan laskemista paljua alemmaksi, toisin sanoen paljun nostamista n. 40 cm ylemmäksi kuin kamiina.
      Kamiinan ja kaikkien muidenkin tulisijojen nokeentumista voi vähentää välttämällä koivun käyttöä tai sekakäytöllä tai viimeinen pesällinen havupuuta. Itse asiassa koivun tuohi nokeennuttaa eniten eli kuoreton koivu on ihan ok myös.

      • Anonyymi

        Kyllä rosteri kamiina toimii, mutta on varmasti sellaisenaan hitaampi jos sama rakenne kuin alumiinisessa. Itse tehtynä on hyvä rakentaa pidemmät savukaasukanavat jossa vesivaippa kaikkialla ympärillä, ja pieni allas pumppu joka kierrättää vettä rauhallisesti vaipassa. myös piippuun saa tehtyä vaippa säiliön ja sen kun laittaa samaan kiertoon (ei liian korkealle jotta pieni pumppu jaksaa siirtää vettä). Tulipesän saa muotoiltua niin, että tuli kiertää pari kierrosta ennen poistumista piippuun. Itse laskin muutama vuosi sitten että 54kw ottaa 1650l eristetty ja eristetyllä kannella varustettu allas. Tämä tarkoittaa itsellä yhtä täyttä kottikärryllistä sekapuuta ja lautaa. Pesä on pieni niin menee aikaa enemmän, pesää kasvattamalla saisi nopeammin lämpiämään. Tuplapumppu on reilut 3kuutiota tunnissa vaihtava ja hiekkasäiliöllä varustettu (täynnä vanupalloja) jotka täytyy laittaa pyykipesukoneeseen 3-4 viikon välein. Pysyy vesi hyvin kesälläkin kloorittomilla 20gr tabletilla ihan puhtaana. Pintakaivo imee pinnasta hiukset ja muut roskat. Tämä pumppu on päällä aina kun ei kylvetä. Toinen kun lämmittää. Nolla kelissä vesi pysyy noin 33-34 asteisena seuraavaan aamuun. Sitten alkaa laskea mittarin mukaan 1-2 astetta tunti. Puukattilaa ei ole vielä eristetty. Otsonointi laite on odottamassa asennuksia, käytön jälkeen noin 120min ja kytketään ison pumpun painepuolelle takaiskuventtiilin kanssa, lykkää ilmakuplia veteen reilusti, kansi kiinni niin pöpöt kuolee.

        Jos vaihtaisi öljylämmitykseen niin saisi etäkäytöllä päälle ja pois ... Sekä ylläpito lämmityksen , ne vaan tuppaa haisemaan vanhat öljyvehkeet.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1184
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe