Odotettavissa oleva elinikä

soilike

Elän 5% varmuudella 85 vuotiaaksi, sanoo Hesarin laatima testi.
Ystavälleni luvattiin 87 v 60 % varmuudella.
Oli aika kiva, mutta epämiellyttävä taustamusiikki. Vaimenna sitä.
Löydät, jos googletat ”deadline”

25

1939

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja elämäntavoilla eläisin testin mukaan 91-vuotiaaksi. Kuolinpäivä olisi 14.7.2031!
      Liputuspäivä! Ruotsin (nykyinen) kruunuprinsessa täyttää silloin 54 vuotta, veljenpoikani 53 vuotta. Liput liehukoot!

• inkeri39

se oli mielestäni hauska.Minä elän muka 89 vuotiaaksi...
        Poikani ei tykänny että sen tein,ikäpolvikysymys vissiin.

• kolkko ennuste
        inkeri39 kirjoitti:

se oli mielestäni hauska.Minä elän muka 89 vuotiaaksi...
        Poikani ei tykänny että sen tein,ikäpolvikysymys vissiin.

Ei pidä edes leikillään etsiä omaa kuolinpäiväänsä, sillä siitä saatta seurata paha tilanne loppuelämäksi.
        Minulla oli aikanaan eräs ystävä, jolle joku oli teini-iässä katsonut kortilla, että hän elää 42-vuotiaaksi.
        Se varjosti hänen elämäänsä siitä asti, vaikka järki sanoikin, ettei kortilla tuollaisia ennustuksia tehdä. Mitä lähemmäksi määrävuosi tuli, sitä ahdistuneempi hän oli. Hän söi "terveellisesti", eli kasviruokia, osti luomukaupasta leseitä ja uutteita ja popsi purkkikaupalla vitamiineja. Hän ei syönyt lihaa eikä maitotuotteita. Turha oli yrittääkään neuvoa, sillä hän tiesi mitä teki! Eikä hän sitäpaitsi eläkään kuin 42-vuotiaaksi!
        Hän on nyt 78-vuotias, kumara ja laiha.
        Mukaterveellisen ruokavalionsa seurauksena hänellä puhkesi osteoporoosi jo keski-ikäisenä.

Toinen samanlainen tapaus oli työtoverini, nuori ja riski mies, jonka vaimo alkoi olla ihan tuskassa miehen vakaumuksen takia. He tekivät kaikki suunnitelmansakin sen mukaan, että vaimo sitten leskeksi jäätyään selviytyy asuntolainasta jne. Vaimo sai hänet täydelliseen lääkärintarkastukseen, ja hänet todettiin täysin terveeksi. Mitä se auttoi! Hän odotti onnettomuutta!
        Kun sitten muutin toiseen työhön, en tavannut heitä enää myöhemmin, mutta sen tiedän, että mies on eläkeikäinen ja elää edelleen. Miten hänen hermonsa ovat kestäneet - tai miten vaimon - en tiedä.

Enpä kuitenkaan ole sitä mieltä, että kannattaa ärsyttää mielikuvitustaan oman kuolinpäivänsä arvailemisella.

• Asiantuntija

Lievä ristiriita vaimon elinikäennusteessa.

Testi antoi 82, 87% todennäköisyydellä.
      Tämän verisyöpätyypin ennuste oireiden havaitsemisesta on 3 - 12v. Riippuen henkilöstä.
      = 57 - 66v. Nyt on viides vuosi menossa.

Omaani uskonkin. 78v, 61,5%
      Itse arvelin 75v ilman tapaturmaa.
      Aiempi tupakointi ja nykyiset, ajoittaiset tissutteluputket vaikuttanevat.

• BilMan

Tuollainen elämän laskennallinen taulukko joutaa tekijänsä hanuriin.

Ei elämän aikaa lasketa millään mittarilla.

Piste.

• Kaunosielu

Kuinka sinä noin rumasti kirjoittelet. Mitä sillä Hanurilla tarkoitat. Tosi iljettävä viesti.

• pullaulla
        Kaunosielu kirjoitti:

Kuinka sinä noin rumasti kirjoittelet. Mitä sillä Hanurilla tarkoitat. Tosi iljettävä viesti.

Bilman sanoi --ei sellasia mittauksia "voi" tehdä . Ihan sama jos antais mustalaisen povata .
        Huvinsa kullakin .

• Sens-Ori

Laskennalliset elämän odotusajat ovat todennäköisyyksiä, joilla on jakaumakohtainen varianssinsa.
        Polulaarisyistä lehdet ilmoittavat vain yhden iän eikä vaihteluväliä.
        Lisäksi odotusarvoon vaikuttavat elämäntavat. Alueellisiakin eroja esiintyy Suomessa.

• rojukoppaan joutaisi

BilManin kaikki 517 viestiä joutaisi rojukoppaan.
        Täysin kyvytön minkäänlaiseen asialliseen keskusteluun.

• Vaikken olekaan nyt vilkaissut tätä linkkiä, luulen samantapaista kaavaa käytettävän aikuisiän diabeteksen ja verenpainetaudin ennusteisssa. Riskitekijät tietenkin muuttujina.
      Leikilläni joskus kauan sitten ruksailin jotain testiä ja vastaukseksi sain: Sinun pitäisi olla jo kuollut. Syntymäaikaan oli pujahtanut 'pikku' virhe.

• M75*

Sain elinaikaa 6 vuotta, siis 81:een vuoteen saakka. Lääkärinikin antoi vielä ajokortin 5 vuodeksi, joten eiköhän olla totuuden lähteillä. Sopii hyvin. Täytyy nauttia jokaisesta hetkestä; sitähän tämäkin virtuaaliseurustelu mukavien ihmisten kanssa on!

• M75*

Yksi asia jäi kaivertamaan, nimittäin kellon aika 04.59. Siinähän jäisi viiden uutiset kuulematta. Ties vaikka EU:n romahtamisesta tiedotettaisiin juuri silloin.

• Helena04 ejk.
        M75* kirjoitti:

Yksi asia jäi kaivertamaan, nimittäin kellon aika 04.59. Siinähän jäisi viiden uutiset kuulematta. Ties vaikka EU:n romahtamisesta tiedotettaisiin juuri silloin.

Illan piriste! Kiitos, M75! -

• M75*
        Helena04 ejk. kirjoitti:

Illan piriste! Kiitos, M75! -

Sinä sinä sinä, ihana Helena!

• ...ja vahvasti väittäisin, että ns. poikamiestyttöinä ikänsä kaiken eläneet ovat paremmin säilyneitä kuin naimisissa olevat tai olleet? (toivon todella ettei kukaan loukkaannu, varoiks, anteeksi)

Mihin sitten perustaisin väittämäni?
      Samaan tapaan kuin lääkärit, jotka väittävät tunnistavansa korvaushormoonia käyttävän potilaan tämän astuttua ovesta sisään.
      Huvittelen (ei tämäkään kuulu sivistykseen, kuten ei uteleminenkaan, josta toisaalla närkästyttiin) tarkkailemalla ihmisiä salaa arvuutellen kuka on sinkku, kuka ei.

• Helena04

... googletin minäkin. Synkeännäköisiä tummia taustoja hiukan kammoksuin! -
      Tuomiossani elän 52 %:n todennäköisyydellä 86 vuotiaaksi tai vanhemmaksi.

Tuo testi saattaa innostaa ja kannustaa yhä terveellisemmille elämäntavoille...

• todennäköisyydellä elän 96-vuotiaaksi näitä elintapoja noudattamalla. Matalat paineet ovat suvussa ja muukin taitaa mennä geeneissä.

Testi oli hyvä, ennusteet varmaan pitävät paikkansa. Mittanauhankin otin esiin pitkästä aikaa. Vyötäröni oli alle 80, vaikka olen lihonut muutaman kilon talven aikana. Muistanpa sen ennen avioitumistani olleen 65 centtimetriä.

Olen fatalisti, mutta silti vähän kauhistuttaa!

Hohhoijjaa!

Vaikka toisaalta yksi enoistani eli 105½-vuotiaaksi - eivätkä muutkaan vanhat sukulaiseni ole olleet paljoa John-enoa huonompia, - (sekä isä että äiti olivat suuren perheen nuorimpia ja itse olen oman lapsuudenperheeni toiseksi nuorin, että esimerkkejä riittää!) - Nyt vaan harrastuksia lisää keksimään. Ja vielä sitä ennen pyykkien ripustaminen!

Eiköhän tämä tästä. ja voihan sitä sitten lyhentääkin esim. juomaan ratkeamalla, jos alkaa pitkästyttää.

• Helena04 ejk.
        satu kirjoitti:

todennäköisyydellä elän 96-vuotiaaksi näitä elintapoja noudattamalla. Matalat paineet ovat suvussa ja muukin taitaa mennä geeneissä.

Testi oli hyvä, ennusteet varmaan pitävät paikkansa. Mittanauhankin otin esiin pitkästä aikaa. Vyötäröni oli alle 80, vaikka olen lihonut muutaman kilon talven aikana. Muistanpa sen ennen avioitumistani olleen 65 centtimetriä.

Olen fatalisti, mutta silti vähän kauhistuttaa!

Hohhoijjaa!

Vaikka toisaalta yksi enoistani eli 105½-vuotiaaksi - eivätkä muutkaan vanhat sukulaiseni ole olleet paljoa John-enoa huonompia, - (sekä isä että äiti olivat suuren perheen nuorimpia ja itse olen oman lapsuudenperheeni toiseksi nuorin, että esimerkkejä riittää!) - Nyt vaan harrastuksia lisää keksimään. Ja vielä sitä ennen pyykkien ripustaminen!

Eiköhän tämä tästä. ja voihan sitä sitten lyhentääkin esim. juomaan ratkeamalla, jos alkaa pitkästyttää.

Kelpaapa sinun elellä ja oleilla, hyvät geenit ja terveelliset elämäntavat!

Muistutitpa vyötärömitoista! Oi-joi! Ennen oli ennen, nyt on nyt - vaikka kuinka iltaisin venytellen yritän sitä muka muokkailla! :))

Oma mahdollinen jäljellä oleva elinikäni olisi kyllä varmaankin huomattavasti alhaisempi, jos olisin kertonut tiedot ilman lääkitystä.
        Testi lienee lähinnä keski-ikäisille varteenotettavaksi.

• *Satu
        Helena04 ejk. kirjoitti:

Kelpaapa sinun elellä ja oleilla, hyvät geenit ja terveelliset elämäntavat!

Muistutitpa vyötärömitoista! Oi-joi! Ennen oli ennen, nyt on nyt - vaikka kuinka iltaisin venytellen yritän sitä muka muokkailla! :))

Oma mahdollinen jäljellä oleva elinikäni olisi kyllä varmaankin huomattavasti alhaisempi, jos olisin kertonut tiedot ilman lääkitystä.
        Testi lienee lähinnä keski-ikäisille varteenotettavaksi.

mutta tiedän nuo sukuni, oikeastaan sukujeni sekä äidin että isän puolelta, tunnusmerkit.

Olen kyllä terveellisiä elintapoja noudattanutkin oikeastaan aina, liekö sitä
        lutherilaisuutta! :-D

Ja kuten sanottu, helppoahan niitä on muuttaa, jos pitkästyy!

• Helena04 ejk.
        *Satu kirjoitti:

mutta tiedän nuo sukuni, oikeastaan sukujeni sekä äidin että isän puolelta, tunnusmerkit.

Olen kyllä terveellisiä elintapoja noudattanutkin oikeastaan aina, liekö sitä
        lutherilaisuutta! :-D

Ja kuten sanottu, helppoahan niitä on muuttaa, jos pitkästyy!

puheenollen olen kanssasi täysin eri mieltä.
        Tulee vain vierailtua joskus tälläkin ikäpalstalla.

Terveellisistä elämäntavoista muistuu mieleeni, kuinka kesäisin Mammalassa jouduin kitkemään pitkiä porkkana-, sipuli-, tilli- jne. viherpenkkejä. Mieluummin olisin vain pieniä serkuksiani likotellut. Taloon oli tullut Marttoihin kuuluva uusi nuori miniä. Hän se opetti meille "rehujen" syönnin; iltaisin kävimme usein keskenämme ruokakomerolla mukavia juttelemassa syöden ruohosipulin varsia ruisleivällä - nam!

• PellePeloton

Ja miks ihmeessä tommosia testejä pitäis tehdä? Kullakin meistä on oma aikansa. Ja joka hetki pitää oola valmis. Hoitakaa vain juttunne niin, että jälkeenjäävien on helppoa pesänne hoitaa!

• Helena04 ejk.

Kysyt, miksi osallistua tuollaisiin testeihin.
        Henkilökohtaisesti leikkimielisen uteliaisuudessani, aivan kuten muihinkin samantapaisiin testeihin, joskin nyt oli kyse hiukan vakavammasta aiheesta.
        Edelleen olen myös sitä mieltä, että testin tarkoituksena on saada ihmiset terveellisemmille elämäntavoille. Eli on aiheellinen siinä mielessä.

Tiedämme, että kullakin meistä on oma aikansa ja joka hetki pitäisi olla valmiina.
        Viimeisen lauseesi ohjeeseen pitäisi myös paneutua, pitäisi, pitäisi - pikku-hiljaa.

• PellePeloton
        Helena04 ejk. kirjoitti:

Kysyt, miksi osallistua tuollaisiin testeihin.
        Henkilökohtaisesti leikkimielisen uteliaisuudessani, aivan kuten muihinkin samantapaisiin testeihin, joskin nyt oli kyse hiukan vakavammasta aiheesta.
        Edelleen olen myös sitä mieltä, että testin tarkoituksena on saada ihmiset terveellisemmille elämäntavoille. Eli on aiheellinen siinä mielessä.

Tiedämme, että kullakin meistä on oma aikansa ja joka hetki pitäisi olla valmiina.
        Viimeisen lauseesi ohjeeseen pitäisi myös paneutua, pitäisi, pitäisi - pikku-hiljaa.

Kiitos palautteestasi, Helena04 ejk!
        Kivaa, että huomasit mielipiteeni. Erilaisissa testeissä ym. se leikin ja vakavuuden raja on jollain tavoin häälyvä ja tulkinnanvarainen. Siksi pysyn mieluummin "turvallisemmalla" puolella.
        Erilaista terveys- ja elämäntapatietoa saamme toki muualtakin, kuin elinikätestien peloitteluista.

Mutta asiaan:

Olen joutunut hoitamaan poikani, äitini ja isäni kuolinpesät. Hoidon vaikeudessa oli eroja, ihan riippuen siitä, miten kukin eläessään oli lähtemiseensä valmistautunut.
        Tästä lähtee kehoitukseni hoitaa asianne niin, että jälkeenjäävillä olisi helpompaa.

Hyvin tärkeätä myös olisi, että vielä järjissämme ollessamme laatisimme HOITOTESTAMENTIN. Sen olemassaolo helpottaisi huomattavasti läheistemme ja lääkäreidemme toimintaa silloin, kun itse makamme "vihanneksina" jossain sängyssä. Kokemusta on.

En nyt suinkaan ole mikään kuolemanpelkoinen hysteerikko, kuten edelläolevasta saattaa luulla. Uskon, että minulla on vielä jäljellä paljon hyviä vuosia. Reaaliteetit täytyy kuitenkin tunnustaa, ja toimia niiden edellyttämällä tavalla.

Hyvää elämää kaikille :=))

• Helena04 ejk.
        PellePeloton kirjoitti:

Kivaa, että huomasit mielipiteeni. Erilaisissa testeissä ym. se leikin ja vakavuuden raja on jollain tavoin häälyvä ja tulkinnanvarainen. Siksi pysyn mieluummin "turvallisemmalla" puolella.
        Erilaista terveys- ja elämäntapatietoa saamme toki muualtakin, kuin elinikätestien peloitteluista.

Mutta asiaan:

Olen joutunut hoitamaan poikani, äitini ja isäni kuolinpesät. Hoidon vaikeudessa oli eroja, ihan riippuen siitä, miten kukin eläessään oli lähtemiseensä valmistautunut.
        Tästä lähtee kehoitukseni hoitaa asianne niin, että jälkeenjäävillä olisi helpompaa.

Hyvin tärkeätä myös olisi, että vielä järjissämme ollessamme laatisimme HOITOTESTAMENTIN. Sen olemassaolo helpottaisi huomattavasti läheistemme ja lääkäreidemme toimintaa silloin, kun itse makamme "vihanneksina" jossain sängyssä. Kokemusta on.

En nyt suinkaan ole mikään kuolemanpelkoinen hysteerikko, kuten edelläolevasta saattaa luulla. Uskon, että minulla on vielä jäljellä paljon hyviä vuosia. Reaaliteetit täytyy kuitenkin tunnustaa, ja toimia niiden edellyttämällä tavalla.

Hiukan vielä puolustelen tuota testin mahdollista vaikutusta myös elämäntapojen tarkkailemiseksi. Tiedä häntä teidän miesten kohdalla, mutta kylläpä minut ainakin pisti taas kerran puntaroimaan ylipainoni johtuvuutta, vaikkakin lievän sellaisen. Mutta se siitä.

Varteenotettavaa ohjetta tuossa meille jaat jälkeenjääviemme työn helpottamiseksi. Hoitotestamenttikin! Edelleen - pitäisi, pitäisi.

• tunnen
        PellePeloton kirjoitti:

Mutta asiaan:

erilaisia ihmisiä,että voin sanoa ettei sellaista tulekkaan vastaan,etteikö olisi kuolemaa ajatellut.Onko se sitten pelkoa vai viisautta,ehkä uteliaisuutta.Asia mistä emme tiedä mitään,eikö se viehätä salaperäsyydellään?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      21
      5684
    2. Taposta murhaksi

Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      54
      1795
    3. Grilli lopettaa?

Pitääkö huhu paikkaansa että grilli lopettaa lähiaikoina?
      Suomussalmi
      25
      1289
    4. Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa

Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom
      Kotimaiset julkkisjuorut
      200
      1101
    5. Pitääkö luovuttaa?

Sano nyt edes jotain 👾
      Ikävä
      74
      1085
    6. Mitä teet nainen

Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,
      Ikävä
      53
      1027
    7. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      142
      983
    8. Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?

Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️
      Ikävä
      63
      972
    9. Olet nuorempi nainen aivan ihana

Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      48
      948
    10. Mitä vastaisit

Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      58
      945
    Aihe