TSH-intoilijoille

wilma

Puolisen vuotta sitten eksyin tänne palstalle kyselemään arvoista, koska lääkäri sanoi minun olevan terve ja silti oli kilpirauhaseen liittyviä oireita. Minulle sanottiin täällä ja eräällä toisella palstalla että tsh:n alaraja nykysuositusten mukaan on 2.5 joskus jopa 2. Oma tsh oli 3.5.

No, ravasin lääkäriltä lääkärille ja kinusin koelääkitystä ja vasta-ainekokeita, t3v määritystä jne. Meni iso kasa rahaa ja mitään lääkärien mielestä sairauteen viittaavaa ei löytynyt. Lopulta yksi yksityislääkäri antoi minulle koelääkityksen. Olin kuin taivaassa ja ajattelin olon nyt kohentuvan. Parin viikon kuluttua huomasin etten palele niin paljon. Se olikin sitten ainoa positiivinen muutos, kohtapian alkoivat käsien tärinä, verensokerin äkillinen lasku, ripulia ja lopulta sain paniikkihäiriökohtauksen. Pääsin onneksi lääkärille joka tajusi tilanteeni. TSH voi olla monille luontaisesti sellainen kuin minulla on. Ainahan kannattaa tehdä lisätutkimuksia ja ottaa vasta-ainekokeet jne. mutta joskus lisätyroksiini voi olla haitallistakin. Varsinkin jos t4v on korkea (minulla arvot olleet vuosien mittaan 15-17 välillä). TSH voi myös nousta kroonisten sairauksien vuoksi, esim. lievä astmani on voinut sitä nostaa. Tyroksiinilääkitys siis ei ole aina se oikea ratkaisu ja voi pahentaa asiaa.

38

7358

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dddddd

Kyse ei ole alarajasta vaan ylärajasta.

Terveyskeskuksessa ei mene paljon rahaa.
      Täällähän ei olla lääkäreitä vaan puhutaan omasta kokemuksesta.

Jos sulla oli oireita jotka eivät poistuneet *koe*lääkityksellä, silloinhan koelääkitys teki tehtävänsä: lääkitys on turha.
      Olisi myös mielenkiintoista tietää millainen se *koe*lääkitykssen annostus oli ja pysyikö se koko sen koelääkitysajan samana. Liian suuri aloitusannostus voi aiheuttaa vakavia liikatoiminann oireita.

Mutta toisaalta T4V on sulla ollut kyllä aika hyvä, eli siltä kantilta katsoen koelääkitys sitten osoitti mikä tilanne on.

Mutta kerro lisää. Tällaiset ovat opettavaisia tarinoita meille palstalaisille.

• wilma

Siis yläraja, kirjoitin virheellisesti alaraja.

Annostus oli yksi lastentabu.

Terveyskeskus ei ota kuin tsh:n ja t4v:n --> jos näissä ei ole vikaa, tutkimuksia ei jatketa. minulle sanottiin että pitäisi mennä yksityiselle. Yksityinen muuten sanoi että on ihan normaalia että tsh on 3.5 ja että useilla hänen terveillä oireettomillakin potilailla on!

• luuviis
        wilma kirjoitti:

Siis yläraja, kirjoitin virheellisesti alaraja.

Annostus oli yksi lastentabu.

Terveyskeskus ei ota kuin tsh:n ja t4v:n --> jos näissä ei ole vikaa, tutkimuksia ei jatketa. minulle sanottiin että pitäisi mennä yksityiselle. Yksityinen muuten sanoi että on ihan normaalia että tsh on 3.5 ja että useilla hänen terveillä oireettomillakin potilailla on!

Eikös vajaatoiminnassa merkittävää juuri olekin ne oireet? Eihän thyroksinia olekaan mitään järkeä syöttää ihmisille, jotka eivät mistään oireista kärsi? Eikö juuri sitä ole sanottu, että sen arvon lisäksi pitäisi kuunnella ihmistä ja hänen oloaan?

• ketjualoitus

Arvaa vain, kuinka paljon kaltaisesi "harhaan johdetut" työllisävät jo entuudestaan täyttä julkista terveydenhuoltoa.

Mutta minkäs teet, kun vaikuttaa, että kilpirauhasen (vallankin) vajaatoiminta on "muotisairaus". Eivät ihmiset halua myöntää, että väsyä voi ihan muutenkin. Monet myös lihovat ihan ilman sairautta. Mutta jostain syystä on monille tullut mielikuva, että jos kaikki ei mene oman mielen mukaan, siihen auttaa pilleri.

Ehkä pitäisi alkaa valmistaa ns. lumelääkkeitä, joita lääkärit voisivat antaa vastaanotolta suoraan potilaalle, joka on varma omasta diagnoosistaan. Olisi sitten vaikka kalkkitabletti, mutta että potilas luulisi sen auttavan. Jo sillä saataisiin nuo "varmat" tapaukset kuriin. Ellei lääkkeestä olisi apua, potilas jatkotutkimuksiin, mikäli "lääke" auttaisi, lääkärikin saisi tietää asian todellisen laidan.

• ,.,.

lumelääkeasiaan. Tutkimuksin on todettu että lumelääkkeiden vaikutus voi olla aivan todellinen eikä kuviteltu. Ihminen on hyvin monimutkainen psykofyysinen kokonaisuus. Mutta luulen että lumelääkkeen vaikutus ei ole pysyvä. EN muista tarkemmin näitä tutkimuksia.

Mikä motiivi muuten sinulla on vähätellä vajaatoimintaa epäileviä?
        On kansantaloudellisesti aika iso asia, jos ihmiset joilla on lieväkin vajaatoiminta, eivät jaksa työpaikallaan antaa täyttä työpanosta tai jopa joutuvat sairalomalle oireiden takia, jotka olisivat helposti hoidettavissa *halvalla* lääkkeellä.
        Sen sijaan heille tarjotaan kaikille osapuolille kalliita psyykenlääkkeitä tai muuten vain makuutetaan sairaslomalla.

Mutta jos 3,5 on normaaliarvo, eivätkä oireet lääkityksellä häviä, niin sittenhän on hyvä että asia selvitettiin ja kaikki osapuolet ovat ainakin siltä osin tyytyväisiä.

Mikä sinua riepoo, hyvä nimim. ketjualoitus?

• bag_gie

hetken "muotisairaus", jos sellaista on, taitaa olla enemmänkin tuo masennus ja muut mielialahäiriöt. Niihin tuputetaan lääkitystä melkein missä vaivassa tahansa (se "auttava pilleri" -käsitys on lääkäreillä)...

Kilpirauhassairaudet ovat ollet alidiagnosoituja oireihen moninaisuuden ja siksi ettei ymmärretä ihan vieläkään kilpirauhasen monitahoista vaikutusta koko muuhun elimistöön. Lääkäreillä ei ole tarpeeksi jo tutkittuakaan tietoa.

• JaJu
        bag_gie kirjoitti:

hetken "muotisairaus", jos sellaista on, taitaa olla enemmänkin tuo masennus ja muut mielialahäiriöt. Niihin tuputetaan lääkitystä melkein missä vaivassa tahansa (se "auttava pilleri" -käsitys on lääkäreillä)...

Kilpirauhassairaudet ovat ollet alidiagnosoituja oireihen moninaisuuden ja siksi ettei ymmärretä ihan vieläkään kilpirauhasen monitahoista vaikutusta koko muuhun elimistöön. Lääkäreillä ei ole tarpeeksi jo tutkittuakaan tietoa.

Olen täsmälleen samaa mieltä kanssasi. Hypotyreoosi ollut noin 20 vuotta.

• bag_gie

meistä on omat hyvät arvomme ja ne ovatkin yksilölliset. Viitearvojen viitteellisyys tarkoittaa myös sitä että jos olo on ok korkeammilla arvoilla niin asia on kunnossa.

Tuo viitrajakohina tsh:n kohdalla johtuu siitä että aikaisemmat viiterajat on saatu tutkimuksilla joissa on sairaita ollut terveiden joukossa ja näin nostamassa keskiarvoja.

Sitäpaitsi tsh ei välttämättä kerro totuutta koska se näyttää vain miten aivolisäke kommentoi kilprauhasen t4-tuotantoa. Oloon ja vointiin vaikuttaa se miten t4 muuntuu solutasolla t3:ksi.

En usko että kukään väittää kilpirauhaslääkityksen olevan tie onneen mutta yksi tutkittava vaihtoehto jos siihen viitaavia oireita on. Pääasia että oireihen ssyt selvitetään, usein kun jäädään vain kohauttelemaan hartioita tai suorastaan kieltämään oireihen olemassaolo.
      Hankaluushan on siinä että oireet ovat niin moninaiset ja saattavat viitata lähes mihin tahansa.
      Hankaluutta lisää myös että thyroxin-lääkitys ei kaikilla toimi vaikka vika kilpirauhasessa olisikin.

Sinällään hyvä että tuot asian esiin että tuokin puoli asiassa pysyy muistissa :)

• puhutaan

No jopa sohaisit pahaan paikkaan!

• sohaisijoita

tulee ja menee, ihmisiä jotka eivät tiedä asiasta mitään, kunhan luulevat.

• liikatoiminta

Voi kuule, mulle sopi aivan hyvin lievä liikatoiminta, harmi että mut hoidettiin vajaalle. Sain kaikkea aikaiseksi ja unentarve vain 5 h vuorokaudessa. Harmi että alkoi elimistö sippaamaan...

Tutkijat ovat sanoneet että pieni tyroksiinilisä ei tekisi monelle normaalillekaan pahaa. Vähän nousisi vaan enemmän sieltä sohvalta ylös.

• Lääket. yo

Sinulla siis oli kilpirauhaseen liittyviä oireita ja TSH 3,5. Koska nykysuosituksen mukaan yläraja on 2,5 tai jopa 2,0, niin sen mukaan kärsit vajaatoiminnasta. Etenkin kun oireitakin oli. Mutta kuten on korostettu, jokaisella on yksilöllinen arvonsa, missä olo on hyvä. Jos oireita ei olisi ollut, niin tuo 3,5 arvo olisi sinällään jo vaikuttanut olevan sinulle ihan oikea. Vaan ne oireet...

Mitä lääkärin sitten olisi pitänyt tehdä muuta kuin tutkia tarkemmin ja kokeilla lääkitystä? Kristallipalloa kun ei meidänkään ammattikunnalla toistaiseksi ole. Itse olet oireiden vuoksi hakeutunut tutkimuksiin ja korkean TSH:n vuoksi asiaa on selvitetty ja lääkitystä kokeiltu. Tiedetään siis, että sinulle tuo arvo on sopiva ja oireesi johtuvat jostain muusta.

Ilman tarkempia tutkimuksia olisit arvellut oireiden johtuvan kilpirauhasesta ja syyttänyt lääkäreitä, kun eivät tutki ja hoida. Nyt sitten syytät, kun tutkivat ja hoisivat parhaan nykytietämyksen mukaan. Valitettavasti ihmiset eivät ole koneita, vaan aina on mahdollista, että se mikä toimii yhdelle, ei toimi toiselle.

• wilma

Jos TSH:n raja olisi tosiaan se 2.5 tai 2, niin miksei minua sitten tutkittu kunnallisella puolella tai annettu siellä koelääkitystä? Kävin kahden kunnan terveyskeskusissa kolmella eri lääkärillä ja tuomio oli aina sama: raja-arvo on jotain 5 ja minulla ei voi olla mitään vikaa.

Eli siis: mihin ihmeeseen perustuvat ne raja-arvot joita lääkärikunta ei edes tunne?

Ystäväni, jolla tsh on myös yli 3, taistelee nyt vuorostaan siitä että pääsisi tutkimuksiin. Hänelle on sanottu vain että muussa kuin päässä ei voi olla vikaa niillä arvoilla. Minullekin tarjottiin vain masennuslääkitystä jne.

Se, että miksi minulla on kilpirauhasen vajaatoimintaan liitettäviä oireita, johtunee mm. astmastani, allergioista ja jostain tuntemattomista tekijöistä. Mutta niitäkään ei selvitetä. Olen pyytänyt päästä allergiatesteihin, kunnallisessa vaan todetaan että kokeile itse mikä ruoka-aine sopii ja mikä ei.... että verikokein sitä ei selvitellä täällä. Kysyin voiko astma ja allergiat väsyttää, aiheuttaa lihomista, ihon kuivuutta jne. jne. niin todettiin vaan että "ehkä".

Halusin kirjoituksellani tuoda esille sen seikan että tsh:n raja ei kaikilla oli mikään 2.5 tai että lääkärit eivät tunne tuota rajaa. Kävin myös endokrinologilla joka ei tunnustanut tuollaista rajaa mutta antoi minulle koelääkityksen koska sitä vaadin. Ja todellakin sanoi että todella useilla ihmisillä on tsh reilusti yli 3 ilman että se olisi luonnoton/sairauteen viittaava.

Niin ja tsh yksinään ei kerro kaikkea. T4V ja T3V olivat melko korkeita. Tällöin tsh:lla ei ole niin merkitystä.

• sivusta katellut
        wilma kirjoitti:

Jos TSH:n raja olisi tosiaan se 2.5 tai 2, niin miksei minua sitten tutkittu kunnallisella puolella tai annettu siellä koelääkitystä? Kävin kahden kunnan terveyskeskusissa kolmella eri lääkärillä ja tuomio oli aina sama: raja-arvo on jotain 5 ja minulla ei voi olla mitään vikaa.

Eli siis: mihin ihmeeseen perustuvat ne raja-arvot joita lääkärikunta ei edes tunne?

Ystäväni, jolla tsh on myös yli 3, taistelee nyt vuorostaan siitä että pääsisi tutkimuksiin. Hänelle on sanottu vain että muussa kuin päässä ei voi olla vikaa niillä arvoilla. Minullekin tarjottiin vain masennuslääkitystä jne.

Se, että miksi minulla on kilpirauhasen vajaatoimintaan liitettäviä oireita, johtunee mm. astmastani, allergioista ja jostain tuntemattomista tekijöistä. Mutta niitäkään ei selvitetä. Olen pyytänyt päästä allergiatesteihin, kunnallisessa vaan todetaan että kokeile itse mikä ruoka-aine sopii ja mikä ei.... että verikokein sitä ei selvitellä täällä. Kysyin voiko astma ja allergiat väsyttää, aiheuttaa lihomista, ihon kuivuutta jne. jne. niin todettiin vaan että "ehkä".

Halusin kirjoituksellani tuoda esille sen seikan että tsh:n raja ei kaikilla oli mikään 2.5 tai että lääkärit eivät tunne tuota rajaa. Kävin myös endokrinologilla joka ei tunnustanut tuollaista rajaa mutta antoi minulle koelääkityksen koska sitä vaadin. Ja todellakin sanoi että todella useilla ihmisillä on tsh reilusti yli 3 ilman että se olisi luonnoton/sairauteen viittaava.

Niin ja tsh yksinään ei kerro kaikkea. T4V ja T3V olivat melko korkeita. Tällöin tsh:lla ei ole niin merkitystä.

Milloin sulta on viimeksi katsottu TSH ynnä nuo muut arvot? Jos on piilevä vajaatoiminta niin silloinhan ei muut kuin TSH muutu.
        Niitä kannattaa seurata aina joskus kun kerran on ollut koholla. Tulehduskin voi pistää arvot heittelemään vajaalta liikatoiminnalle edestakasin jos nyt jotain olen ymmärtänyt.

• elämän yö
        wilma kirjoitti:

kuten lääk. yo tuossa yllä sanoi, ihminen ei ole kone eivätkä kaikilla ole samat arvot. Koita hyvä ihminen ymmärtää.
        Ja ruoka-aine allergioiden kanssa on kyllä juuri niin kuin lääkäri sinulle sanoi: ne selviää parhaiten itse kokeilemalla. Minulla on joskus jostain syystä tutkittu etten olisi laktoosi-intolerantti (en tiedä miten se tietämättäni voitiin tutkia, kun rasitusta ei tehty). No itse kyllä tiedän etten siedä maitosokeria ollenkaan. Jos vetelen vähälaktoosista jugurttia, niin kylläpä kuplii. Laktoositon kyllä menettelee, eli ei ole mikään maitovalkuaisen aiheuttama oire.

Tällaista tutkailua ja seurantaa olen harrastanut koko aikuisikäni. Asiassa on vielä sellainen puoli, että eri elämänvaiheissa allergiat ovat erilaisia. Eli sikäli on turha tuhlata rahaa kalliisiin tutkimuksiin, kun voit itse asian selvittää ja samalla opit valtavasti oman elimistösi toiminnasta: mikä tänään on tätä, voi huomenna olla tuota. Allergiat aiheuttaa ihon kuivumista, se on selvä, lihomista en kyllä usko aiheuttavan.

Nyt oli lehdessä juttu että porkkanaa ja tomaattia syövillä on vähemmän astmaa. Kokeile sitä. Ei varmaan auta niin, että kun tänään syöt porkkanan, huomenna ei ole oireita.

• elämän yo
        elämän yö kirjoitti:

kuten lääk. yo tuossa yllä sanoi, ihminen ei ole kone eivätkä kaikilla ole samat arvot. Koita hyvä ihminen ymmärtää.
        Ja ruoka-aine allergioiden kanssa on kyllä juuri niin kuin lääkäri sinulle sanoi: ne selviää parhaiten itse kokeilemalla. Minulla on joskus jostain syystä tutkittu etten olisi laktoosi-intolerantti (en tiedä miten se tietämättäni voitiin tutkia, kun rasitusta ei tehty). No itse kyllä tiedän etten siedä maitosokeria ollenkaan. Jos vetelen vähälaktoosista jugurttia, niin kylläpä kuplii. Laktoositon kyllä menettelee, eli ei ole mikään maitovalkuaisen aiheuttama oire.

Tällaista tutkailua ja seurantaa olen harrastanut koko aikuisikäni. Asiassa on vielä sellainen puoli, että eri elämänvaiheissa allergiat ovat erilaisia. Eli sikäli on turha tuhlata rahaa kalliisiin tutkimuksiin, kun voit itse asian selvittää ja samalla opit valtavasti oman elimistösi toiminnasta: mikä tänään on tätä, voi huomenna olla tuota. Allergiat aiheuttaa ihon kuivumista, se on selvä, lihomista en kyllä usko aiheuttavan.

Nyt oli lehdessä juttu että porkkanaa ja tomaattia syövillä on vähemmän astmaa. Kokeile sitä. Ei varmaan auta niin, että kun tänään syöt porkkanan, huomenna ei ole oireita.

(nikki tuli äsken vähän synkkä kun tuli yö kun piti tulla yo).

Voi olla että tk:ssa lääkärit on vähän turhautuneita, kun on paljon ihmisiä jotka tulee vaatimaan hirveästi tutkimuksia mitättömistä asioista. Jos on vähän flunssaa, niin juostaan lääkäriin saman tien, pitäisi saada troppia ja lääkettä ja vähän pään silitystäkin.

• bag_gie
        wilma kirjoitti:

tuo tsh:n mittaaminen ja ssihen tuijottaminen alkaa saada myös kritiikkiä ja kuten siekin arvelet, noista veriarvoista t4 ja t3 näyttävät paremmin miten asiat on. Nimenomaan t3 näyttää solutasolla joten on maalaisjärjenkin mukaan ratkaisevampi mittari kuin aivolisäkehormonin eritys.

Nuo viiterajat vaihtelevat eri laboratorioissa sen takia että käytetään vähän eri ikäisiä laitteita ja menetelmiä (näin olen antanut itselleni kertoa :) ).

Nämä viimeiset 2,5 ja jopa 2 ovat satoa muistaakseni viime vuonne pidetystä kansainvälisestä konferenssista Istanbulista. Tarkempia tietoja on ollut vähän hankala löytää, Kilpirauhasliitosta ja lääkäri Ulla Slamalta voisi lisätietoa asiasta löytyä.
        Suomessa eivät virallisesti liene käyössä, suosoituksia olivat.

Ja tuohon ystäväsi kohteluun, monilla on vika ollut alempana paremmillakin arvoilla. En diagnosoi vaan edelleenkin arvostelen myös lääkärien suhtautumista ihmisiin...

• LauRiina*
        bag_gie kirjoitti:

tuo tsh:n mittaaminen ja ssihen tuijottaminen alkaa saada myös kritiikkiä ja kuten siekin arvelet, noista veriarvoista t4 ja t3 näyttävät paremmin miten asiat on. Nimenomaan t3 näyttää solutasolla joten on maalaisjärjenkin mukaan ratkaisevampi mittari kuin aivolisäkehormonin eritys.

Nuo viiterajat vaihtelevat eri laboratorioissa sen takia että käytetään vähän eri ikäisiä laitteita ja menetelmiä (näin olen antanut itselleni kertoa :) ).

Nämä viimeiset 2,5 ja jopa 2 ovat satoa muistaakseni viime vuonne pidetystä kansainvälisestä konferenssista Istanbulista. Tarkempia tietoja on ollut vähän hankala löytää, Kilpirauhasliitosta ja lääkäri Ulla Slamalta voisi lisätietoa asiasta löytyä.
        Suomessa eivät virallisesti liene käyössä, suosoituksia olivat.

Ja tuohon ystäväsi kohteluun, monilla on vika ollut alempana paremmillakin arvoilla. En diagnosoi vaan edelleenkin arvostelen myös lääkärien suhtautumista ihmisiin...

Olen henk.koht. tiedustellu raja-arvoista kilpirauhasliitosta ja Ulla Slamalta. Kummastakaan ei tullut vastausta, ainoastaan liiton lehden sain. Ja senkin pyytämättä, työpaikkani osoitteeseen, koska sähköpostin allekirjoitukseen tuli työpaikan osoite... oli siinä työkavereilla ihmettelemistä.

• ja onnittelut

Kannattaa olla tyytyväinen ettei ollut kilpparissa vikaa, me joilla on, joudumme sairauden ja sen kaikkien oireiden kanssa elämään loppuelämämme.
      Minun sairauteni toteamiseen tarvitsin yksityislääkäriä, rahaa paloi, mutta mieluummin olisin lääkäriltä kuullut, että olen terve.
      Jos rahalla voisin ostaa terveyteni, ostaisin sen ja jos rahalla voisi ostaa Onnea, ostaisin sitä monta pussillista.
      Kannattaa iloita siitä että on terve, eikä surra sitä, että on menettänyt rahaa terveytensä toteamiseksi.
      Kirjoitellaan tulevaisuudessakin, olen saanut muilta hyviä neuvoja, toivottavasti joku on jotain apua saanut minulta, kiitos.

• wilma

Eli minua kiinnostaa se, näkeekö kontrollikokeen arvoista jotenkin sen onko ihmisellä kilpparissa vikaa tai siis jonkinlaista vajaatoimintaa. Eli jos ottaa koelääkityksen, laskeeko tsh ja t4v nousee joka tapauksessa vai käykö niin vain sairaille tai vain terveille vai miten asia menee? Siis miten arvoista näkee tarvitseeko lääkitystä vai ei? Vai onko se vain olotila mikä sitten kertoo.

• olotila...

ensisijaisesti. Jos kerran olotila ei muuttunut paremmaksi, vaan huonommaksi, niin ei silloin voi lääkitä.
        Ainoa on että jos annostus oli liian suuri, niin alussa voi tulla huono olo, sydänoireita ja muuta. Mutta sinulla ei edes ollut suuri annostus.

Kyllähän se lääkitys joka tapauksessa vaikuttaa arvoihin. TSH laskee.

Mutta tilannetta kannattaa siis seurata ajan myötä.

• aijaaaa
        olotila... kirjoitti:

ensisijaisesti. Jos kerran olotila ei muuttunut paremmaksi, vaan huonommaksi, niin ei silloin voi lääkitä.
        Ainoa on että jos annostus oli liian suuri, niin alussa voi tulla huono olo, sydänoireita ja muuta. Mutta sinulla ei edes ollut suuri annostus.

Kyllähän se lääkitys joka tapauksessa vaikuttaa arvoihin. TSH laskee.

Mutta tilannetta kannattaa siis seurata ajan myötä.

Mulle lääkäri tuumasi että arvoista sitten katsotaan ja nähdään kannattaako lääkitystä jatkaa. Eli mä ainakin oletin että niistä sen näkee? Höh.

• niihin arvoihin
        aijaaaa kirjoitti:

Mulle lääkäri tuumasi että arvoista sitten katsotaan ja nähdään kannattaako lääkitystä jatkaa. Eli mä ainakin oletin että niistä sen näkee? Höh.

Toki ne jotain kertovat, mutta itse kävin lääkäreillä 1994-1997 kymmeniä kertoja "omituisten" tuntemusten takia, sekä ihottuman, ummetuksen ym ym ym, lääkityksenä tyrkytettiin psyykenlääkkeitä, joita en syönyt, lääkäri soitti jopa taysin "asiantuntijalääkärille", joka sanoi PUHELIMESSA lääkärilleni ettei oireeni johdu kilpirauhasesta,

v 1997 yksityislääkäri otatti verikokeet, arvot pielessä, sitten Taysiin, siitä lähtien 0,1mg joka aamu, hautaan asti, kuten lääkäri sanoi.
        Ei siis aina kannata luottaa lääkäriin, itse tuntee itsensä ja tietää milloin kaikki ei ole kunnossa. Kunpa lääkärinkin saisi uskomaan, ajoissa.

• Lääket. yo

Kun elimistö saa lisää tyroksiinia (tuli se sitten purkista tai omasta kilpirauhasesta), niin TSH:n eritys aivolisäkkeestä vähenee. Elimistö siis tuottaa TSH:ta piiskaamaan kilpirauhasta tuottamaan tarpeellisen määrän tyroksiinia, mutta kun määrä on riittävä tai liiallinen, ei piiskausta tarvita. Ihan joka tapauksessa tyroksiini laskee TSH:ta (jos kyseessä ei ole aivolisäkeperäinen vajis), niin terveillä kuin sairailla.

Itselläni TSH oli aikanaan n. 2,5 ja t4v muistaakseni jossain 15 pintaan, kun lääkitys aloitettiin. TSH laski ja t4v nousi ensin, mutta kun oma kilpirauhanen luovutti pikku hiljaa, TSH nousi taas t4v laski. Olo tietysti vaihteli siinä sivussa välillä hyvinkin paljon. Nyt on tilanne tasoittunut siihen, että syön 2,25-2,5 vahvempaa tabua päivässä ja olo on hyvä. Ja edelleen korostan, että potilasta näissä asioissa pitäisi hoitaa, ei niitä laboratorioarvoja!

• ....
        Lääket. yo kirjoitti:

Kun elimistö saa lisää tyroksiinia (tuli se sitten purkista tai omasta kilpirauhasesta), niin TSH:n eritys aivolisäkkeestä vähenee. Elimistö siis tuottaa TSH:ta piiskaamaan kilpirauhasta tuottamaan tarpeellisen määrän tyroksiinia, mutta kun määrä on riittävä tai liiallinen, ei piiskausta tarvita. Ihan joka tapauksessa tyroksiini laskee TSH:ta (jos kyseessä ei ole aivolisäkeperäinen vajis), niin terveillä kuin sairailla.

Itselläni TSH oli aikanaan n. 2,5 ja t4v muistaakseni jossain 15 pintaan, kun lääkitys aloitettiin. TSH laski ja t4v nousi ensin, mutta kun oma kilpirauhanen luovutti pikku hiljaa, TSH nousi taas t4v laski. Olo tietysti vaihteli siinä sivussa välillä hyvinkin paljon. Nyt on tilanne tasoittunut siihen, että syön 2,25-2,5 vahvempaa tabua päivässä ja olo on hyvä. Ja edelleen korostan, että potilasta näissä asioissa pitäisi hoitaa, ei niitä laboratorioarvoja!

Syöt eri päivinä eri annosta? 2.25 ja 2.50 vuoron perään. Eikö lääketieteen yo:lle opeteta että sellainen rasittaa turhaan sydäntä ja elimistöä? Mikset tasaa annosta?

• Lääket. yo
        .... kirjoitti:

Syöt eri päivinä eri annosta? 2.25 ja 2.50 vuoron perään. Eikö lääketieteen yo:lle opeteta että sellainen rasittaa turhaan sydäntä ja elimistöä? Mikset tasaa annosta?

Joo, syön ihan jopa endokrinologin ja yleislääketieteen erikoislääkärin ohjeesta vuoropäivin eri annosta. Tuo 25 mikrogrammaa on niin pieni annos, ettei se vaihtelu elimistöä rasita. Tyroksiinitaso vaihtelee muutenkin elimistössä viiveellä, joten eiköhän se kokolailla tasaisena tuolla annostelulla pysy. En viitsi ruveta pelleilemään pikkutabujen pilkkomisella, kun kerran tämäkin toimii.

• ....
        Lääket. yo kirjoitti:

Joo, syön ihan jopa endokrinologin ja yleislääketieteen erikoislääkärin ohjeesta vuoropäivin eri annosta. Tuo 25 mikrogrammaa on niin pieni annos, ettei se vaihtelu elimistöä rasita. Tyroksiinitaso vaihtelee muutenkin elimistössä viiveellä, joten eiköhän se kokolailla tasaisena tuolla annostelulla pysy. En viitsi ruveta pelleilemään pikkutabujen pilkkomisella, kun kerran tämäkin toimii.

Pikkutabuissa on sellanen syvä viiva josta se napsautetaan katki helposti. Jopa lääkäriopiskelija voi osata sen ;)

Mulle on 2 endokrinologia sanonut että epätasainen annos rasittaa. Toki ne arvot muuttuu pitkällä viiveellä mutta sittenhän ennen verikokeisiin menoakin pitäisi voida ottaa napit. mutta ehei, sitä ei suositella koska se tyroksiini menee heti vereen.

• Lääket. yo
        .... kirjoitti:

Pikkutabuissa on sellanen syvä viiva josta se napsautetaan katki helposti. Jopa lääkäriopiskelija voi osata sen ;)

Mulle on 2 endokrinologia sanonut että epätasainen annos rasittaa. Toki ne arvot muuttuu pitkällä viiveellä mutta sittenhän ennen verikokeisiin menoakin pitäisi voida ottaa napit. mutta ehei, sitä ei suositella koska se tyroksiini menee heti vereen.

Kuten jo sanoin, en viitsi ruveta leikkimään pikkutabuilla, kun tämä nykyinen systeemi toimii itseni ja kahden hoitavan erikoislääkärin mukaan ihan hyvin. Mulla siis on käytössä vain ne vahvemmat tabut. Ja ei sitä koskaan tiedä, jos medisiinari vaikka teloo itsensä tablettia puolittaessaan ja joutuu epämääräiseksi ajaksi saikulle....

• ihan noin
        niihin arvoihin kirjoitti:

Toki ne jotain kertovat, mutta itse kävin lääkäreillä 1994-1997 kymmeniä kertoja "omituisten" tuntemusten takia, sekä ihottuman, ummetuksen ym ym ym, lääkityksenä tyrkytettiin psyykenlääkkeitä, joita en syönyt, lääkäri soitti jopa taysin "asiantuntijalääkärille", joka sanoi PUHELIMESSA lääkärilleni ettei oireeni johdu kilpirauhasesta,

v 1997 yksityislääkäri otatti verikokeet, arvot pielessä, sitten Taysiin, siitä lähtien 0,1mg joka aamu, hautaan asti, kuten lääkäri sanoi.
        Ei siis aina kannata luottaa lääkäriin, itse tuntee itsensä ja tietää milloin kaikki ei ole kunnossa. Kunpa lääkärinkin saisi uskomaan, ajoissa.

Melkoisen reipas alkuannos!

• aloitusannos
        niihin arvoihin kirjoitti:

ehkä kirjoittaja vaan muisteli että on lääkitys ollut siitä lähtien. Varmaan sitä pikku hiljaa nostetiin tuolle 0,1-tasolle.

• resepti tallella
        aloitusannos kirjoitti:

ehkä kirjoittaja vaan muisteli että on lääkitys ollut siitä lähtien. Varmaan sitä pikku hiljaa nostetiin tuolle 0,1-tasolle.

On vielä ensimmäinen resepti vuodelta 1997 ja kyllä todellakin aloitettiin heti 0,1 mg aamuisin.

• nyt seuraavaksi

mittauttamaan verensokerisi. Sekin aiheuttaa väsymystä. Sekä liian matala että liian korkea arvo.

• näillä

arvoilla lääkitys.ths 6.5 .s-t4-v 14 viitearvot oli mihin voi verrata niin, 0.35-5.0 mU/1(THS) JA 9.0-19.0 pmo1/1(s-t4-v) eli näiden mukaan lievästi ths noussut kun raja on 5.kamalasti on oireita.kilpirauhas ultrassa nähtiin niukkakaikusta kilpirauhas rakennetta,mahd.kilpparitulehduksen seurauksena. viiterajatkin on näköjään erilaisia eri laprois, en tie?

• wilma

Saako udella paljonko arvosi ovat nykyään?

• arvoilla
        wilma kirjoitti:

Saako udella paljonko arvosi ovat nykyään?

Olen vasta aloittanut, 2kk pääst uudet kokeet,mutta oireet on heti lieventynyt,tai sitten kuvittelen vain,olen virkeämpi ,aineenvaihdunta pelaa,en hengästy niin pienestä,eikä mitään oireita, että menis liikatoiminnan puolelle,0.1mg tapletista puolikas joka aamu,viikon verran syönyt,ylävatsa myös pienentynyt,jes!

• reeta
        arvoilla kirjoitti:

Olen vasta aloittanut, 2kk pääst uudet kokeet,mutta oireet on heti lieventynyt,tai sitten kuvittelen vain,olen virkeämpi ,aineenvaihdunta pelaa,en hengästy niin pienestä,eikä mitään oireita, että menis liikatoiminnan puolelle,0.1mg tapletista puolikas joka aamu,viikon verran syönyt,ylävatsa myös pienentynyt,jes!

Kylläpä saitte paljon asiaa kilpirauhasen toiminnasta.Ei siitä kannata kovin suurta riesaa itelle ottaa jos arvot vähän heilahyelee -Ajan mittaan kehossasi kyllä tunnet milloin on pillerimäärät kohallaan ja jos jokunen pilleri unohtuu ottamatta niin mitä sit -ei yhtäkäs mitään!

• kraatari
        reeta kirjoitti:

Kylläpä saitte paljon asiaa kilpirauhasen toiminnasta.Ei siitä kannata kovin suurta riesaa itelle ottaa jos arvot vähän heilahyelee -Ajan mittaan kehossasi kyllä tunnet milloin on pillerimäärät kohallaan ja jos jokunen pilleri unohtuu ottamatta niin mitä sit -ei yhtäkäs mitään!

ja sinä et näytä tietävän kilpirauhasesta yhtikäs mitään. Mene takas sinne päänsärkypalstalle.

• ihan oikein

eli jos on oireita, arvot raja-arvoja, niin kokeillaan tyroksiinia pienellä annostuksella, se auttaa tai sitten ei. Jos pahentaa tai ei auta, lopetetaan.
      Jollain toisella olisi voinut auttaa, sulla ei. Siksi KOElääkitys

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      23
      5358
    2. Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?

Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi
      Maailman menoa
      342
      5356
    3. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      123
      2816
    4. Kehu kaivattuasi

Mikä hänessä on parasta? Jos osaat kertoa muuta kuin ulkonäköön liittyvää, niin ansaitset mitalin.
      Ikävä
      143
      1746
    5. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      128
      1498
    6. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      89
      1347
    7. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      41
      1324
    8. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      163
      1285
    9. Mahtavaa, Trump pelasti lentäjän, Irania nöyryytettiin

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011917601.html Taas osoitus kuinka ylivertainen maa USA on Trumpin johdolla.
      Maailman menoa
      361
      1133
    10. Keskiviikkona 8.4.2026 se tapahtuu

Nimittäin tulevana keskiviikkona 8.4.2026 Donald Trump ilmoittaa Naton pääsihteerille että Yhdysvallat eroaa Natosta. N
      NATO
      289
      1124
    Aihe