Tyttäreni väkivaltaisuus

Äiti74

Mitä pitäisi tehdä,kun 6 vuotias tyttäreni on jatkuvasti väkivaltainen eskarissa?Kotona ollaan jatkuvasti keskusteltu asiasta,ja eskarissakin tarhan työntekijät ovat yrittäneet puhua tytölle.
Olen myös antanut koti arestia ja kieltänyt karkkipäivät,silti tyttäreni lyö muita lapsia,sanoo vain että kun ne ärsyttivät syyksi.
Joka päivä käydään keskusteluita siitä,että se on väärin.Tyttö kyllä tietää että niin ei saa tehdä,mutta silti huono käytös vain jatkuu.

42

12575

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tytti

      teidän perhe-elämä on? Hellitäänkö ja huomioidaanko tyttöä? Leikitäänkö hänen kanssaan?

      • äiti74

        Kyllä meillä hellitään ja pussaillaan lapsia.Ja myös leikitään niiden kanssa.


      • tytti
        äiti74 kirjoitti:

        Kyllä meillä hellitään ja pussaillaan lapsia.Ja myös leikitään niiden kanssa.

        millainen suhde lapsella on yleensä sinuun ja isäänsä? Minkälainen sinun ja miehesi suhde on? Asia nimittäin riippuu niin monesta tekijästä, tärkeintä kaikessa on että lapsella on selvät rajat, häntä kohdellaan tasapuolisesti mahdollisten sisarusten kanssa, häntä rakastetaan ja häntä kohdellaan kunnoittavasti. Äidin ja isän keskinäiset välit ovat kunnoittavat!


      • taas tätä
        tytti kirjoitti:

        millainen suhde lapsella on yleensä sinuun ja isäänsä? Minkälainen sinun ja miehesi suhde on? Asia nimittäin riippuu niin monesta tekijästä, tärkeintä kaikessa on että lapsella on selvät rajat, häntä kohdellaan tasapuolisesti mahdollisten sisarusten kanssa, häntä rakastetaan ja häntä kohdellaan kunnoittavasti. Äidin ja isän keskinäiset välit ovat kunnoittavat!

        Jokainenhan tuon tietää ja jos lapsella on käytösongelmia saavat vanhemmat usein leiman otsaansa. Puhutaan vanhempien suhteesta, rajojen ja rakkauden puutteesta, vanhemmat eivät ole antaneet lapsilleen aikaa, eivätkä kertoneet mikä on oikein ja mikä väärin.
        Asia on joskus kuitenkin paljon monimutkaisempi. Taustalla saattaa olla luonteeseen liittyvät perinnölliset tekijät ts.temperamentti (mm.äkkipikaisuus tai lapsi on ärsykeherkempi), saattaa olla aivokemiaan liittyvä ongelma (adhd yms.), lasta on saatettu kohdella kaltoin esim, muiden lasten taholta/jopa aikuisten (esim. hoitopaikassa), voi olla sisarkateutta ym. ym.
        Toki kasvatuksella on merkityksensä, mutta kaikki ei ole selitettävissä lapsen ja vanhempien keskinäisillä suhteilla tai kasvatuksella.
        Toivottavasti alkuperäinen kirjoittaja saa apua tilanteeseen. Tuohan voi olla ohimenevääkin. Ainakin meidän neuvolassa on neuvolapsykologi, jonka kanssa voi jutella ja pohtia mahdollisia syitä ja keinoja selvitä tilanteista.

        Samoin täytyy pyytää eskarissa, että selvittävät riitojen perimmäiset syyt. voihan tosiaankin olla, että lasta ärsytetään siellä. Näin minä olen joutunut toimimaan ja kun selvitys ei ole tapahtuntu eskarin toimesta, olen itse selvittänyt sotkun kotoa käsin ja ottanut uudestaan yhteyttä hoitopaikkaan asian tiimoilta ja pyytänyt uutta selvitystä. Asioilla on todella monta puolta ja meidänkin tapauksessa poika on aina "pääepäilty", mutta kuinka ollakkaan syyllinen löytyi eräässäkin tapauksessa aivan muualta. Pieni lapsi kyllä kärsii jatkuvasta syyllistämisestä (kokemusta siitä) aikuisen pitää vaan kärsivällisesti kuunnella jokaista osapuolta.
        No, tämä kenties poikkesikin jo aiheesta....mutta yritin vain sanoa, että asiat eivät ole lainkaan niin mustavalkoisia kuin voisi kuvitella.

        t. adhd-pojan äiti


    • ...............

      Olisiko niin että tyttäresi on saanut itse lyöntejä muilta lapsilta ja puolustautuu "ennakkoon"? Tuon ikäiset ovat aika herkkiä yrittämään huitomaan konfliktien sattuessa. Tiedän monta 6-vuotiasta keillä nyrkit saattavat ajoittain heilua, eikä taatusti ole vanhemmilta opittua vaan ihan ikään kuuluvaa kokeilua ja vaikutteille altistumista...

      Leikkiikö tyttö paljon poikien seurassa? Pojat ovat raisumpia(yleensäottaen), menokin sen mukaista. Millaisia lastenohjelmia tai pelejä hän seuraa? Niistäkin voi saada ikäviä vaikutteita.

      Eikä vähäisimmäksi, varmaan oletkin jo kokeillut, likistä syliin ja ongi ja tongi hienovaraisesti josko se syy sieltä irtoaisi huonoon oloon ja siitä seuraavaan käytökseen.

    • abcd

      Lapsen Aggressiivisuudesta
      Pienen lapsen luontoon kuuluu terve itsekkyys. Lapsi haluaa olla ihailtu, rakastettu, "kaikkein paras". Tästä johtuu, että lapset kilpailevat keskenään heille rakkaiden ja tärkeiden aikuisten kiintymyksestä ja huomiosta. Lapsille on täysin tavallista, e ttä he tuntevat keskinäistä kateutta ja mustasukkaisuutta. Lasten voimmakkaat tunteet voivat tulla ilmi fyysisinä toimintoina, kuten kovina sanoina, solvauksina ja lopulta hurjina tappeluina. Lapset ovat riitaisia, koska he haluavat aikuisen huomiota ja koska he kilpailevat sekä fyysisestä, että psyykkisestä tilasta lapsijoukossa. Lapset rakentavat omaa yksilöllisyyttään ryhmässä: "olen oma itseni", "pidän mielipiteeni". Lapsi haluaa osoittaa, että hän on kyllin vanha "hoitamaan omia asioitaan", eikä tarvitse välttämättä aina toisten määräyksiä ja komentelua. Lapsi haluaa myös suojella omaisuuttaan ja lelujaan toisten hyökkäyksiltä. Lapsi taistelee ystävistä, yrittää pakottaa muita kuulemaan o mia mielipiteitä, ajatuksiaan ja yrittää saada itsensä ymmärretyksi. Aggressiivinen käytös voi olla tahallista. Tällöin lapsi suutuspäissään yrittää vahingoittaa sitä aikuista tai lasta, jolle on kiukkuinen. Toisaalta aggressiivisen käyttäytymisen taakse voi kätkeytyä yksinäisyyden, surun. Kaipauksen, loukkaantumisen ja al emmuuden tunteita.

      Sosiaalisen käyttäytymisen häiriöistä vakavin on aggressiivisuus, paitsi suerauksiltaan, myös siksi, että se on yleensä osoitus niiden ihanteiden ja tavotteiden epäonnistumisesta, joita yleensä sosiaalisuudelle asetetaan. Aggressiivisuus ei ole yksittäine n oire, vaan sidoksissa suureen joukkoon muita psyykkisiä ominaisuuksia, niiden puutteeseen tai liialliseen esiintymiseen. Vakava aggressiivisuus on osoitus laajasta psyykkisestä häiriöstä, määrätynlaisesta persoonallisuuden rakenteesta. Psyykkisesti tasa painoinen ihminen löytää aggresioilleen sosiaalisesti hyväksyttävät kanavat. Se ilmenee hänellä esim. Korkeana suorituspaineena tai kilpailemisen haluna. Jos lapsi on kokenut elämässään vaikean menetyksen, esimerkiksi vanhemman kuoleman, hän saattaa ilmaista kaupaustaan käyttäytymällä äärimmäisen vihamielisesti. Kriisivaiheessa avioeroperheissä lapset voivat olla hyvin hämmentyneitä, pelokkaita tulevaisuud en suhteen ja samalla hyvin aggressiivisia. Lapsi voi kotonaan tai muussa ympäristössään joutua kovan paineen ja stressin alaiseksi, koska häneltä odotetaan suorituksia, joihin hän ei ole lainkaan kypsä. Lapsi joka kokee jatkuvasti alemmuudentunnetta, saattaa olla jännittynyt, ärtynyt, katkera ja a ggressiivinen. Tällöin viha ei ole pelkästään aggressiivista käyttäytymistä, vaan lapsessa voi havaita tärkeiden elinsysteemien muutoksia, kuten lihaksisto jännittyy, sydän hakkaa, hengitys tihentyy ja suoliston ja virtsaelinten alueella voi tulla häiöitä .

      Aggressiviset lapset ymmärtävät helposti väärin toisten tarkoituksia. Koska he itse ovat vihan täyttämiä, he uskovat helposti, että muillakin ihmisillä, niin lapsilla kuin aikuisillakin on heitä kohtaan vihan tunteitaja mahdollisesti "pahoja aikeita". Vih aiset lapset ryntäävät toiminnallaan helposti puolustautumaan kuviteltua hyökkäystä vastaan ajatuksella "hyökkäys on paras puolustus". Lapsen jatkuva vihamielisyys on merkki siitä, että lapsen ympäristössä on pahasti jotain vialla. Lapsen sosiaalinen kehitys on hänen läheisten ihmissuhteiden varassa. Vakavin seuraus häiriöstä näissä läheisissä ihmissuhteissa on niin sanottu narsismin häi riö. Se on itsetunnon ja ihmissuhteen häiriö.

      • abcd

        Kehityspsykologia osuudessa haluamme selvittää kuinka aggressiivisuus ilmenee lapsen kehityksessä. Mielestämme kodin varhaisella vuorovaikutuksella on yhteys lasten aggressiivisuuteen sekä lapsuudessa että myöhemmällä iällä. Aikuisten esimerkki on tärkeää; mikäli vanhemmat ratkovat sosiaalisia ongelmia aggressiivisesti, siirtyy käyttäytymismalli myös lapsille.

        Aggressiivinen lapsi tuntee sosiaaliseen lapseen verrattuna useammin vihaa, turhautumista ja ahdistusta. Hän ajattelee itsestään kielteisesti. Hän kiinnittää normaalia enemmän huomiota uhkasignaaleihin ja uskoo, että ympäristö on uhkaava ja vihamielinen. Aggressiivinen lapsi tulkitsee tilanteita enemmän aikaisempien kokemusten perusteella ja vähemmän tosiasioihin perustuen. Aggressiivinen lapsi pyrkii alistamaan. Verrattuna sosiaaliseen lapseen, aggressiivisella lapsella on enemmän toisia vahingoittavia toimintamalleja. Ylipäätänsä hänellä on normaalia vähemmän vaihtoehtoja käyttäytymisessään. Monissa tilanteissa hän osaa olla " vain " aggressiivinen.

        Aggressiivisuuden ilmeneminen eri kehitysvaiheissa

        Lapsen pettymykset symbioosivaiheen kiintymyssuhteessa aiheuttavat lapselle myöhempiä psyykkisiä häiriöitä. Tarpeiden tyydyttämisen liian pitkän odottamisen on todettu aiheuttavan jo puolivuotiaassa lapsessa aggressiivista käyttäytymistä. Lisäksi liian pitkä odottaminen aikaansaa paitsi perusluottamuksen puutteen, epävarmuuden suhteessa hoitajaan, mikä taas vaikeuttaa myöhempää itsenäistymistä. ( Keltikangas-Järvinen, 1985, 41)

        Separaatiovaiheessa aggressiivisen teon tarkoituksena on oman ahdistuksen poistaminen ja psyykkisen tasapainon saavuttaminen. Silloin sillä, kenet tuhotaan, ei ole suurta merkitystä, toinen ihminen on välikappale tasapainotilaan pääsemiseksi. (Keltikangas-Järvinen, 1985, 49) Tähän vaiheeseen kuuluu oleellisena osana mielikuvien työstäminen. Kyky käyttää mielikuvia on aikuisen ihmisen mielenterveyden kannalta tärkeä psyykkisen itsesäätelyn keino. Mielikuvia apunaan käyttäen ihminen purkaa pettymystään, ahdistustaan, vihaansa, kuvittelee asioille toisenlaisia ratkaisuja. Mielikuvien avulla hän läpityöskentelee myös aggressiiviset tunteensa. Oleellista ei ole aggressioiden olemassaolo ihmisen mielikuvissa, vaan ratkaisevaa on hänen käyttäytymisensä, miten hän aggressionsa suuntaa ja kanavoi ja millainen on hänen itsekontrollinsa. ( Keltikangas-Järvinen, 1985, 51-52)

        Yksilöllisyyden löytymisen vaiheessa lapsen minäkuva syntyy peilisuhteen ja samaistumisen kautta. Jos vanhemmat ratkovat ongelmiaan väkivallan keinoin, lapset oppivat että kun kasvaa riittävän isoksi, voi ruveta lyömään toisia ja selvittää sillä keinoin asiansa. ( Tomlinson- Keasey, 1981, 146) Toinen esimerkki aggressiivisuuden mallioppimisesta on esim. kuinka lapsi samaistuu väkivaltaisissa televisio-ohjelmissa tai tietokonepeleissä esiintyviin henkilöihin/hahmoihin. Tätä asiaa on nykyaikana tutkittu paljon. Useissa tutkimuksissa on lapsille näytetty elokuva, jossa ihminen käyttäytyy aggressiivisesti nukkea kohtaa, lyö sitä nyrkillä tai jollakin esineellä, huutelee sille haukkumasanoja, jne. Jälkeenpäin on tarkkailtu millä tavalla filmin nähneet lapset käsittelevät samanlaista nukke, verrattuna kontrolliryhmään, joka on nähnyt toisen filmin, jossa ei kuvata väkivaltaa. Yleensä on havaittu mallia katselleen lapsiryhmän leikeissä enemmän aggressiivista käyttäytymistä kuin kontrolliryhmällä. ( Lagerspetz, 1977, 237) Mielestämme vaikuttaa siltä, että pienet lapset muuttavat erittäin helposti minkä tahansa aktiviteetin aggressiivisuudeksi. Siksi aggressiivisuus on yksi suurimpia alle kouluikäisten lasten kanssa eteen tulevia ongelmia.

        Aggressiivisen ja epäsosiaalisen kehityksen riskiä lisäävät perheilmapiiriä koskevat seikat, kuten lämmön puute rikkoutuneissa perheissä ja vanhempien väliset ristiriidat ulkoisesti ehjissä perheissä. Yksinhuoltajaperheet ei itsessään aiheuta riskiä kehitykseen, jos yksinhuoltajan ja lapsen välinen suhde on kiinteä ja lämmin. Vastaavasti ehjä perhe, ei itsessään takaa suotuisia olosuhteita, jos ilmapiiri on ristiriitainen ja kenties väkivaltainenkin. ( Pulkkinen, 1989, 16)

        Pulkkisen mukaan monet tulokset osoittavat, että suotuisaa kehitystä edistää se, että lapsi ei joudu eroon vanhemmistaan, vanhemmilla ei ole pahoja keskinäisiä riitoja, perheen koko on pieni ja lapsen älyllinen taso on suhteellisen hyvä. Jos kasvutaustasta puuttuvat nämä ominaisuudet, epäsosiaalisen kehityksen ja aggressiivisen käyttäytymisen riski kasvaa. ( Pulkkinen, 1989, 16)Mielestämme perheen lapsimäärällä ja koolla ei ole suoranaista vaikutusta aggressiiviseen käyttäytymiseen. Jos isossa perheessä rakkautta riittää kaikille, takaa se yhtä hyvät lähtökohdat kuin pienissäkin perheissä ja antaa lapselle tasapainoisen kehityksen edellytykset.

        Useissa tutkimuksissa on todettu, että suhteellisen aggressiiviset lapset ovat kodeista, joissa ollaan hyvin sallivia ja joissa asetetaan hyvin vähän sääntöjä. Johdonmukainen päiväjärjestys puuttuu. Vanhemmat laiminlyövät sekä kurinpidon, että kiitosten antamisen ja vaativat lapsilta hyvin vähän. Ympäristö, josta ohjeet ja suuntaviivat puuttuvat, voi muodostua lapselle hyvin hämmentäväksi. Lapsi ei tiedä mitä häneltä todella odotetaan, ja miten hänen tulisi käyttäytyä ja hän tulee sangen turhautuneeksi. Tällainen pettyneisyys on omiaan tekemään lapsesta aggressiivisen. Toisessa ääripäässä on ympäristö, joka ei salli minkäänlaisia omatoimisia tutkimuksia. Jyrkän rajoittava ympäristö tuottaa lapselle pettymyksiä tavan takaa. On hyvin tavallista, että lapsi reagoi tällaisiin ankariin rajoituksiin voimakkaalla aggressiivisuudella. Sekä hyvin rajoittava, että hyvin salliva ympäristö turhauttavat lasta. Toinen ei suo minkäänlaisia tutkimisen mahdollisuuksia ja toisessa on niin paljon mahdollisuuksia, ettei lapsi tiedä mitä tehdä. Tässäkin asiassa vanhempien olisi etsittävä sitä kuuluisaa kultaista keskitietä. Käyttäytymiselle on asetettu selvät rajat, mutta niissä rajoissa lapsella on mahdollisuuksia olla omatoiminen, itsenäinen ja osaava. ( Tomlinson- Keasey, 1981, 144)

        Mielestämme vanhempien tulisi ymmärtää, kuinka valtavan suuri merkitys heidän omalla käyttäytymisellään on lapsen sosiaalisten taitojen kehittymisessä. Vanhemmat, jotka itse käyttäytyvät aggressiivisesti, tarjoavat lapsilleen mallin, jota lapset voivat ruveta matkimaan. Kypsä vihanhallinta pystyy vahvistamaan rakkautta vanhempien ja lasten välillä. ( Campbell, 1995, 95)

        Lapsille, joilla on vaikeaa hallita, näyttää, tulkita tai purkaa tunteitaan on tärkeää aikuisen näyttämä malli. Myös kielteisten tunteiden näyttäminen ja hyväksyminen luonnollisena osana ihmisluontoa asettaa haasteita myös aikuisille. Aidosti tunteva ja sisäisen olemuksensa tiedostava aikuinen välittää lapsiryhmäänsä tunnerikkaan ilmapiirin. Jokaisella on oikeus tunteisiinsa. Niitä ei saa kieltää tai vaatia tukahduttamaan. Tavoitteena on se, että lapsi tulee toimeen tunteidensa kanssa, pystyy keskustelemaan niistä sekä arvioimaan ja ilmaisemaan niitä sopivalla tavalla. Tämän ohella on tärkeää oppia tulkitsemaan ihmisiä ja ilmapiiriä. Voidaan esimerkiksi opetella olemaan vihastumatta ja yrittää käyttäytyä niin, että ei ärsyttäisi itseä eikä toisia. Näiden asioiden opettelussa lapsi tarvitsee aikuisen mallia, tukea ja ohjausta. Tunteiden ilmaisemista voidaan harjoitella kuviteltujen tilanteiden ja tunteiden avulla. Näyttelemällä, piirtämällä tai musiikin avulla on helpompaa tuoda erityisesti negatiivisia tunteita esiin.


      • viettääkin
        abcd kirjoitti:

        Kehityspsykologia osuudessa haluamme selvittää kuinka aggressiivisuus ilmenee lapsen kehityksessä. Mielestämme kodin varhaisella vuorovaikutuksella on yhteys lasten aggressiivisuuteen sekä lapsuudessa että myöhemmällä iällä. Aikuisten esimerkki on tärkeää; mikäli vanhemmat ratkovat sosiaalisia ongelmia aggressiivisesti, siirtyy käyttäytymismalli myös lapsille.

        Aggressiivinen lapsi tuntee sosiaaliseen lapseen verrattuna useammin vihaa, turhautumista ja ahdistusta. Hän ajattelee itsestään kielteisesti. Hän kiinnittää normaalia enemmän huomiota uhkasignaaleihin ja uskoo, että ympäristö on uhkaava ja vihamielinen. Aggressiivinen lapsi tulkitsee tilanteita enemmän aikaisempien kokemusten perusteella ja vähemmän tosiasioihin perustuen. Aggressiivinen lapsi pyrkii alistamaan. Verrattuna sosiaaliseen lapseen, aggressiivisella lapsella on enemmän toisia vahingoittavia toimintamalleja. Ylipäätänsä hänellä on normaalia vähemmän vaihtoehtoja käyttäytymisessään. Monissa tilanteissa hän osaa olla " vain " aggressiivinen.

        Aggressiivisuuden ilmeneminen eri kehitysvaiheissa

        Lapsen pettymykset symbioosivaiheen kiintymyssuhteessa aiheuttavat lapselle myöhempiä psyykkisiä häiriöitä. Tarpeiden tyydyttämisen liian pitkän odottamisen on todettu aiheuttavan jo puolivuotiaassa lapsessa aggressiivista käyttäytymistä. Lisäksi liian pitkä odottaminen aikaansaa paitsi perusluottamuksen puutteen, epävarmuuden suhteessa hoitajaan, mikä taas vaikeuttaa myöhempää itsenäistymistä. ( Keltikangas-Järvinen, 1985, 41)

        Separaatiovaiheessa aggressiivisen teon tarkoituksena on oman ahdistuksen poistaminen ja psyykkisen tasapainon saavuttaminen. Silloin sillä, kenet tuhotaan, ei ole suurta merkitystä, toinen ihminen on välikappale tasapainotilaan pääsemiseksi. (Keltikangas-Järvinen, 1985, 49) Tähän vaiheeseen kuuluu oleellisena osana mielikuvien työstäminen. Kyky käyttää mielikuvia on aikuisen ihmisen mielenterveyden kannalta tärkeä psyykkisen itsesäätelyn keino. Mielikuvia apunaan käyttäen ihminen purkaa pettymystään, ahdistustaan, vihaansa, kuvittelee asioille toisenlaisia ratkaisuja. Mielikuvien avulla hän läpityöskentelee myös aggressiiviset tunteensa. Oleellista ei ole aggressioiden olemassaolo ihmisen mielikuvissa, vaan ratkaisevaa on hänen käyttäytymisensä, miten hän aggressionsa suuntaa ja kanavoi ja millainen on hänen itsekontrollinsa. ( Keltikangas-Järvinen, 1985, 51-52)

        Yksilöllisyyden löytymisen vaiheessa lapsen minäkuva syntyy peilisuhteen ja samaistumisen kautta. Jos vanhemmat ratkovat ongelmiaan väkivallan keinoin, lapset oppivat että kun kasvaa riittävän isoksi, voi ruveta lyömään toisia ja selvittää sillä keinoin asiansa. ( Tomlinson- Keasey, 1981, 146) Toinen esimerkki aggressiivisuuden mallioppimisesta on esim. kuinka lapsi samaistuu väkivaltaisissa televisio-ohjelmissa tai tietokonepeleissä esiintyviin henkilöihin/hahmoihin. Tätä asiaa on nykyaikana tutkittu paljon. Useissa tutkimuksissa on lapsille näytetty elokuva, jossa ihminen käyttäytyy aggressiivisesti nukkea kohtaa, lyö sitä nyrkillä tai jollakin esineellä, huutelee sille haukkumasanoja, jne. Jälkeenpäin on tarkkailtu millä tavalla filmin nähneet lapset käsittelevät samanlaista nukke, verrattuna kontrolliryhmään, joka on nähnyt toisen filmin, jossa ei kuvata väkivaltaa. Yleensä on havaittu mallia katselleen lapsiryhmän leikeissä enemmän aggressiivista käyttäytymistä kuin kontrolliryhmällä. ( Lagerspetz, 1977, 237) Mielestämme vaikuttaa siltä, että pienet lapset muuttavat erittäin helposti minkä tahansa aktiviteetin aggressiivisuudeksi. Siksi aggressiivisuus on yksi suurimpia alle kouluikäisten lasten kanssa eteen tulevia ongelmia.

        Aggressiivisen ja epäsosiaalisen kehityksen riskiä lisäävät perheilmapiiriä koskevat seikat, kuten lämmön puute rikkoutuneissa perheissä ja vanhempien väliset ristiriidat ulkoisesti ehjissä perheissä. Yksinhuoltajaperheet ei itsessään aiheuta riskiä kehitykseen, jos yksinhuoltajan ja lapsen välinen suhde on kiinteä ja lämmin. Vastaavasti ehjä perhe, ei itsessään takaa suotuisia olosuhteita, jos ilmapiiri on ristiriitainen ja kenties väkivaltainenkin. ( Pulkkinen, 1989, 16)

        Pulkkisen mukaan monet tulokset osoittavat, että suotuisaa kehitystä edistää se, että lapsi ei joudu eroon vanhemmistaan, vanhemmilla ei ole pahoja keskinäisiä riitoja, perheen koko on pieni ja lapsen älyllinen taso on suhteellisen hyvä. Jos kasvutaustasta puuttuvat nämä ominaisuudet, epäsosiaalisen kehityksen ja aggressiivisen käyttäytymisen riski kasvaa. ( Pulkkinen, 1989, 16)Mielestämme perheen lapsimäärällä ja koolla ei ole suoranaista vaikutusta aggressiiviseen käyttäytymiseen. Jos isossa perheessä rakkautta riittää kaikille, takaa se yhtä hyvät lähtökohdat kuin pienissäkin perheissä ja antaa lapselle tasapainoisen kehityksen edellytykset.

        Useissa tutkimuksissa on todettu, että suhteellisen aggressiiviset lapset ovat kodeista, joissa ollaan hyvin sallivia ja joissa asetetaan hyvin vähän sääntöjä. Johdonmukainen päiväjärjestys puuttuu. Vanhemmat laiminlyövät sekä kurinpidon, että kiitosten antamisen ja vaativat lapsilta hyvin vähän. Ympäristö, josta ohjeet ja suuntaviivat puuttuvat, voi muodostua lapselle hyvin hämmentäväksi. Lapsi ei tiedä mitä häneltä todella odotetaan, ja miten hänen tulisi käyttäytyä ja hän tulee sangen turhautuneeksi. Tällainen pettyneisyys on omiaan tekemään lapsesta aggressiivisen. Toisessa ääripäässä on ympäristö, joka ei salli minkäänlaisia omatoimisia tutkimuksia. Jyrkän rajoittava ympäristö tuottaa lapselle pettymyksiä tavan takaa. On hyvin tavallista, että lapsi reagoi tällaisiin ankariin rajoituksiin voimakkaalla aggressiivisuudella. Sekä hyvin rajoittava, että hyvin salliva ympäristö turhauttavat lasta. Toinen ei suo minkäänlaisia tutkimisen mahdollisuuksia ja toisessa on niin paljon mahdollisuuksia, ettei lapsi tiedä mitä tehdä. Tässäkin asiassa vanhempien olisi etsittävä sitä kuuluisaa kultaista keskitietä. Käyttäytymiselle on asetettu selvät rajat, mutta niissä rajoissa lapsella on mahdollisuuksia olla omatoiminen, itsenäinen ja osaava. ( Tomlinson- Keasey, 1981, 144)

        Mielestämme vanhempien tulisi ymmärtää, kuinka valtavan suuri merkitys heidän omalla käyttäytymisellään on lapsen sosiaalisten taitojen kehittymisessä. Vanhemmat, jotka itse käyttäytyvät aggressiivisesti, tarjoavat lapsilleen mallin, jota lapset voivat ruveta matkimaan. Kypsä vihanhallinta pystyy vahvistamaan rakkautta vanhempien ja lasten välillä. ( Campbell, 1995, 95)

        Lapsille, joilla on vaikeaa hallita, näyttää, tulkita tai purkaa tunteitaan on tärkeää aikuisen näyttämä malli. Myös kielteisten tunteiden näyttäminen ja hyväksyminen luonnollisena osana ihmisluontoa asettaa haasteita myös aikuisille. Aidosti tunteva ja sisäisen olemuksensa tiedostava aikuinen välittää lapsiryhmäänsä tunnerikkaan ilmapiirin. Jokaisella on oikeus tunteisiinsa. Niitä ei saa kieltää tai vaatia tukahduttamaan. Tavoitteena on se, että lapsi tulee toimeen tunteidensa kanssa, pystyy keskustelemaan niistä sekä arvioimaan ja ilmaisemaan niitä sopivalla tavalla. Tämän ohella on tärkeää oppia tulkitsemaan ihmisiä ja ilmapiiriä. Voidaan esimerkiksi opetella olemaan vihastumatta ja yrittää käyttäytyä niin, että ei ärsyttäisi itseä eikä toisia. Näiden asioiden opettelussa lapsi tarvitsee aikuisen mallia, tukea ja ohjausta. Tunteiden ilmaisemista voidaan harjoitella kuviteltujen tilanteiden ja tunteiden avulla. Näyttelemällä, piirtämällä tai musiikin avulla on helpompaa tuoda erityisesti negatiivisia tunteita esiin.

        suurimman osan hereillä olo ajastaan
        esim päiväkodissa, tai eskarissa, koulussa:

        onko näiden paikkojen aikuisilla
        ongelmien ratkomistilanteiden
        esimerkillä ratkaiseva vaikutus
        lapsen aggressiivisuuteen
        tai juuri esim. hoitopaikan aikuisen/aikuisten
        käyttäytymismallin siirtyminen hoidettavalle lapselle?


      • Hellitä hieman
        abcd kirjoitti:

        Kehityspsykologia osuudessa haluamme selvittää kuinka aggressiivisuus ilmenee lapsen kehityksessä. Mielestämme kodin varhaisella vuorovaikutuksella on yhteys lasten aggressiivisuuteen sekä lapsuudessa että myöhemmällä iällä. Aikuisten esimerkki on tärkeää; mikäli vanhemmat ratkovat sosiaalisia ongelmia aggressiivisesti, siirtyy käyttäytymismalli myös lapsille.

        Aggressiivinen lapsi tuntee sosiaaliseen lapseen verrattuna useammin vihaa, turhautumista ja ahdistusta. Hän ajattelee itsestään kielteisesti. Hän kiinnittää normaalia enemmän huomiota uhkasignaaleihin ja uskoo, että ympäristö on uhkaava ja vihamielinen. Aggressiivinen lapsi tulkitsee tilanteita enemmän aikaisempien kokemusten perusteella ja vähemmän tosiasioihin perustuen. Aggressiivinen lapsi pyrkii alistamaan. Verrattuna sosiaaliseen lapseen, aggressiivisella lapsella on enemmän toisia vahingoittavia toimintamalleja. Ylipäätänsä hänellä on normaalia vähemmän vaihtoehtoja käyttäytymisessään. Monissa tilanteissa hän osaa olla " vain " aggressiivinen.

        Aggressiivisuuden ilmeneminen eri kehitysvaiheissa

        Lapsen pettymykset symbioosivaiheen kiintymyssuhteessa aiheuttavat lapselle myöhempiä psyykkisiä häiriöitä. Tarpeiden tyydyttämisen liian pitkän odottamisen on todettu aiheuttavan jo puolivuotiaassa lapsessa aggressiivista käyttäytymistä. Lisäksi liian pitkä odottaminen aikaansaa paitsi perusluottamuksen puutteen, epävarmuuden suhteessa hoitajaan, mikä taas vaikeuttaa myöhempää itsenäistymistä. ( Keltikangas-Järvinen, 1985, 41)

        Separaatiovaiheessa aggressiivisen teon tarkoituksena on oman ahdistuksen poistaminen ja psyykkisen tasapainon saavuttaminen. Silloin sillä, kenet tuhotaan, ei ole suurta merkitystä, toinen ihminen on välikappale tasapainotilaan pääsemiseksi. (Keltikangas-Järvinen, 1985, 49) Tähän vaiheeseen kuuluu oleellisena osana mielikuvien työstäminen. Kyky käyttää mielikuvia on aikuisen ihmisen mielenterveyden kannalta tärkeä psyykkisen itsesäätelyn keino. Mielikuvia apunaan käyttäen ihminen purkaa pettymystään, ahdistustaan, vihaansa, kuvittelee asioille toisenlaisia ratkaisuja. Mielikuvien avulla hän läpityöskentelee myös aggressiiviset tunteensa. Oleellista ei ole aggressioiden olemassaolo ihmisen mielikuvissa, vaan ratkaisevaa on hänen käyttäytymisensä, miten hän aggressionsa suuntaa ja kanavoi ja millainen on hänen itsekontrollinsa. ( Keltikangas-Järvinen, 1985, 51-52)

        Yksilöllisyyden löytymisen vaiheessa lapsen minäkuva syntyy peilisuhteen ja samaistumisen kautta. Jos vanhemmat ratkovat ongelmiaan väkivallan keinoin, lapset oppivat että kun kasvaa riittävän isoksi, voi ruveta lyömään toisia ja selvittää sillä keinoin asiansa. ( Tomlinson- Keasey, 1981, 146) Toinen esimerkki aggressiivisuuden mallioppimisesta on esim. kuinka lapsi samaistuu väkivaltaisissa televisio-ohjelmissa tai tietokonepeleissä esiintyviin henkilöihin/hahmoihin. Tätä asiaa on nykyaikana tutkittu paljon. Useissa tutkimuksissa on lapsille näytetty elokuva, jossa ihminen käyttäytyy aggressiivisesti nukkea kohtaa, lyö sitä nyrkillä tai jollakin esineellä, huutelee sille haukkumasanoja, jne. Jälkeenpäin on tarkkailtu millä tavalla filmin nähneet lapset käsittelevät samanlaista nukke, verrattuna kontrolliryhmään, joka on nähnyt toisen filmin, jossa ei kuvata väkivaltaa. Yleensä on havaittu mallia katselleen lapsiryhmän leikeissä enemmän aggressiivista käyttäytymistä kuin kontrolliryhmällä. ( Lagerspetz, 1977, 237) Mielestämme vaikuttaa siltä, että pienet lapset muuttavat erittäin helposti minkä tahansa aktiviteetin aggressiivisuudeksi. Siksi aggressiivisuus on yksi suurimpia alle kouluikäisten lasten kanssa eteen tulevia ongelmia.

        Aggressiivisen ja epäsosiaalisen kehityksen riskiä lisäävät perheilmapiiriä koskevat seikat, kuten lämmön puute rikkoutuneissa perheissä ja vanhempien väliset ristiriidat ulkoisesti ehjissä perheissä. Yksinhuoltajaperheet ei itsessään aiheuta riskiä kehitykseen, jos yksinhuoltajan ja lapsen välinen suhde on kiinteä ja lämmin. Vastaavasti ehjä perhe, ei itsessään takaa suotuisia olosuhteita, jos ilmapiiri on ristiriitainen ja kenties väkivaltainenkin. ( Pulkkinen, 1989, 16)

        Pulkkisen mukaan monet tulokset osoittavat, että suotuisaa kehitystä edistää se, että lapsi ei joudu eroon vanhemmistaan, vanhemmilla ei ole pahoja keskinäisiä riitoja, perheen koko on pieni ja lapsen älyllinen taso on suhteellisen hyvä. Jos kasvutaustasta puuttuvat nämä ominaisuudet, epäsosiaalisen kehityksen ja aggressiivisen käyttäytymisen riski kasvaa. ( Pulkkinen, 1989, 16)Mielestämme perheen lapsimäärällä ja koolla ei ole suoranaista vaikutusta aggressiiviseen käyttäytymiseen. Jos isossa perheessä rakkautta riittää kaikille, takaa se yhtä hyvät lähtökohdat kuin pienissäkin perheissä ja antaa lapselle tasapainoisen kehityksen edellytykset.

        Useissa tutkimuksissa on todettu, että suhteellisen aggressiiviset lapset ovat kodeista, joissa ollaan hyvin sallivia ja joissa asetetaan hyvin vähän sääntöjä. Johdonmukainen päiväjärjestys puuttuu. Vanhemmat laiminlyövät sekä kurinpidon, että kiitosten antamisen ja vaativat lapsilta hyvin vähän. Ympäristö, josta ohjeet ja suuntaviivat puuttuvat, voi muodostua lapselle hyvin hämmentäväksi. Lapsi ei tiedä mitä häneltä todella odotetaan, ja miten hänen tulisi käyttäytyä ja hän tulee sangen turhautuneeksi. Tällainen pettyneisyys on omiaan tekemään lapsesta aggressiivisen. Toisessa ääripäässä on ympäristö, joka ei salli minkäänlaisia omatoimisia tutkimuksia. Jyrkän rajoittava ympäristö tuottaa lapselle pettymyksiä tavan takaa. On hyvin tavallista, että lapsi reagoi tällaisiin ankariin rajoituksiin voimakkaalla aggressiivisuudella. Sekä hyvin rajoittava, että hyvin salliva ympäristö turhauttavat lasta. Toinen ei suo minkäänlaisia tutkimisen mahdollisuuksia ja toisessa on niin paljon mahdollisuuksia, ettei lapsi tiedä mitä tehdä. Tässäkin asiassa vanhempien olisi etsittävä sitä kuuluisaa kultaista keskitietä. Käyttäytymiselle on asetettu selvät rajat, mutta niissä rajoissa lapsella on mahdollisuuksia olla omatoiminen, itsenäinen ja osaava. ( Tomlinson- Keasey, 1981, 144)

        Mielestämme vanhempien tulisi ymmärtää, kuinka valtavan suuri merkitys heidän omalla käyttäytymisellään on lapsen sosiaalisten taitojen kehittymisessä. Vanhemmat, jotka itse käyttäytyvät aggressiivisesti, tarjoavat lapsilleen mallin, jota lapset voivat ruveta matkimaan. Kypsä vihanhallinta pystyy vahvistamaan rakkautta vanhempien ja lasten välillä. ( Campbell, 1995, 95)

        Lapsille, joilla on vaikeaa hallita, näyttää, tulkita tai purkaa tunteitaan on tärkeää aikuisen näyttämä malli. Myös kielteisten tunteiden näyttäminen ja hyväksyminen luonnollisena osana ihmisluontoa asettaa haasteita myös aikuisille. Aidosti tunteva ja sisäisen olemuksensa tiedostava aikuinen välittää lapsiryhmäänsä tunnerikkaan ilmapiirin. Jokaisella on oikeus tunteisiinsa. Niitä ei saa kieltää tai vaatia tukahduttamaan. Tavoitteena on se, että lapsi tulee toimeen tunteidensa kanssa, pystyy keskustelemaan niistä sekä arvioimaan ja ilmaisemaan niitä sopivalla tavalla. Tämän ohella on tärkeää oppia tulkitsemaan ihmisiä ja ilmapiiriä. Voidaan esimerkiksi opetella olemaan vihastumatta ja yrittää käyttäytyä niin, että ei ärsyttäisi itseä eikä toisia. Näiden asioiden opettelussa lapsi tarvitsee aikuisen mallia, tukea ja ohjausta. Tunteiden ilmaisemista voidaan harjoitella kuviteltujen tilanteiden ja tunteiden avulla. Näyttelemällä, piirtämällä tai musiikin avulla on helpompaa tuoda erityisesti negatiivisia tunteita esiin.

        Kyllä me psykologian kirjaa osaamme itsekkin lukea. Voi kuinka helppoa olisikin, jos lukisimme vain opuksia ja niiden mukaan kasvatetut lapsemme olisivat enkeleitä ja viehättäviä pikkuprinssejä.
        Et missään nimessä voi tietää miksi alkuperäisen kirjoittajan lapsi käyttäytyy tietyllä tavalla. Joka ikinen lapsi on eri yksilönsä ja reagoi eri asioihin eri tavalla. Kirjatiedon saa heittää huuthemmettiin kun lapsen hoidota on kysymys. Maalaisjärjellä pärjää hyvin ja jos ei pärjää niin ei siinä minkään valtakunnan opukset auta.

        Eräs tuttavani sanoi, että luuli olevansa maailman paras lastenkasvattaja, kunnes sai omia lapsia...


      • yksi akkanen
        Hellitä hieman kirjoitti:

        Kyllä me psykologian kirjaa osaamme itsekkin lukea. Voi kuinka helppoa olisikin, jos lukisimme vain opuksia ja niiden mukaan kasvatetut lapsemme olisivat enkeleitä ja viehättäviä pikkuprinssejä.
        Et missään nimessä voi tietää miksi alkuperäisen kirjoittajan lapsi käyttäytyy tietyllä tavalla. Joka ikinen lapsi on eri yksilönsä ja reagoi eri asioihin eri tavalla. Kirjatiedon saa heittää huuthemmettiin kun lapsen hoidota on kysymys. Maalaisjärjellä pärjää hyvin ja jos ei pärjää niin ei siinä minkään valtakunnan opukset auta.

        Eräs tuttavani sanoi, että luuli olevansa maailman paras lastenkasvattaja, kunnes sai omia lapsia...

        lapsen agressiivisuus aina johtuu sitä että lapsi on vihainen eikä psyty tai paremminkin saa ilmaista itseään. Ja jos agressiivisuus ei kohdistu äitiin tai vanhempiin niin voi olla aivan varma että äiti tai molemmat vanhemmat ovat olleet liian lujia kasvatuksessaan. Lapsi kohdistaa silloin väkivaltansa toisiin lapsiin.

        Kurituksen ja rankaisemisen lapsi kokee aina väkivaltana häntä kohtaan. Väkivalta on ollut pelottavaa koska kyseinen lapsi ei uskalla protestoida vanhempiaan vastaan vaan pahoinpitelee toisia lapsia. Väkivalta voi olla ruumiillista mutta näyttää tässä tapauksessa olevan henkistä.


      • ei todellakaan
        yksi akkanen kirjoitti:

        lapsen agressiivisuus aina johtuu sitä että lapsi on vihainen eikä psyty tai paremminkin saa ilmaista itseään. Ja jos agressiivisuus ei kohdistu äitiin tai vanhempiin niin voi olla aivan varma että äiti tai molemmat vanhemmat ovat olleet liian lujia kasvatuksessaan. Lapsi kohdistaa silloin väkivaltansa toisiin lapsiin.

        Kurituksen ja rankaisemisen lapsi kokee aina väkivaltana häntä kohtaan. Väkivalta on ollut pelottavaa koska kyseinen lapsi ei uskalla protestoida vanhempiaan vastaan vaan pahoinpitelee toisia lapsia. Väkivalta voi olla ruumiillista mutta näyttää tässä tapauksessa olevan henkistä.

        mene noin! Että "jos agressiivisuus ei kohdistu äitiin tai vanhempiin niin voi olla aivan varma että äiti tai molemmat vanhemmat ovat olleet liian lujia kasvatuksessaan".

        Minulla sattumoisin on pieni poika, joka käyttäytyy aggressiivisesti toisia lapsia kohtaan, mutta ei ollenkaan minua tai muita aikuisia kohtaan. Asiasta on keskusteltu ammatti-ihmisten kanssa, eikä kotioloissa todellakaan ole moittimista. Olen lukenut paljon erityisesti kasvatuspsykologiaa ja lapseni kohdalla syy aggressiivisuuteen todellakin on vain tottumattomuus ikäistensä seuraan. Hän on ollut paljon ja viihtyy aikuisten seurassa, mutta lasten kesken sosiaalisen kanssakäymisen säännöt ovat erilaiset kuin aikuisten maailmassa ja hän kokee itsensä turvattomaksi lasten keskuudessa. Näinollen käyttäytyy juuri kuten tuossa "psykologiapätkässä" sanottiin, puolustautuu hyökkäämällä.

        Meidän tapauksessa asiaan ei ole muuta lääkettä kuin harjoittelu, aika ja kärsivällisyys. Pikkuhiljaa poika on alkanut leikkimään muiden lasten kanssa normaalisti ja alkaa saamaan kavereita.

        Tämä on se kääntöpuoli, kun ihannoidaan äidin kotiinjäämistä ja lasten kotihoitoa. Voi käydä noin.


      • jos asia alkaa
        ei todellakaan kirjoitti:

        mene noin! Että "jos agressiivisuus ei kohdistu äitiin tai vanhempiin niin voi olla aivan varma että äiti tai molemmat vanhemmat ovat olleet liian lujia kasvatuksessaan".

        Minulla sattumoisin on pieni poika, joka käyttäytyy aggressiivisesti toisia lapsia kohtaan, mutta ei ollenkaan minua tai muita aikuisia kohtaan. Asiasta on keskusteltu ammatti-ihmisten kanssa, eikä kotioloissa todellakaan ole moittimista. Olen lukenut paljon erityisesti kasvatuspsykologiaa ja lapseni kohdalla syy aggressiivisuuteen todellakin on vain tottumattomuus ikäistensä seuraan. Hän on ollut paljon ja viihtyy aikuisten seurassa, mutta lasten kesken sosiaalisen kanssakäymisen säännöt ovat erilaiset kuin aikuisten maailmassa ja hän kokee itsensä turvattomaksi lasten keskuudessa. Näinollen käyttäytyy juuri kuten tuossa "psykologiapätkässä" sanottiin, puolustautuu hyökkäämällä.

        Meidän tapauksessa asiaan ei ole muuta lääkettä kuin harjoittelu, aika ja kärsivällisyys. Pikkuhiljaa poika on alkanut leikkimään muiden lasten kanssa normaalisti ja alkaa saamaan kavereita.

        Tämä on se kääntöpuoli, kun ihannoidaan äidin kotiinjäämistä ja lasten kotihoitoa. Voi käydä noin.

        olla järjestyksessä.
        Lapsesi agressiivisuus siis johtui psykosoiaalisista syistä.

        Olen muuten samaa mieltä että kotiäidit eivät pysty olosuhteiden pakosta sosialisoimaan lapsiaan, varsinkin jos kyseessä on ainoa lapsi jolla ei ole sisaruksia. Se ei ole äidin vika silloin tietenkään.

        Monen lapsen on paljon helpompi aloittaa koulu ja sopeutua toisiin lapsiin jos hän on saanut käydä tarhassa ja sopeutua toisiin lapsiin jo ihan syntymästään lähtien. Ei lasta tarvitse koko päivää siellä tarhassa pitää, osa päiväkin riitttää.


      • tai sitten ei..
        Hellitä hieman kirjoitti:

        Kyllä me psykologian kirjaa osaamme itsekkin lukea. Voi kuinka helppoa olisikin, jos lukisimme vain opuksia ja niiden mukaan kasvatetut lapsemme olisivat enkeleitä ja viehättäviä pikkuprinssejä.
        Et missään nimessä voi tietää miksi alkuperäisen kirjoittajan lapsi käyttäytyy tietyllä tavalla. Joka ikinen lapsi on eri yksilönsä ja reagoi eri asioihin eri tavalla. Kirjatiedon saa heittää huuthemmettiin kun lapsen hoidota on kysymys. Maalaisjärjellä pärjää hyvin ja jos ei pärjää niin ei siinä minkään valtakunnan opukset auta.

        Eräs tuttavani sanoi, että luuli olevansa maailman paras lastenkasvattaja, kunnes sai omia lapsia...

        Miksi kirjojen lukeminen sulkee pois maalaisjärjen?
        Maalaisjärjellä pärjää, mutta jos jotain aihe KIINNOSTAA enemmänkin niin miksi ei hän saa siitä lukea?


      • kotiäiti.
        jos asia alkaa kirjoitti:

        olla järjestyksessä.
        Lapsesi agressiivisuus siis johtui psykosoiaalisista syistä.

        Olen muuten samaa mieltä että kotiäidit eivät pysty olosuhteiden pakosta sosialisoimaan lapsiaan, varsinkin jos kyseessä on ainoa lapsi jolla ei ole sisaruksia. Se ei ole äidin vika silloin tietenkään.

        Monen lapsen on paljon helpompi aloittaa koulu ja sopeutua toisiin lapsiin jos hän on saanut käydä tarhassa ja sopeutua toisiin lapsiin jo ihan syntymästään lähtien. Ei lasta tarvitse koko päivää siellä tarhassa pitää, osa päiväkin riitttää.

        Miksi osapäiväinen päiväkotihoito olisi ainoa mahdollisuus sosiaalistaa kotihoidossa olevaa lasta? Mieluummin vien lapsen pari kertaa viikossa kerhoon ja kotihoidossa olevalla lapsella on aikaa harrastaakin. Jos olisin työssä kodin ulkopuolella, en tosiaankaan hennoisi pitkän hoitopäivän jälkeen viedä lasta muskariin tai satujumppaan. Lisäksi käydään lähipuistossa leikkimässä ja tapaillaan muutaman lapsellisen perheen kanssa. Meillä on kaksi lasta ja heillä useita serkkuja joita nähdään melkein joka viikonloppu, että eipä ole tullut mieleen viedä lasta päiväkotiin sosiaalistumaan..


      • Älä vaaaan jätä!
        tai sitten ei.. kirjoitti:

        Miksi kirjojen lukeminen sulkee pois maalaisjärjen?
        Maalaisjärjellä pärjää, mutta jos jotain aihe KIINNOSTAA enemmänkin niin miksi ei hän saa siitä lukea?

        Eihän kirjojen lukeminen maalaisjärjen käyttöä pois sulje! Kuka niin on väittänyt? Nyt tuntuu, että sen sijaan sisälukutaidossa olisi sinulla petraamisen varaa. Et siis ymmärtänyt lainkaan pointtia.
        väännetäänpä sitten rautalangasta...siis vaikka lukisit kaikki mahdolliset kasvatuspsykologian kirjat ja kasvattaisit lapsesi niiden mukaan ei lopputulos olisi välttämättä toivotunlainen.Lapsen käytökseen vaikuttavat niin niin monet asiat. Nämä asiat eivät välttämättä johdu meistä vanhemmista vaan lapsen koko ympäristöstä, yhteiskunnan vaatimuksista ja perintötekijöistä. Toki tuohon vanhemmatkin ja kasvatus sisältyy, mutta vain yhtenä osana.

        Ja tuo todellakin "viisas" ystäväni on lastenhoitoalalla ja varmasti lukenut monenmoiset opukset, teoria-ja käytännön tietoa kasvatuksesta löytyy. Kuitenkin hänellä oman lapsen kasvatuksessa samat ongelmat kuin monella muullakin. Ja taas rautalangasta väännettynä sama asia....kaikkihan me teoriassa osaamme kasvattaa täydellisiä lapsia, mutta miten on käytännön laita. Täällä netissä on ihan turha mennä ketään vanhempaa syyllistämään rakkauden ym. ihmissuhdetaitojen puutteesta (teoriatietouteen pohjautuen)kun ei kyseistä henkilöä tunne.


      • olevaa
        kotiäiti. kirjoitti:

        Miksi osapäiväinen päiväkotihoito olisi ainoa mahdollisuus sosiaalistaa kotihoidossa olevaa lasta? Mieluummin vien lapsen pari kertaa viikossa kerhoon ja kotihoidossa olevalla lapsella on aikaa harrastaakin. Jos olisin työssä kodin ulkopuolella, en tosiaankaan hennoisi pitkän hoitopäivän jälkeen viedä lasta muskariin tai satujumppaan. Lisäksi käydään lähipuistossa leikkimässä ja tapaillaan muutaman lapsellisen perheen kanssa. Meillä on kaksi lasta ja heillä useita serkkuja joita nähdään melkein joka viikonloppu, että eipä ole tullut mieleen viedä lasta päiväkotiin sosiaalistumaan..

        Minä en miellä päiväkotia minään pahuuden pesäkkeenä. Lapselle on varmasti hyvä olla kotona, mutta kyllä päiväkodissakin on hyvät puolensa, tuon sosiaalistumisen voi ottaa myös positiivisena asiana. Kaikki kotiäidit eivät jaksa viedä lapsiaan muskareihin ja satujumppiin. Päiväkotilasta ei muuten tarvitse välttämättä enää harrastuksiin kuljettaakkaan, sillä päiväkodeissa on aika monenlaista ohjelmaa. Varmasti ainakin kerran viikossa on jumpaa ja musiikkituokioita. On retkiä, teema-aiheisia päiviä, toisinaan pieniä juhlia (naamiaisia, itsenäisyyspäiväjuhlaa, pikkujoulua ym.)
        Hyvä, jos teillä mahdollisuus hyvin sosiaaliseen kanssakäymiseen muiden lasten kanssa. olen kuullut toisenlaisiakin tarinoita kotona olevista lapsista.Kyllä yksi päiväkodin parhaista asioista lapselle on ne kaverit joiden kanssa voi leikkiä ja opetella vuorovaikutustaitoja ikätovereiden kanssa.


      • korvaa kokemuksia
        Älä vaaaan jätä! kirjoitti:

        Eihän kirjojen lukeminen maalaisjärjen käyttöä pois sulje! Kuka niin on väittänyt? Nyt tuntuu, että sen sijaan sisälukutaidossa olisi sinulla petraamisen varaa. Et siis ymmärtänyt lainkaan pointtia.
        väännetäänpä sitten rautalangasta...siis vaikka lukisit kaikki mahdolliset kasvatuspsykologian kirjat ja kasvattaisit lapsesi niiden mukaan ei lopputulos olisi välttämättä toivotunlainen.Lapsen käytökseen vaikuttavat niin niin monet asiat. Nämä asiat eivät välttämättä johdu meistä vanhemmista vaan lapsen koko ympäristöstä, yhteiskunnan vaatimuksista ja perintötekijöistä. Toki tuohon vanhemmatkin ja kasvatus sisältyy, mutta vain yhtenä osana.

        Ja tuo todellakin "viisas" ystäväni on lastenhoitoalalla ja varmasti lukenut monenmoiset opukset, teoria-ja käytännön tietoa kasvatuksesta löytyy. Kuitenkin hänellä oman lapsen kasvatuksessa samat ongelmat kuin monella muullakin. Ja taas rautalangasta väännettynä sama asia....kaikkihan me teoriassa osaamme kasvattaa täydellisiä lapsia, mutta miten on käytännön laita. Täällä netissä on ihan turha mennä ketään vanhempaa syyllistämään rakkauden ym. ihmissuhdetaitojen puutteesta (teoriatietouteen pohjautuen)kun ei kyseistä henkilöä tunne.

        mutta ei se lukeminen ketään pahennakkaan. Saa monta ahaa elämystä jos perehtyy varsinkin kehityspsykologiaan.

        Oikeastaan se tärkein pointti on äidin ja isän oma psyykinen kehitys ja heidän kypsyytensä aikuisina. On hyvin tavallista ettei vanhemmat ole omassa kehityksesään pääseet puuta pitemälle, vaan toimivat lapsellisesti. No kukaan ei ole täydellinen, mutta kuitenkin.

        Tarpeeksi kypsät vanhemmat (eikä se ole vanhempien iästä kiinni) hyväksyvät lapsensa ehdoitta. He pystyvät kokemaan myötätuntoa omaa lastansa kohden (ja toistenkin lasten) ja näin olleen lapsestakin automaattisesti tulee myötätuntoinen henkilö. Jokainen lapsi on yksilö, eikä mikään omistuskappale tai esine.


      • ...........
        Älä vaaaan jätä! kirjoitti:

        Eihän kirjojen lukeminen maalaisjärjen käyttöä pois sulje! Kuka niin on väittänyt? Nyt tuntuu, että sen sijaan sisälukutaidossa olisi sinulla petraamisen varaa. Et siis ymmärtänyt lainkaan pointtia.
        väännetäänpä sitten rautalangasta...siis vaikka lukisit kaikki mahdolliset kasvatuspsykologian kirjat ja kasvattaisit lapsesi niiden mukaan ei lopputulos olisi välttämättä toivotunlainen.Lapsen käytökseen vaikuttavat niin niin monet asiat. Nämä asiat eivät välttämättä johdu meistä vanhemmista vaan lapsen koko ympäristöstä, yhteiskunnan vaatimuksista ja perintötekijöistä. Toki tuohon vanhemmatkin ja kasvatus sisältyy, mutta vain yhtenä osana.

        Ja tuo todellakin "viisas" ystäväni on lastenhoitoalalla ja varmasti lukenut monenmoiset opukset, teoria-ja käytännön tietoa kasvatuksesta löytyy. Kuitenkin hänellä oman lapsen kasvatuksessa samat ongelmat kuin monella muullakin. Ja taas rautalangasta väännettynä sama asia....kaikkihan me teoriassa osaamme kasvattaa täydellisiä lapsia, mutta miten on käytännön laita. Täällä netissä on ihan turha mennä ketään vanhempaa syyllistämään rakkauden ym. ihmissuhdetaitojen puutteesta (teoriatietouteen pohjautuen)kun ei kyseistä henkilöä tunne.

        "Voi kuinka helppoa olisikin, jos lukisimme VAIN opuksia ja niiden mukaan kasvatetut lapsemme olisivat enkeleitä ja viehättäviä pikkuprinssejä.
        ..Kirjatiedon saa heittää huuthemmettiin kun lapsen hoidota on kysymys. Maalaisjärjellä pärjää hyvin ja jos ei pärjää niin ei siinä minkään valtakunnan opukset auta."
        Tässä lainaus kirjoituksestasi, josta kyllä vahvasti saa kuvan, että kirjojen lukeminen sulkee pois maalaisjärjen!

        Että tälläistä rautalankaa..


      • tällä palstalla
        ........... kirjoitti:

        "Voi kuinka helppoa olisikin, jos lukisimme VAIN opuksia ja niiden mukaan kasvatetut lapsemme olisivat enkeleitä ja viehättäviä pikkuprinssejä.
        ..Kirjatiedon saa heittää huuthemmettiin kun lapsen hoidota on kysymys. Maalaisjärjellä pärjää hyvin ja jos ei pärjää niin ei siinä minkään valtakunnan opukset auta."
        Tässä lainaus kirjoituksestasi, josta kyllä vahvasti saa kuvan, että kirjojen lukeminen sulkee pois maalaisjärjen!

        Että tälläistä rautalankaa..

        Oletko se sinä joka vauhkoat tuosta maalaisjärjenkäytöstä koko ajan? Mikä ihmeen maalaisjärki?


      • on paljon
        kotiäiti. kirjoitti:

        Miksi osapäiväinen päiväkotihoito olisi ainoa mahdollisuus sosiaalistaa kotihoidossa olevaa lasta? Mieluummin vien lapsen pari kertaa viikossa kerhoon ja kotihoidossa olevalla lapsella on aikaa harrastaakin. Jos olisin työssä kodin ulkopuolella, en tosiaankaan hennoisi pitkän hoitopäivän jälkeen viedä lasta muskariin tai satujumppaan. Lisäksi käydään lähipuistossa leikkimässä ja tapaillaan muutaman lapsellisen perheen kanssa. Meillä on kaksi lasta ja heillä useita serkkuja joita nähdään melkein joka viikonloppu, että eipä ole tullut mieleen viedä lasta päiväkotiin sosiaalistumaan..

        hyvää, mutta jos meinaat, että lapsesi oppii sosiaalisia taitoja muskarissa ja satujumpassa, niin epäilen. Jotain tietty oppii, mutta ne on kuitenkin ohjattua toimintaa. Vapaalla leikillä on myös suuri merkitys. Teillä se onneksi hoituu ystäväperheiden kautta.


      • kysymykseesi
        ........... kirjoitti:

        "Voi kuinka helppoa olisikin, jos lukisimme VAIN opuksia ja niiden mukaan kasvatetut lapsemme olisivat enkeleitä ja viehättäviä pikkuprinssejä.
        ..Kirjatiedon saa heittää huuthemmettiin kun lapsen hoidota on kysymys. Maalaisjärjellä pärjää hyvin ja jos ei pärjää niin ei siinä minkään valtakunnan opukset auta."
        Tässä lainaus kirjoituksestasi, josta kyllä vahvasti saa kuvan, että kirjojen lukeminen sulkee pois maalaisjärjen!

        Että tälläistä rautalankaa..

        En ole. :-) En tiedä tuliko kysymyksesi väärään kohtaan, minähän juuri kritisoin tuota "maalaisjärkeä"..


      • on vapaa
        on paljon kirjoitti:

        hyvää, mutta jos meinaat, että lapsesi oppii sosiaalisia taitoja muskarissa ja satujumpassa, niin epäilen. Jotain tietty oppii, mutta ne on kuitenkin ohjattua toimintaa. Vapaalla leikillä on myös suuri merkitys. Teillä se onneksi hoituu ystäväperheiden kautta.

        maa ainakin toistaiseksi

        meneekö töihin ja lapsi hoitoon
        vai jääkö lapsen kanssa kotiin,

        onneksi on vapaa
        päättämään ihan itse
        ilman minkään viranomaisen päättämisiä


      • asiaa pohtinut
        abcd kirjoitti:

        Kehityspsykologia osuudessa haluamme selvittää kuinka aggressiivisuus ilmenee lapsen kehityksessä. Mielestämme kodin varhaisella vuorovaikutuksella on yhteys lasten aggressiivisuuteen sekä lapsuudessa että myöhemmällä iällä. Aikuisten esimerkki on tärkeää; mikäli vanhemmat ratkovat sosiaalisia ongelmia aggressiivisesti, siirtyy käyttäytymismalli myös lapsille.

        Aggressiivinen lapsi tuntee sosiaaliseen lapseen verrattuna useammin vihaa, turhautumista ja ahdistusta. Hän ajattelee itsestään kielteisesti. Hän kiinnittää normaalia enemmän huomiota uhkasignaaleihin ja uskoo, että ympäristö on uhkaava ja vihamielinen. Aggressiivinen lapsi tulkitsee tilanteita enemmän aikaisempien kokemusten perusteella ja vähemmän tosiasioihin perustuen. Aggressiivinen lapsi pyrkii alistamaan. Verrattuna sosiaaliseen lapseen, aggressiivisella lapsella on enemmän toisia vahingoittavia toimintamalleja. Ylipäätänsä hänellä on normaalia vähemmän vaihtoehtoja käyttäytymisessään. Monissa tilanteissa hän osaa olla " vain " aggressiivinen.

        Aggressiivisuuden ilmeneminen eri kehitysvaiheissa

        Lapsen pettymykset symbioosivaiheen kiintymyssuhteessa aiheuttavat lapselle myöhempiä psyykkisiä häiriöitä. Tarpeiden tyydyttämisen liian pitkän odottamisen on todettu aiheuttavan jo puolivuotiaassa lapsessa aggressiivista käyttäytymistä. Lisäksi liian pitkä odottaminen aikaansaa paitsi perusluottamuksen puutteen, epävarmuuden suhteessa hoitajaan, mikä taas vaikeuttaa myöhempää itsenäistymistä. ( Keltikangas-Järvinen, 1985, 41)

        Separaatiovaiheessa aggressiivisen teon tarkoituksena on oman ahdistuksen poistaminen ja psyykkisen tasapainon saavuttaminen. Silloin sillä, kenet tuhotaan, ei ole suurta merkitystä, toinen ihminen on välikappale tasapainotilaan pääsemiseksi. (Keltikangas-Järvinen, 1985, 49) Tähän vaiheeseen kuuluu oleellisena osana mielikuvien työstäminen. Kyky käyttää mielikuvia on aikuisen ihmisen mielenterveyden kannalta tärkeä psyykkisen itsesäätelyn keino. Mielikuvia apunaan käyttäen ihminen purkaa pettymystään, ahdistustaan, vihaansa, kuvittelee asioille toisenlaisia ratkaisuja. Mielikuvien avulla hän läpityöskentelee myös aggressiiviset tunteensa. Oleellista ei ole aggressioiden olemassaolo ihmisen mielikuvissa, vaan ratkaisevaa on hänen käyttäytymisensä, miten hän aggressionsa suuntaa ja kanavoi ja millainen on hänen itsekontrollinsa. ( Keltikangas-Järvinen, 1985, 51-52)

        Yksilöllisyyden löytymisen vaiheessa lapsen minäkuva syntyy peilisuhteen ja samaistumisen kautta. Jos vanhemmat ratkovat ongelmiaan väkivallan keinoin, lapset oppivat että kun kasvaa riittävän isoksi, voi ruveta lyömään toisia ja selvittää sillä keinoin asiansa. ( Tomlinson- Keasey, 1981, 146) Toinen esimerkki aggressiivisuuden mallioppimisesta on esim. kuinka lapsi samaistuu väkivaltaisissa televisio-ohjelmissa tai tietokonepeleissä esiintyviin henkilöihin/hahmoihin. Tätä asiaa on nykyaikana tutkittu paljon. Useissa tutkimuksissa on lapsille näytetty elokuva, jossa ihminen käyttäytyy aggressiivisesti nukkea kohtaa, lyö sitä nyrkillä tai jollakin esineellä, huutelee sille haukkumasanoja, jne. Jälkeenpäin on tarkkailtu millä tavalla filmin nähneet lapset käsittelevät samanlaista nukke, verrattuna kontrolliryhmään, joka on nähnyt toisen filmin, jossa ei kuvata väkivaltaa. Yleensä on havaittu mallia katselleen lapsiryhmän leikeissä enemmän aggressiivista käyttäytymistä kuin kontrolliryhmällä. ( Lagerspetz, 1977, 237) Mielestämme vaikuttaa siltä, että pienet lapset muuttavat erittäin helposti minkä tahansa aktiviteetin aggressiivisuudeksi. Siksi aggressiivisuus on yksi suurimpia alle kouluikäisten lasten kanssa eteen tulevia ongelmia.

        Aggressiivisen ja epäsosiaalisen kehityksen riskiä lisäävät perheilmapiiriä koskevat seikat, kuten lämmön puute rikkoutuneissa perheissä ja vanhempien väliset ristiriidat ulkoisesti ehjissä perheissä. Yksinhuoltajaperheet ei itsessään aiheuta riskiä kehitykseen, jos yksinhuoltajan ja lapsen välinen suhde on kiinteä ja lämmin. Vastaavasti ehjä perhe, ei itsessään takaa suotuisia olosuhteita, jos ilmapiiri on ristiriitainen ja kenties väkivaltainenkin. ( Pulkkinen, 1989, 16)

        Pulkkisen mukaan monet tulokset osoittavat, että suotuisaa kehitystä edistää se, että lapsi ei joudu eroon vanhemmistaan, vanhemmilla ei ole pahoja keskinäisiä riitoja, perheen koko on pieni ja lapsen älyllinen taso on suhteellisen hyvä. Jos kasvutaustasta puuttuvat nämä ominaisuudet, epäsosiaalisen kehityksen ja aggressiivisen käyttäytymisen riski kasvaa. ( Pulkkinen, 1989, 16)Mielestämme perheen lapsimäärällä ja koolla ei ole suoranaista vaikutusta aggressiiviseen käyttäytymiseen. Jos isossa perheessä rakkautta riittää kaikille, takaa se yhtä hyvät lähtökohdat kuin pienissäkin perheissä ja antaa lapselle tasapainoisen kehityksen edellytykset.

        Useissa tutkimuksissa on todettu, että suhteellisen aggressiiviset lapset ovat kodeista, joissa ollaan hyvin sallivia ja joissa asetetaan hyvin vähän sääntöjä. Johdonmukainen päiväjärjestys puuttuu. Vanhemmat laiminlyövät sekä kurinpidon, että kiitosten antamisen ja vaativat lapsilta hyvin vähän. Ympäristö, josta ohjeet ja suuntaviivat puuttuvat, voi muodostua lapselle hyvin hämmentäväksi. Lapsi ei tiedä mitä häneltä todella odotetaan, ja miten hänen tulisi käyttäytyä ja hän tulee sangen turhautuneeksi. Tällainen pettyneisyys on omiaan tekemään lapsesta aggressiivisen. Toisessa ääripäässä on ympäristö, joka ei salli minkäänlaisia omatoimisia tutkimuksia. Jyrkän rajoittava ympäristö tuottaa lapselle pettymyksiä tavan takaa. On hyvin tavallista, että lapsi reagoi tällaisiin ankariin rajoituksiin voimakkaalla aggressiivisuudella. Sekä hyvin rajoittava, että hyvin salliva ympäristö turhauttavat lasta. Toinen ei suo minkäänlaisia tutkimisen mahdollisuuksia ja toisessa on niin paljon mahdollisuuksia, ettei lapsi tiedä mitä tehdä. Tässäkin asiassa vanhempien olisi etsittävä sitä kuuluisaa kultaista keskitietä. Käyttäytymiselle on asetettu selvät rajat, mutta niissä rajoissa lapsella on mahdollisuuksia olla omatoiminen, itsenäinen ja osaava. ( Tomlinson- Keasey, 1981, 144)

        Mielestämme vanhempien tulisi ymmärtää, kuinka valtavan suuri merkitys heidän omalla käyttäytymisellään on lapsen sosiaalisten taitojen kehittymisessä. Vanhemmat, jotka itse käyttäytyvät aggressiivisesti, tarjoavat lapsilleen mallin, jota lapset voivat ruveta matkimaan. Kypsä vihanhallinta pystyy vahvistamaan rakkautta vanhempien ja lasten välillä. ( Campbell, 1995, 95)

        Lapsille, joilla on vaikeaa hallita, näyttää, tulkita tai purkaa tunteitaan on tärkeää aikuisen näyttämä malli. Myös kielteisten tunteiden näyttäminen ja hyväksyminen luonnollisena osana ihmisluontoa asettaa haasteita myös aikuisille. Aidosti tunteva ja sisäisen olemuksensa tiedostava aikuinen välittää lapsiryhmäänsä tunnerikkaan ilmapiirin. Jokaisella on oikeus tunteisiinsa. Niitä ei saa kieltää tai vaatia tukahduttamaan. Tavoitteena on se, että lapsi tulee toimeen tunteidensa kanssa, pystyy keskustelemaan niistä sekä arvioimaan ja ilmaisemaan niitä sopivalla tavalla. Tämän ohella on tärkeää oppia tulkitsemaan ihmisiä ja ilmapiiriä. Voidaan esimerkiksi opetella olemaan vihastumatta ja yrittää käyttäytyä niin, että ei ärsyttäisi itseä eikä toisia. Näiden asioiden opettelussa lapsi tarvitsee aikuisen mallia, tukea ja ohjausta. Tunteiden ilmaisemista voidaan harjoitella kuviteltujen tilanteiden ja tunteiden avulla. Näyttelemällä, piirtämällä tai musiikin avulla on helpompaa tuoda erityisesti negatiivisia tunteita esiin.

        kiitos. Olipas hyvä vastaus.


      • halojaa

        Mielestäni kun näin räikeitä lainauksia keskustelupalstoille isketään, pitäisi ilmoittaa tekstin oikea kirjoittaja. Tässä tapauksessa lähteet:

        Timo Järvilehto, Mikä ihmistä Määrää?

        Keltikangas-Järvinen, Aggressiivinen Lapsi

        Sivulta: http://www.utaj.fi/koulu/psykologia/simpauttajat/lapsagg.html


      • kaiken nähnyt
        olevaa kirjoitti:

        Minä en miellä päiväkotia minään pahuuden pesäkkeenä. Lapselle on varmasti hyvä olla kotona, mutta kyllä päiväkodissakin on hyvät puolensa, tuon sosiaalistumisen voi ottaa myös positiivisena asiana. Kaikki kotiäidit eivät jaksa viedä lapsiaan muskareihin ja satujumppiin. Päiväkotilasta ei muuten tarvitse välttämättä enää harrastuksiin kuljettaakkaan, sillä päiväkodeissa on aika monenlaista ohjelmaa. Varmasti ainakin kerran viikossa on jumpaa ja musiikkituokioita. On retkiä, teema-aiheisia päiviä, toisinaan pieniä juhlia (naamiaisia, itsenäisyyspäiväjuhlaa, pikkujoulua ym.)
        Hyvä, jos teillä mahdollisuus hyvin sosiaaliseen kanssakäymiseen muiden lasten kanssa. olen kuullut toisenlaisiakin tarinoita kotona olevista lapsista.Kyllä yksi päiväkodin parhaista asioista lapselle on ne kaverit joiden kanssa voi leikkiä ja opetella vuorovaikutustaitoja ikätovereiden kanssa.

        älä uskokkaan et päiväkoti on hyvä paikka lapselle.sirllä on vähän aikuisia ja paljon lapsia.touhu on mitä on .olen ollut pitkään töissä pk.enkä moneenkaan paikkaan veis omaa lastani.


      • Anonyymi
        olevaa kirjoitti:

        Minä en miellä päiväkotia minään pahuuden pesäkkeenä. Lapselle on varmasti hyvä olla kotona, mutta kyllä päiväkodissakin on hyvät puolensa, tuon sosiaalistumisen voi ottaa myös positiivisena asiana. Kaikki kotiäidit eivät jaksa viedä lapsiaan muskareihin ja satujumppiin. Päiväkotilasta ei muuten tarvitse välttämättä enää harrastuksiin kuljettaakkaan, sillä päiväkodeissa on aika monenlaista ohjelmaa. Varmasti ainakin kerran viikossa on jumpaa ja musiikkituokioita. On retkiä, teema-aiheisia päiviä, toisinaan pieniä juhlia (naamiaisia, itsenäisyyspäiväjuhlaa, pikkujoulua ym.)
        Hyvä, jos teillä mahdollisuus hyvin sosiaaliseen kanssakäymiseen muiden lasten kanssa. olen kuullut toisenlaisiakin tarinoita kotona olevista lapsista.Kyllä yksi päiväkodin parhaista asioista lapselle on ne kaverit joiden kanssa voi leikkiä ja opetella vuorovaikutustaitoja ikätovereiden kanssa.

        Minä olen ollut kotiäiti 4 lapsilleni ja kaikista on tullut tervejärkisiä aikuisia koskaan ei lapseni lyöneet minua eikä haistatelleet minulle


      • Anonyymi
        viettääkin kirjoitti:

        suurimman osan hereillä olo ajastaan
        esim päiväkodissa, tai eskarissa, koulussa:

        onko näiden paikkojen aikuisilla
        ongelmien ratkomistilanteiden
        esimerkillä ratkaiseva vaikutus
        lapsen aggressiivisuuteen
        tai juuri esim. hoitopaikan aikuisen/aikuisten
        käyttäytymismallin siirtyminen hoidettavalle lapselle?

        Nykyajan vanhemmilla ei ole aikaa lapselle


      • Anonyymi
        viettääkin kirjoitti:

        suurimman osan hereillä olo ajastaan
        esim päiväkodissa, tai eskarissa, koulussa:

        onko näiden paikkojen aikuisilla
        ongelmien ratkomistilanteiden
        esimerkillä ratkaiseva vaikutus
        lapsen aggressiivisuuteen
        tai juuri esim. hoitopaikan aikuisen/aikuisten
        käyttäytymismallin siirtyminen hoidettavalle lapselle?

        Nykyajan vanhemmilla ei ole aikaa lapselle


    • Sivusta Seuraaja

      Työkaverillani on poika, jolla todettiin adhd eskarissa juuri väkivaltaisen käytöksen vuoksi. Poika heitteli niin tuoleja kuin pöytiäkin suuttuessaan..

      • h.t

        Adhd ihminen ei ole agressiivinen, eikä agressiivisuus kuulu adhd.n oireisiin, eikä adhd koskaan tule yhtäkkiä vaan syntymästä lähtien on oireita. Agressiivisen käytöksen syitä kannattaa hakea muualta.Jos tilanne menee pahaksi kannattaa tytär viedä tarkempiin tutkimuksiin.


      • Adhd-pojan äiti
        h.t kirjoitti:

        Adhd ihminen ei ole agressiivinen, eikä agressiivisuus kuulu adhd.n oireisiin, eikä adhd koskaan tule yhtäkkiä vaan syntymästä lähtien on oireita. Agressiivisen käytöksen syitä kannattaa hakea muualta.Jos tilanne menee pahaksi kannattaa tytär viedä tarkempiin tutkimuksiin.

        Mutta vain yksi syy ja yksilöllisiä eroja on! Omalla pojalla niitä oireita ollut vähän.


      • ............
        Adhd-pojan äiti kirjoitti:

        Mutta vain yksi syy ja yksilöllisiä eroja on! Omalla pojalla niitä oireita ollut vähän.

        Vangeilla on paljon adhd:tä. Aggressiivisuus voi viitata myös aspergerin oireyhtymään tai autismiin. Kovin pitkään ei kannata miettiä yksin lapsen käytösongelmia, vaan ottaa yhteyttä psykiatriin.


      • sinulle...
        ............ kirjoitti:

        Vangeilla on paljon adhd:tä. Aggressiivisuus voi viitata myös aspergerin oireyhtymään tai autismiin. Kovin pitkään ei kannata miettiä yksin lapsen käytösongelmia, vaan ottaa yhteyttä psykiatriin.

        Asperger on yksi autismin muoto.


    • Sinulle äiti

      olisikohan päiväkodin työntekijöiden aika keskustella myös niiden kanssa jotka ärsyttävät tyttöäsi. Itse olen ollut samassa tilanteessa kuin sinä ja ilmenikin, että vika ei ollutkaan aina pojassani.Taustalla oli juuri tuota ärsyttämistä (poikani ei lyönyt ketään, mutta sanallista kähinää oli paljon). Pyysin sitten, että aina kun jotain tapahtuu haluan, että asia selvitetään alusta asti kunnolla, kuka aloitti ja miksi. Tämän neuvon sain eräältä erityislastentarhan opettajalta. Hän sanoi, että usein saattaa olla niin, että muut lapset käyttävät "hyväkseen" tilannetta jossa huomaavat toisen ärsyyntyvän herkästi. Syy menee sitten usein sen piikkiin jolta pinna palaa. Enpä ole juuri enää negatiivista palautetta päiväkodista saanut. Lapsellani on adhd ja hän on selvästi ärsyyntymisherkempi kuin muut.

      Lyöminen on väärin, se on selvä, lapselle on tehtävä tuo asia selväksi ja sen on loputtava. Mutta MIKSI lapsi lyö, on minun mielestäni se asia joka pitäisi tässä ensin selvittää. Kun se asia selviää, kenties lyöminenkin loppuu. Aikaihminenkin tietää mitä kiusaaminen = henkinen väkivalta saa aikaiseksi pääkopassamme.

    • itsekin niin ehkä

      Kun ei tunne, niin ei voi ihan tietää, mutta tässä on muutamia veikkauksia.

      Jos lapsi on kovin tempperamenttinen, voi olla, että kotona onkin liian hellää ja herkkää. Tosiasia on se, ettei meistä tytöistäkään kaikki ole ihan niitä kilttejä, sylinkaipuisia, vaan aggressiivisia ja tempperamenttisia. Se pitää päästä purkamaan johonkin. Lisäksi, kun ei tiedä, että toiseen sattuuu on empatia jäänyt aika vähiin. Siis hänellä ei ole sitä luonnostaan, ja kyse ei ole siitä, ettei hän tietäisi miksi itse tekee niin, vaan on epäselvää, miksi niin ei saa tehdä.
      Kieltää voi, rangaista voi, mutta esim. itseeni sillä ei ollut mitään vaikutusta, jos en tajunnut syytä. Rangaistuksen kestin helposti ja se siis ei ollut syy, mihin mulla joku kotiaresti ois tuntunut tai joku karkkipäivän kielto... Eeeehei, luonnetta on sen verran siunaantunut, että ei tepsinyt.
      "Se on väärin" on ihan täyttä höböä, jos ei osaa ajatella miksi. "Ei saa lyödä toisia, muuten ei saa karkkia" ei myöskään oikein toimi.

      Lisäksi muistan itse, että se keskustelu oli tyttömäistä ja herkkää. Ei toiminut. Mä uskoin vasta, kun sanottiin tiukkaan ja armeija sävyyn, matalalla, tiukalla äänellä.
      - Sinähän et lyö enää, se sattuu muihin, -nipistä- onko kivaa kun sattuu? Ei ole, ja niin sinä kuitenkin teet muille. (mutta kun ne ärsyttää) sitten täytyy kertoa tarhan tädille, joka tulee ratkaisemaan riidan, tai yrittää lähteä pois. Itseään saa puolustaa, mutta vasta jos toinen käy kiinni, muuten ei lyödä, tuliko selväksi?

      Siis itseeni toimi puhe vain kuin pojille. On aivan turhaa pitää lyövää ja agressiivista tyttöä "pikku prinsessana" jolle pieni ja herkkä puhe tepsii, kun ei tepsi.

      Mä en, kuten sanottua, tiedä asiaa, mutta koska itse olen ollut aggressiivinen pikkutyttö, vaikka kuinka söpö ja eloveena, niin ainakaan semmoiseen pikkutyttöön ei hempeily toimi. Järkevä ja tiukka selitys, ja astetta kovempi kuri.

      Se ei sulje pois sitä, ettei saa halailla ja pussailla tietenkään, ja sanoa että rakastaa, koska mä olisin kaivannut eniten sitä, että mua ei yritetä muuttaa sellaiseksi "kun muutkin on", vaan että minut huomioidaan ja hyväksytään sellaisena kun olen.

      Voiko olla mahdollista että teillä on nyt kyseessä tyttö, joka onkin astetta poikamaisempi, siis luonteeltaan (vaikkei ulkoisesti olisikaan)?

    • kokemus.

      Itse olin lapsena aggressiivisuuteen taipuvainen. Syyn olen ymmärtänyt aikuisena.
      Olin koko ajan niin ahdistunut. Syy tähän vanhemmissani. Isä oli henkisesti ja fyysisesti minua kohtaan väkivaltainen. Äiti ei pahemmin puuttunut asiaan. Ajatteli varmaan lapsen kyllä unohtavan. Kaikki purkautui ulos tuollaisena käytöksenä, koska kotona ei ollut tunteille tilaa, eikä siellä niitä vähiäkään ilmaistuja kuunneltu.

      Olen sitä mieltä, että lapsen aggressiivisuus kumpuaa jostain syvemmältä. Se voi oikeasti olla oire pahoinvoinnista.

    • toivottavasti apua

      Lapseni oli myös väkivaltainen eskarissa ja eka-/ tokaluokalla.

      Opettaja suositteli, että menisimme oppilashuoltoon. Sitä kautta lapseni pääsi käymään psykologilla. Nimenomaan pääsi.

      Tämä antoi neuvoja kuinka aggressiot tulee suunnata muuhun kuin toisiin ihmisiin. Esim. repiä papereita silpuiksi, kunnes alkaa ärsytys laskea, viskoa tyynyä seinään tms.

      Kahdesta käynnistä oli perheellemme iso apu. Liian usein mietitään vain mistä johtuu, eikä tehdä mitään konkreettista asioiden eteen.

      Päiväkodin kanssa voisitte myös kokeilla esim. hymynaamavihkoa. Hyvästä käytöksestä saa hymynaaman, huonosta surullisen. Kun niitä on tarpeeksi, saa joko palkkion tai rangiastuksen. Lapsi näkee siinä, että vanhemmat ja päiväkotihenkilökunta ovat tämän asian kanssa yhtä mieltä, ja molemmissa on samat säännöt.

      Hyvää jatkoa, toivottavasti asiat lutviutuvat.

      • kroisio

        Voi olla, että lapsesi on herkkä ärsykkeille, esim. äänille. Pitkä päivä päiväkodissa voi tällaisessa tapauksessa olla todella raskas hänelle, jolloin väsymys ja avuttomuus voivat purkautua aggressiivisuutena.

        Tärkeintä on, että tyttö seuraavalla kerralla, kun aggressiivisuus lähenee, muistaa esim. puristaa käden nyrkkiin taskussaan, repiä papereita tms. tai lähteä pois. Onko hänellä mahdollisuutta vetäytyä hiljaisempaan paikkaan? Eli lapsi varmasti haluaa itsekin oppia toimimaan toisin, kun vanhemmat pitävät sitä tärkeänä, mutta hänellä ei ole keinoja ennen kuin aikuiste ne hänelle keksivät ja kyselevät häneltä itseltään, mikä olisi helppo ja soviva tapa. Tämä on tärkeää aikaa lapselle oppia tuntemaan itseään ja omia heikkouksiaan ja keksiä keinot, miten toimia omien ominaisuuksiensa kanssa nyt ja tulevaisuudessa.

        Eriteltkää yhdessä pieniksi osasiksi jokin hetki, kun hän menettää malttinsa. Mitä tapahtui, missä vaiheessa hän huomasi, että nyt alkaa suuttua, mikä tuntemus osoittaa, että kohta menee maltti? Kun hän oppii tunnistamaan tilanteen, hän oppii siitä vähitllen siirtymään toisenlaiseen reaktioon - esimerkiksi laskemaan kymmeneen tai hengittämään syvään tai sanomaan, että on vihainen ja selittämään syyn.


    • välittömästi.
      • välittömästi.

        Neuvoni myöhästyi 3,5 vuotta.


    • tyttö...

      pois karatekurssilta.

    • miksei?

      Itse olen sitä mieltä että jos puheet ja psyykkiset keinot eivät toimi niin turvaudun fyysisiin keinoihin. Annan myös muille luvan käyttää fyysisiä ja kovia rangaistuksia lapseeni jos tarve vaatii. Varsinkin jos lapsen v*ittumainen käytös alkaa ärsyttämään suunnattomasti niin miksi ihmeessä tätä ei voisi läpsäistä poskelle tai karjaista oikein kunnolla palauttaen lapsen takaisin maanpinnalle jotta tämä keskittyisi sinuun eikä jatkuvaan riehumiseen/pas*amaiseen käytökseen !!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

      "Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      200
      6148
    2. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      144
      2857
    3. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      44
      2317
    4. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä?
      Ikävä
      93
      2079
    5. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

      Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      238
      2021
    6. Mitkä on ne arvot?

      Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      231
      1427
    7. Missä näit kaivattusi

      ekaa kertaa?
      Ikävä
      77
      1402
    8. Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin

      Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa
      Maailman menoa
      303
      1387
    9. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

      Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      13
      1326
    10. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

      Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      6
      1256
    Aihe