Osuinpa tällekkin palstalle ja haluisin vain sanoa, että en yhtään pidä niistä muutoksista joita Laran hahmolle ja pelin formaatille on kahdessa viimeisessä pelissä tehty (AOD ja Legend).
Mulle ja monille muillekkin Tomb raider faneille olis riittänyt ihan hyvin vanhat kunnon ongelmat ilman mitään turhia uusia jippoja. Varmasti pelitkin menisivät paremmin kaupaksi jos raidaaja vois luottaa tuttuihin ja hyviksi koettuihin elementteihin. Eihän shakkipelissäkään muuteta sääntöjä kesken kaiken. Tietenkin grafiikkaa voi aina parantaa ja Laran liikevalikoimaa lisätä, mutta öööö Lara ei ole enää se sama Lara näissä uusissa "väänöissä".
Pettynyt
11
784
Vastaukset
- nunnu
Minäkin tykkään enemmän vanhasta larasta. Pelaan kakkosta ja olen todennut pelaavani varmaan parasta tomppia. Inhottaa, kun peliä on alettu myymään laran tisseillä ja muutenkin hahmo on pilattu uusimmissa peleissä. Tämä on minun mielepiteeni, esittäkää te muut omanne.
Tissihommeli on kyllä ollut jo ihan ensimmäisestä osasta alkaen mukana. Onhan jatko osia kuitenkin uudistettava. Ei minua ainakaan huvita paljoo pelata
jatko osaa jos siinä ei ole mitään uutta. Ihan hyvältä tuo legend ainakin vaikuttaa.- nunnu
hell_patrol kirjoitti:
Tissihommeli on kyllä ollut jo ihan ensimmäisestä osasta alkaen mukana. Onhan jatko osia kuitenkin uudistettava. Ei minua ainakaan huvita paljoo pelata
jatko osaa jos siinä ei ole mitään uutta. Ihan hyvältä tuo legend ainakin vaikuttaa.Et voi silti väittää, etteikö kaulaaukkoa olisi joka pelissä aina vain suurennettu ja rintoja korostettu. Onhan Laralla ollut sama kuppikoko koko ajan, mutta seksikkyydellä on iso osa. Legend näyttäisi olevan kyllä hillitympi. Minua Larassa kiehtoo lähinnä se, että saan pelata naishahmolla ja samaistua häneen. Ja kieltämättä haluaisin olla yhtä taitava ja notkea kuin hän, mutta Lara on kuitenkin fiktiivinen.
nunnu kirjoitti:
Et voi silti väittää, etteikö kaulaaukkoa olisi joka pelissä aina vain suurennettu ja rintoja korostettu. Onhan Laralla ollut sama kuppikoko koko ajan, mutta seksikkyydellä on iso osa. Legend näyttäisi olevan kyllä hillitympi. Minua Larassa kiehtoo lähinnä se, että saan pelata naishahmolla ja samaistua häneen. Ja kieltämättä haluaisin olla yhtä taitava ja notkea kuin hän, mutta Lara on kuitenkin fiktiivinen.
Mielestäni Lara on pysynyt aikalailla samannäköisenä. Tuohan se tietysti seksikkyyttä lisää kun on erilaisia vaatteitakin noissa uudemmissa Tomb raidereissa ja grafiikka kehittyy.
- Lara fan
Peli meni puihin pelkän analogi-ohjauksen vuoksi...lisäksi se äijä hahmon vaihto lähinnä ärsytti tietyissä kentissä...1 osa, 2 osa, 3 osa erittäin hyviä, 4 osa kohtalainen...tää PS2:n AofD aika keskeneräinen tekele...Legend ilmestyy huhtikuussa, saa nähdä onko hintansa väärti...tänään bongasin MGS 3:n 19.90...ei paha... :)
- advis
En tosin lähde vielä tuomitsemaan Legendiä ennenkö pääsen siihen käsiksi, mutta Laran ylimaallinen hypetys ja mainostaminen alkaa tursuta jopa allekirjoittaneen silmistä ja korvista.
Ensinnäkään persoonana Lara Croft ei ole lainkaan mikään sosiaalinen seurapiiriperhonen, joka nauttisi suuren yleisön suosiossa poseeraamisesta. Pikemminkin hän on yksinäinen susi, joka seikkailee työkseen kiertäen maailman syrjäisimmissä kolkissa ja siten tuntee elävänsä täysillä. Eikä se ole hänelle pelkkää työtä, vaan tosiaankin elämäntapa; tutkia muinaisia kulttuureita (mitä väliä jos henki meinaa lähteä joka viides sekunti) ja sitten kirjoitustensa kautta tuoda ihmisten tietoisuuteen kätkettyä viisautta. Eli itseasiassa meininki on hyvin zen. Tämä Laran uusi imago on ajautunut aika kauas siitä alkuperäisestä seikkailijattaresta, johon vuosia sitten ihastuimme. Nainen mennä hyppelehtii henkkamaukasta ostetun näköisellä vaatetuksella, tekee kaiken maailman piruetteja ja mennessään vielä vinkkaa keimaillen silmää.
Toki tietynlaisia uusia juttuja on suotavaakin olla, kuten uusia liikkeitä ja niin edelleen. Legend näyttää ulkoasultaan todellakin häikäisevältä ja houkuttelevalta, mutta miksi en siltikään aisti sitä samaa tunnelmaa, joka aivan ensimmäisissä Tomb Raidereissa on niin henkeäsalpaavan tiiviisti läsnä?
Liika ns. fanservice pilaa mielestäni kaiken. Se on aivan turhaa, siinä ei ole kertakaikkiaan ideaa. Samaten liika pelimäisyys kaikkine monimutkaisine valikoineen ja viimeisen päälle hiottuine käyttäjäystävällisyyksineen (vaikeustasot, punaiset ampumakehikot vihollisten ympärillä, pleikkarin ohjaimen nappuloiden kuvakkeet ympäristössä jne) tappavat tunnelmaa. Muistelkaapa nyt esimerkiksi Last Revelationia (TR4), missä Laran ja kauniiden maisemien lisäksi näytöllä ei näy tasan minkäänlaisia kuvakkeita energiapalkkia lukuunottamatta, eikä aina sitäkään. Se on jo omiaan luomaan sitä taianomaista raidaamisen tunnelmaa, missä tunnet tosiaankin matkustaneesi jonnekin toiseen maailmankolkkaan, missä on pärjättävä omillaan. Perusasiat opetellaan ensimmäisissä harjoituskentissä, mutta sielläkään ei ilmaannu yhtäkkiä ruudulle mitään rautalangasta väännettyjä Paina-Nyt-Tätä-kuvakkeita ja vihollisten kohdalle punainen kehikko osoittamaan, että "Hei katso, tässä on kohde jota voit ampua!", hyvä ettei vielä päällä lue kyltti missä lukee vaikkapa "Susi-kohtalaisen vaarallinen" tai "T-Rex-hyvin vaarallinen" tai "Rotta-melko harmiton". Tällainen ylimääräinen "ihqsälä" hyppää väkivaltaisesti raidaajan ja Tombin väliin.
Vikaan mennään siinä vaiheessa, kun aliarvioidaan vanhojen ja uusienkin raidaajien älykkyys sillä rautalangasta vääntämisellä, mitä ei koskaan ennenkään ole tarvittu ja tilalle tarjotaan kaikkea "upean hienoa". Ja pilataan viimeinenkin keksimisen ja tutkimisen ilo spoilaamalla kaikki etukäteen ja tekemällä hommasta suoraviivaista ja ennalta arvattavaa. Ennen oli niin mahtavaa, kun jäi aivan keskenään vain sen kaiken tunnelman ja tilan keskelle tutkimaan ja ihmettelemään, ihastelemaan ja säikähtelemään. Säikähtämisen jännityksessäkin piilee osa raidaamisen taiasta. Se raidaamisesta onkin jäänyt varmaan parhaiten mieleen, miten vaikkapa TR1:n Atlantiksessa keräsi sydän pamppaillen rohkeutta kurkistaa mitä seuraavassa käytävässä on niiden traumojen jälkeen, mitä hetkeä aikaisemmin sai kun pirullinen demoni hyökkäsi oletetusta tyhjästä tilasta selän takaa kytkimen vääntämisen jälkeen.
Minun on jotenkin vaikea uskoa, että säikähdän vastaan kävelevää ukkelia, jonka ympärillä on punainen kehikko ja joka suunnilleen kantaa kädessään kylttiä, missä lukee: "Hei, olen Bob, vihollisesi. Ammu minut." Ihme ettei tapon jälkeen räiskähdä ilmaan vaaleanpunainen pilvi, jossa seisoo kissankokoisin kirjaimin: "200 pistettä!". Ja sitten Lara toteaa tyytyväisenä, että hyvä, tuhannesta pojosta saa voimanlisäyksen!
Kaikki sen kustannuksella, että pelätään uuden Tomb Raiderin osoittautuvan jollain tavalla vähänkään vaikeaksi. Ettei vain missään nimessä käy niin että joku paiskaa turhautuneena ohjaimensa/näppiksensä päin seinää. Mutta hyvänen aika, siinähän se hauskuus juuri piileekin! Ties montako kertaa itsellänikin on mennyt hermot raidatessa ja sitä on kironnut pää punaisena sen hetken aikana enemmän kuin ihminen keskimäärin sadattelee koko elämänkaarellaan. Mutta voi luoja sitä euforiaa kun kinkkisen tilanteen saa selvitettyä! Se sorminäppäryystaito ja ongelmanratkaisukyky, mitä Tomb Raiderin pelaaminen vaatii kehittyy ja karttuu pikkuhiljaa sitä mukaa miten paljon kukin jaksaa nähdä vaivaa. Ja kaikki se päänvaiva, harjoitteleminen ja tuska on ollut sen arvoista. Nyt tuntuu siltä, että uusille raidaajille tehdään karhunpalvelus ja annetaan kaikki valmiina helppona pakettina sen kustannuksella, että vanhat taitajat turhautuvat ja repivät hiuksia päästään.
Noh..toki Legendissäkin tulee olemaan se "vaikea vaihde", joka tarjoaa enemmän haastetta. Mutta..koko tämä erilaisten vaikeustasojen kirjo tuntuu niin vieraalta. Se vie pohjaa koko idealta. Toki AoD:ssakin oli kinkkisiä kohtia, mutta niissä se vaikeus johtui jostain aivan muusta kuin itse tehtävän vaikeudesta. Yleisimmin se johtui jostain niinkin turhasta kuin erittäin surkean jähmeistä liikkeistä. Eli jos vaikka Angel of Darknessia raidaisi TR3:n Laralla, se olisi niin pala kakkua, ettei sitä jaksaisi mennä läpi nukahtamatta. Mutta jos taas AoD:n Lara laitettaisiin mihin tahansa aiempaan Tombiin niin johan tulisi ongelmia. Ja aivan vääristä syistä.
Tomb Raiderin tekijät eivät mielestäni todellakaan näe metsää puilta. Käyttäjäystävällisyys heitettäköön minun puolestani pannaan, jos se edustaa juuri sitä mitä pelkään sen edustavan. Tomb Raider ei ole mikään Windows XP.- TR Fani
Mitäpä tähän voisi enää lisätä, luettuani tuon tekstin.. Ehkä ne "kehikot" saa pois päältä, onhan pelissä kolme vaikeusastettakin.. Semmosta ainkain TRC:n foorumilla puhutaan.
- Poitsux
Hienosti analysoitu! Eipä mullakaan ole mitään lisättävää. Sopisit hyvin "Pelit" lehteen peli arvostelijaksi!
Onneksi nuo Tomb Raiderit 1-5 lisäosineen ovat melkoinen aarreaitta, että niihin voi palata yhä uudelleen.
Luin tuossa edellisiä viestejä joissa kerroit, että Tomb Raidereita voi pelata läpi ilman savetuksia tai käyttämättä medipäkkejä? Onnistuuko se todella esim. Tomb Raider vitosessa Red Alert kentässä? Siinähän helikopteri tulittaa niin peevelisti ja ainakin sitten kun pääsee "kaasuhuoneisiin" niin kyllä tiukkaa tekee, että selviä ilman lääkitystä. Riippuu tietenkin vähän pelaajastakin. - advis
Poitsux kirjoitti:
Hienosti analysoitu! Eipä mullakaan ole mitään lisättävää. Sopisit hyvin "Pelit" lehteen peli arvostelijaksi!
Onneksi nuo Tomb Raiderit 1-5 lisäosineen ovat melkoinen aarreaitta, että niihin voi palata yhä uudelleen.
Luin tuossa edellisiä viestejä joissa kerroit, että Tomb Raidereita voi pelata läpi ilman savetuksia tai käyttämättä medipäkkejä? Onnistuuko se todella esim. Tomb Raider vitosessa Red Alert kentässä? Siinähän helikopteri tulittaa niin peevelisti ja ainakin sitten kun pääsee "kaasuhuoneisiin" niin kyllä tiukkaa tekee, että selviä ilman lääkitystä. Riippuu tietenkin vähän pelaajastakin.No kiitos. Kumman paljon näitäkin asioita on tullut mietittyä.
Totta, Tombit 1-5 ovat vain sellaisia ettei niihin koskaan kyllästy. Ja onhan sitten olemassa muutamia loistavia Level Editor-kenttiä kuten Lara at the Movies ja Plain of Jars.
Kyllä, on tosiaankin mahdollista mennä kaikki Tombit läpi käyttämättä ensimmäistäkään medipackia ja ampumalla vain pistooleilla. Otimme tämän projektiksi erään ystäväni kanssa ja onnistuimme. Savettamatta meneminenkin on periaatteessa mahdollista, mutta en tiedä kuka hullu sitä lähtisi kokeilemaan sen lisäksi, että menee xtrahardilla/no scratchilla. Jollei Lara tarvitsekaan lääkitystä niin voi olla että pelaaja tarvitsee jonkin ajan kuluttua. ;D
Kaikkein vaikein taisikin olla juuri Red Alert. Jo lähtöasetelma on aika äärimmäinen, siellä todellakin pistetään raidaajan taidot ja _kärsivällisyys_ koetukselle. Energian menetystä pitää välttää viimeiseen asti ja Red Alertissa se riippuu nimenomaan ampumatarkkuudesta muun kikkailun lisäksi. Oman vaikeutensa mukaan tuovat useat pahat etenemistä estävät bugit, jotka estävät tallentamista juuri tietyissä kohdissa, joissa tallentamismahdollisuutta kaipaa äärimmäisen paljon. On aivan mahdollista päästä ampuvan kopterin ja androidinkin ohitse naarmuitta, mutta teepä se kaikki tallentamatta kertaakaan välillä. Itselleni kävi kohtalokkaasti kyseisessä vaiheessa; juuri päästyäni livahtamaan pakoon käytävään, josta löytyy androidin vangitsemiseen tarkoitettu vipu, sattui sellainen bugi missä androidi juuttuikin kopterikäytävän monttuun eikä päässyt pois. Oli otettava uudestaan ensimmäisen androidin tappamisesta asti.
Yksi Red Alertin pirullisimpia kohtia on ampumaratasalarin hakeminen. Siinä taisi lentää enemmän kuin muutama ärräpää..
Muuten Chronicles oli hyvinkin helppo! Vaikein kokonaisuus oli Last Revelation ja siellä Cairo ja Giza, vaikka todelliset vaikeudet alkavat Alexandrian loppupuolella Lost Libraryssa ja Cleopatra´s Palacessa. Tomb Raider Kakkosta on puolestaan kaikkein hauskinta mennä xtrahardilla.
Kannattaa kokeilla kauhutarinoista huolimatta. :D Oli se kaiken sen arvoista. Ainakin miljoonasti jännempää ellei muuta!
- *tombbienpelaaja*
Olen aivan samaa mieltä!!Minusta Larasta on tehty liiian ihmismäinen.
[aarrgghh] - Zannu
Tuo on totta, muta kyllä ehkä siihen voisi kyllästyä jos kaikki 7 Tomb Raideria olisivat ihan samanlaisia. Kyllä vaihtelua voi tulla...Ei kaikkien pidä olla samanlaisia, niihin muuten kyllästyy...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1357455Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631664492Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen563510Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi5103275Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2972164Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361813Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja241799- 911593
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791505Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151456