Mp vastaan kilpa-auto ?

utelias

Kumpi olisi nopeampi vanhalla Nürburgringillä ? F1-auto vai MotoGp-pyörä ?

53

12280

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ma_ke

      arvelisin että f1 auto.
      arvioni perustuu siihen että 2 pyöräisellä ei voi ajaa mutkia yhtä nopeasti kuin 4 pyöräisellä.
      mutta eiköhän nuo suorat mentäis aika rinta rinnan.

      • ainakin jossain

        radalla nopeampi ja juuri huippujen takia,
        en vaan muista rataa millä testasivat.


      • mbmnbm
        ainakin jossain kirjoitti:

        radalla nopeampi ja juuri huippujen takia,
        en vaan muista rataa millä testasivat.

        imho: suoralla MotoGP kiihtyy F1:stä paremmin johonkin ehkä 250km/h asti, mutta sen jälkeen F1 alkaa saada kiinni ja menee ohi. Riippuu tietysti paljon välityksistä. MotoGP:t kulkee nopeilla radoilla noin 320km/h ja F1 kisasäädöillä (vähemmän siipeä) noin 370km/h. Nyt kaudella 2006 on pienemmät mooottorit, joten huiput varmaan tippuu. F1:llä voi ajaa mutkat huomattavasti suuremmalla nopeudella ja jarrut ovat paljon tehokkaammat. Tai sanotaan näin että auton rakenne mahdollistaa tehokkaamman jarrutuksen. Jos radalla on pientä syheröistä mutkaa niin pyörä voi ehkä paikoin ajaa suorempaa linjaa ja olla nopeampi, mutta kierroajassa F1 on paljon (>5s.) nopeampi.


      • niskalihas
        ainakin jossain kirjoitti:

        radalla nopeampi ja juuri huippujen takia,
        en vaan muista rataa millä testasivat.

        Ykkösen ilmanvastus on paljon suurempi kuin henkilöautossa ja kovassa vauhdissa spoilerit painaa autoa maata vasten monen tonnin voimalla, että ei mp:llä ole kaarrenopeudessa mitään jakoa kun renkaiden kitkapintakin on vielä pieni. Ykkösellä voisi ajaa ylösalaisin niin se pysyisi nopealla radalla hyvin kiinni radassa joka olisi väärinpäin. Suoralla spoilerit sitten jarruttaa formulan menoa mutta voimaa on melko paljon.


      • nipuiliu
        niskalihas kirjoitti:

        Ykkösen ilmanvastus on paljon suurempi kuin henkilöautossa ja kovassa vauhdissa spoilerit painaa autoa maata vasten monen tonnin voimalla, että ei mp:llä ole kaarrenopeudessa mitään jakoa kun renkaiden kitkapintakin on vielä pieni. Ykkösellä voisi ajaa ylösalaisin niin se pysyisi nopealla radalla hyvin kiinni radassa joka olisi väärinpäin. Suoralla spoilerit sitten jarruttaa formulan menoa mutta voimaa on melko paljon.

        et ainakaan ole. G-voimilla ja spoilereilla kun ei ole vitunkaan tekemistä keskenään. Ota selvää edes perusasioista ennenkuin alat selittää jotain typerää paskaa.


      • Oksa
        niskalihas kirjoitti:

        Ykkösen ilmanvastus on paljon suurempi kuin henkilöautossa ja kovassa vauhdissa spoilerit painaa autoa maata vasten monen tonnin voimalla, että ei mp:llä ole kaarrenopeudessa mitään jakoa kun renkaiden kitkapintakin on vielä pieni. Ykkösellä voisi ajaa ylösalaisin niin se pysyisi nopealla radalla hyvin kiinni radassa joka olisi väärinpäin. Suoralla spoilerit sitten jarruttaa formulan menoa mutta voimaa on melko paljon.

        En muista minkä tallin insinööri se oli,mutta kertoi F1:n spoilerien painavan 250km/h:n nopeudessa autoa maata vastaan samalla voimalla kuin mitä auto painaa.Ja formulan tyhjäpainohan on minimissään 650kg.(jos muistan oikein?).Tämä mahdollistaa teoriassa ylösalaisin ajon.Mutta millään monen tonnin voimalla spoilerit ei kylläkään autoa "paina".Ei edes huippunopeudessa.


      • niskakipu
        Oksa kirjoitti:

        En muista minkä tallin insinööri se oli,mutta kertoi F1:n spoilerien painavan 250km/h:n nopeudessa autoa maata vastaan samalla voimalla kuin mitä auto painaa.Ja formulan tyhjäpainohan on minimissään 650kg.(jos muistan oikein?).Tämä mahdollistaa teoriassa ylösalaisin ajon.Mutta millään monen tonnin voimalla spoilerit ei kylläkään autoa "paina".Ei edes huippunopeudessa.

        Downforce-voimaahan on jatkuvasti pyritty pienentämään sääntömuutoksilla ja siipien lukumäärää, sijaintia ja kokoa rajoittamalla 70-luvun lopulta alkaen jolloin käytettiin myös maata koskettavia helmoja jotka aikaansaivat suuren alipaineen auton alle imien autoa alaspäin. Nähtiinpä jopa auto jossa oli erillisellä moottorilla toimiva imuri joka imi tuulettimella ilmaa auton alta mutta se kiellettiin kun se muistaakseni voitti heti kisan. Joskus aiemmin 80-luvulla mainittiin muistaakseni jostain vajaan 2000 kg:n downforce-voimasta ykkösissä. Pyörien kotelointi lisäisi kyllä huippunopeutta.


      • Kooma
        Oksa kirjoitti:

        En muista minkä tallin insinööri se oli,mutta kertoi F1:n spoilerien painavan 250km/h:n nopeudessa autoa maata vastaan samalla voimalla kuin mitä auto painaa.Ja formulan tyhjäpainohan on minimissään 650kg.(jos muistan oikein?).Tämä mahdollistaa teoriassa ylösalaisin ajon.Mutta millään monen tonnin voimalla spoilerit ei kylläkään autoa "paina".Ei edes huippunopeudessa.

        En ole tietoinen nykysääntöisen F1-auton downforcesta mutta tuskin eroaa olennaisesti vuoden -86 tasosta. Vuoden -86 McLarenin downforce oli n. 3000kg.


      • ropelinen
        Oksa kirjoitti:

        En muista minkä tallin insinööri se oli,mutta kertoi F1:n spoilerien painavan 250km/h:n nopeudessa autoa maata vastaan samalla voimalla kuin mitä auto painaa.Ja formulan tyhjäpainohan on minimissään 650kg.(jos muistan oikein?).Tämä mahdollistaa teoriassa ylösalaisin ajon.Mutta millään monen tonnin voimalla spoilerit ei kylläkään autoa "paina".Ei edes huippunopeudessa.

        Tässä linkissä näkyy se Brabhamin vuoden 1978 F-1 auto BT46B jossa iso tuuletin takana. Varikolla kaasua annettaessa auto painui alemmas ja Niki Lauda voitti sillä Ruotsin Gp:n yli puolella minuutilla kun radalle oli valunut öljyä joka ei näyttänyt tätä autoa haittaavan.

        http://www.forix.com/8w/fancar.html

        Can-Am sarjassa jenkeissä oli kokeiltu jo v. 1970 tällaisella Chapparal 2J imuriautolla ja sielläkin se oli kielletty ylivoimaisena.

        http://www.forix.com/8w/fancar/2j-js.jpg


      • Oksa
        Kooma kirjoitti:

        En ole tietoinen nykysääntöisen F1-auton downforcesta mutta tuskin eroaa olennaisesti vuoden -86 tasosta. Vuoden -86 McLarenin downforce oli n. 3000kg.

        Lotus-tallin aikanaan "keksimä" maaefekti mahdollistaa juuri nk.sivuponttooneilla erittäin suuren autoa alaspäin vetävän voiman.Tällä,jo kauan kiellettynä olleen kaarrenopeutta lisäävällä keinolla on mahdollista saavuttaa jopa tuhansia kiloja vastaava voima.Nykyisillä spoilereilla ei vastaaviin kilomääriin päästä lähellekään.


      • moto
        mbmnbm kirjoitti:

        imho: suoralla MotoGP kiihtyy F1:stä paremmin johonkin ehkä 250km/h asti, mutta sen jälkeen F1 alkaa saada kiinni ja menee ohi. Riippuu tietysti paljon välityksistä. MotoGP:t kulkee nopeilla radoilla noin 320km/h ja F1 kisasäädöillä (vähemmän siipeä) noin 370km/h. Nyt kaudella 2006 on pienemmät mooottorit, joten huiput varmaan tippuu. F1:llä voi ajaa mutkat huomattavasti suuremmalla nopeudella ja jarrut ovat paljon tehokkaammat. Tai sanotaan näin että auton rakenne mahdollistaa tehokkaamman jarrutuksen. Jos radalla on pientä syheröistä mutkaa niin pyörä voi ehkä paikoin ajaa suorempaa linjaa ja olla nopeampi, mutta kierroajassa F1 on paljon (>5s.) nopeampi.

        Ducati sai viimekaudella testeissä suoranopeudeksi 364km/h....että luulen sen pärjäävän huipuissa F1:lle,mutta mutkissa jää....


      • perusasia
        nipuiliu kirjoitti:

        et ainakaan ole. G-voimilla ja spoilereilla kun ei ole vitunkaan tekemistä keskenään. Ota selvää edes perusasioista ennenkuin alat selittää jotain typerää paskaa.

        Kyllä niillä vaan on. Spoilereilla saadaan auto tiukempaan maata vasten joten renkailla on suurempi pito kaarteissa jolloin g-voimat ovat suuremmat mutkissa.


      • ropelinen kirjoitti:

        Tässä linkissä näkyy se Brabhamin vuoden 1978 F-1 auto BT46B jossa iso tuuletin takana. Varikolla kaasua annettaessa auto painui alemmas ja Niki Lauda voitti sillä Ruotsin Gp:n yli puolella minuutilla kun radalle oli valunut öljyä joka ei näyttänyt tätä autoa haittaavan.

        http://www.forix.com/8w/fancar.html

        Can-Am sarjassa jenkeissä oli kokeiltu jo v. 1970 tällaisella Chapparal 2J imuriautolla ja sielläkin se oli kielletty ylivoimaisena.

        http://www.forix.com/8w/fancar/2j-js.jpg

        ihan kauheasti tykänneet tästä Laudan Pölynimuri Formulastaan, kun se kuulemma heitti kaikenmaailman pölyt ja roinat takaaajavan silmille:)


    • Make

      Nürburgringistä ei oo tietoa, mutta itselläni on video, missä vertaillaan MotoGB-pyörää ja F1-autoa Imolan radalla. Siellä 0-200km/h m-gb 5,5sek ja f1 3,5sek. suoranopeudet 323-331km/h F1 auton hyväksi. Nopeimmassa kurvissa nopeudet 153-203km/h F1:sen eduksi. Kierrosaika MotoGB-pyörällä 1'50''155 ja F1-autolla 1'20''143

      • omglol

        silkkaa paskaa tuo viesti. Vuoden 1983 Suzuki RG Gamma, 133hv, 120kg luistiohjattu, 500cc kilpapyörä aikansa nopein kiihtyy tehtaan ilmoittamana 6s 0-100 km/h ja nykyaikainen 260hv mGP pyörä kiihtyy siihen n. 4s ja siihen ei yksikään vormula pysty.


      • no hei
        omglol kirjoitti:

        silkkaa paskaa tuo viesti. Vuoden 1983 Suzuki RG Gamma, 133hv, 120kg luistiohjattu, 500cc kilpapyörä aikansa nopein kiihtyy tehtaan ilmoittamana 6s 0-100 km/h ja nykyaikainen 260hv mGP pyörä kiihtyy siihen n. 4s ja siihen ei yksikään vormula pysty.

        Sulla väärät käsitykset. 6 sekuntia 0-100 kiihtyy vakio urheilukatuautotkin ja 260 hp moto gp kiihtyy paljon nopeammin kuin 4s kuten myös ykköset, eli parin sekunnin pintaan.


    • kahvaa

      Vakiourheiluautolla ei mitään mahdollisuuksia edes vakio moottoripyörää vastaan. Testattu Bike lehdessä kaksi kertaa Teho/Paino suhde, ajettavuus ja mutkien hyväksikäyttö moottoripyörällä aivan ylivoimaista autoon verrattuna.

    • Venturi

      En tiedä miksi valitsit juuri vanhan Nürburgringin, koska siellä ei kummallakaan ajeta.

      Muilla radoilla tilanne on harvinaisen selvä. Niillä radoilla, joilla sekä F1 että MotoGP ajavat MM-sarjaa aika ajoissa kävi viime kaudella seuraavasti:

      Sepang:
      F1: 1.32.582 (kevyt auto,lauantai)
      MotoGP: 2.01.731

      Barcelona:
      F1: 1.14.795 (kevyt auto, lauantai)
      MotoGP: 1.26.797

      Istanbul
      F1: 1.26.797 (kisabensat)
      MotoGP: 1.52.334

      Shanghai:
      F1: 1.34.080 (kisabensat)
      MotoGP: 1.59.710

      Eli oletettavasti MotoGP jäisi Ringilläkin mennen tullen, ja radan pituuden vuoksi ero olisi huima.

      • mahoton

        Jos moottoripyörälläkin saisi aikaan neljän g:n sivuttaisrutistuksen mutkissa niin kyllä olisi mahdoton ajaa kun kuski puristuisi tankkia vasten niin kovalla voimalla eikä pää pysyisi pystyssä puhumattakaan että pitäisi vielä liikutella vartaloa puolelta toiselle. Lähtisi käsistä tosi äkkiä eikä kenenkään voimat tai kunto riittäisi siihen menoon. Neljässä g:ssä alkaa tulla jo hengitysvaikeuksia ja näön hämärtymistä.


    • Turo--Inkeri

      formula on selvästi nopeampi samalla radalla. Oleellisimpana erona on downforce, jota ei pyörässä ole.

      Sensijaan kilpa-autoilla, joissa ei ole downforcea, ei ole pienintäkään jakoa prätkää vastaan, eikä vastassa tarvitse olla lähellekään motogp-tason laite. Kaupasta saatava 1000cc race-replica oikeissa käsissä pesee kaikki paitsi downforce-autot.

      • tämän...

        tuollainen mainitsemasi mp esimerkiksi DTM-auton ?


      • Turo--Inkeri
        tämän... kirjoitti:

        tuollainen mainitsemasi mp esimerkiksi DTM-auton ?

        DTM-autoissa käsittääkseni ei ole juurikaan downforcea, jolloin ne eivät karkaa mutkissa tai mutkiin jarrutuksissa. 500-600 heppainen ja n.1500 kilon painoinen auto on kyllä aika helteessä 180-heppaisen, 170-kiloisen prätkän kanssa. Olettaen, että molempia ohjastaa asiansa hyvin osaava kuski, en usko että DTM-autolla on sanansijaa.

        Jostainhan voisi toki löytyä jotain vertailukelpoisia kierrosaikoja näille..


      • Kooma
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        DTM-autoissa käsittääkseni ei ole juurikaan downforcea, jolloin ne eivät karkaa mutkissa tai mutkiin jarrutuksissa. 500-600 heppainen ja n.1500 kilon painoinen auto on kyllä aika helteessä 180-heppaisen, 170-kiloisen prätkän kanssa. Olettaen, että molempia ohjastaa asiansa hyvin osaava kuski, en usko että DTM-autolla on sanansijaa.

        Jostainhan voisi toki löytyä jotain vertailukelpoisia kierrosaikoja näille..

        ..dtm-auto painaa 1035-1050kg, ei suinkaan 1500kg. On niissä myöskin downforcea tuottavia elementtejä joskaan ei lähellekään niin paljon kuin F1-autossa. Esim. takasiiven olemassaoloon ei ole syynä se että se olisi hienon näköinen vaan juuri downforcen tuottaminen. Dtm-auton hidastuvuus ja käsittääkseni myös kaarrenopeudet ovat suuremmat kuin MotoGp-pyörällä.


      • Kooma
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        DTM-autoissa käsittääkseni ei ole juurikaan downforcea, jolloin ne eivät karkaa mutkissa tai mutkiin jarrutuksissa. 500-600 heppainen ja n.1500 kilon painoinen auto on kyllä aika helteessä 180-heppaisen, 170-kiloisen prätkän kanssa. Olettaen, että molempia ohjastaa asiansa hyvin osaava kuski, en usko että DTM-autolla on sanansijaa.

        Jostainhan voisi toki löytyä jotain vertailukelpoisia kierrosaikoja näille..

        Rata Istanbul: MotoGp-pyörä 1.52,334 ja DTM-Mersu(Häkkinen) 1.47,431.


      • t@ä

        Oon jätättäny mikro-autolla kilpa mp:tä. Ero tulee kaarrenopeuksissa ja hidastuvuudessa. Jos otetaan siviiliauto ja siviilimp, ni auto jää tulemaan. Mielestäni ero tulee siinä että mp:t on aika lähellä kisavehkeitä vaikka kaupan hyllyltä suoraan on otettukin. Ainakin lähempänä kuin autot. Kilpavehkeillä, radasta riippuen, pyörä jää tulemaan.


      • Turo--Inkeri
        Kooma kirjoitti:

        ..dtm-auto painaa 1035-1050kg, ei suinkaan 1500kg. On niissä myöskin downforcea tuottavia elementtejä joskaan ei lähellekään niin paljon kuin F1-autossa. Esim. takasiiven olemassaoloon ei ole syynä se että se olisi hienon näköinen vaan juuri downforcen tuottaminen. Dtm-auton hidastuvuus ja käsittääkseni myös kaarrenopeudet ovat suuremmat kuin MotoGp-pyörällä.

        täytyy myöntää, etten olisi aivan uskonut DTM-auton olevan viitisen sekuntia kierroksella motogp-pyörää nopeampi.

        TOSIN: lieneeköhän aivan 100% varma juttu, että ajavat Istanbulissa identtisellä radalla? Kysyn tätä siksi, että kävin kaivamassa kierrosaikoja MM-Superbiken ja DTM-autojen välillä Lausitzringiltä (joka oli ainoa rata jossa DTM:t ja prätkät, eivät tosin motogp, ajoivat molemmat 2005), ja ero oli niin huima (lähes 30 sekuntia) auton hyväksi ettei se voinut pitää paikkaansa. Sitten muistin, että Superbike-kisan yhteydessä kerrottiin radan kulkevan autoilla ja pyörillä tietyiltä osin erilaista reittiä.

        Jos on näin, että DTM-auto voittaa motogp-pyörän noinkin selvästi, ero täytyy olla juuri downforcessa, koska tehopainosuhteessa DTM-auto on hyvin selvästi altavastaaja.


      • Kooma
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        täytyy myöntää, etten olisi aivan uskonut DTM-auton olevan viitisen sekuntia kierroksella motogp-pyörää nopeampi.

        TOSIN: lieneeköhän aivan 100% varma juttu, että ajavat Istanbulissa identtisellä radalla? Kysyn tätä siksi, että kävin kaivamassa kierrosaikoja MM-Superbiken ja DTM-autojen välillä Lausitzringiltä (joka oli ainoa rata jossa DTM:t ja prätkät, eivät tosin motogp, ajoivat molemmat 2005), ja ero oli niin huima (lähes 30 sekuntia) auton hyväksi ettei se voinut pitää paikkaansa. Sitten muistin, että Superbike-kisan yhteydessä kerrottiin radan kulkevan autoilla ja pyörillä tietyiltä osin erilaista reittiä.

        Jos on näin, että DTM-auto voittaa motogp-pyörän noinkin selvästi, ero täytyy olla juuri downforcessa, koska tehopainosuhteessa DTM-auto on hyvin selvästi altavastaaja.

        En ole asiasta varma mutta uskon Istanbulissa ajettavan molemmilla identtistä rataa.
        Olet täysin oikeassa tuossa downforce-asiassa. Jo takasiiven menetys tekee autosta niin vaikean ajettavan että jos kaikki aerodynaamista pitoa tuova poistetaan niin MotoGp-pyörä on selvästi nopeampi.


      • anssi
        Kooma kirjoitti:

        En ole asiasta varma mutta uskon Istanbulissa ajettavan molemmilla identtistä rataa.
        Olet täysin oikeassa tuossa downforce-asiassa. Jo takasiiven menetys tekee autosta niin vaikean ajettavan että jos kaikki aerodynaamista pitoa tuova poistetaan niin MotoGp-pyörä on selvästi nopeampi.

        Pelkän takasiiven menetys tekee autosta mahdottoman ajettavan eli takasiiven lisäksi pitää myös etusiiven irrota jos aikoo vielä jotenkin ajaa. Onhan auton renkailla paljon suurempi tartuntapinta rataan kuin mp:llä mutta ei ole sellaista kilpa-autoluokkaa jossa ei olisi downforcea ja tehopainosuhde kuitenkin jotenkin vertailukelpoinen moto gp -pyörään kun superkarteissakin on siivet.


      • ppp
        t@ä kirjoitti:

        Oon jätättäny mikro-autolla kilpa mp:tä. Ero tulee kaarrenopeuksissa ja hidastuvuudessa. Jos otetaan siviiliauto ja siviilimp, ni auto jää tulemaan. Mielestäni ero tulee siinä että mp:t on aika lähellä kisavehkeitä vaikka kaupan hyllyltä suoraan on otettukin. Ainakin lähempänä kuin autot. Kilpavehkeillä, radasta riippuen, pyörä jää tulemaan.

        Juuh, tuohan riippuu täysin radasta. Sisäkartingradalla jokainen mikroauto pesee minkä tahansa mp:n. Ja Matopurkissa lähes joka mp pesee kartingauton.

        Alkuperäiseen kysymykseen on selvä vastaus: f1-auto vie voiton kirkkaasti kaarrenopeuksiensa ja jarrutusominaisuuksiensa ansiosta.

        Kun ajatellaan nopeutta mutkassa ja fysiikan lakeja, voisi yhtä hyvin kysyä, pysyykö paremmin pystyssä yhdellä vai kahdella jalalla...


      • agostini
        ppp kirjoitti:

        Juuh, tuohan riippuu täysin radasta. Sisäkartingradalla jokainen mikroauto pesee minkä tahansa mp:n. Ja Matopurkissa lähes joka mp pesee kartingauton.

        Alkuperäiseen kysymykseen on selvä vastaus: f1-auto vie voiton kirkkaasti kaarrenopeuksiensa ja jarrutusominaisuuksiensa ansiosta.

        Kun ajatellaan nopeutta mutkassa ja fysiikan lakeja, voisi yhtä hyvin kysyä, pysyykö paremmin pystyssä yhdellä vai kahdella jalalla...

        Autossa kuski on tiukasti vyötettynä paikallaan mutta pyörän päällä olisi mahdoton toimia siinä g-voimien puserruksessa mikäli sellaisen jollain saisi aikaan. Jarrutuksissakin jalat pitäisi kiinnittää jalkatappeihin jotta kuski ei lentäisi ohjaustangon yli ja silti takapyörä tulisi yli. Mitä kovempaa kaarteen ajaa niin sitä enemmän kallistetaan vaikka kuinka roikkuisi ja siinähän on rajansa.


    • ratkaisee..

      Saa olla aika "vakio" auto, että jää pyörälle. Veikkaisin, että katukelpoiset supersportitkin; Ferrari Enzo, Porsche GT, Bugatti Veyron ja vastaavat, pistäisivät prätkän lujille nimenomaan kaarrenopeuksien ansiosta. Neljä pyörää nyt vaan pitää lujemmin kuin kaksi.

      • pirellidiablo

        Noilla autoilla lähes kaikki paino mutkissa on kyllä ulkokaarteen pyörien päällä eli kahdella renkaalla mutta onhan sitä painoa enemmän ja renkaat paljon leveämmät. Moottoripyörän renkaisiin on vaikea saada enään lisää pitoa kun pyörää ei voi kallistaa aina vaan lisää.


      • TKD

        Joku vuosi sitten Bike:ssä oli testattu Dodge Viper vs. Suzuki GSX 1000 R vm. 01 tai 02. En muista millä radalla ja ketkä ajoivat mutta auto hävisi aika reilusti.


      • ja Kevin Schwantz
        TKD kirjoitti:

        Joku vuosi sitten Bike:ssä oli testattu Dodge Viper vs. Suzuki GSX 1000 R vm. 01 tai 02. En muista millä radalla ja ketkä ajoivat mutta auto hävisi aika reilusti.

        Muistan lukeneeni tuon jutun ja sitä aikaisemmankin vastaavan testin.
        Jälkimmäinen taisi olla Laguna Secan radalla ajettu ja kuljettajana oli muistaakseni Kevin Schwantz ajoi sekä mp:llä että autolla. Ja valinta oli juuri Schwantz koska hän on menestynyt kilpakuskina myös autopuolella.
        Testin tulos oli että autot ovat kehittyneet todella paljon mutta mp:t valovuoden. Mp siis voitti ja tuolla radalla auton nopeus oli suurempi vain tietyissä kohtaa kaarretta, lopputoteamus oli että mp:n kaarrenopeudet ovat nousseet ja niistä lähtiessä hanaa voidaan avata aikaisemmin kuin ennen.


      • uuno
        ja Kevin Schwantz kirjoitti:

        Muistan lukeneeni tuon jutun ja sitä aikaisemmankin vastaavan testin.
        Jälkimmäinen taisi olla Laguna Secan radalla ajettu ja kuljettajana oli muistaakseni Kevin Schwantz ajoi sekä mp:llä että autolla. Ja valinta oli juuri Schwantz koska hän on menestynyt kilpakuskina myös autopuolella.
        Testin tulos oli että autot ovat kehittyneet todella paljon mutta mp:t valovuoden. Mp siis voitti ja tuolla radalla auton nopeus oli suurempi vain tietyissä kohtaa kaarretta, lopputoteamus oli että mp:n kaarrenopeudet ovat nousseet ja niistä lähtiessä hanaa voidaan avata aikaisemmin kuin ennen.

        Dodge Viper on melko kaukana huippu-urheiluautosta puhumattakaan kilpa-autosta. Suzuki GSX 1000 R taas on moottoripyöräpuolella ihan eri sarjassa ja lähes kisapeli.


      • Jarski
        uuno kirjoitti:

        Dodge Viper on melko kaukana huippu-urheiluautosta puhumattakaan kilpa-autosta. Suzuki GSX 1000 R taas on moottoripyöräpuolella ihan eri sarjassa ja lähes kisapeli.

        Miksei samalla verrata kanttivolvoa ja jotain harrikkaa ?
        Kyllä Porschellakin on "vakiomalleja" myynnissä mitkä kulkevat enemmän kuin lääkäri määrää...

        Risto Burilla oli aikoinaan DTM Audi 100:nen ja Alastaron radan lotja kiersi 20 sekuntia nopeammin kuin 250 Honda joka kisaili SM:ästä.
        Varmaan on toisinpäinkin, mutta on niin monta vertailulaitetta, että mikä olisi oikea pari nopeusvertailuun ? 1300 Hayabusa ja 1300:nen Corolla vai 1600 Gold Wing ja 1600 Civic ?


      • Turo--Inkeri
        uuno kirjoitti:

        Dodge Viper on melko kaukana huippu-urheiluautosta puhumattakaan kilpa-autosta. Suzuki GSX 1000 R taas on moottoripyöräpuolella ihan eri sarjassa ja lähes kisapeli.

        Molemmat saa suoraan kaupan hyllyltä, kun laittaa vaan kättä syvälle taskuun. Tuskin sille 1000R:lle olisi pärjännyt edes 2 kertaa kalliimpi VAKIOauto.


      • uuno
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        Molemmat saa suoraan kaupan hyllyltä, kun laittaa vaan kättä syvälle taskuun. Tuskin sille 1000R:lle olisi pärjännyt edes 2 kertaa kalliimpi VAKIOauto.

        Viperissa etumoottorisena sijaitsee myllykin väärässä kohtaa autoa puhumattakaan kaikesta muusta eikä sitä ole tehty se mielessä että sillä ajettaisiin mahdollisimman kovia aikoja radalla toisin kuin tää gixeri. Viper on mahtailumuskeliauto. Ei takamoottorisesta skootteristakaan saa kierrosennätysten rikkojaa.


      • Turo--Inkeri
        uuno kirjoitti:

        Viperissa etumoottorisena sijaitsee myllykin väärässä kohtaa autoa puhumattakaan kaikesta muusta eikä sitä ole tehty se mielessä että sillä ajettaisiin mahdollisimman kovia aikoja radalla toisin kuin tää gixeri. Viper on mahtailumuskeliauto. Ei takamoottorisesta skootteristakaan saa kierrosennätysten rikkojaa.

        kuitenkin ajeta kilpaa monissakin eri kilpasarjoissa?? Mikä vakioauto sitten mielestäsi antaisi paremman vastuksen GSX-R:lle?


      • uuno
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        kuitenkin ajeta kilpaa monissakin eri kilpasarjoissa?? Mikä vakioauto sitten mielestäsi antaisi paremman vastuksen GSX-R:lle?

        Kisaahan ajetaan melkein kaikilla mahdollisilla moottoroiduilla vehkeillä, jopa asuntovaunuja vedetään kilpaa radalla. Joku keskimoottorinen Ferrarin huippumalli varmaankin olisi urheiluautoksi paremmin kelpaava mutta kaukana formuloistahan sekin on kaikkine ylimääräisine siviiliautovarusteineen.


      • Turo--Inkeri
        uuno kirjoitti:

        Kisaahan ajetaan melkein kaikilla mahdollisilla moottoroiduilla vehkeillä, jopa asuntovaunuja vedetään kilpaa radalla. Joku keskimoottorinen Ferrarin huippumalli varmaankin olisi urheiluautoksi paremmin kelpaava mutta kaukana formuloistahan sekin on kaikkine ylimääräisine siviiliautovarusteineen.

        ..että huippu-Ferrari sitten voittaisi jos se olisi tuon saman vertailun autona? Itse uskoisin kisan olevan tiukempi ja kukatietää, ehkä lopputulos voisi olla jopa kiinni siitä, millä/millaisella radalla ajetaan. Pyörän tehopainosuhde on silti suvereeni, jos puhutaan kaupasta saatavista laitteista. Itse uskon auton tarvitsevan melko reilusti downforce-efektiä ennen kuin sillä on mahdollisuuksia pyörää vastaan.

        Formula muuten ei ole oikea vertailukohta GSX-R1000:n kanssa, sillä F-1 on lähes uniikki prototyyppivalmiste, ei sarjatuotettu.


      • uuno
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        ..että huippu-Ferrari sitten voittaisi jos se olisi tuon saman vertailun autona? Itse uskoisin kisan olevan tiukempi ja kukatietää, ehkä lopputulos voisi olla jopa kiinni siitä, millä/millaisella radalla ajetaan. Pyörän tehopainosuhde on silti suvereeni, jos puhutaan kaupasta saatavista laitteista. Itse uskon auton tarvitsevan melko reilusti downforce-efektiä ennen kuin sillä on mahdollisuuksia pyörää vastaan.

        Formula muuten ei ole oikea vertailukohta GSX-R1000:n kanssa, sillä F-1 on lähes uniikki prototyyppivalmiste, ei sarjatuotettu.

        Paljonkin riippuu radasta mutta oman kokemuksen perusteella kyykkypyöriä omistaneena ja kartingia kisailleena on että kyllä pyörä on yleensä ottaen aika heikoilla kaarrenopeuksissa vaikka autossa ei downforcea olisikaan. Muistaakseni moto-gp sarjassa joku talli kokeili jotain pieniä siiventynkiä mutta ne kiellettiin heti ja kyllähän ne heittäisivät pyörän radalta äkkiä kun tietty kallistuskulma ylitettäisiin. Eihän gsx-r:ää voi verrata ykkösiin mutta on se kuitenkin vähän lähempänä moto-gp -pyörää kuin katu-Ferrari on F-ykköstä puhumattakaan Viperista.


      • Turo--Inkeri kirjoitti:

        kuitenkin ajeta kilpaa monissakin eri kilpasarjoissa?? Mikä vakioauto sitten mielestäsi antaisi paremman vastuksen GSX-R:lle?

        Chrysler Viper GT R on sellainen tykki että alta pois.LeMansin 24 tunnin ajoissakin mahtunut kokonaiskilpailussa 5-6 paikkeille ja vastassa on sentään niin GT1:set kuin Prototyypitkin.


      • cscsdc
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        kuitenkin ajeta kilpaa monissakin eri kilpasarjoissa?? Mikä vakioauto sitten mielestäsi antaisi paremman vastuksen GSX-R:lle?

        Hei aluksi mainottakoon että joidenkin itsetunnolle tuntuu ottavan kovin kun huomaavat että F1 on nopeampi kuin MotoGP. Sitten voi sitä kurjuuttaa kun DTM "koppiautokin" jättää motoGP:t taakse.

        Todella nopean pyörän saa murto-osalla siitä hinnasta mitä nopeimmat autot maksaa, mutta nopeinta vakiopyörää on aivan turha väittää nopeinta vakioautoa nopeammaksi. Nopeimmat sarjavalmisteiset autot lienevät McLaren F1 (katuauto) tai nelivetoinen yli 1000hv Bugatti Veyron. Jälkimmäinen kiihtyy 0-100km/h 2.9s, 0-300km/h 14s. Huiput hieman yli 400km/h (elektronisesti rajoitettu). Kyseessä ovat siis sarjavalmisteiset autot joilla voisi myös Suomessa ajella yleisillä teillä.

        http://www.webwombat.com.au/motoring/news_reports/bugatti2.htm


      • Turo--Inkeri
        cscsdc kirjoitti:

        Hei aluksi mainottakoon että joidenkin itsetunnolle tuntuu ottavan kovin kun huomaavat että F1 on nopeampi kuin MotoGP. Sitten voi sitä kurjuuttaa kun DTM "koppiautokin" jättää motoGP:t taakse.

        Todella nopean pyörän saa murto-osalla siitä hinnasta mitä nopeimmat autot maksaa, mutta nopeinta vakiopyörää on aivan turha väittää nopeinta vakioautoa nopeammaksi. Nopeimmat sarjavalmisteiset autot lienevät McLaren F1 (katuauto) tai nelivetoinen yli 1000hv Bugatti Veyron. Jälkimmäinen kiihtyy 0-100km/h 2.9s, 0-300km/h 14s. Huiput hieman yli 400km/h (elektronisesti rajoitettu). Kyseessä ovat siis sarjavalmisteiset autot joilla voisi myös Suomessa ajella yleisillä teillä.

        http://www.webwombat.com.au/motoring/news_reports/bugatti2.htm

        ..McLarenia tai Veyronia mahtaa Suomen teillä tulla vastaan? Ostajan täytyy olla öljysheikin tuloluokassa ja noiden pitäminenkin maksaa maltaita -- autopuolella tuollainen suorituskyky on tavalliselle tallaajalle täysin saavuttamattomissa. 1000cc 180hv prätkä sensijaan kustantaa alle 20.000 euroa ja esim. GSX-R1000:tta myytiin viime vuonnakin useampi sata.

        Kaikki sellaiset autot, joissa ei ole huomattavaa downforcea, myöskin jäävät prätkälle selvästi ympyräradalla. Auto, joka pärjää prätkälle, on sitä useita kymmeniä kertoja kalliimpi.


      • matskua
        cscsdc kirjoitti:

        Hei aluksi mainottakoon että joidenkin itsetunnolle tuntuu ottavan kovin kun huomaavat että F1 on nopeampi kuin MotoGP. Sitten voi sitä kurjuuttaa kun DTM "koppiautokin" jättää motoGP:t taakse.

        Todella nopean pyörän saa murto-osalla siitä hinnasta mitä nopeimmat autot maksaa, mutta nopeinta vakiopyörää on aivan turha väittää nopeinta vakioautoa nopeammaksi. Nopeimmat sarjavalmisteiset autot lienevät McLaren F1 (katuauto) tai nelivetoinen yli 1000hv Bugatti Veyron. Jälkimmäinen kiihtyy 0-100km/h 2.9s, 0-300km/h 14s. Huiput hieman yli 400km/h (elektronisesti rajoitettu). Kyseessä ovat siis sarjavalmisteiset autot joilla voisi myös Suomessa ajella yleisillä teillä.

        http://www.webwombat.com.au/motoring/news_reports/bugatti2.htm

        http://www.zshare.net/video/freddievszvssabre-wmv.html


      • vertailu

      • Kale.
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        ..McLarenia tai Veyronia mahtaa Suomen teillä tulla vastaan? Ostajan täytyy olla öljysheikin tuloluokassa ja noiden pitäminenkin maksaa maltaita -- autopuolella tuollainen suorituskyky on tavalliselle tallaajalle täysin saavuttamattomissa. 1000cc 180hv prätkä sensijaan kustantaa alle 20.000 euroa ja esim. GSX-R1000:tta myytiin viime vuonnakin useampi sata.

        Kaikki sellaiset autot, joissa ei ole huomattavaa downforcea, myöskin jäävät prätkälle selvästi ympyräradalla. Auto, joka pärjää prätkälle, on sitä useita kymmeniä kertoja kalliimpi.

        Olen nähnyt valitettavasti Bugatti veyronin porvoon moottoritiellä. Kateus kyllä iski.
        Se ajoi perässäni pitkään ja lopulta ohitti. Auto oli venäjän kilvissä. päivä oli 4.7.2005
        Onnex oli kamera matkassa, et sain otettuu kuvan..


      • tura-änkeröinen
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        ..McLarenia tai Veyronia mahtaa Suomen teillä tulla vastaan? Ostajan täytyy olla öljysheikin tuloluokassa ja noiden pitäminenkin maksaa maltaita -- autopuolella tuollainen suorituskyky on tavalliselle tallaajalle täysin saavuttamattomissa. 1000cc 180hv prätkä sensijaan kustantaa alle 20.000 euroa ja esim. GSX-R1000:tta myytiin viime vuonnakin useampi sata.

        Kaikki sellaiset autot, joissa ei ole huomattavaa downforcea, myöskin jäävät prätkälle selvästi ympyräradalla. Auto, joka pärjää prätkälle, on sitä useita kymmeniä kertoja kalliimpi.

        5000-8000 tonniin jo saa aika uutta kilokikseriä...eli aika halvalla...


    • apuja.

      Jos mp:hen asennettaisiin luistonesto ja spoilerit niin eikö se lisäisi kaarrenopeuksia ja kaarteesta ulostulonopeuksia melko paljon ? Spoilerit tietysti jäisivät kilpa-autoa pienemmiksi. En tunne MotoGP teknisiä sääntöjä hyvin mutta siellä tuollaiset on ilmeisesti kielletty, koska niitä ei ole käytössä...?

      • Turo--Inkeri

        moottoripyörässä, joka kallistuu mutkiin noin 55 astetta molempiin suuntiin, tuskin on millään keinolla mahdollista saavuttaa samaa kuin F-1 autossa, eli painaa se siipien ja aerodynamiikan avulla niin lujasti rataan, että syntyisi downforce-efekti. Juuri se on suurin syy siihen, miksi F-1 on niin paljon motogp-pyörää nopeampi.


      • Turo--Inkeri
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        moottoripyörässä, joka kallistuu mutkiin noin 55 astetta molempiin suuntiin, tuskin on millään keinolla mahdollista saavuttaa samaa kuin F-1 autossa, eli painaa se siipien ja aerodynamiikan avulla niin lujasti rataan, että syntyisi downforce-efekti. Juuri se on suurin syy siihen, miksi F-1 on niin paljon motogp-pyörää nopeampi.

        luistonesto ja launch control on monissa motogp-peleissä jo käytössä.


    • lainaus

      Iltalehti:
      Downforce nostaa kierrosnopeuksia
      6.3.2006 15:39

      Formula ykkösissä puhutaan paljon ja taajaan downforcesta, mutta mistä onkaan kyse?

      "Negatiivinen nostovoima" pitää auton kiinni tiessä ja nostaa nopeutta kaarteissa. (MANUEL BRUQUE / EPA)
      Siiven kehittämä nostovoima pitää lentokoneen ilmassa. Kilpa-autossa siivet painavat autoa tietä kohti eli alaspäin. Korrekti suomenkielinen termi onkin sanahirviö "negatiivinen nostovoima". Nostovoimaa ei pidä sekoittaa nosteeseen, joka on puolestaan Arkhimedeen kuvaama voima, joka pitää laivat meren pinnalla. Englanniksi negatiivinen nostovoima on nimeltään negative lift tai kilpa-autoslangilla downforce.

      Formula 1 -auton downforce kehitetään paitsi sen etu- ja takasiivellä myös rungolla. Downforcesta noin 35 prosenttia syntyy etusiivellä, noin 35 prosenttia takasiivellä ja noin 40 prosenttia auton rungolla. Summasta tulee yli sata prosenttia siksi, että pyöriin kohdistuu positiivista nostovoimaa.

      Aerodynaamiset voimat ovat verrannollisia nopeuden neliöön. Toisin sanoen, kun nopeus kaksinkertaistuu, voimat nelinkertaistuvat. Noin 190 kilometrin tuntinopeudella F1-auton downforce vastaa auton painoa. Autolla voisi tuolloin teoriassa leijua tunnelin katossa ylösalaisin.

      Olkoon kaarteen säde 100 metriä. Normaalikuosissaan F1-auto kykenee ajamaan kaarteen nopeudella 200 kilometriä tunnissa. Jos auto riisuttaisiin siivistä ja pohjalevystä niin, ettei se tuottaisi lainkaan downforcea, kykenisi se ajamaan kaarteen noin nopeudella 140 kilometriä tunnissa. Mitä suurempi nopeus, sitä suurempi hyöty downforcesta saadaan. Ilman downforcea kierrosajat hidastuisivat jopa useita kymmeniä sekunteja.

      F1-auton ilmanvastus on suuri

      Auton aerodynaaminen tasapaino säädetään etu- ja takasiiven keskinäisellä säädöllä. Ne trimmataan yleensä niin, että downforcen jako etu- ja taka-akselin välillä on hieman takapainoisempi kuin auton painojakauma stabiliteettisyistä johtuen. Mutta, jako voi joillain radoilla ja kuljettajilla olla etupainoisempi kuin painojakauma. Nämä kuskit haluavat erittäin herkästi kääntyvän auton eivätkä he säikähdä pieniä luistoja.

      Downforce ei synny ilmaiseksi, vaan siitä seuraa aina indusoitua vastusta. Formula 1 -auton ilmanvastus onkin varsin suuri - noin kolmen hyvänmallisen henkilöauton verran. Downforce on suuruusluokaltaan yli 2,5-kertainen verrattuna ilmanvastukseen. Suhdetta kutsutaan liitoluvuksi. Le Mans -prototyyppiautoilla liitoluku on tyypillisesti 5-6 ja purjelentokoneella jopa yli 40. F1-auton aerodynamiikkaa verottavat erityisesti suuret pyörät.

      On edullista, jos mahdollisimman suuri osan downforcesta syntyy auton alle muodostuvan alipaineen avulla, koska tällä menetelmällä on pienin indusoitu vastus. Nimittäin mitä lähemmäksi maan pintaa downforcea kehittävä laite tuodaan, sitä progressiivisemmin se toimii (ground effect = maavaikutus).

      Jos rata muodostuisi vain suorista, kannattaisi F1-auton ilmanvastus minimoida uhraamalla vaikka kaikki downforce, koska vain huippunopeus ratkaisisi. Jos taas rata olisi pelkkää kaarretta, kannattaisi maksimoida downforce ilmanvastuksen tasosta välittämättä. Todellisuudessa radat ovat näiden kahden ääripään välillä. Optimaalinen aerodynamiikka riippuukin radan luonteesta. Monzan kaltaisilla pitkien suorien radoilla siivet ovat pieniä ja loivia, kun taas mutkaisilla Monacon tai Unkarin radoilla autoon asennetaan kaikki mahdolliset siivet jyrkkään kulmaan.

      Tyyristä lystiä

      Kierrosaikasimulaatiosta tiedetään, että nykyisellä F1-autoilla yhden prosentin muutos aerodynamiikassa vastaa 0,03-0,15 sekuntia kierrosajassa riippuen radan luonteesta sekä tutkittavasta suureesta (ilmanvastus, downforce tai liitoluku).

      Eliittitalli käyttää vuodessa jopa 100 miljoonaa euroa auton aerodynamiikan kehittämiseen. Kun sääntöjä muutetaan, kehittyy auto aina ensin nopeammin, jopa 15 prosenttia vuoden aikana. Myöhemmin vuosittainen kehitys on enää vain muutamia prosentteja. Rahan kulutuksen mielekkyyttä voi kukin arvioida oman arvomaailmansa mukaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1368
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1240
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1165
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1125
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      13
      1078
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      31
      1027
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1023
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1022
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1011
    Aihe