paljonko raudat maksaa

hampaat suoriksi

paljonko rautojen laitto yksityisellä ja kunnallisella maksaa? kauanko meni aikaa että hampaat olivat suorat ja laitettiinko teillä rautojen poisoton jälkeen retentiokaari hampaiden taakse? Olisin todella halukas laitattamaan sellaiset
kiitos vastauksista

15

7179

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ellu

      hinnasta en tiedä paljon tulisi maksamaan ku mulla on suoristettu jo alaikäsenä kunnallisella.Olivat mulla 5 vuotta eivätkä vieläkään ole suorat.Puren vieläkin vähän kieroon mutta tuo johtuneen hampaiden narskuttamisesta.

    • pretty smile

      Rautojen laitto kunnallisella alaikäisenä ei maksa mitään. Mutta hampaita ei laiteta kunnallisella ellei vika ole tarpeeksi paha. Hammaslääkärisi/oikojasi arvioi hampaidesi tilanteen ja jos se on paha saat kunnallisella oikomishoidon. Jos taas hampaasi eivät ole niin pahasti oikomishoidon tarpeessa suositellaan sinulle yksityistä. (tämä koskee siis alaikäisiä. En tiedä kuinka suuri ero käytännössä on aikuisten kanssa.)

      Oikomishoito ystävälleni yksityisellä taisi maksaa 10000-15000 markkaa eli se oli aika kallista lystiä. Toiset selviävät 6 kuukaudessa kiinteistä ja toisilla saattaa olla jopa 5 vuotta raudat. Se on hyvin yksilöllistä. Itse sain kunnallisella puolella hoidon alaikäisenä joten kuluja ei tullut ja raudat oli suussa reilun vuoden. Hoidon jälkeen sain retentiokaaren sekä ylös että alas. Se ei ole niin yleistä, mutta minä olin onnekas. Yleensä kiinteiden rautojen (eli "kiskojen") jälkeen laitetaan retentio-kaari alas ja kitalakirauta ylös. Kitalakirautaa pidetään yleensä 6kk-12kk kiinteiden pois oton jälkeen. Mutta senhän saa itse pois ja kuuluukin ottaa pois esimerkiksi syödessä. Sitä olisi silti hyvä käyttää niin kauan kuin hammaslääkäri käskee ,(sillä eräällä ystävälläni palautuivat etuhampaat, koska hän uhmasi hammaslääkäriään eikä käyttäny sitä niin kauan kuin kuului) ,vaikkakin kaikki ystäväni jotka ovat sellaisen saaneet ovat valittaneet, että se alkaa haisemaan vaikka sitä kuinka pesisi ja kaikki aina leikkivät sillä kielellään:)

      Retentio-kaari on rautalanka joka kiinnitetään muovilla hampaiden taakse. En ymmärrä tuota vanhaa keskustelua (2004) mitä luin tuolla retentiokaaresta ,että se menee helposti poikki ja sitä ei laiteta ,että jätettäisiin mieluummin ilman mitään jälkihoitoa ylähampaat. No tottakai ne ylähampaat siinä tapauksessa palautuu vinoiksi. Itselläni on ollut nyt retentiokaari sekä ylhäällä että alhaalla 4 vuotta. Eikä ikinä olo irronnut tai poikennut. Kaari ei näy hampaiden takaa, eikä sitä edes tunne ellei nyt oikeen kielellä ala kokeilemaan, mutta silloinkin tuntee vaan sen muovin. Jos kaaret minulta nyt irtoavat saan olla ilman tai saan pitää ne loppuelämäni jos ne pysyvät. Ne on tosiaan niin huomaamattomat ,että välillä kun keskustellaan raudoista sattaa tulla välähdys "ai niin mullaki on vielä rautaa suussa" :D Toivottavasti tästä oli nyt jotain apua. Nämä tiedot perustuvat lähinnä omaan kokemukseeni ja ystävieni kokemuksiin eli ehdottoman luotettavaa tietoa tämä ei ole, mutta ehkä vähän suuntaa antavaa.

      • öknjljlk

        Minulla maksoi aika tarkalleen 20.000 markkaa.
        Jouduin pitämään rautoja 2,5-vuotta jonka jälkeen yläleuan leikkaus. Tuskaista hommaa, mutta kyllä kannatti.


    • Hymyillään

      Itselläni on tällä hetkellä kitalakiraudat ylhäällä ja retantiokaari alhaalla. Päätöksen tein n. vuosi sitten ja ekalla kerralla sain hinta-arvion; 2500 euroa. Maksaa saa erissä, sellaisella summalla kuin tuntuu, elikkä ei tunnu liikaa pankkitilillä.Niin aikuisille ei tehdä kuin yksityisellä sektorilla hampaiden oikomista.
      Aluksi oli ylhäällä ja alhalla kiskot ja varuiks revittiin viisaudenhampaat pois, että varmasti mahtuu oikomaan. Sekään ei maksanu kuin 100euroa/hammas yksityisellä kela korvauksen jälkeen.
      Kelakorvausta et saa oikomishoidosta, mutta jos vähääkään häiritsee vinot hampaat, niin suosittelen oikomishoitoa, sillä se hymy, jolla voit hymyillä ylpeänä hampaistasi, on sen kaiken vaivan ja rahan arvoista!!

      • kunnallisella

        Hei!

        Mikä lie kun aina törmää väitteisiin että vain yksityisellä korjaavat täysi-ikäisten oikomisia. Itse olen jo yli kolmikymppinen ja kunnallisella hoidetaan parhaillaan hampaitani rautojen kera.

        Parin vuoden hammashoitohan tässä minulla on kyseessä, ei mitään tuskaa, kyllä näiden kanssa pystyy elämään kun muistaa että lopputuloksena tasainen hammasrivistö!

        Hymyillään!


      • vielä...
        kunnallisella kirjoitti:

        Hei!

        Mikä lie kun aina törmää väitteisiin että vain yksityisellä korjaavat täysi-ikäisten oikomisia. Itse olen jo yli kolmikymppinen ja kunnallisella hoidetaan parhaillaan hampaitani rautojen kera.

        Parin vuoden hammashoitohan tässä minulla on kyseessä, ei mitään tuskaa, kyllä näiden kanssa pystyy elämään kun muistaa että lopputuloksena tasainen hammasrivistö!

        Hymyillään!

        ...sanoman siitä hinnasta. Eli polikliniikka maksuhan tästä menee. Kerran kuussa pitää käydä ja 22€ kerta.


      • KÄYNTIKERRAN JÄLKEEN

        Kyllä nykyään oikomislaskut maksetaan joka kerta kun käydään vastaanotolla. Enää ei anneta asiakkaalle aikaa maksaa, sillä satun tietämään kuinka jumalattomasti hammaslääkärilaskuja jätetään maksatta, kun asiakkaalle annetaan mahdollisuus maksaa erissä tai koko oikomishoito jälkikäteen.
        Tuttavani on yksityisellä hammaslääkäriasemalla töissä ja siellä piti luopua tällaisesta mahdollisuudesta, koska luottotappiot kasvoivat aivan kauheisiin mittasuhteisiin.

        Lasku peritään siis joka käynnillä, käyntimaksu vaihtelee 80-160 euroa kuukaudessa.
        Aivan yleinen käytäntö, että lasku maksetaan, kun palvelu on siltä osin saatu. Kun käyn kaupassa tai kampaajalla tai hierojalla, niin totta kai maksan joka käyntikerran jälkeen! Miksi ihmeessä hammaslääkärissä pitäisi toimia toisin? Ja oikein tarjota maksusuunnitelmia??
        Kun maksetaan joka käyntikerta, näin tulee asiat hoidettua molemminpuolin oikein.


      • Anselmi
        KÄYNTIKERRAN JÄLKEEN kirjoitti:

        Kyllä nykyään oikomislaskut maksetaan joka kerta kun käydään vastaanotolla. Enää ei anneta asiakkaalle aikaa maksaa, sillä satun tietämään kuinka jumalattomasti hammaslääkärilaskuja jätetään maksatta, kun asiakkaalle annetaan mahdollisuus maksaa erissä tai koko oikomishoito jälkikäteen.
        Tuttavani on yksityisellä hammaslääkäriasemalla töissä ja siellä piti luopua tällaisesta mahdollisuudesta, koska luottotappiot kasvoivat aivan kauheisiin mittasuhteisiin.

        Lasku peritään siis joka käynnillä, käyntimaksu vaihtelee 80-160 euroa kuukaudessa.
        Aivan yleinen käytäntö, että lasku maksetaan, kun palvelu on siltä osin saatu. Kun käyn kaupassa tai kampaajalla tai hierojalla, niin totta kai maksan joka käyntikerran jälkeen! Miksi ihmeessä hammaslääkärissä pitäisi toimia toisin? Ja oikein tarjota maksusuunnitelmia??
        Kun maksetaan joka käyntikerta, näin tulee asiat hoidettua molemminpuolin oikein.

        olisi antanut mahdollisuuden maksaa erissä. Ja isompien laskujen kohdalla kysyy vieläkin että haluanko maksuaikaa. Ja ihan hoidon alussa kysyi haluanko kerätä maksuja vai maksaa joka hoitokerran jälkeen. Tuntui että tosi harva maksaa joka käyntikerran jälkeen, mutta minusta se on kaikista parhain tapa.


      • monellakin....
        Anselmi kirjoitti:

        olisi antanut mahdollisuuden maksaa erissä. Ja isompien laskujen kohdalla kysyy vieläkin että haluanko maksuaikaa. Ja ihan hoidon alussa kysyi haluanko kerätä maksuja vai maksaa joka hoitokerran jälkeen. Tuntui että tosi harva maksaa joka käyntikerran jälkeen, mutta minusta se on kaikista parhain tapa.

        Itse olen hammaslääkärikeskuksessa oikomishoidossa ja siellä kyllä heti sanottiin, että lasku maksetaan joka kerta. Näin ei pääse maksut yllättämään asiakasta eikä hammaslääkärin tarvitse toimia pankkina. Ihan hyvä käytäntö, sillä tosi monella alkaa rahat loppumaan jossain vaiheessa ja joudutaan ikäviin tilanteisiin. (Tämä tieto sieltä hammaslääkäristä, kun ennen annettiin maksaa miten potilas halusi) Valitettavaa tosiasiaa, ikävä kyllä!


      • lasku tehdystä työstä
        KÄYNTIKERRAN JÄLKEEN kirjoitti:

        Kyllä nykyään oikomislaskut maksetaan joka kerta kun käydään vastaanotolla. Enää ei anneta asiakkaalle aikaa maksaa, sillä satun tietämään kuinka jumalattomasti hammaslääkärilaskuja jätetään maksatta, kun asiakkaalle annetaan mahdollisuus maksaa erissä tai koko oikomishoito jälkikäteen.
        Tuttavani on yksityisellä hammaslääkäriasemalla töissä ja siellä piti luopua tällaisesta mahdollisuudesta, koska luottotappiot kasvoivat aivan kauheisiin mittasuhteisiin.

        Lasku peritään siis joka käynnillä, käyntimaksu vaihtelee 80-160 euroa kuukaudessa.
        Aivan yleinen käytäntö, että lasku maksetaan, kun palvelu on siltä osin saatu. Kun käyn kaupassa tai kampaajalla tai hierojalla, niin totta kai maksan joka käyntikerran jälkeen! Miksi ihmeessä hammaslääkärissä pitäisi toimia toisin? Ja oikein tarjota maksusuunnitelmia??
        Kun maksetaan joka käyntikerta, näin tulee asiat hoidettua molemminpuolin oikein.

        Juu, kyllä käytäntö on se,että laskutetaan tehdystä työstä saman tien eli lasku joka kerralla mukaan. Oikomishoito on kallista puuhaa. Ennen ei maksuja peritty ja lopulta jätettiin kokonaan maksamatta oikomiset. Siitä seurauksena luottotappiot hammaslääkäreille ja sitä kautta muut maksavat asiakkaat joutuivat korotettuina hintoina maksamaan toisten viulut. Oikomislaskut, jotka ovat yleensä 2500-4500 euroa ei ole mikään pikku raha.
        Samoin implantti-, nastakruunut hoidot jätettiin maksamatta, kun työ oli valmis. Siksi nykyään lasku annetaan mukaan joka käynnillä, että ne saadut hoidot tulevat todella maksetuksikin.    


      • 48v. veronmaksaja

        Itse olen kunnallisella puolella oikomishoidossa. Olen lähes viisikymmentä vuotta. Miksi ihmeessä muka aikuiset eivät saisi oikomishoitoa kunnallisella puolella???
        Maksan oikomisesta kunnallisella vain 1/10 osan yksityiseen verrattuna eli voin puhtaasti sanoa, että oion "ilmaiseksi".
        Että rohkeasti vain terveyskeskukseen kyselemään oikomishoidon perään, kyllä siellä aikuisiakin oiotaan, riippuu tapauksesta. Ja kunnallisella oikomisessa maksetaan myös joka käyntikerran jälkeen ja käydään kerran kuukaudessa.


      • oiottu
        KÄYNTIKERRAN JÄLKEEN kirjoitti:

        Kyllä nykyään oikomislaskut maksetaan joka kerta kun käydään vastaanotolla. Enää ei anneta asiakkaalle aikaa maksaa, sillä satun tietämään kuinka jumalattomasti hammaslääkärilaskuja jätetään maksatta, kun asiakkaalle annetaan mahdollisuus maksaa erissä tai koko oikomishoito jälkikäteen.
        Tuttavani on yksityisellä hammaslääkäriasemalla töissä ja siellä piti luopua tällaisesta mahdollisuudesta, koska luottotappiot kasvoivat aivan kauheisiin mittasuhteisiin.

        Lasku peritään siis joka käynnillä, käyntimaksu vaihtelee 80-160 euroa kuukaudessa.
        Aivan yleinen käytäntö, että lasku maksetaan, kun palvelu on siltä osin saatu. Kun käyn kaupassa tai kampaajalla tai hierojalla, niin totta kai maksan joka käyntikerran jälkeen! Miksi ihmeessä hammaslääkärissä pitäisi toimia toisin? Ja oikein tarjota maksusuunnitelmia??
        Kun maksetaan joka käyntikerta, näin tulee asiat hoidettua molemminpuolin oikein.

        Ihan totta! Kun käyn kaupassa, autohuollossa, kampaajalla tai hierojalla tms. muulla palveluntuottajalla, niin tottakai maksan laskun joka käyntikerran jälkeen!
        Miksi ihmeessä hammaslääkärissä pitäisi toimia toisin ja tarjota oikein maksusuunnitelmia? Pankista voi hakea vaikka lainaa, jos rahat ei riitä, kun menee palvelua hakemaan.
        Itsekin tiedän lukuisia hoitotoimenpiteitä mm. oikomishoito, implanttihoidot, proteesihoidot, joissa on sitten loppujen lopuksi jätetty laskut maksamatta. Sovittuja maksueriä ei ole sitten noudatettu ollenkaan ja hammaslääkärit ovat kuitanneet luottotappioita maksamattomista laskuista huomattavat summat.
        Kyllä laskutus joka kerralla on ihan perusteltu käytäntö. Miksi aloittaa kallis oikomishoito, jos ei ole varaa sitten maksaa edes kuukausittain tapahtuvaa käyntimaksua?


      • parasta..
        48v. veronmaksaja kirjoitti:

        Itse olen kunnallisella puolella oikomishoidossa. Olen lähes viisikymmentä vuotta. Miksi ihmeessä muka aikuiset eivät saisi oikomishoitoa kunnallisella puolella???
        Maksan oikomisesta kunnallisella vain 1/10 osan yksityiseen verrattuna eli voin puhtaasti sanoa, että oion "ilmaiseksi".
        Että rohkeasti vain terveyskeskukseen kyselemään oikomishoidon perään, kyllä siellä aikuisiakin oiotaan, riippuu tapauksesta. Ja kunnallisella oikomisessa maksetaan myös joka käyntikerran jälkeen ja käydään kerran kuukaudessa.

        ..on käydä yksityisellä hakemassa kutsu oikomiseen kunnalliselle. Itselleni ainakin kävi niin että kunnallinen hammaslääkäri ei ottanut mitään kantaa hampaisiini. Kysyin kyllä mutta hän vain sanoi että liian kalliiksi tulee...

        No sitten jonkun vuoden päästä menin jonojen takia yksityiselle joka heti laittoi lähetteen sairaalaan. Nyt on raudat suussa ja leikkausta odottelen.


    • juuri oiottu

      Kahden vuoden kiinteä kojeaika maksaa tänä päivänä yksityisellä 4700 euroa. Sitten tulee vielä erikseen retentiokojeen ja -langan hinnat ja niistä koituvat käyntikerrat, noin 2 vuotta lisää kontrolliaikoja.
      Lasku maksetaan joka käyntikerran jälkeen.

    • Anonyymi

      mun yö raudat oli ainaski 300€

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2523
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      66
      2328
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2031
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1717
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1452
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      15
      1403
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1393
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe