Mitä eroa on sh:lla ja lähihoitajalla???
Lähihoitajaystäväni väittää tekevänsä vanhainkodissa samoja töitä kuin sh - onkohan totta? Pitempi koulutus on sh:lla ja vähän parempi palkka - mitä muuta???
Sairaanhoitaja vai lähihoitaja
62
11992
Vastaukset
- sh ....
sairaanhoitaja tekee pääasiassa lääkehoitoa, antaa iv (suonensisäiset) lääkkeet joita lähihoitaja ei koskaan saa antaa. yleensä lähihoitaja ei ainakaan sairaaloissa jaa edes lääkkeitä mutta joissain paikoissa siitä on lipsuttu ja vanhainkodeissa lähärit voivat lääkkeitäkin jakaa. lihaksiin pistoja ei myöskään lähihoitajat anna, eli periaatteessa eron PITÄISI olla se että lähihoitajat tekevät pelkkää perushoitoa, eli syöttävät, pukevat ja pesevät ja sairaanhoitajat hoitavat sen lääkepuolen ja useimmiten haavahoidotkin, mutta kuten sanoin monessa paikassa lähihoitajien alueeseen kuuluu jo haavahoidotkin ja joidenki lääkkeiden jakaminen tai insuliinin pistäminen, ja voisi sanoa että joissain paikoissa sen sitten kyllä huomaakin kun lasketaan ihmiset, joilla ei ole riittävää koulutusta, säheltämään tollasille alueille...toki lääkkeiden jakoa nyt osaa lapsikin mutta..
Eli sellasta. Tottakai sairaanhoitaja saa myös parempaa palkkaa.
Tämä kaverisi varmaan sitten jakaa jotain lääkkeitä siellä vanhainkodissa dosettiin ja pistää ehkä insuliinia ja pitää siksi itseään verrattavissa sairaanhoitajaan...- hoitaja myös
Ensinnäkin; lähihoitaja SAA pistää insuliinia eikä se ole ainoastaan mikään sairaanhoitajan tehtävä, sekä MYÖS lääkkeiden jako ja haavan hoidot kuuluvat lähihoitajan tehtäviin, mutta ne kaikki on niin työpaikkakohtaisia, missä paikoissa saa tehdä mitäkin. Ja pistämisestä vielä, että lähihoitaja saa pistää myös lihakseen (ei tietenkään mitään rokotteita) ja myös joissakin oppilaitoksissa lähihoitajille opetetaan venapunktio (verinäytteen otto kyynärtaipeesta), eli lähihoitaja on myös pätevä sellaisen ottamaan.
Mutta ikävä kyllä jotkut sairaanhoitajat mieltävät lähihoitajat melkein sairaala-apulaisen koulutuksen tasolle, mitä lähihoitajat todella eivät ole (en suinkaan mitenkään väheksy sairaala-apulaisten tai hoitoapulaisten tekemää työtä, päinvastoin :). Lähihoitajien tutkinto on monipuolinen ja lähihoitajien papereilla kun saa tehdä muutakin kuin pesuja ja syöttämisiä.
Kannattaa ottaa ensin selvää mitä lähihoitajien ja sairaanhoitajien työnkuvaan ja koulutukseen kuuluu ennen kuin alkaa julistamaan asiasta josta ei tunnu tietävän juuri mitään... - jonni
hoitaja myös kirjoitti:
Ensinnäkin; lähihoitaja SAA pistää insuliinia eikä se ole ainoastaan mikään sairaanhoitajan tehtävä, sekä MYÖS lääkkeiden jako ja haavan hoidot kuuluvat lähihoitajan tehtäviin, mutta ne kaikki on niin työpaikkakohtaisia, missä paikoissa saa tehdä mitäkin. Ja pistämisestä vielä, että lähihoitaja saa pistää myös lihakseen (ei tietenkään mitään rokotteita) ja myös joissakin oppilaitoksissa lähihoitajille opetetaan venapunktio (verinäytteen otto kyynärtaipeesta), eli lähihoitaja on myös pätevä sellaisen ottamaan.
Mutta ikävä kyllä jotkut sairaanhoitajat mieltävät lähihoitajat melkein sairaala-apulaisen koulutuksen tasolle, mitä lähihoitajat todella eivät ole (en suinkaan mitenkään väheksy sairaala-apulaisten tai hoitoapulaisten tekemää työtä, päinvastoin :). Lähihoitajien tutkinto on monipuolinen ja lähihoitajien papereilla kun saa tehdä muutakin kuin pesuja ja syöttämisiä.
Kannattaa ottaa ensin selvää mitä lähihoitajien ja sairaanhoitajien työnkuvaan ja koulutukseen kuuluu ennen kuin alkaa julistamaan asiasta josta ei tunnu tietävän juuri mitään...kun uusi ryhmä lähohoitajat luulee olevansa sairaanhoitajia ja ovat sitä mieltä ettei muut tee mitään . Sh:t muka kansliassa luuraa, voivoi sitä kateutta.
- sh...
hoitaja myös kirjoitti:
Kannattaa ottaa ensin selvää mitä lähihoitajien ja sairaanhoitajien työnkuvaan ja koulutukseen kuuluu ennen kuin alkaa julistamaan asiasta josta ei tunnu tietävän juuri mitään...Harmin paikka jos koet jotain alemmuuden tunnetta ollessasi lähihoitaja ja sen takia lähdet tälle "asiasta josta ei tunnu tietävän juuri mitään" linjalle. Itse olen sekä sairaanhoitaja että terveydenhoitaja ja keskussairaala/yliopistosairaalatasolla lähihoitajat eivät todellakaan ota mitään verinäytteitä eivätkä varsinkaan anna iv. lääkkeitä eivätkä jaa mitään lääkkeitä muuta kuin jos sairaanhoitaja ne tälle käteen antaa vietäväksi. Haavahoitoja tehdään joo, tosin kaikissa niissä paikoissa joissa itse olen ollut, sairaanhoitajat tekevät nekin jos vain mahdollista, mutta yleensä ei ole mahdollista. Insuliinia pistävät lähihoitajat silloin, kun se menee potilaalle omasta kynästä jolloin se on helppo laittaa, mutta ruiskuun eivät lähihoitajat insuliineja vetele, ja sanon yhä että niissä paikoissa joissa olen ollut. Lähihoitaja on uusi hienompi nimi perushoitajalla, ja perushoitaja tekee nimensä mukaisesti perushoitoa. Nykyään lähihoitajien koulutukseen kyllä kuuluu kaikenlaista ja kovasti YRITETÄÄN että koulutuksella voitaisiin antaa lähäreille kaikenlaisia valtuuksia mutta ikäväkyllä työpaikoilla ei ihan onnistu. Tosiaan noissa vanhuspaikoissa, joissa ikävä kyllä usein töihin otetaan jotain täysin kouluttamattomiakin henkilöitä, lähihoitajat voivat toimia ns. johtajina, mutta yleisesti ottaen lähihoitaja on perushoitaja.
- LH 2203
sh... kirjoitti:
Harmin paikka jos koet jotain alemmuuden tunnetta ollessasi lähihoitaja ja sen takia lähdet tälle "asiasta josta ei tunnu tietävän juuri mitään" linjalle. Itse olen sekä sairaanhoitaja että terveydenhoitaja ja keskussairaala/yliopistosairaalatasolla lähihoitajat eivät todellakaan ota mitään verinäytteitä eivätkä varsinkaan anna iv. lääkkeitä eivätkä jaa mitään lääkkeitä muuta kuin jos sairaanhoitaja ne tälle käteen antaa vietäväksi. Haavahoitoja tehdään joo, tosin kaikissa niissä paikoissa joissa itse olen ollut, sairaanhoitajat tekevät nekin jos vain mahdollista, mutta yleensä ei ole mahdollista. Insuliinia pistävät lähihoitajat silloin, kun se menee potilaalle omasta kynästä jolloin se on helppo laittaa, mutta ruiskuun eivät lähihoitajat insuliineja vetele, ja sanon yhä että niissä paikoissa joissa olen ollut. Lähihoitaja on uusi hienompi nimi perushoitajalla, ja perushoitaja tekee nimensä mukaisesti perushoitoa. Nykyään lähihoitajien koulutukseen kyllä kuuluu kaikenlaista ja kovasti YRITETÄÄN että koulutuksella voitaisiin antaa lähäreille kaikenlaisia valtuuksia mutta ikäväkyllä työpaikoilla ei ihan onnistu. Tosiaan noissa vanhuspaikoissa, joissa ikävä kyllä usein töihin otetaan jotain täysin kouluttamattomiakin henkilöitä, lähihoitajat voivat toimia ns. johtajina, mutta yleisesti ottaen lähihoitaja on perushoitaja.
Niin, todellakin hyvin työpaikkakohtaista.
Lähihoitajat ottavat YLIOPISTOSAIRAALASSA VERINÄYTTEITÄ. Kaikki i.v. lääkkeisiin liittyvät toimet hoitaa kuitenkin sairaanhoitajat.
Esim. harjulassa ja valkeisella lähihoitajat JA perushoitajat hoitavat myös lääkehoidon, paitsi i.v.
(S.C ja I.M!) MUUALTAKIN kuin potilaan omasta kynästä. Suosittelisin sinuakin vähän hyvä sairaanhoitaja tutustumaan PAIKKAKOHTAISIIN ohjeisiin.
Haavanhoitoja tehdään yhtälailla, oli sitten lähihoitaja tai perushoitaja tai sairaanhoitaja.
Olisitko ystävällinen ja tutustuisit lähihoitajien opinto-suunnitelmaan, ja tulisit SEN JÄLKEEN kertomaan mikä lähihoitaja on. Sillä lähihoitaja ei ole PERUSHOITAJA. Lähihoitajat tekevät samaa työtä, sillä se on opistoasteen koulutus ja laki ei anna lupaa muuhun. Kuitenkin nykyisten lähihoitajien koulutus on aiempaa perushoitajankoulutusta laajempi 1v->3v.
Se tuskin on lähihoitajien vika jos töihin otetaan epäpäteviä henkilöitä, vika saattaa olla muissa rattaissa.
Itse opiskelen AMK:ssa korkeakoulututkintoa, ja pidän mielessäni etten IKINÄ ALENNU SINUN KALTAISELLESI TASOLLE HALVENTAMALLA TOISTEN AMMATTEJA JA SEN "SUOMIA" TEHTÄVIÄ.
Olen monesti huomannut myös, miten eri tavalla vastavalmistuneita NUORIA lähihoitajia kohdellaan verrattuna VANHEMPIIN vastavalmistuneisiin lähihoitajiin.
onko IKÄ ammattitaidon mittari?!
Eikä se sairaanhoitajan ammatti mikään status-ammatti vielä ole, sori vaan :)
Mietihän vähän hyvä SAIRAANHOITAJA/TERVEYDENHOITAJA ennen kuin puhut. tai vähintäänkin, kun niin hieno ihminen olet, hienossa työpaikassa, SELVITÄ FAKTAT. tattis!
hyvää kevättä kaikille lähihoitajille, koettakaa jaksaa siellä kentällä :) - sh...
LH 2203 kirjoitti:
Lähihoitajat ottavat YLIOPISTOSAIRAALASSA VERINÄYTTEITÄ. Kaikki i.v. lääkkeisiin liittyvät toimet hoitaa kuitenkin sairaanhoitajat.
Esim. harjulassa ja valkeisella lähihoitajat JA perushoitajat hoitavat myös lääkehoidon, paitsi i.v.
(S.C ja I.M!) MUUALTAKIN kuin potilaan omasta kynästä. Suosittelisin sinuakin vähän hyvä sairaanhoitaja tutustumaan PAIKKAKOHTAISIIN ohjeisiin.
Haavanhoitoja tehdään yhtälailla, oli sitten lähihoitaja tai perushoitaja tai sairaanhoitaja.
Olisitko ystävällinen ja tutustuisit lähihoitajien opinto-suunnitelmaan, ja tulisit SEN JÄLKEEN kertomaan mikä lähihoitaja on. Sillä lähihoitaja ei ole PERUSHOITAJA. Lähihoitajat tekevät samaa työtä, sillä se on opistoasteen koulutus ja laki ei anna lupaa muuhun. Kuitenkin nykyisten lähihoitajien koulutus on aiempaa perushoitajankoulutusta laajempi 1v->3v.
Se tuskin on lähihoitajien vika jos töihin otetaan epäpäteviä henkilöitä, vika saattaa olla muissa rattaissa.
Itse opiskelen AMK:ssa korkeakoulututkintoa, ja pidän mielessäni etten IKINÄ ALENNU SINUN KALTAISELLESI TASOLLE HALVENTAMALLA TOISTEN AMMATTEJA JA SEN "SUOMIA" TEHTÄVIÄ.
Olen monesti huomannut myös, miten eri tavalla vastavalmistuneita NUORIA lähihoitajia kohdellaan verrattuna VANHEMPIIN vastavalmistuneisiin lähihoitajiin.
Mietihän vähän hyvä SAIRAANHOITAJA/TERVEYDENHOITAJA ennen kuin puhut. tai vähintäänkin, kun niin hieno ihminen olet, hienossa työpaikassa, SELVITÄ FAKTAT. tattis!
hyvää kevättä kaikille lähihoitajille, koettakaa jaksaa siellä kentällä :)Joo työpaikkakohtaista kuten on jo sataan kertaan todettu. Enpä ole kyllä kertaakaan törmännyt yliopistosairaalassa verinäytettä ottavaan lähihoitajaan mutta kiitos tiedosta. Kyllä esim. eräässä terveyskeskuksessa jossa joskus olin perushoitajat (siis nämä vanhan kansan) ottavat ekg:tä ja vaihtavat tippapussia, mutta pistoksia eivät anna kyllä ollenkaan tai ota verinäytteitä. Luulen, että sielläkin jossa olet nähnyt lähihoitajia ottavan verinäytteitä on varmaan kuitenkin sairaanhoitajan ensisijanen tehtävä mutta kun kiirettä pukkaa niin onhan se kiva jos joku muukin sen osaa ottaa. Itse en ole sitä vastaan mitä lähihoitajat tekevät tai ovat tekemättä, mutta mielestäni tyhmää että nykyään lähihoitajat ajattelevat olevansa rinnastettavissa sairaanhoitajaan mikä nyt ei kuitenkaan ole totta.
Juu tiedän kyllä, että lähihoitajien koulutus on pitempi kun opistoasteen perushoitajilla aikoinaan, olen myös nähnyt lähihoitajaopiskelijoiden arviointilappusia joissa kysytään niin nippelitietoa mitä ei sairaanhoitajiltakaan kysytä, se on kuitenkin aika lailla turhaa koska lähihoitaja ei tule kuitenkaan saamaan sairaanhoitajan valtuuksia ja nykyään kaikki eläkkeelle jäävät perushoitajat korvataan sairaanhoitajilla, se on nykyajan trendi, lähihoitajat sijoittuvat muihin paikkoihin kuin suuriin sairaaloihin, lähihoitajathan voivat suuntautua vaikka lapsiin jne. että päiväkodeissakin olen nähnyt heitä olevan.
En muistaakseni sanonut sen olevan lähihoitajien vika jos otetaan epäpäteviä henkilöitä töihin. Tarkoitin sillä sitä, että juuri esim. pitkäaikaisosastoilla ja jossain vanhustenhoitolaitoksissa kun on sitten epäpäteviä ja sitten on lähihoitajia, tottakai silloin lähihoitajien tehtäväkenttä laajenee, mutta jos on sairaanhoitajia ja lähihoitajia, homma on toisin päin.
"Eikä se sairaanhoitajan ammatti mikään status-ammatti vielä ole, sori vaan :)", totta, ei olekaan, siksi olenkin jatko-opiskelija! Sairaanhoitajien työnkuva on ikävä kyllä niin paljon muuttunut ja koko touhu muutenkin, että harva voi siitä nauttia kun työpaikoilla on täysi kaaos.
Että sellasta, tee rauhassa omat hommasi mitä sulle suodaan, mutta edelleen työpaikoissa tai osastoilla joilla olen ollut, lähihoitajien tehtäviin ei kuulu ne asiat joita olen täällä sanonut. Poikkeuksia on näemmä juu. Cheers. - sh...
sh... kirjoitti:
Joo työpaikkakohtaista kuten on jo sataan kertaan todettu. Enpä ole kyllä kertaakaan törmännyt yliopistosairaalassa verinäytettä ottavaan lähihoitajaan mutta kiitos tiedosta. Kyllä esim. eräässä terveyskeskuksessa jossa joskus olin perushoitajat (siis nämä vanhan kansan) ottavat ekg:tä ja vaihtavat tippapussia, mutta pistoksia eivät anna kyllä ollenkaan tai ota verinäytteitä. Luulen, että sielläkin jossa olet nähnyt lähihoitajia ottavan verinäytteitä on varmaan kuitenkin sairaanhoitajan ensisijanen tehtävä mutta kun kiirettä pukkaa niin onhan se kiva jos joku muukin sen osaa ottaa. Itse en ole sitä vastaan mitä lähihoitajat tekevät tai ovat tekemättä, mutta mielestäni tyhmää että nykyään lähihoitajat ajattelevat olevansa rinnastettavissa sairaanhoitajaan mikä nyt ei kuitenkaan ole totta.
Juu tiedän kyllä, että lähihoitajien koulutus on pitempi kun opistoasteen perushoitajilla aikoinaan, olen myös nähnyt lähihoitajaopiskelijoiden arviointilappusia joissa kysytään niin nippelitietoa mitä ei sairaanhoitajiltakaan kysytä, se on kuitenkin aika lailla turhaa koska lähihoitaja ei tule kuitenkaan saamaan sairaanhoitajan valtuuksia ja nykyään kaikki eläkkeelle jäävät perushoitajat korvataan sairaanhoitajilla, se on nykyajan trendi, lähihoitajat sijoittuvat muihin paikkoihin kuin suuriin sairaaloihin, lähihoitajathan voivat suuntautua vaikka lapsiin jne. että päiväkodeissakin olen nähnyt heitä olevan.
En muistaakseni sanonut sen olevan lähihoitajien vika jos otetaan epäpäteviä henkilöitä töihin. Tarkoitin sillä sitä, että juuri esim. pitkäaikaisosastoilla ja jossain vanhustenhoitolaitoksissa kun on sitten epäpäteviä ja sitten on lähihoitajia, tottakai silloin lähihoitajien tehtäväkenttä laajenee, mutta jos on sairaanhoitajia ja lähihoitajia, homma on toisin päin.
"Eikä se sairaanhoitajan ammatti mikään status-ammatti vielä ole, sori vaan :)", totta, ei olekaan, siksi olenkin jatko-opiskelija! Sairaanhoitajien työnkuva on ikävä kyllä niin paljon muuttunut ja koko touhu muutenkin, että harva voi siitä nauttia kun työpaikoilla on täysi kaaos.
Että sellasta, tee rauhassa omat hommasi mitä sulle suodaan, mutta edelleen työpaikoissa tai osastoilla joilla olen ollut, lähihoitajien tehtäviin ei kuulu ne asiat joita olen täällä sanonut. Poikkeuksia on näemmä juu. Cheers.Tässä ei ole kyse toisten ammattien halveeraamisesta tms. vaan yksinkertaisesti siitä, että koulutuksen mukaisilla tehtävillä ja vastuulla on eroja, ja se on silkka tosiasia. Siihen on aivan turha väittää vastaan, ja se on se FAKTA.
- Lähihoitaja.
sh... kirjoitti:
Joo työpaikkakohtaista kuten on jo sataan kertaan todettu. Enpä ole kyllä kertaakaan törmännyt yliopistosairaalassa verinäytettä ottavaan lähihoitajaan mutta kiitos tiedosta. Kyllä esim. eräässä terveyskeskuksessa jossa joskus olin perushoitajat (siis nämä vanhan kansan) ottavat ekg:tä ja vaihtavat tippapussia, mutta pistoksia eivät anna kyllä ollenkaan tai ota verinäytteitä. Luulen, että sielläkin jossa olet nähnyt lähihoitajia ottavan verinäytteitä on varmaan kuitenkin sairaanhoitajan ensisijanen tehtävä mutta kun kiirettä pukkaa niin onhan se kiva jos joku muukin sen osaa ottaa. Itse en ole sitä vastaan mitä lähihoitajat tekevät tai ovat tekemättä, mutta mielestäni tyhmää että nykyään lähihoitajat ajattelevat olevansa rinnastettavissa sairaanhoitajaan mikä nyt ei kuitenkaan ole totta.
Että sellasta, tee rauhassa omat hommasi mitä sulle suodaan, mutta edelleen työpaikoissa tai osastoilla joilla olen ollut, lähihoitajien tehtäviin ei kuulu ne asiat joita olen täällä sanonut. Poikkeuksia on näemmä juu. Cheers.Lähihoitajan työnkuva vaihtelee suuresti työpaikan mukaan. Kysissä ei juurikaan arvosteta lähihoitajia, mutta muualla kyllä.
Eiköhän ole niin että jokainen työ on tärkeää. Oma ammattiylpeys on hyvä säilyttää, mutta ei sentään nokkaa pystyyn tarvitse nostaa. Kumpaakin ammattiryhmää tarvitaan.
Meidän työpaikassa sairaanhoitajan ja lähihoitajan toimenkuvat ovat aika lähellä toisiaan. Lähihoitajat niin pistävät insuliinit, kuin lihaspistotkin, lääkkeitäkin jaamme ihan vastuullisesti. Muutamat ottavat verinäytteitäkin.
Eiköhän rauhoituta ja tehdä töitä rinta rinnan asiakkaiden hyväksi. - ei töitä luvattu
Lähihoitaja. kirjoitti:
Lähihoitajan työnkuva vaihtelee suuresti työpaikan mukaan. Kysissä ei juurikaan arvosteta lähihoitajia, mutta muualla kyllä.
Eiköhän ole niin että jokainen työ on tärkeää. Oma ammattiylpeys on hyvä säilyttää, mutta ei sentään nokkaa pystyyn tarvitse nostaa. Kumpaakin ammattiryhmää tarvitaan.
Meidän työpaikassa sairaanhoitajan ja lähihoitajan toimenkuvat ovat aika lähellä toisiaan. Lähihoitajat niin pistävät insuliinit, kuin lihaspistotkin, lääkkeitäkin jaamme ihan vastuullisesti. Muutamat ottavat verinäytteitäkin.
Eiköhän rauhoituta ja tehdä töitä rinta rinnan asiakkaiden hyväksi.Tuli tos mieleen. Et silloin kun lähihoitajat alkoivat tulla ammatti nimikkeenä. Taisipa kyssikin julistaa, ettei meillä ole siellä jalan sijaa. Mut kuis ollakkaan eikö se mahdollinen pyllynpesu sairaanhoitajia kiinnostanutkaan. Kun käsitänyt olen,et talo on kuitenkin pullollaan lähihoitajia.
Molemmista ryhmistä löytyy kanslia luuraajia. Se ei ole ammattinimikkeestä kiinni. Vaan lähinnä onko ihmisellä luontaista hoito viettiä. Huom!..hoito ei hyysäys.
Ja kyllä kokemus tuo tuntuman töihin oli sit ala kuin ala. Ja onhan se tosi asia et kokeneempi lh tietää mahdollisesti enemmän kuin tuore sh. Ja kumpi sitä tietoa hakee aktiivisemmmin mm:ssa koulutuksilla. Mutta ihan mielellään annan sh:n olla vastaava. Ja silloinhan se merkitsee sitä. Että jos esm: tuhdimpaa tarvittavaa kipulääkettä suunnitelen antavani. Niin varmistan vastaavalta. Koska on kuitenkin ns.vastuu vuorossa. Et kyllä meidän Lh:den on se otettava huomioon.
Mutta siitä pidän kiinni..että jos sh:iden hommia siiretään koko ajan meille. Niin sitten pitää heidänkin olla valmiita tekemään tavallista ns. wc-runbaakin ( kuten omassa yksikössäni ovatkin ). Muutoin alkaa perushoito kärsiä. - Lähihoitaja itse
Oli aivan pakko vastata, koska rupesi sen verran potuttamaan, ensinnäkin "...eron PITÄISI olla se että lähihoitajat tekevät pelkkää perushoitoa, eli syöttävät, pukevat ja pesevät.."
Olen lähihoitaja itse ja ylpeä ammatistani. Ja olen myös ylpeä sairaanhoitajien ammattitaidosta. Töissäni lähi-ja perushoitajat jakavat ja antavat lääkkeitä, pistävät lihakseen ja ihonalle, katetroivat, ottavat ekg yms.. tutkimukset, ottavat näytteitä, paitsi ei verikokeita. Antavat raporttia myös, toteuttavat välillä myös lääkärin määräyksiä (eli tekevät joitakin paperitöitä), hoitavat haavoja, tekevät testiä, hoitosuunnitelmia, ovat palavereissa, tekevät sitä ns. perushoitoa eli pesuja, auttavat pukeutumaan, jne.. jne..eli erittäin laaja-alaisesti. Työnkuva on aivan laidasta laitaan.. Mutta meidän työpaikalla sh ja lh arvostavat molemmat toisten ammattitaitoa ja yhdessä sitä työtä teemme tiimeittäin. Voisi sanoa näin, että sairaanhoitajilla on syvempi ja laajempi tieto, enemmän vastuuta. Ja aivan varmasti olen turvautunut sairaanhoitajan ammattitaitoon jos minulla ei jostain asiata ole tietoa ja taitoa! Miksipä en käyttäisi muiden ammattiatitoa hyväksi? Lähihoitajia on töissä mm.. sairaankuljetuksessa, itse arvostan tätä ammattiryhmää ja heidän ammattitaitoa erittäin paljon. (Siis sairaankuljettajia ylipäätänsä).Eripaikoissa lh tehtävät vaihtelevat paljon.
Ja sitten sanoisin vielä tästä:
"voisi sanoa että joissain paikoissa sen sitten kyllä huomaakin kun lasketaan ihmiset, joilla ei ole riittävää koulutusta, säheltämään tollasille alueille..." Aivan varmasti meistä jokainen on ihminen jolle sattuu virheitä, niin sairaanhoitajille kuin lähihoitajillekkin, niinkuin maatalonisännällekkin. Kukaan ei varmasti tahallaan tee virheitä toisen hengen kustannuksella, eikä kenenkään pitäisi leikkiä kaikkitietävää.. jos sen verran moraalia on. Olen
ajatellut joskus tulevaisuudessa lähteä jatkamaan , koska haluan oppia uutta lisää ja laajentaa tietämystä. Ja aivan varmasti tulen arvostamaan tästäedes myös lähihoitajien kuin kaikkien muidenkin työtovereiden ammattitaiota...
Ollaannhan sovussa ja tehdään hyvää hoitotyötä, arvostetaan toistemme ammatteja.. Mutta uskon kyllä vanhvasti siihen ettei hoitoala ole kaikkien
ala, se on sitä mitä sisimmissään uskoo ja haluaa.. - sh
LH 2203 kirjoitti:
hyvää kevättä kaikille lähihoitajille, koettakaa jaksaa siellä kentällä :)Missä yliopistosairaalassa lähihoitajat ottavat verinäytteitä?
- lh, pian ensihoitaja
Lähihoitajien koulutukseen kuuluu, että osataan pistää i.m. ja jakaa lääkkeet. Ja ensihoitoon erikoistuneet lähärit laittaa kyllä kanyyleita. Lääkehoitoa on suht useissa kursseissa ja työssäoppimisen aikana moni lähäri ohjaaja on opastanu/syventäny lisää lääketietoutta.
MUTTA TOKI, on oppilaitos ja työpaikkakohtaista missä mitäkin saa tehdä ja mitä aineita opetetaan jne.
Oikeastaan voisi sanoa että sh:n tehtävänä on vittuilla lähäreille olemattomista asioista, esim sh:t ei ikinä siivoa oksennuksia, se on joko opiskelijan tai lähärin hommia. Surullistahan se on, mutta usein sh:t kuvittelevat olevansa lähäreitä niin paljon parempia :( - Jäbä nro2
jonni kirjoitti:
kun uusi ryhmä lähohoitajat luulee olevansa sairaanhoitajia ja ovat sitä mieltä ettei muut tee mitään . Sh:t muka kansliassa luuraa, voivoi sitä kateutta.
Panen oman mielipiteeni sairaanhoitajista . Ne ovat yleensä nirppanokkia ylenkatsovia luokalleen jääneitä lähihoitajia , koska ovat käyneet vuoden pitempään "koulua".
- haloo?
sh kirjoitti:
Missä yliopistosairaalassa lähihoitajat ottavat verinäytteitä?
Siis missä paikassa lähihoitaja tekee haavanhoitoa??? Tajuatteko yhtään miten vaativaa haavanhoito voi olla? Haavan paraneminen on monimutkainen prosessi, sen ymmärtää sairaanhoitaja ja lääkäri.
- joopajoo2
haloo? kirjoitti:
Siis missä paikassa lähihoitaja tekee haavanhoitoa??? Tajuatteko yhtään miten vaativaa haavanhoito voi olla? Haavan paraneminen on monimutkainen prosessi, sen ymmärtää sairaanhoitaja ja lääkäri.
Terveyskeskuksessa, Harjulan sairaalassa, Yliopistollisessa sairaalassa, kotihoidossa jne.... kyllä ne lähihoitajat osaa samalla tavalla haavat hoitaa kuin sairaanhoitajatkin ;)
- Anonyymi
LH 2203 kirjoitti:
hyvää kevättä kaikille lähihoitajille, koettakaa jaksaa siellä kentällä :)Lähihoitajan koulutus ei ole opistotasoinen vaan lähinnä ammattikoulua vastaava.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lähihoitajan koulutus ei ole opistotasoinen vaan lähinnä ammattikoulua vastaava.
Taas joku TaunoAntero kaivoi vanhan viestin esiin.
Tiedoksi sinne Niuvanniemeen ammattikouluja ei ole ollut vuosiin. Kannattaisiko herätä tähän päivään? - Anonyymi
Jäbä nro2 kirjoitti:
Panen oman mielipiteeni sairaanhoitajista . Ne ovat yleensä nirppanokkia ylenkatsovia luokalleen jääneitä lähihoitajia , koska ovat käyneet vuoden pitempään "koulua".
Sairaanhoitaja on laillistettu terveyden huollon ammattilainen, jolla on vaativampi lääkekoulutus ja pidemmälle viety esim. Haavojen hoito koulutus. Lähihoitaja on nimikesuojattu terveydenhuollon ammattilainen, jolla on vaativa lääkekoulutus, joka voi halutessaan käydä näytteen ottokoulutuksenyms. Iv hoidon suorittaa yleensä sairaanhoitaja ja vaativamman lääkehoidon!
- Anonyymi
Lähihoitajana saan antaa lihakseen pistettävät. En suoneen. Sairaanhoitajan tehtäviä on ne.
- Anonyymi
lh, pian ensihoitaja kirjoitti:
Lähihoitajien koulutukseen kuuluu, että osataan pistää i.m. ja jakaa lääkkeet. Ja ensihoitoon erikoistuneet lähärit laittaa kyllä kanyyleita. Lääkehoitoa on suht useissa kursseissa ja työssäoppimisen aikana moni lähäri ohjaaja on opastanu/syventäny lisää lääketietoutta.
MUTTA TOKI, on oppilaitos ja työpaikkakohtaista missä mitäkin saa tehdä ja mitä aineita opetetaan jne.
Oikeastaan voisi sanoa että sh:n tehtävänä on vittuilla lähäreille olemattomista asioista, esim sh:t ei ikinä siivoa oksennuksia, se on joko opiskelijan tai lähärin hommia. Surullistahan se on, mutta usein sh:t kuvittelevat olevansa lähäreitä niin paljon parempia :(Jos lähihoitaja ei saa ottaa edes verinäytteitä niin mitä itua on se sitten koulussa opeteltava ottamaan.. Varhaiskasvatuksenkin puolella on tentattava nykyään lääkelaskut vaikka ei mitään lääkkeitä siellä jaetakkaan. Insuliinin pistoja lukuunottamatta. Lähäri 02
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos lähihoitaja ei saa ottaa edes verinäytteitä niin mitä itua on se sitten koulussa opeteltava ottamaan.. Varhaiskasvatuksenkin puolella on tentattava nykyään lääkelaskut vaikka ei mitään lääkkeitä siellä jaetakkaan. Insuliinin pistoja lukuunottamatta. Lähäri 02
On taas keskustelu taas lähtenyt lapasesta.
Jokaisella palstalla tulee keskustella palstan aihealueeseen liittyvistä asioista. Aiheeseen kuulumattomat aloitukset tai kommentit voidaan poistaa.
- Lh.
Omassa työ yksikössä on ainoa ero se. Ettemme saa sotkea i.v lääkkeitää. Emmekä aloittaa suoniyhteyttä.
Eli antipiootitkin tiputamme tahi annamme i.m:sti . Kun ne on sotkettu valmiiksi.
Kaikkea muuta me teemme eli katetroimme, pistelemme,hoitelemme haavoja, vaidamme tippapusseja, otamme ekg:t, laskimo verinäytteet, jaamme lääkkeitä, pika crp:t, labra lähetteet/ vastaustekatsominen Jne..
Mutta se tosi asia pitää muistaa ,että jonkun täytyy myös tehdä hyvää perushoitoa. Eli jos itse teen ns. temppuja. Menee vastaavasti sairaanhoitaja kenttä miehitykseen.
Ja niin sanottuihin temppuihin on kirjalliset luvat. Ja sairaanhoitaja on kuitenkin se vastaava.
Itse nuorenpana pein ns. temppuja tekoa tärkeinä. Se oli jotain..joo. Mutta nykyisin kuitenkin haluaa päteä perushoidossa. Ainakin työntekijöiden vähyyden ja kiireen vuoksi. On tärkeää että potilainen riittävästä hygieeniasta, ravitsemuksesta ym. huolehditaan. Ja esim: pitkäaikais potilaita ajatellen luoda laadukas elämä. Eli on yhtä hienoa lukea dementiaa käsittelevää kirjaa kuin esm vaikka letkuruokintaa käsittelevää.
MOLEMPIA TARVITAAN!- justiinsa :)
Tuntuu että nykypäivänä sairaanhoitajat nostavat itsensä jotenkin jalustalle ja antavat sen kuvan että lähihoitajat ovat "vain" lähihoitajia.
Tänä päivänä sairaanhoitajat eivät halua/viitsi osallistua perushoitoon (mitä hekin ovat joutuneet tekemään vielä vähän aikaa sitten), vaan kukkoilevat sillä että he tekevät vain siistiä sisätyötä jos noin voisi verrata, että he vain siististi pelailevat lääkkeiden ym kanssa, mutta ns.likaseen työhön ei kosketa. Mutta miksi saa sen kuvan sairaanhoitajilta, että perushoito ei ole konsanaan mitään sen heidän lääkerumbansa ym rinnalla???!!
Lähihoitajat ja sairaanhoitajat tekevät tärkeää työtä, mutta miksi sairaanhoitajien on tärkeää nostaa itsensä jalustalle??? ihan kuin olisi kilpailu että kummat on parempii, mutta miksi? vai onko tämä kilpailuasetelma johtuva siitä, kun ala on naisvaltainen? Ja siihen en todella yhdy, että läihoitajat vertaavat itseään sairaanhoitajiin, niin ei todella ole! mutta totuus on se, että lähihoitajien tutkinto on aika laaja, laajempi kuin perushoitajien, mutta ei se sitä silti tarkoita että lähihoitajat yrittävät olla samaan verrattavissa kuin sairaanhoitajat!Koska eihän opistoasteen ja amk:n tutkintoja voi verrata kun amk:ssa tutkinnot ovat laajempia. Kuten joku mainitsi, voi kauemmin töitä tehnyt lh olla asioista tietävämpi kuin vasta valmistunut sh.
kokemus kasvaa työtä tekemällä, eikä ammattilaista tee pelkkä hieno tutkintonimike :) - Lh..tuleva Sh..
justiinsa :) kirjoitti:
Tuntuu että nykypäivänä sairaanhoitajat nostavat itsensä jotenkin jalustalle ja antavat sen kuvan että lähihoitajat ovat "vain" lähihoitajia.
Tänä päivänä sairaanhoitajat eivät halua/viitsi osallistua perushoitoon (mitä hekin ovat joutuneet tekemään vielä vähän aikaa sitten), vaan kukkoilevat sillä että he tekevät vain siistiä sisätyötä jos noin voisi verrata, että he vain siististi pelailevat lääkkeiden ym kanssa, mutta ns.likaseen työhön ei kosketa. Mutta miksi saa sen kuvan sairaanhoitajilta, että perushoito ei ole konsanaan mitään sen heidän lääkerumbansa ym rinnalla???!!
Lähihoitajat ja sairaanhoitajat tekevät tärkeää työtä, mutta miksi sairaanhoitajien on tärkeää nostaa itsensä jalustalle??? ihan kuin olisi kilpailu että kummat on parempii, mutta miksi? vai onko tämä kilpailuasetelma johtuva siitä, kun ala on naisvaltainen? Ja siihen en todella yhdy, että läihoitajat vertaavat itseään sairaanhoitajiin, niin ei todella ole! mutta totuus on se, että lähihoitajien tutkinto on aika laaja, laajempi kuin perushoitajien, mutta ei se sitä silti tarkoita että lähihoitajat yrittävät olla samaan verrattavissa kuin sairaanhoitajat!Koska eihän opistoasteen ja amk:n tutkintoja voi verrata kun amk:ssa tutkinnot ovat laajempia. Kuten joku mainitsi, voi kauemmin töitä tehnyt lh olla asioista tietävämpi kuin vasta valmistunut sh.
kokemus kasvaa työtä tekemällä, eikä ammattilaista tee pelkkä hieno tutkintonimike :)Ainahan sairaalapiireissä on ollut sitä inhottavaa kastijaottelua.
Ylimpänä lääkärit, sitten sairaanhoitajat, perus/lähihoitajat, sairaala-apulaiset ja viimeksi opiskelijat..
Eikö olisi jokaisen asia tarttua siihen ja taistella tuota kastijaottelua vastaan?!
Itse olen (luojan kiitos) saanut työskennellä aivan ihanissa työpaikoissa, joissa tuota kastijaottelua ei enää ole, koska kaikki pitävät toisiaan samanvertaisina, saman köyden vetäjinä! Ja niinhän sen pitäisi ollakin!!!
Mitä hyötyä on erotella,ketkä ovat tärkeimmässä asemassa? Eikö potilaan/asiakkaan hyvinvointi ja hyvä työilmapiiri ole tärkeämpiä asioista, kuin se että kenen työ on tärkeintä?
Itse nyt sairaanhoitajaksi opiskelevana olen huomannut,että vastuuta työssäni tulee olemaan huomattavasti enemmän,kuin lähärinä. Työtoimenkuvat esim. sairaalaosastolla eivät taas poikkea oikeastaan paljonkaan. Perushoito kuuluu yhtä lailla kaikille. Eroja mitä olen itse huomannut,ovat I.V. lääkitys/nesteytys, se on vain sairaanhoitajan tehtävänä. Samoin lääketilaukset ja yleensä lääkäreiden konsultointi. HUOM!! Nyt puhun tavan sairaala-osastosta!!
Eri osastoilla käytäntö on varmasti erilainen.
Mutta pointtinani on, että eikö meidän nuorempien kannattaisi viedä mukanamme työelämään suvaitsevaisuus ja yhteistyöhenki ja kyky?!
Ei ruokita sitä kastijaottelua enää yhtään enempää,tai meillä kaikille on vastassa TODELLA hirveä tulevaisuus työpaikoillamme! - sh...
Lh..tuleva Sh.. kirjoitti:
Ainahan sairaalapiireissä on ollut sitä inhottavaa kastijaottelua.
Ylimpänä lääkärit, sitten sairaanhoitajat, perus/lähihoitajat, sairaala-apulaiset ja viimeksi opiskelijat..
Eikö olisi jokaisen asia tarttua siihen ja taistella tuota kastijaottelua vastaan?!
Itse olen (luojan kiitos) saanut työskennellä aivan ihanissa työpaikoissa, joissa tuota kastijaottelua ei enää ole, koska kaikki pitävät toisiaan samanvertaisina, saman köyden vetäjinä! Ja niinhän sen pitäisi ollakin!!!
Mitä hyötyä on erotella,ketkä ovat tärkeimmässä asemassa? Eikö potilaan/asiakkaan hyvinvointi ja hyvä työilmapiiri ole tärkeämpiä asioista, kuin se että kenen työ on tärkeintä?
Itse nyt sairaanhoitajaksi opiskelevana olen huomannut,että vastuuta työssäni tulee olemaan huomattavasti enemmän,kuin lähärinä. Työtoimenkuvat esim. sairaalaosastolla eivät taas poikkea oikeastaan paljonkaan. Perushoito kuuluu yhtä lailla kaikille. Eroja mitä olen itse huomannut,ovat I.V. lääkitys/nesteytys, se on vain sairaanhoitajan tehtävänä. Samoin lääketilaukset ja yleensä lääkäreiden konsultointi. HUOM!! Nyt puhun tavan sairaala-osastosta!!
Eri osastoilla käytäntö on varmasti erilainen.
Mutta pointtinani on, että eikö meidän nuorempien kannattaisi viedä mukanamme työelämään suvaitsevaisuus ja yhteistyöhenki ja kyky?!
Ei ruokita sitä kastijaottelua enää yhtään enempää,tai meillä kaikille on vastassa TODELLA hirveä tulevaisuus työpaikoillamme!ei ollutkaan alkaa miettiä kummat ovat PAREMPIA lähihoitajat vai sairaanhoitajat, vaan tässä oli tarkoitus etsiä niitä eroja, joita noilla ammateilla on. Täällä kuitenkin tuntui olevan sellainen yleisajatus,ettei mitään eroa tyyliin olekaan, niin siitähän tämä kiistely täällä lähti. Jossei mitään eroa ole/olisi, miksi sairaanhoitajia sitten enää edes koulutetaan??? Että eiköhän niitä eroja nyt jokatapauksessa ole ja turha siitä on kenenkään hernettä nenään vetää, asia vaan on niin. Jos haluaa temppuilla lääkkeiden kanssa joka paikassa luvan kanssa, niin opiskelkaa sairaanhoitajiksi. Jos ette halua, hyväksykää se tosiasia, että myös sairaanhoitajat ovat yhtälailla ylpeitä koulutuksestaan kuin lähihoitajatkin, ja jonkinlainen tehtäväkohtainen ero on olemassa. Tottahan se on, että molempia tarvitaan. Joku kysyi, mikseivät sairaanhoitajat halua osallistua perushoitoon, no esim. voin sanoa, että jos olet osastolla vastaavana sairaanhoitajana ja tulee paljon lääkemuutoksia lääkärinkierrolla ja on paljon iv.lääkkeitä jne, niissä on sellainen homma, että vaikka se monen mielestä näyttää, että sh lekottelee vaan kansliassa, paperityöt on erittäin tärkeää hoitaa huolella ja saada muutokset ajoissa tehtyä jne. joten siinä ei todellakaan silloin kerkeä perushoitoon aamukierrolle osallistumaan etenkään jos siellä on niitä, kenelle tämä muutosten teko ja lääkärin kierto eivät kuulu, ja jotka ovat näin ollen joutavia tekemään perushoitoa. Kyllä kaikkiin töihin osallistutaan mutta tilanne ei aina läheskään salli hypätä lääkkeistä vessaan ja suihkuttamaan ja taas takaisin. Huolellisuus kärsii jossei saa rauhassa tehdä hommiaan.
- LÄHIHOITAJA, EI PERUSHOITAJA!
sh... kirjoitti:
ei ollutkaan alkaa miettiä kummat ovat PAREMPIA lähihoitajat vai sairaanhoitajat, vaan tässä oli tarkoitus etsiä niitä eroja, joita noilla ammateilla on. Täällä kuitenkin tuntui olevan sellainen yleisajatus,ettei mitään eroa tyyliin olekaan, niin siitähän tämä kiistely täällä lähti. Jossei mitään eroa ole/olisi, miksi sairaanhoitajia sitten enää edes koulutetaan??? Että eiköhän niitä eroja nyt jokatapauksessa ole ja turha siitä on kenenkään hernettä nenään vetää, asia vaan on niin. Jos haluaa temppuilla lääkkeiden kanssa joka paikassa luvan kanssa, niin opiskelkaa sairaanhoitajiksi. Jos ette halua, hyväksykää se tosiasia, että myös sairaanhoitajat ovat yhtälailla ylpeitä koulutuksestaan kuin lähihoitajatkin, ja jonkinlainen tehtäväkohtainen ero on olemassa. Tottahan se on, että molempia tarvitaan. Joku kysyi, mikseivät sairaanhoitajat halua osallistua perushoitoon, no esim. voin sanoa, että jos olet osastolla vastaavana sairaanhoitajana ja tulee paljon lääkemuutoksia lääkärinkierrolla ja on paljon iv.lääkkeitä jne, niissä on sellainen homma, että vaikka se monen mielestä näyttää, että sh lekottelee vaan kansliassa, paperityöt on erittäin tärkeää hoitaa huolella ja saada muutokset ajoissa tehtyä jne. joten siinä ei todellakaan silloin kerkeä perushoitoon aamukierrolle osallistumaan etenkään jos siellä on niitä, kenelle tämä muutosten teko ja lääkärin kierto eivät kuulu, ja jotka ovat näin ollen joutavia tekemään perushoitoa. Kyllä kaikkiin töihin osallistutaan mutta tilanne ei aina läheskään salli hypätä lääkkeistä vessaan ja suihkuttamaan ja taas takaisin. Huolellisuus kärsii jossei saa rauhassa tehdä hommiaan.
Sinä et vaan tunnu niitä eroja etsivän, vaan juuri sitä että kumman AMMATTI ON PAREMPI.
toisekseen, KYS:llä kirran vuodeosastoilla otaa LÄHI-JA PERUSHOITAJAT VERINÄYTTEET aivan samalla tavoin kuin sairaanhoitajat, ellei labra kierrä. En nyt halua tarttua mihinkään pieneen yksityiskohtaan, mutta kun itsekin lähdin välimerkkiä rakastelemaan, niin kyllä minäkin sitä voin viilata :)
Lähihoitajille opetetaan varmaan sitä pientä "nippelitietoa" vai miksi sinä sitä nyt kutsuitkaan, sen takia että maailma muuttuu, hoidot muuttuu, laitteet muuttuu. Pitää osata muutakin kun pyllyjä kuurata, valitettavasti.
ettei joku lähihoitaja ole nyt vain astunut varpaillesi?? Tietämällä jonkin asian mistä SINÄ et tiedä? Vai mistä moinen? EROA ON! Kuka sitä on kieltänyt. Lähihoitajat eivät koske i.v. lääkkeisiin jne jne jne jne. niinkuin näppäränä luettelit.
Jos siellä KYS:ssä olet toissä, tiedät, että tämä asia käytiin loppuun viime syksynä intra-netissä.
Ei kannata jatkaa sitä täällä.
TÄMÄN KESKUSTELUN voi varmaan lopettaa tähän.
Lopputulos on että
1. sairaanhoitajilla sekä lähihoitajilla on oma ammattiylpeytensä, jota ei tule loukata halventamalla (jota sinä et siis tehnyt). 2.Lähihoitajat tekevät paikkakohtaisesti töitä, joita sinä luulit VAIN sairaanhoitajien tekevän.
3. Jos haluaa PELATA lääkkeiden kanssa, niinkuin varmaan KAIKKI lähihoitajat haluaa ;), kannattaa lukea sairaanhoitajaksi.
4. Sairaanhoitajat tekevät töitä siinä missä lähihoitajatkin, työn luonne on vain erilainen.
Sairaanhoitaja joutuu paneutumaan paperitöihin ja lääkkeisiin, lähihoitaja mummojen perseisiin.
THAT'S IT!
NYT loppu tämä jumalattoman typerän aiheen vatvominen.
Kuilua tuskin saadaan koskaan kurottua yhteen, eikä tarvitsekaan. Tehdään sitä mitä TYÖNANTAJA JA TYÖPAIKKA MEILLE SUO.
Eli, jos vielä haluat että tarkennan, tehdään ihan omia töitämme nyt vaan.
ps. Onneksi valitsin jonkin MUUN kuin hoitotyön-koulutusohjelman. Hallelujah SAVONIA AMK! gOOD Day! - lähihoitaja, ei perushoitaja
sh... kirjoitti:
ei ollutkaan alkaa miettiä kummat ovat PAREMPIA lähihoitajat vai sairaanhoitajat, vaan tässä oli tarkoitus etsiä niitä eroja, joita noilla ammateilla on. Täällä kuitenkin tuntui olevan sellainen yleisajatus,ettei mitään eroa tyyliin olekaan, niin siitähän tämä kiistely täällä lähti. Jossei mitään eroa ole/olisi, miksi sairaanhoitajia sitten enää edes koulutetaan??? Että eiköhän niitä eroja nyt jokatapauksessa ole ja turha siitä on kenenkään hernettä nenään vetää, asia vaan on niin. Jos haluaa temppuilla lääkkeiden kanssa joka paikassa luvan kanssa, niin opiskelkaa sairaanhoitajiksi. Jos ette halua, hyväksykää se tosiasia, että myös sairaanhoitajat ovat yhtälailla ylpeitä koulutuksestaan kuin lähihoitajatkin, ja jonkinlainen tehtäväkohtainen ero on olemassa. Tottahan se on, että molempia tarvitaan. Joku kysyi, mikseivät sairaanhoitajat halua osallistua perushoitoon, no esim. voin sanoa, että jos olet osastolla vastaavana sairaanhoitajana ja tulee paljon lääkemuutoksia lääkärinkierrolla ja on paljon iv.lääkkeitä jne, niissä on sellainen homma, että vaikka se monen mielestä näyttää, että sh lekottelee vaan kansliassa, paperityöt on erittäin tärkeää hoitaa huolella ja saada muutokset ajoissa tehtyä jne. joten siinä ei todellakaan silloin kerkeä perushoitoon aamukierrolle osallistumaan etenkään jos siellä on niitä, kenelle tämä muutosten teko ja lääkärin kierto eivät kuulu, ja jotka ovat näin ollen joutavia tekemään perushoitoa. Kyllä kaikkiin töihin osallistutaan mutta tilanne ei aina läheskään salli hypätä lääkkeistä vessaan ja suihkuttamaan ja taas takaisin. Huolellisuus kärsii jossei saa rauhassa tehdä hommiaan.
Älkää enää vastailko tänne näihin viesteihin.
Kateus on Suomalaisen perus-synti, ja se huomattiin, PUOLIN JA TOISIN.
Annetaan aiheen olla ! ! ! - lähikseks
Itse oon pian lähäri ja osaan laittaa tipan muoviseen tekokäteen jossa on ihan oikeantuntuiset suonet. Eli kyllä opetetaan tipan laitto. Lähis pystyy paikkaamaan sairaanhoitajan hommia aivan hyvin. Luulen että haavanompelukin sujuisi jos sen jollekin sais tehdä.
- Anonyymi
justiinsa :) kirjoitti:
kokemus kasvaa työtä tekemällä, eikä ammattilaista tee pelkkä hieno tutkintonimike :)Kirjoittaja ei taida olla Lähihpitaja, eikä airaanhoitaja!
- diipadaapadii...
Tämä ei ole varsinaisesti vastaus tuohon alkuperäiseen kysymykseen (johon näköjään kysyjä ei ikinä vastausta tule saamaankaan...) mutta näin ulkopuolisena ihmettelen tuota vajaaälyistä kinastelua. Molemmat on likaista ja aliarvostettua duunia epäinhimillisinä työaikoina, ja jos oikeasti pitää auttamisesta ja tykkää olla ihmisten kanssa niin on varmasti oikealla alalla, oli sitten "huippukoulutettu" sairaanhoitaja tai "laajasti" koulutettu lähihoitaja. Eikä sillä tutkintonimikkeellä taida olla muuta väliä kuin pari sataa euroa kuukausipalkassa jos sitäkään. Varmaan menee hoitajien ammatilta sekin vähäinen arvostus jos duunarit yrittää keskenään tapella kuka tekee hienompaa työtä ja kuka "saa" antaa jotain lääkkeitä suoneen ja kuka ei. Voi tsiisus sentään... samaa paskassa rämpimistä se homma pahimmillaan on molemmilla, siinä paljoa ylepilyn aihetta ole vaikka olisikin ammattikorkeakoulusta valmistunut. Ammatillisia tutkintoja nuo molemmat on, ja glamouria tuossa ammatissa on turha odottaa, oli sitten 2. tai 3. asteen tutkinto. Miksei jokainen voi vaan nöyrästi tehdä sitä omaa työtään ja antaa muiden olla onnellisia omassa työssään? Ihmeellistä...
- itseänsä
Sairaanhoitajat luulevat olevansa melkein lääkäreitä. Samoja paskatöitä te teette kuin lähihoitajtakin.
Palkka on visiin muutaman euron isompi ja sitten sitä passaa isotella.
Ollaan muka niin virkanaisia että äänestetäänkin jotain mulkkuniinistöä. Voi voi sentäs ! - Ammatti-identiteetti
itseänsä kirjoitti:
Sairaanhoitajat luulevat olevansa melkein lääkäreitä. Samoja paskatöitä te teette kuin lähihoitajtakin.
Palkka on visiin muutaman euron isompi ja sitten sitä passaa isotella.
Ollaan muka niin virkanaisia että äänestetäänkin jotain mulkkuniinistöä. Voi voi sentäs !No,
on siinä kyllä hiukkasen eroa koulutuksen pituudessa ja laajuudessa.
Sairaanhoitaja huolehtii mm. lääkehoidon toteutumisesta. Se että tietää miten lääke vaikuttaa, minkä lääkkeen kanssa se ei sovi yhteen, mihin se laimennetaan ja kuinka kauan sitä tiputetaan on hoitajan vastuulla. Lääkäri määrää annoksen, mutta ei välttämättä tiedä kuinka se annetaan.
Itselläni ei ole ongelmia meidän osaston lähi-tai perushoitajien kanssa, mutta jos kokee että joku toinen ammattiryhmä "alistaa" niin silloin olisi ehken aika mennä itseensä. Ammatti-identiteetti ei taida olla ihan kunnossa. Jos on terveellä tavalla ylpeä työstään niin silloin ei tarvitse murehtia siitä mitä muut ajattelevat. Ammatin arvostus lähtee ensisijaisesti meistä itsestämme. - sh, ja vain sh
Ammatti-identiteetti kirjoitti:
No,
on siinä kyllä hiukkasen eroa koulutuksen pituudessa ja laajuudessa.
Sairaanhoitaja huolehtii mm. lääkehoidon toteutumisesta. Se että tietää miten lääke vaikuttaa, minkä lääkkeen kanssa se ei sovi yhteen, mihin se laimennetaan ja kuinka kauan sitä tiputetaan on hoitajan vastuulla. Lääkäri määrää annoksen, mutta ei välttämättä tiedä kuinka se annetaan.
Itselläni ei ole ongelmia meidän osaston lähi-tai perushoitajien kanssa, mutta jos kokee että joku toinen ammattiryhmä "alistaa" niin silloin olisi ehken aika mennä itseensä. Ammatti-identiteetti ei taida olla ihan kunnossa. Jos on terveellä tavalla ylpeä työstään niin silloin ei tarvitse murehtia siitä mitä muut ajattelevat. Ammatin arvostus lähtee ensisijaisesti meistä itsestämme.Olen samaa mieltä kuin henkilö joka mainitsi ammatti-identiteetin. Olen sh ja aina reilu myös osaavalle lähihoitaja- ja perushoitajakollegoilleni. Jos todistettavasti osaa jonkun perinteisesti sh:lle kuuluvan tehtävän ( ei iv-jutut ) voin sen hyvin antaa tehdä. Vastuu on kyllä silloin minulla. Mutta koskaan en ole ymmärtänyt sitä että miksi esim sairaanhoitajat yrittävät haalia kruununkiilto kutreilla lääkärien töitä ja samoin sitten ph:t sairaanhoitajien töitä.Ikäänkuin ne toisen työt olisi sen arvokkaampia, ei ne ole! Jokaisella on kuitenkin kädet täynnä arvokasta tekemistä omalla sarallaan. Kukaan meistä tuskin haalii laitosapulaisten hommia, usein ei näe kysyttävän saisinko moppia lainaksi että pesen tämän käytävän... Vaikka kyllä minäkin kaatuneet vellit siivoan jos syötettäessä roiskuu. Ja perushoitoa teen koko ajan ja sen lisäksi kaikki sh:n työt.
Niinpä, käsittämätön kateus on se joka meitä ohjaa, jokaisella on kuitenkin periaatteessa mahdollisuus kouluttautua eteenpäin, eikö vaan. Miksi kadehditaan alemmin koulutettuna ylempien töitä, siinä kasvaa vastuu mutta palkka ei. Pian sh:t tekevät puolet lääkärien hommista omalla pikkupalkallaan...!Näen punaista.
Jokaisen pitäisi olla ylpeä siitä tehtävästään mitä tekee, ei siinä tarvitse kurkotella muualle.
En minäkään edes hyväksy että minut sh:na noin vaan määrätään tekemään perinteisesti lääkärille kuuluvia töitä.
- Lähihoitaja ja ylpeä siitä
Etsi vaikka googlesta mitä eroa niilä on jos et muuten keksi...täältä tuskin saat vastausta kuten olet nähnyt...Itse en tiedä mitä sairaanhoitajan opintoihin kuuluu, enkä välitäkkään tietää...valmistun 2006 jouluna lähihoitajaksi ja olen erittäin ylpeä siitä että saan tehdä niin ihmisläheistä työtä vanhusten, kehitysvammaisten yms. parissa.Teen todellakin työtä sen takia, että saan olla ihmisiä lähellä ja auttaa yms. eikä minulla ole mitään halua eikä kiinnostusta lähteä lukemaan sairaanhoitajaksi sen takia että saisin pyöritellä pillereitä ja papereita kansliassa. Teen tuhannesti mielummin hommia suoraan osastolla ja ihmisten parissa kuin yksin jossain kuppasessa toimistossa. Tätä työtä ei todellakaan voi tehdä pelkästä rahasta,kyllä täytyy jonkunlainen kutsumus tähän työhön olla.Kyllä on paljon työpaikkoja jossa sairaanhoitajat tekevät ihan perushoitoa yms.eikä vaan pelkkää lääkkeiden jakoa ja paperien pyörittelyä. Sen verran kuitenkin, että meille koulussa opetetaan ottamaan verinäytteet (venapunktio),pistämään subcutaanisesti ja intramuskulaarisesti, ottamaan ekg,tekemään haavahoitoja yms. luulisi tämän riittävän lähihoitajille,jos joku lähihoitaja oikeesti haluaa päteä ja tehdä "vastuullisempaa" työtä niinkuin sairaanhoitajat niin sitä varten on koulut että voi lukea itsensä sairaanhoitajaksi.Minun mielestäni sairaanhoitajilla on ilman muuta oikeus korkeampaan palkkaan koska onhan heidän työnsä paljon vastuullisempaa kuin ihan lähihoitajan,tai ei voi sanoa että paljon, mutta vastuullisempaa se kuitenkin on.Ajatelkaapa nyt ihmiset järkevästi, ihan jokainen! Onhan se toki surullista, että lähihoitajan ammattia ei arvosteta sairaaloissa ainakaan, vaikka kouluissa opettajat näkevät paljon vaivaa sitä varten, että antavat meille erittäin hyvää opetusta ja työharjoitteluista sitä kaikkein parhaiten oppii, vaan kuinka moni lähihoitaja haluaa mennä työharjoitteluun paikkaan jossa ajatellaan juuri niin ettei lähihoitaja ole mitään...Haluankin kysyä sairaanhoitajilta yms..niin sanotuilta "ylempi arvoisilta", että mistä tulee moinen ajatus lähihoitajista???!!!Että näin...
- Vanhapatu
Haluan ,että minua hoidetaan läheltä, eikä mistään
toimistosta käsin.- ei vaan
aina riitä jos meinaat lääkkeitäkin hoitoosi saada.
- Vanhapatu
ei vaan kirjoitti:
aina riitä jos meinaat lääkkeitäkin hoitoosi saada.
Lääkkeitä antamaan, häpeä. Niinhän siinä käy, kun ei nouse jaloilleen siellä toimistossa, ja tule potilaan luokse, kuten "läheltähoitaja".
- se sellanen
Vanhapatu kirjoitti:
Lääkkeitä antamaan, häpeä. Niinhän siinä käy, kun ei nouse jaloilleen siellä toimistossa, ja tule potilaan luokse, kuten "läheltähoitaja".
terve sairaalassa tekee, sellanen saanee lähihoitoa muuallakin, hah.
- Vanhapatu
se sellanen kirjoitti:
terve sairaalassa tekee, sellanen saanee lähihoitoa muuallakin, hah.
se semmonen on,ei kait sitä tutkimatta niitä liäkkeitä miärätä vai???.
- lähihoitajana
Meillä hierarkia on höllentynyt. Lähihoitajat työskentelevät nykyään monipuolisemmin. Sairaanhoitajien toimenkuvaan kuuluu edelleen perifeeristen laskimokanyylien asettaminen ja lääkitys, mutta muita toimenpiteitä sitten teemme me lähihoitajatkin, eli katetroinnit, haavahoidot, lääkärinkierroilla mukanaolot, mittaukset ymym...
Eli työ on mukavan vaihtelevaa! :)- me lähihoitajat
sepä se niitä sairaanhoitajia potuttaakin kun nykyään lähärin työ on niin heidän työtään lähellä...voi voi...kalpaten käy kohta sairaanhoitajien kun lähärien opinnot vaan monipuolistuu ja laajentuu...meillä lääkkeitä jakavat muutkin kun pelkät sairaanhoitajat, joilla on asianmukainen lääkkeen jako lupa...joten hyvä sairaanhoitaja...et ole kovinkaan korvaamaton...ja vanhapatu saa meiltä lähihoitajilta varmasti osaavaa ja ammattitaitoista hoitoa oli sitten terve tai sairas =)
- vaan viittiikö ees opiskell...
On aivan totta että lähihoitaja saa nykyään tehdä paljon enemmän kuin esim. perushoitajat, ellei ole työpaikka koulutusta.
yliopistollisissa sairaaloissa ei lähihoitajat saa juuri tehdä muuta kuin perushoitoa. asia on kuitenkin aivan erilainen pitkäaikaisosastoilla ja kotihoidon osa-alueilla. siellä otetaan verinäytteesät lähtien kaikki,mikään pakko ei kuitenkaan ole jos ei halua (on olemassa myös terveydenhoitaja).
itse olen miettinyt jatkoa amk:ssa mutta ison miinuksen opiskeluun vetääkin se että en enää jaksaisi käydä samoja harjoitteluita läpi, joissa siis perusoppimisasiat ovat jo selvät, eikä esim. työkokemuskesta saa hyväksilukuja kuin muutaman ov:n. kaikenlisäksi teoriatunnit seuraavat kaksi vuotta olisivat yhtä tuskaa, koska istuisin siellä muiden joukossa ja piirtelisin vihkooni kukkasia tuttujen asioiden vilahtaessa kalvosulkeisilla. Sairaanhoitajatkin käyvät perusasiat läpi ennenkuin voivat opetella "erikois"(??!!) taitoja an koulussa.
Kaikista naurettavinta oli se, että itse jouduin viimeisessä harjoittelussa opettamaan kolmannen vuoden sairaanhoitaja opiskelijoita verenpaineen mittauksessa ynnä muussa sellaisessa ja vieläpä YLIOPISTOLLISESSA SAIRAALASSA.
mielipiteeni on se, että hierarkia jyrää vielä sairaaloissa mutta asia on jo toisin päin muualla.
ja joku tuolla kirjoitti että kun vanhat perushoitajat jäävät eläkkeelle, heidät korvataan sairaanhoitajilla*naur* :D in your dreams! ei pidä paikkaansa eikä ikinä tule pitämään.
minulla ei siis ole mitn sairaanhoitajia vastaan, harkitsenhan itsekin "uraa" sellaisena vähän paremman palkan perässä.- O tempera o mores
1. Sairaanhoitaja on tiimin johtaja ja on työvuorossaan vastuussa tiimissä työskentelevien toimista.
2. Mikäli lähihoitaja omatoimisesti päättää lääkitä potilaita on se puoskarointia, johon tulee sairaanhoitajan ehdottomasti puuttua ja lopettaa sellainen toiminta osastolla!!!
3. Mikäli saman tiedontason saavuttaa opinnoissaan opistoasteella, on yhteiskuntamme sairaanhoitajan koulutus turha.
Tässä tutkittua tietoa keskustelun pohjaksi, että voisi käsittää eron.
Hoitotyö on muuttunut viimeisten vuosien aikana hoitomenetelmien ja hoitovälineistön
kehittymisen myötä. Erityisesti teknologian kehittyminen on mahdollistanut vaativampien
toimenpiteiden suorittamisen ja hoitoaikojen lyhentymisen. Hoitotyöllä on keskeinen
rooli yhteiskuntamme väestön terveystarpeisiin vastaamisessa. Terveydenhuollon
rakenteelliset muutokset, koulutuksen kehittyminen, tutkimustiedon lisääntyminen, hoitotyön
johtamismenetelmien sekä hoitotyön käytännön muutokset ovat vaikuttaneet sairaanhoitajan
ammatin muuttumiseen. (Sosiaali- ja terveysministeriö 2000, Sosiaali- ja
terveysministeriö 2003.)
Käytännön hoitotyö tarjoaa ammatillisesti laajan, monipuolisen ja haasteellisen toiminta-
alueen, jossa on erilaisia mahdollisuuksia toteuttaa sairaanhoitajan ydintehtävää. Sairaanhoitajan
työ toteutuu niissä ympäristöissä ja olosuhteissa, joissa ihmiset elävät ja
työskentelevät. Tavat ja keinot hoitaa vaihtelevat puolestaan ihmisen terveydentilan,
toimintakyvyn, elämäntilanteen ja ympäristön mukaan, jolloin myös ammatillinen pätevyys
käytännön hoitotyössä on sidoksissa sekä tilanteeseen että yhteisölliseen kontekstiin.
(Munnukka - Kiikkala 1995.)
Tulevaisuuden hoitotyössä korostuu kriittinen ja tutkiva työote. Sairaanhoitajien tulee
sopeutua nopeisiin toimintaympäristöjen muutoksiin sekä jatkuvaan kouluttautumiseen
ja itsensä kehittämiseen. (Metsämuuronen 2000: 10.)
Työ on jaoteltu kahteen osaan: ensimmäinen teoreettinen osa käsittää ammatillisen
pätevyyden sekä osaamisen määrittelyn aikaisemman tutkimustiedon valossa
ja toinen osa, jossa asiantuntijaryhmä määrittää sairaanhoitajan osaamisen tavoitetason.
Ammatillinen pätevyys on dynaaminen käsite. (Hilden 1999: 21.) Sen sisältö muuttuu
jatkuvasti uusien työkohteiden, muuttuvan työjaon ja organisoinnin, teknologian ja uuden
tiedon mukaan. (Hätönen 1998: 7-8)
Sairaanhoitajan ammatilliseen pätevyyteen liittyvä urakehitysmalli pohjautuu Patricia
Bennerin kehittämään kliinisen hoitotyön käytäntöä tulkitsevaan malliin sairaanhoitajan
ammattitaitoisen toiminnan tasoista. Sen käsitteet perustuvat Dreyfussin kehittämään
taitojen hankkimismalliin, joka perustuu oletukseen, että työntekijä etenee taitoja hankkiessaan
ja kehittyessään viidessä vaiheessa aloittelijasta asiantuntijaksi. (Benner 1999:
8-9; Meretoja - Vuorinen 2000: 25.) Ammatillisen kehittymisen vaiheita kuvataan viiden
eri tason kautta: perehtyvä, suoriutuva, pätevä, taitava ja asiantuntija. (Benner 2000)
Sairaanhoitajalta edellytetään etenemistä pätevälle tasolle ja tämän säilyttämistä koko
työuran ajan. - sivustatietäjä
O tempera o mores kirjoitti:
1. Sairaanhoitaja on tiimin johtaja ja on työvuorossaan vastuussa tiimissä työskentelevien toimista.
2. Mikäli lähihoitaja omatoimisesti päättää lääkitä potilaita on se puoskarointia, johon tulee sairaanhoitajan ehdottomasti puuttua ja lopettaa sellainen toiminta osastolla!!!
3. Mikäli saman tiedontason saavuttaa opinnoissaan opistoasteella, on yhteiskuntamme sairaanhoitajan koulutus turha.
Tässä tutkittua tietoa keskustelun pohjaksi, että voisi käsittää eron.
Hoitotyö on muuttunut viimeisten vuosien aikana hoitomenetelmien ja hoitovälineistön
kehittymisen myötä. Erityisesti teknologian kehittyminen on mahdollistanut vaativampien
toimenpiteiden suorittamisen ja hoitoaikojen lyhentymisen. Hoitotyöllä on keskeinen
rooli yhteiskuntamme väestön terveystarpeisiin vastaamisessa. Terveydenhuollon
rakenteelliset muutokset, koulutuksen kehittyminen, tutkimustiedon lisääntyminen, hoitotyön
johtamismenetelmien sekä hoitotyön käytännön muutokset ovat vaikuttaneet sairaanhoitajan
ammatin muuttumiseen. (Sosiaali- ja terveysministeriö 2000, Sosiaali- ja
terveysministeriö 2003.)
Käytännön hoitotyö tarjoaa ammatillisesti laajan, monipuolisen ja haasteellisen toiminta-
alueen, jossa on erilaisia mahdollisuuksia toteuttaa sairaanhoitajan ydintehtävää. Sairaanhoitajan
työ toteutuu niissä ympäristöissä ja olosuhteissa, joissa ihmiset elävät ja
työskentelevät. Tavat ja keinot hoitaa vaihtelevat puolestaan ihmisen terveydentilan,
toimintakyvyn, elämäntilanteen ja ympäristön mukaan, jolloin myös ammatillinen pätevyys
käytännön hoitotyössä on sidoksissa sekä tilanteeseen että yhteisölliseen kontekstiin.
(Munnukka - Kiikkala 1995.)
Tulevaisuuden hoitotyössä korostuu kriittinen ja tutkiva työote. Sairaanhoitajien tulee
sopeutua nopeisiin toimintaympäristöjen muutoksiin sekä jatkuvaan kouluttautumiseen
ja itsensä kehittämiseen. (Metsämuuronen 2000: 10.)
Työ on jaoteltu kahteen osaan: ensimmäinen teoreettinen osa käsittää ammatillisen
pätevyyden sekä osaamisen määrittelyn aikaisemman tutkimustiedon valossa
ja toinen osa, jossa asiantuntijaryhmä määrittää sairaanhoitajan osaamisen tavoitetason.
Ammatillinen pätevyys on dynaaminen käsite. (Hilden 1999: 21.) Sen sisältö muuttuu
jatkuvasti uusien työkohteiden, muuttuvan työjaon ja organisoinnin, teknologian ja uuden
tiedon mukaan. (Hätönen 1998: 7-8)
Sairaanhoitajan ammatilliseen pätevyyteen liittyvä urakehitysmalli pohjautuu Patricia
Bennerin kehittämään kliinisen hoitotyön käytäntöä tulkitsevaan malliin sairaanhoitajan
ammattitaitoisen toiminnan tasoista. Sen käsitteet perustuvat Dreyfussin kehittämään
taitojen hankkimismalliin, joka perustuu oletukseen, että työntekijä etenee taitoja hankkiessaan
ja kehittyessään viidessä vaiheessa aloittelijasta asiantuntijaksi. (Benner 1999:
8-9; Meretoja - Vuorinen 2000: 25.) Ammatillisen kehittymisen vaiheita kuvataan viiden
eri tason kautta: perehtyvä, suoriutuva, pätevä, taitava ja asiantuntija. (Benner 2000)
Sairaanhoitajalta edellytetään etenemistä pätevälle tasolle ja tämän säilyttämistä koko
työuran ajan.Sairaanhoitaja, lähihoitaja, perushoitaja, apuhoitaja, terveydenhoitaja. Who gives a fxxx! Samapa ruo kuka ne vaipat vaihtaa kunhan joku edes taipuu. Ne lääkinnälliset puolet ei kovin paljo älliä tms. kädentaitoja vaadi. Nehän oppii kuka vaan kun pari kertaa harjoittelee. Totuus on se että lh ja sh on loppujenlopuksi niin lähellä toisiaan että siinähän tappelette ja aiheutatte huonoa työilmapiiriä jankkaamalla tommosta soopaa. Palkkakin on sairaanhoitajalla pari satkua enemmän niin ei parane paljo elvistellä. Kummastakin ryhmästä löytyy lahjakkaita ja vähemmän lahjakkaita, niinkuin eläinkunnasta yleensä lajiin katsomatta. Tämän ylläoleva keskustelu kuulostaa harvinaisen nihilistiseltä ja lapselliselta. Kumpi voittaa lähihoitaja vai sairaanhoitaja? Kumpikin on duunariammatteja siinä missä ratikkalipuntarkastaja ja roskakuskit(joilla on paremmat palkat). Älyllä ei hirveesti näitten hommien kanssa ole valitettavasti tekemistä. Tekemällä ne hoitajat oppii hoitamaan oli sitten mikä hoitaja tahansa.
- kokemus opettaa
sivustatietäjä kirjoitti:
Sairaanhoitaja, lähihoitaja, perushoitaja, apuhoitaja, terveydenhoitaja. Who gives a fxxx! Samapa ruo kuka ne vaipat vaihtaa kunhan joku edes taipuu. Ne lääkinnälliset puolet ei kovin paljo älliä tms. kädentaitoja vaadi. Nehän oppii kuka vaan kun pari kertaa harjoittelee. Totuus on se että lh ja sh on loppujenlopuksi niin lähellä toisiaan että siinähän tappelette ja aiheutatte huonoa työilmapiiriä jankkaamalla tommosta soopaa. Palkkakin on sairaanhoitajalla pari satkua enemmän niin ei parane paljo elvistellä. Kummastakin ryhmästä löytyy lahjakkaita ja vähemmän lahjakkaita, niinkuin eläinkunnasta yleensä lajiin katsomatta. Tämän ylläoleva keskustelu kuulostaa harvinaisen nihilistiseltä ja lapselliselta. Kumpi voittaa lähihoitaja vai sairaanhoitaja? Kumpikin on duunariammatteja siinä missä ratikkalipuntarkastaja ja roskakuskit(joilla on paremmat palkat). Älyllä ei hirveesti näitten hommien kanssa ole valitettavasti tekemistä. Tekemällä ne hoitajat oppii hoitamaan oli sitten mikä hoitaja tahansa.
tarpeellisia ammatteja. Tosin suuria eroja on riippuen missä on työssä. Sairaanhoitajan ja lähi/perushoitajan työtehtävät eroavat suuresti. Verrataan akuuttihoitoa/kroonikkohoitoa.
Vanhainkoti tms, tai yo-sairaalan teho/leikkausos, vuodeosasto joissa tarvitaan paljon lääkinnällistä hoitoa, infuusioita, verensiirtoja ym. Ne kuuluvat sairaanhoitajan toimenkuvaan ja vastuuseen kaiken muun potilaan hoidon ohella. Sairaanhoitaja vastaa työtiimistään johon kuuluu lähi/perushoitaja. Ei noista tosiasioista tarvitse kiistellä. Ja työ ja elämä opettaa. Koulussa oppii teorian, käytännön ja työelämän kautta syntyy ammattitaito. Pätee kaikissa ammateissa, minkä oletan jokaisen tietävän. - ME
kokemus opettaa kirjoitti:
tarpeellisia ammatteja. Tosin suuria eroja on riippuen missä on työssä. Sairaanhoitajan ja lähi/perushoitajan työtehtävät eroavat suuresti. Verrataan akuuttihoitoa/kroonikkohoitoa.
Vanhainkoti tms, tai yo-sairaalan teho/leikkausos, vuodeosasto joissa tarvitaan paljon lääkinnällistä hoitoa, infuusioita, verensiirtoja ym. Ne kuuluvat sairaanhoitajan toimenkuvaan ja vastuuseen kaiken muun potilaan hoidon ohella. Sairaanhoitaja vastaa työtiimistään johon kuuluu lähi/perushoitaja. Ei noista tosiasioista tarvitse kiistellä. Ja työ ja elämä opettaa. Koulussa oppii teorian, käytännön ja työelämän kautta syntyy ammattitaito. Pätee kaikissa ammateissa, minkä oletan jokaisen tietävän.Ollessani aaaaaaaapu-, perus- jalähihoitajana kuulin eron sh:n olevan mitätön- vain muutama "satanen rahaa". Vasta opiskeltuani (ylemmän) amk-tutkinnon, ymmärsin eron. Tiedossa ja vastuussa. Toisaalta tutkinnot ovat vasta lupa ammatinharjoittamiseen. Silti kaikkia ammattiryhmiä tarvitaan pyrkiessämme YHTEISTYÖSSÄ parhaaseen mahdolliseen hoitotulokseen.
- menoa...???
ME kirjoitti:
Ollessani aaaaaaaapu-, perus- jalähihoitajana kuulin eron sh:n olevan mitätön- vain muutama "satanen rahaa". Vasta opiskeltuani (ylemmän) amk-tutkinnon, ymmärsin eron. Tiedossa ja vastuussa. Toisaalta tutkinnot ovat vasta lupa ammatinharjoittamiseen. Silti kaikkia ammattiryhmiä tarvitaan pyrkiessämme YHTEISTYÖSSÄ parhaaseen mahdolliseen hoitotulokseen.
Onko hoitoala tosiaan noin hierarkista? Jokainen tuntee tarkkaan oman asemansa työssä ja nokittelee sen mukaan. Eikö sellainen ole työpaikassa tosi stressaavaa, kun joutuu koko ajan vahtimaan itseään, ettei tee jollekin toiselle tarkkaan määrättyä tehtävää?
Kuitenkin pitää muistaa, että kaikkein eniten esimerkiksi lääkkeitä jakavat tässä maassa hoitoalalle täysin kouluttamattomat ihmiset, myös insuliinia pistävät samat henkilöt.
Tällaisia ihmisiä ovat tavalliset kansalaiset itse. He lääkitsevät itse itseään myös reseptilääkkeillä, mittaavat verenpainetta, sokeriarvoja, pistävät insuliinia jne.
Hirveältä kuulostaa tuollainen kiukuttelu ja toisen työn mollaaminen. Koulutus ei tee mestaria, mutta työn tekemisen myötä siihen on mahdollisuus kenellä tahansa.
Minusta hoitoalalla kaikki ovat hyvin koulutettuja henkilöitä ja tekevät työnsä moitteetta. Erehdyksiä sattuu, mutta erittäin harvoin.
- Ihminen =)
Jos et ole Hyvän Tahdon Lähettiläs ja tarpeeksi rikas, parempi unohtaa hoitoala. Jos on aidot tunteet asiaa kuin asiaa kohtaan, niin antaa mennä, mut hoitoalalla ollaan menty pahasti metsään, jos kategorioidaan työntekijöitä alempiin ja ylempiin. Missä on aikaa tuollaisia pohtia? Yhtä lailla on miehiä töissä tällä alalla ja riitoja tulee kuin naisillakin. Ammatillisen ihmisen on pystyttävä työskentelemään kenen kanssa tahansa. Hoitajien esimies lienee avainasemassa...väistämättä tulee mieleen, miten riitaisat hoitotyöntekijät kohtelevat asiakkaitaan/potilaitaan?
- JoopaJuuJuu
Huomenna nousee verot että saadaan ne taannoiset hyvin 'kohtuulliset' 30% palkankorotukset maksettua.
- Hohhoijaa...
JoopaJuuJuu kirjoitti:
Huomenna nousee verot että saadaan ne taannoiset hyvin 'kohtuulliset' 30% palkankorotukset maksettua.
En ole sh enkä lh. Mutta, kun lukee pelkästään kyseisistä koulutuksista, voi huomata, että sh on korkeakoulututkinto kun taas lh ammatillinen tutkinto. Ja sh kestää opiskella noin 4v, lähihoitajaksi 2v. Eiköhän se sh ole selkeästi AIKA paljon koulutetumpi mitä lh. Joten selvä, että sh on enemmän vastuuta ja enemmän palkkaa.
- sh..
Hohhoijaa... kirjoitti:
En ole sh enkä lh. Mutta, kun lukee pelkästään kyseisistä koulutuksista, voi huomata, että sh on korkeakoulututkinto kun taas lh ammatillinen tutkinto. Ja sh kestää opiskella noin 4v, lähihoitajaksi 2v. Eiköhän se sh ole selkeästi AIKA paljon koulutetumpi mitä lh. Joten selvä, että sh on enemmän vastuuta ja enemmän palkkaa.
lh koulu kestää 3vuotta, ellei ole käynyt lukiota ym. koulua alle ja sh tutkinto on lh tutkinnon toistamista koko ajan oikeastaan, siinä vain perehdytään asioihin enemmän. Lopulta kuitenkin ero on todella pieni, molemmat teitää ja osaa varmasti aika lähelle samat asiat, varsinkin kun kokemus karttuu.
- minä vain
sh.. kirjoitti:
lh koulu kestää 3vuotta, ellei ole käynyt lukiota ym. koulua alle ja sh tutkinto on lh tutkinnon toistamista koko ajan oikeastaan, siinä vain perehdytään asioihin enemmän. Lopulta kuitenkin ero on todella pieni, molemmat teitää ja osaa varmasti aika lähelle samat asiat, varsinkin kun kokemus karttuu.
Käsittääkseni sairaanhoitaja hoitaa lääkkeet, pistokset, hoitotoimenpiteiden avustukset jne. Lähihoitaja tekee perushoidon, pesut, ruuan jaot jne. On niissä pikkasen eroa kuitenkin.
- sklfjösadjfaö
sh.. kirjoitti:
mihinkä tietosi koulutuksien vertailusta perustat?
- meidän vanhainkodiss
minä vain kirjoitti:
Käsittääkseni sairaanhoitaja hoitaa lääkkeet, pistokset, hoitotoimenpiteiden avustukset jne. Lähihoitaja tekee perushoidon, pesut, ruuan jaot jne. On niissä pikkasen eroa kuitenkin.
lähihoitaja ja sairaanhoitaja tekee samat hommat. Lähihoitajan koulutukseen ja työttehtäviin kuuluu lääkeihoita (lääkkeiden jakaminen, ihon- ja lihanksensisäiset pistokset, virstatiekatetroinnit jne jne)
Lähihoitaja ei ole sama kuin entisaikojen perushoitaja. Lähihoita ei myöskään ole sama kuin sairaanhoitaja. Sairaanhoitajalla on enemmän hoidollista vastuuta esim. lääkitsemisessä ja vaikkapa paivehaavan hoidossa. Palkka parisataa euroa kuussa isompi.
Lähijoitaja on monipullinen sosiaali- ja terveysalan ammatti, sairaanhoitaja on suppeampi ja erikoistuneempi terveysalan ammatti. Sairaanhoitaja ei pääse tiettyihin sosiaalialan työpaikkoihin, joissa lähihoitajat työskentelevät, esim. päiväkoti.
Eli lähihoitaja ei ole "sama kuin sairaanhoitaja, mutta alempi", vaan ihan eri ammatti, johon kuuluu tärkeänä osana opintoja myös sairaanhoidollinen puoli. Kukaan ei kuitenkaan väitä, että lähihoitaja olisi parempi sairaanhoitajan työssä kuin sairaanhoitaja, joka on sairaanhoidon ammattilainen. Lähihoitajilla se on siis vain yksi osa ammattia, näin ratalangasta väännettynä.
Lähihoitajalla on kuitenkin laajempi valikoima työpaikkojen suhteen. - ed.
meidän vanhainkodiss kirjoitti:
lähihoitaja ja sairaanhoitaja tekee samat hommat. Lähihoitajan koulutukseen ja työttehtäviin kuuluu lääkeihoita (lääkkeiden jakaminen, ihon- ja lihanksensisäiset pistokset, virstatiekatetroinnit jne jne)
Lähihoitaja ei ole sama kuin entisaikojen perushoitaja. Lähihoita ei myöskään ole sama kuin sairaanhoitaja. Sairaanhoitajalla on enemmän hoidollista vastuuta esim. lääkitsemisessä ja vaikkapa paivehaavan hoidossa. Palkka parisataa euroa kuussa isompi.
Lähijoitaja on monipullinen sosiaali- ja terveysalan ammatti, sairaanhoitaja on suppeampi ja erikoistuneempi terveysalan ammatti. Sairaanhoitaja ei pääse tiettyihin sosiaalialan työpaikkoihin, joissa lähihoitajat työskentelevät, esim. päiväkoti.
Eli lähihoitaja ei ole "sama kuin sairaanhoitaja, mutta alempi", vaan ihan eri ammatti, johon kuuluu tärkeänä osana opintoja myös sairaanhoidollinen puoli. Kukaan ei kuitenkaan väitä, että lähihoitaja olisi parempi sairaanhoitajan työssä kuin sairaanhoitaja, joka on sairaanhoidon ammattilainen. Lähihoitajilla se on siis vain yksi osa ammattia, näin ratalangasta väännettynä.
Lähihoitajalla on kuitenkin laajempi valikoima työpaikkojen suhteen.sorry typot, mulla läppäri sylissä. ;)
- Asiakaspotilas
Iki vanha aloitus, mutta multa otti kerran opiskelija verikokeen. Kukaan ei ole tehnyt sitä ennen sitä tai sen jälkeen niin hyvin. Kysyivät saako opiskelija ottaa ja totta kai annoin luvan, koetan aina antaa opiskelijalle mahdollisuuden harjoitella oikeaa työtä.
- Juuri näin....
Opintojen taso on parantunut huomattavasti vaikkapa viimeisen kymmenen vuoden aikana. Lähihoitajien koulutus antaa paljon paremmat valmiudet tehdä työtä, mitä aiemmin.
Terveydenhuollossa on perinteisesti ollut kaikkialla tiukka hierarkia hoitohenkilöstön kesken. Sitä on ylläpidetty myös hyvin mustasukkaisesti etujärjestöjen kautta pyrkimällä vaikuttamaan mm. lainsäädäntöön ja kunkin työpaikan ohjeistukseen. Se vaikuttaa nykyisin jo hieman koomiselta.
Monet päättäjät ja työpaikkojen vaikuttajat elävät vielä menneisyydessä, eivätkä ole huomanneet, miten koulutus esimerkiksi terveydenhuollossa on kehittynyt merkittävästi.
Lainsäädäntö, työtavat ja työpaikkojen käytännöt laahaavat vuosikaudet jäljessä opintojen tason kehityksestä.
Näin ylläpidetään historiallista jäykkää hierarkiaa ja tarpeetonta ihmisten luokittelua, mutta samalla tuhlataan valtavat määrät työpaikkojen työtaitoa, työtehoa ja samalla melkoiset määrät yhteiskunnan verovaroja.
- Anonyymi
Pääasia että muistaavat minkä vuoksi ovat siellä töissä. Väliin näyttää siltä että koneella istuminen vie suurimman osan ajasta. Potilaan hoito muuttuu rajatuksi hallintohimmelin ja kovaa palkkaa vetävien välipässien asettamien aikataulujen ja säännösten mukaan, että lisää rahaa säästyisi hallinnollisiin kuluihin, potilas ja potilaan pienet tarpeet siinä unohtuu.
- Anonyymi
Jokaisella palstalla tulee keskustella palstan aihealueeseen liittyvistä asioista. Aiheeseen kuulumattomat aloitukset tai kommentit voidaan poistaa. Keskustelujen ikäraja seksipalstoilla on 18 vuotta.
Jos huomaat keskustelupalstoilla sääntöjen vastaista sisältöä, ilmoita siitä aina ylläpidolle.
- Anonyymi
Etsit sitten aiheen johon halusit taas esittää mielipiteesi, tuoda julki
ajatuksesi että sattui väärään ryhmään. Saat suurta nautintoa kun
pääset Pätemään. Hyvää jatkoa valitsemallasi tiellä.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1522545Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131101Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299923- 101912
- 66878
- 62855
- 53851
- 46849