Historiallisen dekkarin uusia nimiä

Vanhempi setä

Tulipahan mieleen kysellä olisiko ihmisillä vinkkejä hyvistä historiallisista dekkareista ja mielipiteistä parista omasta suosikistani.

Pari kuukautta sitten luin Andrew Taylorin palkitun "American boy" -kirjan, joka oli mukaansa tenpaava. Siinä nykyaikainen kirjoittaja onnistuneesti mukaili 1800-luvun romaanien tyyliä ja kieltä. Juoni oli sekoitus jännäriä ja romanttista melodraamaa. Psykologinen kuvaus oli hyvää, ja nosti kirjan selvästi - kielellisten ansioiden lisäksi - keskitasoisen hömpän yläpuolelle.

Ehkä paras lukemani historiallinen jännäri on kuitenkin Ian Pearsin "Instance of fingerpost" (tai "fjärde sanningen" toisella kotimaisella). Sijoittuu 1660-luvun Oxfordiin. Kuvaa yliopistomaailmaa ja tuon ajan poliittisia juonitteluja, mutta ennen kaikkea ihmisluonetta.

Mukava uusi tulokas on CJ Samson. Hän kirjoittaa yhdestä historillaisten romaanien suosikkiajan jaksosta, Tudor-ajan Englannista (jännäreitä tuolta ajalta ei ole siltä paljoa, Paul Doherty taitaa olla ainoa Samsonin lisäksi mainittavampi nimi).

8

745

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ellis Petersin Veli Cadfael-romaanit jotka sijoittuvat keski-aikaiseen englantilaisluostariin. Päähenkilö on ristiretkien veteraani, elämää nähnyt munkki.

      Peter Loveseyn Cribb & Thackerey-dekkarit taas sijoittuvat viktoriaaniseen Lontooseen. Lovesey kuvaa myös niitä viktoriaanisen yhteiskunnan piirteitä joita esimerkiksi Doyle sivusi ylimalkaisesti.

    • fur

      Umberto Eco tulee heti mieleen,mutta oot ehkä lukenut jo tyypin kirjat?

    • Ceinwyn

      C.J.Sansom on todellakin uusi, mukava tuttavuus, odotan innolla kolmatta kirjaa.

      Tässä muutama ehdotus lisää:

      Bernard Knight, Crowner John- kirjat (Englanti, Richard I)
      Peter Tremayne, Sister Fidelma- kirjat (Englanti, 600-l.)

    • vbn

      Minun ikiaikainen suosikkini on Josephine Teyn Ajan tytär. Sen kehyskertomus liikkuu 1900-luvun sairaalassa Britanniassa, mutta itse juonta väännetään Richard III:nnen ja hänen kahden sukulaispoikansa ympärillä.

      Oliko Richard murhaaja vai ei? Se on miltei shakespearemainen kysymys enkä ole itsekään varma mielipiteestäni, miten asia on.

      En nimittäin ole historian tutntija enkä ole tutustunut niihin dokumentteihin, joiden mukaan hän oli sukulaistensa kuoleman aiheuttaja. Teyn kirja antaa nimittäin mahdollisuuden myös toisen suuntaiselle pohdinnalle. Tey käsittelee myös kehyskertomuksen henkilöiden ominaisuuksia ovelasti harhaanjohtavalla tavalla.

      Kirjassa on joka tapauksessa paljon kuvauksia ja viitteitä Englannin tuon ajan historiaan ja poliittisiin vääntöihin. Siitäkin syystä suosittelen.

      • Vanhempi setä

        Mukavaa, että joku muisti vanhan klassikon.

        Olen lukenut sen joskus kauan sitten, ja hyvä kirjahan se on.

        Richard III:n ja Towerin prinssien arvoitus on muuten kiinnostanut monia muitakin kirjailijoita. Viime vuosilta suosituin saattaa olla historiaa popularisoivan Alison Weirin Princes in the Tower (tai sinne päin. Kirja ei ole jännäriksi kirjoitettu, mutta kyllä se on parempi sellaisenakin kuin rutiiniluokan jännäri.

        Saman kirjailijan Children of England (Henrik VIII lasten elämästä 1540 ja -50 luvuilla) on myös mielikuvistusrikkaampi ja juoneltaan monimutkaisempi kuin monet jännäreistä tai kuvitteellisista historiallisista romaaneista.


      • vbn
        Vanhempi setä kirjoitti:

        Mukavaa, että joku muisti vanhan klassikon.

        Olen lukenut sen joskus kauan sitten, ja hyvä kirjahan se on.

        Richard III:n ja Towerin prinssien arvoitus on muuten kiinnostanut monia muitakin kirjailijoita. Viime vuosilta suosituin saattaa olla historiaa popularisoivan Alison Weirin Princes in the Tower (tai sinne päin. Kirja ei ole jännäriksi kirjoitettu, mutta kyllä se on parempi sellaisenakin kuin rutiiniluokan jännäri.

        Saman kirjailijan Children of England (Henrik VIII lasten elämästä 1540 ja -50 luvuilla) on myös mielikuvistusrikkaampi ja juoneltaan monimutkaisempi kuin monet jännäreistä tai kuvitteellisista historiallisista romaaneista.

        Vanhempi täti kiittää vanhempaa setää arvokkaista jatkolukemisvihjeistä Richard III:nteen liittyen. Aion tutustua.

        Pitääpä muuten taas tulevan talviloman aikana tutkia mökin dekkarihyllystön aarteita. Siellä on nimittäin 500 ikivanhaa Sapoa, Salamaa ja muuta vanhaa tauhkaa, mitä olen aikoinani kerännyt. Vanhat dekkarit ovat minulle kuin Aku Ankat lapsille: niitä jaksaa lukea moneen kertaan.


    • Mr. White

      Caleb Carr: The Alienist. Sijoittuu 1890-luvun New Yorkiin jossa sarjamurhaaja on valloillaan. Oli muistaakseni ihan hyvä kirja. Siitä on varmaan 10 v. aikaa kun oon lukenut sen.

      Lindsay Davis: Marcus Didius Falco -kirjat on todella hyviä dekkareita jotka sijoittuu antiikin Roomaan. Suosittelen.

      Boris Akunin: Fandorin-kirjat on ihan kohtalaisia.

      Siinä ny ens hätään.

      • Anonyymi

        Akunin on julistettu venäjällä putlerin toimesta valtion viholliseksi ja hänen kirjojensa myynti venäläisissä kirjakaupoissa on kielletty. En yhtään ihmettelisi vaikka nykyisessä fasistisessa hengessä tultaisiin Pietarissa tai Moskovassa pian näkemään kirjarovioita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2563
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      66
      2368
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2061
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1727
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      14
      1460
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      16
      1413
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1393
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe