Typistetty dobermanni

*kiinostunut*

Heippa...

Onko kellään tietoa että mistä saisi typistetyn dobermanni pennun..?!
Pitääkö ns.hakea ulkomailta..?!
Olisin erittäin kiinnostunut :)

157

31583

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SSE

Oothan tietonen, ettei typistetyllä dobberilla voi osallistua näyttelyihin eikä kilpailuihin Suomessa?

Jos edelleen oot kiinnostunu, niin kyllä se pitää hakea maista joissa ei vielä ole typistyskieltoa,
      niinkuin meillä Suomessa.

• .,-.,m,.m

typistyskielto tulisi nopeasti kaikkiin maihin.

• PiSu

suomeen tuoda typättyjä? toivottavasti siitä tulisi kaikissa maissamkielletty!!!

• Haistakaa paska vitun

Homppelit mussuttajat :D Olisi kiva kuulla muutakin perusteluja typän hankintaan kun se on komee ja sit ihmiset kunnioittaa :D Ootteko se perkeleet niin nössöjä, ettette itse osaa olla arvostettuja henkilöitä?

Ja Nämä eläinaktivisti puppelinduurat tottakai jatkavat koko ajan valittamista typpäystä niin pitkään että siihen tulee stoppi. Mitä vittua niitä pitäisi kiinnostaa teidän idioottimainen toitotus, minun minun minun. YKSIKÄÄN EI PUHU DOBERMENNISTA VAAN "MINUSTA". TUollaista paskaa koko typpäaihe!! Painukaa vittuun kaikki! Jos tästä ei tule loppu miin ammutaan ne kaikki dobberit niin ei tule sitten mitään kiistaa koko rodusta, joka on sittemmin kuollut :'DD Tosin oottakaa pari vuotta, että oma eläkeläinen kuolee luonnollisesti :)

YLPEÄ Pitkähäntäisen ja lurppakoirvaisen koiran omistaja, jolle naurettiin silloin kun typppäys oli mukamas suotavaa.

• sss93
        Haistakaa paska vitun kirjoitti:

Homppelit mussuttajat :D Olisi kiva kuulla muutakin perusteluja typän hankintaan kun se on komee ja sit ihmiset kunnioittaa :D Ootteko se perkeleet niin nössöjä, ettette itse osaa olla arvostettuja henkilöitä?

Ja Nämä eläinaktivisti puppelinduurat tottakai jatkavat koko ajan valittamista typpäystä niin pitkään että siihen tulee stoppi. Mitä vittua niitä pitäisi kiinnostaa teidän idioottimainen toitotus, minun minun minun. YKSIKÄÄN EI PUHU DOBERMENNISTA VAAN "MINUSTA". TUollaista paskaa koko typpäaihe!! Painukaa vittuun kaikki! Jos tästä ei tule loppu miin ammutaan ne kaikki dobberit niin ei tule sitten mitään kiistaa koko rodusta, joka on sittemmin kuollut :'DD Tosin oottakaa pari vuotta, että oma eläkeläinen kuolee luonnollisesti :)

YLPEÄ Pitkähäntäisen ja lurppakoirvaisen koiran omistaja, jolle naurettiin silloin kun typppäys oli mukamas suotavaa.

niin nauretaan vieläkin mutta se on maku asia mul on täys typätty doberi ja en ottaisi luomu doberia kosa ei ole minkään näköinen silloin vaan mun mielestäni ruma rodulle tyypillinen ulkonäkö on typistetty ja näin se tulee aina olemaan bitch!!!!

TYPISTETTY ON VAAN KAIKIN PUOLIN HIENOMPI EI SIINÄ MUUTA LUENNE JA MUU ON SAMA VAIKKA SILTÄ LEIKATAAN HÄNTÄ TAI KORVAT KOSKA RTEHDÄÄN PENTUNA YMPÄRI LEIKATAANHAN MIEHIEKIN JA JOPA NAISIA KUN KAIKKI AINA SANOVAT ETTÄ IHMINEN EI TEKISI NIIN ITSELLEEN TÄS HYVÄ ESIMERKKI SIITÄ ASIASTA
        vitun homppelit mussuttaja -oulu saatana helsinki julma henri syöpä pikku piru -
        hyvä piisi julma henri oulu helsinki

• dopperi09

se ei ole peruste ostaa typättyä että se on komea vaan se että se on ainut dopperi mitä on! ajokoiria saa mistä vaan.(uros typätty,narttu tulossa typätty)ревность Падение выше

• FUcK This BullsHit

No kokeillaaks typistää sun äitin tai sun lapsen korvat.Vai koikeiltasko silpoo suo.
        Ja vittu katu uskottavuutta ei pelkäl typätyl dopperil saa huhu aika kaukaa haettuu.
        Vitun urpo koira on koira ei se oo mikää syy ostaa dopperii et haluu sil pelotella.
        Kyl typätty dobberi on kaunis.Ja mitä vittuu jos et satu koirist tietää mitää ni dopperi se vasta arka koira onki,kokeilisit kaukkarii tapelee kunnes kuolee ei luovuta.

• Dobberin Omistaja
        .,-.,m,.m kirjoitti:

typistyskielto tulisi nopeasti kaikkiin maihin.

Haista kuule paska dobberi on tehty ja jalostettu alun alkojaan typistetty malli!
        kannattaa perehtyä dobermannin maailmaan ennen kuin päästelet tuota paskaa suustas itsellä 2 isokokoista dobberia täysin typistetty. Tää suomikin menny siihen suuntaan että moni maa on naureskellut suomen typeryyttä ja sen lakeja.

• Dobberin Omistaja
        PiSu kirjoitti:

suomeen tuoda typättyjä? toivottavasti siitä tulisi kaikissa maissamkielletty!!!

Vittu mikä urpo olet ja uni kuva että siihen mennään.

• juho8
        dopperi09 kirjoitti:

se ei ole peruste ostaa typättyä että se on komea vaan se että se on ainut dopperi mitä on! ajokoiria saa mistä vaan.(uros typätty,narttu tulossa typätty)ревность Падение выше

voisitko antaa yhteis tietoja paikasta josta ostit typätyn dobermannin sähköpostini on [email protected]

• Justiin joo
        juho8 kirjoitti:

voisitko antaa yhteis tietoja paikasta josta ostit typätyn dobermannin sähköpostini on [email protected]

Baltiasta noita jonkin verran vielä tulee typätyinä ja Venäjältä. Varsinkin vanhemmilla koirilla löytyy tuolta suunnalta poikkeuksetta typät.
        http://eurobreeder.com/breeds/dobermann.html voi mennä vertailemaan vaikka.

• LauraJ.
        Dobberin Omistaja kirjoitti:

Vittu mikä urpo olet ja uni kuva että siihen mennään.

Hei... Saako suomeen tuoda typistettyjä dobermanneja??

• Anonyymi
        Dobberin Omistaja kirjoitti:

Haista kuule paska dobberi on tehty ja jalostettu alun alkojaan typistetty malli!
        kannattaa perehtyä dobermannin maailmaan ennen kuin päästelet tuota paskaa suustas itsellä 2 isokokoista dobberia täysin typistetty. Tää suomikin menny siihen suuntaan että moni maa on naureskellut suomen typeryyttä ja sen lakeja.

Olet vajakki.

• jusu

Todella "eläinrakasta" etsiä typistettyä koiraa.. hyi, hyi ja vielä kerran hyi!!toivottavasti et ikinä tule vastaan kadulla typistettysi koirasi kanssa!!!!

• jonka

typistämätön häntä näyttää rotan hännältä.

• kannattaa.....
        jonka kirjoitti:

olla ilman koiraa tai hankkia lelukseen pehmokoira.

• ostaa
        jonka kirjoitti:

koira, jolla ei ole rotan häntää. Valitse toinen rotu, jos dobberin häntä on mielstäsi ruma. Minusta sinun ei kannattaisi ostaa koiraa ollenkaan.

• ..
        jonka kirjoitti:

miten hännätön voi näyttää rotan hännältä? Hännän typistämistä ei aloitettu "komeuden" vuoksi, vain siksi että koiralla olisi vähemmän selkä vaivoja. Ja nyt koirat ovat kehittynyyt jo niin, että pitkä häntä voi mahdollisesti aiheuttaa niille vielä enemmän selkävaivoja, kuin ennenkuin niitä ruvettiin typistämään.

Hännät ja korvat typistetään niin aikaisin ettei siitä koira kerkeä paljon tuntea, sillä ne eivät ole muutenkaan vielä kehittyneet.
        Minusta on naurettavaa että tästä tehdään näin suuri numero, POIKA LAPSIAKIN YMPÄRILEIKATAAN, EIKÄ SIITÄ TEHDÄ FIASKOA! Pitäisikö se kieltää, samalla myös lävistykset yms, koska se tuottaa ihmisille kärsimystä?
        Tunnen pari typistettyä koiraa, jotka ovat aivan yhtä iloisia kuin muutkin, eivätkä laisinkaan kärsiviä.

Itse olen kahden typistämättömän omistaja.

• Justse__99
        .. kirjoitti:

miten hännätön voi näyttää rotan hännältä? Hännän typistämistä ei aloitettu "komeuden" vuoksi, vain siksi että koiralla olisi vähemmän selkä vaivoja. Ja nyt koirat ovat kehittynyyt jo niin, että pitkä häntä voi mahdollisesti aiheuttaa niille vielä enemmän selkävaivoja, kuin ennenkuin niitä ruvettiin typistämään.

Hännät ja korvat typistetään niin aikaisin ettei siitä koira kerkeä paljon tuntea, sillä ne eivät ole muutenkaan vielä kehittyneet.
        Minusta on naurettavaa että tästä tehdään näin suuri numero, POIKA LAPSIAKIN YMPÄRILEIKATAAN, EIKÄ SIITÄ TEHDÄ FIASKOA! Pitäisikö se kieltää, samalla myös lävistykset yms, koska se tuottaa ihmisille kärsimystä?
        Tunnen pari typistettyä koiraa, jotka ovat aivan yhtä iloisia kuin muutkin, eivätkä laisinkaan kärsiviä.

Tommosia viestejä enemmän, oot aivan oikeassa ja sun teorias osu aivan nappiin!
        ELI hyvätr suomalaiset älkää olko niin pinnalisia ja tyhmiä jos haluutte parantaa maailmaa niin ostakaa
        vaikka vähä päästönen auto!

• sss93

sillä silloin syötän sut meidän fifille ja sil on typistetty häntä' ja korvat ja se puree käskystä hahahahahahahah

läppä' mut tosi

• ulkomailta2
        .. kirjoitti:

tosi siis on etta alkuperaltaan vahtikoiraksi tehty dobberi oli luonnollista tehda sen pitkasta ja 'hairitsevasta' hannasta typy. Korvat ovat asia erikseen, ne voitaisiin typistaa ainoastaan kauneuden vuoksi, mytta hannan typistys tulisi naissa muutamissa roduissa edelleen sallia, kun sen tekee ammattilainen ja tarpeeksi ajoissa! Pitkahantaiset , aina iloiset ja sen osoittavat, bokserit, rottikset ja dobberit ovat oikea kauhistus ja vaaraksi suorastaan lapsiperheissa missa niiden hanta viuhkoo ruoskan lailla lapsien korkeudella! Itse pidan lyhythantaisista koirista, mutta se onkin ainoastaan oma mielipiteeni. Koiramme on typistetty.

• sinä asiasta

tiedät...

Eli joo, vastasit itse, kyllä pitää "ns" hakea ulkomailta.

• Typistetyt dopperit

kuin luomut!!!itse ottaisin sellaisen kanssa:)
      Ei haittaa vaikka ei hyväksytä näyttelyissä mutta ovat uljaan näköisiä:)

• se on maku asia

josta todellakaan ei voi kiistellä!!!!!
        (edellisestä viestistä jatkoa)

• ihmisille
        se on maku asia kirjoitti:

josta todellakaan ei voi kiistellä!!!!!
        (edellisestä viestistä jatkoa)

makuasia,koiralle kärsimys.

• ihmisille kirjoitti:

useampiakin typistettyjä dobermanneja, enkä kyllä käsitä, mitä tarkoitat, että hännän puuttuminen on koiralle kärsimys. Ikinä en ole havainnut pienintäkään viittausta siihen, että töpöhännän heiluttaminen olisi ollut jotenkin tuskallista.

Sen sijaan tämä nykyinen pitkähäntäinen malli varmasti kärsii, kun vahva ja pitkä siimahäntä koko ajan hakkaa huonekaluihin ja kaikkeen mahdolliseen. Kaiken lisäksi se jää hyvin helposti ovien väliin. Meilläkin tämä nuorin on jo joutunut kärsimään ihan oikeasti hännän jäätyä kaapin oven väliin. Eikä meinannut millään parantua: kun kerrankin pääsi heilauttamaan häntäänsä, niin heti taas haava avautui. Paranihan se sitten loppujen lopuksi sellaiseksi arpimöykyksi, vaan sitä jouduttiin pitämään sidottuna vatsan alle selän yli menevien sidossysteemien avulla. Ja jos koiran häntä joudutaan sitomaan kuukaudeksi vatsan alle jalkojen väliin, niin eiköhän siinä ole kärsimystä ja nöyryytystä ihan taatusti saman verran, kuin että sitä häntää ei olisi.

Henkilökohtaisesti itselleni on ihan yhdentekevää, minkä näköinen joku koira tai ihminen on, vaan kyllähän on älyttömyyksiä tehty eläinten suojelun nimissä.

Ja samaan aikaan koirat kärsivät häkeissä navetan takana ja narussa talon nurkalla, kun niistä ei kukaan välitä, muulloin kuin kahden viikon ajan metsästysaikana syksyisin. Yms yms.

Perspektiiviä näkemyksiin, kiitos.

• miten......
        tiinamuori kirjoitti:

useampiakin typistettyjä dobermanneja, enkä kyllä käsitä, mitä tarkoitat, että hännän puuttuminen on koiralle kärsimys. Ikinä en ole havainnut pienintäkään viittausta siihen, että töpöhännän heiluttaminen olisi ollut jotenkin tuskallista.

Sen sijaan tämä nykyinen pitkähäntäinen malli varmasti kärsii, kun vahva ja pitkä siimahäntä koko ajan hakkaa huonekaluihin ja kaikkeen mahdolliseen. Kaiken lisäksi se jää hyvin helposti ovien väliin. Meilläkin tämä nuorin on jo joutunut kärsimään ihan oikeasti hännän jäätyä kaapin oven väliin. Eikä meinannut millään parantua: kun kerrankin pääsi heilauttamaan häntäänsä, niin heti taas haava avautui. Paranihan se sitten loppujen lopuksi sellaiseksi arpimöykyksi, vaan sitä jouduttiin pitämään sidottuna vatsan alle selän yli menevien sidossysteemien avulla. Ja jos koiran häntä joudutaan sitomaan kuukaudeksi vatsan alle jalkojen väliin, niin eiköhän siinä ole kärsimystä ja nöyryytystä ihan taatusti saman verran, kuin että sitä häntää ei olisi.

Henkilökohtaisesti itselleni on ihan yhdentekevää, minkä näköinen joku koira tai ihminen on, vaan kyllähän on älyttömyyksiä tehty eläinten suojelun nimissä.

Ja samaan aikaan koirat kärsivät häkeissä navetan takana ja narussa talon nurkalla, kun niistä ei kukaan välitä, muulloin kuin kahden viikon ajan metsästysaikana syksyisin. Yms yms.

ne rodut eivät hajoittaneet häntäänsä,joita ei ole ikinä typistetty esim.tanskandoggi?Pitäisikö koirilta leikata tassutkin pois "varmuuden vuoksi",kun tassuhaavat ovat paljon yleisempiä kun häntäongelmat? Itse toimenpide on koiranpennulle kärsimys.
        Miten ne navetan taakse sidotut koirat liittyvät tähän? Tuleeko niiden elämästä onnellisempaa jos joitain rotuja saisi silpoa miten lystää?

• minä vain...
        tiinamuori kirjoitti:

meilläkin oli rotikka, häntä typistetty. todella upean näköinen eikä varmasti ollu kipeä... ihan pikku töpö, varsinkin kun se heilui, koko perse heilui mukana!! :D
        ja kaverilla dopperi, häntä ja korvat typistetyt (eli pystyt korvat). aivan sairaan upean näköinen!!
        ja tuo kommentti niistä häkeissä olevista ja narun päähän sidotuista oli mainio!! varmasti se on koiralle itselleen pahempaa!!! hyvä!!

• Hullu
        minä vain... kirjoitti:

meilläkin oli rotikka, häntä typistetty. todella upean näköinen eikä varmasti ollu kipeä... ihan pikku töpö, varsinkin kun se heilui, koko perse heilui mukana!! :D
        ja kaverilla dopperi, häntä ja korvat typistetyt (eli pystyt korvat). aivan sairaan upean näköinen!!
        ja tuo kommentti niistä häkeissä olevista ja narun päähän sidotuista oli mainio!! varmasti se on koiralle itselleen pahempaa!!! hyvä!!

Miten kukaan järkevä ja tunteva ihminen voi hyväksyä koiran korvien typistyksen? Ihmisen oman mielihalun vuoksi koiraa kidutetaan ja silvotaan. Siksi vain, että sen jälkeen sitten tuo koira näyttää komealta.

Tee kuule näin, että mene teettämään itsellesi kauneusleikkauksia ja pyydä tekemään ilman narkoosia ja puudutusta. Olet varmaan paljon kauniimman ja komeamman näköinen niiden jälkeen.

Jos voit tehdä niin koirallesi tai hyväksyä jonkun tekevän, kai pystyt itse tekemään itsellesi samoin. Kykenetkö ollenkaan asettumaan toisen olennon asemaan, vai oletko ihan täydellinen sosiopaatti.

• EHKÄ SE
        tiinamuori kirjoitti:

TARKOTTI ITSE TOIMENPIDETTÄ,EIKÄ SITÄ MISTÄ SINÄ SELITÄT...KYLLÄ KOIRALLE HÄNTÄ KUULUU,TAAS JONKUN HULLUN ÄLYNVÄLÄYS RUVETA SAKSIMAAN KORVIA JA HÄNTIÄ...

• tämä touhu...
        EHKÄ SE kirjoitti:

TARKOTTI ITSE TOIMENPIDETTÄ,EIKÄ SITÄ MISTÄ SINÄ SELITÄT...KYLLÄ KOIRALLE HÄNTÄ KUULUU,TAAS JONKUN HULLUN ÄLYNVÄLÄYS RUVETA SAKSIMAAN KORVIA JA HÄNTIÄ...

...on naurettavaa, ainakin "aktivistien" kohdalta. Miks teidän oikeasti pitää itkeä joka pirun asiasta? varsinki doobermanneissa typistys on minun mielestä suotavaa, koska niiden piiskamainen häntä tulee olemaan varmasti enemmän kipeä heiluttamisesta kuin typistyksestä. korvista en ota kantaa, vaikkakin onhan typistetys korvat enemmän doobermannia kuin lurpat.

itse hommasin typistetyn dobberin joku vuosi taakseppäin nimen omaan suojeluskoiraksi, ja minusta suojeluskoiran tulisi olla pelottavamman näköinen, ja koiran ulkonäkö saattaa ennalta ehkäistä useita välikohtauksia.

en epäile ettei koiraan satu typistäminen, ja en erityisemmin sen takia tunne olevani kovinkaan hyvä ihminen, mutten myöskään itke öitä asian eteen. Typistyksiä tulee tapahtumaan vaikka kuinka paljon vaikka vineisitte ittenne maan rakoon asti, joten aktivistit; try to live with it!

• sentään

itke sinä pelle itsesi uneen öisin tämän asian takia

• asdf
        minä vain... kirjoitti:

typistys on mielestäni aina todella tyhmää mutta ehkä kuitenkin ymmärrän jos häntä typistetään sen takia että siitä on koiralle jotain haittaa. mutta miksi ihmeessä korvatkin pitää typistää ? HYI OLKOON ! sehän tehdään vain siksi että se on ihmisille mukavan näköista. ettekö te tajua että ei koiria voi leikella sen takia että "ne ovat komean näköisiä" ? eihän omilta lapsiltaankaan leikellä korvia jotta ne istuisivat omaan silmään paremmin!

• aaapi
        asdf kirjoitti:

typistys on mielestäni aina todella tyhmää mutta ehkä kuitenkin ymmärrän jos häntä typistetään sen takia että siitä on koiralle jotain haittaa. mutta miksi ihmeessä korvatkin pitää typistää ? HYI OLKOON ! sehän tehdään vain siksi että se on ihmisille mukavan näköista. ettekö te tajua että ei koiria voi leikella sen takia että "ne ovat komean näköisiä" ? eihän omilta lapsiltaankaan leikellä korvia jotta ne istuisivat omaan silmään paremmin!

pakko kommentoida tuota asiaa, että eihän lapsienkaan korvia leikellä, että istuisivat omaan silmään paremmin. aika paljon noita ns. "hörökorvia" kuitenki korjaillaan lapsilta vaikka onkin vain kosmeettinen asia..

• ...ja kettutytöt!
        ihmisille kirjoitti:

Koiran typistäminen onkin koiralle kärsimys - ehkä 5 minuuttia. Aivan kuten liikenneruuhkaan jääminen jollekin. Ei koira typistämistään loppuelämäänsä murehdi. Lisäksi hyvässä kodissa typistetty koira voi olla monin verroin onnellisempi kuin typistämätön huonossa kodissa. Ei se koiran kärsimys siis kovinkaan paljon typistämisestä johdu.
        Sitä paitsi näissä ainaisissa ihminen-on-niin-julma-eläimille -keskusteluissa herättäisin kysymyksen köyhissä maissa nälkäänäkevistä IHMISISTÄ. Eikö heidän onnellisuutensa kuitenkin pitäisi olla tärkeämpi kuin ELÄIMEN? Toivottavasti tämä kysymys ei saa ristiriitaisia vastauksia.

• Meijän tanskandoggi
        miten...... kirjoitti:

ne rodut eivät hajoittaneet häntäänsä,joita ei ole ikinä typistetty esim.tanskandoggi?Pitäisikö koirilta leikata tassutkin pois "varmuuden vuoksi",kun tassuhaavat ovat paljon yleisempiä kun häntäongelmat? Itse toimenpide on koiranpennulle kärsimys.
        Miten ne navetan taakse sidotut koirat liittyvät tähän? Tuleeko niiden elämästä onnellisempaa jos joitain rotuja saisi silpoa miten lystää?

On hajottanu häntänsä oven karminkulmiin monta kertaa ja sitten täytyy kielrtää koiraa heilutamasta hömtää koska muuten se hänänpää taas aukeaa ja avrmasti joitakke jivuliasta ja ei se kotikaan niin kivan näkönen ole kun seinät täynnäverta kun miedän pikkunen tanskandigi poika on vaan ilonen j amonta kertaa koira vinkaisi hajottaessaan häntänsä ihan van sen takii että hänä on turha:D ei nytten kaikile mutta jooo... itse muuten olem hankimassakanssa täystypistettyä dober mania, ne ovat niin kome näly että ei ole toiosta ihana

• qwetyuiop
        asdf kirjoitti:

Luin koko viestiketjun. Ja ihmettelin sellaista asiaa, ettei kukaan ole miettinyt yhtään pidemmälle. Dobermannien hännät ja korvat on typistetty n. 200 vuoden ajan. No, mikähän mahtaa olla koiralle helpoin ja luontaisin tapa viestiä mielialaansa/kiinnostustaan tms. ? -Korvat ja häntä. Joten kahdensadan vuoden kuluessa koira on kehittynyt ilmaisemaan itseään koko käytöksellään. Ja tämä taito on se, joka tekee dobermannista niin uskomattoman inhimillisen ja uljaan koiran. Typistyksen lopettaminen on jalostusta huonompaan suuntaan. Ulkonäöllä ei mielestäni ole yhtään mitään väliä.

• eipahalla__
        ihmisille kirjoitti:

MIKÄ ihmeen kärsimys?!!! osaa olla tyhmä!

• juustofondue
        qwetyuiop kirjoitti:

Luin koko viestiketjun. Ja ihmettelin sellaista asiaa, ettei kukaan ole miettinyt yhtään pidemmälle. Dobermannien hännät ja korvat on typistetty n. 200 vuoden ajan. No, mikähän mahtaa olla koiralle helpoin ja luontaisin tapa viestiä mielialaansa/kiinnostustaan tms. ? -Korvat ja häntä. Joten kahdensadan vuoden kuluessa koira on kehittynyt ilmaisemaan itseään koko käytöksellään. Ja tämä taito on se, joka tekee dobermannista niin uskomattoman inhimillisen ja uljaan koiran. Typistyksen lopettaminen on jalostusta huonompaan suuntaan. Ulkonäöllä ei mielestäni ole yhtään mitään väliä.

"!Typistyksen lopettaminen on jalostusta huonompaan suuntaan. Ulkonäöllä ei mielestäni ole yhtään mitään väliä."

Eikö nämä kaksi yo asiaa kumoa toisensa?

• fkdlfkdlfkdlfkdlfkdl
        juustofondue kirjoitti:

"!Typistyksen lopettaminen on jalostusta huonompaan suuntaan. Ulkonäöllä ei mielestäni ole yhtään mitään väliä."

Eikö nämä kaksi yo asiaa kumoa toisensa?

et tainnut lukea kovin tarkkaan, tai sitten et tajunnut. kyseinen tyyppi taisi tarkoittaa, että jos typistyksen lopettaa, ominaisuudet muuttuu.

• ???
        fkdlfkdlfkdlfkdlfkdl kirjoitti:

et tainnut lukea kovin tarkkaan, tai sitten et tajunnut. kyseinen tyyppi taisi tarkoittaa, että jos typistyksen lopettaa, ominaisuudet muuttuu.

Mitkä ominaisuudet muuttuu? Selitä nyt tyhmälle, joka ei tajua. Miten se muuttaa koiraa, jos typistys lopetetaan kaikkialla? Eihän typistäminen ole muu kuin hankittu ominaisuus, joka ei periydy? Itse koira on edelleen ihan se sama sessu oli sillä luppakorvia tai ei!

• 1234567890+åpoiuytre
        ??? kirjoitti:

Mitkä ominaisuudet muuttuu? Selitä nyt tyhmälle, joka ei tajua. Miten se muuttaa koiraa, jos typistys lopetetaan kaikkialla? Eihän typistäminen ole muu kuin hankittu ominaisuus, joka ei periydy? Itse koira on edelleen ihan se sama sessu oli sillä luppakorvia tai ei!

mutta kun koiraa on typistetty niin kauan aikaa, sukua on aina päässyt jatkamaan sellaiset yksilöt, jotka ovat pystyneet ilmaisemaan itseään ilman häntää ja korvia.

• qwetyuiop
        1234567890+åpoiuytre kirjoitti:

mutta kun koiraa on typistetty niin kauan aikaa, sukua on aina päässyt jatkamaan sellaiset yksilöt, jotka ovat pystyneet ilmaisemaan itseään ilman häntää ja korvia.

Juurikin näin. Kun kaikki koirat on typistetty, niiden joukosta on aina valittu sukua jatkamaan sellainen koira, joka kykenee kommunikoimaan ihmisen kanssa ilmankin korvia ja häntää.

• kih kih
        aaapi kirjoitti:

pakko kommentoida tuota asiaa, että eihän lapsienkaan korvia leikellä, että istuisivat omaan silmään paremmin. aika paljon noita ns. "hörökorvia" kuitenki korjaillaan lapsilta vaikka onkin vain kosmeettinen asia..

pakko laittaa tähän väliin et loisto kommentti kyllä toi lasten korva ongelma :D

• Suvi.......
        asdf kirjoitti:

kuule asdf, kyllä vaan leikellään. Pihamme thaikku tytön ja pojan suomalais isä käytti lapsia 5 v kirurgilla kun oli hörö korvat joidenkin thaimaalaisten tapaan. Naapurimme siis. Nykypenskat olis kunnolla kiusannu koulussa sitten niistä. aikoijen alusta asti ollu typistettyjä ja typistettömiä koiria saatana pittää vauhkota. Hyvin on enon dobbe elelly onnellista koiruuselämää. Kylläkin ilman toisen (äitin)leikkaamattoman dobberin seuraa ,joka jätti häntäsä saunanoven väliin, tulehtu nätisti ja ny on puol nysä häntä kun paskaks meni. Koittakaa kestää että se ei ole niin julmaa kuin mitä te kuvittelette, ja hyvä että te ja teidän jyrkkien mielipiteidenne kanssa mitään koiran anatomiastakaan tiedä. Terveisin .pieneläinhoitaja

• kjooojoovanha on
        miten...... kirjoitti:

joo meitsin naapurissa häntänsä loukannu doggi typistettiin suomessa aikuis iässä.

• deeeekkkk
        tämä touhu... kirjoitti:

...on naurettavaa, ainakin "aktivistien" kohdalta. Miks teidän oikeasti pitää itkeä joka pirun asiasta? varsinki doobermanneissa typistys on minun mielestä suotavaa, koska niiden piiskamainen häntä tulee olemaan varmasti enemmän kipeä heiluttamisesta kuin typistyksestä. korvista en ota kantaa, vaikkakin onhan typistetys korvat enemmän doobermannia kuin lurpat.

itse hommasin typistetyn dobberin joku vuosi taakseppäin nimen omaan suojeluskoiraksi, ja minusta suojeluskoiran tulisi olla pelottavamman näköinen, ja koiran ulkonäkö saattaa ennalta ehkäistä useita välikohtauksia.

en epäile ettei koiraan satu typistäminen, ja en erityisemmin sen takia tunne olevani kovinkaan hyvä ihminen, mutten myöskään itke öitä asian eteen. Typistyksiä tulee tapahtumaan vaikka kuinka paljon vaikka vineisitte ittenne maan rakoon asti, joten aktivistit; try to live with it!

mm ja eikö o koiranki kannalta hyvä ostaa itelle ns hyvään perheeseen semmonen typätty rottis taikka dobberi koska niitä kumminki tehdään tuolla maailmalla ja kaikki ei todellakaan saa sitä hyvää perhettä. minä ainakin kannustan ihmisiä ostamaan typättyjä ja alkuperäisiä dobbereita ja rotikoita siis jos niillä vaan on rahkeita antaa hyvä koti tapakasvatus ja elämä tuommosille piskeille. vaihtoehtona on että se kyseinen pentu lähtee sitten johki romulan tai muun pihan vahdiks eikä saa oikeeta ravintoo liikuntaa kasvatusta eikä rakkautta saatika tehdä sitä mitä se haluaa eniten, eli miellyttää omistajaansa ja saaha niitä rapsutuksia. kuka mitään tietää siis kyseisistä roduista niin tietää myös sen että nuo eivät todellakaan kaipaa sitä namipalaa oikein tehdystä työstä vaan sen hyvän palautteen siis kehumisen ja pikku rapsutuksen taikka taputuksen.

• Tuontikoiran emäntä

Eli kyllä tosiaan täytyy tuottaa "ns" ulkomailta. Suomessa ei typistetä. Typistyskielto on voimassa jo hyvin monissa maissa. Kannattaa siis ensimmäisenä miettiä, miksi haluaa koiran - ja miksi haluaa juuri dobermannin - ja MIKSI HALUAA TYPISTETYN.

Sitten kun on näihin löytänyt paremman perustelun kuin "olisin erittäin kiinnostunut :)", niin kannattaa ottaa yhteyttä ensin esim. kotimaisiin kasvattajiin, joilla on yhteyksiä hyviin ulkomaisiin kasvattajiin, muutamilta kotimaisilta kasvattajilta saa myös erittäin paljon hyvää tietoa ja neuvoja tuontikoiran hankkimisessa.

En luettele tässä enempää yhteystietoja tms. vaan toivon, että vaivaudut itse ottamaan asioista selvää - muuten et ole koiran arvoinen.

Ja, tiedoksi teille muille: Koirien typistäminen suomessa on kielletty, mutta typistetyn koiran ostaminen tai omistaminen ei suinkaan ole kielletty!

• minä

kyllä saa typättyjä,itselläni on typätty koiranpentu tuotu virosta erittäin hyvästä kennelistä.

• desmalicia

...miksi jotkut tuovat edelleen Virosta typättyjä dobbiksia, vaikka typpäys on käsittääkseni sielläkin kiellettyä? Harrastetaanko siellä jonkinlaista pimeää dobbarinkasvatusta tjs, vai katsovatko viranomaiset asiaa läpi sormien?

Olen törmännyt useisiin nuoriin dobbareihin, jotka on tuotu virosta lain voimaanastumisen jälkeen.

• DobieGal

Oih, mistäs kennelistä otit typistetyn toopen? onko koko typätty? minkä ikäinen pentu nyt on? varmaan tosi söde =D. Mun tietääkseni typistys ois Virossa kiellettyä..? jollen nyt sitten muista aivan väärin.
        Mä oon jo niin kauan unelmoinu typätystä toope pojasta, ja joskus mä vielä sellasen hankin.

• erika.
        DobieGal kirjoitti:

Oih, mistäs kennelistä otit typistetyn toopen? onko koko typätty? minkä ikäinen pentu nyt on? varmaan tosi söde =D. Mun tietääkseni typistys ois Virossa kiellettyä..? jollen nyt sitten muista aivan väärin.
        Mä oon jo niin kauan unelmoinu typätystä toope pojasta, ja joskus mä vielä sellasen hankin.

Virosta voi tuoda typistetyn, mutta
        se ei voi olla typistetty virossa.
        (vaikka uskon et sielläkin saa mitä vaan
        tehdä kun on tarpeeksi rahaa)!
        Eli Virosta pennut käytetään venäjällä
        typistettävänä ja palaavat takaisin viroon.

• eläinrakkaana?
        DobieGal kirjoitti:

Haluat rääkätä koiria, mutta puhut kuin se olisi jotain hienoa. Hyi helvetti teitä itsekkäät ja turhamaiset ihmiset.

• DobieGal
        eläinrakkaana? kirjoitti:

Haluat rääkätä koiria, mutta puhut kuin se olisi jotain hienoa. Hyi helvetti teitä itsekkäät ja turhamaiset ihmiset.

No voi että te jotkut sitten jaksatte aina valittaa tosta samasta v**** asiasta... rupee jo ihan pännii. Mistäs päättelit että esim. Dobermanni kärsii jos sen häntä typistetään?? koira voi silti elää ihan samanlaista elämää kuin hännällisenäkin (kysy vaikka typättyjen toopejen omistajilta jos et usko!!!!), paitsi toopet ovat kovia touhuamaan ja siitä syystä myös satuttavat PITKÄN häntänsä helposti. En ole ikinä tavannut toopea joka olisi jotenkin kärsinyt siitä että häntä tai korvat on typistetty..

• nähnyt
        DobieGal kirjoitti:

No voi että te jotkut sitten jaksatte aina valittaa tosta samasta v**** asiasta... rupee jo ihan pännii. Mistäs päättelit että esim. Dobermanni kärsii jos sen häntä typistetään?? koira voi silti elää ihan samanlaista elämää kuin hännällisenäkin (kysy vaikka typättyjen toopejen omistajilta jos et usko!!!!), paitsi toopet ovat kovia touhuamaan ja siitä syystä myös satuttavat PITKÄN häntänsä helposti. En ole ikinä tavannut toopea joka olisi jotenkin kärsinyt siitä että häntä tai korvat on typistetty..

pentua, jonka korvat on juuri typistetty? Minä olen. Tuo pentu parka oli niin sairas monta viikkoa, että sen oli pakko vaikuttaa sen luonteeseen. Sen korvat märkivät, eikä kipua suinkaan poistanut ne metallihäkkyrät, joilla korvat saatiin pidettyä pystyssä.

Mieti itseäsi. Jos se ei kerran tee kipeää, antaisitko itsellesi tehdä leikkauksia ilman nukutusta tai puudutusta. Ei sekään leikkaus sinua enää vuodenpäästä haittaisi. Mieti vähän, vai oletko sitä mieltä, että koira ei tunne kipua.

Häpeä!

• Nimetön
        DobieGal kirjoitti:

mulla on kaksi isokokoista typättyä urosta ja yksi luomu narttu.. eikä niissä ole mitään ero esim. ei kärsi tai muuta.. typätty on helvetisti hienompi kuin tuo luomu nynnerön näköinen malli hah... typätyt on in!!!!!!!

• dobberifani
        Nimetön kirjoitti:

mulla on kaksi isokokoista typättyä urosta ja yksi luomu narttu.. eikä niissä ole mitään ero esim. ei kärsi tai muuta.. typätty on helvetisti hienompi kuin tuo luomu nynnerön näköinen malli hah... typätyt on in!!!!!!!

Oon aivan samaa mieltä! :) Typätyt dobberit on aivan älyttömän komeita koiria! Mutta onhan ne luomutki söpöjä (:
        Häntä on ihan sama onko se typistetty vai ei. mutta typätyt korvat on aivan upeet! Onhan se totta että koiria typistetään vaan se takia ku ihmiset haluu niistä komeemman näkösiä tms. Mut EI koira kärsi siitä niin kauaa että sitä ei vois tehdä.. Ihan sama ku ihmisille laitetaan korvikset.. ne on hetken kipeet, mut sit ku ne on parantunu nii kyllä ne on nätit ;) Noh, ehkä ei ihan täydellinen vertauskuva mut kuitenki. Mut typätyt dobberit vaan on niin komeen näkösiä että huh huh!

• juustofondue
        desmalicia kirjoitti:

...miksi jotkut tuovat edelleen Virosta typättyjä dobbiksia, vaikka typpäys on käsittääkseni sielläkin kiellettyä? Harrastetaanko siellä jonkinlaista pimeää dobbarinkasvatusta tjs, vai katsovatko viranomaiset asiaa läpi sormien?

Olen törmännyt useisiin nuoriin dobbareihin, jotka on tuotu virosta lain voimaanastumisen jälkeen.

siellä porsaanreikä - vievät pennut Venäjän puolelle ytpistettäviksi.

• Anonyymi
        nähnyt kirjoitti:

pentua, jonka korvat on juuri typistetty? Minä olen. Tuo pentu parka oli niin sairas monta viikkoa, että sen oli pakko vaikuttaa sen luonteeseen. Sen korvat märkivät, eikä kipua suinkaan poistanut ne metallihäkkyrät, joilla korvat saatiin pidettyä pystyssä.

Mieti itseäsi. Jos se ei kerran tee kipeää, antaisitko itsellesi tehdä leikkauksia ilman nukutusta tai puudutusta. Ei sekään leikkaus sinua enää vuodenpäästä haittaisi. Mieti vähän, vai oletko sitä mieltä, että koira ei tunne kipua.

Häpeä!

Jos korvat märkii niin ei oo typpäämisen syy vaan laittajan

• DobieGal

Juu, kyllä toope täytyy ulkomailta hakea jos typätyn haluaa. Venäjä taitaa olla lähin maa missä typistyskieltoa ei ole.. vaikka useammat ihmiset ovat epäröiviä venäjän tuontien suhteen niin kyllä sieltäkin hyviä koiria saa kun vain osaa valita kasvattajan oikein. Dobermann Helpdesk:stä voi kysyä apua tuontipennun kanssa jos vaan on tarvis =)

• *edelleen kiinostunut*

Eli kiitän kaikkia vastanneita :)

• m-li

Viestiketjun luettuani en voi kerrassaan ymmärtää, miten suuria tunteita tuo typistäminen aiheuttaa. Kaikenlaisia päätöksiä on eläinsuojelun nimissä tehty, ei aina niin viisaitakaan. Itselläni ei ole dobberia eikä tule, mutta ihan vilpittömästi olen sitä mieltä, että ne luomumallit näyttävät lähinnä ajokoirilta. Luppakorvat vielä menee jollain lailla, mutta pitkä rotanhäntä on jo liikaa.

• dobberi

näyttää ajokoiralta, se pitää jalostaa erinäköiseksi. Siitä vaan kasvattajat hommiin jalostamaan luonnotöpöä ja pieniä pystyjä korvia. Kyllä se on onnistunut muiltakin roduilta.

Leikkeleminen ei ole eettisesti oikein. Ei vaan ihmisen kauneusihanteen tähden.

• ettänäin
        dobberi kirjoitti:

näyttää ajokoiralta, se pitää jalostaa erinäköiseksi. Siitä vaan kasvattajat hommiin jalostamaan luonnotöpöä ja pieniä pystyjä korvia. Kyllä se on onnistunut muiltakin roduilta.

Leikkeleminen ei ole eettisesti oikein. Ei vaan ihmisen kauneusihanteen tähden.

Koirat on muutenkin jo jalostettu sairaiksi... En näe miksi typistäminen olisi yhtään sen enemmän rääkkäystä.

• haluat eläinrääkätä

koiraa. Tunnetko nautintoa siitä, että koirasi korvat on leikattu mattopuukolla puulautaa vasten, koiran olleswsa hereillä ja huutaessa tuskasta. Tunnetko itsesi paremmaksi ihmiseksi, kun tiedät, että sinun turhamaisuutesi vuoksi joku viaton eläin joutuu kärsimään. Sinä varmaan haluat koiraturkinkin elävältä nyljetyistä koirista.

HYI.

• zzzzzzz

Ota asioista oikeasti selvää ennenkuin auot päätäs

• asioista selvää.
        zzzzzzz kirjoitti:

Ota asioista oikeasti selvää ennenkuin auot päätäs

Tiedän tämän asian faktana. Sulla itselläsi mahtaa olla paha olo siinä vaiheessa, kun sinullekin totuus selviää. Ymmärrät siinä vaiheessa, mihin olet syyllistynyt.

Ei ne Suomeen sitä silpomiskieltoa ihan turhan päiten tehneet.

• voi vittu taas..
        asioista selvää. kirjoitti:

Tiedän tämän asian faktana. Sulla itselläsi mahtaa olla paha olo siinä vaiheessa, kun sinullekin totuus selviää. Ymmärrät siinä vaiheessa, mihin olet syyllistynyt.

Ei ne Suomeen sitä silpomiskieltoa ihan turhan päiten tehneet.

Sinä se et tiedä mitään muuta,kun sen,että sulla on näppylöitä naamassa ja imppaat liimaa perjantaisin.pidä mielipiteet ominasi ne ei ketään kiinnosta.jos haluaa typistetyn dobberin niin sitten haluaa.itse lennätän metsään sellasen kusipään joka huutelee eläinten rääkkääjäksi!

• _caritsa_
        voi vittu taas.. kirjoitti:

Sinä se et tiedä mitään muuta,kun sen,että sulla on näppylöitä naamassa ja imppaat liimaa perjantaisin.pidä mielipiteet ominasi ne ei ketään kiinnosta.jos haluaa typistetyn dobberin niin sitten haluaa.itse lennätän metsään sellasen kusipään joka huutelee eläinten rääkkääjäksi!

Kuinka paljon nykyään tiedetään typistettyjen koirien haamu kivuista.. elikkäs olen lukenut että typistetyt koirat kipuavat vielä kauan vanhempinakin jopa koko ikänsä.. kuinka paljon tätä on tutkittu nykypäivänä? siis paljonko siitä tiedetään? koirakun ei kipujaan kerro/näytä, pelveutuuhan se sudesta..

• _caritsa_
        _caritsa_ kirjoitti:

Kuinka paljon nykyään tiedetään typistettyjen koirien haamu kivuista.. elikkäs olen lukenut että typistetyt koirat kipuavat vielä kauan vanhempinakin jopa koko ikänsä.. kuinka paljon tätä on tutkittu nykypäivänä? siis paljonko siitä tiedetään? koirakun ei kipujaan kerro/näytä, pelveutuuhan se sudesta..

Mehän tiedämme että jos ihmiseltä on jouduttu amputoimaan esim. jalka, niin jalan tynkä kipuaa monesti voimaakkaasti hautaa asti.

• ...olet leikannut
        _caritsa_ kirjoitti:

Mehän tiedämme että jos ihmiseltä on jouduttu amputoimaan esim. jalka, niin jalan tynkä kipuaa monesti voimaakkaasti hautaa asti.

hännän? ota huomioon, että koiran hännässä ei ole lähelläkään niin paljon hermostoa kuin koiran jalassa - saati sitten ihmisen! entäpä kuinka moni ihminen on leikkauttanut hörökorvansa? kysy heiltä kärsivätkö haamukivuista puuttuvan korvaruston tähden? voit pidellä hellästi koirasi/koiran anturoita ja häntää ja testata kumpaan reagoi enemmän ja herkemmin (luonnollisesti herkemmin reagoiva alue sisältää enemmän hermostoa, josta kivut ihmiselläkin johtuvat). eiköhän tämä hieman valoita tätä sinun haamukiputeoriaasi.

• jhjhjhjhjjh

koira on kylläkin nukutettuna, häntää typistäessä ei!

• Kahden omistaja
        ...olet leikannut kirjoitti:

hännän? ota huomioon, että koiran hännässä ei ole lähelläkään niin paljon hermostoa kuin koiran jalassa - saati sitten ihmisen! entäpä kuinka moni ihminen on leikkauttanut hörökorvansa? kysy heiltä kärsivätkö haamukivuista puuttuvan korvaruston tähden? voit pidellä hellästi koirasi/koiran anturoita ja häntää ja testata kumpaan reagoi enemmän ja herkemmin (luonnollisesti herkemmin reagoiva alue sisältää enemmän hermostoa, josta kivut ihmiselläkin johtuvat). eiköhän tämä hieman valoita tätä sinun haamukiputeoriaasi.

Muiden kuin omieni puolesta en tietenkään voi kommentoida, ja varmasti eläinsuojeluaktivistit voivat toimittaa jos jonkinlaista mattopuukotusvideota, mutta omien typpäreideni korvat on leikattu kevyessä narkoosissa leikkaussaliolosuhteissa ihan vastaavalla kirurginveitsellä, jolla itseänikin on veistelty. Aiempaan viitaten: se, jos korvat märkivät ja kipuilevat pahasti operaation jälkeen, kielii lähinnä laiminlyödystä jälkihoidosta.

Niin kauan, kuin Suomessa on korkeimman oikeuden päätöksellä täysin luvallista silpoa vauvojen sukuelimiä uskonnollisista syistä, en jaksa potea mitään omantunnontuskia koirieni johdosta. Molemmat elävät oikein täysipainoista dobermannin elämää kanssani, ilman minkäänlaisia kipuiluja.

• etta talleen
        _caritsa_ kirjoitti:

meidan dobberilta on typistetty pienen pienena pentuna elainlaakarin toimesta hanta ja vasta 6kk iassa korvat - niinikaan nukutuksessa ja puudutuksella joka toimi koko paivan sen jalkeenkin kun koira jo oli hereilla! Itse olin koko ajan vieressa niin tiedan tarkalleen millaista 'kidutusta' se EI ole !!! Aristeli korviaan kylla viela seuraavan viikon kunnes tikit lahtivat itsestaan pois ja sen jalkeen on aivan normaalissa kunnossa !!! Ei mitaan haamukipuja tms ollenkaan !!! Ja ei sii mitaan 'ihmeellista tuossa asiassa, nukutuksessa kun kaikki tapahtuu.

• suoraLainaus

Ainakin nisäkkäiltä näyttää löytyvän vastineet kaikille ihmisille tutuille kivun lajeille. Esimerkiksi amputoidun raajan aavesärkyä oletetaan esiintyvän niillä samanlaisena kuin meillä. Koirien hännän ja korvien typistäminen, joka monissa maissa on yhä yleistä, on Suomessa lailla kielletty. Olemattomassa hännässä mahdollisesti jomottavalta aavesäryltä säästyvät lain ansiosta nykyään kymmenettuhannet suomalaiskoirat.

Ainakin nisäkkäiltä näyttää löytyvän vastineet kaikille ihmisille tutuille kivun lajeille. Esimerkiksi amputoidun raajan aavesärkyä oletetaan esiintyvän niillä samanlaisena kuin meillä. Koirien hännän ja korvien typistäminen, joka monissa maissa on yhä yleistä, on Suomessa lailla kielletty. Olemattomassa hännässä mahdollisesti jomottavalta aavesäryltä säästyvät lain ansiosta nykyään kymmenettuhannet suomalaiskoirat.

http://koti.welho.com/htelkanr/kipu.htm

• JerkQ

Tietääkö kukaan että mistä saisi haettua dobermanin pennu leikattuna!!!

• Papula

Olen pitkään miettinyt tätä asiaa. Ensinnäkin mielestäni ei ole oikein typistää koiran korvia tai häntää vain ja ainoastaan ulkonäön takia. Jos pitää "luomu"häntää rumana, niin mikä pakko on sellainen koira hankkia?

Toisaalta se oli hyvä kommentti, kun joku mainitsi sen, että koiran häntä jäi oven väliin. Se tuottaa varmasti paljon kipua. Toisaalta, haavereita sattuu ihmisillekkin. Kyllä ne sormet on aika monesti sinne oven väliin jääneet, ja kipeää teki.

Veljelläni on juuri tuollainen piiskahäntäinen koira, joka meille kylään tullessaan hakkaa häntää tuoleihin. Meistä se näyttää kivuliaalta, mutta ei näytä koiraa haittaavan.

Ja joku kertoi myös siitä, että häntä voi olla kipeä kuolemaan asti. Siitä en edes tiennyt, mutta hyvä kun joku sen mainitsi.

Itse en koirani korvia tai häntää typistäisi. Sitten saattaisin jos olisi jokin paha terveydellinen syy, vaikka juuri oven väliin jäänyt, pahasti tulehtunut ja niin edelleen. Mutta koiran hännässä on kuitenkin ihan luita, ja kun se typistetään ilman puudutusta (?), niin eikö se ole sama asia kuin meiltä leikattaisiin sormi?

• -..

mitä helvettiä oikeesti ihan ku niiltä doppereilta ne hännät revittäs ku ne on täyskasvusia, ne nipsastaan kuule melkeinpä kynsisaksilla kun ne on just syntyneitä ja hännät virvelisiimaa! Meijän entisillä koirilla(tosin ei dobermanneja) oli typätyt hännät(typistetty kun laki ei vielä ollut voimassa) eikä varmasti kärsineet kertaakaan elämänsä aikana siitä jälkeenpäin, semmosia koiria ne kyllä oli että jokasen kivun näytti ja kovasti huutamalla, että meillä ei ainakaan mitään aavekipuja ollut. Voihan niitä joillakin olla, muttei se itsestään selvää oo että niitä tulee.

Onhan ne typistetyt korvatkin hienot, vaikka joillakin roduilla ne lähemmin katottuna näyttää rumilta ja rosoisilta, mutta silti toivon ettei niitä typistettäisiin niin paljon.
        Häntä kuitenkin tehään eri tavalla eikä oo todellakaan niin raaka, meijän koiran pennuiltakin lähti hännät ja katoin pienenä vierestä eikä todellakaan näyttäny pahalta tai siltä että koirat ois kärsiny kauheesti ja huutanu vuoden eteen päin ja hännät mätiny YM!! Ja jos vertaatte sormen leikkaamiseen niin verratkaa sitten siihen sormeen mikä ihmisellä on kohdussa olessaan semmonen siimasormi.

että aktivistit shut the fuck up, jos joku haluu typätyn toopen ni saa sen ottaa ei oo teijä asia jos se on kuitenkin laillisessa maassa typätty ja suomessa saa tuontitypät olla ja elää ihan normaalisti.

• tollot.

Myöhäistähän tämä nyt varmaan on, mutta kannattaa ensin tutustua esimerkiksi siihen, miten koirat kommunikoivat keskenään ja miettiä sittä miten esimerkiksi siihen vaikuttaa hännän ja korvien puuttuminen.

Hyvä siellä on omistajan jankata, että "ei meidän typätty ole koskaan mistään kärsinyt" kun ei tunnu asioista mitään ymmärtävän.

• ....

tollo.. elikkä kiinnitin vain huomioo tohon sun sana muotoon "korvat poistettu" ei niiltä mitään koria poisteta kun ne vaan nostetaan ylös leikauksella paavo ai oliks se tollo ..

• dogidogi

Voisin aivan piruuttani teitä maailmanparantajatyperyksiä varten ostaa typätyn dobben. Ja nauraa räkäsesti päälle vielä.

En tiedä miten typpäys käytännössä hoituu, mutta en oikein jaksaisi uskoa että se hoituu jollain mattoveitsellä kakkosnelosta vasten.

Tuokaapas näyttöä väitteille että typpäys ja korvien leikkaus hoituisi ilman puudutusta kirveellä takametsässä.

Kiitos

• leifrftyh

jos tuo koiran maasta jossa ei ole typpäys kieltoa(Sanotaan nyt vaikka unkari vaikken tiedä onko siellä kieltoa)
        niin voiko osallistua kisoihin etc?

• typättyä
        leifrftyh kirjoitti:

jos tuo koiran maasta jossa ei ole typpäys kieltoa(Sanotaan nyt vaikka unkari vaikken tiedä onko siellä kieltoa)
        niin voiko osallistua kisoihin etc?

ei oteta näyttelyyn suomessa

• dogbeee
        typättyä kirjoitti:

ei oteta näyttelyyn suomessa

ääääääääääää......... Vähän nauran täällä näille inisijöille joilla ei ole muuta tekemistä kun ettii asioita joista valittaa... huoh... Laikkaappa itteltä korvat. Ja lyönpä vaikka vetoa että ketään näistä ruikuttjista ei omista typättyä doberria et vitut tietäsmitään niistä ja jos on ni miks vitus on ostanu ja sit alkanu viel valittaa siit... :'D Kuule jos pitäsitte vaan turpanne kiinni ja antasitte ihmisten hankkii rauhas sellasen koiran ku haluu, tuskin teen valitus auttaa asiaan... Teist inisijöist saa just sellasen kuvan et siel koneen ääres on jotain elämäänsä kyllästyneitä finninaamasii rillipäitä jotka haluu saada elämäänsä säpinää jollain suomi24 keskustelupalstal...ruikuttakaa vaan takasi odotan innolla. Nauran teille. JA muuten tuun sata varmana hankkii typatyn dobermanni vaik kui tääl itkisitte...

• että taas tätä

ELi tän mäki haluun tietää!

Nyt välittömästi linkkii kehiin et mis sanotaan että korvat silvotaan mattopuukol ilman puudutusta ^^

T:ERITTÄIN tervepäisen TYPISTETYN dobberinartun omistaja

• rekisteröimätön nimimerkki
        että taas tätä kirjoitti:

ELi tän mäki haluun tietää!

Nyt välittömästi linkkii kehiin et mis sanotaan että korvat silvotaan mattopuukol ilman puudutusta ^^

T:ERITTÄIN tervepäisen TYPISTETYN dobberinartun omistaja

Mihin tavallinen ihminen tarvitsee ns."suojelukoiraa"? Tietääkseni vain viranomaiset (poliisit, vartijat yms.) saavat opettaa koiransa hyökkäämään ihmisen kimppuun. Lienevätkö juuri tavisten itse opettamia "suojelukoiria" olleet nämäkin tapaukset, joissa "hurjan näköisen rodun" edustaja on hyökännyt lasten kimppuun. Jos usutat koirasi ihmisen kimppuun ja juttu päätyy oikeuteen hätävarjelun liioitteluna, niin koirasi saatetaan määrätä lopetettavaksi! Sitäpaitsi hännän ja korvien asennoilla on tärkeä tehtävä koirien välisessä kommunikoinnissa. Väärinymmärrysten riski esim. koirapuistoissa kasvaa jos hännän ja korvien käyttöä tunteiden ilmaisussa rajoitetaan.

• dobberi <3
        dogbeee kirjoitti:

ääääääääääää......... Vähän nauran täällä näille inisijöille joilla ei ole muuta tekemistä kun ettii asioita joista valittaa... huoh... Laikkaappa itteltä korvat. Ja lyönpä vaikka vetoa että ketään näistä ruikuttjista ei omista typättyä doberria et vitut tietäsmitään niistä ja jos on ni miks vitus on ostanu ja sit alkanu viel valittaa siit... :'D Kuule jos pitäsitte vaan turpanne kiinni ja antasitte ihmisten hankkii rauhas sellasen koiran ku haluu, tuskin teen valitus auttaa asiaan... Teist inisijöist saa just sellasen kuvan et siel koneen ääres on jotain elämäänsä kyllästyneitä finninaamasii rillipäitä jotka haluu saada elämäänsä säpinää jollain suomi24 keskustelupalstal...ruikuttakaa vaan takasi odotan innolla. Nauran teille. JA muuten tuun sata varmana hankkii typatyn dobermanni vaik kui tääl itkisitte...

mun o pakko väli kommaa aivan loisto kommentti tää kyll .. mä aivan samaa mielt täst hommast ..

• DogPie

Ei se mielestäni väärin ole, jos koirilta typistetään häntä ja korvat. Hakevathan ihmisetkin leikkauksilla vehkeisiinsä pituutta ja tisseihin lisäkokoa silikoonilla, eikä niissäkään itään järkeä ole. Joten eiköhän se ole ihan makuasia. Jotkut tykkää äidistä, toiset tyttärestä...

• typistetty koira itselläkin

Tätä samaa paskaa on jauhettu täällä, ja monessa muussakin paikkaa. Itelläni on täysin typistetty cane corso (amerikan tuonti ja siellä valmiiksi typistetty) joka elää varmasti onnellisempaa elämää kun jonkun pikkusieluisen lyylin luppakorva-dobberi. Nää arjensankarimme ovat sitä mieltä että typistäminen pitäisi kieltää, niin ja pornokuvat, ja argh, kaikki!

• lskjflenklmg

kaverilla oli irlanninsusikoira joka hakkasi häntäänsä tosi pahasti joka paikkaan (koirakin alkoi pikkuhiljaa masentua jatkuvan kivun takia). häntä siis päätettiin typistää ja koirasta tuli taas iloinen. eli typistäminen sairasta? jos saisin itse päättää, ottaisin mielummin typistämättömän kuin typistetyn dobberin mutta en rupea valittamaan kenellekään jos joku haluaa ostaa typistetyn. antaa ihmisten ottaa sellaisia koiria kun haluaa, typistäminen kuitenkin tapahtuu nukutuksessa. mielummin typistetty dobberi rakastavassa kodissa kuin typistämätön eläinrääkkääjällä. kaverini osti juuri venäjältä täystypistetyn pennun eikä pentu ainakaan tuskissaan näytä olevan ja hännäntöpökin heiluu hirveesti :) tikit poistetaan ensiviikolla.

• ei ole todellista

kyllä taas tulee nii ultimate paskaa että ei voi edes kaikkia suodattaa... ite olen typistyken kannalla, korvat että häntä. laittakaa linkkiä jos on tietoo että mistä voi ostaa, sentäs jotain hyvää itä naapurilta=)

• Sama kun ihmiseltä amputoitas käsi ettei se vaan sitä satuta mihinkään, eikä onneks satu yhtään..??? Ei ole eläinrakas ihminen joka pitää typistettyä koiraa kauniina. Joten sulle sanoisin, että älä hanki koiraa. Koiriste se sulle vaan olis.

• ldcöaslödlas

• ldcöaslödlas kirjoitti:

Hoho mitä paskaa. Oletko tutustunut yhteenkään typpärin omistajaan?

Aloittajalle katso rescuen sivut http://www.dobermannsangels.it/html/fin.html

En todellakaan halua tutustua yhteenkään ihmiseen jonka mielestä koiran raateleminen on oikein.

• firefox_45
        NotAnAngel83 kirjoitti:

En todellakaan halua tutustua yhteenkään ihmiseen jonka mielestä koiran raateleminen on oikein.

itse en haluaisi tutustua yhteenkään ihmiseen jonka mielestä on väärin antaa koti orvolle ja huonosti kohdellulle koiralla..oli se koira sitten "silvottu" tai ei... sitähän sinä tuossa meinasit..mikäli vaivauduit edes katsomaan edellisen kirjottajan linkin.. ne koirathan voi sinne jättää oman onnensa nojaan jos ovat typättyjä... siinä vasta eläinrakkautta.. ei tueta typistämistä ottamalla typistettyä koiraa.. sehän on eläinrääkkäystä antaa hyvä koti toiselle..

• firefox_45 kirjoitti:

itse en haluaisi tutustua yhteenkään ihmiseen jonka mielestä on väärin antaa koti orvolle ja huonosti kohdellulle koiralla..oli se koira sitten "silvottu" tai ei... sitähän sinä tuossa meinasit..mikäli vaivauduit edes katsomaan edellisen kirjottajan linkin.. ne koirathan voi sinne jättää oman onnensa nojaan jos ovat typättyjä... siinä vasta eläinrakkautta.. ei tueta typistämistä ottamalla typistettyä koiraa.. sehän on eläinrääkkäystä antaa hyvä koti toiselle..

Voi elämä, meillä asuu 6 rescue koiraa, joten...?? Tarkotin kommentillani niitä ihmisiä, jotka etsimällä etsivät itelleen typättyä koiraa! Niin kun tuo keskustelun aloittaja..

• NotAnAngel83 kirjoitti:

Voi elämä, meillä asuu 6 rescue koiraa, joten...?? Tarkotin kommentillani niitä ihmisiä, jotka etsimällä etsivät itelleen typättyä koiraa! Niin kun tuo keskustelun aloittaja..

Niin ja olen kyllä katsonut nuo sivut.

Aloittajalle sellanen vinkki, et jos typpäyksen takia otat rescue koiran ni kannattaa pikkasen ottaa selvää mitä ongelmia se koira voi tuoda mukanaan. Elämä rescuen kanssa ei aina ole yksinkertaista.

• pitbullsaremylovers
        NotAnAngel83 kirjoitti:

Korvien typistäminen vähentää korvaongelmia. Typistetyt korvat saavat paremmin ilmaa eikä sen vuoksi korvan sisällä ole niin kosteaa että bakteerit ja muut sinne tykkäisi pesiytyä.
        Ei pentu siitä sen suuremmin kärsi kun korvat typistetään. Pennun korvaan ei ole rusto vielä kunnolla muodostunut. Eri asia on typistää joltain aikuiselta koiralta korvat.

Sitäpaitsi, en ole koskaan nähnyt koiraa joka kärsisi typistyksestä - ihan yhtä iloisia nekin on. Mitä nyt, että koirat joilla on häntä typistetty ihan olemattomaksi töpöksi saattaa kohdata ongelmia muiden koirien kanssa, kun ei pysty häntänsä avulla näyttämään mielialaansa.

Enemmän mie dramatisoisin siitä, että ihmisillä on koira jolta on esim. amputoitu raaja.

• pitbullsaremylovers kirjoitti:

Korvien typistäminen vähentää korvaongelmia. Typistetyt korvat saavat paremmin ilmaa eikä sen vuoksi korvan sisällä ole niin kosteaa että bakteerit ja muut sinne tykkäisi pesiytyä.
        Ei pentu siitä sen suuremmin kärsi kun korvat typistetään. Pennun korvaan ei ole rusto vielä kunnolla muodostunut. Eri asia on typistää joltain aikuiselta koiralta korvat.

Sitäpaitsi, en ole koskaan nähnyt koiraa joka kärsisi typistyksestä - ihan yhtä iloisia nekin on. Mitä nyt, että koirat joilla on häntä typistetty ihan olemattomaksi töpöksi saattaa kohdata ongelmia muiden koirien kanssa, kun ei pysty häntänsä avulla näyttämään mielialaansa.

Enemmän mie dramatisoisin siitä, että ihmisillä on koira jolta on esim. amputoitu raaja.

Oletkos kuullut haamukivusta? Kyseleppä ihmisiltä, joilta puuttuu jokin ruumiinjäsen.. se koira ei miten sulle kerro et sitä koskee siihen häntään mitä sillä ei ole..
        Ja jos miehiltä leikattas munat heti pienenä, ni niistäkii vois tulla fiksumpia, ja kato ei sit tulis eturauhassyöpää..eiks ois hyvä idea?

Ja jos koiralta on amputoitu raaja, ni se on amputoitu terveydellisistä syistä, ei sen takia et omistajan itsetunto on niin huono et se tarttee munanjatkeen.

Sillon kannattaa ostaa se vanha kunnon Bemari, voi typistellä niin paljon ku tahtoo.

• typpätyppäri
        NotAnAngel83 kirjoitti:

Oletkos kuullut haamukivusta? Kyseleppä ihmisiltä, joilta puuttuu jokin ruumiinjäsen.. se koira ei miten sulle kerro et sitä koskee siihen häntään mitä sillä ei ole..
        Ja jos miehiltä leikattas munat heti pienenä, ni niistäkii vois tulla fiksumpia, ja kato ei sit tulis eturauhassyöpää..eiks ois hyvä idea?

Ja jos koiralta on amputoitu raaja, ni se on amputoitu terveydellisistä syistä, ei sen takia et omistajan itsetunto on niin huono et se tarttee munanjatkeen.

Sillon kannattaa ostaa se vanha kunnon Bemari, voi typistellä niin paljon ku tahtoo.

Miks te aina jaksatte tästä samasta asiasta? tää ketju on jo vaikka kuinka vanha.. aina vaan pitää jauhaa tota samaa. Teillä tuskin kenelläkään on minkäänlaista oikeeta tietoo mistään haamukivuista yms.. siltä tää ainakin näyttää kun tätä ketjua lukee..tai no jollain tuola oli edes jotenkin haju oikeella suunnalla, mutta lapset lapset.....

• typpätyppäri kirjoitti:

Miks te aina jaksatte tästä samasta asiasta? tää ketju on jo vaikka kuinka vanha.. aina vaan pitää jauhaa tota samaa. Teillä tuskin kenelläkään on minkäänlaista oikeeta tietoo mistään haamukivuista yms.. siltä tää ainakin näyttää kun tätä ketjua lukee..tai no jollain tuola oli edes jotenkin haju oikeella suunnalla, mutta lapset lapset.....

Kenelläkään ei oo varmaa tietoa siitä miltä typistäminen koirasta tuntuu, niin kauan ku ykskään koira ei puhu. Ja tuskin se on turhaan laissa kielletty.

• typpätyppäri
        NotAnAngel83 kirjoitti:

Kenelläkään ei oo varmaa tietoa siitä miltä typistäminen koirasta tuntuu, niin kauan ku ykskään koira ei puhu. Ja tuskin se on turhaan laissa kielletty.

Laki on aika huono mittari, Suomen laki on muutenkin aivan syvältä, oikeat eläinrääkkääjät eivät saa edes kunnon tuomiota. Monessa maassa typistys on sallittua. Miksi se sitten Suomessa kiellettiin? Koska ei kukaan pysty valvomaan kuka ja miten typistys tehdään. On se varmasti koiralle liiallinen kärsimys kun sen tekee joku takapajulan puoskari. Mutta oikein tehtynä, kun ko toimenpiteen suorittaa asiantunteva eläinlääkäri niin se ei tuota koiralle kärsimystä. Korvat leikataan täysnarkoosissa ja oikella hoidolla arpi paranee viikossa. Tätäkin tehdään mattopuukolla leikkuulautaa vasten ilman mitään puudutusta ja tätä en todellakaan hyväksy. Mitä siihen häntään tulee... no siitä on niin paljon tekstiä jo ylempänä että en viitsi edes aloittaa enää. Kunnioitan toki mielipidettä olla typistystä vastaan, en vain ymmärrä sitä että miksi se pitää tuoda niin kärkkäästi julki se mielipide kun se perustuu vain olettamuksiin. Jos on typistystä vastaan, sillon tuskin on typpää koiraa omistanut, saati asiaan mitenkään perehtynyt, tai ollut mukana näkemässä kun toimenpide suoritetaan. Eli ei ole kaiken kattavaa näkemystä tai tietoa koko typistyshommasta. Ja voin kertoa että tähän ei riitä mitkään dokumentit telkkarissa. Tällöin olisi se mielipide hyvä pitää itsellään ja kantaa oman kortensa kekoon sillä että ei hommaa typistettyä koiraa ja nukkua yönsä hyvin. Itse olen vastaan sitä että on joitain rotuja jotka kärsivät läpi elämänsä ihmisen jalostuksen takia ja sen kärsimyksen huomaa vaikka koira ei puhua osaakkaan. Joten valintani on se että en ainakaan itse tue niiden rotujen jalostusta.

• typpätyppäri kirjoitti:

Laki on aika huono mittari, Suomen laki on muutenkin aivan syvältä, oikeat eläinrääkkääjät eivät saa edes kunnon tuomiota. Monessa maassa typistys on sallittua. Miksi se sitten Suomessa kiellettiin? Koska ei kukaan pysty valvomaan kuka ja miten typistys tehdään. On se varmasti koiralle liiallinen kärsimys kun sen tekee joku takapajulan puoskari. Mutta oikein tehtynä, kun ko toimenpiteen suorittaa asiantunteva eläinlääkäri niin se ei tuota koiralle kärsimystä. Korvat leikataan täysnarkoosissa ja oikella hoidolla arpi paranee viikossa. Tätäkin tehdään mattopuukolla leikkuulautaa vasten ilman mitään puudutusta ja tätä en todellakaan hyväksy. Mitä siihen häntään tulee... no siitä on niin paljon tekstiä jo ylempänä että en viitsi edes aloittaa enää. Kunnioitan toki mielipidettä olla typistystä vastaan, en vain ymmärrä sitä että miksi se pitää tuoda niin kärkkäästi julki se mielipide kun se perustuu vain olettamuksiin. Jos on typistystä vastaan, sillon tuskin on typpää koiraa omistanut, saati asiaan mitenkään perehtynyt, tai ollut mukana näkemässä kun toimenpide suoritetaan. Eli ei ole kaiken kattavaa näkemystä tai tietoa koko typistyshommasta. Ja voin kertoa että tähän ei riitä mitkään dokumentit telkkarissa. Tällöin olisi se mielipide hyvä pitää itsellään ja kantaa oman kortensa kekoon sillä että ei hommaa typistettyä koiraa ja nukkua yönsä hyvin. Itse olen vastaan sitä että on joitain rotuja jotka kärsivät läpi elämänsä ihmisen jalostuksen takia ja sen kärsimyksen huomaa vaikka koira ei puhua osaakkaan. Joten valintani on se että en ainakaan itse tue niiden rotujen jalostusta.

Kaikki eläimensilpominen on eläinrääkkäystä, ihan sama miten te koetatte sitä selitellä. Enkä kyllä tue näiden sairaaksi jalostettujen koirienkaan jalostusta.

Koira pitäis valita luonteen, ei ulkonäön perusteella. Sillä ei pitäisi olla merkitystä.

• niiiiiinkyllästynyt
        NotAnAngel83 kirjoitti:

Kaikki eläimensilpominen on eläinrääkkäystä, ihan sama miten te koetatte sitä selitellä. Enkä kyllä tue näiden sairaaksi jalostettujen koirienkaan jalostusta.

Koira pitäis valita luonteen, ei ulkonäön perusteella. Sillä ei pitäisi olla merkitystä.

Se on laissa kielletty, koska maailmassa on liian monta kikkahattutätiä!! Typistäminen tapahtuu oikealla tavalla tehtynä narkoosissa ja koira ei varmasti tiedä helevettiäkään mitä hälle on tapahtunu herätessään siitä! Lopettakaa maailmasta ensin ympärileikkaukset ja tulkaa perkele sit inisemään muusta! Minusta kysymyksiin vois vastata ihan asiallisesti, aloittaja ei tullut kysymään teidän mielipidettänne asiaan. Jos ei ole aiheesta järkevää sanottavaa, niin pitäkee paskat suussanne!

• niiiiiinkyllästynyt
        niiiiiinkyllästynyt kirjoitti:

Se on laissa kielletty, koska maailmassa on liian monta kikkahattutätiä!! Typistäminen tapahtuu oikealla tavalla tehtynä narkoosissa ja koira ei varmasti tiedä helevettiäkään mitä hälle on tapahtunu herätessään siitä! Lopettakaa maailmasta ensin ympärileikkaukset ja tulkaa perkele sit inisemään muusta! Minusta kysymyksiin vois vastata ihan asiallisesti, aloittaja ei tullut kysymään teidän mielipidettänne asiaan. Jos ei ole aiheesta järkevää sanottavaa, niin pitäkee paskat suussanne!

...ja se kikkahattutäti on kukkahattutäti...kikkareita niil on joka tapauksessa pään sisällä, joten ei paha kirjoitusvirhe :DDD

• typättytoope
        typpätyppäri kirjoitti:

JOO
        täällä on yks typistetyn pennun omistaja, on pystykorvat ja kaikki!
        pentu on kolmeviikkonen ja niin elämäniloa täynnä. koira on typistetty puudutuksessa eikä aivan varmasti ole tuntenut yhtään mitään! korvat pysyy jo pystyssä ja häntäkää ei ole kipee.
        te vatipäät jotka ette typistämisestä näytä mitään tietävän, ottakaa ensin asiasta selvää ennen ku puhutte täällä paskaa mitä olette ite keksineet!
        Ja jos näette täystypistettyä pentua liikenteessä, kattokaa kuinka ylpeänä kävelen rakkaan koirani kanssa! TÄRKEINTÄ ON RAKASTAA KOIRAA JA ANTAA SILLE HYVÄ ELÄMÄ!

ja sinä joka kysyit mistä noita saa. virolaIaiset kasvattajat myy suomalaisilla koirapalstoilla pentuja, itse löysin hyvän virolaisen kasvattajan :)

• typättoope
        typättytoope kirjoitti:

JOO
        pentu on kolmeviikkonen ja niin elämäniloa täynnä. koira on typistetty puudutuksessa eikä aivan varmasti ole tuntenut yhtään mitään! korvat pysyy jo pystyssä ja häntäkää ei ole kipee.
        te vatipäät jotka ette typistämisestä näytä mitään tietävän, ottakaa ensin asiasta selvää ennen ku puhutte täällä paskaa mitä olette ite keksineet!
        Ja jos näette täystypistettyä pentua liikenteessä, kattokaa kuinka ylpeänä kävelen rakkaan koirani kanssa! TÄRKEINTÄ ON RAKASTAA KOIRAA JA ANTAA SILLE HYVÄ ELÄMÄ!

ja sinä joka kysyit mistä noita saa. virolaIaiset kasvattajat myy suomalaisilla koirapalstoilla pentuja, itse löysin hyvän virolaisen kasvattajan :)

nii ja jatkoa edelliseen, ei minunkaan mielestä dobberia kannata hommata vaan sen takia että ne on komeita.
        itse olen aina rakastanut rotua, meillä oli toinenkin joka oli typistetty, mutta luppakorvat.
        ja päätin taas hommata toopen ja tällä kertaa pystykorvaisen. jos rotua rakastaa, on myös varaa valita minkä näköisen haluaa, niin kauan kun niitä saa eri näköisinä! vaikka en tuota pentua olisikaan ostanut se OLI JO typistetty, minä en sitä tehnyt. yhtä paljon niitä typistetään joka päivä, TURHA TUOSTA ON TÄÄLLÄ VALITTAA, se ei vaikuta typistämiseen yhtään, valittakaa rajan taakse jos haluatte sen loppuvan!
        ja kun tähän eläinrääkkäykseen päästään, paljon hevoset kärsii siitä että ne polttomerkitään, siitä että niillä ratsastetaan(potkitaan ja piiskataan ja revitään suusta), lehmät kun niitä pidetään sisällä paikallaan koko talvet...ym... koiran kipu, jos sitä edes on, kestää muutaman sekunnin, asiasta on juteltu eläinlääkärin kanssa, ja kyllä NE TIETÄVÄT!

• nEVERr
        typättoope kirjoitti:

nii ja jatkoa edelliseen, ei minunkaan mielestä dobberia kannata hommata vaan sen takia että ne on komeita.
        itse olen aina rakastanut rotua, meillä oli toinenkin joka oli typistetty, mutta luppakorvat.
        ja päätin taas hommata toopen ja tällä kertaa pystykorvaisen. jos rotua rakastaa, on myös varaa valita minkä näköisen haluaa, niin kauan kun niitä saa eri näköisinä! vaikka en tuota pentua olisikaan ostanut se OLI JO typistetty, minä en sitä tehnyt. yhtä paljon niitä typistetään joka päivä, TURHA TUOSTA ON TÄÄLLÄ VALITTAA, se ei vaikuta typistämiseen yhtään, valittakaa rajan taakse jos haluatte sen loppuvan!
        ja kun tähän eläinrääkkäykseen päästään, paljon hevoset kärsii siitä että ne polttomerkitään, siitä että niillä ratsastetaan(potkitaan ja piiskataan ja revitään suusta), lehmät kun niitä pidetään sisällä paikallaan koko talvet...ym... koiran kipu, jos sitä edes on, kestää muutaman sekunnin, asiasta on juteltu eläinlääkärin kanssa, ja kyllä NE TIETÄVÄT!

Tämä ketju on kyllä hieno esimerkki siitä millaisia järjen jättiläisiä suuri osa dobermannin omistajista on, kiitokset nauruista :D
        Dobermanni on hieno rotu silloin kun se pääsee toimimaan työssä johon se jalostettu, mutta kerrostaloasunnoissa egon jatkeena se ei vain onnistu.
        PIstää miettimään, onko tyypillinen dobberinomistaja
        = koulutustaso keskenjäänyt peruskoulu,(kirjoitustaidoista päätellen) lievästi alkoholisoitunut, kenties narkki, surkean itsetunnon omaava kenties harhainen skitsofrenikko (vai mihin normitallaaja tarvitsee suojelukoiraa?)? :o

• Venni299
        nEVERr kirjoitti:

Tämä ketju on kyllä hieno esimerkki siitä millaisia järjen jättiläisiä suuri osa dobermannin omistajista on, kiitokset nauruista :D
        Dobermanni on hieno rotu silloin kun se pääsee toimimaan työssä johon se jalostettu, mutta kerrostaloasunnoissa egon jatkeena se ei vain onnistu.
        PIstää miettimään, onko tyypillinen dobberinomistaja
        = koulutustaso keskenjäänyt peruskoulu,(kirjoitustaidoista päätellen) lievästi alkoholisoitunut, kenties narkki, surkean itsetunnon omaava kenties harhainen skitsofrenikko (vai mihin normitallaaja tarvitsee suojelukoiraa?)? :o

Nimim. typättytoope, miten ihmeessä sinulla voi olla 3viikoinen pentu? Tiesitkö että eläinsuojelain mukainen luovutusikä on v'ähintään 7viikkoa? Huh, mitä porukkaa puhumassa eläinrakkaudesta.

• typättoope kirjoitti:

Vaikka koira ei olis tuntenutkaan kipua itse typpäyksessä, niin ihan varmasti siihen on särkenyt jälkeen päin! Ja voit kysyä keltä tahansa jolta on amputoitu joku ruumiin jäsen!

Sairasta sellanen, et koira valitaan sen mukaan et se on komea, ja sit sitä viel rääkätään ulkonäön takia!

Meijän koirat on valittu luonteen perusteella, ei ulkonäön.

• russia girugi
        NotAnAngel83 kirjoitti:

Vaikka koira ei olis tuntenutkaan kipua itse typpäyksessä, niin ihan varmasti siihen on särkenyt jälkeen päin! Ja voit kysyä keltä tahansa jolta on amputoitu joku ruumiin jäsen!

Sairasta sellanen, et koira valitaan sen mukaan et se on komea, ja sit sitä viel rääkätään ulkonäön takia!

mina leikka koiran kova pois halvalla =D
        [email protected]

• typpien omistaja
        typättytoope kirjoitti:

JOO

Nyt menee jo niin trollauksen puolelle.
        Minulla on ollu lukuisia typistettyjä dobbereita, enkä ole koskaan tavannut kasvattajaa joka leikkauttaisi korvie alle 8-viikkoiselta pennulta. tämä jo siksi että nukutus on pienelle pennulle aina riskialtis.
        lisäksi kun otetaan huomioon että pentuja luovutetaan yleensä 8-viikkoisina ja venäjältä tuodessa pennulla on oltava voimassa oleva rabies-rokotus, jonka yleensä siellä antavat muutenkin liian nuorena jotta pentu saadaan joskus lähtemään maailmalle, niin rabies rokotuksen jälkeen pennun täytyy pysyä siellä venäjällä vielä 21-päivää karanteenissä ennen kuin sen saa suomeen tuoda.

Lisäksi sekä tamponeilla että kruunulla korvie pystyttäneenä tiedän että tuon ikäisen pennun korvat eivät vielä ole rustottuneet mihinkään pysyvään asentoon. ne korvat voi lurpahtaa vielä 5kk iässäkin jos pentu nukkuu ne liiskaan.

Ja virolaiset kunnon kasvattajat ei myy missään koirapalstoilla koiriaan.
        niin kuin ei minkään muunkaan maalaiset KUNNON kasvattajat myy kasvattejaan missään keltaisissa pörsseissä.

Ja jos tuonti koiran mukana ei tule sitä export pedigreetä niin koirahan ei ole puhdasrotuinen. Paperittomat koirat ovat aina seropeja.

• booooooooooo
        NotAnAngel83 kirjoitti:

Et varmaan tienny, että typistämisen jälkeen pennut on särkylääkityksessä jonkin aikaa? Prosessi on suurinpiirtein yhtä "kivulias" kuin koiran kastrointi.

• booooooooooo kirjoitti:

Et varmaan tienny, että typistämisen jälkeen pennut on särkylääkityksessä jonkin aikaa? Prosessi on suurinpiirtein yhtä "kivulias" kuin koiran kastrointi.

Oli särkylääkkeitä tai ei ni se häntä on koiran ruuminosa! Ei mikään ylimääräinen uloke!

• Vastuuttomuutta.

Itse voin pahoin joka kerta kun näen typistetyn koiran. Omistajaa katson halveksuen kykenemättä ymmärtämään, kuinka tämä yksinkertaisesti voi tukea moista toimintaa. Minusta typistäminen on täysin turhaa, eikä se todellakaan tee koirasta kauniimpaa. Olen jokaisen kohtaamisen jälkeen turhautunut, vihainen ja pettynyt. Hihnan päässä olijan sietäisi hävetä.

En koskaan sano mitään, mutta katson kyllä. Katson säälien ja inhoten.

Enkä takuulla ole ainoa joka niin tekee.

• ~~~~~~

Mitäs ajattelit sillä katseellas saavuttaa? Mua ei ainakaan vähempää vois kiinnostaa jos mua joku kattoo säälien ja inhoten. Itseasiassa itseäni säälittää sinunlaisesi ihminen kun joudut olemaan niin vihainen ja pettynyt asian takia, josta et mitään tiedä vaan muodostat mielipiteesi pelkkiin olettamuksiin.

Tiäks mitä, yhtään ei hävetä...

• gfgree

Kokeiles sitten typistää vaikka pääsi pois niin ei enää hävetä. Parempi tuollaiselle kyylälle

• typpäyksen tarkoitus
        gfgree kirjoitti:

Kokeiles sitten typistää vaikka pääsi pois niin ei enää hävetä. Parempi tuollaiselle kyylälle

eikö dobbereilta mun käsityksen mukkaan typätty alkujaan sen takia että näyttäs pelottavammalta? koska vahtikoiriahan net on. ja toisekseen eiks se oo ihan fiksuakin että jos on vahtikoirana on nii ei ole pitkää häntää tai isoja korvia mistä koiraa saa kiinni ja tarpeen vaatiessa satuttaan?
        Onhan typätty dobberi komea ja hyvin ylvään näkönen tappaus, sitä ei voi kieltää :)
        Itse suosin kuitenkin luomuja, omistin sellaisen ja sellaisen aijon myös uudestaan hankkia.

Ja tää hännän kopsuttelu,, Aikoinaan kaverin tutulla oli dalmatialainen joka kopsutteli häntäänsä joka paikkaan,lopulta häntää lyhennettiin että ei olisi kokoajan ruvella.

• armani79
        typpäyksen tarkoitus kirjoitti:

eikö dobbereilta mun käsityksen mukkaan typätty alkujaan sen takia että näyttäs pelottavammalta? koska vahtikoiriahan net on. ja toisekseen eiks se oo ihan fiksuakin että jos on vahtikoirana on nii ei ole pitkää häntää tai isoja korvia mistä koiraa saa kiinni ja tarpeen vaatiessa satuttaan?
        Onhan typätty dobberi komea ja hyvin ylvään näkönen tappaus, sitä ei voi kieltää :)
        Itse suosin kuitenkin luomuja, omistin sellaisen ja sellaisen aijon myös uudestaan hankkia.

Ja tää hännän kopsuttelu,, Aikoinaan kaverin tutulla oli dalmatialainen joka kopsutteli häntäänsä joka paikkaan,lopulta häntää lyhennettiin että ei olisi kokoajan ruvella.

Jos ei tullut huomatuksi ylempänä oleva kirjoitus, niin toistan tässä..

"Oletteko nähneet pentua, jonka korvat on juuri typistetty? Minä olen. Tuo pentu parka oli niin sairas monta viikkoa, että sen oli pakko vaikuttaa sen luonteeseen. Sen korvat märkivät, eikä kipua suinkaan poistanut ne metallihäkkyrät, joilla korvat saatiin pidettyä pystyssä.

Häpeä!"

Ihminen EI PYSTY sanomaan varmuudella, että sattuuko koiraan vai ei - ja kuinka kauan. Niinkuin myös edellä on todettu; miksi ette ota jotain muuta, uljaamman näköistä rotua jos kerran dobberi on pakko leikata omaan ihanteeseen sopivaksi?
        Sekin kertoo aika paljon, että te typpäyksen puolustajat heti suututte kun tästä puhutaan. Ei taida löytyä mitään järkevää syytä mielihaluillenne, joten jäljelle jää vain se keino että suututte.

Uskomattoman paljon on olemassa empatiakyvyttömiä ihmisiä, jotka välittävät kärsimyksestä vain silloin kun se osuu omalle kohdalle.

• dopperi75
        armani79 kirjoitti:

Jos ei tullut huomatuksi ylempänä oleva kirjoitus, niin toistan tässä..

"Oletteko nähneet pentua, jonka korvat on juuri typistetty? Minä olen. Tuo pentu parka oli niin sairas monta viikkoa, että sen oli pakko vaikuttaa sen luonteeseen. Sen korvat märkivät, eikä kipua suinkaan poistanut ne metallihäkkyrät, joilla korvat saatiin pidettyä pystyssä.

Häpeä!"

Ihminen EI PYSTY sanomaan varmuudella, että sattuuko koiraan vai ei - ja kuinka kauan. Niinkuin myös edellä on todettu; miksi ette ota jotain muuta, uljaamman näköistä rotua jos kerran dobberi on pakko leikata omaan ihanteeseen sopivaksi?
        Sekin kertoo aika paljon, että te typpäyksen puolustajat heti suututte kun tästä puhutaan. Ei taida löytyä mitään järkevää syytä mielihaluillenne, joten jäljelle jää vain se keino että suututte.

Uskomattoman paljon on olemassa empatiakyvyttömiä ihmisiä, jotka välittävät kärsimyksestä vain silloin kun se osuu omalle kohdalle.

et ilmeisesti ole itse nähnyt miten toimenpide suoritetaan (minä olen kahdelle koiralleni venäjällä)joten kun seuraavaksi joudut lääkäriin ja sinua joudutaan leikkaamaan sanot varmaan ei saa leikata ku se on eettisesti väärää! no kuole pois!

• typistetty

Joo, jos tahtoo typistetyn, pitää hakea ulkomailta.
      Venäjällä ei ole typistyskieltoa ja se on kätsästi tossa lähellä joten lähtisin sieltä katselemaan.
      Santa Julf kennel on Pietarissa ja sieltä ei sitten olis edes pitkä matka roudata koira Suomeen.

• -

Itselläni on juurikin niin pieni muna että valitsen koirani typistettyinä.
        On ollut ruskeaa ja mustaa, töpöhännällä ja pystykorvilla, töpöhännällä ja luppakorvilla ja autenttisia luomujakin.
        Tällä hetkellä Serbialainen täystyppä.
        häntä pätkitty parin päivän ikäisenä, korvat 8-viikkoisena eläinlääkärillä; nukutettuna. Helsinki-Vantaan lentokentältä noudin 12-viikkoisena. Paperit olivat asianmukaiset kuten myös rokotukset ja asiat hoituivut ammattimaisesti kasvattajan ja minun välillä.

Pennulla oli jiki jolla korvat nostettiin pystyyn ja ne jäivät hienosti jäpittämään. Korvien haavat olivat kasvattajalla hoidetut hyvin. Ei ollu jätetty rupia korvien kärkiin jolloin kärjistä helposti tulee käyrät, vaan rupia oli rasvattu ja korvat alusta saakka pidetty oikeassa asennossa.

Silminnähden kaikki typpärini ovat olleet kivuttomia ainakin siitä asti kun ovat kynnykseni ylittäneet, jiki ei ole pentujen leikkejä häirinnyt. Kun se häkkyrä siinä päässä on päivät ja yöt (toki ve välillä poistetaan) niin ei se pentu siitä häiriinny.

Henk.koht mielipide on että venäjällä on parempiakin kenneleitä kuin SantaJulf. Pieni perehtyminen ettei vaan valita sitä ekaa kenneliä joka googlesta löytyi.

• - kirjoitti:

On ollut ruskeaa ja mustaa, töpöhännällä ja pystykorvilla, töpöhännällä ja luppakorvilla ja autenttisia luomujakin.
        häntä pätkitty parin päivän ikäisenä, korvat 8-viikkoisena eläinlääkärillä; nukutettuna. Helsinki-Vantaan lentokentältä noudin 12-viikkoisena. Paperit olivat asianmukaiset kuten myös rokotukset ja asiat hoituivut ammattimaisesti kasvattajan ja minun välillä.

Pennulla oli jiki jolla korvat nostettiin pystyyn ja ne jäivät hienosti jäpittämään. Korvien haavat olivat kasvattajalla hoidetut hyvin. Ei ollu jätetty rupia korvien kärkiin jolloin kärjistä helposti tulee käyrät, vaan rupia oli rasvattu ja korvat alusta saakka pidetty oikeassa asennossa.

Silminnähden kaikki typpärini ovat olleet kivuttomia ainakin siitä asti kun ovat kynnykseni ylittäneet, jiki ei ole pentujen leikkejä häirinnyt. Kun se häkkyrä siinä päässä on päivät ja yöt (toki ve välillä poistetaan) niin ei se pentu siitä häiriinny.

Henk.koht mielipide on että venäjällä on parempiakin kenneleitä kuin SantaJulf. Pieni perehtyminen ettei vaan valita sitä ekaa kenneliä joka googlesta löytyi.

selaista vain kyselisin että mahtoikohan olla kallis koira sitä kautta? itse olen tässä juuri katsellut typistettyä pentua nimen omaan ulkomailta entisen tilalle jka oli tuolloin virosta kun sai viellä typistää sielläkin laillisesti nyt löysin jonkun venäläisen sivuston josta olen pentuja katsellut.. ja kiinostaisi tietää paljon ne suuripiirtein maksavat sitä kautta hommata soumeen? kiitos jo valmiiksi jos joku ennättää minulle vastata :D

• asian eri näkökulmia
        - kirjoitti:

mulle on aivan sama typätäänkö vai ei.. mutta jos se tehdään kipua tuottamatta niinku edellä mainittiin nukutamalla ensin koira niin mun mielestä ihan okei.. ja jos jonku mielestä typpäys on kamalaa niin onko esim koiran kastorointi kamalaa.. eli siis jos koiralla ei ole sairautta ja se silti leikkautetaan niin onko se kamalaa.. jos näin alkaa ajattelemaan niin se kait se vasta on julmaa ottaa nyt joltakin mahdollisuus tehdä jälkeläisiä.. okei laikkauttaminenki on ihan okei vaikka ite en kyl leikkauttas ellei olis ihan pakko. ja toi hännän typistys on ihan oikeesti järelläaatellen ihan hyvä ratkasu.. tuttavalla oli katu maastori ja siihen koira sitten juoksi ilosena tervehtimään ja paukutti hännällä autoo ja oli tulla niitä lommoja.. jos teoria pitää paikkaansa että ihminen on polveutunut apinasta niin onneksi siinä muutos vaiheessa se häntä on jäänyt pois.. miettikää omalle kohalle jos teillä roikkus perässä joku TURHA uloke.. jos nyt nää koirat roikkus esim puusta hännällä niin sit asia ois ihan toinen mutku se on vaan turha ja pikemminkin haitta. enemmän se sattuu jos koiran häntä jatkuvasti on paukkumassa seiniin tai jäämässä oven välliin ku jos se häntä nyt oikeesti poistettas:D korvien typistyksestä en oo niin tietonen.. mutta KUULEMAN mukaan luppa korvasilla olisi enemmän korvatulehduksia.. mutta siitä en sitten osaa sanoa varmaksi joten turha huuto jättäkää sinne näytön toiselle puolelle ja kirjottakaa asiallisesti:D

• on se että
        asian eri näkökulmia kirjoitti:

mulle on aivan sama typätäänkö vai ei.. mutta jos se tehdään kipua tuottamatta niinku edellä mainittiin nukutamalla ensin koira niin mun mielestä ihan okei.. ja jos jonku mielestä typpäys on kamalaa niin onko esim koiran kastorointi kamalaa.. eli siis jos koiralla ei ole sairautta ja se silti leikkautetaan niin onko se kamalaa.. jos näin alkaa ajattelemaan niin se kait se vasta on julmaa ottaa nyt joltakin mahdollisuus tehdä jälkeläisiä.. okei laikkauttaminenki on ihan okei vaikka ite en kyl leikkauttas ellei olis ihan pakko. ja toi hännän typistys on ihan oikeesti järelläaatellen ihan hyvä ratkasu.. tuttavalla oli katu maastori ja siihen koira sitten juoksi ilosena tervehtimään ja paukutti hännällä autoo ja oli tulla niitä lommoja.. jos teoria pitää paikkaansa että ihminen on polveutunut apinasta niin onneksi siinä muutos vaiheessa se häntä on jäänyt pois.. miettikää omalle kohalle jos teillä roikkus perässä joku TURHA uloke.. jos nyt nää koirat roikkus esim puusta hännällä niin sit asia ois ihan toinen mutku se on vaan turha ja pikemminkin haitta. enemmän se sattuu jos koiran häntä jatkuvasti on paukkumassa seiniin tai jäämässä oven välliin ku jos se häntä nyt oikeesti poistettas:D korvien typistyksestä en oo niin tietonen.. mutta KUULEMAN mukaan luppa korvasilla olisi enemmän korvatulehduksia.. mutta siitä en sitten osaa sanoa varmaksi joten turha huuto jättäkää sinne näytön toiselle puolelle ja kirjottakaa asiallisesti:D

lopetetaan Dobermann, aina kun vain mahdollista.

• bobtailboy
        on se että kirjoitti:

lopetetaan Dobermann, aina kun vain mahdollista.

jos hyvä säkä käy niin voi saada ihan luonnon töpö hännän ja joku jo kasvattaa luonnontöpöjä dobermanneja ausseissa! tässä kuvia luonnon töpöistä ainaskin yksi kuva natural bobtail !

owner:) Heidi Kauppinen luonnontöpö http://www.petremmas.com/TArtagnan_7weeks.jpg

• bobtailboy
        bobtailboy kirjoitti:

jos hyvä säkä käy niin voi saada ihan luonnon töpö hännän ja joku jo kasvattaa luonnontöpöjä dobermanneja ausseissa! tässä kuvia luonnon töpöistä ainaskin yksi kuva natural bobtail !

owner:) Heidi Kauppinen luonnontöpö http://www.petremmas.com/TArtagnan_7weeks.jpg

itse ostin ihan suomesta luonnon töpön tässä pari vuotta sitten :) ja on moni kysynyt et onko tuon teidän koiran-häntä typistetty ja kun olen vastannut että luonnontöpö on moni ollut ihan ihmeissään:)

• kirvesmiäs

mä typistin meidän dobermannin pään kirveellä

• ite voisin ottaa dobberin jolla on vaan korvat typistetty. koirat kumminki viestii niin paljon hännällä että en sitä iloa koiralta veisi mistään hinnasta. mutta kun dobberin joskus otan niin todennäkösesti typpäämättömän

• Typätyn omistaja

Itselläni on täystypätty dobberi, enkä kyllä koe sen aiheuttavan sille minkäänmoisia harmeja. En paheksu typättyä mutten myöskään ole sen puolella sen enempää kuin typpäämättömänkään!

• Igsu

Itselläni original Dopperi häntineen korvineen. Suloinen luppakorva. Kiltti lapsiperheen vahti. Lempeä kuin ajokoira.
      Miksi tekisin kiltistä kotikoirasta ilkeän näköisen? Ennen Venäjältä tulleet Dopperit olivat vihaisia ja ilkeitä, mutta entä nykyään??? Siitä on jalostettu kiltti kotikoira kuin muutkin kotikoirat.
      Kuohun Kennel on koirien tuho korvineen häntineen, vain raha mielessä. Toivon että tämä vääryys loppuu joskus ja koirien oikeuksia kunnioitetaan. Vertauskuvana: Haluaisitko lemmikiksi kanin, jolta leikkauttaisit korvat pois? Haluatko lemmikiksi rotan, jolta leikataan häntä pois? Onko sinulla miehinen olo, jos kalusi leikataan oletattomaksi?

• CandyMonster

Täytyykö olla välttämättä pentu?

Huomasin tälläisen imoituksen kaverini seinällä:

KIIRE!!! 9v. Doberman-uros etsii pikaisesti uutta kotia. Omistaja muuttaa ulkomaille vuodenvaihteessa ja kotiehdokas peruuntunut viimetipassa. Koira on kiltti, tulee toimeen lasten ja muiden koirien kanssa. Vapaana saanut ulkoilla. Tuotu aikoinaan Virosta Suomeen (typistetty.) Rokotukset kunnossa ja paperit löytyy. Annetaan ilmaiseksi, kun vain poika kodin jostain löytäisi. Aikaa PERJANTAIHIN 30.12.-11 asti, sitten joutuu piikille. Koira sijaitsee Tampereen suunnalla.
      Tiedustelut p: 0400-539099 -Tuominen Sami

• kati212

kyseinen koira on saanut kodin treeltä.. soitin Samille :D
      Ja tosta typpäyksestä.. Mulle on toisaalta aivan yks hailee onko sillä luppakorvat vai ei..itsellä ollut molempia..typpä ja luppa :D
      Pidän henk.koht. itse rodun luonteesta ja ominaisuuksista..en niinkään piittaa onko korvat pystyssä vai ei.
      Eli en puolesta enkä vastaan :)

• typätytolennot

Täytyy hakea ulkomailta. :) Tutullani on kolme typättyä dobberia, kaksi mustaa ja yksi ruskea :) Kauniita olentoja.
      Olen ymmärtänyt että dobberien typpääminen on aloitettu aikanaan terveyssyistä. Dobermannin pitkä, ylös nouseva häntä kai aiheuttaa jotain selkäongelmaa. Näin on mulle kerrottu.
      Itse ajattelen että juu, onhan se typistäminen semijulmaa MUTTA se tapahtuu kuitenkin niin nuorella iällä ettei koira sitä muista.. Typistäminen on mielestäni verrattavissa ympärileikkaukseen.
      On kyllä mukavaa että on ihmisiä jotka jaksaa ajatella eläinten parasta mutta täytyy myös muistaa että kaikki ajattelee eri tavoin. :)

• teippaus urakka

En minä ainakaan uskaltaisi ottaa typättyä pentua koska en osaisi kuitenkaan teippailla oikein niitä korvia ja pilaisin oman osamattomuuden takia koiran korvat.. Jos ne typätään ni kyllä ne pitää osata laittaakkin oikein ettei toine vinkahda toiseen suuntaan ja toinen sojottaa suorana.. Vaikkei typättyjä saakkaan näyttelyihin viedä, niin kyllä se omaan silmään pistäisi jos koirvat on rempsallaan :D

• ihmisiäkaikki

Hirveetä huutoa typistämisestä ! Jos joku haluaa typistetyn dobbarin nii se on oma asiansa ! Ja jos joku ei halua niin ottakoon dobermannin täältä Suomesta ! Kauneus , tai miksi sitä nyt kutsutaankaan, on katsojan silmissä ja se on omistajan OMA mielipide haluaako typistetyn vai ei. Ei tarvitse tehdä niin suurta huutoa tästä asiasta ! Ja tämä on minun mielipiteeni .

• Olen ostamassa dobermannin pentu koiran iältään 4kk. Koiraa ei ole typistetty, joten voisiko joku kertoa missä Suomessa koiran voisi typistää hännän ja korvat? ja voiko itse typistää VINKKEJÄ?

• voi kiesus

toivottavasti ei ollut provo...... Suomessa ei typistetä, se on laissa kiellettyä, sinuna en todellakaan menisi typistämään. Anna koiran olla koira ja jätä sen häntä ja korvat rauhaan!

• ajatelkaa edes vähän

Nämä typistäjäihmiset varmaan myös ympärileikkaavat lapsensa. Onhan se sentään perinne!
      Ja jos selkävaivoilla puolustellaan niin keskityttäisiin ennemmin luomaan selkävaivattomia linjoja jalostuksella.
      Kaipa sitä voisi tyttölapsiltakin heti murrosiässä leikata rinnat pois ettei vaan tule selkävaivoja....
      ja samassahan vois typistää jalat aasialaistyyliin ni olis kivamman näkösiä. Ja siis nöiltä lapsiltahan ei kysyttäisi, ne lapset on vaan tehty leikeltäviksi ja perinteitä ei saa rikkoa.
      se hienoa millasia ihmisiä maa päällään kantaa.
      Eläinrääkkäystä ja tarpeetonta silpomista.

• LUE!

MUN MIELESTÄ TYPISTÄMINEN EI OLE OIKEIN, EIHÄN KOIRA TIETENKÄÄN SITÄ MYÖHEMMIN TAJUA, ETTÄ "HEI, TOI TYYPPI LEIKKAS MULT HÄNNÄN JA KORVAT" TAI AJATTELE TOLLEIN, MUTTA MUSTA SE VAAN EI OO OIKEIN KOSKA HÄNNÄLLÄ JA KORVILLA KOIRA ILMAISEE OLOTILANSA. SIKSI EN ITSE AINAKAAN OTTAIS TYPISTETTYÄ DOBERMANNIA, JA DOBERMANNEISTA TEHDÄÄN TYPISTETTYJÄ SEN TAKIA ETTÄ NE ON KOVAN NÄKÖSIÄ, MUTTA NE ON OIKEASTI IHAN ERILAISIA MITÄ IHMISET LUULEE.

ja teksti on vain siksi CAPSILLA että se huomattaisi, eikä sen takia että raivoon.

• venski1234

.... Olen kyllä aivan samaa mieltä kuin moni muukin tällä palstalla. Jos typistämisen suorittaa asiantunteva eläinlääkäri tms henkilö joka asian osaa ilman että koira tuntee kipua niin tottakai hyväksyn sen. Itse pidän Dobbereistä luomuina ja typistettyinä, kumpikin on kumminki dobermanni eikä muuksi muutu eikö (: MINUN MIELESTÄ Oikea dobberi-ihminen tykkää kyllä kummastakin yhtä paljon, eihän häntä ja korvat voi niin paljon vaikuttaa ? Tietenkin mielipiteitä on monenlaisia, mutta tässä oli oma kantani.
      MUTTA! Jos typistämisen hoitaa juuri joku tavallinen tallaaja, mm. mattoveitsen kanssa ilman puudutuksia tms. muulla typerällä tavalla, niin en itse millään lailla hyväksy tätä.
      Btw kettutyttöjen olisi vain aika tottua siihen että joiltain roduilta typistetään korvat/häntä ettekä te voi asialle yhtään mitään (;
      terveisin. 16v tyttö, hännän typätyn luppakorvilla omaavan dobberi nartun omistaja

AKTIVISTIT VOIVAT SIIS PITÄÄ SUUNSA KIINNI JA MENNÄ ITKEMÄÄN TURKISTARHOILLE.

• asdasdasddsadsadsa

en ole aktivisti, en vain pidä siitä että korvat ja häntä pitää mennä silpomaan ilman hyvää syytä (en katso ulkonäkö seikkaa hyväksi syyksi eli syyn pitää olla terveydellinen). Vaikka dobberit on todella komeita täystypättyinä, niin en silti hyväksy sitä.

terveisin 26v tyttö, luomu dobberin omistaja

• dobberiihminen12

Mielestäni kuitenkin dobberi rotuna on jo valmiiksi niin uljas ettei sitä tarvitsisi typätä! Sitä en kyllä kiellä ettei typätty dobberi upea oisi, mutta mielestäni kuitenkin rodun pitäisi antaa pitää luomuna. Itselläni ei ole mitään typättyjä vastaan, ja voisin itsekkin ostaa semmoisen, itse en katso onko typätty vai ei ! Se on minusta järjetöntä jos etsii vain typättyjä, eihän se koira (luonteeltaan yms) yhtään muutu, ainoastaan että siitä tulee "pelottavan" näköinen! Minusta koiralla pitää olla korvat sekä häntä ! Mutta tietenkin jos koira on aivan pentuna typätty niin eihän se kärsi siitä, koska ei ole ollut "ikinä" luomuna!

Terv. Omaa mieltä oleva nuori !

• ffffffffffffffffffff

Dobberit typätään _aina_ pentuina!

• Eitypistyksille

Elikkä eläin ei teille kelpaa sellaisena kuin se on? Ajatteleeko eläin teistä samoin? Eläin ei tuomitse sinua niinkuin sinä tuomitset sen. Olet häpeä ihmisille ja eläimille jos yrität omien mieltymysten mukaisesti muokata eläintä miten haluat. Tällaisille ihmisille pitäis tehdä lisääntymisenesto taikka samantien niskalaukaus.

• Käti

hmmm...Noh.. Mulla ei ole sitä vastaan mitään että joku tahtoo itselleen typistetyn.
      Mulla on ollut täys typpä uros, ja nyt on luomu, ruskea uros.
      Onhan täys typpä komeamman näköinen, mutta luomu on suloinen. Tykkään molemmista.
      Eikä mulla sillon kun täystypän otin niin ollu ensimmäisenä mielessä "joo, ihmiset kunnioittaa kun mulla on tällanen"
      Ei todellakaan. Täystyppäkin vaan on mielestäni kaunis, niinkuin on luomukin :D on se sitten musta tai ruskea :D

• huooookasufd

yhyy yhyy
      porsaat kastroidaan ilman nukutusta ja kipulääkkeitä.
      eikä ole suomessa laitonta.

joku piskin hännän/korvien typistys on pikku juttu

• Anonyymi

Leikkaa omat varpaasi niin tiedät miltä tuntuu!

• Anonyymi

Pitäisiköhän sinulta repiä korvat, varpaat, sormet ja vielä silmätkin päästä lusikalla pois?!!!Mitenköhän vaikeaa elämäsi sitten olisi??!!!! No eipä se minua yhtään liikuttaisi, miltä sinusta tuntuisi, jos sinulla on edes tunteita!?

• minä

Minusta hännän typistämisessä ei ole mitään pahaa, jos tekee sen oikein.
      niistä hännistä saa aina olla kärsimässä kun lyövät niitä seiniin ja jättävät ovien väliin. Korvat on sitten eri juttu, kun on vaan ulkonäön takia leikattava. ei järkeä.

• eläinala

Heippa! itse koira ammattilaisena haluan sanoa teille "amatööreille", että Suomessa typättyjen dobbereitten/muiden rotujen esittäminen näyttelyissä/kilpailuissa on KIELLETTYÄ!

Onhan ne typätyt hienoja, mutta Suomessa kun on typpäys kielto!

Ulkomailta tosin pitää tuoda kaikki typätyt rodut, mutta nykypäivänä typättyjä on harvassa varsinkin jos dobbereista puhutaan.

• Anonyymi

Homot, typerät vitun homot

• Anonyymi

Miksi pitäisi leikellä koiranpentuja omistajan omituisten mielihalujen takia? Tahtoisitko lapsellesi suipot korvat tai jotain muuta luonnonmukaisuudesta poikkeavaa?

• Anonyymi

Sirkkelistä..

• Anonyymi

Moikka Suomen laki kieltää typistää koiria joten Suomesta niitä ei ainakaan saa

• Anonyymi

Haluan ostaa dobermann hinta leikattu ja korvat seisot suora ja pintu haluan

• Anonyymi

Mitä hittoa! Typistäminen on eläinrääkkäystä, jos sitä ei ole tehty jonkin häntäsairauksen takia. Älä kannusta joitain tekemään niin! Leikkaa itse sormesi veitsellä, niin tiedät miltä koirasta tuntuu!>=(

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      136
      3955
    2. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      87
      1939
    3. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      1821
    4. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1432
    5. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      53
      1420
    6. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      132
      1348
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      98
      1292
    8. Nainen olet valoni pimeässä

valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      70
      1176
    9. Mitä toivot

Tulevilta päiviltä?
      Ikävä
      69
      1043
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      114
      1033
    Aihe